-
SPORT
RADIO-RUBRIEK
GEMENGD NIEUWS
APOTHEEK GEOPEND
»i;in is* f
Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^
«lontje Welgemoed
en zajn
er
llljlllllllllillllllllllllllllllllllllllllilllllllllll
Crisis-Publicatiën.
BURGERLIJKE STAND
VOETBAL;
HEDENAVOND
NEDERLAND—SCHOTLAND.
De samenstelling der elftallen.
Nederland
Van Male
Weber Caldenhove
Paauwe Anderiessen Van Heel
\Vels v. d. Veen Vente Smit De Harder
Scheidsrechter Argent (Engeland)
Murphy Black O'Donnel Walker Munro
Brown Dykes Mc. Killop
Carabine Anderson
Dawson I
Schotland
Ten gerieve van de radio-luisteraars ge
ven wij hierboven nogmaals de samenstel
ling van het Nederlandsche en het Schot-
gche elftal, die vanavond te 6 uur den
strijd zullen, aanbinden in het Olympisch
gtadion te Amsterdam.
Kick Smit is op de linksbinnenplaats op
gesteld, doch zooals bekend, staat het nog
niet vast of hij van de partij zal kunnen
gijndit in verband met een Zondag jl.
bpgeloopen blessure. Overbodig is het
eigenlijk wel te vermelden dat het niet me
despelen van dezen voor onze Oranjeploeg
zoo verdienstelijken speler een geduchte
handicap zou zijn.
Als reserves zijn voor Nederland aange
wezen Michel, Pienter, Been, Van Spaan-
donck en de Winter.
Reserves voor Schotland zijn Hogg en
Venters.
Vol belangstelling ziet het Nederland
sche voetbalminnend publiek den uitslag
van deze ontmoeting tegemoet.
Moge het een goede uitslag zijn voor de
onzen
DE V.P.R.O. GAAT NAAR AMERIKA
ZENDEN.
In den nacht van den eersten op den
tweeden Pinksterdag zal de V.P.R.O. zijn
regelmatige uitzendingen naar Amerika
aanvangen. Deze omroep verzorgt reeds
geruimen tijd 3 maal per week een uit
zending naar Indië en sinds Februari van
dit jaar twee maal per week een uitzen
ding naar Zuid-Afrika.
Thans worden uitzendingen in den Zon
dagnacht naar Amerika ter hand geno
men, welke t.z.t gevolgd zullen worden
door uitzendingen in den nacht van Woens
dag op Donderdag.
De eerste toespraak zal met Pinksteren
gehouden worden door de voorzitster van
den V.P.R.O., dr. Nicolette A. Bruining,
welke eenige dagen later naar Amerika
vertrekt en tijdens haar reis o.a. contact
zal zoeken met organisaties en particulie
ren, die bij deze uitzendingen belang heb
ben.
Ongeluk in de werkver
schaffing. Gistermiddag is te Die
den in de gemeente Ravenstein op het ter
rein van de werkverschaffing bij de Maas
kanalisatie een vrij ernstig ongeluk ge
beurd.
Door het onklaar raken van een stoom
schuif, sloeg een losse zandtreinlocomotief
op hol. Hierbij kwam de machine in bot
sing met de locomotief van een' uit de te
genovergestelde richting komenden zand-
trein. Beide stokers, die het gevaar zagen
aankomen, sprongen van de machines en
bleven ongedeerd. De machinist- van de
losse locomotief kreeg bij de botsing in
wendige kneuzingen, terwijl die van den
zandtrein zware inwendige kneuzingen en
een gescheurden schedel opliep.
Nadat een dokter uit Megen de eerste
hulp had verleend, zijn beiden naar het zie
kenhuis St. Anna te Oss vervoerd. Voor
geen van beide slachtoffers bestaat levens
gevaar.
Doodelijk ongeluk in de
residentie. Door tot dusver on
verklaarbare oorzaak is gisteravond op de
Nieuwe Parklaan bij den Badhuisweg te
Den Haag een dame door de z.g. blauwe
tram overreden. Het slachtoffer, waarvan
de identiteit nog niet kon worden vastge
steld, was vrijwel onmiddellijk dood.
-Aanrijding met doode-
lijken afloop. In de Veerlaan te
Rotterdam is gisteravond een ernstig onge
luk gebeurd, dat den 18-jarigen F. Dorsten
het leven heeft gekost. De jongen fietst?
in de Veerlaan en kwam door tot nog toe
onbekende oorzaak in botsing met een pas-
seerenden auto.
Hij werd tegen de straat geslingerd en
liep inwendige kneuzingen op. Per auto
van den G.G.D. werd hij naar het zieken
huis aan den Coolsingel vervoerd, waar hQ
in zorgwekkenden toestand werd opgeno
men en later aan de bekomen verwondin
gen is overleden.
Felle brand te Beek (L)
Gistermiddag werd de brandweer gea
larmeerd voor een feilen uitslaanden
brand, ontstaan in de verf- en behangers
zaak van den heer H. Nijsten in de Burge
meester Janssenstraat te Beek (L.) Het
vuur moet ontstaan zijn in den winkel waa r
even te voren nog een klant was bediend.
In een ommezien stond de geheele winkel-
inventaris in volle vlam en korten tijd later
sloeg het vuur over naar de woon- en
slaapvertrekken van het gezin Nijsten.
De echtgenoote van den heer Nijsten --
óe kinderen waren op school was bij het
uitbreken van den brand in de slaapver
trekken aan het werk. Daar de weg haar
door de vlammen was afgesneden, kon zij
slechts door een venster in den z$jgevel het
huis verlaten.
Uit winkel en woonvertrekken viel niets
te redden. Zij brandden geheel uit. Naast
het brandende perceel ligt het groote ma
gazijn van den heer Nijsten, waar voorra
den verf, olie en terpentijn waren opgesla
gen. De brandweer slaagde er in dit maga
zijn te behouden.
De vrij aanzienlijke schade wordt door
verzekering gedekt.
Zondag 22 Mei is de apotheek geopend
van de firma ENGERING, Nieuwstraat.
Oefening 161 wordt begonnen met ge
spreide beenen, waarna wtj met het hoofd
een grooten cirkel beschrijven. Linksom af
wisselen met evenveel malen rechtsom.
De volgende oefening (162) is wat inge
wikkelder. Maar doe die, want U hebt het
zoo noodig U begint, zooals de teekening
aangeeft, met e been naar achteren en
waartsche sprcistand). Het lichaamsge-
hct andere naar voren geplaatst (voor-
y-*>
wicht wordt nu langzaam op het achterste
been overgebracht; de romp gaat, met de
armen zij waart- héél ver achterover. Dan
laten wij het lichaam naar voren slingeren,
tegelijkertijd komt het heele lichaamsge
wicht op het voorste been, en tikken met
de handen aan den grond. Maar dit alles
moet zonder onderbreking en zoo soepel
mogelijk verloopen. Geen stijfheid, geen
gedwongenheid, maar groote, losse bewe
gingen.
Oefening 16S is werkelijk zwaar. De uit
gangshouding is liggend op den rug met de
handen achter het hoofd gevouwen. Een
helper drukt de ellebogen stevig op den
grond. Nu langzaam de "beenen gestrekt
optillen tot verticaal. Daarna beide beenen
laten dalen naar rechts, tot de voeten even
den grond raken vervolgens zonder uit te
rusten, door hoog weer terug en naar den
anderen kant. Éénmaal is niet moeilijk
tien of twintig maal achter elkaar, met
gestrekte knieën, dén hebt U er pas wat
aan Maar vooral den adem niet inhouden.
Tenslotte oefening 164. In ligsteun op
één arm een been hoog zijwaarts optillen.
Idem op de andere hand steunend.
DOOR
G. TH. ROTMAN
{Nadruk verboden)
Dokter schiet een taxi in,
Redt zijn vege leven,
SS Maar van 't arme orgel is
SSS Niet veel heel gebleven
Droef slaat Jantje met zijn pa
SS 't Zielig overschotje g&
Ach, 't zal van zijn leven
SS Geen geluid meer geven
16.
SS Maar toen Jantje en zijn Pa
SS Daar zo treurig stonden,
SS Kwamen daar vol schuldbesef
SS d'Eigenaars der honden
SS Met hun beurzen aangerend
«SS En Papa is weer content
SS 't Regent zilverstukken,
SS Die zijn hart verrukken
(Dinsdag vervolg)
DENATURATIEVERGOEDING ERWTEN
EN VELDBOONEN OOGST 1937.
De Nederlandsche Akkerbouwcentrale
maakt bekend, dat de denaturatievergoe-
ding voor erwten van oogst 1937, welke
Zijn gedenatureerd in het tijdvak van 16
tot en met 21 Mei 1938, ƒ1.per 100
Kg. zal bedragen voor groene erwten, door
handelaren gedenatureerd en voldoende aan
het standaardmonster van kwaliteitsklasse
C, en 0.50 per 100 Kg. voor voedererwten,
door de telers gedenatureerd.
De steunvergoeding voor veldboonen van
den oogst 1937,welke aan de daartoe ge
stelde eischen voldoen en door telers of
handelaren zijn gedenatureerd in genoemd
tijdvak zal 2.30 per 100 Kg. bedragen.
PRIJZEN VARKENS BESTEMD VOOR
BACONBEREIDING.
De Nederlandsche Veehouderijcentrale
maakt bekend, dat de prijzen voor de met
ingang van Maandag 23 Mei a.s. aan haar
te leveren varkens, bestemd voor bacon-
bereiding tot wederopzegging als volgt zijn
vastgesteld
Prijs per K.G. geslacht gewicht in centen.
Kwaliteit Beneden Van Van Van Van Van Bov.
50 50 54 58 76 81 85
tot tot tot tot tot Kg.
53 57 75 80 85
Kg. Kg. Kg. Kg. Kg.
IA naar 69 73 75 73 69 65
IB HA. kwali- 67 71 73 71 67 63
IC IIB niA teit 65 69 71 69 65 61
IIC IIIB max. 63 67 69 67 63 59
IIIC 59 61 65 67 65 61 57
CC cent 59 63 65 63 59 55
Onder geslacht gewicht wordt verstaan
het koude gewicht na slachting (d.i. het
warme gewicht verminderd met 2
De voorwaarden, waaronder de varkens
geleverd moeten worden, zooals zij het
laatst zijn vermeld in de publicatie d.d.
24 April 1937 zijn ongewijzigd gebleven.
MIDDELBURG.
BEVALLEN.
J. van de Gruiter, geb. Adamse, Z.
E. G. Flipse, geb. van Daatselaar, z.
ONDERTROUWD.
J. Lankhorst, 29 j. en C. F. van Kerk-
voort, 20 j. A. C. Hollebrands, 30 j. en
W. A. M. van den Driest, 22 j. C*
Duine, 32 j. en J. R. Manni, 27 j. Pi
Crucq, 33 j. en L. Geertse, 32 j.
GETROUWD.
J. van der Heide. 22 j. en A. van
't Westende, 22 j. C. A. van der Weel,
26 j. en F. P. Gillissen, 22 j. (M.C.)
GOES.
OVERLEDEN.
N. Botbijl, 58 j., vrouw van C, F. Si-
monse.
KOUDEKERKE.
BEVALLEN.
A. de Witte, geb. Besuijen, d. J. W.
Marinisse, geb. Caljouw, d. - E. van der
Welle, geb. Pieterse van Wijck, z.
ONDERTROUWD.
J. J. Gideonse, 27 j. en A. Nieuwen-
huijze, 22 j. J. van Keulen, 23 j. en P*
Maas, 21 j.
OVERLEDEN.
P. Jasperse, 83 j., man van T. Stroo.
J. Gabriëlse, 61 j., man van J. Minder-
houd. A. Wielemaker, 84 j., wedn. van
L. Dingemanse. P. Moens, 72 j., man
van A. Olrjslager. C. van de Putte, 81
j., wed. van G. Versluijs. A. Leer, 73 j.,
man van N. Clarisse.
EEN EN ANDER OVER DE WERK
METHODEN VAN ERNST LUBITSCH
EN FRITZ LANG.
Ernst Lubitsch, een van 's werelds be
gaafdste filmkunstenaars, die kort geleden
de thans in ons land rouleerende Para
mount comedie „Blauwbaard's achtste
vrouw" voltooide, en nu van een welver
diende vacantie geniet, houdt ervan vooruit
te werken. Zijn filmplannen liggen meestal
maanden, soms jaren op verwezenlijking te
wachten, doch wanneer eindelijk de deuren
van het atelier open gaan en de lampen
voor de eerste maal ontstoken worden,
heeft Lubitsch zijn film kant en klaar op
papier. Deze methode, die in Hollywood
hoe langer hoe meer gevolgd wordt, en
oorspronkelijk door de steeds hooger wor
dende kosten van het ingewikkelde techni
sche apparaat dat men filmstudio noemt,
Word noodig gemaakt, vindt verscheidene
enthousiaste verdedigers onder de meest
succesvolle regisseurs, al zijn er ook vele,
even bekwame filmmakers aan te wfjzen,
die met een zekere minachting op de
tiSchript-shooters", de menschen die van
het papier af draaien, neerzien, en volhou
den dat een draaiboek waarin ieder, ook
het kleinste, detail is vastgelegd, hun vrfj-
van beweging, hun frissche visie en
heid
hun inspiratie in het studio belemmert. Wij
billen hier niet op de verdienste van deze
§ene methode ingaaniedere methode
is ten slotte goed die den regisseur in
staat stelt een artistiek verantwoorde en
liefst ook nog commercieel voldoening ge
vende rolprent af te leveren. De methode
van „de film op papier" is Lubitsch' metho
de, en zij, die zijn „Blauwbaard" gezien
hebben zullen moeten constateeren dat het
een goede methode is, naar de resultaten
te oordeelen.
Ernst Lubitsch
Lubitsch heeft in een kort artikel een en
ander over zijn werkwijze medegedeeld, en
dat is merkwaardig genoeg om hier in het
kort weer te geven.
„Ik heb van ouds de gewoonte langen tijd
van te voren met de voorbereidingen voor
mijn films te beginnen. „Angel", die nu
over de geheele wereld vertoond is, heeft
bijna twee jaar in mijn kast gelegen voor
de eerste opname gedraaid werd. Zoo kunt
U misschien begrijpen dat voor mijn gevoel
de film „Blauwbaard's achtste vrouw"
reeds lang voltooid was voor de eerste ca
mera begon te draaien. Misschien kan ik
duidelijker verklaren wat ik bedoel. De film
is een zeer gecompliceerd medium. Denk
eens aan al de technische details, het sa
men monteeren van honderden, zelfs dui
zenden verschillende opnamen en scènes, de
verschillende gezichtspunten van waaruit
een scène gefotografeerd kan worden, de
aard der belichting, de tientallen uitgebrei
de en complete decors en tal van andere
dingen die voor de film onontbeerlijke ver-
eischten zijn en die met geen enkel ander
medium vergeleken kunnen worden, zelfs
niet met het tooneel, waar de film als
kunst dan toch nog het naaste mee verwant
is. Bij de productie van het grootst opge
zette tooneelstuk komt niet een tiende deel
van het aantal kwesties op allerlei gebied
kijken die bij dé voorbereiding voor een
film een oplossing vragen.
„Dat is de reden wéflrom ik ervan houd
al deze belangrijke kleinigheden op te los
sen vóór de film opgenomen wordt, ten
einde tijdens de productie mijn volle aan
dacht op de regie van het spel te kunnen
concentreeren. Zoo volledig zie ik met mijn
medewerkers alles onder het oog dat zich
tijdens de opnamen kan voordoen, dat ik
soms geneigd ben te zeggen mijn film is
klaar. Hij behoeft alleen nog maar gefoto
grafeerd te worden.
„Om de film als het ware gereed te heb
ben vóór de camera's gaan draaien, moet
men natuurlijk de meest nauwgezette zorg
aan het draaiboek besteden. Terwijl w\j het
draaiboek schrijven, monteeren wij de film.
bouwen wij de decors, maken schetsen van
den hoek waaronder gefotografeerd zal wor
den, leggen in diagrammen de belichting
vast, ontwerpen wij de costuums, stellen
wij het tempo vast, teekenen wij onze ka
rakters, enzooVoort, en alles dermate in
tensief en gedetailleerd, dat wij ons de vol
tooide film voor oogen kunnen stellen
alsof het iets is dat wij de vorige week in
de bioscoop gezien hebben in plaats van
iets dat wij over een paar maanden zullen
gaan maken. Het schrijven van een draai
boek is scheppend werk. Ik ga er zoo ge
heel en al in op, dat ik als het woord „ein
de" geschreven staat, uitgeput van ver
moeienis ben. Toch is deze creatieve arbeid
er een die een zeldzame voldoening geeft
In mijn geval wordt zij bijna geheel aan de
schrijftafel of in de conferentiezaal gedaan
Wat er overblijft is alleen maar het uitvoe
ren van een idee. Zoo was het met „Angel"
zoo was het ook met „Blauwbaard". Voor
mij was deze film voltooid zes maanden
voor de spelers een voet in de studio had
den gezet, en zelfs vóór de eerste opname
van „Angel" plaats vond.
Het is interessant- hier een vergelijking
te maken met een ander vermaard regis
seur, eveneens Europeaan, die reeds voor
zijn Amerikaansche periode in Duitschland
tot de grootste en zeker tot de origineelste
geesten in de filmkunst van zijn land gere
kend mocht worden. Wij doelen op Fritz
Lang, die in de States vooral met zijn on
volprezen „Fury" een sensationeel succes
boekte. Ook Lang heeft zijn eigenaardig
heden bij de voorbereiding van een film, en
past zelfs voor zijn nieuwe film „You and
Me" voor het eerst een geheel nieuwe tech
niek toe wat het geluid betreft. Voor de
eerste maal is namelijk de geheele begelei
dende muziek van een film gecomponeerd,
uitgevoerd en opgenomen zonder dat er nog
een meter beeld gedraaid was. De opgeno
mén geluidsstrook zal bij de beeldopnamen
in het studio via een versterker-luidspre-
kefinstallatie ten gehoore worden ge
bracht, om dan nogmaals, thans te zamen
met de dialoog en incidenteele geluiden,
met de actie op de filmstrook te worden
vastgelegd. Dit is natuurlijk een revolu
tionaire manier van doen, waar tot nu toe
immer de componist eerst aan het werk is
getogen als de film geheel gereed en ge
monteerd was. Lang meent echter dat de
gebruikelijke methode een verkeerde is, en
verklaart„Op de oude manier hebben de
spelers niet den minsten steun aan de mu
ziek. Op mijn manier wel. De muziek heeft
voortdurend een leidende, inspireerende
taak bij hun spel. Het is een wonder dat
iemand het niet eerder bedacht heeft."
„Vroeger, in de dagen van de stomme
film", vervolgt Lang, „kon een regisseur
z\jn spelers in een scène leiding geven door
tot ze te spreken, tegenwoordig heeft hij
zijn mond te houden tot de scène opgeno
men is. In lange scènes is de acteur prac-
tisch aan zichzelf overgelaten, zonder dat
de regisseur iets kan doen om hem te hel
pen. Op mijn manier echter kan ik mijn in
zichten en ideeën omtrent de te spelen
scène althans min of meer in de muziek
leggen, en na eenig repeteeren weet de
speler wat ik met bepaalde muzikale the
ma's en variaties bedoel en kan hij zich
richten naar wat hij hoort."
Op deze manier speelt de muziek dus in
„You and Me" een belangrijker rol dan ooit
te voren in een dramatische, niet als musi
cal opgezette film. De componist wordt dan
de onmiddellijke medewerker van den re
gisseur.
„SNEEUWWITJE" SLAAT EEN
RECORD.
Na alle records in de geschiedenis van
de geluidsfilm te hebben geslagen, beëin
digde „Sneeuwwitje en de Zeven Dwer
gen", Walt Disney's hoofdfilm, haar voor
stellingen in het Carthay Circle Theater te
Hollywood na negentien weken achtereen
geloopen te hebben.
„The Great Ziegfeld" is de houdster van
het vorige 2cord met een aantal van vijf
tien weken en vier dagen in het Carthay.
Meer dan 170.000 menschen bleken
„Sneeuwwitje" in dit eene theater gezien
te hebben.