- SPORT RADIO-RUBRIEK GEMENGD NIEUWS APOTHEEK GEOPEND »i;in is* f Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^ «lontje Welgemoed en zajn er llljlllllllllillllllllllllllllllllllllllllilllllllllll Crisis-Publicatiën. BURGERLIJKE STAND VOETBAL; HEDENAVOND NEDERLAND—SCHOTLAND. De samenstelling der elftallen. Nederland Van Male Weber Caldenhove Paauwe Anderiessen Van Heel \Vels v. d. Veen Vente Smit De Harder Scheidsrechter Argent (Engeland) Murphy Black O'Donnel Walker Munro Brown Dykes Mc. Killop Carabine Anderson Dawson I Schotland Ten gerieve van de radio-luisteraars ge ven wij hierboven nogmaals de samenstel ling van het Nederlandsche en het Schot- gche elftal, die vanavond te 6 uur den strijd zullen, aanbinden in het Olympisch gtadion te Amsterdam. Kick Smit is op de linksbinnenplaats op gesteld, doch zooals bekend, staat het nog niet vast of hij van de partij zal kunnen gijndit in verband met een Zondag jl. bpgeloopen blessure. Overbodig is het eigenlijk wel te vermelden dat het niet me despelen van dezen voor onze Oranjeploeg zoo verdienstelijken speler een geduchte handicap zou zijn. Als reserves zijn voor Nederland aange wezen Michel, Pienter, Been, Van Spaan- donck en de Winter. Reserves voor Schotland zijn Hogg en Venters. Vol belangstelling ziet het Nederland sche voetbalminnend publiek den uitslag van deze ontmoeting tegemoet. Moge het een goede uitslag zijn voor de onzen DE V.P.R.O. GAAT NAAR AMERIKA ZENDEN. In den nacht van den eersten op den tweeden Pinksterdag zal de V.P.R.O. zijn regelmatige uitzendingen naar Amerika aanvangen. Deze omroep verzorgt reeds geruimen tijd 3 maal per week een uit zending naar Indië en sinds Februari van dit jaar twee maal per week een uitzen ding naar Zuid-Afrika. Thans worden uitzendingen in den Zon dagnacht naar Amerika ter hand geno men, welke t.z.t gevolgd zullen worden door uitzendingen in den nacht van Woens dag op Donderdag. De eerste toespraak zal met Pinksteren gehouden worden door de voorzitster van den V.P.R.O., dr. Nicolette A. Bruining, welke eenige dagen later naar Amerika vertrekt en tijdens haar reis o.a. contact zal zoeken met organisaties en particulie ren, die bij deze uitzendingen belang heb ben. Ongeluk in de werkver schaffing. Gistermiddag is te Die den in de gemeente Ravenstein op het ter rein van de werkverschaffing bij de Maas kanalisatie een vrij ernstig ongeluk ge beurd. Door het onklaar raken van een stoom schuif, sloeg een losse zandtreinlocomotief op hol. Hierbij kwam de machine in bot sing met de locomotief van een' uit de te genovergestelde richting komenden zand- trein. Beide stokers, die het gevaar zagen aankomen, sprongen van de machines en bleven ongedeerd. De machinist- van de losse locomotief kreeg bij de botsing in wendige kneuzingen, terwijl die van den zandtrein zware inwendige kneuzingen en een gescheurden schedel opliep. Nadat een dokter uit Megen de eerste hulp had verleend, zijn beiden naar het zie kenhuis St. Anna te Oss vervoerd. Voor geen van beide slachtoffers bestaat levens gevaar. Doodelijk ongeluk in de residentie. Door tot dusver on verklaarbare oorzaak is gisteravond op de Nieuwe Parklaan bij den Badhuisweg te Den Haag een dame door de z.g. blauwe tram overreden. Het slachtoffer, waarvan de identiteit nog niet kon worden vastge steld, was vrijwel onmiddellijk dood. -Aanrijding met doode- lijken afloop. In de Veerlaan te Rotterdam is gisteravond een ernstig onge luk gebeurd, dat den 18-jarigen F. Dorsten het leven heeft gekost. De jongen fietst? in de Veerlaan en kwam door tot nog toe onbekende oorzaak in botsing met een pas- seerenden auto. Hij werd tegen de straat geslingerd en liep inwendige kneuzingen op. Per auto van den G.G.D. werd hij naar het zieken huis aan den Coolsingel vervoerd, waar hQ in zorgwekkenden toestand werd opgeno men en later aan de bekomen verwondin gen is overleden. Felle brand te Beek (L) Gistermiddag werd de brandweer gea larmeerd voor een feilen uitslaanden brand, ontstaan in de verf- en behangers zaak van den heer H. Nijsten in de Burge meester Janssenstraat te Beek (L.) Het vuur moet ontstaan zijn in den winkel waa r even te voren nog een klant was bediend. In een ommezien stond de geheele winkel- inventaris in volle vlam en korten tijd later sloeg het vuur over naar de woon- en slaapvertrekken van het gezin Nijsten. De echtgenoote van den heer Nijsten -- óe kinderen waren op school was bij het uitbreken van den brand in de slaapver trekken aan het werk. Daar de weg haar door de vlammen was afgesneden, kon zij slechts door een venster in den z$jgevel het huis verlaten. Uit winkel en woonvertrekken viel niets te redden. Zij brandden geheel uit. Naast het brandende perceel ligt het groote ma gazijn van den heer Nijsten, waar voorra den verf, olie en terpentijn waren opgesla gen. De brandweer slaagde er in dit maga zijn te behouden. De vrij aanzienlijke schade wordt door verzekering gedekt. Zondag 22 Mei is de apotheek geopend van de firma ENGERING, Nieuwstraat. Oefening 161 wordt begonnen met ge spreide beenen, waarna wtj met het hoofd een grooten cirkel beschrijven. Linksom af wisselen met evenveel malen rechtsom. De volgende oefening (162) is wat inge wikkelder. Maar doe die, want U hebt het zoo noodig U begint, zooals de teekening aangeeft, met e been naar achteren en waartsche sprcistand). Het lichaamsge- hct andere naar voren geplaatst (voor- y-*> wicht wordt nu langzaam op het achterste been overgebracht; de romp gaat, met de armen zij waart- héél ver achterover. Dan laten wij het lichaam naar voren slingeren, tegelijkertijd komt het heele lichaamsge wicht op het voorste been, en tikken met de handen aan den grond. Maar dit alles moet zonder onderbreking en zoo soepel mogelijk verloopen. Geen stijfheid, geen gedwongenheid, maar groote, losse bewe gingen. Oefening 16S is werkelijk zwaar. De uit gangshouding is liggend op den rug met de handen achter het hoofd gevouwen. Een helper drukt de ellebogen stevig op den grond. Nu langzaam de "beenen gestrekt optillen tot verticaal. Daarna beide beenen laten dalen naar rechts, tot de voeten even den grond raken vervolgens zonder uit te rusten, door hoog weer terug en naar den anderen kant. Éénmaal is niet moeilijk tien of twintig maal achter elkaar, met gestrekte knieën, dén hebt U er pas wat aan Maar vooral den adem niet inhouden. Tenslotte oefening 164. In ligsteun op één arm een been hoog zijwaarts optillen. Idem op de andere hand steunend. DOOR G. TH. ROTMAN {Nadruk verboden) Dokter schiet een taxi in, Redt zijn vege leven, SS Maar van 't arme orgel is SSS Niet veel heel gebleven Droef slaat Jantje met zijn pa SS 't Zielig overschotje g& Ach, 't zal van zijn leven SS Geen geluid meer geven 16. SS Maar toen Jantje en zijn Pa SS Daar zo treurig stonden, SS Kwamen daar vol schuldbesef SS d'Eigenaars der honden SS Met hun beurzen aangerend «SS En Papa is weer content SS 't Regent zilverstukken, SS Die zijn hart verrukken (Dinsdag vervolg) DENATURATIEVERGOEDING ERWTEN EN VELDBOONEN OOGST 1937. De Nederlandsche Akkerbouwcentrale maakt bekend, dat de denaturatievergoe- ding voor erwten van oogst 1937, welke Zijn gedenatureerd in het tijdvak van 16 tot en met 21 Mei 1938, ƒ1.per 100 Kg. zal bedragen voor groene erwten, door handelaren gedenatureerd en voldoende aan het standaardmonster van kwaliteitsklasse C, en 0.50 per 100 Kg. voor voedererwten, door de telers gedenatureerd. De steunvergoeding voor veldboonen van den oogst 1937,welke aan de daartoe ge stelde eischen voldoen en door telers of handelaren zijn gedenatureerd in genoemd tijdvak zal 2.30 per 100 Kg. bedragen. PRIJZEN VARKENS BESTEMD VOOR BACONBEREIDING. De Nederlandsche Veehouderijcentrale maakt bekend, dat de prijzen voor de met ingang van Maandag 23 Mei a.s. aan haar te leveren varkens, bestemd voor bacon- bereiding tot wederopzegging als volgt zijn vastgesteld Prijs per K.G. geslacht gewicht in centen. Kwaliteit Beneden Van Van Van Van Van Bov. 50 50 54 58 76 81 85 tot tot tot tot tot Kg. 53 57 75 80 85 Kg. Kg. Kg. Kg. Kg. IA naar 69 73 75 73 69 65 IB HA. kwali- 67 71 73 71 67 63 IC IIB niA teit 65 69 71 69 65 61 IIC IIIB max. 63 67 69 67 63 59 IIIC 59 61 65 67 65 61 57 CC cent 59 63 65 63 59 55 Onder geslacht gewicht wordt verstaan het koude gewicht na slachting (d.i. het warme gewicht verminderd met 2 De voorwaarden, waaronder de varkens geleverd moeten worden, zooals zij het laatst zijn vermeld in de publicatie d.d. 24 April 1937 zijn ongewijzigd gebleven. MIDDELBURG. BEVALLEN. J. van de Gruiter, geb. Adamse, Z. E. G. Flipse, geb. van Daatselaar, z. ONDERTROUWD. J. Lankhorst, 29 j. en C. F. van Kerk- voort, 20 j. A. C. Hollebrands, 30 j. en W. A. M. van den Driest, 22 j. C* Duine, 32 j. en J. R. Manni, 27 j. Pi Crucq, 33 j. en L. Geertse, 32 j. GETROUWD. J. van der Heide. 22 j. en A. van 't Westende, 22 j. C. A. van der Weel, 26 j. en F. P. Gillissen, 22 j. (M.C.) GOES. OVERLEDEN. N. Botbijl, 58 j., vrouw van C, F. Si- monse. KOUDEKERKE. BEVALLEN. A. de Witte, geb. Besuijen, d. J. W. Marinisse, geb. Caljouw, d. - E. van der Welle, geb. Pieterse van Wijck, z. ONDERTROUWD. J. J. Gideonse, 27 j. en A. Nieuwen- huijze, 22 j. J. van Keulen, 23 j. en P* Maas, 21 j. OVERLEDEN. P. Jasperse, 83 j., man van T. Stroo. J. Gabriëlse, 61 j., man van J. Minder- houd. A. Wielemaker, 84 j., wedn. van L. Dingemanse. P. Moens, 72 j., man van A. Olrjslager. C. van de Putte, 81 j., wed. van G. Versluijs. A. Leer, 73 j., man van N. Clarisse. EEN EN ANDER OVER DE WERK METHODEN VAN ERNST LUBITSCH EN FRITZ LANG. Ernst Lubitsch, een van 's werelds be gaafdste filmkunstenaars, die kort geleden de thans in ons land rouleerende Para mount comedie „Blauwbaard's achtste vrouw" voltooide, en nu van een welver diende vacantie geniet, houdt ervan vooruit te werken. Zijn filmplannen liggen meestal maanden, soms jaren op verwezenlijking te wachten, doch wanneer eindelijk de deuren van het atelier open gaan en de lampen voor de eerste maal ontstoken worden, heeft Lubitsch zijn film kant en klaar op papier. Deze methode, die in Hollywood hoe langer hoe meer gevolgd wordt, en oorspronkelijk door de steeds hooger wor dende kosten van het ingewikkelde techni sche apparaat dat men filmstudio noemt, Word noodig gemaakt, vindt verscheidene enthousiaste verdedigers onder de meest succesvolle regisseurs, al zijn er ook vele, even bekwame filmmakers aan te wfjzen, die met een zekere minachting op de tiSchript-shooters", de menschen die van het papier af draaien, neerzien, en volhou den dat een draaiboek waarin ieder, ook het kleinste, detail is vastgelegd, hun vrfj- van beweging, hun frissche visie en heid hun inspiratie in het studio belemmert. Wij billen hier niet op de verdienste van deze §ene methode ingaaniedere methode is ten slotte goed die den regisseur in staat stelt een artistiek verantwoorde en liefst ook nog commercieel voldoening ge vende rolprent af te leveren. De methode van „de film op papier" is Lubitsch' metho de, en zij, die zijn „Blauwbaard" gezien hebben zullen moeten constateeren dat het een goede methode is, naar de resultaten te oordeelen. Ernst Lubitsch Lubitsch heeft in een kort artikel een en ander over zijn werkwijze medegedeeld, en dat is merkwaardig genoeg om hier in het kort weer te geven. „Ik heb van ouds de gewoonte langen tijd van te voren met de voorbereidingen voor mijn films te beginnen. „Angel", die nu over de geheele wereld vertoond is, heeft bijna twee jaar in mijn kast gelegen voor de eerste opname gedraaid werd. Zoo kunt U misschien begrijpen dat voor mijn gevoel de film „Blauwbaard's achtste vrouw" reeds lang voltooid was voor de eerste ca mera begon te draaien. Misschien kan ik duidelijker verklaren wat ik bedoel. De film is een zeer gecompliceerd medium. Denk eens aan al de technische details, het sa men monteeren van honderden, zelfs dui zenden verschillende opnamen en scènes, de verschillende gezichtspunten van waaruit een scène gefotografeerd kan worden, de aard der belichting, de tientallen uitgebrei de en complete decors en tal van andere dingen die voor de film onontbeerlijke ver- eischten zijn en die met geen enkel ander medium vergeleken kunnen worden, zelfs niet met het tooneel, waar de film als kunst dan toch nog het naaste mee verwant is. Bij de productie van het grootst opge zette tooneelstuk komt niet een tiende deel van het aantal kwesties op allerlei gebied kijken die bij dé voorbereiding voor een film een oplossing vragen. „Dat is de reden wéflrom ik ervan houd al deze belangrijke kleinigheden op te los sen vóór de film opgenomen wordt, ten einde tijdens de productie mijn volle aan dacht op de regie van het spel te kunnen concentreeren. Zoo volledig zie ik met mijn medewerkers alles onder het oog dat zich tijdens de opnamen kan voordoen, dat ik soms geneigd ben te zeggen mijn film is klaar. Hij behoeft alleen nog maar gefoto grafeerd te worden. „Om de film als het ware gereed te heb ben vóór de camera's gaan draaien, moet men natuurlijk de meest nauwgezette zorg aan het draaiboek besteden. Terwijl w\j het draaiboek schrijven, monteeren wij de film. bouwen wij de decors, maken schetsen van den hoek waaronder gefotografeerd zal wor den, leggen in diagrammen de belichting vast, ontwerpen wij de costuums, stellen wij het tempo vast, teekenen wij onze ka rakters, enzooVoort, en alles dermate in tensief en gedetailleerd, dat wij ons de vol tooide film voor oogen kunnen stellen alsof het iets is dat wij de vorige week in de bioscoop gezien hebben in plaats van iets dat wij over een paar maanden zullen gaan maken. Het schrijven van een draai boek is scheppend werk. Ik ga er zoo ge heel en al in op, dat ik als het woord „ein de" geschreven staat, uitgeput van ver moeienis ben. Toch is deze creatieve arbeid er een die een zeldzame voldoening geeft In mijn geval wordt zij bijna geheel aan de schrijftafel of in de conferentiezaal gedaan Wat er overblijft is alleen maar het uitvoe ren van een idee. Zoo was het met „Angel" zoo was het ook met „Blauwbaard". Voor mij was deze film voltooid zes maanden voor de spelers een voet in de studio had den gezet, en zelfs vóór de eerste opname van „Angel" plaats vond. Het is interessant- hier een vergelijking te maken met een ander vermaard regis seur, eveneens Europeaan, die reeds voor zijn Amerikaansche periode in Duitschland tot de grootste en zeker tot de origineelste geesten in de filmkunst van zijn land gere kend mocht worden. Wij doelen op Fritz Lang, die in de States vooral met zijn on volprezen „Fury" een sensationeel succes boekte. Ook Lang heeft zijn eigenaardig heden bij de voorbereiding van een film, en past zelfs voor zijn nieuwe film „You and Me" voor het eerst een geheel nieuwe tech niek toe wat het geluid betreft. Voor de eerste maal is namelijk de geheele begelei dende muziek van een film gecomponeerd, uitgevoerd en opgenomen zonder dat er nog een meter beeld gedraaid was. De opgeno mén geluidsstrook zal bij de beeldopnamen in het studio via een versterker-luidspre- kefinstallatie ten gehoore worden ge bracht, om dan nogmaals, thans te zamen met de dialoog en incidenteele geluiden, met de actie op de filmstrook te worden vastgelegd. Dit is natuurlijk een revolu tionaire manier van doen, waar tot nu toe immer de componist eerst aan het werk is getogen als de film geheel gereed en ge monteerd was. Lang meent echter dat de gebruikelijke methode een verkeerde is, en verklaart„Op de oude manier hebben de spelers niet den minsten steun aan de mu ziek. Op mijn manier wel. De muziek heeft voortdurend een leidende, inspireerende taak bij hun spel. Het is een wonder dat iemand het niet eerder bedacht heeft." „Vroeger, in de dagen van de stomme film", vervolgt Lang, „kon een regisseur z\jn spelers in een scène leiding geven door tot ze te spreken, tegenwoordig heeft hij zijn mond te houden tot de scène opgeno men is. In lange scènes is de acteur prac- tisch aan zichzelf overgelaten, zonder dat de regisseur iets kan doen om hem te hel pen. Op mijn manier echter kan ik mijn in zichten en ideeën omtrent de te spelen scène althans min of meer in de muziek leggen, en na eenig repeteeren weet de speler wat ik met bepaalde muzikale the ma's en variaties bedoel en kan hij zich richten naar wat hij hoort." Op deze manier speelt de muziek dus in „You and Me" een belangrijker rol dan ooit te voren in een dramatische, niet als musi cal opgezette film. De componist wordt dan de onmiddellijke medewerker van den re gisseur. „SNEEUWWITJE" SLAAT EEN RECORD. Na alle records in de geschiedenis van de geluidsfilm te hebben geslagen, beëin digde „Sneeuwwitje en de Zeven Dwer gen", Walt Disney's hoofdfilm, haar voor stellingen in het Carthay Circle Theater te Hollywood na negentien weken achtereen geloopen te hebben. „The Great Ziegfeld" is de houdster van het vorige 2cord met een aantal van vijf tien weken en vier dagen in het Carthay. Meer dan 170.000 menschen bleken „Sneeuwwitje" in dit eene theater gezien te hebben.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1938 | | pagina 15