SIROOP
FAMEL
Twee spoorwegongevallen bij Amsterdam.
EERSTE BLAD
76e JAARGANG - NUMMER 46
DONDERDAG 24 FEBRUARI 1938
STADSNIEUWS
18 VLIEG800TEN VOOR DE
INDISCHE DEFENSIE
BE*3
abonnementsprijs
Voor alle gemeenten op
Walcheren en waar agent
schappen gevestigd zy'n
2.20 per kwartaal of
17 cent per week. Franco
per post 2.50. Voor
het buitenland neme men
een abonnement op het
postkantoor zijner woon
plaats. Afzonderlijke
nummers 5 cent per stuk.
VJissingsche Courant
UITGAVEFIRMA F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISSINGEN TEL. 10 GIRO 66287
ADVERTENTIEPKIJ s
Van 18 regel» 1.25,
iedere regel meer 25 cent.
Bi) abonnement speciale
prijs. Reclame» 60 cent
per regeL Kleine adver
tenties van 15 regels
50 cent, iedere regel meer
10 cent (max. 10 regel»).
B() driemaal plaatsing
wordt tweemaal berekend.
Alle» bij vooruitbetaling.
VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG.ERKENDE CHR.FEESTDAGEN
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PU BLICITE1TS WAARDE, INGESTELD' DOOR DE VEREENIQ1NG „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Ernstige stagnatie in het verkeer.
De dienst tusschen de hoofdstad en het Gooi
geheel gestremd.
Groote materieel® schade, doch geen persoon
lijke ongelukken.
Twee spoorwegongevallen, een ten oosten
en een ten westen van het Centraal Station,
hebben het spoorwegverkeer met Amster
dam ernstig gestagneerd. Hoewel gelukkig
geen persoonlijke ongevallen hebben plaals
gehad, is de schade belangrijk.
Het eerste ongeval geschiedde vannacht
om kwart over twee.
Tengevolge van het rijden door een on
veilig sein zyn op dat tijdstip op het spoor
wegemplacement in Oud Watergraafsmeer
twee losse locomotieven op een rijdenden
goederentrein ingereden, waardoor zeven
wagons uit de rails werden gelicht en de
spoorbaan voor een groot gedeelte werd
vernield.
Volgens die dienstregeling reed een lange
goederentrein, doorgaans bestaande uit vijf
tig tot zestig wagons, van het Centraal Sta
tion over het emplacement Watergraafs
meer naar Weesp, terwijl ongeveer tegelij
kertijd, ook volgens vaste dienstregeling,
twee aan elkander gekoppelde losse loco
motieven van het station Muiderpoort over
het opgaande hoofdspoor naar Hilversum
gingen,
Hoe de botsing plaats vond.
Klaarblijkelijk heeft de machinist van de
alleen rijdende locomotieven het op onveilig
staande signaal over het hoofd gezien en
niet gelet op den schuin voor hem rijdenden
goederentrein de mogelijkheid bestaat ook
dat bij wegens den dikken mist, die op dat
oogenblik zwaar over de polders hing, het
roode licht van het sein niet heeft kunnen
onderscheiden. Hoe het ook z\j, nog voor
dat de laatste vier A vjjf wagons van den
goederentrein den wissel, waarover de
trein van het zijspoor van het emplacement
op het hoofdspoor'terecht komt, waren ge
passeerd, reden beide locomotieven met
flinke vaart een zwaar geladen wagon van
den trein in den flank aan.
De aangereden wagon wipte uit de rails
en door den schok vielen vier daar voor rij
dende wagons over het afgaande spoor, dat
daardoor geheel werd versperd en gedeelte
lijk ontwricht. Bovendien werd een in den
goederentrein tusschengevoegde D-trein-
wagon schuin over de beide sporen gewor
pen, waarbij de onderstellen zich diep in
den kruin van, den spoordijk drongen.
De beide aanrijdende locomotieven bleven
door hun grootere gewicht nog in de rails
staan en konden later op eigen kracht weer
naar de Rietlanden, vanwaar zij waren ge
komen om op het emplacement naar het
hoofdspoor te wisselen, terugkeeren. De
schade die zij opliepen is betrekkelijk ge
ring.
Erger is het daarentegen met de uit de
rails geschoven geladen goederenwagons
en het doorgaande rijtuig, waarvan de as-
stellen wérden afgerukt en de voor- en
achterzijde gedeeltelijk ingedrukt.
De belangrijkste schade, die den meesten
tijd van herstel vraagt, is aan de rails toe
gebracht. Op ongeveer vier plaatsen zijn de
hoofdsporen, zoowel het opgaande als het
afgaande, uit hun voegen gerukt en verbo
gen, terwijl de wissel, waarop het ongeluk
geschiedde, geheel is vernield.
Het op ruiming» werk.
Onmiddellijk nadat de botsing op het
Centraal Station te Amsterdam was be
kend geworden is de technische dienst der
N.S. te Utrecht gewaarschuwd, waarvan
eenige deskundigen korten trjd later op de
plaats van hét ongeluk waren. Uiteraard
begon men onmiddellijk met de opruimings
werkzaamheden, waarvoor zeer spoedig een
flinke ploeg wegwerkers was bijeengeroe
pen, doch men berekende dat het zeker niet
voor drie uur vanmiddag zou zijn voordat
één spoor, het afgaande, zou kunnen zijn
vrij gemaakt; afgezien nog van de herstel
lingswerkzaamheden, die aan de rails zelf
moeten worden verricht. Het opruimen van
de ravage op het opgaande spoor zal meer
tijd in beslag nemen. Daar zijn de rails op
twee plaatsen over een gezamenlijke lengte
van. ongeveer twintig meter onbruikbaar
geworden, terwijl de wissel, waarop het on
geluk gebeurde, aan deze zijde geheel is
verwrongen. De verwachting werd uitge
sproken, dat men niet voor laat in den
avond gereed zou zijn met het leggen van
nieuwe rails, waarvan vooral het werk aan
den verwoesten wissel' een moeilijke kar
wei is.
Het grootste gedeelte van den goederen
trein is, met een vertraging van ongeveer
twee uur naar Weesp doorgereden. Vijftien
Wagons, waarbij de verongelukte, zijn blij
ven staan, de onbeschadigde om naar
Amersfoort te worden vervoerd; waar zij
bun bestemming hebben, de andere om door
een kraan wagen, welke omstreeks acht uur
uit Nijmegen arriveerde, weer in een nor
male positie gebracht te worden. Het is
echter waarschijnlijk, dat het vernielde per
sonenrijtuig ter plaatse gedemonteerd zal
moeten worden, aangezien dit volkomen
onbruikbaar is geworden.
Geen persoonlijke ongelukken.
Merkwaardig is, vooral wanneer men de
groote verwoesting in oogenschouw neemt
en waaruit men de hevigheid van de bot
sing kan afleiden, dat er in het geheel geen
persoonlijke ongelukken zijn voorgevallen.
Noch de beide machinisten, noch de trein-
geleider, die in het hokje van den laatsten
wagon zat en de ramp dus wel van zeer
nabij moet hebben aanschouwd, hebben
eenig letsel opgeloopen.
Het geweld van de aanrijding was zelfs
zoo groot, dat op enkele plaatsen de grond
diepe scheuren vertoont, terwijl langs de
geheele baan brokken hout en verwrongen
ijzeren staven liggen verspreid.
Toen wij op de plaats des onheils aan
kwamen was men reeds druk doende bij
het licht van gasfakkels en petroleumlam
pen voor zooveel mogelijk de schade te her
stellen. De wagons, die het gemakkelijkste
„lagen", werden met dommekrachten
eenigszins in hun oorspronkelijken stand
gebracht, terwijl hier en daar lastige brok
stukken werden verwijderd. De mist trok
langzamerhand op en allengs werden de
grillige contouren van den uit zijn fatsoen
gesmeten trein in het grauwe morgenlicht
zichtbaar. Het was een vréémd gezicht de
gekantelde wagens dreigend over de strak
ke lijn van het vrije spoor te zien hangen,
een perspectief, dat zijn einde vond in den
chaos van de schots en scheef .over den nood-
lottigen wissel staande voertuigen. En fan
tastischer werd dit alles nog toen langzaam
het oosten wasig werd en eindelijk de afge
platte zonneschijf boven den Zuiderzeedijk
opdook, die het geheel met rijp overdekte
verongelukte gevaarte in een wonderlijken
gloed zette.
Met man en macht wordt er thans aan
gewerkt om den oorspronkelijken toestand
te herstellen.
HET TWEEDE ONGEVAL.
Ontsporing van een werktrein
by Halfweg.
Nog grooter moeilijkheden zouden de
spoorwegen ondervinden, doordat ook in
andere richting een groote stagnatie in het
verkeer met de hoofdstad ontstond, toen
tegen vijf uur, dus kort voordat de normale
halfuurdienst tusschen Amsterdam en Rot
terdam begon, tengevolge van den dichten
mist nabij Halfweg twee werktreinen op
elkaar reden, waardoor een montagewagen
voor de electrische tractie vernield werd en
ontspoorde, en het afgaande spoor van Am
sterdam versperde.
Op dit spoor, waarlangs dus de uit Am
sterdam komende treinen passeeren, stond
een werktrein, bestaande uit een locomotief
en een aantal met dwarsliggers en ander
spoorhout geladen wagons, in verband met
ter paatse te verrichten werkzaamheden,
ruim een halve kilometer voor het thans
geslotên stationnetje van Halfweg. Op het
zelfde spoor naderde uit de richting Haar
lem een locomotief, die een montagewagen
voor de electrische tractie voortduwde, om
eveneens op dezelfde plaats te werken. De
machinist wist dat de werktrein reeds op
het spoor stond en reed dus vrij langzaam.
Aan den dichten mist en de nog heerschen-
de duisternis moet het. geweten worden, dat
hij de lichten van de locomotief van den
werktrein niet zag, zoodat de montagewa
gen, een klein rijtuig, op een twee-assig
onderstel, tegen de locomotief van den
werktrein werd geschoven. De wagen werd
gedeeltelijk vernield en uit de rails ge
licht. Dank zy de geringe snelheid liepen de
beide locomotieven en de wagons van den
werktrein geen schade op, terwijl ook in dit
geval niemand ook maar eenig letsel kreeg,
zoodat ook deze botsing zonder persoonlijke
ongelukken is afgéloopen.
Inmiddels was echter het afgaande spoor
versperd en moesten tegen zes uur de eer
ste treinen tusschen Amsterdam en Haar
lem de plaats van de botsing passeeren. Bij
het station Halfweg werden maatregelen
genomen, evenals op het Centraal Station
te Amsterdam, om de treinen uit beide rich
tingen over het eene overgebleven vrije
spoor te leiden. Voor het oude rangeer
spoor van Halfweg moesten de treinen uit
de richting Haarlem stoppen om te wach
ten op de treinen uit de richting Amster
dam, die even buiten het Centraal Station,
by post 3, op het linker spoor werden ge
leid, om voorby Halfweg weer op het rech
ter spoor gebracht te werden. Omgekeerd
moesten de treinen uit Amsterdam, wan
neer een trein uit Haarlem in aantocht was,
voor post 3 op het stationsemplacement
wachten tot de binnenkomende trein het
spoor had vrijgemaakt. Hoewel het verkeer
in de richting Haarlem daardoor groote
vertraging ondervond en slechts onregél-
matig kon geschieden, kón het althans ge
handhaafd blijven, zoodat de verbinding
tusschen Amsterdam en Rotterdam geen
oogenblik verbroken is geweest.
Te ruim zeven uur kwam bij Halfweg
een werktrein uit Amsterdam, die via het
rangeerspoor op de versperde lijn werd ge
bracht om den ontspoorden wagon op te
ruimen.
Het reizigerevervoer van het Cen
traal Station te Amsterdam.
De forensen, die zich hedenmorgen van
het Gooi en uit de richting Haarlem naar
de hoofdstad wilden begeven, ondervonden
daarbij ernstige moeilijkheden. Deze hadden
echter slechts geringe beteekenis in verge
lijking met de problemen, waarvoor men
zich op het Centraal Station te Amsterdam,
dit knooppunt van belangrijke verbindingen
en uitgangspunt van spoorlijnen naar alle
hoeken des lands, gesteld zag.
De inspecteur van het vervoer, ir. van
Meurs, en de stationschef, de heer Jongstra,
hebben met een staf van werkers in het
seinhuis onder den kap alles wat in hun
macht was gedaön om den duizenden reizi
gers, die Amsterdam in de vroege ochtend
uren verlaten, zoo goed mogelijk te helpen.
Slechts in de richting Zaandam en in de
richting Utrecht kon het verkeer normaal
voortgang vinden. In de richting Haarlem
konden de treinen eveneens vertrekken, zij
het ook met groote vertraging. Men liet het
voor dezen dienst geldende halfuur-schema
voor wat het was en liet de treinen ver
trekken, zoodra het eenige berijdbare spoor
vrjj was. Een aantal treinen kwam daar
door uit te vallen, doca reizigers werden
slechts in geringe mate gedupeerd, doordat
zij, wanneer zrj op het perron kwamen, na
eenig wachten weer een trein vonden, die
naar Haarlem vertrek.
Naar het Gooi en naar Amersfoort was
echter geen verbinding mogelijk. Hilver
sum en Amersfoort zijn gemakkelijk van
Utrecht uit te bereiken, zoodat een dëel van
het voor deze plaatsen bestemde verkeer
over Utrecht werd geleid.
C>m ook aan de nooden van de reizigers
voor Weesp en Bussum tegemoet te komen
werd reeds zeer vroeg in den ochtend een
aantal autobussen beschikbaar gesteld, die
van onder de overkapping voor de oostelij
ke bagageloods vertrokken. Het was echter
te voorzien, dat deze autobussen tusschen
acht en negen uur niet zouden zijn czop
wassen tegen den stroom van werkers, die
zich uit Weesp en Bussum naar de hoofd
stad en de honderden, die zich uit de hoofd
stad naar hun werk in Weesp of Bussum,
begeven. De spoorwegen deden een beroep
op de Gooische tram, die haar dienst aan
zienlijk versterkte en extra tramtreinen
tusschen Amsterdam en het Gooi inlegde.
Groote borden in de hal en op de perrons
van het Centraal Station verwezen de rei
zigers voor Hilversum en Amersfoort naar
de verbinding over Utrecht en de reizigers
voor het Gooi naar de autobussen.
De internationale treinen liet men zoo
veel mogelijk op tijd vertrekken, hoewel
ook de Berlijnsche trein over Utrecht moest
worden geleid.
Tengevolge van het geringe aantal ver
trekkende, doch vooral binnenkomende trei
nen leek het Centraal Station op dezen zon-
nigen wintermorgen een toonbeeld van rust
en kalmte, doch in het seinhuis onder den
kap en bij de diensten van vervoer en trac
tie werd in koortsachtig tempo gewerkt
om zoo spoedig mogelijk het verkeer weer
in normale banen te leiden en de storing in
het nauw luisterende raderwerk der spoor
wegorganisatie op te heffen.
Het verkeer met Haarlem hersteld,
met het Gooi nog den geheelen
namiddag gestoord.
Hedenmorgen te kwart over tien was
men erin geslaagd het spoor by Halfweg
vry te maken, zoodat na half elf het ver
keer uit Amsterdam in de richting Rotter
dam vise versa, spoedig weer normaal vol
gens de dienstregeling verliep.
Het opruimingswerk in Watergraafsmeer
en het herstel der vernielde sporen, neemt
aanzienlijk meer tyd in beslag. Tegen den
middag had men de hoop dat men er in zou
slagen omstreeks 5 uur in den namiddag
twee sporen voor het verkeer naar en van
Hilversum vry te hebben, zoodat men het
drukke forensenverkeer dat na vijf uur
een hoogtepunt bereikt, op de gewone wijze
zou kunnen verwerken. Mocht het oprui
mingswerk echter een minder vlot verloop
hebben, dan zullen ook in den namiddag
nog bijzondere maatregelen genomen moe
ten wordens
De officieele opdracht thans geplaatst.
De minister van defensie heeft thans
officieel opdracht gegeven aan de combi
natie N.V. „Aviolanda" en de Koninklijke
Maatschappij „De Schelde" voor den bouw
van 18 vliegbooten, type Do. 24 K.
Dit type is door de Dornier-fabrieken
speciaal voor de Nederlandsche regeering
ten behoeve der Indische defensie ontwor
pen. Te Friedrichshafen zijn destijds 24
stuks besteld, waarvan er reeds vier zijn
afgeleverd. De Do. 24 K. is een driemoto-
rige vliegboot, bestemd om als groote ver
kenner, tevens bommenwerper, te worden
gebruikt.
Van de thans bij „Aviolanda" en „De
Schelde" in bestelling gegeven vliegbooten
zal de eerste in het begin van het volgend
jaar worden afgeleverd. De constructie
van de verschillende onderdeelen is ver
deeld over de „Aviolanda" en „De Schelde"
in een verhouding van 60 en 40 procent.
Ongeveer driehonderd werklieden vinden
bij dezen bouw werk.
e a
De lezer zal zich berinneren dat wy reeds
op 13 December van het vorig jaar een
uitvoerig artikel over deze aangelegenheid
hebben gepubliceerd, waarin wij de betee
kenis van deze opdracht met het oog op
de werkverruiming te Vlissingen uiteen
zetten.
Wij hebben indertijd reeds medegedeeld
dat 18 vliegbooten zouden, worden besteld en
dat het aandeel dat Vlissingen hierin krijgt
minstens 150 man gedurende ca. twee jaar
werk zal verschaffen natuurlijk is het de
bedoeling na verloop van dien tijd de vlieg-
tuigafdeeling van „De Schelde" intact te
houden. De feiten zooals wy die op 13 De
cember .1937 publiceerden, vinden in bo
venstaand officieel bericht volledige be
vestiging.
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
§el>CMr1eni§»«w
bmi Jew Jag
De officieele opdracht voor 18 Dornier-
vliegbooten is thans geplaatst by „De
Schelde" en „Aviolanda".
(Stadsnieuw»)
Ernstige spoorwegstagnatie by Am
sterdam. Groote schade doch geen per
soonlijke ongelukken.
(Pag. 1, eerste blad).
De „aardbeving" in Noord-Holland
door de marine veroorzaakt.
(Marine en Leger),
Wetsontwerp ingediend inzake uitoefe
ning der geneeskunde. (Binnenland).
De Raad voor de Scheepvaart heeft
den brand op de „Kota Agoeng" behan
deld. (Scheepvaart).
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
Sedert meer dan 30 Jaar wordt
Siroop Famel door doktoren
gewaardeerd ais een betrouw
baar geneesmiddel tor
bestrijding van
HARDNEKKIGE HOEST,
BRON C H I T I S
en andere aandoeningen
der ademhalingsorganen
KLEINE FLACON 1.18 GROOTE FLACON ƒ1.90
HET MONUMENT VOOR PRINS HENDRIK AAN DE „DE RUYTERSCHOOL"
Zooals men eenigen tyd geleden in dit
blad heeft kunnen lezen, heeft een comité
het voornemen opgevat, en reeds de eerste
stappen tót de uitvoering daarvan onder
nomen, om een gedenkteeken voor wylen
Prins Hendrik te plaatsen in den gevel van
de De Ruyterschool, waarvan Z.K.H. be
schermheer was.
Voor de uitvoering van deze taak is de
keuze gevallen op den Delftschen beeld
houwer H. J. Etienne, die langzamerhand
een bekendheid van goede soort in onze
provincie gaat genieten. De kroon op diens
werk was nu onlangs de onthulling van
zijn grootsche monument voor Koningin
Emma te Middelburgtevoren had hjj
reeds in Zeelands hoofdstad een beeld van
Karei V voor het stadhuis gemaakt, in
denzelfden tijd als waarin zijn „Afrika"
voor het „Beeldenhuis" alhier ontstond.
Bovendien modelleerde Etienne destyds den
restauratiepenning voor het Veersche
Raadhuis en den penning voor de Zeeuw-
sche vereeniging voor Luchtvaart, terwijl
ook het model voor den binnenkort in te
stellen Zeeuwschen perspenning van hem
afkomstig is.
Men heeft dus, op grond van vroegere
ervaring, met eenig vertrouwen Etienne
deze nieuwe opdracht verstrekt.
Wij zijn eens bij den beeldhouwer wezen
kiiken en praten, in zijn werkplaats te
Delft. Zoojuist waren de adjudanten van
wijlen Prins Hendrik, de heeren Termy te
len en Laman Trip, er geweest. Beiden
vonden, zoo vernamen wij, de gelijkenis
goed. En zy kunnen het weten.
De Prins is hoe kan het anders,
waar dit beeld in den gevel eener zee
vaartschool geplaatst zal worden afge»
beeld in groot tenue admiraalsuniform. Het
beeld zelf is een buste, opgesteld op een
sokkel, in een bolsegment of tonneau de
Prins is blootshoofds, epauletten en ridder
orden op de uniformjas. De figuur is twee
malen levensgroot.
Aan de vier hoeken van de tonneau zijn
vier wapens aangebracht; dit zijn, van.
links boven naar rechts onder, achtereen
volgens de wapens vanPrins Hendrik,
Michiel de Ruyter, gemeente Vlissingen en
provincie Zeeland.
De hoogte van deze middenparty is 1.10
meterde breedte van het geheele monu
ment wordt echter 3 meter, want ter
weerszijden van de middenparty worden
nog steenen tafelen aangebracht, waarop
een nader vast te stellen tekst zal worden
gebeiteld.
Het monument zal worden uitgevoerd in
blauw-gryze hardsteen. Deze steensoort is
om tweederlei reden gekozeneenerzyds
in verband met de natuursteenen versie
ringen in de gevelarchitectuur aangebracht,
anderzijds echter mede in verband met de
wel zeer blootgestelde plaats van dit beeld
houwwerk aan den open Scheldekant op
den boulevard.
De gelykenis van het kleimodel dunkt
ons goed getroffen. De uitvoering in steen
zal onverwijld ter hand genomen worden.