SIROOP FAMEL Twee spoorwegongevallen bij Amsterdam. EERSTE BLAD 76e JAARGANG - NUMMER 46 DONDERDAG 24 FEBRUARI 1938 STADSNIEUWS 18 VLIEG800TEN VOOR DE INDISCHE DEFENSIE BE*3 abonnementsprijs Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agent schappen gevestigd zy'n 2.20 per kwartaal of 17 cent per week. Franco per post 2.50. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner woon plaats. Afzonderlijke nummers 5 cent per stuk. VJissingsche Courant UITGAVEFIRMA F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISSINGEN TEL. 10 GIRO 66287 ADVERTENTIEPKIJ s Van 18 regel» 1.25, iedere regel meer 25 cent. Bi) abonnement speciale prijs. Reclame» 60 cent per regeL Kleine adver tenties van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regel»). B() driemaal plaatsing wordt tweemaal berekend. Alle» bij vooruitbetaling. VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG.ERKENDE CHR.FEESTDAGEN AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PU BLICITE1TS WAARDE, INGESTELD' DOOR DE VEREENIQ1NG „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Ernstige stagnatie in het verkeer. De dienst tusschen de hoofdstad en het Gooi geheel gestremd. Groote materieel® schade, doch geen persoon lijke ongelukken. Twee spoorwegongevallen, een ten oosten en een ten westen van het Centraal Station, hebben het spoorwegverkeer met Amster dam ernstig gestagneerd. Hoewel gelukkig geen persoonlijke ongevallen hebben plaals gehad, is de schade belangrijk. Het eerste ongeval geschiedde vannacht om kwart over twee. Tengevolge van het rijden door een on veilig sein zyn op dat tijdstip op het spoor wegemplacement in Oud Watergraafsmeer twee losse locomotieven op een rijdenden goederentrein ingereden, waardoor zeven wagons uit de rails werden gelicht en de spoorbaan voor een groot gedeelte werd vernield. Volgens die dienstregeling reed een lange goederentrein, doorgaans bestaande uit vijf tig tot zestig wagons, van het Centraal Sta tion over het emplacement Watergraafs meer naar Weesp, terwijl ongeveer tegelij kertijd, ook volgens vaste dienstregeling, twee aan elkander gekoppelde losse loco motieven van het station Muiderpoort over het opgaande hoofdspoor naar Hilversum gingen, Hoe de botsing plaats vond. Klaarblijkelijk heeft de machinist van de alleen rijdende locomotieven het op onveilig staande signaal over het hoofd gezien en niet gelet op den schuin voor hem rijdenden goederentrein de mogelijkheid bestaat ook dat bij wegens den dikken mist, die op dat oogenblik zwaar over de polders hing, het roode licht van het sein niet heeft kunnen onderscheiden. Hoe het ook z\j, nog voor dat de laatste vier A vjjf wagons van den goederentrein den wissel, waarover de trein van het zijspoor van het emplacement op het hoofdspoor'terecht komt, waren ge passeerd, reden beide locomotieven met flinke vaart een zwaar geladen wagon van den trein in den flank aan. De aangereden wagon wipte uit de rails en door den schok vielen vier daar voor rij dende wagons over het afgaande spoor, dat daardoor geheel werd versperd en gedeelte lijk ontwricht. Bovendien werd een in den goederentrein tusschengevoegde D-trein- wagon schuin over de beide sporen gewor pen, waarbij de onderstellen zich diep in den kruin van, den spoordijk drongen. De beide aanrijdende locomotieven bleven door hun grootere gewicht nog in de rails staan en konden later op eigen kracht weer naar de Rietlanden, vanwaar zij waren ge komen om op het emplacement naar het hoofdspoor te wisselen, terugkeeren. De schade die zij opliepen is betrekkelijk ge ring. Erger is het daarentegen met de uit de rails geschoven geladen goederenwagons en het doorgaande rijtuig, waarvan de as- stellen wérden afgerukt en de voor- en achterzijde gedeeltelijk ingedrukt. De belangrijkste schade, die den meesten tijd van herstel vraagt, is aan de rails toe gebracht. Op ongeveer vier plaatsen zijn de hoofdsporen, zoowel het opgaande als het afgaande, uit hun voegen gerukt en verbo gen, terwijl de wissel, waarop het ongeluk geschiedde, geheel is vernield. Het op ruiming» werk. Onmiddellijk nadat de botsing op het Centraal Station te Amsterdam was be kend geworden is de technische dienst der N.S. te Utrecht gewaarschuwd, waarvan eenige deskundigen korten trjd later op de plaats van hét ongeluk waren. Uiteraard begon men onmiddellijk met de opruimings werkzaamheden, waarvoor zeer spoedig een flinke ploeg wegwerkers was bijeengeroe pen, doch men berekende dat het zeker niet voor drie uur vanmiddag zou zijn voordat één spoor, het afgaande, zou kunnen zijn vrij gemaakt; afgezien nog van de herstel lingswerkzaamheden, die aan de rails zelf moeten worden verricht. Het opruimen van de ravage op het opgaande spoor zal meer tijd in beslag nemen. Daar zijn de rails op twee plaatsen over een gezamenlijke lengte van. ongeveer twintig meter onbruikbaar geworden, terwijl de wissel, waarop het on geluk gebeurde, aan deze zijde geheel is verwrongen. De verwachting werd uitge sproken, dat men niet voor laat in den avond gereed zou zijn met het leggen van nieuwe rails, waarvan vooral het werk aan den verwoesten wissel' een moeilijke kar wei is. Het grootste gedeelte van den goederen trein is, met een vertraging van ongeveer twee uur naar Weesp doorgereden. Vijftien Wagons, waarbij de verongelukte, zijn blij ven staan, de onbeschadigde om naar Amersfoort te worden vervoerd; waar zij bun bestemming hebben, de andere om door een kraan wagen, welke omstreeks acht uur uit Nijmegen arriveerde, weer in een nor male positie gebracht te worden. Het is echter waarschijnlijk, dat het vernielde per sonenrijtuig ter plaatse gedemonteerd zal moeten worden, aangezien dit volkomen onbruikbaar is geworden. Geen persoonlijke ongelukken. Merkwaardig is, vooral wanneer men de groote verwoesting in oogenschouw neemt en waaruit men de hevigheid van de bot sing kan afleiden, dat er in het geheel geen persoonlijke ongelukken zijn voorgevallen. Noch de beide machinisten, noch de trein- geleider, die in het hokje van den laatsten wagon zat en de ramp dus wel van zeer nabij moet hebben aanschouwd, hebben eenig letsel opgeloopen. Het geweld van de aanrijding was zelfs zoo groot, dat op enkele plaatsen de grond diepe scheuren vertoont, terwijl langs de geheele baan brokken hout en verwrongen ijzeren staven liggen verspreid. Toen wij op de plaats des onheils aan kwamen was men reeds druk doende bij het licht van gasfakkels en petroleumlam pen voor zooveel mogelijk de schade te her stellen. De wagons, die het gemakkelijkste „lagen", werden met dommekrachten eenigszins in hun oorspronkelijken stand gebracht, terwijl hier en daar lastige brok stukken werden verwijderd. De mist trok langzamerhand op en allengs werden de grillige contouren van den uit zijn fatsoen gesmeten trein in het grauwe morgenlicht zichtbaar. Het was een vréémd gezicht de gekantelde wagens dreigend over de strak ke lijn van het vrije spoor te zien hangen, een perspectief, dat zijn einde vond in den chaos van de schots en scheef .over den nood- lottigen wissel staande voertuigen. En fan tastischer werd dit alles nog toen langzaam het oosten wasig werd en eindelijk de afge platte zonneschijf boven den Zuiderzeedijk opdook, die het geheel met rijp overdekte verongelukte gevaarte in een wonderlijken gloed zette. Met man en macht wordt er thans aan gewerkt om den oorspronkelijken toestand te herstellen. HET TWEEDE ONGEVAL. Ontsporing van een werktrein by Halfweg. Nog grooter moeilijkheden zouden de spoorwegen ondervinden, doordat ook in andere richting een groote stagnatie in het verkeer met de hoofdstad ontstond, toen tegen vijf uur, dus kort voordat de normale halfuurdienst tusschen Amsterdam en Rot terdam begon, tengevolge van den dichten mist nabij Halfweg twee werktreinen op elkaar reden, waardoor een montagewagen voor de electrische tractie vernield werd en ontspoorde, en het afgaande spoor van Am sterdam versperde. Op dit spoor, waarlangs dus de uit Am sterdam komende treinen passeeren, stond een werktrein, bestaande uit een locomotief en een aantal met dwarsliggers en ander spoorhout geladen wagons, in verband met ter paatse te verrichten werkzaamheden, ruim een halve kilometer voor het thans geslotên stationnetje van Halfweg. Op het zelfde spoor naderde uit de richting Haar lem een locomotief, die een montagewagen voor de electrische tractie voortduwde, om eveneens op dezelfde plaats te werken. De machinist wist dat de werktrein reeds op het spoor stond en reed dus vrij langzaam. Aan den dichten mist en de nog heerschen- de duisternis moet het. geweten worden, dat hij de lichten van de locomotief van den werktrein niet zag, zoodat de montagewa gen, een klein rijtuig, op een twee-assig onderstel, tegen de locomotief van den werktrein werd geschoven. De wagen werd gedeeltelijk vernield en uit de rails ge licht. Dank zy de geringe snelheid liepen de beide locomotieven en de wagons van den werktrein geen schade op, terwijl ook in dit geval niemand ook maar eenig letsel kreeg, zoodat ook deze botsing zonder persoonlijke ongelukken is afgéloopen. Inmiddels was echter het afgaande spoor versperd en moesten tegen zes uur de eer ste treinen tusschen Amsterdam en Haar lem de plaats van de botsing passeeren. Bij het station Halfweg werden maatregelen genomen, evenals op het Centraal Station te Amsterdam, om de treinen uit beide rich tingen over het eene overgebleven vrije spoor te leiden. Voor het oude rangeer spoor van Halfweg moesten de treinen uit de richting Haarlem stoppen om te wach ten op de treinen uit de richting Amster dam, die even buiten het Centraal Station, by post 3, op het linker spoor werden ge leid, om voorby Halfweg weer op het rech ter spoor gebracht te werden. Omgekeerd moesten de treinen uit Amsterdam, wan neer een trein uit Haarlem in aantocht was, voor post 3 op het stationsemplacement wachten tot de binnenkomende trein het spoor had vrijgemaakt. Hoewel het verkeer in de richting Haarlem daardoor groote vertraging ondervond en slechts onregél- matig kon geschieden, kón het althans ge handhaafd blijven, zoodat de verbinding tusschen Amsterdam en Rotterdam geen oogenblik verbroken is geweest. Te ruim zeven uur kwam bij Halfweg een werktrein uit Amsterdam, die via het rangeerspoor op de versperde lijn werd ge bracht om den ontspoorden wagon op te ruimen. Het reizigerevervoer van het Cen traal Station te Amsterdam. De forensen, die zich hedenmorgen van het Gooi en uit de richting Haarlem naar de hoofdstad wilden begeven, ondervonden daarbij ernstige moeilijkheden. Deze hadden echter slechts geringe beteekenis in verge lijking met de problemen, waarvoor men zich op het Centraal Station te Amsterdam, dit knooppunt van belangrijke verbindingen en uitgangspunt van spoorlijnen naar alle hoeken des lands, gesteld zag. De inspecteur van het vervoer, ir. van Meurs, en de stationschef, de heer Jongstra, hebben met een staf van werkers in het seinhuis onder den kap alles wat in hun macht was gedaön om den duizenden reizi gers, die Amsterdam in de vroege ochtend uren verlaten, zoo goed mogelijk te helpen. Slechts in de richting Zaandam en in de richting Utrecht kon het verkeer normaal voortgang vinden. In de richting Haarlem konden de treinen eveneens vertrekken, zij het ook met groote vertraging. Men liet het voor dezen dienst geldende halfuur-schema voor wat het was en liet de treinen ver trekken, zoodra het eenige berijdbare spoor vrjj was. Een aantal treinen kwam daar door uit te vallen, doca reizigers werden slechts in geringe mate gedupeerd, doordat zij, wanneer zrj op het perron kwamen, na eenig wachten weer een trein vonden, die naar Haarlem vertrek. Naar het Gooi en naar Amersfoort was echter geen verbinding mogelijk. Hilver sum en Amersfoort zijn gemakkelijk van Utrecht uit te bereiken, zoodat een dëel van het voor deze plaatsen bestemde verkeer over Utrecht werd geleid. C>m ook aan de nooden van de reizigers voor Weesp en Bussum tegemoet te komen werd reeds zeer vroeg in den ochtend een aantal autobussen beschikbaar gesteld, die van onder de overkapping voor de oostelij ke bagageloods vertrokken. Het was echter te voorzien, dat deze autobussen tusschen acht en negen uur niet zouden zijn czop wassen tegen den stroom van werkers, die zich uit Weesp en Bussum naar de hoofd stad en de honderden, die zich uit de hoofd stad naar hun werk in Weesp of Bussum, begeven. De spoorwegen deden een beroep op de Gooische tram, die haar dienst aan zienlijk versterkte en extra tramtreinen tusschen Amsterdam en het Gooi inlegde. Groote borden in de hal en op de perrons van het Centraal Station verwezen de rei zigers voor Hilversum en Amersfoort naar de verbinding over Utrecht en de reizigers voor het Gooi naar de autobussen. De internationale treinen liet men zoo veel mogelijk op tijd vertrekken, hoewel ook de Berlijnsche trein over Utrecht moest worden geleid. Tengevolge van het geringe aantal ver trekkende, doch vooral binnenkomende trei nen leek het Centraal Station op dezen zon- nigen wintermorgen een toonbeeld van rust en kalmte, doch in het seinhuis onder den kap en bij de diensten van vervoer en trac tie werd in koortsachtig tempo gewerkt om zoo spoedig mogelijk het verkeer weer in normale banen te leiden en de storing in het nauw luisterende raderwerk der spoor wegorganisatie op te heffen. Het verkeer met Haarlem hersteld, met het Gooi nog den geheelen namiddag gestoord. Hedenmorgen te kwart over tien was men erin geslaagd het spoor by Halfweg vry te maken, zoodat na half elf het ver keer uit Amsterdam in de richting Rotter dam vise versa, spoedig weer normaal vol gens de dienstregeling verliep. Het opruimingswerk in Watergraafsmeer en het herstel der vernielde sporen, neemt aanzienlijk meer tyd in beslag. Tegen den middag had men de hoop dat men er in zou slagen omstreeks 5 uur in den namiddag twee sporen voor het verkeer naar en van Hilversum vry te hebben, zoodat men het drukke forensenverkeer dat na vijf uur een hoogtepunt bereikt, op de gewone wijze zou kunnen verwerken. Mocht het oprui mingswerk echter een minder vlot verloop hebben, dan zullen ook in den namiddag nog bijzondere maatregelen genomen moe ten wordens De officieele opdracht thans geplaatst. De minister van defensie heeft thans officieel opdracht gegeven aan de combi natie N.V. „Aviolanda" en de Koninklijke Maatschappij „De Schelde" voor den bouw van 18 vliegbooten, type Do. 24 K. Dit type is door de Dornier-fabrieken speciaal voor de Nederlandsche regeering ten behoeve der Indische defensie ontwor pen. Te Friedrichshafen zijn destijds 24 stuks besteld, waarvan er reeds vier zijn afgeleverd. De Do. 24 K. is een driemoto- rige vliegboot, bestemd om als groote ver kenner, tevens bommenwerper, te worden gebruikt. Van de thans bij „Aviolanda" en „De Schelde" in bestelling gegeven vliegbooten zal de eerste in het begin van het volgend jaar worden afgeleverd. De constructie van de verschillende onderdeelen is ver deeld over de „Aviolanda" en „De Schelde" in een verhouding van 60 en 40 procent. Ongeveer driehonderd werklieden vinden bij dezen bouw werk. e a De lezer zal zich berinneren dat wy reeds op 13 December van het vorig jaar een uitvoerig artikel over deze aangelegenheid hebben gepubliceerd, waarin wij de betee kenis van deze opdracht met het oog op de werkverruiming te Vlissingen uiteen zetten. Wij hebben indertijd reeds medegedeeld dat 18 vliegbooten zouden, worden besteld en dat het aandeel dat Vlissingen hierin krijgt minstens 150 man gedurende ca. twee jaar werk zal verschaffen natuurlijk is het de bedoeling na verloop van dien tijd de vlieg- tuigafdeeling van „De Schelde" intact te houden. De feiten zooals wy die op 13 De cember .1937 publiceerden, vinden in bo venstaand officieel bericht volledige be vestiging. Dit nummer bestaat uit 2 bladen §el>CMr1eni§»«w bmi Jew Jag De officieele opdracht voor 18 Dornier- vliegbooten is thans geplaatst by „De Schelde" en „Aviolanda". (Stadsnieuw») Ernstige spoorwegstagnatie by Am sterdam. Groote schade doch geen per soonlijke ongelukken. (Pag. 1, eerste blad). De „aardbeving" in Noord-Holland door de marine veroorzaakt. (Marine en Leger), Wetsontwerp ingediend inzake uitoefe ning der geneeskunde. (Binnenland). De Raad voor de Scheepvaart heeft den brand op de „Kota Agoeng" behan deld. (Scheepvaart). ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN Sedert meer dan 30 Jaar wordt Siroop Famel door doktoren gewaardeerd ais een betrouw baar geneesmiddel tor bestrijding van HARDNEKKIGE HOEST, BRON C H I T I S en andere aandoeningen der ademhalingsorganen KLEINE FLACON 1.18 GROOTE FLACON ƒ1.90 HET MONUMENT VOOR PRINS HENDRIK AAN DE „DE RUYTERSCHOOL" Zooals men eenigen tyd geleden in dit blad heeft kunnen lezen, heeft een comité het voornemen opgevat, en reeds de eerste stappen tót de uitvoering daarvan onder nomen, om een gedenkteeken voor wylen Prins Hendrik te plaatsen in den gevel van de De Ruyterschool, waarvan Z.K.H. be schermheer was. Voor de uitvoering van deze taak is de keuze gevallen op den Delftschen beeld houwer H. J. Etienne, die langzamerhand een bekendheid van goede soort in onze provincie gaat genieten. De kroon op diens werk was nu onlangs de onthulling van zijn grootsche monument voor Koningin Emma te Middelburgtevoren had hjj reeds in Zeelands hoofdstad een beeld van Karei V voor het stadhuis gemaakt, in denzelfden tijd als waarin zijn „Afrika" voor het „Beeldenhuis" alhier ontstond. Bovendien modelleerde Etienne destyds den restauratiepenning voor het Veersche Raadhuis en den penning voor de Zeeuw- sche vereeniging voor Luchtvaart, terwijl ook het model voor den binnenkort in te stellen Zeeuwschen perspenning van hem afkomstig is. Men heeft dus, op grond van vroegere ervaring, met eenig vertrouwen Etienne deze nieuwe opdracht verstrekt. Wij zijn eens bij den beeldhouwer wezen kiiken en praten, in zijn werkplaats te Delft. Zoojuist waren de adjudanten van wijlen Prins Hendrik, de heeren Termy te len en Laman Trip, er geweest. Beiden vonden, zoo vernamen wij, de gelijkenis goed. En zy kunnen het weten. De Prins is hoe kan het anders, waar dit beeld in den gevel eener zee vaartschool geplaatst zal worden afge» beeld in groot tenue admiraalsuniform. Het beeld zelf is een buste, opgesteld op een sokkel, in een bolsegment of tonneau de Prins is blootshoofds, epauletten en ridder orden op de uniformjas. De figuur is twee malen levensgroot. Aan de vier hoeken van de tonneau zijn vier wapens aangebracht; dit zijn, van. links boven naar rechts onder, achtereen volgens de wapens vanPrins Hendrik, Michiel de Ruyter, gemeente Vlissingen en provincie Zeeland. De hoogte van deze middenparty is 1.10 meterde breedte van het geheele monu ment wordt echter 3 meter, want ter weerszijden van de middenparty worden nog steenen tafelen aangebracht, waarop een nader vast te stellen tekst zal worden gebeiteld. Het monument zal worden uitgevoerd in blauw-gryze hardsteen. Deze steensoort is om tweederlei reden gekozeneenerzyds in verband met de natuursteenen versie ringen in de gevelarchitectuur aangebracht, anderzijds echter mede in verband met de wel zeer blootgestelde plaats van dit beeld houwwerk aan den open Scheldekant op den boulevard. De gelykenis van het kleimodel dunkt ons goed getroffen. De uitvoering in steen zal onverwijld ter hand genomen worden.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1938 | | pagina 1