NOOTJES
UIT DE PROVINCIE
Het s.s. „Venezuela" van de K.N.S.M. zal
op Zaterdag 22 Januari te 12 uur, in plaats
van op Vrijdag 21 Januari, van Amsterdam
naar West-Indië vertrekken.
Gistermiddag is het driejarig zoontje van
de familie Kuiper uit de Talmastraat te
Heemstede, bij het spelen in de Glipper-
vaart geraakt en verdronken. Het lijkje is
later opgehaald.
Naar verlyidt zal Hitier by zjjn bezoek
aan Italië vergezeld worden door het groot
ste deel van de Duitsche regeering, n.l. von
Neurath, Goering, Goebbels, Hess, Frank
Darre, von Blomberg en generaal von
Fritsch.
Volgens officieele statistische gegevens
zijn in 1937 in Italië in het geheel 374.401
huwelijken gesloten (in 1936 310.822). Het
aantal levend geborenen bedroeg 984.866
(d.i. 29.683 meer dan in 1936). Het aantal
dooden bedroeg in 1937 609.581 (26.978
meer dan in 1936). Het geboorteoverschot
bedraagt derhalve 375.285 (372.580).
Onder de Zweedsche afgevaardigden cir
culeerden gisteren lijsten waarop de Negus
en de Zweedsche burgemeester Lindhagen
candidaat werden gesteld voor den Nobel
prijs voor den vrede.
Bij opgravingen in de buurt van Canossa
(Italië) is een uit de eerste eeuw dezer
jaartelling dateerende tempel bloot gelegd.
Voorts zijn eenige sarcophagen aangetrof
fen. Een bevatte het skelet van een vrouw.
De opgravingen zullen worden voortgezet.
m
Volgens berichten uit Ceylon is in een
mijn in de omgeving van Kurunegela een
mijngasontploffing ontstaan, tengevolge
waarvan groote watermassa's de mijngan
gen binnendrongen. Men vreest, dat zestien
mijnwerkers zijn omgekomen.
In de overblijfselen van de school te St.
Hyacinthe bij Montreal (Canada) heeft
men nog twee verkoolde schedels gevon
den, zoodat men thans de resten van ne
gentien dooden heeft geborgen. Nog acht-
en-twintig jongelieden worden vermist.
Vijftien gewonden liggen in het ziekenhuis,
vijf hunner verkeeren in levensgevaar.
In verband met den moord op den Brit-
schen archeoloog Starkey te Jeruzalem
(Palestina) zijn gisteren zestien personen
gearresteerd.
H. Falkenstein, koopman. Gravenstraat
2a van Dortmund.
F. A. den Boer, machinist, Bellamypark 2
van Curagao.
Li. Walrave, plaatwerker, Bellamypark 34
van Den Helder.
S. P. CoomanHuss, zonder, Breewater-
straat 53 van Utrecht.
C. de Haan, zonder, Glacisstraat 123 van
Winkel.
P. J. v. Daele, matroos, Margrietenlaan
16 van Amsterdam.
J. de Jongh, agent van politie, Duyven-
drechtstraat 31 van Middelburg.
W. W. de Bruin, los werkman, Bouwen
Ewoutstraat 40 van Breskens.
K. P. de Keijzer, radio-monteur, Kanaal
straat 14 van Eindhoven.
J. J. M. Koopmans, metaaldraaier, Hen
drikstraat 32 van Helmond.
Vertrokken s
J. G. Peeman, sergt. maj. instr., Hur-
gronjestraat 24 naar N. Indië.
C. A. v. d. Velde, vakwerkman P.T.T. v.
Hoorn v. Burghtstraat 25 naar Axel.
J. Parent, ambtenaar prov. griffie, Sotte-
gemstraat 60 naar Middelburg.
A. Poortvliet, marinier le kl., Kenau
Hasselaarstraat 41 naar Curasao.
B. J. v. Duin, marinier le kl., Kanaal
straat 92 naar N. Indië.
H. Versluis, vertegenwoordiger, Paul
Krugerstraat 80 naar Rotterdam.
J. M. Baan, hoofdboekhouder, P.Z.E.M.,
Paul Krugerstraat 33 naar Koudekerke.
P. C. Buisman, rijkswerkman, Verkuyl
Quakkelaarstraat 11 van Rotterdam.
S. V&elhouwer, matroos le kl., Paling
straat 42 naar Den Helder.
H. Stroo, zonder, Bonedijkestraat 2 naar
Den Helder.
J. A. L. Rothuis, korp. pol. troepen, Ma
riniersplein 6 naar Hedel.
J. B. Palmkoeck, monteur, B. Ewoutstr.
26 naar Koudekerke.
A. Maquelin, machinist, Boschjeslaan 1
naar Rotterdam.
J. Toornstra, kwartiermeester K.M., Zeil-
markt 7 naar Den Helder.
H. Ligthart-Schenk, klerk R.D.B., Vrij-
domsweg 10 naar Den Haag.
T. Oosterhoff-Zomer, zonder, Kanaalstr.
14 naar Schermerhorn.
D. Kfrul, stuurman, Singelweg 156 naar
Singapore.
P. Slabber, brugknecht, W. Soub. weg 5
naar Terneuzen.
Vlissingsch scheepvaartnieuws.
Aangekomen: „Prinses Juliana"
van Harwich (verwacht) Nederlandsch
m.s. „Succes" van Zeebrugge naar Rotter
dam.
Om te bunker en: Grieksch s.s.
>,Nicolaougeorgios" van Londen; Italiaansch
„Assuntadi Gregori" van Bremen.
Vertrokken: „Mecklenburg" naar
Harwich„Thorey" naar Curasao „Eve-
rita" naar Tunis „Assuntadi Gregori" naar
Savona.
Provinciale Vereeniging tot verbetering
van het geitenras in Zeeland.
Zilveren jubileum secretaris.
De Prov. Vereeniging tot Verbetering
van het Geitenras in Zeeland hield Woens
dagmiddag te Middelburg haar jaarverga
dering onder voorzitterschap van den heer
mr. P. Dielenian.
In zyn openingswoord richtte spr. zich
tot den secretaris-penningmeester, den
heer J. Versluys, die deze functie nu reeds
25 jaar vervult, en zette uiteen wat de heer
Versluys voor de vereeniging en haar fok-
station heeft gedaan en nog steeds doet, er
op wijzende, dat dit niet alleen door de
Prov. Vereeniging, maar ook door tal van
andere organisaties wordt erkend. Namens
deze organisatie bood spr. den jubilaris een
enveloppe met inhoud aan.
Vervolgens voerden nog verschillende
personen het woord om den jubilaris geluk
te wenschen.
De heer Versluys dankte al deze spre
kers voor hun woorden.
De heer Dieleman wees er o.a. op, dat het
jaar 1937 voor de vereeniging een goed jaar
is geweest. Men telt nu 64 afdeelingen,
4358 leden en 6042 geiten, waardoor deze
vereeniging na de Z.L.M. de grootste is.
De vereeniging heeft in de provincie 89
bokken en op het fokstation nog 12 in re
serve, totaal dus 101 bokken. Op 63 plaat
sen zijn keuringen gehouden, waarop totaal
1829 dieren waren aangevoerd. Van die
dieren waren er reeds bijna 60 onge
hoornd, men gaat dus den goeden weg op.
Van de aangevoerde geiten waren er 81.75
wit, 5.75 zwart gevlekt en verder vaal
of een andere kleur.
De heer Versluys bracht daarop als se
cretaris het jaarverslag der Provinciale
Vereeniging en van het fokstation over
1937 uit, waarin hg nog een korten terug
blik wierp op de achter ons liggende 25
jaar. Het jaarverslag werd goedgekeurd.
De commissie van toezicht op het fok
station, bracht daarna een zeer gunstig
rapport uit, waarna in die commissie in
plaats van den heer C. Clarisse, die moest
aftreden, benoemd werd de heer J. Sturm
te Boudewijnskerke en als plaatsvervanger
de heer P. van den Bosse te Gapinge.
Hierna hield dr. D. Sioen, veeteelt-consu
lent van den Belgischen Boerenbond te
Leuven, een inleiding over „Zijn prijskam
pen nuttig en wat kan men er bij leeren?"
Vervolgens werden na enkele korte op
merkingen vastgesteld de rekening 1937
van de vereeniging op een eindcijfer van
3708,55 en een nadeelig slot van 61.90,
de begrooting 1938 der vereeniging met een
eindcijfer van 3652 de rekening 1937
van het fokstation met een eindcijfer van
2809 en een nadeelig slot van 8.88 en
de begrooting 1938 met een eindcijfer van
2770.
Na rondvraag sloot de voorzitter de ge
animeerde vergadering.
Werkkamp voor werkloozen.
Te Chaam (N.B.) zal op 14 Februari a.s.
het 6e werkkamp aanvangen voor Zeeuw-
sche jeugdige werkloozen. Het verblijf zal
9 weken duren en eindigen op 16 April.
De deelnemers moeten ingeschreven zijn
bij de Arbeidsbemiddeling. Leeftijd van 17
25 jaar.
Om de 3 weken is gelegenheid naar huis
te gaan voor rekening van de Centrale
voor Werkloozen.
Zooals men weet gaan deze kampen uit
van de Centrale van Werkloozen vanwege
den Bond van Kerken en het C.N.V.
De loonen in den landbouw.
Door den Ned. Chr. Landarbeidersbond
zijn verschillende contracten, waarvan de
looptijd bijna verstreken was, opgezegd. Op
Walcheren voor de gemeenten Biggekerke,
Grijpskerke, Oostkapelle en Serooskerke.
Ook te Domburg en Aagtekerke, waar
slechts met enkele werkgevers was gecon
tracteerd.
Te Serooskerke en Oostkapelle is reeds
met de werkgevers over een nieuw contract
geconfereerd. Voor Biggekerke en Grijps
kerke zal dit op 28 Januari a.s. plaats
hebben.
Ook is een conferentie aangevraagd met
het bestuur van den C.B.T.B., afd. Walche
ren, om te spreken over de loonactie en
over de mogelijkheid om te komen tot op
richting van een bedrjjfsraad.
Op Zuid-Beveland zijn de contracten op
gezegd te Nieuwdorp, 's Heer Arendskerke,
Wolf aartsdijk, Wemeldinge, Kapelle-Bieze-
linge, Kloetinge, Kruiningen, Waarde,
Krabbendijke en Rilland-Bath.
Te Krabbendijke en Nieuwdorp is reeds
met de werkgevers geconfereerd. Voor
Kruiningen en Wemeldinge zal dit van
daag, voor Kloetinge en Kapelle-Biezelin-
ge morgen, voor 's Heer Arendskerke op
25 „muari, voor Rilland-Bath op 27 Janu
ari en voor Wolfaartsdijk op 29 Januari
plaats hebben.
Op Noord-Beveland ztjn de contracten te
Kamperland en Wissekerke opgezegd. Con
ferenties zijn hier aangevraagd tegen 26
Januari a.s.
MIDDELBURG
C. Boudewijnse. f
Gisteravond is te Middelburg na een
ziekte van enkele weken overleden de heer
C. Boudewijnse, oprichter in 1893 van „Thé
Vitrite Works" en thans nog directeur de
zer vennootschap.
De heer Boudewijnse was op 4 Maart
1869 te Middelburg geboren en bereikte
dus den leeftijd van bijna 69 jaar.
Heeft hij krachtig medegeholpen om aan
de stad zijner inwoning een industrie te be
zorgen die tot ver over de landsgrenzen be
kendheid geniet, ook op andere wyze heeft
de heer Boudewijnse de belangen van Mid
delburg helpen bevorderen.
Wij denken het eerst aan zijn lidmaat
schap van den gemeenteraad, waar hij van
1919 tot 1923 deel uitmaakte van de lin
kerzijde. Als voorzitter van de commissie
van financiën heeft hij daar met groote
kennis van zaken en met ernst aan belang
rijke rapporten medegeholpen en ook de
bedrijven, met name de gasfabriek, hadden
zijn groote belangstelling.
Zijn voorname plaats in de industrie
bracht hem in 1903 in de Kamer van Koop
handel, zooals die toen alleen voor Middel
burg bestond en toen 1 April 1922 de Ka
mer van Koophandel en Fabrieken voor de
Zeeuwsche Eilanden haar arbeid begon, was
hij ook daar lid van en koos de afdeeling
Grootbedrijf hem tot haar voorzitter.
Toen in 1925 een vacature was ontstaan
als voorzitter, is de heer Boudewijnse (als
opvolger van den heer Jos. van Raalte)
gekozen en heeft hij tot 1 Januari 1936 met
zijn bekende toewijding ook die functie
waargenomen. Tegen laatstgenoemden da
tum heeft hij na 33 jaar dus ontslag geno
men als lid der Kamer.
In het bestuur der Godshuizen had de
overledene zitting van 1919 tot 1931 en was
hij gecommitteerde voor het gasthuis. De
notulen van dit bestuur getuigen ook van
de groote werkkracht van den ontslapen
medeburger.
Tot zoover de openbare functies van den
overledene.
Maar ook in andere organisaties heeft de
heer Boudewijnse zijn groote gave gegeven.
De overledene was jarenlang voorzitter
van de Middelburgsche Vrijmetselaarsloge
„La Compagnie Durable".
Toen hij, nu enkele jaren geleden, wegens
drukke bezigheden aftrad, is hij door de
Loge benoemd tot Meester van eer.
De verdiensten van den heer Boudewijnse
zijn officieel erkend door ztjn benoeming
tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.
Overeenkomstig den wensch van den
overledene zal zijn stoffelijk overschot te
Westerveld worden verascht.
ARNEMUIDEN
Vergadering Z.L.M.
Dezer dagen vergaderde de plaatselijke
afdeeling der Z.L.M. In zijn openingswoord
merkte de voorzitter, de heer C. Fran^p, op
dat de resultaten in den landbouw voorna
melijk in het akkerbouwgedeelte minder
gunstig waren.
Uit het verslag van den secretaris-pen
ningmeester, den heer M. Vader, bleek dat
de afdeeling iets in bloei was toegenomen.
Hierna gaf de voorzitter een uiteenzet
ting van de nieuwe pachtwet.
Tenslotte gaf de heer P. C. van Maelsae-
ke, landbouwonderwijzer te Arnemuiden
een vertooning van lantaarnplaatjes.
De heer J. Langebeeke behandelde ver
der de prijzen en afname van de coöpera
tie van voorheen en thans.
KERK- EN SCHOOLNIEUWS
Vacatures in de Ned. Herv. Kerk.
Volgens Doetinchems Werk bedroeg het
aantal vacatures in de Ned. Herv. Kerk
op 1 Januari jl. 263, juist een meer dan op
1 Januari 1937. Deze vacatures waren ever
de verschillende provincies aldus verdeeld
Gelderland 40, Zuid-Holland 30, Noord-
Holland 53, Zeeland 15, Utrecht 11, Fries
land 51, Overyssel 7, Groningen 34, Noord-
Brabant 12, Limburg 3 en Drente 7 pre
dikantsplaatsen.
De aartsbisschop van Canterbury en
het Derde Rijk.
"V oor de Anglikaansche geestelijkheid
heeft de aartsbisschop van Canterbury zgn
houding ten aanzien van het nationaal-
socialistische Duitschland uiteengezet. Hg
verklaarde te wenschen, dat vriendschap
zal bestaan tusschen Engeland en Duitsch
land. Hg verklaarde verder overtuigd te zgn
van den emstigen wil tot vrede van Hitier.
De aartsbisschop protesteerde evenwel
tegen het verdrukken van de kerken in het
Derde Rijk, hetgeen een hindernis vormt
voor een overeenkomst.
George Tyrrell.
Aan de rijksuniversiteit te Utrecht is
heden tot doctor gepromoveerd ds. J. J.
Stam, Ned. Hervormd predikant te Rotter
dam op een proefschrift George Tyrrell.
LUCHTVAART
De verkoop van helium.
D»; Amerikaanse"\e minister van Binnen-
landsche Zaken, Ickes, heeft gisteren een
verklaring afgelegd, waarin hg mededeel
de, dat president Roosevelt goedkeuring
heeft gehecht aan regelingen van het de
partement van Binneulandsche Zaken,
waarbij verkoop van helium wordt verbo
den tot de Amerikaansche regeering nieu
we voorraden verworven heeft.
•Ickes voegde hieraan toe, dat orders
voor levering van helium niet aangenomen
kunnen worden voor de overeenkomst aan
gaande verkoop van dit gas aan de Ameri
kaansche regeering door de in particulier
bezit zijnde heliumbronnen in Kansas en
Colorado ten uitvoer is gelegd. In een Ame
rikaansche haven ligt een Duitsch stoom
schip inmiddels te wachten op Amerikaan
sche heliumvoorraden voor de nieuwe Zep
pelin, die te Friedrichshafen voltooid
wordt.
De eskadervlucht der Amerikaansche
vliegtuigen.
De achttien bommenwerpers der Ameri
kaansche marine zijn gisteren te Pearl
Harbour aangekomen. Zij hebben hiermede
hun farmatievlucht van San Diego zonder
tusschendaling volbracht.
De niet-officieel opgegeven vliegtijd be
draagt 20 uur en 22 minuten. De vliegtui
gen hebben gunstig weer gehad. Het laat
ste gedeelte van den tocht hadden zij den
wind mede.
Deze bommenwerpers vormen de voor
hoede van een groote vloot watervliegtui
gen, die op de Hawaiian eilanden zal wor
den gestationeerd.
AMERIKA WIL EERSTE LTTCHT-
MOGENDHEÏD WORDEN.
Luchtvaart belangrijker dan
scheepvaart
In Amerikaansche militaire kringen
heerscht op het oogenblik de overtuiging,
dat men er met den bouw van vele nieuwe
schepen alleen nog niet komt en dat vak
kundig personeel meer beteekent dan goede
booten. Op grond van deze meening richt
Amerika ziin grootste belangstelling meer
en meer op het jongste verkeersmiddel de
luchtvaart. En men kan wel zeggen, dat de
Vereenigde Staten - er op dit gebied naar
streven, de eerste plaats in de wereld te
gaan innemen.
Een dringende noodzakelijkheid
De woorden van den voorzitter van de
„Federal Maritim Commission" Joseph
Kennedy, dat Amerika's toekomst in het
overzeesche handelsverkeer veeleer in de
lucht dan op het water zou liggen, hebben
begrijpelijkerwijs in Californië, het centrum
van de Amerikaansche vliegtuigindustrie,
grooten geestdrift opgewekt. Zoo schreef
het blad „San Diego Union", dat zoowel met
de admiraliteit alsook met de Consolidated
Aircraft in nauwe relatie staat, dezer
dagen
„Andere naties hebben ons op het gebied
van het zeeverkeer geheel overvleugeld. De
ontwikkeling van de luchtvaart is derhalve
ee:i dringende noodzakelijkheid l Amerika
moet snel en vastbesloten handelen om te
verhinderen, dat buitenlandsche concurren
ten de luchtvaartlijnen evenzoo monopoli-
seeren, als zij het met de scheepvaartlenen
gedaan hebben. Dit is een buitengewoon
belangrijke aangelegenheid en zulks niet
slechts wegens de toekomst van onzen
buitenlandschen handel, maar ook van het
standpunt der nationale verdediging uit
gezien. Verder aarzelen is in geen geval
gerechtvaardigd, zelfs niet, indien er geen
onmiddellijke winsten zouden kunnen wor
den behaald. Wij hebben enorme bedragen
voor de scheepvaart uitgegeven en zijn des
ondanks bij onze buitenlandsche concurren
ten ten achter gebleven. Amerika moet
echter de eerste natie zijn, die de lucht
vaart, dit jongste en voor de toekomst
meest belovende verkeersmiddel be-
heerscht
Enorme vliegtuigen.
Terzelfdertijd publiceert Consolidated
Aircraft te San Diego de plannen voor den
bouw van een viermotorig „vliegend ho
tel". Dit luxe schip der lucht, dat door
motoren met een totaal vermogen van 6000
P.K. zal worden aangedreven, zal de reis
over den Atlantischen Oceaan bg een ge
middelde snelheid van 190 mijl per uur in
18 uren kunnen maken. In den romp van
het vliegtuig zullen drie „verdiepingen"
worden ondergebracht met slaapcabines, een
eetzaal en een kleinen bar. Honderd passa
giers en een ton post zullen volgens de
mededeelingen vervoerd kunnen worden.
Het „vliegende hotel" gelijkt voor wat zijn
vorm betreft in veel op de modernste bom
menwerpers.
Andere reusachtige vliegtuigen zgn in
voorbereiding bg Douglas Aircraft te Santa
Monica en Californian and North American
Aviation te Inglewood. Boeing Aircraft te
Seattle werkt aan den bouw van twee 43-
tom vliegbooten voor 72 passagiers, terwijl
Siorsky wil overgaan tot de constructie van
c .1 100-tons vliegboot.
Consolidated Aircraft meldt verder een
vliegenden „superdreadnaugt" aan, die het
registratieteeken XPB2Y-1 zal krijgen.
Deze nieuwe geheel gestroomlijnde en ge
heel metalen vliegboot gelijkt op den China-
Cupper en wordt aangedreven door vier
motoren met een totaal vermogen van 4200
P.K. Het vliegtuig zal naast slaapcabines
een kleine kombuis met plectrische kook-
apparaten en een reparatiewerkplaatsje be
vatten. Naar verluidt, zullen de eerste toe-
s'.°llen van dit type binnenkort aan het
proefstation van het luchtwapen te San
Diego afgeleverd worden.
Amerika wil bewijzen, dat het zijn plan
is, inderdaad de eerste luchtmogendheid ter
wereld te worden. Natuurlijk dient afge
wacht te worden of deze enorme, echt
Amerikaansche vliegtuigen ook in de prac-
tijk zullen voldoen. Men ziet ook hier wel
in, dat de weg naar den rang van eerste
luchtmogendheid over vele en zonder twijfel
dikwijls ook bittere ervaringen loopt.
Roof en diefstal in en om Groningen.
De Grcningsche rechtbank behandelde
venmorgen s'nder presidium van mr. B P.
Enklaar, de zaken tegen den 22-jarigan L.
K., koopman te Hoogkerk, den 22-jarigen
M. R., slagersknecht te Peize, den 23-
jarigen J. O. te Groningen en den 22-
jarigen H. K., slagersknecht te Groningen
van wie de eerste drie Groningen en om
geving, door het plegen van beroovingen,
en diefstallen, maandenlang onveilig heb
ben gemaakt. Het O.M. had in totaal tien
dagvaardingen uitgebracht.
Tri de eerste zaak stond L. K. terecht,
verdacht van diefstal van 590 welk be
drag was weggenomen van een melkauto,
toebehoorende aan de melkfabriek „De
Goede Verwachting" te Peize, op 9 No
vember 1937.
Verdachte had het gestolen geld in de
bosschen te Norg verstopt. Het werd spoe
dig gevonden.
De verdachte bekende het ten laste ge
legde. De officier van justitie mr. J. N.
M.eindersma requireerde 8 maanden ge
vangenisstraf.
In de tweede zaak stond M. R. terecht,
verdacht van uitlokking van genoemden
diefstal. Deze verdachte hing in elk op
zicht den braven Hendrik uit en deed het
voorkomen of hij L. K. van het slechte
pad had willen afhouden. Uit getuigenver
klaringen bleek, dat de rol van dezen ver
dachte brutaler was dan hij thans voorgaf.
Hg heeft L. K. nl. tot in de kleinste de
tails geschilderd op welke wijze hij het
beste den diefstal kon uitvoeren. De offi
cier was dan ook van meening, dat de
schuld van dezen verdachte even groot is
als van L. K. Dit temeer waar de buit ook
zou worden gedeeld. Hij requireerde even
eens 8 maanden gevangenisstraf.
Vervolgens stonden terecht L. K., M. R.
en H. K., de beide eersten verdacht van
diefstal, de laatste van heling van een
geldkistje en vier bankbiljetten van 10
uit den slagerswinkel waar L. M. werk
zaam was. De verdachten bekenden. De of
ficier eischte tegen de beide eerste beklaag
den ieder 6 maanden en tegen den laatste
2 maanden gevangenisstraf.
L. K. stond hierna nog voor tal van an
dere delicten, alleen of in vereeniging ge
pleegd, terecht. Voor al deze feiten vor
derde de officier in totaal een gevangenis
straf van 11 maanden. J. O. die in drie
gevallen verdacht werd van heling hoorde
3 maanden en 14 dagen gevangenisstraf
tegen zich eischen, terwijl tegen H. K.,
wegens diefstal, 2 maanden gevangenis
straf werd geëischt.
Hoewel door L. K. nog meer misdrijven
gepleegd zgn, al of niet in combinatie met
anderen, wilde de officier niet meer te
berde brengen. Hij liet het aan het col
lege over, gezien de berouwvolle houding
van L. K., om gedeeltelijk voorwaardelijk
te straffen.
De verdachten werden verdedigd door
mrs. Dorhout en Rood, clie clementie be
pleitten.
SCHEEPVAARTBERICHTEN
De aanvaring van de „Kota Baroe".
De Raad voor de Scheepvaart te Am
sterdam heeft heden het onderzoek voort
gezet naar de aanvaring van het motor
schip „Kota Baroe" op 9 Juni van het vo
rige jaar met het motortankschip „Man-
ven*ara" op de Palembangrivier bij Pa-
lembang.
Reeds twee maal heeft de Raad voor de
Scheepvaart zich met deze zaak bezig ge
houden en in twee vorige zittingen zijn de
gezagvoerder en de eerste machinist ge
hoord. Heden was de eerste stuurman op
geroepen, die wacht deed ten tijde van de
aanvaring. Toen deze getuige het motor
tankschip aan bakboord zag, had hij de
machine laten stoppen, den roerganger
hard stuurboordroer laten geven en de te
legraaf op langzaam vooruit gezet. Het
schip was echter met groote vaart bak
boord door blijven loopen. De getuige had
toen naar achteren geroepen en getelefo
neerd, dat men moest controleeren hoe het
roer lag. Hoewel op de brug geheel stuur
boord was gegeven bleek het roer toen
midscheeps t* liggen. Inmiddels had getui
ge de machines achteruit laten slaan, en
beide ankers laten vallen, maar bijna op
hetzelfde oogenblik vond de aanvaring
plaats. Hoewel door den machinedienst
voor het vertrek gerapporteerd was, dat
het roer in orde was, bestaat de mogelijk
heid, dat een defect aan de stuurmachine
de afwijking heeft veroorzaakt. De stuur
man verklaarde, ook bg vorige gelegenhe
den wel eens de ervaring te hebben opge
daan, dat stuurmachines weigeren. Achter
af heeft men echter geen fout in de stuur
machine kunnen vaststellen.
Als volgende getuige werd de tweede
stuurman gehoord, die zich kort voor en
tijdens de aanvaring op het achterschip be
vond, toen de eerste stuurman hem van de
brug af telefonisch verzocht den stand van
het roer te controleeren. Samen met den
lampenist had getuige geconstateerd, dat
zoowel het roer toen hij over de reeling
keek als .iet quadrant in de stuurkamer
midscheeps bleek te liggen.
De inspecteur-generaal van de Scheep
vaart sprak als ztjn meening uit, dat hier
inderdaad een tijdelijke storing aan de
electrische stuurmachine is opgetreden.
Ook aan boord van onderzeebooten zij°
dergelijke storingen wel eens zonder aan
wijsbare oorzaken voorgekomen, door het
weigeren van een der contacten.
De Raad zal later uitspraak doen.