NOOTJES UIT DE PROVINCIE Het s.s. „Venezuela" van de K.N.S.M. zal op Zaterdag 22 Januari te 12 uur, in plaats van op Vrijdag 21 Januari, van Amsterdam naar West-Indië vertrekken. Gistermiddag is het driejarig zoontje van de familie Kuiper uit de Talmastraat te Heemstede, bij het spelen in de Glipper- vaart geraakt en verdronken. Het lijkje is later opgehaald. Naar verlyidt zal Hitier by zjjn bezoek aan Italië vergezeld worden door het groot ste deel van de Duitsche regeering, n.l. von Neurath, Goering, Goebbels, Hess, Frank Darre, von Blomberg en generaal von Fritsch. Volgens officieele statistische gegevens zijn in 1937 in Italië in het geheel 374.401 huwelijken gesloten (in 1936 310.822). Het aantal levend geborenen bedroeg 984.866 (d.i. 29.683 meer dan in 1936). Het aantal dooden bedroeg in 1937 609.581 (26.978 meer dan in 1936). Het geboorteoverschot bedraagt derhalve 375.285 (372.580). Onder de Zweedsche afgevaardigden cir culeerden gisteren lijsten waarop de Negus en de Zweedsche burgemeester Lindhagen candidaat werden gesteld voor den Nobel prijs voor den vrede. Bij opgravingen in de buurt van Canossa (Italië) is een uit de eerste eeuw dezer jaartelling dateerende tempel bloot gelegd. Voorts zijn eenige sarcophagen aangetrof fen. Een bevatte het skelet van een vrouw. De opgravingen zullen worden voortgezet. m Volgens berichten uit Ceylon is in een mijn in de omgeving van Kurunegela een mijngasontploffing ontstaan, tengevolge waarvan groote watermassa's de mijngan gen binnendrongen. Men vreest, dat zestien mijnwerkers zijn omgekomen. In de overblijfselen van de school te St. Hyacinthe bij Montreal (Canada) heeft men nog twee verkoolde schedels gevon den, zoodat men thans de resten van ne gentien dooden heeft geborgen. Nog acht- en-twintig jongelieden worden vermist. Vijftien gewonden liggen in het ziekenhuis, vijf hunner verkeeren in levensgevaar. In verband met den moord op den Brit- schen archeoloog Starkey te Jeruzalem (Palestina) zijn gisteren zestien personen gearresteerd. H. Falkenstein, koopman. Gravenstraat 2a van Dortmund. F. A. den Boer, machinist, Bellamypark 2 van Curagao. Li. Walrave, plaatwerker, Bellamypark 34 van Den Helder. S. P. CoomanHuss, zonder, Breewater- straat 53 van Utrecht. C. de Haan, zonder, Glacisstraat 123 van Winkel. P. J. v. Daele, matroos, Margrietenlaan 16 van Amsterdam. J. de Jongh, agent van politie, Duyven- drechtstraat 31 van Middelburg. W. W. de Bruin, los werkman, Bouwen Ewoutstraat 40 van Breskens. K. P. de Keijzer, radio-monteur, Kanaal straat 14 van Eindhoven. J. J. M. Koopmans, metaaldraaier, Hen drikstraat 32 van Helmond. Vertrokken s J. G. Peeman, sergt. maj. instr., Hur- gronjestraat 24 naar N. Indië. C. A. v. d. Velde, vakwerkman P.T.T. v. Hoorn v. Burghtstraat 25 naar Axel. J. Parent, ambtenaar prov. griffie, Sotte- gemstraat 60 naar Middelburg. A. Poortvliet, marinier le kl., Kenau Hasselaarstraat 41 naar Curasao. B. J. v. Duin, marinier le kl., Kanaal straat 92 naar N. Indië. H. Versluis, vertegenwoordiger, Paul Krugerstraat 80 naar Rotterdam. J. M. Baan, hoofdboekhouder, P.Z.E.M., Paul Krugerstraat 33 naar Koudekerke. P. C. Buisman, rijkswerkman, Verkuyl Quakkelaarstraat 11 van Rotterdam. S. V&elhouwer, matroos le kl., Paling straat 42 naar Den Helder. H. Stroo, zonder, Bonedijkestraat 2 naar Den Helder. J. A. L. Rothuis, korp. pol. troepen, Ma riniersplein 6 naar Hedel. J. B. Palmkoeck, monteur, B. Ewoutstr. 26 naar Koudekerke. A. Maquelin, machinist, Boschjeslaan 1 naar Rotterdam. J. Toornstra, kwartiermeester K.M., Zeil- markt 7 naar Den Helder. H. Ligthart-Schenk, klerk R.D.B., Vrij- domsweg 10 naar Den Haag. T. Oosterhoff-Zomer, zonder, Kanaalstr. 14 naar Schermerhorn. D. Kfrul, stuurman, Singelweg 156 naar Singapore. P. Slabber, brugknecht, W. Soub. weg 5 naar Terneuzen. Vlissingsch scheepvaartnieuws. Aangekomen: „Prinses Juliana" van Harwich (verwacht) Nederlandsch m.s. „Succes" van Zeebrugge naar Rotter dam. Om te bunker en: Grieksch s.s. >,Nicolaougeorgios" van Londen; Italiaansch „Assuntadi Gregori" van Bremen. Vertrokken: „Mecklenburg" naar Harwich„Thorey" naar Curasao „Eve- rita" naar Tunis „Assuntadi Gregori" naar Savona. Provinciale Vereeniging tot verbetering van het geitenras in Zeeland. Zilveren jubileum secretaris. De Prov. Vereeniging tot Verbetering van het Geitenras in Zeeland hield Woens dagmiddag te Middelburg haar jaarverga dering onder voorzitterschap van den heer mr. P. Dielenian. In zyn openingswoord richtte spr. zich tot den secretaris-penningmeester, den heer J. Versluys, die deze functie nu reeds 25 jaar vervult, en zette uiteen wat de heer Versluys voor de vereeniging en haar fok- station heeft gedaan en nog steeds doet, er op wijzende, dat dit niet alleen door de Prov. Vereeniging, maar ook door tal van andere organisaties wordt erkend. Namens deze organisatie bood spr. den jubilaris een enveloppe met inhoud aan. Vervolgens voerden nog verschillende personen het woord om den jubilaris geluk te wenschen. De heer Versluys dankte al deze spre kers voor hun woorden. De heer Dieleman wees er o.a. op, dat het jaar 1937 voor de vereeniging een goed jaar is geweest. Men telt nu 64 afdeelingen, 4358 leden en 6042 geiten, waardoor deze vereeniging na de Z.L.M. de grootste is. De vereeniging heeft in de provincie 89 bokken en op het fokstation nog 12 in re serve, totaal dus 101 bokken. Op 63 plaat sen zijn keuringen gehouden, waarop totaal 1829 dieren waren aangevoerd. Van die dieren waren er reeds bijna 60 onge hoornd, men gaat dus den goeden weg op. Van de aangevoerde geiten waren er 81.75 wit, 5.75 zwart gevlekt en verder vaal of een andere kleur. De heer Versluys bracht daarop als se cretaris het jaarverslag der Provinciale Vereeniging en van het fokstation over 1937 uit, waarin hg nog een korten terug blik wierp op de achter ons liggende 25 jaar. Het jaarverslag werd goedgekeurd. De commissie van toezicht op het fok station, bracht daarna een zeer gunstig rapport uit, waarna in die commissie in plaats van den heer C. Clarisse, die moest aftreden, benoemd werd de heer J. Sturm te Boudewijnskerke en als plaatsvervanger de heer P. van den Bosse te Gapinge. Hierna hield dr. D. Sioen, veeteelt-consu lent van den Belgischen Boerenbond te Leuven, een inleiding over „Zijn prijskam pen nuttig en wat kan men er bij leeren?" Vervolgens werden na enkele korte op merkingen vastgesteld de rekening 1937 van de vereeniging op een eindcijfer van 3708,55 en een nadeelig slot van 61.90, de begrooting 1938 der vereeniging met een eindcijfer van 3652 de rekening 1937 van het fokstation met een eindcijfer van 2809 en een nadeelig slot van 8.88 en de begrooting 1938 met een eindcijfer van 2770. Na rondvraag sloot de voorzitter de ge animeerde vergadering. Werkkamp voor werkloozen. Te Chaam (N.B.) zal op 14 Februari a.s. het 6e werkkamp aanvangen voor Zeeuw- sche jeugdige werkloozen. Het verblijf zal 9 weken duren en eindigen op 16 April. De deelnemers moeten ingeschreven zijn bij de Arbeidsbemiddeling. Leeftijd van 17 25 jaar. Om de 3 weken is gelegenheid naar huis te gaan voor rekening van de Centrale voor Werkloozen. Zooals men weet gaan deze kampen uit van de Centrale van Werkloozen vanwege den Bond van Kerken en het C.N.V. De loonen in den landbouw. Door den Ned. Chr. Landarbeidersbond zijn verschillende contracten, waarvan de looptijd bijna verstreken was, opgezegd. Op Walcheren voor de gemeenten Biggekerke, Grijpskerke, Oostkapelle en Serooskerke. Ook te Domburg en Aagtekerke, waar slechts met enkele werkgevers was gecon tracteerd. Te Serooskerke en Oostkapelle is reeds met de werkgevers over een nieuw contract geconfereerd. Voor Biggekerke en Grijps kerke zal dit op 28 Januari a.s. plaats hebben. Ook is een conferentie aangevraagd met het bestuur van den C.B.T.B., afd. Walche ren, om te spreken over de loonactie en over de mogelijkheid om te komen tot op richting van een bedrjjfsraad. Op Zuid-Beveland zijn de contracten op gezegd te Nieuwdorp, 's Heer Arendskerke, Wolf aartsdijk, Wemeldinge, Kapelle-Bieze- linge, Kloetinge, Kruiningen, Waarde, Krabbendijke en Rilland-Bath. Te Krabbendijke en Nieuwdorp is reeds met de werkgevers geconfereerd. Voor Kruiningen en Wemeldinge zal dit van daag, voor Kloetinge en Kapelle-Biezelin- ge morgen, voor 's Heer Arendskerke op 25 „muari, voor Rilland-Bath op 27 Janu ari en voor Wolfaartsdijk op 29 Januari plaats hebben. Op Noord-Beveland ztjn de contracten te Kamperland en Wissekerke opgezegd. Con ferenties zijn hier aangevraagd tegen 26 Januari a.s. MIDDELBURG C. Boudewijnse. f Gisteravond is te Middelburg na een ziekte van enkele weken overleden de heer C. Boudewijnse, oprichter in 1893 van „Thé Vitrite Works" en thans nog directeur de zer vennootschap. De heer Boudewijnse was op 4 Maart 1869 te Middelburg geboren en bereikte dus den leeftijd van bijna 69 jaar. Heeft hij krachtig medegeholpen om aan de stad zijner inwoning een industrie te be zorgen die tot ver over de landsgrenzen be kendheid geniet, ook op andere wyze heeft de heer Boudewijnse de belangen van Mid delburg helpen bevorderen. Wij denken het eerst aan zijn lidmaat schap van den gemeenteraad, waar hij van 1919 tot 1923 deel uitmaakte van de lin kerzijde. Als voorzitter van de commissie van financiën heeft hij daar met groote kennis van zaken en met ernst aan belang rijke rapporten medegeholpen en ook de bedrijven, met name de gasfabriek, hadden zijn groote belangstelling. Zijn voorname plaats in de industrie bracht hem in 1903 in de Kamer van Koop handel, zooals die toen alleen voor Middel burg bestond en toen 1 April 1922 de Ka mer van Koophandel en Fabrieken voor de Zeeuwsche Eilanden haar arbeid begon, was hij ook daar lid van en koos de afdeeling Grootbedrijf hem tot haar voorzitter. Toen in 1925 een vacature was ontstaan als voorzitter, is de heer Boudewijnse (als opvolger van den heer Jos. van Raalte) gekozen en heeft hij tot 1 Januari 1936 met zijn bekende toewijding ook die functie waargenomen. Tegen laatstgenoemden da tum heeft hij na 33 jaar dus ontslag geno men als lid der Kamer. In het bestuur der Godshuizen had de overledene zitting van 1919 tot 1931 en was hij gecommitteerde voor het gasthuis. De notulen van dit bestuur getuigen ook van de groote werkkracht van den ontslapen medeburger. Tot zoover de openbare functies van den overledene. Maar ook in andere organisaties heeft de heer Boudewijnse zijn groote gave gegeven. De overledene was jarenlang voorzitter van de Middelburgsche Vrijmetselaarsloge „La Compagnie Durable". Toen hij, nu enkele jaren geleden, wegens drukke bezigheden aftrad, is hij door de Loge benoemd tot Meester van eer. De verdiensten van den heer Boudewijnse zijn officieel erkend door ztjn benoeming tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Overeenkomstig den wensch van den overledene zal zijn stoffelijk overschot te Westerveld worden verascht. ARNEMUIDEN Vergadering Z.L.M. Dezer dagen vergaderde de plaatselijke afdeeling der Z.L.M. In zijn openingswoord merkte de voorzitter, de heer C. Fran^p, op dat de resultaten in den landbouw voorna melijk in het akkerbouwgedeelte minder gunstig waren. Uit het verslag van den secretaris-pen ningmeester, den heer M. Vader, bleek dat de afdeeling iets in bloei was toegenomen. Hierna gaf de voorzitter een uiteenzet ting van de nieuwe pachtwet. Tenslotte gaf de heer P. C. van Maelsae- ke, landbouwonderwijzer te Arnemuiden een vertooning van lantaarnplaatjes. De heer J. Langebeeke behandelde ver der de prijzen en afname van de coöpera tie van voorheen en thans. KERK- EN SCHOOLNIEUWS Vacatures in de Ned. Herv. Kerk. Volgens Doetinchems Werk bedroeg het aantal vacatures in de Ned. Herv. Kerk op 1 Januari jl. 263, juist een meer dan op 1 Januari 1937. Deze vacatures waren ever de verschillende provincies aldus verdeeld Gelderland 40, Zuid-Holland 30, Noord- Holland 53, Zeeland 15, Utrecht 11, Fries land 51, Overyssel 7, Groningen 34, Noord- Brabant 12, Limburg 3 en Drente 7 pre dikantsplaatsen. De aartsbisschop van Canterbury en het Derde Rijk. "V oor de Anglikaansche geestelijkheid heeft de aartsbisschop van Canterbury zgn houding ten aanzien van het nationaal- socialistische Duitschland uiteengezet. Hg verklaarde te wenschen, dat vriendschap zal bestaan tusschen Engeland en Duitsch land. Hg verklaarde verder overtuigd te zgn van den emstigen wil tot vrede van Hitier. De aartsbisschop protesteerde evenwel tegen het verdrukken van de kerken in het Derde Rijk, hetgeen een hindernis vormt voor een overeenkomst. George Tyrrell. Aan de rijksuniversiteit te Utrecht is heden tot doctor gepromoveerd ds. J. J. Stam, Ned. Hervormd predikant te Rotter dam op een proefschrift George Tyrrell. LUCHTVAART De verkoop van helium. D»; Amerikaanse"\e minister van Binnen- landsche Zaken, Ickes, heeft gisteren een verklaring afgelegd, waarin hg mededeel de, dat president Roosevelt goedkeuring heeft gehecht aan regelingen van het de partement van Binneulandsche Zaken, waarbij verkoop van helium wordt verbo den tot de Amerikaansche regeering nieu we voorraden verworven heeft. •Ickes voegde hieraan toe, dat orders voor levering van helium niet aangenomen kunnen worden voor de overeenkomst aan gaande verkoop van dit gas aan de Ameri kaansche regeering door de in particulier bezit zijnde heliumbronnen in Kansas en Colorado ten uitvoer is gelegd. In een Ame rikaansche haven ligt een Duitsch stoom schip inmiddels te wachten op Amerikaan sche heliumvoorraden voor de nieuwe Zep pelin, die te Friedrichshafen voltooid wordt. De eskadervlucht der Amerikaansche vliegtuigen. De achttien bommenwerpers der Ameri kaansche marine zijn gisteren te Pearl Harbour aangekomen. Zij hebben hiermede hun farmatievlucht van San Diego zonder tusschendaling volbracht. De niet-officieel opgegeven vliegtijd be draagt 20 uur en 22 minuten. De vliegtui gen hebben gunstig weer gehad. Het laat ste gedeelte van den tocht hadden zij den wind mede. Deze bommenwerpers vormen de voor hoede van een groote vloot watervliegtui gen, die op de Hawaiian eilanden zal wor den gestationeerd. AMERIKA WIL EERSTE LTTCHT- MOGENDHEÏD WORDEN. Luchtvaart belangrijker dan scheepvaart In Amerikaansche militaire kringen heerscht op het oogenblik de overtuiging, dat men er met den bouw van vele nieuwe schepen alleen nog niet komt en dat vak kundig personeel meer beteekent dan goede booten. Op grond van deze meening richt Amerika ziin grootste belangstelling meer en meer op het jongste verkeersmiddel de luchtvaart. En men kan wel zeggen, dat de Vereenigde Staten - er op dit gebied naar streven, de eerste plaats in de wereld te gaan innemen. Een dringende noodzakelijkheid De woorden van den voorzitter van de „Federal Maritim Commission" Joseph Kennedy, dat Amerika's toekomst in het overzeesche handelsverkeer veeleer in de lucht dan op het water zou liggen, hebben begrijpelijkerwijs in Californië, het centrum van de Amerikaansche vliegtuigindustrie, grooten geestdrift opgewekt. Zoo schreef het blad „San Diego Union", dat zoowel met de admiraliteit alsook met de Consolidated Aircraft in nauwe relatie staat, dezer dagen „Andere naties hebben ons op het gebied van het zeeverkeer geheel overvleugeld. De ontwikkeling van de luchtvaart is derhalve ee:i dringende noodzakelijkheid l Amerika moet snel en vastbesloten handelen om te verhinderen, dat buitenlandsche concurren ten de luchtvaartlijnen evenzoo monopoli- seeren, als zij het met de scheepvaartlenen gedaan hebben. Dit is een buitengewoon belangrijke aangelegenheid en zulks niet slechts wegens de toekomst van onzen buitenlandschen handel, maar ook van het standpunt der nationale verdediging uit gezien. Verder aarzelen is in geen geval gerechtvaardigd, zelfs niet, indien er geen onmiddellijke winsten zouden kunnen wor den behaald. Wij hebben enorme bedragen voor de scheepvaart uitgegeven en zijn des ondanks bij onze buitenlandsche concurren ten ten achter gebleven. Amerika moet echter de eerste natie zijn, die de lucht vaart, dit jongste en voor de toekomst meest belovende verkeersmiddel be- heerscht Enorme vliegtuigen. Terzelfdertijd publiceert Consolidated Aircraft te San Diego de plannen voor den bouw van een viermotorig „vliegend ho tel". Dit luxe schip der lucht, dat door motoren met een totaal vermogen van 6000 P.K. zal worden aangedreven, zal de reis over den Atlantischen Oceaan bg een ge middelde snelheid van 190 mijl per uur in 18 uren kunnen maken. In den romp van het vliegtuig zullen drie „verdiepingen" worden ondergebracht met slaapcabines, een eetzaal en een kleinen bar. Honderd passa giers en een ton post zullen volgens de mededeelingen vervoerd kunnen worden. Het „vliegende hotel" gelijkt voor wat zijn vorm betreft in veel op de modernste bom menwerpers. Andere reusachtige vliegtuigen zgn in voorbereiding bg Douglas Aircraft te Santa Monica en Californian and North American Aviation te Inglewood. Boeing Aircraft te Seattle werkt aan den bouw van twee 43- tom vliegbooten voor 72 passagiers, terwijl Siorsky wil overgaan tot de constructie van c .1 100-tons vliegboot. Consolidated Aircraft meldt verder een vliegenden „superdreadnaugt" aan, die het registratieteeken XPB2Y-1 zal krijgen. Deze nieuwe geheel gestroomlijnde en ge heel metalen vliegboot gelijkt op den China- Cupper en wordt aangedreven door vier motoren met een totaal vermogen van 4200 P.K. Het vliegtuig zal naast slaapcabines een kleine kombuis met plectrische kook- apparaten en een reparatiewerkplaatsje be vatten. Naar verluidt, zullen de eerste toe- s'.°llen van dit type binnenkort aan het proefstation van het luchtwapen te San Diego afgeleverd worden. Amerika wil bewijzen, dat het zijn plan is, inderdaad de eerste luchtmogendheid ter wereld te worden. Natuurlijk dient afge wacht te worden of deze enorme, echt Amerikaansche vliegtuigen ook in de prac- tijk zullen voldoen. Men ziet ook hier wel in, dat de weg naar den rang van eerste luchtmogendheid over vele en zonder twijfel dikwijls ook bittere ervaringen loopt. Roof en diefstal in en om Groningen. De Grcningsche rechtbank behandelde venmorgen s'nder presidium van mr. B P. Enklaar, de zaken tegen den 22-jarigan L. K., koopman te Hoogkerk, den 22-jarigen M. R., slagersknecht te Peize, den 23- jarigen J. O. te Groningen en den 22- jarigen H. K., slagersknecht te Groningen van wie de eerste drie Groningen en om geving, door het plegen van beroovingen, en diefstallen, maandenlang onveilig heb ben gemaakt. Het O.M. had in totaal tien dagvaardingen uitgebracht. Tri de eerste zaak stond L. K. terecht, verdacht van diefstal van 590 welk be drag was weggenomen van een melkauto, toebehoorende aan de melkfabriek „De Goede Verwachting" te Peize, op 9 No vember 1937. Verdachte had het gestolen geld in de bosschen te Norg verstopt. Het werd spoe dig gevonden. De verdachte bekende het ten laste ge legde. De officier van justitie mr. J. N. M.eindersma requireerde 8 maanden ge vangenisstraf. In de tweede zaak stond M. R. terecht, verdacht van uitlokking van genoemden diefstal. Deze verdachte hing in elk op zicht den braven Hendrik uit en deed het voorkomen of hij L. K. van het slechte pad had willen afhouden. Uit getuigenver klaringen bleek, dat de rol van dezen ver dachte brutaler was dan hij thans voorgaf. Hg heeft L. K. nl. tot in de kleinste de tails geschilderd op welke wijze hij het beste den diefstal kon uitvoeren. De offi cier was dan ook van meening, dat de schuld van dezen verdachte even groot is als van L. K. Dit temeer waar de buit ook zou worden gedeeld. Hij requireerde even eens 8 maanden gevangenisstraf. Vervolgens stonden terecht L. K., M. R. en H. K., de beide eersten verdacht van diefstal, de laatste van heling van een geldkistje en vier bankbiljetten van 10 uit den slagerswinkel waar L. M. werk zaam was. De verdachten bekenden. De of ficier eischte tegen de beide eerste beklaag den ieder 6 maanden en tegen den laatste 2 maanden gevangenisstraf. L. K. stond hierna nog voor tal van an dere delicten, alleen of in vereeniging ge pleegd, terecht. Voor al deze feiten vor derde de officier in totaal een gevangenis straf van 11 maanden. J. O. die in drie gevallen verdacht werd van heling hoorde 3 maanden en 14 dagen gevangenisstraf tegen zich eischen, terwijl tegen H. K., wegens diefstal, 2 maanden gevangenis straf werd geëischt. Hoewel door L. K. nog meer misdrijven gepleegd zgn, al of niet in combinatie met anderen, wilde de officier niet meer te berde brengen. Hij liet het aan het col lege over, gezien de berouwvolle houding van L. K., om gedeeltelijk voorwaardelijk te straffen. De verdachten werden verdedigd door mrs. Dorhout en Rood, clie clementie be pleitten. SCHEEPVAARTBERICHTEN De aanvaring van de „Kota Baroe". De Raad voor de Scheepvaart te Am sterdam heeft heden het onderzoek voort gezet naar de aanvaring van het motor schip „Kota Baroe" op 9 Juni van het vo rige jaar met het motortankschip „Man- ven*ara" op de Palembangrivier bij Pa- lembang. Reeds twee maal heeft de Raad voor de Scheepvaart zich met deze zaak bezig ge houden en in twee vorige zittingen zijn de gezagvoerder en de eerste machinist ge hoord. Heden was de eerste stuurman op geroepen, die wacht deed ten tijde van de aanvaring. Toen deze getuige het motor tankschip aan bakboord zag, had hij de machine laten stoppen, den roerganger hard stuurboordroer laten geven en de te legraaf op langzaam vooruit gezet. Het schip was echter met groote vaart bak boord door blijven loopen. De getuige had toen naar achteren geroepen en getelefo neerd, dat men moest controleeren hoe het roer lag. Hoewel op de brug geheel stuur boord was gegeven bleek het roer toen midscheeps t* liggen. Inmiddels had getui ge de machines achteruit laten slaan, en beide ankers laten vallen, maar bijna op hetzelfde oogenblik vond de aanvaring plaats. Hoewel door den machinedienst voor het vertrek gerapporteerd was, dat het roer in orde was, bestaat de mogelijk heid, dat een defect aan de stuurmachine de afwijking heeft veroorzaakt. De stuur man verklaarde, ook bg vorige gelegenhe den wel eens de ervaring te hebben opge daan, dat stuurmachines weigeren. Achter af heeft men echter geen fout in de stuur machine kunnen vaststellen. Als volgende getuige werd de tweede stuurman gehoord, die zich kort voor en tijdens de aanvaring op het achterschip be vond, toen de eerste stuurman hem van de brug af telefonisch verzocht den stand van het roer te controleeren. Samen met den lampenist had getuige geconstateerd, dat zoowel het roer toen hij over de reeling keek als .iet quadrant in de stuurkamer midscheeps bleek te liggen. De inspecteur-generaal van de Scheep vaart sprak als ztjn meening uit, dat hier inderdaad een tijdelijke storing aan de electrische stuurmachine is opgetreden. Ook aan boord van onderzeebooten zij° dergelijke storingen wel eens zonder aan wijsbare oorzaken voorgekomen, door het weigeren van een der contacten. De Raad zal later uitspraak doen.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1938 | | pagina 2