1000
500
300
150
100
25
Internationale bende effecten-
vervalschers ontmaskerd
VRIJDAG
feestviering
EERSTE BLAD
No. 5
76e Jaargang
UitgaveFirma F. VAK BE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen. Iele!. 10. Postrekening E6287
7 JANUARI
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen
GRAND HOTEL BRITANNIA
ttnM ^cn
1938;
VUSSINGSCHE COURANT
ABONNEME.* 1 SPR1|S: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland
en Frankrijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent
lü
mi
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1 —5 regels 50 ct. Iedere regel
meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1 5 regels fl.—, alles bij vooruitbetaling
Lie abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor:
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim.
gulden bij verlies
van een
wijsvinger.
gulden bij verlies
van een
anderen vinger.
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
NEDERLANDSCHE CENTRALE INZAKE
FALSIFICA TIES BE WERKSTELL1G T VELE
ARRESTATIES IN ITALIË
Samenwerking tusschen de Nederland
sche en de Italiaansche politie heeft tenge
volge gehad, dat vijf en twintig leden van
een bende vervalschers te Genua en Flo
rence zijn gearresteerd en thans veilig
achter slot en grendel zijn geborgen.
Zij hielden zich bezig met het verval-
schen en uitgeven van dividendbewijzen
der N.V. Philips te Eindhoven, van de
Suez Kanaalmaatschappij en van dollarbil
jetten. Een gevaarlijke en wijdvertakte
bende, die in een groot deel van Europa
opereerde, is hierdoor onschadelijk ge
maakt de inspecteur van de Nederland-
sche centrale inzake falsificaten, de heer
J W. Kallenborn, de inspecteur van poli
tie W. Dijs, de Nederlandsche vice-consul
t*) Genua hebben uitstekend werk verricht.
De Nederlandsche politie en meer in het
bijzonder de centrale inzake falsificaten had
in deze grootscheepsche vervalschingszaak
uiteraard de meeste belangstelling voor de
valsche dividendbewijzen der N.V. Philips.
Ontdekking valsche dividend-
bewijzen.
Ten kantore van Philips constateerde de
betrokken af deeling op 7 Januari 1936, dus
precies twee jaar geleden, dat 123 valsche
dividendbewijzen waren aangeboden bij
Amsterdamsche banken en uitbetaald. De
namaak was zeer nauwkeurig en door het
personeel van de banken dan ook niet als
zoodanig gesignaleerd. Behalve de Eindho-
vensche politie 'waarschuwde Philips on
middellijk de centrale te Amsterdam.' De
dividendbewijzen waren te Amsterdam van
hand tot hand gegaan, dochtenslotte kon
worden vastgesteld, dat ze afkomstig wa
ren uit Brussel.
Diz-ect toog inspecteur Kallenborn in ge
zelschap van inspecteur Dijs uit Eindhoven
naar de Belgische hoofdstad. Het onderzoek
was niet gemakkelijk. Per auto werd Brus
sel doorkruist, omdat ook daar de dividend
bewijzen van hand tot hand waren gegaan.
Een Turksche wisselagent verklaarde ten
slotte, dat hij het partijtje had gekocht
van een zekeren Pierre Roussel, die als
adres een plaatsje in Frankrijk had opge
geven. Het toeval wilde, dat de Turk kort
na de transactie tot de ontdekking was ge
komen, dat hg 6000 B. fr. te veel had be
taald aan Roussel. Hij schreef er over naar
Frankrijk, dochde brief kwam als on
bestelbaar terug.'
Dat was zeer verdacht.
Met behulp van de Fransche en Belgische
justitie kwamen de Nederlandsche inspec
teurs te weten, dat Pierre Roussel een
„nom de guerre" was voor Louis Arsac,
een bekenden vervalscher. Zijn portret werd
door den Turk. die geheel te goeder trouw
was. pertinent herkend. Daar het hier een
transactie in België afgesloten betrof,
vroegen de Belgische autoriteiten aan de
Fransche justitie 's mans uitlevering. De
Nederlandsche centrale deed eveneens alle
moeite om hem op te sporen, daar België
hem niet aan Nederland zou kunnen uitle
veren, daar volgens de Belgische wet pas
uitgeleverd wordt, wanneer de toegebrach
te schade boven een bepaald bedrag ligt.
Arsac die misschien wel anders heet
is niet gevonden
Het onderzoek liep op den onvindbaren
Arsac dood. Alles bleef rustig, er werden
geen valsche dividendbewijzen meer aan
geboden.
Scotland Yard komt er aan te pas.
Tot 30 Juli 1937. Toen ontdekte men op
het kantoor van Philips opnieuw twintig
valsche dividendbewijzen 8.25). Al
direct bleek, dat ze uit dezelfde bron af
komstig waren als de valsche exemplaren
van Januari. Thans liep het spoor via Am
sterdam naar Londen. De heer Kallenborn
stelde zich in verbinding met Scotland
Yard met het verzoek een onderzoek in
Engeland in te stellen. Het antwoord van
de Yard was verrassend. De valsche divi
dendbewijzen waren afgezonden door een
groote Engelsche bank enwederom
was daar een partij van niet minder dan
1300 stuks aangekomen die echter de
bank was gewaarschuwd geblokkeerd
werden en veilig in de safe werden geslo
ten.
Deze partij was afkomstig uit Genua en
ter verzilvering aangeboden door een
Engelschen scheepsmakelaar, die echter te
Genua woont en die reeds jaren lang cliënt
van de bank is. De man hoorde in Londen,
waar hij voor zaken vertoefde, dat de door
hem aangeboden Philips' dividendbewijzen
valsch waren.
Daar h\j ook voor zaken in Nederland
moest zijn, verscheen hij op zekeren dag
op de centrale inzake falsificatie, waar hij
tegenover inspecteur Kallenborn verklaar
de, dat hij de stukken te Genua had ge
kocht. Een zijner kennissen, een handschoe
nenhandelaar, had hem in contact gebracht
met een van diens collega's. Zijn vriend had
hem gevraagd, of hij belangstelling had
voor een partij Philips' dividend bewijzen.
„Als scheepsmakelaar", aldus deze persoon
„had ik er niet veel lust in, maar ten slotte
ging ik op de gunstige voorstellen in".
„Voorzichtigheidshalve kocht ik er 20,
ik stuurde ze naar mijn bank te Londen,
waar ze verzilverd werden. Nadat ik de
heele partij reeds van het tweetal had ge
kócht voor 34.000 lire, kreeg ik van mijn
bank het ontstellende bericht, dat ze valsch
waren".
In plaats, van een zoet winstje van 10.000
lire was de scheepsmakelaar 34.000 lire
kwijt De man zat in een moeilijk parket,
liy kon lastig naar de Italiaansche politie
gaan, omdat hij zich bij den uitvoer der di
videndbewijzen had schuldig gemaakt aan
overtreding van de deviezenbepalingen.
De heer Kallenbornzag deze moeilijk
heden zeer goed in, zoodat hij besloot de
stukken waarbij de verklaringen van den
scheepsmakelaar, te zenden aan het consu
laat- te Genua, waar de vice-consul, de
heer Droogendijk de zaak ter hand nam. De
inspecteur had den Italiaan den raad gege
ven zich op het Nederlandsche consulaat
aan te melden, om daar nadere maatrege
len te bespreken. Hij verscheen echter niet.
Na overleg gepleegd te hebben met den
chef van de centrale, den heer K. H. Broek-
hoff werd den vice-consul verzocht de zaak
aan de politie te Genua voor te leggen. De
beide handschoenenhandelaren, die den
scheepsmakelaar de falsificaten hadden
aangesmeerd, werden door de Italiaansche
politie gearresteerd. Zij bleken de stukken
van iemand anders te hebben gekocht en
wel van een man, die allerminst gunstig
bekend stond. Deze een koopman
werd ingerekend, de beide handschoenen
handelaren werden echter in vrijheid ge
steld.
De gearresteerde koopman kwam -met
een fantastisch verhaal, hij zou de heele
partij Philips' dividend bewijzen hebben ge
kocht van een scheepsofficier, die ze uit
Egypte had meegebracht, waar ze aan een
boedel zouden zijp onttrokken. Het schip
echter had Genua nooit aangedaan en een
zeeman van den naam door den koopman
opgegeven, bestond niet. Wederom liep
echter het spoor dood, de koopman zweeg
hardnekkig en bovendien hadden enkele
couranten te Genua ontijdig een kort be
richt van zijn arrestatie gebracht, waar
door het onderzoek werd bemoeilijkt.
Het derde alarm.
Weer gingen er enkele maanden voorbij,
zonder dat er iets bijzonders in deze zaak
gebeurde, doch plotseling, op 19 October
1937, dook weer ééri valsch Philips' divi
dendbewijs op, dat afkomstig bleek uit Pa
rijs. Van meer belang was korten tijd later
het ontvangen van 150 stuks nagemaakte
exemplaren uit Ziirich, waarvan de valsch-
heid op 1 November werd geconstateerd.
Via een Amsterdamsche bank waren zij
door een groote bank te Zürich afgezon
den.
Weer voerde het spoor naar Genua, blijk
baar het centrum van distributie. Op 19
October had zich aan de bank te Zürich
een Genuees vervoegd, die de valsche stuk
ken verzilverde. Onmiddellijk na de ontdek
king heeft hij de bank schadeloos gesteld.
„Ik wist van niets", verklaarde de man,
„ik heb ze van Granati uit Florence ont
vangen, Granati spreekt geen Duitsch en
hij vroeg mij ze te verzilveren tegen een be
paalde provisie.
Nederlandsche politie naar Italië.
Op dat oogenblik oordeelde commissaris
K. H. Broekhoff, na overleg met de directie
van de Philips fabrieken het noodig inspec
teur Kallenborn en inspecteur Dijs naar
Italië te sturen om een onderzoek ter plaat
se in te stellen. Granati een zeer belang
rijke figuur m de bende was intusschen
reeds op zijn hoede, hij wist dat de valsch-
heid ontdekt was, omdat de Genuees bij
hem was geweest. Deze had hem een scène
gemaakt en het geld, waarmede hij de
hank schadeloos had gesteld, vorderde hij
terug. Bovendien wilde hij weten, van
wien Granati de stukken had. Hij vertelde
den Genuees tenslotte dat hij ze "van een
zekeren Canepa had ontvangen. Het bleek
voor de beide Nederlandsche inspecteurs,
die opnieuw- veel medewerking ondervonden
van de zijde van den heer Droogendijk, niet
gemakkelijk om Canepa op te sporen, te
meer daar het een zeer veel voorkomende
naam is in Genua. De Italiaansche politie
werkte uitstekend .mede en stelde den chef
der centrale recherche ter beschikking.
Men besloot eerst naar Florence te gaan
om daar Granati in te rekenen. Het gezel
schap toog den volgenden dag naar het
hoofdbureau aldaar om uit te zoeken, waar
Granati huisde.
Inspecteur Kallenborn had het hier niet
gemakkelijk, pas na een uitvoerig onder
zoek en het signalement, dat door den
Genuees aan de Hollanders was verstrekt,
ontdekte men dat hij Via Garibaldi 12
woonde onder den naam Palandri.
Hij bleek een oude bekende te zijn, tegen
wien vele klachten wegens flesschentrek-
kerij en oplichting waren ingekomen.
De Italiaansche politieman, die ter be
schikking was gesteld, bleek een schrander
speurder te zijri. Men had deze zaak ge
combineerd met die van de valsche dollar
biljetten, en besloot in verband hiermede
den Florëntijnschen lithograaf Caciotti te
arresteeren. Voor de valsche Suezkanaal-
dividend bewijzen waren intusschen reeds
arrestaties verricht te Parijs,. Nice en Tu
rijn.
In den vroegen ochtend arresteerden de
inspecteurs Kallenborn en Dijs, bijgestaan
door den Genueescben waarnemenden po
litiecommissaris, den gezocV-1 Aanvanke
lijk ontkende Granati, doch na een scherp
verhoor legde hij een bekentenis af. Ook
Caciotti was ingerekend en naar het hoofd
bureau overgebracht.
Het tweetal werd naar Genua getrans
porteerd, waar Caciotti het een en ander
over Canepa vertelde.
Vast kwam toen te staan, dat deze Ca
nepa de valsche dividend bewijzen had ge
leverd en bovendien valsche dollarbiljetten
had uitgegeven. Hij werd door de Italiaan
sche politie nauwkeurig geschaduwd. Be
halve C. werd het eene lid van de bende na
het andere gearresteerd. Tenslotte zaten te
Genua 22 personen in arrest in verband
met de Philipszaak en de valsche dollars,
zeven van hen zijn weer op vrije voeten ge
steld. Vermoedelijk bevindt zich de werk
plaats waar de valsche dollarbiljetten wor
den gemaakt, in Amerika, het is niet on
mogelijk, dat daar ook de valsche dividend
bewijzen worden gemaakt. Zoowel in Euro
pa als in Amerika wordt het onderzoek
naar deze vervalschersbende voortgezet.
Het is echter wel zeker dat het meerendeel
der leden veilig is opgeborgen in de Itali
aansche gevangenissen.
Op den dag der blijde gebeurtenis
in de versierde zalen (groote zaal,
restaurant en bar). Aanvang 20 uur.
Plaatsbespreking dringend ge-
wenscht. Telefoon 80 en 194.
Toegang tot Bar en Restaurant
uitsluitend in Avondtoilet.
STADSNIEUWS
HOE VLISSINGEN DE BLIJDE
GEBEURTENIS ZAL VIEREN.
Het programma thans definitief vastgesteld.
Wij hebben indertijd gepubliceerd op
welke wijze men zich voorstelde hier ter
stede feest te vieren, wanneer de blijde ge
beurtenis in het Koninklijk Huis een feit
zal zijn geworden.
Het programma heeft sindsdien enkele
wijzigingen ondergaan, mede in verband met
het feit dat de dag volgend op dien van de
geboorte (Maandag .zoo de geboorte op
Zaterdag mocht plaats vinden) eerst n a
den middag ais Nationalen feestdag wordt
gevierd. De scholen die den geheelen
dag gesloten zijn maken hierop alleen
een uitzondering. Voorts wordt op den
ochtend van den nationalen feestdag ook
bij de N.V. Kon. Mij. „De Schelde" arbeid
verricht. Om dus zooveel mogelijk stadge-
nooten in de vreugde te betrekken, zijn in
het programma voor den nationalen feest
dag enkele wijzigingen aangebracht.
Ten gerieve onzer lezers laten wij hier
onder thans het programma volgen voor
zoover men ons hiervan in kennis heeft ge
steld.
Op den dag der geboorte
worden direct na het bekend worden van
dit heuglijke feit, alle klokken geluid.
Den ingezetenen wordt verzocht dan de
Alaggen uit te steken. Wanneer een en an
der vóór 4 uur geschiedt, krijgen alle scho
len vrijaf.
Om half acht 's avonds treden de buurt
verenigingen met de muziekcorpsen „St.
Caecilia" en „Ons Genoegen" aan in de
Emmastraat. Om
kwart voor acht vertrekt de stoet van de
Zeilmarkt langs een nog te publiceeren
route naar den Singel waar aan het begin
van het Koopmansvoetpad om
kwart over acht de burgemeester onzer
gemeente het groote vreugdevuur zal ont
steken-
Op den nationalen feestdag
zal des middags van
121 uur het carillon van den St. Jacobs-
toren worden bespeeld.
Om kwart,voor twee treden de school
kinderen aan in de Emmastraat om langs
een nog te publiceeren route naar het
Bellamypark te gaan, waar om
Twee uur een kinderzanguitvoering zal
plaats vinden.
Om drie uur stellen de vereenigingen
met vaandels, vlaggen en banieren op in
d.i Emmastraatde route waarlangs men
voor het défilé voor de autoriteiten naar
het stadhuis en vandaar verder zal
trekken, wcrdt eveneens nog gepubliceerd.
Om kwart over drie - wordt afgemar
cheerd.
Om ongeveer vier uur wordt op het Bet-
je Wolffplein de door den Bond van Buurt
verenigingen georganiseerde centrale
feestverlichting ontstoken, 's Avonds om
Half acht worden verschillende kerkdien
sten gehouden. (Het uur voor den dienst
in de R.K. kerk staat op het oogenblik dat
wij dit schrijven nog niet vast).
Om negen uur vertrekken de kinderen
van de leden der buurtverenigingen van
de achterplaats Bouwen Ewoutstraat om
met lampions enz. naar het de Ruyterplein
te 'trekken, waar zij een veilig plaatsje
krijgen, aangezien
om kwart voor 10 bij het z.g. roeiers-
hoofd een vuurwerk zal worden afgestoken.
Ook de Marine zal zooals wg reeds
hebben medegedeeld op den avond van
den nationalen feestdag op het Westelijk
havenhoofd een bescheiden vuurwerk af
steken, bestaande uit Bengaalsch vuur en
een aantal vuurpijlen.
Voorts tracht men in Marinekringen een
der vaartuigen geïllumineerd in de stad
ligplaats te geven.
Zoodra de buurtverenigingen geant
woord hebben op hetgeen wij den besturen
gisteren in or ze courant vroegen, hopen
w\j ook te berichten welke feestelijkheden,
versieringen, enz. de afzonderlijke buurt
verenigingen zelfstandig organiseeren. Dit
blijkt in verschillende buurten zeker de
moeite waard te zijn.
DE UITBREIDING VAN DE
„ZEELAND"-VLOOT.
Wij hebben reeds herhaaldelijk uitvoerige
artikelen gewijd aan de nieuwe schepen van
de St. Mij. „Zeeland". Onze lezers zullen
in hetgeen hier volgt dus niet veel nieuws
vinden. Niettemin leek het ons aardig eens
over te nemen wat „Reizen en Trekken",
het orgaan der Ned. Reis vereniging over
dit onderwerp in het zoo juist verschenen
nummer schrijft
Vlissingen kwart voor negen 's mor
gens midwintergrauw en grijs is de
lrriit er jaagt een sneeuwstorm over de
leege perrons van het station De locomotief
van een locaaltreintje voor Roosendaal staat
puffend naar adem te hijgen, een paar
„drie-assers" hangen er droomerig achter en
wachten op hun luttel aantal passagiers.
Wat een gelukkige stad, Vlissingen. Hier
kunnen de menschen nog tien minuten voor
het vertrek van hun trein aanwezig zijn in-
plaats van de fractie van een kwart minuut.
Toch heerscht er niet altijd een vredige
rust op het station Vlissingen. Dagelijks
passeeren hier honderden reizigers, gaande
nadr of komende van Harwich met de com
fortabele booten van de Maatschappij „Zee
land". Dagelijks, weer of geen weer, maken
ze den overtocht.
Mist, regen, sneeuw nx:h storm, kan hen
deeren en de passagiers, beschut achter het
glasdichte promenadedek, liggen in dek-
stoelen en vertrouwen op kapitein en schip.
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Het programma der blijde gebeurtenis-
viering te Vlissingen is thans defini
tief vastgesteld. (Stadsnieuws.)'
Groote internationale bende effeeten-
vervalschers ontmaskerd.
(Pag. 1, eerste blad,);
In Drente is een auto te water gere
den 2 personen om het leven geko
men. (Gemengd nieuws.),
Er wordt een vliegtuig van de Ame-
rikaansche marine vermist met 7 man
aan boord. (Luchtvaart.)
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
De schepen van de Maatschappij „Zee
land zijn voor velen onzer leden geen on
bekenden. Niet alleen, dat jaarlijks tallooze
alleen-reizenden hun route naar Engeland
via Vlissingen kiezen, doch ook gaan er
ieder seizoen verscheidene groepen naar
Engeland met deze Ign. Bovendien heeft
onze vereeniging reeds een vijftal malen
één der booten gecharterd voor kortere of
langere zee-reizen. Het was dan ook daar
om, dat wij een bezoek aan het hoofdkan
toor van de Maatschappij „Zeeland" zijn
gaan brengen, teneinde bij de-mannen-die-
het-weten-kirnnen enkele bijzonderheden
over de toekomstige nieuwe aanwinsten van
do vloot op te teekenen.
Wij werden er ontvangen door de heeren
Kuyk en Rav-elli, resp. inspecteur van den
nautischen dienst en chef van de passage-
aideeling.
„Wat zijn zoo al de oorzaken geweest, die
U er toe hebben doen besluiten deze beide
nieuwe booten te bestellen was onze
eerste vraag.
„Dat wij nieuwe booten gaan bouwen, ligt
met zoo zeer daaraan, dat de oude „op"
zijn, aan wel in het feit, dat de omstandig
heden waaronder zich het passagiersver
voer ontwikkelt zoo geheel en al in de laat
ste jaren zijn gewijzigd. Wat zeewaardig
heid en capaciteit betreft behoeven de
„Prinses Juliana", de „Mecklenburg" en de
„Oranje Nassau" nog voor geen modern
schip onder te doen, maar de passagiers
accommodatie is langzamerhand ontoerei
kend geworden. Bedenkt U wel, dat wij onze
booten destijds als nachtbooten hebben laten
bouwen, zoodat er practisch niet voldaan
k^n worden aan den wensch naar voldoende
salonruimte. Dan komt er nog bij, dat de