W, LUCHTVAART SPORT SCHEEPVA ARTBERICHTEN BINNENLAND at kan het „Cebuco" voor U doen? 'g ra Spanje LAATSTE BERICHTEN JUBILEUM DER TELEGRAFIE. LICHT OP VOOR AUTO'S, FIETSEN EN VOERTUIGEN de behoefte aan zeer kleine torpedoboo ten gevoeld en zoo kreeg in 1916 Thorny- croft de opdracht om een glij boot te ont werpen, die ook in eenigszina bewogen zee zou zijn te gebruiken. Hij slaagde hierin en kwam tot een compromis van kiel- en glijboot. Engeland bouwde tijdens den we reldoorlog 83 van deze „coastal motor- boats" (C.M.B.), doch Italië zette niet minder dan 400 „Motoscafi anti-sommer- gibili (M.A.S.) op stapel, die, zooals de naam aanduidt, ook voor den strijd tegen de duikbooten werden gebruikt. Groote successen werden door de Italia nen met deze „M.A.S." behaald zoo werd in December 1917 by een nachtaanval op Triëst het Oostenrijksche slagschip „Wien" getorpedeerd, en in Juni 1918 zagen zij kans in de Adriatische Zee het slagschip „Svent Istzan" tot zinken te brengen. De Engelsche C.M.B.'s behaalden hun grootste succes in Augustus 1919 tijdens een nacht- aanval op Kronstadt. Weliswaar was de toegang tot de Russische marinebasis af gesloten dlcor mijnversperringen en forten, doch de goed voorbereide aanval van 8 C.M.B.'s (waarvan er 3 verloren gingen), richtte verwoestingen aan onderde ten anker liggende roode vloot. Een onderzee boot-moederschip en twee slagschepen wer den getorpedeerd. De Sovjet-vloot werd door deze actie lamgeslagen De motortorpedoboot is zonder twijfel de beste torpedoboot voor den nachtaan val zij is uiterst snel, slecht zichtbaar en moeilijk te treffen. Voorts kan zij door haar geringen diepgang over mijnversper ringen heenvaren terwijl haar bemanning slechts uit 5 tot 10 koppen bestaat. De groote beteekenis van motortorpedo- booten voor onze defensie is dat zij een nauwe blokkade zeer riskant kunnen ma ken, zoodat zij vooral in Indië een groote strategische waarde hebben. Ook voor be wakingsdiensten in zeestraten zouden zy goede diensten kunnen verleenen om de taak der zeevliegtuigen te verlichten. En in Nederland zouden zij met vrucht ge bruikt kunnen worden om landingen tegen te gaan. Torpedovliegtuigen zullen in een loe- kcmstigen zeeoorlog ongetwijfeld een be langrijke rol spelen en het zou ons niet verwonderen, indien zij bovenwaterschepen meer last zouden bezorgen dan bommen werpers, doch voor den nachtaanval blijft de kleine torpedoboot een uiterst geschikt wapen, en het is dan ook geen wonder, dat vele zeemogendheden ertoe zyn over gegaan om dit type tot ontwikkeling te brengen. Niet alleen Engeland, Frankrijk, Duitschland, Rusland en Italië versterken er thans hun vloten mede, doch ook lan den als Joegoslavië, Turkije, Siam, Zwe den en China schaffen motortorpedobooten aan. Dat het probleem van de zeewaardigheid op alleszins bevredigende wy'ze is opge lost blijkt wel uit hetgeen de Britsche motor-torpedobooten presteeren. Een Fransche boot (19 ton waterver- plaatsing) voer bij tamelijk ruwe zee in 3% uur van St. Nazaire naar Brest met een gemiddelde snelheid van 40 zeemijl per uur. Hieruit mag men natuurlijk niet de conclusie trekken, dat de moderne motor torpedobooten torpedojagers of kruisers overbodig maken, doch wèl dat zy voor verschillende taken kunnen worden ge bruikt, waartoe torpedojagers en kruisers niet in staat zijn. Ook moet men vooral niet denken, dat het een zeer „eenvoudig" v/apen is. Het onderhoud vereischt op zijn minst evenveel zorg door gespeciaiiseerd personeel als dat van vliegtuigen, en een goedkoope oplossing voor de zeemacht van een klein land is de motortorpedoboot ze ker niet. Doch haar beteekenis is niet te ontkennen en al maken zij onze zeemacht al wéér gecompliceerder en duurder, de gevechtswaarde ervan zal door het bezit van een aantal M.T.-booten ongetwijfeld stijgen. Een grondige proef met bet thans door verschilende zeemogendheden tot ontwik keling gebrachte type torpedoboot acht genoemd blad gewenscht en het ziet met belangstelling uit naar de plannen die de regeering in deze blijkt voor te bereiden. Fransche booten zouden reeds een snelheid van 55 zeemijl hebben behaald, terwijl een in Engeland door Vosper ge bouwde boot bewapend met 2 torpedo's van 53.3 cM. 50 zeemijl per uur liep iV Bekend sportvlieger omgekomen. De bekende Duitsche sportvlieger Karl Schwabe is Maandag bij een oefenvlucht als reserve-officier van de luchtmacht ten Noordwesten van Stralsund in de Oostzee gestort en om het leven gekomen. Vliegongeluk in Italië. Op 26 Augustus heeft, naar eerst thans uit Rome gemeld wordt, een verkennings vliegtuig van het vliegveld Verona, be stuurd door sergeant Bergamini, tijdens een vlucht in groepsverband op een hoogte van ongeveer 100 meter den vleugel ge raakt van het toestel van den patrouille leider, waarna het neerstortte. De piloot kon door de geringe hoogte geen gebruik maken van zijn valscherm en viel te plet ter. Het toestel van den patrouilleleider kon, ondanks de opgeloopen beschadiging zonder incidenten landen. Helium tot krijgsraateriaal verklaard. Uit Washington wordt gemeld, dat presi dent Roosevelt binnenkort een decreet zal teekenen, waarby helium wordt geplaatst op de lijst van oorlogsmateriaal, dat bij toe passing van de neutraliteitswet onder het af te kondigen embargo valt. Dit is de eerstè maal, dat de reggeering der Ver- eenigde Staten helium rangschikt onder de categorie „wapens, munitie en oorlogs materiaal". VOETBAL: V.V. Hans weert bestaat 20 jaar. Vandaag is het twintig jaar geleden dat de voetbalvereeniging „Hansweert" werd opgericht. De eerste jaren speelde de club in den Z.V.B., doch sinds 1931 komt zy in de derde klasse van den K.N.V.B. uit. ziging spelregels. Met ingang van het nieuwe seizoen zullen enkele voetbalspelregels een wijziging on dergaan. Voortaan moeten alle vrije schoppen, door de verdedigende partij in haar strafschop gebied te nemen, zoodanig genomen worden, dat de bal rechtstreeks, dus niet meer via den doelverdediger, in het spel komt. Het vorig jaar werd deze bepaling uitsluitend voor doelschoppen ingevoerd, doch thans is zij ook van toepassing op alle andere vrije schoppen, zooals voor buitenspel, gevaarlijk spel en alle overtredingen der aanvallende partij binnen het strafschopgebied der ver dedigende partij. Verder is thans voorgeschreven, dat een cirkelboog, getrokken met een straal van 9.15 M. van het strafschoppunt, buiten het strafschopgebied moet worden aangebracht en dat het gewicht van den bal ten minste 396 en ten hoogste 453 gram moet bedragen. INSIDER. Een trainingswedstryd op Zondag a.s. Aanstaanden Zondag speelt R.C.S. een trainings-thuiswedstrijd tegen den2enk1as- ser Emma uit Dordrecht. De Dordtenaren beschikken over een sterke ploeg, die zich niet gemakkelijk door R.C.S. zal laten klop pen. Emma behaalde eenige malen het af- deelingskampioenschap. ZWEMMEN: Een veteranen-zwemwedstryd. Dinsdagmorgen werd alhier in het zee bad „Schelde" een veteranen zwemwed strijd gehouden. Gezien het vroege uur, om 7 uur v.m. werd namelijk reeds aangevan gen, waren er veel deelnemers en de pu blieke belangstelling was zeer groot te noemen. De eerste prijswinnaar ontving een fraaie medaille als kampioen der veteramen 1937. Twee nieuwe wereldrecords van Ragnhild Hveger. Tijdens gisteravond te Aarhus gehouden wedstrijden heeft Ragnhild Hveger de we reldrecords op de 400 yards en de 500 yards borstcrawl, beide staande op naam van onze landgenoote Tini Wagner, verbeterd. Ragnild Hveger bracht het record van Tini Wagner op de 440 yards terug van 5 min. 22 sec. op 5 min. 14 sec., dus niet minder dan 8 seconden was de Deensche sneller. Het wereldrecord op de 500 yards werd met niet minder dan bijna 12 sec. verbeterd en van 6 min. 9.8 sec. gebracht op 5 min. 57.9 sec. Tini Wagner had het record op de 440 yards gevestigd op 16 Mei 1936 te Am sterdam en het record op de 500 yards op 5 April d.a.v.. eveneens te Amsterdam. Zwemmer zonder becnen bereikt zyn doel. Zimmy, de zwemmer die zijn beide bee- nen mist, heeft zijn plan om van Albany naar New-York te zwemmen ten uitvoer gebracht. Hij heeft in 141 uur den afstand van 231 K.M. afgelegd. ATHLET1EK: Twee Nederlandsche records verbeterd. Gisteren werden te Rotterdam provin ciale atletiekwedstrijden gehouden. Bij de estafette 4 1500 meter deden de Trek vogels een poging om het Nederlandsch record, dat ten name van A. A. C. stond te verbeteren met 17 min. 36 sec. te ver breken. Deze poging, ondernomen door de athleten Wernink, Feenstra, Kalkman en dé Groot, slaagde schitterend, want men noteerde den fraaien tyd van 17 min. 4 sec. Ook op het nummer Zweedsche estafette deden de Trekvogels een poging om het Nederlandsche clubrecord, dat ten name van A.V. 1923 stond met een tijd van 2 min. 2 sec. te verbeteren. Ook deze poging slaagde. De ploeg van K. Baumgarten, Osendarp, H. Baumgarten en De Vries Hep dezen afstand in den tijd van 1 min. 59,1 sec. BRAND AAN BOORD VAN DE „KOTA AGOENG". Lading dynamiet overboord geworpen. Het Nederlandsche motorvracht- en pas sagiersschip „Kota Agoeng" van den Rot- terdamschen Lloyd, heeft gisteren draad loos geseind, dat er brand is uitgebroken in ruirp vier. Het schip, dat op weg is van Rotterdam naar Batavia en daarbij ook Makassar zal aandoen, bevond zich bij Mi- necoy, een klein eiland tusschen Aden en Colombo, op 600 my'I van laatstgenoemde stad verwijderd. Het brandende ruim is on der stoom gezet. Het schip spoedt zich naar Colombo, waar het vanavond werd verwacht. Een lading van acht ton dyna miet, welke zich in de kruitkamer van ruim vyf bevond, is veiligheidshalve over boord geworpen. De „Kota Agoeng", die een bruto-inhoud heeft van. 7358 ton, is een van de nieuwe schepen van den Rotterdamschen Lloyd. Het is in 1930 gebouwd op de scheeps werf van Wilton-Feyenoord. Kapitein is de heer Hamersma, De passagiers zullen, indien moge lijk, de reis voortzetten met de „Johan van Oldenbarnevelt' Naar wij vernemen is tusschen den Rot terdamschen Lloyd en de stoomvaartmaat schappij „Nederland" in verband met den brand aan boord van de „Kota Agoeng" van eerstgenoemde reederij een regeling getroffen, dat de zeventien passagiers van de „Kota Agoeng", indien het schip tijdig te Colombo arriveert, zullen overgaan op de „Johan van Oldenbarnevelt" om daarmede de reis naar Ned.-Indië voort te zetten. Volgens de laatste berichten wordt de „Kota Agoeng" vanavond om 11 uur (plaat selijke tijd) te Colombo verwacht. Een sleepboot van. het gouvernement wordt in de haven gereed gehouden, om onmiddel lijk assistentie te verleenen. Oorlogsbodems onverwacht uit Gibraltar uitgevaren. De Britsche oorlogsschepen „Hardy" en „Hyperion" zijn vannacht plotseling van Gibraltar uitgevaren in de richting van de Middellandsche Zee. Men heeft de redenen voor dit over haaste vertrek niet opgegeven. Des avonds hadden patrouilles de officieren en man schappen, die aan wal waren er van in kennis gesteld, dat zij zich zoo spoedig mogelijk aan boord moesten begeven. Britsche torpedojager aangevallen door onbekende duikboot. De Britsche torpedojager „Havock" is in den afgeloopen nacht bij Kaap San Antonio aangevallen door een onbekend gebleven duikboot. De torpedojagers „Hyperion" en „Hardy", die gisteravond uit Gibraltar waren ver trokken, hadden opdracht zich in de rich ting van Kaap San Antonio te begeven. De „Havock" werd niet getroffen. „De Havock" meet 1335 ton en is bewa pend met vier kanonnen van 4 duims 7 en acht torpedolanceerbuizen van 21 duim. Grieksch vrachtschip door vliegtuigen der Spaansche opstandelingen beschoten. Het Grieksche vrachtschip „Tsepo", dat met een lading munitie van Marseille op weg was naar Barcelona, is aangevallen door vliegtuigen. De vliegtuigen lieten ver scheidene bommen vallen, van welke één het schip trof. Een stuurman werd gedood en een matroos gewond. De kapitein slaag de er in het schip bij Arrenate la Mar op het strand te zetten. De aanvallende vlieg tuigen werden verdreven door twee regee- ringstoestellen, die de „Tsepo" begeleidden. Russisch schip getorpedeerd. Men meldt ons uit Algiers Maandagavond acht uur is op vijf mijl uit de kust tusschen Dellys en Tigzhart het Russische schip „Timiryaysef" getor pedeerd. Het 1078 ton metende schip werd door twee torpedo's getroffen en is gezon ken. De uit 29 personen bestaande beman ning, waaronder drie vrouwen, werd gered. De aanvaller is niet bekend. De timiryaysefwas van Havre en Liverpool op weg naar Port Said, geladen met steenkool. AVONTUREN VAN NEDERLANDERS IN SJANGHAI. Een speciale correspondent van de Java- bode te Hongkong interviewde de Neder landsche vluchtelingen die 20 dezer met de „Tasman" uit Sjanghai arriveerden en meldde o.m. de volgende bijzonderheden Vele dergenen, die met de „Tasman" het gevaar in Sjanghai ontvluchtten, hadden practisch alles wat zij bezaten moeten ach terlaten en-waren op het K.P.M.-schip, dat hen wegvoerde uit de verschrikking der bombardementen, geëmbarkeerd zonder geld of bagage, zelfs met niet meer dan een klein valiesje bij zich Volgens het onopgesmurkte relaas van zijn wedervaren të Shanghai, dat de gezag voerder van de „Tasman", kapitein F. Prass, kort na de aankomst der Nederland sche vluchtelingen te Hongkong den Java- bode-vertegenwoordiger deed, had men een zwaren tijd achter den rug, doch de gezag voerder roemde de voortreffelijke medewer king, bij de evacuatie en toen zyn schip bij het verlaten van Shanghai ernstig risico heeft geloopen door granaatvuur te worden getroffen, van de zijde der passagiers on dervonden. Naar de gezagvoerder verder verhaalde, lag de „Tasman" op Zaterdag 14 Augustus 1.1. gemeerd aan het terrein van de .„Asiatic Petroleum Company" te Shanghai om te bunkeren, toen een bombardement der Olie tanks aanving. Echter geraakte slechts het asphalt der opslagplaats in brand, terwijl een gunstige wind de vlammen in een an dere richting dan die van het bedreigde schip dreef. Op een afstand van niet grooter dan 400 meter zag kapitein Prass de brandbommen vallen. Omtrent de inscheping van de pas sagiers deelde de gezagvoerder nog mede, dat deze een vlot verloop had. Toen de vluchtelingen zich aan boord begaven, lag het K.P.M.-schip tusschen Engelsche oor logschepen. Bij het afvaren van de Whang- poo, naar Woosung, aan de monding van de rivier, bombardeerden de Japanners den overkant en vielen projectielen op een luttel paar honderd meter afstand van de „Tas man". Ook voerde de vertegenwoordiger van het blad, die de Nederlandsche vluchtelingen Het „Cehüco" is döor de Vereen,B..g ran Uit gevers van Dagbladen „De Nederlandsche Dagblad pers" opgericht om het adverteeren in couranten voor adverteerders zoo loonend mogelijk te maken. Het „Cebuco" treedt daartoe op als centraal infor matie- en propaganda-bureau van 87 der voor naamste couranten van Nederland. Het beschikt over tal van gegevens, die voor iederen adverteerder in Nederland van belang kunnen zijn, marktanalytisch materiaal, advertentie campagnes uit alle mogelijke branches. Het kan zijn bemiddeling verleenen om tot een collectieve of coöperatieve reclame-actie te feomeaj- om Uw handelaars te doen adverteeren, enz. U kunt het „Cebuco" geen advertentie-orders Op geven, het belast zich niet met de verzorging van Uw reclame, het verschaft U geen inlichtingen omtrent de mérites der couranten afzonderlijk. Al dit behoort tot de taak der uitmuntend toe geruste Erkende Advertentie Bureaux, die eveneens te allen tijde voor U klaar staan voor de ver strekking van de bovenbedoelde gegevens. Centraal Bnrean voor Cotirnn<enpnblici<es( van de Nederlandsche Dagbladpers („Cebnco") Dam 2 a Amsterdam N.B. i Met nadruk zij er op gewezen, dat het bezitten van alle gegevenswaar- over het Cebucobeschikt, nog niet voldoende zou zijn om zelf een reclame- campagne te voeren. Daar komt zoo veel bij kijkendat voor het welslagen ervan, de service van een Erkend Advertentie-Bureau onontbeerlijk is. naar hun ervaringen vroeg, een gesprek met den heer Mijsberg, een makelaar, die hem vertelde, hoe hij zich op Zaterdagmid dag 14 Augustus in het Telegraafkantoor aan de Nangking-road bevond, toen dichtbij bommen vielenEr ontstond een vreese- lijke paniek dc menschen bestormden hei Telegraafkantoor, teneinde dekking te zoe ken en trapten in hun angst en radeloos heid, om weg te vluchten voor het bombar dement, de deuren in Honderd-en-vijftig dooden, slachtoffers van den aanval, lagen op straat De geneesheer van de „Taiman", dr. J. P. de Bats, uit Batavia kon tot zijn genoe gen verklaren, dat de passagiers van het K.P.M.-schip in goede gezondheid verkeer den. De Nederlandsche vluchtelingen zijn te Hongkong ingekwartierd in hotels en bij kennissen, terwijl de Chineesche passagiers grootendeels aan boord zijn gebleven. Waar schijnlijk zullen velen hunner zich naar Java begeven. EVENTJES LACHEN. „Zoo'n muziekautomaat is toch een prachtuitvinding. Voor een dubbeltje kan je een heele zaal vol menschen ergeren". De opmarsch der troepen van Franco. De rechtsche afdeelingen, welke in de richting van Asturië oprukken en die se dert den val van Santander voorzichtig voorttrekken, hebben Maandag plotseling een krachtige actie ontketend. Het front volgt thans vrijwel het riviertje Nansa, de rechtsche troepen zijn San Vincente de la Barquera voorbijgetrokken. De regeeringstroepen trekken zonder te strijden terug, alleen leggen zij veel mij nen, dynamiet is het voornaamste wapen van de bataljons uit Austurië. De groote v/eg langs de kust was over een afstand van 20 kilometer op elf plaatsen opge blazen. Ook trachtten de regeeringscroe- pen de rotsen bij Serra del Escudo te doen springen om zoo den weg te versperren, doch de steenlawine bleef halverwege ste ken. Ook de aanvallen van de regeeringstroe pen aan het front van Aragon zijn tot staan gekomen. Zij slaagden er niet in een afdeeling welke tot Fuentes de Ebro en Belchite door te rechtschen dreigt om singeld te worden, te bevrijden. UIT DE STAATSCOURANT. Bij K<jn. besluit van 18 Augustus 1937, is bevorderd tot groot-officier in de Orde van Oranje-Nassau, dr. A. Heldring, direc teur van de Kon. Nederlandsche Stoom boot Maatschappij, te Amsterdam is benoemd tot commandeur in de orde van Oranje-Nassau prof. ir. I. P. de Vooys te Arnhem, voorzitter van den Economi- schen Raad is benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau P. M. J. Regout, wonende te Ryckholt, directeur der N.V. Alfred Regout's vloertegelfbariek, te Maastricht. 100 jaar geleden werd het eerste telegram verzonden. Op 4 September van het jaar 1837 verzond Morse het eerste telegram ter wereld „Succesful experiments with telegraph September 4th 1837". De uitvinding van het telegraaftoestel, door Morse gedaan, welke voor de geheele menschheid van zoo groot belang is ge weest, dateert eigenlijk reeds van 1832. In dat jaar -schreef Samuel Morse, die op 27 April 1791 te New York geboren was, dat hij op de terugreis van Europa naar Ame rika een idee in zijn hoofd gekregen had, om de uitvinding, welke zoo'n geweldigen ommekeer in de wereld heeft teweegge bracht, ook in de practijk te gaan toepas sen. Maar het durde toch nog vijf jaren, voordat het eerste telegram verzonden werd. Dit geschiedde op 4 September 1837 op de tentoonstelling van de universiteit van de stad New York. Zoo'n enorm suc ces had Morse bij deze gelegenheid, dat hij onmiddellijk financiers bereid vond om zich met hem te associeeren. De eerste modellen van de in 1832 door Morse uitgevonden telegraaftoestellen wa ren zoodanig ingericht, dat de schrijfstift zich loodrecht op de bewegingsrichting van de papierstrook bevond. Zoodoende ont stonden scherpe zigzaglijnen op den band, waarmede alleen cijfers werden overge seind het aantal zijdelingsche spitsen gaf het cijfer aan. Om woorden te kunnen overseinen, bestond een code, d.w.z. een boek, waarin de woorden door cijfergroepen werden aangeduid en waarin omgekeerd de beteekenis der cijfergroepen kon worden opgezocht. Nadat Morse na de verzending van zijn eerste telegram in 1837 in Ame rika een patent op zijn vinding gekregen had, reisde hij naar Europa om zich daar van bedelfde te verzekeren. In tusschen vond hij in 1840 een middel uit om de in gewikkelde code te ontgaan hij stelde de letters voor door groepen korte en lange teekens, die dus als punten en strepen op het papier kwamen te staan. Later is dit systeem in Europa vooral door den Duit- scher Gerke nog vereenvoudigd. Vooral in de kinderjaren van de telegraaf heerschte er op het gebied der seinsleutels in de ver schillende larven groote verwarring. Eerst in 1851 op de conferentie te Weenen werd hierin voor de staten Oostenrijk en Duitschland eenheid gebracht. In die sta ten werd het Morse-systeem ingevoerd. Dezelfde Morse-teekens gelden thans, vermeerderd met enkele teekens, als inter nationaal telegrafisch alphabet sedert 1865 voor alle landen. Morse zelf, die van huis uit in het geheel geen uitvinder, maar kunstschilder was, heeft de ontwikkeling van de telegraaf lang kunnen volgen. Hij werd 80 jaar oud en stierf op 2 April 1872 te New York. September uur Woensdag 1 g.18 Donderdag 2 8.15 Vrijdag 3 8.13 H Zaterdag 4 8.11

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1937 | | pagina 3