Vlissinpche Courant WAT GEEFT DE RADIO? DERDE BLAD BRIEVEN UIT DE HOFSTAD VAN AMSTEL EN IJ BRIEVEN UIT BELGIE ZONDAG 25 JULI H HILVERSUM I, 1875 M. V.A.R.A. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Postduivennieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45 Causerie „Van staat en maatschappij", ff 10.00 V.A.R.A.-orkest. 10.45 Declamatie. 11.00 Fantasia en Orgelspel. 1 A.V.R.O. 12.00 Orgel.concert. 12.10 Gramofoonmuziek. f§ 12.30 Kovacs Lajos' orkest. In de pauze Jambo- ree-nieuws. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Orgelspel. 3.00 Residentie-orkest en solisten. In de pauze Gramofoonmuziek. 4.30 (Eventueel 4.15) Sportreportage. §f V.A.R.A. 5.00 Mannenzangvereeni- ging,.Inter Nos". 5.30 Uitzending voor de Centrale Bond van Transportarbeiders. 6.00 Sportpraatje. 6.15 Sportnieuws A.N.P. 6.20 Gramofoonmuziek. V.P.R.O. 6.30 Lezing ,.Een confe ss renlie in September". 6.45 Nederd. Hervormde Kerkdienst. A.V.R.O. 8.00 Berichten A.N.P. Me- dedeelingen. 8.10 Gramofoonmuziek. 8.15 Residentie-orkest en soliste. 9.15 Radiojournaal. 9.30 Gramofoonmuziek. 10.15 Radiohoorkrant. 11.00 Berichten A.N.P. Hierna A.V.R.O.- Dansoi'kest. 1 HILVERSUM II, 301 M. 1 N.C.R.V. 8.30 Morgenwijding. K.R.O. 9.30 Gramofoonmuziek. 10.00 Hoogmis. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.15 K.R.O.-orkest (Om 1.00 Boekbespreking). 2.00 Vragenlialfuur. 2.30 Jubileumviering der Kring Twenthe-Toch- ten te Oldenzaal. 4.30 Gramofoonmuziek. N.C.R.V. 5.05 Gewijde muziek. 5.50 Nederd. Hervormde Kerkdienst. Hierna Gewijde muziek. K.R.O. Gramofoonmuziek. Lezing ,,De Liturgie cn het huisgezin". Berichten A.N.P. Me- dedeelingen. Gramofoonmuziek. De K.R.O. Melodisten en solist. Radiotooneel. K.R.O.-orkest. Berichten A.N.P. Epiloog. Esperantolezing. 7.45 7.50 8.25 8.30 9.15 9.50 10.30 10.40 11.00 DEUTSCHLAND SENDER, 1571 M. 8.20 „Zar und Zimmer- mann", opera. 10.20 Berichten. 10.50 Hans Bund's dans- orkest en Gramofoon muziek. Om 11.05 Weerbericht. BRUSSEL, 322 M. 9.20 10.20 11.20 11.50 12.20 12.50 1.30 1.50 2.50 3.05 3.20 3.50 5.20 6.20 S.20 9.20 11.00 11.20 25 Gramofoonmuziek. 50 Violavoordracht 20 Gramofoonmuziek. .35 A. Felleman's orkest. 20 Gramofoonmuziek. 50 Omroeporkest. 30 Salonorkest. 50 en 2.35 Gramofoon muziek. 50 Vlaamsch Nationaal Zangfeest te Brussel. 20 Gramofoonmuziek. 20 Belgisch Vocaal Trio. 20 Gramofoonmuziek. 20 Omroeporkest. 05 Reportage. 20 Vervolg concert. 30 A. Felleman's dans- orkest. ,05 Gramofoonmuziek. BRUSSEL, 484 M. Gramofoonmuziek. A. Felleman's orkest. Gramofoonmuziek. Orgelspel. Gramofoonmuziek. Salonorkest. Omroeporkest. Gramofoonmuziek. Accordeonmuziek. Gramofoonmuziek. Orgelconcert. Kleinorkest. Paul Godwin's orkest. Oude Kamermuziek. Salonorkest. Symphonieconcert uit Ostende. Gramofoonmuziek. A. Felleman's dans- orkest. KEULEN, 465 M. 6.20 Havenconcert. 8.35 Kamer-crkest en so list. 9.50 Gramofoonmuziek. 11.20 Fr. Hauck's orkest en Sportreportage. 4.20 Westduitsch Kamer orkest, Schrammel- ensemble en solisten. 7.20 Mannenkwartet en so listen. 8.20 Schupo-orkest en Om- roepkleinorkest. 9.05 Gevarieerd program ma. 10.50 Bomhard Ettó's dans- orkest. DROITWICH, 1500 M. 12.50 Het Rich. Crean- orkest. 1.50 Gramofoonmuziek. 2.20 Declamatie. 2.40 H. Sandler's Weensch Octet. 3.20 Het Morris Motors orkest en solist. 4.20 B.B.C. Midland orkest 4.50 Orgelspel. 5.20 Causerie ..Impressions of the Oxford Confe rence". 5.40 Het Walker Octet. 6.20 Causerie „As I look 6.35 Mantovani's Tipica- orkest. 7.20 Het Kutcher Strijk kwartet en solist. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep 9.10 Berichten. 9.25 B.B.C.-Theater-or kest, Revuekoor en solisten. 10.05 Stedelijk orkest Marr gate, en solist. 10.50 Epiloog. RADIO PARIS, 1648 M. 7.10 en 8.20 Gramofoon muziek. 10.20 Goldy-orkest. 11.50 Orgelconcert. 12.40 Gewijde muziek. 12.45 Koorzang met orgel begeleiding. 1.20 Gramofoonmuziek. 1.35 Zang. 2.05 Gramofoonmuziek. 3.20 Zang. 3.35 Het Paradys-orkest. 4.05 Zang. 4.20 Radiotooneel. 5.20 Het Caussade-orkest. 7.20 Cabaret. 8.35 Zang. 8.50 Radiotooneel. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.20 Het .T. Bouillon Dans- orkest. MAANDAG 26 JULI HILVERSUM I, 1875 M. A.V.R.O. 8.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gewijde muziek. 10.30 Ensemble J. Kroon en declamatie. 12.30 Orgelspel, zang en vioolsoli. In de pauze: Jamboreeberichten 2.15 Omroeporkest. In de pauze Zang. 4.30 „Meesterwerken van de Fransche toon kunst", causerie. 5.30 Kovacs Lajos' orkest en gramofoonmuziek 7.00 A.V.R.O.-DanSorkest 7.30 Reportage. 8.00 Berichten A.N.P. Me- dedeelingen. 8.15 Residentie-orkest en solist. 9.15.Causerie over de Vier- daagsche. 9.30 Concert door Padvin derskoor. 10.00 Radiotooneel. 10.30 A.V.R.O. Dansorkest. 11.00 Berichten. Hierna Gramofoonmuziek. HILVERSUM II, 301 M. N.C.R.V. 8.00 Schriftlezing, medi: tatie, gewijde muziek. 9.45 Gramofoonmuziek. 9.30 Gelukwenschen. 0.45 Gramofoonmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Christ, lectuur. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.30 Amsterdam's Salon orkest. 2,00 Gramofoonmuziek. 2.30 Sopraan en piano. 3.30 Gramofoonmuziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Nederlandsch Strijk kwintet. 6.00 Gramofoonmuziek. 6.30 Vragenuur. 7.00 Berichten. 7.15 Vragenuur. 7.45 „Onze Christelijke taak ten opzichte van de Wereldjamboree", dialoog. 8.00 Berichten A.N.P. Herhaling S.O.S.-Be- richten. 8.15 N C.R.V.-orkest. 9.00 Causerie over Recla me. 9.30 Vervolg concert (Om 10.00 Ber. A.N.P.). 10.30 Gramofoonmuziek. Hierna Schriftlezing DROITWICH, 1500 M. 11.05 Orgelspel. 11.35 Gramofoonmuziek. 12.20 Militair orkest. 1.35 Cricketverslag. 1.50 Orgelconcert. 2.35 Causerie over „Lord Fisher". 2.50 Pianovoordracht. 3.20 Tennisreportage. 4.50 Victoria Hotel-orkest 5.20 Cricketverslag. 5.35 John Reynders' orkest 6.20 Berichten. 6.40 „Tricks of the Tra- de", causerie. 6.55 Orgelspel. 7.20 Cabaret-programma. 8.05 Eric Siday en zijn „Whispering Violins". 8.20 Inleiding volgende uitzending. 8.25 Tweede acte van de opera „Falstaff". 9.10 Pianovoordracht. 9.20 Berichten. 9.40 Buitenlandsch over zicht. 9.55 B.B.C. Theater orkest en solist. 11.00 Declamatie. 11.20 Jack Jackson's Band. 11.50 Dansmuziek. RADIO PARIS, 1648 H. 7.10, 8.20 en 10.35 Gramo foonmuziek. 12.20 Porée-orxest (Om 1.35 Zang). 2.20 Radiotooneel. 2.50 Gramofoonmuziek. 4.05 Pianovoordracht. 5.20 Concert. 7.23 Zang. 7-35 Radiotooneel. 8.05 Zang. 8.50 Gramofoonmuziek. 9.05 Symphonieconcert m. m.v. solist. KEULEN, 456 M. 6.50 Fr. Hauck's orkest. 8.50 Marine-orkest. 9.50 Gramofoonmuziek. 12.20 Verzoekconcert. 1.35 Nedersaksisch Sym- phonie-orkest. 2.35 Gevarieerd concert. 4.20 Orkestconcert. 5.40 Het Bielefelder Kin derkoor. 6.20 Volkslioderenconcert. 7.05 F,rich Börschel's or kest en solisten. 8.30 Westduitsch week overzicht. 9.20 Gramofoonmuziek. 10.50 Westduitsch Kamer orkest en solist. BRUSSEL, 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 Omroepdansorkest. 1.30 Salonorkest. I.50 Gramofoonmuziek. 5.20 Salonorkcst. 6.50 en 7.20 Gramofoon muziek. 8.20 Omroeporkest. 9.20 Symphonieconcert m. m.v. solist. 11.00 Gramofoonmuziek. BRUSSEL, 484 M. 12.50 Orgelconcert. 12.50 Salonorkest. 1.30 Omroepdansorkest. 1.50 Gramofoonmuziek. 5.20 Zangvoordracht. 5.40 Gramofoonmuziek. 6.35 Omroeporkest. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Omroepsymphonie- orkest, -koor en solis ten. 10.30 Waals cabaret. DEUTSCHLAND SENDER, 3571 M. 8.30 Kamermuziek. 9.30 De Dresdener Fhilhar- monie en solisten. 10.20 Berichten. 10.50 Viool en piano. 11.05 Weerberjcht. II.20 Hans Joachim Fierke en Anton Goronzy met hun orkest en solisten. van de van Zaterdag 24 Juli 1937. No. 172. Na de vacantie. Het is wel een sterke overgang, van. de Vacantie naar den dagelijkschen arbeid. Alles is onwennig, maar het moet weer aanstonds gewoon en gewend zyn. De te genstelling is scherp, van het vrije onge dwongen leven in de vrije natuur naar de rustige plaats aan de schrijftafel. Nog te veel is de geest vervuld van hetgeen gezien en genoten is, dan dat men zijn aandacht v/eer plotseling kan ccxncentreeren op de eigen woonplaats. Wat ziet alles je weer vreemd aan als je door de oude be kende straten gaat en de oude geluiden weer klinken. Men gevoelt dan pas hoeveel verschil er is, hoe veel men ginds achter liet en hoeveel men hier weer aanvaarden moet of je wilt of niet. Het lijkt wel of alles anders is gewor den of alles je met vreemde oogen aan ziet. Het eerste wat natuurlijk treft is het lawaai en de drukte van de groote etad, het geroezemoes van het straatverkeer. Hoe zonderling moet het den vreemdeling te moede zijn, die zijn leven slijt in de stilte van het landelijke, wanneer hij hier plotseling staat in de drukte van het groo- te-stads gewoel. Wij spreken er zoo ge makkelijk en luchthartig over, alsof al dat lawaai ons koud laat, maar men be hoeft er slechts korten tijd uit geweest te zjjn om te ervaren, hoe moeilijk het eigen lek. is. Alleen reeds om oogen en ooren eens wat rust te geven en op verhaal te laten komen, is een vacantietijd al bijzon der nuttig. Die twee organen hebben wel het meest te lijden van het groote stad leven zijn zij eenmaal weer tot rust ge bracht, dan volgt het geheele gestel wel spoedig. Er is gelukkig weinig gebeurd in de dagen onzer afwezigheid. -Men heeft alge meen reisplannen bestudeerd en de grillen van den barometer gevolgd. Vrienden en kennissen zijn middelerwijl verdwenen, an deren zijn teruggekomen en zij geven troost in de overgangsdagen van vacantie naar geregelden arbeid. Nu is intusschen de helft van Den Haag op reis een kwart is al terug en het laatste kwart gaat straks genieten. Voor de spoorwegen is het nu een goeden tijd, al zijn de auto's nog hevige concurrenten, 't Was Zaterdagmid dag half zes, dat wij nieuwe vacantiegan- gers uitgeleide deden aan het Staatsspoor station. Er kwam juist een internationale trein aan, die weer honderden gasten naar Den Haag bracht. Want ook die komen er nu bij drommen. Wat ons aanstonds opviel was, dat allen zich van de taxi's bedien den, die in onafgebroken file voorreden. De tram kreeg een paar kruimeltjes 'van de massa, maar men ziet wel, dat de auto's 't in deze uren verre winnen van dit al te trage vervoermiddel. Vooral met het oog op de bagage is de taxi verre te verkiezen boven de tram, die op dit vervoer niet is ingericht. Het valt toch te verwachten, dat op den duur de tram er steeds meer zal uitliggen, vooral als men de gedeeltelijke electrificatie voortzet. Het is nu met de internationale treinen al minder goed ge steld voor ons Hagenaars. Het aantal door gaande treinen wordt steeds kleiner. Het wordt steeds meer in Utrecht of Rotter dam of Eindhoven overstappen, omdat tot deze stations de electrische- of de Diesel- treinen gaan om daar aansluiting te geven op de internationale treinen. Men moet heel lang zoeken eer men een trein vindt, die van Den Haag zonder overstappen naar Keulen voert. En aan niets hebben de rei zigers met veel bagage meer het land dan aan overstappen van den eenen in den an deren trein, die meestal grootendeels is be zet. Het zal er niet beter op worden als nu de electrificatie Den HaagUtrecht ge reed is. Dan zullen de reizigers uit de drie groote steden, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam eerst naar Utrecht of Eindho ven worden vervoerd om daar de interna tionale treinen te krijgen. Of dit nu wel be vorderlijk zal zijn voor het verkeer, valt te betwijfelen. De tweeslachtige tractie zal op den duur misschien weer verdwijnen, maar in de overgangsjaren is ze zeer bezwaar lijk. Het reizen door ons kleine land is waai'lijk geen genoegen meer, nu bijna voor iederen trein overstappen noodig is ge worden. Het is nu al zóó, dat men slechts enkele doorgaande treinen heeft en men in de meeste gevallen in Utrecht moet wisse len. Slechts met veel snuffelen komt men er in het spoorboekje achter, wat wel en wat niet een doorgaande trein, is. Wordt het niet eens tijd, dat de spoor- wog-gidsen vereenvoudigd worden, zoodat men een beter overzicht krijgt van de werkelijke situatie. Een mensch studeert zich suf op al die cijfers en teekens en het blijkt toch dikwijls nog heel andérs te zijn. Gelukkig z\jn er de reisbureaux, die ons in lichten, maar zonder dezo was het haast niet meer mogelijk om alles uit te vinden. Den Haag komt nu in- de bloeimaand van het verkeer. Hoe het op Scheveningen gaat, is nog niet bekend. Natuurlijk wordt er geklaagd, maar dit zegt niet alles, want er kan nog heel veel gebeuren voor het zomerseizoen voorbij is. Het blijft een strop dat onze oostelijke buren niet of heel moeilijk over de grens kunnen komen. Zij leverden vroeger de helft van alle badgasten en nu nauwelijks een paar procenten daar van. Intusschen trekken zij zeer vele duizen den Hollanders naar zich toe en zij maken het hun gemakkelijk èn doordat de prijzen laag zijn, de treinen stipt rijden èn het personeel uitermate voorkomend is. Vooral dit laatste viel ons bijzonder op, in tegen stelling met wat het vroeger wel was. De vacantie is voorbij en een lang jaar wacht ons weer. Het is stil in de residen tie, want er hangt over alles een vacantie- stemming vele organismen werken niet of uiterst langzaam. Alles concentreert zich op ontspanning en herademing na de vele weken van arbeid. Men wisselt ervaringen uit en vertelt elkander de wederwaardig heden van de reis. Hoe decimeerend dit reeds is weet ieder, die van de vreugde der vrijheid reeds genoot of straks hoopt te genieten. Van nu af aan echter volgen wij weer met aandacht het gebeuren in onze stad, als alles zich weer heeft aangepast, fache- veningen is thans onze ontspanning. Dat goed weer allen genadig zij EIBER. Verval der oude kerken. Wordt historische Oude Kerk ruïne Oude kerkgebruikenDe geschie denis van het mirakel. Gevaar lijke nieuwe verkeersregeling Amsterdam trekt naar buiten. Prins Bernhard's bezoeken. Als gevolg van de catastrofe met de Groote Kerk te Alkmaar begint men thans in kerkelijke kringen hier ter stede ook meer aandacht te schenken aan den toestand waarin de Amsterdamsche kerkgebouwen zich bevinden. Een zevental dezer dateert reeds uit de 16e en 17e eeuw (en één zelfs lang voor dien), nl. de Oude Kerk, Noorderkerk, Zui- derkerk (buiten gebruik gesteld), Eilan- denkerk, Westerkerk, Amstelkerk en Oos- terkerk. De Amstelkerk is zelfs grootendeels op getrokken uit hout, dus uit den tijd (1600) waarin nog geen keur tegen het bouwen van houten huizen e.d. bestond. In een dezer dagen gehouden kerkeraads- vergadering moet deze belangrijke aange legenheid besproken zijn en vrij algemeen de conclusié zjjn geweest dat een onderzoek dringend noodig is. Ongeveer een jaar geleden liepen ook omtrent de Nieuwe Kerk op den Dam alar- meerende geruchten, die, voorzoover ons bekend, niet steekhoudend zijn gebleken, hoewel het een door deskundigen erkend feit is, dat de fundeering van alle oude ge bouwen in het centrum, dus ook Van de oude kerken, in sterke mate te lijden heeft van het zware vrachtauto-verkeer. Als ge volg hiervan zou het ook met de fundee ring van het Dampaleis niet te best gesteld zijn, waarom indertijd werd ontraden het weer als stadhuis in gebruik te nemen. Intusschen vernamen we, dat gebleken moet zijn, dat vooral de Oude Kerk (Oude Kerksplein) zich in een toestand van ver gaand verval bevindt en maatregelen tot verbetering geen langer uitstel dulden. Reeds vele jaren is het verval geconsta teerd. In- en uitwendig brokkelde er steen en gruis van de kerkmuren af, waarop de koster, de heer Neuman, besloot een fonds te stichten, de zgna. „Oude Kist", waaraan men ten behoeve van het kerkherstel kon bijdragen. Er is zeer veel voor dit doel geofferd, meestal in den vorm van kleine giften, en er kon hier en daar in de kerk ook hersteld worden, doch de bijdragen bleken onvol doende om een algeheele restauratie zooals thans noodzakelijk blijkt moge lijk te maken. Aan deze oudste kerk van Amsterdam, welke reeds in kronieken van vóór 1300 wordt genoemd, is ook de bekende geschie denis van het mirakel verbonden van de gewade hostie, die door een boosaardig man op zijn sterfbed zou zijn uitgespuwd en daarna in het vertrek zwevende bleef. Men bracht de hostie, nadat deze in een miskelk opgevangen was, in plechtige pro cessie naar de Oude Kerk, doch ook daar bleef zij zwevende. Eerst toen ter plaatse van het mirakel (nabij het tegenwoordige Begijnhof) een kapel was gebouwd en de hostie daarheen overgebracht, werd deze niet meer zwevende gezien. Het stadsge deelte tusschen kerk en kapel is sinds dien „de heilige stede" genoemd. Ieder jaar wer den bedevaarten naar deze heilige stede ondernomen en de tegenwoordige „stille omgangen" zijn niet anders dan een voort zetting van deze gewade traditie. Het interieur van de Oude Kerk is er een van bijzondere schoonheid. Strak en toch soepel koepelen de gewelven zich omhoog, breed-uit rustend op de statige forsche pi laren. Zacht getemperd valt het licht door de hooge boogramen van gebrandschilderd glas en heel de ruimte is vervuld van een weldadig aandoende rustige sfeer. Een prachtwerk op zichzelf is ook de sierlijke toren met het beroemde klokkenspel van Hemony. In de kerk, waar ook de rijk gebeeld houwde koorbanken en het zeldzaam, rag fijn opgebouwde orgel de aandacht vragen, vindt men de graven van vele beroemde Nederlanders als Heemskerck, de overwin teraar van Nova Zembla, van admiraal Van der Hulst, Roemer Visscher e.a. Wanneer men de oude stadskronieken raadpleegt, dan blijkt daaruit, dat de kerk in 1334 tot vaste parochie der Ouder-Am- stelaars werd verheven, welk recht zij ver kregen bij handvest van graaf Willem de derde, graaf van Holland, Zeeland en He negouwen. Tot 1573 bleef de Oude Kerk in Roomsch bezit, daarna kwam zij in handen der Protestanten. De Oude Kerk is eeuwenlang ook een schuilkerk geweest. Tot 1400 had men er een z.g. „vrijen doorloop" van het eene naar het andere stadsgedeelte, mochten omwonenden bij ruw weer er hun wasch te drogen hangen en visschers er hun netten knoopen. Doch de Vroedschap heeft ten slotte een einde gemaakt aan deze banale privileges en het godshuis in eere 'hersteld. Men heeft hier dus te doen met een in alle opzichten merkwaardig gebouw uit Amstel's grijs verleden, een gebouw dat, hoe vervallen dan ook al maakt het nog geenszins dien indruk en bestaat er voor instorting voorloopig geen gevaar het herstel nog volkomen waard is. Juist heden vernamen wij, dat inmiddels reeds overheidssteun is toegezegd voor een grondige restauratie. Al neemt de hoofdstad gelukkig niet de eerste plaats in in de rij der steden, waar ongevallen met doodelijken afloop het tal rijkst voorkomen, het aantal slachtoffers van aanrijdingen is hier toch nog bedroe vend groot en zal noodwendig tot uitbrei ding van onze automatische stopseinen moeten leiden. Deze seinen en de afgebakende ketting- overweg'en voor voetgangers blijken in de praktijk uitnemend te voldoen. Zij worden nu ook zonder politie-toezicht behoorlijk geëerbiedigd. Het snelverkeer zal zich trou wens wel wachten deze seinen, hoe tijdroo- vend ook, te negeeren, want bij het pas- seeren van onveilig zou men rechts en links in den stroom van auto's en fietsrij ders geraken en daar onvermijdelijk veron gelukken. Men tracht echter bij wijze van concessie het snelverkeer in velerlei opzicht tege moet te komen. Door de geheele stad wor den thans de trottoirs versmald en de hoe ken doelmatiger afgerond, waardoor de meeste rijwegen, een of twee meter breeder worden een omvangrijk werk, waarmede nog maanden zijn gemoeid. Dat de voetgangers er nu zooveel beter op worden, zouden wij niet gaarne bewe ren. Zij zien zich door deze versmalde we gen juist benadeeld en worden de dupe van het alles overheerschende snelverkeer. „Wanneer het zóó doorgaat" hoort men al zeggen „dan staat ons wandelaars niet veel anders te doen dan thuis te blij ven of zich nolens volens van fiets, auto, of straks van den in het stadsverkeer meer bruikbaren auto-giro te voorzien. Wier stramme ledematen er althans nog toe in staat zijn 1" Ook aan de tramgebruikers is nu, dit dient met waardeering erkend, een conces sie gedaan en wel in den vorm van aan zienlijk verlengde vluchtheuvels bij de hal ten, die evenveel personen kunnen bevatten als twee tramrijtuigen, zoodat zij daar rus tig hun tram. kunnen afwachten een prak tische maatregel dus. Het meest gevaarlijke, vooral voor be zoekers van buiten, ljjkt ons het tegen woordig toegestane snelverkeer over de tramrails en tusschen de tramhalten. Reeds vele vreemdelingen, maar ook inge zetenen en kinderen, zijn hiervan het slachtoffer geworden. Op sommige momen ten kan men nóch links nóch rechts over steken. Wanneer bijv. een file van twee driehonderd wegberijders passeert en dat tegenwoordig, nu het mAg, aan beide kanten van den vluchtheuvel heeft men geen andere keuze dan lang en geduldig af te wachten, héél geduldig zelfs indien de dicht aaneengesloten file halverwege wordt stilgezet door het stopsein. Bezoekers van Amsterdam kunnen wij daarom niet genoeg op het hart drukken, vooral toe te zien bij het passeeren van tusschen vluchtheuvels gelegen tramspo ren, het z.g. oversteken, ook in het alge meen van tramsporen. Daar gebeuren thans de meeste ongelukken. Hoewel het er voorloopig niet naar uit ziet dat men deze hoogst gevaarlijke ver keersregel zal wijzigen, ofschoon hij door snelheidsmaniakken dikwijls schande lijk wordt misbruikt gelooven wij daar om toch weer niet dat hij op den duur in Amsterdam te handhaven zal zijn tenzij men de trambussen algemeen mocht gaan invoeren. De gevallen van ernstige aanrijding zijn daarvoor te groot. Ondanks het wisselvallige weer blijft de reislust hier ter stede onverminderd aan houden. Wij zagen deze week op een fiets tocht de kampen te Zandvoort, Bakkum en in het Gooi overbezet, vergrooting van het kampeerterrein bleek hier en daar zelfs noodig. Iederen dag trekken nog duizenden naar buiten voor het buitenland blijkt de ani mo zelfs zoodanig, dat vele reisbureaux zich in de provincie van extra wagens moe ten voorzien om aan de vele aanvragen voor gezelschapsreizen te kunnen voldoen. Veel publiek trekt naar Frankrijk en Duitschland. Opvallend druk is het ook bij de bevol- kings- en passenbureaux, waar men soms met honderd en meer personen queue maakt. Men constateerde reeds dat de be langstelling voor buitenlandsche reizen die van alle vorige zomers overtreft. Prins Bemhard schijnt er de voorkeur aan te geven in Nederland te blijven, in zonderheid te Amsterdam. Na zijn bezoe ken aan de scheepsbouwwerven en indus trieën over het IJ, op Dinsdag, welke een groot deel van den dag in beslag namen, zagen wij den Prins dezer dagen weer aan wezig bij de Nederlandsche Handelmaat schappij. De overgroote belangstelling van het pu bliek, waardoor een gedeeltelijke afzetting van de Vijzelstraat noodig bleek, schijnt den Prins al niet meer te irriteeren. Vlug stapte hij tegen 5 uur in de gereed staande fraaie auto, beantwoordde groeten en toejuichingen even met een sportief tikje aan het luchtig grijze hoedje, zette de motor aan enweg was de Prins. Uren lang had het publiek op dit „wie- dersehen" gewacht, morgen wacht het op nieuw, en overmorgen, regen en wind trot- seerend, idem, idem. Men begint het geduld der Amstelaren te bewonderen. Wonderlijk Amsterdam Waarom heeft het ook Prins Hendrik bij zijn komst in Nederland niet aanstonds een dergelijke sympathieke ontvangst bereid? Waarom heeft het eerst vele jaren later getoond dezen eenvoudigen, weldoenden mensch, wiens Roode Krui.?- en velerlei an der liefdewerk zijn levenstaak was gewor den, grootelijks te waardeeren? Gelukkig heeft Prins Hendrik de veran derlijke mentaliteit, de reserve der Amster dammers begrepen en zich later gevoelig getoond voor de groote hartelijkheid waar mede de hoofdstad hem telkens ontving, ook waar hij zich tijdens Koninklijke be zoeken alleen vertoonde. Corres Pondent. Moderne poriomanen. Hoog dagen der Vlaamsche Letterkunde. Moment-opnamen. De twee mïllioen der Nationale Bank. Volgens de psychiaters zijn poriomanen menschen die rusteloos van de eene plaats naar de andere trekken en het nergens lang kunnen uithouden ook al hebben zij het goed. Na eenigen tijd op een zelfde plaats hun verblijf gehad te hebben, overvalt hen een aanvalsgewijs optredende zwerfzucht, waaraan zij niet kunnen weerstaan. Het is niet zoozeer om vreemde streken te zien dat zij weg willen, doch om gezien te wor den, hetzij in een nieuwe jurk, in een bad pak en zooveel mogelijk in een auto. Want deze moderne poriomanen hebben een hekel aan loopen en doen zooveel mogelijk alles met de auto, waarmee zij vooral de wegen onveilig maken, iedere week opnieuw. Dat noemen ze dan „week-end". Vooral in deze zomersche dagen neemt de kwaal epidemische afmetingen, aan. Iedereen schijnt er door besmet, te Brussel althans. En elders zal het wel net zoo zijn. Want terwijl op het eind van de week de stad leegstroomt naar de richting van de stations en de buitenwegen op, stroomt zij aan de andere zijde, dus uit de richting van de

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1937 | | pagina 9