Vlissinpche Courant
WAT GEEFT DE RADIO?
DERDE BLAD
BRIEVEN UIT DE HOFSTAD
VAN AMSTEL EN IJ
BRIEVEN UIT BELGIE
ZONDAG 25 JULI
H HILVERSUM I, 1875 M.
V.A.R.A.
8.55 Gramofoonmuziek.
9.00 Postduivennieuws.
9.05 Tuinbouwpraatje.
9.30 Gramofoonmuziek.
9.45 Causerie „Van staat
en maatschappij",
ff 10.00 V.A.R.A.-orkest.
10.45 Declamatie.
11.00 Fantasia en Orgelspel.
1 A.V.R.O.
12.00 Orgel.concert.
12.10 Gramofoonmuziek.
f§ 12.30 Kovacs Lajos' orkest.
In de pauze Jambo-
ree-nieuws.
2.00 Boekbespreking.
2.30 Orgelspel.
3.00 Residentie-orkest en
solisten. In de pauze
Gramofoonmuziek.
4.30 (Eventueel 4.15)
Sportreportage.
§f V.A.R.A.
5.00 Mannenzangvereeni-
ging,.Inter Nos".
5.30 Uitzending voor de
Centrale Bond van
Transportarbeiders.
6.00 Sportpraatje.
6.15 Sportnieuws A.N.P.
6.20 Gramofoonmuziek.
V.P.R.O.
6.30 Lezing ,.Een confe
ss renlie in September".
6.45 Nederd. Hervormde
Kerkdienst.
A.V.R.O.
8.00 Berichten A.N.P. Me-
dedeelingen.
8.10 Gramofoonmuziek.
8.15 Residentie-orkest en
soliste.
9.15 Radiojournaal.
9.30 Gramofoonmuziek.
10.15 Radiohoorkrant.
11.00 Berichten A.N.P.
Hierna A.V.R.O.-
Dansoi'kest.
1 HILVERSUM II, 301 M.
1 N.C.R.V.
8.30 Morgenwijding.
K.R.O.
9.30 Gramofoonmuziek.
10.00 Hoogmis.
11.30 Gramofoonmuziek.
12.15 K.R.O.-orkest (Om
1.00 Boekbespreking).
2.00 Vragenlialfuur.
2.30 Jubileumviering der
Kring Twenthe-Toch-
ten te Oldenzaal.
4.30 Gramofoonmuziek.
N.C.R.V.
5.05 Gewijde muziek.
5.50 Nederd. Hervormde
Kerkdienst. Hierna
Gewijde muziek.
K.R.O.
Gramofoonmuziek.
Lezing ,,De Liturgie
cn het huisgezin".
Berichten A.N.P. Me-
dedeelingen.
Gramofoonmuziek.
De K.R.O. Melodisten
en solist.
Radiotooneel.
K.R.O.-orkest.
Berichten A.N.P.
Epiloog.
Esperantolezing.
7.45
7.50
8.25
8.30
9.15
9.50
10.30
10.40
11.00
DEUTSCHLAND SENDER,
1571 M.
8.20 „Zar und Zimmer-
mann", opera.
10.20 Berichten.
10.50 Hans Bund's dans-
orkest en Gramofoon
muziek. Om 11.05
Weerbericht.
BRUSSEL, 322 M.
9.20
10.20
11.20
11.50
12.20
12.50
1.30
1.50
2.50
3.05
3.20
3.50
5.20
6.20
S.20
9.20
11.00
11.20
25 Gramofoonmuziek.
50 Violavoordracht
20 Gramofoonmuziek.
.35 A. Felleman's orkest.
20 Gramofoonmuziek.
50 Omroeporkest.
30 Salonorkest.
50 en 2.35 Gramofoon
muziek.
50 Vlaamsch Nationaal
Zangfeest te Brussel.
20 Gramofoonmuziek.
20 Belgisch Vocaal Trio.
20 Gramofoonmuziek.
20 Omroeporkest.
05 Reportage.
20 Vervolg concert.
30 A. Felleman's dans-
orkest.
,05 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL, 484 M.
Gramofoonmuziek.
A. Felleman's orkest.
Gramofoonmuziek.
Orgelspel.
Gramofoonmuziek.
Salonorkest.
Omroeporkest.
Gramofoonmuziek.
Accordeonmuziek.
Gramofoonmuziek.
Orgelconcert.
Kleinorkest.
Paul Godwin's orkest.
Oude Kamermuziek.
Salonorkest.
Symphonieconcert
uit Ostende.
Gramofoonmuziek.
A. Felleman's dans-
orkest.
KEULEN, 465 M.
6.20 Havenconcert.
8.35 Kamer-crkest en so
list.
9.50 Gramofoonmuziek.
11.20 Fr. Hauck's orkest en
Sportreportage.
4.20 Westduitsch Kamer
orkest, Schrammel-
ensemble en solisten.
7.20 Mannenkwartet en so
listen.
8.20 Schupo-orkest en Om-
roepkleinorkest.
9.05 Gevarieerd program
ma.
10.50 Bomhard Ettó's dans-
orkest.
DROITWICH, 1500 M.
12.50 Het Rich. Crean-
orkest.
1.50 Gramofoonmuziek.
2.20 Declamatie.
2.40 H. Sandler's Weensch
Octet.
3.20 Het Morris Motors
orkest en solist.
4.20 B.B.C. Midland orkest
4.50 Orgelspel.
5.20 Causerie ..Impressions
of the Oxford Confe
rence".
5.40 Het Walker Octet.
6.20 Causerie „As I look
6.35 Mantovani's Tipica-
orkest.
7.20 Het Kutcher Strijk
kwartet en solist.
8.15 Kerkdienst.
9.05 Liefdadigheidsoproep
9.10 Berichten.
9.25 B.B.C.-Theater-or
kest, Revuekoor en
solisten.
10.05 Stedelijk orkest Marr
gate, en solist.
10.50 Epiloog.
RADIO PARIS, 1648 M.
7.10 en 8.20 Gramofoon
muziek.
10.20 Goldy-orkest.
11.50 Orgelconcert.
12.40 Gewijde muziek.
12.45 Koorzang met orgel
begeleiding.
1.20 Gramofoonmuziek.
1.35 Zang.
2.05 Gramofoonmuziek.
3.20 Zang.
3.35 Het Paradys-orkest.
4.05 Zang.
4.20 Radiotooneel.
5.20 Het Caussade-orkest.
7.20 Cabaret.
8.35 Zang.
8.50 Radiotooneel.
10.50 Gramofoonmuziek.
11.20 Het .T. Bouillon Dans-
orkest.
MAANDAG 26 JULI
HILVERSUM I, 1875 M.
A.V.R.O.
8.00 Gramofoonmuziek.
10.00 Morgenwijding.
10.15 Gewijde muziek.
10.30 Ensemble J. Kroon en
declamatie.
12.30 Orgelspel, zang en
vioolsoli. In de pauze:
Jamboreeberichten
2.15 Omroeporkest. In de
pauze Zang.
4.30 „Meesterwerken van
de Fransche toon
kunst", causerie.
5.30 Kovacs Lajos' orkest
en gramofoonmuziek
7.00 A.V.R.O.-DanSorkest
7.30 Reportage.
8.00 Berichten A.N.P. Me-
dedeelingen.
8.15 Residentie-orkest en
solist.
9.15.Causerie over de Vier-
daagsche.
9.30 Concert door Padvin
derskoor.
10.00 Radiotooneel.
10.30 A.V.R.O. Dansorkest.
11.00 Berichten. Hierna
Gramofoonmuziek.
HILVERSUM II, 301 M.
N.C.R.V.
8.00 Schriftlezing, medi:
tatie, gewijde muziek.
9.45 Gramofoonmuziek.
9.30 Gelukwenschen.
0.45 Gramofoonmuziek.
10.30 Morgendienst.
11.00 Christ, lectuur.
11.30 Gramofoonmuziek.
12.00 Berichten.
12.15 Gramofoonmuziek.
12.30 Amsterdam's Salon
orkest.
2,00 Gramofoonmuziek.
2.30 Sopraan en piano.
3.30 Gramofoonmuziek.
3.45 Bijbellezing.
4.45 Nederlandsch Strijk
kwintet.
6.00 Gramofoonmuziek.
6.30 Vragenuur.
7.00 Berichten.
7.15 Vragenuur.
7.45 „Onze Christelijke
taak ten opzichte van
de Wereldjamboree",
dialoog.
8.00 Berichten A.N.P.
Herhaling S.O.S.-Be-
richten.
8.15 N C.R.V.-orkest.
9.00 Causerie over Recla
me.
9.30 Vervolg concert (Om
10.00 Ber. A.N.P.).
10.30 Gramofoonmuziek.
Hierna Schriftlezing
DROITWICH, 1500 M.
11.05 Orgelspel.
11.35 Gramofoonmuziek.
12.20 Militair orkest.
1.35 Cricketverslag.
1.50 Orgelconcert.
2.35 Causerie over „Lord
Fisher".
2.50 Pianovoordracht.
3.20 Tennisreportage.
4.50 Victoria Hotel-orkest
5.20 Cricketverslag.
5.35 John Reynders' orkest
6.20 Berichten.
6.40 „Tricks of the Tra-
de", causerie.
6.55 Orgelspel.
7.20 Cabaret-programma.
8.05 Eric Siday en zijn
„Whispering Violins".
8.20 Inleiding volgende
uitzending.
8.25 Tweede acte van de
opera „Falstaff".
9.10 Pianovoordracht.
9.20 Berichten.
9.40 Buitenlandsch over
zicht.
9.55 B.B.C. Theater orkest
en solist.
11.00 Declamatie.
11.20 Jack Jackson's Band.
11.50 Dansmuziek.
RADIO PARIS, 1648 H.
7.10, 8.20 en 10.35 Gramo
foonmuziek.
12.20 Porée-orxest (Om 1.35
Zang).
2.20 Radiotooneel.
2.50 Gramofoonmuziek.
4.05 Pianovoordracht.
5.20 Concert.
7.23 Zang.
7-35 Radiotooneel.
8.05 Zang.
8.50 Gramofoonmuziek.
9.05 Symphonieconcert m.
m.v. solist.
KEULEN, 456 M.
6.50 Fr. Hauck's orkest.
8.50 Marine-orkest.
9.50 Gramofoonmuziek.
12.20 Verzoekconcert.
1.35 Nedersaksisch Sym-
phonie-orkest.
2.35 Gevarieerd concert.
4.20 Orkestconcert.
5.40 Het Bielefelder Kin
derkoor.
6.20 Volkslioderenconcert.
7.05 F,rich Börschel's or
kest en solisten.
8.30 Westduitsch week
overzicht.
9.20 Gramofoonmuziek.
10.50 Westduitsch Kamer
orkest en solist.
BRUSSEL, 322 M.
12.20 Gramofoonmuziek.
12.50 Omroepdansorkest.
1.30 Salonorkest.
I.50 Gramofoonmuziek.
5.20 Salonorkcst.
6.50 en 7.20 Gramofoon
muziek.
8.20 Omroeporkest.
9.20 Symphonieconcert m.
m.v. solist.
11.00 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL, 484 M.
12.50 Orgelconcert.
12.50 Salonorkest.
1.30 Omroepdansorkest.
1.50 Gramofoonmuziek.
5.20 Zangvoordracht.
5.40 Gramofoonmuziek.
6.35 Omroeporkest.
7.35 Gramofoonmuziek.
8.20 Omroepsymphonie-
orkest, -koor en solis
ten.
10.30 Waals cabaret.
DEUTSCHLAND SENDER,
3571 M.
8.30 Kamermuziek.
9.30 De Dresdener Fhilhar-
monie en solisten.
10.20 Berichten.
10.50 Viool en piano.
11.05 Weerberjcht.
II.20 Hans Joachim Fierke
en Anton Goronzy met
hun orkest en solisten.
van de
van
Zaterdag 24 Juli 1937. No. 172.
Na de vacantie.
Het is wel een sterke overgang, van. de
Vacantie naar den dagelijkschen arbeid.
Alles is onwennig, maar het moet weer
aanstonds gewoon en gewend zyn. De te
genstelling is scherp, van het vrije onge
dwongen leven in de vrije natuur naar de
rustige plaats aan de schrijftafel. Nog te
veel is de geest vervuld van hetgeen gezien
en genoten is, dan dat men zijn aandacht
v/eer plotseling kan ccxncentreeren op de
eigen woonplaats. Wat ziet alles je weer
vreemd aan als je door de oude be
kende straten gaat en de oude geluiden
weer klinken. Men gevoelt dan pas hoeveel
verschil er is, hoe veel men ginds achter
liet en hoeveel men hier weer aanvaarden
moet of je wilt of niet.
Het lijkt wel of alles anders is gewor
den of alles je met vreemde oogen aan
ziet. Het eerste wat natuurlijk treft is het
lawaai en de drukte van de groote etad,
het geroezemoes van het straatverkeer.
Hoe zonderling moet het den vreemdeling
te moede zijn, die zijn leven slijt in de
stilte van het landelijke, wanneer hij hier
plotseling staat in de drukte van het groo-
te-stads gewoel. Wij spreken er zoo ge
makkelijk en luchthartig over, alsof al
dat lawaai ons koud laat, maar men be
hoeft er slechts korten tijd uit geweest te
zjjn om te ervaren, hoe moeilijk het eigen
lek. is. Alleen reeds om oogen en ooren
eens wat rust te geven en op verhaal te
laten komen, is een vacantietijd al bijzon
der nuttig. Die twee organen hebben wel
het meest te lijden van het groote stad
leven zijn zij eenmaal weer tot rust ge
bracht, dan volgt het geheele gestel wel
spoedig.
Er is gelukkig weinig gebeurd in de
dagen onzer afwezigheid. -Men heeft alge
meen reisplannen bestudeerd en de grillen
van den barometer gevolgd. Vrienden en
kennissen zijn middelerwijl verdwenen, an
deren zijn teruggekomen en zij geven
troost in de overgangsdagen van vacantie
naar geregelden arbeid. Nu is intusschen
de helft van Den Haag op reis een kwart
is al terug en het laatste kwart gaat
straks genieten. Voor de spoorwegen is het
nu een goeden tijd, al zijn de auto's nog
hevige concurrenten, 't Was Zaterdagmid
dag half zes, dat wij nieuwe vacantiegan-
gers uitgeleide deden aan het Staatsspoor
station. Er kwam juist een internationale
trein aan, die weer honderden gasten naar
Den Haag bracht. Want ook die komen er
nu bij drommen. Wat ons aanstonds opviel
was, dat allen zich van de taxi's bedien
den, die in onafgebroken file voorreden. De
tram kreeg een paar kruimeltjes 'van de
massa, maar men ziet wel, dat de auto's 't
in deze uren verre winnen van dit al te
trage vervoermiddel. Vooral met het oog
op de bagage is de taxi verre te verkiezen
boven de tram, die op dit vervoer niet is
ingericht. Het valt toch te verwachten, dat
op den duur de tram er steeds meer zal
uitliggen, vooral als men de gedeeltelijke
electrificatie voortzet. Het is nu met de
internationale treinen al minder goed ge
steld voor ons Hagenaars. Het aantal door
gaande treinen wordt steeds kleiner. Het
wordt steeds meer in Utrecht of Rotter
dam of Eindhoven overstappen, omdat tot
deze stations de electrische- of de Diesel-
treinen gaan om daar aansluiting te geven
op de internationale treinen. Men moet
heel lang zoeken eer men een trein vindt,
die van Den Haag zonder overstappen naar
Keulen voert. En aan niets hebben de rei
zigers met veel bagage meer het land dan
aan overstappen van den eenen in den an
deren trein, die meestal grootendeels is be
zet.
Het zal er niet beter op worden als nu
de electrificatie Den HaagUtrecht ge
reed is. Dan zullen de reizigers uit de drie
groote steden, Amsterdam, Den Haag en
Rotterdam eerst naar Utrecht of Eindho
ven worden vervoerd om daar de interna
tionale treinen te krijgen. Of dit nu wel be
vorderlijk zal zijn voor het verkeer, valt te
betwijfelen. De tweeslachtige tractie zal op
den duur misschien weer verdwijnen, maar
in de overgangsjaren is ze zeer bezwaar
lijk. Het reizen door ons kleine land is
waai'lijk geen genoegen meer, nu bijna voor
iederen trein overstappen noodig is ge
worden. Het is nu al zóó, dat men slechts
enkele doorgaande treinen heeft en men in
de meeste gevallen in Utrecht moet wisse
len. Slechts met veel snuffelen komt men
er in het spoorboekje achter, wat wel en
wat niet een doorgaande trein, is.
Wordt het niet eens tijd, dat de spoor-
wog-gidsen vereenvoudigd worden, zoodat
men een beter overzicht krijgt van de
werkelijke situatie. Een mensch studeert
zich suf op al die cijfers en teekens en het
blijkt toch dikwijls nog heel andérs te zijn.
Gelukkig z\jn er de reisbureaux, die ons in
lichten, maar zonder dezo was het haast
niet meer mogelijk om alles uit te vinden.
Den Haag komt nu in- de bloeimaand
van het verkeer. Hoe het op Scheveningen
gaat, is nog niet bekend. Natuurlijk wordt
er geklaagd, maar dit zegt niet alles, want
er kan nog heel veel gebeuren voor het
zomerseizoen voorbij is. Het blijft een strop
dat onze oostelijke buren niet of heel
moeilijk over de grens kunnen komen. Zij
leverden vroeger de helft van alle badgasten
en nu nauwelijks een paar procenten daar
van.
Intusschen trekken zij zeer vele duizen
den Hollanders naar zich toe en zij maken
het hun gemakkelijk èn doordat de prijzen
laag zijn, de treinen stipt rijden èn het
personeel uitermate voorkomend is. Vooral
dit laatste viel ons bijzonder op, in tegen
stelling met wat het vroeger wel was.
De vacantie is voorbij en een lang jaar
wacht ons weer. Het is stil in de residen
tie, want er hangt over alles een vacantie-
stemming vele organismen werken niet of
uiterst langzaam. Alles concentreert zich
op ontspanning en herademing na de vele
weken van arbeid. Men wisselt ervaringen
uit en vertelt elkander de wederwaardig
heden van de reis. Hoe decimeerend dit
reeds is weet ieder, die van de vreugde der
vrijheid reeds genoot of straks hoopt te
genieten.
Van nu af aan echter volgen wij weer
met aandacht het gebeuren in onze stad,
als alles zich weer heeft aangepast, fache-
veningen is thans onze ontspanning. Dat
goed weer allen genadig zij
EIBER.
Verval der oude kerken. Wordt
historische Oude Kerk ruïne
Oude kerkgebruikenDe geschie
denis van het mirakel. Gevaar
lijke nieuwe verkeersregeling
Amsterdam trekt naar buiten.
Prins Bernhard's bezoeken.
Als gevolg van de catastrofe met de
Groote Kerk te Alkmaar begint men thans
in kerkelijke kringen hier ter stede ook
meer aandacht te schenken aan den toestand
waarin de Amsterdamsche kerkgebouwen
zich bevinden.
Een zevental dezer dateert reeds uit de
16e en 17e eeuw (en één zelfs lang voor
dien), nl. de Oude Kerk, Noorderkerk, Zui-
derkerk (buiten gebruik gesteld), Eilan-
denkerk, Westerkerk, Amstelkerk en Oos-
terkerk.
De Amstelkerk is zelfs grootendeels op
getrokken uit hout, dus uit den tijd (1600)
waarin nog geen keur tegen het bouwen
van houten huizen e.d. bestond.
In een dezer dagen gehouden kerkeraads-
vergadering moet deze belangrijke aange
legenheid besproken zijn en vrij algemeen
de conclusié zjjn geweest dat een onderzoek
dringend noodig is.
Ongeveer een jaar geleden liepen ook
omtrent de Nieuwe Kerk op den Dam alar-
meerende geruchten, die, voorzoover ons
bekend, niet steekhoudend zijn gebleken,
hoewel het een door deskundigen erkend
feit is, dat de fundeering van alle oude ge
bouwen in het centrum, dus ook Van de
oude kerken, in sterke mate te lijden heeft
van het zware vrachtauto-verkeer. Als ge
volg hiervan zou het ook met de fundee
ring van het Dampaleis niet te best gesteld
zijn, waarom indertijd werd ontraden het
weer als stadhuis in gebruik te nemen.
Intusschen vernamen we, dat gebleken
moet zijn, dat vooral de Oude Kerk (Oude
Kerksplein) zich in een toestand van ver
gaand verval bevindt en maatregelen tot
verbetering geen langer uitstel dulden.
Reeds vele jaren is het verval geconsta
teerd. In- en uitwendig brokkelde er steen
en gruis van de kerkmuren af, waarop de
koster, de heer Neuman, besloot een fonds
te stichten, de zgna. „Oude Kist", waaraan
men ten behoeve van het kerkherstel kon
bijdragen.
Er is zeer veel voor dit doel geofferd,
meestal in den vorm van kleine giften, en
er kon hier en daar in de kerk ook hersteld
worden, doch de bijdragen bleken onvol
doende om een algeheele restauratie
zooals thans noodzakelijk blijkt moge
lijk te maken.
Aan deze oudste kerk van Amsterdam,
welke reeds in kronieken van vóór 1300
wordt genoemd, is ook de bekende geschie
denis van het mirakel verbonden van de
gewade hostie, die door een boosaardig
man op zijn sterfbed zou zijn uitgespuwd
en daarna in het vertrek zwevende bleef.
Men bracht de hostie, nadat deze in een
miskelk opgevangen was, in plechtige pro
cessie naar de Oude Kerk, doch ook daar
bleef zij zwevende. Eerst toen ter plaatse
van het mirakel (nabij het tegenwoordige
Begijnhof) een kapel was gebouwd en de
hostie daarheen overgebracht, werd deze
niet meer zwevende gezien. Het stadsge
deelte tusschen kerk en kapel is sinds dien
„de heilige stede" genoemd. Ieder jaar wer
den bedevaarten naar deze heilige stede
ondernomen en de tegenwoordige „stille
omgangen" zijn niet anders dan een voort
zetting van deze gewade traditie.
Het interieur van de Oude Kerk is er een
van bijzondere schoonheid. Strak en toch
soepel koepelen de gewelven zich omhoog,
breed-uit rustend op de statige forsche pi
laren. Zacht getemperd valt het licht door
de hooge boogramen van gebrandschilderd
glas en heel de ruimte is vervuld van een
weldadig aandoende rustige sfeer. Een
prachtwerk op zichzelf is ook de sierlijke
toren met het beroemde klokkenspel van
Hemony.
In de kerk, waar ook de rijk gebeeld
houwde koorbanken en het zeldzaam, rag
fijn opgebouwde orgel de aandacht vragen,
vindt men de graven van vele beroemde
Nederlanders als Heemskerck, de overwin
teraar van Nova Zembla, van admiraal
Van der Hulst, Roemer Visscher e.a.
Wanneer men de oude stadskronieken
raadpleegt, dan blijkt daaruit, dat de kerk
in 1334 tot vaste parochie der Ouder-Am-
stelaars werd verheven, welk recht zij ver
kregen bij handvest van graaf Willem de
derde, graaf van Holland, Zeeland en He
negouwen. Tot 1573 bleef de Oude Kerk in
Roomsch bezit, daarna kwam zij in handen
der Protestanten.
De Oude Kerk is eeuwenlang ook een
schuilkerk geweest. Tot 1400 had men er
een z.g. „vrijen doorloop" van het eene
naar het andere stadsgedeelte, mochten
omwonenden bij ruw weer er hun wasch te
drogen hangen en visschers er hun netten
knoopen. Doch de Vroedschap heeft ten
slotte een einde gemaakt aan deze banale
privileges en het godshuis in eere 'hersteld.
Men heeft hier dus te doen met een in
alle opzichten merkwaardig gebouw uit
Amstel's grijs verleden, een gebouw dat,
hoe vervallen dan ook al maakt het nog
geenszins dien indruk en bestaat er voor
instorting voorloopig geen gevaar het
herstel nog volkomen waard is.
Juist heden vernamen wij, dat inmiddels
reeds overheidssteun is toegezegd voor een
grondige restauratie.
Al neemt de hoofdstad gelukkig niet de
eerste plaats in in de rij der steden, waar
ongevallen met doodelijken afloop het tal
rijkst voorkomen, het aantal slachtoffers
van aanrijdingen is hier toch nog bedroe
vend groot en zal noodwendig tot uitbrei
ding van onze automatische stopseinen
moeten leiden.
Deze seinen en de afgebakende ketting-
overweg'en voor voetgangers blijken in de
praktijk uitnemend te voldoen. Zij worden
nu ook zonder politie-toezicht behoorlijk
geëerbiedigd. Het snelverkeer zal zich trou
wens wel wachten deze seinen, hoe tijdroo-
vend ook, te negeeren, want bij het pas-
seeren van onveilig zou men rechts en
links in den stroom van auto's en fietsrij
ders geraken en daar onvermijdelijk veron
gelukken.
Men tracht echter bij wijze van concessie
het snelverkeer in velerlei opzicht tege
moet te komen. Door de geheele stad wor
den thans de trottoirs versmald en de hoe
ken doelmatiger afgerond, waardoor de
meeste rijwegen, een of twee meter breeder
worden een omvangrijk werk, waarmede
nog maanden zijn gemoeid.
Dat de voetgangers er nu zooveel beter
op worden, zouden wij niet gaarne bewe
ren. Zij zien zich door deze versmalde we
gen juist benadeeld en worden de dupe van
het alles overheerschende snelverkeer.
„Wanneer het zóó doorgaat" hoort men
al zeggen „dan staat ons wandelaars
niet veel anders te doen dan thuis te blij
ven of zich nolens volens van fiets, auto,
of straks van den in het stadsverkeer
meer bruikbaren auto-giro te voorzien.
Wier stramme ledematen er althans nog
toe in staat zijn 1"
Ook aan de tramgebruikers is nu, dit
dient met waardeering erkend, een conces
sie gedaan en wel in den vorm van aan
zienlijk verlengde vluchtheuvels bij de hal
ten, die evenveel personen kunnen bevatten
als twee tramrijtuigen, zoodat zij daar rus
tig hun tram. kunnen afwachten een prak
tische maatregel dus.
Het meest gevaarlijke, vooral voor be
zoekers van buiten, ljjkt ons het tegen
woordig toegestane snelverkeer over de
tramrails en tusschen de tramhalten.
Reeds vele vreemdelingen, maar ook inge
zetenen en kinderen, zijn hiervan het
slachtoffer geworden. Op sommige momen
ten kan men nóch links nóch rechts over
steken. Wanneer bijv. een file van twee
driehonderd wegberijders passeert en
dat tegenwoordig, nu het mAg, aan beide
kanten van den vluchtheuvel heeft men
geen andere keuze dan lang en geduldig af
te wachten, héél geduldig zelfs indien de
dicht aaneengesloten file halverwege wordt
stilgezet door het stopsein.
Bezoekers van Amsterdam kunnen wij
daarom niet genoeg op het hart drukken,
vooral toe te zien bij het passeeren van
tusschen vluchtheuvels gelegen tramspo
ren, het z.g. oversteken, ook in het alge
meen van tramsporen. Daar gebeuren
thans de meeste ongelukken.
Hoewel het er voorloopig niet naar uit
ziet dat men deze hoogst gevaarlijke ver
keersregel zal wijzigen, ofschoon hij
door snelheidsmaniakken dikwijls schande
lijk wordt misbruikt gelooven wij daar
om toch weer niet dat hij op den duur in
Amsterdam te handhaven zal zijn tenzij
men de trambussen algemeen mocht gaan
invoeren.
De gevallen van ernstige aanrijding zijn
daarvoor te groot.
Ondanks het wisselvallige weer blijft de
reislust hier ter stede onverminderd aan
houden. Wij zagen deze week op een fiets
tocht de kampen te Zandvoort, Bakkum en
in het Gooi overbezet, vergrooting van
het kampeerterrein bleek hier en daar
zelfs noodig.
Iederen dag trekken nog duizenden naar
buiten voor het buitenland blijkt de ani
mo zelfs zoodanig, dat vele reisbureaux
zich in de provincie van extra wagens moe
ten voorzien om aan de vele aanvragen
voor gezelschapsreizen te kunnen voldoen.
Veel publiek trekt naar Frankrijk en
Duitschland.
Opvallend druk is het ook bij de bevol-
kings- en passenbureaux, waar men soms
met honderd en meer personen queue
maakt. Men constateerde reeds dat de be
langstelling voor buitenlandsche reizen die
van alle vorige zomers overtreft.
Prins Bemhard schijnt er de voorkeur
aan te geven in Nederland te blijven, in
zonderheid te Amsterdam. Na zijn bezoe
ken aan de scheepsbouwwerven en indus
trieën over het IJ, op Dinsdag, welke een
groot deel van den dag in beslag namen,
zagen wij den Prins dezer dagen weer aan
wezig bij de Nederlandsche Handelmaat
schappij.
De overgroote belangstelling van het pu
bliek, waardoor een gedeeltelijke afzetting
van de Vijzelstraat noodig bleek, schijnt
den Prins al niet meer te irriteeren.
Vlug stapte hij tegen 5 uur in de gereed
staande fraaie auto, beantwoordde groeten
en toejuichingen even met een sportief
tikje aan het luchtig grijze hoedje, zette
de motor aan enweg was de Prins.
Uren lang had het publiek op dit „wie-
dersehen" gewacht, morgen wacht het op
nieuw, en overmorgen, regen en wind trot-
seerend, idem, idem.
Men begint het geduld der Amstelaren
te bewonderen. Wonderlijk Amsterdam
Waarom heeft het ook Prins Hendrik bij
zijn komst in Nederland niet aanstonds een
dergelijke sympathieke ontvangst bereid?
Waarom heeft het eerst vele jaren later
getoond dezen eenvoudigen, weldoenden
mensch, wiens Roode Krui.?- en velerlei an
der liefdewerk zijn levenstaak was gewor
den, grootelijks te waardeeren?
Gelukkig heeft Prins Hendrik de veran
derlijke mentaliteit, de reserve der Amster
dammers begrepen en zich later gevoelig
getoond voor de groote hartelijkheid waar
mede de hoofdstad hem telkens ontving,
ook waar hij zich tijdens Koninklijke be
zoeken alleen vertoonde.
Corres Pondent.
Moderne poriomanen. Hoog
dagen der Vlaamsche Letterkunde.
Moment-opnamen. De twee
mïllioen der Nationale Bank.
Volgens de psychiaters zijn poriomanen
menschen die rusteloos van de eene plaats
naar de andere trekken en het nergens lang
kunnen uithouden ook al hebben zij het
goed. Na eenigen tijd op een zelfde plaats
hun verblijf gehad te hebben, overvalt hen
een aanvalsgewijs optredende zwerfzucht,
waaraan zij niet kunnen weerstaan. Het is
niet zoozeer om vreemde streken te zien
dat zij weg willen, doch om gezien te wor
den, hetzij in een nieuwe jurk, in een bad
pak en zooveel mogelijk in een auto. Want
deze moderne poriomanen hebben een
hekel aan loopen en doen zooveel mogelijk
alles met de auto, waarmee zij vooral de
wegen onveilig maken, iedere week opnieuw.
Dat noemen ze dan „week-end". Vooral in
deze zomersche dagen neemt de kwaal
epidemische afmetingen, aan. Iedereen
schijnt er door besmet, te Brussel althans.
En elders zal het wel net zoo zijn. Want
terwijl op het eind van de week de stad
leegstroomt naar de richting van de stations
en de buitenwegen op, stroomt zij aan de
andere zijde, dus uit de richting van de