1 Wagenziekte en hare bestrijding. stations en van de buitenwegen, weer vol vreemde poriomanen of week-end-koorts- lijders. Zij komen van verre en droomen er van nog verder te gaan. Afstanden zijn er Immers tegenwoordig nog slechts om „ver slonden" te worden en auto-rijden doet den dag van heden iedereen, al kan iedereen het niet. En die geen auto bezitten hebben er toch een gehuurd „zonder chauffeur". Al3 men die gevaarlijke zondagsrijders langs den onzekeren week-end-weg ziet slingeren, sou men inderdaad meenen dat hun ge huurde auto reed „zonder chauffeur". .Waarom wordt een mensch ook niet met een auto als onderstel geboren. Geen auto te bezitten is tegenwoordig de nood van menig berekend jongmensch, die tusschen debet en credit race-wagens over de cijfer- lijn ziet rijden. En menige jonge dame geeft haar verloofde de bons, omdat hij geen auto heeft. Zij zoekt dan elders contact en vindt het in een rumba, in de stem van Tino Rossi, in een filmheld, in een strandpyama en tenslotte in een two-seater op afbetaling, waarmee ze, als een moderne poriomane, er op uit trekt ieder week-end opnieuw, om een man te zoekentotdat zij een oude vrijster wordt l Onder voorzitterschap van den bekenden letterkundige prof. dr. August Vermeylen, ,van de Gentsche Universiteit is te Brussel een comité gesticht voor de organisatie van de „Hoogdagen der Vlaamsche Letteren", welke op 13, 14 en 15 November aanstaande te Brussel gehouden zullen worden. Een eerste vergadering van voorbereiding had dezer dagen te Brussel plaats. Naar wij vernemen zullen gemelde Hoogdagen be zocht worden door een groote schare bui- tenlandsche schrijvers, die als gasten van de Vlaamsche letterkundigen ach reken schap zullen kunnen geven van wat er in de Vlaamsche letteren groeit en bloeit, welke saamhoorigheid de schrijvers en het Vlaam sche volk verbindt, wat de overheid voor de schoone letteren over heeft, hetwelk een en ander tijdens de Hoogdagen der Vlaam sche Letterkunde aanschouwelijk zal wor den getoond, door de inrichting van een Museum voor de Letterkunde en een Guido Gezelle-Museum. Uit het eerste contact dat de voorzitter der Vlaamsche Pen-club, de heer Toussaint van Boelaere met buitenlandsche schrijvers heeft gehad, is reeds gebleken, dat de Hoogdagen der Vlaamsche Letterkunde in de belangstelling zullen staan van de ge- heele letterkundige wereld en bijgewoond zullen worden door tal van schrijvers van wereldnaam. De heer Brulez, directeur van het N.I.R. gaf in bovengenoemde vergade ring een uiteenzetting van hetgeen het Nationale Radio Instituut zich voorstelt te doen tot het welslagen der Hoogdagen. Van de bekende Vlaamsche schrijvers die tot het houden van een spreekbeurt zijn uitgenoo- digd noemen wij Heiman Teirlinck, Ernest Claes, prof. dr. Baur en Felix Timmermans. Een tiental Vlaamsche dichters der jongere generatie zullen eigen werk voordragen, terwijl vertegenwoordigers van de Vlaam sche letterkundige tijdschriften hun pro gramma, doel en streven zoodanig zullen uiteenzetten, dat een goed overzicht gege ven wordt van de huidige stroomingen in de Vlaamsche literatuur. Verder zal het N.I.R. enkele interviews afnemen om de balans op te maken van de letterkundige actie in tooneelvereenigingen, Davidsfonds, Hoogeschooluitbreidingen en jeugdvereeni- gingen. Tenslotte overweegt het N.I.R. de uitzending van de groote plechtigheden die het programma der Hoogdagen zullen op luisteren. De groote Brusselsche kermis is ge opend. Aan den zuidkant, op den Boulevard du Midi, is de stad geworden als een reus achtig theater, met honderden attracties voor jong en oud. Hoog hijschen er de .mas ten der tenten hun zware zeildoekvracht, die, bij avond, in een betooverende schitte ring van licht, vreemde vormen aanneemt, als een monsterachtig beest met gegolfden rug, een apocalyptisch wezen met een wonderbare aantrekkingskracht, dat wemelt en-trilt van een blijde koorts en tegen wiens flanken zich verpletteren de opstuwende golven der menschenzee Een voorafgaand persbezoek had ons in staat gesteld reeds voor de opening der kermis te melden wat er zooal komen zou aan oude en nieuwe attracties. Wij hebben het bezoek nog eens overgedaan, op ons eentje. O.m niet in herhalingen te treden beperken wij ons ditmaal tot een moment opname. Eigenlijk zochten wij de folklore der verdwijnende kermisvermakelijkheden, maar wij vondende menschenetende dame, welke werd aangekondigd als „la femme anthropophage". De spreker van de tent, een meneer met een hoogen hoed op en pantoffels aan, was echter zoo welwil lend tusschen het schorre geschetter van een gescheurde trombone en het bonzen van een groote trom door, het nieuwsgierig pu bliek mede te deelen, dat het gerust binnen kon gaan en niet opgegeten zou worden. „Messieurs", zei de spreker op pantoffels, „de menschenetende dame eet vandaag geen menschen de burgemeester van Brussel heeft het verboden. Wij hebben haar nu een ander kermismenu samengesteld zoo met een gaat zij er aan beginnen Hors d'oeuvre van spijkers en glasscherven met gekapte kippengaassla en petroleum-mayonnaise, vurige soep van brandende benzine, voorts een poulet de Bruxelles, levende kip met veeren en al, hardsteenen frites en andere verrassingen, die u moet zien. Kom binnen, dames en heeren, entree 2 francs maar, kinderen en soldaten half geld, kom bin nen In het tentje naast dat der „menschen etende dame", was een „sprekende zee hond" te zien, a.d „een franc entree maar". Volgens de beweringen van den spullebaas, ook een spreker met een hoogen hoed doch zonder pantoffels, antwoordde de zeehond op alle vragen die het geëerd pubiek (l'ho- norable société) maar stellen wou. Het „geëerd publiek" wou wel. Een ernstig me neer, gelorgnet en in verkleurd zwart costuum, type van den buitenstadschen schoolmeester, vroeg goedig In welk jaar stierf Karei V? Oewaaoewaadeed de zee hond. U hebt het gehoord, in 1558, hij ver gist zich nooit, antwoordde de spulleman. De meneer met het lorgnet scheen wei nig voldaan, maar toch stelde hij den zee hond nog een vraag Tot hoe lang duurt de Brusselsche kermis OewaaOewaablafte de zee hond weer. Doch zijn baas riep lachend Hoort U het, dames en heeren, tot 23 Augustus, zegt ie, slim of niet? En leep voegde de spullebaas er aan toe Natuur lijk moet U, net als ik, de zeehondentaal kennen om het beest te kunnen verstaan, is het niet zoo? Iedereen vond dat het zoo was en vol daan ging men heen. En de wachtenden die buiten stonden en aan de vertrekkende toeschouwers vroegen, of de sprekende zeehond werkelijk een franc entree waard was, kregen ten antwoord Och ja, dik en dubbel, hij praat als Brugman Vorige week hebben wij melding ge maakt van het strenge vonnis der Brussel sche rechtbank in de zaak-Sap tegen de Nationale Bank, wier directeuren een be drag van 2.037.000 francs onder elkaar hadden verdeeld, zonder daarover de alge- meene vergadering* te raadplegen, zooals de statuten voorschrijven. Het verdeelde bedrag was de som van 2 y, jaar salaris voor het vacante ambt van onder-gouver neur der Bank, hetwelk voor April 1935 bezet werd door den heer Van Zeeland, thans eersten Minister. Uit de mededeelin- gen van den voorzitter der rechtbank is gebleken, dat de huidige vier beheerders der Bank bovengenoemd bedrag onder elkaar verdeeld hebben als „supplement" op hun salaris, dat ongeveer 750.000 francs per jaar bedraagt. Naar aanleiding van deze opzienbarende mededeelingen heeft de directie der Nationale Bank thans een communiqué aan de pers verstrekt, waarin de namen genoemd worden van de direc teuren die van de betreffende „supplemen taire verdeeling" geprofiteerd hebben. De directie wil het in die verklaring doen voorkomen alsof de betrokkenen tot die verdeeling gerechtigd waren. Deze uiteen zetting heeft in het land echter geen be vrediging gewekt. De pers van alle rich tingen spreekt haar verwondering uit over de laattijdige opheldering van de directie der Nationale Bank, welke opheldering trouwens niet klopt met haar eerste ver klaring en daardoor den indruk wekt ter elfder ure gereed gemaakt te zijn. Tijdens het verhoor door het gerecht werd name lijk van de zijde der directie van de Na tionale Bank verklaard, dat de directeuren de twee miljoen heelemaal onder elkaar verdeeld hadden. De uitleg van thans luidt weer anders Zij zouden een gedeelte onder elkaar verdeeld hebben, een ander gedeelte werd aan kunstwerken besteed, die thans het gebouw der Nationale Bank sieren. De openbare meening weet thans niet meer wat zij moet gelooven. In de Auto schreef de heer J. Baart de la Faille, arts te Wassenaar, dezer dagen Om ons een oordeel, resp. voorstelling, te vormen van wagenziekte, moeten wij eerst de zooveel meer voorkomende zeeziekte eens bekijken. Deze bestaat in allerlei gra den. Sommige .menschen worden naar, zoo dra het schip van wal steekt en eenige dei ning vertoont, anderen houden zich gerui- men tijd kranig, vechten ertegen, en geven plotseling den strijd op. Evenzoo bij het weer afzakken sommigen zijn hun ellende kwijt, zoodra de maag is geledigd, sommi gen zijn direct fit, zoodra het schip stil ligt, anderen gevoelen zich nog uren daarna ellendig en voelen de op- en neergaande be weging van het schip nog langen tijd na, een teeken, dat het heele gestel ernstig is aangedaan. Er is een wisselwerking tus schen de maag en de rest van ons lichaam, in dit geval onze hersenen en de zintuigen. Er bestaan meerdere hevige inwerkingen op ons lichaam, waarbij de maag door bra ken reageertmeestal is het welbevinden van den lijder uitermate gestoord perioden van congestie wisselen af met bleekheid, koud zweet op het voorhoofd velen voelen zich zóó ellendig alsof hun laatste uur is geslagen, ik hoorde zelfs uitingen van sterk zondegevoel en berouw in die oogen- blikken. De vulling is bij de meeste toestanden hinderlijk, maar juist bij zeeziekte zien wij dikwijls, dat tijdig, d.w.z. van te voren eten, den braakprikkel volkomen afleidt en deze geen vat op de maag krijgthet is alsof de normaal functionneerende maag geen tijd heeft om zich met zulke malle dingen als braken zonder maagaandoening bezig te houden Hoe ontstaat nu de braakprikkel bij zee-, wagen- en luchtziekte Een flauwe afspie geling van het bewegende schip zien wij in een schommel en wel den bakschommel of „Turksche Schop" van onze kinderspeel plaatsen, en hier zien wij weer het verschil in houding. Bij den gewonen schommel, waar men op staat, zal men zelden klachten hooren, maar menigeen krijgt zittend in een bakschommel bij het neergaan een vervelend wee gevoel in den buik, wat een enkele maal in braken overgaat. Hier be gint veelal de zeeziekte mee het omhoog gaan hindert minder, maar bij zware zeeën en dus sterk neervallen van het schip heeft men een gevoel, of de ingewanden uit het lichaam willen vliegen. Wellicht is hieraan toe te schrijven, dat dit gevoel, het prae-braakstadium, bij lig gen minder is en vooral door een aange naam gevulde maag wordt geneutraliseerd. Hebben gezichtsindrukken een belangrij ken invloed? Men zou zich kunnen voorstel len, dat het voortdurend op- en neerschuiven van de meestal grauwe golven voor het oog de onaangename sensatie van de schip-be wegingen versterken maar als men met gesloten oogen in de kajuit zit, kan het net zoo goed optreden. Reukprikkels zijn ontegenzeggelijk on gunstig degenen, die hier bang voor zijn, zoeken de buitenlucht, ontvluchten de kajuit met lucht van menschen, natte kleeren, ge bakken schol uit de kombuis en tenslotte reeds brakende lotgenooten. Smaakprikkels werken eerder afleidend een maaltijd vooraf, een borrel, pepermunt of Eau des Carmes kunnen in lichte geval len de uitbarsting voorkomen. Als voornaamste oorzaak wordt toch be schouwd de ongewone, eentonige beweging, die op ons evenwichtsorgaan inwerkt, het labyrinth dat diep in ons gehoororgaan is gelegen en waarin een golfbeweging wordt overgebracht die het geheele centraal zenuwstelsel met de onaangenaamste prik kels overstroomt. Men voelt zich somber soms zondig, berouwvol, de pols verandert, men zucht van ellende, men voelt zich koud worden met parelend zweet, men ziet ten slotte niet meer bleek, maar groen, en ein delijk komt de uitbarsting na een meer of minder duidelijke periode van misselijkheid komt het braken. En nu de wagenziekte. Deze komt veel minder veelvuldig voor J de beweging is ook veel minder hevig, anders, korter, schokkend en trillendik zou hier ook de buikzenuwen willen be schuldigen, die zeer gevoelig voor trillen zijn, maar ook de betrekkelijk horizontaal gehouden bewegingen in trein, wagen of auto, kunnen dit evenwichtsorgaan tot prik keling brengen. Alleen zou ik een vraag willen stellen hebt gij ooit van een wagenzieken wielrij der of -rijdster gehoord? Het evenwichts orgaan is op zijn beurt hier zoo actief bezig, dat het lang geen tijd heeft onaan gename prikkels op te vangen en weer uit te zenden en zulke malle dingen te doen als de maag in opstand te brengen. Ik heb van een dame gehoord, die anders nooit wagen- ziek was, en eens tijdens een snellen rit van de St. Gotthard-expres naar beneden (daar de machinist verloren tijd moest inhalen)] door veel schokken en heen en weer schom melen van den trein tenslotte misselijk werd. De veering kan natuurlijk veel goed ma ken onze moderne spoorrijtuigen, onze langere auto-chassis helpen hierin mee er zijn menschen, die naast den chauffeur gaan zitten en dan minder schokken, evenals de genen die het midden van het schip opzoe ken. Van den invloed van te voren eten heb ik bij wagenziekte minder gehoord ik zou bijna zeggen men is het of men is het nietw Toch heeft men ijverig naar middelen ge zocht en er zijn verschillende groepen ge vonden le. bestanddeelen, die de maagprikkel-, baarheid verminderen 2e. die krampwerking van maag en inge wanden tegengaan 3e. die de z.g. zenuwcentra minder prik kelbaar maken, welke op hart, ademhaling, bloeddruk en braken werken 4e. die in het algemeen de hersenen kal- meeren, ons rustiger stemmen en den angst en verderen onlust verminderen. Zonder eenige voorkeur voor eenig be paald fabrikaat te toonen, zal ik enkele noe men, daar het geen zin heeft een uitvoerige les in geneesmiddelen te geven. Het zijn diegene, die bij bestudeering het meest be antwoordden aan de eischen, die ik te voren voor mij zelve had gesteld. a. Het meest rechtstreeks werkend op dé maagPeremesin-tabletten. b. Combinaties, vervullend de wenschen sub 2e, 3e en 4e in verschillende verhouding. De gebruiksaanwijzing vindt men in de verpakking. Het zijn Vasano (tabl. en zetk.), Coffeminal compositum (id.), Bella- denal (id.), Bellergal (alleen dragées). Er zijn natuurlijk bij apothekers en dro gisten talrijke middelen verkrijgbaar, wel ker waarde ik geenszins te kort wil doen. APOTHEEK GEOPEND Zondag 25 Juli is de apotheek geopend van de firma A. J. VAN OCKENBURG, Singelweg 5. DE KLEURENFILMS. Het invoeren van de klankfilm was een echte revolutie, de overrompeling van de wereld door films, die spreken, zingen, musiceeren konden, was even sensationeel als onverwacht. Het invoeren van de ge kleurde film ging echter in veel langzamer tempo. In zekere mate hadden de chemici van de film-studio-laboratoria ervaringen ten opzichte van de kleuren opgedaan. Zij wisten welke mogelijkheden de kleuren bo den, zij wisten eveneens hoe groot de moei lijkheden waren met betrekking tot het juiste gebruik van die kleuren. En hij, die niet alleen in de bioscoop komt om van de intrige van de film en het spel harer artis- ten te genieten, maar tevens oog en oor heeft voor de technische wonderen, die, zich in élke film-voorstelling manifesteeren, hij zal zich herinneren, dat het gebruik van. kleuren gedurende de eerste periode een problematisch gebruik bleek te zijn. Zelfs zoo groot waren de moeilijkheden aan het gebruik van kleuren verbonden, dat zeer groote ondernemingen, die opgericht waren met het uitsluitende doel kleur en film te verbinden, na eenigen tijd haar werkzaam heden moesten stop zetten. Er gingen té groote kapitalen verloren en de resultaten waren, hoe verschillend van hoedanigheden vaak ook, te weinig belangrijk, om het voortzetten van die experimenten te wetti gen. Toen jaren geleden Warner Bros. voor den dag kwam met de film „De man met de wassen beelden", waarvan het scenario bij uitstek geschikt bleek om de waarde van dè kleuren aan te toonen, was men het er in de filmwereld over eens, dat de labo ratoria van Warner Bros., de groote moei lijkheden hadden opgelost, welke met de z.g. „coloured picture" waren verbonden. Het zou te ver voeren om alle moeilijkheden te schetsen. Alleen echter reeds het feit, dat meer dan honderd vijftig octrooi-hou ders elkaar op dit gebied de loef probeer den af te steken, zegt reeds voldoende ten opzichte van den aard der competitie. Sinds „De man met de wassen beelden", de film, waarvan men eens zal zeggen, dat het een historisch werk beteekent en den ontwikkelingsgang van de film, is er onon derbroken doorgewerkt. De laboratoria van Warner Bros. hebben het ideaal niet losge laten het produceeren van een gekleurde film, waarin alle mogelijkheden van de kleur op een artistiek-verdedigbare, tech nisch volkomen-verantwoorde wijze verwe zenlijkt konden worden. EEN KIJKJE IN DE RKO RADIO STUDIO'S. Hoog boven in de overkapping van de grootste der RKO Radio studio's in Holly wood De lucht is drukkend en de arbei ders, die zich bewegen in een wirwar van kabels en den eenen schijnwerper na den anderen inschakelen, transpireeren hevig, ondanks hun luchtige kleeding. Onder hen strekt zich een geweldig dansvlak uit, on geveer 20 M. breed bij 30 M. lang. Als uit één stuk glas gegoten, als spiegelblank en glad ijs ligt het daar. Een man met pan toffels aan loopt nog een laatste keer over den glanzenden vloerEr gaat iets bij zonders gebeurenFred Astaire en Ginger Rogers gaan hun rolschaatsennummer in „Shall we dance?" ten uitvoer brengen. De regisseur, Mark Sandrich, zit, met zijn staf om zich heen, op een küpin. stoell^t aan den rand van he* parit*;;©*. te zichtbaar nerve* It*. A, «M 2tg— ret na de <&K3iUB op den gro»M| Mark SïnWtek ttë&i&mt&Gp-J „JB. les klaaci-lB» woah woarccfcawtefcifetapt* gaan schijnen, de laatste nieuwsgierigen verdwijnen door een kleine zijdeur. De luid sprekers, opgesteld in de hoeken van de hal, verkondigen nog een laatste maal den aanvang der opnamen. De playbackmachi- ne begint te spelen. Muziekklanken, in een rhythme van overrompelende meesleepend- heid, worden gehoord. In het midden van het parket, waar de lichtbundels van twin tig schijnwerpers zich nu in een cirkel heb ben verzameld, staan Fred Astaire en Gin ger Rogers. Zij beginnen te dansen. Dansen is het niet meer, dit is een van alle wetten der zwaartekracht bevrijde beweging. Met het geluidlooze tempo van dansers op het ijs vliegen zij over de oppervlakte. De oogen van den cameraman loeren in het vizier van zijn camera. Als gefixeerd gaat zijn lichaam mee met de dolle bewe gingen, die de opnamekraan, het nieuwste wonder der techniek, maakt. De machine werkt bijna onwezenlijk en spookachtig. Ge- ruischloos beweegt zij zich naar links en naar rechts, nu eens kleiner dan weer grooter wordend, om de bewegingen der beide menschen te kunnen volgen. Niemand, die later het resultaat ziet, zal er aan den ken, dat aan de schijnwerpers mannen koortsachtig werken, niemand ziet dan die transpireerende gestalten, die de machine rie der tien ingebouwde electromotoren richten. Alles kijkt gespannen naar dea spitsen kegel, die door de schijnwerpers wordt gevormd, daar, waar het beste dans paar der wereld zijn dansprestaties vol voert Nog een paar passen en zij verdwij nen zijwaarts buiten het bereik der licht bundels Regisseur Sandrich veegt met een zak doek zijn gezicht af. Een breede lach ont spant zgn gelaat. „Alles o.k.", roept de ca meraman vanuit zijn hoogen zetel. „Hoe veel meter was het?" roept Sandrich te rug. De teller van de camera wijst 174 aan De opname is gelukt. WAAROM EEN DANSNUMMER BIJNA MOEST WORDEN GECOUPEERD. Door fotografische moeilijkheden moest Hfcen van de beste komische danÉÉMixame** f Tal „New Faces of 1937" bgBt Hé3ï%»- nagelaten... IjÊben het excei ■ÜBWe, Hite en Ste At Hite is zeven voet en zeven inches hoog, Stanley drie voet en drie inches, terwijl Lowe een normale lengte heeft. „Zij kunnen met z'n drieën onmogelijk op de lens", legde Hunt uit. „Als ik Stanley krijg, mis ik Hite's hoofd, en als ik Hite kryg, dan mis ik Stanley heelemaal". Ten slotte u»r$erx <v drie camera's in de «SPWaat, fctografeer- en? Si vailijt teen» «nnSteMijeJason a* wst-wii**' #n)tfww «w sm.ten 'W««. ~rite.JM£.to6£L tïii ven -ziofiaa.b- PROPAGANDAFILM „NEDERLAND". In opdracht van de vereeniging „Neder land in den vreemde", heeft de N.V. Haghe- fi!m te 's-Gravenhage, directeur Willy Mul lens, een nieuwe film over Nederland ver vaardigd, met sprekende en muzikale bege leiding. De rolprent is bedoeld om als pro pagandafilm over de geheele wereld te worden verspreid en daarom werd zij ge maakt in vier talen, de Fransche, Duitsche, Engelsche en Spaansche taal. Dinsdag werd deze film voor het eerst vertoond in besloten kring, waarbij o.m. tegenwoordig was de consul-generaal van Frankrijk, de heer L. J. Judas. Voor het begin der voorstelling lichtte de heer Mullens zijn werk nader toe. Spreker vond het niet gemakkelijk een film te ver vaardigen over Nederland de materie is zeer omvangrijk, zoodat selectie moest wor den toegepast. Zijn streven was geweest een film te maken voor den buitenlander, die toont, hoe hij Nederland moet zien. Niet zooals hij Nederland wil zien, maar zooals wij wenschen, dat hij Nederland ziet. Het is de bedoeling de film onder de groote massa te brengen en in de buiten landsche theaters te laten projecteeren. De film, die ruim drie kwartier in beslag neemt, laat Nederland in al zijn verschei denheid zien. Beelden van oud stadsschoon worden afgewisseld door opnamen van mo derne architectuur. Landschappen, de dui nen, de zee, onstuimig en rustig, heuvels en zandverstuivingen, bloemenvelden en beelden van groote verkeerswegen. Ook de groote Nederlandsche industrieën en de handel hebben in deze film een plaats gevonden tevens heeft de samensteller van de film de gelegenheid aangegrepen, eenige beelden van Indië door de film heen te vlechten om de gemeenschappelijke belan gen van het moederland en de overzeesche gewesten aan te toonen. Eenige actueele opnamen, de tot stand- koming van den afsluitdijk, de tewaterla ting van de „Nieuw Amsterdam", de open stelling van de Moerdijk-brug voor het ver keer, verduidelijken hoe het Nederlandsche volk leeft en werkt. Dat Nederland een belangrijk sportcen trum is wordt ook niet vergeten en zoo aanschouwen wij een film, welke, uit den aard der zaak fragmentisch, Nederland en den Nederlander aan den buitenlander zal toonen. 1X

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1937 | | pagina 10