1
-
BINNENLAND
1\
|7, tot
J. C.
210.28
L39.12
171.16
Jekjes
L27.87
391.26
136.61
lekjes
>40.13
>32.10
>08.03
■ekjes
173.96
§32.10
■41.86
ekjes
176.50
53.01
123.49
lekjes
18.75
146.01
F2.74
ekjes
[47.50
20.28
[T2.78
ekjes
j/4.92
[73.90
D1.02
pkjes
71.21
72,42
leers, Mini de Kat, A. Koch, Ada M. Lo-
jnan, C. Looten, P. E. van Ooyen, Kie C.
van der Plank, Bep. A. de Bijk, A. J.
Smit, J. J. la Soe, Greetje Spuyman, C. A.
van Swigchem, Hetty de Vries, Greedje W.
Wouda, en Martha Zwagerman. Niet be
vorderd 2 leerlingen.
Van de tweede naar de derde klasse J.
P. van Alten, W. C. van der Burgt, Lies
,W. Kapsenberg, Herma J. Kuipers, Ita P.
Louwerse, Faula M. van Lynden, J, J.
Moll, Heléne Pel, R. R. Portheine, Heiéne
C. A. Thieme, Hermine Wesselink. Niet be
vorderd 2 leerlingen.
Van de derde naar de vierde klasse H.
F. Beenhakker, J. H. Bromelow, G. J. van
der Burgt. Miep Dekker, M. C. Don, H. J.
van Hammen, P. Loeff, H. J. Merk, Annie
H. Modderkreeke, A. O. H. Tellegen, C. M.
van Voorst Vader. Niet bevorderd 2 leer
lingen.
Van de vierde naar de vijfde klasse W.
A. van der Feltz, R. Veltman Fruin, S. T.
Heij, A. Y. A. Looyen en P. A. van Sluys.
Herexamen 1 en niet bevorderd 1 leerling.
Van de 5e klasse A naar de zesde klasse
A J- G. van der Burgt, Elly Hoorweg,
J. C. Janse, H. A. Portheine, B. van Riet,
Truus Snethlage.
Van de 5e klasse B naar de 6e klasse
B. E. Dekker, J. A. C. de Jonge, W. F.
Reus, en J. Schouten. Niet bevorderd 1
leerling.
MARINE EN LEGER
Opgave overgeplaatste onderofficieren
der marine.
Serg.-monteur R. J. v. d. Klip van C.Z.D.
naar De Mok.
Serg.-vliegtuigm. J. A. Neugebauer van
De Mok naar kaz. A'dam en serg.-vliegt.m.
J. C. Endenburg van De Kooij naar kaz.
A'dam, beiden tewerkgesteld bij de
K.L.M. te Schiphol.
Bootsman J. van Oosten, van afd. Marns.
R'dammajo'or-machinist D. Plooij, van
af'o. W. van Ewijck serg.-mach. N. Steen-
haard, van afb. W. van Ewijck serg.-
mach. J. W. L. Simis, van Ws. Wo., allen
overgeplaatst aan boord Hr. Ms. mijnen
veger Willem van Ewijck. f
Schipper G. Weeda van Van Meerlant
naar Kon. Instituut.
Bootsman A. J. M. v. d. Vorst van Van
Meerlant naar Ws. Wo.
Sergt.-konstabel A. J. de Beer, van Van
Meerlant naar Kon. Inst.
Sergt.-telegrafist E. Snoek, van Van
Meerlant naar Kon. Inst.
Majoor-machinist G. M. Blok, van Van
Meerlant naar Ws. Wo.
Sergeant-mach. N. J. P; L. M. Snijder,
van Van Meerlant naar Van Speijk.
Sergt.-hofmeester J. H. Salfischberger,
van Van Meerlant naar Kon. Inst.
Sergt-kok J. Visser van Van Meerlant
naar Kon. Inst.
Ontslag uit den zeedienst.
Adj. O.O. der Mar. C. J. F. van Leeuwen,
22 Juli 1937.
Serg.-maj. der mar. J. F. Ros, 1 Aug. '37.
Oppersehrijver J, C. Vermeulen, 1 Sep
tember 1937.
Bevordering onderofficieren der marine.
Sergt.-torpedomaker W. J. Rijntjes tot
majoor-torpedomaker.
Sergt. der mariniers A. Voss tot sergt.-
maj. der nmras.
Majoor—schrijver S. J. H. Smits tot op
per-schrijver.
Majoor-schrijver S. J. H. Smits tot op-
Korp.-schrijver J. A. Vepboom tot ser
geant-schrijver.
Sergt.-mach. A. J. Hoeijman tot majoor
machinist.
Kwartiermeester A. van der Linden tot
bootsman.
Korp.-torpedomaker M. P. de Kam tot
sergeant-torpedomaker.
Provincie
Bij beschikking van den Minister van
Defensie zijn de officieren van den marine
stoomvaartdienst der 3de klasse J. Scholten
en J. de Bruijn, dienende a.b. Hr. Ms. „Jan
van Brakel" den 8 Augustus 1937 ter be
schikking gesteld.
Bij beschikking van den Minister van
Defensie zijn de officieren van den marine
stoomvaartdienst der 3e klasse J. de Wit
en G. A. Lens, dienende aan boord van Hr.
Ms. „Nautilus" den 18 Juli 1937 ter be
schikking gesteld.
De luitenant ter zee der 2e klasse J. A.
van Vlijmen, wegens langdurig verblijf in
Oost-Indië in Nederland teruggekeerd, is ter
beschikking gesteld.
Zeilwedstrijden van de K.M.J.C.
Het was mooi weer Zaterdag voor de
zeilwedstrijden van de Kon. Marine Jacht
club, die op de reede van Texel werden ge
houden, hoewel voor de modelsloepen ge
stuurd door officieren de combinatie zee
en wind wel iets aan den krachtigen kant
was.
Van de zes deelnemende modelsloepen
kwamen er slechts 4 goed door den start.
De beide overige moesten gedisqualificeerd
worden. Tijdens- den wedstrijd werden we
derom twee sloepen wegens aanvaring ge
disqualificeerd, zoodat er dus twee de fi
nish bereikten en wel als no. 1 de sloep
gestuurd door den officier M.S.D. 2de kl.
N. C. van Bergen van der Grijp en als
tweede de sloep gestuurd door den luit. ter
zee 2de kl. A. G. den Boesterd.
Hierna kwamen de fantasiesloepen, ge
stuurd door onderofficieren aan de beurt.
Deze wedstrijd had een zeer spannend ver
loop, door vinnigen kamp der dicht naast
elkaar zeilende sloepen.
De volgorde van aankomst was: 1. Kwar
tiermeester J. C. Kuiper, onderzeedienst. 2.
Opperschipper Z. Besterveld, Marinekazer
ne. 3. Bootsman J. van Aperen, Hr. Ms.
„Schorpioen".
De volgende start was die van model-
sloepen gestuurd door adelborsten. Hoe
wel de start niet erg vlot was, verliep de
wedstrijd in goed tempo. Helaas moesten
op het einde drie deelnemers worden ge
disqualificeerd wegens aanvaringen, waar
aan de straffe wind niet vreemd was.
1. Korporaal adelb. -J. Doorenbos. 2. Kor
poraal adelb. P. Bussemaker. 3 Korporaal
adelb. A. J. de Graaff.
Tot slot werd de handicapwedstrijd ge
houden voor overdekte jachten. Het was
een zeer fraaie start, doordat de acht
deelnemende jachten vrijwel gelijktijdig de
startlijn passeerden.
De wedstrijd verliep zeer vlot en lever
de den volgenden uitslag op: 1. „Zee
arend", stuurman C. Bruynzeel. 2.
„Tromp 2", stuurman A. E. Dudok van
Heel. 3. „Fram 2" stuurman luit. ter zee
2de kl. R. M. Crommelin. Tusschen nos. 2
en 3 was een verschil van 5 sec. 4. „Noord
ster", stuurman G. Doeksen.
Generaal Van Heutz herdacht.
Ter herdenking van den sterfdag van
generaal J. B. van Heutz 10 Juli 1924
heeft mevrouw van der Weiden, dochter
van den generaal, Zaterdagmiddag namens
de Stichting Fonds Ridderdagen een krans
gelegd op zijn gr%f op de Nieuwe Ooster
begraafplaats te Amsterdam.
De voorzitter van den Bond van Ridders
der Militaire Willemsorde beneden den rang
van officier, de heer J. Jongeman, en mevr.
van der Weiden spraken hierbij eenige ge
voelvolle woorden uit.
Luchtv.
Georganiseerd overleg militairen.
Op 6 en 9 Juli 1937 vergaderde de com
missie Georganiseerd overleg Personeel
Landmacht B (militairen heneden den rang
van tweede-luitenant) ter bespreking van
een ontwerpwijziging van het bevorderings
voorschrift voor deze categorie van mili
tairen.
De wijzigingen, welke veelal verzwarin
gen van eischen inhielden, hadden aanvan
kelijk geenszins de instemming der ver
gadering. Na weerlegging der bezwaren
door de regeeringsvertegenwoordiging wer
den deze tot geringe proporties terugge
bracht, terwijl toegevoegd werd dat alle
opmerkingen ter kennis van-den Minister
zouden worden gebracht.
LUCHTVAART
De Scheldemusch op Schiphol.
Waar de "technici hun nieuwste vliegtui
gen met neuswielen denken uit de rusten
en in het algemeen een tendens in die rich
ting is te constateeren, achtte men het
gewenscht de meening daaromtrent te ver
nemen van onze eigen experts, in dezen de
piloten der K.L.M. Het eerste Nederland-
sche vliegtuig, dat van een neuswiel is
voorzien is de Scheldemusch van den heer
Slot. Ten einde de piloten in staat te stel
len ervaring op te doen met deze nieuwig
heid heeft de K.L.M. de beschikking ge
kregen over een Scheldemusch, waarmede
de piloten kunnen experimenteeren, schrijft
de Tel.
De heer I. A. Aler, chef van den vlieg-
dienst der K.L.M. deelde daaromtrent nog
mede, dat het voor onze luchtvaartmaat
schappij van belang is, volkomen op de
hoogte te zijn van de voor- en nadeelen van
deze noviteit. Immers zal men te zijner
tijd voor een beslissing komen te staan of
men het neuswiel zal hebben te aanvaar
den. Vandaar dat men zeer gaarne wenscht
te weten in hoeverre dit van nut kan zijn.
De vliegtuigbestuurders van de K.L.M.
zullen nu in de gelegenheid worden gesteld
zich een oordeel te vormen over het prin
cipe van het voorwiel bij vliegtuigen.
Het beteekent geenszins, dat men reeds
een DC.-4, die naar men weet van een
neuswiel wordt voorzien, en de luchtdoop
nog moet ondergaan, wil bestellen, doch
men acht het noodig tijdig op de hoogte te
zijn van de werking van dit principe en de
wenschelijkheid van hare toepassing. Men
kan dus eerstdaags onze bekende piloten in
de lucht zien op de creatie van den heer
Slot.
De Koningin naar Den Haag terug.
H. M. de Koningin is Zaterdagmiddag
omstreeks half drie weder per auto van
Soestdijk naar Den Haag vertrokken.
De Koningin in de Bethlehemkerk.
H. M. de Koningin woonde gisteravond
met gevolg den dienst bij in de Bethlehem
kerk te 's-Gravenhage. Voorganger was
ds. G. Bos.
KONINGIN WILHELMINA OPENT DE
WERELD-JAMBOREE.
De persdienst van de wereld-jamboree
meldt
Het staat thans vast, dat de opening van
de wereld-jamboree op Zaterdag 31 Juli des
middags te 2 uur door H.M. de Koningin
zal geschieden.
De plechtigheid zal plaats vinden in de
groote arena en onmiddellijk gevolgd wor
den door een opmarsch van de meer dan
25.000 padvinders uit de geheele wereld.
Dezen zullen langs de koninklijke tribune
trekken met hun nationale vlaggen en ba
nieren, ieder land voorafgegaan door eenige
HET BEZOEK VAN PRINS BE&NHARD
AAN DEN HELDER.
In ons nummer van Zaterdag hebben wij
nog gemeld dat Prins Bernhard des mor
gens op het havenhoofd in Den Helder de
zeilwedstrijden heeft gadegeslagen, waarna
hij naar het paleis van den vice-admiraal
terugkeerde.
Inmiddels maakte de voor het Tesselsche
veer gelegen „Mercuur" zich gereed voor
het Prinselijk bezoek aan boord. Men her
kende het geheel schoongemaakte torpedo-
werkschip haast niet meer. Te half tien
precies werd de vlaggenparade gehouden en
even daarna arriveerde wederom te voet de
Prins in gezelschap van den vice-admiraal
en mevrouw Kruys.
Voor de valreep stond de officier van het
schip, luitenant ter zee le klasse H. Mole
naar, die aan Z.K.H. werd voorgesteld. On
der het gebruikelijk eerbetoon werd de
Prins aan boord ontvangen door den com
mandant van den torpedodienst, den kapi
tein-luitenant ter zee H. F. Klaassen. Ver
volgens begaf hij zich naar het achterschip,
waar hij de aanwezige officieren begroette
en de admiraal de genoodigde dames aan
hem voorstelde. Na de bemanning te heb
ben geïnspecteerd begaf Prins Bernhard
zich naar de brug om het ontmeren gade
te slaan en onder het gejuich van het ver
zamelde publiek verliet de „Mercuur" de
haven.
Dadelijk werd koers gezet naar het ge
hard klom over aan boord van het jacht,
gevolgd door de heeren Van Holthe en
Röell en terwijl op den motor vrij van de
„Mercuur" werd gemanoeuvreerd, joelden
de aangetreden matrozen van het torpedo-
werkschip voor de „Prinses Juliana"
en ging de prinselijke onderscheidingsvlag
omhoog.
Scherp op den wind kruiste de „Prinses
Juliana" eenige malen over het Marsdiep
om vervolgens koers te zetten naar het
vliegkamp De Mok, terwijl vice-admiraal
Kruys met een motorsloep volgde en de
„Mercuur" met de gasten naar de haven
terugkeerde.
De Prins in het vliegkamp
De Mok.
Te ruim half twaalf met hoog water
arriveerde het zeiljacht „Prinses Juliana"
met aan boord Prins Bernhard.
Aan den steiger van het marine-vlieg
kamp De Mok, na de vijf Fokker verken
ners-bommenwerpers te zijn voorbij geva
ren, die kort tevoren nog in de lucht had
den gemanoeuvreerd en nu aan de vlotten
gemeerd lagen. De Prins werd begroet
door den commandant van het vliegkamp,
overste Pitlo, en de gewapende macht, die
aan den steiger stond opgesteld, bracht
het gebruikelijke eeresalunt .Vervolgens
inspecteerde de Prins de r de hangars
opgestelde officieren c manschappen,
TOKPEPQ VEftlOCH I P.MEfiCUftt*
deelte van het wedstrijdterrein waar de
strijd het hevigst was. De scherp zeilende
schepen in den straffen wind boden een
prachtigen aanblik en zon en een prachtige
wolkenlucht zorgden voor een schitterend
filmweer, zoodat de Prins met zijn film
camera vele meters draaide.
De „Mercuur" onder leiding van den op-
per-schipper H. J. Steyn, manoeuvreerde
voortdurend in de nabijheid van de prach
tige jachten.
Het schouwspel op het water werd een
maal afgewisseld door een demonstratie
van een vijftal watervliegtuigen, type Fok
ker c8w.
Na een paar maal in verschillende for
maties over de „Mercuur" te zijn heen-
gevlogen, spatte het escadrille uiteen en
zochten de toestellen het vliegkamp De
Mok weer op.
Om kwart voor elf kwam het nieuwe
jacht van de Koninklijke marine, „Prinses
Juliana", bestuurd door den voorzitter
van de Koninklijke marine jachtclub, den
kapitein-luitenant ter zee, C. Baron Van
Asbeck, die reeds geruimen tijd heen en
weer had gekruist, langszij van de „Mer
cuur", die bijdraaide, terwijl de zeilen van
het slanke jacht, aan boord waarvan zich
bovendien nog de luitenant ter zee tweede
klasse, Jhr. Laman Trip en twee matrozen
bevonden, gestreken werden. Prins Bern-
waarna hij zich onmiddellijk in de hangars
begaf, waar alle vliegtuigen van het kamp
aanwezig waren. Voorgelicht door den
commandant, bezichtigde de Prins met
groote aandacht de verschillende vliegtui
gen en interesseerde zich daarbij in het
bijzonder voor het even naar buiten ge
haalde catapult-vliegtuig van den kruiser
Tromp".
Tijdens een wandeling over het terrein,
werden verschillende andere inrichtingen
bezichtigd, waarna de Prins in de hall
ververschingen werden aangeboden. Ruim
een kwartier onderhield de Prins zich met
de verschillende officieren en liet degenen
van hen, die Vrijdagavond niet aan het
corpsdiner hadden aangezeten, aan zich
voorstellen. Inmiddels was de „Mercuur"
die te Nieuwediep de gasten had afgezet,
voor het vliegkamp De Mok verschenen en
te kwart over twaalf scheepte de Prins
zich aan boord van dit vaartuig in om
naar Den Helder terug te keeren, waar de
lunch ten huize van vice-admiraal Kruys
gebruikt werd. Van verscheidene personen
waarmede hij gedurende zijn verblijf te
Den Helder had kennis gemaakt, nam
Zijne Koninklijke Hoogheid in den namid
dag afscheid en, luide toegejuicht door een
dichte menigte, verliet hij omstreeks half
vier de marinestad om naar Soestdijk
terug te keeren.
verkenners met een schild waarop de naam
van het land.
Deze opmarsch der naties geschiedt in
alphabetische volgorde naar de Engelsche
benaming, terwijl het groote Nederland-
sche contingent het défilé zal sluiten.
Aanbieding Prinselijke standaards.
Met toestemming van Z. K. H. Prins
Bei'nhard zullen de nieuwe Prinselijke
standaards bestemd voor het Prinselijk
Paleis en de auto's, Zaterdagmiddag 31
Juli door het hoofdbestuur van de Prince-
vlag aan Z. K. H., ten paleize Soestdijk
wo.'den aangeboden.
Daarna zal „De Princevlag" in den tuin
van het paleis voor Prinses Juliana en Prins
Bernhard défileeren, waaraan talrijke af-
deelingen zullen deelnemen.
Behalve een groot aantal burger- en ge-
uniformde leden met him rood-wit-blauwe
en oranje-blanje-bleu vlaggen zullen ook de
afdeelingsvaandels en verschillende tam
boers- en pijperkorpsen naar Soestdijk ko
men.
Ook wordt voor de Princevlagleden die
auto's en motorrijwielen bezitten gelijktijdig
een sterrit naar Soestdijk georganiseerd.
Dr. H. Colyn naar het buitenland.
De Minister-president, dr. H. Col\jn is
hedenochtend voor eenige weken met verlof
naar het buitenland vertrokken.
SCHEEPVAARTBERICHTEN
Schip op de Oosterschelde gezonken.
Zaterdagmiddag circa één uur is het
sleepschip „Sint Antonius", schipper Bek-
ker, uit Rotterdam, dat gesleept werd door
de sleepboot „Martina", kapitein C. van
Eijk uit Dordrecht, in het Engelsche gat
op de Oosterschelde gezonken. Het schip
zit gevaarlijk voor de scheepvaart. Alleen
de mast steekt boven water uit. De be
manning, bestaande uit den kapitein en
^en knecht, kon zich bergen aan boord van
de „Martina". Met de firma Van der Tak
is een accoord getroffen voor de berging
van het vaartuig.
Dreigende staking by L. Smit en Go.
Niet-erkennmg van de vakorgani
saties de diepere oorzaak.
Nadat de besprekingen met het hoofd
bestuur van den Centralen Bond van
Transportarbeiders en de directie van L.
Smit en Co's Internationale Sleepdiensten
te Rotterdam zonder eenig resultaat waren
gebleven, dreigt er thans een staking uit
te breken, waarbij' niet minder dan tien
bemanningen van sleepbooten zijn betrok
ken.
Er heerscht momenteel onder de opva
renden van de verschillende sleepbooten
gToote ontstemming over de nieuwe loon
regeling, waarbij de gages van sleepboo
ten, welke binnen liggen en die niet repa-
reeren of klaar liggen voor alle diensten
met vijftien procent zullen worden ver
laagd.
Het gevolg hiervan is geweest, dat de
opvarenden van de sleepboot „Zwarte Zee"
deze week het werk hebben neergelegd.
Zaterdagmiddag, na het beëindigen van de
weektaak heeft ook de bemanning van de
sleepboot „Oostzee", die met ingang van
vandaag op deze nieuwe voorwaarden
moest gaan werken, besloten vandaag niet
aan het werk te gaan.
Teneinde deze kwestie nader onder oogen
te zien, is Zaterdagmiddag een vergade
ring gehouden, waarbij een zeer groot aan
tal opvarenden van sleepbooten aanwezig
v/as.
Na een breedvoerige bespreking met een
lid van. het hoofdbestuur van den Centra
len Bond van Transportarbeiders is met
aigemeene stemmen de volgende motie
aangenomen: „De bemanningen van de
sleepbooten „Zwarte Zee", „Oostzee", „In-
dus", „Humber", „Lauwerzee", „Seine",
„Blankenburg", „Hoek van Holland", „Rot
terdam", en „Maas", ter vergadering bij
een en gehoord hebbende de uiteenzettin
gen van L. Smit en Co's Internationalen
Sleepdienst uit haar schrijven van 9 dezer
gezonden aan den Centralen Bond van
Transportarbeiders, besluiten de firma in
kennis te stellen en hun verontwaardiging
uit te spreken over de ingevoerde maat
regelen en verzoeken deze ongedaan te
maken. Eveneens verzoeken bovengenoem
de bemanningen de toezegging van de di
rectie, dat loon- en arbeidsvoorwaarden in
een collectief contract zullen worden gere
geld, en dringen er bij de directie van
L. Smit en Co's Internationalen Sleep
dienst op aan, dit antwoord vóór Woens
dag 14 Juli des namiddags vijf uur in het
bezit van den Centralen Bond van Trans
portarbeiders te Rotterdam te doen zijn.
Indien dit door de directie niet zal wor
den nagekomen, besluiten de bemannin
gen van bovengenoemde sleepbooten het
werk op Donderdag 15 Juli a.s. te staken.
Voorts werd besloten, om zoolang het
antwoord van de directie niet is ingeko
men van Zaterdagmiddag af geen enkele
boot te monsteren. Slechts de sleepboot
„Seine", die reeds voor een klein reisje
was gemonsterd, zou uitvaren.
De ontevredenheid der sleepbootbeman
ningen moet in hoofdzaak worden toege
schreven aan het feit, dat de directie van
genoemden sleepdienst de vakorganisatie
ciet wil erkennen.
L. Smit en Co's Internationalen Sleep
dienst exploiteert in totaal zeventien
sleepbooten.
Te water lating motorschip „Tegelberg".
Van een der hellingen van de N.V. Ned.
Scheepsbouw Mij. te Amsterdam, werd Za
terdag met gunstig gevolg het voor de N.V.
Koninklijke Paketvaart Mij, in aanbouw
zijnde stalen triple-schroef-motor-passa-
giers- en vrachtschip „Tegelberg" te wa
ter gelaten.
Zooals bekend wordt een gelijk schip in
Vlissingen gebouwd, terwijl kort geleden
het aan een Duitsche werf in opdracht ge
geven derde zusterschip van stapel is ge-
loopen.
De hoofdafmetingen van de „Tegelberg"
zijn lengte tusschen de loodlijnen 161.55
M., grootste breedte op spanten 21.95 M.,
holte tot bovendek 12.35 M., diepgang 9.18
M. Niet minder dan 11.800 ton lading kan
de „Tegelberg", die een waterverplaatsing
van 22.700 ton heeft, vervoeren.
De doopplechtigheid werd verricht door
mej. D. W. Tegelberg, dochter van den heer
P. E. Tegelberg, president-commissaris van
de Stoomvaart Maatsch. „Nederland", naar
wiens vader, die zoo'n belangrijk aandeel
heeft gehad in de oprichting en ontwikke
ling van de Kon. Paketvaart Mij., het schip
vernoemd is.
In de vorige maand was het 99 jaren ge
leden, dat Petrus Emilius Tegelberg te
Moergestel werd geboren. Zijn vader en
grootvader waren burgemeester van Hulst
geweest. Hij zelf voelde zich aangetrokken
tot den zeedienst.
Op 18-jarigen leeftijd trad hij in'dienst
der Kon. Ned. Marine en diende het vader
land 17 jaren achtereenvolgens als adel
borst, luitenant ter zee tweede- en eerste
klasse. Hij was o.m. adjudant van den
toenmaligen Prins Hendrik.
Op verzoek van Prins Hendrik verliet
Tegelberg in 1873 de Kon. Ned. Marine om
te worden benoemd tot directeur van de
enkele jaren tevoren opgerichte Stoomvaart
Maatschappij „Nederland".
Van Nievelt Goudriaan's Stoomvaart
Maatschappij versterkt haar vloot.
Het tweede schip van de serie van vier,
die door Van Nievelt Goudriaan's Stoom
vaartmaatschappij werd overgenomen van
de „Unilever" is in de vaart gekomen. Ge
lijk bekend had de Unilever bij de Deut
sche Werff te Hamburg vier schepen be
steld, waarvan de plannen ontworpen wa
ren door Van Nievelt Goudriaan en sedert
heeft de Stoomvaartmaatschappij ze in
eigendom verworven.
Het eerste schip de „Aliod" heeft op 12
Mei j.l. proef gevaren. Donderdag was het
tweede schip „Alkaid" aan de beurt voor
de technische en officieele proefvaarten
en Zaterdagavond is het te Rotterdam
aangekomen.
Java-China-Japan Lijn N.V.
In de heden in het Scheepvaarthuis te
Amsterdam gehouden aigemeene vergade
ring van aandeelhouders van de Java-
China-Japan Lijn werd tot directeur be
noemd jhr. C. F. J. Quarles van Ufford,
thans vertegenwoordiger der N.V. te Ba
tavia.
De benoeming gaat in met 1 Septem
ber a.s.
De Duitsche mijnenvegerflottielje vaart
met groote snelheid de Waal op.
Zaterdagavond is de flottielje Duitsche
mijnenvegers op de Waal Nijmegen gepas
seerd. De Nijmeegsehe politie had van haar