DE STRIJD IN SPANJE. BUITENLAND Zal 1938 den Kanaaltunnel brengen? LAATSTE BERICHTEN De hevige gevechten bij Madrid. Na een hevig gevecht, dat den geheeïen nacht heeft geduurd, hebben de regeerings troepen den Cerro de Los Angeles inge sloten. De Cerro de Los Angeles is de heuvel, welke de dorpen Getafe en Carabanchel Alto, waar de opstandelingen versterkin gen hadden opgericht, beheerschen. De heuvel werd door duizend opstande lingen bezet, die thans omsingeld zijn en van iedere ravitailleering zijn verstoken. Deze insluiting is van een buitengewoon strategisch belang vooral voor de verdere operaties, daar de stelling een geheel ge bied beheerscht met name het terrein tus- schen Madrid en Aranjuez. Om kwart voor tien zijn drie driemoto- rige vliegtuigen, begeleid door eenige jachtvliegtuigen boven Madrid verschenen. Zij hebben de Puente de Vallecas, in het zuidoosten van Madrid, gebombardeerd. De bommen hebben eenige schade aangericht. By het verschijnen van jachtvliegtuigen der regeering zijn de opstandelingen ge vlucht. Eenige personen zijn bij het bombarde ment gedood of gewond. Tot de slachtof fers behooren kinderen. De strijd in het Baskenland. In een officieel communiqué van den ver- dedigingsraad van het Baskenland wordt medegedeeld, dat de artillerie der regeering Maandag de hoogovens van Vergara en den spoorweg van Mondragon heeft gebom bardeerd. De opstandelingen beschoten zon der succes de stellingen der regeeringstroe- pen bij Zabaleta en San Pedro. Aan het front bij El Orrio wordt een he vig geweer- en mitrailleurvuur onderhou den. Aan de overige deelen van het front is het rustig. Bombardement van de „Maillebreze Het Fransche ministerie van marine deel de gisteren mede De torpedojager „Mail lebreze", die uit Barcelona kwam en naar Toulon voer, is op zee aangevallen en twee maal gebombardeerd op 18 Januari te ne gen uur vijf en dertig op 15 mijl van Kaap San Sebastian. Vijf bommen werden neer geworpen, waarvan niet een de „Maille breze" trof. Er is een onderzoek ingesteld tot identi ficatie van den aanvaller. Tot nadere ver duidelijking van de algemeene regels, die bij decreet gegeven zijn voor den dienst aan boord van schepen, welke kruisen langs de Spaansche kusten, verklaart de Minister van Marine, dat deze schepen te allen tijde gereed moeten zijn, iederen duidelijk tegen hen gerichten aanval te beantwoorden. De strijd om Cerro de Los Angeles. De regeeringstroepen, die gisternacht van Villaverde Bajo waren vertrokken, kwamen gisterochtend bij Cerro de Los Angeles aan. Na 'n verbitterd gevecht van drie uur hadden de regeeringstroepen de kerk en het kleine hotel op den top van een heuvel omsingeld. Zij maakten 250 ge vangenen, doch konden niet in de kerk bin nendringen. Omstreeks den middag duurde de strijd nog voort. Van Villaverde Bajo zijn de regeeringstroepen ongeveer zeven kilometer opgerukt. Villaverde Alto werd genomen, hoewel de plaats door loopgra ven omgeven was. De Cerro de Los Angeles, welken de re geeringstroepen hebben ingenomen, be heerscht de omgeving, o. a. de wegen van Aranjues en Toledo en de twee groote spoorwegen, die naar het Zuiden en Oosten leiden. Al deze wegen zijn nog in de macht der opstandelingen. De inneming van den Cerro de Los An geles vermindert de bedreiging van den weg naar Valencia door de opstandelingen, het geen voor Madrid van veel belang is. De opstandelingen hebben gistermiddag een hevigen tegenaanval bij Cerro de Los Aranjuez en Toledo en de twee groote sche strijdkrachten zond aanzienlijke ver sterkingen om de troepen, die nog tegen stand bieden in de kerk en de herberg, te bevrijden. Tegenoffensief der regeerings troepen van Malaga uit. ,De regeeringstroepen hebben gisteren van Malaga uit een hevig tegenoffensief inge zet, waarvan de uitslag nog niet bekend is. Er wordt zoo verwoed gevochten, dat de ziekenhuizen te Algeciras, San Roque als mede de veldlazeretten der opstandelingen vol gewonden liggen. De gezamenlijke ver liezen aan beide zijden gedurende de laat ste 24 uur zouden ongeveer duizend man bedragen. Het tegenoffensief der regee ringstroepen werd ontketend, toen de op standelingen uit Marbella oprukten naar Fuengirola, halverwege tusschen Marbella en Malaga. Twee vliegtuigen der regeering dwongen de gewapende treilers, die de rechtsche troepen steunden, de wijk te ne men. Hoofdkwartier der opstandelingen betwist successen by Madrid. Volgens het communiqué van het hoofd kwartier der opstandelingen werd de aan val der regeeringstroepen in den sector van Cerro de Los Angeles met zware verliezen afgeslagen. Een machinegeweer, tal van geweren, mijnwerpers, een kanon en een met granaten beladen auto werden buit ge maakt. De baven van Barcelona opnieuw gebombardeerd. Radio Teneriffe heeft vannacht medege deeld, dat de haven van Barcelona opnieuw door de opstandelingen is gebombardeerd. DE WERKTIJD IN DE BELGISCHE MIJNEN. De Belgische kabinetsraad heeft den duur van den werkdag in de mijnen vast gesteld op iy2 uur met handhaving van de tegenwoordige loonen. Voor overwerk zal 25 extra worden betaald. Aan een com missie is opgedragen maatregelen te ne men teneinde steeds verzekerd te zijn van de noodige werkkrachten, welke in de eerste plaats uit België zelf, en vervolgens uit het buitenland moeten worden betrok ken. DE DUITSCHE OPVATTING OVER DE •REDE VAN EDEN. De rede, welke Eden gisteren in het La gerhuis heeft gehouden, behelst volgens de opvatting van Duitsche politieke kringen talrijke positieve elementen, doch verschei dene passages acht men minder gelukkig. Eden heeft twee problemen behandeld, het Spaansche en het Duitsche, doch hij is er niet in geslaagd beiden met gelijke objec tiviteit te bezien. De Spaansche kwestie behandelde Eden met een lofwaardig stre ven naar onpartijdigheid en in vele opzich ten kwam hij tot overeenstemming met hetgeen van Duitsche zijde steeds werd ge- wenscht. Het Duitsche probleem ziet Eden in zoo verre juist, dat hij het een latent en lang verwaarloosd vraagstuk acht. Doch op de eerste plaats kan Duitschland thans, na sedert den oorlog steeds achteruit te zijn gedrongen, eischen dat de andere mogend heden een vertrouwen wekkende houding aannemen. De zaken zoo voor te stellen of een Europeesche samenwerking alleen van Duitschland afhankelijk is, kan alleen uit gaan van een opvatting waarbij gewichtige kwesties over het hoofd worden gezien. De aansporing om deel te nemen aan samen werking moet heden niet tot Duitschland worden gericht, dat steeds voorstellen tot samenwerking heeft gedaan. Indien Minister Eden het verder noodig achtte toespelingen te maken op de bin- nenlandsche Duitsche toestanden, dan is men hier van meening dat de opvatting van Minister Eden hiervoor niet gezagheb bend is. GOERING STAAT PERSGESPREK TOE. De Duitsche Minister-president Goering heeft den Italiaanschen journalisten op Capri een onderhoud toegestaan, waarin hij verklaarde dat de Italiaansch-Duitsche vriendschap op drie essentieele punten be rust 1. erkenning der zelfde idealen en van dezelfde behoefte samen te werken om het hoofd te bieden aan het groote gevaar, dat in de wereld is geschapen door het bolsje wisme 2. de beide naties kunnen niet toestaan, dat de vertegenwoordiger van het bolsje wisme zich in west-Europa vestigt en zij zijn vastbesloten zich er tegen te verzet ten en 3. de vriendschap, welke de laatste dagen bij het onthaal van Goering aan den dag is getreden. Goering betwistte, dat de Italiaansche regeering zou hebben getracht de ryksre- geering te beïnvloedden haar politiek tegen over Spanje op te geven. DE BRITSCHE VERDEDIGING IN HET VERRE OOSTEN. De marine-deskundige van de Londen- sche Daily Telegraph bericht, dat de groo te havenwerken te Seletar, de marinebasis van Singapore, in Juli a.s. gereed zullen komen. Het droogdok zal schepen van 50.000 ton kunnen opnemen, hoewel de eer ste jaren wel geen oorlogsschepen van dit tonnage zullen worden gebouwd. De laat ste acht jaar ligt bij Singapore een drij vend dok, dat schepen van 55.000 ton kan opnemen, zoodat tegelijk twee groote sche pen hersteld kunnen worden. De versterkingen van Seletar zullen eerst in 1939 gereed komen en dan is dit de sterkste vlootbasis ten Oosten van het Suez-kanaal. Meer dan 10 millioen pond sterling zal aan deze basis ten koste wor den gelegd. Vermoedelijk zal ook de vloot in het Verre Oosten versterkt worden. Nu het verdrag van Washington is afgeloopen, acht men de Britsche vloot hier te zwak. In de Chineesche wateren bevinden zich zes kruisers, een flottille torpedojagers en 15 onderzeeërs en in Britsch-Indië bevin den zich drie kruisers. De naastbijgelegen slagschepen bevinden zich bij Malta, op een afstand van 6000 mijl. De vloot van Australië bestaat uit drie kruisers en een aantal torpedojagers, terwijl de vlóot van Nieuw Zeeland twee kruisers telt. Al deze schepen tezamen kunnen niet het hoofd bieden aan een vloot waarbij slagschepen zijn ingedeeld. Men verwacht, dat deze kwestie ter sprake zal worden gebracht op de imperiale conferentie, welke in Mei a.s. begint. Tegelijk met het gereed komen van de vlootbasis Seletar, zullen vier of vijf slag schepen van de Britsche marine gereed ko men. Twee hiervan, de „King George V" en de „Prince of Wales" zijn 1 Januari jl. op stapel gezet en zoodra de marinebegroo- ting zal zijn aangenomen, zullen de andere schepen op stapel worden gezet. Vermoede lijk zal een smaldeel waarbij vijf slagsche pen van het „Queen Elisabeth"-type wor den ingedeeld met een overeenkomstig aan tal kruisers, torpedojagers, onderzeeërs en vliegkampschepen in het Verre Oosten worden gestationeerd. Op de imperiale con ferentie zal dan verder besproken worden of de vloten van Australië en Nieuw Zee land nog versterkt zullen worden, dan wel op het huidige peil zullen worden gehand haafd. INSTRUCTIE TEGEN TROTZKESTEN- CENTRUM GESLOTEN. Het openbaar ministerie der Sovjet-Unie heeft medegedeeld, dat de instructie tegen het Trotzkiïsten-centrum gesloten is. Uit deze instructie is gebleken, dat dit centrum sabotage- en terreurgroepen heeft gevormd die in verschillende bedrijven werkzaam zyn geweest, o.a. in die, welke voor de na tionale verdediging arbeiden. Ook zijn da den van terreur voorbereid tegen leiders der Sovjet-Unie en van de regeering. Deze zelfde groepen hebben ook spionnage ver richt ten gunste van zekere buitenlandsche mogendheden. Verder bracht de instructie aan hét licht, dat de werkzaamheid van het centrum gericht was op het saboteeren der militaire agressie tegen dit land en he1: verleenen van steun aan buitenlandsche aanvallers met het oog op annexatie van grondgebied. Ook bleek zij gericht te zijn op omverwerping van de Sovjetmacht, her stel van het kapitalisme en overheersching der bourgeoisie in de Sovjet-Unie. De beschuldigden zijn Piatakov, Radek, Sokolnikov, Norkine, Chestov, Stroilov, Tourok, Grache, Pouchkine en Arnold. De acte van beschuldiging is met het dossier overhandigd aan het militaire col lege van het opperste gerechtshof der Sovjet-Unie ter behandeling in openbare zitting. De zaak zal den 23sten Januari voorkomen. HET IS NOG NIET RUSTIG IN ABESSINIË. Uit Addis Abeba wordt vernomen, dat Graziani zich op het oogenblik te Irgalem bevindt in het land der Sidano. Hij heeft persoonlijk het opperbevel op zich genomen in een uitgestrekt operatie gebied, waar een actie zal beginnen tegen dissidente groepen, die op de been gebracht zijn door Ras Desta Damtoe. Het tweede operatiegebied zal het land der Aroussi zijn. Het project van ir. André Basdevant onderzoek. .Bouwduur 500 dagen Een .medewerker schrijft ons uit Parijs Sinds eenige weken vinden tusschen Engelsche en Fransche financieele- en regeeringskringen besprekingen plaats, die betrekking hebben op het project van den Kanaaltunnel. Naar men ons verzekert, staat daarbij het plan van den Franschen ingenieur André Basdevant op den voor grond. Zelfs de vurigste vereerders van Napoleon zullen moeten toegeven, dat de Corsicaan geen goede neus op nieuwe technische mo gelijkheden bezat. Toen men hem het stoomschip aanbood, om daarmede Enge land te veroveren, liet hij de „leugenaars" uit de wachtkamer van zijn paleis jagen. En toen de genie-officier van het Fransche leger, Frangois Mathieu den keizer op ze keren dag een geheel uitgewerkt plan voorlegde om Engeland na de verovering door een tunnel met het vasteland van Europa te verbinden, maakte Napoleon op den rand van dit document de volgende kantteekening „Frangois Mathieu is een droomer en een fantast Het duurde daarna meer dan een halve eeuw, alvorens weer eens een ingenieur den moed vond, om het plan van een Kanaal tunnel te ontwerpen. Hij had een paar geld mannen gevonden en begon zonder .meer, aan de Fransche en Engelsche kust schach ten in de aarde te booren. De gaten zijn nog op het oogenblik te zien, men heeft deze indertijd slechts gebrekkig opgevuld. De aanleg moest echter in het jaar 1876 gestaakt worden, daar de Engelschen hun „splendid isolation" niet wilden opgeven en de Franschen wegens dezen tunnelbouw geen politieke verwikkelingen wenschten. Geen spoorbaan, maar autoweg. Het werd intusschen 1920. Een Fransch ingenieur, Jean Sartiaux, legde nieuwe plannen over. Maar zij betroffen nog steeds een onderaardschen spoorweg, die Frankrijk met Engeland zou verbinden. In de jaren, die daarop volgden kon men steeds weer een inslapen en een ontwaken van de tunnel-idee waarnemen, totdat men nu in de laatste twee maanden zoover schijnt gekomen te zijn, dat er een principi- eele overeenstemming tusschen de belang hebbende Fransche en Engelsche kringen bereikt is en dat de voornaamste moeilijk heden, die aan deze kwestie verbonden zyn, uit aen weg zijn geruimd. Het meest merkwaardige tunneïproject, dat op het oogenblik door alle in aanmer king komende instanties en autoriteiten on derzocht wordt, stamt van den Franschen ingenieur André Basdevant. Overeenkom stig de moderne eischen valt de spoorweg in dit tunnelplan weg. Men wil veeleer een autoweg voor het verkeer in beide rich tingen aanleggen. Het gaat daarmëde als met den Mont-Blanc tunnel Had men hem vroeger gebouwd, dan zou daaruit een spoorwegtunnel geworden zijn thans is het een autoweg. „Goedkooper en stielier Voor een autoweg en tegen een spoor wegverbinding pleiten vele dingen Het verkeer kan sneller en intensiever worden en naar men beweert ook economischer. Vooral bedragen echter de aanlegkosten van een onderaardschen autoweg slechts een klein gedeelte van de som, die de con structie van een spoorwegtunnel zou ver slinden. Volgens Basdevant behoeft een tunnel voor een autoweg niet meer dan 80 millioen gulden te kosten, terwijl een spoor wegtunnel zeker 200 millioen onkosten met zich zou brengen. Verwonderlijk zijn de calculaties van !r. Basdevant ten aanzien van den tijd, dien de bouw van den tunnel in beslag zou nemen. Men behoeft niet door graniet of harde rotsen te booren, maar heeft hoofdzakelijk met kalkgesteente te doen. Men rekende vroeger 4 5 jaren geleden met een bouwduur van 5 tot 6 jaren. Basdevant verzekert echter niets minder, dan dat de Kanaaltunnel, indien men nog dit jaar met den bouw zou beginnen, reeds eind 1938 dus in omstreeks 500 dagen gereed zou kunnen zijn. Veranderde route. Basdevant raadt dringend aan, den Fran schen Kanaalschacht bij Blanc Nez (en dus niet bij Gris Nez) in de aarde te laten uit monden. Men heeft door middel van opme- tingen aangetoond, dat de afstand tusschen Cap Blanc Nez en een zeker punt tusschen Folkestone en Dover slechts 39 kilometer bedraagt. Op 60 meter diepte stuit men op vasten bodem, maar men zal nog 40 meter dieper gaan, zoodat de tunnel 100 meter onder den waterspiegel zou komen te liggen. Om de uitmondingen van de schacht langzaam te laten afloopen, heeft men aan Fransche zijde 7 kilometer en aan Engelsche zijde 3 kilometer noodig, zoodat de Kanaalschacht bij het vliegveld van Hawkings uit de aarde zou komen. Voor de veiligheid heeft men tal van technische maatregelen voorgesteld. Het vraagstuk van versche lucht wil men op lossen door middel van 60 kleine luchtver- beteringsapparaten. Voor de ontwatering wil men den bodem van den tunnel lang zaam naar het idden laten afdalen, zoodat het water zich daar verzamelt en gemak kelijk weggezogen kan worden. UIT DE STAATSCOURANT. Bij Kon. Besluit zijn benoemd in de pro vincie Zeeland met mgang van 20 Februari 1937, tot plaatsvervangster van den dijkgraaf van den Zuidvlietpolder, N. J. M. van Oeverei De Jonge te Wlpohaartsdijk. DE VLIEGRAMP BIJ SENLIS. Rapport van deskundigen gereed. Het rapport naar de oorzaak van de vliegramp bij Senlis, opgemaakt door den technischen dienst van het Fransche Mi- nistedie voorf de Luchtvaart met medewer king van den jParrjschen vertegenwoordiger van de den heer Mohr, is thans gereed. De conclusie luidt, dat een vleugelbreuk in de lucht als oorzaak van den val van de P.H.-M.A.G. moet worden beschouwd. Wel is er een cylinder gevonden, welke vondst, naar door sommigen werd aangenomen, zou wijzen op een warmloopen van den motor, maar deze veronderstelling mist eiken grond, omdat is vastgesteld, dat deze cy linder als onderdeel in de cabine werd ver voerd. Over een motorische storing is nog niets bekend, omdat de motor nog niet geheel is uitgegraven. De officieele identificatie van de stoffe lijke overblijfselen van de slachtoffers zal hedenmiddag geschieden. Naar men weet zijn de lijken van de vier slachtoffers in een chapelle ardente te Senlis opgebaard. Onmiddellijk na verkregen toestemming van de justitieele autoriteiten, zullen de overblijselen van de slachtoffers naar Ne derland worden getransporteerd. HOOFDPRIJZEN STAATSLOTERIJ. Trekking van 20 Januari 1937. 5e Klasse 3e Lijst, 1000 Nos. 4915 16435 400 Nos. 13064 16800 18209 19179 200 Nos. 5180 6259 6874 12874 16381 16611 j; 100 Nos. 1784 3437 4202 7721 7748 10124 15280 15482 16062 TWEE JAAR GEËISCHT TEGEN EX-GEMEENTE-ONTVANGER VAN HINDELOOPEN. Het O.M. bij de rechtbank te Leeuwarden vorderde hedenmiddag tegen den 25-jarigen P. van V., vroeger gemeente-ontvanger te Hindeloopen, wegens verduistering van 5000 gulden, met welk bedrag hij de wijk nam naar Zuid-Frankrijk, waar hij te Nice werd aangehouden, twee jaar gevangenis straf. BEURS VAN AMSTERDAM Amsterdam, 20~ JgTMÏÏn^ uur. Verdeelde 'stemming. Matige omzetten. - Koninklijken vast. Rubbers goed prijshoudend. Ta bakken weinig veranderd. Philips oploopend. Suikerwaarden aarze lend. Scheepvaartpapieren ge drukt. Beleggingsmarkt stil. Amerikaansche shares kalm. De omzetten op de Amsterdamsche Ef fectenbeurs waren heden niet bepaald om vangrijk, doch wederom ontwikkelde zich op verschillende afdeelingen nogal wat be weging. De stemming was weinig gepro nonceerd. Aanvankelijk liet de markt zich lusteloos veroordeelen, doch in het verder verloop legden de koersen bijna algemeen een neiging tot oploopen aan den dag. In de allereerste plaats bleek dit uit de ge dragingen van Koninklijken, die prijshou dend werden ingezet en onder Beurstyd enkele punten konden avanceeren. In de Amerikaansche soorten ging weinig om. Voor Rubberfondsen was de tendenz even eens niet onaangenaam, niettegenstaande de Rubberprijzen te Londen heden weder om lager waren. Amsterdam Rubbers, die iets onder het vorige slotpeil waren inge zet, konden later op den middag de 300 %- grens in opwaartsche richting passeeren. Diverse minder courante soorten werden omstreeks of iets boven de slotprijzen van gisteren afgedaan. Tabakken waren weinig veranderd. Voor de Deli-aandeelen kwamen in doorsnee iets lager noteeringen tot stand, met uitzondering van aandeelen DeliBatavia. Op de Industrie-afdeeling werd de aandacht getrokken door de Phi- lips-aandeelen, die meerdere punten bene den het vorige peil openden, doch zich na dien vrij krachtig konden herstellen. Uni levers en A.K.U.'s waren nauwelijks prijs houdend. Van de Suikerfondsen traden H. V.A.'s op den voorgrond. De koers ver schilde gemiddeld niet veel van die van gisteren. Diverse minder couranten werden vooral bij de opening wat lager genoteerd. Voor Scheepvaartpapieren bestond een ge drukte tendens. Aandeelen HollandAme- rika-lijn, wier fondsen prijshoudend waren, liepen reeds spoedig naar beneden. Aan deelen Koninklijke Boot zagen zich enkele punten ontgaan. Nederlandsche Scheep- voart Uni's waren aangeboden en even eens was dit het geval met aanverwante soorten. De handel in Amerikaansche sha res was van kalmen aard. De koersen kwa men over het algemeen iets lager te lig gen, doch rekening houdende met het on geanimeerde verloop van Wallstreet, viel de stemming voor deze fondsen hier toch mee. Voor enkele in Nederland gevestigde bankinstellingen bestond eenige vraag, zoo dat die een kleinigheid hooger werden ge noteerd. De Belegginsmarkt had een rus tig voorkomen. Voor zoover koersverschil len vielen waar te nemen, maakten die niet meer dan kleine fracties van procenten uit. In de Zuid-Amerikaansche waarden ont wikkelde zich nogal wat beweging. Op het koersverloop dezer fondsen was overigens weinig peil te trekken, daar sommige spe cialiteiten iets lager waren, andere daaren tegen op peil konden blijven of zelfs wat hooger werden afgedaan. Prolongatie 1 WISSELKOERSEN Noteering van 20 Januari, 14.45 uur. (Officieel.) Londen S.96% Berlijn 73.47% J Pa- rys 8.521/, Brussel 30.78 Zwitserland 41.92 V3 "New York 1.82%. Samengesteld door het Kon. Meteorologisch Instituut te De Bilt. Hoogste barometerstand 777.6 te Hapa- danda. Laagste barometerstand 732.9 te Vest- manoer. Verwachting Zwakke tot matige, later toenemende Zuidoostelijke tot Zuidweste lijke wind. Tijdelijk opklarend. Later wel licht weer neerslag. Temperatuur om het vriespunt. Later weer zachter. Buitenlandsch Weerbericht. Hedenmorgen uit officieele gegevens, samengesteld door het Kon. Met. Instituut. Het Loogedrukgebied in het Noordoosten is slechts weinig afgenomen, en de voch tige luchtstroomen die boven de zeer koude lucht in de onderste luchtlagen doordringen brengen langzamerhand over geheel Duitschland sneeuw. De gisteren in het Westen verschenen daling heeft zich tot een diepe depressie bij Ierland ontwikkeld, maar is nog voorafgegaan door een hooge- drukrug die, na een oogenblik vorst in het Noordoosten van ons land, weer Westen wind brengt. In Scandinavië nam de vorst toe, in Polen en Oost-Duitschland bleef zij streng, maar de Zuidooster storm heeft zich in beteekenis afnemend naar de Noorsche kust verplaatst. In Zuid-West-Duitschland is zware regen gevallen. Frankrijk heeft opklarend weer met vry lage ochtendtempe- ratuur. Ook in Engeland was de ochtend onbewolkt met plaatselijk lichte vorst, maar in Ierland waait reeds een Zuidelijke storm en daalt de barometer snel. In de Alpen valt nog sneeuw. Waarschijnlijk zal een nieuwe daling zich gedeeltelijk over de Golf van Biscaye uitbreiden en in verband met de hoogedruk- king in het Oosten de wind naar Zuid-Oost doen loopen, waarbij zoowel door opklaring als door transport eenige vorst hier te lande kan voorkomen. Vermoedelijk zal de depressie later weer ruimenden wind met dooi en neerslag brengen*

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1937 | | pagina 4