DE STRIJD IN SPANJE.
BUITENLAND
Zal 1938 den Kanaaltunnel
brengen?
LAATSTE BERICHTEN
De hevige gevechten bij Madrid.
Na een hevig gevecht, dat den geheeïen
nacht heeft geduurd, hebben de regeerings
troepen den Cerro de Los Angeles inge
sloten.
De Cerro de Los Angeles is de heuvel,
welke de dorpen Getafe en Carabanchel
Alto, waar de opstandelingen versterkin
gen hadden opgericht, beheerschen.
De heuvel werd door duizend opstande
lingen bezet, die thans omsingeld zijn en
van iedere ravitailleering zijn verstoken.
Deze insluiting is van een buitengewoon
strategisch belang vooral voor de verdere
operaties, daar de stelling een geheel ge
bied beheerscht met name het terrein tus-
schen Madrid en Aranjuez.
Om kwart voor tien zijn drie driemoto-
rige vliegtuigen, begeleid door eenige
jachtvliegtuigen boven Madrid verschenen.
Zij hebben de Puente de Vallecas, in het
zuidoosten van Madrid, gebombardeerd. De
bommen hebben eenige schade aangericht.
By het verschijnen van jachtvliegtuigen
der regeering zijn de opstandelingen ge
vlucht.
Eenige personen zijn bij het bombarde
ment gedood of gewond. Tot de slachtof
fers behooren kinderen.
De strijd in het Baskenland.
In een officieel communiqué van den ver-
dedigingsraad van het Baskenland wordt
medegedeeld, dat de artillerie der regeering
Maandag de hoogovens van Vergara en den
spoorweg van Mondragon heeft gebom
bardeerd. De opstandelingen beschoten zon
der succes de stellingen der regeeringstroe-
pen bij Zabaleta en San Pedro.
Aan het front bij El Orrio wordt een he
vig geweer- en mitrailleurvuur onderhou
den. Aan de overige deelen van het front is
het rustig.
Bombardement van de „Maillebreze
Het Fransche ministerie van marine deel
de gisteren mede De torpedojager „Mail
lebreze", die uit Barcelona kwam en naar
Toulon voer, is op zee aangevallen en twee
maal gebombardeerd op 18 Januari te ne
gen uur vijf en dertig op 15 mijl van Kaap
San Sebastian. Vijf bommen werden neer
geworpen, waarvan niet een de „Maille
breze" trof.
Er is een onderzoek ingesteld tot identi
ficatie van den aanvaller. Tot nadere ver
duidelijking van de algemeene regels, die
bij decreet gegeven zijn voor den dienst aan
boord van schepen, welke kruisen langs de
Spaansche kusten, verklaart de Minister
van Marine, dat deze schepen te allen tijde
gereed moeten zijn, iederen duidelijk tegen
hen gerichten aanval te beantwoorden.
De strijd om Cerro de Los Angeles.
De regeeringstroepen, die gisternacht
van Villaverde Bajo waren vertrokken,
kwamen gisterochtend bij Cerro de Los
Angeles aan. Na 'n verbitterd gevecht van
drie uur hadden de regeeringstroepen de
kerk en het kleine hotel op den top van
een heuvel omsingeld. Zij maakten 250 ge
vangenen, doch konden niet in de kerk bin
nendringen. Omstreeks den middag duurde
de strijd nog voort. Van Villaverde Bajo
zijn de regeeringstroepen ongeveer zeven
kilometer opgerukt. Villaverde Alto werd
genomen, hoewel de plaats door loopgra
ven omgeven was.
De Cerro de Los Angeles, welken de re
geeringstroepen hebben ingenomen, be
heerscht de omgeving, o. a. de wegen van
Aranjues en Toledo en de twee groote
spoorwegen, die naar het Zuiden en Oosten
leiden. Al deze wegen zijn nog in de macht
der opstandelingen.
De inneming van den Cerro de Los An
geles vermindert de bedreiging van den weg
naar Valencia door de opstandelingen, het
geen voor Madrid van veel belang is.
De opstandelingen hebben gistermiddag
een hevigen tegenaanval bij Cerro de Los
Aranjuez en Toledo en de twee groote
sche strijdkrachten zond aanzienlijke ver
sterkingen om de troepen, die nog tegen
stand bieden in de kerk en de herberg, te
bevrijden.
Tegenoffensief der regeerings
troepen van Malaga uit.
,De regeeringstroepen hebben gisteren van
Malaga uit een hevig tegenoffensief inge
zet, waarvan de uitslag nog niet bekend is.
Er wordt zoo verwoed gevochten, dat de
ziekenhuizen te Algeciras, San Roque als
mede de veldlazeretten der opstandelingen
vol gewonden liggen. De gezamenlijke ver
liezen aan beide zijden gedurende de laat
ste 24 uur zouden ongeveer duizend man
bedragen. Het tegenoffensief der regee
ringstroepen werd ontketend, toen de op
standelingen uit Marbella oprukten naar
Fuengirola, halverwege tusschen Marbella
en Malaga. Twee vliegtuigen der regeering
dwongen de gewapende treilers, die de
rechtsche troepen steunden, de wijk te ne
men.
Hoofdkwartier der opstandelingen
betwist successen by Madrid.
Volgens het communiqué van het hoofd
kwartier der opstandelingen werd de aan
val der regeeringstroepen in den sector van
Cerro de Los Angeles met zware verliezen
afgeslagen. Een machinegeweer, tal van
geweren, mijnwerpers, een kanon en een
met granaten beladen auto werden buit ge
maakt.
De baven van Barcelona opnieuw
gebombardeerd.
Radio Teneriffe heeft vannacht medege
deeld, dat de haven van Barcelona opnieuw
door de opstandelingen is gebombardeerd.
DE WERKTIJD IN DE BELGISCHE
MIJNEN.
De Belgische kabinetsraad heeft den
duur van den werkdag in de mijnen vast
gesteld op iy2 uur met handhaving van de
tegenwoordige loonen. Voor overwerk zal
25 extra worden betaald. Aan een com
missie is opgedragen maatregelen te ne
men teneinde steeds verzekerd te zijn van
de noodige werkkrachten, welke in de
eerste plaats uit België zelf, en vervolgens
uit het buitenland moeten worden betrok
ken.
DE DUITSCHE OPVATTING OVER DE
•REDE VAN EDEN.
De rede, welke Eden gisteren in het La
gerhuis heeft gehouden, behelst volgens de
opvatting van Duitsche politieke kringen
talrijke positieve elementen, doch verschei
dene passages acht men minder gelukkig.
Eden heeft twee problemen behandeld, het
Spaansche en het Duitsche, doch hij is er
niet in geslaagd beiden met gelijke objec
tiviteit te bezien. De Spaansche kwestie
behandelde Eden met een lofwaardig stre
ven naar onpartijdigheid en in vele opzich
ten kwam hij tot overeenstemming met
hetgeen van Duitsche zijde steeds werd ge-
wenscht.
Het Duitsche probleem ziet Eden in zoo
verre juist, dat hij het een latent en lang
verwaarloosd vraagstuk acht. Doch op de
eerste plaats kan Duitschland thans, na
sedert den oorlog steeds achteruit te zijn
gedrongen, eischen dat de andere mogend
heden een vertrouwen wekkende houding
aannemen. De zaken zoo voor te stellen of
een Europeesche samenwerking alleen van
Duitschland afhankelijk is, kan alleen uit
gaan van een opvatting waarbij gewichtige
kwesties over het hoofd worden gezien. De
aansporing om deel te nemen aan samen
werking moet heden niet tot Duitschland
worden gericht, dat steeds voorstellen tot
samenwerking heeft gedaan.
Indien Minister Eden het verder noodig
achtte toespelingen te maken op de bin-
nenlandsche Duitsche toestanden, dan is
men hier van meening dat de opvatting
van Minister Eden hiervoor niet gezagheb
bend is.
GOERING STAAT PERSGESPREK TOE.
De Duitsche Minister-president Goering
heeft den Italiaanschen journalisten op
Capri een onderhoud toegestaan, waarin hij
verklaarde dat de Italiaansch-Duitsche
vriendschap op drie essentieele punten be
rust
1. erkenning der zelfde idealen en van
dezelfde behoefte samen te werken om het
hoofd te bieden aan het groote gevaar, dat
in de wereld is geschapen door het bolsje
wisme
2. de beide naties kunnen niet toestaan,
dat de vertegenwoordiger van het bolsje
wisme zich in west-Europa vestigt en zij
zijn vastbesloten zich er tegen te verzet
ten en
3. de vriendschap, welke de laatste dagen
bij het onthaal van Goering aan den dag is
getreden.
Goering betwistte, dat de Italiaansche
regeering zou hebben getracht de ryksre-
geering te beïnvloedden haar politiek tegen
over Spanje op te geven.
DE BRITSCHE VERDEDIGING IN HET
VERRE OOSTEN.
De marine-deskundige van de Londen-
sche Daily Telegraph bericht, dat de groo
te havenwerken te Seletar, de marinebasis
van Singapore, in Juli a.s. gereed zullen
komen. Het droogdok zal schepen van
50.000 ton kunnen opnemen, hoewel de eer
ste jaren wel geen oorlogsschepen van dit
tonnage zullen worden gebouwd. De laat
ste acht jaar ligt bij Singapore een drij
vend dok, dat schepen van 55.000 ton kan
opnemen, zoodat tegelijk twee groote sche
pen hersteld kunnen worden.
De versterkingen van Seletar zullen
eerst in 1939 gereed komen en dan is dit
de sterkste vlootbasis ten Oosten van het
Suez-kanaal. Meer dan 10 millioen pond
sterling zal aan deze basis ten koste wor
den gelegd.
Vermoedelijk zal ook de vloot in het
Verre Oosten versterkt worden. Nu het
verdrag van Washington is afgeloopen,
acht men de Britsche vloot hier te zwak.
In de Chineesche wateren bevinden zich
zes kruisers, een flottille torpedojagers en
15 onderzeeërs en in Britsch-Indië bevin
den zich drie kruisers. De naastbijgelegen
slagschepen bevinden zich bij Malta, op een
afstand van 6000 mijl. De vloot van
Australië bestaat uit drie kruisers en een
aantal torpedojagers, terwijl de vlóot van
Nieuw Zeeland twee kruisers telt. Al deze
schepen tezamen kunnen niet het hoofd
bieden aan een vloot waarbij slagschepen
zijn ingedeeld. Men verwacht, dat deze
kwestie ter sprake zal worden gebracht op
de imperiale conferentie, welke in Mei a.s.
begint.
Tegelijk met het gereed komen van de
vlootbasis Seletar, zullen vier of vijf slag
schepen van de Britsche marine gereed ko
men. Twee hiervan, de „King George V"
en de „Prince of Wales" zijn 1 Januari jl.
op stapel gezet en zoodra de marinebegroo-
ting zal zijn aangenomen, zullen de andere
schepen op stapel worden gezet. Vermoede
lijk zal een smaldeel waarbij vijf slagsche
pen van het „Queen Elisabeth"-type wor
den ingedeeld met een overeenkomstig aan
tal kruisers, torpedojagers, onderzeeërs en
vliegkampschepen in het Verre Oosten
worden gestationeerd. Op de imperiale con
ferentie zal dan verder besproken worden
of de vloten van Australië en Nieuw Zee
land nog versterkt zullen worden, dan wel
op het huidige peil zullen worden gehand
haafd.
INSTRUCTIE TEGEN TROTZKESTEN-
CENTRUM GESLOTEN.
Het openbaar ministerie der Sovjet-Unie
heeft medegedeeld, dat de instructie tegen
het Trotzkiïsten-centrum gesloten is. Uit
deze instructie is gebleken, dat dit centrum
sabotage- en terreurgroepen heeft gevormd
die in verschillende bedrijven werkzaam
zyn geweest, o.a. in die, welke voor de na
tionale verdediging arbeiden. Ook zijn da
den van terreur voorbereid tegen leiders
der Sovjet-Unie en van de regeering. Deze
zelfde groepen hebben ook spionnage ver
richt ten gunste van zekere buitenlandsche
mogendheden. Verder bracht de instructie
aan hét licht, dat de werkzaamheid van
het centrum gericht was op het saboteeren
der militaire agressie tegen dit land en he1:
verleenen van steun aan buitenlandsche
aanvallers met het oog op annexatie van
grondgebied. Ook bleek zij gericht te zijn
op omverwerping van de Sovjetmacht, her
stel van het kapitalisme en overheersching
der bourgeoisie in de Sovjet-Unie.
De beschuldigden zijn Piatakov, Radek,
Sokolnikov, Norkine, Chestov, Stroilov,
Tourok, Grache, Pouchkine en Arnold.
De acte van beschuldiging is met het
dossier overhandigd aan het militaire col
lege van het opperste gerechtshof der
Sovjet-Unie ter behandeling in openbare
zitting. De zaak zal den 23sten Januari
voorkomen.
HET IS NOG NIET RUSTIG IN
ABESSINIË.
Uit Addis Abeba wordt vernomen, dat
Graziani zich op het oogenblik te Irgalem
bevindt in het land der Sidano.
Hij heeft persoonlijk het opperbevel op
zich genomen in een uitgestrekt operatie
gebied, waar een actie zal beginnen tegen
dissidente groepen, die op de been gebracht
zijn door Ras Desta Damtoe.
Het tweede operatiegebied zal het land
der Aroussi zijn.
Het project van ir. André Basdevant
onderzoek.
.Bouwduur 500 dagen
Een .medewerker schrijft ons uit Parijs
Sinds eenige weken vinden tusschen
Engelsche en Fransche financieele- en
regeeringskringen besprekingen plaats, die
betrekking hebben op het project van den
Kanaaltunnel. Naar men ons verzekert,
staat daarbij het plan van den Franschen
ingenieur André Basdevant op den voor
grond.
Zelfs de vurigste vereerders van Napoleon
zullen moeten toegeven, dat de Corsicaan
geen goede neus op nieuwe technische mo
gelijkheden bezat. Toen men hem het
stoomschip aanbood, om daarmede Enge
land te veroveren, liet hij de „leugenaars"
uit de wachtkamer van zijn paleis jagen.
En toen de genie-officier van het Fransche
leger, Frangois Mathieu den keizer op ze
keren dag een geheel uitgewerkt plan
voorlegde om Engeland na de verovering
door een tunnel met het vasteland van
Europa te verbinden, maakte Napoleon op
den rand van dit document de volgende
kantteekening „Frangois Mathieu is een
droomer en een fantast
Het duurde daarna meer dan een halve
eeuw, alvorens weer eens een ingenieur den
moed vond, om het plan van een Kanaal
tunnel te ontwerpen. Hij had een paar geld
mannen gevonden en begon zonder .meer,
aan de Fransche en Engelsche kust schach
ten in de aarde te booren. De gaten zijn
nog op het oogenblik te zien, men heeft
deze indertijd slechts gebrekkig opgevuld.
De aanleg moest echter in het jaar 1876
gestaakt worden, daar de Engelschen hun
„splendid isolation" niet wilden opgeven en
de Franschen wegens dezen tunnelbouw
geen politieke verwikkelingen wenschten.
Geen spoorbaan, maar autoweg.
Het werd intusschen 1920. Een Fransch
ingenieur, Jean Sartiaux, legde nieuwe
plannen over. Maar zij betroffen nog
steeds een onderaardschen spoorweg, die
Frankrijk met Engeland zou verbinden. In
de jaren, die daarop volgden kon men
steeds weer een inslapen en een ontwaken
van de tunnel-idee waarnemen, totdat men
nu in de laatste twee maanden zoover
schijnt gekomen te zijn, dat er een principi-
eele overeenstemming tusschen de belang
hebbende Fransche en Engelsche kringen
bereikt is en dat de voornaamste moeilijk
heden, die aan deze kwestie verbonden zyn,
uit aen weg zijn geruimd.
Het meest merkwaardige tunneïproject,
dat op het oogenblik door alle in aanmer
king komende instanties en autoriteiten on
derzocht wordt, stamt van den Franschen
ingenieur André Basdevant. Overeenkom
stig de moderne eischen valt de spoorweg in
dit tunnelplan weg. Men wil veeleer een
autoweg voor het verkeer in beide rich
tingen aanleggen. Het gaat daarmëde als
met den Mont-Blanc tunnel Had men hem
vroeger gebouwd, dan zou daaruit een
spoorwegtunnel geworden zijn thans is
het een autoweg.
„Goedkooper en stielier
Voor een autoweg en tegen een spoor
wegverbinding pleiten vele dingen Het
verkeer kan sneller en intensiever worden
en naar men beweert ook economischer.
Vooral bedragen echter de aanlegkosten
van een onderaardschen autoweg slechts
een klein gedeelte van de som, die de con
structie van een spoorwegtunnel zou ver
slinden. Volgens Basdevant behoeft een
tunnel voor een autoweg niet meer dan 80
millioen gulden te kosten, terwijl een spoor
wegtunnel zeker 200 millioen onkosten met
zich zou brengen.
Verwonderlijk zijn de calculaties van !r.
Basdevant ten aanzien van den tijd, dien de
bouw van den tunnel in beslag zou nemen.
Men behoeft niet door graniet of harde
rotsen te booren, maar heeft hoofdzakelijk
met kalkgesteente te doen. Men rekende
vroeger 4 5 jaren geleden met een
bouwduur van 5 tot 6 jaren. Basdevant
verzekert echter niets minder, dan dat de
Kanaaltunnel, indien men nog dit jaar met
den bouw zou beginnen, reeds eind 1938
dus in omstreeks 500 dagen gereed zou
kunnen zijn.
Veranderde route.
Basdevant raadt dringend aan, den Fran
schen Kanaalschacht bij Blanc Nez (en dus
niet bij Gris Nez) in de aarde te laten uit
monden. Men heeft door middel van opme-
tingen aangetoond, dat de afstand tusschen
Cap Blanc Nez en een zeker punt tusschen
Folkestone en Dover slechts 39 kilometer
bedraagt.
Op 60 meter diepte stuit men op vasten
bodem, maar men zal nog 40 meter dieper
gaan, zoodat de tunnel 100 meter onder den
waterspiegel zou komen te liggen. Om de
uitmondingen van de schacht langzaam te
laten afloopen, heeft men aan Fransche
zijde 7 kilometer en aan Engelsche zijde 3
kilometer noodig, zoodat de Kanaalschacht
bij het vliegveld van Hawkings uit de aarde
zou komen.
Voor de veiligheid heeft men tal van
technische maatregelen voorgesteld. Het
vraagstuk van versche lucht wil men op
lossen door middel van 60 kleine luchtver-
beteringsapparaten. Voor de ontwatering
wil men den bodem van den tunnel lang
zaam naar het idden laten afdalen, zoodat
het water zich daar verzamelt en gemak
kelijk weggezogen kan worden.
UIT DE STAATSCOURANT.
Bij Kon. Besluit zijn benoemd in de pro
vincie Zeeland
met mgang van 20 Februari 1937, tot
plaatsvervangster van den dijkgraaf van
den Zuidvlietpolder, N. J. M. van Oeverei
De Jonge te Wlpohaartsdijk.
DE VLIEGRAMP BIJ SENLIS.
Rapport van deskundigen gereed.
Het rapport naar de oorzaak van de
vliegramp bij Senlis, opgemaakt door den
technischen dienst van het Fransche Mi-
nistedie voorf de Luchtvaart met medewer
king van den jParrjschen vertegenwoordiger
van de den heer Mohr, is thans
gereed.
De conclusie luidt, dat een vleugelbreuk
in de lucht als oorzaak van den val van de
P.H.-M.A.G. moet worden beschouwd. Wel
is er een cylinder gevonden, welke vondst,
naar door sommigen werd aangenomen, zou
wijzen op een warmloopen van den motor,
maar deze veronderstelling mist eiken
grond, omdat is vastgesteld, dat deze cy
linder als onderdeel in de cabine werd ver
voerd.
Over een motorische storing is nog niets
bekend, omdat de motor nog niet geheel is
uitgegraven.
De officieele identificatie van de stoffe
lijke overblijfselen van de slachtoffers zal
hedenmiddag geschieden. Naar men weet
zijn de lijken van de vier slachtoffers in
een chapelle ardente te Senlis opgebaard.
Onmiddellijk na verkregen toestemming
van de justitieele autoriteiten, zullen de
overblijselen van de slachtoffers naar Ne
derland worden getransporteerd.
HOOFDPRIJZEN STAATSLOTERIJ.
Trekking van 20 Januari 1937.
5e Klasse 3e Lijst,
1000 Nos. 4915 16435
400 Nos. 13064 16800 18209 19179
200 Nos. 5180 6259 6874 12874 16381
16611
j; 100 Nos. 1784 3437 4202 7721 7748 10124
15280 15482 16062
TWEE JAAR GEËISCHT TEGEN
EX-GEMEENTE-ONTVANGER VAN
HINDELOOPEN.
Het O.M. bij de rechtbank te Leeuwarden
vorderde hedenmiddag tegen den 25-jarigen
P. van V., vroeger gemeente-ontvanger te
Hindeloopen, wegens verduistering van
5000 gulden, met welk bedrag hij de wijk
nam naar Zuid-Frankrijk, waar hij te Nice
werd aangehouden, twee jaar gevangenis
straf.
BEURS VAN AMSTERDAM
Amsterdam, 20~ JgTMÏÏn^ uur.
Verdeelde 'stemming. Matige
omzetten. - Koninklijken vast.
Rubbers goed prijshoudend. Ta
bakken weinig veranderd. Philips
oploopend. Suikerwaarden aarze
lend. Scheepvaartpapieren ge
drukt. Beleggingsmarkt stil.
Amerikaansche shares kalm.
De omzetten op de Amsterdamsche Ef
fectenbeurs waren heden niet bepaald om
vangrijk, doch wederom ontwikkelde zich
op verschillende afdeelingen nogal wat be
weging. De stemming was weinig gepro
nonceerd. Aanvankelijk liet de markt zich
lusteloos veroordeelen, doch in het verder
verloop legden de koersen bijna algemeen
een neiging tot oploopen aan den dag. In
de allereerste plaats bleek dit uit de ge
dragingen van Koninklijken, die prijshou
dend werden ingezet en onder Beurstyd
enkele punten konden avanceeren. In de
Amerikaansche soorten ging weinig om.
Voor Rubberfondsen was de tendenz even
eens niet onaangenaam, niettegenstaande
de Rubberprijzen te Londen heden weder
om lager waren. Amsterdam Rubbers, die
iets onder het vorige slotpeil waren inge
zet, konden later op den middag de 300 %-
grens in opwaartsche richting passeeren.
Diverse minder courante soorten werden
omstreeks of iets boven de slotprijzen van
gisteren afgedaan. Tabakken waren weinig
veranderd. Voor de Deli-aandeelen kwamen
in doorsnee iets lager noteeringen tot
stand, met uitzondering van aandeelen
DeliBatavia. Op de Industrie-afdeeling
werd de aandacht getrokken door de Phi-
lips-aandeelen, die meerdere punten bene
den het vorige peil openden, doch zich na
dien vrij krachtig konden herstellen. Uni
levers en A.K.U.'s waren nauwelijks prijs
houdend. Van de Suikerfondsen traden H.
V.A.'s op den voorgrond. De koers ver
schilde gemiddeld niet veel van die van
gisteren. Diverse minder couranten werden
vooral bij de opening wat lager genoteerd.
Voor Scheepvaartpapieren bestond een ge
drukte tendens. Aandeelen HollandAme-
rika-lijn, wier fondsen prijshoudend waren,
liepen reeds spoedig naar beneden. Aan
deelen Koninklijke Boot zagen zich enkele
punten ontgaan. Nederlandsche Scheep-
voart Uni's waren aangeboden en even
eens was dit het geval met aanverwante
soorten. De handel in Amerikaansche sha
res was van kalmen aard. De koersen kwa
men over het algemeen iets lager te lig
gen, doch rekening houdende met het on
geanimeerde verloop van Wallstreet, viel
de stemming voor deze fondsen hier toch
mee. Voor enkele in Nederland gevestigde
bankinstellingen bestond eenige vraag, zoo
dat die een kleinigheid hooger werden ge
noteerd. De Belegginsmarkt had een rus
tig voorkomen. Voor zoover koersverschil
len vielen waar te nemen, maakten die niet
meer dan kleine fracties van procenten uit.
In de Zuid-Amerikaansche waarden ont
wikkelde zich nogal wat beweging. Op het
koersverloop dezer fondsen was overigens
weinig peil te trekken, daar sommige spe
cialiteiten iets lager waren, andere daaren
tegen op peil konden blijven of zelfs wat
hooger werden afgedaan.
Prolongatie 1
WISSELKOERSEN
Noteering van 20 Januari, 14.45 uur.
(Officieel.)
Londen S.96% Berlijn 73.47% J Pa-
rys 8.521/, Brussel 30.78 Zwitserland
41.92 V3 "New York 1.82%.
Samengesteld door het Kon. Meteorologisch
Instituut te De Bilt.
Hoogste barometerstand 777.6 te Hapa-
danda.
Laagste barometerstand 732.9 te Vest-
manoer.
Verwachting Zwakke tot matige, later
toenemende Zuidoostelijke tot Zuidweste
lijke wind. Tijdelijk opklarend. Later wel
licht weer neerslag. Temperatuur om het
vriespunt. Later weer zachter.
Buitenlandsch Weerbericht.
Hedenmorgen uit officieele gegevens,
samengesteld door het Kon. Met. Instituut.
Het Loogedrukgebied in het Noordoosten
is slechts weinig afgenomen, en de voch
tige luchtstroomen die boven de zeer koude
lucht in de onderste luchtlagen doordringen
brengen langzamerhand over geheel
Duitschland sneeuw. De gisteren in het
Westen verschenen daling heeft zich tot een
diepe depressie bij Ierland ontwikkeld,
maar is nog voorafgegaan door een hooge-
drukrug die, na een oogenblik vorst in het
Noordoosten van ons land, weer Westen
wind brengt. In Scandinavië nam de vorst
toe, in Polen en Oost-Duitschland bleef zij
streng, maar de Zuidooster storm heeft zich
in beteekenis afnemend naar de Noorsche
kust verplaatst. In Zuid-West-Duitschland
is zware regen gevallen. Frankrijk heeft
opklarend weer met vry lage ochtendtempe-
ratuur. Ook in Engeland was de ochtend
onbewolkt met plaatselijk lichte vorst,
maar in Ierland waait reeds een Zuidelijke
storm en daalt de barometer snel. In de
Alpen valt nog sneeuw.
Waarschijnlijk zal een nieuwe daling
zich gedeeltelijk over de Golf van Biscaye
uitbreiden en in verband met de hoogedruk-
king in het Oosten de wind naar Zuid-Oost
doen loopen, waarbij zoowel door opklaring
als door transport eenige vorst hier te
lande kan voorkomen. Vermoedelijk zal de
depressie later weer ruimenden wind met
dooi en neerslag brengen*