HINDERLIJK VOLGEN.
GEMENGD NIEUWS
LAATSTE BERICHTEN
Crisis-Publicatiën.
leiding voldoende bleek te zijn voor het
behalen van het beperkte certificaat, het
welk docr de wet wordt voorgeschreven.
9 In 1931 koos een der eerste schepen zee,
die een volledige installatie voor radio
telefonie aan boord hadden en al spoedig
reeds werden de groote voordeelen van
deze nieuwe technische toepassing dermate
hoog aangeslagen, dat het gebruik der
radio-telefonie zich geleidelijk uitbreidde,
met het gevolg dat ofschoon van wet
telijke voorschriften geen sprake is
thans het meerendeel dér in de vaart zijn
de Nederlandsehe treilers met een derge
lijke installatie is uitgerust.
Percentueel gesproken staat Nederland
op dit terrein niet achter bij de Engelsche
treilervloot, wel bij België, in welk land
tachtig procent van de visscherijschepen
over een radio-telefonische inrichting de
beschikking heeft.
Ook de Nederlandsehe haringloggers vol
gen geleidelijk meer en meer het voorbeeld
van den grooteren broeder.
Cursussen.
Naar de heer Th. P. van den Berg, direc
teur der Nederlandsehe Telegraaf Maat
schappij „Radio-Holland" N.V., met wien
een verslaggever van het A.N.P. over de
ontwikkeling der radio-telefonie op het
onderhavige gebied een onderhoud mocht
hebben, mededeelde, heeft deze maatschap
pij in verschillende visscherijhavenplaatsen
cursussen georganiseerd inzake de oplei
ding voor het certificaat van radio-tele-
fonist.
Voor deze cursussen bestaat zooveel ani
mo, dat tbt dusver reeds ongeveer driehon
derd certificaten z«n uitgereikt. Ook de
zen winter vinden de cursussen voortgang.
De eischen, welke aan het certificaat ten
grondslag liggen, blijven binnen zeer rede
lijke perken. Den leerlingen wordt in
hoofdzaak eenig begrip bijgebracht om
trent de bediening der toestellen, terwijl
hun grondig wordt ingeprent, hoe zij moe
ten handelen om niet op verkeerde golf
lengten te storen e.d.
De nog wel eens opduikende bewering,
dat een der opvarenden van een treiler of
haringlogger voortdurend aan het gewone
werk onttrokken zou zijn, omdat hij zijn
diensturen met zenden en luisteren zoek
brengt, is geheel bezijden de waarheid. Het
kuststation IJmuiden-Radio is op bepaalde
uren van den dag open voor het radio-
telefonisch verkeer met visschersschepen,
welke zich dan melden, zoodat dan ook de
reeder desgewenscht met zijn zich op zee
bevindend personeel in verbinding kan tre
den. De sprekers die op een afstand van
vele mtjlen van elkander gescheiden zijn,
kunnen elkaar tijdens een gesprek niet in
de rede vallen, hetgeen zeker zijn voordee
len heeft. Heeft bijvoorbeeld de reeder een
vraag gesteld, dan geeft hij door een kort
„over" te kennen, dat degeen, met wien
hij het gesprek voert, kan antwoorden en
zoo wordt over en weer het nieuws ge
wisseld.
Het noodsein.
Bevindt zich een treiler tengevolge van
slecht weer in moeilijkheden, dan staat den
schipper door het bezigen van een telefo
nisch noodsein den weg open, anderen van
zijn benarde positie op de hoogte te bren
gen. Dit noodsein het S.O.S. van den
visschersman is het woord „Mayday",
afgeleid van het Fransche „Aider".
Hij moet dan hopen, dat hij gehoord zal
worden, waarbij dadelijk kan worden op
gemerkt, dat de mogelijkheid daarvan zeer
groot is, aangezien de geheele Noordzee
kust is „afgebakend" met Engelsche en
Duitsche telefonie-stations. Een bezwaar
hierbij is uiteraard dat, in tegenstelling
met de radio-telegrafie, de radio-telefonie
niet internationaal is, doch daar het En-
gelsch als de voertaal kan gelden en de
meesten der opvarenden van Nederland
sehe treilers van de tale Albions een aan
tal woorden machtig zijn, is het weder-
zijdsch begrijpen vrijwel zeker.
Het gebruik der radio-telefonie houdt
zoowel mededeelingen in omtrent de vang
sten en vischgronden als over marktprijzen
en navigatie, terwijl bovendien de wal kan
worden gewaarschuwd voor een eventueele
spoedreparatie bij binnenkomst. In de prac-
tijk is gebleken, dat de toestellen bij een
behoorlijk onderhoud vrijwel nimmer aan
leiding tot moeilijkheden geven. De plaat
sing zoowel als de contróle welke laat
ste vóór het vertrek geschiedt, waarbij
mede wordt nagegaan of de noodige reser
ve aan boord is - wordt door Radio-Hol
land verzorgd.
Het eoho-loodiugstoestel.
Voor de moderne, op „tijdsbesparing" in
gestelde visscherij is naar de heer van
den Bergh in den loop van het onderhoud
mededeelde het echo-loodingstoestel, dat
als regel naast de radio-telefonische instal
latie staat opgesteld, een zeer belangrijk
hulpmiddel. Volgens de beschrijving, welke
Radio-Holland er van geeft, bestaat het
echolood, waarvan de werking gebaseerd
is op de nieuwste toepassingen op het ge
bied van physica. en radio, uit een projec-
teur, een echometer en eenige accubatte
rijen.
De projecteur wordt onder in het schip
opgesteld in een gegoten stalen, water
dichte kast en hevat den piezo electrischen
condensator, sfcaal-kwarts-staal. De kast
van de projecteur is met een flens aan een
passenden ring op de binnenzijde van de
scheepshuid nabij de kiel bevestigd, zoodat 1
de piezo electrische condensator in vrij
contact met het wr.ter is, doch niet buiten
de huidplaten uitsteekt.
"De echometer wordt geplaatst op de
hrug of desgewenscht ergens anders en
De reporters van de bladen,
Stonden grandioos schaakmat,
Want het vorstelijke echtpaar
Heeft hen fijntjes beet gehad
Onze knapste journalisten
Wisten van den prins geen kwaad
Totdat hij ze, listig lachend,
Achter 't net thans visschen laat.
Schoon 't publiek de laatste nieuwtjes
Graag op tijd krijgt voorgezet,
Heeft heel Neerland om de krijgslist
Van het jonge paar toch pret
Zóó veel maanden heeft een ieder
Uur na uur haast meegeleefd,
Dat het tijd wordt dat 't jong echtpaar
Ook wat aan elkander heeft
Zonder dat de fotografen
Staeun te loeren naar hun prooi
Neerland moet tevreden wezen,
't Heeft genoten, nu is 't mooi l
Na de drukte, die het bruidspaar
Al die weken kalm verdroeg,
Heeft het nu toch voor een poosje
Aan elkander heusch genoeg,
En we moeten niet vergeten
Dat het jonge vorstenpaar
Niet met Jan Publiek getrouwd is,
Maar uitsluitendmet elkaar
(De Tijd.)
HERMANKRAMER
bestaat uit een stevige stalen kast, waarin
zich de zender, de ontvanger en de diepte
aanwijzer bevinden. Deze toestellen ver-
eischen, nadat zij eenmaal zijn ingesteld,
geen enkele regeling of afstemming. De
diepte-aanwijzer, boven in de kast zicht
baar opgesteld, omvat een zeer duidelijke
diepte-schaal, waarlangs door middel van
een spiegel een lichtpunt beweegt. Door
een robuust uurwerk wordt de spiegel snel
en met uiterst nauwkeurige regelmaat
bewogen.
De zender geeft automatisch elke secon
de een kort hoogfrequent teeken, hetwelk
door middel van de projecteur, in ultra-
sonore golven omgezet, in een straalbundel
recht naar beneden wordt uitgezonden,
tegen den zeebodem weerkaatst en, door
de projecteur opgevangen en in een hoog-
frequenten stroomstoot opgezet, door mid
del van den ontvanger den diepte-aanwij
zer bereikt.
Zoowel bij het zenden als het ontvangen
van het teeken krijgt het snel langs de
diepte-schaal bewegende lichtpunt een
kleine, scherpe afwijking, waardoor een
zgn. zendtand en een echotand ontstaan.
Men kan de waterdiepte onder de kiel op
dien echotand nauwkeurig aflezen.
Als stroombron van de geheele installa
tie dienen een paar accubatterijen, welke,
op een daarvoor geschikte plaats inge
steld, van tijd tot tijd worden opgeladen.
Projecteur, echometer en batterijen zijn
met kabels onderling verbonden.
De bediening van het toestel is zeer
eenvoudig en, eenmaal in gang gezet,
geeft het met volmaakte regelmaat elke
seconde een nauwkeurige diepte-aanwijzing.
Slingeren en stampen van het schip heb
ben geen invloed op de goede werking.
Als men bedenkt, dat het gewone hand-
lood slechts is te gebruiken bij weinig
vaart en kleine diepte, terwijl loodingen
met staaldraadtoestellen zeer bewerkelijk
zijn en veel tijd vereischen, liggen de groo
te voordeelen van het echo-loodingstoestel
voor de hand. De echo-meter toch stelt een
visscherman voortdurend in staat tot een
nauwkeurige plaatsbepaling, welke plaats
bepaling tenslotte zoowel noodig is voor de
navigatie, als voor het nauwkeurig blijven
op de gewenschte vischplaats. Voor de
plaatsbepaling is uit den aard der zaak
niet alleen de diepte van groot belang,
doch ook de grondsoort. Het ultra-sonore
echolood, waarmede in Engeland ongeveer
1100 visscherijschepen zijn uitgerust, ter
wijl het ook in ons land op de treilers meer
en meer ingang vindt, geeft eveneens aan
wijzing omtrent de soort van grond, aan
gezien bijv. bij steenen de echotand op de
schaal brokkelig wordt.
Radio-telefonie bij de binnenvaart.
Keeren wij tenslotte nog even naar de
radio-telefonie terug, dan dient vermeld te
worden, dat zij enkele jaren geleden mede
haar intrede heeft gedaan bij de binnen
vaart en daar haar eerste toepassing te
Rotterdam vond, wiaar eenige riviersleep-
booten met de noodige installaties zijn uit
gerust. Het Rotterdamsche walstation
staat onder beheer van de gemeentetele
foon.
De eigen Rotterdamsche motorboot van
Radio-Holland heeft eveneens een radio-
teJefonische installatie en maakt daarvan
dankbaar gebruik, evenals het instructie-
vaartuig „Prinses Juliana" van het Onder
wijsfonds voor de Scheepvaart, hetgeen van
te meer beteekenis is omdat de jongelui,
die aan boord van dit schip bekwaam
worden voor hun toekomstig beroep, op zee
in de werking der radio-telefonie geoefend
kunnen worden.
Last but not least is het gebruik van
radio-telefonie ook in hooge mate van
v/aarde gebleken voor de reddingbooten
van de Noord- en Zuid-Hollandsche Red
ding-Maatschappijen te Rotterdam en van
de Zuid-Hollandsche Maatschappij tot red
ding van drenkelingen.
vanmorgen in handen gesteld van den offi
cier van justitie.
Groote kindersterfte
in Britse h-Indië. Volgens een
te New Delhi gepubliceerde statistiek heeft
Britsch-Indië de grootste kindersterfte van
de geheele wereld. In 1934 stierven van
elke 1000 kinderen die geboren werden
187, terwijl in de centrale provincies bijna
élk vierde kind na de geboorte overleed.
Verdacht van ronse-
1 a r ij. De politie te Amsterdam heeft
proces-verbaal opgemaakt tegen twee per
sonen, verdacht van ronselarij, waarbij ver
schillende personen zijn aangeworven voor
Spaanschen krijgsdienst. De stukken zijn
ZAL HET IN 1937 BETER ZIJN?
4 Dec. Amsterdam. Zigzaggende auto
rijdt te water de bestuurder die
danig onder den invloed verkeerde,
kon gered worden de auto werd
beschadigd. (Alg. Hbld.)
6 Dec. Utrecht. Doordat een autobestuur
der een paar biertjes gedronken
had, raakte hij met zijn wagen in
een sloot, waaruit hij echter be
vrijd kon worden. (Utr. Nieuwsbl.)
7 Dec. Haarlem. Vrachtauto rijdt een
fietser aan, waardoor de fiets be
schadigd wordt. De autobestuur
der rijdt door, maar wordt door de
politie aangehouden hij blijkt in
kennelijken staat te verkeeren.
(Haarl. Dagbl.)
6 Dec. Terheyden. Vrachtauto rijdt twee
wielrijders aanfietsen bescha
digd. De chauffeur, die naar ster
ken drank rook, kon na achtervol
ging gearresteerd worden.
(Dagbl. v. N. Br.)
lö Dec. Middelburg. Auto rijdt tegen een
boom en wordt deerlijk gehavend.
Beide inzittenden verkeerden onder
den invloed een van hen gewond.
Het tweetal had in Arnemuiden
reeds een lantaarn kapot gereden
(Vlissingsche Crt.)
11 Dec. Nijmegen. Een auto, waarvan de 6
inzittenden een stevig glas ge
dronken hebben, rijdt met razende
vaart een stilstaande auto in puin.
Dank zij de samenwerking van de
politie van Arnhem tot Nijmegen,
gelukt het den bestuurder te ar
resteeren, waarbij zijn, eveneens
beschadigde, wagen in beslag ge
nomen wordt. (Alg. Hbld.)
13 Dec. Nijmegen. De politie belet een
dronken automobilist het verder
rijden. (Prov. Geld. Nijm. Crt.)
17 Dec. Eindhoven. Dronken chauffeur
rijdt tegen een autobus op, waar
bij zijn wagen vernield, de bus be
schadigd en zijn medereiziger ge
wond wordt. (Het Huisgezin).
18 Dec. Amsterdam. Een vrachtauto botst
tegen een tram, rijdt over een
vluchtheuvel, waarbij een lantaarn
paal afknapt, rijdt met groote
vaart door, botst tegen een taxi en
rijdt tenslotte via een vluchtheu
vel weer tegen een lantaarnpaal.
Beide inzittenden waren dronken.
Wonder boven wonder geen per
soonlijke ongelukkon. (Telegraaf.)
REGEN EN MIST, OOK OP SCHIPHOL.
De „Spei'wer" en de „Haan"
landen te Vlissmgen.
Het slechte weer regen, gepaard gaan
de met vrij zwaren mist heeft tot gevolg
gehad, dat vanmorgen geen der verkeers-
machines op Schiphol heeft kunnen landen.
Het Douglas-vliegtuig PH-AKS „Sper
wer", dat uit Londen vertrokkenwas, is
om deze redenen op het vliegveld te Vlis-
singen geland, waar eveneens de PH-AKH
„de Haan" uit Amsterdam aangekomen is.
Zooals eenigen tijd geleden ook het geval
was, zy'n thans weer te Vlissingen de rei
zigers in de voor hen bestemde vliegtuigen
overgestapt, waarna „De Sperwer" naar
Londen is teruggekeerd en de „Haan" de
reis naar Parijs heeft voortgezet.
De eveneens uit Londen vertrokken ma
chine, de nieuwe Douglas D.C. 3 PH-ALI,
die bestuurd werd door den gezagvoerder
Scholte, heeft op Nederlandsch grondge
bied een landing gemaakt op het vliegveld
De Kooy bij Den Helder.
Het voornemen was, van hier verder
door te vliegen naar Scandinavië, in welk
verband van Schiphol een extra machine
met voor het Noorden bestemde passagiers
naar De Kooy is vertrokken, teneinde dezen
gelegenheid te geven in de PH-ALI de
„Ibis" over te stappen.
In verband met de slechte weersomstan
digheden zal het van Indië op de thuisreis
zijnde K.L.M.-vliegtuig „Kwak", dat te
Marseille is aangekomen, vandaag de reis
naar Schiphol niet voortzetten.
GEHAKT IN BLIK.
De Regeeringspersdienst meldt?
Naar aanleiding van de in de pers ver
schenen berichten omtrent het verzoek tot
surseance van betaling door de Neder
landsehe Vleeschindustrie te IJmuiden, die
destijds bij wijze van proef een hoeveelheid
gehakt in blik voor het departement van
Sociale Zaken heeft aangemaakt, wordt
ons medegedeeld, dat de fabricage van be
doeld gehakt in blik reeds sedert Juli van
het vorig jaar is stopgezet, nadat gebleken
was dat tengevolge van een constructie
fout in een der bij de bereiding gebruikte
autoclaven, een gedeelte van het geprodu
ceerde gehakt bij de sterilisatie was over
verhit.
De toen in omloop zijnde blikken zijn
alle door den fabrikant teruggenomen.
Er behoort op te worden gewezen dat
het varken s-gehakt in blik, dat thans
ten behoeve van werkloozen en armlastigen
sedert eenige maanden in distributie wordt
gebracht, van geheel andere samenstelling
is en afkomstig van een 20-tal vleeschcon-
servefabrieken in den lande, die na gehou
den inschrijving bij de fabricage daarvan
zijn ingeschakeld geworden.
Aan de productie daarvan is door de
Nederlandsehe Vleeschindustrie te IJmui
den voornoemd, niet deelgenomen. Het
door laatstgenoemde geproduceerde ge
hakt in blik is sedert Juli 1936 uit de dis
tributie genomen.
Nog kan worden medegedeeld, dat tus-
schen het departement van Sociale Zaken
en de Ned. Vleeschindustrie geen an
dere verhouding bestond dan die van koo-
per en verkooper.
OPDRACHT TOT DEN BOUW VAN
EEN ZEESLEEPBOOT.
De N.V. Internationale Sleepdienst Mij.
L. Smit en Co., te Rotterdam, heeft den
bouw van een motorzeesleepboot opgedra
gen aan de N.V. Machinefabriek en
Scheepswerf van P. Smit Jr., te Rotterdam.
De hoofdafmetingen van deze zeesleep
boot zijn 52.50 x 8-80 x 5.35 meter. De
voorstuwingsinstallatie bestaat uit een
Smit-Burmeister and Wayne zes-cylinder
tweetact-motor, welke direct op de schroef
gekoppeld is en een vermogen ontwikkelt
van 3000 P.K.
Schip en machine-installatie zullen wor
den gebouwd onder speciaal toezicht van
scheepvaartinspectie en Lloyd's Register
of Shipping.
Het schip zal ingericht worden, zoowel
voor lange sleepreizen als voor bergings
doeleinden.
De werking-radius bedraagt 15.000 mijl
en de snelheid 15% knoop.
VAN ONZE BOEKENTAFEL
Oranje-album.
Bij de N.V. Handelsdrukkerij Holdert
Co. te Amsterdam verscheen een Oranje
album, waarin de voornaamste gebeurtenis
sen zijn vastgelegd gedurende den verlo
vingstijd, den ondertrouw en bij het huwe
lijk van Prinses Juliana en Prins Bern-
hard gedurende de periode dus van 8 Sep
tember 19367 Januari 1937.
Het album bevat werkelijk bijzonder
fraaie foto's (het werkje bestaat voorna
melijk uit illustraties, met zeer sobere on
derschriften) en opent met de drie por
tretten van de hoofdfiguren uit dit voor
ons volk zoo blijde gebeuren H. M. de
Koningin, Prinses Juliana en Prins Bern-
hard deze portretten zijn op zichzelf reeds
mooie staaltjes van reproductiekunst, in
driekleurendruk uitgevoerd met een resul
taat dat bezwaarlijk verbeterd kan wor
den. Als geheel dus een zeer geslaagde uit
gave.
x
Schip Werf bespreekt in het jongste
nummer, waarin een terugblik aan het
jaar 1936 wordt gewijd, o.m. de jongste
ontwikkeling van den vliegtuigbouw.
Voorts behandelt een artikel, dat in het
volgende nummer zal worden voortgezet,
het moderne loggen.
Het Kind.
In het jongste nummer stelt de redactie
een aardig onderwerp aan de orde. Een va
der klaagt tegenover een onderwijzer over
de lange schoolvacanties. Niet omdat hij
afgunstig is op de onderwijzers, maar om
dat z.i. de jeugd te veel vrij heeft
hij zegt o.m.„al dat lanterfanten leidt
tot degeneratieze zoeken het eene
pretje vóór, het andere nh. Leer ze wérken,
dan komt het geluk vanzelf
Een opinie die dus wel lijnrecht tegen
over de veel gehoorde meening staat, dat
de school juist te véél beslag op de kinde
ren legt en ze met huiswerk enz. overlaadt.
Nagekomen kalenders
Wij ontvingen nog kalenders van de Le
vensverzekering St. Eloy (een kantoor
kalender en één die blijkbaar meer voor de
huiskamer bestemd is). De fa. De Veij
Mestdagh alhier verscheen weder met haar
bekende kalender op het appèlvoorts ont
vingen wij kalenders van de fa. Denevers
Frères te Middelburg, de Ver zekering s-
Mij. „Sint Petrus" te Utrecht en een kalen
der met fraaie foto's van de Ziuitsersche
Verkeerscentrale te Zurich.
STOOMVAARTLIJNEN
Uit- en thuisvarende
„Blitar" (thuisr.) p. 12 Jan. Gibraltar
„Boschfontein" (uitr.) 10 Jan. van Dakar
„Edam" (thuisr.) 10 Jan. te Houston
„Indrapoera" (uitr.) 13 Jan. v. Port Said
„Johan de Witt" 13 Jan. van Batavia naar
Amsterdam
„Johan van Oldenbarnevelt" (thuisr.) 12
Jan. van Genua
„Kertosono" (thuisr.) p. 12 Jan. Point de
Galle
„Marnix van St. Aldegonde" 13 Jan. van
Amsterdam naar Batavia
„Meliskerk" (uitr.) 12 Jan. te Navalakki
„Madoera" 11 Jan. te New Orleans van
New York
„Mapia" 10 Jan. van Vancouver naar
Kaapstad
„Poelau Bras" (thuisr.) 13 Jan. van
Djedda
„Serooskerk" (thuisr.) 12 Jan. te Genua
„Springfontein" (thuisr.) 12 Jan. te Genua
„Singkep" (uitr.) p. 12 Jan. Ouessant
„Talissee" 13 Jan. te New York v. Java
„Tajandoen" (uitr.) 11 Jan. van Singapore
„Veendam" 12 Jan. te New York v. Rott.
TEELT VAN AARDAPPELEN,
SUIKERBIETEN EN VLAS.
Dezer dagen werden de aanvraagformu
lieren voor de teelt van aardappelen, sui
kerbieten en vlas door de Landbouw-Crisis-
organisatie, waaronder zij ressorteeren,
kende telers van die producten. Telers, die
op 18 Januari a.s. nog geen formulieren
mochten hebben ontvangen, wordt aangera
den zich onmiddellijk na dien datum te
wenden tot de provinciale landbouwcrisis
organisatie, waaronder zij ressorteeren,
teneinde alsnog een aanvraagformulier te
kunnen verkrijgen.
Alle aanvragen moeten uiterlijk 30 Ja
nuari a.s. in het bezit der landbouwcrisis
organisaties zijn.
MARKTBERICHTEN
MIDDELBURGSCHE MARKT.
14 Januari.
De aanvoer aan de graanmarkt was
heden matig.
Schokkers 1516.50 Kroonerwten
geruimd Kleine groene erwten 910
Witte boonen 1418.50 Ronde bruine
boonen 912 Lange bruine boonen
10—11.50 Gerst 8—9.
Aangevoerd door de Walchersche
boerinnen
Boter 0.73% per 5 ons.
Eieren 3.50 per 100 stuks.
Poelje-eieren 3 per 100 stuks.
Eendeieren 3.50 per 100 stuks.
Ganseieren 8 per 100 stuks.
Noteering handelaren
Boter 0.75 per 5 ons.
Eieren 3.40 per 100 stuks.
Poelje-eieren 2.75 per 100 stuks.
Eendeieren 3.25 per 100 stuks.
Particuliere prijs marktzetter
Boter 0.81 per 5 ons.
Eieren 4.50 per 100 stuks.
Poelje-eieren 4 per 100 stuk».
Eendeieren 4.50 per 100 stuks.
Particuliere prijs handelaren
Boter 0.82% per 5 ons.
Eieren 4.50 per 100 stuks.
Poelje-eieren 3.75 per 100 stuks.
WISSELKOERSEN
Noteering- van heden, 14 Januari 1937
des nam. 3 uur. (Officieel.)
Londen 8.96% Berlijn 73.47% Pa
rijs 8.52% Brussel 30.80y2 Zwitser
land 41.94 New-York f 1.82"/i«.
BEURS VAN AMSTERDAM
Amsterdam, 14 Januari, 3 uur.
Kalme handel. Onregelmatig
Beursverloop. Drukke affaire in
claims in Holland-Amerikalijn. Be-
leggingsmarkt stil. Amerika
kalm.
De omzetten op de Amsterdamsche Ef
fectenbeurs waren heden wederom van be
scheiden afmetingen. Het koersverloop was
daarbij onregelmatig. Over het geheel ge
nomen was de stemming gedrukt, doch
enkele afdeelingen vormden een uitzonde
ring en daarbij viel later op den middag
meerendeels toch een klein herstel waar
te nemen. Op de Scheepvaartafdeeling ging
het vrij druk toe in aandeelen Holland—
Amerika-Lijn, die ex-claim werden verhan
deld. Ook in de claims ontwikkelde zich
een vrij drukke affaire tegen prijzen, welke
in hoofdzaak varieerden van 40 tot 44.
Rekening houdende met de claim viel een
nadeeling koersverschil op te teekenen.
Oude booten waren prijshoudend. De Indi
sche lijnen waren meerendeels niet veel
veranderd. Naar verluidt zou spoedig wor
den besloten om de door de Benas aan de
Scheepvaartmaatschappijen verleende cre-
dieten kwijt te'schelden. Van de Industri-
eelen waren de bekende toonaangevende
soorten aan den gedrukten kant. Diverse
aandeelen in Scheepsbouwmaatschappijen
en Machinefabrieken waren echter vast
gestemd. Op de Petroleumafdeeling werden
Koninklijken ex-dividend 5 afgedaan,
waarbij de koers een benedenwaartsche
richting volgde. Voor enkele doorgaans
minder courante soorten zooals aandeelen
Perlak en Peudawa werd eenige belang
stelling aan den dag gelegd en daarbij wa
ren die goed gedisponeerd. De berichten
omtrent nieuwe afdoeningen door de Nivas
konden voor de Suikeraandeelen geen vas
te stemming te voorschijn roepen. H.V.A.'s
en de minder courante goudsoorten, als
mede de aandeelen in Indische Cultuurban-
ken werden meerendeels lager genoteerd.
Tabakken werden op kleine schaal ver
handeld, doch de Deli-aandeelen waren
goed prijshoudend. Voornamelijk Senem-
bah's. Rubberfondsen hadden een stil ver
loop. Amsterdam Rubbers waren in door
snee prijshoudend. De Beleggingsmarkt
had een rustig voorkomen en over het al
gemeen werd op ongeveer de koersen van
gisteren gehandeld. Waar kleine verschil
len voorkwamen beperkten die zich tot
kleine onderdeelen van procenten. De Ame-
rikaansche waarden vonden slechts matige
belangstelling. Alleen voor enkele laag ge
prijsde shares werd eenige attentie aan
den dag gelegd. De geldmarkt bleef ruim.
Prolongatie 1