HINDERLIJK VOLGEN. GEMENGD NIEUWS LAATSTE BERICHTEN Crisis-Publicatiën. leiding voldoende bleek te zijn voor het behalen van het beperkte certificaat, het welk docr de wet wordt voorgeschreven. 9 In 1931 koos een der eerste schepen zee, die een volledige installatie voor radio telefonie aan boord hadden en al spoedig reeds werden de groote voordeelen van deze nieuwe technische toepassing dermate hoog aangeslagen, dat het gebruik der radio-telefonie zich geleidelijk uitbreidde, met het gevolg dat ofschoon van wet telijke voorschriften geen sprake is thans het meerendeel dér in de vaart zijn de Nederlandsehe treilers met een derge lijke installatie is uitgerust. Percentueel gesproken staat Nederland op dit terrein niet achter bij de Engelsche treilervloot, wel bij België, in welk land tachtig procent van de visscherijschepen over een radio-telefonische inrichting de beschikking heeft. Ook de Nederlandsehe haringloggers vol gen geleidelijk meer en meer het voorbeeld van den grooteren broeder. Cursussen. Naar de heer Th. P. van den Berg, direc teur der Nederlandsehe Telegraaf Maat schappij „Radio-Holland" N.V., met wien een verslaggever van het A.N.P. over de ontwikkeling der radio-telefonie op het onderhavige gebied een onderhoud mocht hebben, mededeelde, heeft deze maatschap pij in verschillende visscherijhavenplaatsen cursussen georganiseerd inzake de oplei ding voor het certificaat van radio-tele- fonist. Voor deze cursussen bestaat zooveel ani mo, dat tbt dusver reeds ongeveer driehon derd certificaten z«n uitgereikt. Ook de zen winter vinden de cursussen voortgang. De eischen, welke aan het certificaat ten grondslag liggen, blijven binnen zeer rede lijke perken. Den leerlingen wordt in hoofdzaak eenig begrip bijgebracht om trent de bediening der toestellen, terwijl hun grondig wordt ingeprent, hoe zij moe ten handelen om niet op verkeerde golf lengten te storen e.d. De nog wel eens opduikende bewering, dat een der opvarenden van een treiler of haringlogger voortdurend aan het gewone werk onttrokken zou zijn, omdat hij zijn diensturen met zenden en luisteren zoek brengt, is geheel bezijden de waarheid. Het kuststation IJmuiden-Radio is op bepaalde uren van den dag open voor het radio- telefonisch verkeer met visschersschepen, welke zich dan melden, zoodat dan ook de reeder desgewenscht met zijn zich op zee bevindend personeel in verbinding kan tre den. De sprekers die op een afstand van vele mtjlen van elkander gescheiden zijn, kunnen elkaar tijdens een gesprek niet in de rede vallen, hetgeen zeker zijn voordee len heeft. Heeft bijvoorbeeld de reeder een vraag gesteld, dan geeft hij door een kort „over" te kennen, dat degeen, met wien hij het gesprek voert, kan antwoorden en zoo wordt over en weer het nieuws ge wisseld. Het noodsein. Bevindt zich een treiler tengevolge van slecht weer in moeilijkheden, dan staat den schipper door het bezigen van een telefo nisch noodsein den weg open, anderen van zijn benarde positie op de hoogte te bren gen. Dit noodsein het S.O.S. van den visschersman is het woord „Mayday", afgeleid van het Fransche „Aider". Hij moet dan hopen, dat hij gehoord zal worden, waarbij dadelijk kan worden op gemerkt, dat de mogelijkheid daarvan zeer groot is, aangezien de geheele Noordzee kust is „afgebakend" met Engelsche en Duitsche telefonie-stations. Een bezwaar hierbij is uiteraard dat, in tegenstelling met de radio-telegrafie, de radio-telefonie niet internationaal is, doch daar het En- gelsch als de voertaal kan gelden en de meesten der opvarenden van Nederland sehe treilers van de tale Albions een aan tal woorden machtig zijn, is het weder- zijdsch begrijpen vrijwel zeker. Het gebruik der radio-telefonie houdt zoowel mededeelingen in omtrent de vang sten en vischgronden als over marktprijzen en navigatie, terwijl bovendien de wal kan worden gewaarschuwd voor een eventueele spoedreparatie bij binnenkomst. In de prac- tijk is gebleken, dat de toestellen bij een behoorlijk onderhoud vrijwel nimmer aan leiding tot moeilijkheden geven. De plaat sing zoowel als de contróle welke laat ste vóór het vertrek geschiedt, waarbij mede wordt nagegaan of de noodige reser ve aan boord is - wordt door Radio-Hol land verzorgd. Het eoho-loodiugstoestel. Voor de moderne, op „tijdsbesparing" in gestelde visscherij is naar de heer van den Bergh in den loop van het onderhoud mededeelde het echo-loodingstoestel, dat als regel naast de radio-telefonische instal latie staat opgesteld, een zeer belangrijk hulpmiddel. Volgens de beschrijving, welke Radio-Holland er van geeft, bestaat het echolood, waarvan de werking gebaseerd is op de nieuwste toepassingen op het ge bied van physica. en radio, uit een projec- teur, een echometer en eenige accubatte rijen. De projecteur wordt onder in het schip opgesteld in een gegoten stalen, water dichte kast en hevat den piezo electrischen condensator, sfcaal-kwarts-staal. De kast van de projecteur is met een flens aan een passenden ring op de binnenzijde van de scheepshuid nabij de kiel bevestigd, zoodat 1 de piezo electrische condensator in vrij contact met het wr.ter is, doch niet buiten de huidplaten uitsteekt. "De echometer wordt geplaatst op de hrug of desgewenscht ergens anders en De reporters van de bladen, Stonden grandioos schaakmat, Want het vorstelijke echtpaar Heeft hen fijntjes beet gehad Onze knapste journalisten Wisten van den prins geen kwaad Totdat hij ze, listig lachend, Achter 't net thans visschen laat. Schoon 't publiek de laatste nieuwtjes Graag op tijd krijgt voorgezet, Heeft heel Neerland om de krijgslist Van het jonge paar toch pret Zóó veel maanden heeft een ieder Uur na uur haast meegeleefd, Dat het tijd wordt dat 't jong echtpaar Ook wat aan elkander heeft Zonder dat de fotografen Staeun te loeren naar hun prooi Neerland moet tevreden wezen, 't Heeft genoten, nu is 't mooi l Na de drukte, die het bruidspaar Al die weken kalm verdroeg, Heeft het nu toch voor een poosje Aan elkander heusch genoeg, En we moeten niet vergeten Dat het jonge vorstenpaar Niet met Jan Publiek getrouwd is, Maar uitsluitendmet elkaar (De Tijd.) HERMANKRAMER bestaat uit een stevige stalen kast, waarin zich de zender, de ontvanger en de diepte aanwijzer bevinden. Deze toestellen ver- eischen, nadat zij eenmaal zijn ingesteld, geen enkele regeling of afstemming. De diepte-aanwijzer, boven in de kast zicht baar opgesteld, omvat een zeer duidelijke diepte-schaal, waarlangs door middel van een spiegel een lichtpunt beweegt. Door een robuust uurwerk wordt de spiegel snel en met uiterst nauwkeurige regelmaat bewogen. De zender geeft automatisch elke secon de een kort hoogfrequent teeken, hetwelk door middel van de projecteur, in ultra- sonore golven omgezet, in een straalbundel recht naar beneden wordt uitgezonden, tegen den zeebodem weerkaatst en, door de projecteur opgevangen en in een hoog- frequenten stroomstoot opgezet, door mid del van den ontvanger den diepte-aanwij zer bereikt. Zoowel bij het zenden als het ontvangen van het teeken krijgt het snel langs de diepte-schaal bewegende lichtpunt een kleine, scherpe afwijking, waardoor een zgn. zendtand en een echotand ontstaan. Men kan de waterdiepte onder de kiel op dien echotand nauwkeurig aflezen. Als stroombron van de geheele installa tie dienen een paar accubatterijen, welke, op een daarvoor geschikte plaats inge steld, van tijd tot tijd worden opgeladen. Projecteur, echometer en batterijen zijn met kabels onderling verbonden. De bediening van het toestel is zeer eenvoudig en, eenmaal in gang gezet, geeft het met volmaakte regelmaat elke seconde een nauwkeurige diepte-aanwijzing. Slingeren en stampen van het schip heb ben geen invloed op de goede werking. Als men bedenkt, dat het gewone hand- lood slechts is te gebruiken bij weinig vaart en kleine diepte, terwijl loodingen met staaldraadtoestellen zeer bewerkelijk zijn en veel tijd vereischen, liggen de groo te voordeelen van het echo-loodingstoestel voor de hand. De echo-meter toch stelt een visscherman voortdurend in staat tot een nauwkeurige plaatsbepaling, welke plaats bepaling tenslotte zoowel noodig is voor de navigatie, als voor het nauwkeurig blijven op de gewenschte vischplaats. Voor de plaatsbepaling is uit den aard der zaak niet alleen de diepte van groot belang, doch ook de grondsoort. Het ultra-sonore echolood, waarmede in Engeland ongeveer 1100 visscherijschepen zijn uitgerust, ter wijl het ook in ons land op de treilers meer en meer ingang vindt, geeft eveneens aan wijzing omtrent de soort van grond, aan gezien bijv. bij steenen de echotand op de schaal brokkelig wordt. Radio-telefonie bij de binnenvaart. Keeren wij tenslotte nog even naar de radio-telefonie terug, dan dient vermeld te worden, dat zij enkele jaren geleden mede haar intrede heeft gedaan bij de binnen vaart en daar haar eerste toepassing te Rotterdam vond, wiaar eenige riviersleep- booten met de noodige installaties zijn uit gerust. Het Rotterdamsche walstation staat onder beheer van de gemeentetele foon. De eigen Rotterdamsche motorboot van Radio-Holland heeft eveneens een radio- teJefonische installatie en maakt daarvan dankbaar gebruik, evenals het instructie- vaartuig „Prinses Juliana" van het Onder wijsfonds voor de Scheepvaart, hetgeen van te meer beteekenis is omdat de jongelui, die aan boord van dit schip bekwaam worden voor hun toekomstig beroep, op zee in de werking der radio-telefonie geoefend kunnen worden. Last but not least is het gebruik van radio-telefonie ook in hooge mate van v/aarde gebleken voor de reddingbooten van de Noord- en Zuid-Hollandsche Red ding-Maatschappijen te Rotterdam en van de Zuid-Hollandsche Maatschappij tot red ding van drenkelingen. vanmorgen in handen gesteld van den offi cier van justitie. Groote kindersterfte in Britse h-Indië. Volgens een te New Delhi gepubliceerde statistiek heeft Britsch-Indië de grootste kindersterfte van de geheele wereld. In 1934 stierven van elke 1000 kinderen die geboren werden 187, terwijl in de centrale provincies bijna élk vierde kind na de geboorte overleed. Verdacht van ronse- 1 a r ij. De politie te Amsterdam heeft proces-verbaal opgemaakt tegen twee per sonen, verdacht van ronselarij, waarbij ver schillende personen zijn aangeworven voor Spaanschen krijgsdienst. De stukken zijn ZAL HET IN 1937 BETER ZIJN? 4 Dec. Amsterdam. Zigzaggende auto rijdt te water de bestuurder die danig onder den invloed verkeerde, kon gered worden de auto werd beschadigd. (Alg. Hbld.) 6 Dec. Utrecht. Doordat een autobestuur der een paar biertjes gedronken had, raakte hij met zijn wagen in een sloot, waaruit hij echter be vrijd kon worden. (Utr. Nieuwsbl.) 7 Dec. Haarlem. Vrachtauto rijdt een fietser aan, waardoor de fiets be schadigd wordt. De autobestuur der rijdt door, maar wordt door de politie aangehouden hij blijkt in kennelijken staat te verkeeren. (Haarl. Dagbl.) 6 Dec. Terheyden. Vrachtauto rijdt twee wielrijders aanfietsen bescha digd. De chauffeur, die naar ster ken drank rook, kon na achtervol ging gearresteerd worden. (Dagbl. v. N. Br.) lö Dec. Middelburg. Auto rijdt tegen een boom en wordt deerlijk gehavend. Beide inzittenden verkeerden onder den invloed een van hen gewond. Het tweetal had in Arnemuiden reeds een lantaarn kapot gereden (Vlissingsche Crt.) 11 Dec. Nijmegen. Een auto, waarvan de 6 inzittenden een stevig glas ge dronken hebben, rijdt met razende vaart een stilstaande auto in puin. Dank zij de samenwerking van de politie van Arnhem tot Nijmegen, gelukt het den bestuurder te ar resteeren, waarbij zijn, eveneens beschadigde, wagen in beslag ge nomen wordt. (Alg. Hbld.) 13 Dec. Nijmegen. De politie belet een dronken automobilist het verder rijden. (Prov. Geld. Nijm. Crt.) 17 Dec. Eindhoven. Dronken chauffeur rijdt tegen een autobus op, waar bij zijn wagen vernield, de bus be schadigd en zijn medereiziger ge wond wordt. (Het Huisgezin). 18 Dec. Amsterdam. Een vrachtauto botst tegen een tram, rijdt over een vluchtheuvel, waarbij een lantaarn paal afknapt, rijdt met groote vaart door, botst tegen een taxi en rijdt tenslotte via een vluchtheu vel weer tegen een lantaarnpaal. Beide inzittenden waren dronken. Wonder boven wonder geen per soonlijke ongelukkon. (Telegraaf.) REGEN EN MIST, OOK OP SCHIPHOL. De „Spei'wer" en de „Haan" landen te Vlissmgen. Het slechte weer regen, gepaard gaan de met vrij zwaren mist heeft tot gevolg gehad, dat vanmorgen geen der verkeers- machines op Schiphol heeft kunnen landen. Het Douglas-vliegtuig PH-AKS „Sper wer", dat uit Londen vertrokkenwas, is om deze redenen op het vliegveld te Vlis- singen geland, waar eveneens de PH-AKH „de Haan" uit Amsterdam aangekomen is. Zooals eenigen tijd geleden ook het geval was, zy'n thans weer te Vlissingen de rei zigers in de voor hen bestemde vliegtuigen overgestapt, waarna „De Sperwer" naar Londen is teruggekeerd en de „Haan" de reis naar Parijs heeft voortgezet. De eveneens uit Londen vertrokken ma chine, de nieuwe Douglas D.C. 3 PH-ALI, die bestuurd werd door den gezagvoerder Scholte, heeft op Nederlandsch grondge bied een landing gemaakt op het vliegveld De Kooy bij Den Helder. Het voornemen was, van hier verder door te vliegen naar Scandinavië, in welk verband van Schiphol een extra machine met voor het Noorden bestemde passagiers naar De Kooy is vertrokken, teneinde dezen gelegenheid te geven in de PH-ALI de „Ibis" over te stappen. In verband met de slechte weersomstan digheden zal het van Indië op de thuisreis zijnde K.L.M.-vliegtuig „Kwak", dat te Marseille is aangekomen, vandaag de reis naar Schiphol niet voortzetten. GEHAKT IN BLIK. De Regeeringspersdienst meldt? Naar aanleiding van de in de pers ver schenen berichten omtrent het verzoek tot surseance van betaling door de Neder landsehe Vleeschindustrie te IJmuiden, die destijds bij wijze van proef een hoeveelheid gehakt in blik voor het departement van Sociale Zaken heeft aangemaakt, wordt ons medegedeeld, dat de fabricage van be doeld gehakt in blik reeds sedert Juli van het vorig jaar is stopgezet, nadat gebleken was dat tengevolge van een constructie fout in een der bij de bereiding gebruikte autoclaven, een gedeelte van het geprodu ceerde gehakt bij de sterilisatie was over verhit. De toen in omloop zijnde blikken zijn alle door den fabrikant teruggenomen. Er behoort op te worden gewezen dat het varken s-gehakt in blik, dat thans ten behoeve van werkloozen en armlastigen sedert eenige maanden in distributie wordt gebracht, van geheel andere samenstelling is en afkomstig van een 20-tal vleeschcon- servefabrieken in den lande, die na gehou den inschrijving bij de fabricage daarvan zijn ingeschakeld geworden. Aan de productie daarvan is door de Nederlandsehe Vleeschindustrie te IJmui den voornoemd, niet deelgenomen. Het door laatstgenoemde geproduceerde ge hakt in blik is sedert Juli 1936 uit de dis tributie genomen. Nog kan worden medegedeeld, dat tus- schen het departement van Sociale Zaken en de Ned. Vleeschindustrie geen an dere verhouding bestond dan die van koo- per en verkooper. OPDRACHT TOT DEN BOUW VAN EEN ZEESLEEPBOOT. De N.V. Internationale Sleepdienst Mij. L. Smit en Co., te Rotterdam, heeft den bouw van een motorzeesleepboot opgedra gen aan de N.V. Machinefabriek en Scheepswerf van P. Smit Jr., te Rotterdam. De hoofdafmetingen van deze zeesleep boot zijn 52.50 x 8-80 x 5.35 meter. De voorstuwingsinstallatie bestaat uit een Smit-Burmeister and Wayne zes-cylinder tweetact-motor, welke direct op de schroef gekoppeld is en een vermogen ontwikkelt van 3000 P.K. Schip en machine-installatie zullen wor den gebouwd onder speciaal toezicht van scheepvaartinspectie en Lloyd's Register of Shipping. Het schip zal ingericht worden, zoowel voor lange sleepreizen als voor bergings doeleinden. De werking-radius bedraagt 15.000 mijl en de snelheid 15% knoop. VAN ONZE BOEKENTAFEL Oranje-album. Bij de N.V. Handelsdrukkerij Holdert Co. te Amsterdam verscheen een Oranje album, waarin de voornaamste gebeurtenis sen zijn vastgelegd gedurende den verlo vingstijd, den ondertrouw en bij het huwe lijk van Prinses Juliana en Prins Bern- hard gedurende de periode dus van 8 Sep tember 19367 Januari 1937. Het album bevat werkelijk bijzonder fraaie foto's (het werkje bestaat voorna melijk uit illustraties, met zeer sobere on derschriften) en opent met de drie por tretten van de hoofdfiguren uit dit voor ons volk zoo blijde gebeuren H. M. de Koningin, Prinses Juliana en Prins Bern- hard deze portretten zijn op zichzelf reeds mooie staaltjes van reproductiekunst, in driekleurendruk uitgevoerd met een resul taat dat bezwaarlijk verbeterd kan wor den. Als geheel dus een zeer geslaagde uit gave. x Schip Werf bespreekt in het jongste nummer, waarin een terugblik aan het jaar 1936 wordt gewijd, o.m. de jongste ontwikkeling van den vliegtuigbouw. Voorts behandelt een artikel, dat in het volgende nummer zal worden voortgezet, het moderne loggen. Het Kind. In het jongste nummer stelt de redactie een aardig onderwerp aan de orde. Een va der klaagt tegenover een onderwijzer over de lange schoolvacanties. Niet omdat hij afgunstig is op de onderwijzers, maar om dat z.i. de jeugd te veel vrij heeft hij zegt o.m.„al dat lanterfanten leidt tot degeneratieze zoeken het eene pretje vóór, het andere nh. Leer ze wérken, dan komt het geluk vanzelf Een opinie die dus wel lijnrecht tegen over de veel gehoorde meening staat, dat de school juist te véél beslag op de kinde ren legt en ze met huiswerk enz. overlaadt. Nagekomen kalenders Wij ontvingen nog kalenders van de Le vensverzekering St. Eloy (een kantoor kalender en één die blijkbaar meer voor de huiskamer bestemd is). De fa. De Veij Mestdagh alhier verscheen weder met haar bekende kalender op het appèlvoorts ont vingen wij kalenders van de fa. Denevers Frères te Middelburg, de Ver zekering s- Mij. „Sint Petrus" te Utrecht en een kalen der met fraaie foto's van de Ziuitsersche Verkeerscentrale te Zurich. STOOMVAARTLIJNEN Uit- en thuisvarende „Blitar" (thuisr.) p. 12 Jan. Gibraltar „Boschfontein" (uitr.) 10 Jan. van Dakar „Edam" (thuisr.) 10 Jan. te Houston „Indrapoera" (uitr.) 13 Jan. v. Port Said „Johan de Witt" 13 Jan. van Batavia naar Amsterdam „Johan van Oldenbarnevelt" (thuisr.) 12 Jan. van Genua „Kertosono" (thuisr.) p. 12 Jan. Point de Galle „Marnix van St. Aldegonde" 13 Jan. van Amsterdam naar Batavia „Meliskerk" (uitr.) 12 Jan. te Navalakki „Madoera" 11 Jan. te New Orleans van New York „Mapia" 10 Jan. van Vancouver naar Kaapstad „Poelau Bras" (thuisr.) 13 Jan. van Djedda „Serooskerk" (thuisr.) 12 Jan. te Genua „Springfontein" (thuisr.) 12 Jan. te Genua „Singkep" (uitr.) p. 12 Jan. Ouessant „Talissee" 13 Jan. te New York v. Java „Tajandoen" (uitr.) 11 Jan. van Singapore „Veendam" 12 Jan. te New York v. Rott. TEELT VAN AARDAPPELEN, SUIKERBIETEN EN VLAS. Dezer dagen werden de aanvraagformu lieren voor de teelt van aardappelen, sui kerbieten en vlas door de Landbouw-Crisis- organisatie, waaronder zij ressorteeren, kende telers van die producten. Telers, die op 18 Januari a.s. nog geen formulieren mochten hebben ontvangen, wordt aangera den zich onmiddellijk na dien datum te wenden tot de provinciale landbouwcrisis organisatie, waaronder zij ressorteeren, teneinde alsnog een aanvraagformulier te kunnen verkrijgen. Alle aanvragen moeten uiterlijk 30 Ja nuari a.s. in het bezit der landbouwcrisis organisaties zijn. MARKTBERICHTEN MIDDELBURGSCHE MARKT. 14 Januari. De aanvoer aan de graanmarkt was heden matig. Schokkers 1516.50 Kroonerwten geruimd Kleine groene erwten 910 Witte boonen 1418.50 Ronde bruine boonen 912 Lange bruine boonen 10—11.50 Gerst 8—9. Aangevoerd door de Walchersche boerinnen Boter 0.73% per 5 ons. Eieren 3.50 per 100 stuks. Poelje-eieren 3 per 100 stuks. Eendeieren 3.50 per 100 stuks. Ganseieren 8 per 100 stuks. Noteering handelaren Boter 0.75 per 5 ons. Eieren 3.40 per 100 stuks. Poelje-eieren 2.75 per 100 stuks. Eendeieren 3.25 per 100 stuks. Particuliere prijs marktzetter Boter 0.81 per 5 ons. Eieren 4.50 per 100 stuks. Poelje-eieren 4 per 100 stuk». Eendeieren 4.50 per 100 stuks. Particuliere prijs handelaren Boter 0.82% per 5 ons. Eieren 4.50 per 100 stuks. Poelje-eieren 3.75 per 100 stuks. WISSELKOERSEN Noteering- van heden, 14 Januari 1937 des nam. 3 uur. (Officieel.) Londen 8.96% Berlijn 73.47% Pa rijs 8.52% Brussel 30.80y2 Zwitser land 41.94 New-York f 1.82"/i«. BEURS VAN AMSTERDAM Amsterdam, 14 Januari, 3 uur. Kalme handel. Onregelmatig Beursverloop. Drukke affaire in claims in Holland-Amerikalijn. Be- leggingsmarkt stil. Amerika kalm. De omzetten op de Amsterdamsche Ef fectenbeurs waren heden wederom van be scheiden afmetingen. Het koersverloop was daarbij onregelmatig. Over het geheel ge nomen was de stemming gedrukt, doch enkele afdeelingen vormden een uitzonde ring en daarbij viel later op den middag meerendeels toch een klein herstel waar te nemen. Op de Scheepvaartafdeeling ging het vrij druk toe in aandeelen Holland— Amerika-Lijn, die ex-claim werden verhan deld. Ook in de claims ontwikkelde zich een vrij drukke affaire tegen prijzen, welke in hoofdzaak varieerden van 40 tot 44. Rekening houdende met de claim viel een nadeeling koersverschil op te teekenen. Oude booten waren prijshoudend. De Indi sche lijnen waren meerendeels niet veel veranderd. Naar verluidt zou spoedig wor den besloten om de door de Benas aan de Scheepvaartmaatschappijen verleende cre- dieten kwijt te'schelden. Van de Industri- eelen waren de bekende toonaangevende soorten aan den gedrukten kant. Diverse aandeelen in Scheepsbouwmaatschappijen en Machinefabrieken waren echter vast gestemd. Op de Petroleumafdeeling werden Koninklijken ex-dividend 5 afgedaan, waarbij de koers een benedenwaartsche richting volgde. Voor enkele doorgaans minder courante soorten zooals aandeelen Perlak en Peudawa werd eenige belang stelling aan den dag gelegd en daarbij wa ren die goed gedisponeerd. De berichten omtrent nieuwe afdoeningen door de Nivas konden voor de Suikeraandeelen geen vas te stemming te voorschijn roepen. H.V.A.'s en de minder courante goudsoorten, als mede de aandeelen in Indische Cultuurban- ken werden meerendeels lager genoteerd. Tabakken werden op kleine schaal ver handeld, doch de Deli-aandeelen waren goed prijshoudend. Voornamelijk Senem- bah's. Rubberfondsen hadden een stil ver loop. Amsterdam Rubbers waren in door snee prijshoudend. De Beleggingsmarkt had een rustig voorkomen en over het al gemeen werd op ongeveer de koersen van gisteren gehandeld. Waar kleine verschil len voorkwamen beperkten die zich tot kleine onderdeelen van procenten. De Ame- rikaansche waarden vonden slechts matige belangstelling. Alleen voor enkele laag ge prijsde shares werd eenige attentie aan den dag gelegd. De geldmarkt bleef ruim. Prolongatie 1

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1937 | | pagina 3