500 300 25 K.LM.-vliegtuig bij Croydon brandend neergestort CONFECTIE S.WIENER&Co. WOENSDAG 9 DECEMBER IVo. 291 74e Jaargang 1936- liitim[imif.M Di VELDE li., lliltM ül-tO, Ilissiap. Itltl. ID. FisMiniii MUI Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen 14 dooden; 3 gewonden. ELECTRISCH KOKEN STADS- EN PROVINCIENIEUWS §d?cuf1cnisscw clew dsagj ONZE PRIJZEN AANGEPAST VERGEVORDERD SEIZOEN VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland en Frankiijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct.p. regel. Kleine advertenties van 1—5regels 50 ct. ledereregel meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1 5 regels f 1.alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim. gulden bij verlies van een wijsvinger. gulden bij verlies van een anderen vinger. AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit twee bladen. Eerste blad Na betrekkelijk langen tijd voor ernstige ongelukken gespaard te zijn, heeft heden morgen een ramp van ontstellenden om vang onze Nederlandsche Luchtvaartmaat schappij getroffen. Wij schreven juist een „Kort Commen taar" over de gedeeltelijke heropening van de Zeeuwsche luchtlijn, toen het treurige nieuws binnen kwam, dat nabij Croydon een K.L.M.-toestel even na het vertrek, brandend is neergestort en dat talrijke slachtoffers te betreuren zijn. Daar het ons op dit oogenblik daarom minder gepast voorkomt ons woord van critiek inzake Zeeuwsche luchtvaartaangelegenheden te publiceeren in dezelfde courant waarin wij van de nieuwe ramp moeten verhalen, zul len wij het bewuste „Kort Commentaar" morgen plaatsen. Blijkens de tot op dit oogenblik door ons ontvangen berichten, heeft de ramp zich als volgt toegedragen i Hedenmorgen vertrok op den dienst van 10 uur uit Croydon het Douglas-vliegtuig de DC 2 PHAKL („Lijster") onder com mando van den bestuurder Ha.utzmayer, vergezeld van den marconist Van Bemmel, den werktuigkundige Verkerk en de stewardess ,mej. Bongertman. Het zicht was'gering, waarom het'toestel met een. tractor werd gebracht op de witte lijn, waar langs de vliegtuigen onder zulke omstandigheden, volgens voorschrift, moe ten vertrekken. Kort na het vertrek van het vliegtuig heeft dit blijkbaar, om nog onbekende rede nen, een scherpe bocht naar links gemaakt, omstreeks 90 graden op den oorspronke- lijken koers en is daarbij in aanraking ge komen met het dak van twee huizen, waar na brand uitbrak. Het toestel stiet tegen het dak, wierp een schoorsteen omver, raakte vervolgens een telegraafleiding en stiet vervolgens tegen een huis aan de andere zijde der straat. Dit huis vloog in brand en ging geheel in vlammen op. Men gelooft dat de stewardess uit het toestel sprong op het oogenblik dat het omlaag stortte. Verhaal van een ooggetuige. Een ooggetuige vertelde ons het vol gende Ik hoorde een slag en rende de straat in. Ik zag dat een vliegtuig neergestort v/as op het dale van een leeg huis. Het toestel was in brand gevlogen en dienten gevolge geraakte ook het huis in brand. Het huis brandde geheel af. Een andere ooggetuige vertelde Ik hoorde een vreeselijken slag en toen ik in de richting keek, waar de slag ver oorzaakt was, zag ik een brandend vlieg tuig op een huis. Ook het huis vloog in brand en ik holde verschrikt weg. De hitte was zoo hevig," dat men niet bij bet vliegtuig kon komen. Het vliegtuig viel van het dak af, kan telde en sloeg den top van een grooten boom af. De brand nam onmiddellijk een grooten omvang aan, waarschijnlijk doordat de ben zinetanks in brand vlogen en het vliegtuig bij het vertrek een groote lading benzine aan boord had. Onzekerheid. Hedenmiddag te ruim twaalf uur was men op het hoofdkantoor der K.L.M. nog niet zeker van welke machine op Croydon door de ramp was getroffen. Het stond vrijwel vast, dat het een der Douglas D.C. 2-toestellen moest zijn en wel de „Toekan" of de „Lijster". Doordat een der machines gisteravond tengevolge van den mist niet van Croydon kon vertikken, waren er twee toestellen gedurende den nacnt te Londen gebleven. Men was er vanmorgen niet zeker van, Welke machine het eerst naar Amsterdam was gestart, omdat dit in overleg, met den Londenschen vertegenwoordiger der K.L.M. Wordt geregeld. Groote verslagenheid op Schiphol. Op Schiphol verkeerde men te ongeveer één uur hedenmiddag nog in het onzekere, omtrent de juiste toedracht van de ramp. De „Toekan" die ongeveer kwart over twaalf had moeten binnenkomen, was nog steeds niet geland, zoodat men nog niet over de gegevens van ooggetuigen beschik te. De verslagenheid is onder het personeel van de luchthaven en onder de collega's van de omgekomen bemanning wel zeer groot. De gegevens waarover men op dat uur op Schiphol beschikte, waren de volgende Het K.L.M.-toestel „Lijster", een Dou glas D.C. 2, dat de registratieletters P.H.- A.K.L. draagt, dat gisteravond naar Lon den was vertrokken, is hedenmorgen te 10.30 uur Engelsche tijd van het vliegveld Croydon opgestegen. De bemanning be stond uit L. Hautzmayer, piloot, den ra diotelegrafist P. C. V. van Bemmel en den werktuigkundige Verkerk. Stewardess was mej. H. Bongertman. Er waren 13 passa giers geboekt. Bij het vertrek van het toestel, waren de weersomstandigheden zeer slecht. Er hing over het vliegveld een dikke mistlaag, zoodat het vliegtuig moest starten langs den mistpeil, een tegelbaan bedoeld om houvast te geven bij den aanloop. Enkele minuten na den start, men v/eet niet zeker cf het drie of zes minuten was, is het vliegtuig zijwaarts van de startrichting in den tuin van een huis terecht gekomen. Na de botsing brak er brand uit. Een van de ernstigste rampen die de K.L.M. ooit trof. Het ontstellende bericht dat de Douglas- vogel „Lijster" vanmorgen bij het vertrek van Croydon in brand gevlogen en ver- woest is, heeft, zooals te begrijpen valt, op Schiphol groote verslagenheid teweeg ge bracht. De bijzonderheden over de ramp, kwamen uiteraard druppelsgewijs binnen, doch spoedig was ook hier bekend, dat, uitgezonderd de ramp van de „Gaai", die op 20 Juli 1935 nabij St. Bernardino in Zwitserland to pletter is gevlogen, deze nieuwe ramp, wat het aantal der slacht offers betreft, wel de grootste is geweest, welke de K.L.M. ooit heeft getroffen. Zoo wel piloten als grondpersoneel bespraken, in groepjes bijeen staande, over dit nieuwe ernstige offer, dat de luchtvaart geëischt heeft, waarbij hun deelneming uiteraard vooral uitging naai' de bemanning van het verongelukte vliegtuig, van wie de gezag voerder Hautzmayer eerst op 1 April ji. in dienst der maatschappij was getreden. Het bericht dat de stewardess mej. Bongertman tot de geredden behoort, en niet ernstig gekwetst is, werd vooral onder de enkele collega's, die op de luchthaven aanwezig waren, met blijdschap ontvangen. Overigens ging de dienst uiteraard zijn gewonen gang, kort na elkander vertrok ken twee Douglas-vogels met passagiers naar hun bestemming. Na den staat over het besneeuwde, in een modderpoel her schapen grasveld, waren zij spoedig in den grijzen nevel, welke over het vliegveld hing, aan het oog onttrokken. Te ongeveer kwart voor een werd op het stationsgebouw de vlag halfstok gehe- schen en kort daarna was het droeve nieuws van de jongste ramp bij allen op Schiphol bekend en werd, ook in 't restau rant, waar verscheidene passagiers op het vertrekuur van de vliegtuigen waarin zij hun plaatsen besproken hadden, wachtten, over niets anders gesproken. Nadere mededeelingen van den heer Plesman. Hedenmiddag om 1.15 uur heeft de heer A. Plesman, directeur van de K.L.M., die zeer onder den indruk van de ramp was, enkele aanvullende mededeelingen gedaan. De heer Plesman deelde mede, dat hij om kwart voor elf vernam dat een K.L.M.- toestel in de nabijheid van het vliegveld Croydon zou zijn neergestort. Hij heeft toen onmiddellijk kapitein Leverton, vertegen woordiger van de K.L.M. op Croydon op gebeld. Deze was echter met zijn staf naar He plaats des onheils vertrokken. Na eenigen tgd heeft kapitein Leverton de Haagsche directie opgebold en medege- deelu, dat het zicht in Croydon hedenmor gen zeer gering was. Het vliegtuig is dan ook, hetgeen zeer normaal is, „blind ge start", d.w.z. dat het toestel op de witte startlijn wordt gebracht en op zijn instru menten start. Na den start zou het dan 90 graden zijn afgeweken en dicht bij het vlieg veld op de daken van twee huizen gestort zijn. Onmiddellijk na de ramp heeft kapi tein Leverton, mej. Bongertman, head-ste wardess van de K.L.M. gesproken. Zij was slechts licht gekwetst en het was nog niet zeker of zij naar een ziekenhuis dan wel naar het hotel op Croydon zal worden over gebracht. Mej. Bongertman, zoo zèide de heer Plesman, die naar men weet veel ge vlogen heeft, zal misschien kunnen vertel len wat er eigenlijk gebeurd is. Van de gewonden zijn vijf passagiers naar het ziekenhuis overgebracht. Drie zul len er wel herstellen. Voorts deelde de heer Plesman mede, dat de val van het vliegtuig een storing van de telefoonverbindingen ten gevolge heeft gehad. Blijkens mededeeling van den heer Kauf- mann, vertegenwoordiger van de K.L.M. in Londen, is het vliegtuig zes K.M. van Croy don af neergestort. Wanneer dit juist is, aldus de heer Plesman, zou het ongeluk 2 minuten na den start gebeurd zijn. De passagierslijst. De volgende passagiers bevonden zien aan boord Mevr. Hoene (Poolsche), mej. Lipsy (Zuid-Afrika), de heeren Hoene (Pool), baron van Hoehenberg (Duitscher), Mer- ser (Duitscher), Schubach (Duitscher), ir. A. van Donkelaar (Nederlander), Vigeliui (Fin), Dickson (Zweed), Lindmann (Zweed), Pearson (Engelschman), La Cierva (Spanjaard), Stent (nationaliteit onbekend). 14 dooden, 3 gewonden. Officieel wordt medegedeeld, dat bij het ongeval veertien personen om het leven zijn gekomen en drie gewond. In het ziekenhuis zijn drie van de vyf ge wonden, welke daar waren opgenomen, in middels overleden. De drie overlevenden zijn de passagiers Schubach, de radiotelegrafist Van Bemmel, wiens toestand echter zeer ernstig is en de stewardess mej. Bongertman. Piloot Hautzmayer. De bij de ramp van de „Lijster" om het leven gekomen gezagvoerder van de ma chine, L. Hautzmayer heeft een leeftijd van 43 jaar bereikt. Hij werd te Fuerstenfeld in Oostenrijk geboren op 15 April 1893. Op 1 April j.l. had hij, voorloopig voor een jaar. een aanstelling bij de K.L.M. ge kregen. In vroeger jaren was hij een bekende legervlieger, terwijl hij later vooral groote ervaring als Alpenvlieger heeft opgedaan. Het was uit dien hoofde, dat de directie van de K.L.M. op zijn medewerking prijs stelde voor het bevliegen van de route naar Mi laan. Op het traject AmsterdamLonden had, hij nog weinig gevlogen. In het pilotencorps van de K.L.M. stond hij, ondanks het korte dienstverband, be kend als een goed kameraad. Juan de la Cierva. Juan de la Cierva, die op zoo noodlottige wijze om het leven kwam, is de bekende uitvinder van de auto-giro. De la Cierva, die Spanjaard was, demonstreerde dit toe stel voor het eerst in 1923. Het ontleent zijn opwaartsche kracht aan een stel ro- teerende oppervlakken, welke gelijk schroefbladen onder een geringen hoek met de baan bewegen. Zij ontleenen dit in onderscheid met de helicoptere, welke mechanisch wordt aangedreven hun be weging aan de voorwaartsehe beweging van het vliegtuig. Onder de auto-girobla den is een klein vast draagvlak aange bracht, dat 20 pet. van de totale lift geeft en dat de ailerons voor de dwarsbesturing draagt. Sedert 1928 heeft dit vliegtuig een prac- tische bruikbaarheid gekregen. Zoowel in Europa als Amerika heeft de auto-giro zich tot een bruikbaar en veilig vliegtuig ont wikkeld. Óver zijn uitvinding schreef De la Cier va een werk getiteld „The theory of the autogiro". Het onderzoek naar de oorzaak. Met het lijntoestel van de K.L.M. „Fla mingo" zijn vanmiddag van Schiphol naar Croydon vertrokken de heeren dr. ir. H. J. van der Maas, van den Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart en J. van der Heiden, inspecteur van den Luchtvaartdienst van het Departement van Waterstaat, teneinde het onderzoek der Engelsche autoriteiten naar de vliegramp te Croydon bij te wo nen. De verongelukte werktuigkundige Verkerk. De heer J. Verkerk, die als werktuig kundige deel uitmaakte van de bemanning van de „Lijster", was 22 Februari 1912 ge boren. Hij doorliep de Zeevaartschool te Vlissingen en werd aangesteld tot machi nist bij de Java-China-Japan-Lijn. In Mei 1934 trad hrj brj de K.L.M. als werktuig kundige in dienst. Verkerk was ongehuwd. Zie verder Laatste Berichten BEZOEKT DE DEMONSTRATIE op Vrijdag 11 December half drie. Toonzaal Koningsweg 45 N.V. P.Z.E.M. De werkloosheid in onze stad. Bjj den Gemeentelijken Dienst der Ar beidsbemiddeling alhier stonden per 7 De cember als werkzoekenden ingeschreven Mannen 1 drukker, 24 grondwerkers, 2 loodgieters, 2 mastiekers, 16 metselaars, 23 opperlieden, 43 schilders, 6 stucadoors, 74 timmerlieden, 3 ververs, 4 vlechters, 1 voeger, 1 opzichter, 7 meubelmakers, 2 politoerders, 4 stoffeerders, 6 kleermakers, 3 schoenmakers, 172 metaalbewerkers, 12 brood/banketbakkers, 1 aide, 9 slagers, 4 tuinlieden, 4 magazijnbedienden, 6 reizi gers/agenten, 8 winkelbedienden, 8 chauf feurs, 16 kellners, 28 loopers, 2 portiers, 3 sleepers, 39 transport-arbeiders, 30 kan toorbedienden, 2 musici, 5 onderwijzers, 57 varensgezellen (w.o. stuurlieden, machinis ten, stokers, matrozen, enz.) en 133 losse arbeiders. Vrouwen 2 winkeljuffrouwen,1 kan toorbediende, 2 huishoudsters, 7 dienstbo den en 2 werksters. Totaal 775 ingeschrevenen, waarvan 46 in de werkverschaffing. Vorige week 759 personen. Alzoo een vermeerdering van 16 werk zoekenden. Opening Ford-bedrijf. De Vlissingsche Automobielhandel en Garage-onderneming Singel 120122 hier ter stede, fungeert met ingang van morgen als „official Ford-dealer" en de opening van het nieuw bedrijf zal morgenmiddag geschieden. Het aantal Ford-automobielen dat over heel de wereld, maar ook hier te lande en in Zeeland gebruikt wordt, neemt steeds toe en dit maakt het voor de bezitters van Ford-auto's van beteekenis, steeds over ori- gineele onderdeelen en deskundige service te kunnen beschikken. Een lang niet onbelangrijke afdeeling van het nieuwe bedrijf is dus wel het ma gazijn, dat steeds een grooten voorraad oorspronkelijke Ford-onderdeelen en acces soires zal bevatten, zoodat men er zeker van is, voor ztjn wagen bij eventueele re paratie e.d. het beste te krijgen dat be schikbaar is. Zooals reeds gezegd, wordt het nieuwe bedrijf Donderdagmiddag geopend, terwijl 's avonds in het Luxor-theater de Ford geluidsfilm zal worden vertoond. Het nieuws van den dag in beeld. Foto's in onze Tijdinghal. De nieuwe spoorhef brug over het in aan leg zijnde kanaal KoehoornAlkmaar is deze week in gebruik genomen. Deze brug ligt in de speciaal aangelegde spoorlijn van de groentenveiling te Noord-Scharwou- do, een der grootste in cms land, naar het station van genoemd plaatsje. Een der belangrijkste vraagstukken bij het a.s. huwelijk van Prinses Juliana was de verwarming van de Groote Kerk tijdens de huwelijksplechtigheid. Daar de oude niet aan de eischen voldeed, is men er toe overgegaan een geheel nieuwe verwarming aan te leggen. Muziek- en Tooneelavond C.J.M.V, uitgesteld. Men verzoekt ons de aandacht te ves tigen op de in dit nummer voorkomende advertentie waarin wordt bericht, dat de muziek- en tooneelavond van de C.J.M.V. is uitgesteld tot 16 December a.s. Vlissingsche Speeltuinvereeniging. Zaterdagmiddag a.s. zal de Vlissingsche Speeltuinvereeniging voor de kinderen van de leden van deze vereeniging een Sint- Nicolaasfeestje in „De Oude Vriendschap" houden, waar de goochelaar Prof. Hassan- Ben-Ali zijn medewerking zal verleenen. Het streven naar economische onaf hankelijkheid. (Hoofdartikel Tweede blad) Een ernstige vliegramp eischt 14 slachtoffers. K.L.M.-vliegtuig bij Croy don neergestort. (Luchtvaart), Beslissing in Engeland wordt thans spoedig verwacht. (Buitenland) De opstand in Spanje het gisteren verwachte nieuwe offensief heeft niet plaats gehad. (Buitenland) Fransche Kamer heeft de nieuwe pers wetten aangenomen. (Buitènland) De begroofcing van Waterstaat door de Tweede Kamer aangenomen. (Tweede Kamer) Vermoedelijke dader van den moord te Amsterdam gearresteerd. (Gemengd Nieuws) ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN AAN HET ZIE ETALAGES; LANGE DELFT - MIDDELBURG Des avonds zal in dezelfde zaal de ca baretclub van het Marine Sanatorium fonds onder leiding van Jack de Coninek een uitvoering geven ten bate van meer genoemde vereeniging. Voor verdere bijzonderheden verwijzen wij naar de advertentie elders in dit num mer. Vrydenkersvereeniging „De Dageraad". Bovengenoemde vereeniging zal op Woensdag 16 December a.s. in „De Oude Vriendschap" een openbare protestvergade ring houden tegen de voorgenomen intrek king van de zendvergunning van den Vrrj- denkers-Radio-Omroep. Als sprekers zul len optreden de heeren J. Hoving van Amsterdam en J. H. Scheps van Zeist. Men zie verder de in dit nummer voor komende advertentie. A. G. O Verandering in het Programma. In verband met verplichtingen elders welke weer voortvloeien uit de huwelijks feestelijkheden, zal de violist Sam Swaap zijn concert voor A.G.O. niet op den aan vankelijk vastgestelden datum in Januari kunnen geven, zoodat het tot 3 Februari a.s. is uitgesteld. Dinsdag 15 December treedt voor A.G.O. de Tooneelgroep „Het Masker" op, met het blijspel „Vorstelijke Emigranten" wij ver wijzen hiervoor naar de elders in dit blad voorkomende advertentie. Vlïssingsch Scheepvaartnieuws, Aangekomen: Nederlandsche motorsche pen „Broedertrouw" en „Jura", beide van Londen. Om te bunkeren Engelsch stoomschip „Harperley" van Buenos Ayres Deensch stoomschip „Wm. Th. Malling" van Dene marken Zweedsch stoomschip Sever-in" van Burea Italiaansch stoomschip „Afri- cana" van GdyniaDuitsch stoomschip „Ida Blumenthal" van Kopenhagen. Vertrokken „Harperley" naar Kopen hagen „Severin" naar St. Louis du Rho ne „Wm. Th. Malling" naar zee „Afri- cana" naar Civita Vecchia „Ida Blumen thal" naar Londen„Catharina" en „Re- ini" naar Londen.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1936 | | pagina 1