c: UIT DE PROVINCIE SPORT 1 De gouden sleutel heel voor de autoriteiten is, hooge ambte naren door de pers anders behandeld wor den dan maatschappelijk lager gesitueer den? Dit zou een meten met twee maten zyn. De Minister vergeet, dat de zaak door de handelingen van die autoriteiten bekend geworden is en geruchten daaromtrent dan ook reeds circuleerden vóórdat de pers er zich mee bemoeide en vóórdat de méést geruchtmakende inhechtenisnemingen plaats hadden gevonden. Men vrage zich af, hoe de zaak dan geheim had kunnen v/orden gehouden na laatstbedoelde in hechtenisnemingen en na het bericht om trent schorsing en na de besluiten der re geering tot ontslag uit bepaalde functies. Van het verwijt van lichtvaardig optre den van politie en justitie maakt de mi nister zich af door de verklaring, dat van een dergelijk optreden, waarin hij is ge kend, naar zijn stellige overtuiging niet ge sproken mag worden. Daar de Minister mededeelt, dat het uiteraard uitgesloten is nader te treden in de gronden, welke tot de in dezen genomen maatregelen hebben geleid, moet men veronderstellen, dat po litie en justitie de beschikking hadden over meer aanwijzingen omtrent vergrijpen te gen het strafrecht want hier komt het alleen op aan dan een naderhand valsch gebleken getuigenverklaring van den in de brochure-Van der Heide ge noemden fantastischen jongeling. Maar meer dan een veronderstelling kan het niet zijn en de rechtbank oordeelde zelfs de getuigeverklaring onvoldoende om het be vel tot inhechtenisneming te verlengen. De moraal van deze geschiedenis is, dat ook afgescheiden van publicaties in de pers, door handelingen van de overheid zelve een optreden van de justitie rucht baar kan worden. Door de publicaties in de pers kunnen de feiten ongetwijfeld in ruimeren kring bekend worden, aan den anderen kant zouden de geruchten, die anders de ronde zouden hebben gedaan, een nog ernstiger vorm hebben kunnen aannemen. De betreurenswaardige loop, dien deze geschiedenis heeft gehad, ook door de publicaties, is daarom afge scheiden van het feit, dat sommige bladen hun berichten in soberder vorm hadden kunnen inkleeden terug te brengen tot handelingen van politie en justitie, over welke gegronde aanwijzingen zij voor zich aanvankelijk ook hebben meenen te mogen beschikken. De pers in haar algemeenheid heeft aan de handelingen beteekenis toe gekend als die de regeering zelve blijkens haar besluiten van ontslag uit bepaalde functies daaraan heeft gehecht en die ook het Algemeene Rijksambtenaren-reglement (art. 91) daaraan verbindt door van rechtswege schorsing voor te schrijven, in dien een ambtenaar zich in verzekerde be waring bevindt. Verlaging der posttarieven. De Minister betwijfelt ten zeerste, aldus de Memorie van Antwoord op het Voorloo- pig Verslag over de P.T.T.-begrooting, of het binnen de betrekkelijk enge grenzen, die voor 1937 voor tariefsverlaging be staan, mogelijk zal zijn aan den wensch tot verlaging van het interlocale briefport van 6 op 5 cent en dat der interlocale brief kaarten van 5 op 2/2 cent te voldoen. Prins Bernhard naar Berlijn. Prins Bernhard von Lippe Biesterfeld is gisteravond met den trein van 6.15 uur naar Berlijn vertrokken meldt het Han delsblad. Hij was bij zijn komst aan de Gare du Nord vergezeld van zijn broeder Prins h -chwin en van een drietal vrienden. Prins Aschwin nam den trein, die om 6:01 uur naar Nederland vertrekt en aangezien de twee treinen naast elkaar stonden, ble ven de beide broeders tot het laatste oogenblik bijeen. Onze gezant, jhr. Loudon, was op het perron aanwezig en onderhield zich opge wekt niet de beide Prinsen en hun vrien den. Toen de Nederlandsche trein vertrokken was, hadden wij nog even gelegenheid Prins Bernhard naar zijn indrukken van 'den vliegsalom te vragen. De Prins ver klaarde, dat wat hij daar gezien had hem zeer geïnteresseerd had en hij noemde m het bijzonder met groote waardeering de in zendingen van Fokker en Koolhoven. Door zijn vrij langdurig verblijf hier kent Prins Bernhard Parijs goed en hg zeide het niet genoegen te hebben terug gezien. In Duitschland zal hij zich niet lang ophouden reeds hedenmorgen denkt hij, naar hij ons mededeelde, weer naar Nederland terug te keeren. Officieele Oranje-gids 1936/1937. In de laatste week van November zal bij de City-drukkerij te 's-Gravenhage, een of ficieele Oranje-gids verschijnen. Deze gids is bedoeld als handleiding voor de komen de huwelijksfeesten. De gids zal talrijke wenken en inlichtin gen bevatten, die een goed verloop van de feesten waarborgen, alsmede een opgave van alle officieele instanties, een voorloopig programma, enz. KOUDEKERKE Loop der bevolking. Gevestigd: Mej. de wed. G. Klap, geb. van den Ende, B 6, van Nieuw- en Sint Joosland F. J. Willems, E 175, van Moerkerke (B.) Mej. P. Louws, B 222, van BiggekerkeJ. Mooitezaan, B 318e, van VlissingenA. Sanderse, D. 291, van VlissimgenA. Schoe, B 301, van Voor burg mej. H. M. Schengel, B 301, van Voorburg mej. de wed. J. Kwekkeboom, geb. de Nood, D. 193, van Nieuw- en Sint Joosland A. Jacobse, A 161a, van Vlis singen mej. J. P. de Quelerij, A 161a, van Vlissingen I. Vinke, B 276, van Vlissin gen. V ertrokken:W. Smaardyk, B 173, naar Middelburg mej. M. J. Kesteloo, D 236, naar RijswijkJ. Maljaars B 46, naar Aagtekerke. Inbraak. Dezer dagen is in de woning van den heer K. op 't Zand ingebroken, toen de be woners afwezig waren. Vermist werden een rijwielplaatje en een snoer bloedkoralen met gouden slot. Het is den gemeente-veldwachter van 't Zand in samenwerking met de gemeente politie van Middelburg gelukt, den dader te vatten. Na langdurig verhoor heeft deze, een goede bekende van de politie, toegege ven de voormelde voorwerpen te hebben gestolen. De dader is een zekere B., woonachtig te Middelburg. BIERVLIET Wielrijder aangereden. Maandagavond, omstreeks 6 uur, ge beurde nabij Biervliet een ongeluk, dat betrekkelijk goed is afgeloopen. De heer G. uit deze gemeente begaf zich per rijwiel van IJzendijke naar Biervliet. Op den Noorddijk moest hij voor een vrachtauto, die met stroo geladen was, uitwijken. Zoowel de wielrijder als de chauffeur dimden de lichten. Doordat de chauffeur waarschijnlijk onvoldoende rechts hield, werd G. door de vèruitstekende la ding gegrepen en tegen den grond ge smakt. Wonder boven wonder bekwam hij geen lichamelijk letsel, doch het rijwiel werd deerlijk gehavend. Na even ingehouden te hebben, reed de chauffeur, die tot nog toe onbekend is ge bleven, weer verder alsof er niets gebeurd v/as. De politie stelt een onderzoek in. De werkloosheid. De stand der werkloosheid bij de dis trictsarbeidsbeurs te Middelburg luidde per 31 October als volgt Middelburg 905, Vlissingen 775, Aagte kerke 3, Arnemuiden 155, Baarland 13, Biggekerke 4, Borssele Colijnsplaat 3, Domburg 64, Driewegen 1, EUewoutsdijk 5, Goes 240, 's-Gravenpolder 7, Grijpskerke 1, 's-Heer Abtskerke 3, 's-Heer Arendskerke 6, 's-Heerenhoek 19, Heinkenszand 16, Hoedekenskerke 15, Ierseke 241, Kapelle 14, Kats Kattendijke Kloetinge 18, Kortgene 1, Koudekerke 46, Krabbendijke 13, Kruiningen 48, Meliskerke Nieuw- land Nisse Oostkapelle 19, Oude- lande 13, Ovezande 13, RttLand-Bath 9, Ritthem 4, Schore 4," Serooskerke 8, St. Laurens 7, Souburg 214, Veere 7, Vrou wenpolder 1, Waarde 1, Wemeldinge 11, Westkapelle 178, Wissékerke 18, Wol- phaartsdijk 6, Zoutelande 12. In totaal stonden per 31 October 3141 personen als werkzoekenden ingeschreven. Hoofdbestuursvergadering Zeeuwsche Landbomvmaatschappij. Prinses Juliana Beschermvrouwe der Z.L.M. Onder voorzitterschap van den heer mr. P. Dieleman vergaderde Maandag te Goes het hoofdbestuur der Z.L.M. De voorzitter wees op het heugelijk feit, dat onlangs het nieuwe gebouw der Z.L.M. is gereed gekomen en dat nu weer alle afdeelingen in één gebouw zijn onderge bracht. De Z.L.M. is krachtig werkzaam om de t.b.c. bestrijding onder het rundvee ter hand te nemen. Gistermorgen is een com missie benoemd die ter zake in overleg met de veeartsen zal treden. Met teleurstelling werd kennis genomen van de afwijzende beschikking op het ver zoek om de exportslagerij te Sluis weer in te schakelen. Medegedeeld werd dat de landbouwdagen dezen zomer op Walcheren uitstekend zijn geslaagd, ook financieel. Wederom werd aangedrongen op verhoo ging van den tarwerichtprijs. Bezwaar v/erd gemaakt tegen het instellen van een nieuw zuivelcontroleapparaat. De minister heeft echter goedgevonden dat de controle in Zeeland onveranderd blijft. Het werd als een onrecht gevoeld diat de minister afwijzend beschikte op een schrij ven waarin werd aangedrongen op koiste- loozen bootverbindingen op de Zeeuwsche stroomen, terwijl men in andere deelen des lands gratis van den eenen oever naar den anderen kan komen. Besloten werd aan te dringen op het ne men van krachtige maatregelen ih verband met de heerschende varkenspest. Onder verwijzing naar de uitzonderlijke positie waarin de veehouderij in Zeeland verkeert werd er nogmaals bjj den Minis ter van Landbouw op aangedrongen voor Zeeland een grooter aantal kalverschetden beschikbaar te willen stellen. In verband met de devaluatie sprak de Z.L.M. zich uit voor behoud van de mono- poiieheffing op granen. Ook was men van meening, dat de tarwesteunregeling niet kan worden losgelaten. Gevraagd zal wor den de standaardmonsters voor tarwe te verlagen. Nogmaals zal den minister worden ge vraagd de houders van kuddeschapen in Zeelanc1 ook in aanmerking te willen doen komen voor een uitkeering evenals de schapenhouders op Texel. Ter bevoegder plaatse is gewezen op de verkeersgevaren veroorzaakt door de be plantingen der zijkanten van de wegen met boomen en heesters. Bericht was ingekomen dat H.K.H. Prin ses Juliana zich bereid heeft verklaard het beschermvrouweschap der Z.L.M. te aan vaarden. In plaats van den heer C. A. Stoutjes- dijk te Thoden werd tot kringdeskundige van het Centraal Zeeuwsch Pachtbureau benoemd de heer J. Groenewege te St. Maartensdijk. De voorzitter van dit bureau de heer W. G. Koning te Rilland-B ath vroeg inmiddels wegens hoogen leeftijd ontslag. Besloten werd het veevoederbureau der Z.L.M. op te heffen, nu de minister een veevoederbureau voor Zeeland heeft inge steld. Bij de rondvraag werd geïnformeerd naar de mogelijkheid van' verlaging der sociale lasten. De voorzitter zegde onder zoek toe en deelde tevens mede, dat een onderzoek wordt ingesteld naar de water schapslasten. Voor Zeeland zal de spr. de gegevens verzamelen. Naar aanleiding van een klacht over de kleine boertjes die in de grensstreek ge dwongen worden tot smokkelen deelde de heer ir. Ovinge mede, dat begin volgend jaar zal gaan werken de dienst van den steun aan de kleine bedrijven. Inpoldering in Zeeland. Bij den dienst der domeinen is in studie een groot plan tot inpoldering van de gronden van Saeftinge. Hieraan zijn ech ter internationale moeilijkheden verbonden, die in óverleg met België zullen moeten worden opgelost. Ook zyn plann n in be werking voor kleinere indijkingen langs de Zeeuwsche en Brabantsche oevers. VOETBAL, Wedstrydprogramma voor Zondag 22 November. Af deeliag I. Ie klasse. AjaxA.D.O. D.F.C.Xerxes. D.H.C.Excelsior. R.C.H.Stormvogels. Blauw-WitC.V.V. Afdeeling II. Ie klasse. V.S.V.—Haarlem. Sparta—D.W.S. H.B.S.Hermes-D.V.S. FeijenoordV.U.C. Z.F.C.K.F.C. Afdeeling IH. Ie klasse. Z.A.C.Enschedesche Boys. HeraclesW ageningen. Go Ahead—Tubantia. EnschedeP.E.C. A.G.O.V.V.N.E.C. Afdeeling IV. Ie klasse. N.O.A.D.N.A.C. JulianaEindhoven. P.S.V.—B.V.V. RoermondBleijerheide. M.V.V.L.O.N.G.A. 2e klasse A. T.S.C.—Hero. R.B.C.Zeelandia. - De ZeeuwenMiddelburg. GoesTerneuzen. BredaVlissingen. 3e klasse A. BreskensAxel. Terneuzen 2Hulst. Oostburg—Sluiskil. BiervlietHoofdplaat. 3e klasse B. Zeelandia 2R.C.S. Vlissingen 2Middelburg 2. BurghEiland Boys. E.M.M.Zeeuwsche Boys. Wedstryduitslagen Zeeuwsche Voetbalbond Zaterdag 14 November 1936. Adspiranten. ZeelandiaSerooskerke 09 De ZeeuwenS.V. Souburg 50 Zaterdagmiddagcompetitie „Walcheren". R.C.V. 2—Oostkapelle 1—13 S.M.Z.Serooskerke 013 S.V. Souburg—R.C.V. 1 1—5 Vlissingen—R.C.S. 13—2 ArnemuidenVeere 2 41 Zondag 15 November 1936. Adspiranten. MiddelburgE.M.M. 34 le klasse A. Goes 2Hansweertsche Boys 1 71 De Zeeuwen 2Ierseke 1 10 Middelburg 3Kruiningen 1 43 le klasse B. Axel 2Oostburg 2 62 Breskens 2—Biervliet 2 2—2 Corn. Boys 1Groede 1 51 Hulst 2—Tern. Boys 1 2—3 Overgangsklasse. Goes 3Eiland Boys 2 20 Domburg 1Zeelandia 3 43 Middelburg 4De Noormannen 1 05 Nieuwland 1Vlissingen 4 51 2e klasse A. CortgeneE.M.M. 2 62 R.K.V.S.V. 1—Ellewoutsdyk 2—2 Scheldestroom 2R.C.S. 3 21 2e klasse 73. Corn. Boys 2Groede 2 53 S.C.D. 1Oostburg 3 12 3e klasse A. De Noormannen 2Zeelandia 5 93 De Zeeuwen 6Domburg 2 24 Middelburg 5Vlissingen 5 1—-8 Wed strij dprogramma Zeeuwsche Voetbalbond. Zaterdag 21 November. Oostkap elleArnemuiden. R.C.V. I—Veere H. SerooskerkeR.C.V. II. R.C.S.—S.V. Souburg. S.M.Z.Vlissingen. Adspiranten. E.M.M.Serooskerke. Eiland BoysS.V. Souburg. Zondag 22 November. Adspiranten. R.C.S. B.—R.C.S. A. MiddelburgDe Zeeuwen. ZeelanddiaVlissingen. le Klasse A. Hansweertsche Boys IIerseke I. Kruiningen IScheldestroom I. De Zeeuwen HGoes II. VeereMiddelburg IH. le Klasse B. Breskens HAxel II. Terneuzen IIIHulst n. Biervliet IIHoofdplaat H. Groede ISchoondijke I. Terneuzensche Boys ICorn Boys I. Overgangsklasse. De Zeeuwen III—R.C.S. II. Zeelandia IIIMiddelburg IV. Vlissingen IVDomburg I. Eiland Boys IINieuwland. De Noormannen IGoes ni. 2e klasse A. Kattendijke IScheldestroom II. Ellewoutsdijk IKortgene I. E.M.M. IIDe Zeeuwen IV. R.C.S. HlZeelandia IV. 2e klasse B. IJzendijke 2S.C.D. 1. Groede IIBreskens III. Schoondijke HOostburg IH. Hulst IIICorn Boys II. 3e klasse A. R.C.S. IV—Middelburg 5. Domburg IIDe Noormannen II. Nieuwland IIDe Zeeuwen V. R.K.V.S.V. II—De Zeeuwen VI. Vlissingen VVlissingen VI. LUCHTVAART De Douglas D.C. 3 te Parys. Belangstelling tijdens luchtvaart salon voor nieuwste K.L.M.-aan- winst. Een ideaal verkeersvlieg tuig. Een der voor onzen tijd helaas maar al te karakteristieke verschijnselen op de Parij- sche luchtvaart salon is het overgroote ac cent op de militaire luchtvaart. Tegenover het zeer groote aantal militaire vliegtuigen, dat hier geëxposeerd wordt, neemt de bur gerluchtvaart slechts een zeer bescheiden plaats in en vinden wij er slechts enkele verkeersvliegtuigen. Waar op het gebied der oorlogsmachines de n-men der Nederlandsche constructeurs Fokker en Koolhoven ditmaal in de eerste plaats genoemd worden, verheugt het ons dubbel, dat ook op het gebied voor de bur gerluchtvaart het eenige gebied waarop de werkelijke roeping voor de luchtvaart ligt en waar wij een vredes- en bescha- vingstaak heeft te vervullen de naam van Nederland met eere genoemd wordt. Niet dat in de salon zelf iets van het Nederlandsche luchtverkeer is te zien, maar de ingewijden en vakmenschen weten waar zij wezen moeten, en hebben er gaarne een middag den tocht voor over om naar Le Bourget te gaan, om daar kennis te maken met wat de talrijke internationale verzame ling van vliegmenschen, die een luchthaven als Le Bourget dagelijks ziet, 't neusje van de zalm op het gebied van verkeersvlieg tuigen noemt. De Douglas D.C. 3, de nieuwste aanwinst der K.L.M., ondernam Vrijdag j.l., den ope ningsdag van de Parijsche luchtvaartsalon, haar eerste buitenlandsche reis en is tot het einde der salon aangewezen voor den dagelijkschen dienst op Parijs en terug. Des middags te 12.05 uur vertrekt de P.H.-A.L.L, de „Ibis", van Schiphol naar Parijs, waar hij te ruim twee uur arriveert en dan door belanghebbenden en genoodig- den bekeken kan worden. In de middaguren heeft Fokker, die voor Europa en andere continenten de verkoop licentie der Douglas-vliegtuigen heeft, de beschikking over het toestel en de K.L.M.- bemanning om voor belanghebbenden en gonoodigden, er mee te demonstreeren. Met de „Ibis" naar Parijs. Voor de niet technisch onderlegde is de beste demonstratie natuurlijk een vlucht met het toestel zelf, omdat tenslotte het publiek zich in de eerste plaats afvraagt, welk comfort een machine biedt. In dit op zicht is de reis, die een redacteur van het A.N.P. met de „Ibis" van Schiphol naar Parijs heeft gemaakt, een openbaring ge weest. Men weet, dat zij plaats biedt aan acht tien passagiers, die ieder de beschikking hebben over een uiterst comfortabele fau teuil, welke men met een druk op een knop naar voren of achteruit kan stellen. Venti latie en verwarming zijn volgens het nieuw ste systeem en de laatste kan geregeld worden door de charmante K.L.M.-stewar- dess, die niet alleen desgewenscht sandwi ches, of een der koude of warme dranken achter in de cabine serveert, maar als een ware gastvrouw hulp verleent, raad en in lichtingen geeft en voor ieder der passa giers een vriendelijk woord heeft. Sedert Scholte naar Amerika is geweest om de D.C. 3 van de Douglas-fabrieken over te nemen en zich met het nieuwste type vertrouwd te maken, fungeert hij als gezagvoerder van de „Ibis", doch om beur ten vliegen de oudste piloten met hem mee VERTELLINGEN UIT 1001 NACHT Geïllustreerd en verteld door H. Kanneglefer. 29. De andere dag stond de vrouw van Alad din voor een der vensters te kijkentoen zij een koopman hoorde roepen,Wie heeft er nog oude roestige sleutelsIk ruil die voor prachtige gouden oorringen." Het toeval wilde dat Aladdin die nog niet thuis wasdaar hij op de jacht was en eerst over enige dagen weer thuis zou komen. De prinses keek den koopman na en toen herinnerde zij zich een roestige sleutel, die haar man in de hal had opgehan gen. Zij liet onmiddellijk den koopman door een bediende roepen op het paleis te komen. 30. Na enige tijd kwam de koopman in oud roest in het paleisDe vrouw van Aladdin had ondertussen de sleutel voor de grap gekregen en wilde hem wél ruilen voor een paar gou den oorringen. Aladdin zou zeker ook lachen, wanneer hij hoorde dat zij hem omgeruild had bij den koopman voor een oorsiersel. De koop man was zeker niet wél bij het hoofd. (Morgen vervolg) om de machine te leeren wanneer in 1937 een begin wordt gemaakt met de aflevering der bestelde elf Douglas-vliegtuigen D,C. 3. Volmaakte geluiddemping. Wij maakten den tocht naar Parijs bij niet al te fraai weer, schrijft het A.N.P., vliegende door wolkenformaties, die men gewoonlijk niet doorkruist zonder flinke remous-stooten. Reeds dadelijk bleek de buitengewone stabiliteit der groote machi ne, die bij vrijwel elke .manoeuvre vol maakt, rustig en vast in de lucht ligt. De voornaamste factor echter, die de rust der passagiers waarborgt, is de uit muntende geluidsdichtheid der cabine, die het geluid der motoren reduceert tot een vaag gedreun, dat in sterkte verre over troffen wordt door het ratelen van de wie len van vele spoorwegrijtuigen' en tal van andere openbare middelen van vervoer op den beganen grond. Het zegt ons weinig, dat wij weten dat het geronk der motoren in de cabine slechts een sterkte heeft van niet meer dan 80 decibell, doch wat het beteekent merken wij als wij de conversatie kunnen voeren met medepassagiers, die aan het andere einde der cabine zitten, zonder grootere stemverheffing dan in elke localiteit van gelijke afmeting noodig zou zijn. In een gesprek met zijn naaste buren voert men rustig en met gedempte stem. Wie zich niet kan onthouden van critische opmerkingen omtrent medepassagiers, zal in de DC 3 verstandig doen, deze zeer voorzichtig dengene toe te fluisteren, voor wien zy bestemd zijn. De okerkleurige tint van het interieur, waarmede de Douglas-fabrieken de „Ibis" hebben afgeleverd, blijkt niet maar wille keurig gekozen te zijn. Na zorgvolle psycho-technische proefnemingen is men tot de conclusie gekomen, dat deze kleur voor luchtreizigers dc aangenaamste Is en de rust der passagiers het best bevordert. Bewondering in luchtvaartkringen Zoo zijn er tal van prachtige eigenschap pen, welke de DC-3 kenmerken en die waarschijnlijk het best opgemerkt en ge waardeerd kunnen worden door de vlieg tuigbestuurders, die in de ruime cockpit de modernste tec mische vindingen ter be schikking hebben, waarbij de automatische 'loot natuurlijk niet meer ontbreekt, a De bestuurbaarheid van den zwaren bul ie

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1936 | | pagina 6