c:
UIT DE PROVINCIE
SPORT
1
De gouden sleutel
heel voor de autoriteiten is, hooge ambte
naren door de pers anders behandeld wor
den dan maatschappelijk lager gesitueer
den? Dit zou een meten met twee maten
zyn.
De Minister vergeet, dat de zaak door
de handelingen van die autoriteiten bekend
geworden is en geruchten daaromtrent dan
ook reeds circuleerden vóórdat de pers er
zich mee bemoeide en vóórdat de méést
geruchtmakende inhechtenisnemingen
plaats hadden gevonden. Men vrage zich
af, hoe de zaak dan geheim had kunnen
v/orden gehouden na laatstbedoelde in
hechtenisnemingen en na het bericht om
trent schorsing en na de besluiten der re
geering tot ontslag uit bepaalde functies.
Van het verwijt van lichtvaardig optre
den van politie en justitie maakt de mi
nister zich af door de verklaring, dat van
een dergelijk optreden, waarin hij is ge
kend, naar zijn stellige overtuiging niet ge
sproken mag worden. Daar de Minister
mededeelt, dat het uiteraard uitgesloten is
nader te treden in de gronden, welke tot
de in dezen genomen maatregelen hebben
geleid, moet men veronderstellen, dat po
litie en justitie de beschikking hadden over
meer aanwijzingen omtrent vergrijpen te
gen het strafrecht want hier komt het
alleen op aan dan een naderhand
valsch gebleken getuigenverklaring van
den in de brochure-Van der Heide ge
noemden fantastischen jongeling. Maar
meer dan een veronderstelling kan het
niet zijn en de rechtbank oordeelde zelfs de
getuigeverklaring onvoldoende om het be
vel tot inhechtenisneming te verlengen.
De moraal van deze geschiedenis is, dat
ook afgescheiden van publicaties in de
pers, door handelingen van de overheid
zelve een optreden van de justitie rucht
baar kan worden. Door de publicaties in
de pers kunnen de feiten ongetwijfeld in
ruimeren kring bekend worden, aan den
anderen kant zouden de geruchten, die
anders de ronde zouden hebben gedaan,
een nog ernstiger vorm hebben kunnen
aannemen. De betreurenswaardige loop,
dien deze geschiedenis heeft gehad, ook
door de publicaties, is daarom afge
scheiden van het feit, dat sommige bladen
hun berichten in soberder vorm hadden
kunnen inkleeden terug te brengen tot
handelingen van politie en justitie, over
welke gegronde aanwijzingen zij voor zich
aanvankelijk ook hebben meenen te mogen
beschikken. De pers in haar algemeenheid
heeft aan de handelingen beteekenis toe
gekend als die de regeering zelve blijkens
haar besluiten van ontslag uit bepaalde
functies daaraan heeft gehecht en die ook
het Algemeene Rijksambtenaren-reglement
(art. 91) daaraan verbindt door van
rechtswege schorsing voor te schrijven, in
dien een ambtenaar zich in verzekerde be
waring bevindt.
Verlaging der posttarieven.
De Minister betwijfelt ten zeerste, aldus
de Memorie van Antwoord op het Voorloo-
pig Verslag over de P.T.T.-begrooting, of
het binnen de betrekkelijk enge grenzen,
die voor 1937 voor tariefsverlaging be
staan, mogelijk zal zijn aan den wensch tot
verlaging van het interlocale briefport van
6 op 5 cent en dat der interlocale brief
kaarten van 5 op 2/2 cent te voldoen.
Prins Bernhard naar Berlijn.
Prins Bernhard von Lippe Biesterfeld is
gisteravond met den trein van 6.15 uur
naar Berlijn vertrokken meldt het Han
delsblad. Hij was bij zijn komst aan de
Gare du Nord vergezeld van zijn broeder
Prins h -chwin en van een drietal vrienden.
Prins Aschwin nam den trein, die om 6:01
uur naar Nederland vertrekt en aangezien
de twee treinen naast elkaar stonden, ble
ven de beide broeders tot het laatste
oogenblik bijeen.
Onze gezant, jhr. Loudon, was op het
perron aanwezig en onderhield zich opge
wekt niet de beide Prinsen en hun vrien
den.
Toen de Nederlandsche trein vertrokken
was, hadden wij nog even gelegenheid
Prins Bernhard naar zijn indrukken van
'den vliegsalom te vragen. De Prins ver
klaarde, dat wat hij daar gezien had hem
zeer geïnteresseerd had en hij noemde m
het bijzonder met groote waardeering de in
zendingen van Fokker en Koolhoven.
Door zijn vrij langdurig verblijf hier
kent Prins Bernhard Parijs goed en hg
zeide het niet genoegen te hebben terug
gezien. In Duitschland zal hij zich niet
lang ophouden reeds hedenmorgen denkt
hij, naar hij ons mededeelde, weer naar
Nederland terug te keeren.
Officieele Oranje-gids 1936/1937.
In de laatste week van November zal bij
de City-drukkerij te 's-Gravenhage, een of
ficieele Oranje-gids verschijnen. Deze gids
is bedoeld als handleiding voor de komen
de huwelijksfeesten.
De gids zal talrijke wenken en inlichtin
gen bevatten, die een goed verloop van de
feesten waarborgen, alsmede een opgave
van alle officieele instanties, een voorloopig
programma, enz.
KOUDEKERKE
Loop der bevolking.
Gevestigd: Mej. de wed. G. Klap,
geb. van den Ende, B 6, van Nieuw- en
Sint Joosland F. J. Willems, E 175, van
Moerkerke (B.) Mej. P. Louws, B 222,
van BiggekerkeJ. Mooitezaan, B 318e,
van VlissingenA. Sanderse, D. 291, van
VlissimgenA. Schoe, B 301, van Voor
burg mej. H. M. Schengel, B 301, van
Voorburg mej. de wed. J. Kwekkeboom,
geb. de Nood, D. 193, van Nieuw- en Sint
Joosland A. Jacobse, A 161a, van Vlis
singen mej. J. P. de Quelerij, A 161a, van
Vlissingen I. Vinke, B 276, van Vlissin
gen.
V ertrokken:W. Smaardyk, B
173, naar Middelburg mej. M. J. Kesteloo,
D 236, naar RijswijkJ. Maljaars B 46,
naar Aagtekerke.
Inbraak.
Dezer dagen is in de woning van den
heer K. op 't Zand ingebroken, toen de be
woners afwezig waren.
Vermist werden een rijwielplaatje en een
snoer bloedkoralen met gouden slot.
Het is den gemeente-veldwachter van 't
Zand in samenwerking met de gemeente
politie van Middelburg gelukt, den dader
te vatten. Na langdurig verhoor heeft deze,
een goede bekende van de politie, toegege
ven de voormelde voorwerpen te hebben
gestolen.
De dader is een zekere B., woonachtig te
Middelburg.
BIERVLIET
Wielrijder aangereden.
Maandagavond, omstreeks 6 uur, ge
beurde nabij Biervliet een ongeluk, dat
betrekkelijk goed is afgeloopen.
De heer G. uit deze gemeente begaf zich
per rijwiel van IJzendijke naar Biervliet.
Op den Noorddijk moest hij voor een
vrachtauto, die met stroo geladen was,
uitwijken. Zoowel de wielrijder als de
chauffeur dimden de lichten. Doordat de
chauffeur waarschijnlijk onvoldoende rechts
hield, werd G. door de vèruitstekende la
ding gegrepen en tegen den grond ge
smakt. Wonder boven wonder bekwam hij
geen lichamelijk letsel, doch het rijwiel
werd deerlijk gehavend.
Na even ingehouden te hebben, reed de
chauffeur, die tot nog toe onbekend is ge
bleven, weer verder alsof er niets gebeurd
v/as.
De politie stelt een onderzoek in.
De werkloosheid.
De stand der werkloosheid bij de dis
trictsarbeidsbeurs te Middelburg luidde per
31 October als volgt
Middelburg 905, Vlissingen 775, Aagte
kerke 3, Arnemuiden 155, Baarland 13,
Biggekerke 4, Borssele Colijnsplaat 3,
Domburg 64, Driewegen 1, EUewoutsdijk 5,
Goes 240, 's-Gravenpolder 7, Grijpskerke 1,
's-Heer Abtskerke 3, 's-Heer Arendskerke
6, 's-Heerenhoek 19, Heinkenszand 16,
Hoedekenskerke 15, Ierseke 241, Kapelle
14, Kats Kattendijke Kloetinge 18,
Kortgene 1, Koudekerke 46, Krabbendijke
13, Kruiningen 48, Meliskerke Nieuw-
land Nisse Oostkapelle 19, Oude-
lande 13, Ovezande 13, RttLand-Bath 9,
Ritthem 4, Schore 4," Serooskerke 8, St.
Laurens 7, Souburg 214, Veere 7, Vrou
wenpolder 1, Waarde 1, Wemeldinge 11,
Westkapelle 178, Wissékerke 18, Wol-
phaartsdijk 6, Zoutelande 12.
In totaal stonden per 31 October 3141
personen als werkzoekenden ingeschreven.
Hoofdbestuursvergadering Zeeuwsche
Landbomvmaatschappij.
Prinses Juliana Beschermvrouwe
der Z.L.M.
Onder voorzitterschap van den heer mr.
P. Dieleman vergaderde Maandag te Goes
het hoofdbestuur der Z.L.M.
De voorzitter wees op het heugelijk feit,
dat onlangs het nieuwe gebouw der Z.L.M.
is gereed gekomen en dat nu weer alle
afdeelingen in één gebouw zijn onderge
bracht.
De Z.L.M. is krachtig werkzaam om de
t.b.c. bestrijding onder het rundvee ter
hand te nemen. Gistermorgen is een com
missie benoemd die ter zake in overleg
met de veeartsen zal treden.
Met teleurstelling werd kennis genomen
van de afwijzende beschikking op het ver
zoek om de exportslagerij te Sluis weer in
te schakelen.
Medegedeeld werd dat de landbouwdagen
dezen zomer op Walcheren uitstekend zijn
geslaagd, ook financieel.
Wederom werd aangedrongen op verhoo
ging van den tarwerichtprijs. Bezwaar
v/erd gemaakt tegen het instellen van een
nieuw zuivelcontroleapparaat. De minister
heeft echter goedgevonden dat de controle
in Zeeland onveranderd blijft.
Het werd als een onrecht gevoeld diat de
minister afwijzend beschikte op een schrij
ven waarin werd aangedrongen op koiste-
loozen bootverbindingen op de Zeeuwsche
stroomen, terwijl men in andere deelen des
lands gratis van den eenen oever naar den
anderen kan komen.
Besloten werd aan te dringen op het ne
men van krachtige maatregelen ih verband
met de heerschende varkenspest.
Onder verwijzing naar de uitzonderlijke
positie waarin de veehouderij in Zeeland
verkeert werd er nogmaals bjj den Minis
ter van Landbouw op aangedrongen voor
Zeeland een grooter aantal kalverschetden
beschikbaar te willen stellen.
In verband met de devaluatie sprak de
Z.L.M. zich uit voor behoud van de mono-
poiieheffing op granen. Ook was men van
meening, dat de tarwesteunregeling niet
kan worden losgelaten. Gevraagd zal wor
den de standaardmonsters voor tarwe te
verlagen.
Nogmaals zal den minister worden ge
vraagd de houders van kuddeschapen in
Zeelanc1 ook in aanmerking te willen doen
komen voor een uitkeering evenals de
schapenhouders op Texel.
Ter bevoegder plaatse is gewezen op de
verkeersgevaren veroorzaakt door de be
plantingen der zijkanten van de wegen met
boomen en heesters.
Bericht was ingekomen dat H.K.H. Prin
ses Juliana zich bereid heeft verklaard het
beschermvrouweschap der Z.L.M. te aan
vaarden.
In plaats van den heer C. A. Stoutjes-
dijk te Thoden werd tot kringdeskundige
van het Centraal Zeeuwsch Pachtbureau
benoemd de heer J. Groenewege te St.
Maartensdijk. De voorzitter van dit bureau
de heer W. G. Koning te Rilland-B ath
vroeg inmiddels wegens hoogen leeftijd
ontslag.
Besloten werd het veevoederbureau der
Z.L.M. op te heffen, nu de minister een
veevoederbureau voor Zeeland heeft inge
steld.
Bij de rondvraag werd geïnformeerd
naar de mogelijkheid van' verlaging der
sociale lasten. De voorzitter zegde onder
zoek toe en deelde tevens mede, dat een
onderzoek wordt ingesteld naar de water
schapslasten. Voor Zeeland zal de spr. de
gegevens verzamelen.
Naar aanleiding van een klacht over de
kleine boertjes die in de grensstreek ge
dwongen worden tot smokkelen deelde de
heer ir. Ovinge mede, dat begin volgend
jaar zal gaan werken de dienst van den
steun aan de kleine bedrijven.
Inpoldering in Zeeland.
Bij den dienst der domeinen is in studie
een groot plan tot inpoldering van de
gronden van Saeftinge. Hieraan zijn ech
ter internationale moeilijkheden verbonden,
die in óverleg met België zullen moeten
worden opgelost. Ook zyn plann n in be
werking voor kleinere indijkingen langs de
Zeeuwsche en Brabantsche oevers.
VOETBAL,
Wedstrydprogramma voor Zondag
22 November.
Af deeliag I.
Ie klasse.
AjaxA.D.O.
D.F.C.Xerxes.
D.H.C.Excelsior.
R.C.H.Stormvogels.
Blauw-WitC.V.V.
Afdeeling II.
Ie klasse.
V.S.V.—Haarlem.
Sparta—D.W.S.
H.B.S.Hermes-D.V.S.
FeijenoordV.U.C.
Z.F.C.K.F.C.
Afdeeling IH.
Ie klasse.
Z.A.C.Enschedesche Boys.
HeraclesW ageningen.
Go Ahead—Tubantia.
EnschedeP.E.C.
A.G.O.V.V.N.E.C.
Afdeeling IV.
Ie klasse.
N.O.A.D.N.A.C.
JulianaEindhoven.
P.S.V.—B.V.V.
RoermondBleijerheide.
M.V.V.L.O.N.G.A.
2e klasse A.
T.S.C.—Hero.
R.B.C.Zeelandia.
- De ZeeuwenMiddelburg.
GoesTerneuzen.
BredaVlissingen.
3e klasse A.
BreskensAxel.
Terneuzen 2Hulst.
Oostburg—Sluiskil.
BiervlietHoofdplaat.
3e klasse B.
Zeelandia 2R.C.S.
Vlissingen 2Middelburg 2.
BurghEiland Boys.
E.M.M.Zeeuwsche Boys.
Wedstryduitslagen Zeeuwsche Voetbalbond
Zaterdag 14 November 1936.
Adspiranten.
ZeelandiaSerooskerke 09
De ZeeuwenS.V. Souburg 50
Zaterdagmiddagcompetitie „Walcheren".
R.C.V. 2—Oostkapelle 1—13
S.M.Z.Serooskerke 013
S.V. Souburg—R.C.V. 1 1—5
Vlissingen—R.C.S. 13—2
ArnemuidenVeere 2 41
Zondag 15 November 1936.
Adspiranten.
MiddelburgE.M.M. 34
le klasse A.
Goes 2Hansweertsche Boys 1 71
De Zeeuwen 2Ierseke 1 10
Middelburg 3Kruiningen 1 43
le klasse B.
Axel 2Oostburg 2 62
Breskens 2—Biervliet 2 2—2
Corn. Boys 1Groede 1 51
Hulst 2—Tern. Boys 1 2—3
Overgangsklasse.
Goes 3Eiland Boys 2 20
Domburg 1Zeelandia 3 43
Middelburg 4De Noormannen 1 05
Nieuwland 1Vlissingen 4 51
2e klasse A.
CortgeneE.M.M. 2 62
R.K.V.S.V. 1—Ellewoutsdyk 2—2
Scheldestroom 2R.C.S. 3 21
2e klasse 73.
Corn. Boys 2Groede 2 53
S.C.D. 1Oostburg 3 12
3e klasse A.
De Noormannen 2Zeelandia 5 93
De Zeeuwen 6Domburg 2 24
Middelburg 5Vlissingen 5 1—-8
Wed strij dprogramma Zeeuwsche
Voetbalbond.
Zaterdag 21 November.
Oostkap elleArnemuiden.
R.C.V. I—Veere H.
SerooskerkeR.C.V. II.
R.C.S.—S.V. Souburg.
S.M.Z.Vlissingen.
Adspiranten.
E.M.M.Serooskerke.
Eiland BoysS.V. Souburg.
Zondag 22 November.
Adspiranten.
R.C.S. B.—R.C.S. A.
MiddelburgDe Zeeuwen.
ZeelanddiaVlissingen.
le Klasse A.
Hansweertsche Boys IIerseke I.
Kruiningen IScheldestroom I.
De Zeeuwen HGoes II.
VeereMiddelburg IH.
le Klasse B.
Breskens HAxel II.
Terneuzen IIIHulst n.
Biervliet IIHoofdplaat H.
Groede ISchoondijke I.
Terneuzensche Boys ICorn Boys I.
Overgangsklasse.
De Zeeuwen III—R.C.S. II.
Zeelandia IIIMiddelburg IV.
Vlissingen IVDomburg I.
Eiland Boys IINieuwland.
De Noormannen IGoes ni.
2e klasse A.
Kattendijke IScheldestroom II.
Ellewoutsdijk IKortgene I.
E.M.M. IIDe Zeeuwen IV.
R.C.S. HlZeelandia IV.
2e klasse B.
IJzendijke 2S.C.D. 1.
Groede IIBreskens III.
Schoondijke HOostburg IH.
Hulst IIICorn Boys II.
3e klasse A.
R.C.S. IV—Middelburg 5.
Domburg IIDe Noormannen II.
Nieuwland IIDe Zeeuwen V.
R.K.V.S.V. II—De Zeeuwen VI.
Vlissingen VVlissingen VI.
LUCHTVAART
De Douglas D.C. 3 te Parys.
Belangstelling tijdens luchtvaart
salon voor nieuwste K.L.M.-aan-
winst. Een ideaal verkeersvlieg
tuig.
Een der voor onzen tijd helaas maar al te
karakteristieke verschijnselen op de Parij-
sche luchtvaart salon is het overgroote ac
cent op de militaire luchtvaart. Tegenover
het zeer groote aantal militaire vliegtuigen,
dat hier geëxposeerd wordt, neemt de bur
gerluchtvaart slechts een zeer bescheiden
plaats in en vinden wij er slechts enkele
verkeersvliegtuigen.
Waar op het gebied der oorlogsmachines
de n-men der Nederlandsche constructeurs
Fokker en Koolhoven ditmaal in de eerste
plaats genoemd worden, verheugt het ons
dubbel, dat ook op het gebied voor de bur
gerluchtvaart het eenige gebied waarop
de werkelijke roeping voor de luchtvaart
ligt en waar wij een vredes- en bescha-
vingstaak heeft te vervullen de naam
van Nederland met eere genoemd wordt.
Niet dat in de salon zelf iets van het
Nederlandsche luchtverkeer is te zien,
maar de ingewijden en vakmenschen weten
waar zij wezen moeten, en hebben er gaarne
een middag den tocht voor over om naar Le
Bourget te gaan, om daar kennis te maken
met wat de talrijke internationale verzame
ling van vliegmenschen, die een luchthaven
als Le Bourget dagelijks ziet, 't neusje van
de zalm op het gebied van verkeersvlieg
tuigen noemt.
De Douglas D.C. 3, de nieuwste aanwinst
der K.L.M., ondernam Vrijdag j.l., den ope
ningsdag van de Parijsche luchtvaartsalon,
haar eerste buitenlandsche reis en is tot
het einde der salon aangewezen voor den
dagelijkschen dienst op Parijs en terug.
Des middags te 12.05 uur vertrekt de
P.H.-A.L.L, de „Ibis", van Schiphol naar
Parijs, waar hij te ruim twee uur arriveert
en dan door belanghebbenden en genoodig-
den bekeken kan worden.
In de middaguren heeft Fokker, die voor
Europa en andere continenten de verkoop
licentie der Douglas-vliegtuigen heeft, de
beschikking over het toestel en de K.L.M.-
bemanning om voor belanghebbenden en
gonoodigden, er mee te demonstreeren.
Met de „Ibis" naar Parijs.
Voor de niet technisch onderlegde is de
beste demonstratie natuurlijk een vlucht
met het toestel zelf, omdat tenslotte het
publiek zich in de eerste plaats afvraagt,
welk comfort een machine biedt. In dit op
zicht is de reis, die een redacteur van het
A.N.P. met de „Ibis" van Schiphol naar
Parijs heeft gemaakt, een openbaring ge
weest.
Men weet, dat zij plaats biedt aan acht
tien passagiers, die ieder de beschikking
hebben over een uiterst comfortabele fau
teuil, welke men met een druk op een knop
naar voren of achteruit kan stellen. Venti
latie en verwarming zijn volgens het nieuw
ste systeem en de laatste kan geregeld
worden door de charmante K.L.M.-stewar-
dess, die niet alleen desgewenscht sandwi
ches, of een der koude of warme dranken
achter in de cabine serveert, maar als een
ware gastvrouw hulp verleent, raad en in
lichtingen geeft en voor ieder der passa
giers een vriendelijk woord heeft.
Sedert Scholte naar Amerika is geweest
om de D.C. 3 van de Douglas-fabrieken
over te nemen en zich met het nieuwste
type vertrouwd te maken, fungeert hij als
gezagvoerder van de „Ibis", doch om beur
ten vliegen de oudste piloten met hem mee
VERTELLINGEN
UIT 1001 NACHT
Geïllustreerd en
verteld door
H. Kanneglefer.
29. De andere dag stond de vrouw van Alad
din voor een der vensters te kijkentoen zij
een koopman hoorde roepen,Wie heeft er
nog oude roestige sleutelsIk ruil die voor
prachtige gouden oorringen." Het toeval wilde
dat Aladdin die nog niet thuis wasdaar hij op
de jacht was en eerst over enige dagen weer
thuis zou komen. De prinses keek den koopman
na en toen herinnerde zij zich een roestige
sleutel, die haar man in de hal had opgehan
gen. Zij liet onmiddellijk den koopman door
een bediende roepen op het paleis te komen.
30. Na enige tijd kwam de koopman in oud
roest in het paleisDe vrouw van Aladdin had
ondertussen de sleutel voor de grap gekregen
en wilde hem wél ruilen voor een paar gou
den oorringen. Aladdin zou zeker ook lachen,
wanneer hij hoorde dat zij hem omgeruild had
bij den koopman voor een oorsiersel. De koop
man was zeker niet wél bij het hoofd.
(Morgen vervolg)
om de machine te leeren wanneer in 1937
een begin wordt gemaakt met de aflevering
der bestelde elf Douglas-vliegtuigen D,C. 3.
Volmaakte geluiddemping.
Wij maakten den tocht naar Parijs bij
niet al te fraai weer, schrijft het A.N.P.,
vliegende door wolkenformaties, die men
gewoonlijk niet doorkruist zonder flinke
remous-stooten. Reeds dadelijk bleek de
buitengewone stabiliteit der groote machi
ne, die bij vrijwel elke .manoeuvre vol
maakt, rustig en vast in de lucht ligt.
De voornaamste factor echter, die de
rust der passagiers waarborgt, is de uit
muntende geluidsdichtheid der cabine, die
het geluid der motoren reduceert tot een
vaag gedreun, dat in sterkte verre over
troffen wordt door het ratelen van de wie
len van vele spoorwegrijtuigen' en tal van
andere openbare middelen van vervoer op
den beganen grond. Het zegt ons weinig,
dat wij weten dat het geronk der motoren
in de cabine slechts een sterkte heeft van
niet meer dan 80 decibell, doch wat het
beteekent merken wij als wij de conversatie
kunnen voeren met medepassagiers, die
aan het andere einde der cabine zitten,
zonder grootere stemverheffing dan in elke
localiteit van gelijke afmeting noodig zou
zijn. In een gesprek met zijn naaste buren
voert men rustig en met gedempte stem.
Wie zich niet kan onthouden van critische
opmerkingen omtrent medepassagiers, zal
in de DC 3 verstandig doen, deze zeer
voorzichtig dengene toe te fluisteren, voor
wien zy bestemd zijn.
De okerkleurige tint van het interieur,
waarmede de Douglas-fabrieken de „Ibis"
hebben afgeleverd, blijkt niet maar wille
keurig gekozen te zijn. Na zorgvolle
psycho-technische proefnemingen is men
tot de conclusie gekomen, dat deze kleur
voor luchtreizigers dc aangenaamste Is en
de rust der passagiers het best bevordert.
Bewondering in luchtvaartkringen
Zoo zijn er tal van prachtige eigenschap
pen, welke de DC-3 kenmerken en die
waarschijnlijk het best opgemerkt en ge
waardeerd kunnen worden door de vlieg
tuigbestuurders, die in de ruime cockpit
de modernste tec mische vindingen ter be
schikking hebben, waarbij de automatische
'loot natuurlijk niet meer ontbreekt,
a De bestuurbaarheid van den zwaren bul ie