500
300
25
DOBBELMANN
Ernstige scheepsramp in
Ned+~Indië
DINSDAG
20 OCTOBER
jê&ê&ek- ffocvn,/
iNaMg.
i 74e Jaargang
1936:
UiigaveFirma F. VAN DE VELDE Jr., Walstraat 58-GO.VIissingen. Telei. 10. Postrekening Ë6287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
art
STADS- EN PROVINCIENIEUWS
9cl»cufflewiss«««
«pn Jew
MIDDELBURG
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland
en Frankrijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct. ledereregel
meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1 —5 regels f 1.—alles bij vooruitbetaling
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor:
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet öf oog.
gulden bij verlies
van
een duim.
gulden bij verlies
van een
wijsvinger.
gulden bij verlies
van een
anderen vinger.
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR FUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
f
i.oo,
lap-
ners
ners
ljude
I IT",
|/lis-
en
ct.
Bntie
der
icelt
mel-
17.
lidd.
uur
rtid-
|tour
2e
lasse
Dit nummer bestaat uit twee bladen. Eerste blad.
DE „VAN DER WIJCK" VAN DE K.P.M. VERGAAN.
VELE SLACHTOFFERS.
BATAVIA, 20 October. De „Van der
Wijck" van de Koninklijke Paketvaart
Maatschappij is gekapseisd. Er zijn vele
slachtoffers.
De „Van der Wijck", die in den vroegen
ochtend van. 20 October is omgeslagen,
werd in 1921 als stoomschroefschip ge
bouwd voor rekening van de Koninklijke
Paketvaart Maatschappij. Het schip meet
2633 bruto en 1512 netto register ton.
Aneta seint uit SoerabajaDe com
mandant van de marine ontving heden
nacht te 2 uur het radiosem van de „Van
der Wijck" van de K.P.M., dat dit schip
zwaar overhelde.
De marine nam onmiddellijk maatrege
len. Men berekende dat het schip, dat 21.00
uur uit Soerabaja naar Semarang was ver
trokken, ter hoogte van Tandjong Oed-
joeng Banka moest zijn.
Hedenmorgen bleek het schip te zijn
vergaan op vijftien mijl ten Noorden van
Tandjong Pakis. De Dorniervliegtuigen,
die uit Soerabaja derwaarts gezonden zijn,
hebben vele drenkelingen waargenomen.
De „Reaal", eveneens een schip van de
paketvaart, is in de omgeving.
Te 5.30 is de mijnenleggér „Rigel" uit
Soerabaja naar de plaats van het onheil
vertrokken, evenals alle andere mijnen
vegers alsmede de „Banckert" en zeven
Dorniers benevens twee vliegtuigen.
250 man aan boord.
Nader deelt de directie van de Paket
vaart mede, dat aan boord van de „Van der
Wjjck", inclusief de bemanning^ tweehon
derdvijftig zielen zijn.
Berichten over het opvisschen van dren
kelingen ontbreken nog steeds. Het eenige
radiosein van de „Van der Wijck" luidde
„S.O.S. zware helling", waarna niets meer
werd gehoord.
Een hedenmorgen te half acht ontvan
gen Aneta-bericht uit Batavia luidt
Drie-en-veertig personen van de „Van
der Wijck" zijn door marinevliegbooten op
gepikt en veilig te Soerabaja aan land ge
bracht. Acht Europeanen en een-en-dertig
inlanders zijn te Brombong aan wal gezet
(waarschijnlijk is hier de plaats Broem-
boeng bedoeld, niet ver van Semarang ge
legen). Deze redding geschiedde door vis-
schersbooten.
Verder zijn twee-en-twintig personen ge
zien in een sloep.
Verder trof men nog velen aan die op
zee dreven, terwijl zij zich boven water
hielden door zich vast te houden aan stoe
len en tafels. Alle schepen welke ter red
ding zijn toegesneld, bevinden zich op de
plaats van het onheil.
Aan boord van de „Van der Wijck" be
vonden zich 22 volwassen Europeesche pas
sagiers en 5 kinderen, alsmede ongeveer
100 inlandsche dek-passagiers. De beman
ning bestond uit den gezagvoerder, elf of
ficieren, de marconist, de hofmeester, vijf
klerken en 80 man inlandsch personeel.
Wie gered zijn en vermist worden.
Tot 12 uur vanmiddag (Java-tijd was
bekend, dat gered waren 14 Europeesche
passagiers, 2 kinderen, de gezagvoerder,
alle officieren, de hofmeester, 3 klerken en
121 inlanders (passagiers en bemanning).
Derhalve worden nog vermist 8 Europeanen
(passagiers), 3 kinderen, de marconist, 2
klerken en ongeveer 50 inlanders.
De pogingen tot redding der vermisten
Worden met onverminderde energie voort
gezet.
Van de opvarende passagiers werden op
het oogenblik dat dit bericht verzonden
werd nog vermisthet echtpaar G. P.
Carli, de heer S. Raaff, de heer Exley,
mevr. Wisse en baby, de heer J. van Eg-
mond en het echtpaar Matatita met twee
kinderen.
Van de bemanning worden nog vermist
de marconist M. j. Ugtermerk, de lading
klerk I. J. M. Hengst, de leerling-lading
klerk J. Latuperissa. Voorts worden van de
bemanning en dekpassagiers nog 59 in
landers vermist, wier namen nog niet be
kend zijif.
Van de passagiers werden gered de heer
M. Franken, het echtpaar R. H. Kamer, de
heer A. Cranen, mevr. S. Raaff, de heer
N. Langeraar Meertens, de heer E. C.
Hudson, de heer Rochester, het echtpaar
D. Polsky, de heer A. M. Schoevers, de
heer G. G. Gordingh, mevr. Hartman met
twee kinderen en mevr. Brandes.
Van de bemanning werden geredde
gezagvoerder B. C. Akkerman, de stuur
lieden H. J. M. Hermsen, C. Harder, H. C.
Verseput en J. F. Stada, de werktuigkun
digen G. A. Weijhenke, Chr. van Oversteeg,
H. G. Geijsen, J. H. Bax, A. L. Goossens,
A. F. G. Smeets en P. Lolkema.
Voorts zijn van de bemanning en dek
passagiers gered 121 inlanders, waarvan
de namen nog niet bekend zijn.
De kantoren van alle scheepvaartmaat
schappijen in Ned.-Indië heschen na het
bekend worden van het ongeluk de vlaggen
halfstok.
Weersomstandigheden kunnen in geen
geval oorzaak van de ramp geweest zijn,
het weer was goed en de wind was matig.
Ter plaatse waar de ramp geschiedde
stond 22 meter water.
Het schip voer in den sneldienst van de
K.P.M.
Van de 226 opvarenden zrjn tot dusverre
154 gered, terwijl 72 worden vermist, on
der wie acht Europeesche passagiers, drie
Europeesche kinderen en drie Europeesche
leden van de bemanning. De overigen be-
hooren tot de inlandsche bemanning en de
inheemsche passagiers.
Momenteel wordt de zee rondom de
plaats van de ramp, met een zeer ruime
straal, zoowel te water als vanuit de lucht,
afgezocht, zoodat het practisch kan worden
aangenomen dat na dit zoeken geen ver
dere drenkelingen kunnen worden aange
troffen.
De mogelijkheid is echter niet uitgeslo
ten dat nog hier of daar aan de kust door
visschersprauwtjes enkele overlevenden zijn
aangebracht.
De werkloosheid in onze stad.
Bij den Gemeentelijken Dienst der Ar
beidsbemiddeling alhier staan als werkzoe
kenden ingeschreven
Mannen 1 drukker, 1 letterzetter, 27
grondwerkers, 2 mastiekers, 12 metselaars,
18 opperlieden, 28 schilders, 9 stucadoors,
74 timmerlieden, 5 ververs, 4 vlechters, 2
opzichters, 7 meubelmakers, 3 politoerders,
4 stoffeerders, 1 kapper, 1 kleermaker, 4
schoenmakers, 179 metaalbewerkers, 11
brood/banketbakkers, 1- aide, 10 slagers, 3
tuinlieden, 4 magazijnbedienden, 7 reizi
gers/agenten, 6 winkelbedienden, 8 chauf
feurs, 13 kellners, 30 loopers, 3 portiers, 6
sleepers, 38 transport-arbeiders, 25 kan
toorbedienden, 1 teekenaar, 2 musici, 5 on
derwijzers, 45 varensgezellen (w.o. stuurlui,
machinisten, stokers, matrozen, enz.) en
127 losse arbeiders.
Vrouwen 1 kleermaakster, 1 winkeljuf
frouw, 1 kantoorbediende, 1 buffetjuffrouw,
2 huishoudsters, 5 dienstboden, 1 werkster.
Totaal 739 ingeschrevenen, waarvan 103
in de werkverschaffing. Vorige week 732
personen. Alzoo een vermeerdering van 7
werkzoekenden.
Scheepvaartbeweging van VJissïngen.
Gedurende de maanden Januari t/m Sep
tember 1936 zijn in de haven van Vlissingen
aangekomen 1441 zeeschepen, metende
1.831.055 N.R.T., 1025 binnenschepen van
totaal 514.540 tonnen draagvermogen. 282
schepen van de N.V. Stoomvaart Mij. „Zee
land", metende 317.551 N.R.T.. 4109 sche
pen van den Prov. stoombootdienst op de
Westerschelde, van totaal 1.190.895 tonnen
draagvermogen, 798 schepen van de Kon.
Ned. Marine, van totaal 467.592 M3. en 673
loodsvaartuigen van totaal 191.585 M3.,
tegen in dezelfde periode van het vorige
IBIS SHAG is geen droge tabak,
zooals gewone pijptabak.
Daarom moet de pijp met IBIS SHAG
niet gestopt worden. Om het volle ge
not van IBIS SHAG te hebben, gaat
men als volgt te werk:
Neemt een plukje IBIS SHAG uit het
pakje, haalt de tabak goed uit elkaar
en vult er de pijp losjes mee. Drukt
ze vooral niet met den duim vast,
anders gaat de tabak „koeken",
de pijp gaat moeilijk trekken en
daardoor brandt rook op de
tong.
Probeert U het maar eens op deze
manier en U zult proeven, hoe heerlijk
koel deze tabak rookt.
IBIS SHAG is geurig, smaakt zeer
lekker, waait niet uit de pijp en U
doet met een pijp IBIS SHAG veel
en veel langer dan met een pijp ge
wone rooktabak. Daarom is IBIS
SHAG zoo voordeelig.
Maakt Uw pijp geregeld schoon en
rookt IBIS SHAG bij voorkeur uit een
pijp met kleine kop en van goede kwa
liteit, zooals b.v. de IBIS pijp. Bij
Uw winkelier verkrijgbaar.
jaar 1443 zeeschepen, metende 1.577.056
N.R.T., 1041 binnenschepen van totaal
495.201 tonnen draagvermogen, 276 schepen
van de N.V. Stoomv. Mij. „Zeeland", me
tende 310.707 N.R.T., 4070 schepen van
den Prov, stoombootdienst op de Wester
schelde, van totaal 919.641 tonnen draag
vermogen, 950 schepen van de Kon. Ned.
Marine van totaal 356.188 M3. en 588
loodsvaartuigen van totaal 167.410 M3.
Vlissüigsch Scheepvaartnieuws.
Aangekomen „Immanuel", Nederlandsch
motorschip van Gravelines Nederlandsch
motorschip „Magrietha" van Gravelines
voor WamelNederlandsche motorschepen
„Rottum" en „Hebe" (Tulp), terug uit zee
wegens slecht weer.
Om te bunkerenItaliaansch stoomschip
„Giacomo C." van Reggia Engelsche tan
ker „El Ciervo" van Gent.
Het nieuws van den dag in beeld.
Foto's in onze Tijdinghal.
In de Nenijto-hal te Rotterdam zal van
6 tot 12 November a.s. een Zesdaagsche
wielerwedstrijd worden gehouden. Een
overzichtfoto in dé hal, waar de houten
baan reeds wordt opgebouwd.
Het nieuwe, verbouwde kinderhuis van
de stichting „Groot-Kijkduin" te Zand-
voort is Maandagmiddag officieel geopend.
Bliksem ingeslagen.
Toen gistermiddag' plotseling een on
weersbui opkwam, die gepaard ging met
enkele zware donderslagen, is in een per
ceel in de Bouwen Ewoutstraat de bliksem
ingeslagen, wat gelukkig nog goed is afge-
loopen. Een zich op het dak bevindende
antenne werd geheel vernield, terwijl uit
een langs het huis loopende buis een stuk
werd geslagen. Ook een radiotoestel moest
het ontgelden. Verder werd een metalen
zuurstoftoestel geheel door den bliksem
aangeslagen.
Kapsalons J. I. de Smit.
Morgen zal de heer J. I. de Smit, da
mes- en heerenkapper, vroeger gevestigd
Palingstraat 40, in de Bloemenlaan een
zaak openen. Wij hebben er heden een
kijkje genomen en vonden alles nog in
volle bedrijvigheid om morgen de eerste
bezoekers naar behooren te kunnen ont
vangen. Voor een goede verlichting in de
heerensalon en in de etalages is gezorgd,
terwijl ook de damessalon, die op de bo
venverdieping is gelegen, naar de eischen
des tijds is ingericht.
Men zie verder de advertentie elders in
dit blad.
Een demonstratie vóór het Bureau voor
Sociale Zaken.
Voor het bureau voor Sociale Zaken
hield gistermiddag een woonwagen stil,
aan beide kanten beschreven met de woor
den „Geen steun maar honger." Het
paardje werd afgespannen en men posteer
de zich demonstratief voor het genoemde
bureau. Vanzelfsprekend was reeds direct
een heel groepje belangstellenden aanwe
zig.
De woonwagenbewoner heeft later op
last van de politie zijn paardje weer in
moeten spannen om zijn weg te vervolgen.
Concertgebouw.
Zaterdag 24 October treedt de hier wel
bekende humorist en conferencier Kees
Manders op in een door T.O.G. georgani
seerde soiree in het Concertgebouw.
Voor verdere bijzonderheden verwijzen
wij naar de advertentie elders in dit blad.
Opgave van personen
die zich in deze gemeente uebben gevestigd
of deze hebben verlaten, gedurende de
le helft van de maand October.
GEVESTIGD:
M. J. Verschelling, zonder, Badhuisstraat
113 van Den Haag.
B. Vink, Ass. dir. hel., v. d. Spieghelstr.
35 van Kruiningen (Hansweert).
I. Leenhouts, schilder, Molenstraat 55
van Koudekerke.
J. L. Riemens, korp.-schrijver, Eedestr.
6 van Ned. Indië.
M. v. Niersenv. Schagen, zonder, Pa
lingstraat 30 van Den Helder.
J. J. W. Gebbing, rijksklerk P. D., Nieu-
wendijk 21 van O.- en W.-Souburg.
A. van der Ende, gezagvoerder, Kasteel
straat 75 van Den Helder.
W. M. Oosterhoff, schipper K.M., wacht
schip, van Den Helder.
H. v. der Bend, agent v. politie, Steenen-
beer 2 van Koudekerke.
J. J. Nooijens, vertegenwoordiger, Wal
straat 10 van Middelburg.
I. Mabelus, marinier le kl., Gravenstr.
1". van Soerabaya.
J. W. Baten, machinist ter koopv., Bo-
terplein 3 van Batavia.
Ernstige scheepsramp in Ned.-Indië.
De „Van der Wyck" van de K.P.M.
vergaan vele slachtoffers.
Ernstige storing in het telefoonverkeer.
(Binnenland)
De disconto-verlaging van de Neder-
landsche Bank. (Binnenland)
Grieksch stoomschip ten Westen van
IJmuiden in nood. (Scheepvaart)
Ekins heeft de vlucht rond de wereld
volbracht. (Luchtvaart).
ZIE VERPER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
A. van Eek, metaaldraaier, Kl. Kerkstr.
2 van Sliedrecht.
J. de Ridderv. d. Berg, zonder, Hen
drikstraat 34 van Den Helder.
A. KortekaasKloosterman, zonder, Le
pelstraat 15 van Den Haag.
J. H. A. Dolders, korp. hofmeester,
wachtschip, van Soerabaya.
S. Poldetman, marinier le kl., wacht
schip, van Den Helder.
G. N. Bakker, electro-technicus, Wage-
naarstraat van Den Helder.
F. v. Hoorn, stuurman, Hurgronjestr. 22
van Rotterdam.
VERTROKKEN:
E. C. W. v. Maanen, werkman, Achter
d~ Kerk 13 naar 's-Gravenhage.
B. Wolst, vertegenwoordiger, Krommé
Fileboog 9 naar Dordrecht.
M. J. Oosenbrug, marinier le kl. K.M.,
Koningsweg 11 naar 's-Gravenhage,
K. AmadioPoot, zonder, P. Kruger3tr.
4 naar Rotterdam.
J. Buis, Inspect. R.V.S., v. d. Spieghel-
straat 35 naar Dordrecht.
P. E. Verstraete, loods B. L., Coosje
Buskenstraat 34 naar Antwerpen.
C. Pleijte, stoker-olieman, wachtschip
naar O. en W. Souburg.
H. Leijten, marechaussee, Bloemenlaan
60 naar Axel.
Mej. P. C. Ferdinandu&se, verpleegster,
Koudek. weg O. 78 naar Haarlem.
M. KollaartFritz, zonder, Narcissen-
laan 5 naar Rotterdam.
M. A. BouhuijsSlotboom, zonder, Aagje
Dekenstraat 93 naar Zwolle.
A. Simoncelli, beeldenmaker, Breestraat
13 naar Venetië. (Italië.)
A. J. Vandierendounck, schipper B. L.,
Scheldestraat 30 naar Oostende (België).
W. P. L. Niese, restaurateur, Parklaan
108 naar Nijmegen.
Mej. J. J. Adriaanse, huishoudster, Sin-
gelweg 164 naar Colrjnsplaat.
L. Provoost, landbouwer, Zwanenb. weg
4a naar Biggekerke.
C. Sinke, filiaalhouder, Bloemenlaan 36
naar Amsterdam.
Mej. E. J. Herbschleb, zonder, Wilhel-
minastraat 21 naar Bergen.
G. Sipman, zonder, Prins Hendrikweg 13
naar Rijssen.
J. H. v. Baal, korp- pc1 troepen, Mari-
niersplein 6 naar Venlo.
G. J. Smallcgange, korp. pol. troepen,
Mariniersplein 6 naar Venlo.
A. J. Labout, electro-technicus, Singel-
weg 1 naar Rotterdam.
P. L. Heijboer, marechaussee, Bloemen
laan 60 naar Den Haag.
J. P. Houterman, luit. ter zee, Boule
vard Bankert 36 naar Delft.
J. J. C. de Kraker, stuurman, Koudek.
weg 45 naar Curagao.
T. C. A. M. v. Dun, autogenïsch las-
scher, Acacialaan 2 naar Haarlem.
Provinciale Zeeuwsche Vereeniging voor
Vreemdelingenverkeer.
Zaterdag hield de Provinciale Zeeuwsche
Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer
haar najaarsvergadering in de „Vergenoe
ging" te Middelburg onder voorzitterschap
van mr. J. Moolenburgh. Aan de hand van
de ingekomen stukken werd een overzicht
gegeven van gedane werkzaamheden in het
afgeloopen seizoen. Vele aardige resultaten
waren te boeken door op verschillende wij
zen de aandacht te vestigen op Zeeland.
De vereeniging gaf als propaganda
materiaal uit, periodiek „Zeeland" en den
folder „Naar en door Zeeland". Beide zijn
gunstig ontvangen en beoordeeld. De op
lagen zijn uitgeput. De vereeniging heeft
medailles uitgeloofd en feestelijkheden
voor congressen en uitstapjes op verzoek
voorbereid. Toch moest door de geringe
geldmiddelen nog vaak propaganda, die
zeer gewenscht zou zijn geweest, achter-