500 300 25 DOBBELMANN Ernstige scheepsramp in Ned+~Indië DINSDAG 20 OCTOBER jê&ê&ek- ffocvn,/ iNaMg. i 74e Jaargang 1936: UiigaveFirma F. VAN DE VELDE Jr., Walstraat 58-GO.VIissingen. Telei. 10. Postrekening Ë6287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen art STADS- EN PROVINCIENIEUWS 9cl»cufflewiss««« «pn Jew MIDDELBURG VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct. ledereregel meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1 —5 regels f 1.—alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor: gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet öf oog. gulden bij verlies van een duim. gulden bij verlies van een wijsvinger. gulden bij verlies van een anderen vinger. AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR FUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" f i.oo, lap- ners ners ljude I IT", |/lis- en ct. Bntie der icelt mel- 17. lidd. uur rtid- |tour 2e lasse Dit nummer bestaat uit twee bladen. Eerste blad. DE „VAN DER WIJCK" VAN DE K.P.M. VERGAAN. VELE SLACHTOFFERS. BATAVIA, 20 October. De „Van der Wijck" van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij is gekapseisd. Er zijn vele slachtoffers. De „Van der Wijck", die in den vroegen ochtend van. 20 October is omgeslagen, werd in 1921 als stoomschroefschip ge bouwd voor rekening van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij. Het schip meet 2633 bruto en 1512 netto register ton. Aneta seint uit SoerabajaDe com mandant van de marine ontving heden nacht te 2 uur het radiosem van de „Van der Wijck" van de K.P.M., dat dit schip zwaar overhelde. De marine nam onmiddellijk maatrege len. Men berekende dat het schip, dat 21.00 uur uit Soerabaja naar Semarang was ver trokken, ter hoogte van Tandjong Oed- joeng Banka moest zijn. Hedenmorgen bleek het schip te zijn vergaan op vijftien mijl ten Noorden van Tandjong Pakis. De Dorniervliegtuigen, die uit Soerabaja derwaarts gezonden zijn, hebben vele drenkelingen waargenomen. De „Reaal", eveneens een schip van de paketvaart, is in de omgeving. Te 5.30 is de mijnenleggér „Rigel" uit Soerabaja naar de plaats van het onheil vertrokken, evenals alle andere mijnen vegers alsmede de „Banckert" en zeven Dorniers benevens twee vliegtuigen. 250 man aan boord. Nader deelt de directie van de Paket vaart mede, dat aan boord van de „Van der Wjjck", inclusief de bemanning^ tweehon derdvijftig zielen zijn. Berichten over het opvisschen van dren kelingen ontbreken nog steeds. Het eenige radiosein van de „Van der Wijck" luidde „S.O.S. zware helling", waarna niets meer werd gehoord. Een hedenmorgen te half acht ontvan gen Aneta-bericht uit Batavia luidt Drie-en-veertig personen van de „Van der Wijck" zijn door marinevliegbooten op gepikt en veilig te Soerabaja aan land ge bracht. Acht Europeanen en een-en-dertig inlanders zijn te Brombong aan wal gezet (waarschijnlijk is hier de plaats Broem- boeng bedoeld, niet ver van Semarang ge legen). Deze redding geschiedde door vis- schersbooten. Verder zijn twee-en-twintig personen ge zien in een sloep. Verder trof men nog velen aan die op zee dreven, terwijl zij zich boven water hielden door zich vast te houden aan stoe len en tafels. Alle schepen welke ter red ding zijn toegesneld, bevinden zich op de plaats van het onheil. Aan boord van de „Van der Wijck" be vonden zich 22 volwassen Europeesche pas sagiers en 5 kinderen, alsmede ongeveer 100 inlandsche dek-passagiers. De beman ning bestond uit den gezagvoerder, elf of ficieren, de marconist, de hofmeester, vijf klerken en 80 man inlandsch personeel. Wie gered zijn en vermist worden. Tot 12 uur vanmiddag (Java-tijd was bekend, dat gered waren 14 Europeesche passagiers, 2 kinderen, de gezagvoerder, alle officieren, de hofmeester, 3 klerken en 121 inlanders (passagiers en bemanning). Derhalve worden nog vermist 8 Europeanen (passagiers), 3 kinderen, de marconist, 2 klerken en ongeveer 50 inlanders. De pogingen tot redding der vermisten Worden met onverminderde energie voort gezet. Van de opvarende passagiers werden op het oogenblik dat dit bericht verzonden werd nog vermisthet echtpaar G. P. Carli, de heer S. Raaff, de heer Exley, mevr. Wisse en baby, de heer J. van Eg- mond en het echtpaar Matatita met twee kinderen. Van de bemanning worden nog vermist de marconist M. j. Ugtermerk, de lading klerk I. J. M. Hengst, de leerling-lading klerk J. Latuperissa. Voorts worden van de bemanning en dekpassagiers nog 59 in landers vermist, wier namen nog niet be kend zijif. Van de passagiers werden gered de heer M. Franken, het echtpaar R. H. Kamer, de heer A. Cranen, mevr. S. Raaff, de heer N. Langeraar Meertens, de heer E. C. Hudson, de heer Rochester, het echtpaar D. Polsky, de heer A. M. Schoevers, de heer G. G. Gordingh, mevr. Hartman met twee kinderen en mevr. Brandes. Van de bemanning werden geredde gezagvoerder B. C. Akkerman, de stuur lieden H. J. M. Hermsen, C. Harder, H. C. Verseput en J. F. Stada, de werktuigkun digen G. A. Weijhenke, Chr. van Oversteeg, H. G. Geijsen, J. H. Bax, A. L. Goossens, A. F. G. Smeets en P. Lolkema. Voorts zijn van de bemanning en dek passagiers gered 121 inlanders, waarvan de namen nog niet bekend zijn. De kantoren van alle scheepvaartmaat schappijen in Ned.-Indië heschen na het bekend worden van het ongeluk de vlaggen halfstok. Weersomstandigheden kunnen in geen geval oorzaak van de ramp geweest zijn, het weer was goed en de wind was matig. Ter plaatse waar de ramp geschiedde stond 22 meter water. Het schip voer in den sneldienst van de K.P.M. Van de 226 opvarenden zrjn tot dusverre 154 gered, terwijl 72 worden vermist, on der wie acht Europeesche passagiers, drie Europeesche kinderen en drie Europeesche leden van de bemanning. De overigen be- hooren tot de inlandsche bemanning en de inheemsche passagiers. Momenteel wordt de zee rondom de plaats van de ramp, met een zeer ruime straal, zoowel te water als vanuit de lucht, afgezocht, zoodat het practisch kan worden aangenomen dat na dit zoeken geen ver dere drenkelingen kunnen worden aange troffen. De mogelijkheid is echter niet uitgeslo ten dat nog hier of daar aan de kust door visschersprauwtjes enkele overlevenden zijn aangebracht. De werkloosheid in onze stad. Bij den Gemeentelijken Dienst der Ar beidsbemiddeling alhier staan als werkzoe kenden ingeschreven Mannen 1 drukker, 1 letterzetter, 27 grondwerkers, 2 mastiekers, 12 metselaars, 18 opperlieden, 28 schilders, 9 stucadoors, 74 timmerlieden, 5 ververs, 4 vlechters, 2 opzichters, 7 meubelmakers, 3 politoerders, 4 stoffeerders, 1 kapper, 1 kleermaker, 4 schoenmakers, 179 metaalbewerkers, 11 brood/banketbakkers, 1- aide, 10 slagers, 3 tuinlieden, 4 magazijnbedienden, 7 reizi gers/agenten, 6 winkelbedienden, 8 chauf feurs, 13 kellners, 30 loopers, 3 portiers, 6 sleepers, 38 transport-arbeiders, 25 kan toorbedienden, 1 teekenaar, 2 musici, 5 on derwijzers, 45 varensgezellen (w.o. stuurlui, machinisten, stokers, matrozen, enz.) en 127 losse arbeiders. Vrouwen 1 kleermaakster, 1 winkeljuf frouw, 1 kantoorbediende, 1 buffetjuffrouw, 2 huishoudsters, 5 dienstboden, 1 werkster. Totaal 739 ingeschrevenen, waarvan 103 in de werkverschaffing. Vorige week 732 personen. Alzoo een vermeerdering van 7 werkzoekenden. Scheepvaartbeweging van VJissïngen. Gedurende de maanden Januari t/m Sep tember 1936 zijn in de haven van Vlissingen aangekomen 1441 zeeschepen, metende 1.831.055 N.R.T., 1025 binnenschepen van totaal 514.540 tonnen draagvermogen. 282 schepen van de N.V. Stoomvaart Mij. „Zee land", metende 317.551 N.R.T.. 4109 sche pen van den Prov. stoombootdienst op de Westerschelde, van totaal 1.190.895 tonnen draagvermogen, 798 schepen van de Kon. Ned. Marine, van totaal 467.592 M3. en 673 loodsvaartuigen van totaal 191.585 M3., tegen in dezelfde periode van het vorige IBIS SHAG is geen droge tabak, zooals gewone pijptabak. Daarom moet de pijp met IBIS SHAG niet gestopt worden. Om het volle ge not van IBIS SHAG te hebben, gaat men als volgt te werk: Neemt een plukje IBIS SHAG uit het pakje, haalt de tabak goed uit elkaar en vult er de pijp losjes mee. Drukt ze vooral niet met den duim vast, anders gaat de tabak „koeken", de pijp gaat moeilijk trekken en daardoor brandt rook op de tong. Probeert U het maar eens op deze manier en U zult proeven, hoe heerlijk koel deze tabak rookt. IBIS SHAG is geurig, smaakt zeer lekker, waait niet uit de pijp en U doet met een pijp IBIS SHAG veel en veel langer dan met een pijp ge wone rooktabak. Daarom is IBIS SHAG zoo voordeelig. Maakt Uw pijp geregeld schoon en rookt IBIS SHAG bij voorkeur uit een pijp met kleine kop en van goede kwa liteit, zooals b.v. de IBIS pijp. Bij Uw winkelier verkrijgbaar. jaar 1443 zeeschepen, metende 1.577.056 N.R.T., 1041 binnenschepen van totaal 495.201 tonnen draagvermogen, 276 schepen van de N.V. Stoomv. Mij. „Zeeland", me tende 310.707 N.R.T., 4070 schepen van den Prov, stoombootdienst op de Wester schelde, van totaal 919.641 tonnen draag vermogen, 950 schepen van de Kon. Ned. Marine van totaal 356.188 M3. en 588 loodsvaartuigen van totaal 167.410 M3. Vlissüigsch Scheepvaartnieuws. Aangekomen „Immanuel", Nederlandsch motorschip van Gravelines Nederlandsch motorschip „Magrietha" van Gravelines voor WamelNederlandsche motorschepen „Rottum" en „Hebe" (Tulp), terug uit zee wegens slecht weer. Om te bunkerenItaliaansch stoomschip „Giacomo C." van Reggia Engelsche tan ker „El Ciervo" van Gent. Het nieuws van den dag in beeld. Foto's in onze Tijdinghal. In de Nenijto-hal te Rotterdam zal van 6 tot 12 November a.s. een Zesdaagsche wielerwedstrijd worden gehouden. Een overzichtfoto in dé hal, waar de houten baan reeds wordt opgebouwd. Het nieuwe, verbouwde kinderhuis van de stichting „Groot-Kijkduin" te Zand- voort is Maandagmiddag officieel geopend. Bliksem ingeslagen. Toen gistermiddag' plotseling een on weersbui opkwam, die gepaard ging met enkele zware donderslagen, is in een per ceel in de Bouwen Ewoutstraat de bliksem ingeslagen, wat gelukkig nog goed is afge- loopen. Een zich op het dak bevindende antenne werd geheel vernield, terwijl uit een langs het huis loopende buis een stuk werd geslagen. Ook een radiotoestel moest het ontgelden. Verder werd een metalen zuurstoftoestel geheel door den bliksem aangeslagen. Kapsalons J. I. de Smit. Morgen zal de heer J. I. de Smit, da mes- en heerenkapper, vroeger gevestigd Palingstraat 40, in de Bloemenlaan een zaak openen. Wij hebben er heden een kijkje genomen en vonden alles nog in volle bedrijvigheid om morgen de eerste bezoekers naar behooren te kunnen ont vangen. Voor een goede verlichting in de heerensalon en in de etalages is gezorgd, terwijl ook de damessalon, die op de bo venverdieping is gelegen, naar de eischen des tijds is ingericht. Men zie verder de advertentie elders in dit blad. Een demonstratie vóór het Bureau voor Sociale Zaken. Voor het bureau voor Sociale Zaken hield gistermiddag een woonwagen stil, aan beide kanten beschreven met de woor den „Geen steun maar honger." Het paardje werd afgespannen en men posteer de zich demonstratief voor het genoemde bureau. Vanzelfsprekend was reeds direct een heel groepje belangstellenden aanwe zig. De woonwagenbewoner heeft later op last van de politie zijn paardje weer in moeten spannen om zijn weg te vervolgen. Concertgebouw. Zaterdag 24 October treedt de hier wel bekende humorist en conferencier Kees Manders op in een door T.O.G. georgani seerde soiree in het Concertgebouw. Voor verdere bijzonderheden verwijzen wij naar de advertentie elders in dit blad. Opgave van personen die zich in deze gemeente uebben gevestigd of deze hebben verlaten, gedurende de le helft van de maand October. GEVESTIGD: M. J. Verschelling, zonder, Badhuisstraat 113 van Den Haag. B. Vink, Ass. dir. hel., v. d. Spieghelstr. 35 van Kruiningen (Hansweert). I. Leenhouts, schilder, Molenstraat 55 van Koudekerke. J. L. Riemens, korp.-schrijver, Eedestr. 6 van Ned. Indië. M. v. Niersenv. Schagen, zonder, Pa lingstraat 30 van Den Helder. J. J. W. Gebbing, rijksklerk P. D., Nieu- wendijk 21 van O.- en W.-Souburg. A. van der Ende, gezagvoerder, Kasteel straat 75 van Den Helder. W. M. Oosterhoff, schipper K.M., wacht schip, van Den Helder. H. v. der Bend, agent v. politie, Steenen- beer 2 van Koudekerke. J. J. Nooijens, vertegenwoordiger, Wal straat 10 van Middelburg. I. Mabelus, marinier le kl., Gravenstr. 1". van Soerabaya. J. W. Baten, machinist ter koopv., Bo- terplein 3 van Batavia. Ernstige scheepsramp in Ned.-Indië. De „Van der Wyck" van de K.P.M. vergaan vele slachtoffers. Ernstige storing in het telefoonverkeer. (Binnenland) De disconto-verlaging van de Neder- landsche Bank. (Binnenland) Grieksch stoomschip ten Westen van IJmuiden in nood. (Scheepvaart) Ekins heeft de vlucht rond de wereld volbracht. (Luchtvaart). ZIE VERPER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN A. van Eek, metaaldraaier, Kl. Kerkstr. 2 van Sliedrecht. J. de Ridderv. d. Berg, zonder, Hen drikstraat 34 van Den Helder. A. KortekaasKloosterman, zonder, Le pelstraat 15 van Den Haag. J. H. A. Dolders, korp. hofmeester, wachtschip, van Soerabaya. S. Poldetman, marinier le kl., wacht schip, van Den Helder. G. N. Bakker, electro-technicus, Wage- naarstraat van Den Helder. F. v. Hoorn, stuurman, Hurgronjestr. 22 van Rotterdam. VERTROKKEN: E. C. W. v. Maanen, werkman, Achter d~ Kerk 13 naar 's-Gravenhage. B. Wolst, vertegenwoordiger, Krommé Fileboog 9 naar Dordrecht. M. J. Oosenbrug, marinier le kl. K.M., Koningsweg 11 naar 's-Gravenhage, K. AmadioPoot, zonder, P. Kruger3tr. 4 naar Rotterdam. J. Buis, Inspect. R.V.S., v. d. Spieghel- straat 35 naar Dordrecht. P. E. Verstraete, loods B. L., Coosje Buskenstraat 34 naar Antwerpen. C. Pleijte, stoker-olieman, wachtschip naar O. en W. Souburg. H. Leijten, marechaussee, Bloemenlaan 60 naar Axel. Mej. P. C. Ferdinandu&se, verpleegster, Koudek. weg O. 78 naar Haarlem. M. KollaartFritz, zonder, Narcissen- laan 5 naar Rotterdam. M. A. BouhuijsSlotboom, zonder, Aagje Dekenstraat 93 naar Zwolle. A. Simoncelli, beeldenmaker, Breestraat 13 naar Venetië. (Italië.) A. J. Vandierendounck, schipper B. L., Scheldestraat 30 naar Oostende (België). W. P. L. Niese, restaurateur, Parklaan 108 naar Nijmegen. Mej. J. J. Adriaanse, huishoudster, Sin- gelweg 164 naar Colrjnsplaat. L. Provoost, landbouwer, Zwanenb. weg 4a naar Biggekerke. C. Sinke, filiaalhouder, Bloemenlaan 36 naar Amsterdam. Mej. E. J. Herbschleb, zonder, Wilhel- minastraat 21 naar Bergen. G. Sipman, zonder, Prins Hendrikweg 13 naar Rijssen. J. H. v. Baal, korp- pc1 troepen, Mari- niersplein 6 naar Venlo. G. J. Smallcgange, korp. pol. troepen, Mariniersplein 6 naar Venlo. A. J. Labout, electro-technicus, Singel- weg 1 naar Rotterdam. P. L. Heijboer, marechaussee, Bloemen laan 60 naar Den Haag. J. P. Houterman, luit. ter zee, Boule vard Bankert 36 naar Delft. J. J. C. de Kraker, stuurman, Koudek. weg 45 naar Curagao. T. C. A. M. v. Dun, autogenïsch las- scher, Acacialaan 2 naar Haarlem. Provinciale Zeeuwsche Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer. Zaterdag hield de Provinciale Zeeuwsche Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer haar najaarsvergadering in de „Vergenoe ging" te Middelburg onder voorzitterschap van mr. J. Moolenburgh. Aan de hand van de ingekomen stukken werd een overzicht gegeven van gedane werkzaamheden in het afgeloopen seizoen. Vele aardige resultaten waren te boeken door op verschillende wij zen de aandacht te vestigen op Zeeland. De vereeniging gaf als propaganda materiaal uit, periodiek „Zeeland" en den folder „Naar en door Zeeland". Beide zijn gunstig ontvangen en beoordeeld. De op lagen zijn uitgeput. De vereeniging heeft medailles uitgeloofd en feestelijkheden voor congressen en uitstapjes op verzoek voorbereid. Toch moest door de geringe geldmiddelen nog vaak propaganda, die zeer gewenscht zou zijn geweest, achter-

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1936 | | pagina 1