1000
500
300
25
De 3e Nederlandsche Scheldevlucht
uitstekend geslaagd.
MAANDAG
INTO. 181
74e Jaargang'
UitgaveFirma F. VAN DE VELDE Jr., Walstraat 58-60, Vlissingen. lelef. 10. Postrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
Dc Delftsche studenten winnen den tropee.
Slecht uitzicht dreigde den wedstrijd aanvankelijk
te deen mislukken.
wam dew «lag
1936;
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland
en Frankrijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 15 regels 50 ct. Iedere regel
meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels fl.alles bij vooruitbetaling
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor:
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim.
gulden bij verlies
van een
wijsvinger.
gulden bij verlies
van een
anderen vinger.
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS'
Dit nummer bestaat uit twee bladen.
Eerste blad
Onze stadgenoot Tjalling Visser nummer vier op de ranglijst.
Schiphol gewacht enwij kunnen het
nauwelijks geloovendaar klinkt opeens
het verlossende langverbeide woord er mag
gestart worden.
Plotseling is het een haasfc-je rep-je, want
volgens het programma zouden wij om half
twee te Haamstede moeten zijn en het is er
Vrijdagellendig, naargeestig weer
Voortdurend regen en de stormwaarschu-
wingsdienst meldt.: „Weest op Uw hoede".
Dat belooft niet veel moois voor de Schei
den ncht.
Maar niet gewanhoopt voor den tijd.
Daarom zoeken wij contact met onzen stad
genoot den heer Tjalling Visser die het vo
rig jaar „De Zilveren Scheldemeeuw" ge
wonnen hteft en spreken af, dat wij Zater
dag meevliegen van Waalhaven naar Haam
stede.
Zaterdag in den trein zet de heer Visser
een bedenkelijk gezicht een grauw drei
gend zwerk, lage wolken, steeds dikker
v/ordende mist, zeer weinig zichtstraks
irogert wij misschien niet eens van Waalha
ven starten.
Eindelijk Rotterdam. Een snelle autorit
door de drukke stad, het Veer over, de poort
van Waalhaven door, een draai links, een
rechts en wij staan voor het restaurant,
waar binnen reeds eenige vliegers zitten te
pratenover het weer natuurlijk.
Op Waalhaven is het een heele drukte
Van toestellen, die startklaar worden ge
maakt tanks worden gevuld, motoren aan
geslagen en warm gedraaid lijntoestellen
starten of komen aan, een excursie maakt
een rondgang, kortom het is er een gezelli
ge bedrijvigheid. Het autogirotoestel maakt
even een paar rondjes om een kleinen jon
gen den luchtdoop te geven, maar als de be
stuurder de heer Van der Velden, die met
zijn echtgenoote aan den wedstrijd zal deel
nemen, weer beneden komt, kijkt ook hij
heel bedenkelijk „Alles zit potdichtje
kunt op 300 meter geen steek zien het is
.bar
Bijster opwekkend klinkt dat niet. De
sportvliegers die naar Haamstede willen,
steken de koppen bijeen als nieuwe weerbe
richten binnenkomen maar deze brengen
niet veel moois en daarom kort men zich
in vredesnaam den tijd met allerlei spelle
tjes die het voordeel hebben, dat zij de ge
dachten af leiden van de allesbehalve pleizie-
rige vooruitzichten die deze dag schijnt te
bieden. En ook wij voelen ons niet bijster
opgewekt in het vooruitzicht op Waalhaven
te zullen strandenwant er is geen denken
aan, dat de havenmeester startvergunning
geeft, wanneer er geen betere weerberichten
komen. Intusschen donderen en ronken de
zware motoren der groote lijntoestellen en
een malsch motregentje siepert treiterend
lieer.
Daar daal een toestel, dat naar Haamste
de vertrokken was, maar wegens het slechte
zicht terug moest keeren „Er is geen door
komen aan", is de boodschap van den be
stuurder.
Bij half een. Nog altijd zitten wij op Waal
haven. Nog altijd komen nieuwe weerbe
richten binnen. Nog altijd blijven zij even
slecht als ze reeds heel den morgen geweest
zijn. Op Waalhaven schijnt het wat beter te
zullen worden de lucht breekt, er komt
behoorlijk zicht. Maar elders in het land
blijkt dit niet heb geval te zijn, want de
stuntvlieger A. R. Somer die te Haamstede
demonstreeren zal en juist met een passa
gier uit Eindhoven daalt, vertelt dat hij met
het oog op de lage bewolking herhaaldelijk
op 40—50 meter hoogte heeft moeten vlie
gen. „Als het niet heel gauw beter wordt,
mogen jullie niet weg", voegt de haven
meester hier bemoedigend aan toe. Wij kor
ten ons den tijd dus maar, door het toestel
nader te bekijken waarmede de heer Somer
zoo juist uit Eindhoven gekomen is. Want
het is de PH-NLS die ons straks met Tjal
ling Visser aan den sbuurknuppel naar
Haamstede zal vliegenals wij tenminste
Weo mogen een rank, zilverkleurig open
sporttoestel voor twee personen.
Het regent. Een laatste poging wordt ge
waagd en Waalhaven vraagt aan Schiphol
een weerbericht en verwachtingen. Daarvan
hangt alles af, want men neemt geen risico
voor deze amateur-vliegers en tenzij Schip
hol goed nieuws te vertellen heeft, blijven
onze machines onherroepelijk waar zij zich
thans bevinden. Vol spanning wordt dus op
nog maar tien minuten vóór. Vlug worden
de noodige voorbereidingen getroffen, warm
ingepakt, want de wind kan behoorlijk om
je ooren blazen in zoo'n open kist, de rie
men vastgegespt om bij een buiteling niet
in de ruimte te worden geslingerd„con
tact" Brullend en razend zingt de motor
zijn lied en fel jaagt de schroefwind ons
langs het gezicht. Een aanloop...... vol gas
motorgeroffelen daar zakt de
aarde onder ons weg wij zijn vrij het is
vijf voor half twee. En als een sprookjes
achtig schoone staalkaart zien wij de aarde
onder ons eerst de drukke bedrijvigheid
van Rotterdam, da.n vliegen wij over IJsel-
monde, de Oude Maas, Putten, Haamstede
tegemoet. De aarde is een staalkaart van
velerlei kleuren bruin en groen, met wegen
e'n menschen, dorpen, kerkjes, weiden met
grazend vee. Beneden ons is het leven van
allen dag, waar menschen hun zorgen ken
nen, hun leed, hun kleine intriges. Maar het
lijkt ons niet aan te gaan wij vliegen er
over bekijken het alles, rustig, beschou
wend, op een afstand, alsof wij niet behoo-
ren tot die wereld beneden waar wij toch
straks naar zullen moeten terugkeeren. Op
3/400 meter hoogte jagen wij er met een 150
K.M.-snelheid overheen. Het zicht is niet al
te best. Soms gaat het een heel stuk goed.
Maar dan zitten wij weer in wolkenflarden
en mist en maakt de remous zijn aanwezig
heid kenbaar, zoodat het toestel valt. Soms
komt het zonnetje even doormaar dan
weer de grauwe, grijze nevel rondom ons.
Wij verlaten het land en vliegen over het
Haringvlietin de verte zien wij wazig de
contouren van Goeree en Overflakkee en
beneden ons werpen wolkenmassa's hun
dreigende donkere schaduwen op het grijze
watervlak een indrukwekkend gezicht. De
smalle strook tusschen Goeree en Over
flakkee is vlug overgestoken en nu volgt
de groote sprong over heb Brouwershaven-
sche gathet zicht is nog altijd niet ideaal
en als Goeree achter ons ligt, is van
Schouwen nog niets te zien, zoodat wij even
Oceaanvlieger-gevoelens krijgen. Beneden
ons vliegt een collega. Dan komt Schouwen
in zicht. Wij volgen de kustlijn, steken dan
overdaar is Haamstede, waar zich
reeds enkele machines op het veld bevinden.
De PH-NLS steekt den neus naar beneden
een paar kringen boven het veld waar
bij ons toestel op één vleugel komt te staan
de wielen raken den grondwij
staan stil en zijn te tien voor twee op het
vliegveld.
Soesterberg komt niet
Juist komt burgemeester Van Woelderen
het veld op en wy hoorendat Soester-
berg heeft afgezegd Dat beteekent dus,
dat 10 vliegers van de militaire opleiding,
3 militaire beroepsvliegers en de beide mili
taire controle-toestellen, 15 machines in to
taal dus, niet zullen komen. Men heeft te
Soesterberg de weerberichten tè ongunstig
geacht, om te starten. En toen den comman
dant van het vliegkamp Soesterberg telefo
nisch werd medegedeeld, dat de amateurs
die eenvoudig geen verlof krijgen om te
starten als het risico te groot wordt ge
acht, er door gekomen zijn, klinkt het ant
woord „Nu ja, die sportvliegers zijn hel
den, maar wij nietDe militairen blijken
dus uitsluitend mooi-weer-vliegers te zijn en
al hebben wij daarover in de kranten nog
niets gelezen er is dus schijnbaar inter
nationaal overeengekomen, dab de vijand
alleen bij gunstig weer komt en van te vo
ren hier te lande weerberichten vraagt en
informeert of een aanval onder de bewuste
omstandigheden Soesterberg gelegen komt 1
Zoo niet, dan gaat de oorlog natuurlijk niet
door
Wij zullen hier maar nieb dieper op in
gaan. Het was nu eenmaal een feit, dat 15
toestellen uitvielen. Bovendien heeft de
Scheldemusch Woensdagavond in Eindho
ven een ongelukje gehad en ook de PH-IPM
van de firma Van Melle kon niet komen,
daar de propeller gebroken is en de reserve-
schroef in Engeland staat. Twee inschrij
vers zijn voorts niet verschenen, zoodat 8
machines, twee van beroepsvliegers en 6
amateurs, aan den start komen. Maar voor-
loopig gaan ze de lucht nog niet in, want de
weerberichten blijven ongunstig en den vlie
geniers wordt medegedeeld, dat niemand
tot starten verplicht is en dat men geen
risico mag nemen. Intusschen zijn in het
restaurant de geheime navigatieopdrachten
uitgerèikt en daar wordt gerekend, dat de
stukken er af vliegen. De navigatieopdracht
luidde ditmaal als volgt
Eerste stuk: Gestart wordt te
Haamstede volgens de aanwijzingen van den
start-officier na den start rechtstreeks
koers zetten op Zierikzee waar 3 linksche
controleronden gevlogen worden. Daarna
recht op en over Stavenisse. St. Maartens
dijk, Scherpenisse. naar Tholen (3 linksche
cöntroleroriden), dan recht op en over Ier-
seke naar Terneuzen (3 linksche controie-
ronden), vervolgens recht op en over Bors-
sele naar Vlissingen, scherp bezuiden de ha
vens, bezuiden doch op voldoende hoogte
langs de boulevards en kort bezuiden het
nieuwe wandelhoofd, dan heb Wooldhuis
(laatste witte huis aan den boulevard) in
stuurboordsbocht passeeren, naar het vlieg
veld Vlissingen, alwaar overeenkomstig het
wedstrijdreglement met afgezetten motor
een doellijn-landing gemaakt wordt.
Tweede stuk: rechtstreeks koers
op Middelburg, alwaar drie linker controle
ronden (om den buitenkant der bebouwde
kom van de stad vervolgens rechtstreeks
op en over Goes, Kats, Kolijnsplaat naar
Zierikzee (3 controleronden) dan op Brou
wershaven en terug naar de finish Vliegveld
Haamstede, alwaar, met in acht name van
de wettelijke voorschriften, onmiddellijk ge
land moét worden.
De start.
Eindelijk is het zoover. Het tijdstip voor
den start was met het oog op de weerbe
richten en het feit, dat vele toestellen in
verband met de weersomstandigheden met
vertraging te Haamstede arriveerden, wat
later gesteld en te 14 uur 51 ging het eerste
toestel de lucht in gestart werd als volgt
14 u. 51 de PH-AKD bestuurd door den
heer Arens (beroepsvlieger).
14 u. 56 de PH-AJL bestuurd door den
heer H. W. Nieuwdorp (beroepsvlieger).
14 u. 58 het molenwiektoestel G-ACXG
bestuurd door den heer H. J, v. d. Velden
(sportvlieger).
15 u. 08 de PH-AGQ bestuurd door den
heer Tjalling Visser (sportvlieger).
15 u. 18 de PH-NLS bestuurd door den
heer mr. J. J. Vriesendorp (sportvlieger).
15 u. 23 de PH-DSA bestuurd door den
heer ir. G. A. Heyning Jr. (sportvlieger).
15 u. 26 de PH-FKC bestuurd door den
heer A. K. Korpershoek (sportvlieger).
16 u. 05 de PH-AJH bestuurd door den
heer H. Rollmarm (sportvlieger).
(Vergissen wij ons, als wij aannemen, dat
laatstgenoemde van Duitsche nationaliteit
is en dus eigenlijk niet had mogen vliegen
in dezen wedstrijd, waaraan volgens het
reglement alleen kan worden deelgenomen
door Nederlandsche amateurs?)
Op en om het vliegveld Vlissingen.
heerschte een bijzonder gezellige drukte.
Tal van belangstellenden, die zich per auto,
tram of rijwiel dan wel pedes apostolorum
daarheen hadden begeven, hadden zich ge
nesteld op het amphitheater, dat de dijk van
het kanaal door Walcheren biedt, of wel een
plaatsje weten te bemachtigen op het ter
rein of het terras van het K.L.M.-restaurant.
In deze zon-overgoten, scherp contrastee-
rende omgeving met eenerzijds een bontge
kleurde verzameling van menschen, auto's,
ijsco-wagentjes en allerhande vehikels,
waartusschen een hoofdweg-verkeers va et
vienb zich baanbrak en de muziekvereni
ging „Crescendo" uit Middelburg onder di
rectie van den heer P. C. de Graaff haar
lustige tonen den aether inzond, en ander
zijds het rustige, uitgestrekte vliegveld met
z'n ruim-zicht over wijde, groene verten,
wachtten die velen op de dingen, die komen
zouden.
Den ingewijden was spoedig bekend, dat
er van het aangekondigde 30-tal vliegtoe
stellen wegens uitvallen enz. hoogstens 1/3
het Vlissingsche etappe-station zou aan
doen. Het geduld van de vele wachtenden
werd lang op de proef gesteld, doch onder
wijl hield men zich onledig met redeneeren,
gissen en veronderstellingen maken, ver
meide men zich in het fleurige beeld van de
sterk geschakeerde omgeving of de kort
stondige verstoring van de pastorale vlieg-
En voor Uw foto's.
En voor Uw kiekjes.
Foto HENNING, Badhuisstr. 63
veldrust als een groote of kleine (er werd
met veel extra kisten gevlogen) K.L.M.-
lrjner landde om na een kort oponthoud zijn
weg door de lucht, 't zij naar Knocke 't zij
naar Haamstede, te vervolgen.
Eindelijk kwam de eerste deelnemer in 't
zicht. Om 3 uur 45 kuste het eerste wed
vlucht-toestel het malsche grastapijt van
het voormalige Midden-Reduit. 't Was de P.
H.A.K.D. bestuurd door F. H. Groen (oplei
ding K.L.M.). Alzoo een beroepsvlieger, die
na vijf minuten gevolgd werd door zijn col
lega-mededinger naar den Scheldebeker H.
W. Nieuwdorp, met de P.H.A.J.L.
Om 4 uur kwam de eerste sportvlieger
„aangedraaid". Een typisch zicht, die G.-A.
C.X.G. autogiro, die maar een klein plaatsje
voor landing van noode had en door zijn be
stuurder H. J. van der Velden schitterend
in de richting van de landingslijn werd neer
gezet. Om te starten had dit molenwiektoe
stel echter ook een lange baan noodig.
Achtereenvolgens streken nog de volgen
de luchtvogels van diverse pluimage uit de
klasse sportvliegers, dingende naar den
Scheldemeeuw, op het vliegveld neer
4.15 de P.H.A.G.Q. met Tjalling Visser,
den „meeuw-houder 1935".
4.18 de P.H.F.K.C. met A. K. Korpershoek.
4.20 de P.H.N.L.S. (i.p.v. de P.H.A.J.K.)
met mr. J. J. Vriesendorp.
4.27 de P.H.D.S.A. (het vliegtuig van de
Delftsche studenten) met ir. G. A. Heijning.
5.05 de P.H.A.J.H. met Rollmann, in v/iens
toestel zich ook een dame bevond, zoodat in
tótaal 8 vliegtuigen de Vlieghaven Vlissin
gen met een bezoek hebben vereerd.
Tusschen de bedrijven door zakte de pu
blieke belangstelling langzamerhand af.
Rond half zes toog ook de laatste helft
druppelsgewijze men kon niet weten, mis
schien kwam er nog wel eens een nakomer
huiswaarts, en daarmede behoorde deze
leuke en tot de populariseering van de vlie
gerij zeer zeker bijdragende middag weder
tot het verleden.
Op het vliegveld Haamstede
heerschte heel den middag een vroolijke,
opgewekte bedrijvigheid. Talrijke lijntoestel
len van de K.L.M. vlogen af en aan en
brachten nieuwe kijkers. Bovendien werden
de zeer talrijke belangstellenden bezig ge
houden met motor-behendigheidswedstrijden
en door het stuntvliegen van den heer A. R.
Somer uit Eindhoven. Deze gaf verbluffen
de en dikwijls adembenemende staaltjes van
zijn kunnen ten beste, voerde vrilles en loo
pings uit, deed zijn toestel tot dikwijls ang
stig dicht bij den grond neervallen om het
dan met luid brullenden motor laag over
het publiek scherend weer steil op te trek
ken, terwijl tot slot een aan een parachute
bevestig-de pop werd neergeworpen die door
den wind tot ver buiten het vliegveld werd
gedreven. Een en ander viel zeer in den
smaak.
Te 4 uur 32 kwam als eerste de PH-FKD
terug, te 4 u. 47 gevolgd door de AJL en
het molenwiektoestel, terwijl de AGQ met
onzen stadgenoot Tjalling. Visser aan het
roer om circa vijf uur binnenkwam. Nauwe
lijks geland, werd hem door de technische
leiding verzocht, in Vlissingen de cijfers van
de op het vliegveld aldaar gehouden behen-
digheidsproef te haleneen gelegenheid
waarvan wij dankbaar gebruik hebben ge
maakt om mee te vliegen naar Vlissingen
en terug. Een tocht die de moeite waard is
en een schitterenden aanblik biedt op de
duinen van Schouwen, dan wordt dwars de
Oosterschelde gepasseerd over de goeddeels
droog liggende Neeltje Jans Roggenplaat,
links zien wij Noord-Beveland wij vliegen
over het Veersche gat, Veere wat links la
ten liggend en daar hebben wy Walcheren
voor en even later onder ons. Een aanblik
om nooit weer te vergeten wie Walcheren
zóó ziet, beseft pas hoe mooi ons eiland is.
Veel te gauw naar onzen zin, draait Middel
burg met zijn fraaie bouwschoon onder ons
door, Souburg wordt gepasseerd en daar
draaien wij al een steile bocht boven het
vliegveld Vlissingen waar even later de wie
len den grond raken en de gewenschte ge
gevens aan boord worden genomen. Dan
gaat het, met een extra-passagier weer op
Haamstede af, maar wij vragen den heer
Visser (dien wij Zaterdag als een bekwaam
vlieger hebben leeren waardeeren aan wien
wij ons in de lucht gaarne toevertrouwen)
eerst nog even een wijde bocht over Vlissin
gen te draaien om enkele luchtfoto's van
onze stad te kunnen maken. Als wij later
dan weer te Haamstede zijn gearriveerd,
komt juist de laatste deelnemer aan den
wedstrijd in zicht die te circa kwart over 6
landde. In de „tent" werd door de techni
sche commissie de uitslag becijferd en te
De 3e Nederlandsche Scheldevlucht uit
stekend geslaagd de Delftsche studen
ten winnen den Zilveren Scheldemeeuw.
In Abessinië wordt weer gevochten.
(Oorlog ItaliëAbessinië.),
Gaat Mussolini naar Abessinië
(Oorlog ItaliëAbessinië.)
Weder vele verkeersongelukken.
(Gemengd Nieuws.)
In Spanje heerscht nog steeds onrust
vreemdelingen worden geweerd.
(Buitenland.)
De Nederlandsche Scheepsbouw Maat
schappij bouwt een nieuw schip voor
de Kon. Shell.
(Scheepvaartberichten.)
De Xle Olympiade ingeluid.
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
kwart voor zeven kon burgemeester C. A.
van Woelderen den
uitslag van den wedstrijd
bekend maken.
„Toen vanmiddag te circa 12 uur", aldus
spreker, „hier alleen nog maar het autogiro
toestel was gearriveerd en uit Soesterberg
het bericht werd getelefoneerd, dat de mili
taire vliegers niet zouden komen, heerschte
hier verslagenheid. Toch is deze derde Schei-
vlucht een succes geworden. Spr. bracht de
heeren in Schouwen-Duiveland hulde voor
de wijze waarop zij propaganda maken voor
de luchtvaarthet succes van dezen dag is
mede een succes voor de afdeeling Schou
wen-Duiveland. Vervolgens sprak de heer
Van Woelderen (in zijn kwaliteit als voor
zitter van de Zeeuwsche Vereeniging voor
de Luchtvaart) waardeerende woorden aan
het adres van de heeren Smeding, v. d. Grin
ten, v. d. Broek en Schmidt Crans, die teza
men de Technische Commissie vormen aan
het adres van de heeren Holleman en ter
Woerd die op het Vliegveld Vlissingen de
leiding hadden, aan reserve luitenant Thie-
me en aan den heer v. d. Broek, die zich be
last hadden met de waarnemingsposten
resp. ten Zuiden en ten Noorden van de
Oosterschelde.
Voor de eerste maal is dit jaar een schei
ding gemaakt tusschen beroepsvliegers en
sportvliegers en dit blijkt een goede greep
te zijn geweest, gezien de uitslagen
BeroepsvliegersNr. 1 de lieer Arens in
de PH-AKD die 13 seconden beneden den
berekenden tijd is gebleven en 30 strafpun-
ten kreeg.
Nr. 2. de heer Nieuwdorp in de PH-AJL
73 seconden boven den berekenden tijd en
22 strafpunten.
Sportvliegers Nr. 1. ir. G. A. Heyning Jr.
in de PH-DSA oftewel „Prinses Juliana",
het door de Delftsche Studenten Aeroclub
gebouwde toestel, die 2 min. 2 sec. boven
zijn tijd kwam en 20 strafpunten haalde
Nr. 2 de heer A. K. Korpershoek in de
PH-FKC 3 min. 53 sec, beneden den bere
kenden tijd 61 strafpunten
Nr. 3 de heer H. J. v. d. Velden in de
autogiro G-ACXG 4 min. 3 sec. heneden
den opgegeven tijd 6 strafpunten
Nr. 4 onze stadgenoot de heer Tjalling
Visser in de PH-AGP, die 4 min. 53 sec.
beneden den door hem berekenden vliegtïjd
voor het heele traject bleef en 8 strafpun
ten haalde
Nr. 5 de heer H. Rollmann in 'de PH-
AJH 7 min. 10 sec over tijd 120 strafpun
ten
Nr. 6 Mr. J. J. Vriezendorp in de PH-
NLS 11 min. 32 sec. over tijd 1 straf-
punt.
De prijsuitreiking,
Daar de Delftsche studenten noodzake
lijk vertrekken moesten, overhandigde spr,
den Zilveren Scheldemeeuw aan hun club
genoot den heer Norman, waarna hij het
woord gaf aan den heer Cock, den voorzit
ter van de afdeeling Schouwen-Duiveland
om de door die afdeeling beschikbaar ge
stelde Scheldebeker voor beroepsvliegers uit
te reiken aan den heer Arens deze, hieraan
gevolg gevend, maakte op geestige wijze
nog een zinspeling op de „ongunstige
weersomstandigheden, die heden speciaal
op Soesterberg hebben gewoed",
Met alle waardeering voor hetgeen de
heeren op Schouwen-Duiveland Zaterdag
tot stand hebben gebracht, moet ons toch
even van het hart, dat zij de pers toch wel
zeer stiefmoederlijk hebben behandeld tij-