1000 500 300 25 De 3e Nederlandsche Scheldevlucht uitstekend geslaagd. MAANDAG INTO. 181 74e Jaargang' UitgaveFirma F. VAN DE VELDE Jr., Walstraat 58-60, Vlissingen. lelef. 10. Postrekening 66287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen Dc Delftsche studenten winnen den tropee. Slecht uitzicht dreigde den wedstrijd aanvankelijk te deen mislukken. wam dew «lag 1936; VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 15 regels 50 ct. Iedere regel meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels fl.alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor: gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim. gulden bij verlies van een wijsvinger. gulden bij verlies van een anderen vinger. AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS' Dit nummer bestaat uit twee bladen. Eerste blad Onze stadgenoot Tjalling Visser nummer vier op de ranglijst. Schiphol gewacht enwij kunnen het nauwelijks geloovendaar klinkt opeens het verlossende langverbeide woord er mag gestart worden. Plotseling is het een haasfc-je rep-je, want volgens het programma zouden wij om half twee te Haamstede moeten zijn en het is er Vrijdagellendig, naargeestig weer Voortdurend regen en de stormwaarschu- wingsdienst meldt.: „Weest op Uw hoede". Dat belooft niet veel moois voor de Schei den ncht. Maar niet gewanhoopt voor den tijd. Daarom zoeken wij contact met onzen stad genoot den heer Tjalling Visser die het vo rig jaar „De Zilveren Scheldemeeuw" ge wonnen hteft en spreken af, dat wij Zater dag meevliegen van Waalhaven naar Haam stede. Zaterdag in den trein zet de heer Visser een bedenkelijk gezicht een grauw drei gend zwerk, lage wolken, steeds dikker v/ordende mist, zeer weinig zichtstraks irogert wij misschien niet eens van Waalha ven starten. Eindelijk Rotterdam. Een snelle autorit door de drukke stad, het Veer over, de poort van Waalhaven door, een draai links, een rechts en wij staan voor het restaurant, waar binnen reeds eenige vliegers zitten te pratenover het weer natuurlijk. Op Waalhaven is het een heele drukte Van toestellen, die startklaar worden ge maakt tanks worden gevuld, motoren aan geslagen en warm gedraaid lijntoestellen starten of komen aan, een excursie maakt een rondgang, kortom het is er een gezelli ge bedrijvigheid. Het autogirotoestel maakt even een paar rondjes om een kleinen jon gen den luchtdoop te geven, maar als de be stuurder de heer Van der Velden, die met zijn echtgenoote aan den wedstrijd zal deel nemen, weer beneden komt, kijkt ook hij heel bedenkelijk „Alles zit potdichtje kunt op 300 meter geen steek zien het is .bar Bijster opwekkend klinkt dat niet. De sportvliegers die naar Haamstede willen, steken de koppen bijeen als nieuwe weerbe richten binnenkomen maar deze brengen niet veel moois en daarom kort men zich in vredesnaam den tijd met allerlei spelle tjes die het voordeel hebben, dat zij de ge dachten af leiden van de allesbehalve pleizie- rige vooruitzichten die deze dag schijnt te bieden. En ook wij voelen ons niet bijster opgewekt in het vooruitzicht op Waalhaven te zullen strandenwant er is geen denken aan, dat de havenmeester startvergunning geeft, wanneer er geen betere weerberichten komen. Intusschen donderen en ronken de zware motoren der groote lijntoestellen en een malsch motregentje siepert treiterend lieer. Daar daal een toestel, dat naar Haamste de vertrokken was, maar wegens het slechte zicht terug moest keeren „Er is geen door komen aan", is de boodschap van den be stuurder. Bij half een. Nog altijd zitten wij op Waal haven. Nog altijd komen nieuwe weerbe richten binnen. Nog altijd blijven zij even slecht als ze reeds heel den morgen geweest zijn. Op Waalhaven schijnt het wat beter te zullen worden de lucht breekt, er komt behoorlijk zicht. Maar elders in het land blijkt dit niet heb geval te zijn, want de stuntvlieger A. R. Somer die te Haamstede demonstreeren zal en juist met een passa gier uit Eindhoven daalt, vertelt dat hij met het oog op de lage bewolking herhaaldelijk op 40—50 meter hoogte heeft moeten vlie gen. „Als het niet heel gauw beter wordt, mogen jullie niet weg", voegt de haven meester hier bemoedigend aan toe. Wij kor ten ons den tijd dus maar, door het toestel nader te bekijken waarmede de heer Somer zoo juist uit Eindhoven gekomen is. Want het is de PH-NLS die ons straks met Tjal ling Visser aan den sbuurknuppel naar Haamstede zal vliegenals wij tenminste Weo mogen een rank, zilverkleurig open sporttoestel voor twee personen. Het regent. Een laatste poging wordt ge waagd en Waalhaven vraagt aan Schiphol een weerbericht en verwachtingen. Daarvan hangt alles af, want men neemt geen risico voor deze amateur-vliegers en tenzij Schip hol goed nieuws te vertellen heeft, blijven onze machines onherroepelijk waar zij zich thans bevinden. Vol spanning wordt dus op nog maar tien minuten vóór. Vlug worden de noodige voorbereidingen getroffen, warm ingepakt, want de wind kan behoorlijk om je ooren blazen in zoo'n open kist, de rie men vastgegespt om bij een buiteling niet in de ruimte te worden geslingerd„con tact" Brullend en razend zingt de motor zijn lied en fel jaagt de schroefwind ons langs het gezicht. Een aanloop...... vol gas motorgeroffelen daar zakt de aarde onder ons weg wij zijn vrij het is vijf voor half twee. En als een sprookjes achtig schoone staalkaart zien wij de aarde onder ons eerst de drukke bedrijvigheid van Rotterdam, da.n vliegen wij over IJsel- monde, de Oude Maas, Putten, Haamstede tegemoet. De aarde is een staalkaart van velerlei kleuren bruin en groen, met wegen e'n menschen, dorpen, kerkjes, weiden met grazend vee. Beneden ons is het leven van allen dag, waar menschen hun zorgen ken nen, hun leed, hun kleine intriges. Maar het lijkt ons niet aan te gaan wij vliegen er over bekijken het alles, rustig, beschou wend, op een afstand, alsof wij niet behoo- ren tot die wereld beneden waar wij toch straks naar zullen moeten terugkeeren. Op 3/400 meter hoogte jagen wij er met een 150 K.M.-snelheid overheen. Het zicht is niet al te best. Soms gaat het een heel stuk goed. Maar dan zitten wij weer in wolkenflarden en mist en maakt de remous zijn aanwezig heid kenbaar, zoodat het toestel valt. Soms komt het zonnetje even doormaar dan weer de grauwe, grijze nevel rondom ons. Wij verlaten het land en vliegen over het Haringvlietin de verte zien wij wazig de contouren van Goeree en Overflakkee en beneden ons werpen wolkenmassa's hun dreigende donkere schaduwen op het grijze watervlak een indrukwekkend gezicht. De smalle strook tusschen Goeree en Over flakkee is vlug overgestoken en nu volgt de groote sprong over heb Brouwershaven- sche gathet zicht is nog altijd niet ideaal en als Goeree achter ons ligt, is van Schouwen nog niets te zien, zoodat wij even Oceaanvlieger-gevoelens krijgen. Beneden ons vliegt een collega. Dan komt Schouwen in zicht. Wij volgen de kustlijn, steken dan overdaar is Haamstede, waar zich reeds enkele machines op het veld bevinden. De PH-NLS steekt den neus naar beneden een paar kringen boven het veld waar bij ons toestel op één vleugel komt te staan de wielen raken den grondwij staan stil en zijn te tien voor twee op het vliegveld. Soesterberg komt niet Juist komt burgemeester Van Woelderen het veld op en wy hoorendat Soester- berg heeft afgezegd Dat beteekent dus, dat 10 vliegers van de militaire opleiding, 3 militaire beroepsvliegers en de beide mili taire controle-toestellen, 15 machines in to taal dus, niet zullen komen. Men heeft te Soesterberg de weerberichten tè ongunstig geacht, om te starten. En toen den comman dant van het vliegkamp Soesterberg telefo nisch werd medegedeeld, dat de amateurs die eenvoudig geen verlof krijgen om te starten als het risico te groot wordt ge acht, er door gekomen zijn, klinkt het ant woord „Nu ja, die sportvliegers zijn hel den, maar wij nietDe militairen blijken dus uitsluitend mooi-weer-vliegers te zijn en al hebben wij daarover in de kranten nog niets gelezen er is dus schijnbaar inter nationaal overeengekomen, dab de vijand alleen bij gunstig weer komt en van te vo ren hier te lande weerberichten vraagt en informeert of een aanval onder de bewuste omstandigheden Soesterberg gelegen komt 1 Zoo niet, dan gaat de oorlog natuurlijk niet door Wij zullen hier maar nieb dieper op in gaan. Het was nu eenmaal een feit, dat 15 toestellen uitvielen. Bovendien heeft de Scheldemusch Woensdagavond in Eindho ven een ongelukje gehad en ook de PH-IPM van de firma Van Melle kon niet komen, daar de propeller gebroken is en de reserve- schroef in Engeland staat. Twee inschrij vers zijn voorts niet verschenen, zoodat 8 machines, twee van beroepsvliegers en 6 amateurs, aan den start komen. Maar voor- loopig gaan ze de lucht nog niet in, want de weerberichten blijven ongunstig en den vlie geniers wordt medegedeeld, dat niemand tot starten verplicht is en dat men geen risico mag nemen. Intusschen zijn in het restaurant de geheime navigatieopdrachten uitgerèikt en daar wordt gerekend, dat de stukken er af vliegen. De navigatieopdracht luidde ditmaal als volgt Eerste stuk: Gestart wordt te Haamstede volgens de aanwijzingen van den start-officier na den start rechtstreeks koers zetten op Zierikzee waar 3 linksche controleronden gevlogen worden. Daarna recht op en over Stavenisse. St. Maartens dijk, Scherpenisse. naar Tholen (3 linksche cöntroleroriden), dan recht op en over Ier- seke naar Terneuzen (3 linksche controie- ronden), vervolgens recht op en over Bors- sele naar Vlissingen, scherp bezuiden de ha vens, bezuiden doch op voldoende hoogte langs de boulevards en kort bezuiden het nieuwe wandelhoofd, dan heb Wooldhuis (laatste witte huis aan den boulevard) in stuurboordsbocht passeeren, naar het vlieg veld Vlissingen, alwaar overeenkomstig het wedstrijdreglement met afgezetten motor een doellijn-landing gemaakt wordt. Tweede stuk: rechtstreeks koers op Middelburg, alwaar drie linker controle ronden (om den buitenkant der bebouwde kom van de stad vervolgens rechtstreeks op en over Goes, Kats, Kolijnsplaat naar Zierikzee (3 controleronden) dan op Brou wershaven en terug naar de finish Vliegveld Haamstede, alwaar, met in acht name van de wettelijke voorschriften, onmiddellijk ge land moét worden. De start. Eindelijk is het zoover. Het tijdstip voor den start was met het oog op de weerbe richten en het feit, dat vele toestellen in verband met de weersomstandigheden met vertraging te Haamstede arriveerden, wat later gesteld en te 14 uur 51 ging het eerste toestel de lucht in gestart werd als volgt 14 u. 51 de PH-AKD bestuurd door den heer Arens (beroepsvlieger). 14 u. 56 de PH-AJL bestuurd door den heer H. W. Nieuwdorp (beroepsvlieger). 14 u. 58 het molenwiektoestel G-ACXG bestuurd door den heer H. J, v. d. Velden (sportvlieger). 15 u. 08 de PH-AGQ bestuurd door den heer Tjalling Visser (sportvlieger). 15 u. 18 de PH-NLS bestuurd door den heer mr. J. J. Vriesendorp (sportvlieger). 15 u. 23 de PH-DSA bestuurd door den heer ir. G. A. Heyning Jr. (sportvlieger). 15 u. 26 de PH-FKC bestuurd door den heer A. K. Korpershoek (sportvlieger). 16 u. 05 de PH-AJH bestuurd door den heer H. Rollmarm (sportvlieger). (Vergissen wij ons, als wij aannemen, dat laatstgenoemde van Duitsche nationaliteit is en dus eigenlijk niet had mogen vliegen in dezen wedstrijd, waaraan volgens het reglement alleen kan worden deelgenomen door Nederlandsche amateurs?) Op en om het vliegveld Vlissingen. heerschte een bijzonder gezellige drukte. Tal van belangstellenden, die zich per auto, tram of rijwiel dan wel pedes apostolorum daarheen hadden begeven, hadden zich ge nesteld op het amphitheater, dat de dijk van het kanaal door Walcheren biedt, of wel een plaatsje weten te bemachtigen op het ter rein of het terras van het K.L.M.-restaurant. In deze zon-overgoten, scherp contrastee- rende omgeving met eenerzijds een bontge kleurde verzameling van menschen, auto's, ijsco-wagentjes en allerhande vehikels, waartusschen een hoofdweg-verkeers va et vienb zich baanbrak en de muziekvereni ging „Crescendo" uit Middelburg onder di rectie van den heer P. C. de Graaff haar lustige tonen den aether inzond, en ander zijds het rustige, uitgestrekte vliegveld met z'n ruim-zicht over wijde, groene verten, wachtten die velen op de dingen, die komen zouden. Den ingewijden was spoedig bekend, dat er van het aangekondigde 30-tal vliegtoe stellen wegens uitvallen enz. hoogstens 1/3 het Vlissingsche etappe-station zou aan doen. Het geduld van de vele wachtenden werd lang op de proef gesteld, doch onder wijl hield men zich onledig met redeneeren, gissen en veronderstellingen maken, ver meide men zich in het fleurige beeld van de sterk geschakeerde omgeving of de kort stondige verstoring van de pastorale vlieg- En voor Uw foto's. En voor Uw kiekjes. Foto HENNING, Badhuisstr. 63 veldrust als een groote of kleine (er werd met veel extra kisten gevlogen) K.L.M.- lrjner landde om na een kort oponthoud zijn weg door de lucht, 't zij naar Knocke 't zij naar Haamstede, te vervolgen. Eindelijk kwam de eerste deelnemer in 't zicht. Om 3 uur 45 kuste het eerste wed vlucht-toestel het malsche grastapijt van het voormalige Midden-Reduit. 't Was de P. H.A.K.D. bestuurd door F. H. Groen (oplei ding K.L.M.). Alzoo een beroepsvlieger, die na vijf minuten gevolgd werd door zijn col lega-mededinger naar den Scheldebeker H. W. Nieuwdorp, met de P.H.A.J.L. Om 4 uur kwam de eerste sportvlieger „aangedraaid". Een typisch zicht, die G.-A. C.X.G. autogiro, die maar een klein plaatsje voor landing van noode had en door zijn be stuurder H. J. van der Velden schitterend in de richting van de landingslijn werd neer gezet. Om te starten had dit molenwiektoe stel echter ook een lange baan noodig. Achtereenvolgens streken nog de volgen de luchtvogels van diverse pluimage uit de klasse sportvliegers, dingende naar den Scheldemeeuw, op het vliegveld neer 4.15 de P.H.A.G.Q. met Tjalling Visser, den „meeuw-houder 1935". 4.18 de P.H.F.K.C. met A. K. Korpershoek. 4.20 de P.H.N.L.S. (i.p.v. de P.H.A.J.K.) met mr. J. J. Vriesendorp. 4.27 de P.H.D.S.A. (het vliegtuig van de Delftsche studenten) met ir. G. A. Heijning. 5.05 de P.H.A.J.H. met Rollmann, in v/iens toestel zich ook een dame bevond, zoodat in tótaal 8 vliegtuigen de Vlieghaven Vlissin gen met een bezoek hebben vereerd. Tusschen de bedrijven door zakte de pu blieke belangstelling langzamerhand af. Rond half zes toog ook de laatste helft druppelsgewijze men kon niet weten, mis schien kwam er nog wel eens een nakomer huiswaarts, en daarmede behoorde deze leuke en tot de populariseering van de vlie gerij zeer zeker bijdragende middag weder tot het verleden. Op het vliegveld Haamstede heerschte heel den middag een vroolijke, opgewekte bedrijvigheid. Talrijke lijntoestel len van de K.L.M. vlogen af en aan en brachten nieuwe kijkers. Bovendien werden de zeer talrijke belangstellenden bezig ge houden met motor-behendigheidswedstrijden en door het stuntvliegen van den heer A. R. Somer uit Eindhoven. Deze gaf verbluffen de en dikwijls adembenemende staaltjes van zijn kunnen ten beste, voerde vrilles en loo pings uit, deed zijn toestel tot dikwijls ang stig dicht bij den grond neervallen om het dan met luid brullenden motor laag over het publiek scherend weer steil op te trek ken, terwijl tot slot een aan een parachute bevestig-de pop werd neergeworpen die door den wind tot ver buiten het vliegveld werd gedreven. Een en ander viel zeer in den smaak. Te 4 uur 32 kwam als eerste de PH-FKD terug, te 4 u. 47 gevolgd door de AJL en het molenwiektoestel, terwijl de AGQ met onzen stadgenoot Tjalling. Visser aan het roer om circa vijf uur binnenkwam. Nauwe lijks geland, werd hem door de technische leiding verzocht, in Vlissingen de cijfers van de op het vliegveld aldaar gehouden behen- digheidsproef te haleneen gelegenheid waarvan wij dankbaar gebruik hebben ge maakt om mee te vliegen naar Vlissingen en terug. Een tocht die de moeite waard is en een schitterenden aanblik biedt op de duinen van Schouwen, dan wordt dwars de Oosterschelde gepasseerd over de goeddeels droog liggende Neeltje Jans Roggenplaat, links zien wij Noord-Beveland wij vliegen over het Veersche gat, Veere wat links la ten liggend en daar hebben wy Walcheren voor en even later onder ons. Een aanblik om nooit weer te vergeten wie Walcheren zóó ziet, beseft pas hoe mooi ons eiland is. Veel te gauw naar onzen zin, draait Middel burg met zijn fraaie bouwschoon onder ons door, Souburg wordt gepasseerd en daar draaien wij al een steile bocht boven het vliegveld Vlissingen waar even later de wie len den grond raken en de gewenschte ge gevens aan boord worden genomen. Dan gaat het, met een extra-passagier weer op Haamstede af, maar wij vragen den heer Visser (dien wij Zaterdag als een bekwaam vlieger hebben leeren waardeeren aan wien wij ons in de lucht gaarne toevertrouwen) eerst nog even een wijde bocht over Vlissin gen te draaien om enkele luchtfoto's van onze stad te kunnen maken. Als wij later dan weer te Haamstede zijn gearriveerd, komt juist de laatste deelnemer aan den wedstrijd in zicht die te circa kwart over 6 landde. In de „tent" werd door de techni sche commissie de uitslag becijferd en te De 3e Nederlandsche Scheldevlucht uit stekend geslaagd de Delftsche studen ten winnen den Zilveren Scheldemeeuw. In Abessinië wordt weer gevochten. (Oorlog ItaliëAbessinië.), Gaat Mussolini naar Abessinië (Oorlog ItaliëAbessinië.) Weder vele verkeersongelukken. (Gemengd Nieuws.) In Spanje heerscht nog steeds onrust vreemdelingen worden geweerd. (Buitenland.) De Nederlandsche Scheepsbouw Maat schappij bouwt een nieuw schip voor de Kon. Shell. (Scheepvaartberichten.) De Xle Olympiade ingeluid. ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN kwart voor zeven kon burgemeester C. A. van Woelderen den uitslag van den wedstrijd bekend maken. „Toen vanmiddag te circa 12 uur", aldus spreker, „hier alleen nog maar het autogiro toestel was gearriveerd en uit Soesterberg het bericht werd getelefoneerd, dat de mili taire vliegers niet zouden komen, heerschte hier verslagenheid. Toch is deze derde Schei- vlucht een succes geworden. Spr. bracht de heeren in Schouwen-Duiveland hulde voor de wijze waarop zij propaganda maken voor de luchtvaarthet succes van dezen dag is mede een succes voor de afdeeling Schou wen-Duiveland. Vervolgens sprak de heer Van Woelderen (in zijn kwaliteit als voor zitter van de Zeeuwsche Vereeniging voor de Luchtvaart) waardeerende woorden aan het adres van de heeren Smeding, v. d. Grin ten, v. d. Broek en Schmidt Crans, die teza men de Technische Commissie vormen aan het adres van de heeren Holleman en ter Woerd die op het Vliegveld Vlissingen de leiding hadden, aan reserve luitenant Thie- me en aan den heer v. d. Broek, die zich be last hadden met de waarnemingsposten resp. ten Zuiden en ten Noorden van de Oosterschelde. Voor de eerste maal is dit jaar een schei ding gemaakt tusschen beroepsvliegers en sportvliegers en dit blijkt een goede greep te zijn geweest, gezien de uitslagen BeroepsvliegersNr. 1 de lieer Arens in de PH-AKD die 13 seconden beneden den berekenden tijd is gebleven en 30 strafpun- ten kreeg. Nr. 2. de heer Nieuwdorp in de PH-AJL 73 seconden boven den berekenden tijd en 22 strafpunten. Sportvliegers Nr. 1. ir. G. A. Heyning Jr. in de PH-DSA oftewel „Prinses Juliana", het door de Delftsche Studenten Aeroclub gebouwde toestel, die 2 min. 2 sec. boven zijn tijd kwam en 20 strafpunten haalde Nr. 2 de heer A. K. Korpershoek in de PH-FKC 3 min. 53 sec, beneden den bere kenden tijd 61 strafpunten Nr. 3 de heer H. J. v. d. Velden in de autogiro G-ACXG 4 min. 3 sec. heneden den opgegeven tijd 6 strafpunten Nr. 4 onze stadgenoot de heer Tjalling Visser in de PH-AGP, die 4 min. 53 sec. beneden den door hem berekenden vliegtïjd voor het heele traject bleef en 8 strafpun ten haalde Nr. 5 de heer H. Rollmann in 'de PH- AJH 7 min. 10 sec over tijd 120 strafpun ten Nr. 6 Mr. J. J. Vriezendorp in de PH- NLS 11 min. 32 sec. over tijd 1 straf- punt. De prijsuitreiking, Daar de Delftsche studenten noodzake lijk vertrekken moesten, overhandigde spr, den Zilveren Scheldemeeuw aan hun club genoot den heer Norman, waarna hij het woord gaf aan den heer Cock, den voorzit ter van de afdeeling Schouwen-Duiveland om de door die afdeeling beschikbaar ge stelde Scheldebeker voor beroepsvliegers uit te reiken aan den heer Arens deze, hieraan gevolg gevend, maakte op geestige wijze nog een zinspeling op de „ongunstige weersomstandigheden, die heden speciaal op Soesterberg hebben gewoed", Met alle waardeering voor hetgeen de heeren op Schouwen-Duiveland Zaterdag tot stand hebben gebracht, moet ons toch even van het hart, dat zij de pers toch wel zeer stiefmoederlijk hebben behandeld tij-

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1936 | | pagina 1