1000
500
300
25
MAANDAG
27 JULI
De gebeurtenissen bij het Plaatselijk Crisis-Comité
en Maatschappelijk Hulpbetoon.
No. 175
74e Jaargang
1936;
Uitgave: Firma F. VAK DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen, Tele!. ID. Postrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
STADS- EN PROVINCIENIEÜWS
NA DE KERMIS.
VUSSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f230. Voor België, Duitschland
en Frankrijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 15 regels 50 et. Iedere regel
meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels fl.—, alles bij vooruitbetaling
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor:
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet óf oog.
gulden bij verlies
van
een duim.
gulden bij verlies
van een
wijsvinger.
gulden bij verlies
van een
anderen vinger.
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit twee bladen.
Eerste blad
ENKELE LOSSE GEDACHTEN OVER ORGANISATIE-TALENT
EN VERANTWOORDELIJKHEIDSGEVOEL.
DE LEIDING HEEFT EEN ZWARE MOREELE SCHULD OP ZICH GELADEN.
Toen, gelijk een dondersdag bij helderen
hemel, de eerste berichten over de hier ter
stede gepleegde onregelmatigheden bekend
werden en ontsteltenis verspreidden, was
veler gedachte„wat een lamme kerels,
die collectanten 1"
En inderdaad toen men te lezen en te
kooren kreeg, dat de vier collectanten zich
aan allerlei dingen zouden hebben schuldig
gemaakt die niet door den beugel kunnen,
was die gedachte begrijpelijk en verklaar
baar. Sindsdien zijn echter zóóveel feiten
aan het licht gekomen dat wij zonder
hiermede de daden van enkele dezer col
lectanten (want de vier betrokkenen kun
nen hierbij niet over één kam worden ge
schoren) te willen goedpraten, als onze
conclusie willen kenbaar maken, dat de
werkelijke schuldigen élders dienen te wor
den gezocht.
Zeker, men mag geen geld nemen uit
collectebussen, of goederen mee naar huis
nemen zonder hiervoor toestemming te
hebben verkregen. Maar men mag
ook geen menschen, die er
zelf moeilijk voor staan, in
verzoeking brengen! En dit
is in deze onverkwikkelijke zaak, door hen
die voor de leiding verantwoordelijk zijn,
op velerlei wijze gedaan, zoodat zij moreel
een zware schuld op zich hebben geladen.
Wij beseffen volkomen, dat wij een ern
stige beschuldiging uitspreken en daarmede
de verplichting op ons nemen, aan te too-
nen, dat hiertoe alleszins aanleiding be
staat. Tot goed begrip diene, dat wij de zaak
zuiver theoretisch zullen beredeneeren, zon
der in details af te dalen. Wij willen duide
lijk maken dat en waarom door de leiding
ernstige principieele fouten zijn gemaakt en
dat zij de meest elementaire eischen van
psychologisch inzicht heeft verwaarloosd.
Keeren wij (louter als uitgangspunt voor
onze redeneering dus) terug tot de collec
tanten.
Waren dit menschen met een behoorlijke
positie, een redelijk inkomen Neen; het
zijn mannen die er zelf moeilijk voor staan,
waarvan enkele een gezin moeten trachten
te onderhouden menschen dus, wien alles
dat voor hun levensonderhoud dienstig zou
kunnen zijn, zeer welkom is. Dit behoeft
allerminst te beteekenen, dat zij zich dus
de dingen die zij gebruiken kunnen, zouden
mogen toeëigenen, wanneer zich de kans
voor deed. Maar het moet onverantwoor
delijk worden genoemd, om geen scherper
woord te gebruiken, deze menschen en
natuurlijk geldt dit voor ieder ander in
even sterke mate hiertoe in verzoeking
te brengen. En dit is gebeurd niet alleen
bij de collectanten, maar ook met anderen.
Om met het laatste te beginnen. De
voorraad goederen van het Plaatselijk Cri
sis Comité is opgeslagen in de voormalige
kazerne Willem III. Om de hiervoor reeds
genoemde redenen zou men dus redelijker
wijze mogen verwachten dat de sleutels
bewaard werden door den fuctionaris van
het Crisis-Comité, die voor de voorraden
verantwoordelijk waswij meenen den
secretaris. In plaats hiervan berustten de
sleutels echter als de ons verstrekte in
lichtingen juist zijn bij iemand die
aan de kazerne Willem III verbonden is
Een man die wel eerlijk zal zijn en waar
van wij niet de minste reden hebben, om
aan te nemen, dat hij van het bezit dezer
sleutels ooit een niet-geoorloofd gebruik
heeft gemaakt. Maar dit alles neemt het
feit niet weg, dat de sleutels die toegang
geven tot de bewaarplaatsen waar zich de
goederen bevinden die door de gemeen
schap voor onze behoeftige ingezetenen zijn
bijeengebracht, niet bij hem thuis hooren
O, liet is ongetwijfeld gemakkelyk dat de
sleutel in de kazerne te vinden is, wanneer
hiertoe bevoegden toegang tot den voorraad
verlangen. Maar als men de kleine moeite
zou nemen, om de sleutels te bewaren bij
het daartoe aangewezen bestuurslid van het
Plaatselijk Crisis-Comité, zou de mogelijk
heid tot ongewenschte gebeurtenissen al
beduidend geringer zün gemaakt. Het be
stuur ,mag derden, die met de zaak weinig
of niets te maken hebben, niet in verleiding
brengen op de wijze zooals hier is geschied.
Wij hebben beloofd aan te toonen, dat
dezelfde principieele fout werd gemaakt
ten aanzien van de collectanten en zullen
hierop dus thans dieper ingaan.
Hoe werd gecollecteerd Men had bons
van 0.25, ƒ0.50, ƒ1.en ƒ2.50, die als
kwitantie werden afgegeven bij hen die
regelmatig een bijdrage gaven. De bonnen
zijn genummerd hetzelfde nummer bevindt
zich op de achterblijvende souche en als
men dus het nummer van het laatst
afgescheurde exemplaar noteert, weet men
nauwkeurig, welk bedrag afgerekend dient
te worden. Dit is dus in orde.
Nu de bussen. Naast de menschen die
een vaste bijdrage gaven, waren er velen,
die op ongeregelde tijden gaven wat zij
missen konden deze bijdrage werd in de
collectebus geworpen.
Het nut van het op deze wijze
collecteeren is ons niet duidelijk.Als
men ook bonnen van 2% cent, 5 cent en
10 cent aan de collectanten meegaf, konden
deze ook voor zeer geringe bedragen kwi
tantie geven. En de nummers op de souches
zouden altijd precies aangeven, hoeveel 'een
collectant moest afrekenen fraude zou op
deze toch wel heel simpele wijze uitgeslo
ten zijn.
Misschien zal men zeggenvelen
die maar weinig te missen hebben (of
slechts weinig we ns c h e n te geven)
vinden het niet aangenaam, dat de collec
tant precies weet hoeveel zij geven daar
om kunnen wij de bussen niet missen. Voor
ons weegt dit bezwaar zoo ernstig niet om
redenen die wij indien gewenscht na
der duidelijk willen maken doch hierop
gaan wij thans niet in. Nemen wij dus even
aan, dat de collectebussen noodzakelijk zijn.
Maar dan is het toch niet
minder noodzak el ij k, dat
met die bussen niet ge
knoeid kan worden!.
In een vorig artikel schreven wij, dat
een ter zake bevoegd persoon geruimen tijd
geleden de daartoe aangewezen instantie
attent heeft gemaakt op het feit, dat met
de bussen werd geknoeid. Nadien heeft men
aan de binnenzijde van de sleuf een bjjna
over de geheele breedte loopend stukje
V-vormig metaal gesoldeerd, waardoor het
knoeien afgeloopen heette te zijn. Wij
zullen er maar weinig van zeggen en ons
bepalen tot de mededeeling, dat w ij
dezer dagen zulk een col
lectebus in handen hebben
gehad en er zonder al te
groote .moeite den inhoud
uit hebben kunnen verwij
deren!
Bij een gevulde bus, steunen de munt
stukken tegen elkaar en is het vrij eenvou
dig een geldstuk in de nabijheid van de
gleuf te brengen bij een leege bus is dit
aanmerkelijk lastiger. Welnu, de bus die w\j
in handen kregen was leeg. Wp hebben er
één muntstuk in geworpen en dit er ook
weer uitgehaald, zonder iets te verbuigen
en zonder de loodjes te verbreken. De col
lectebus verkeerde na onzen „diefstal" in
volmaakt ongeschonden staat
Blijkt uit het bovenstaande al, dat men
juist diè kleine details heeft verwaarloosd
die fraude onmogelijk moeten maken, zoo-
dat een medemensch niet onnoodig in ver
leiding wordt gebracht, op dit gebied zijn
nog ernstiger fouten gemaakt.
De collectebussen bleven in den regel
circa een maand onder berusting van den
collectantiets wat in verband met het
bovenstaande het summum van dwaasheid
ligkt....;. maar het toch niet is. Want ons
is gebleken, dat het enkele malen is voor
gekomen, dat de gevulde busbijna
twee maanden bij den collectant thuis
bleef. Was een collectant ongesteld, of niet
gereed gekomen met het bewerken van de
hem toegewezen wijk, dan werd goedgevon
den dat hij het afrekenen een maand uit
stelde, waardoor dus de opbrengst der col
lecte van twee maanden in de bus zat, die
zich bij den collectant thuis bevond.
Wij keuren- niet goed, dat één of meer
collectanten hiervan misbruik hebben ge
maakt, door zich een deel van den Inhoud
der bussen toe te eigenen. Maar als men
ons vraagt„wie heeft hier voornamelijk
schuld dan antwoorden wij zonder aar
zelen niet de collectant, maar de blijkbaar
van ieder .menschkundig inzicht gespeende
leiding Waarom de bussen niet dagelijks
ingeleverd Waarom de bus niet laten in
leveren als een collectant ongesteld was
Waarom geen gebruik gemaakt van het
toch zoo eenvoudige .middel van bonnen,
ook voor kleinere bedragen Er zijn zoo
veel voor de hand liggende methoden aan
te wijzen, waardoor fraude ten eenenmale
onmogelijk zou zijn geweest.
Wanneer men met wat meer nuchter
zakelijk inzicht de details van het crisis-
werk had georganiseerd, zou hét ple
gen van onregelmatigheden ten eenenmale
onmogelijk zijn geweest. Alleen
reeds hierom hebben zij die voor den gang
van zaken verantwoordelijk waren, een
zw;are moreele schuld op zich geladen.- Door
na te laten voldoende toezicht te oefenen,
hebben zij menschen in het ongeluk gestort
die zwak waren en aan de verleiding waar
aan zij werden blootgesteld, geen weerstand
konden bieden.
Wij zullen t.z.t. de jongste gebeurtenissen
ook op èndere wijze' nader bezien. Moge
men hier ter stede voor de toekomst uit
deze betreurenswaardige feiten echter reeds
thans déze les leeren ook voor betrekkelijk
eenvoudige functies is bekwaamheid én
menschenkennis onontbeerlijk. Verant
woordelijkheidsgevoel is niet bij ieder onzer
in voldoend sterke mate ontwikkeld. En
daarom moeten wij, door nauwlettend toe
zicht, voorkomen dat een medemensch zich
in het ongeluk stort.
En als men ons in dit verband- mocht
vragen:' „Ben ik mijns broeders hoeder",:
dan antwoorden wij JA
üx. JL
Jaarverslag N.V. Haven van VHssïngen.
Hedenmorgen te half. *waalf werd ten
Stadhuize de jaarvergadering gehouden
van de N.V. Haven van Vlissingen. De
bijeenkomst stond onder leiding van den
president-commissaris, burgemeester C. A.
van Woelderen.
Aan het jaarverslag ontleenen wjj het
volgende
Het jaar 1935 bracht nog geen economi
sche verbetering in Nederland en in de
wereldscheepvaart, waarvan de haven van
Vlissingen voordeel zou kunnen trekken.
Desondanks bedraagt het exploitatie
overschot over 1935 23.641.92, tegen
4689.51 gedurende het tweede halfjaar
1934, doch na de voorgeschreven afschrij
vingen van 10.641.86, een storting- van
6484.50 in het fonds voor buitengewoon
onderhoud en vernieuwing en na afschrij
ving van een koersverlies op het effecten
bezit van 9548, sluit de rekening over
1935 met een verlies van 4094.94, dat bij
het verlies van 4743.13 over het tweede
halfjaar van 1934 moet worden gevoegd.
Het stuwadoors- en pakhuisbedrijf van
de N.V. Haven van Vlissingen kon nog
geen belangrijken vooruitgang boeken. De
vooruitzichten voor het jaar 1936 zyn iet
wat gunstiger. Eenig electrisch transport
materiaal werd aangeschaft, hetwelk het
mogelijk maakt zoowel losse als gezakte
goederen te transporteeren.
Het kolenbunkerstation en het oliebun
kerstation bleven zich in gunstige richting
ontwikkelen.
De tonnage van de schepen, welke in
1935 de haven binnenliepen, bedraagt
2000 zeeschepen met. 2.096.983 N.R.T. (v.
j. 1458 zeeschepen met 1.703.502 N.R.T.)
1331 binnenschepen met 641.203 'tonnen
draagvermogen (v.j. 839 binnenschepen
met 611.768 tonnen draagvermogen)
369 schepen van de N.V. Stoomvaart Mij.
„Zeeland" met 415.358 N.R.T.
5415 schepen van den Prov. Stoomboot-
dienst op de Wester-Schelde met 1.173.058
tonnen draagvermogen
1141 schepen van de Kon. Ned. Marine,
inh. 460.418 M3.
782 loodsvaartuigen inh. 222.608 M3.
Tot commissaris werden herkozen de
heeren R. H. Arntzenius, W. Berdenis van
Berlekam en L .A. Stofkoper te Middel
burg.
J. van Boven f
Na een langdurig lijden is hedenmorgen
op 80-jarigen leeftijd overleden de heer J,
van Boven.
De heer Van Boven is 21 Maart 1856
alhier geboren en kwam in 1871 in de zaak
van de firma De Groof Co., waarin bij
in 1898 als firmant werd opgenomen. In
1933 heeft de overledene, na 62 jaar zijn
beste krachten er aan te hebben gewtfd,
de verdere belangen van deze welbekende
cargadoorsfirma overgedragen aan den heer
Boonstra.
SÈS
„jvvggeT"
GLANS
cnvoNE boos 10 cr.
g1100te doos 20 ct.
In November a.s. zou de overledene 35
jaar consul van België zijn geweest en
vroeger was hij ook vele jaren vice-consul
van Portugal, Zweden en Noorwegen.
De overledene was ridder in de Orde
van Oranje Nassau, terwijl hem verschil
lende buitenlandsche onderscheidingen
werden verleend, Officier in de kroonorde
van België, Leopoldsorde, Wasa-orde van
Zweden, Christusorde van Portugal, Gou
den medaille voor 25-jarigen dienst als
consul van België.
De heer Van Boven heeft in de oorlogs
jaren zeer veel gedaan in het belang van
de vele duizenden vluchtelingen die naar
Vlissingen, Middelburg en andere gemeen
ten in Zeeland waren uitgeweken. Hij heeft
deze .vluchtelingen op onbaatzuchtige wijze
met raad en daad bijgestaan en hij mocht
hiervoor den bijzonderen dank van. de Bel
gische regeering in ontvangst nemen. -
Als cargadoor was de heer Van Boven
tal van jaren een zeer bekendeen 'ge-,
ziene persoonlijkheid en om zijn. beminne
lijk karakter mocht hij zich in de alge-
meene achting verheugen.
Zijn heengaan zal speciaal in scheep
vaartkringen zeker ten zeerste worden
betreurd.
Tot op het laatst van zijn leven heeft
de heer Van Boven 'zich aan de beharti
ging van zijn drukke werkzaamheden ge
wijd.
Hij stond steeds op de bres voor de be
langen van zijn geboortestad. Waar het
scheep vaar tbelangen betrof, kon men
altijd op zijn steun eh volle medewerking
rekenen.
Onze redactie behoudt aan den heer Van
Beven ook de aangenaamste herinneringen,
want gedurende een lange reeks van jaren
heeft de overledene ons op de hoogte ge
houden van de belangrijkste gebeurtenissen
op scheepvaartgebied.
De begrafenis van het stoffelijk over
schot van den heer Van Boven zal plaats
hebben op Donderdag a.s., des middags om
twee uur.
Van het Belgisch Loodskantoor en de
Belgische Sociëteit wappert de driekleur
halfstok.
Als deze regels in druk verschijnen, be
gint de stad haar gewone aanzien weer te
herkrijgen en behoort de kermis tot het ver
leden.
Kermis oliebollenbittere reuk
van verbrand kruit...... knallen....;, lawaai
van luidsprekers (menschelijk of mecha
nisch
Voor sommigen beteekent kermis het
summum van uitgelaten vroolijkheid en
jolijtanderen weer zijn er fel tegen gekant
en hebben velerlei bezwaren tegen dezen
vorm van volksvermaak. Hoe het ook zij en
door welke oorzaken dan ook, het is een feit,
dat de liefhebberij voor de kermis hier te
lande langzaam maar zeker geringer wordt.
En al zullen wij de laatsten zijn om de ker
mis te verheerlijken, toch dient dit ver
schijnsel om zijn diepere oorzaken jammer
te worden genoemd. Want de Nederlander
is meestal zoo doodelijk ernstig, komt zoo
moeilijk uit de plooi, is o zoo benauwd dafc
hij zich in gezelschap belachelijk maakt. En
de daardoor veroorzaakte valsche schaamte
belet dikwijls iedere spontane uiting van
vroolijkheid, omdat men eerst schichtig
achterom kijkt om te zien „wat mèn er
wel van denkt" en op hetzelfde oogenblik
is iedere spontaneïteit verloren, drukt men
het onzichtbare maskertje van „bezadigd
mensch" weer stevig voor hefc gelaat en be
kijkt welwillend of afkeurend het gedoe van
hen die er anders over denken „Ja, die
jeugd toch
Het is duidelijk merkbaar hoe sterk de
invloed hiervan is. Een heel jaar lang heeft
men deftig moeten doen 'en dan valt het ook
SdlCMglcillSSClI
tian Jew
De gebeurtenissen bij het Plaatselijk
Crisis-Comité en Maatschappelijk Hulp-
beicon. (Hoofdartikel),
Jaarverslag' N.V, Haven van Vlissin
gen. Stadsnieuws
Vergadering van den Zeeuwschen Pol
der- en Waterschapsbond,
Landbouwer te Grootegast vermoord.
(Gemengd Nieuws).
Het verkeer eïscht zijn wekelijksche
tol weder verschillende ernstige on
gevallen. (Gemengd Nieuws).
20 S.A. mannen gedood bij auto-onge
val. (Gemengd Nieuws).
De opstand in Spanje duurt voort.
.(Buitenland).
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
den kermis-liefhehhers niet gemakkelijk,
direct den juisten toon te vinden. En hierin
zoeken wij ook de verklaring van het feit,
dat het gedurende de kermis eigenlijk eeri
nogal tamme beweging, misschien zouden
wij zelfs moeten zeggen „een dooie boel"
was. Eerst Zaterdag en vooral 's avonds,
kwam men los, heerschte de vroolijke roezi
ge stemming die nu eenmaal bij een kermis
behoort. Er is Zaterdagavond geen enkele
wanklank gehoord, de orde is nergens ver
stoord, men heeft zich op behoorlijke wijze
vermaakt, pret gehad en genoten. Een week
lang heeft men noodig gehad om uit de
plooi te komen en dit is pas op den slui
tingsavond gelukt.
De exploitanten der inrichtingen, die heel
de week (enkelen uitgezonderd) met nogal
lange gezichten rondliepen, waren Zater
dagavond best te sprekende laatste dag
lieeft de week goedgemaakt. Het was overal
dan ook tjokvol en de vele kermisgangers
schoven als een bijna compacte menschen-
massa langzaam langs de verschillende
kramen voorbij.
Er zijn vele tijdelijke of misschien ook
wel meer duurzame banden geknoopt tus-
schen hen die tijdens de kermisvreugde bij
elkaar in den smaak vielen. In de schom
mels en electrische auto's gilde men het dik
wijls uit van preten angst. Er zijn
ontzagwekkende hoeveelheden oliebollen en
wafels verdwenen in de grage magen der
VUssingers en van hen die in de afgeloopen
week onze stad bezochten de flauwe smaak
der zoetigheden werd bestreden met hartige
patates frites en ook voor de hierdoor weer
veroorzaakte dorst, wist men raad. En uit
louter voldaanheid werd dan een kaneelpijp
of andere omvangrijke zoetigheid gekocht
waardoor men weer flauw werd......
dorst kreegen van voren af aan kon
beginnen
Opvallend was Zaterdag het aantal dra
gers van decoraties. Eereteekcns die echter
pas dienzelfden avond waren verkregen met
slaan op hefc hoofd van Jut, stooten van het
met lood verzwaarde karretje, schieten op
velerlei doelen. Vooral bij het laatste, kon
men menigeen raar zien „schutteren^
De bewoners van dat gedeelte van de bin
nenstad waar de kramen enz. waren opge
steld, zullen het einde der kermis met een
zucht van verlichting begroet hebben. Want,
trachtte vroeger een slimme exploitant zijn
concurrenten te overtroeven en in den meest
letterlijken zin van het woord te over
schreeuwen door van een luidspreker-instal
latie gebruik te maken, dit kunstje had
men al gauw afgekeken. Het resultaat is
geweest dat vrijwel alle exploitanten dit
moderne hulpmiddel toepasten, zoodat het
een oorverdoovend gebulder en lawaai werd
waarbij iemand hooren en zien verging, zoo
dat de arme bewoners wijselijk vrijwel heel
de week met gesloten ramen hebben geze
ten een schrale troost moge voor hen het
feit zijn dat het niet al te warm zomerweer
was, in welk geval zij het nog zwaarder
zouden hebben te verduren gehad.
VOLKSGEZONDHEIDS-
EN VEILIGHE1DSHOEKJE
Duik nimmer van liooge spring
planken bij lagen waterstand. Dit is
zeer gevaarlijk