1000 500 300 25 MAANDAG 27 JULI De gebeurtenissen bij het Plaatselijk Crisis-Comité en Maatschappelijk Hulpbetoon. No. 175 74e Jaargang 1936; Uitgave: Firma F. VAK DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen, Tele!. ID. Postrekening 66287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen STADS- EN PROVINCIENIEÜWS NA DE KERMIS. VUSSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f230. Voor België, Duitschland en Frankrijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 15 regels 50 et. Iedere regel meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels fl.—, alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor: gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet óf oog. gulden bij verlies van een duim. gulden bij verlies van een wijsvinger. gulden bij verlies van een anderen vinger. AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit twee bladen. Eerste blad ENKELE LOSSE GEDACHTEN OVER ORGANISATIE-TALENT EN VERANTWOORDELIJKHEIDSGEVOEL. DE LEIDING HEEFT EEN ZWARE MOREELE SCHULD OP ZICH GELADEN. Toen, gelijk een dondersdag bij helderen hemel, de eerste berichten over de hier ter stede gepleegde onregelmatigheden bekend werden en ontsteltenis verspreidden, was veler gedachte„wat een lamme kerels, die collectanten 1" En inderdaad toen men te lezen en te kooren kreeg, dat de vier collectanten zich aan allerlei dingen zouden hebben schuldig gemaakt die niet door den beugel kunnen, was die gedachte begrijpelijk en verklaar baar. Sindsdien zijn echter zóóveel feiten aan het licht gekomen dat wij zonder hiermede de daden van enkele dezer col lectanten (want de vier betrokkenen kun nen hierbij niet over één kam worden ge schoren) te willen goedpraten, als onze conclusie willen kenbaar maken, dat de werkelijke schuldigen élders dienen te wor den gezocht. Zeker, men mag geen geld nemen uit collectebussen, of goederen mee naar huis nemen zonder hiervoor toestemming te hebben verkregen. Maar men mag ook geen menschen, die er zelf moeilijk voor staan, in verzoeking brengen! En dit is in deze onverkwikkelijke zaak, door hen die voor de leiding verantwoordelijk zijn, op velerlei wijze gedaan, zoodat zij moreel een zware schuld op zich hebben geladen. Wij beseffen volkomen, dat wij een ern stige beschuldiging uitspreken en daarmede de verplichting op ons nemen, aan te too- nen, dat hiertoe alleszins aanleiding be staat. Tot goed begrip diene, dat wij de zaak zuiver theoretisch zullen beredeneeren, zon der in details af te dalen. Wij willen duide lijk maken dat en waarom door de leiding ernstige principieele fouten zijn gemaakt en dat zij de meest elementaire eischen van psychologisch inzicht heeft verwaarloosd. Keeren wij (louter als uitgangspunt voor onze redeneering dus) terug tot de collec tanten. Waren dit menschen met een behoorlijke positie, een redelijk inkomen Neen; het zijn mannen die er zelf moeilijk voor staan, waarvan enkele een gezin moeten trachten te onderhouden menschen dus, wien alles dat voor hun levensonderhoud dienstig zou kunnen zijn, zeer welkom is. Dit behoeft allerminst te beteekenen, dat zij zich dus de dingen die zij gebruiken kunnen, zouden mogen toeëigenen, wanneer zich de kans voor deed. Maar het moet onverantwoor delijk worden genoemd, om geen scherper woord te gebruiken, deze menschen en natuurlijk geldt dit voor ieder ander in even sterke mate hiertoe in verzoeking te brengen. En dit is gebeurd niet alleen bij de collectanten, maar ook met anderen. Om met het laatste te beginnen. De voorraad goederen van het Plaatselijk Cri sis Comité is opgeslagen in de voormalige kazerne Willem III. Om de hiervoor reeds genoemde redenen zou men dus redelijker wijze mogen verwachten dat de sleutels bewaard werden door den fuctionaris van het Crisis-Comité, die voor de voorraden verantwoordelijk waswij meenen den secretaris. In plaats hiervan berustten de sleutels echter als de ons verstrekte in lichtingen juist zijn bij iemand die aan de kazerne Willem III verbonden is Een man die wel eerlijk zal zijn en waar van wij niet de minste reden hebben, om aan te nemen, dat hij van het bezit dezer sleutels ooit een niet-geoorloofd gebruik heeft gemaakt. Maar dit alles neemt het feit niet weg, dat de sleutels die toegang geven tot de bewaarplaatsen waar zich de goederen bevinden die door de gemeen schap voor onze behoeftige ingezetenen zijn bijeengebracht, niet bij hem thuis hooren O, liet is ongetwijfeld gemakkelyk dat de sleutel in de kazerne te vinden is, wanneer hiertoe bevoegden toegang tot den voorraad verlangen. Maar als men de kleine moeite zou nemen, om de sleutels te bewaren bij het daartoe aangewezen bestuurslid van het Plaatselijk Crisis-Comité, zou de mogelijk heid tot ongewenschte gebeurtenissen al beduidend geringer zün gemaakt. Het be stuur ,mag derden, die met de zaak weinig of niets te maken hebben, niet in verleiding brengen op de wijze zooals hier is geschied. Wij hebben beloofd aan te toonen, dat dezelfde principieele fout werd gemaakt ten aanzien van de collectanten en zullen hierop dus thans dieper ingaan. Hoe werd gecollecteerd Men had bons van 0.25, ƒ0.50, ƒ1.en ƒ2.50, die als kwitantie werden afgegeven bij hen die regelmatig een bijdrage gaven. De bonnen zijn genummerd hetzelfde nummer bevindt zich op de achterblijvende souche en als men dus het nummer van het laatst afgescheurde exemplaar noteert, weet men nauwkeurig, welk bedrag afgerekend dient te worden. Dit is dus in orde. Nu de bussen. Naast de menschen die een vaste bijdrage gaven, waren er velen, die op ongeregelde tijden gaven wat zij missen konden deze bijdrage werd in de collectebus geworpen. Het nut van het op deze wijze collecteeren is ons niet duidelijk.Als men ook bonnen van 2% cent, 5 cent en 10 cent aan de collectanten meegaf, konden deze ook voor zeer geringe bedragen kwi tantie geven. En de nummers op de souches zouden altijd precies aangeven, hoeveel 'een collectant moest afrekenen fraude zou op deze toch wel heel simpele wijze uitgeslo ten zijn. Misschien zal men zeggenvelen die maar weinig te missen hebben (of slechts weinig we ns c h e n te geven) vinden het niet aangenaam, dat de collec tant precies weet hoeveel zij geven daar om kunnen wij de bussen niet missen. Voor ons weegt dit bezwaar zoo ernstig niet om redenen die wij indien gewenscht na der duidelijk willen maken doch hierop gaan wij thans niet in. Nemen wij dus even aan, dat de collectebussen noodzakelijk zijn. Maar dan is het toch niet minder noodzak el ij k, dat met die bussen niet ge knoeid kan worden!. In een vorig artikel schreven wij, dat een ter zake bevoegd persoon geruimen tijd geleden de daartoe aangewezen instantie attent heeft gemaakt op het feit, dat met de bussen werd geknoeid. Nadien heeft men aan de binnenzijde van de sleuf een bjjna over de geheele breedte loopend stukje V-vormig metaal gesoldeerd, waardoor het knoeien afgeloopen heette te zijn. Wij zullen er maar weinig van zeggen en ons bepalen tot de mededeeling, dat w ij dezer dagen zulk een col lectebus in handen hebben gehad en er zonder al te groote .moeite den inhoud uit hebben kunnen verwij deren! Bij een gevulde bus, steunen de munt stukken tegen elkaar en is het vrij eenvou dig een geldstuk in de nabijheid van de gleuf te brengen bij een leege bus is dit aanmerkelijk lastiger. Welnu, de bus die w\j in handen kregen was leeg. Wp hebben er één muntstuk in geworpen en dit er ook weer uitgehaald, zonder iets te verbuigen en zonder de loodjes te verbreken. De col lectebus verkeerde na onzen „diefstal" in volmaakt ongeschonden staat Blijkt uit het bovenstaande al, dat men juist diè kleine details heeft verwaarloosd die fraude onmogelijk moeten maken, zoo- dat een medemensch niet onnoodig in ver leiding wordt gebracht, op dit gebied zijn nog ernstiger fouten gemaakt. De collectebussen bleven in den regel circa een maand onder berusting van den collectantiets wat in verband met het bovenstaande het summum van dwaasheid ligkt....;. maar het toch niet is. Want ons is gebleken, dat het enkele malen is voor gekomen, dat de gevulde busbijna twee maanden bij den collectant thuis bleef. Was een collectant ongesteld, of niet gereed gekomen met het bewerken van de hem toegewezen wijk, dan werd goedgevon den dat hij het afrekenen een maand uit stelde, waardoor dus de opbrengst der col lecte van twee maanden in de bus zat, die zich bij den collectant thuis bevond. Wij keuren- niet goed, dat één of meer collectanten hiervan misbruik hebben ge maakt, door zich een deel van den Inhoud der bussen toe te eigenen. Maar als men ons vraagt„wie heeft hier voornamelijk schuld dan antwoorden wij zonder aar zelen niet de collectant, maar de blijkbaar van ieder .menschkundig inzicht gespeende leiding Waarom de bussen niet dagelijks ingeleverd Waarom de bus niet laten in leveren als een collectant ongesteld was Waarom geen gebruik gemaakt van het toch zoo eenvoudige .middel van bonnen, ook voor kleinere bedragen Er zijn zoo veel voor de hand liggende methoden aan te wijzen, waardoor fraude ten eenenmale onmogelijk zou zijn geweest. Wanneer men met wat meer nuchter zakelijk inzicht de details van het crisis- werk had georganiseerd, zou hét ple gen van onregelmatigheden ten eenenmale onmogelijk zijn geweest. Alleen reeds hierom hebben zij die voor den gang van zaken verantwoordelijk waren, een zw;are moreele schuld op zich geladen.- Door na te laten voldoende toezicht te oefenen, hebben zij menschen in het ongeluk gestort die zwak waren en aan de verleiding waar aan zij werden blootgesteld, geen weerstand konden bieden. Wij zullen t.z.t. de jongste gebeurtenissen ook op èndere wijze' nader bezien. Moge men hier ter stede voor de toekomst uit deze betreurenswaardige feiten echter reeds thans déze les leeren ook voor betrekkelijk eenvoudige functies is bekwaamheid én menschenkennis onontbeerlijk. Verant woordelijkheidsgevoel is niet bij ieder onzer in voldoend sterke mate ontwikkeld. En daarom moeten wij, door nauwlettend toe zicht, voorkomen dat een medemensch zich in het ongeluk stort. En als men ons in dit verband- mocht vragen:' „Ben ik mijns broeders hoeder",: dan antwoorden wij JA üx. JL Jaarverslag N.V. Haven van VHssïngen. Hedenmorgen te half. *waalf werd ten Stadhuize de jaarvergadering gehouden van de N.V. Haven van Vlissingen. De bijeenkomst stond onder leiding van den president-commissaris, burgemeester C. A. van Woelderen. Aan het jaarverslag ontleenen wjj het volgende Het jaar 1935 bracht nog geen economi sche verbetering in Nederland en in de wereldscheepvaart, waarvan de haven van Vlissingen voordeel zou kunnen trekken. Desondanks bedraagt het exploitatie overschot over 1935 23.641.92, tegen 4689.51 gedurende het tweede halfjaar 1934, doch na de voorgeschreven afschrij vingen van 10.641.86, een storting- van 6484.50 in het fonds voor buitengewoon onderhoud en vernieuwing en na afschrij ving van een koersverlies op het effecten bezit van 9548, sluit de rekening over 1935 met een verlies van 4094.94, dat bij het verlies van 4743.13 over het tweede halfjaar van 1934 moet worden gevoegd. Het stuwadoors- en pakhuisbedrijf van de N.V. Haven van Vlissingen kon nog geen belangrijken vooruitgang boeken. De vooruitzichten voor het jaar 1936 zyn iet wat gunstiger. Eenig electrisch transport materiaal werd aangeschaft, hetwelk het mogelijk maakt zoowel losse als gezakte goederen te transporteeren. Het kolenbunkerstation en het oliebun kerstation bleven zich in gunstige richting ontwikkelen. De tonnage van de schepen, welke in 1935 de haven binnenliepen, bedraagt 2000 zeeschepen met. 2.096.983 N.R.T. (v. j. 1458 zeeschepen met 1.703.502 N.R.T.) 1331 binnenschepen met 641.203 'tonnen draagvermogen (v.j. 839 binnenschepen met 611.768 tonnen draagvermogen) 369 schepen van de N.V. Stoomvaart Mij. „Zeeland" met 415.358 N.R.T. 5415 schepen van den Prov. Stoomboot- dienst op de Wester-Schelde met 1.173.058 tonnen draagvermogen 1141 schepen van de Kon. Ned. Marine, inh. 460.418 M3. 782 loodsvaartuigen inh. 222.608 M3. Tot commissaris werden herkozen de heeren R. H. Arntzenius, W. Berdenis van Berlekam en L .A. Stofkoper te Middel burg. J. van Boven f Na een langdurig lijden is hedenmorgen op 80-jarigen leeftijd overleden de heer J, van Boven. De heer Van Boven is 21 Maart 1856 alhier geboren en kwam in 1871 in de zaak van de firma De Groof Co., waarin bij in 1898 als firmant werd opgenomen. In 1933 heeft de overledene, na 62 jaar zijn beste krachten er aan te hebben gewtfd, de verdere belangen van deze welbekende cargadoorsfirma overgedragen aan den heer Boonstra. SÈS „jvvggeT" GLANS cnvoNE boos 10 cr. g1100te doos 20 ct. In November a.s. zou de overledene 35 jaar consul van België zijn geweest en vroeger was hij ook vele jaren vice-consul van Portugal, Zweden en Noorwegen. De overledene was ridder in de Orde van Oranje Nassau, terwijl hem verschil lende buitenlandsche onderscheidingen werden verleend, Officier in de kroonorde van België, Leopoldsorde, Wasa-orde van Zweden, Christusorde van Portugal, Gou den medaille voor 25-jarigen dienst als consul van België. De heer Van Boven heeft in de oorlogs jaren zeer veel gedaan in het belang van de vele duizenden vluchtelingen die naar Vlissingen, Middelburg en andere gemeen ten in Zeeland waren uitgeweken. Hij heeft deze .vluchtelingen op onbaatzuchtige wijze met raad en daad bijgestaan en hij mocht hiervoor den bijzonderen dank van. de Bel gische regeering in ontvangst nemen. - Als cargadoor was de heer Van Boven tal van jaren een zeer bekendeen 'ge-, ziene persoonlijkheid en om zijn. beminne lijk karakter mocht hij zich in de alge- meene achting verheugen. Zijn heengaan zal speciaal in scheep vaartkringen zeker ten zeerste worden betreurd. Tot op het laatst van zijn leven heeft de heer Van Boven 'zich aan de beharti ging van zijn drukke werkzaamheden ge wijd. Hij stond steeds op de bres voor de be langen van zijn geboortestad. Waar het scheep vaar tbelangen betrof, kon men altijd op zijn steun eh volle medewerking rekenen. Onze redactie behoudt aan den heer Van Beven ook de aangenaamste herinneringen, want gedurende een lange reeks van jaren heeft de overledene ons op de hoogte ge houden van de belangrijkste gebeurtenissen op scheepvaartgebied. De begrafenis van het stoffelijk over schot van den heer Van Boven zal plaats hebben op Donderdag a.s., des middags om twee uur. Van het Belgisch Loodskantoor en de Belgische Sociëteit wappert de driekleur halfstok. Als deze regels in druk verschijnen, be gint de stad haar gewone aanzien weer te herkrijgen en behoort de kermis tot het ver leden. Kermis oliebollenbittere reuk van verbrand kruit...... knallen....;, lawaai van luidsprekers (menschelijk of mecha nisch Voor sommigen beteekent kermis het summum van uitgelaten vroolijkheid en jolijtanderen weer zijn er fel tegen gekant en hebben velerlei bezwaren tegen dezen vorm van volksvermaak. Hoe het ook zij en door welke oorzaken dan ook, het is een feit, dat de liefhebberij voor de kermis hier te lande langzaam maar zeker geringer wordt. En al zullen wij de laatsten zijn om de ker mis te verheerlijken, toch dient dit ver schijnsel om zijn diepere oorzaken jammer te worden genoemd. Want de Nederlander is meestal zoo doodelijk ernstig, komt zoo moeilijk uit de plooi, is o zoo benauwd dafc hij zich in gezelschap belachelijk maakt. En de daardoor veroorzaakte valsche schaamte belet dikwijls iedere spontane uiting van vroolijkheid, omdat men eerst schichtig achterom kijkt om te zien „wat mèn er wel van denkt" en op hetzelfde oogenblik is iedere spontaneïteit verloren, drukt men het onzichtbare maskertje van „bezadigd mensch" weer stevig voor hefc gelaat en be kijkt welwillend of afkeurend het gedoe van hen die er anders over denken „Ja, die jeugd toch Het is duidelijk merkbaar hoe sterk de invloed hiervan is. Een heel jaar lang heeft men deftig moeten doen 'en dan valt het ook SdlCMglcillSSClI tian Jew De gebeurtenissen bij het Plaatselijk Crisis-Comité en Maatschappelijk Hulp- beicon. (Hoofdartikel), Jaarverslag' N.V, Haven van Vlissin gen. Stadsnieuws Vergadering van den Zeeuwschen Pol der- en Waterschapsbond, Landbouwer te Grootegast vermoord. (Gemengd Nieuws). Het verkeer eïscht zijn wekelijksche tol weder verschillende ernstige on gevallen. (Gemengd Nieuws). 20 S.A. mannen gedood bij auto-onge val. (Gemengd Nieuws). De opstand in Spanje duurt voort. .(Buitenland). ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN den kermis-liefhehhers niet gemakkelijk, direct den juisten toon te vinden. En hierin zoeken wij ook de verklaring van het feit, dat het gedurende de kermis eigenlijk eeri nogal tamme beweging, misschien zouden wij zelfs moeten zeggen „een dooie boel" was. Eerst Zaterdag en vooral 's avonds, kwam men los, heerschte de vroolijke roezi ge stemming die nu eenmaal bij een kermis behoort. Er is Zaterdagavond geen enkele wanklank gehoord, de orde is nergens ver stoord, men heeft zich op behoorlijke wijze vermaakt, pret gehad en genoten. Een week lang heeft men noodig gehad om uit de plooi te komen en dit is pas op den slui tingsavond gelukt. De exploitanten der inrichtingen, die heel de week (enkelen uitgezonderd) met nogal lange gezichten rondliepen, waren Zater dagavond best te sprekende laatste dag lieeft de week goedgemaakt. Het was overal dan ook tjokvol en de vele kermisgangers schoven als een bijna compacte menschen- massa langzaam langs de verschillende kramen voorbij. Er zijn vele tijdelijke of misschien ook wel meer duurzame banden geknoopt tus- schen hen die tijdens de kermisvreugde bij elkaar in den smaak vielen. In de schom mels en electrische auto's gilde men het dik wijls uit van preten angst. Er zijn ontzagwekkende hoeveelheden oliebollen en wafels verdwenen in de grage magen der VUssingers en van hen die in de afgeloopen week onze stad bezochten de flauwe smaak der zoetigheden werd bestreden met hartige patates frites en ook voor de hierdoor weer veroorzaakte dorst, wist men raad. En uit louter voldaanheid werd dan een kaneelpijp of andere omvangrijke zoetigheid gekocht waardoor men weer flauw werd...... dorst kreegen van voren af aan kon beginnen Opvallend was Zaterdag het aantal dra gers van decoraties. Eereteekcns die echter pas dienzelfden avond waren verkregen met slaan op hefc hoofd van Jut, stooten van het met lood verzwaarde karretje, schieten op velerlei doelen. Vooral bij het laatste, kon men menigeen raar zien „schutteren^ De bewoners van dat gedeelte van de bin nenstad waar de kramen enz. waren opge steld, zullen het einde der kermis met een zucht van verlichting begroet hebben. Want, trachtte vroeger een slimme exploitant zijn concurrenten te overtroeven en in den meest letterlijken zin van het woord te over schreeuwen door van een luidspreker-instal latie gebruik te maken, dit kunstje had men al gauw afgekeken. Het resultaat is geweest dat vrijwel alle exploitanten dit moderne hulpmiddel toepasten, zoodat het een oorverdoovend gebulder en lawaai werd waarbij iemand hooren en zien verging, zoo dat de arme bewoners wijselijk vrijwel heel de week met gesloten ramen hebben geze ten een schrale troost moge voor hen het feit zijn dat het niet al te warm zomerweer was, in welk geval zij het nog zwaarder zouden hebben te verduren gehad. VOLKSGEZONDHEIDS- EN VEILIGHE1DSHOEKJE Duik nimmer van liooge spring planken bij lagen waterstand. Dit is zeer gevaarlijk

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1936 | | pagina 1