1000 500 300 25 OPRUIMING De oorlogsvloot en de gevaren der lucht Boeken eiiSchooMoaften DE STOFFENKONING ztrXf83'67 DINSDAG 14 JULI No. 164 74e Jaargang 1936 Uitgavefirma f. VAM DE VELDE Ir., Walstraat 58-88, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening 6628T Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen STADS- EN PROVINCIENIEÜWS H. B. S., Kweekschool, Gymnasium Boekhandel D'huy VL1SSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct. Iedere regel meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels fl.—, alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor: gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim. gulden bij verlies van een wijsvinger. gulden bij verlies van een anderen vinger. AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit twee bladen. Eerste blad Groote slagschepen hebben afgedaan. Het vliegtuig de aangewezen beschermer van koopvaardijschepen. In liet volgende artikel van den Engelschen admiraal Mark Kerr, die tegelijkertijd een er varen vlieger is, wordt het probleem behan deld Is de oorlogsvloot tegenover aanvallen van de luchtmacht geheel machteloos? Daar dit probleem speciaal voor onze Indische de fensie ten aanzien van het „gele gevaar" van het allergrootste belang is, drukken wij de bijdrage van den Engelschen deskundige gaar ne af, zijn conclusies overigens geheel voor zijn verantwoording latend. Zijn machtige oorlogsvloten in onzen tijd militair te rechtvaardigen? Het antwoord op deze elementaire vraag luidt ook heden nog, dat het schip de eenige mogelijkheid biedt tot het transport van groote troepen en legervoorraden. Het vliegtuig zal nim mer het schip als transportmiddel kunnen yervangen. Slechts de aanleg van onder den zeebodem gelegen tunnels zou de oorlogs vloten overbodig kunnen maken. De geografische ligging van een land is beslissend voor zijn vlootpolitiek. Men moet daarbij onderscheid maken tusschen staten, die in de voorziening van levensmiddelen en brandstoffen onafhankelijk van het buiten land zijn, staten, die deze behoeften langs den landweg kunnen dekken en eenige sta ten, zooals b.v. Engeland, die voor wat deze yoorziening betreft geheel van het zee transport afhangen. Voor een land zooals Engeland, is het be zit van een voldoend aantal lichte kruisers noodzakelijk, om de handelsmarine tegen aanvallen op open zee te beschermen, terwijl ook een aantal vliegtuigen en torpedojagers niet gemist kan worden, om de koopvaardij schepen tegen duikboc-taanvallen te verde digen. Wat de wereldoorlog geleerd heeft. Hoewel het bijna onmogelijk is, een zwaar gepantserd schip door bommen of torpedo's tot zinken te brengen, beïnvloedt een aan zienlijke beschadiging in ieder geval de snelheid van het oorlogsschip. Bevindt zich het getroffen schip in begeleiding van an dere eenheden, dan beteekent dit tempover lies voor het geheele flottielje. De wereldoorlog heeft bewezen, dat de slagkruisers van alle vloten, toen na de duikboot het lucht- en torpedowapen van zich deden spreken, zich in hun havens als Achilles in zijn tent terugtrokken. Op zeke ren dag zijn intusschen in de Adriatische Zee twee Oostenrijksche super-dreadnoughts onder bescherming van eenige torpedojagers toch in zee gestoken. Dit kwam den Italia nen ter oore en kapitein Rizzo en een ander marine-officier namen in twee met torpedo's uitgeruste motorbooten de achtervolging op zich, torpedeerden de „Szent Istvan" en deze zonk kort daarop. In de Noordzee zou de vijandelijke vloot een dergelijk risico nooit op zich genomen hebben en onze krui sers verlieten in dezen tijd nimmer de ha ven, zonder de bescherming van minstens 70 torpedojagers. 9 9 Sinds het verschijnen van het vliegtuig, de duikboot en de torpedo's is het slagschip, in plaats van het meest gevreesde zeewapen te zijn, tot het meest bedreigde scheepstype geworden. Een blokkade met behulp van slagkruisers schijnt op het oogenblik onmo gelijk. Het zou daarom van groot belang zijn tot den bouw van kleinere scheepstypen over te gaan. De statistieken van den laat- sten oorlog hebben bewezen, dat lichte krui sers, duikbooten en kaperschepen de meeste schade aan den handel hebben toegebracht. Dezelfde statistieken hebben, ook de be- teekenis van het luchtwapen bewezen. Ge durende den geheelen oorlog is geen enkel handelsschip, dat door vliegtuigen begeleid werd, tot zinken gebracht. Speciaal de duik boot vreest het vliegtuig, omdat slechts van het vliegtuig uit het V-vormige spoor van den periscoop, zoodra deze aan de opper vlakte van het water, verschijnt, valt waar te nemen en het vliegtuig slechts weinige seconden later zijn bommen op de duikboot kan laten vallen. Intusschen zijn de vooruitzichten ge ring, dat het een lucht-eskader gelukken zou, een oorlogsvloot te vernielen, zoolang men verhinderen kan, dat het aanvallende eskader op geringe hoogte vliegt. Het is bijna onmogelijk, van een groote hoogte uit een in beweging zijnd doel met bommen te treffen. Speciaal op groote hoogte zijn de -lüchtstroomingen zoo verschillend, dat de bom meestal uit zijn loodrechte richting wordt geslagen. Voor de bommenwerpers bestaan er dan ook onoverkomelijke moei lijkheden. De ervaringen in den wereldoor log opgedaan, hebben deze meening overi gens geheel bevestigd. Sindsdien heeft men nieuw luchtdoelgeschut uitgevonden, waar door de vliegtuigen gedwongen zijn, nog hooger te vliegen dan vroeger. Daarbij komt, dat de bom ontploft, zoodra het scheepsdek aangeraakt wordt. De pant serplaat wordt daarbij niet doorboord, zoo dat de aangerichte materieele schade nooit zeer groot kan zijn. De moeilijkheden van een luchtbombarde ment zijn mij eerst goed duidelijk geworden, toen mijn vlaggeschip in de Adriatische Zee meer dan een half uur lang door water vliegtuigen, die op een hoogte van slechts 300 meter vlogen, werd gebombardeerd en het niet gelukte, meer dan één treffer te maken, hoewel onze snelheid slechts zes knoopen bedroeg. „Bethesöa". Maandagavond gaf de mandolinevereeni- ging Apollo", directeur de heer P. C. Oor schot, een concert in het Chr. ziekenhuis „Bethesda". Een. tiental nummers, waaronder enkele solo's, werd op voortreffelijke wijze door het gezelschap uitgevoerd. Zoowel de pa tiënten als de inwonenden genoten zeer van de heerlijke, zachte muziek. Na afloop vam het concert sprak ds. Vos- sers namens het bestuur een woord van 'dank voor hetgeen „Apollo" geboden had. Kostelooze rgwielbelasfcmgmerken. Men verzoekt ons plaatsing van het vol gende i Kostelooze rijwielmerken voor het be lastingjaar 1936/37 kunnen persoonlijk wor den aangevraagd ten kantore van den ont vanger der accijnzen Prins Hendrikweg alhier. Behalve gedurende de gewone kantoor uren 8.3012 en 1.30—5 uur (Zaterdags 8.3012.30 vm.) zal daartoe ook gelegen heid bestaan op Maandag 20 en 27 Juli en Donderdag 23 en 30 Juli a.s., des avonds van 5 tot 7 uur. De aandacht van belanghebbenden wordt er o.a. op gevestigd, dat kostelooze belas- tingmerken alleen worden uitgereikt aan Hoofden van gezinnen, die voor hun beroep of bedrijf een rijwiel noodig hebben en niet in de rijksinkomstenbelasting voor het loopende jaar zijn of worden aangeslagen, terwijl indien het hoofd van het gezin niet voor zijn beroep of bedrijf een rijwiel noo dig heeft, doch dit wel het geval is met een door het hoofd aangewezen lid van het ge zin, aan dat lid een kosteloos belansting- merk kan worden uitgereikt voor een rij wiel, uitsluitend door dat lid te berijden, mits dat lid, noch het hoofd in de rijksin komstenbelasting is of wordt aangeslagen. Voor personen, die een rijwiel gebruiken om zich naar hun werk te begeven, wordt een kostelpos merk alleen afgegeven, in dien de werkplaats meer dan een half uur gaans van hun woning is verwijderd. Een huldiging. Gisteravond had op de repetitie der harmonie „St. Caecilia" een eenvoudige plechtigheid plaats. De heer P. Wanst, secretaris der ver eeniging, herinnerde in een toespraak de leden aan. het feit, dat de heer P. Verdonk juist 12 Vz jaar geleden tot voorzitter der harmonie werd gekozen. Daar de heer Verdonk deze functie nog steeds bekleedt, werd hij met dit jubilé geluk gewenscht en hartelijk dank ge bracht voor de wijze waarop hg zich steeds voor de vereeniging gegeven heeft. Als bewijs van erkentelijkheid werd hem namens de leden een vulpenhouder met gouden band en inscriptie overhandigd, waarbij de wensch werd uitgesproken, dat do heer Ver donk vele jaren dit souvenir zou mogen gebruiken, niet in het minst als voorzitter en in het belang der harmonie. Door een hartelijk applaus getuigden de leden van hun volle instemming met de gesproken woorden. Getroffen door deze geheel onverwachte hulde dankte de heer Verdonk het bestuur voor en andere inrichtingen van onderwijs, bij Badhuisstraat 15. Telefoon 348 en de.leden.voor hun blijken van waardee- ring voor den door hem verrichten arbeid en.hoopte met medewerking der leden nog vele jaren in het belang der vereeniging zijn functie te kunnen blijven waarnemen. Na een korte pauze werd de repetitie hierna weer voortgezet. Strandconceri. De harmonie „St.- Caecilia", directeur de heer André J. Geijsen, geeft morgen, Woensdag, 's avonds 8 uur een concert in de muziektent op den Boulevard Evertsen. Programma: 1. „Voor 't Vaderland", marsch, Sam Vlessing. 2. Ouverture „Au Chateau", G. Carpéntier. 3. Fantaisie de l'Op. „Martha", FlotowTilliard. 4. „Santiago", Valse espagnole, A. Corbin. 5. „Allons-y", Marche, R. Pensch. 6. „Regimentsmarsch", J. F. Wagner. 7. „La Ruche d'Or", Ouverture, E. BrepsanL 8. „Souvenir de Campine", Fantaisie Champêtre, Michel Kreiss. 9. „Echos d'Artois", Fantaisie, E. Gaudefroy. 10. Finale. Het nieuws van den dag in beeld. Foto's in onze Tijdinghal. Gisteren werd te Den Haag een haring- week ingeluid. Minister Deckers bij den haringwagen, die door de stad rijdt. Gisteren hebben leden der Eerste Kamer een bezoek, gebracht aan diverse werkver schaffingsobjecten in het Noorden des lands, o.a. de N.V. Ontginnings-Mij. „Land van Vollenhove" bij Giethoorn. Gemeentelijke Arbeidsbeurs. Bij den Gemeentelijken Dienst der Ar beidsbemiddeling alhier staan als werkzoe kenden ingeschreven Mannen 1 letterzetter, 23 grondwerkers, 2 loodgieters, 1 mandenmaker, 1 mastieker, 12 metselaars, 21 opperlieden, 10 schilders, 8 stucadoors, 35 timmerlieden, 1 verver, 1 betonwerker, 3 vlechters, 1 opzichter, 4 meu belmakers, 5 stoffeerders, 4 kleermakers, 2 schoenmakers, 228 metaalbewerkers, 4 drankbereiders, 10 brood/banketbakkers, 1 kok, 9 slagers, 1 tuinman, 6 magazijnbedien den, 6 reizigers/agenten-, 5 winkelbedienden, 7 chauffeurs, 13 kellners, 24 loopers, 2 por tiers, 5 sleepers, 34 transport-arbeiders, 16 kantoorbedienden, 2 musici, 9 onderwijzers, 45 varensgezellen (w.o. stuurlui, machinis ten, stokers, matrozen, enz.), 3 politoerders en 102 losse arbeiders. Vrouwen: 1 kleermaakster, 1 winkeljuf frouw, 4 kantoorbedienden, 4 huishoudsters, 2 dienstboden, 3 werksters. Totaal 682 ingeschrevenen, waarvan 60 in de werkverschaffing. Vorige week 706 personen. Alzoo een vermindering van 24 werkzoe kenden. MIDDELBURG De winkelsluiting op Zondag. Men schrijft aan de „N. R. Ct." Een der brandende kwesties te Middel burg is en blijft steeds die van het open zijn van de winkels op Zondag in het seizoen. De voor twee jaar geleden aangenomen bepa ling, dat aan winkels in een bepaald stads deel en in bepaalde branches voor enkele uren ontheffing van het sluitingsverbod kon worden verleend, is door de actie van het raadslid, mr. baron van der Feltz, officier van justitie, nietig verklaard. Men is nu weer teruggevallen tot den toestand, dat alle winkels, waar briefkaarten, curiosa en souvenirs verkocht worden, des Zondags dicht zijn en blijven, en alleen enkele win kels in fruit en snoeperijen op bepaalde uren open mogen zijn. Hoe funest dit voor bepaalde winkeliers is, bleek o.a. Zondag weer, toen een 600 tot 700 Duitschers, Franschen en Engelschen hier vertoefden, om nog niet te gewagen van enkele kleinere gezelschappen. Er is alle re den aan te nemen, dat ook in de volgende weken weer flinke gezelschappen Franschen met een boot aankomen en ook zij zullen dan weer de deuren der winkels gesloten vinden. Vereeniging tot instandhouding van oude gebouwen te Middelburg. De Vereeniging tot instandhouding van oude gebouwen te Middelburg hield Maan dag onder voorzitterschap van den heer W. Berdenis van Berlekom haar jaarvergade ring. Aan het jaarverslag van den secreta ris, dr. W. S. Unger, ontleenen wij, dat subsidiés voor restauraties in het afgeloo- pen jaar niet werden gevraagd. Gewezen is op de toenemende verwaarloozing, waaraan het voormalig concerthuis aan den Zuid singel, oorspronkelijk tevens ijkkantoor en thans padvindershuis, ten prooi is. Het be stuur stelde een onderzoek in, waarbij bleek dat de eigendom berust bg de gemeénte, doch voor het onderhoud de huurder aan sprakelijk was, die daartoe echter slecht of niet bij machte was. Gestreefd wordt naar een nieuwe regeling en de secretaris hoopt, dat deze gunstig- moge zijn voor het eerwaardig gebouw, dat thans wel een heel ander deel uitmaakt van het stadsbeeld ter plaatse dan voor twee eeuwen, toen het ontworpen werd, maar dat ook nu, in de zoo zeer gewijzigde bebouwing, noode zal worden gemist. Het jaarverslag en ook de rekening wer den goedgekeurd en tot bestuursleden her kozen de heeren J. A. van Doorninck, J. H. Klarenbeëk en J. L. A. baron van Itter- OOST- EN WEST-SOUBURG Opbrengst collecte. De ten bate van het Centraal Genoot schap voor Kinderherstelling- en vacantie- kolonies, afdeeling Souburg-Ritthem, ge houden collecte heeft opgebracht te Souburg en te Ritthem respectievelijk 95 en 6. TERNEUZEN Drukte in de haven. Tengevolge van de staking der Belgische zeelieden en het feit dat de transportarbei ders te Antwerpen de „besmette" schepen niet wenschen te laden of te lossen, heeft tot gevolg gehad, dat verschillende Belgi sche schepen onze haven binnenloopen om aldaar hun lading te lossen en nieuwe in te nemen. Zoo liggen hier momenteel een drie tal zeebooten, nl. de „Astrida", de „Henri Jaspar" en de „Thysville", een passagiers schip van ruim 10.000 ton, terwijl tegen het einde van de week nog verwacht wordt het stoomschip „Anversville". Deze bedrijvigheid heeft tot gevolg dat ruim 350 transportarbeiders aan het werk MORGENOCHTEND OM 9 UUR BEGINNEN WIJ MET DE SEIZOEN- Pracht completstof j f 0.69 Crêpe de Chine ballen fO.29 Tweed voor Mantel: i fO.98 Effen linnen complet voor f0,25 Wollen georgette f 0.69 Bedrukte tuxo alles 140 breed zon-, wasch-en lichtecht f 0,39 S«l»CMrUwisscw «an Jew Jafl De oorlogsvloot en de gevaren dei; lucht. (Hoofdartikel)], Ernstig verkeersongeval bij Zwolle. (Gemengd nieuws)]. De manoeuvres van de Kon. Marine, (Marine), Zeeuwsch-Vlaanderen in het Ned, Staatsverband. Een request aan H.M, de Koningin en de Landsregeering. Zitting van Prov. Staten van Zeeland, Bezoek chef Poolsche Oorlogsvloot. (Laatste Berichten)', ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN zijn. Algemeen hoort men echter de ver zuchting dat na de staking geen enkel schip meer naar onze haven gedirigeerd zal worden, ondanks het feit dat de ontvan gers der lading zeer tevreden zijn over de wijze waarop hier de producten gelost wor* den, terwijl andere voordeelen die onze ha* ven biedt, hun niet ontgaan. De internatio nale verhouding tusschen Nederland ert België wat betreft de tarieven-regeling op' de Belgische spoorwegen heeft tot gevolg gehad dat onze eertijds zoo bloeiende haven' den nekslag is toegebracht. Geruchten als zouden ook na de onzekers toestanden in de Belgische havens meerde* re schepen naar Terneuzen komen, zijn yait allen grond ontbloot. Spoorbrug naar Vlake. Op Maandag 20 Juli zal het eerste öee$ van de nieuwe spoorbrug over het kanaal door Zuid-Beveland van Vlissingen, waax; het bij de Kon.. Mij. „De Schelde" gebouwd is, naar Vlake worden getransporteerd. Het zware ijzeren gevaarte zal via Middelburg en Veere naar den Noordelijken ingang vare het kanaal worden gesleept. In de tweede helft van de week zal het tweede gedeelte van de brug op dezelfde wijze worden over gebracht. Het transport, dat bij vloedtij moet plaats vinden, kan uiteraard alleen doorgaan indien de weersomstandigheden gunstig zijn. Wereldcongres voor Ontspanning in den vrijen tijd. Aan het wereldcongres voor ontspanning in den vrijen tijd, dat van 23 tot 30 Juli te Hamburg zal gehouden worden, zullen ver* scheidene Nederlandsche groepen deelne men, naar de „Volksdansmare" meldt. O.m. zal ook het Zeeuwsche zangkoor uit Goes, onder leiding van den heer S. J. Tam- minga, op dit congres aanwezig zijn. Grensoverschrijding langs wegen waar geeö Nederlandsch grenskantoor is gevestigd. Onlangs ^rd door de K.N.A.C. gewaar schuwd tegen grensovergang per automo biel langs naar Nederland leidende wegen waaraan geen Nederlandsch grenskantoor is gevestigd, omdat men zich hiermede aaif een strafbaar feit schuldig maakt. Een uitzondering hierop maken de hier* onder genoemde wegen, waarlangs het ver keer met motorrijtuigen is toegelaten, mits daarvoor nationaliteitsbewgzen, bewijzen op naam of reeds voor eersten invoer afgetee- kende triptieken kunnen worden vertoond en daarmede geen goederen worden ver voerd, t.w,SelzaeteOudenburgsche Sluis ZuiddorpeAxel, AssenedeStaakje Sas van Gent, WestcapelleRetranchement,- BouchauteIsabellaSluis (Bouchaute ha ven) langs grenspaal 321. KERK- EN SCHOOLNIEUWS Spelling-Marchant» Met de spelling-Marchant 1934 zou het fouten maken, vooral op de lagere school/ nu finaal uit wezen. Bij pas gehouden toelatings-examens tot diverse middelbare scholen moet het omge keerde gebleken zijn, meldt de „N. R. Ct.'* Zoo maakten „candidaten" in een zeer een voudig dictee van één bladzijde nog 40 ste vige fouten. Gemiddeld werden er meer fou ten gemaakt dan voorheen, toen de abitu riënten speciaal op de spelling werden ge traind. Nu men alleen „ontwikkelend taal- cmderwgs"naar de moderne principes schijnt' te geven, ziet het er met de feillooze taal vormen niet best meer. uit blijkbaar ;I

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1936 | | pagina 1