500 25 ZATERDAG 11 JULI EERSTE BLAD Heden Attractie-avond IVo. 162 74e Jaargang; 1936; Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE )r„ Walstraat 58-60,Viissingen. klef. 10. Postrekening 66287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen Dit nummer bestaat uit 3 bladen en een Kindercourant. N.V. Koninklijke Maatschappij „De Schelde". THE THREE AD's PAVILJOEN „WILHELMINA" §el»c»»rtcnSsscw VOLKSGEZONDHEIDS- EN VEILIGHEIDSHOEKJE VLISS1NGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meer 25 cent. Bij abonnemen speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 15 regels 50 ct. Iedere regei meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels f 1.—alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor: gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim. gulden bij verlies van een wijsvinger. gulden bij verlies van een anderen vinger. AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Verslag over het 60e boekjaar (1935). In de algemeene vergadering van aan deelhouders der N.V. Koninklijke Maat schappij „de Schelde", Scheepswerf en Machinefabriek hier ter stede, werd heden middag het jaarverslag over 1935 uitge bracht, waaraan wij het volgende ontlee- ïien Ook het jaar 1935 stond in het teeken van de malaise. In de afdeeling scheeps bouw werd de toestand in zooverre iets minder ongunstig, dat weder een handels schip, een tankboot voor de Bataafsche Petroleum Maatschappij, op stapel kon worden gezet. Het fïnancieele resultaat was niet zóó ongunstig als in het voorafgaande jaar, wat is toe te schrijven aan ver doorge voerde bezuinigingen en aan de omstandig heid, dat een betrekkelijk groote hoeveel heid reparatiewerk werd uitgevoerd. Repa ratie laat nog altijd een klein batig saldo, ia tegenstelling tot nieuwbouw, waarvoor de prijzen bij voortduring onbevredigend blijven. Ook in 1935 mocht het niet gelukken, af schrijving te verdienen bovendien is nog een klein verlies geleden. Het gevolg is, dat thans vrijwel de geheele statuaire reserve verbruikt moest worden ten be hoeve van de dekking van een en ander. Bit jaar is d'e Staat „de Schelde" we derom ter wille geweest, door voorloopig vrijstelling te verleenen van de betaling van rente en aflossing. Als gevolg hiervan is „de Schelde" niet verplicht geweest, een gedeelte van het nog resteerende Staatscrediet op te nemen. Financieele reorganisatie noodzakelijk. Financieele reorganisatie, waarop ook de regeering aandringt, blijft noodzakelijk. De directie spreekt in het jaarverslag de Verwachting uit, dat alle daarbij belang hebbende groepen en lichamen medewer king zullen willen verleenen, zoodat zij nog in 1936 tot stand zal kunnen komen. In het najaar van 1935 had het allen echijn, dat het bedrijf in 1936, bij gebrek aan nieuwe orders, vrijwel tot stilstand zou komen. De omstandigheid, dat eind 1935 door de regeering de bouw van een nieuw mailschip voor de Holland-Amerika Lijn werd bevorderd, gaf de gelegenheid zij het ook voor een verliesgevenden prijs de machines en ketels voor dit schip aan te nemen. „De Schelde" werkt hiervoor samen met Werkspoor, dat deel van den arbeid overneemt. Deze re geling is getroffen, omdat bekend was, dat de regeering prijs stelde op verdeeling van het werk over meerdere bedrijven. Sinsdien kreeg „de Schelde" nog op dracht tot het bouwen van een vrachtschip voor den Rotterdamschen Lloyd en een vracht- en een vracht- en passagiersschip Voor den Rotterdamschen Lloyd en een vracht- en passagiersschip voor de Kon. Paketvaart Maatschappij, waardoor het be drijf in de tweede helft van 1936 redelijk van werk zal zijn voorzien. Lage prijzen. De prijzen zijn nog steeds laag, zoodat niet verwacht mag worden, dat afschrij ving zal worden verdiend. Daarenboven z\jn de risico's groot. In dit verband wordt in het jaarverslag gewezen op de nadeelige gevolgen, die gebeurtenissen op monetair gebied zouden kunnen hebben voor den in koop van de groote hoeveelheden buiten- landsche materialen die bij „de Schelde" Worden verwerkt. De N.V. Nederlandsche Vereenigde Scheepsbouw Bureaux heeft het succes ge had twee onderzeebooten voor de Poolsche republiek voor de Nederlandsche industrie opgedragen te krijgen. Een van die booten zal op de werf van „de Schelde" worden gebouwd. Op 31 December 1935 waren in dienst 280 ambtenaren, waarvan 64 tijdelijke. Aan de fabriek waren op dat tijdstip nog ver bonden 1721 werklieden, waarvan er 88 buiten dienst waren. Aan arbeidsloon werd uitbetaald 'f 1.237.814.99. Afgeleverd werden De turbinemachmes en stoomketels voor den kruiser „De Ruyter" voor het depar tement van defensie en te leveren aan de N.V. Wilton-Ferjenoord de verbouwing van de machine-installatie voor het stoomschip „Nieuw Zeeland" van de N.V. Koninklijke Paketvaart Maat schappij een Schelde-Sulzer Dieselmotor voor het motorschip „Janssens" van de 'N.V. Kon. Paketvaart Mij. een 6750 K.W. turbogenerator voor de Staatsmijn „Maurits" een Dieselmotor met tandwielkast voor de Waterleiding Mij. „Zuid-Beveland", Goes de tweede spoorbrug voor de Neder landsche Spoorwegen nabij Zwolle enkele kleinere bruggen en constructie werken enkele scheeps- en landketels een sportvliegtuig, een motcrgondel en een reparatie van een vliegtuig. Op 31 December jl. waren nog onderhanden het casco voor de onderzeeboot „O 16" voor de Nederlandsche Marine de politiekruiser „Jan van Brakel" voor de Nederlandsche Marine de tankboot „Erinna" voor de Bataaf sche Petroleum Maatschappij het motorvrachtschip „Brastagi" voor den Rotterdamschen Lloyd een 30.000 K.W. stoomturbine voor het Prov. Electr. bedrijf van Groningen het inrichten van de machine-installatie c.a. voor zeer hóogen stoomdruk (60 atm.) van het stoomschip „Kertosono" van den Rotterdamschen Lloyd 4 Dieselmotoren voor de onderzeeboot- mijnenleggers „K XIXX" voor de Neder landsche Marine de hoofd- en voorschakelturbines, tur- bogeneratoren en waterpijpketels c.a. voor het stoomschip type „Statendam" voor de Holland-Amerika Lijn een gedeelte van het constructiewerk voor de brug bij" Vianén, 'vocht den Rijks waterstaat spoorwegoverbrugging van het Zuid- Bevelandsche Kanaal bij Vlake voor-den Rijkswaterstaat enkele kleine landturbines enkele scheeps- en landketels, terwijl in Januari 1936 nog opdracht verkregen werd voor den bouw van het motormailschip „Ruys" voor de N.V. Kon. Paketvaart Mij. en een onderzeeboot voor de Poolsche Marine. De verlies- en winstrekening over 1935 sluit in debet en credit met een totaal van 1.264.464.02 gespecificeerd als volgt Debet: Interest 124.348,89 Salarissen en algemeene on kosten - 463.433,71 Ondersteuning gewezen be ambten - 1.023.80 Bijdragen ten bate van per- soneelbelangen - 55.233,89 Kosten ongevallenwet en ar beidscontract - 60.228,72 Kosten invaliditeitswet - 42.507,90 Onderhoud gebouwen - 5.931,81 Effecten - 30.817,46 Afschrijvingen Gebouwen, getim merten en vas te inrichtingen 452.942,94 Gereedschappen in centr. magazijn - 7.455,94 Losse machine rieën en ge reedschappen 20.513,84 Kantoormeubelen - 25,12 - 480.937,84 1.264.464,02 Creditt Uitkomst diverse werken 664.484.94 Huur gebouwen en erven - 38.220,02 Exploitatie woningen - 7.427,37 Exploitatie dok te Viissingen - 928,43 Reserve 553.403,26 f 1.264.464,02 De balans per 1 Januari 1936 vermeldt als Activa: Gebouwen, getimmerten en vaste inrichtingen 13.282.437,19 Afschrijvingen - 9.597.161,96 Buiten gebruik gestelde vas te inrichtingen Fabrieksterreinen Te sloopen activa Dok te Middelburg i Losse machinerieën en ge reedschappen 1 Gereedschappen in centraal magazijn Vaartuigen Meubilair Bouwterreinen Woningen Glacis f 3.703.275,23 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 1.00 1.00 1.00 052,88 000,00 met prijsdansen. Optreden van STEP DA N.CERS Geopend 'tot 2 uur. Deelnemingen andere onder nemingen Officieel te Amsterdam ge noteerde fondsen Idem verbonden ten behoeve van derden Niet-officieel genoteerde fondsen Magazijngoederen Onderhanden werken voor rekening van derden Onderhanden werken voor eigen rekening Debiteuren .-. Kas Te vorderen interest Te vorderen huur Onkosten 19.733,95 5.074,82 345.056,83 3.625,56 639.221,06 - 4.908.045,55 18.326,47 1.035.711,86 2.563,63 3.039,67 3.003,18 1.007,25 10.740.745,9 en als Passiva: Aandeelenkapitaal 5.000.000.00 Niet uitgegeven - 3.000.000.00 2.000.000.00 Staat der Nederlanden - 2.857.597,24 Crediteuren - 793.315,64 Vooruitbetaling cp werken in behandeling - 3.510.732,61 Onopgevraagde dividendbev. 860,00 Te betalen interest - 210.109,61 Pensioenfonds - 178.686,18 Blijvende rentetrekkers we gens ongevallen - 283.851,20 Res. voor ongevallenkosten - 434.826,14 Statutaire reserve - 1.840,00 Assurantie eigen risico - 95.509,75 Assurantie-reserve - 100.000,00 Bankiers - 273.417,48 10.740.745,94 Aan het vérslag over het boekjaar 1935, uitgebracht in de eveneens hedenmiddag gehouden algemeene vergadering van aan deelhouders der N.V. „Nationaal Bezit van aan- deelen Koninklijke Maatschappij „de Schelde", ontleenen wij nog, dat in de vacature van lid van den raad van beheer, in 1935 ont staan door 't overlijden van den heer Arie Smit, door de vorige algemeene vergade ring van aandeelhouders werd voorzien door de verkiezing van den heer ir. H. C. Wesseling. De heer mr. Jan Smit is ditmaal aan de beurt van aftreding, als lid van den raad van beheer. Gedurende het boekjaar 1935 werden 8 gewone aandeelen uitgegeven, waarvoor een gelijk aantal aandeelen N.V. Kon. Mij. „de Schelde" werd verkregen, beide soor ten van aandeelen volgestortde in het bezit der N.V. zijnde aandeelen N.V. Kon. Mij. „de Schelde" zijn a pari op de balans opgenomen. Op de gewone aandeelen der vennootschap wordt geen dividend uitge keerd, daar over het afgeloopen boekjaar 1935 de N.V. Kon. Mij „de Schelde" geen uitkeering doet. Na goedkeuring der ba lans en winst- en verliesrekening, is divi dendbewijs nr. 17 der preferente aandeelen van 15 Juli af betaalbaar met 40 ten kantore der N.V. De balans der N.V. Nationaal Bezit van aandeelen Kon. Mij. „de Schelde" per 1 Januari 1936 vermeldt als Activa: Gewone aandeelen in porte feuille 296.000.00 Deposito u/g Kon. Mij. „de Schelde" - 9.000.00 Aandeelen Kon. Mij. „de Schel de" 1704 stuks k 1000 -1.704.000,00 Kon. Mij. „de Schelde", Viis singen «a 216,18 Rotterdamsche Bankvereeni- ging Div. rekg. 935,00 2.010.151,18 Passiva'? Preferent aandeelenkapitaal - 9.000.00 Gewoon aandeelen kapitaal ƒ5.000.000 Onuitgegeven -3.000.000 -2.000.000,00 Dividend preferente aandeelen 1 div. bew. nr. 16 k 40 40 div. bew. nr. 17 k 40 - 360 11 div. bew. nr. 12 a 65 - 715,00 Dividend- en tantièmebelast. - 36,18 2.010.151,18 Conclusie Het is ongetwijfeld zeer verheugend, dat als gevolg van de in het eind van 1935 en in het begin van dit jaar verkregen opdrachten, de werf voor de tweede helft van 1936 op redelijke wijze van werk is voorzien. Daar staat echter tegenover dat de prijzen die bedongen konden worden, nog steeds laag zijn, zoodat de te verwachten verdiensten de noodzakelijke afschrijvin gen niet zullen'dekken, evenmin als dit in 1935 het geval is geweest. Zooals uit de balans blijkt, is de N.V. een groot bedrag schuldig aan den Staat der Nederlanden. De bedrijfsresultaten van 1935 waren dusdanig, dat vrijwel de ge heele statutaire reserve verbruikt moest worden en de Staat der Nederlanden was het bedrijf wederom ter wille, door voor loopig vrijstelling te geven van de betaling van rente en aflossing. Financieele reorga nisatie blijft derhalve noodzakelijk en ook van regeeringszijde wordt hierop aange drongen. Is het dus en niet in de laatste plaats voor de vele arbeiders van groote be- teekenis, dat het bedrijf in gang kan wor den gehouden, reden tot verheugenis kan eerst bestaan, wanneer de financieele re organisatie het bedrijf van te zwaar druk kende lasten ontheft. Moge dit nog in den loop van 1936 een feit worden Dividend gewone aandeelen 400.00 „Alhambra"-Theater. „Dangerous" (Een fatale vrouw J. „De geheime zender van Londen" „Dangerous" is de film waarmee Bette Davis, de begaafde speelster uit „Bureau of Missing Persons", „Bordertown" "e.a-.. de prijs der Academy of Motion Pictures als de beste actrice van het jaar 1935, won. Het is een zoo gave en indrukwekkende film als er elk seizoen slechts enkele ver schijnen en die geen enkele filmliefhebber mag overslaan. Meer en meer blijkt het dat de verdere ontwikkeling van de sprekende film allerlei subtiele onderscheidingen, die vroeger en terecht hun dienst hebben gedaan, doet Vervagen, o.m. die tusschen tooneel en film, Er is een soort filmspel ontstaan, dat of schoon het zich vrijwaart voor alle gebre ken van „overacting", toch stoelt in het levend geworden „tooneel". Het is daardoor ook, dat langzamerhand tal van spelers naar voren komen, die na een succesrijke loopbaan aan het Amerikaansche tooneel, lang op hun kans voor de film moesten wachten, maar toen zij eenmaal de erfenis uit de handen der schoonheid-lammeren overnamen, niet volle zeilen naar het eer ste plan stevenden. Een van hen is Bette Davis. Zij heeft steeds neiging gehad tot pathologische typen een der moeilijkste emplooien om maat en stijl in te behouden. Wat zij ech ter in „Dangerous" presteerde, deed haar terecht den prijs der Academy voor 1935 verwerven, zoo levensgroot, zoo tot in de vingertoppen levend komt deze allerminst schoone, maar zeer menschelijke actrice van het witte doek op u af. Zelden werd een rol zoo brandend van hartstocht ge speeld. Er is geen creatie, waarmee men dit nieuwe en aanvaardbare type van de „gevaarlijke vrouw", de oude vamp in to taal veranderde gedaante, zou kunnen ver gelijken. Van Joyce Heath (Bette Davis), eens een zeer beroemde actrice, ging het verhaal in New-Yorksche theaterkringen, dat ze on geluk bracht aan allen, met wie zij in aan raking kwam. Zij, die haar levenspad kruisten, werden het slachtoffer van aller treurigste omstandigheden. Wanneer dit verhaal begint, is ze spoorloos uit het theaterleven verdwenen, en men vertelt, dat ze aan lager wal is gekomen. Don Bellows (Franchot Tone), een veel belovend architect, is verloofd met een meisje van goede familie. Op zekeren avond komt hij toevalligerwijze in contact met de actrice, die hij eens in haar glansrollen had bewonderd en nu aan lager wal, met drank zuchtige neigingen terug vindt. Hij komt met haar in gesprek en neemt haar mee naar zijn zomerhuisje buiten de stad. Don komt steeds meer onder den invloed van haar persoonlijkheid. Zij leest hem een too- neelstuk voor en onbewust komt hij zoo onder haar gevaarlijke charme, dat hij haar een kus geeft en tegelijkertijd zichzelf haat om zijn gebrek aan zelfbeheersching. Hij wil haar nabijheid ontvluchten. Ondanks zichzelve heeft Joyce hem met hart en ziel liefgekregen. Don breekt zijn engagement en zal zich wijden aan Joyce en haar weer aan het tooneel trachten te krijgen. Met een bekenden regisseur tracht hij een too- 13GXO d:.QCD Jaarverslag van de N.V. Kon. My. „de Schelde". (Stadsnieuws). Ernstig auto-ongeval te Wolvega. (Gemengd nieuws)\ Weer een auto op onbewaakten over weg door trein gegrepen. .(Gemengd nieuws). Groote brand te Amsterdameen öoode. (Gemengd nieuws). Het gebouw voor Kunsten en Weten schappen te Rotterdam, door brand geheel verwoest. (Gemengd nieuws) Wordt de militaire diensttijd in België verlengd .(Buitenland). ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN neelstuk te doen opvoeren, waarin Joyce de hoofdrol zal vervullen en dat hijzelf met een groot bedrag zal steunen. Hij verzoekt Joyce te trouwen, maar weet niet dat zij nog verbonden is aan haar echtgenoot. Joyce gaat naar hem toe en vraagt echt scheiding, doch deze weigert. Ze rijdt hem naar de stad en als geen enkel verzoek om echtscheiding helpt, bedreigt ze hem een ongeluk te doen veroorzaken met haar auto, waarna ze in volle vaart tegen een boom rijdt, zelf wordt gewond, terwijl haar echtgenoot waarschijnlijk voor zijn heele leven ongelukkig zal zijn. Bij de première van het stuk zal de hoofdrol door een an der vervuld moeten worden. Dan komt Don bij Joyce en zegt haar, dat het lot haar de zen keer geen ongeluk heeft gebracht, doch dat haar egoïsme haar ten val heeft ge dreven. Zij verlaat haar ziekbed en weet den regisseur zoover te krijgen om een première met haar te brengen. Nu wordt het stuk een onbetwist en groot succes. Daarop besluit ze Don niet langer aan haar te binden en zegt hem, dat zij eigenlijk nooit van hem gehouden heeft. Deze onwaarheid geeft Don zijn gemoedsrust terug en hij trouwt toch met zijn vroegere verloofde. Fanchot Tone, die we uit vroegere films (w.o. vooral „De Bengaalsche Lanciers") nog kennen, is haar tegenspeler. Zijn spel is bescheiden en ingehouden en laait slechts nu en dan even op. Het is eigenlijk een van die tragische his tories uit het dagelijksche leven, en men vraagt zich af wat een actrice, die eenmaal zoozeer „de rol van haar leven" gespeeld heeft, nu nog kan doen om haar een gran dioze creatie, die tot de klassieke vertol kingen van de film is gaan behooren, te overtreffen of ook maar te evenaren. o „De Geheime zender van Londen" is eèri Engelsche film, waarbij iedereen zich be slist zal amuseeren, die doorweven is van gezonden humor, meesleepende muziek en sensationeele scènes. Een voortreffelijks amusementsfilm. „Luxor"-Theater. Speel niet met vuur Bandietenromantiek. De schrik der bandieten Met een vroolijken inzet opent Luxor deze week het programma. „Speel niet met vuur" geldt den architect Alfred Kramer (Paul Hörbiger), die gelukkig met zijn vrouw Annette (Trude Marlen) getrouwd is, tot de zangeres Sylvia Bernhardt (Elga Brink) zijn levensweg kruist. Dan moet Alfred altijd naar conferenties, diners enz. Hij gedraagt zich daarbij tamelijk onhandig, zoodat zijn echtgenoote weldra het geslip- per van haar echtvriend door heeft. Zij maakt echter geen scènes, doch weet op zeer handige, grappige wijze haar man weer geheel voor zich te winnen, waarna de zangeres haar manager trouwt, waar mede voor alle partijen the happy end weer gevonden is. Zeewind (Westenwind). Sterke bran ding, vallend water, hooge golven, na zeer voorzichtig Daar de boven- stroom naar land is gericht en de onderstroom naar zee, gebeurt het, dat de golf U omverwerpt en U ver dwijnt in de kokende diepte. Bij dezen wind dooit verder dan kniehoogte.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1936 | | pagina 1