500
25
ZATERDAG
11 JULI
EERSTE BLAD
Heden Attractie-avond
IVo. 162
74e Jaargang;
1936;
Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE )r„ Walstraat 58-60,Viissingen. klef. 10. Postrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen
Dit nummer bestaat uit 3 bladen
en een Kindercourant.
N.V. Koninklijke Maatschappij
„De Schelde".
THE THREE AD's
PAVILJOEN „WILHELMINA"
§el»c»»rtcnSsscw
VOLKSGEZONDHEIDS-
EN VEILIGHEIDSHOEKJE
VLISS1NGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland
en Frankrijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meer 25 cent. Bij abonnemen
speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 15 regels 50 ct. Iedere regei
meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels f 1.—alles bij vooruitbetaling
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor:
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim.
gulden bij verlies
van een
wijsvinger.
gulden bij verlies
van een
anderen vinger.
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Verslag over het 60e boekjaar (1935).
In de algemeene vergadering van aan
deelhouders der N.V. Koninklijke Maat
schappij „de Schelde", Scheepswerf en
Machinefabriek hier ter stede, werd heden
middag het jaarverslag over 1935 uitge
bracht, waaraan wij het volgende ontlee-
ïien
Ook het jaar 1935 stond in het teeken
van de malaise. In de afdeeling scheeps
bouw werd de toestand in zooverre iets
minder ongunstig, dat weder een handels
schip, een tankboot voor de Bataafsche
Petroleum Maatschappij, op stapel kon
worden gezet.
Het fïnancieele resultaat was niet zóó
ongunstig als in het voorafgaande jaar,
wat is toe te schrijven aan ver doorge
voerde bezuinigingen en aan de omstandig
heid, dat een betrekkelijk groote hoeveel
heid reparatiewerk werd uitgevoerd. Repa
ratie laat nog altijd een klein batig saldo,
ia tegenstelling tot nieuwbouw, waarvoor
de prijzen bij voortduring onbevredigend
blijven.
Ook in 1935 mocht het niet gelukken, af
schrijving te verdienen bovendien is nog
een klein verlies geleden. Het gevolg is,
dat thans vrijwel de geheele statuaire
reserve verbruikt moest worden ten be
hoeve van de dekking van een en ander.
Bit jaar is d'e Staat „de Schelde" we
derom ter wille geweest, door voorloopig
vrijstelling te verleenen van de betaling
van rente en aflossing. Als gevolg hiervan
is „de Schelde" niet verplicht geweest,
een gedeelte van het nog resteerende
Staatscrediet op te nemen.
Financieele reorganisatie
noodzakelijk.
Financieele reorganisatie, waarop ook
de regeering aandringt, blijft noodzakelijk.
De directie spreekt in het jaarverslag de
Verwachting uit, dat alle daarbij belang
hebbende groepen en lichamen medewer
king zullen willen verleenen, zoodat zij
nog in 1936 tot stand zal kunnen komen.
In het najaar van 1935 had het allen
echijn, dat het bedrijf in 1936, bij gebrek
aan nieuwe orders, vrijwel tot stilstand
zou komen. De omstandigheid, dat eind
1935 door de regeering de bouw van een
nieuw mailschip voor de Holland-Amerika
Lijn werd bevorderd, gaf de gelegenheid
zij het ook voor een verliesgevenden
prijs de machines en ketels voor dit
schip aan te nemen. „De Schelde" werkt
hiervoor samen met Werkspoor, dat
deel van den arbeid overneemt. Deze re
geling is getroffen, omdat bekend was,
dat de regeering prijs stelde op verdeeling
van het werk over meerdere bedrijven.
Sinsdien kreeg „de Schelde" nog op
dracht tot het bouwen van een vrachtschip
voor den Rotterdamschen Lloyd en een
vracht- en een vracht- en passagiersschip
Voor den Rotterdamschen Lloyd en een
vracht- en passagiersschip voor de Kon.
Paketvaart Maatschappij, waardoor het be
drijf in de tweede helft van 1936 redelijk
van werk zal zijn voorzien.
Lage prijzen.
De prijzen zijn nog steeds laag, zoodat
niet verwacht mag worden, dat afschrij
ving zal worden verdiend. Daarenboven z\jn
de risico's groot. In dit verband wordt in
het jaarverslag gewezen op de nadeelige
gevolgen, die gebeurtenissen op monetair
gebied zouden kunnen hebben voor den in
koop van de groote hoeveelheden buiten-
landsche materialen die bij „de Schelde"
Worden verwerkt.
De N.V. Nederlandsche Vereenigde
Scheepsbouw Bureaux heeft het succes ge
had twee onderzeebooten voor de Poolsche
republiek voor de Nederlandsche industrie
opgedragen te krijgen. Een van die booten
zal op de werf van „de Schelde" worden
gebouwd.
Op 31 December 1935 waren in dienst
280 ambtenaren, waarvan 64 tijdelijke. Aan
de fabriek waren op dat tijdstip nog ver
bonden 1721 werklieden, waarvan er 88
buiten dienst waren.
Aan arbeidsloon werd uitbetaald
'f 1.237.814.99.
Afgeleverd werden
De turbinemachmes en stoomketels voor
den kruiser „De Ruyter" voor het depar
tement van defensie en te leveren aan de
N.V. Wilton-Ferjenoord
de verbouwing van de machine-installatie
voor het stoomschip „Nieuw Zeeland" van
de N.V. Koninklijke Paketvaart Maat
schappij
een Schelde-Sulzer Dieselmotor voor het
motorschip „Janssens" van de 'N.V. Kon.
Paketvaart Mij.
een 6750 K.W. turbogenerator voor de
Staatsmijn „Maurits"
een Dieselmotor met tandwielkast voor
de Waterleiding Mij. „Zuid-Beveland",
Goes
de tweede spoorbrug voor de Neder
landsche Spoorwegen nabij Zwolle
enkele kleinere bruggen en constructie
werken
enkele scheeps- en landketels
een sportvliegtuig, een motcrgondel en
een reparatie van een vliegtuig.
Op 31 December jl. waren
nog onderhanden
het casco voor de onderzeeboot „O 16"
voor de Nederlandsche Marine
de politiekruiser „Jan van Brakel" voor
de Nederlandsche Marine
de tankboot „Erinna" voor de Bataaf
sche Petroleum Maatschappij
het motorvrachtschip „Brastagi" voor
den Rotterdamschen Lloyd
een 30.000 K.W. stoomturbine voor het
Prov. Electr. bedrijf van Groningen
het inrichten van de machine-installatie
c.a. voor zeer hóogen stoomdruk (60
atm.) van het stoomschip „Kertosono" van
den Rotterdamschen Lloyd
4 Dieselmotoren voor de onderzeeboot-
mijnenleggers „K XIXX" voor de Neder
landsche Marine
de hoofd- en voorschakelturbines, tur-
bogeneratoren en waterpijpketels c.a. voor
het stoomschip type „Statendam" voor de
Holland-Amerika Lijn
een gedeelte van het constructiewerk
voor de brug bij" Vianén, 'vocht den Rijks
waterstaat
spoorwegoverbrugging van het Zuid-
Bevelandsche Kanaal bij Vlake voor-den
Rijkswaterstaat
enkele kleine landturbines
enkele scheeps- en landketels, terwijl in
Januari 1936 nog opdracht verkregen werd
voor den bouw van het motormailschip
„Ruys" voor de N.V. Kon. Paketvaart Mij.
en een onderzeeboot voor de Poolsche
Marine.
De verlies- en winstrekening
over 1935
sluit in debet en credit met een totaal
van 1.264.464.02 gespecificeerd als volgt
Debet:
Interest 124.348,89
Salarissen en algemeene on
kosten - 463.433,71
Ondersteuning gewezen be
ambten - 1.023.80
Bijdragen ten bate van per-
soneelbelangen - 55.233,89
Kosten ongevallenwet en ar
beidscontract - 60.228,72
Kosten invaliditeitswet - 42.507,90
Onderhoud gebouwen - 5.931,81
Effecten - 30.817,46
Afschrijvingen
Gebouwen, getim
merten en vas
te inrichtingen 452.942,94
Gereedschappen in
centr. magazijn - 7.455,94
Losse machine
rieën en ge
reedschappen 20.513,84
Kantoormeubelen - 25,12
- 480.937,84
1.264.464,02
Creditt
Uitkomst diverse werken 664.484.94
Huur gebouwen en erven - 38.220,02
Exploitatie woningen - 7.427,37
Exploitatie dok te Viissingen - 928,43
Reserve 553.403,26
f 1.264.464,02
De balans per 1 Januari 1936
vermeldt als Activa:
Gebouwen, getimmerten en
vaste inrichtingen 13.282.437,19
Afschrijvingen - 9.597.161,96
Buiten gebruik gestelde vas
te inrichtingen
Fabrieksterreinen
Te sloopen activa
Dok te Middelburg i
Losse machinerieën en ge
reedschappen 1
Gereedschappen in centraal
magazijn
Vaartuigen
Meubilair
Bouwterreinen
Woningen Glacis
f 3.703.275,23
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
1.00
1.00
1.00
052,88
000,00
met prijsdansen.
Optreden van
STEP DA N.CERS
Geopend 'tot 2 uur.
Deelnemingen andere onder
nemingen
Officieel te Amsterdam ge
noteerde fondsen
Idem verbonden ten behoeve
van derden
Niet-officieel genoteerde
fondsen
Magazijngoederen
Onderhanden werken voor
rekening van derden
Onderhanden werken voor
eigen rekening
Debiteuren .-.
Kas
Te vorderen interest
Te vorderen huur
Onkosten
19.733,95
5.074,82
345.056,83
3.625,56
639.221,06
- 4.908.045,55
18.326,47
1.035.711,86
2.563,63
3.039,67
3.003,18
1.007,25
10.740.745,9
en als Passiva:
Aandeelenkapitaal 5.000.000.00
Niet uitgegeven - 3.000.000.00
2.000.000.00
Staat der Nederlanden - 2.857.597,24
Crediteuren - 793.315,64
Vooruitbetaling cp werken
in behandeling - 3.510.732,61
Onopgevraagde dividendbev. 860,00
Te betalen interest - 210.109,61
Pensioenfonds - 178.686,18
Blijvende rentetrekkers we
gens ongevallen - 283.851,20
Res. voor ongevallenkosten - 434.826,14
Statutaire reserve - 1.840,00
Assurantie eigen risico - 95.509,75
Assurantie-reserve - 100.000,00
Bankiers - 273.417,48
10.740.745,94
Aan het vérslag over het boekjaar 1935,
uitgebracht in de eveneens hedenmiddag
gehouden algemeene vergadering van aan
deelhouders der
N.V. „Nationaal Bezit van aan-
deelen Koninklijke Maatschappij
„de Schelde",
ontleenen wij nog, dat in de vacature van
lid van den raad van beheer, in 1935 ont
staan door 't overlijden van den heer Arie
Smit, door de vorige algemeene vergade
ring van aandeelhouders werd voorzien
door de verkiezing van den heer ir. H. C.
Wesseling.
De heer mr. Jan Smit is ditmaal aan de
beurt van aftreding, als lid van den raad
van beheer.
Gedurende het boekjaar 1935 werden 8
gewone aandeelen uitgegeven, waarvoor
een gelijk aantal aandeelen N.V. Kon. Mij.
„de Schelde" werd verkregen, beide soor
ten van aandeelen volgestortde in het
bezit der N.V. zijnde aandeelen N.V. Kon.
Mij. „de Schelde" zijn a pari op de balans
opgenomen. Op de gewone aandeelen der
vennootschap wordt geen dividend uitge
keerd, daar over het afgeloopen boekjaar
1935 de N.V. Kon. Mij „de Schelde" geen
uitkeering doet. Na goedkeuring der ba
lans en winst- en verliesrekening, is divi
dendbewijs nr. 17 der preferente aandeelen
van 15 Juli af betaalbaar met 40 ten
kantore der N.V.
De balans der N.V. Nationaal Bezit van
aandeelen Kon. Mij. „de Schelde" per 1
Januari 1936 vermeldt als Activa:
Gewone aandeelen in porte
feuille 296.000.00
Deposito u/g Kon. Mij. „de
Schelde" - 9.000.00
Aandeelen Kon. Mij. „de Schel
de" 1704 stuks k 1000 -1.704.000,00
Kon. Mij. „de Schelde", Viis
singen «a 216,18
Rotterdamsche Bankvereeni-
ging Div. rekg. 935,00
2.010.151,18
Passiva'?
Preferent aandeelenkapitaal - 9.000.00
Gewoon aandeelen
kapitaal ƒ5.000.000
Onuitgegeven -3.000.000
-2.000.000,00
Dividend preferente aandeelen
1 div. bew. nr. 16 k 40 40
div. bew. nr. 17 k 40 - 360
11 div. bew. nr. 12 a 65 - 715,00
Dividend- en tantièmebelast. - 36,18
2.010.151,18
Conclusie
Het is ongetwijfeld zeer verheugend, dat
als gevolg van de in het eind van 1935
en in het begin van dit jaar verkregen
opdrachten, de werf voor de tweede helft
van 1936 op redelijke wijze van werk is
voorzien.
Daar staat echter tegenover dat de
prijzen die bedongen konden worden, nog
steeds laag zijn, zoodat de te verwachten
verdiensten de noodzakelijke afschrijvin
gen niet zullen'dekken, evenmin als dit in
1935 het geval is geweest.
Zooals uit de balans blijkt, is de N.V.
een groot bedrag schuldig aan den Staat
der Nederlanden. De bedrijfsresultaten van
1935 waren dusdanig, dat vrijwel de ge
heele statutaire reserve verbruikt moest
worden en de Staat der Nederlanden was
het bedrijf wederom ter wille, door voor
loopig vrijstelling te geven van de betaling
van rente en aflossing. Financieele reorga
nisatie blijft derhalve noodzakelijk en ook
van regeeringszijde wordt hierop aange
drongen.
Is het dus en niet in de laatste plaats
voor de vele arbeiders van groote be-
teekenis, dat het bedrijf in gang kan wor
den gehouden, reden tot verheugenis kan
eerst bestaan, wanneer de financieele re
organisatie het bedrijf van te zwaar druk
kende lasten ontheft. Moge dit nog in den
loop van 1936 een feit worden
Dividend gewone aandeelen
400.00
„Alhambra"-Theater.
„Dangerous" (Een fatale vrouw J.
„De geheime zender van Londen"
„Dangerous" is de film waarmee Bette
Davis, de begaafde speelster uit „Bureau of
Missing Persons", „Bordertown" "e.a-.. de
prijs der Academy of Motion Pictures als
de beste actrice van het jaar 1935, won.
Het is een zoo gave en indrukwekkende
film als er elk seizoen slechts enkele ver
schijnen en die geen enkele filmliefhebber
mag overslaan.
Meer en meer blijkt het dat de verdere
ontwikkeling van de sprekende film allerlei
subtiele onderscheidingen, die vroeger en
terecht hun dienst hebben gedaan, doet
Vervagen, o.m. die tusschen tooneel en film,
Er is een soort filmspel ontstaan, dat of
schoon het zich vrijwaart voor alle gebre
ken van „overacting", toch stoelt in het
levend geworden „tooneel". Het is daardoor
ook, dat langzamerhand tal van spelers
naar voren komen, die na een succesrijke
loopbaan aan het Amerikaansche tooneel,
lang op hun kans voor de film moesten
wachten, maar toen zij eenmaal de erfenis
uit de handen der schoonheid-lammeren
overnamen, niet volle zeilen naar het eer
ste plan stevenden.
Een van hen is Bette Davis. Zij heeft
steeds neiging gehad tot pathologische
typen een der moeilijkste emplooien om
maat en stijl in te behouden. Wat zij ech
ter in „Dangerous" presteerde, deed haar
terecht den prijs der Academy voor 1935
verwerven, zoo levensgroot, zoo tot in de
vingertoppen levend komt deze allerminst
schoone, maar zeer menschelijke actrice
van het witte doek op u af. Zelden werd
een rol zoo brandend van hartstocht ge
speeld. Er is geen creatie, waarmee men
dit nieuwe en aanvaardbare type van de
„gevaarlijke vrouw", de oude vamp in to
taal veranderde gedaante, zou kunnen ver
gelijken.
Van Joyce Heath (Bette Davis), eens een
zeer beroemde actrice, ging het verhaal in
New-Yorksche theaterkringen, dat ze on
geluk bracht aan allen, met wie zij in aan
raking kwam. Zij, die haar levenspad
kruisten, werden het slachtoffer van aller
treurigste omstandigheden. Wanneer dit
verhaal begint, is ze spoorloos uit het
theaterleven verdwenen, en men vertelt,
dat ze aan lager wal is gekomen.
Don Bellows (Franchot Tone), een veel
belovend architect, is verloofd met een
meisje van goede familie. Op zekeren avond
komt hij toevalligerwijze in contact met de
actrice, die hij eens in haar glansrollen had
bewonderd en nu aan lager wal, met drank
zuchtige neigingen terug vindt. Hij komt
met haar in gesprek en neemt haar mee
naar zijn zomerhuisje buiten de stad. Don
komt steeds meer onder den invloed van
haar persoonlijkheid. Zij leest hem een too-
neelstuk voor en onbewust komt hij zoo
onder haar gevaarlijke charme, dat hij haar
een kus geeft en tegelijkertijd zichzelf haat
om zijn gebrek aan zelfbeheersching. Hij
wil haar nabijheid ontvluchten. Ondanks
zichzelve heeft Joyce hem met hart en ziel
liefgekregen. Don breekt zijn engagement
en zal zich wijden aan Joyce en haar weer
aan het tooneel trachten te krijgen. Met
een bekenden regisseur tracht hij een too-
13GXO d:.QCD
Jaarverslag van de N.V. Kon. My. „de
Schelde". (Stadsnieuws).
Ernstig auto-ongeval te Wolvega.
(Gemengd nieuws)\
Weer een auto op onbewaakten over
weg door trein gegrepen.
.(Gemengd nieuws).
Groote brand te Amsterdameen
öoode. (Gemengd nieuws).
Het gebouw voor Kunsten en Weten
schappen te Rotterdam, door brand
geheel verwoest. (Gemengd nieuws)
Wordt de militaire diensttijd in België
verlengd .(Buitenland).
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
neelstuk te doen opvoeren, waarin Joyce de
hoofdrol zal vervullen en dat hijzelf met
een groot bedrag zal steunen. Hij verzoekt
Joyce te trouwen, maar weet niet dat zij
nog verbonden is aan haar echtgenoot.
Joyce gaat naar hem toe en vraagt echt
scheiding, doch deze weigert. Ze rijdt hem
naar de stad en als geen enkel verzoek om
echtscheiding helpt, bedreigt ze hem een
ongeluk te doen veroorzaken met haar
auto, waarna ze in volle vaart tegen een
boom rijdt, zelf wordt gewond, terwijl haar
echtgenoot waarschijnlijk voor zijn heele
leven ongelukkig zal zijn. Bij de première
van het stuk zal de hoofdrol door een an
der vervuld moeten worden. Dan komt Don
bij Joyce en zegt haar, dat het lot haar de
zen keer geen ongeluk heeft gebracht, doch
dat haar egoïsme haar ten val heeft ge
dreven. Zij verlaat haar ziekbed en weet
den regisseur zoover te krijgen om een
première met haar te brengen. Nu wordt
het stuk een onbetwist en groot succes.
Daarop besluit ze Don niet langer aan haar
te binden en zegt hem, dat zij eigenlijk nooit
van hem gehouden heeft. Deze onwaarheid
geeft Don zijn gemoedsrust terug en hij
trouwt toch met zijn vroegere verloofde.
Fanchot Tone, die we uit vroegere films
(w.o. vooral „De Bengaalsche Lanciers")
nog kennen, is haar tegenspeler. Zijn spel
is bescheiden en ingehouden en laait slechts
nu en dan even op.
Het is eigenlijk een van die tragische his
tories uit het dagelijksche leven, en men
vraagt zich af wat een actrice, die eenmaal
zoozeer „de rol van haar leven" gespeeld
heeft, nu nog kan doen om haar een gran
dioze creatie, die tot de klassieke vertol
kingen van de film is gaan behooren, te
overtreffen of ook maar te evenaren.
o
„De Geheime zender van Londen" is eèri
Engelsche film, waarbij iedereen zich be
slist zal amuseeren, die doorweven is van
gezonden humor, meesleepende muziek en
sensationeele scènes. Een voortreffelijks
amusementsfilm.
„Luxor"-Theater.
Speel niet met vuur
Bandietenromantiek.
De schrik der bandieten
Met een vroolijken inzet opent Luxor
deze week het programma. „Speel niet met
vuur" geldt den architect Alfred Kramer
(Paul Hörbiger), die gelukkig met zijn
vrouw Annette (Trude Marlen) getrouwd
is, tot de zangeres Sylvia Bernhardt (Elga
Brink) zijn levensweg kruist. Dan moet
Alfred altijd naar conferenties, diners enz.
Hij gedraagt zich daarbij tamelijk onhandig,
zoodat zijn echtgenoote weldra het geslip-
per van haar echtvriend door heeft. Zij
maakt echter geen scènes, doch weet op
zeer handige, grappige wijze haar man
weer geheel voor zich te winnen, waarna
de zangeres haar manager trouwt, waar
mede voor alle partijen the happy end weer
gevonden is.
Zeewind (Westenwind). Sterke bran
ding, vallend water, hooge golven,
na zeer voorzichtig Daar de boven-
stroom naar land is gericht en de
onderstroom naar zee, gebeurt het,
dat de golf U omverwerpt en U ver
dwijnt in de kokende diepte. Bij
dezen wind dooit verder dan
kniehoogte.