Hobs Hoonturen BINNENLAND 131. Rob had nïet lang tfc'd om over dit probleem na te den ken, want op dat ogenblik hoorde hij het schrille getrompet van een olifant. Behoedzaam voorwaarts kruipend bereikte Rob de rand van de wildernis en ontdekte een lang pad bedekt met gras. En daar kwam een kudde olifanten met gespitste oren en opgeheven slurpen op hem af .1 132. Vlug verborg Rob zich weer, in de hoop hun aandacht të ontgaan, maar hij was reeds gezien. Met een schril getrom pet van woede kwam een grote olifant recht op hem afzetten. Rob maakte rechtsomkeert, met de hele kudde achter hem aan. De leider van de sudde was vlak bij hem. Rob keek over zijn schouder en zag, dat het onmogelijk was, het dier uit de weg te blijven. Zijn enige kans op redding bestond in een listig ontwijken, (Morgen vervolg). toegelegd. Asyls, pensions, bad-inrichtingen voor het huisdier zijn verrezen en een eigen kerkhof ontbreekt aan deze serie zelfs niet. Het laatste wat op dit gebied is ont staan is de dieren-ziekte-verzekering. Hoe wel het aantal artsen toenam, daalde het honorarium voor hun hulp niet en het was dus begrijpelijk, dat men tot een soort fonds-vorming is gekomen. Voor een dub beltje per week verkrijgt men voor zijn. hond gratis geneeskundige behandeling en medicijnen. Naar wij vernamen, neemt het aantal aangeslotenen zeer toe en breidt deze verzekering zich geregeld gestadig uit. Voor het oogenblik is Den Haag nog het centrum van dit nieuwe instituut, dat ech ter ook wel verder zal door-werken. In de Vondelstraat 19 is het hoofdkwartier ervan gevestigd en wie er dus inlichtingen over wenscht, kan zich tot dit adres wenden. Toen een paar weken geleden het gerucht over een zeden-schandaal door de pers ging, hebben wij ons leedwezen er over betuigd, dat daarvan op een schromelijke wijze openbaarheid werd gegeven. Het vermelden van de namen, of geheel of met zooveel letters en1* met beroepsaanduiding, dat on middellijk bekend was wie hier de betrok ken personen waren, was voor de menschen zelf en voor de familie en vrienden een hoogst onaangename straf. Nu gemeld is dat van de negen in preventieve hechtenis gestelden er weer zeven achtereenvolgens zijn vrijgelaten omdat er te weinig aanwij zingen voor hun schuld bestaat, komt nog eens heel duidelijk aan het licht hoe ernstig en wreed die aanvankelijke publicatie is ge weest. Natuurlijk zal het groote publiek niet overtuigd zijn van de onschuld en eer gelooven, dat deze zeven door de mazen van de wet zijn heengekropen, maar al ge schiedt dit niet, er is een vreeselijke blaam op deze personen geworpen, die nooit meer is uit te wisschen. Het lijkt ons, dat hier eens ernstig over wogen moet worden, wat gedaan kan wor den om dit zeer verkeerde in den gang van een rechtszaak te voorkomen. Het is niet de eerste maal, dat iets dergelijks ge schiedt en vooral op het precaire gebied der zgn. zede is het wel gewenscht dat men voorzichtig zij. Wie heeft hier de namen aan de pers verstrekt? Heeft diegene daar toe het recht? Dit is wel de eerste vraag, die rijst. Het ernstige gevolg is nu weer eens in alle schrilheid gebleken en het is inderdaad te hopen, dat dit geval zich niet zal herhalen. Het Recht moet altijd zijn loop hebben, maar in de eerste plaats dient het te voorkomen dat onrecht wordt ge daan, vóór het Recht zijn uitspraak deed. De maand Maart is voor onze stad wel geer merkwaardig geweest. Er hebben zich twee verschijnselen voorgedaan die hoogst zeldzaam zijn. Onlangs meldden wij reeds dat in een maand onze bevolking met een 20-tal zielen was achteruitgegaan, maar dat niettegenstaande dit verschijnsel de aanwas van het aantal woningen bleef voortduren. Thans echter is in Maart het aantal inwoners met 91 gedaald en de voorraad woningen met 63 verminderd, De uittocht van bewoners was eenige hon derden grooter dan de intocht en het ge boorte-accres dekte dit verschil niet. Hoe wel er 155 nieuwe woningen klaar kwamen, verdwenen er door slooping en verbou wing en onbewoonbaarverklaring 218. Nu fceteekent deze laatste achteruitgang niet veel, want het waren uiteraard alle leeg staande en vrijwel waardelooze panden. In April waren alweer 892 woningen in aan bouw, zoodat dit proces blijft voortgaan. Het blijven echter merkwaardige verschijn selen, die de bizondere tijdsomstandigheden doen uitkomen. De trek uit de provincie naar de groote stad is eindelijk stopge zet. Of dit nadeel is voor onze stad moet nog blijken. Veel voordeel had het stellig niet. Den Haag telt nu 482.700 zielen. EIBER. Nationale Woningraad. Jaarvergadering te Leiden. In de Stadsgehoorzaal te Leiden werd gisteren en heden de jaarvergadering ge houden van den Nationalen Woningraad, Algemeene bond van Woningbouwvereni gingen. De gistermiddag gehouden vergadering werd bijgewoond door den burgemeester, ar. A. van de Sande Bakhuyzen, den ge meentesecretaris mr. dr. C. E. van Strijen, de wethouders Splinters, Verwey en van Stralen, jhr. van Ellemeet de Jonge, voor zitter van het Instituut voor Volkshuisves ting en Stedenbouw, den heer van der Drift, als vertegenwoordiger van den minister van sociale zaken en vele andere autoriteiten. De voorzitter van het hoofdbestuur, mr. Ör. E. van den Bergh, uit Amsterdam, hield een begroetingsrede, waarin hij zeide, dab het aantal aangesloten organisaties 392 be draagt met tezamen 41.436 woningen. De woningproductie door vereenigingen verminderde van 4127 in 1934 tot 2978 in 1935. De jaarverslagen van secretaris en pen ningmeester werden onveranderd goedge keurd. De aftredende bestuursleden, de hee- ren A. Bruintjes en C. Lambeck, werden bij acclamatie herkozen. In de plaats van den heer Van den Bergh, die zich niet herkiesbaar stelde, werd, even eens bij acclamatie als voorzitter gekozen, 3e heer L. van der Wal uit Amsterdam. De vice-voorzitter, de heer K. R. van Staal, huldigde den afgetreden voorzitter voor alles wat hij gedurende zijn 12-jarig presidium voor de zaak der volkshuisvesting 'én der Nationalen Woningraad heeft gedaan en bood hem den door den heer Meesters uit Halfweg vervaardigden kijker aan. In de plaats van een drietal afdeelings- voorstellen bracht het hoofdbestuur onder staande resolutie in stemming, welke met algemeene stemmen werd aangenomen. „De ledenvergadering, enz., van oordeel, dat het vraagstuk der huur- verlaging voor de zonder rjjkssteun ingevol ge de Woningwet gebouwde vereenigings- gemeentewoningen dringender dan ooit voorziening behoefb, draagt het bestuur op a. er nogmaals bij de regeering op aan te dringen, dat zij gebruik zal maken van haar wettelijke bevoegdheid om de rente en zoo noodig ook de aflossingsbedragen van dooi de rijksfondsen voor bedoelde woningen verstrekte leeningen te verlagen b. de regeering nogmaals te verzoeken bedoelde woningen te brengen onder de bij- dragenregeling van 9 Mei 1935 c. te blijven age eren voor verlaging van andere op de exploitatie drukkende lasten. De heer J. Splinter, wethouder van fabri cage te Leiden, hield vervolgens een voor dracht over „De ontwikkeling van de volks huisvesting te Leiden". Na afloop werden de congressisten door heb gemeentebestuur officieel ontvangen in de Lakenhal, waarbij de burgemeester hen toesprak. Tot besluit van den eersten dag werd een rondvaart gemaakt over de Kager- en Bra- semermeren. Het bezoek van den Hertog van Kent aan ons land. Gistermiddag is de Hertog van Kent per particulier vliegtuig op Waalhaven gear riveerd. Omstreeks kwart over drie kwam öe hofauto, waarin de Hertog van Kent, de Engelsche gezant en jhr. De Jonge van Ellemeet hadden plaats genomen, voor het Museum Boymans te Rotterdam aan. De directeur van dit Museum, dr. Hannema, ontving Z.K.H. bij den ingang en leidde den hoogen gast rond. Het bezoek duurde on geveer een uur. Voorafgegaan door de Rotterdamsche motorpolitie, die den stoet tot aan de grens van de gemeente Rotterdam begeleidde, vertrok het gezelschap vervolgens in de richting van Den Haag. In Den Haag. Na een rit door Delft, over de Markt en langs het Prinsenhof op het Oude Delft, volgde de stoet weer den rijksweg en arri veerde tegen 5 uur aan de woning van den Engelschen gezant op het Westeinde. Vele belangstellenden hadden zich voor de Engelsche legatie verzameld, die den Hertog van Kent bij zijn aankomst harte lijk toejuichten. Bezoek aan het Mauritshuis. Tegen zes uur reed de Hertog van Kent, vergezeld van den gezant en van jhr. De Jonge van Ellemeet, naar het Mauritshuis, waar hij door den directeur, prof. dr. W. Martin, werd ontvangen en rondgeleid. Ook in dit museum vertoefde de prins ruim een uur. Tegen 7 uur verliet prins George het museum, nadat prof. Martin hem een nieu we editie van den Franschen catalogus had aangeboden. Vervolgens werd een korte rit door Den Haag gemaakt. Diner op de Engelsche legatie. Gisteravond hebben de Engelsche gezant en lady Montgomery een diner gegeven ter eere van de aanwezigheid van den Hertog van Kent. In verband met den Engelschen hofrouw was aan dezen maaltijd geen offi cieel karakter gegeven. Rechts van den Hertog had lady Montgo mery plaats genomen, links van hem me vrouw Snouck Hurgronje, echtgenoot© van den secretaris-generaal van het departe ment van buitenlandsche zaken. Tot de gasten behoorden verderde minister-pre sident, dr. H. Colijn, de gezant van de Unie van Zuid-Afrika en mevrouw Van Broek huizen, de president van het Permanente Hof van Internationale Justitie, sir Cecil Hurst, de vice-president van den Raad van State en mevrouw Beelaerts van Blokland. De secretaris-generaal van het departement van buitenlandsche zaken, de minister van Staat en Commissaris der Koningin in Zuid-Holland en mevrouw Van Karnebeek, de groot-officier van H. M. de Koningin en baronesse van Hardenbroek van Harden- broek, de gouverneur der residentie, luite nant-generaal jhr. W. Roëll, de chef van den marinestaf, schout-bij-nacht J. T. Fürstner, de burgemeester van Den Haag en mevrouw De Moncby, jhr. de Jonge van Ellemeet, de le secretaris van de Engel sche legatie en mevrouw le Rougetel, de mi litaire attaché, major Paris, de luchtvaart- attaché-eseadercommandant Thornton, lord Herbert, stalmeester van den hertog van Kent en de luitenant-vliegenier Fielden, die piloot is van den Engelschen koning en het vliegtuig van Z. M., waarmede de Her tog naar Waalhaven is gevlogen, bestuurde. De Hertog van Kent heeft hedenochtend de residentie weer verlaten, na den nacht te hebben doorgebracht op de Britsche lega tie aan het Westeïnde. Precies om 10 uur is de Hertog van Kent in een hofauto naar Amsterdam vertrokken. Ofschoon het tijdstip van vertrek niet bekend was, bleek de belangstelling van het publiek vrij groot te zijn. Naar wij vernamen zou het in het voor nemen van prins George liggen, om op weg naar Amsterdam nog een bezoek te bren gen aan het Frans Hals-museum te Haar lem. TWEEDE KAMER. Vergadering van Vrijdag 3 Juli. Giro-wet. Voortgezet wordt de behandeling van het wetsontwerp regelen betreffende de taak der openbare lichamen met betrekking tot het betalingsverkeer zonder gereed geld en daarmede verband houdende werkzaamhe den (Giro-wet). De heer Steinmetz {r.k.) is er nïet van overtuigd, dat de plaatselijke girodiensten versnippering hebben veroorzaakt en den centralen girodienst schade berokkenen. Hij ziet in dit ontwerp een aantasting van het recht der lagere, publiekrechtelijke licha men. De plaatselijke girodiensten voorzien in een behoefte. De voorgestelde centralisa tie gaat spr. te ver. De heer De Geer (c.h.) ziet in dit ontwerp twee elementen, toezicht en concurrentie- besnoeiïng. Hij acht het van algemeen be lang, dat rijkstoezicht wordt uitgeoefend op de gestie der plaatselijke diensten. Hij acht onjuist, dat het arbeidsveld van den centralen girodienst wordt ingeperkt door het optreden der gemeentelijke dien sten. Spr. wijst op de moeilijkheden, welke van het vergunningsstelsel, zooals dat in het ontwerp is opgenomen, het gevolg zullen zijn. Hij vreest, dat geen voldoende onder scheid zal worden gemaakt tusschen het al gemeen belang en het belang van den rijks- girodienst. Hij is evenwel bereid, over zijn bezwaren heen te stappen, mits de bestaan de plaatselijke diensten niet aan het ver gunningsstelsel worden onderworpen. De heer Van den Tempel (s.d.) acht öe strekking van het ontwerp eveneens scha delijk voor het algemeen belang. Dit wets ontwerp wil de gemeentelijke girodiensten stellen onder het centrale gezagop deze wijze zullen de gemeentelijke diensten wor den verstikt. Groote groepen van 'de bevolking worden wel tot den plaatselijken, doch niet tot den centralen girodienst getrokken. Het beta lingsverkeer word door dit ontwerp te veel gecentraliseerd. Vrees voor concurrentie aan den rijksgi rodienst is aan dit ontwerp niet vreemd. Spreker's hoofdbezwaar is, dat door dit ontwerp belangrijke beslissingen van de ge meentelijke diensten onder toezicht van het rijksgezag worden gesteld. De autonomie der gemeenten zal hierdoor opnieuw worden aangetast. De rekeninghouders van de gemeente giro hebben geen behoefte aan den rijlfs- girodienst. Zij hebben grootendeels slechts betalingen van plaatselijken aard te doen. Voor hen heeft de plaatselijke girodienst be paalde voordeelen. Het denkbeeld van den minister, dat de houders van een gemeente lijke girorekening den rijksgirodienst kun nen toevloeien, acht spr. onjuist. De argumenten tegen de rentevergoeding overtuigen spreker geenszins. Een belan gentegenstelling tusschen de centrale- en gemeentelijke diensten ziet spr. evenmin. Wanneer Amsterdam haar girodienst móet missen, beteekent dat voor haar een finan cieel nadeel. Spreker's hoofdbezwaar gaat tegen de aanzienlijke vrijheidsbeperking der lagere rechtelijke organen. Het algemeen belang zou door deze wet worden geschaad. Spr. hoopt, dat dit ont werp niet in het Staatsblad zal verschijnen. De heer Kortenhorst (r.k.)' is van mee ning, dat het ontwerp coördinatie en orde ning beoogt. Als men de ontwikkeling van de girodiensten nieb ordent, bestaat de mo gelijkheid, dat in alle gemeenten girodien sten komen. Dit acht spr. schadelijk voor het algemeen belang. Is het gewenscht, zoo vraagt spr., dat de gemeentelijke diensten cliënten tot zich trekken, doordat zij rente vergoeden Hier door concurreeren zij tegen den centralen girodienst. Bovendien rijst dan de vraag, of de rekeninghouders den girodienst als een spaarbank gaan beschouwen. Dreigt dan niet het gevaar, dat de gelden niet onder alle omstandigheden veilig worden belegd? De heer Vos (lib.) vreest, dat door dit ontwerp de bestaande gemeentelijke giro diensten in gevaar worden gebracht. De voorwaarde, waaronder de gemeentelijke diensten werken zijn van dien aard, dat er maar weinig behoeft te gebeuren, of zij kunnen hun werkzaamheden niet voort zetten. De gemeentelijke girodiensten moet men als aanvulling van den rijksgirodienst be schouwen. Het motief van concurrentie, dat de minister aanvoert, vindt niet zijn recht vaardiging door de ervaring, welke men van de bestaande gemeentelijke girodiensten heeft. In Nederland is de ontwikkeling van het giroverkeer, vergeleken bij het buitenland, nog gering. Een groot gebied ligt nog braak. Men torne niet aan de geringe rentevergoe ding van de plaatselijke diensten. Hun be staan zou er door in gevaar worden bracht. Spr. is bevreesd, dat men met deze cen tralisatie te ver gaat en dat de gemeente lijke autonomie door dit ontwerp wordt aangetast. Men late het eigene eener ge-, meente, dat een nuttige functie verricht, en historisch is gegroeid, onaangetast. Aan de bestaande plaatselijke girodiensten worde niet getornd. De heer IJsselmuïden (r.k.) zegt, naar aanleiding van hetgeen de heer Kortenhorst heeft betoogd, dat als dit ontwerp ordening beoogt, hij niet meer weet, wat ordening is. Wanneer de centrale girodienst een zoo groot mogelijk aantal rekeninghouders wil trekken, organiseere hij zelf plaatselijke diensten, in die gemeenten, die daartoe zelf niet het initiatief namen. Met dit ontwerp drijft men naar het vormen van een centraal kasbedrijf. Daartegen heeft spr. bezwaar. De heer Wijnkoop (c.p.) zegt, dat dit ont werp wel degelijk een aanval doet op de ge meentelijke autonomie. Het tast instellingen aan, welke, zoowel in het belang van kleine als groote lieden zijn opgericht. Toezicht op de bestaande gemeentelijke girodiensten van rijkswege acht hij overbo dig. Zij worden goed gecontroleerd. Men zegt, dat de Amsterdamsche giro dienst moeilijkheden heeft gehad bij den val van het Engelsche pond. Maar heeft de Ne- derlandsche Bank in 1932 geen moeilijkhe den gehad? En de Nederlandsche Bank heeft die moeilijkheden op een buitengewoon onelegante wijze opgelost. De heer Kersten (s.g.) kan zich met de concentratie, die dit ontwerp beoogt, niet vereenigen. De minister van binnenlandsche zaken, öe heer de Wilde, zegt, dat de centrale post cheque en girodienst aanvankelijk was ge decentraliseerd en toen een omslachtige en kostbare werkwijze volgde. Daarom kwam men. tot centralisatie en mechanisatie. Bui ten dezen centralen girodienst bestaan er thans 4 gemeentelijke diensten, te Amster dam, Zaandam, Arnhem en Bussum. Spreker heeft er geen bezwaar tegen om de vier bestaande gemeentelijke diensten zooveel mogelijk vrij te laten. Maar thans is er nog gelegenheid om te voorkomen, dat in andere gemeenten vrijelijk girodiensten worden opgericht en wanorde zullen stich ten. Spr. vreest, dat andere motieven, dan de bevordering van het betalingsverkeer, bij de oplichting een rol kunnen spelen. De ge meenten zouden zich op deze wijze kasgel den kunnen verschaffen. Het verwijt, dat de gemeentelijke autono mie door dit ontwerp wordt aangetast, wijst de minister ten stelligste van de hand. Het giroverkeer in niet van locaal, maar van in tercommunaal belang. Spreker wijst op de gevaren, welke een hooge rentevergoeding mede zullen brengen. Rentevergoeding is niet de taak van den girodienst. Een groot gevaar, waaraan de gemeente zich blootstelt, is, dat de gelden van den girodiensb als kasgeld worden aan gewend. Daartegen moet het rijk waken. Wie voor ordening is, kan niet tegen dit wetsontwerp zijn. De algemeene beraadslagingen worden gesloten. Bij artikel 1 dringt de heer Van Braam beek (s.d.) erop aan, dat de minister zal schrappen de bepaling, iat bij den centralen postcheque- en girodienst geen rente mag worden vergoed. De minister vraagt, om dit artikel aan te houden in verband met amendementen op volgende artikelen. Bij artikel 2 verdedigt de heer Van den Tempel (s.d.) een amendement, waardoor de regeering geen directieven aan de gemeen telijke diensten zal geven met betrekking tot den aard van de door deze diensten te verrichten werkzaamheden en handelingen met betrekking tot de heffing van rechten. Dit zal dan gelden zoowel voor bestaande als nog op te richten gemeentelijke diensten. Spr. verdedigt ten tweede een amende ment om te schrappen de bepaling, dat geen rente mag worden vergoed over de saldi- tegoed bij een gemeentelijken dienst. De heer Kortenhorst (r.k.) wil bepaald zien, dat de algemeene maatregel van be stuur het maximum-rente percentage vooi! gemeentelijke diensten zal vaststellen. De heei' Schouten (ai.r.) bestrijdt de amen dementenVan den Tempel. De heer IJsselmuiden (r.k.) steunt het eerste amendement-Van den Tempel. De heer De Geer (c.h.) dient een amende ment in, om het rentepercentage voor be staande en nog op te richten gemeentelijks girodiensten maximaal te stellen op 1 Minister de Wilde bestrijdt het eerste amendement-Van den Tempel. Wat 't twee de amendement betreft, spr. zou het beste vinden, dat de girodiensten in het geheel geen rente vergoeden. Toch wil hij wel aan het geuite verlangen tegemoet komen en het amendement-De Geer ondersteunen. De heer Van den Tempel (s.d.) trekt zjjn tweede amendement in. Hij handhaaft zjjn eerste amendement. Minister de Wilde handhaaft zijn bezwa ren tegen het eerste amendement-Van deii Tempel. Hij neemt het amendementDe Geer over. Het eerste amendement-Van den Tempel wordt aangenomen met 36 tegen 34 stern- mem De minister neemt over een amendement- De Geer (c.h.) om de bestaande gemeente lijke girodiensten vrij te stellen van de ver plichting om een vergunning aan te vragen. De Kroon kan voorts volgens dit amende ment aan de bestaande gemeentelijke giro diensten voorschriften geven ten aanzien van bepaalde punten. Voorts beoogt dit amendement toe te la ten dat de gemeentelijke diensten over de saldi-tegoed ten hoogste 1 's jaars ver goeden. De miniser schrapt nu uit artikel 1 de be paling, dat over de saldi-tegoed bij den cen tralen post-cheque- en girodienst geen rente mag worden vergoed. De heer Van den Tempel (s.d.) verdedigt een amendement om een commissie van ad vies in te stellen betreffende de bemoeiin gen van de openbare lichamen met betrek king tot het betalingsverkeer zonder gereed geld en daarmede verband houdende werk zaamheden. De commissie bestaat uit vijf leden, waar van twee leden, die in het bijzonder de be langen van de gemeentelijke diensten ver tegenwoordigen. Zij worden door de Kroon voor vijf jaren benoemd. De commissie dient, op de wijze, bij algemeenen maatregel van bestuur te regelen, van advies bij de uitvoering van deze wet. Minister De Wilde heeft tegen dit amen dement geen bezwaar en neemt het over. Dinsdag zal over het wetsontwerp worden gestemd. Aan de orde zijn de wetsontwerpen wijzi ging en verhooging van het zevende hoofd stuk b der rijksbegrooting voor 1935 (cre- diet voor werkverruiming), wijziging en verhooging van het tiende hoofdstuk der rijksbegrooting voor 1936 (industriefinan ciering). De heer Kupers (s.d.) critiseert den gang van zaken bij het Werkfonds. De practische resultaten zijn uitermate gering en kunnen kwalijk een krachtdadige bestrijding der werkloosheid genoemd worden. Groote openbare werken dienen in een sneller tempo te worden uitgevoerd. De aangevraagde gelden zijn onvoldoende. Is hier onmacht of onwil in het spel? Welke beweegredenen hebben ertoo geleid om het verzoek van Gedeputeerde Staten van Zuid- Holland om gelden beschikbaar te stellen voor de uitvoering van het provinciale we genplan af te wijzen? Geen normale- en onderhoudswerken mo gen worden uitgevoerd in werkverschaffing met financiering van het Werkfonds. Dit heeft verplaatsing van de werkloosheid en loondruk tengevolge. De heer Amelink (a.r.) berekent, dat toen er een bedrag van 67 millioen was vastgelegd voor bepaalde werkverruiming* er nog maar 1.6 millioen gulden rechtstreeks van was verloond. De vergadering wordt om kwart over zes verdaagd tot Dinsdag a.s. te 1 uur.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1936 | | pagina 6