NOOTJES Kon zijn haar niet kammen OOST- EN WEST-SOUBURG ARNEMUIDEN TERNEUZEN Het lustrum van de Zeelandlijn der K.LM. SPORT In het eerste halfjaar 1936 overtrof in Sweden hét aantal sterfgevallen dat der geboorten. Er. zijn 2712 personen overleden, terwijl 2592-geboorten werden ingeschreven. Het schijnt, dat het aantal verkeerson gelukken te Stockholm toeneemt als gevolg van de anti-lawaai-campagne. Het hersen-inst-ituut te Moskou zal de hersens van; den overleden schrijver Maxim Gorki aameén^nauwkeurig onderzoek Onder wérpen. ï&eri heeft reeds een foto van de op pervlakte en een afgietsel van de hersens gemaakt, en thans zal het instituut de her sens aan een microscopische bestudeering onderwerpen. Het KrL.M.-vliegtuig „Rietvink" is gister middag tefïr6t35'uür vlot op Schiphol geland. De maatschappij „Houtvaart" te Rotter dam heeft aan de werf Vuyk Co. te Capelle opdracht verstrekt tot den bouw van een motorschip voor de algemeeene vrachtvaart. Het vaartuig zal 3500 ton meten. De machines worden gebouwd bij Stork te Hengelo. s Dezer dagen zijn de kroon, de mantel en de scepter van Napoleon, welke tot den grooten oorlog in Weenen waren, aan de Italiaansche regeering overhandigd en naar een museum te Milaan overgebracht. Te Merida (Mexico) hebben bloedige bot singen plaats gehad tusschen stakende autobus- en taxichauffeurs en anarchisti sche elementen en de bondstroepen, welke laatste er tenslotte in slaagden de orde te herstellen. Dertien personen werden ge dood en talrijke gewond. Bij B. en W. van Amsterdam is thans van Ged. Staten het bericht binnengekomen, dat de begrooting voor het jaar 1936 de goed keuring van dit college heeft verkregen, De werf van John Brown Co. te Clyde Bank die de „Queen Mary" heeft gebouwd, zal een nieuw geweldig schip bouwen, de „Hing George" die 83.000 ton zal meten. 9 9 9 De over^roomingen in den staat Farahy- ba nemen den omvang van een ramp aan. Meer dan 400 huizen zrjn vernield, terwijl 2000 menschen dakloos zijn. Op de Markt hebben de leden genoten van de belichting van het stadhuis, een attentie van de Vereeniging voor .Vreem delingenverkeer. Heden zijn in de morgenuren de belang rijke gebouwen van Middelburg als Raad huis, Abdij, Oost-Indisch Huls, Oostkerk en •ie Steenrotse, bezichtigd en daarna is in „De Gouden Sonne" geluncht. Na de lunch reed men met autobussen naar Vee-re, waar allereerst de kerk werd bezocht. Om half drie werden de cur sisten op het Raadhuis ontvangen door het gemeentebestuur bij monde van burgemees ter D. Huinink, waarna ook dit historisch, pas gerestaureerde gebouw werd bezich tigd. Van Veere ging het het eiland Walche ren rond met een kort oponthoud op het kasteel Westhove naar Domburg, West- kapelle en Zouteland'e naar Vlissingen, waar men in het museum van Oudheden werd ontvangen door den voorzitter der commissie voor dat museum, burgemeester Van Woelderen. Wij komen hierop morgen terug. Hedenavond zou in hotel de Abdij ge dineerd worden. Voor Zaterdag staat op het programma een bezoek aan West Zeeuwsch-Vlaenderen en wel voor den middag aan 3e kerken te Biervliet, IJzendijke en Aardenburg, daarna middagmaal in hotel Het Hof van Brussel te Sluis met daarop volgende ont vangst ten stadhuize, gevolgd door een be zichtiging. Het laatste bezoek zal gelden de kerk te Cadzand, waar dr. J. de Hullu, de aldaar wonende oud-archivaris de leiding zal heb ben, De Djiguïten-kozabken. Zoowel Donderdagmiddag als -avond heb ben de Djiguiten-kozakken zich bij hun op treden op het gemeentelijk sportterrein weer alskoene ruiters en krachtige acrobaten doen kennen en vooral des avonds hadden zij wel verdiende belangstelling van velen. Des middags viel het laatste deel van de voorstelling in letterlijken zin in het water, toen zich een hevige regenbui ont lastte en het een „sauve qui peut" werd. Wat de mannen brengen op of liever veel al hangende aan hun paarden, grenst aan het ongelooflijke. Ook hun pyramide op aan elkaar gekoppelde viervoeters slaagde weer uitstekend. Verplaatsing by P.T.T. Met ingang van 1 Augustus a.s. is de adjunct-commies bij den post-, telegraaf- en telefoondienst W. D. Jumelet, ver plaatst van het post-, telegraaf- en tele foonkantoor te Goes naar het inspectie- bureel te Middelburg. Goed afgeloopen. Op den weg tusschen Goes en Middel burg is Woensdagmiddag een Belgische touringcar met passagiers uit Brugge ver ongelukt, doordat een as brak. De chauffeur wist gelukkig den wagen tot stilstand te brengen, zonder dat hij er gens tegen -aanreed, zoodat de inzittenden Nu van alle rheumatiek bevrijd. Dit briefje, dat wy van een 77-jarigen heer ontvingen, bewijst dat Kruschen Salts ook op hoogeren leeftijd zijn plicht doet. „In myn krant werd eens de vraag ge steld of er voor iemand van 58 ook een middel tegen rheumatiek bestaat. Het ant woord luidde „Zoodra iemand wat ouder gaat worden neen". Maar in hetzelfde blad las ik dat Kruschen Salts bij velen rheumatische pijn verdreven had Ik zeide tot mijn vrouw „Wij zullen eens kijken, wie vaii de twee gelijkt heeft". Ik begon met Kruschen Salts, verbruikte drie flacons en voelde mij een ander mensch. Vroeger had ik 's nachts geregeld last van pijn in myn linkerbeen, en wanneer ik in mijn stoel zat te dutten, werd mijn been stijf, zoodat het vrij lang duurde, voordat ik weer kon staan. Als mijn schouders pijn deden, moest ik altijd mijn hoofd heel laag buigen om mijn haar te kammen. Dat was onge veer twee jaren geleden, maar nu heb ik geen pijn meer, en kan 7 8 K.M. aan één stuk loopen." W. Y„ te S. Wanneer zich in het lichaam de afvalstof fen ophoopen, ontstaat een teveel aan urine zuur. Dit oefent spoedig slechten invloed uit op spieren en gewrichten, en de rheumati sche pijn doet haar intrede. Maar er is hulp voor U Kruschen Salts spoort de ingewan den, lever en nieren aan tot intensievere wer king, zoodat de afvalstoffen geregeld ver wijderd worden. Het bloed wordt beter ge zuiverd en de pijnen houden op. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar by alle apothekers en erkende drogisten 0.70 en 1.60 per flacon, omzetbelasting inbegrepen. Let op, dat op het etiket op de flesch, zoowel als op de buitenverpakking de naam Rowntree Handels Maatschappij, Amsterdam voorkomt. met den schrik vrijkwamen. De auto is later voor een kraanwagen weggesleept. Nadat men te Goes een andere autobus heeft gehuurd, hebben de toeristen hun reis naar België kunnen voortzetten-. De werkloosheid. Het aantal werkloozen nam gedurende de maand Juni met 10 toe en bedraagt thans 187. Gesteund worden gemiddeld 100 gezinnen. Z0UTELANDE Op een dorschvloer gevallen^ Te Zoutelande is gisteren de landbouwer J. Adriaanse, bij het verrichten van werk zaamheden in de schuur, van een hoogte van ongeveer vier meter op den dorsch vloer gevallen. De man bleef bewusteloos liggen en werd zoo door zijn knecht ge vonden. Men riep onmiddellijk geneeskundi ge hulp in. Daar het bewustzijn nog niet is teruggekeerd, vreest men voor het leven van het slachtoffer. Stichting Vrederust, Onder leiding van den heer J. J. C. van der Graaff, vergaderde de plaatselijke af- deeling van de Stichting „Vrederust", Me degedeeld werd dat het ledental der afdee- ling stationnair gebleven was, terwijl 'n be drag van 39 aan contributie aan de stich ting kon worden afgedragen, terwijl de kas van den penningmeester met 'n klein batig saldo sloot. Naar de algemeene vergadering werden afgevaardigd de heeren ds. H. Scholing en A. Schuit, als secundus de heer P. van Belzen. Dezen winter zal bij toerbeurt een Gereformeerde predikant voor de afdeeling optreden. Scheepvaartbeweging» Gedurende de afgeloopen maand zyn te Terneuzen in totaal langs de nieuwe sluis opgevaren 229 zeeschepen met een tonnen inhoud van 224.152 N.R.T., en afgeschut 230 zeeschepen metende 225.647 N.R.T. Voor de overeenkomstige periode van het vorige jaar bedroegen deze cyfers opgevaren 169 zeeschepen met een tonnen inhoud van 176.947 N.R.T., en afgeschut 169 zeeschepen metende 175.876 N.R.T. Het toenemende scheepvaartverkeer op het kanaal van Terneuzen naar Gent, dat uit de maandelijks gepubliceerde cijfers viel af te leiden, bleef zich gedurende het eerste halfjaar van 1936 in stijgende lijn ontwikkelen. Zoo zyn gedurende deze periode langs de nieuwe sluis in totaal opgevaren 1240 zee schepen met een tonneninhoud van 1.105.347 N.R.T,, en afgeschut 1246 zeeschepen me tende 1.116.105 N.R.T. Voor de overeenkomstige periode van het vorig jaar bedroegen deze cijfers opge varen 1034 zeeschepen met een tonnenin houd van 917.037 N.R.T., en afgeschut 1033 zeeschepen met een tonnenmaat van 919.275 N.R.T. In totaal zijn dus meer op- geschut 206 schepen, terwijl de tonnen maat met 188.310 N.R.T. is toegenomen. Ook zonder de meerdere bedrijvigheid in onze haven tengevolge van de staking te Antwerpen, zijn de cijfers gunstiger. Ook ten opzichte van het eerste halfjaar van 1934 en 1933 valt een toename te bespeu ren. Vrijwillige voldoening van belasting. De minister van financiën maakt bekend, dat ten behoeve van 's rijks schatkist is ontvangen wegens te weinig betaalde per- soneele belasting bij den ontvanger der di recte belastingen te Hulst 92.42. De eerste draad in het Nederland- sche luchtnet. Al wordt er de vlag niet voor uitgestoken, jubilea in de vliegwereld zijn toch gebeurte nissen, waar we even bij stil blijven staan. En een van de schoonste bladzijden uit de kronieken van de K.L.M. is nog steeds die, waar de ontwikkeling van de Zeeland-lijn in beschreven staat. De luchtverbinding met de Zeeuwsche eilanden, welke 4 Juli juist haar eerste lustrum viert. De eerste draad, welke in het Nederlandsche luchtnet ge trokken werd. De Zeéuwen zijn trotsch op hun lijn, maar wat nog opmerkelijker is, zij is den menschen van Schouwen en Duive- Iand en Walcheren zóó eigen geworden als den Amsterdammers vroeger het paarde- trammetje en den Hagenaar zijn lijn 8 voor „een boulevardje". Maar is dit eigenlijk wel zoo'n wonder? Als men weet, dat in 1924 'op Schouwen de hoofden al bij elkaar gestoken werden en de oogen geheven naar de lucht, als zag men de mechanische vogels al uit het noorden komen. Maar zoover was het nog niet. Want eerst moest het vliegveld Haamstede aan den duinvoet komen. In 1924 werden, zooals gezegd, de eerste plannen gesmeed. Voor de eerste Indië- vlucht was in Zierikzee n.l. een comité ge vormd. De heer J. J. Cock, wiens naam thans een bekenden klank heef t in de vlieg wereld, zette er zijn schouders onder. Hij spande twee paarden voor een groot vlieg tuigmodel en liet het 't gansche eiland over trekken. En terwijl het geld bijeen werd gebracht voor de vlucht van Van der Hoop c.s. rijpte zich het plan om de Zeeuwsche eilanden door de lucht uit hun isolement te verlossen. Isolement? Zeker, de reis te land en te water van Zierikzee naar Rotterdam duurde en duurt nog bijna zes volle uren. De heeren Cock en J. E. van der Broek hielden de eene bespreking na de andere, met de burgemeesters van het eiland en de eilanders zelf. Er werd een terrein gezocht en wanneer de heer Cock een geschikt plek je meende gevonden te hebben, kruiste af en toe een K.L.M.-vliegtuig over ter verken ning. Maar het zou. nog jaren duren eer de plannen, weloverwogen op tafel kwamen en vooral eer het geld er was. Want zoo ver trouwd als de Zeeuwen nu zijn met hun lijn, zoo onwennig stonden zij in die dagen te genover dat „mirakel uut de lucht". Kort en goed, er werd een maatschappij gesticht in Haamstede ter exploitatie van den vruchtbaren grond achter de duinen, alweer op initiatief van den heer Cock, die betoogde, dat dit terrein een dorado was voor toerisme, dat vroege veldvruchten hier een kans uit duizenden hadden en dat er dus een vliegveld komen moest. Toen kwam het ook, bij stukjes en beetjes eerst werd 18 H.A. aangelegd en zoo ontstond er langzamerhand een nood- landingsterreintje, dat den 4den Mei 1931 met veel ceremonieel werd ingewyd door den Commissaris der Koningin in Zeeland. Een maand later begon de K.L.M. een proefdienst en den 4den Juli, dus juist vijf jaar geleden, kwam het eerste binnenland- sche luchtlijntje van Rotterdam naar Haam stede tot stand. Vlissingen had al een vliegveld, wat lag er dus meer voor de hand, dan de lijn door te trekken? En zoo wipten later de Fokkers ook even de Belgische grens over naar Knocke. Drie diensten zijn er eiken zomerdag en de zes lange uren die men noodig had om van Schouwen naar de Maasstad te komen zijn 25 luttele minuten geworden. Onder het bewind van burgemeester Roëll is het vliegveld eigendom der ge meente Haamstede geworden en het dorp zelf beleeft door het luchtverkeer een ge stadige ontwikkeling. Zomerhuisjes verrij zen aan den voet van den vuurtoren, er is zelfs al een manege voor de badgasten. Het middelpunt van deze vroolijke bedrij vigheid blijft toch het vliegveld met het bekoorlijke K.L.M.-hotelletje, dat in den zo mer van 1934 werd geopend en dat de sfeer van zijn omgeving ademt. In het kan toortje en in de groote zaal met die luie banken en stoelen rond den schouw, de dikke tapijten en de gezellige Friesche klok naast een gobelin aan den wand. Daar is de vriendelijke gastheer van de K.L.M., de heer Ottent, die als eenige Europeaan met zijn gezin bijna drie jaren in de eenzaam heid van Djask aan de Perzische Golf heeft gezeten en die op een regenachtigen dag romans over die wereld vertellen kan. En daar is ook het busje van de K.L.M., dat de passagiers over de smalle dijken naar Zierikzee brengt. Wie in de lucht over Haamstede cirkelt, over deze rustieke contreien met zijn par mantige' vuurtorentje, zou zich bijna een Viking wanen, die deze idylle meedoogen- loos komt verstoren. Maar hoe weinigen zich storen aan deze gedachten moge blijken uit de prozaïsche vervoercijfers over het poëtische Haamstede. Passagiersvervoer Haamstede. inkomend uitgaand 1931/2 661 508 1933/4 4.392 4.666 1935 2.538 2.710 Passagiersvervoer Zeelandlijn 1935 8.938 1931/2 1.735 1933/4 14.946 KERK- EN SCHOOLNIEUWS Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Kloetinge ds. J. H. F. Engel te Alblasserdam. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Stavenisse ds. S. v. d. Linde te Lopik. Voor de akte A voorbereidend onderwijs is.geslaagd mej. J. M. de Hulster te Bres- kens. Voor het ingenieursexamen voor civiel- ingenieur is aan de Technische Hooge- school te Delft geslaagd de heer J. Ringers te Kruiningen. Voor het eindexamen aan de kweek school St. Antonius te Dongen is geslaagd mej. E. Boone te Hoofdplaat.' Aan het instituut St. Joseph te Etten zijn geslaagd voor lingerie de dames R. Adriaansens, A. Stallaert, J. v. Jole, M. Weespoel, H. Weemaes, L. van Troost en L. Hoefijzer, allen te Hontenisse. Aan de Chr. kweekschool te Middel burg zijn geslaagd de heeren C. J. de Rijk te Baarland, J. Sanderse te Middelburg, K. van Sparrentak te Middelburg, J. C. de Vos te Ooltgensplaat en P. M. van Waarde te Driewegen. Afgewezen is één candidaat. Voor het examen handenarbeid R. Kw. school te Oostburg zijn geslaagd mej. Tine Cock te Oostburg en de heeren A. Brevet te Cadzand en A. Gossije te Oostburg. MARINE EN LEGER De tweede luitenant W. P. Boerma, van het 3e regiment infanterie te Bergen op Zoom, is gedetacheerd bij de luchtvaart- afdeeling te Soesterberg ter opleiding tot vlieger. Bij Kon. besluit van 29 Juni 1936 is aan den heer ds. G. J. Koolhaas, predikant te Charlois, op zijn verzoek, eervol ontslag ver leend als reserve-veldprediker voor den tijd van oorlog bij het leger te velde. RECHTSZAKEN Misdadigers uit Oss. De vacantiekamer van den Hoogen Raad heeft heden behandeld cassatieberoepen van P. J. de B., bijgenaamd de Peer, en L. A. van den H., bijgenaamd de Brus, bei den uit Oss, die voor de rechtbank te 's-Hertogenbosch hebben terechtgestaan voor verschillende feiten, namelijk inbraak met geweldpleging en diefstal ten huize van M. Schepers te M'ariaheide, in den nacht van 16 op 17 Maart 1934, inbraak met diefstal in het gemeentehuis te Gassel in den nacht van 16 op 17 Mei 1933 en in braak met diefstal ten huize van Gerrit van Huiseling te Langenboom, in den nacht van 11 op 12 Januari 1934. De rechtbank te 's-Hertogenbosch ver oordeelde ieder wegens de drie feiten tot 14 jaar gevangenisstraf. Het hof te 's-Bosch bevestigde dit vonnis. Mr. S. van Oven trad op voor den requi- rant Van den H. en lichtte 3 cassatiemid delen toe, waarin hij o.m. stelde, dat het hof niet alleen mededaders als getuigen had moeten hooren, maar ook de bestolen personen, aangezien van hen de verklarin gen betwist waren (artikel 422 Sr.). Voorts maakte mr. van Oven bezwaar tegen een getuigenverklaring, terwijl hij ten slotte de bewijsconstructie critiseerde. De advocaat-generaal, mr. Berger, zal concludeeren op 10 Juli. MOTORSPORT* Wedstrijdprogramina Z.V.B. Zondag 5 Juli. Adspiranten De ZeeuwenMiddelburg B. VlissingenZeelandia. Dinsdag 7 Juli. SerooskerkeR.C.S. ^adspiranten) INSIDER. VOETBAL: Jaarlijksche T.T. te» Assen. Innerlijke organisatie in nieuwe banen geleid. Op een te Assen gehouden persconferen tie zijn mededeelingen gedaan over de be langrijke verbeteringen, welke aan het weg dek van het Circuit van Drente zijn ge- ma akt, den nieuwen vorm van organisatie der T.T.-races en de inschrijvingen opge somd, die thans gesloten zijn. Het zijn in 1936 niet alleen de asphalt-be- tonwegen, die als novum de aandacht vra gen ook de innerlijke organisatie der T.T. is in nieuwe banen geleid. De zeer belangrijke verandering ligt daar in, dat de K.N.M.V., die tot op heden een concessie had verleend aan de Motorclub Assen tot het organiseeren der races onder haar oppertoezicht, thans de leiding der eigenlijke races zelfstandig en onder eigen verantwoording op zich genomen heeft. Deze wijziging is meer in overeenstem ming met de internationale bepalingen en wérd noodzakelijk geacht met het oog op vrijheid van handelen in de toekomst. In groote lijnen is de werkverdeeling thans zoo, dat de nieuw in het leven ge roepen stichting „Circuit van Drente" zich belast met de outillage van het circuit, zoo mede met de exploitatie der races, terwijl de K.N.M.V. de indeeling, regeling en lei ding van den wedstrijd zelf heeft. De internationale bepalingen der F.I.C.M. schrijven voor, dat het wegdek minstens vijf meter breed moet zijn. Aan de Ned. Heide Maatschappij werd op gedragen het uitvoeren van het grondwerk, noodig voor de verbreeding van den weg AssenDe HaarLaaghalerveenLaagha- len. De N.V. Geruischlooze weg te Heemstede heeft dit gedeelte van 9 K.M. voorzien van een asphalt-betondek de werkzaamheden waren binnen 50 dagen geëindigd. Uit de lijst van inschrijvingen blijkt, dat dit jaar weer een internationaal gezelschap rijders aan den jaarlijkschen wedstryd zal deelnemen. In'de klasse tot 250 c.c. zullen 24 rijders starten, waarvan velen dit jaar, in het by- zonder bij de Engelsche T.T. uitstekende resultaten bereikten. In de klasse 350 c.c. zal een tot nog toe in Assen ongekend aantal deelnemers star ten 41 rijders zullen elkaar bestrijden op niet minder dan elf merken. In de klasse 500 c.c. zullen 26 deelnemers vertrekken, waarvan 5 Nederlanders* BOKSEN: Max Baer biedt 300.000 gulden voor revanche-match tegen Braddocb. Max Baer heeft in een telefonisch ge sprek met Jimmy Johnston, die er voor moet zorgen, dat voor 29 Juli a.s. de wereldkampioen James J. Braddock tegen een waardig tegenstander zal uitkomen^ een fortuin van. 300.000 geboden voor een revanche-match tegen Braddock om den titel, wel een bewijs dus, hoe Baer er op gebrand is den titel te heroveren. LUCHTVAART De 2de Belgische Rondvlucht 1936, De „Scheldemusch" blijkt ook buiten het land reclame te maken zonder dat hieraan veel ruchtbaarheid gegeven wordt. In „Het Handelsblad van Antwerpen" vinden wy met het onderschrift„De kleinste deelne mer;:, „De Scheldemusch" een foto van het dappere Schelde-vogeltje. Botsing van militaire vliegtuigen^ Bij een botsing tusschen twee Poolsche militaire vliegtuigen is een bestuurder ge dood, terwijl de ander ongedeerd is gedaald. Verbeterde luchtverbinding met Brussel. De Belgen, die geruimen tijd aan het internationale gezelschap op Schiphol ont braken, worden daar van 1 Juli jl. af weer regelmatig gezien. Met ingang van dien datum heeft de Sabena ril. een dienst Am sterdamBrusselParijs geopend, die wordt gevlogen in samenwerking met de K.L.M. en de Air France. De Belgische maatschappij gebruikt hiervoor een barer nieuwe Savoia-Marchetti vliegtuigen, groo te Italiaansche driemotorige toestellen, (he plaats bieden aan 18 passagiers. De Air France laat een barer diensten. AmsterdamParijs vliegen door een der nieuwe Potez 62-vliegtuigen, die zijn uit gerust met Gnome Rhone- of Hispano Suiza-motoren. 3ri dezen dienst Amsterdam Parijs v.v. is een facultatieve landing te Brussel opgenomen, zoodat het vliegtuig slechts op het Brusselsche vliegveld daalt wanneer er passagiers voor of van Brussel zyn. Hierdoor en door den dienst van de Sabena kan men dus in de komende maan den van Amsterdam uit tweemaal per dag per vliegtuig Brussel bereiken. Groot vliegvelden in Alaska en het Noord-Westen, Het Amerikaansche ministerie van oor log heeft verscheidene officieren opdracht gegeven in de nabijheid van de stad Fair banks in Alaska een geschikte plaats voor den aanleg van een groot vliegveld te zoeken. Dit vliegveld moet zoo groot z\jn, dat daar alle luchtstrijdkrachten van het leger, die op het oogenblik 1000 vliegtuigen omvatten, binnen 24 uur moeten kunnen worden ondergebracht. Het leger is voor nemens nog een reeks van dergelijke stra tegische vliegvelden aan te leggen. Zoo bestaan plannen tot aanleg van zeven vliegvelden, die waarschijnlijk in een groo ten driehoek zullen liggen, waarvan de hoeken gevormd worden door de steden Spokane in Washington, Portland in Ore gon en Salt Lake City in den staat Utah, De vliegvelden die het eerst aan de beurt zullen komen, zullen, behalve het bovenge noemde, waarschijnlijk eveneens in de na bijheid van de Noord-Westkust van den Stillen Oceaan liggen. De onvoldoende de fensie sterkte van Alaska is trouwens reeds geruimen tijd een doorn in het oog van leger en vloot geweest. In dit verband wordt ook gewezen op de verklaringen, die eenige maanden geleden door een beëedigd getuige voor de com missie van onderzoek van het congres zyn afgelegd. Deze getuige zeide toen dat 250 uit staal gebouwde, zgn. voor vischvangst dienende en met Japansche reserve-officie ren bemande schepen met een actieradius van 8000 mijl, voortdurend yoor de kust van Alaska kruisten, Luchtpostverbinding Nederland- Zuid-Amerika. De Nederlandsche luchtpost, die op 27 Juni jl. uit Amsterdam is vertrokken en via de transatlantische luchtpostverbinding van de Air France naar Zuid-Amerika is ver voerd, is op 1 Juli jl. te Buenos Aires aan gekomen en besteld. De met denzelfden transatlantischen

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1936 | | pagina 2