NOOTJES
Kon zijn haar niet kammen
OOST- EN WEST-SOUBURG
ARNEMUIDEN
TERNEUZEN
Het lustrum van de Zeelandlijn
der K.LM.
SPORT
In het eerste halfjaar 1936 overtrof in
Sweden hét aantal sterfgevallen dat der
geboorten. Er. zijn 2712 personen overleden,
terwijl 2592-geboorten werden ingeschreven.
Het schijnt, dat het aantal verkeerson
gelukken te Stockholm toeneemt als gevolg
van de anti-lawaai-campagne.
Het hersen-inst-ituut te Moskou zal de
hersens van; den overleden schrijver Maxim
Gorki aameén^nauwkeurig onderzoek Onder
wérpen. ï&eri heeft reeds een foto van de op
pervlakte en een afgietsel van de hersens
gemaakt, en thans zal het instituut de her
sens aan een microscopische bestudeering
onderwerpen.
Het KrL.M.-vliegtuig „Rietvink" is gister
middag tefïr6t35'uür vlot op Schiphol geland.
De maatschappij „Houtvaart" te Rotter
dam heeft aan de werf Vuyk Co. te
Capelle opdracht verstrekt tot den bouw
van een motorschip voor de algemeeene
vrachtvaart. Het vaartuig zal 3500 ton
meten. De machines worden gebouwd bij
Stork te Hengelo.
s
Dezer dagen zijn de kroon, de mantel en
de scepter van Napoleon, welke tot den
grooten oorlog in Weenen waren, aan de
Italiaansche regeering overhandigd en naar
een museum te Milaan overgebracht.
Te Merida (Mexico) hebben bloedige bot
singen plaats gehad tusschen stakende
autobus- en taxichauffeurs en anarchisti
sche elementen en de bondstroepen, welke
laatste er tenslotte in slaagden de orde te
herstellen. Dertien personen werden ge
dood en talrijke gewond.
Bij B. en W. van Amsterdam is thans van
Ged. Staten het bericht binnengekomen, dat
de begrooting voor het jaar 1936 de goed
keuring van dit college heeft verkregen,
De werf van John Brown Co. te Clyde
Bank die de „Queen Mary" heeft gebouwd,
zal een nieuw geweldig schip bouwen, de
„Hing George" die 83.000 ton zal meten.
9 9 9
De over^roomingen in den staat Farahy-
ba nemen den omvang van een ramp aan.
Meer dan 400 huizen zrjn vernield, terwijl
2000 menschen dakloos zijn.
Op de Markt hebben de leden genoten
van de belichting van het stadhuis, een
attentie van de Vereeniging voor .Vreem
delingenverkeer.
Heden zijn in de morgenuren de belang
rijke gebouwen van Middelburg als Raad
huis, Abdij, Oost-Indisch Huls, Oostkerk en
•ie Steenrotse, bezichtigd en daarna is in
„De Gouden Sonne" geluncht.
Na de lunch reed men met autobussen
naar Vee-re, waar allereerst de kerk werd
bezocht. Om half drie werden de cur
sisten op het Raadhuis ontvangen door het
gemeentebestuur bij monde van burgemees
ter D. Huinink, waarna ook dit historisch,
pas gerestaureerde gebouw werd bezich
tigd.
Van Veere ging het het eiland Walche
ren rond met een kort oponthoud op het
kasteel Westhove naar Domburg, West-
kapelle en Zouteland'e naar Vlissingen,
waar men in het museum van Oudheden
werd ontvangen door den voorzitter der
commissie voor dat museum, burgemeester
Van Woelderen. Wij komen hierop morgen
terug.
Hedenavond zou in hotel de Abdij ge
dineerd worden.
Voor Zaterdag staat op het programma
een bezoek aan West Zeeuwsch-Vlaenderen
en wel voor den middag aan 3e kerken
te Biervliet, IJzendijke en Aardenburg,
daarna middagmaal in hotel Het Hof van
Brussel te Sluis met daarop volgende ont
vangst ten stadhuize, gevolgd door een be
zichtiging.
Het laatste bezoek zal gelden de kerk te
Cadzand, waar dr. J. de Hullu, de aldaar
wonende oud-archivaris de leiding zal heb
ben,
De Djiguïten-kozabken.
Zoowel Donderdagmiddag als -avond heb
ben de Djiguiten-kozakken zich bij hun op
treden op het gemeentelijk sportterrein
weer alskoene ruiters en krachtige
acrobaten doen kennen en vooral des avonds
hadden zij wel verdiende belangstelling van
velen. Des middags viel het laatste deel van
de voorstelling in letterlijken zin in het
water, toen zich een hevige regenbui ont
lastte en het een „sauve qui peut" werd.
Wat de mannen brengen op of liever veel
al hangende aan hun paarden, grenst aan
het ongelooflijke. Ook hun pyramide op aan
elkaar gekoppelde viervoeters slaagde weer
uitstekend.
Verplaatsing by P.T.T.
Met ingang van 1 Augustus a.s. is de
adjunct-commies bij den post-, telegraaf-
en telefoondienst W. D. Jumelet, ver
plaatst van het post-, telegraaf- en tele
foonkantoor te Goes naar het inspectie-
bureel te Middelburg.
Goed afgeloopen.
Op den weg tusschen Goes en Middel
burg is Woensdagmiddag een Belgische
touringcar met passagiers uit Brugge ver
ongelukt, doordat een as brak.
De chauffeur wist gelukkig den wagen
tot stilstand te brengen, zonder dat hij er
gens tegen -aanreed, zoodat de inzittenden
Nu van alle rheumatiek bevrijd.
Dit briefje, dat wy van een 77-jarigen
heer ontvingen, bewijst dat Kruschen Salts
ook op hoogeren leeftijd zijn plicht doet.
„In myn krant werd eens de vraag ge
steld of er voor iemand van 58 ook een
middel tegen rheumatiek bestaat. Het ant
woord luidde „Zoodra iemand wat ouder
gaat worden neen". Maar in hetzelfde
blad las ik dat Kruschen Salts bij velen
rheumatische pijn verdreven had Ik zeide
tot mijn vrouw „Wij zullen eens kijken,
wie vaii de twee gelijkt heeft". Ik begon
met Kruschen Salts, verbruikte drie flacons
en voelde mij een ander mensch. Vroeger
had ik 's nachts geregeld last van pijn in
myn linkerbeen, en wanneer ik in mijn
stoel zat te dutten, werd mijn been stijf,
zoodat het vrij lang duurde, voordat ik weer
kon staan. Als mijn schouders pijn deden,
moest ik altijd mijn hoofd heel laag buigen
om mijn haar te kammen. Dat was onge
veer twee jaren geleden, maar nu heb ik
geen pijn meer, en kan 7 8 K.M. aan één
stuk loopen." W. Y„ te S.
Wanneer zich in het lichaam de afvalstof
fen ophoopen, ontstaat een teveel aan urine
zuur. Dit oefent spoedig slechten invloed uit
op spieren en gewrichten, en de rheumati
sche pijn doet haar intrede. Maar er is hulp
voor U Kruschen Salts spoort de ingewan
den, lever en nieren aan tot intensievere wer
king, zoodat de afvalstoffen geregeld ver
wijderd worden. Het bloed wordt beter ge
zuiverd en de pijnen houden op.
Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar
by alle apothekers en erkende drogisten
0.70 en 1.60 per flacon, omzetbelasting
inbegrepen. Let op, dat op het etiket op de
flesch, zoowel als op de buitenverpakking
de naam Rowntree Handels Maatschappij,
Amsterdam voorkomt.
met den schrik vrijkwamen. De auto is
later voor een kraanwagen weggesleept.
Nadat men te Goes een andere autobus
heeft gehuurd, hebben de toeristen hun reis
naar België kunnen voortzetten-.
De werkloosheid.
Het aantal werkloozen nam gedurende
de maand Juni met 10 toe en bedraagt
thans 187.
Gesteund worden gemiddeld 100 gezinnen.
Z0UTELANDE
Op een dorschvloer gevallen^
Te Zoutelande is gisteren de landbouwer
J. Adriaanse, bij het verrichten van werk
zaamheden in de schuur, van een hoogte
van ongeveer vier meter op den dorsch
vloer gevallen. De man bleef bewusteloos
liggen en werd zoo door zijn knecht ge
vonden. Men riep onmiddellijk geneeskundi
ge hulp in. Daar het bewustzijn nog niet
is teruggekeerd, vreest men voor het
leven van het slachtoffer.
Stichting Vrederust,
Onder leiding van den heer J. J. C. van
der Graaff, vergaderde de plaatselijke af-
deeling van de Stichting „Vrederust", Me
degedeeld werd dat het ledental der afdee-
ling stationnair gebleven was, terwijl 'n be
drag van 39 aan contributie aan de stich
ting kon worden afgedragen, terwijl de kas
van den penningmeester met 'n klein batig
saldo sloot.
Naar de algemeene vergadering werden
afgevaardigd de heeren ds. H. Scholing en
A. Schuit, als secundus de heer P. van
Belzen. Dezen winter zal bij toerbeurt een
Gereformeerde predikant voor de afdeeling
optreden.
Scheepvaartbeweging»
Gedurende de afgeloopen maand zyn te
Terneuzen in totaal langs de nieuwe sluis
opgevaren 229 zeeschepen met een tonnen
inhoud van 224.152 N.R.T., en afgeschut
230 zeeschepen metende 225.647 N.R.T.
Voor de overeenkomstige periode van
het vorige jaar bedroegen deze cyfers
opgevaren 169 zeeschepen met een tonnen
inhoud van 176.947 N.R.T., en afgeschut
169 zeeschepen metende 175.876 N.R.T.
Het toenemende scheepvaartverkeer op
het kanaal van Terneuzen naar Gent, dat
uit de maandelijks gepubliceerde cijfers
viel af te leiden, bleef zich gedurende het
eerste halfjaar van 1936 in stijgende lijn
ontwikkelen.
Zoo zyn gedurende deze periode langs de
nieuwe sluis in totaal opgevaren 1240 zee
schepen met een tonneninhoud van 1.105.347
N.R.T,, en afgeschut 1246 zeeschepen me
tende 1.116.105 N.R.T.
Voor de overeenkomstige periode van
het vorig jaar bedroegen deze cijfers opge
varen 1034 zeeschepen met een tonnenin
houd van 917.037 N.R.T., en afgeschut 1033
zeeschepen met een tonnenmaat van
919.275 N.R.T. In totaal zijn dus meer op-
geschut 206 schepen, terwijl de tonnen
maat met 188.310 N.R.T. is toegenomen.
Ook zonder de meerdere bedrijvigheid in
onze haven tengevolge van de staking te
Antwerpen, zijn de cijfers gunstiger. Ook
ten opzichte van het eerste halfjaar van
1934 en 1933 valt een toename te bespeu
ren.
Vrijwillige voldoening van belasting.
De minister van financiën maakt bekend,
dat ten behoeve van 's rijks schatkist is
ontvangen wegens te weinig betaalde per-
soneele belasting bij den ontvanger der di
recte belastingen te Hulst 92.42.
De eerste draad in het Nederland-
sche luchtnet.
Al wordt er de vlag niet voor uitgestoken,
jubilea in de vliegwereld zijn toch gebeurte
nissen, waar we even bij stil blijven staan.
En een van de schoonste bladzijden uit de
kronieken van de K.L.M. is nog steeds die,
waar de ontwikkeling van de Zeeland-lijn in
beschreven staat. De luchtverbinding met
de Zeeuwsche eilanden, welke 4 Juli juist
haar eerste lustrum viert. De eerste draad,
welke in het Nederlandsche luchtnet ge
trokken werd. De Zeéuwen zijn trotsch op
hun lijn, maar wat nog opmerkelijker is, zij
is den menschen van Schouwen en Duive-
Iand en Walcheren zóó eigen geworden als
den Amsterdammers vroeger het paarde-
trammetje en den Hagenaar zijn lijn 8 voor
„een boulevardje".
Maar is dit eigenlijk wel zoo'n wonder?
Als men weet, dat in 1924 'op Schouwen de
hoofden al bij elkaar gestoken werden en de
oogen geheven naar de lucht, als zag men
de mechanische vogels al uit het noorden
komen.
Maar zoover was het nog niet. Want
eerst moest
het vliegveld Haamstede
aan den duinvoet komen.
In 1924 werden, zooals gezegd, de eerste
plannen gesmeed. Voor de eerste Indië-
vlucht was in Zierikzee n.l. een comité ge
vormd. De heer J. J. Cock, wiens naam
thans een bekenden klank heef t in de vlieg
wereld, zette er zijn schouders onder. Hij
spande twee paarden voor een groot vlieg
tuigmodel en liet het 't gansche eiland over
trekken. En terwijl het geld bijeen werd
gebracht voor de vlucht van Van der Hoop
c.s. rijpte zich het plan om de Zeeuwsche
eilanden door de lucht uit hun isolement te
verlossen. Isolement? Zeker, de reis te land
en te water van Zierikzee naar Rotterdam
duurde en duurt nog bijna zes volle
uren.
De heeren Cock en J. E. van der Broek
hielden de eene bespreking na de andere,
met de burgemeesters van het eiland en de
eilanders zelf. Er werd een terrein gezocht
en wanneer de heer Cock een geschikt plek
je meende gevonden te hebben, kruiste af en
toe een K.L.M.-vliegtuig over ter verken
ning. Maar het zou. nog jaren duren eer de
plannen, weloverwogen op tafel kwamen en
vooral eer het geld er was. Want zoo ver
trouwd als de Zeeuwen nu zijn met hun lijn,
zoo onwennig stonden zij in die dagen te
genover dat „mirakel uut de lucht".
Kort en goed, er werd een maatschappij
gesticht in Haamstede ter exploitatie van
den vruchtbaren grond achter de duinen,
alweer op initiatief van den heer Cock, die
betoogde, dat dit terrein een dorado was
voor toerisme, dat vroege veldvruchten hier
een kans uit duizenden hadden en dat er
dus een vliegveld komen moest.
Toen kwam het ook, bij stukjes en
beetjes eerst werd 18 H.A. aangelegd en
zoo ontstond er langzamerhand een nood-
landingsterreintje, dat den 4den Mei 1931
met veel ceremonieel werd ingewyd door
den Commissaris der Koningin in Zeeland.
Een maand later begon de K.L.M. een
proefdienst en den 4den Juli, dus juist vijf
jaar geleden, kwam het eerste binnenland-
sche luchtlijntje van Rotterdam naar Haam
stede tot stand.
Vlissingen had al een vliegveld, wat lag
er dus meer voor de hand, dan de lijn door
te trekken? En zoo wipten later de Fokkers
ook even de Belgische grens over naar
Knocke.
Drie diensten zijn er eiken zomerdag en
de zes lange uren die men noodig had om
van Schouwen naar de Maasstad te komen
zijn 25 luttele minuten geworden.
Onder het bewind van burgemeester
Roëll is het vliegveld eigendom der ge
meente Haamstede geworden en het dorp
zelf beleeft door het luchtverkeer een ge
stadige ontwikkeling. Zomerhuisjes verrij
zen aan den voet van den vuurtoren, er is
zelfs al een manege voor de badgasten.
Het middelpunt van deze vroolijke bedrij
vigheid blijft toch het vliegveld met het
bekoorlijke K.L.M.-hotelletje, dat in den zo
mer van 1934 werd geopend en dat de
sfeer van zijn omgeving ademt. In het kan
toortje en in de groote zaal met die luie
banken en stoelen rond den schouw, de
dikke tapijten en de gezellige Friesche klok
naast een gobelin aan den wand. Daar is
de vriendelijke gastheer van de K.L.M., de
heer Ottent, die als eenige Europeaan met
zijn gezin bijna drie jaren in de eenzaam
heid van Djask aan de Perzische Golf
heeft gezeten en die op een regenachtigen
dag romans over die wereld vertellen kan.
En daar is ook het busje van de K.L.M.,
dat de passagiers over de smalle dijken
naar Zierikzee brengt.
Wie in de lucht over Haamstede cirkelt,
over deze rustieke contreien met zijn par
mantige' vuurtorentje, zou zich bijna een
Viking wanen, die deze idylle meedoogen-
loos komt verstoren. Maar hoe weinigen
zich storen aan deze gedachten moge blijken
uit de prozaïsche vervoercijfers over het
poëtische Haamstede.
Passagiersvervoer Haamstede.
inkomend uitgaand
1931/2 661 508
1933/4 4.392 4.666
1935 2.538 2.710
Passagiersvervoer Zeelandlijn
1935 8.938
1931/2 1.735
1933/4 14.946
KERK- EN SCHOOLNIEUWS
Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Kloetinge
ds. J. H. F. Engel te Alblasserdam.
Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Stavenisse
ds. S. v. d. Linde te Lopik.
Voor de akte A voorbereidend onderwijs
is.geslaagd mej. J. M. de Hulster te Bres-
kens.
Voor het ingenieursexamen voor civiel-
ingenieur is aan de Technische Hooge-
school te Delft geslaagd de heer J. Ringers
te Kruiningen.
Voor het eindexamen aan de kweek
school St. Antonius te Dongen is geslaagd
mej. E. Boone te Hoofdplaat.'
Aan het instituut St. Joseph te Etten
zijn geslaagd voor lingerie de dames R.
Adriaansens, A. Stallaert, J. v. Jole, M.
Weespoel, H. Weemaes, L. van Troost en
L. Hoefijzer, allen te Hontenisse.
Aan de Chr. kweekschool te Middel
burg zijn geslaagd de heeren C. J. de Rijk
te Baarland, J. Sanderse te Middelburg,
K. van Sparrentak te Middelburg, J. C.
de Vos te Ooltgensplaat en P. M. van
Waarde te Driewegen. Afgewezen is één
candidaat.
Voor het examen handenarbeid R. Kw.
school te Oostburg zijn geslaagd mej. Tine
Cock te Oostburg en de heeren A. Brevet
te Cadzand en A. Gossije te Oostburg.
MARINE EN LEGER
De tweede luitenant W. P. Boerma, van
het 3e regiment infanterie te Bergen op
Zoom, is gedetacheerd bij de luchtvaart-
afdeeling te Soesterberg ter opleiding tot
vlieger.
Bij Kon. besluit van 29 Juni 1936 is aan
den heer ds. G. J. Koolhaas, predikant te
Charlois, op zijn verzoek, eervol ontslag ver
leend als reserve-veldprediker voor den tijd
van oorlog bij het leger te velde.
RECHTSZAKEN
Misdadigers uit Oss.
De vacantiekamer van den Hoogen Raad
heeft heden behandeld cassatieberoepen
van P. J. de B., bijgenaamd de Peer, en
L. A. van den H., bijgenaamd de Brus, bei
den uit Oss, die voor de rechtbank te
's-Hertogenbosch hebben terechtgestaan
voor verschillende feiten, namelijk inbraak
met geweldpleging en diefstal ten huize
van M. Schepers te M'ariaheide, in den
nacht van 16 op 17 Maart 1934, inbraak
met diefstal in het gemeentehuis te Gassel
in den nacht van 16 op 17 Mei 1933 en in
braak met diefstal ten huize van Gerrit
van Huiseling te Langenboom, in den nacht
van 11 op 12 Januari 1934.
De rechtbank te 's-Hertogenbosch ver
oordeelde ieder wegens de drie feiten tot
14 jaar gevangenisstraf. Het hof te
's-Bosch bevestigde dit vonnis.
Mr. S. van Oven trad op voor den requi-
rant Van den H. en lichtte 3 cassatiemid
delen toe, waarin hij o.m. stelde, dat het
hof niet alleen mededaders als getuigen
had moeten hooren, maar ook de bestolen
personen, aangezien van hen de verklarin
gen betwist waren (artikel 422 Sr.). Voorts
maakte mr. van Oven bezwaar tegen een
getuigenverklaring, terwijl hij ten slotte de
bewijsconstructie critiseerde.
De advocaat-generaal, mr. Berger, zal
concludeeren op 10 Juli.
MOTORSPORT*
Wedstrijdprogramina Z.V.B.
Zondag 5 Juli.
Adspiranten
De ZeeuwenMiddelburg B.
VlissingenZeelandia.
Dinsdag 7 Juli.
SerooskerkeR.C.S. ^adspiranten)
INSIDER.
VOETBAL:
Jaarlijksche T.T. te» Assen.
Innerlijke organisatie in nieuwe
banen geleid.
Op een te Assen gehouden persconferen
tie zijn mededeelingen gedaan over de be
langrijke verbeteringen, welke aan het weg
dek van het Circuit van Drente zijn ge-
ma akt, den nieuwen vorm van organisatie
der T.T.-races en de inschrijvingen opge
somd, die thans gesloten zijn.
Het zijn in 1936 niet alleen de asphalt-be-
tonwegen, die als novum de aandacht vra
gen ook de innerlijke organisatie der T.T.
is in nieuwe banen geleid.
De zeer belangrijke verandering ligt daar
in, dat de K.N.M.V., die tot op heden een
concessie had verleend aan de Motorclub
Assen tot het organiseeren der races onder
haar oppertoezicht, thans de leiding der
eigenlijke races zelfstandig en onder eigen
verantwoording op zich genomen heeft.
Deze wijziging is meer in overeenstem
ming met de internationale bepalingen en
wérd noodzakelijk geacht met het oog op
vrijheid van handelen in de toekomst.
In groote lijnen is de werkverdeeling
thans zoo, dat de nieuw in het leven ge
roepen stichting „Circuit van Drente" zich
belast met de outillage van het circuit, zoo
mede met de exploitatie der races, terwijl
de K.N.M.V. de indeeling, regeling en lei
ding van den wedstrijd zelf heeft.
De internationale bepalingen der F.I.C.M.
schrijven voor, dat het wegdek minstens vijf
meter breed moet zijn.
Aan de Ned. Heide Maatschappij werd op
gedragen het uitvoeren van het grondwerk,
noodig voor de verbreeding van den weg
AssenDe HaarLaaghalerveenLaagha-
len.
De N.V. Geruischlooze weg te Heemstede
heeft dit gedeelte van 9 K.M. voorzien van
een asphalt-betondek de werkzaamheden
waren binnen 50 dagen geëindigd.
Uit de lijst van inschrijvingen blijkt, dat
dit jaar weer een internationaal gezelschap
rijders aan den jaarlijkschen wedstryd zal
deelnemen.
In'de klasse tot 250 c.c. zullen 24 rijders
starten, waarvan velen dit jaar, in het by-
zonder bij de Engelsche T.T. uitstekende
resultaten bereikten.
In de klasse 350 c.c. zal een tot nog toe
in Assen ongekend aantal deelnemers star
ten 41 rijders zullen elkaar bestrijden op
niet minder dan elf merken.
In de klasse 500 c.c. zullen 26 deelnemers
vertrekken, waarvan 5 Nederlanders*
BOKSEN:
Max Baer biedt 300.000 gulden voor
revanche-match tegen Braddocb.
Max Baer heeft in een telefonisch ge
sprek met Jimmy Johnston, die er voor
moet zorgen, dat voor 29 Juli a.s. de
wereldkampioen James J. Braddock tegen
een waardig tegenstander zal uitkomen^
een fortuin van. 300.000 geboden voor
een revanche-match tegen Braddock om
den titel, wel een bewijs dus, hoe Baer
er op gebrand is den titel te heroveren.
LUCHTVAART
De 2de Belgische Rondvlucht 1936,
De „Scheldemusch" blijkt ook buiten het
land reclame te maken zonder dat hieraan
veel ruchtbaarheid gegeven wordt. In „Het
Handelsblad van Antwerpen" vinden wy
met het onderschrift„De kleinste deelne
mer;:, „De Scheldemusch" een foto van het
dappere Schelde-vogeltje.
Botsing van militaire vliegtuigen^
Bij een botsing tusschen twee Poolsche
militaire vliegtuigen is een bestuurder ge
dood, terwijl de ander ongedeerd is gedaald.
Verbeterde luchtverbinding met Brussel.
De Belgen, die geruimen tijd aan het
internationale gezelschap op Schiphol ont
braken, worden daar van 1 Juli jl. af weer
regelmatig gezien. Met ingang van dien
datum heeft de Sabena ril. een dienst Am
sterdamBrusselParijs geopend, die
wordt gevlogen in samenwerking met de
K.L.M. en de Air France. De Belgische
maatschappij gebruikt hiervoor een barer
nieuwe Savoia-Marchetti vliegtuigen, groo
te Italiaansche driemotorige toestellen, (he
plaats bieden aan 18 passagiers.
De Air France laat een barer diensten.
AmsterdamParijs vliegen door een der
nieuwe Potez 62-vliegtuigen, die zijn uit
gerust met Gnome Rhone- of Hispano
Suiza-motoren. 3ri dezen dienst Amsterdam
Parijs v.v. is een facultatieve landing te
Brussel opgenomen, zoodat het vliegtuig
slechts op het Brusselsche vliegveld daalt
wanneer er passagiers voor of van Brussel
zyn. Hierdoor en door den dienst van de
Sabena kan men dus in de komende maan
den van Amsterdam uit tweemaal per dag
per vliegtuig Brussel bereiken.
Groot vliegvelden in Alaska en het
Noord-Westen,
Het Amerikaansche ministerie van oor
log heeft verscheidene officieren opdracht
gegeven in de nabijheid van de stad Fair
banks in Alaska een geschikte plaats voor
den aanleg van een groot vliegveld te
zoeken. Dit vliegveld moet zoo groot z\jn,
dat daar alle luchtstrijdkrachten van het
leger, die op het oogenblik 1000 vliegtuigen
omvatten, binnen 24 uur moeten kunnen
worden ondergebracht. Het leger is voor
nemens nog een reeks van dergelijke stra
tegische vliegvelden aan te leggen. Zoo
bestaan plannen tot aanleg van zeven
vliegvelden, die waarschijnlijk in een groo
ten driehoek zullen liggen, waarvan de
hoeken gevormd worden door de steden
Spokane in Washington, Portland in Ore
gon en Salt Lake City in den staat Utah,
De vliegvelden die het eerst aan de beurt
zullen komen, zullen, behalve het bovenge
noemde, waarschijnlijk eveneens in de na
bijheid van de Noord-Westkust van den
Stillen Oceaan liggen. De onvoldoende de
fensie sterkte van Alaska is trouwens
reeds geruimen tijd een doorn in het oog
van leger en vloot geweest.
In dit verband wordt ook gewezen op de
verklaringen, die eenige maanden geleden
door een beëedigd getuige voor de com
missie van onderzoek van het congres zyn
afgelegd. Deze getuige zeide toen dat 250
uit staal gebouwde, zgn. voor vischvangst
dienende en met Japansche reserve-officie
ren bemande schepen met een actieradius
van 8000 mijl, voortdurend yoor de kust
van Alaska kruisten,
Luchtpostverbinding Nederland-
Zuid-Amerika.
De Nederlandsche luchtpost, die op 27
Juni jl. uit Amsterdam is vertrokken en via
de transatlantische luchtpostverbinding van
de Air France naar Zuid-Amerika is ver
voerd, is op 1 Juli jl. te Buenos Aires aan
gekomen en besteld.
De met denzelfden transatlantischen