MAANDAG 22 JUNI De eerste Nederlandsche vliegboot bewijst haar zeewaardigheid. No. 145 74e Jaargang - UitgaveFirma F. VAN DE VELDE Jr., Walstraat 58-60, Vlissingen. Tslei. 10. Postrekening 66287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen 5( STADS- EN PROVÏNCIENÏEÜWS QJicurUwissen 1936; VUSS1NGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels f 1.25; iedere regel meer 25 cent. Bij abonnetnen speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 15 regels 50 ct. Iedere regel meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels f 1.—alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eener 4 Oflfl Sulden biJ levens- Polis, zijn GRATIS verze- 11IIII1 lange ongeschikt- kerd tegen ongelukken voor: JLwUU heid tot werken. gulden bij dood Qflfl gulden bij verlies 4 jyiüJ een ongeluk. OUO hand, voet of oog. J gulden bij verlies 4 DA gulden bij verlies ft P J een duim. I.UU wijsvinger. UU gulden bij verlies van een anderen vinger. AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit twee bladen. - Eerste blad. „De Scheldemeeuw" slaat de vleugels uit. Een interview met constructeur Slot. Een prachtige zomerdag in het vredige Veere Knarsend slaan de remmen van onze auto aan en wij komen juist bijtijds om te zien, hoe in de marine vliegtuigbasis Veere een klein watervliegtuig naar de starthelling gereden wordt. Het is de P.H.-A.L.K., ofte wel de „Scheldemeeuw", de eerste vlieg boot die de Nederlandsche vliegtuigin dustrie gebouwd heeft en die Vrijdag de fabrieken van de N.V. Kon. Mjj. „De Schel de" te Vlissingen verlaten heeft. Dit is een belangrijke gebeurtenis voor de Nederland sche vliegtuigindustriede Dornier-vlieg- booten, die de Marine gaarne gebruikt, ko men uit het buitenland Fokker bouwt wa tervliegtuigen met drijvers maar vlieg- booten werden tot dusver in Nederland niet vervaardigd. Toen „De Schelde" na het succes met dè „Scheldemusch" besloot constructeur Slot gelegenheid te geven tot het bouwen van een kleine vliegboot voor sport-doeleinden, stond men direct voor groote moeilijkheden, amdat alles wat hiermede verband houdt, voor Nederland nieuw is. Dat „De Schelde" desondanks de kostbare proefnemingen heeft aangedurfd, verdient waardeering ;en dat de eerste vliegboot die de fabriek ver laten heeft, dusdanige eigenschappen ver toont, dat de marine-vliegers er en thousiast over zijn, stemt hoopvol voor de toekomstmogelijkheden van de Nederland sche vliegtuigindustrie. De P.H.-A.D.K. is (met uitzondering van de 36 P.K. Praga-motor, die uit Tsjecho- Slovakije komt) geheel door Hollandsche arbeiders op „De Schelde" gebouwd. Het is, zooals reeds gezegd, een vliegbooteen dubbeldekker met twee kleine drijvertjes aan de punten der onder vleugels. De vleu gels hebben, een spanwijdte van 6 M. 70 de lengte van het toestel is 5 M. 70, het ge wicht 200 K.G. Hoewel de snelheid nog niet officieel bepaald is, wordt deze door des kundigen op 120/130 K.M. per uur geschat; de tank kan benzine bevatten voor drie uur vliegen, zoodat het toestel een actie-radius van pl.m. 360/390 K.M, lieeft. Het is een één-persoons-sporttoestel met een cabine, die ruimte biedt om nog wat bagage mee te nemen. En de ervaringen met de „Schel demusch" opgedaan zijn zóó goed, dat de vleugels met de Handley Page Slots op pre cies dezelfde wijze gebouwd zijn, als bij ge noemd toestel het geval is, terwijl ook bij de „Scheldemeeuw" de 36 P.K. Praga-motor achterin is geplaatst. De boot is rood ge schilderd de vleugels en roeren zijn zilver, zoodat het geheel een uiterst vroolijken in druk maakt, zooals een goed sporttoestel betaamt. Maareen sporttoestel moet vóór alles goed kunnen vliegen en om ons persoonlijk te overtuigen hoe het daarmee gesteld was, zijn wij Zaterdagmiddag naar Veere geto gen, waar wy, zooals reeds gemeld, „De Scheldemeeuw" startklaar vonden. En naast het toestel stond onze oude bekende, con structeur T. E. Slot, zwemvest om en vlieg- kap reeds op het hoofd. Even een korte be groeting en de afspraak om straks wat te praten en daar ging de P.H.-A.L.K. te wa ter. Vol verwachting slaarPwij de dingen die komen gaan gade. Want eerst Vrijdag heeft het toestel de fabriek verlaten en, na wat gevaren te hebben, is het Vrijdagavond .even in de lucht geweest. Dit wordt de eerste vlucht van eenigen duur en het be hoeft dus geen verwondering te baren, dat de toeschouwers in spanning verkeeren. Want de heer Slot moge den naam hebben van een bekwaam constructeur te zijn, de practijk zal ten slotte moeten bewijzen dat zijn vliegboot inderdaac. goed is. »,....De „Scheldemeeuw" taxiet het ka naal uit, het Veersche gat ineen roffe lend geluid als de motor op volle toeren draaitdaar gaat de P.H.-A.L.K. Het schuimende water spat op60 Meter 70 Meter80 Meterde boot komt vrij en met een aanloop van nog geen 100 Meter heeft de „Scheldemeeuw" het lucht ruim gekozen. Een bijna ongelooflijke pres tatie van het kleine toestel, die de aan wezige deskundigen enthousiast maakte. En den dag nadat de eerste Nederlandsche vliegboot de fabriek verlaten had, bleef het toestel op zijn tweede vlucht ruim een kwartier in de lucht. Er stond een stevige wind, .maar het toestel ligt zoo fantastisch vast, dat de bestuurder herhaaldelijk de kijkers kón toewuiven en geheel los vloog. En na een keurige landing werd de „Schel demeeuw" aan wal gehaald en konden wy eindelijk beslag leggen op den heer Slot, die begon met de verrassende 'mededeeling, dat hij gauw een stukje ging eten, omdat hij... over een uurtje met zijn nieuwe toestel even een kykje ging nemen in Haamstede, waar men een jubileum van de Luchtvaartschool vierde 1 e De heer Slot bleek uitermate voldaan over de tot dusver verkregen ervaringen en vertelde ons naast verschillende feiten die wij hierboven reeds vermeld hebben, dat h\j bijzonder erkentelijk is voor de toestem ming om voor de noodzakelijke proefvluch ten gebruik te maken van de marine luchthaven te Veere. Om te bewijzen dat de Nederlandsche vliegtuigindustrie vliegboo- ten kan bouwen, heeft hij dit toestel ge construeerd, dat hij zelf invliegt in 'de eer ste plaats omdat hij er volledig vertrouwen' in heeft en 'bovendien om op deze wrjze vertrouwd te raken met de speciale moei-' lijkheden van het waterwerk. Vooral de bouw van den bodem is een groot pro bleem, waarbij het op uiterste nauwkeurig' Héld aankomt éh waarbij vorm van het ge heel en sterkte van het gebruikte materiaal, een groote rol spelen. En de heer Slot was tevreden en heel gelukkig, nu gebleken is, dat zijn berekeningen kloppen. Het toestel ligt uiterst stabiel en de bediening is zoo mogelijk nog eenvoudiger dan bij de „Schel demusch" toch reeds het geval is. De P.H.-A.L.K. wil een goedkoop water-sport- vliegtuig zijn, dat door ieder die een brevet bezit gemakkelijk gevlogen kan worden. De heer Slot is niet voornemens het op de markt te brengen, alvorens hij het zelf nog geruimen tijd gevlogen heeft in alle mogelijke weersomstandigheden, om even- tueele kinderziektes waarvan echter nog niets gebleken is afdoende te ver helpen. Even later werd op onverwachte wijze bewezen hoè betrouwbaar het toestel reeds is. Te tien voor drie Zaterdagmiddag startte dc P.H.-A.L.K. voor Haamstede en de af spraak was, dat het een uurtje later terug zou zijn. En na met pleizier den vlotten start van het kleine kittige ding te hebben gade geslagen, kortten de toeschouwers zich den tijd met zwemmen, luieren, flirten en meer van die aangename verpoozingen. Maar het wérd vier uur, kwart over vier, half vijfgeen Slot. Kwart voor vijfnog niets. En toen om kwart over vijf nog altijd niets vernomen was, werden de wachtenden toch wel ongerust en werd het vliegveld Haamstede opgebeld om te informeeren of men daar iets meer wist. En dit bleek in derdaad het geval te zijn, tenminste dat scheen zoo zooals straks blijken zal. „De „Scheldemeeuw" heeft motorstoring en wordt naar Veere gesleept", klonk de ge ruststellende mededeeling. Maar te kwart voor zevenklonk motorgeronk en daar kwam de P.H.-A.L.K. parmantig aanvliegen of er niets gebeurd was De heer Slot ver telde ons, dat boven de Zuidkust van Goe dereede de olietamperatuur te hoog werd, zoodat hij de keus had tusschen doorvlie gen en den motor vernielen, of dalen. Hij besloot tot het laatste en wist de kist veilig in de branding nabij het stille strand van Goedereede neer te zetten. Een schipper heeft de boot later uit de branding gesleept. Toen de „Scheldemeeuw" in wat rustiger water was gekomen, gaf de bestuurder opnieuw gas en korten tijd later kende de verbazing van de menschen in de vlieg- haven geen grenzen, toen daar de „Schel demeeuw" volmaakt onbeschadigd en in de beste orde kwam neerstrijken. Er is dus alleszins reden om de verdere ontwikkeling van dit toestel in de naaste toekomst aandachtig gade te slaan. Onge twijfeld biedt ons waterrijke land (en Indië niet te vergeten) groote mogelijkheden voor een billijk water-sportvliegtuig. De tot dusver verkregen resultaten stemmen bij zonder hoopvol en wijzen er op, dat het de Nederlandsche vliegtuig-industrie niet aan durf en frisch initiatief ontbreekt. zijn de aardbeien GOEDKOOP! Liefhebsters van aardbeienjam: neemt Uw kans waarl Nu is het de go.ede tijd om re te maken. Zelf I Het Opektal !n 10 minuten de fijnste jams gereed! Geen verkleuren, geen verdam» pen in den korten kooktijd van .10 minuten.. Dus mèer jam én fijner jam! £n goedkooper omdat U mét Opekta suiker en brandstof spaart. Uitvoerige recepten bij elke verpakking. Fleschjes 60. ct., pakjes 15 en 28 ct MAAK ZELF JAM MET IN 10 MINUTEN Neé. Opett» Mij. Si'ngef 400. Tetef. 37059, Am«iitretom-C Het Badhuis aan de Bonedijkestraat. Gedurende de week van 15 tot 20 Juni wérden in hét badhuis 362 baden genomen en wel 257'door heer en,' j4 door dames en 21 door kinderen. Paviljoen Wilhelmina. De bezoekers van Paviljoen Wilhelmina vinden daar sinds Zaterdag een ander en semble, dat met veel vroolrjkheid de stem ming erin brengt. Deze vijf-man. band met ras-echte Hollandsche jongens, ook al noemt zij zich „Black and White Show and Step Band", telt eenige goede stepdansers, van wie voor al de drummer uitblinkt, terwijl het voor het jonge publiek een ware attractie is te dansen op de opwindende, streng rhythmi- sche jazz-muziek van deze band, welke haar eigen klanken heeft en veel bijval verwerft. De directie van. „Wilhelmientje" bracht Zaterdag en Zondag als extra een zeer mooi zangnummer met de in schilderachtige kleedij gestoken Corsicaansche chansonniêre Cecile Marcelli, die over een zuiver en be schaafd orgaan bleek te beschikken en te recht met haar temperamentvol voorgedra gen Napolitaansche canzones en Fransche chansons een geweldig succes behaalde. Het nieuws van den dag in beeld. Foto's in onze Tijdinghal. Constructeur T. E. Slot van de N.V. Kon. Mij. „de Schelde" heeft na de „Schelde musch", thans een vliegboot, de „Schelde meeuw" gebouwd. Zaterdag heeft de „Schel demeeuw in de Marine Luchtvaartbasis Veere uitstekend geslaagde proefvluchten gemaakt. Een vrachtauto in beslag genomen. Zaterdag werd een bestuurder van een vrachtauto door de politie aangehouden, omdat vermoed werd, dat de stuurinrich ting niet functioneerde. Bij een ingesteld deskundig' onderzoek bleek de geheele toe stand van den wagen zoodanig te zijn, dat het voertuig, een gevaar voor den weg op leverde. Op last van den commissaris van politie is de vrachtauto in beslag genomen. Valsch rywielbelastingmerk. Zaterdagavond hield de politie een 18- jarigen jongen uit Middelburg aan, die op zijn rijwiel een valsch belastingplaatje voer de. Dit plaatje, een afdruk van een geldig belastingmerk, was gemaakt van karton met goudbrons besmeerd. De aangehoudene gaf voor dat zijn eigen plaatje gestolen was en dat hij geen geld had om een nieuw te koopen en daarom een valsch plaatje had gemaakt. Hoewel dit feit valt onder den titel „Valschheid in zegels en merken" uit ons •wetboek van strafrecht, (waarop een maxi mum gevangenisstraf van 6 jaar is gesteld), is de jongen na verhoor door den commis saris van politie in vrijheid gesteld en aan het ouderlijk gezag teruggegeven. Het rijwiel is evenwel in beslag genomen. En voor Uw foto's. En voor Uw kiekjes. Foto HENNING, Badhuisstr. 83 Onbevoegd rijden met kosteloos rijwielplaatje. Door de politie werd een jongen aange houden, die op zijn rijwiel een zgn. koste loos belastingplaatje had, waartoe hij niet gerechtigd was. Het gratis rijwielbelasting- merk is in beslag genomen. Een wïndhoosje. Het mooie warme weer had gisteravond velen op de terrassen van de verschillende inrichtingen aan het strand een plaatsje doen zoeken en men genoot er van het heer lijk zicht over den Scheldemond en van de lichtjes aan de overzijde van het water, toen te ongeveer kwart voor tien, totaal onver wacht een hevige windstoot het zand hoog opzwiepte tot op de terrassen toe, het kostte het leven van enkele ruiten en het werd een ,-,sauve qui peut" naar binnen. Even later zaten alle weer rustig op hunne plaatsen buiten. Het windhoosje had wellicht een mi nuut geduurd. MIDDELBURG De verkeersexamens. Zaterdagmiddag kwam het bestuur van de Vereeniging voor Veilig verkeer en omstreken .bijeen .met .de commissie voor op 6 en 6 Juni afgenomen examens, de deskundigen voor die examens, de jeugdi ge deelneemsters en deelnemers aan die examens en de onderwijzrs dezer kinderen en ten slotte enkele belangstellenden. On der dezen merkten wij op. den heer M. H. Boasson, wethouder van onderwijs. De voorzitter der vereeniging, jhr. F. Beelaerts van Blokland, heette de kinderen in d eerste plaats welkom en zeide, dat zij over het algemeen zeer goed hun best heb ben gedaan, zoodat van de ruim 300 er maar 18 niet zijn geslaagd. Zij zijn nu goe de wegberijders, omdat zij den weg behoor lijk kunnen berijden, maar ook goede weg bereiders. Zij geven het voorbeeld voor de na hen komenden om het verkeer goed toe te passen en daarvoor te leeren en examen te doen. Spr. wijst op den ridder St. Joris, die den draak doodde, omdat deze ieder jaar een vrouw op at, de goede rijders zijn de St. Jorissen op hét gebied van het verkeer, waarbij iederen dag slachtoffers vallen. De goede rijders bestrijden de gevaren van den dag. Spr. richt zich nu tot ae groote menschen en brengt in de eerste plaats dank aan het gemeentebestuur voor het afstaan van het Molenwater en den heer Boasson voor zijn aanwezigheid, verder het onderwijzend per soneel, dat direct bereid was zich op dit nieuwe leervak toe te leggen. Zij mogen ook dank zien in het mooi bereikte succes dank brengt spr. aan de leden der examen commissie en aan de examinatoren, aan bestuur en leeraren van de Ambachtsschool voor alles wat zij deden, o.a. het in orde brengen van het Molenwater verder nog aan de commandanten vah; rijksveldwaeht en marechaussée en ook aan den heer Heijt, die de diploma's keurig inschreef. Onder luid applaus bracht spr. specialen dank aan den secretaris der vereeniging, den heer R. A. Avink, inspecteur van po litie,: die steeds in de weer is voor de vereeniging, ook speciaal op de examen- dagen. De heer mr. J. B. Besier, voorzitter van de examencommissie, waarin ook zitting had de heer mr. J. M. Pilaar en R. A. Avink, bracht dank voor den arbeid van den heer Sandijk, tweeden secretaris. Spr. deel de dan mede, dat 314 candidaten waren aangegeven, 18 daarvan deden wel aan het schriftelijk, doch niet aan het practische examen mede, doch van de. toen nog resten den waren er maar 19 die geen diploma konden krijgen. Deze hadaen te ernstige fouten gemaakt, het is jammer, maar er is niets aan te doen. Spr. hoopt, dat de ge slaagden goede resultaten van hun diplo ma zullen hebben. Het schriftelijk gedeelte was niet het moeilijkste, er werden ge middeld 2 of 3 fouten, gemaakt, het hoogste aantal was 11, er waren er ook verschil lenden, die nul fouten hadden. Ook bij het practische examen waren de fouten 2 of 3 gemiddeld. Men heeft bij de.beoordcelingen rekening gehouden met het feit, dat de .fiets- en wandelpaden niet makkelijk te onderschei den waren en heeft de veel voorkomende fout, dat men niet begreep op het verplichte rijwielpad te moeten rijden, vergeven. Ook het te laat stoppen bij een stoplgn was een Jew «Scsjf De eerste Nederlandsche vliegboot be wijst haar zeewaardigheid. De staking te Antwerpen geëindigd. (Buitenland) Oud-minister Verschuur pleit voor muntcorrectie. Binnenland Opening van het nieuwe gemeentehuis te Zoutelande. (Provincie)> Ernstig verkeersongeval nabij Arnhem één doode, vele gewonden. (Gemengd nieuws). Bloedige onlusten in Roemenië. (Buitenland.) Het verkeer eischt weer verschillende slachtoffers. (Gemengd nieuws), Palestina bligft onrustig. (Buitenland:), ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN veel voorkomende verg. ising. De voorzitter ging vervolgens over tot het uitreiken der diploma's. Weer een. Hedenmorgen gleed een paard, gespannen voor een vrachtwagen, bij het uitwijken voor tegenliggers uit op de gladde steenen in de Langedelft. Verschillende toegeschoten personen wisten het beest spoedig overeind te helpen. Het dier kwam er goed af, doch het lemoen van den wagen was stuk. Het komt herhaaldelijk voor, dat- de vier voeters op de koperslakkeien, nu deze gaan slijten, komen te vallen. Het is voor de bestuurders een waarschu wing hun dieren zoo goed mogelijk in de hand te houden. Benoeming tot adjunct-inspecteur bij de P.T.T. Benoemd tot referendaris der posterijen, telegrafie en telefonie de referendaris 2e klasse P. C. Demmer van het inspectiebu reel te 's-Gravenhage, onder gelijktijdige aanwijzing als adjunct-inspecteur aan het inspectiebureel te Middelburg. Overeenkomst met de Godshuizen. Op 30 Juni zal de loopende overeenkomst tusschen de gemeente en het bestuur der Godshuizen met betrekking tot verpleging en behandeling van patiënten in het Gast huis een einde nemen. Burg. en Weth. stellen den raad voor om die overeenkomst opnieuw voor 1 jaar, derhalve tot 1 Juli 1937, onder dezelfde voorwaarden en bepalingen als de thans geldende te verlengen, nu het te verbou wen Gasthuis wel niet vóór 1 Juli 1937 in gebruik zal kunnen worden genomen. Ged. Staiten en het bestuur der Gods huizen kunnen zich met deze verlenging vereenigen, van het Burgerlijk Armbestuur was nog geen bericht ingekomen. Verordening op de heffing van leges. Bij het Kon. besluit ter vaststelling van voorschriften omtrent het aanleggen, in richten en bijhouden van bevolkingsregis ters en het doen der daartoe vereischte opgaven, is bepaald, dat het verstrekken van inlichtingen of opgaven aan andere openbare diensten, behalve departementen van algemeen bestuur, provinciale bestu ren, den burgerlijken stand, het openbaar ministerie, en de rijksstatistiek, alsmede aan openbare instellingen en -bedrijven, geschiedt volgens een door den raad vast te stellen tarief, dat per inlichting of op gaven ten hoogste 5 cent mag bedragen en voor een geldig blijvend abonnement voor 100, 500, 1000 of 10.000 inlichtingen of op gaven afnemende bedragen in rekening kunnen worden gebracht. Burg. en Weth. van Middelburg stellen voor het bedrag te bepalen op 5 cent en vervolgens 4, 3, 2 en 1 cent en het tarief VOLKSGEZONDHEIDS- EN VEILIGHEIDSHOEKJE Zoolang niet iedereen kan zwemmen, moet elke zwemmer(ster) kunnen redden. Vraagt niet naar leeftijd, maar leert het nog heden.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1936 | | pagina 1