MAANDAG
22 JUNI
De eerste Nederlandsche vliegboot bewijst haar
zeewaardigheid.
No. 145
74e Jaargang -
UitgaveFirma F. VAN DE VELDE Jr., Walstraat 58-60, Vlissingen. Tslei. 10. Postrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
5(
STADS- EN PROVÏNCIENÏEÜWS
QJicurUwissen
1936;
VUSS1NGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland
en Frankrijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels f 1.25; iedere regel meer 25 cent. Bij abonnetnen
speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 15 regels 50 ct. Iedere regel
meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels f 1.—alles bij vooruitbetaling
De abonné's in 't bezit eener 4 Oflfl Sulden biJ levens-
Polis, zijn GRATIS verze- 11IIII1 lange ongeschikt-
kerd tegen ongelukken voor: JLwUU heid tot werken.
gulden bij dood Qflfl gulden bij verlies 4
jyiüJ een ongeluk. OUO hand, voet of oog. J
gulden bij verlies 4 DA gulden bij verlies ft P
J een duim. I.UU wijsvinger. UU
gulden bij verlies
van een
anderen vinger.
AANGESLOTEN BIJ HET
BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE
NEDERLANDSCHE
DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit twee bladen. - Eerste blad.
„De Scheldemeeuw" slaat de vleugels uit.
Een interview met constructeur Slot.
Een prachtige zomerdag in het vredige
Veere
Knarsend slaan de remmen van onze auto
aan en wij komen juist bijtijds om te zien,
hoe in de marine vliegtuigbasis Veere een
klein watervliegtuig naar de starthelling
gereden wordt. Het is de P.H.-A.L.K., ofte
wel de „Scheldemeeuw", de eerste vlieg
boot die de Nederlandsche vliegtuigin
dustrie gebouwd heeft en die Vrijdag de
fabrieken van de N.V. Kon. Mjj. „De Schel
de" te Vlissingen verlaten heeft. Dit is een
belangrijke gebeurtenis voor de Nederland
sche vliegtuigindustriede Dornier-vlieg-
booten, die de Marine gaarne gebruikt, ko
men uit het buitenland Fokker bouwt wa
tervliegtuigen met drijvers maar vlieg-
booten werden tot dusver in Nederland niet
vervaardigd.
Toen „De Schelde" na het succes met dè
„Scheldemusch" besloot constructeur Slot
gelegenheid te geven tot het bouwen van
een kleine vliegboot voor sport-doeleinden,
stond men direct voor groote moeilijkheden,
amdat alles wat hiermede verband houdt,
voor Nederland nieuw is. Dat „De Schelde"
desondanks de kostbare proefnemingen
heeft aangedurfd, verdient waardeering ;en
dat de eerste vliegboot die de fabriek ver
laten heeft, dusdanige eigenschappen ver
toont, dat de marine-vliegers er en
thousiast over zijn, stemt hoopvol voor de
toekomstmogelijkheden van de Nederland
sche vliegtuigindustrie.
De P.H.-A.D.K. is (met uitzondering van
de 36 P.K. Praga-motor, die uit Tsjecho-
Slovakije komt) geheel door Hollandsche
arbeiders op „De Schelde" gebouwd. Het is,
zooals reeds gezegd, een vliegbooteen
dubbeldekker met twee kleine drijvertjes
aan de punten der onder vleugels. De vleu
gels hebben, een spanwijdte van 6 M. 70 de
lengte van het toestel is 5 M. 70, het ge
wicht 200 K.G. Hoewel de snelheid nog niet
officieel bepaald is, wordt deze door des
kundigen op 120/130 K.M. per uur geschat;
de tank kan benzine bevatten voor drie uur
vliegen, zoodat het toestel een actie-radius
van pl.m. 360/390 K.M, lieeft. Het is een
één-persoons-sporttoestel met een cabine,
die ruimte biedt om nog wat bagage mee
te nemen. En de ervaringen met de „Schel
demusch" opgedaan zijn zóó goed, dat de
vleugels met de Handley Page Slots op pre
cies dezelfde wijze gebouwd zijn, als bij ge
noemd toestel het geval is, terwijl ook bij
de „Scheldemeeuw" de 36 P.K. Praga-motor
achterin is geplaatst. De boot is rood ge
schilderd de vleugels en roeren zijn zilver,
zoodat het geheel een uiterst vroolijken in
druk maakt, zooals een goed sporttoestel
betaamt.
Maareen sporttoestel moet vóór alles
goed kunnen vliegen en om ons persoonlijk
te overtuigen hoe het daarmee gesteld was,
zijn wij Zaterdagmiddag naar Veere geto
gen, waar wy, zooals reeds gemeld, „De
Scheldemeeuw" startklaar vonden. En naast
het toestel stond onze oude bekende, con
structeur T. E. Slot, zwemvest om en vlieg-
kap reeds op het hoofd. Even een korte be
groeting en de afspraak om straks wat te
praten en daar ging de P.H.-A.L.K. te wa
ter. Vol verwachting slaarPwij de dingen
die komen gaan gade. Want eerst Vrijdag
heeft het toestel de fabriek verlaten en, na
wat gevaren te hebben, is het Vrijdagavond
.even in de lucht geweest. Dit wordt de
eerste vlucht van eenigen duur en het be
hoeft dus geen verwondering te baren, dat
de toeschouwers in spanning verkeeren.
Want de heer Slot moge den naam hebben
van een bekwaam constructeur te zijn, de
practijk zal ten slotte moeten bewijzen dat
zijn vliegboot inderdaac. goed is.
»,....De „Scheldemeeuw" taxiet het ka
naal uit, het Veersche gat ineen roffe
lend geluid als de motor op volle toeren
draaitdaar gaat de P.H.-A.L.K. Het
schuimende water spat op60 Meter
70 Meter80 Meterde boot komt
vrij en met een aanloop van nog geen 100
Meter heeft de „Scheldemeeuw" het lucht
ruim gekozen. Een bijna ongelooflijke pres
tatie van het kleine toestel, die de aan
wezige deskundigen enthousiast maakte. En
den dag nadat de eerste Nederlandsche
vliegboot de fabriek verlaten had, bleef het
toestel op zijn tweede vlucht ruim een
kwartier in de lucht. Er stond een stevige
wind, .maar het toestel ligt zoo fantastisch
vast, dat de bestuurder herhaaldelijk de
kijkers kón toewuiven en geheel los vloog.
En na een keurige landing werd de „Schel
demeeuw" aan wal gehaald en konden wy
eindelijk beslag leggen op den heer Slot, die
begon met de verrassende 'mededeeling, dat
hij gauw een stukje ging eten, omdat hij...
over een uurtje met zijn nieuwe toestel even
een kykje ging nemen in Haamstede, waar
men een jubileum van de Luchtvaartschool
vierde 1
e
De heer Slot bleek uitermate voldaan
over de tot dusver verkregen ervaringen en
vertelde ons naast verschillende feiten die
wij hierboven reeds vermeld hebben, dat h\j
bijzonder erkentelijk is voor de toestem
ming om voor de noodzakelijke proefvluch
ten gebruik te maken van de marine
luchthaven te Veere. Om te bewijzen dat de
Nederlandsche vliegtuigindustrie vliegboo-
ten kan bouwen, heeft hij dit toestel ge
construeerd, dat hij zelf invliegt in 'de eer
ste plaats omdat hij er volledig vertrouwen'
in heeft en 'bovendien om op deze wrjze
vertrouwd te raken met de speciale moei-'
lijkheden van het waterwerk. Vooral de
bouw van den bodem is een groot pro
bleem, waarbij het op uiterste nauwkeurig'
Héld aankomt éh waarbij vorm van het ge
heel en sterkte van het gebruikte materiaal,
een groote rol spelen. En de heer Slot was
tevreden en heel gelukkig, nu gebleken is,
dat zijn berekeningen kloppen. Het toestel
ligt uiterst stabiel en de bediening is zoo
mogelijk nog eenvoudiger dan bij de „Schel
demusch" toch reeds het geval is. De
P.H.-A.L.K. wil een goedkoop water-sport-
vliegtuig zijn, dat door ieder die een brevet
bezit gemakkelijk gevlogen kan worden.
De heer Slot is niet voornemens het op
de markt te brengen, alvorens hij het zelf
nog geruimen tijd gevlogen heeft in alle
mogelijke weersomstandigheden, om even-
tueele kinderziektes waarvan echter nog
niets gebleken is afdoende te ver
helpen.
Even later werd op onverwachte wijze
bewezen hoè betrouwbaar het toestel reeds
is. Te tien voor drie Zaterdagmiddag startte
dc P.H.-A.L.K. voor Haamstede en de af
spraak was, dat het een uurtje later terug
zou zijn. En na met pleizier den vlotten start
van het kleine kittige ding te hebben gade
geslagen, kortten de toeschouwers zich den
tijd met zwemmen, luieren, flirten en meer
van die aangename verpoozingen. Maar
het wérd vier uur, kwart over vier, half
vijfgeen Slot. Kwart voor vijfnog
niets. En toen om kwart over vijf nog altijd
niets vernomen was, werden de wachtenden
toch wel ongerust en werd het vliegveld
Haamstede opgebeld om te informeeren of
men daar iets meer wist. En dit bleek in
derdaad het geval te zijn, tenminste dat
scheen zoo zooals straks blijken zal. „De
„Scheldemeeuw" heeft motorstoring en
wordt naar Veere gesleept", klonk de ge
ruststellende mededeeling. Maar te kwart
voor zevenklonk motorgeronk en daar
kwam de P.H.-A.L.K. parmantig aanvliegen
of er niets gebeurd was De heer Slot ver
telde ons, dat boven de Zuidkust van Goe
dereede de olietamperatuur te hoog werd,
zoodat hij de keus had tusschen doorvlie
gen en den motor vernielen, of dalen. Hij
besloot tot het laatste en wist de kist veilig
in de branding nabij het stille strand van
Goedereede neer te zetten. Een schipper
heeft de boot later uit de branding gesleept.
Toen de „Scheldemeeuw" in wat rustiger
water was gekomen, gaf de bestuurder
opnieuw gas en korten tijd later kende de
verbazing van de menschen in de vlieg-
haven geen grenzen, toen daar de „Schel
demeeuw" volmaakt onbeschadigd en in de
beste orde kwam neerstrijken.
Er is dus alleszins reden om de verdere
ontwikkeling van dit toestel in de naaste
toekomst aandachtig gade te slaan. Onge
twijfeld biedt ons waterrijke land (en Indië
niet te vergeten) groote mogelijkheden voor
een billijk water-sportvliegtuig. De tot
dusver verkregen resultaten stemmen bij
zonder hoopvol en wijzen er op, dat het de
Nederlandsche vliegtuig-industrie niet aan
durf en frisch initiatief ontbreekt.
zijn de aardbeien GOEDKOOP!
Liefhebsters van aardbeienjam: neemt Uw kans
waarl Nu is het de go.ede tijd om re te maken.
Zelf I Het Opektal !n 10 minuten de fijnste
jams gereed! Geen verkleuren, geen verdam»
pen in den korten kooktijd van .10 minuten..
Dus mèer jam én fijner jam! £n goedkooper
omdat U mét Opekta suiker en brandstof
spaart. Uitvoerige recepten bij elke verpakking.
Fleschjes 60. ct., pakjes 15 en 28 ct
MAAK ZELF JAM MET
IN 10 MINUTEN
Neé. Opett» Mij. Si'ngef 400. Tetef. 37059, Am«iitretom-C
Het
Badhuis aan de Bonedijkestraat.
Gedurende de week van 15 tot 20 Juni
wérden in hét badhuis 362 baden genomen
en wel 257'door heer en,' j4 door dames en 21
door kinderen.
Paviljoen Wilhelmina.
De bezoekers van Paviljoen Wilhelmina
vinden daar sinds Zaterdag een ander en
semble, dat met veel vroolrjkheid de stem
ming erin brengt.
Deze vijf-man. band met ras-echte
Hollandsche jongens, ook al noemt zij zich
„Black and White Show and Step Band",
telt eenige goede stepdansers, van wie voor
al de drummer uitblinkt, terwijl het voor
het jonge publiek een ware attractie is te
dansen op de opwindende, streng rhythmi-
sche jazz-muziek van deze band, welke haar
eigen klanken heeft en veel bijval verwerft.
De directie van. „Wilhelmientje" bracht
Zaterdag en Zondag als extra een zeer mooi
zangnummer met de in schilderachtige
kleedij gestoken Corsicaansche chansonniêre
Cecile Marcelli, die over een zuiver en be
schaafd orgaan bleek te beschikken en te
recht met haar temperamentvol voorgedra
gen Napolitaansche canzones en Fransche
chansons een geweldig succes behaalde.
Het nieuws van den dag in beeld.
Foto's in onze Tijdinghal.
Constructeur T. E. Slot van de N.V. Kon.
Mij. „de Schelde" heeft na de „Schelde
musch", thans een vliegboot, de „Schelde
meeuw" gebouwd. Zaterdag heeft de „Schel
demeeuw in de Marine Luchtvaartbasis
Veere uitstekend geslaagde proefvluchten
gemaakt.
Een vrachtauto in beslag genomen.
Zaterdag werd een bestuurder van een
vrachtauto door de politie aangehouden,
omdat vermoed werd, dat de stuurinrich
ting niet functioneerde. Bij een ingesteld
deskundig' onderzoek bleek de geheele toe
stand van den wagen zoodanig te zijn, dat
het voertuig, een gevaar voor den weg op
leverde.
Op last van den commissaris van politie
is de vrachtauto in beslag genomen.
Valsch rywielbelastingmerk.
Zaterdagavond hield de politie een 18-
jarigen jongen uit Middelburg aan, die op
zijn rijwiel een valsch belastingplaatje voer
de. Dit plaatje, een afdruk van een geldig
belastingmerk, was gemaakt van karton
met goudbrons besmeerd.
De aangehoudene gaf voor dat zijn eigen
plaatje gestolen was en dat hij geen geld
had om een nieuw te koopen en daarom een
valsch plaatje had gemaakt.
Hoewel dit feit valt onder den titel
„Valschheid in zegels en merken" uit ons
•wetboek van strafrecht, (waarop een maxi
mum gevangenisstraf van 6 jaar is gesteld),
is de jongen na verhoor door den commis
saris van politie in vrijheid gesteld en aan
het ouderlijk gezag teruggegeven.
Het rijwiel is evenwel in beslag genomen.
En voor Uw foto's.
En voor Uw kiekjes.
Foto HENNING, Badhuisstr. 83
Onbevoegd rijden met kosteloos
rijwielplaatje.
Door de politie werd een jongen aange
houden, die op zijn rijwiel een zgn. koste
loos belastingplaatje had, waartoe hij niet
gerechtigd was. Het gratis rijwielbelasting-
merk is in beslag genomen.
Een wïndhoosje.
Het mooie warme weer had gisteravond
velen op de terrassen van de verschillende
inrichtingen aan het strand een plaatsje
doen zoeken en men genoot er van het heer
lijk zicht over den Scheldemond en van de
lichtjes aan de overzijde van het water, toen
te ongeveer kwart voor tien, totaal onver
wacht een hevige windstoot het zand hoog
opzwiepte tot op de terrassen toe, het kostte
het leven van enkele ruiten en het werd een
,-,sauve qui peut" naar binnen. Even later
zaten alle weer rustig op hunne plaatsen
buiten. Het windhoosje had wellicht een mi
nuut geduurd.
MIDDELBURG
De verkeersexamens.
Zaterdagmiddag kwam het bestuur
van de Vereeniging voor Veilig verkeer en
omstreken .bijeen .met .de commissie voor
op 6 en 6 Juni afgenomen examens, de
deskundigen voor die examens, de jeugdi
ge deelneemsters en deelnemers aan die
examens en de onderwijzrs dezer kinderen
en ten slotte enkele belangstellenden. On
der dezen merkten wij op. den heer M. H.
Boasson, wethouder van onderwijs.
De voorzitter der vereeniging, jhr. F.
Beelaerts van Blokland, heette de kinderen
in d eerste plaats welkom en zeide, dat zij
over het algemeen zeer goed hun best heb
ben gedaan, zoodat van de ruim 300 er
maar 18 niet zijn geslaagd. Zij zijn nu goe
de wegberijders, omdat zij den weg behoor
lijk kunnen berijden, maar ook goede weg
bereiders. Zij geven het voorbeeld voor de
na hen komenden om het verkeer goed toe
te passen en daarvoor te leeren en examen
te doen.
Spr. wijst op den ridder St. Joris, die den
draak doodde, omdat deze ieder jaar een
vrouw op at, de goede rijders zijn de St.
Jorissen op hét gebied van het verkeer,
waarbij iederen dag slachtoffers vallen. De
goede rijders bestrijden de gevaren van den
dag.
Spr. richt zich nu tot ae groote menschen
en brengt in de eerste plaats dank aan het
gemeentebestuur voor het afstaan van het
Molenwater en den heer Boasson voor zijn
aanwezigheid, verder het onderwijzend per
soneel, dat direct bereid was zich op dit
nieuwe leervak toe te leggen. Zij mogen
ook dank zien in het mooi bereikte succes
dank brengt spr. aan de leden der examen
commissie en aan de examinatoren, aan
bestuur en leeraren van de Ambachtsschool
voor alles wat zij deden, o.a. het in orde
brengen van het Molenwater verder nog
aan de commandanten vah; rijksveldwaeht
en marechaussée en ook aan den heer Heijt,
die de diploma's keurig inschreef.
Onder luid applaus bracht spr. specialen
dank aan den secretaris der vereeniging,
den heer R. A. Avink, inspecteur van po
litie,: die steeds in de weer is voor de
vereeniging, ook speciaal op de examen-
dagen.
De heer mr. J. B. Besier, voorzitter van
de examencommissie, waarin ook zitting
had de heer mr. J. M. Pilaar en R. A.
Avink, bracht dank voor den arbeid van den
heer Sandijk, tweeden secretaris. Spr. deel
de dan mede, dat 314 candidaten waren
aangegeven, 18 daarvan deden wel aan het
schriftelijk, doch niet aan het practische
examen mede, doch van de. toen nog resten
den waren er maar 19 die geen diploma
konden krijgen. Deze hadaen te ernstige
fouten gemaakt, het is jammer, maar er is
niets aan te doen. Spr. hoopt, dat de ge
slaagden goede resultaten van hun diplo
ma zullen hebben. Het schriftelijk gedeelte
was niet het moeilijkste, er werden ge
middeld 2 of 3 fouten, gemaakt, het hoogste
aantal was 11, er waren er ook verschil
lenden, die nul fouten hadden.
Ook bij het practische examen waren de
fouten 2 of 3 gemiddeld.
Men heeft bij de.beoordcelingen rekening
gehouden met het feit, dat de .fiets- en
wandelpaden niet makkelijk te onderschei
den waren en heeft de veel voorkomende
fout, dat men niet begreep op het verplichte
rijwielpad te moeten rijden, vergeven. Ook
het te laat stoppen bij een stoplgn was een
Jew «Scsjf
De eerste Nederlandsche vliegboot be
wijst haar zeewaardigheid.
De staking te Antwerpen geëindigd.
(Buitenland)
Oud-minister Verschuur pleit voor
muntcorrectie. Binnenland
Opening van het nieuwe gemeentehuis
te Zoutelande. (Provincie)>
Ernstig verkeersongeval nabij Arnhem
één doode, vele gewonden.
(Gemengd nieuws).
Bloedige onlusten in Roemenië.
(Buitenland.)
Het verkeer eischt weer verschillende
slachtoffers. (Gemengd nieuws),
Palestina bligft onrustig. (Buitenland:),
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
veel voorkomende verg. ising.
De voorzitter ging vervolgens over tot
het uitreiken der diploma's.
Weer een.
Hedenmorgen gleed een paard, gespannen
voor een vrachtwagen, bij het uitwijken
voor tegenliggers uit op de gladde steenen
in de Langedelft. Verschillende toegeschoten
personen wisten het beest spoedig overeind
te helpen. Het dier kwam er goed af, doch
het lemoen van den wagen was stuk.
Het komt herhaaldelijk voor, dat- de vier
voeters op de koperslakkeien, nu deze gaan
slijten, komen te vallen.
Het is voor de bestuurders een waarschu
wing hun dieren zoo goed mogelijk in de
hand te houden.
Benoeming tot adjunct-inspecteur bij
de P.T.T.
Benoemd tot referendaris der posterijen,
telegrafie en telefonie de referendaris 2e
klasse P. C. Demmer van het inspectiebu
reel te 's-Gravenhage, onder gelijktijdige
aanwijzing als adjunct-inspecteur aan het
inspectiebureel te Middelburg.
Overeenkomst met de Godshuizen.
Op 30 Juni zal de loopende overeenkomst
tusschen de gemeente en het bestuur der
Godshuizen met betrekking tot verpleging
en behandeling van patiënten in het Gast
huis een einde nemen.
Burg. en Weth. stellen den raad voor om
die overeenkomst opnieuw voor 1 jaar,
derhalve tot 1 Juli 1937, onder dezelfde
voorwaarden en bepalingen als de thans
geldende te verlengen, nu het te verbou
wen Gasthuis wel niet vóór 1 Juli 1937
in gebruik zal kunnen worden genomen.
Ged. Staiten en het bestuur der Gods
huizen kunnen zich met deze verlenging
vereenigen, van het Burgerlijk Armbestuur
was nog geen bericht ingekomen.
Verordening op de heffing van leges.
Bij het Kon. besluit ter vaststelling van
voorschriften omtrent het aanleggen, in
richten en bijhouden van bevolkingsregis
ters en het doen der daartoe vereischte
opgaven, is bepaald, dat het verstrekken
van inlichtingen of opgaven aan andere
openbare diensten, behalve departementen
van algemeen bestuur, provinciale bestu
ren, den burgerlijken stand, het openbaar
ministerie, en de rijksstatistiek, alsmede
aan openbare instellingen en -bedrijven,
geschiedt volgens een door den raad vast
te stellen tarief, dat per inlichting of op
gaven ten hoogste 5 cent mag bedragen en
voor een geldig blijvend abonnement voor
100, 500, 1000 of 10.000 inlichtingen of op
gaven afnemende bedragen in rekening
kunnen worden gebracht.
Burg. en Weth. van Middelburg stellen
voor het bedrag te bepalen op 5 cent en
vervolgens 4, 3, 2 en 1 cent en het tarief
VOLKSGEZONDHEIDS-
EN VEILIGHEIDSHOEKJE
Zoolang niet iedereen kan zwemmen,
moet elke zwemmer(ster) kunnen
redden. Vraagt niet naar leeftijd,
maar leert het nog heden.