1000
500
300
150
100
25
WOENSDAG
2D MEI
EERSTE BLAD
SPECKENS9
Onze Gratis-Verzekering tegen Ongevallen.
VIJF HONDERD GULDEN
No. 119
74e Jaargang'
1936
Uitgave: Firma F. VAH DE VELDE Jr., Walstraat 58-60, Vlissingen. ïelel. 10. Postrekening GOT
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
DE A.S. OPENING VAN HET
WANDELHOOFD
bij SPECKENS!
BLUF OF WERKELIJKHEID
STADS-EN PRQVINC1ENIEUWS
§eliettrFewS$»ew
«au Jew
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland
en Frankiijk f3.40. Voor de overige landen bij wekei. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 et# p. regel. Kleine advertenties van 1 —5 regels 50 ct. Iedere regel
meer 10 ct, (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1 5 regels ft—, alles bij vooruitbetaling
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor:
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim.
gulden bij verlies
van een
wijsvinger.
gulden bij verlies
van een
anderen vinger.
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Middenstanders kent Uw
belang
In ons blad van Zaterdag 9 Mei heb
ben wij een oproep gepubliceerd van de
Middenstandscentrale, waarin de nering
doenden werden opgewekt tot medewer
king op 30 Mei, maar vooral ook tot
het beschikbaar stellen
van gelden noodig voor de ko
mende festiviteiten.
En in de krant van 12 dezer verscheen
een opwekking van „Gemeenschappelijk
Belang", welke organisatie haar leden
eveneens in soortgelijken zin adviseerde.
Natuurlijk stelt het comité van voor
bereiding voor de festiviteiten het op
prijs dat de middenstandsorganisaties
tot medewerking hebben besloten. Maar
een besluit is niet voldoende. Het dient
ook te worden verwezenlijktEn tot
dusver is speciaal van de financieele hulp
der leden van bovengenoemde organi
saties niet veel gebleken.
Middenstanders, het gaat hier ook om
uw eigen belang I Weest dus niet kort
zichtig en begrijpt dat ook gij er mee
gebaat zijt, als er behoorlijke belangstel
ling voor de Wandelpier komt. Het pu
bliek blijft niet op de Pier en de
neringdoenden zullen ongetwijfeld gebaat
zijn bij het welslagen van de Wandel-
hoofdexploitatie.
Zendt dus nog heden uw bijdrage aan
de Directie van de „Vlissingsche Cou
rant". Het is nu kort dag
Bei Speck ens op en bestel eens
Tarvo-brood. Dan krijgt U het
heerlijkste brood dat U zich denken
kunt, voedzaam en licht verteerbaar I
In den perkamenten zak met den
Tarvo-Boer.Bestel heden echt Tarvo-
brood bij Speckens! 11 cent.
Modelbakkerij
Coosje Buskenstraat 76. Telefoon 73,
Wegens den Hemelvaartsdag
zal de „Vlissingsche Courant"
Donderdag 21 Mei niet ver
schijnen.
Wat men in Downingstreet over de
toekomst van Abessinië denkt.
Zal Mussolini zijn koloniale rijk
militariseeren
Nergens heerschfc er grootere onzekerheid
over den toekomstigen koers van de Engel-
sche politiek dan in Engeland zelf. Maar
ondanks alle tegenstrijdige opvattingen in
de regeering, in de parleraentspartijen en
tenslotte in het volk zelf, zou het toch zeer
gevaarlijk zijn, indien men thans tot de slot
som kwam, dat Engeland uit bet „bittere
gevoel van deemoediging" zoo noemde
Baldwin het resultaat van den Abessijn-
schen oorlog geon consequenties zou
trekken. Deze consequenties behoeven niet
van vandaag of morgen getrokken te wor
den, maar Engeland, dat leert de wereldge
schiedenis, pleegt de nederlagen of een ver
mindering van zijn prestige nimmer te ver
geten.
Wat kan er thans gebeuren
Maar wat kan er thans practisch in den
eersten tijd geschieden? Wat zal Italië
doen Tusschen twee dingen moet men een
scherp onderscheid maken daar is eerstens
de nederlaag van den Negus en tweedens
de annexatie van Abessinië door Italië. In
den grond van de zaak interesseert men zich
in Downingstreet en in de Ci+v niet in het
minst voor het lot van den koning der* ko
ningen. Hij was slechts een figuur, die men
op grond van zeer bepaalde overwegingen in
het brandpunt der belangstelling had ge
plaatst. De verovering van Abessinië echter
en de stichting van een groot Oost-Afri-
kaansch koloniaal rijk door Italië is voor
het Britsche Empire een kwestie van de al
lergrootste beteekenis. De Italianen blok-
kecren daarmede den directer; weg van
Noord- naar Zuid-Afrika, Egypte en de
Soedan zijn afgesneden en het is begrijpe
lijk, dat de vertegenwoordigers van de Unie
van Zuid-Afrika, die dezer dagen te Londen
vertoefden, met allen nadruk op een voort
zetten der sancties aangedrongen hebben,
om Italië dusdoende tenminste economisch
op de knieën te dwingen.
Overigens staan de economische gevolgen
van den oorlog in Engeland op den voor
grond en niet de juridische clausules en be
palingen, waarover veel te Gerève gespro
ken is. De vraag is namelijk, of de Italianen
in staat zullen zijn, met hun Oost-Afri
kaan sch rijk en met Abessinië in het bijzon
der economisch iets aan te vangen, d.w.z. of
Italië financieel sterk genoeg is, om de aan
gekondigde kolqniale ontsluiting van Abes
sinië ten uitvoer te brengen. Kort na de be
zetting van Addis Abeba begaven zich eeni-
ge Italiaansche economen naar Londen,
verkenden daar voorzichtig het terrein en
hielden tenslotte eenige voordrachten in de
meest voorname clubs der Engelsche koop
lieden en bankiers. Dc Italianen schilderden
de toekomstmogelijkheden van Ethiopië in
de schoonste kleuren af en drongen er ten
slotte bij hun Engelsche toehoorders op aan,
zich financieel btf de exploitatie van het
land te interesseeren. Zulks z*u zeker niet
in hun nadeel zijn
Inderdaad schenen eenige bankiers be
reid, op eventueele leeningen in te teekenen.
En voor Uw foto's.
En voor Uw kiekjes.
Foto HENNING, Badhulsstr. 63
Zeer spoedig kwam er echter een wenk van
de regeering, waarop de groote banken hof
felijk maar beslist de aanbiedingen der Ita
lianen van de hand wezen. Nu, indien het
werkelijk vast zou staan, dat Abessinië nog
groote schatten herbergt, dan zou mis
schien de wenk van de regeering minder re
sultaat hebben opgeleverd, wane business is
business. De deskundigen van bet Britsche
ministerie van koloniën meenen echter, dat
Mussolini's aankondiging van de exploitatie
van Abessinië slechts een bluf is. Abessinië
zou in het geheel geen groote bodemrijk-
dommen bezitten en in geen geval zouden de
geïnvesteerde sommen in een juiste verhou
ding tot het resultaat staan, want alleen
reeds voor het aanleggen van de noodzake
lijke spoor- en autowegen zouder. er milliar-
den noodig zijn.
Italië contra Volkenbond?
Blijft dus nog de politieke winst der Ita
liaansche overwinning. Hoewel men er te
Londen niét aan twijfelt, dat Mussolini op
het oogenblik veel troeven in de hand heeft
en kennelijk ook van plan is, öpze zoo spoe
dig mogelijk uit te spelen, zoo is men toch
van meening, dat de duce oc* hier bluft.
Locarno en Stresa zijn weliswaar dood,
doch de groote vraag is, of Mussolini wer
kelijk van plan is, een anti-Volkenbonds
front te vormen, dat dan uit Italië, Albanië,
Hongarije, Oostenrijk, Duitschland en Japan
samengesteld zou zijn.
Het gevaar van een dergelijke frontvor
ming bestaat daarover is men het ook te
Londen eens. Maar een dergelijk front is
nog steeds niet tot star d gekomen en
Duitschland b.v. twijfelt- nog steeds zich
openlijk aan Italiaansche zijde te scharen,
daar Berlijn in de eerste plaats wil trachten
met Engeland op goeden voet te komen.
Wat men in Engeland vreest, is niet een
verhoogde activiteit van Mussok'ni in Euro
pa, doch in Afrika. Daar, en niet in ons we
relddeel, ligt het critieke punt van de En-
gelsch-Italiaansche betrekkingen. Het gaat
om de heerschappij over de Middellandsche
Zee en het Suezkanaal, om het in stand
houden van de directe verbindirg tusschen
Noord- en Zuid-Afrika. Slechts daarom is
Abessinië voor Engeland van d^ allergroot
ste beteekenis.
Een van de meest duistere punten in dit
probleem is voor Engeland de houding van
de Vereenigde Staten. De U.S.A. hebben de
sanctiepolitiek tegen Italië van de hand ge
wezen, en groote Amerikaanse he particu
liere ondernemingen, aan de sp'ts de Stan
dard Oil, hebben groote hoeveelheden petro
leum en andere grondstoffen aan Italië ge
leverd, ondanks het feit, dat dit niet geheel
in overeenstemming was met de door Roo
sevelt gewenschte strikte neutraliteit. Mus
solini doet op het oogenblik alle moeite,
credicten in Amerika op te nemen. Zou hij
daarbij succes boeken, dan ware deze slag
voor Engeland veel zwaarder den de neder
laag van den negus en de verwarring in Ge-
nève. Met dit geld zou Mussolim weliswaar
onmogelijk niet voorhanden zijnde rijkdom
men uit den bodem kunnen tooveren, doch
wel zijn koloniale rijk kunnen militariseeren.
vliegtuig er van overtuigen, dat de ver
duistering dezer provincie bijna volkomen
was. In dit opzic^4: valt derhalve ook de
medewerking der bevolking te loven en
met voldoening wensch ik dit in het bij
zonder tegenover u te constateeren.
Oefening luchtbescherming.
De Commissaris der Koningin heeft aan
de burgemeesters der gemeenten in Zee
land het volgende schrijven gericht
Het is mij eene aangename taak, u mijn
dank te betuigen voor de medewerking,
door u verleend bij de op 16 dezer gehou
den algemeene oefening in de luchtbescher
ming. Ik verzoek u tevens, dezen dank
over te brengen aan het hoofd van den
luchtbeschermingsdienst in uwe gemeente
en aan het met dezen dienst verbonden
personeel.
Tot mijne groote voldoening mocht ik
ook van aanwezige deskundige autoriteiten
vernemen, dat deze oefening in elk opzicht
geslaagd kan heeten.
Persoonlijk kon ik mij vanuit het avond-
Het strandstoelen terrein.
Bij gunstig weer zal het strandstoelen
terrein aan onze badplaats morgen voor
het publiek worden opengesteld.
De heer Slot behaalt zjjn sportbrevet op de
„Scheldemusch"
Een succesook voor „de Schelde
Gisteren werd door den heer Slot het
vliegbrevet behaald op den „Scheldemusch"
op het vliegterrein Vlissingen. Hiermede is
wederom een mijlpaal, niet alleen door den
heer Slot, maar ook door onze Vlissingsche
viieghaven bereikt. Want weliswaar zijn er
meerdere Zeeuwsche vliegers, die een brevet
bezitten, maar dit is de eerste keer, dat het
brevet op Zeeuwsch grondgebied werd be
haald en dat nog wel op een bij „de Schelde"
gebouwd vliegtuig.
Als examen-commissie was door het De
partement van Waterstaat aangewezen jhr.
Wittert van Hoogland, van het departement
van Waterstaat, afd. luchtvaart en de heer
Schmidt Crans, chef-instructeur van de Na
tionale Luchtvaart School.
Tegen 10 uur arriveerde de commissie in
het snelle sportvliegtuig van den heer
Schmidt Crans in 20 minuten van Rotter
dam.
Direct werd een aanvang gemaakt met
het inbouwen van de zelf-registreerende in
strumenten, waarna om haif elf gestart
werd, om de uurs-vlucht te maken, waarbij
een hoogte van 2000 meter beieikt moest
worden. Zonder dat het „Muschje" vol gas
noodig had, werd volgende de zelfregistree-
rende instrumenten vastgesteld dat na 38
minuten deze hoogte reeds bereikt was. De
grootst bereikte hoogte was 2500 meter en
de Musch kon toen nog rustig doorstijgen.
Daarna kwamen de laplandingen, waarbij
in een afgebakend terreintje van 100 bij 300
meter geland moest worden, zonder ge
bruikmaking van den motor. Alle drie de
laplandingen werden gemakkelijk uitge
voerd. Hierop volgde het theoretisch exa
men, waarvan de heer Schmidt Crans lako-
niek zei na een half uur „een tien met een
griffel".
Daarna werden de 4 achten gevlogen,
waarbij de cirkel in het midden van het ter
rein en de lichtmast als keerpunten ge
bruikt werden. Ook deze proef, waarbij de
landing met afgezetten motor moet plaats
hebben, slaagde naar wensch.
Een succes
Om half vier werd de heer Slot bij het
behalen van zijn brevet de hand gedrukt
door de examen-commissie, de directie van
„de Schelde" en vele Zeeuwsche sportvlie
gers, die bij dit evenement aanwezig waren.
In de eerste plaats heeft de Scheldemusch
nu zijn officieele luchtwaardigbeidspapieren
en daarmede dus bewezen aan alle Neder-
landsche eischen van luchtwaardigheid te
voldoen en in de tweede plaats is in de prak
tijk aangetoond, dat dit toestel voor het be
halen van een brevet geschikt is.
De Vlissingers heben reeds vele malen de
capriolen van den „Scheldemusch" kunnen
gadeslaan en daarbij kunnen constateeren,
dat het toestel zeer gemakkelijk te hantee-
ren is. Dit blijkt ook uit het rapport van
den Rijksstudiedienst v. d. Luchtvaart,
waarin vermeld wordt dat het toestel langs-,
koers- en dwarsstabiel is het kan zoowel
met de ailerons als met het richtingsroer
Bluf of werkelijkheid? (Hoofdartikel).
Vorming van commissie van onderzoek
in Palestina ongunstig ontvangen.
(Buitenland)].
Samenstelling van de interdeparte
mentale commissie voor het Werkfonds
en werkverschaffing.
(Laatste Berichten),
Dankbetuiging" van den Commissaris
der Koningin. (Provincie).
„Het militaire vraagstuk, bezien van
liberaal standpunt". (Stadsnieuws),
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
goed bestuurd worden, terwijl er goed mee
geslipt kan worden. Het toestel is niet over-
trekbaar en valt moeilijk in eer. vrille.
De max. snelheid is 128 km/u bij 2470
t/m bij een totaal gewicht van 300 K.G. De
kruissnelheid bij 2250 t/m bedraagt ruim
110 km/u.
Enkele lezers zullen opmerken dat deze
snelheid niet groot is. Dit is ook niet noodig.
Het toestel is in de eerste plaats bestemd
voor sportvliegers, d.w.z. zij die vliegen om
te genieten van het zelf-vliegen. Voor hen
is een groote snelheid van geen belang. Be
langrijker zijn de kleine afmetingen, ge
makkelijke hanteerbaarheid op den grond,
goede vliegeigenschappen, comfortabele zit
plaats met goed uitzicht, lage aanschaf- en
onderhoudskosten. AI deze punten zijn in den
„Scheldemusch" goed verwezenlijkt. De
Mosch met zijn 6 m. vlucht en 5 m. lengte
vereischt weinig plaats in een hoekje van
den hangar. Hij kan door één persoon naai'
buiten gereden en op gang gebracht worden.
Met behulp van het bestuurbare voorwiel
kan in elke gewenschte richting getaxied
worden, onafhankelijk van de windrichting.
Dank zij de gesloten cockpit, welke een zeer,
comfortabele zitplaats heeft, kan men zon
der jas of hoed behagelijk vliegen. Het toe
stel is zeer gemakkelijk te vliegen en heeft
geen gevaarlijke eigenschappen.
Het benzineverbruik bedraagt bij kruis
snelheid ongeveer 9 liter per uur Hiermede
legt men ruim 110 K.M. af, zoodat het ver
bruik in „auto-totaal" is 112,
Krügt Vlissingen een adviesbureau voor
bestrijding van geslachtsziekten?
Aan de mededeelingen van de Nederland-
sche vereeniging voor Zedelijke Volksge
zondheid, derde reeks no. 3, ontleenen wij
met betrekking tot onze provincie het vol
gende
Door allerlei omstandigheden heeft het
werk der Feder. Commissie in Zeeland nog
slechts weinig voortgang kunnen hebben.
Den laatsten tijd' echter kon hierin verande
ring gebracht worden. Op verzoek van den
inspecteur der volksgezondheid, dr. J. S.
Bantjes, werd er weer vergaderd en de com
missie weer voltallig gemaakt, zoodat deze
nu de volgende samenstelling heeft gekre
gen dl*. J. H. B. Puylaert, voorzitterC,
Dieleman, secretaris Tholen dr. P. v.
Hecke, penningmeesterdr. J. Ch. Corne
lls mr. R. M. Dusseldorp dr. L. G. Gel
derman.
Adviseerende leden zijn dr. J. G. Bantjes,
inspecteur der Volksgezondheid dr. N. A.
Henrard dr. A. Snethlage en dr. C. Ph.
Schokking, 2e secretaris der Ver. ter Bestr,
der Gesl. ziekten.
De plannen dezer commissie, die reeds ia
vergevorderden staat zijn, bestaan hierin,
dat er te Vlissingen en te Oostburg een Ad
viesbureau zal opgericht worden onder lei
ding van dr. N. A. Henrard en te Goes eu
te Terneuzen onder leiding van dr. A<
Snethlage.
Zoodra de sociale werksters zijn aange
steld en opgeleid en de medewerking der
huisartsen is verzocht, zal dus ook in de
provincie Zeeland de bestrijding der ge
slachtsziekten ter hand genomen worden.
Vooral voor de havenplaatsen Vlissingen eii
Temeuzen, is dit van 'het allergrootste be
lang te achten.
Vergadering van den Bond van Jonge
Liberalen, afd. Vlissingen,
Gisteravond vergaderde bovengenoemde
afdeeling in het café van den heer Moeli-
ker, waarbij als spreker optrad mr. P. M.
W. J. van der Slikke, kapitein der artil
lerie te dezer stede, die als onderwerp
voor zijn voordracht gekozen had„Het
militaire vraagstuk, bezien van liberaal
standpunt".
Onze abonné P. L. G. P. te Vlissingen, houder van polis
No. 2250, had op Zaterdagavond 2 Mei I.I. het ongeluk op
den Boulevard de Ruyter nabij de Weststraat van den muur
te vallen. Tengevolge van hoofdwonden is hij zonder tot
bewustzijn te zijn gekomen overleden.
Volgens onze Polisvoorwaarden werd op Woensdag
20 Mei een uitkeering gedaan van
DE UITGEVERS.
Vlissingen, 20 Mei 1936.