1000 500 300 150 100 25 WOENSDAG 2D MEI EERSTE BLAD SPECKENS9 Onze Gratis-Verzekering tegen Ongevallen. VIJF HONDERD GULDEN No. 119 74e Jaargang' 1936 Uitgave: Firma F. VAH DE VELDE Jr., Walstraat 58-60, Vlissingen. ïelel. 10. Postrekening GOT Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen DE A.S. OPENING VAN HET WANDELHOOFD bij SPECKENS! BLUF OF WERKELIJKHEID STADS-EN PRQVINC1ENIEUWS §eliettrFewS$»ew «au Jew VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland en Frankiijk f3.40. Voor de overige landen bij wekei. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 et# p. regel. Kleine advertenties van 1 —5 regels 50 ct. Iedere regel meer 10 ct, (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1 5 regels ft—, alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor: gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim. gulden bij verlies van een wijsvinger. gulden bij verlies van een anderen vinger. AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 2 bladen Middenstanders kent Uw belang In ons blad van Zaterdag 9 Mei heb ben wij een oproep gepubliceerd van de Middenstandscentrale, waarin de nering doenden werden opgewekt tot medewer king op 30 Mei, maar vooral ook tot het beschikbaar stellen van gelden noodig voor de ko mende festiviteiten. En in de krant van 12 dezer verscheen een opwekking van „Gemeenschappelijk Belang", welke organisatie haar leden eveneens in soortgelijken zin adviseerde. Natuurlijk stelt het comité van voor bereiding voor de festiviteiten het op prijs dat de middenstandsorganisaties tot medewerking hebben besloten. Maar een besluit is niet voldoende. Het dient ook te worden verwezenlijktEn tot dusver is speciaal van de financieele hulp der leden van bovengenoemde organi saties niet veel gebleken. Middenstanders, het gaat hier ook om uw eigen belang I Weest dus niet kort zichtig en begrijpt dat ook gij er mee gebaat zijt, als er behoorlijke belangstel ling voor de Wandelpier komt. Het pu bliek blijft niet op de Pier en de neringdoenden zullen ongetwijfeld gebaat zijn bij het welslagen van de Wandel- hoofdexploitatie. Zendt dus nog heden uw bijdrage aan de Directie van de „Vlissingsche Cou rant". Het is nu kort dag Bei Speck ens op en bestel eens Tarvo-brood. Dan krijgt U het heerlijkste brood dat U zich denken kunt, voedzaam en licht verteerbaar I In den perkamenten zak met den Tarvo-Boer.Bestel heden echt Tarvo- brood bij Speckens! 11 cent. Modelbakkerij Coosje Buskenstraat 76. Telefoon 73, Wegens den Hemelvaartsdag zal de „Vlissingsche Courant" Donderdag 21 Mei niet ver schijnen. Wat men in Downingstreet over de toekomst van Abessinië denkt. Zal Mussolini zijn koloniale rijk militariseeren Nergens heerschfc er grootere onzekerheid over den toekomstigen koers van de Engel- sche politiek dan in Engeland zelf. Maar ondanks alle tegenstrijdige opvattingen in de regeering, in de parleraentspartijen en tenslotte in het volk zelf, zou het toch zeer gevaarlijk zijn, indien men thans tot de slot som kwam, dat Engeland uit bet „bittere gevoel van deemoediging" zoo noemde Baldwin het resultaat van den Abessijn- schen oorlog geon consequenties zou trekken. Deze consequenties behoeven niet van vandaag of morgen getrokken te wor den, maar Engeland, dat leert de wereldge schiedenis, pleegt de nederlagen of een ver mindering van zijn prestige nimmer te ver geten. Wat kan er thans gebeuren Maar wat kan er thans practisch in den eersten tijd geschieden? Wat zal Italië doen Tusschen twee dingen moet men een scherp onderscheid maken daar is eerstens de nederlaag van den Negus en tweedens de annexatie van Abessinië door Italië. In den grond van de zaak interesseert men zich in Downingstreet en in de Ci+v niet in het minst voor het lot van den koning der* ko ningen. Hij was slechts een figuur, die men op grond van zeer bepaalde overwegingen in het brandpunt der belangstelling had ge plaatst. De verovering van Abessinië echter en de stichting van een groot Oost-Afri- kaansch koloniaal rijk door Italië is voor het Britsche Empire een kwestie van de al lergrootste beteekenis. De Italianen blok- kecren daarmede den directer; weg van Noord- naar Zuid-Afrika, Egypte en de Soedan zijn afgesneden en het is begrijpe lijk, dat de vertegenwoordigers van de Unie van Zuid-Afrika, die dezer dagen te Londen vertoefden, met allen nadruk op een voort zetten der sancties aangedrongen hebben, om Italië dusdoende tenminste economisch op de knieën te dwingen. Overigens staan de economische gevolgen van den oorlog in Engeland op den voor grond en niet de juridische clausules en be palingen, waarover veel te Gerève gespro ken is. De vraag is namelijk, of de Italianen in staat zullen zijn, met hun Oost-Afri kaan sch rijk en met Abessinië in het bijzon der economisch iets aan te vangen, d.w.z. of Italië financieel sterk genoeg is, om de aan gekondigde kolqniale ontsluiting van Abes sinië ten uitvoer te brengen. Kort na de be zetting van Addis Abeba begaven zich eeni- ge Italiaansche economen naar Londen, verkenden daar voorzichtig het terrein en hielden tenslotte eenige voordrachten in de meest voorname clubs der Engelsche koop lieden en bankiers. Dc Italianen schilderden de toekomstmogelijkheden van Ethiopië in de schoonste kleuren af en drongen er ten slotte bij hun Engelsche toehoorders op aan, zich financieel btf de exploitatie van het land te interesseeren. Zulks z*u zeker niet in hun nadeel zijn Inderdaad schenen eenige bankiers be reid, op eventueele leeningen in te teekenen. En voor Uw foto's. En voor Uw kiekjes. Foto HENNING, Badhulsstr. 63 Zeer spoedig kwam er echter een wenk van de regeering, waarop de groote banken hof felijk maar beslist de aanbiedingen der Ita lianen van de hand wezen. Nu, indien het werkelijk vast zou staan, dat Abessinië nog groote schatten herbergt, dan zou mis schien de wenk van de regeering minder re sultaat hebben opgeleverd, wane business is business. De deskundigen van bet Britsche ministerie van koloniën meenen echter, dat Mussolini's aankondiging van de exploitatie van Abessinië slechts een bluf is. Abessinië zou in het geheel geen groote bodemrijk- dommen bezitten en in geen geval zouden de geïnvesteerde sommen in een juiste verhou ding tot het resultaat staan, want alleen reeds voor het aanleggen van de noodzake lijke spoor- en autowegen zouder. er milliar- den noodig zijn. Italië contra Volkenbond? Blijft dus nog de politieke winst der Ita liaansche overwinning. Hoewel men er te Londen niét aan twijfelt, dat Mussolini op het oogenblik veel troeven in de hand heeft en kennelijk ook van plan is, öpze zoo spoe dig mogelijk uit te spelen, zoo is men toch van meening, dat de duce oc* hier bluft. Locarno en Stresa zijn weliswaar dood, doch de groote vraag is, of Mussolini wer kelijk van plan is, een anti-Volkenbonds front te vormen, dat dan uit Italië, Albanië, Hongarije, Oostenrijk, Duitschland en Japan samengesteld zou zijn. Het gevaar van een dergelijke frontvor ming bestaat daarover is men het ook te Londen eens. Maar een dergelijk front is nog steeds niet tot star d gekomen en Duitschland b.v. twijfelt- nog steeds zich openlijk aan Italiaansche zijde te scharen, daar Berlijn in de eerste plaats wil trachten met Engeland op goeden voet te komen. Wat men in Engeland vreest, is niet een verhoogde activiteit van Mussok'ni in Euro pa, doch in Afrika. Daar, en niet in ons we relddeel, ligt het critieke punt van de En- gelsch-Italiaansche betrekkingen. Het gaat om de heerschappij over de Middellandsche Zee en het Suezkanaal, om het in stand houden van de directe verbindirg tusschen Noord- en Zuid-Afrika. Slechts daarom is Abessinië voor Engeland van d^ allergroot ste beteekenis. Een van de meest duistere punten in dit probleem is voor Engeland de houding van de Vereenigde Staten. De U.S.A. hebben de sanctiepolitiek tegen Italië van de hand ge wezen, en groote Amerikaanse he particu liere ondernemingen, aan de sp'ts de Stan dard Oil, hebben groote hoeveelheden petro leum en andere grondstoffen aan Italië ge leverd, ondanks het feit, dat dit niet geheel in overeenstemming was met de door Roo sevelt gewenschte strikte neutraliteit. Mus solini doet op het oogenblik alle moeite, credicten in Amerika op te nemen. Zou hij daarbij succes boeken, dan ware deze slag voor Engeland veel zwaarder den de neder laag van den negus en de verwarring in Ge- nève. Met dit geld zou Mussolim weliswaar onmogelijk niet voorhanden zijnde rijkdom men uit den bodem kunnen tooveren, doch wel zijn koloniale rijk kunnen militariseeren. vliegtuig er van overtuigen, dat de ver duistering dezer provincie bijna volkomen was. In dit opzic^4: valt derhalve ook de medewerking der bevolking te loven en met voldoening wensch ik dit in het bij zonder tegenover u te constateeren. Oefening luchtbescherming. De Commissaris der Koningin heeft aan de burgemeesters der gemeenten in Zee land het volgende schrijven gericht Het is mij eene aangename taak, u mijn dank te betuigen voor de medewerking, door u verleend bij de op 16 dezer gehou den algemeene oefening in de luchtbescher ming. Ik verzoek u tevens, dezen dank over te brengen aan het hoofd van den luchtbeschermingsdienst in uwe gemeente en aan het met dezen dienst verbonden personeel. Tot mijne groote voldoening mocht ik ook van aanwezige deskundige autoriteiten vernemen, dat deze oefening in elk opzicht geslaagd kan heeten. Persoonlijk kon ik mij vanuit het avond- Het strandstoelen terrein. Bij gunstig weer zal het strandstoelen terrein aan onze badplaats morgen voor het publiek worden opengesteld. De heer Slot behaalt zjjn sportbrevet op de „Scheldemusch" Een succesook voor „de Schelde Gisteren werd door den heer Slot het vliegbrevet behaald op den „Scheldemusch" op het vliegterrein Vlissingen. Hiermede is wederom een mijlpaal, niet alleen door den heer Slot, maar ook door onze Vlissingsche viieghaven bereikt. Want weliswaar zijn er meerdere Zeeuwsche vliegers, die een brevet bezitten, maar dit is de eerste keer, dat het brevet op Zeeuwsch grondgebied werd be haald en dat nog wel op een bij „de Schelde" gebouwd vliegtuig. Als examen-commissie was door het De partement van Waterstaat aangewezen jhr. Wittert van Hoogland, van het departement van Waterstaat, afd. luchtvaart en de heer Schmidt Crans, chef-instructeur van de Na tionale Luchtvaart School. Tegen 10 uur arriveerde de commissie in het snelle sportvliegtuig van den heer Schmidt Crans in 20 minuten van Rotter dam. Direct werd een aanvang gemaakt met het inbouwen van de zelf-registreerende in strumenten, waarna om haif elf gestart werd, om de uurs-vlucht te maken, waarbij een hoogte van 2000 meter beieikt moest worden. Zonder dat het „Muschje" vol gas noodig had, werd volgende de zelfregistree- rende instrumenten vastgesteld dat na 38 minuten deze hoogte reeds bereikt was. De grootst bereikte hoogte was 2500 meter en de Musch kon toen nog rustig doorstijgen. Daarna kwamen de laplandingen, waarbij in een afgebakend terreintje van 100 bij 300 meter geland moest worden, zonder ge bruikmaking van den motor. Alle drie de laplandingen werden gemakkelijk uitge voerd. Hierop volgde het theoretisch exa men, waarvan de heer Schmidt Crans lako- niek zei na een half uur „een tien met een griffel". Daarna werden de 4 achten gevlogen, waarbij de cirkel in het midden van het ter rein en de lichtmast als keerpunten ge bruikt werden. Ook deze proef, waarbij de landing met afgezetten motor moet plaats hebben, slaagde naar wensch. Een succes Om half vier werd de heer Slot bij het behalen van zijn brevet de hand gedrukt door de examen-commissie, de directie van „de Schelde" en vele Zeeuwsche sportvlie gers, die bij dit evenement aanwezig waren. In de eerste plaats heeft de Scheldemusch nu zijn officieele luchtwaardigbeidspapieren en daarmede dus bewezen aan alle Neder- landsche eischen van luchtwaardigheid te voldoen en in de tweede plaats is in de prak tijk aangetoond, dat dit toestel voor het be halen van een brevet geschikt is. De Vlissingers heben reeds vele malen de capriolen van den „Scheldemusch" kunnen gadeslaan en daarbij kunnen constateeren, dat het toestel zeer gemakkelijk te hantee- ren is. Dit blijkt ook uit het rapport van den Rijksstudiedienst v. d. Luchtvaart, waarin vermeld wordt dat het toestel langs-, koers- en dwarsstabiel is het kan zoowel met de ailerons als met het richtingsroer Bluf of werkelijkheid? (Hoofdartikel). Vorming van commissie van onderzoek in Palestina ongunstig ontvangen. (Buitenland)]. Samenstelling van de interdeparte mentale commissie voor het Werkfonds en werkverschaffing. (Laatste Berichten), Dankbetuiging" van den Commissaris der Koningin. (Provincie). „Het militaire vraagstuk, bezien van liberaal standpunt". (Stadsnieuws), ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN goed bestuurd worden, terwijl er goed mee geslipt kan worden. Het toestel is niet over- trekbaar en valt moeilijk in eer. vrille. De max. snelheid is 128 km/u bij 2470 t/m bij een totaal gewicht van 300 K.G. De kruissnelheid bij 2250 t/m bedraagt ruim 110 km/u. Enkele lezers zullen opmerken dat deze snelheid niet groot is. Dit is ook niet noodig. Het toestel is in de eerste plaats bestemd voor sportvliegers, d.w.z. zij die vliegen om te genieten van het zelf-vliegen. Voor hen is een groote snelheid van geen belang. Be langrijker zijn de kleine afmetingen, ge makkelijke hanteerbaarheid op den grond, goede vliegeigenschappen, comfortabele zit plaats met goed uitzicht, lage aanschaf- en onderhoudskosten. AI deze punten zijn in den „Scheldemusch" goed verwezenlijkt. De Mosch met zijn 6 m. vlucht en 5 m. lengte vereischt weinig plaats in een hoekje van den hangar. Hij kan door één persoon naai' buiten gereden en op gang gebracht worden. Met behulp van het bestuurbare voorwiel kan in elke gewenschte richting getaxied worden, onafhankelijk van de windrichting. Dank zij de gesloten cockpit, welke een zeer, comfortabele zitplaats heeft, kan men zon der jas of hoed behagelijk vliegen. Het toe stel is zeer gemakkelijk te vliegen en heeft geen gevaarlijke eigenschappen. Het benzineverbruik bedraagt bij kruis snelheid ongeveer 9 liter per uur Hiermede legt men ruim 110 K.M. af, zoodat het ver bruik in „auto-totaal" is 112, Krügt Vlissingen een adviesbureau voor bestrijding van geslachtsziekten? Aan de mededeelingen van de Nederland- sche vereeniging voor Zedelijke Volksge zondheid, derde reeks no. 3, ontleenen wij met betrekking tot onze provincie het vol gende Door allerlei omstandigheden heeft het werk der Feder. Commissie in Zeeland nog slechts weinig voortgang kunnen hebben. Den laatsten tijd' echter kon hierin verande ring gebracht worden. Op verzoek van den inspecteur der volksgezondheid, dr. J. S. Bantjes, werd er weer vergaderd en de com missie weer voltallig gemaakt, zoodat deze nu de volgende samenstelling heeft gekre gen dl*. J. H. B. Puylaert, voorzitterC, Dieleman, secretaris Tholen dr. P. v. Hecke, penningmeesterdr. J. Ch. Corne lls mr. R. M. Dusseldorp dr. L. G. Gel derman. Adviseerende leden zijn dr. J. G. Bantjes, inspecteur der Volksgezondheid dr. N. A. Henrard dr. A. Snethlage en dr. C. Ph. Schokking, 2e secretaris der Ver. ter Bestr, der Gesl. ziekten. De plannen dezer commissie, die reeds ia vergevorderden staat zijn, bestaan hierin, dat er te Vlissingen en te Oostburg een Ad viesbureau zal opgericht worden onder lei ding van dr. N. A. Henrard en te Goes eu te Terneuzen onder leiding van dr. A< Snethlage. Zoodra de sociale werksters zijn aange steld en opgeleid en de medewerking der huisartsen is verzocht, zal dus ook in de provincie Zeeland de bestrijding der ge slachtsziekten ter hand genomen worden. Vooral voor de havenplaatsen Vlissingen eii Temeuzen, is dit van 'het allergrootste be lang te achten. Vergadering van den Bond van Jonge Liberalen, afd. Vlissingen, Gisteravond vergaderde bovengenoemde afdeeling in het café van den heer Moeli- ker, waarbij als spreker optrad mr. P. M. W. J. van der Slikke, kapitein der artil lerie te dezer stede, die als onderwerp voor zijn voordracht gekozen had„Het militaire vraagstuk, bezien van liberaal standpunt". Onze abonné P. L. G. P. te Vlissingen, houder van polis No. 2250, had op Zaterdagavond 2 Mei I.I. het ongeluk op den Boulevard de Ruyter nabij de Weststraat van den muur te vallen. Tengevolge van hoofdwonden is hij zonder tot bewustzijn te zijn gekomen overleden. Volgens onze Polisvoorwaarden werd op Woensdag 20 Mei een uitkeering gedaan van DE UITGEVERS. Vlissingen, 20 Mei 1936.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1936 | | pagina 1