Vlissingsciie Courant DERDE BLAD BRIEVEN UIT BELGIE van de van Za;erdag 28 Maart 1936. No. 75. RAADSOVERZICHT Nog zelden hebben wg hier of elders een raadsvergadering bijgewoond, die zoo pret tig en vlot verliep, waar men zóó wist „op te schieten", als gistermiddag het gevai was. De Vlissingsche gemeenteraad steekt, wat de praatlust en breedsprakigheid der leden betreft, toch reeds zeer gunstig af bij vele andere gemeenteraden in den lande, maar gisteren heeft men zich zelf over troffen. Kort en zakelijk werd over ver schillende punten gediscussieerd, zoodat binnen vijftig minuten een toch vrij om vangrijke agenda geheel was afgehandeld. Een groot aantal agendapunten werd zonder discussie of stemming afgehamerd Wij verwijzen hiervoor naar het raadsver- slag. In bet begin der zitting werd de nieuw benoemde gemeente-ontvanger, de heer A. van Dijk, beëedigd, die per 1 Mei den heer M. J. Hemmekam als ontvanger zal opvol gen, wanneer laatstgenoemde den dienst met pensioen verlaat. Het belangrijkste punt der agenda (al wil dit niet zeggen, dat hierover nu zoo bijzonder lang werd gesproken), was onge twijfeld het voorstel van B. en W. om tot een bedrag van ten hoogste 103.000 aan de Woningbouwvereeniging „Gemeenschap pelijk Belang" rentedragende voorschotten te verleenen voor den bouw van 33 arbei derswoningen aan de Bloemenlaan. Verschillende raadsleden hebben hun vol doening te kennen gegeven over het feit, dat nu eindelijk een eerste stap is gezet op den weg die hopelijk tot opheffing van den hier ter stede bestaanden woningnood zal leiden. Met nadruk werd er van eenige kan ten echter op gewezen, dat het hier om niet meer dan een eersten stap gaat In den bestaanden achterstand op woningge- bied is nog niet op afdoende wijze voor zien, als deze woningen er straks staan een feit, waarvan het college van B. en W. zich volledig bewust is, zoodat men dan ook nieuwen woningbouw naar vermogen zal bevorderen. Van soc.-dem. zgde werd bij monde van den heer Van Spanning nog maals gevraagd, waarom de particuliere bouwers niet eveneens doen, wat nu door „Gemeenschappelijk Belang" wordt gedaan. Het is mogelijk gebleken om arbeiderswo ningen tegen redelijke huren te bouwen. Kunnen de particuliere bouwondernemers dit dan niet? Wethouder De Meij zegde toe, dat B. en W. gaarne bereid zijn om eens van gedachten te wisselen, wanneer het college hiertoe van de zijde der particuliere bouwondernemers een verzoek mocht be reiken. Voorts heeft „Goed Wonen", zooals bekend, nog plannen en daar deze vereeni- ging niet van het Rijk afhankelijk is, zoo als „Gemeenschappelijk Belang", maar de benoodigde gelden op de vrije markt leent, is het lang niet uitgesloten, dat t.z.t. ook deze plannen verwezenlijkt zullen worden. Wg zullen dus even moeten afwachten wat de toekomst ons op dit gebied brengen zal. Men zal trachten met medewerking van de politie op tactische wijze verbetering te krijgen in de situatie in het Bellamypark, waar veel jongelui flaneeren, tegen en voor étalages staan, connecties met aantrekke lijke personen van de andere sexe trachten aan te knoopen, en meer van die, op zich zelf vrg onschuldige, genoegens smaken. Ware het niet, dat de winkeliers er nadeel van ondervinden, omdat vrgwel geen mensch gelegenheid krijgt om rustig hun étalages te bekijken, dan bestond voor in grijpen vrg weinig aanleiding. Iedere stad heeft nu eenmaal één of meer drukke pun ten waar men kijkt en zich laat bekijken. Nu zal men probeeren, de menschen meer in beweging te houden, zoodat de winkel- étalages voor het publiek bereikbaar blij ven. Voor de overige behandelde punten ver wijzen wij naar ons raadsverslag. Hierbij moeten wij echter een uitzondering maken voor het afscheid van den heer M. J. Harts, die in verband met zijn benoeming tot voor zitter van den Raad van Arbeid te Rotter dam, voor de laatste maal de gemeente raadsvergadering heeft bijgewoond. Op sympathieke wijze en in zeer waardeerende bewoordingen, heeft de burgemeester ge- momoreerd wat het scheidende raadslid ook als wethouder voor de gemeente heeft verrichteen hulde waarin hij mede mevr. Hartsvan Raalte betrok. Dat de medeleden van den heer Harts volkomen instemden met hetgeen burgemeester Van Woelderen zeide, bewees wel het hartelijk applaus dat op zijn woorden volgde. De heer Harts heeft vervolgens ook mondeling nog afscheid genomen na college, raad en gemeente het beste te hebben toegewenscht. Het twintigste Raadslid. Het lentewonder...... De po litiek in het Sportpaleis. De „verzekerde" Kamerleden. Een parlementairebokspartij. Het is gekomen, het schoone lentewonder, gekomen voor mijn raam, aan den armtie- rigen tak, die verstorven neerhing, den beelen langen triesten winter. Het is geko men met lange trossen van paarse serin gen als droppelen van lente, die neervallen op het zachte tapijt van teergroen gras. Als in één nacht heeft het wonder der lente zich voltrokken. De schgndoode armtierige tak voor mijn raam droeg vanmorgen plotseling paarse bloemen en omheen de torens van Sinte-Goedele, die in 't nieuwe lentelicht wat dichterbij gekomen zijn, trekt een klocht vogels, die ik er sinds ver leden jaar Augustus niet meer zag. Boven de straat trekken vroege zwaluwen spira len in de lucht. Het zijn de eerste van dit jaar. 't Is alsof zij het verloren traject weer opzoeken, dat zij vóór hun vertrek hebben afgelegd en dat voor hen alleen nog ken baar is. Vluchtig leggen ztj bezoeken af op de verkeerswegen in de luchtstreek, om te zien of alles nog gebleven is gelijk zij het verlaten hebben in den herfst. Met de andere vogels hebben ook de zwa luwen weer bezit genomen van Brussel. Hun verschijning wekt hoop in de harten der menschen. Zij zijn de geluksboden voor allen die in bet leven slechts de hoop heb ben als kostbaar bezit. Dichters, verliefden en gevangenen volgen hun vlucht naar de toppen der wolken, waar droomend hun verlangen gaat voor hen zgn de zwaluwen de boden van den hemel. Onder de andere vogelen zijn zij als gelukzalige soortgenoo- ten, een seraf ijnsch gezelschap, zusterkens der lucht, waarvan de belforten en de to rens der kathedralen de moederhuizen zgn. Als vogelen van den hemel schijnen zij zich gewijd te hebben aan God, met eeuwige ge loften van beweeglijkheid, verplaatsing en evenwicht. In hun omgang is iets van hei lige begeestering, in hun élan uiting van geloof en geheime extase is er in de zalig heid van hun eeuwige vlucht. Hun duize lingwekkende rondvluchten zijn als breed- deinende zangen van beweeglijke getijden, waarmede zij, in de wgdspansche hemelbo gen, den Heer loven. Ofschoon zg als van het aardsche ontheven zijn, blijven zij toch in innige vriendschap verkeercn met de ne- derigen onder de menschen. Zii minnen de armen en wonen met de behoef tigen dezer aarde onder één dak. Zg bouwen hun nesten niet in de paleizen der grooten, doch onder de daken van bouwvallige hoeven en schu renTe Bethlehem woonde een zwaluw in een stal waarin twee reizigers, een vrouw en een man, een onderkomen zoch ten voor den nacht. In dien stal werd de Zoon des Menschen geboren en de zwaluw, die daar af en aan vloog, was er getuige van. De maagd, die aan een schoon en uit verkoren kind het leven schonk, zag het wonder van den zwaluw in den winter en riep toen in vervoering uit,,'n Zwaluw, een goed voorteeken, mijn Zoor zal geluk kig zijn." En sindsdien heet het dat de zwaluwen geluk aanbrengen. De Zesdaagsche wielerwedstrijden zijn in het Brusselsch Sportpaleis opgevolgd door de zesweeksche politieke wedstrijden, waar in om de beurt de Katholieke Unie, de So cialistische Partij of de half-fascistische Rex-beweging „den kop hebben". Tot nog toe heeft de Rex-beweging, die bij haar meetings in het Sportpaleis keer op keer ruim twintig duizend toehoorders haalt, de leiding, voor wat het aantal betreft. Geen enkele andere partij slaagt er in een dergelijke belangstelling te wet ken en zoo veel meetinggangers te trekken. Een pas gehouden socialistische Sportpa leismeeting, die nog wel georganiseerd was door het marxistische z.g. „eenheidsfront" en waar naast bekende sociaal-democrati sche leiders, als Brunfaut, Eekeiers, Wau- ters e.a. ook Jacquemotte, de leider der Belgische Communistische Partij, sprak, kon het tot nog geen 5000 bezoekers bren gen. Deze marxistische meeting, van soci alisten en communisten samen, ging uit van de Partij-Federatie „Brussel" der Sociaal- Democratie, welke voor samenwerking met de communisten stemde. Deze grootste partij-federatie van het land staat bekend om haar uiterst linksche oriëntatie. Een bewijs daarvan is wel het feit, dat het be stuur der Brusselsche Partij-Federatie aan haar ministers Vandervelde en Spaak toe stemming geweigerd had om op bovenge noemde meeting het woord te voeren. Een tweede bewijs is, dat minister Spaak, op de socialistische candidatenlijst voor het dis trict-Brussel, een plaats gekregen heeft onderaan, ternauwernood verkiesbaar, ter wijl de mindere goden der partij, als de hee- ren Uytroever, Gelders, Fischer, Brunfaut en mevrouw Isabella Blume vóór hem ge plaatst werden. Andere leidende figuren als Meysmans en Troclet werden eenvoudig „weggestemd" en keeren niet meer in de Kamer terug. Het betreft hier in hoofdzaak bezadigde socialisten, die hun Kamercandi- datuur zagen geofferd aan de voorstanders der communistische stroomingen in de par tij. Onder de „verzekerde" Kamercandida- ten, zoo worden hier genoemd de Kamer- candidaten wier verkiezing zeker is doo'' een goede plaats op de candidatenlijst, tel len we ditmaal, bij de uiterste rechterzijde, ook den heer Peter Nothomb, wiens ge ruchtmakende annexatie-campagne men zich in Nederland nog herinnert. Sinds ons verblijf in België, van 1920 af. hebben we nog geen Kamerverkiezing meegemaakt zonder Nothomb als candidaat te zien ver schijnen, maar zijn verkiezing bleef uit, tot op dezen dag. Thans heeft de beer Nothomb Luxemburg ontdekt, dat nog geen vertegen woordiger in de Kamer had en hem afvaar digde. Die den heer Nothomb vroeger ge kend hebben, met zijn stormtroepen en zijn fascistische centurio's, denken zich zijn aanstaande intrede in de Kamer wellicht als de geste van den veroveraar, aan he* hoofd van zijn jeugdcorpsen, rumoerige jon ge lieden, die de schildwachten en de deur waarders omver zullen loopen om de oude parlementariërs uit de Kamer te jagen. Maar de heer Nothomb is door zijn jeugd corpsen verlaten en de jaren hebben hem vooral ook politiek veranderd, van stout fascist is hg braaf democraat geworden. Hij heeft thans, stil en bescheiden, in het afge legen Luxemburg, den weg naar Damas ge vonden, die tot het Kamerlidmaatschap leidt. In het nederige Ten-Noey een klein Ardennendorp, werd hij tot lid van den ge meenteraad gekozen en Aarlen, de hoofd stad van Luxemburg, waar zijn familie zee»* bekend is, vaardigde hem af als candidaat voor de Kamer, waardoor zijn verkiezing verzekerd werd. Dat beteekent, op de ban ken der rechterzijde, een begaafd redenaar en wellicht binnenkort een minister meer, die, wanneer men hem de portefeuille van buitenlandsche zaken geeft, nog van zich kan doen spreken, vooral ook in Nederland. Dat een bespreking over lyrische kunst, politiek-parlementair heet dat „een opera debat", kon ontaarden in een formeele bokspartij, is noch stichtend voor de kunst noch voor het parlementarisme zelf, om van het geschonden decorum der Belgische Twee de Kamer maar te zwijgen. Het gebeurde deze week, in een vergadering der Kamer- Commissie van Onderwijs en Schoone Kun sten. De twee Kamerleden Clerckx en Van Belle, een Vlaming en een Waal, verdedig den met vuur de onderscheidenlijke belan gen van de Koninklijke Vlaamsche Opera te Antwerpen en van de Koninklijke Fran- sche Opera te Luik. De Waalsche afgevaar digde, er op wijzend, dat de Luiksche Opera den Staat nog niets gekost had, terwijl dé Antwerpsche Opera steeds van staatssub sidies had moeten leven, eischte voor de Luiksche Opera een staatssubsidie van driehonderdduizend francs, welk bedrag dan maar genomen moest worden van het millioen dat de Antwerpsche Opera aan staatssubsidie genoot. De Vlaming wilde daarvan echter niet hooren en gaf dat den Waal ongezouten te verstaan. De Waal re pliceerde even heftig en het debat ontaard de weldra in een scheldpartij. De heeren voegden elkaar, in 't Fransch, allerlei visch- marktuitdrukkingen toe en het viel op dat de Vlaming nog sterker virtuoos was in de Fransche scheidtaai dan zijn Waalsche te genstander. De Waal stond even verstomd en hij was zichtbaar en hoorbaar de min dere. Overrompeld door den snellen woor denvloed van den Vlaming bleef den Waal niets anders over dan hem te overschreeu wen, hetgeen hij trachtte te doen door brul lend uit te roepen, dat de Antwerpsche Opera een „platte boerenkermis" was# waarop de Vlaming antwoordde dat „het oude besjeshuis hetwelk te Luik opera ge noemd wordt", geen cent subsidie waard was. Hetgeen de Waal de tegenwerping deed lanceeren, dat het Waalsche land, on der andere te Luik, Verviers, Mons en Na men, steeds 'n stuk of vier met eigen mid delen floreerende opera's gehad heeft en nog bezit, terwijl er in Antwerpen nog niet één kon floreeren, al wordt ze nog zoo dik gesubsidieerd. „In wezen bestaat er geen Vlaamsche Opera", schreeuwde Van Belle, „al wat te Antwerpen opgevoerd wordt is vertaald werk, stuntelig werk, kunstloos werk, mishandeld werk, vierde rangswerk. Een volk dat componisten, dichters noch zangers heeft, behoeft ook geen opera te hebben", beet Van Belle den Vlaming Clerckx toe. „En een ezel die zoo lomp balkt als jij, antwoordde Clerckx weer, moet een pak slaag hebben om hem te doen zwijgen"» Ondertusschen vermaakten de andere Kamerleden zich kostelijk met den vinnigen woordenstrijd tusschen deze twee „kunst broeders" van Vlaanderen en Wallonië, die men plotseling hun plaatsen zag verlaten om, als twee losgelaten stieren, op elkander in te loopen. Een kopstoot van den Vlaming en de Waal lag spartelend tegen den grond, vanwaar hij een trap in de lucht deed naar zijn tegenstander om dan weer overeind te kruipen en de bokspartij moedig voort te zetten. Zij duurde echter niet lang genoeg om den overwinnaar aan te duiden, want de Kamervoorzitter drukte op den knop der electrische schel, waardoor hij ineens drie Kamerbewaarders te voorschijn tooverde, die er na veel moeite in slaagden Vlaande ren en Wallonië, zijnde de twee „kunstzin- nig-boksende" Kamerleden Clerckx en Van Belle te scheiden, waarmede met alleen ae bokspartij maar ook de „vergadering" af- geloopen was en de kunst zoowel als het parlementarisme weer eens gediend waren op de beschaafde wijze onzer twintigste eeuw. w. v. M. APOTHEEK GEOPEND Zondag 29 Maart is de apotheek geopend van de firma VAN OCKENBURG, Bad huisstraat 22. CHAPLIN'S OPKOMST. Onlangs vond te New-York, in het Rivoli Theater op Broadway voor een select pu bliek de première plaats van Chaplin's nieuwste film „Modern Times", een film, die den maker en hoofdvertolker 2.000.000 dollar kostte. De society van New-York en tal van vooraanstaande figuren uit de cinemato grafie waren bij deze gebeurtenis aanwe zig. Ieder betaalde voor rijn entréebiljet den voor Amerika buitensporig hoogen prijs van 6 dollar en men vraagt zich af, of Charles Chaplin zich tijdens deze wereld-première van zijn nieuwste product, den dag in 1913 zou herinneren, toen men hem achter de coulissen van het Hammerstein-theater een salaris van 75 dollar per week aanbood, als hg voor de film wilde gaan spelen. Inder daad heeft Chaplin zich dit herinnerd en ter gelegenheid van „Modern Times" heeft Chaplin tal van gebeurtenissen uit het ver leden opgehaald. De bovengenoemde offerte werd hem ge daan door Adam Kessel, president der „Keystone-Comedies", die Chaplin gaarne wilde engageeren, maar de thans zoo be kende acteur bleef halsstarrig weigeren, daar hij de films uit dien tijd veel te onbe- teekenend vond. Charles Spencer Chaplin kwam toen voor het eerst in Amerika als lid van een Engelsch variétégezelschap, dat een tournee door de Ver. Staten maakte. Hg was op het tooneel een .opvallende ver schijning, maar in de langzaam terrein winnende filmindustrie had hij geen fiducie. Tenslotte bezweek hij voor een bod van 150 dollar per week, hem door den vasthouden- den Adam Kessel gedaan. Het begin. Aldus verliet Chaplin het tooneel om met den toen reeds hem karakteriseerden bol hoed en wandelstok naar Californië te ver trekken. Waar het met hem naar toe zou gaan wist hg in de verste verte niet, maar zelfs in mgn stoutste droomen, zooals Cha plin verklaarde, kon ik mg niet voorstellen, dat ik nog eens een film zelf zou maken, waaraan ik 2.000.000 dollar uit mijn eigen zak zou spendeeren. Drie en twintig jaar liggen er thans tus schen Chaplin's eerste klucht „Kid's Auto Races" en „Modern Times", de film, die dezer dagen door Loet C. Barnstijn in ons land is uitgebracht. Het type, dat Chaplin in al zgn films uitbeeldt, dankt zijn oorsprong aan een Londensche figuur, dien de destgds als be diende in een warenhuis werkende Charles zoo voortreffelijk wist te imiteeren. Deze figuur, die, dus in werkelijkheid het type van den zwerver was, zooals door Chaplin gespeeld, verdiende zijn brood met het ver zorgen van de paarden der rijtuigen, die geparkeerd stonden voor het café „The Queen's Head" te Londen. Tot groot mis noegen van zgn moeder imiteerde Chaplin den ouden ongelukkige. Het werd de inspi ratie, die Chaplin beroemd zou maken en die hem een vermogen zou laten verdienen. Hoe men Chaplin vast hield. Het bijzondere succes, dat Chaplin ai direct in zijn eerste Keystone-productie boekte, werd aanleiding, dat de directie der maatschappij besloot om de nieuwe ster te isoleeren. Men sloot hem a.h.w. op voor de buitenwereld, uit angst, dat Chaplin in con tact zou komen met den een of anderen concurrent, die natuurlijk zou trachten om de geweldige aanwinst aan zijn onderne ming te verbinden. Iedereen die in de studio werkte, had zijn instructies en zoo werd het voor de bewonderaars en managers prac- tisch onmogelijk om met Chaplin in aan raking te komen. De meest gevreesde concurrent was on getwijfeld de Mutual Film Onderneming van John R. Freuler, de maatschappij, die later de meeste films van Chaplin zou ver vaardigen. Freuler zond een zijner agenten naar de studio om eens met Chaplin te praten. Een moeilijke opdrachtTemeer, daar het naderen van den ingang der stu dio's op zichzelf al vrgwel onmogelijk was. De afgevaardigde liet zich met een troep cow-boys aanwerven als figurant en reed den volgenden dag te paard de studio bin nen. Hg sprak met Chaplin en twee weken later teekende Charlie zgn contract met John Freuler. Hg zou uitsluitend voor Mu tual Films optreden, minstens twaalf twee- acters per jaar maken en binnen de gren zen der Ver. Staten blijven. Zgn salaris bedroeg 10.000 dollar per week, zoodat Chaplin wel eenige promotie maakte, ter wijl hem voor het teekenen van het con tract als bonus een bedrag van 150.000 dollar werd uitbetaald. Dit gebeurde in Ï916 en thans 20 jaar later weet Chaplin zich dit nog haarfijn te herinneren. Hij Is ook nog niet vergeten, dat Nathan Burkan, zgn advocaat tot op den huidigen dag, zgn goed koopmanschap bewees, door na het teekenen van het beroemde contract, zijn vulpenhouder aan Freuler te verkoopen voor het niet onbeteekenende bedrag van 35 dollar, terwijl Chaplin zelf, den koning te rijk zgn geld opstreek en de later nog veel vuldig herhaalde woorden sprak .,Kom, nu ga ik eindelijk eens een dozijn dassen koopen I" De plannen van Chaplin. De „ïntransigeant" verneemt, dat Char ley Chaplin er blijkbaar niet aan denkt zien onder de voogdij van Alexander Korda of een anderen „dictator" te stellen, aangezien hij er de voorkeur aan geeft zijn eigen hoofdpersoon, metteur en scène, producer, scenarist, decorateur en zelfs componist te zijn. Verder kreeg hij een schitterend aan bod uit de sovjet-unie, dat hg, ofschoon hem in alles de vrije hand gelaten werd, afge wezen heeft, naar het heet uit vrees, zich door zijn politieke sympathie te laten mee- sleepen en daarmee de rest van de wereld tot zekere hoogte van zich te vervreemden. VIER GROOTE WARNER FILMS BELEVEN HAAR WERELDPREMIÈRE IN APRIL. Gedurende de maand April zullen vier groote films van Warner Bros in circulatie komen. Deze zijn „Road Gang", een film met het gevangenisleven als achtergrond, welke 4 April haar wereldpremière beleeft, met Donald Woods en Kay Linaker in hoofdrollen 11 April „The Singing Kid" met Al Jolson 18 April „Brides Are Like That" met Ross Alexander en Anita Louise en 25 April „I Married A Doctor" met Pat O'Brien en Josephine Hutchinson. BETTE DAVIS ONDERSCHEIDEN. „The Academy of Motion Picture, Arts and Sciences" heeft het gouden beeldje van 1935 toegekend aan Bette Davis voor haar vertolking in „Een Gevaarlijke Vrouw" (Dangerous). MUZIEK IN BEWEGENDE BEELDEN. Naar wg vernemen is Oscar Fischinger, de bekende cineast, die er zich voornamelijk op toelegt muziek weer te geven in bewe gende en tegenwoordig ook gekleurde fi guren en teekens (wij herinneren aan „Symphonie in blauw") voor zeven jaren door Paramount geëngageerd. Fischinger zal in Hollywood gelegenheid krijgen zijn werk voort te zetten en te vervolmaken. BROADCAST AFTER BROADCAST. Ingevolge het succes, ten deel gevallen aan de eerste „Big Broadcast"-film, en nu weer aan „The Big Broadcast of 1936" (waarvan binnenkort de première voor Ne derland zal plaats vinden) heeft Paramount nu reeds besloten een „Big Broadcast of 1937" te gaan maken, waarin alle spelers, die de maatschappij onder contract heeft, zullen optreden. LEHAR-OPERETTE AANGEKOCHT. Paramount heeft na veertien maanden van onderhandelen thans de filmrechten verkregen van Franz Lehar's operette „De Graaf van Luxemburg". WATT HALF WATT. De beide Deensche komieken Harold Madson en Karl Schendstroem, die in de verschillende landen van Europa onder de meest uiteenloopende namen bekend zgn en hier te lande slechts als „Watt en Half Watt" geaccepteerd worden, hebben een nieuwe film op stapel staan, getiteld „Watt en Half Watt als handelaars in blanke slavinnen". De film wordt door de Tobis in Nederland uitgebracht. „DE LIEVELING DER VROUWEN". Hedenavond (Zaterdag 28 Maart) tus schen half 7 en 7 uur, zal de V.A.R.A. een uitzending verzorgen van alle zangnummers uit de 20 The Century-Fox film „De Lieve ling der Vrouwen" (Here's to Romance), waarin de tenor Nino Martini de hoofdrol vervult. NIEUWE STUDIO'S VOOR KORDA. Attlierbouw te Denham. Alexander Korda, de energieke Hongaar, die in zeer korten tijd Europa's prominent ste filmproducent is geworden, heeft in Denham niet ver van Londen een nieuw studio-complex doen verrijzen, spe ciaal bestemd om gebruikt te worden door Korda's maatschappij London Films. Jack Ókey, een van Hollywood's autori teiten op het gebied van studio-bouw, heeft dit complex ontworpen en is de overtui ging toegedaan, dat hg daarmede het meest complete en best-geoutilleerde filmcentrum ter wereld heeft geconstrueerd. Okey heeft verschillende studio's voor groote Ameri- kaansche filmmaatschappijen gebouwd, maar hij meent, dat er in Hollywood geen „studio-plant" zoo volledig is als in Den ham. De studio's zijn van enorme afmetin gen. Kracht, warmte en licht worden in eigen bedrijf opgewekt, timmerwerkplaat sen, schilders-ateliers en requisletenruimten liggen zoodanig, dat zg met zoo weinig mogelijk moeite htm producten naar de di verse ateliers kunnen spuien. Laboratoria, „snijkamers", showrooms, zijn apart ge bouwd. De kleedkamers bieden plaats aan 500 personen. De totaal oppervlakte van deze filmstad bedraagt 660 H.A., waarvan bijna 110 H.A, bebouwd zijn. In tegenstelling met de Hol- lywoodsche terreinen heeft men te Denham alles zoo compact mogelijk gemaakt. Alle studio's hebben een uitmuntende luchtver- versching. De opening en in gebruikneming dezer studio's zal vermoedelijk nog deze maand plaats vinden. Er werken op het oogenblik drie ploegen van 1100 man aan de voltooiing van deze grootsche onder neming.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1936 | | pagina 9