500 300 25 DONDERDAG 19 MAART De „ScheldemusclT thans geheel gereed No.67i 74e Jaargang; 1936; UitgaveFirma F. VAK DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen. Telel. 10. Postrekening Ü628T Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen STADS- EN PR0VINC1ENIEUWS Oedekmi bewond&d de ■PALM O LIVE TEINT! §elieurlen«ssew «nw Jew «infl NIEUWE KWARTAAL-ABONNE's GRATIS VUSSINGSCHE COURANT ABONNEMENT SPK1|S: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn f2 20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Uuitschiand en Frankiijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meet 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 1 5 regels 50 ct. iedere regel meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1 5 regels f 1.—alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn (JRATIS verze kerd tegen ongelukken voor: gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verjies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim. gulden bij verlies van een wijsvinger. gulden bij verlies van een anderen vinger. AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit twee bladen. - Eerste Blad. Vrijdag wordt het toestel door den Rijksstudiedienst gekeurd Zal de jonge vliegindustrie voor Vlissingen behouden blijven? De kleine luchtvaart laat dezer dagen in ons land terdege 'merken, dat zij er is. Want nauwelijks is het bericht gelanceerd, dat de in Amsterdam gebouwde „Pou du Ciel" gereed is, of wij kunnen hierop laten volgen de Scheldemusch is thans definitief klaar en zal a.s. Vrijdag door ir v. d. Maas van den Rijksstudiedienst voor de Lucht vaart worden gekeurd. Het is in dit verband misschien ge- wenscht er even aan te herinneren, dat de „Scheldemusch" heel wat verdei is dan de in Amsterdam gebouwde „Pou du Ciel". Deze moet immers nog voor het eerst de lucht in, zoodat het lang niet uitgesloten is, dat men nog voor allerlei verrassingen komt te staan, terwijl de „Scheldemusch" reeds ettelijke vluchten heeft gemaakt, weer en nog eens weer verschillende verbete ringen heeft ondergaan en nu emdelijk zoo ver is, dat de constructeur, ir. T. E. Slot, met gerechtvaardigde voldoening kan zeg gen de „Scheldemusch" is klaar. Wij zijn Woensdagmiddag naar het vlieg veld Vlissingen getogen dat in het zonlicht baadde en waar het toestel voor Amster dam al gereed stond. En wij boften. Want ir. Slot was aanwezig en al gauw waren wij in druk gesprek geraakt over- zijn gees teskind, dat in een hoek van de groote K L.M.-loods, slechts een zeer bescheiden plaatsje inneemt. Wij hadden de „Scheldemusch" het laat ste op den beganen grond gezien, onmiddel lijk na de zoo goed afgeloopen noodlanding in het begin van het jaar. En toen zag de patiënt er deerniswekkend uit. Want al wa ren de beschadigingen betrekkelijk gering, het toestel lag er toch hulpeloos bij met het onderuit geslagen landingsgestel. Maar reeds toen heeft de .Scheldemusch" bewe zen, dat haar speciale constructie met de drie wielen en in het bijzonder de „Handley Page Slots" een verwonderlijk groote mate van veiligheid biedt. Want wie zooals wij, indertijd door het moerassige terrein voJ gaten en bulten heeft gebaggerd waar de noodlanding werd gemaakt, weet zeker dat ieder toestel van het normale type hier on herroepelijk over den kop zou zijn gegaan met wellicht noodlottige gevolgen voor den inzittende. Nu liep alles af met een gebro ken landingsgestel en een paar deuken hier en daar, terwijl de bestuurder geen schram had opgeloopen. Maar wij zouden vertellen van hetgeen wij gisteren op het vliegveld Vlissingen ge zien hebben. De „Scheldemusch" heeft (een ijdele vrouw geljjk) bij het naderen van het voorjaar een nieuw toilet aangetrokken. De miniatuur-cabine (plaats biedend aan één persoon) is helrood geschilderd, terwijl de rest van het toestel thans zilverkleurig is een combinatie, die het in de lucht alleraardigst doet. De motor die indertijd de moeilijkheden veroorzaakte, is intusschen vervangen door een motor van Tsjechisch fabrikaat (een „Praha" van 32 P.K.) en nadat men na een aantal proeven vernomen had. dat men in Tsjecho-Slovakije gewoon is, wat benzol door de benzine te mengen (voor welk mengsel de motor speciaal geschikt is ge maakt) is men over de prestaties dezer „Praha" volmaakt tevreden. Met zijn 32 P.K. geeft deze motor het toestel met een „gewichtigen" bestuurder, een kruissnel heid van ca. 110 K.M. Prachtige eigenschappen. En nu de overige eigenschappen van dit toestel. Den leek valt allereerst het geheel ontbreken op, van wat men „het lijf" van het toestel zou kunnen noemen het deel tusschen cabine en staart. De verbinding bestaat bij de „Scheldemusch" uitsluitend uit enkele bijzonder solide metalen stangen. 1 De rest is weggelaten. Niet om gewicht te besparen, zooals men geneigd zou zijn te denken, maar omdat langdurige proefne mingen uitgewezen hebben, dat bij dezp constructie een veel zuiverde»* werking van den staart en daarmede dus een betere contróle over het toestel verkregen wordt. De drie wielen (het voorste is afkomstig uit een autoped geven het toestel b\j het over den grond „taxiën" en landen, een verbazend groote stabiliteit, zoodat over den kop slaan practisch tot de onmogelijk heden behoort. En voorts dienen de „Hand ley Page Slots" vermeld te worden, verstel bare deelen vóór aan den vleugel, waaraan de vlieger het toestel in de lucht als het ware kan ophangen en met behulp waar; van hij met geringe snelheid kan landen. Allemaal factoren die de „Scheldemusch" tot een bijzonder veilig toestel stempelen, waarvoor in luchtvaartkringen dan ook groote belangstelling bestaat. Men zal het misschien voor het leeren vliegen als een bezwaar beschouwen, dat het toestel slechts plaats biedt voor één persoon. Ook dit bezwaar (voor zoover men dit woord gebruiken mag, want een fiets en een motor kunnen toch ook maar door één persoon bereden worden, die de kunst toen óók leeren moet) is ondervangen. Men plaatst een blokje in de gasmanet, zoodat de leerling niet zóóveel gas kan geven, dat het toestel loskomten op de drie wielen toert de „Scheldemusch" dan zoo veilig over het vliegveld als een automobiel he4" zou doen. Heeft men leeren rijden en is men aan het lawaai van den achter den bestuur der geplaatsten motor gewend, zoodat men niet meer schrikachtig hoeft te doen, dan kan de leerling met de „Scheldemusch" gauw de lucht in. (Natuurlijk is bijv. een A-brevet voor zweefvliegen een prachtige en niet te versmaden voorbereiding.) Een demonstratie. Wij vonden den heer Slot bereid, dit pro duct van. de bekende. „Schelóe"-fabrieken te demonstreeren. Het toestel werd uit den hangar gereden, de motor aangeslagen (hetgeen zonder moeite en vrijwel onmid dellijk lukt) en daar ging de „Schelde musch". Het toestel heeft slechts een zeer korten aanloop noodig (men is bi) gunstigen wind al met een aanloop van 45 meter ios gekomen) en was dan ook vlug van den grond. De 32 P.K. motor trekt het toestel verbazend snel op en al gaf iïSlot dan ook geen „show" in dien zin dat hij ge waagde kunsten vertoonde, he* geen hij te zien gaf behoefde toch niet order te doen voor de prestaties van menig voor „kijk- vluchten" bestemd jachttoestel. Vlug en sierlijk wendde en scheerde het toestelletje door de lucht Er werden bochten gedraaid in een helling van ca. 70 gr., wel een bewijs voor de vastheid waarmede de „Schelde musch" in de lucht ligt en voor de groote stabiliteit van het toestel. Zooals gezegd, is de Musch thans geheet gereed en komt Vrijdag ir. A.aas om het toestel te keuren. Ir. Slot maakt zich niet bezorgd over het resultaat dezer keuring. Hij weet dat zijr toestel de proeven en on derzoekingen met glans zal doorstaan. En al staat hieromtrent nog niets vast wij willen toch niet nalaten iri dit verband de hoop uit te spreken, dat de concentratie plannen voor de vliegtuig-industrie, in ieder geval de Kon. Mij. „de Schelde" gelegen heid zullen blijven bieden tot het bouwen van vliegtuigen. Want de „Scheldemusch heeft bewezen een constructie te zijn waarvoor bekende figuren uit de vliegwe reld groote bewondering koesteren. Een toestel bovendien, waarin geheel nieuwe principes zijn verwerkt en da+ een tot dus ver ongekende mate van veiligheid biedt- Dit toestel is thans klaar om on de marki te worden gebrscht en wij zijn er van over tuigd, dat er liefhebberij voor zal bestaan Dan ware het toch wel zéér te betreuren wannéér in dit stadium een oeslissing zou vallen, die Vlissingen zijn jonge en veelbe lovende vliegtuigindustrie zou ontnemen. De Kon. Mij. „de Schelde" en ir. Slot en zijn staf hebben ontzaglijk veel gepresteerd om tot dit fraaie resultaat te komen. Het heeft veel werk, veel inspannir g, veel tijd en studie geëischt, om van de financieele zijde van het geval maar te zwjjgen. DP alles geeft „de Schelde" naar onze overtui ging dan ook absoluut het recht, om van haar arbeid de vruchten te kunnen plukken, nu men zoover is, dat men een betrouw baar en beslist veilig toestel binnen zeer afzienbaren tijd voor geringen prijs op de markt kan brengen. En met de „Scheldemusch" lp „de Schei- de" nog niet uitgepraat. Want wq zijn ge rechtigd te verklappen, dat i). Slot reed? ver gevorderd is, met een vinding die he< besturen van vliegtuigen aanmerkelijk een voudiger zal maken, dan thans het geval *s. Een vinding, waarvoor in luchtvaartkrin gen (o.a. big de K.L.M.) reeds nu groote be langstelling bestaat en die in het kort hier op neerkomt, dat de drie manipulaties die thans bij het sturen noodig zijn, worden teruggebracht tot éên, terwijl de correspon- deerende handelingen automatisch door het toestel zelve worden verricht. Er is dus alle aanleiding om met belang stelling uit te zien naar hetgeen de vlieg- tuigafdeeling van de Kon. Mij. „de Schel de" in een nabije toekomst zal tot stand weten, te brengen. Teraardebestelling van den heer J. Meert. Onder zeer groote belangstelling vond gisteren de begrafenis piaats van aen zoo noodlottig om het leven gekomen conduc teur der Posterijen, den heer J. Meert. Reeds bij het sterfhuis was groote be langstelling waar te nemen. LOnegas van aen over.eaene droegen de Kist met het stoffelijk overscnot uit, welke tusschen de aan weerszijden opgestelde ge- uniformde beambten van het postkantoor Vlissingen in den auto werd geplaatst. Daarna troa de droeve stoet langs het Post-en Telegraafkantoor, waarvoor de oienstdoende en oud-ambtenaren zich had- uen opgesteld en een krans var. het perso neel aan het geweldige aantal bloemstuk ken, dat reeds den lijk- en volgauto vulde* werd toegevoegd. Op hét graf wérd het woord gevoeru door de heeien Inspecteur en Diiecceur van net Spoorwegpostnantoor, waaronder de tak van dienst waarbij de overledene'werk zaam was, ressorteerde. Beide superieuren scnetsten den overiedene ais een goed amb tenaar, die achting genoot van alien met wie hij in aanraking kwam. Een woord van troost aan de weduwe en dochter, voor wie deze zware slag moeilijk te dragen vait, werd door beiden gesproken. Eerstgenoemde superieur wees nog op het feit, dat geuikkig m een bedrijf waar duizenden werkzaam zijn, ongelukken als hier gebeurd, slechts zeiaen voorkomen. Namens de Rotterdamsche conega's, wei- ke uit den aard der werkzaamheoen veei contact met de Vlissingsche hebben, wera door een hunner een krans geiegd, verge zeld van het uitspreken van woorden die getuigden van warme vriendschap en colle gialiteit. Diepgeroerd wijdde ook de conducteur De Geus, mede namens zijn Vhssingscnè collega's, woorden van warme vriendschap aan den overiedene en diepe deernis met de overblijvende weduwe en doubter, welke in hem een goeden man en vader moesten verhezen. Nogvoerden het woord de heer Van Linschoten als oud-superieur uit den tijd, dat de heer Meert nog op het Postkantooi werkzaam was en de afgevaardigde van ae vereeniging van scheidrechters daar ook op het terrein van den voetbal de overledene geen onbekende figuur was. D«- heer riLo sprak namens den" Centralen Bond van Post-, Telegraaf- en Telefoonpersoneel, woorden van troost tot de familie en her dacht den ontslapene .als een oprecht en eerlijk bondsmakker. Namens het personeel der Ned. Spoorwe gen sprak de heer Bouman, die eveneens den heer Meert herdacht als goed en pret tig kameraad, waarmee de omgang een vreugde was. Onder de aanwezigen merkten wij nog op de heeren J. v. d. Bend, direc teur van het Post- en Telegraafkantoor hier ter stede en J. L. Lucassen, eerstaan wezend ambtenaar van het spoorwegpost kantoor. Vereeniging tot bevordering der belangen van slechthoorenden. Gisteravond had de maandeijjksche bij eenkomst plaats in de zaal van den heei Moeliker. De voorzitster, mej. Kamp, opende de bijeenkomst en heette de aanwezigen har telgk welkom, inzonderheid de gasten vao dezen avond, den heer C. Labruyère, di recteur van de mondharmcidca-vereeni ging „Excelsior" met zijn staf Dat zulke muziek-avonden op grooten prijs worden gesteld, bleek uit de goede opkomst. Eerst had de gewone lipleesles plaats, onder leiding van Mej. Bok, spraakleerares te Middelburg. Aan het einde der les dankte de voorzitster, namens alle deelnemers (sters) mej. Bok, voor de moeite die zij zich getroost had om op alle ourenkomsten ie voor de slechthoorenden zoo noodige lip- .eeslessen te geven en uit waardering hier voor werd de leidster een souvenir aange boden. Hierna zette de muziek ln met een vroolrjken marsch, welke direct de goede stemming er in: bracht bjj de luisteraars. Vele vrouwen hebben haar bizonder goede huid te dan ken aan regelmatige mas sage met het verzachtende schuim van Palmolive.de olijfolie'Zeep Gebruik ook voor Uw bad Palmolive, om jeugd en char- metebehouden. Vervolgens kregen wij nog een achttal mooie en opgewekte nummers te hooren. onderbroken door een korte pauze, waarin thee werd geschonken. Als slotnummer werd het Wilhelmus gespeeld, dat door al le aanwezigen werd meegezongen. Na afloop van het concert dankte mej. Kamp alle medewerkenden, ook den pianist. Spr. hoopte later nog eens op hun hulp te mogen rékenen, wat door den directeur werd toegezegd. Van de geboden gelegenheid om een prijsje te winnen aan den sjoelbak werd door allen dankbaar gebruik gemaakt. Met genoegen kan op dezen welgeslaagden avond worden teruggezien. Het nieuws van den dag in beeld. Foto's in onze Tijdinghal „De Scheldemusch" is thans geheel ge reed en wordt Vrijdag 20 Maart door den Rijksstudiedienst gekeurdenkele foto'? van de laatste oefenvluchten (in het toestel de constructeur ir. T. E. Slotj. Onder groote belangstelling werd Woensdagmid dag het stoffelijk overschot ter aarde be steld van onzen bij een noodlottig ongevai om het leven gekomen stadgenoot, den heei J. Meert. Dinsdagavond is brand uitge broken in de loods van de jachthaven „De Plassen" te Oud-Loosdrecht, waardoor dez^ in korten tijd geheel uitbrandde en een groot aantal kano's en zeiljachten verlorer gingen. H.M. de Koningin, de Groother togin van Oldenburg, zuster van wijlen Prins Hendrik, en H.K.H. Pril ses Juliana brachten Woensdagmorgen een bezoek aan het Capitol-theater te 's-Gravenhage, waar zij een vertooning van de K XV Hl-film bij woonden. C. K. W. O. Men verzoekt ons de aandacht te willen vestigen op den sportavond van C.K.W.O., waarover men in de advertentie van gister avond nadere bijzonderheden beeft kunneD aantreffen ten aanzien van de plaats en tijden voor het verkrijgen der noodige toe gangsbewijzen. N.V. Kon. Mij „De Schelde". Wij ontvingen no. 8 van de Scheldekro niek", verlucht met enkele fraaie foto's en geheel gewijd aan nieuwe typ-m van Schel de-waterprjpketels, in het bijzonder de lanci- keteltypen. De fabricage daarvan werd begonnen m 1925, toen door de ontwikkeling van den scheepsdieseimotor het debiet van de ketei makerij dreigde te vermindeivn De landke telbouw toonde spoedig een sterken groei. Voorts behandelt dit numraei de ketei typen van Steinmliller-constructie. De sa -aenwerking met de firma Steinmüllei maakt het „De Schelde" tham meer dan vroeger mogelijk, rekening te houden mei de bijzondere inzichten van den besteller en voor ieder bepaald geval het Uoleltype voo* te stellen, dat voor de betreffende bedrijfs omstandigheden het doelmatigst is te ach ten. Voorts ontvingen wrj in verband hiermede een overdruk van een artikel van ir. H. W. van Tijen, hoofc.-ingenieur van „de Schei de", onder den titel „De stoomketels in ae nieuwe centrale van de provincie Gronin gen" in het weekblad „De Ingenieur" heefi gepubliceerd, MIDDELBURG De Mimuco. De commissie, die zich beijvert om op i, 8 en 9 Mei in het Schuttershof te Middel- ourg een feest te geven, waarvan de netto opbrengst ten goede zal komen aan de kas van het Middelburgsch Muziekkorps, kwam Woensdagavond bgeen. Het Dieek, dat de loten voor dit doel reeds zijn verkocht eD dat daarom reeds op 26 Maart de trekking zal kunnen plaats hebben, De „Scheldemusch" thans geheel reed. Zal de jonge vliegtu?g-industrie voor Vlissingen behouden blijven? (Hoofdartikel.), Auto verongelukt bij Groede. (Provincie.) Onze stadgenoot de heer rf. Meert ter aarde besteld. Stadsnieuws) De Ambachtsschool te Goes bestaat 60 jaar. (Provincie.) De leden van den Volkenbondsraad zet ten het standpunt hunner regeeringen uiteen. De Locarno-mogendheden op bepaalde punten tot overeenstemming gekomen. Openbare zitting van den Volkenbonds raad. De Duitsche regeeringsvertegen- woordiger legt een verklaring af. Veniselos gisteren overleden. (Buitenland.) De overstroomingsramp in Amerika. (Gemengd nieuws), ZIE VERDER EVENTUEEL LAATóTE BERICHTEN Voor de drie dagen werden behalve de bijkomende attracties, vastgesteld den eer sten avond muziek van The Funny Band, den tweeden avond van het Middelburgsch Muziekkorps, terwijl aan den deiden avond zullen medewerken de P.T.T. dames en hee ren, de gymnastiekvereenigingen „Achilies" en „Wilhelmina" en The Funny Band. Op 9 Mei wordt des middags een kinder voorstelling gegeven met o.a. de Oud-Hol- andsche Poppenkast. OOSTKAPELLE Installatie burgemeester. Op 4 April a.s. zal in een openbare raads vergadering de nieuw benoemde burge meester de heer K. Fabius, als zoodanig worden geïnstalleerd. RITTHEM Luchtbeschermingsdienst. In een goed bezochte vergadering, die Woensdagavond werd gehouden, zette de burgemeester het doel, het nut en de in richting van den luchtbeschermingsdienst liteen. Daarna wees hij verschillende personen f| ontvangen de in deze maand nog ver schijnende nummers lie abonné's der „Vlissingsche Courant" in het bezit van een polis, zijn overeenkomstig de betretlende bepalingen, gratis verzekerd tegen ongevallen. minnmnimiumumuwwwmwmiimmwwnnmi

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1936 | | pagina 1