500
300
25
DONDERDAG
19 MAART
De „ScheldemusclT thans geheel gereed
No.67i
74e Jaargang;
1936;
UitgaveFirma F. VAK DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen. Telel. 10. Postrekening Ü628T
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
STADS- EN PR0VINC1ENIEUWS
Oedekmi bewond&d de
■PALM O LIVE TEINT!
§elieurlen«ssew
«nw Jew «infl
NIEUWE
KWARTAAL-ABONNE's
GRATIS
VUSSINGSCHE COURANT
ABONNEMENT SPK1|S: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn f2 20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Uuitschiand
en Frankiijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meet 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 1 5 regels 50 ct. iedere regel
meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1 5 regels f 1.—alles bij vooruitbetaling
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn (JRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor:
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verjies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim.
gulden bij verlies
van een
wijsvinger.
gulden bij verlies
van een
anderen vinger.
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit twee bladen. - Eerste Blad.
Vrijdag wordt het toestel door den Rijksstudiedienst gekeurd
Zal de jonge vliegindustrie voor Vlissingen behouden blijven?
De kleine luchtvaart laat dezer dagen in
ons land terdege 'merken, dat zij er is.
Want nauwelijks is het bericht gelanceerd,
dat de in Amsterdam gebouwde „Pou du
Ciel" gereed is, of wij kunnen hierop laten
volgen de Scheldemusch is thans definitief
klaar en zal a.s. Vrijdag door ir v. d. Maas
van den Rijksstudiedienst voor de Lucht
vaart worden gekeurd.
Het is in dit verband misschien ge-
wenscht er even aan te herinneren, dat de
„Scheldemusch" heel wat verdei is dan de
in Amsterdam gebouwde „Pou du Ciel".
Deze moet immers nog voor het eerst de
lucht in, zoodat het lang niet uitgesloten is,
dat men nog voor allerlei verrassingen
komt te staan, terwijl de „Scheldemusch"
reeds ettelijke vluchten heeft gemaakt,
weer en nog eens weer verschillende verbete
ringen heeft ondergaan en nu emdelijk zoo
ver is, dat de constructeur, ir. T. E. Slot,
met gerechtvaardigde voldoening kan zeg
gen
de „Scheldemusch" is klaar.
Wij zijn Woensdagmiddag naar het vlieg
veld Vlissingen getogen dat in het zonlicht
baadde en waar het toestel voor Amster
dam al gereed stond. En wij boften. Want
ir. Slot was aanwezig en al gauw waren
wij in druk gesprek geraakt over- zijn gees
teskind, dat in een hoek van de groote K
L.M.-loods, slechts een zeer bescheiden
plaatsje inneemt.
Wij hadden de „Scheldemusch" het laat
ste op den beganen grond gezien, onmiddel
lijk na de zoo goed afgeloopen noodlanding
in het begin van het jaar. En toen zag de
patiënt er deerniswekkend uit. Want al wa
ren de beschadigingen betrekkelijk gering,
het toestel lag er toch hulpeloos bij met het
onderuit geslagen landingsgestel. Maar
reeds toen heeft de .Scheldemusch" bewe
zen, dat haar speciale constructie met de
drie wielen en in het bijzonder de „Handley
Page Slots" een verwonderlijk groote mate
van veiligheid biedt. Want wie zooals wij,
indertijd door het moerassige terrein voJ
gaten en bulten heeft gebaggerd waar de
noodlanding werd gemaakt, weet zeker dat
ieder toestel van het normale type hier on
herroepelijk over den kop zou zijn gegaan
met wellicht noodlottige gevolgen voor den
inzittende. Nu liep alles af met een gebro
ken landingsgestel en een paar deuken hier
en daar, terwijl de bestuurder geen schram
had opgeloopen.
Maar wij zouden vertellen van hetgeen
wij gisteren op het vliegveld Vlissingen ge
zien hebben. De „Scheldemusch" heeft (een
ijdele vrouw geljjk) bij het naderen van het
voorjaar een nieuw toilet aangetrokken.
De miniatuur-cabine (plaats biedend aan
één persoon) is helrood geschilderd, terwijl
de rest van het toestel thans zilverkleurig
is een combinatie, die het in de lucht
alleraardigst doet.
De motor die indertijd de moeilijkheden
veroorzaakte, is intusschen vervangen door
een motor van Tsjechisch fabrikaat (een
„Praha" van 32 P.K.) en nadat men na een
aantal proeven vernomen had. dat men in
Tsjecho-Slovakije gewoon is, wat benzol
door de benzine te mengen (voor welk
mengsel de motor speciaal geschikt is ge
maakt) is men over de prestaties dezer
„Praha" volmaakt tevreden. Met zijn 32
P.K. geeft deze motor het toestel met een
„gewichtigen" bestuurder, een kruissnel
heid van ca. 110 K.M.
Prachtige eigenschappen.
En nu de overige eigenschappen van dit
toestel. Den leek valt allereerst het geheel
ontbreken op, van wat men „het lijf" van
het toestel zou kunnen noemen het deel
tusschen cabine en staart. De verbinding
bestaat bij de „Scheldemusch" uitsluitend
uit enkele bijzonder solide metalen stangen.
1 De rest is weggelaten. Niet om gewicht te
besparen, zooals men geneigd zou zijn te
denken, maar omdat langdurige proefne
mingen uitgewezen hebben, dat bij dezp
constructie een veel zuiverde»* werking van
den staart en daarmede dus een betere
contróle over het toestel verkregen
wordt.
De drie wielen (het voorste is afkomstig
uit een autoped geven het toestel b\j het
over den grond „taxiën" en landen, een
verbazend groote stabiliteit, zoodat over
den kop slaan practisch tot de onmogelijk
heden behoort. En voorts dienen de „Hand
ley Page Slots" vermeld te worden, verstel
bare deelen vóór aan den vleugel, waaraan
de vlieger het toestel in de lucht als het
ware kan ophangen en met behulp waar;
van hij met geringe snelheid kan landen.
Allemaal factoren die de „Scheldemusch"
tot een bijzonder veilig toestel stempelen,
waarvoor in luchtvaartkringen dan ook
groote belangstelling bestaat.
Men zal het misschien voor het leeren
vliegen als een bezwaar beschouwen, dat
het toestel slechts plaats biedt voor één
persoon. Ook dit bezwaar (voor zoover men
dit woord gebruiken mag, want een fiets en
een motor kunnen toch ook maar door één
persoon bereden worden, die de kunst toen
óók leeren moet) is ondervangen. Men
plaatst een blokje in de gasmanet, zoodat
de leerling niet zóóveel gas kan geven, dat
het toestel loskomten op de drie wielen
toert de „Scheldemusch" dan zoo veilig
over het vliegveld als een automobiel he4"
zou doen. Heeft men leeren rijden en is men
aan het lawaai van den achter den bestuur
der geplaatsten motor gewend, zoodat men
niet meer schrikachtig hoeft te doen, dan
kan de leerling met de „Scheldemusch"
gauw de lucht in. (Natuurlijk is bijv. een
A-brevet voor zweefvliegen een prachtige
en niet te versmaden voorbereiding.)
Een demonstratie.
Wij vonden den heer Slot bereid, dit pro
duct van. de bekende. „Schelóe"-fabrieken
te demonstreeren. Het toestel werd uit den
hangar gereden, de motor aangeslagen
(hetgeen zonder moeite en vrijwel onmid
dellijk lukt) en daar ging de „Schelde
musch". Het toestel heeft slechts een zeer
korten aanloop noodig (men is bi) gunstigen
wind al met een aanloop van 45 meter ios
gekomen) en was dan ook vlug van den
grond. De 32 P.K. motor trekt het toestel
verbazend snel op en al gaf iïSlot dan
ook geen „show" in dien zin dat hij ge
waagde kunsten vertoonde, he* geen hij te
zien gaf behoefde toch niet order te doen
voor de prestaties van menig voor „kijk-
vluchten" bestemd jachttoestel. Vlug en
sierlijk wendde en scheerde het toestelletje
door de lucht Er werden bochten gedraaid
in een helling van ca. 70 gr., wel een bewijs
voor de vastheid waarmede de „Schelde
musch" in de lucht ligt en voor de groote
stabiliteit van het toestel.
Zooals gezegd, is de Musch thans geheet
gereed en komt Vrijdag ir. A.aas om het
toestel te keuren. Ir. Slot maakt zich niet
bezorgd over het resultaat dezer keuring.
Hij weet dat zijr toestel de proeven en on
derzoekingen met glans zal doorstaan.
En al staat hieromtrent nog niets vast
wij willen toch niet nalaten iri dit verband
de hoop uit te spreken, dat de concentratie
plannen voor de vliegtuig-industrie, in ieder
geval de Kon. Mij. „de Schelde" gelegen
heid zullen blijven bieden tot het bouwen
van vliegtuigen. Want de „Scheldemusch
heeft bewezen een constructie te zijn
waarvoor bekende figuren uit de vliegwe
reld groote bewondering koesteren. Een
toestel bovendien, waarin geheel nieuwe
principes zijn verwerkt en da+ een tot dus
ver ongekende mate van veiligheid biedt-
Dit toestel is thans klaar om on de marki
te worden gebrscht en wij zijn er van over
tuigd, dat er liefhebberij voor zal bestaan
Dan ware het toch wel zéér te betreuren
wannéér in dit stadium een oeslissing zou
vallen, die Vlissingen zijn jonge en veelbe
lovende vliegtuigindustrie zou ontnemen.
De Kon. Mij. „de Schelde" en ir. Slot en
zijn staf hebben ontzaglijk veel gepresteerd
om tot dit fraaie resultaat te komen. Het
heeft veel werk, veel inspannir g, veel tijd
en studie geëischt, om van de financieele
zijde van het geval maar te zwjjgen. DP
alles geeft „de Schelde" naar onze overtui
ging dan ook absoluut het recht, om van
haar arbeid de vruchten te kunnen plukken,
nu men zoover is, dat men een betrouw
baar en beslist veilig toestel binnen zeer
afzienbaren tijd voor geringen prijs op de
markt kan brengen.
En met de „Scheldemusch" lp „de Schei-
de" nog niet uitgepraat. Want wq zijn ge
rechtigd te verklappen, dat i). Slot reed?
ver gevorderd is, met een vinding die he<
besturen van vliegtuigen aanmerkelijk een
voudiger zal maken, dan thans het geval *s.
Een vinding, waarvoor in luchtvaartkrin
gen (o.a. big de K.L.M.) reeds nu groote be
langstelling bestaat en die in het kort hier
op neerkomt, dat de drie manipulaties die
thans bij het sturen noodig zijn, worden
teruggebracht tot éên, terwijl de correspon-
deerende handelingen automatisch door het
toestel zelve worden verricht.
Er is dus alle aanleiding om met belang
stelling uit te zien naar hetgeen de vlieg-
tuigafdeeling van de Kon. Mij. „de Schel
de" in een nabije toekomst zal tot stand
weten, te brengen.
Teraardebestelling van den heer J. Meert.
Onder zeer groote belangstelling vond
gisteren de begrafenis piaats van aen zoo
noodlottig om het leven gekomen conduc
teur der Posterijen, den heer J. Meert.
Reeds bij het sterfhuis was groote be
langstelling waar te nemen.
LOnegas van aen over.eaene droegen de
Kist met het stoffelijk overscnot uit, welke
tusschen de aan weerszijden opgestelde ge-
uniformde beambten van het postkantoor
Vlissingen in den auto werd geplaatst.
Daarna troa de droeve stoet langs het
Post-en Telegraafkantoor, waarvoor de
oienstdoende en oud-ambtenaren zich had-
uen opgesteld en een krans var. het perso
neel aan het geweldige aantal bloemstuk
ken, dat reeds den lijk- en volgauto vulde*
werd toegevoegd.
Op hét graf wérd het woord gevoeru
door de heeien Inspecteur en Diiecceur van
net Spoorwegpostnantoor, waaronder de
tak van dienst waarbij de overledene'werk
zaam was, ressorteerde. Beide superieuren
scnetsten den overiedene ais een goed amb
tenaar, die achting genoot van alien met
wie hij in aanraking kwam. Een woord van
troost aan de weduwe en dochter, voor wie
deze zware slag moeilijk te dragen vait,
werd door beiden gesproken. Eerstgenoemde
superieur wees nog op het feit, dat geuikkig
m een bedrijf waar duizenden werkzaam
zijn, ongelukken als hier gebeurd, slechts
zeiaen voorkomen.
Namens de Rotterdamsche conega's, wei-
ke uit den aard der werkzaamheoen veei
contact met de Vlissingsche hebben, wera
door een hunner een krans geiegd, verge
zeld van het uitspreken van woorden die
getuigden van warme vriendschap en colle
gialiteit.
Diepgeroerd wijdde ook de conducteur
De Geus, mede namens zijn Vhssingscnè
collega's, woorden van warme vriendschap
aan den overiedene en diepe deernis met
de overblijvende weduwe en doubter, welke
in hem een goeden man en vader moesten
verhezen.
Nogvoerden het woord de heer Van
Linschoten als oud-superieur uit den tijd,
dat de heer Meert nog op het Postkantooi
werkzaam was en de afgevaardigde van ae
vereeniging van scheidrechters daar ook op
het terrein van den voetbal de overledene
geen onbekende figuur was. D«- heer riLo
sprak namens den" Centralen Bond van
Post-, Telegraaf- en Telefoonpersoneel,
woorden van troost tot de familie en her
dacht den ontslapene .als een oprecht en
eerlijk bondsmakker.
Namens het personeel der Ned. Spoorwe
gen sprak de heer Bouman, die eveneens
den heer Meert herdacht als goed en pret
tig kameraad, waarmee de omgang een
vreugde was. Onder de aanwezigen merkten
wij nog op de heeren J. v. d. Bend, direc
teur van het Post- en Telegraafkantoor
hier ter stede en J. L. Lucassen, eerstaan
wezend ambtenaar van het spoorwegpost
kantoor.
Vereeniging tot bevordering der belangen
van slechthoorenden.
Gisteravond had de maandeijjksche bij
eenkomst plaats in de zaal van den heei
Moeliker.
De voorzitster, mej. Kamp, opende de
bijeenkomst en heette de aanwezigen har
telgk welkom, inzonderheid de gasten vao
dezen avond, den heer C. Labruyère, di
recteur van de mondharmcidca-vereeni
ging „Excelsior" met zijn staf Dat zulke
muziek-avonden op grooten prijs worden
gesteld, bleek uit de goede opkomst.
Eerst had de gewone lipleesles plaats,
onder leiding van Mej. Bok, spraakleerares
te Middelburg. Aan het einde der les dankte
de voorzitster, namens alle deelnemers
(sters) mej. Bok, voor de moeite die zij
zich getroost had om op alle ourenkomsten
ie voor de slechthoorenden zoo noodige lip-
.eeslessen te geven en uit waardering hier
voor werd de leidster een souvenir aange
boden. Hierna zette de muziek ln met een
vroolrjken marsch, welke direct de goede
stemming er in: bracht bjj de luisteraars.
Vele vrouwen hebben haar
bizonder goede huid te dan
ken aan regelmatige mas
sage met het verzachtende
schuim van Palmolive.de
olijfolie'Zeep
Gebruik ook
voor Uw bad
Palmolive, om
jeugd en char-
metebehouden.
Vervolgens kregen wij nog een achttal
mooie en opgewekte nummers te hooren.
onderbroken door een korte pauze, waarin
thee werd geschonken. Als slotnummer
werd het Wilhelmus gespeeld, dat door al
le aanwezigen werd meegezongen.
Na afloop van het concert dankte mej.
Kamp alle medewerkenden, ook den pianist.
Spr. hoopte later nog eens op hun hulp te
mogen rékenen, wat door den directeur
werd toegezegd.
Van de geboden gelegenheid om een
prijsje te winnen aan den sjoelbak werd
door allen dankbaar gebruik gemaakt. Met
genoegen kan op dezen welgeslaagden
avond worden teruggezien.
Het nieuws van den dag in beeld.
Foto's in onze Tijdinghal
„De Scheldemusch" is thans geheel ge
reed en wordt Vrijdag 20 Maart door den
Rijksstudiedienst gekeurdenkele foto'?
van de laatste oefenvluchten (in het toestel
de constructeur ir. T. E. Slotj. Onder
groote belangstelling werd Woensdagmid
dag het stoffelijk overschot ter aarde be
steld van onzen bij een noodlottig ongevai
om het leven gekomen stadgenoot, den heei
J. Meert. Dinsdagavond is brand uitge
broken in de loods van de jachthaven „De
Plassen" te Oud-Loosdrecht, waardoor dez^
in korten tijd geheel uitbrandde en een
groot aantal kano's en zeiljachten verlorer
gingen. H.M. de Koningin, de Groother
togin van Oldenburg, zuster van wijlen
Prins Hendrik, en H.K.H. Pril ses Juliana
brachten Woensdagmorgen een bezoek aan
het Capitol-theater te 's-Gravenhage, waar
zij een vertooning van de K XV Hl-film bij
woonden.
C. K. W. O.
Men verzoekt ons de aandacht te willen
vestigen op den sportavond van C.K.W.O.,
waarover men in de advertentie van gister
avond nadere bijzonderheden beeft kunneD
aantreffen ten aanzien van de plaats en
tijden voor het verkrijgen der noodige toe
gangsbewijzen.
N.V. Kon. Mij „De Schelde".
Wij ontvingen no. 8 van de Scheldekro
niek", verlucht met enkele fraaie foto's en
geheel gewijd aan nieuwe typ-m van Schel
de-waterprjpketels, in het bijzonder de lanci-
keteltypen.
De fabricage daarvan werd begonnen m
1925, toen door de ontwikkeling van den
scheepsdieseimotor het debiet van de ketei
makerij dreigde te vermindeivn De landke
telbouw toonde spoedig een sterken groei.
Voorts behandelt dit numraei de ketei
typen van Steinmliller-constructie. De sa
-aenwerking met de firma Steinmüllei
maakt het „De Schelde" tham meer dan
vroeger mogelijk, rekening te houden mei
de bijzondere inzichten van den besteller en
voor ieder bepaald geval het Uoleltype voo*
te stellen, dat voor de betreffende bedrijfs
omstandigheden het doelmatigst is te ach
ten.
Voorts ontvingen wrj in verband hiermede
een overdruk van een artikel van ir. H. W.
van Tijen, hoofc.-ingenieur van „de Schei
de", onder den titel „De stoomketels in ae
nieuwe centrale van de provincie Gronin
gen" in het weekblad „De Ingenieur" heefi
gepubliceerd,
MIDDELBURG
De Mimuco.
De commissie, die zich beijvert om op
i, 8 en 9 Mei in het Schuttershof te Middel-
ourg een feest te geven, waarvan de netto
opbrengst ten goede zal komen aan de kas
van het Middelburgsch Muziekkorps, kwam
Woensdagavond bgeen. Het Dieek, dat de
loten voor dit doel reeds zijn verkocht eD
dat daarom reeds op 26 Maart de trekking
zal kunnen plaats hebben,
De „Scheldemusch" thans geheel
reed. Zal de jonge vliegtu?g-industrie
voor Vlissingen behouden blijven?
(Hoofdartikel.),
Auto verongelukt bij Groede.
(Provincie.)
Onze stadgenoot de heer rf. Meert ter
aarde besteld. Stadsnieuws)
De Ambachtsschool te Goes bestaat 60
jaar. (Provincie.)
De leden van den Volkenbondsraad zet
ten het standpunt hunner regeeringen
uiteen.
De Locarno-mogendheden op bepaalde
punten tot overeenstemming gekomen.
Openbare zitting van den Volkenbonds
raad. De Duitsche regeeringsvertegen-
woordiger legt een verklaring af.
Veniselos gisteren overleden.
(Buitenland.)
De overstroomingsramp in Amerika.
(Gemengd nieuws),
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATóTE BERICHTEN
Voor de drie dagen werden behalve de
bijkomende attracties, vastgesteld den eer
sten avond muziek van The Funny Band,
den tweeden avond van het Middelburgsch
Muziekkorps, terwijl aan den deiden avond
zullen medewerken de P.T.T. dames en hee
ren, de gymnastiekvereenigingen „Achilies"
en „Wilhelmina" en The Funny Band.
Op 9 Mei wordt des middags een kinder
voorstelling gegeven met o.a. de Oud-Hol-
andsche Poppenkast.
OOSTKAPELLE
Installatie burgemeester.
Op 4 April a.s. zal in een openbare raads
vergadering de nieuw benoemde burge
meester de heer K. Fabius, als zoodanig
worden geïnstalleerd.
RITTHEM
Luchtbeschermingsdienst.
In een goed bezochte vergadering, die
Woensdagavond werd gehouden, zette de
burgemeester het doel, het nut en de in
richting van den luchtbeschermingsdienst
liteen.
Daarna wees hij verschillende personen
f|
ontvangen de in
deze maand nog ver
schijnende nummers
lie abonné's der „Vlissingsche
Courant" in het bezit van een
polis, zijn overeenkomstig de
betretlende bepalingen, gratis
verzekerd tegen ongevallen.
minnmnimiumumuwwwmwmiimmwwnnmi