500 300 100 25 DONDERDAG 27 FEBRUARI EERSTE BLAD "gemeentebestuur stads- en pr0vinc1en1euws §el»eMrlenis»ew «on Jew Jug No.49 74e Jaargang: 1936; liitimFirn 1.111 DE HEIDE li. Halslint ül-DD. ïlissiniii. Ttlil. ID. Postrekening till? Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen aangesloten bij het bureau voor publiciteitswaarde, ingesteld door de veref.niginü „de nederlandsche dagbladper middelburg VUSS1NGSCHE COURANT ABONNEMENT SPR1|S: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland en Frankiijk f3.40. Voor de overige landen bij wekèl. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1 - 5 regels 50 ct. Iedere regel meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1 5 regels fl.—, alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor: gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim. gulden bij verlies van een wijsvinger. gulden bij verlies van een anderen vinger. c> Dit nummer bestaat uit 2 bladen Openbare Vergadering van den Gemeenteraad van Vlissingen op Vrijdag 28 Februari 1936. De Burgemeester van Vlissingen brengt ter openbare kennis, dat het aanvangsuur der vergadering van den Raad der gemeente Vlissingen op Vrijdag 28 Februari a.s. door hem nader is bepaald op drie (3) uur des namiddags. Vlissingen, 26 Februari 1936. De Burgemeester van Vlissingen, VAN WOELDEREN. Walchersche Zweefvliegclub. Een interessante lezing over zweefvliegen. Gisterenavond had bovengenoemde ver eeniging in Britannia een bijeenkomst ge organiseerd, waar de heer L. A. de Lange, houder van het Nederlandsch duurrecord voor zweefvliegen, een causerie heeft ge houden. De bijeenkomst stond onder leiding van den heer F. Holleman, die in zgn openings woord op. vaak geestige wijze de geschie denis van de Walchersche Zweefvliègciub schetste. Ondanks de tegenslagen die de vereeniging niet bespaard zijn gebleven, verheugt zij zich in grcote belangstelling en ongevallen van eenige beteekenis, heb ben nimmer plaats gehad. Om te laten zien en hooren wat de club beoogt, is deze bijeenkomst belegd en op een wijze die aan duidelijkheid niets te wenschen over Het, liet spr. vervolgens doorschemeren dat tegen financieelen steun aan de Wal chersche Zweefvliegclub geen principieele bezwaren bestaan 1 Schetsen uit de zweef vliegwereld. Vervolgens nam de heer De Lange het woord, die allereerst den vleugelslag der vogels besprak en de wijze waarop een kleermaker te Ulm in 1810 deze poogde na te bootsen. Na veel opzienbarende voor bereidingenplofte de man in het wa ter en werd beloond met een pak slaag. De vogels passen echter niet altijd den vleugelslag toe, m/aar maken veel gebruik van de zweefvlucht. En de nabootsing hiervan is den mensch sinds de proeven van Lilienthal in 1890 beter gelukt. Spr. maakte met, schetsen op een school bord duidelijk, op welke principes een zweefvlucht in de duinen berust en hoe men hierbij van stijgwinden van verschil lenden aard gebruik maakt. Naast de hierboven vermelde „statische" zweefvlucht, staat de „dynamische" zweef vlucht, mogelijk geworden bij windstroo- men die in tegenovergestelde richting waaien. Hiervan weet de zweefvlieger handig gebruik te maken door telkenmale de grens van de in tegenovergestelde richting waaiende winden te overschrijden, waar door het toestel zeer lang in de lucht kan bleven. De geschiedenis der Nederlandsche zweef vliegsport. In 1930 nam de heer Slot van „de Schelde", (toen nog verbonden aan de Pander-fabrieken), het initiatief om een zweefvliegtuig te bouwen. Dr. Van der Maas wist in Duitschland zijn C-brevet te halen en de heer Van Hemert zorgde voor een terrein nabij Noordwijkerhout. Men kon dus beginnen, maar dr. Van der Maas werd ziekaan zijn bed kreeg de heer Van Tijen zweefvliegles, maar na een paar geslaagde proefvluchten, werd het toestel Vernield. Van deze eerste vlucht in Nederland werd na de pauze een interessante film vertoond. 27 December 1930 werd de Al-g. Ned. Zweefvereeniging opgericht die spoedig 80 leden, maargeen toestel had. Op hu moristische wijze gaf de heer De Lange vervolgens een cursus in bedelen, waarin hij uiteen zette, hoe. de jonge vereeniging aan de benoodigde duiten trachtte te ko men. In een maand wist men circa 1000 bgeen te brengen en met dit bedrag werd in 1931 in Egmond aan Zee een zweef- vliegkamp gehouden, dat een succes werd. De vereeniging werd langzamerhand te groot en daarom giing men in verschillende steden van het land over tot de stichting van plaatselijke clubs. Met een geweldige reclame wisten de clubs uit Leiden en Den Haag een ontzag lijke belangstelling te wekken voor een groote demonstratie. Het werd een ge beurtenis vol kluchtige vergissingen (o.m. had men de schaar vergeten waarmede het- lint dat de hangar afsloot, moest worden doorgeknipt en de aanwezigen schoten herhaaldelijk in een gullen lach bij hetgeen de heer De Lange hierover ver telde. Maar dit behoort weer tot de geschie denis en de lessen van dit recente verleden hebben tot prachtige resultaten geleid. Hierop werd de film vertoond, van de eerste zweefvlucht in ons land, waarbij de heer De Lange de nóodige toelichting gaf. Na de pauze besprak de heer De Lange de verschillende Startmethoden. Langen tgd had men aangenomen dat slechts in den stggwind nabij de duinen starten mogelijk is. Spr. behandelde den start men den rubberkabel in V-vorm, waarbij het vliegtuig als het ware uit een catapult wordt weggeschoten. Voor het hellingzweven is deze methode uitstekend, maar de mogelijkheden van het zweven in hellingwinden zijn beperkt. Met behulp van den zgn. variometer -wist de vlieger Cronfeld gebruik te maken van stijgwin den, waardoor de duur der vluchten belang rijk werd verlengd en hij 7 8 uur in.de lucht kon blflven en afstanden tot 175 K.M. aflegde. Achtereenvolgens besprak inleider de zg. lierstartmethode met behulp van een auto mobiel en den start waarbij 't zweefvlieg tuig door een motorvliegtuig in de lucht werd gebracht. In 1933 werd in ons land de eerste lierstart uitgevoerd, nadat men langen tijd de mechanischestartmethoden als gevaarlijk .had beschouwd. Na een noodlottig ongeval heeft men geleerd, hoe men den lierstart vrijwel ge vaarloos kon maken door toepassing van een kapinrichting voor den kabel en een open haak. Voorts kent men de startmethode waar bij een rijdende auto het vliegtuig omhoog brengt, hetgeen natuurlijk alleen mogelijk is op een mooi vlak terrein. Bij deze start methode kan de instructeur zijn leerling goed in de hand houden, evenals bij den lierstart, hetgeen met de rubberkabel- startmethode niet het geval isbij de laatste methode is de leerling, eenmaal in de lucht geheel aan zich zelf overgelaten. De startmethode waarbij het zweef vliegtuig door een motorvliegtuig omhoog wordt gebracht, noemde spr. veiliger dan fietsen. Walcheren met zijn vele stijgwin den en zijn vliegveld, biedt hiertoe nog vele moeilijkheden. Met den vliegtuigsleep- start die bijv. in Duitschland zeer veel wordt toegepast, vinden vrijwel geen on gevallen plaats. Zweefvliegenalleen sport? ZweefvHegen is de vooropleiding tot motorvliegen en bekort den tijd, noodig voor opleiding tot motorvliegen, zeer be duidend. Men kan uit de zweefvliegers ge makkelijk de toekomstige motorvliegers recruteeren en ook voor aërodynamische proeven en meteorologische onderzoekin gen is het ZweefvHegen van groote betee kenis. Spreker vertelde tenslotte op enthousi aste en boeiende wijze van zijn studiereis door Duitschland, waar hij het zgn. C- brevet wist te behalen en een 5-uur vlucht maakte. Een dankbaar applaus beloonde den heer De Lange voor zijn belangwekkende cau serie. Nadat nog een film was vertoond van de zweefvliegdemonstraties op Maaldrift in 1933, sloot voorzitter Holleman de bij eenkomst met een woord van dank aan den inleider. Luchtbescherming. Cursus in gasbescherming. Het begint in VUssingen den goeden kanr op te gaan Men begrijpt, dat luchtbe scherming geen particuliere liefhebberij van enkele personen is, maar een noodzakehjke maatregel tot zelfbehoud en het is verheu gend dat men zich bereid begint te verkla ren om naar vermogen te helpen. In dit verband publiceeren wij op vei2oek van de Transport-Colonne van het Ned. Roode Kruis, afdeeling VUssingen, het onder staande Reeds sinds eenige weken worden voor het Roode Kruis door dr. W. F. T. van der Bijl cursussen gegeven in gast escherming en het behandelen van gaszieke personen. Thans wordt ook particulieren gelegenheid gegeven geheel kosteloos aan deze cursussen deel te nemen. Iii verband met het feit, dat binnenkort hier ter stede een oefening van de lucht beschermingsorganisatie wordt gehouden, doet het Roode Kruis een beroep op de dames en heeren die hieraan hun medewer king willen verleenen. Men kan zich Vrijdag avond 28 Februari tusschen 8 en 10 uur aanmelden in het leslokaal van het Roode Kruis, in de voormalige kazerne Willem m, 'Oranjestraat, nieuwe ingang. De cursussen worden op Maandagavond gege ven en beginnen om 8 uur. Mannelijke deelnemers gelieven zich slechts aan te melden, voor zoover zij niet of niet meer dienstpHchtig zijn Het Roode Kruis rekent op flinke medewerking der Vlissingsche burgerij. Gezagvoerder P. Ree neemt afscheid. Een eenvoudige maar kameraad- schappelijke plechtigheid. Vlissingen heeft altijd een zwak gehad voor alles wat met de zee verband houdt en het kan dus geen verwondering baren, dat kapitein P. Ree, gezagvoerder van de „Prinses Juliana" van de Maatschappij „Zeeland", in onze stad een graag geziene persoonlijkheid is geworden. In onze stadmaar ook ver daar buiten, want wie geregeld tusschen Neder land en Engeland vaart, komt met veel menschen in aanraking rn dit zijn uiteraard niet uitsluitend stadgenooten en de groote meerderheid dér passagiers bestaat uit Nederlanders van elders en vreemdelingen. Velèn hunner hebben met den gezagvoer der van de „Prinses Juliana" persoonlijk contact gehad en bewaren hieraan de pret tigste herinneringen. Maar de jaren staan niet stilkapitein Ree, die begin Januari zijn zilveren jubi leum vierde, heeft thans den pensioenge rechtigden leeftijd" bereikt en in verband hiermede was heden het trdstip aangebro ken, waarop hij met dp '„Prinses Juliana" zijn laatste reis naar en van Engeland zou maken. Het afscheid. Hedenmorgen om II uur werd kapitein Ree door den Directeur van de Mij. „Zee land", den heer G. J. Bensink in afscheids bezoek ontvangen, waarna op de „Prinses Juliana", voor zoover de dienst dit althans toeliet, een kleine reünie plaats vond. In den rooksalon verzamelden zich tegen half twaalf de état-major van de „Prinses Juliana" en die van het opliggend schip ie „Mecklenburg", met de inspecteurs van de Mg. „Zeeland", de heeren J. J. van den Broeke en A. C. H. Kuijck, terwijl mede aanwezig was de Waterschout, de heer A. O. F. W. C. Gasinjet. De heer Gasinjet richtte enkele woorden van afscheid tot den scheidenden gezag voerder, er op wijzend dat hij zich, hoewel geen lid van het groote zeevaart-huisgezin, in zijn functie als Waterschout toch altijd als een aanhangsel van de Mg. „Zeeland" beschouwt. Spr. memoreerde het veelvul dige contact dat hij geregeld met den état- major en in het bijzonder met den gezag voerder heeft gehad. Tot slot bracht hij kapitein Ree met vriendelijke en welge kozen bewoordingen dank voor de prettige wijze waarop steeds is samengewerkt, om den scheidenden oudsten gezagvoerder ver volgens een goede uitreis en behouden thuiskomst te wenschen. Hierop nam ook inspecteur Kugck op hartelijke wijze afscheid van gezagvoerder Ree, die daarna aUe aanwezigen bedankte voor de steeds va:i hen ondervonden steun en vriendschap. Nadat een foto was gemaakt (die men in onze Tgdinghal kan vinden) bleef men nog eenigen tijd bijeen in een der gezellige sa lons van de „Prinses Juliana". De direc teur, de heer Bensink, vertoefde nog een oogenblik in den kring der aanwezigen om gelegenheid te hebben gezagvoerder Ree aan boord van zijn bodem de hand tot af scheid te reiken. Hiermede was de een voudige maar buitengewoon hartelijke en kameraadschappelijke huldiging ten einde en vertrok de „Prinses Juliana", voor de laatste maal onder commando van gezag voerder P. Ree, naar Engeland. De heer F. J. Hintertur zal gezagvoer der Ree als commandant van de „Prinses Juliana" opvolgen. Ieder afscheid stemt even weemoedig. En wij weten, dat gezagvoerder Ree met ge mengde gevoelens straks de „Prinses Juliana" zal verlaten. Moge het feit, dat zoovelen in stad en land en. daarbuiten hem sympathiek gezind zijn, het afscheid lichter maken. Kapitein Ree ook onzerzijds van harte het beste Voormalig burgerweeshuis. Morgen gesloten. Op verzoek vestigen wrj de aandacht oj de advertentie elders in dit blad, waarin wordt medegedeeld dat het voormalig Bur gerweeshuis (waarin de Openbare Leeszaal, het Ziekenfonds Walcheren, het School artswezen en de Modevakschool zijn geves tigd), morgen in de middaguren tot 3 uur n.m. gesloten zal zijn. C. K. W. O. „De Figuur van den Christen in de literatuur Voor bovengenoemde vereeniging sprak gisterenavond ds. F. A. den Boeft, Geref. predikant te Rotterdam, in de Luthersche Kerk, over het onderwerp „De figuur van den Christen in de Üteratuur". Na opening op de gebruikelijke wijze door den 2en voorzitter, den heer W. Schmidt, wees ds. De Boeft er allereerst op dat kunst een bepaalde tendenz moet hebben en den lezer moet voeren in het land van de werkelijkheid. Wij kunnen dan de vraag stellen „Heeft de schrijver deze werkelijk heid juist gezien, heeft hij goed rond ge keken?" Uit verschillende boeken schetste spreker de wijze waarop verschillende schrijfsters en schrijvers de christenen teekenen. Uit de boeken van Antoon Coole over het Bra- bantsche leven en „Polderland" van J. Kna- pe voelen we dat deze schrijvers hun men schen kennen. Dat zij met hen hebben me degeleefd en in hun leven zijn doorgedron gen. Er is een andere groep, die geen juiste teekening van christenen kunnen of willen geven. Dit komt omdat zij zelf geen chris tenen zijn, of omdat zij geen moeite doen om de menschen te leeren kennen en uit eindelijk zich een eigen denkbeeld vormen van het Christendom. Spreker zag dit voor al in „De klop op de deur" van Ina Boudier Bakker en nog erger in-„Opstandigen" en „Heeren, Knechten, Vrouwen" van Jo van Ammers Küller. Hierin worden ons de christenen geteekend als menschen, die het in de leer wel erg nauw nemen, maar nïet in het leven toepassen. Ook Ibsen's teeke ning, zooals in de figuur van „Brand", vol doet niet en de uitbeelding van ideaai-men- schen (mevr. Hoogstraten-Schoch) is even eens af te keuren. De kinderlectuur. In de kinderlectuur breekt gelukkig een andere strooming baan. Wel wordt het ver keerde aangetoond, maar op een manier dat ook kinderen zien dat het verkeerd is. Men sticht en trekt de jeugd niet, door haar brave Hendrikken te toonen. Een zeer juiste teekening van den chris ten vond spreker in „Wie" en „S. O. S." van Jilles Limburg en in de boeken van Van Rijnsdorp. Deze laten het leven van den christen eerlijk zien als dat van menschen vol met fouten, maar toch zoo dat zij be- hooren tot een gemeente, die zalig wordt. Ook.de dichter Guido Gezelle laat de geloo- vigen zien in hun strijd en schuld. Het is verblijdend dat er een kring van jonge menschen is gekomen, die mee kun nen doen in den kring van de literatuur. Dit is een machtige factor in levensbouw en levensverwoesting. Het is een heele strijd voor jonge christehjke literatoren om de juiste banen te vinden. Het geloof ont neemt ons niets, maar zet ons op de juiste plaats. Christenen zijn als koningskinderen. W\j begroeten dan ook blijde schrijvers en schrijfsters, die hiervan iets hebben begre pen en die iets kunnen doen schitteren van die heerlijkheid. In het tweede deel van zijn inleiding be handelde spreker de vraag of degenen die schrijven een christelijke levens- en wereld beschouwing zgn toegedaan en uit welke gedachtensfeer de teekening bij den schrij ver komt. Is het liefde of haat Daar is niets tusschen. De haat verblindt steeds en teekent met wellust de fouten. Alleen de liefde opent de oogen tot een zuiveren en klaren blik. Daarom kan ook in een chris telijk boek een juiste teekening van de zon de gegeven worden. Om christenen te tee kenen moet men zelf waarlijk christen zijn Toch zal de schrijver (ster) nooit kunnen loskomen van zgn (haar) eigen aard en karakter. Wie rijpt en groen leest, spot met het groote belang van zijn leven. Wie ziel en tgd hoog acht, zal zijn lectuur aan een scherpe controle dienen te onderwerpen. Tenslotte behandelde spreker de normen, die moeten gelden om christenen te teeke nen. Velen willen van een norm niets we ten. Van een echten schrgver kan dit nooit de bedoeling zijn. Het negeeren van Chris tus leidt tot disharmonie. De christen schrijver laat den christen zien in zijn ge breken, geloof en liefde, maar ook in zijn volharding. Wij moeten leeren alles te toet sen aan het Evangehe. Dit teekent een we reld grauw, somber en zwart als de nacht. Maar te midden van dit alles staat de lich tende gestalte van Christus. Dat dit licht H.M. de Koningin en Prinses Juliana keeren Vrijdagmiddag uit Waldenburg naar Nederland terug. (Binnenland.), Een interessante causerie over zweef vliegen. (Stadsnieuws.). Afscheid gezagvoerder P. Ree. (Stadsnieuws.); Gemeenteraad van Middelburg tap- verbod en restauratie Abdgtoren ge« handhaafd. (Provincie.) De staatsgreep in Japan vergadering van den oppersten oorlogsraad onder leiding van den keizer. De muiters ontruimen htm stellingen. Reeds Vrij dag een nieuw kabinet Rust vrijwel hersteld. In Ned. Indië 2 militaire vliegtuigen in botsing gekomen 1 slachtoffer. Bij Aden Britsch militair vlieertuie: neer gestort 2 dooden. ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN discussie en wel bij dat van Ged. Staten, ook moge schijnen in de christelijke lectuur. Met groote aandacht werd deze boeiends lezing gevolgd. Jammer dat het kerkge bouw maar matig bezet was. Het nieuws van den dag in beeld. Foto's in onze Tijdinghal. De regimenten Grenadiers en Jagers heb ben te Scheveningen oefeningen gehouden. Te Amsterdam vergaderde het comité van actie voor versch brood hij het ont bijt. De groote boog van de Waalbrug te Nijmegen is dezer dagen' g'ebeel voltooid," De Waal-bandijk heeft door den hoogea waterstand belangrijke'schade cpgeloopen, In de Rotterdamsche Diergaarde werden verschillende boa-constrictors geboren. Bij onderzoek in het dok is gebleken, dat de „Kerkplein" ernstige bodemschade' heeft' opgelóopen. Te Maastricht werd ter gele- genheid van het carnaval een speciale kin deroptocht gehouden. Ter gelegenheid van het 300-jarig bestaan der Utrechtsche universiteit, zal een lustrumspel worden opgevoerd. De Hoomsche fortgrachten en singels worden gerestaureerd. De Amsterdamsche afdeeling van den Alg. Hehgelaarsbond vischte een deel van den Amstel met de zegen af. Binnenbrand. Hedenmorgen te 8 u. 15 werd groot alarm gemaakt voor een binnenbrand in perceel Vrijdomweg 4. Het huis was niet bewoond en zou juist door den nieuwen bewoner betrokken wor den, die met zijn huisraad naar dat pand onderweg was. De brand is ontstaan in de boven-voor-- kamer waar door de hitte van een bran dende kachel, de schoorsteen die gedeel telijk uit hout bestond, vlam heeft gevat. 1 Het vuur verspreidde zich tusschen het plafond van le étage en zolder en werd door de poHtie (met behulp van eenige bur gers) met een slang op den politieslangen- wagen gebluscht. De brandweer, die met groot materiaal - was uitgerukt, behoefde niet daadwerkelijk op te treden. De brand had overigens niet veel te beteekenen. Voorts bluschte de poHtie nog een schoor steenbrandje in de Lampsinsstraat. Ritthemsch fanfareorkest „Oefening na den arbeid". Zooals men uit de advertentie in dit num mer zal zien, geeft het welbekende Rit themsch fanfarekorps, onder leiding van den dirigent P. Meijers, Zaterdagavond een uitvoering in „De Oude Vriendschap". Voor dezen avond is een met zorg uitge kozen muziekprogramma samengesteld, ter wijl de afdeeling „Tooneel" twee kluchten zal uitvoeren, waarmede men in Souburg- veel succes heeft geoogst. Het belooft dus een aantrekkeHjke bij eenkomst te worden, waarvoor ongetwijfeld belangstelling zal bestaan. Gemeenteraad. De gemeenteraad hield gistermiddag een vergadering onder voorzitterschap van wet houder Onderdijk, omdat de burgemeester wegens droeve familieomstandigheden uit- stedig is.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1936 | | pagina 1