500
300
100
25
DONDERDAG
27 FEBRUARI
EERSTE BLAD
"gemeentebestuur
stads- en pr0vinc1en1euws
§el»eMrlenis»ew
«on Jew Jug
No.49
74e Jaargang:
1936;
liitimFirn 1.111 DE HEIDE li. Halslint ül-DD. ïlissiniii. Ttlil. ID. Postrekening till?
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
aangesloten bij het bureau voor publiciteitswaarde, ingesteld door de veref.niginü „de nederlandsche dagbladper
middelburg
VUSS1NGSCHE COURANT
ABONNEMENT SPR1|S: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland
en Frankiijk f3.40. Voor de overige landen bij wekèl. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1 - 5 regels 50 ct. Iedere regel
meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1 5 regels fl.—, alles bij vooruitbetaling
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor:
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim.
gulden bij verlies
van een
wijsvinger.
gulden bij verlies
van een
anderen vinger.
c>
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Openbare Vergadering
van den
Gemeenteraad van Vlissingen
op Vrijdag 28 Februari 1936.
De Burgemeester van Vlissingen brengt
ter openbare kennis, dat het aanvangsuur
der vergadering van den Raad der gemeente
Vlissingen op Vrijdag 28 Februari a.s. door
hem nader is bepaald op drie (3) uur des
namiddags.
Vlissingen, 26 Februari 1936.
De Burgemeester van Vlissingen,
VAN WOELDEREN.
Walchersche Zweefvliegclub.
Een interessante lezing over
zweefvliegen.
Gisterenavond had bovengenoemde ver
eeniging in Britannia een bijeenkomst ge
organiseerd, waar de heer L. A. de Lange,
houder van het Nederlandsch duurrecord
voor zweefvliegen, een causerie heeft ge
houden.
De bijeenkomst stond onder leiding van
den heer F. Holleman, die in zgn openings
woord op. vaak geestige wijze de geschie
denis van de Walchersche Zweefvliègciub
schetste. Ondanks de tegenslagen die de
vereeniging niet bespaard zijn gebleven,
verheugt zij zich in grcote belangstelling
en ongevallen van eenige beteekenis, heb
ben nimmer plaats gehad. Om te laten
zien en hooren wat de club beoogt, is deze
bijeenkomst belegd en op een wijze die
aan duidelijkheid niets te wenschen over
Het, liet spr. vervolgens doorschemeren
dat tegen financieelen steun aan de Wal
chersche Zweefvliegclub geen principieele
bezwaren bestaan 1
Schetsen uit de zweef vliegwereld.
Vervolgens nam de heer De Lange het
woord, die allereerst den vleugelslag der
vogels besprak en de wijze waarop een
kleermaker te Ulm in 1810 deze poogde
na te bootsen. Na veel opzienbarende voor
bereidingenplofte de man in het wa
ter en werd beloond met een pak slaag.
De vogels passen echter niet altijd den
vleugelslag toe, m/aar maken veel gebruik
van de zweefvlucht. En de nabootsing
hiervan is den mensch sinds de proeven
van Lilienthal in 1890 beter gelukt.
Spr. maakte met, schetsen op een school
bord duidelijk, op welke principes een
zweefvlucht in de duinen berust en hoe
men hierbij van stijgwinden van verschil
lenden aard gebruik maakt.
Naast de hierboven vermelde „statische"
zweefvlucht, staat de „dynamische" zweef
vlucht, mogelijk geworden bij windstroo-
men die in tegenovergestelde richting
waaien.
Hiervan weet de zweefvlieger handig
gebruik te maken door telkenmale de
grens van de in tegenovergestelde richting
waaiende winden te overschrijden, waar
door het toestel zeer lang in de lucht kan
bleven.
De geschiedenis der Nederlandsche
zweef vliegsport.
In 1930 nam de heer Slot van „de
Schelde", (toen nog verbonden aan de
Pander-fabrieken), het initiatief om een
zweefvliegtuig te bouwen. Dr. Van der
Maas wist in Duitschland zijn C-brevet te
halen en de heer Van Hemert zorgde voor
een terrein nabij Noordwijkerhout. Men
kon dus beginnen, maar dr. Van der Maas
werd ziekaan zijn bed kreeg de heer
Van Tijen zweefvliegles, maar na een paar
geslaagde proefvluchten, werd het toestel
Vernield.
Van deze eerste vlucht in Nederland
werd na de pauze een interessante film
vertoond.
27 December 1930 werd de Al-g. Ned.
Zweefvereeniging opgericht die spoedig 80
leden, maargeen toestel had. Op hu
moristische wijze gaf de heer De Lange
vervolgens een cursus in bedelen, waarin
hij uiteen zette, hoe. de jonge vereeniging
aan de benoodigde duiten trachtte te ko
men. In een maand wist men circa 1000
bgeen te brengen en met dit bedrag werd
in 1931 in Egmond aan Zee een zweef-
vliegkamp gehouden, dat een succes werd.
De vereeniging werd langzamerhand te
groot en daarom giing men in verschillende
steden van het land over tot de stichting
van plaatselijke clubs.
Met een geweldige reclame wisten de
clubs uit Leiden en Den Haag een ontzag
lijke belangstelling te wekken voor een
groote demonstratie. Het werd een ge
beurtenis vol kluchtige vergissingen (o.m.
had men de schaar vergeten waarmede
het- lint dat de hangar afsloot, moest
worden doorgeknipt en de aanwezigen
schoten herhaaldelijk in een gullen lach bij
hetgeen de heer De Lange hierover ver
telde.
Maar dit behoort weer tot de geschie
denis en de lessen van dit recente verleden
hebben tot prachtige resultaten geleid.
Hierop werd de film vertoond, van de
eerste zweefvlucht in ons land, waarbij de
heer De Lange de nóodige toelichting gaf.
Na de pauze besprak de heer De Lange
de verschillende
Startmethoden.
Langen tgd had men aangenomen dat
slechts in den stggwind nabij de duinen
starten mogelijk is. Spr. behandelde den
start men den rubberkabel in V-vorm,
waarbij het vliegtuig als het ware uit een
catapult wordt weggeschoten. Voor het
hellingzweven is deze methode uitstekend,
maar de mogelijkheden van het zweven in
hellingwinden zijn beperkt. Met behulp
van den zgn. variometer -wist de vlieger
Cronfeld gebruik te maken van stijgwin
den, waardoor de duur der vluchten belang
rijk werd verlengd en hij 7 8 uur in.de
lucht kon blflven en afstanden tot 175
K.M. aflegde.
Achtereenvolgens besprak inleider de zg.
lierstartmethode met behulp van een auto
mobiel en den start waarbij 't zweefvlieg
tuig door een motorvliegtuig in de lucht
werd gebracht. In 1933 werd in ons land
de eerste lierstart uitgevoerd, nadat men
langen tijd de mechanischestartmethoden
als gevaarlijk .had beschouwd.
Na een noodlottig ongeval heeft men
geleerd, hoe men den lierstart vrijwel ge
vaarloos kon maken door toepassing van
een kapinrichting voor den kabel en een
open haak.
Voorts kent men de startmethode waar
bij een rijdende auto het vliegtuig omhoog
brengt, hetgeen natuurlijk alleen mogelijk
is op een mooi vlak terrein. Bij deze start
methode kan de instructeur zijn leerling
goed in de hand houden, evenals bij den
lierstart, hetgeen met de rubberkabel-
startmethode niet het geval isbij de
laatste methode is de leerling, eenmaal in
de lucht geheel aan zich zelf overgelaten.
De startmethode waarbij het zweef
vliegtuig door een motorvliegtuig omhoog
wordt gebracht, noemde spr. veiliger dan
fietsen. Walcheren met zijn vele stijgwin
den en zijn vliegveld, biedt hiertoe nog
vele moeilijkheden. Met den vliegtuigsleep-
start die bijv. in Duitschland zeer veel
wordt toegepast, vinden vrijwel geen on
gevallen plaats.
Zweefvliegenalleen sport?
ZweefvHegen is de vooropleiding tot
motorvliegen en bekort den tijd, noodig
voor opleiding tot motorvliegen, zeer be
duidend. Men kan uit de zweefvliegers ge
makkelijk de toekomstige motorvliegers
recruteeren en ook voor aërodynamische
proeven en meteorologische onderzoekin
gen is het ZweefvHegen van groote betee
kenis.
Spreker vertelde tenslotte op enthousi
aste en boeiende wijze van zijn studiereis
door Duitschland, waar hij het zgn. C-
brevet wist te behalen en een 5-uur vlucht
maakte.
Een dankbaar applaus beloonde den heer
De Lange voor zijn belangwekkende cau
serie.
Nadat nog een film was vertoond van
de zweefvliegdemonstraties op Maaldrift
in 1933, sloot voorzitter Holleman de bij
eenkomst met een woord van dank aan
den inleider.
Luchtbescherming.
Cursus in gasbescherming.
Het begint in VUssingen den goeden kanr
op te gaan Men begrijpt, dat luchtbe
scherming geen particuliere liefhebberij van
enkele personen is, maar een noodzakehjke
maatregel tot zelfbehoud en het is verheu
gend dat men zich bereid begint te verkla
ren om naar vermogen te helpen. In dit
verband publiceeren wij op vei2oek van de
Transport-Colonne van het Ned. Roode
Kruis, afdeeling VUssingen, het onder
staande
Reeds sinds eenige weken worden voor
het Roode Kruis door dr. W. F. T. van der
Bijl cursussen gegeven in gast escherming
en het behandelen van gaszieke personen.
Thans wordt ook particulieren gelegenheid
gegeven geheel kosteloos
aan deze cursussen deel te nemen.
Iii verband met het feit, dat binnenkort
hier ter stede een oefening van de lucht
beschermingsorganisatie wordt gehouden,
doet het Roode Kruis een beroep op de
dames en heeren die hieraan hun medewer
king willen verleenen. Men kan zich Vrijdag
avond 28 Februari tusschen 8 en 10 uur
aanmelden in het leslokaal van het Roode
Kruis, in de voormalige kazerne Willem
m, 'Oranjestraat, nieuwe ingang. De
cursussen worden op Maandagavond gege
ven en beginnen om 8 uur.
Mannelijke deelnemers gelieven zich
slechts aan te melden, voor zoover zij niet
of niet meer dienstpHchtig zijn Het Roode
Kruis rekent op flinke medewerking der
Vlissingsche burgerij.
Gezagvoerder P. Ree neemt afscheid.
Een eenvoudige maar kameraad-
schappelijke plechtigheid.
Vlissingen heeft altijd een zwak gehad
voor alles wat met de zee verband houdt
en het kan dus geen verwondering baren,
dat kapitein P. Ree, gezagvoerder van de
„Prinses Juliana" van de Maatschappij
„Zeeland", in onze stad een graag geziene
persoonlijkheid is geworden.
In onze stadmaar ook ver daar
buiten, want wie geregeld tusschen Neder
land en Engeland vaart, komt met veel
menschen in aanraking rn dit zijn uiteraard
niet uitsluitend stadgenooten en de groote
meerderheid dér passagiers bestaat uit
Nederlanders van elders en vreemdelingen.
Velèn hunner hebben met den gezagvoer
der van de „Prinses Juliana" persoonlijk
contact gehad en bewaren hieraan de pret
tigste herinneringen.
Maar de jaren staan niet stilkapitein
Ree, die begin Januari zijn zilveren jubi
leum vierde, heeft thans den pensioenge
rechtigden leeftijd" bereikt en in verband
hiermede was heden het trdstip aangebro
ken, waarop hij met dp '„Prinses Juliana"
zijn laatste reis naar en van Engeland zou
maken.
Het afscheid.
Hedenmorgen om II uur werd kapitein
Ree door den Directeur van de Mij. „Zee
land", den heer G. J. Bensink in afscheids
bezoek ontvangen, waarna op de „Prinses
Juliana", voor zoover de dienst dit althans
toeliet, een kleine reünie plaats vond.
In den rooksalon verzamelden zich tegen
half twaalf de état-major van de „Prinses
Juliana" en die van het opliggend schip ie
„Mecklenburg", met de inspecteurs van de
Mg. „Zeeland", de heeren J. J. van den
Broeke en A. C. H. Kuijck, terwijl mede
aanwezig was de Waterschout, de heer
A. O. F. W. C. Gasinjet.
De heer Gasinjet richtte enkele woorden
van afscheid tot den scheidenden gezag
voerder, er op wijzend dat hij zich, hoewel
geen lid van het groote zeevaart-huisgezin,
in zijn functie als Waterschout toch altijd
als een aanhangsel van de Mg. „Zeeland"
beschouwt. Spr. memoreerde het veelvul
dige contact dat hij geregeld met den état-
major en in het bijzonder met den gezag
voerder heeft gehad. Tot slot bracht hij
kapitein Ree met vriendelijke en welge
kozen bewoordingen dank voor de prettige
wijze waarop steeds is samengewerkt, om
den scheidenden oudsten gezagvoerder ver
volgens een goede uitreis en behouden
thuiskomst te wenschen.
Hierop nam ook inspecteur Kugck op
hartelijke wijze afscheid van gezagvoerder
Ree, die daarna aUe aanwezigen bedankte
voor de steeds va:i hen ondervonden steun
en vriendschap.
Nadat een foto was gemaakt (die men in
onze Tgdinghal kan vinden) bleef men nog
eenigen tijd bijeen in een der gezellige sa
lons van de „Prinses Juliana". De direc
teur, de heer Bensink, vertoefde nog een
oogenblik in den kring der aanwezigen om
gelegenheid te hebben gezagvoerder Ree
aan boord van zijn bodem de hand tot af
scheid te reiken. Hiermede was de een
voudige maar buitengewoon hartelijke en
kameraadschappelijke huldiging ten einde
en vertrok de „Prinses Juliana", voor de
laatste maal onder commando van gezag
voerder P. Ree, naar Engeland.
De heer F. J. Hintertur zal gezagvoer
der Ree als commandant van de „Prinses
Juliana" opvolgen.
Ieder afscheid stemt even weemoedig. En
wij weten, dat gezagvoerder Ree met ge
mengde gevoelens straks de „Prinses
Juliana" zal verlaten. Moge het feit, dat
zoovelen in stad en land en. daarbuiten hem
sympathiek gezind zijn, het afscheid lichter
maken.
Kapitein Ree ook onzerzijds van harte
het beste
Voormalig burgerweeshuis.
Morgen gesloten.
Op verzoek vestigen wrj de aandacht oj
de advertentie elders in dit blad, waarin
wordt medegedeeld dat het voormalig Bur
gerweeshuis (waarin de Openbare Leeszaal,
het Ziekenfonds Walcheren, het School
artswezen en de Modevakschool zijn geves
tigd), morgen in de middaguren tot 3 uur
n.m. gesloten zal zijn.
C. K. W. O.
„De Figuur van den Christen in
de literatuur
Voor bovengenoemde vereeniging sprak
gisterenavond ds. F. A. den Boeft, Geref.
predikant te Rotterdam, in de Luthersche
Kerk, over het onderwerp „De figuur van
den Christen in de Üteratuur".
Na opening op de gebruikelijke wijze door
den 2en voorzitter, den heer W. Schmidt,
wees ds. De Boeft er allereerst op dat
kunst een bepaalde tendenz moet hebben
en den lezer moet voeren in het land van
de werkelijkheid. Wij kunnen dan de vraag
stellen „Heeft de schrijver deze werkelijk
heid juist gezien, heeft hij goed rond ge
keken?"
Uit verschillende boeken schetste spreker
de wijze waarop verschillende schrijfsters
en schrijvers de christenen teekenen. Uit
de boeken van Antoon Coole over het Bra-
bantsche leven en „Polderland" van J. Kna-
pe voelen we dat deze schrijvers hun men
schen kennen. Dat zij met hen hebben me
degeleefd en in hun leven zijn doorgedron
gen.
Er is een andere groep, die geen juiste
teekening van christenen kunnen of willen
geven. Dit komt omdat zij zelf geen chris
tenen zijn, of omdat zij geen moeite doen
om de menschen te leeren kennen en uit
eindelijk zich een eigen denkbeeld vormen
van het Christendom. Spreker zag dit voor
al in „De klop op de deur" van Ina Boudier
Bakker en nog erger in-„Opstandigen" en
„Heeren, Knechten, Vrouwen" van Jo van
Ammers Küller. Hierin worden ons de
christenen geteekend als menschen, die het
in de leer wel erg nauw nemen, maar nïet
in het leven toepassen. Ook Ibsen's teeke
ning, zooals in de figuur van „Brand", vol
doet niet en de uitbeelding van ideaai-men-
schen (mevr. Hoogstraten-Schoch) is even
eens af te keuren.
De kinderlectuur.
In de kinderlectuur breekt gelukkig een
andere strooming baan. Wel wordt het ver
keerde aangetoond, maar op een manier dat
ook kinderen zien dat het verkeerd is. Men
sticht en trekt de jeugd niet, door haar
brave Hendrikken te toonen.
Een zeer juiste teekening van den chris
ten vond spreker in „Wie" en „S. O. S."
van Jilles Limburg en in de boeken van Van
Rijnsdorp. Deze laten het leven van den
christen eerlijk zien als dat van menschen
vol met fouten, maar toch zoo dat zij be-
hooren tot een gemeente, die zalig wordt.
Ook.de dichter Guido Gezelle laat de geloo-
vigen zien in hun strijd en schuld.
Het is verblijdend dat er een kring van
jonge menschen is gekomen, die mee kun
nen doen in den kring van de literatuur. Dit
is een machtige factor in levensbouw en
levensverwoesting. Het is een heele strijd
voor jonge christehjke literatoren om de
juiste banen te vinden. Het geloof ont
neemt ons niets, maar zet ons op de juiste
plaats. Christenen zijn als koningskinderen.
W\j begroeten dan ook blijde schrijvers en
schrijfsters, die hiervan iets hebben begre
pen en die iets kunnen doen schitteren
van die heerlijkheid.
In het tweede deel van zijn inleiding be
handelde spreker de vraag of degenen die
schrijven een christelijke levens- en wereld
beschouwing zgn toegedaan en uit welke
gedachtensfeer de teekening bij den schrij
ver komt. Is het liefde of haat Daar is
niets tusschen. De haat verblindt steeds en
teekent met wellust de fouten. Alleen de
liefde opent de oogen tot een zuiveren en
klaren blik. Daarom kan ook in een chris
telijk boek een juiste teekening van de zon
de gegeven worden. Om christenen te tee
kenen moet men zelf waarlijk christen zijn
Toch zal de schrijver (ster) nooit kunnen
loskomen van zgn (haar) eigen aard en
karakter.
Wie rijpt en groen leest, spot met het
groote belang van zijn leven. Wie ziel en
tgd hoog acht, zal zijn lectuur aan een
scherpe controle dienen te onderwerpen.
Tenslotte behandelde spreker de normen,
die moeten gelden om christenen te teeke
nen. Velen willen van een norm niets we
ten. Van een echten schrgver kan dit nooit
de bedoeling zijn. Het negeeren van Chris
tus leidt tot disharmonie. De christen
schrijver laat den christen zien in zijn ge
breken, geloof en liefde, maar ook in zijn
volharding. Wij moeten leeren alles te toet
sen aan het Evangehe. Dit teekent een we
reld grauw, somber en zwart als de nacht.
Maar te midden van dit alles staat de lich
tende gestalte van Christus. Dat dit licht
H.M. de Koningin en Prinses Juliana
keeren Vrijdagmiddag uit Waldenburg
naar Nederland terug. (Binnenland.),
Een interessante causerie over zweef
vliegen. (Stadsnieuws.).
Afscheid gezagvoerder P. Ree.
(Stadsnieuws.);
Gemeenteraad van Middelburg tap-
verbod en restauratie Abdgtoren ge«
handhaafd. (Provincie.)
De staatsgreep in Japan vergadering
van den oppersten oorlogsraad onder
leiding van den keizer. De muiters
ontruimen htm stellingen. Reeds Vrij
dag een nieuw kabinet Rust vrijwel
hersteld.
In Ned. Indië 2 militaire vliegtuigen
in botsing gekomen 1 slachtoffer.
Bij Aden Britsch militair vlieertuie: neer
gestort 2 dooden.
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
discussie en wel bij dat van Ged. Staten,
ook moge schijnen in de christelijke lectuur.
Met groote aandacht werd deze boeiends
lezing gevolgd. Jammer dat het kerkge
bouw maar matig bezet was.
Het nieuws van den dag in beeld.
Foto's in onze Tijdinghal.
De regimenten Grenadiers en Jagers heb
ben te Scheveningen oefeningen gehouden.
Te Amsterdam vergaderde het comité
van actie voor versch brood hij het ont
bijt. De groote boog van de Waalbrug
te Nijmegen is dezer dagen' g'ebeel voltooid,"
De Waal-bandijk heeft door den hoogea
waterstand belangrijke'schade cpgeloopen,
In de Rotterdamsche Diergaarde werden
verschillende boa-constrictors geboren.
Bij onderzoek in het dok is gebleken, dat de
„Kerkplein" ernstige bodemschade' heeft'
opgelóopen. Te Maastricht werd ter gele-
genheid van het carnaval een speciale kin
deroptocht gehouden. Ter gelegenheid
van het 300-jarig bestaan der Utrechtsche
universiteit, zal een lustrumspel worden
opgevoerd. De Hoomsche fortgrachten
en singels worden gerestaureerd. De
Amsterdamsche afdeeling van den Alg.
Hehgelaarsbond vischte een deel van den
Amstel met de zegen af.
Binnenbrand.
Hedenmorgen te 8 u. 15 werd groot
alarm gemaakt voor een binnenbrand in
perceel Vrijdomweg 4.
Het huis was niet bewoond en zou juist
door den nieuwen bewoner betrokken wor
den, die met zijn huisraad naar dat pand
onderweg was.
De brand is ontstaan in de boven-voor--
kamer waar door de hitte van een bran
dende kachel, de schoorsteen die gedeel
telijk uit hout bestond, vlam heeft gevat. 1
Het vuur verspreidde zich tusschen het
plafond van le étage en zolder en werd
door de poHtie (met behulp van eenige bur
gers) met een slang op den politieslangen-
wagen gebluscht.
De brandweer, die met groot materiaal -
was uitgerukt, behoefde niet daadwerkelijk
op te treden. De brand had overigens niet
veel te beteekenen.
Voorts bluschte de poHtie nog een schoor
steenbrandje in de Lampsinsstraat.
Ritthemsch fanfareorkest
„Oefening na den arbeid".
Zooals men uit de advertentie in dit num
mer zal zien, geeft het welbekende Rit
themsch fanfarekorps, onder leiding van
den dirigent P. Meijers, Zaterdagavond een
uitvoering in „De Oude Vriendschap".
Voor dezen avond is een met zorg uitge
kozen muziekprogramma samengesteld, ter
wijl de afdeeling „Tooneel" twee kluchten
zal uitvoeren, waarmede men in Souburg-
veel succes heeft geoogst.
Het belooft dus een aantrekkeHjke bij
eenkomst te worden, waarvoor ongetwijfeld
belangstelling zal bestaan.
Gemeenteraad.
De gemeenteraad hield gistermiddag een
vergadering onder voorzitterschap van wet
houder Onderdijk, omdat de burgemeester
wegens droeve familieomstandigheden uit-
stedig is.