500 300 100 25 De Canadeesche wordt met QUAKER 15 FEBRUARI EERSTE BLAD Qtldksr Havermout S«l>eurleni»»ew No.39i 74e Jaargang 1936; ZATERDAG IlilgmFirm F. Hill BE HEIDE Ir., Walstoil M.flissiip. Ttltl. 10. Pistoling EtEtl Verschijnt dagelijks, uitgezonderd cp Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen STADS- EN PRQVINCJENÏEUWS Verkeersongevallen enz. in 1935, its bow Jew Jnq VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waai agentschappen geves tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Uuitschland en Frankiijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct Iedere regel meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1 5 regels fl.—, alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor: gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim. gulden bij verlies van een wijsvinger. gulden bij verlies van een anderen vinger. AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VERF.ENIGINü „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uu. 3 bladen en een Kindercourant. HET VRAAGSTUK DER JEUGDWERKLOOSHEID. Het drama van een half millioen werk- loozen is bijna onafzienbaar groot, maar ééns toch raakt men op de algemeene kau- ten er van moe gekeken en ontstaat de interesse voor de détails. Een dier détails is het vraagstuk der jeugdwerkloosheid. We erkennen, dat de vooruitzichten van jongelieden in het alge meen en van de arbeiderskinderen in het byzonder, angstwekkend zijn. Levenstra gedies, die al in die prille jeugd beginnen, zijn uiterst droef en verdienen onze be langstelling en hulpvaardigheid. Primair moet onze zorg blijven om weer arbeidsgelegenheid te scheppen voor de vol wassenen, die als regel vaders van gezin nen zijn. In den persoon van één volslagen arbeider is meestal een heel gezin geholpen, voor den persoon van een jeugdigen werklooze geldt dat niet. Bovendien wanneer we er in zouden slagen om de volwassenen weer in het productieproces op te nemen, dan is het vraagstuk der jeugdwerkloosheid vanzèlf opgelost, zij het alleen, dat de arbeidsactiviteit pas op een hooigere leeftijdsgrens dan vroeger zou aanvangen. Op het oogenblik kan een geforceerde opname van jeugdige werkloozen in het bedrijfsleven niet anders gaan dan ten koste van de arbeidsmogelijkheden voor volwassenen. In „de Maasbode" vonden wij een arti kel, (hit ons op zeer concrete wijze de maatschappelijke gevolgen van de exploi tatie van jeugdige arbeidskrachten voor oogen bracht. Voor de juistheid der gege vens werd borg gestaan. Het ging over twee bedrijven van ge kken aard, beide gevestigd in een der grootste steden van ons land. De oudste en grootste onderneming on dervond reeds gedurende geruimen tijd in tensieve bestrijding van den concurrent, wiens prijzen met al hare calculaties spot ten. Bij den scherp-economischen opzet van het genoemde bedrijf trokken de leiders de voor de hand liggende conclusie dat de concurrent met verlies moest werken. Des ondanks echter breidde de concurreerende firma zich steeds uit, terwijl men het eigen afzetgebied zag inkrimpen. Een nader oa- derzoek werd ingesteld en een vergelijking van balansen en winst- en verliesrekenin gen der beide ondernemingen toonde aan, dat het eerstgenoemde bedrijf over alle kostenberekeningen minstens zoo gunstig, lag als zijn concurrentslechts de post ar- beidsloonen bedroeg bij den concurrent in procenten van den omzet de helft minder dan het eigen percentage. Op het eerste gezicht was dit min of meer onverklaarbaar. Een fractioneel on gunstiger cijfer voor een veel ouder bedrijf, dat tengevolge van pensioneeringen e.d. hoogere lasten heeft, is begrijpelijk, maar een verschil van meer dan de helft, moet andere factoren tot oorzaak hebben. Deze factoren bleken niet moeilijk fce ontdekken. In de eerste onderneming zijn werkzaam ongeveer 750 personen, waarvan 400 man nelijke en 350 vrouwelijke. Van de manne lijke arbeiders zjjn 85 boven 20 jaar, 15 beneden 20 jaar. De loonen van het mannelijk personeel varieeren van 4.50 per week (voor 15- Jarigen) tot 21.25 per week (voor 25- jarigen). Alles voor niet-vakkundige perso nen. De loonen voor meisjes bedragen 6 tot 10 per week. In de tweede onderneming zijn werk zaam 520 personen, waarvan de helft man nelijke .en de helft vrouwelijke arbeiders. Van de mannelijke arbeiders zijn iets meer dan 25 boven 20 jaar, 45 tusschen 17 en 20 jaar, 30 beneden 17 jaan. De loonen bedragen, zegge en schrijve t 1 per werkdag voor degenen, die ouder zijn dan 17 jaar, hetzij mannen of vrou wen. Voor werkkrachten van 17 jaar en jon ger varieeren de loonen van 2.50 tot 4.50 per week, naargelang het werk. Zoodra de werkkrachten ouder worden dan 20 jaar of hoogere loonsaanspraken krijgen dan 1 per dag, worden zij ont slagen. Dit beteekent, dat in dit ééne be drijf ongeveer aan 185 arbeiders het 'ot beschoren is met 21 jaar zonder eenige vakkennis werkloos te worden. Handelen de leiders van het hierboven bedoelde nieuwe bedrijf laakbaar? We zou den het niet graag willen beweren. Ook de leiders van het oude bedrijf moesten toegeven, dat jeugdige arbeidskrachten dénk zij de mechanisatie evenveel en even goed konden produceeren dan volwas senen. Welnu, wie neemt, zoolang hij an ders kan, onnoodig-duur personeel aan Voor het sociale gevoel, dat de directie van het oude bedrijf blijkbaar nog be zielt, geeft men op de handelsmarkt geen cent extra. Wat gebeurt er, als men de zaken haar loop laat, welke thans is aangevangen? Men make zich geen illusie voor be drijven, welke mst jeugdarbeid en lage loonen worden beconcurreerd, bestaat maar één keuze hetzelfde systeem te gaan toe passen en de volwassen arbeiders de straat opsturen om er half opgeschoten jongens of meisjes voor in de plaats te nemen. Doen ze dat niet, dan gaan de bedrijven ten onder. Het nieuwe systeem werkt als een sneeuwbal, die tot een lawine groeit. In een paar jaar trjds kan voor vele duizenden vaders van gezinnen de werkgelegenheid verloren gaan. Alleen het vraagstuk der jeugdwerkloos heid zou dan zijnopgelost De goede verhoudingen zullen zich pas herstellen, als er weer werkgelegenheid komt voor iedereen. Het zal echter nog vele jaren duren, eer we zóóver zijn. Voorloopig ziet het er naar uit, dat het bedrijfsleven in gang gehou den zal kunnen worden door bijna uitslui tend gebruik van jeugdige arbeidskrachten. Hetgeen een volkomen maatschappelijke ontwrichting ten gevolge zou hebben. Slechts wanneer er in de diverse be drijfstakken, waarvoor de omstandigheden dit eischen, een regeling wordt vastgesteld, hoeveel procent van het gezamenlijk perso neel jongeren mogen zijn beneden een be paalden leeftijd, en welk werk al dan niet door vrouweltjké arbeidskrachten mag wor den /verricht, kan voorkomen worden, dat onder het mom van „jeugdwerkloosheids- bestrijding" een systeem zich baanbreekt, dat den. gezinshoofden hun arbeid ontneemt en de jeugd geen toekomst biedt. Wat baat het immers den jongeman om tot zijn twintigste jaar werk te vinden, als juist daardoor de arbeidsmogelijkheid voor zijn verdere leven wordt afgesloten? Hoewel door de overheid veel geld wordt besteed in het belang van een „veilig ver keer" en door de dagbladen en tijdschriften als het ware dagelijks stukken worden op genomen van opvoedkundige waarde voor de weggebruikers, neemt het aantal ver keersongevallen eerder toe dan af. Dit leert do statistiek der verkeersongevallen 1935. Hieruit blijkt, dat in deze gemeente over het afgeloopen jaar ongeveer 90 verkeers ongevallen ter hennis kwamen van de po litie. Naar alle gevallen werd een onderzoek ingesteld en in verband daarmede meerdere malen proces-verbaal opgemaakt. Voor het grootste gedeelte waren de on gevallen te wijter. aan fouten van de weg gebruikers. Vaak betrof hetbij verandering van richting geen teeken geven het van rechts komende verkeer geen voorrang verleenen het plotseling stoppen zonder hiervan te voren te doen blijken en het ryden met te groote snelheid. Eenige verkeersongevallen werden ver oorzaakt door bestuurders, die onder drankinvloed verkeerden. Voorts waren ee aantal aanrijdingen het gevolg van weersomstandigheden, zooals natte wegen, waardoor motorrijtuigen en rijwielen slipten, hevigen wind, waardoor signalen niet weiden gehoord of regen of sneeuw, waardoor het uitzicht werd belem merd. Ook de voetgangers gingen niet vrij uit. Meerdere malen staken zy den weg over zonder uit te kijken of bleven zij staan pra ten op plaatsen waar verkeersdrukte heerschte, als in winkelstraten of op hoeken van wegen. Voor deze weggebruikers geldt de les „blijft op de trottoirs, althans ver toeft niet noodeloos op de rijwegen." In 53 gevallen werd schade toegebracht aan motorrijtuigen, rijwielen, lantarenpa len, boomen enz. Ongeveer 40 weggebruikers bekwamen lichamelijk letsel velen van hen moesten zelfs gedurende geruimen tijd ter verple ging worden opgenomen in een der zieken huizen alhier. Eén aanrijding had den dood van een wielrijdster tot gevolg. Het vaak herhaalde „houdt U aan de regels van het verkeer" moge dan ook het parool zijn voor lederen weggebruiker na het lezen van dit verkeersverslag over 1935. Tenslotte volgt hieronder nog een over zicht van de opgemaakte processen-verbaal van de door de politie alhier geconstateerde verkeersovertredingen in 1935. Dit overzicht geeft natuurlijk geen juist inzicht van de gepleegde overtredingen, omdat daarin niet zijn opgenomen de ge vallen, waarin de politie „waarschuwend" is opgetreden. Ware dit het geval, dan zou den de cijfers zeker eenige malen verdub beld kunnen worden. 9 B JS - a L o rt a C o '5 Si STBAFBABE FEITEN. 1 2 éjfa E Pi5£s.a Bij verandering van rich ting geen teeken geven 19 96 9 Bij het naderen van een kruispunt geen voorrang verleenen 9 2 Geen of onvoldoende ver lichting voeren 63 26 4 De linkerzijde van den weg houden, terwijl dit niet noodzakelijk is 22 26 3 In een bocht binnen de bebouwde kom links houden 12 13 3 Een weg in verboden rich ting berijden 7 24 Een afgesloten weg be rijden 22 Een voetpad of trottoir rijden 6' Een rijwielpad berijden, terwijl dit niet noodza- xxelrjk is 1 - Een rijwielpad met een bakfiets berijden 20 De veiligheid van het ver keer in gevaar brengen. 11 7 Geen rij- of nummerbewijs kunnen vertoonen 15 Een motorrijtuig op een weg laten staan zonder dat de motor In rust is gebracht 4 Een trambaan ov rsteken terwijl een tram in aan tocht is 6 Een stilstaande- tram pas- se.eren 4 Een motorrijtuig niet aan den kant van den weg plaatsen of dit plaatsen naast een stilstaand mo torrijtuig 3 - Met een motorrijtuig rij den, zonder dat dit is voorzien van een geluid dempende inrichting voor afvoer van gassen 3 Met een motorrijtuig rij den, zonder dat d't is voorzien van een spiegel 3 Met een motorrijtuig rij den, terwijl dit aan de achterzijde niet is voor zien van de voorge schreven nummerplaat 3 Met een motorrijtuig rijden zonder voorzien te zijn van een motorrijtuigen- belastingkaart 3 Een rijwiel berijden zon der rijwielbei -isting- merk 80 Een rljwièl berijden, dat niet is voorzien van bel 6 Een rijwiel berijden, dat niet is voorzien van een rem 1 Een rijwiel berijden, aat niet is voorzien van een wit spatbord 2 E- rgwiel berijden zon der het stuur vast te houden 9 Ee- rgwiel berg den, ter wijl men zich aan een anderen wielrijder vast houdt 1 Met een rgwiel over een sluismuur rijden 1 Een gespan onbeheerd laten staan 2 De IJspret teneinde? Velen hebben vanmorgen even onthutst naar buiten gekeken toen zy, wakker ge worden, bemerkten dat de straten dropen van den regen. De thermometer wees in de vroege ochtenduren een temperatuur van 1% gr. C. boven nuL En: dit beteekent dus (tenzg nieuwe verrassingen ons te wachten staan) een leelyké streep door de rekening van hen die in de week voor schaatser rij den niet in ds gelegenheid zij- en die gedn rende het wegend i '£MEUB Foto'» World Copyrtghi UÏ35 SLE A. tra. grootgebracht Kosten noch moeiten worden gespaard bi] de verzor ging en de voeding van deze wereldbekende babies. Een eigen dokter en voedingexperts van een heel volk staan te hunner beschikking en het beste van het beste is pas goed genoeg. Vóór ze een jaar oud waren, werd Quaker Havermout al gekozen voor hun dagelijksch voedsel. En met Quaker groeiden zij op tot gezonde, krachtige, levenslustige kinderen. Ook voor uw kind is Quaker een uitstekend voedsel, zooals duizenden moeders reeds uit ervaring weten. QUAKER OATS- GRAANPRODUCTEN N.V. ROTTERDAM schade te kunnen inhalen. Zg hebben te lang gewacht en zooals het er nu uitziet, lykt het vèrstandig de schaatsen maar rustig in het vet te laten, wanneer zij nog niet wer den gebruikt in de dagen die achter ons liggen. Maar, of het nu al regent, wij weten dat de echte schaatsenliefhebber een onverbe terlijk optimist (e) pleegt te zinen dus zullen bij velen de schaatsen waarop men een paar dagen kostelijk heeft genoten, wel niet worden ingepakt en in het vet gezet, alvorens de lente in het land is want niet waar „je kunt nooit weten Verkeer over de Schipbrug gestremd. Het verkeer over de Schipbrug zal Maan dag a.s., van des morgens 6 tot 9 uur ge stremd zijn, in verband met de doorlating van' het stoomschip „Kertosono" van den Rotterdamschen Lloyd, dat aan de werf der N.V. Kon. Maatsch. „de Schelde" een nieu wen ketel zal innemen. De Gemengde. Zangvereeniging. Viering 15-jarig bestaan. De Gemengde Zangvereenigir.g viert dit jaar haar 15-jarig bestaan. Zc terdem-.'; du- op 21 Februari a.s. met een uitvoering van de „Schöpfung" van Jos. Haydn, oratorium voor koor, solien orkest, waarover men nadere bijzonderheden vindt in de adverten tie van hedenavond. Het ontstaan der Gemengde Zangvereeni- ging is het werk geweest van den vroege- ren directeur de heer Hans Cleuver, die een toentertijd onder zijn leiding staand dames koor, door het toevoegen van heeren, ver anderde in een gemengd koor, de tegen woordige „Gemengde". Onder zijn leiding werden in de jaren 19211926 door dit ensemble vele groote en kleine werken uitgevoerd. We noemer slechts de Josua, Messias, Elias en Judas, Maccabeüs, e.a. In 1926 legde hij zijn functie neer en werd in zijn plaats als directeur de heer Jan Kuiler benoemd, Gedurende 10 jaren heeft Jan Kuiler die functie nu bekleed en ook onder zijn leiding kwamen vo'e groote en kleine werken tot •lUorring', We noemen Weihnpebtsora*o Het vraagstuk der jeugdwerkloosheid. (Hoofdartikel). Verkeersongevallen in onze stad gedu rende 1935. (Stadsnieuws;. België zal geen represailles nemen, als de reisbelasting van kracht wordt. (Buitenland). De reis van H.M. de Koningin en H.K, H. Prinses Juliana. (Binnenland). Zomer-dagretours by de spoorwegen hebben niet voldaan thans proef met bijzondere vacantiekaarten. (Binnenland). 2 Japansche marine-vliegtuigen ver ongelukt inzittenden om het leven ge komen. Britsch vliegtuig vermist. (Luchtvaart). In Doitschland is een nieuwe bijbelver taling („aannemelijk voor nationaal- socialistische Duitschers") in bewer king. (Buitenland), Belangryke operaties nabij Makalle. Hebben de Abessiniërs de stad om singeld Nienwe bombardementen door Italiaan- sche vliegtuigen. (Oorlog Abessïnië;. Toestand van Léon Blum niet onrust barend, maar toch ernstiger dan oor spronkelijk werd vermoed. (Buitenland). ZIE VERPER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN riurn, Zerstörung Jeruzalems, Lied v. d. Gloche, Arminus, Moses, Orpheus, enz. Natuurlijk maakte de vereeniging ook de gebruikelijke „ups and downs" mede, en de zware tijden zijn ook voor de vereeniging niet ongemerkt voorbij gegaan. Maar ondanks vele moeilijkheden heeft zg zich weten te

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1936 | | pagina 1