500
300
100
25
De
Canadeesche
wordt met QUAKER
15 FEBRUARI
EERSTE BLAD
Qtldksr Havermout
S«l>eurleni»»ew
No.39i
74e Jaargang
1936;
ZATERDAG
IlilgmFirm F. Hill BE HEIDE Ir., Walstoil M.flissiip. Ttltl. 10. Pistoling EtEtl
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd cp Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen
STADS- EN PRQVINCJENÏEUWS
Verkeersongevallen enz. in 1935,
its
bow Jew Jnq
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waai agentschappen geves
tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Uuitschland
en Frankiijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct Iedere regel
meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1 5 regels fl.—, alles bij vooruitbetaling
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor:
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim.
gulden bij verlies
van een
wijsvinger.
gulden bij verlies
van een
anderen vinger.
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VERF.ENIGINü „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uu. 3 bladen
en een Kindercourant.
HET VRAAGSTUK
DER JEUGDWERKLOOSHEID.
Het drama van een half millioen werk-
loozen is bijna onafzienbaar groot, maar
ééns toch raakt men op de algemeene kau-
ten er van moe gekeken en ontstaat
de interesse voor de détails.
Een dier détails is het vraagstuk der
jeugdwerkloosheid. We erkennen, dat de
vooruitzichten van jongelieden in het alge
meen en van de arbeiderskinderen in het
byzonder, angstwekkend zijn. Levenstra
gedies, die al in die prille jeugd beginnen,
zijn uiterst droef en verdienen onze be
langstelling en hulpvaardigheid.
Primair moet onze zorg blijven om weer
arbeidsgelegenheid te scheppen voor de vol
wassenen, die als regel vaders van gezin
nen zijn. In den persoon van één volslagen
arbeider is meestal een heel gezin geholpen,
voor den persoon van een jeugdigen
werklooze geldt dat niet. Bovendien
wanneer we er in zouden slagen om de
volwassenen weer in het productieproces
op te nemen, dan is het vraagstuk der
jeugdwerkloosheid vanzèlf opgelost, zij
het alleen, dat de arbeidsactiviteit pas op
een hooigere leeftijdsgrens dan vroeger zou
aanvangen.
Op het oogenblik kan een geforceerde
opname van jeugdige werkloozen in het
bedrijfsleven niet anders gaan dan ten
koste van de arbeidsmogelijkheden voor
volwassenen.
In „de Maasbode" vonden wij een arti
kel, (hit ons op zeer concrete wijze de
maatschappelijke gevolgen van de exploi
tatie van jeugdige arbeidskrachten voor
oogen bracht. Voor de juistheid der gege
vens werd borg gestaan.
Het ging over twee bedrijven van ge
kken aard, beide gevestigd in een der
grootste steden van ons land.
De oudste en grootste onderneming on
dervond reeds gedurende geruimen tijd in
tensieve bestrijding van den concurrent,
wiens prijzen met al hare calculaties spot
ten. Bij den scherp-economischen opzet van
het genoemde bedrijf trokken de leiders de
voor de hand liggende conclusie dat de
concurrent met verlies moest werken. Des
ondanks echter breidde de concurreerende
firma zich steeds uit, terwijl men het eigen
afzetgebied zag inkrimpen. Een nader oa-
derzoek werd ingesteld en een vergelijking
van balansen en winst- en verliesrekenin
gen der beide ondernemingen toonde aan,
dat het eerstgenoemde bedrijf over alle
kostenberekeningen minstens zoo gunstig,
lag als zijn concurrentslechts de post ar-
beidsloonen bedroeg bij den concurrent in
procenten van den omzet de helft minder
dan het eigen percentage.
Op het eerste gezicht was dit min of
meer onverklaarbaar. Een fractioneel on
gunstiger cijfer voor een veel ouder bedrijf,
dat tengevolge van pensioneeringen e.d.
hoogere lasten heeft, is begrijpelijk, maar
een verschil van meer dan de helft, moet
andere factoren tot oorzaak hebben.
Deze factoren bleken niet moeilijk fce
ontdekken.
In de eerste onderneming zijn werkzaam
ongeveer 750 personen, waarvan 400 man
nelijke en 350 vrouwelijke. Van de manne
lijke arbeiders zjjn 85 boven 20 jaar,
15 beneden 20 jaar.
De loonen van het mannelijk personeel
varieeren van 4.50 per week (voor 15-
Jarigen) tot 21.25 per week (voor 25-
jarigen). Alles voor niet-vakkundige perso
nen. De loonen voor meisjes bedragen 6
tot 10 per week.
In de tweede onderneming zijn werk
zaam 520 personen, waarvan de helft man
nelijke .en de helft vrouwelijke arbeiders.
Van de mannelijke arbeiders zijn iets meer
dan 25 boven 20 jaar, 45 tusschen
17 en 20 jaar, 30 beneden 17 jaan.
De loonen bedragen, zegge en schrijve
t 1 per werkdag voor degenen, die ouder
zijn dan 17 jaar, hetzij mannen of vrou
wen.
Voor werkkrachten van 17 jaar en jon
ger varieeren de loonen van 2.50 tot
4.50 per week, naargelang het werk.
Zoodra de werkkrachten ouder worden
dan 20 jaar of hoogere loonsaanspraken
krijgen dan 1 per dag, worden zij ont
slagen. Dit beteekent, dat in dit ééne be
drijf ongeveer aan 185 arbeiders het 'ot
beschoren is met 21 jaar zonder eenige
vakkennis werkloos te worden.
Handelen de leiders van het hierboven
bedoelde nieuwe bedrijf laakbaar? We zou
den het niet graag willen beweren. Ook
de leiders van het oude bedrijf moesten
toegeven, dat jeugdige arbeidskrachten
dénk zij de mechanisatie evenveel en
even goed konden produceeren dan volwas
senen. Welnu, wie neemt, zoolang hij an
ders kan, onnoodig-duur personeel aan
Voor het sociale gevoel, dat de directie
van het oude bedrijf blijkbaar nog be
zielt, geeft men op de handelsmarkt geen
cent extra.
Wat gebeurt er, als men de zaken haar
loop laat, welke thans is aangevangen?
Men make zich geen illusie voor be
drijven, welke mst jeugdarbeid en lage
loonen worden beconcurreerd, bestaat maar
één keuze hetzelfde systeem te gaan toe
passen en de volwassen arbeiders de straat
opsturen om er half opgeschoten jongens
of meisjes voor in de plaats te nemen.
Doen ze dat niet, dan gaan de bedrijven
ten onder.
Het nieuwe systeem werkt als een
sneeuwbal, die tot een lawine groeit. In
een paar jaar trjds kan voor vele duizenden
vaders van gezinnen de werkgelegenheid
verloren gaan.
Alleen het vraagstuk der jeugdwerkloos
heid zou dan zijnopgelost
De goede verhoudingen zullen zich pas
herstellen, als er weer werkgelegenheid
komt voor iedereen.
Het zal echter nog vele jaren duren, eer
we zóóver zijn. Voorloopig ziet het er naar
uit, dat het bedrijfsleven in gang gehou
den zal kunnen worden door bijna uitslui
tend gebruik van jeugdige arbeidskrachten.
Hetgeen een volkomen maatschappelijke
ontwrichting ten gevolge zou hebben.
Slechts wanneer er in de diverse be
drijfstakken, waarvoor de omstandigheden
dit eischen, een regeling wordt vastgesteld,
hoeveel procent van het gezamenlijk perso
neel jongeren mogen zijn beneden een be
paalden leeftijd, en welk werk al dan niet
door vrouweltjké arbeidskrachten mag wor
den /verricht, kan voorkomen worden, dat
onder het mom van „jeugdwerkloosheids-
bestrijding" een systeem zich baanbreekt,
dat den. gezinshoofden hun arbeid ontneemt
en de jeugd geen toekomst biedt.
Wat baat het immers den jongeman om
tot zijn twintigste jaar werk te vinden, als
juist daardoor de arbeidsmogelijkheid voor
zijn verdere leven wordt afgesloten?
Hoewel door de overheid veel geld wordt
besteed in het belang van een „veilig ver
keer" en door de dagbladen en tijdschriften
als het ware dagelijks stukken worden op
genomen van opvoedkundige waarde voor
de weggebruikers, neemt het aantal ver
keersongevallen eerder toe dan af. Dit leert
do statistiek der verkeersongevallen 1935.
Hieruit blijkt, dat in deze gemeente over
het afgeloopen jaar ongeveer 90 verkeers
ongevallen ter hennis kwamen van de po
litie. Naar alle gevallen werd een onderzoek
ingesteld en in verband daarmede meerdere
malen proces-verbaal opgemaakt.
Voor het grootste gedeelte waren de on
gevallen te wijter. aan fouten van de weg
gebruikers.
Vaak betrof hetbij verandering van
richting geen teeken geven het van rechts
komende verkeer geen voorrang verleenen
het plotseling stoppen zonder hiervan te
voren te doen blijken en het ryden met te
groote snelheid.
Eenige verkeersongevallen werden ver
oorzaakt door bestuurders, die onder
drankinvloed verkeerden.
Voorts waren ee aantal aanrijdingen het
gevolg van weersomstandigheden, zooals
natte wegen, waardoor motorrijtuigen en
rijwielen slipten, hevigen wind, waardoor
signalen niet weiden gehoord of regen of
sneeuw, waardoor het uitzicht werd belem
merd.
Ook de voetgangers gingen niet vrij uit.
Meerdere malen staken zy den weg over
zonder uit te kijken of bleven zij staan pra
ten op plaatsen waar verkeersdrukte
heerschte, als in winkelstraten of op hoeken
van wegen. Voor deze weggebruikers geldt
de les „blijft op de trottoirs, althans ver
toeft niet noodeloos op de rijwegen."
In 53 gevallen werd schade toegebracht
aan motorrijtuigen, rijwielen, lantarenpa
len, boomen enz.
Ongeveer 40 weggebruikers bekwamen
lichamelijk letsel velen van hen moesten
zelfs gedurende geruimen tijd ter verple
ging worden opgenomen in een der zieken
huizen alhier. Eén aanrijding had den dood
van een wielrijdster tot gevolg.
Het vaak herhaalde „houdt U aan de
regels van het verkeer" moge dan ook het
parool zijn voor lederen weggebruiker na
het lezen van dit verkeersverslag over 1935.
Tenslotte volgt hieronder nog een over
zicht van de opgemaakte processen-verbaal
van de door de politie alhier geconstateerde
verkeersovertredingen in 1935.
Dit overzicht geeft natuurlijk geen juist
inzicht van de gepleegde overtredingen,
omdat daarin niet zijn opgenomen de ge
vallen, waarin de politie „waarschuwend"
is opgetreden. Ware dit het geval, dan zou
den de cijfers zeker eenige malen verdub
beld kunnen worden.
9 B
JS - a
L o rt a C
o '5 Si
STBAFBABE FEITEN. 1 2 éjfa
E Pi5£s.a
Bij verandering van rich
ting geen teeken geven 19 96 9
Bij het naderen van een
kruispunt geen voorrang
verleenen 9 2
Geen of onvoldoende ver
lichting voeren 63 26 4
De linkerzijde van den
weg houden, terwijl dit
niet noodzakelijk is 22 26 3
In een bocht binnen de
bebouwde kom links
houden 12 13 3
Een weg in verboden rich
ting berijden 7 24
Een afgesloten weg be
rijden 22
Een voetpad of trottoir
rijden 6'
Een rijwielpad berijden,
terwijl dit niet noodza-
xxelrjk is 1 -
Een rijwielpad met een
bakfiets berijden 20
De veiligheid van het ver
keer in gevaar brengen. 11 7
Geen rij- of nummerbewijs
kunnen vertoonen 15
Een motorrijtuig op een
weg laten staan zonder
dat de motor In rust is
gebracht 4
Een trambaan ov rsteken
terwijl een tram in aan
tocht is 6
Een stilstaande- tram pas-
se.eren 4
Een motorrijtuig niet aan
den kant van den weg
plaatsen of dit plaatsen
naast een stilstaand mo
torrijtuig 3 -
Met een motorrijtuig rij
den, zonder dat dit is
voorzien van een geluid
dempende inrichting
voor afvoer van gassen 3
Met een motorrijtuig rij
den, zonder dat d't is
voorzien van een spiegel 3
Met een motorrijtuig rij
den, terwijl dit aan de
achterzijde niet is voor
zien van de voorge
schreven nummerplaat 3
Met een motorrijtuig rijden
zonder voorzien te zijn
van een motorrijtuigen-
belastingkaart 3
Een rijwiel berijden zon
der rijwielbei -isting-
merk 80
Een rljwièl berijden, dat
niet is voorzien van
bel 6
Een rijwiel berijden, dat
niet is voorzien van een
rem 1
Een rijwiel berijden, aat
niet is voorzien van
een wit spatbord 2
E- rgwiel berijden zon
der het stuur vast te
houden 9
Ee- rgwiel berg den, ter
wijl men zich aan een
anderen wielrijder vast
houdt 1
Met een rgwiel over een
sluismuur rijden 1
Een gespan onbeheerd
laten staan 2
De IJspret teneinde?
Velen hebben vanmorgen even onthutst
naar buiten gekeken toen zy, wakker ge
worden, bemerkten dat de straten dropen
van den regen. De thermometer wees in de
vroege ochtenduren een temperatuur van
1% gr. C. boven nuL En: dit beteekent dus
(tenzg nieuwe verrassingen ons te wachten
staan) een leelyké streep door de rekening
van hen die in de week voor schaatser rij
den niet in ds gelegenheid zij- en die gedn
rende het wegend i
'£MEUB Foto'» World Copyrtghi UÏ35 SLE A. tra.
grootgebracht
Kosten noch moeiten worden gespaard bi] de verzor
ging en de voeding van deze wereldbekende babies. Een
eigen dokter en voedingexperts van een heel volk staan
te hunner beschikking en het beste van het beste is pas
goed genoeg.
Vóór ze een jaar oud waren, werd Quaker Havermout
al gekozen voor hun dagelijksch voedsel. En met Quaker
groeiden zij op tot gezonde, krachtige, levenslustige
kinderen.
Ook voor uw kind is Quaker een uitstekend voedsel,
zooals duizenden moeders reeds uit ervaring weten.
QUAKER OATS- GRAANPRODUCTEN N.V. ROTTERDAM
schade te kunnen inhalen. Zg hebben te lang
gewacht en zooals het er nu uitziet, lykt
het vèrstandig de schaatsen maar rustig in
het vet te laten, wanneer zij nog niet wer
den gebruikt in de dagen die achter ons
liggen.
Maar, of het nu al regent, wij weten dat
de echte schaatsenliefhebber een onverbe
terlijk optimist (e) pleegt te zinen dus
zullen bij velen de schaatsen waarop men
een paar dagen kostelijk heeft genoten, wel
niet worden ingepakt en in het vet gezet,
alvorens de lente in het land is want niet
waar „je kunt nooit weten
Verkeer over de Schipbrug gestremd.
Het verkeer over de Schipbrug zal Maan
dag a.s., van des morgens 6 tot 9 uur ge
stremd zijn, in verband met de doorlating
van' het stoomschip „Kertosono" van den
Rotterdamschen Lloyd, dat aan de werf der
N.V. Kon. Maatsch. „de Schelde" een nieu
wen ketel zal innemen.
De Gemengde. Zangvereeniging.
Viering 15-jarig bestaan.
De Gemengde Zangvereenigir.g viert dit
jaar haar 15-jarig bestaan. Zc terdem-.'; du-
op 21 Februari a.s. met een uitvoering van
de „Schöpfung" van Jos. Haydn, oratorium
voor koor, solien orkest, waarover men
nadere bijzonderheden vindt in de adverten
tie van hedenavond.
Het ontstaan der Gemengde Zangvereeni-
ging is het werk geweest van den vroege-
ren directeur de heer Hans Cleuver, die een
toentertijd onder zijn leiding staand dames
koor, door het toevoegen van heeren, ver
anderde in een gemengd koor, de tegen
woordige „Gemengde".
Onder zijn leiding werden in de jaren
19211926 door dit ensemble vele groote
en kleine werken uitgevoerd. We noemer
slechts de Josua, Messias, Elias en Judas,
Maccabeüs, e.a.
In 1926 legde hij zijn functie neer en
werd in zijn plaats als directeur de heer
Jan Kuiler benoemd,
Gedurende 10 jaren heeft Jan Kuiler die
functie nu bekleed en ook onder zijn leiding
kwamen vo'e groote en kleine werken tot
•lUorring', We noemen Weihnpebtsora*o
Het vraagstuk der jeugdwerkloosheid.
(Hoofdartikel).
Verkeersongevallen in onze stad gedu
rende 1935. (Stadsnieuws;.
België zal geen represailles nemen, als
de reisbelasting van kracht wordt.
(Buitenland).
De reis van H.M. de Koningin en H.K,
H. Prinses Juliana. (Binnenland).
Zomer-dagretours by de spoorwegen
hebben niet voldaan thans proef met
bijzondere vacantiekaarten.
(Binnenland).
2 Japansche marine-vliegtuigen ver
ongelukt inzittenden om het leven ge
komen.
Britsch vliegtuig vermist.
(Luchtvaart).
In Doitschland is een nieuwe bijbelver
taling („aannemelijk voor nationaal-
socialistische Duitschers") in bewer
king. (Buitenland),
Belangryke operaties nabij Makalle.
Hebben de Abessiniërs de stad om
singeld
Nienwe bombardementen door Italiaan-
sche vliegtuigen. (Oorlog Abessïnië;.
Toestand van Léon Blum niet onrust
barend, maar toch ernstiger dan oor
spronkelijk werd vermoed.
(Buitenland).
ZIE VERPER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
riurn, Zerstörung Jeruzalems, Lied v. d.
Gloche, Arminus, Moses, Orpheus, enz.
Natuurlijk maakte de vereeniging ook de
gebruikelijke „ups and downs" mede, en de
zware tijden zijn ook voor de vereeniging niet
ongemerkt voorbij gegaan. Maar ondanks
vele moeilijkheden heeft zg zich weten te