500
300
25
Heden voor het laatst
J
DONDERDAG
16 «JANUARI
EERSTE BLAD
IVo.13
74e Jaargang
1936
UitgaveFirma F. Villi OE VELDE lr.t Walstraat 58-60, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening E6287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen
Kort commentaar
STADS- EN PROVINCIENIEUWS
De K.P.M. bestelt 3 schepen.
«1
§et»eurle«iissen
«an Jew Jag
ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland
en Frankiijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent.
COURANT
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels f 1.25; iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1 —5 regels 50 ct Iedere regel
meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1-5 regels f 1.alles bij vooruitbetaling
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor:
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bijdood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim.
gulden bij verlies
van een
wijsvinger.
gulden bij verlies
van een
anderen vinger.
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLAf °ERS"
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
GOEp NIEUWS
Het doet den, krantenman deugd als hrf,
die dag in, dag,uit den lezer moet vervelen
met moorden? doodslagen, ongelukken, min
of meer interessante vergaderingsverslagen,
enz. enz., eens komen kan met een mede-
deeling, waarvan hij zeker is, dat zij blijde
en verheugde gezichten zal wekken.
En om maar met de deur in huis te val
len zooals men uit onze bulletins heden
morgen reeds heeft gezienDe Schelde
heeft opnieuw opdracht gekregen tot den
bouw van een groot schip
De Koninklijke Paketvaart Maatschappij
heeft in ons land twee passagiersschepen
besteld voor de China-Java-Mauritius-
Afrika-lijn en een derde schip in Duitsch
land. Verdere bijzonderheden omtrent deze
schepen vindt men elders op deze pagina.
Eén dezer schepen wordt bij de Kon. Mij.
„de Schelde" gebauwdeenschip van
12.000 ton draagvermogen, ingericht voor
het vervoer van ruim 80 eerste klasse
passagiers en ca. 90 Chineesche kajuits
klasse passagiers.
Een buitengewoon verheugende mededee-
ling, die voor onze stad van groote betee-
kenis is. Kon bij de behandeling der be
grooting in den gemeenteraad reeds ge
constateerd worden, dat de vooruitzichten
voor onze stad zoo slecht niet warén, om
dat immers op dat oogenblik „de Schelde"
reeds een belangrijke order had ontvangen,
thans wordt de situatie nog aanmerkelijk
beter. En al zullen wy de laat sten zyn ora
de ongunst der tijden uit het óog te ver
liezen, al weten wij heel goed, dat ondanks
(Ut verblijdende nieuwe feit, vele moeilijk
heden om oplossing blyven vragen, er is
vreugde in ons hart. Vreugde in de eerste
plaats, omdat straks weer velen wier han
den geen arbeid konden vinden, aan den
slag zullen kunnen gaan. Vreugde ander
zijds, omdat zulk nieuws een stimulans is,
die moede ruggen doet strekken, doffe
oogen doet tintelen, energie* schenkt en
nieuwen levensmoed. Wij hebben nu een
tastbaar feit, dat houvast geeft, dat ons
leert, dat voor moedeloosheid geen aan
leiding is.
Moge deze nieuwe opdracht, waarmede
wij de directie van „de Schelde" en onze
stad van harte gelukwenschen, het ver
trouwen in hetgeen de toekomst ons bren
gen zal, versterker!, opdat het crisisspook
spoedig geheel verjaagd en nog slechts een
bange herinnering zij 1
LUCHTVAARTKAMPEN.
De internationale luchtvaart wordt den
laatsten tijd wel zwaar bezocht. Hierbij
denken wij niet aan het lot der gevechts
vliegers, die in Abessinië worden neerge
schoten, maar aan de helaas vrij tal
rijke rampen, die de luchtvaart van
vreedzamer aard treffen. Na de „City of
Khartoum" gisteren weer de groote Ame-
rikaansche verkeersmachine waarmede 17
slachtoffers zijn gevallen. En zoojuist be
reikt ons het ontstellende bericht dat in
Amerika wederom een vliegtuig is neerge
stort bij welk ongeval 7 dooden zijn te be
treuren.
Het krantenvak is soms zoo nuchter. De
berichten volgen elkaar in snelle vaart
op belangrijke en onbenullige wisselen el
kaar heel den dag af, in schier onafge
broken rij. Maar als zülk een mededeeling
binnenkomt, is het toch even stil op de
redactie en kijken wij elkaar getroffen
aan
Deze rampen zyn droevigen onze deer
nis gaat uit naar de nabestaanden der
slachtoffers in de eerste plaats. Maar wij
willen hieraan direct toevoegen dit alles
snag geen aanleiding zijn, om het vertrou
wen in het jonge verkeersmiddel te verlie
zen. En wij mogen hierbij nimmer uit het
oog verliezen, dat een luchtvaartramp nu
eenmaal sterk de aandacht pleegt te trek
ken en daardoor meer indruk maakt, dan
een ongeval van anderen aard.
Maar hoe ontzaglijk veel verkeersonge
lukken gebeuren er niet? Leest de krant
en er gaat geen dag voorbij, of er staan
drie, vier, soms zelfs nog meer ernstige
ongelukken waarbij dooden zijn te betreu
ren in onze kolommen. Maar hier zyn we
langzamerhand aan gewend geraakt en een
„gewoon" verkeersongeval ontroert ons
niet meer in diè mate, als met een lucht
vaartramp het geval pleegt te zijn.
Stapt u niet meer in een automobiel,
omdat er lederen dag zooveel ongelukken
met doodelyken afloop, mede plaats heb
ben? Natuurlyk antwoordt u hierop ont
kennend de ongevallen zijn droevig, maar
vermogen'de be teekenis vhn en het ver
trouwen in het verkeersmiddel, niet te ver
kleinen. En dit geldt evenzeer voor de
luchtvaart. Als wij morgen aan den dag
ons snel over grooten afstand moeten ver
plaatsen, gaan wij per vliegtuig. Juist nü
„De Schelde" krijgt opdracht tot
den bouw van een 12Ó00 tons
passagiersschip.
De Koninklijke Paketvaart Maatschap
pij meldt aan Aneta HollandTeneinde
op betere wijze te kunnen blijven voldoen
aan de groeiende behoefte van de China-
Java-Mauritius-Afrika lijn der N.V. Kon.
Paketvaart Mij., dan met het thans in
die lijnen varende materieel mogelijk is,
heeft deze maatschappij opdracht ge
geven tot den bouw van drie motor-pas
sagiersschepen, resp. aan de N.V. Kon.
Mij. „De Schelde", te Vlissingen, (incl.
voortstuwingswerktuigen), de N.V. Ne-
derl. Scheepsbouw Maatschappij te Am
sterdam (voortstuwingswerktuigen te
leveren door Werkspoor, Amsterdam) en
de firma Blohm Voss te Hamburg
(voortstuwingswerktuigen te leveren door
Gebr. Sulzer te Wintérthur).
De voornaamste bijzonderheden van
elk dezer schepen zijnlengte over alles
560 voetbreedte 72 voetholte 40 Y2
voet. Beladen diepgang 30'1V2'. Draag
vermogen ca. 12.000 ton.
Zij worden ingericht voor het vervoer
van ruim 80 eerste klasse passagiers en
van ca. 90 Chineesche kajuitklasse-pas-
sagiers.
De voortstuwing zal geschieden door
drie schroeven, gedreven door drie Sul-
zer-motoren van 3600 P.K., welke mo
toren de schepen een dienstvaart zullen
geven van 16 mijl per uur.
De schepen zullen de volgende namen
dragen „Ruys'V „Tegelberg" en „Bois-
sevain" en worden aldus genoemd naar
de drie doortastende mannen, die in 1888
het initiatief genomen hebben tot de op
richting van de Koninklijke Paketvaart
Alaatschappij.
Vreugdebetoon.
Direct toen het heugelijke nieuws van de
belangrijke opdracht aan „de Schelde" of
ficieel bekend was, heeft het gemeente
bestuur op het stadhuis en den St. Jacob3-
toren de vlaggen laten uitsteken.
Ook van ons gebouw wappert de vlag,
terwijl tal van particulieren en winkeliers
op dezelfde wijze hun vreugde kenbaar
maken.
„Mysteries rondom Vredelust".
Hedenavond beginnen wij met de publi
catie van een nieuw feuilleton, waarvan wij
zeker zijn, dat het U tot het laatste toe ge
boeid zal houden.
Vele „mysterie-verhalen" ontspruiten aan
het vruchtbare brein van duim-zuigende
schrijvers. Het feuilleton, dat wij nü bren
gen, behandelt echter een geval uit de
practijk van inspecteur Sanders, lid der
Centrale Recherche te Amsterdam en speelt
ook grootendeels in die stad.
Maar méér vertellen wij er niet van, an
ders blijven de „Mysteries rondom Vrede
lust" geen mysteries meer en wij krijgen
niet gaarne het verwijt naar het hoofd, dat
wij uw genoegen voortijdig hebben bedor
ven 1
Chr. Middenstands-Vereeniging.
Men verzoekt ons opname van het vol
gende
Dinsdagavond kwam de Chr. Midden-
standsvereeniging in haar derde jaarverga
dering bijeen. Na het zingen van Ps. 68 10,
lezen van Jesaja 12 en gebed, verwelkomde
de voorzitter, de heer P. X. Hamming, de
veel aanwezige leden en hun dames. De
tijdsomstandigheden geven aanleiding dezen
verjaardag in alle stilte, doch ook met op
gewektheid te vieren. Begonnen met 18 le
den is de vereeniging thans geklommen tot
ruim 40. Het achter ons liggende jaar was
vol somberheid voor ons zaken- en bedrijfs
leven, doch God regeert ook over ons maat
schappelijk levén.
Op middenstandsgebied kwam de wet op
de uitverkoopen tot standdie op de vesti-
de onvergetelijke film van het thans wereldberoemde
kind SHIRLEY TEMPLE in haar lilm
Op alle rangen
nog plaatsen 11
Mis deze film vooral niet, want U zult er spijt van
hebben. Toegang alle leeftijden.
DIRECTIE „ALHAMBRA"-THEATER.
gingseischen verkeert in een vergevorderd
stadium, terwijl nog vele wetten in de maak
zijn, o.m. die op het cadeaustelsel. In 1935
werd tér plaatse de R. K. Middenstandsver-
eeniging opgericht, waardoor de invloed op
confessioneel gebied werd vergroot, hetgeen
o.m. leidde tot de stichting van een mid
denstands-adviesbureau. Dit bureau voor
ziet in een belangrijke behoefte.
De gehouden Mica is als collectieve recla
me voor onzen middenstand als zeer ge
slaagd té beschouwen, ook als versterking
van. den band tusschen den middenstand en
haar eigen bankwezen. Met weemoed her
dacht spreker het ontslapen van het lid den
heer P. Stelcetee en den heer K. Meima, te
De Bilt,, directeur van het centraalbureau
der vereeniging, die in deze af deeling even
min een onbekende was.
Op 18 November werd onder leiding van
den. heer C. J. Booster, directeur der Ned.
Midd. Bank, begonnen met de eerste ont
wikkelingscursussen in boekhouden, han
delsrecht, administratief recht enz. Gezien
de blijvende belangstelling en opgewekte
deelname van vele leden, bleek daaruit hoe
zeer het belangrijke onderricht van den heer
Booster wordt geapprecieerd. Hiervoor zeg
de spreker hartelijk dank.
Was het in 1935 mede door de groote
werkloosheid in onze stad droevig gesteld,
tegen, het einde des jaars viel er gelukkig
beter perspectief door de belangrijke order
op „de Schelde" waar te nemen. Geve God
ons de kracht om dankbaar en geduldig
voort te werken onder toebidding van
Diens zegen eindigde spreker.
Het jaarverslag van den secretaris, den
heer H. van Kampen, meldde een ledentoe
name van 17 tot 41. De vereeniging was
zeer actief, hield in vele vergaderingen be
langrijke lezingen over actueele onderwer
pen, waarvan het verslag uitvoerig melding
maakte. De jaarrekening van den penning
meester liet een klein nadeelig slot, dat men
door middel van een gehouden collecte wist
te doen verdwijnen.
De jaarversragen, alsmede de begrooting.
voor 1936 werden goedgekeurd.
Vervolgens sprak de heer F. D. G. Prins
van groote waardeering getuigende woor
den tot den voorzitter voor diens bezielen
de, energieke en zeer bekwame leiding,
waarna de heer Hamming een zeer interes
sante causerie hield over reclame. Na in
korte doch kernachtige trekken het nut van
propageeren en reclame-maken te hebben
uiteengezet, deed hij enkele grepen uit dit
omvangrijke gebied en onderwierp de eta
lage, het adverteeren, de bediening, recom
mandatie en de kwestie der firma-naam aan
een nadere beschouwing. Door vele leden
werd hierop aan een geanimeerde bespre
king deelgenomen.
Hierna hield de heer C. J. Booster een
rede over „De nood der jeugd en van den
middenstand". Uitgaande van de conclusie
dat de nood die het algemeene leven teis
tert, ook de jeugd heeft gegrepen, wees
spreker op de tragiek die er ligt in het
Jong Holland snakt naar werk. De jeugd
heeft geen toekomst, geen doorzicht en wat
erger is geen inzicht. De moderne jeugd
heeft haar vrijheid. Er zijn geen banden
meer die haar binden aan het gezin, de
zedelijkheid en den godsdienst.
Zij vindt haar godsdienst op het sportveld
bij het altaar van Koning Voetbal. De jeugd
leeft in de bioscoop en in de verleugening
des levens. Daar leert zij wat leven is.
Ze leeft in en voor de dancing met den
keurig gereglementeerden hartstocht.
Ontstellend is de zedelijke nood der jeugd.
Talloos veel menschen gaan ten onder
aan hun zielennood. De ziel lijdt smart in
de hel van het materialisme, daar is de
twijfel en het ongeloof.
In dien nood deelt ook de jeugd. Ze staat
midden in de levensraadselen. Ze begeert
een sleutel. Voor velen is de algemeene
nood groot. Overal honger, werkloosheid,
inkrimping, trots de ruim voldoende pro
ductie en voortbrenging. Bijna overal angst
voor het heden en de toekomst. Tot hoelang
die jacht Wie weet de oplossing Wat
helpt in dien nood?
Is er, nu het ziektebeeld bekend is, een
middel tegen dien nood? Het „zijt niet be
zorgd" is een eeuwigheidswoord. Het Evan
gelie is het redmiddel voor al dien ontstel
lenden nood. Het Evangelie geeft geen
sleutel voor den natuurlijken nood. Het
geeft den sleutel dat God is recht en God
is genade. God zien in alle dingen onzes
levens, is komen tot rust en bevrijding.
Als Christen-middenstanders hebben we
anders tegenover het leven te staan dan zrj
die niet gelooven.
Deze peroratie werd met groote aandacht
aangehoord. De voorzitter bracht den spre
ker hiervoor hartelijk dank. Na het zingen
van Psalm 25 2 werd deze jaarvergadering
met dankzegging gesloten.
Nederl. Chr. Vrouwenbond.
De plaatselijke afdeeling van den Ned.
Chr. Vrouwenbond hield gisterenavond in
het Militair Tehuis haar eerste openbare
bijeenkomst in het nieuw begonnen jaar.
Na een kort openingswoord door de vice-
presidente mevr. Schmidt, hield de heer A.
van .Renssen Hzn. uit Bennekom (Geld.)
een lezing over „Guido Gezelle, de Vlaam-
sche Christendichter".
West-Vlaanderen en Brugge zijn het
land en de stad, die over den levensloop
van den grooten dichter veel kunnen ver
halen.
Allereerst ontving Gezelle zijn opleiding
aan het Klein Seminarie te Rousselaere.
Hier verzamelde hij reeds tal van oude
Vlaamsche zegswijzen, die hij uit den
mond van het eenvoudige volk opving. Op
18-jarigen leeftijd maakte hrj daar het vers
„De Mandelbeke" waardoor zijn dichterlijk
talent werd ontdekt.
In 1850 kwam de toen 20-jarige Guido
aan het Groot Seminarie te Brugge, waar
hij zijn studie voltooide, in 1854 tot pries
ter werd gewijd en benoemd werd tot
leeraar te Rousselaere. De priesterwijding
en het priester-zijn hebben een diepen in
druk op Gezelle gemaakt. In de 6 jaar van
zijn leeraarschap is zijn enorme begaafd
heid aan den dag gekomen. Hij bezielde
zijn leerlingen met liefde voor de mooie,
oude Vlaamsche moedertaal, die onder den
druk van het Fransch dreigde te verstik
ken. In dezen tijd ontsproot het bekende
„Krink'lende, wink'lende waterding" en
„Het ruischen van het ranke riet".
Toch ontmoette hij vele moeilijkheden
en het einde was, dat Gezelle uit Rousse
laere verplaatst werd naar Brugge. In
1862 verscheen zijn bundel verzen onder
den. titel i „Gedichten, gezangen en gebe
den". Doch Vlaanderen wist met dezen
grooten zoon geen raad. Van leeraar werd
hij vernederd tot onder-pastoor. De stille,
onbegrepen leeraar was zoo gekwetst, dat
hij 30 jaar lang geen gedichten meer
schreef. Toch trachtte hij tot het hart van
het volk door te dringen en gaf een blad
uit „Rond den Heerd". Hierin vocht hij
voor de verheffing van het Christen-Vlaan
deren. Toen Gezelle na deze moeilijke jaren
in 1886 bevorderd werd tot doctor h.c. aan
de Leuvensche Hoogeschooi, vond hij weer
inspiratie tot dichten ixi overvloed. Kort
na elkaar verschenen de bekende bundels
„Tijdkrans" en „Rijmsnoer". Nu was hij de
gevierde dichter na Vondel de grootste
lyricus van den Nederlandschen stam.
Na nog eenige jaren gevierd en geprezen
geleefd te hebben, stierf hij te Brussel op
27 November 1899. Op zijn graf staat een
zijner kleine, doch gevoelvolle gedichten
Met 't kruis in top
Zoo varen wij
door 't wereldtij
ten hoogen hemel op
In het tweede gedeelte van zijn lezing
maakte de heer Van Renssen eenige op
merkingen over de beteekenis van Ge-
zelle's streven en werk. Ware dichtkunst
is een gave Gods. In het midden der vorige
eeuw waren echte dichters zeldzaam. Al-
erlei prullaria werd geprezen. De richting
i van 1880 bracht echter een groote veran-
De Kon. Mij. „De Schelde" ontvangt
opdracht tot den bouw van een 12000-
tons passagiersschip voor de K.P.M.
(Stadsnieuws.)
In Amerika wederom een vliegtuig
neergestort 7 dooden en 7 ernstig ge
wonden. (Laatste berichten.)
Raichenbach wint de 12e partij van
het wereldkampioenschap dammen.
(Dammen.)
Plechtige Bisschopswijding van Mgr.
Huibers op Dinsdag 11 Februari a.s.
(Laatste berichten.)
Weer een Roode Kruis ambulance ge
bombardeerd (Oorlog Abessinië.)
Jaarvergadering van de vereeniging
tot verbetering van het geitenras.
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN.
dering. Gezelle was zijn tijd reeds ver
vooruit, waardoor hij een onbegrepene was
en de algemeene waardeering voor zijn
werk dus eerst komen kon na 1880, aan
het einde van zijn leven.
Als een eenvoudig kind van het volk is
deze groote man blijven dichten voor dat
volk. Guido Gezelle heeft ons doen zien,-
dat Christendom en kunst, vroomheid en.
schoonheid kunnen samengaan en harmoni
eeren, wijl God de.God der schoonheid is..
In. de pauze werd een mooie collectie
foto's uit het leven van Guido Gezelle door
de aanwezigen bezichtigd.
Het nieuws van den dag in beeld.
Foto's in onze Tijdinghal.
Het Nederlandsche elftal, dat te Parijs
zoo'n fraaie overwinning behaalde is Dins
dag door een juichende menschenmenigte
aan het Delftsche Poort-station te Rotter
dam, verwelkomd. In het Museum voor
Onderwijs te 's-Gravenhage wordt een ten
toonstelling over mondhygiëne gehouden.
De was van de Maas blijft aanhouden
tengevolge van het ruwe weer en den zwa
ren regenval in Duitschland. Vele huizen
nabij Grave zijn door het water geheel ge
ïsoleerd, zooals uit drie foto's duidelijk
blijkt. De bekende „stompe toren" van
de Ned. Herv. Kerk te Ransdorp, welke
kerk gerestaureerd wordt, gaat nu schuil
achter het aangebrachte steigerwerk.
Zooals uit de foto blijkt, vordert de bouw
van het nieuwe Ferjenoord-stadion te Rot
terdam thans buitengewoon goed de tri
bunes verrijzen reeds. De békende
schrijfster Willy Corsari die in het Roode
Kruis Ziekenhuis te 's-Gravenhage een
operatie heeft ondergaan, heeft dit zieken
huis thans hersteld verladen. Mgr. J.
P. Huibers verlaat de Kathedrale Kerk te
Haarlem, na bezit te hebben genomen van
den bisschoppelijken zetel. Te 's-Graven
hage werd de tentoonstelling geopend
„Het costuum onzer voorouders". De Rijn
aak „Jozef" heeft te Weesp de spoorbrug
over het Merwedekanaal aangevaren en
daarbij vrij ernstige vernielingen aange
richt.
Een „gladde vogel" bezoekt Vlissingen.
Een onderhoud met ir. Felix.
De „stroomlijnlocomotief" van de Neder
landsche Spoorwegen (die langzamerhand
zijn ooren wel zal hooren tuiten, zóóveel
wordt er over geschreven en gesproken
heeft ook onze stad bezocht.
Het was een eigenaardige gewaarwor
ding, de locomot5 f te zien naderen, daar
het uiterlijk wel zeer sterk afwijkt van
wat men een „normale" locomotief zou
kunnen noemen.
Geheel in een groene gladde huid gesto
ken, doet de locomotief sterk denken aan
een Middeleeuwsch ridder, die met om
laag geslagen vizier op den vijand los
stormt. Een suggestie die nog versterkt
wordt door het spitse voorstuk, waardoor
het geheel direct gedachten opwekt aan
kracht en snelheid.
Zooals men echter weet, is het niet de
bedoeling met deze locomotief grooters
snelheden te bereiken, doch gaat het er
uitsluitend om, te besparen op de hooge
kolenrekening. Per jaar hoopt men op iedere
locomotief, die op deze wijze wordt uit
gerust, 800 kolen te kunnen besparen.
Overigens verwijzen wij voor verdere
technische bijzonderheden naar het uitvoe
rige artikel, dat wij juist dezer dagen aan
de stroomlijnlocomotief hebben gewijd.
Wij hadden op het station nog een on
derhoud met ir. Felix, van de afdeeling
tractie der Nederlandsche Spoorwegen, die