500 300 25 Heden voor het laatst J DONDERDAG 16 «JANUARI EERSTE BLAD IVo.13 74e Jaargang 1936 UitgaveFirma F. Villi OE VELDE lr.t Walstraat 58-60, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening E6287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen Kort commentaar STADS- EN PROVINCIENIEUWS De K.P.M. bestelt 3 schepen. «1 §et»eurle«iissen «an Jew Jag ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland en Frankiijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. COURANT ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels f 1.25; iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1 —5 regels 50 ct Iedere regel meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1-5 regels f 1.alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor: gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bijdood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim. gulden bij verlies van een wijsvinger. gulden bij verlies van een anderen vinger. AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLAf °ERS" Dit nummer bestaat uit 2 bladen GOEp NIEUWS Het doet den, krantenman deugd als hrf, die dag in, dag,uit den lezer moet vervelen met moorden? doodslagen, ongelukken, min of meer interessante vergaderingsverslagen, enz. enz., eens komen kan met een mede- deeling, waarvan hij zeker is, dat zij blijde en verheugde gezichten zal wekken. En om maar met de deur in huis te val len zooals men uit onze bulletins heden morgen reeds heeft gezienDe Schelde heeft opnieuw opdracht gekregen tot den bouw van een groot schip De Koninklijke Paketvaart Maatschappij heeft in ons land twee passagiersschepen besteld voor de China-Java-Mauritius- Afrika-lijn en een derde schip in Duitsch land. Verdere bijzonderheden omtrent deze schepen vindt men elders op deze pagina. Eén dezer schepen wordt bij de Kon. Mij. „de Schelde" gebauwdeenschip van 12.000 ton draagvermogen, ingericht voor het vervoer van ruim 80 eerste klasse passagiers en ca. 90 Chineesche kajuits klasse passagiers. Een buitengewoon verheugende mededee- ling, die voor onze stad van groote betee- kenis is. Kon bij de behandeling der be grooting in den gemeenteraad reeds ge constateerd worden, dat de vooruitzichten voor onze stad zoo slecht niet warén, om dat immers op dat oogenblik „de Schelde" reeds een belangrijke order had ontvangen, thans wordt de situatie nog aanmerkelijk beter. En al zullen wy de laat sten zyn ora de ongunst der tijden uit het óog te ver liezen, al weten wij heel goed, dat ondanks (Ut verblijdende nieuwe feit, vele moeilijk heden om oplossing blyven vragen, er is vreugde in ons hart. Vreugde in de eerste plaats, omdat straks weer velen wier han den geen arbeid konden vinden, aan den slag zullen kunnen gaan. Vreugde ander zijds, omdat zulk nieuws een stimulans is, die moede ruggen doet strekken, doffe oogen doet tintelen, energie* schenkt en nieuwen levensmoed. Wij hebben nu een tastbaar feit, dat houvast geeft, dat ons leert, dat voor moedeloosheid geen aan leiding is. Moge deze nieuwe opdracht, waarmede wij de directie van „de Schelde" en onze stad van harte gelukwenschen, het ver trouwen in hetgeen de toekomst ons bren gen zal, versterker!, opdat het crisisspook spoedig geheel verjaagd en nog slechts een bange herinnering zij 1 LUCHTVAARTKAMPEN. De internationale luchtvaart wordt den laatsten tijd wel zwaar bezocht. Hierbij denken wij niet aan het lot der gevechts vliegers, die in Abessinië worden neerge schoten, maar aan de helaas vrij tal rijke rampen, die de luchtvaart van vreedzamer aard treffen. Na de „City of Khartoum" gisteren weer de groote Ame- rikaansche verkeersmachine waarmede 17 slachtoffers zijn gevallen. En zoojuist be reikt ons het ontstellende bericht dat in Amerika wederom een vliegtuig is neerge stort bij welk ongeval 7 dooden zijn te be treuren. Het krantenvak is soms zoo nuchter. De berichten volgen elkaar in snelle vaart op belangrijke en onbenullige wisselen el kaar heel den dag af, in schier onafge broken rij. Maar als zülk een mededeeling binnenkomt, is het toch even stil op de redactie en kijken wij elkaar getroffen aan Deze rampen zyn droevigen onze deer nis gaat uit naar de nabestaanden der slachtoffers in de eerste plaats. Maar wij willen hieraan direct toevoegen dit alles snag geen aanleiding zijn, om het vertrou wen in het jonge verkeersmiddel te verlie zen. En wij mogen hierbij nimmer uit het oog verliezen, dat een luchtvaartramp nu eenmaal sterk de aandacht pleegt te trek ken en daardoor meer indruk maakt, dan een ongeval van anderen aard. Maar hoe ontzaglijk veel verkeersonge lukken gebeuren er niet? Leest de krant en er gaat geen dag voorbij, of er staan drie, vier, soms zelfs nog meer ernstige ongelukken waarbij dooden zijn te betreu ren in onze kolommen. Maar hier zyn we langzamerhand aan gewend geraakt en een „gewoon" verkeersongeval ontroert ons niet meer in diè mate, als met een lucht vaartramp het geval pleegt te zijn. Stapt u niet meer in een automobiel, omdat er lederen dag zooveel ongelukken met doodelyken afloop, mede plaats heb ben? Natuurlyk antwoordt u hierop ont kennend de ongevallen zijn droevig, maar vermogen'de be teekenis vhn en het ver trouwen in het verkeersmiddel, niet te ver kleinen. En dit geldt evenzeer voor de luchtvaart. Als wij morgen aan den dag ons snel over grooten afstand moeten ver plaatsen, gaan wij per vliegtuig. Juist nü „De Schelde" krijgt opdracht tot den bouw van een 12Ó00 tons passagiersschip. De Koninklijke Paketvaart Maatschap pij meldt aan Aneta HollandTeneinde op betere wijze te kunnen blijven voldoen aan de groeiende behoefte van de China- Java-Mauritius-Afrika lijn der N.V. Kon. Paketvaart Mij., dan met het thans in die lijnen varende materieel mogelijk is, heeft deze maatschappij opdracht ge geven tot den bouw van drie motor-pas sagiersschepen, resp. aan de N.V. Kon. Mij. „De Schelde", te Vlissingen, (incl. voortstuwingswerktuigen), de N.V. Ne- derl. Scheepsbouw Maatschappij te Am sterdam (voortstuwingswerktuigen te leveren door Werkspoor, Amsterdam) en de firma Blohm Voss te Hamburg (voortstuwingswerktuigen te leveren door Gebr. Sulzer te Wintérthur). De voornaamste bijzonderheden van elk dezer schepen zijnlengte over alles 560 voetbreedte 72 voetholte 40 Y2 voet. Beladen diepgang 30'1V2'. Draag vermogen ca. 12.000 ton. Zij worden ingericht voor het vervoer van ruim 80 eerste klasse passagiers en van ca. 90 Chineesche kajuitklasse-pas- sagiers. De voortstuwing zal geschieden door drie schroeven, gedreven door drie Sul- zer-motoren van 3600 P.K., welke mo toren de schepen een dienstvaart zullen geven van 16 mijl per uur. De schepen zullen de volgende namen dragen „Ruys'V „Tegelberg" en „Bois- sevain" en worden aldus genoemd naar de drie doortastende mannen, die in 1888 het initiatief genomen hebben tot de op richting van de Koninklijke Paketvaart Alaatschappij. Vreugdebetoon. Direct toen het heugelijke nieuws van de belangrijke opdracht aan „de Schelde" of ficieel bekend was, heeft het gemeente bestuur op het stadhuis en den St. Jacob3- toren de vlaggen laten uitsteken. Ook van ons gebouw wappert de vlag, terwijl tal van particulieren en winkeliers op dezelfde wijze hun vreugde kenbaar maken. „Mysteries rondom Vredelust". Hedenavond beginnen wij met de publi catie van een nieuw feuilleton, waarvan wij zeker zijn, dat het U tot het laatste toe ge boeid zal houden. Vele „mysterie-verhalen" ontspruiten aan het vruchtbare brein van duim-zuigende schrijvers. Het feuilleton, dat wij nü bren gen, behandelt echter een geval uit de practijk van inspecteur Sanders, lid der Centrale Recherche te Amsterdam en speelt ook grootendeels in die stad. Maar méér vertellen wij er niet van, an ders blijven de „Mysteries rondom Vrede lust" geen mysteries meer en wij krijgen niet gaarne het verwijt naar het hoofd, dat wij uw genoegen voortijdig hebben bedor ven 1 Chr. Middenstands-Vereeniging. Men verzoekt ons opname van het vol gende Dinsdagavond kwam de Chr. Midden- standsvereeniging in haar derde jaarverga dering bijeen. Na het zingen van Ps. 68 10, lezen van Jesaja 12 en gebed, verwelkomde de voorzitter, de heer P. X. Hamming, de veel aanwezige leden en hun dames. De tijdsomstandigheden geven aanleiding dezen verjaardag in alle stilte, doch ook met op gewektheid te vieren. Begonnen met 18 le den is de vereeniging thans geklommen tot ruim 40. Het achter ons liggende jaar was vol somberheid voor ons zaken- en bedrijfs leven, doch God regeert ook over ons maat schappelijk levén. Op middenstandsgebied kwam de wet op de uitverkoopen tot standdie op de vesti- de onvergetelijke film van het thans wereldberoemde kind SHIRLEY TEMPLE in haar lilm Op alle rangen nog plaatsen 11 Mis deze film vooral niet, want U zult er spijt van hebben. Toegang alle leeftijden. DIRECTIE „ALHAMBRA"-THEATER. gingseischen verkeert in een vergevorderd stadium, terwijl nog vele wetten in de maak zijn, o.m. die op het cadeaustelsel. In 1935 werd tér plaatse de R. K. Middenstandsver- eeniging opgericht, waardoor de invloed op confessioneel gebied werd vergroot, hetgeen o.m. leidde tot de stichting van een mid denstands-adviesbureau. Dit bureau voor ziet in een belangrijke behoefte. De gehouden Mica is als collectieve recla me voor onzen middenstand als zeer ge slaagd té beschouwen, ook als versterking van. den band tusschen den middenstand en haar eigen bankwezen. Met weemoed her dacht spreker het ontslapen van het lid den heer P. Stelcetee en den heer K. Meima, te De Bilt,, directeur van het centraalbureau der vereeniging, die in deze af deeling even min een onbekende was. Op 18 November werd onder leiding van den. heer C. J. Booster, directeur der Ned. Midd. Bank, begonnen met de eerste ont wikkelingscursussen in boekhouden, han delsrecht, administratief recht enz. Gezien de blijvende belangstelling en opgewekte deelname van vele leden, bleek daaruit hoe zeer het belangrijke onderricht van den heer Booster wordt geapprecieerd. Hiervoor zeg de spreker hartelijk dank. Was het in 1935 mede door de groote werkloosheid in onze stad droevig gesteld, tegen, het einde des jaars viel er gelukkig beter perspectief door de belangrijke order op „de Schelde" waar te nemen. Geve God ons de kracht om dankbaar en geduldig voort te werken onder toebidding van Diens zegen eindigde spreker. Het jaarverslag van den secretaris, den heer H. van Kampen, meldde een ledentoe name van 17 tot 41. De vereeniging was zeer actief, hield in vele vergaderingen be langrijke lezingen over actueele onderwer pen, waarvan het verslag uitvoerig melding maakte. De jaarrekening van den penning meester liet een klein nadeelig slot, dat men door middel van een gehouden collecte wist te doen verdwijnen. De jaarversragen, alsmede de begrooting. voor 1936 werden goedgekeurd. Vervolgens sprak de heer F. D. G. Prins van groote waardeering getuigende woor den tot den voorzitter voor diens bezielen de, energieke en zeer bekwame leiding, waarna de heer Hamming een zeer interes sante causerie hield over reclame. Na in korte doch kernachtige trekken het nut van propageeren en reclame-maken te hebben uiteengezet, deed hij enkele grepen uit dit omvangrijke gebied en onderwierp de eta lage, het adverteeren, de bediening, recom mandatie en de kwestie der firma-naam aan een nadere beschouwing. Door vele leden werd hierop aan een geanimeerde bespre king deelgenomen. Hierna hield de heer C. J. Booster een rede over „De nood der jeugd en van den middenstand". Uitgaande van de conclusie dat de nood die het algemeene leven teis tert, ook de jeugd heeft gegrepen, wees spreker op de tragiek die er ligt in het Jong Holland snakt naar werk. De jeugd heeft geen toekomst, geen doorzicht en wat erger is geen inzicht. De moderne jeugd heeft haar vrijheid. Er zijn geen banden meer die haar binden aan het gezin, de zedelijkheid en den godsdienst. Zij vindt haar godsdienst op het sportveld bij het altaar van Koning Voetbal. De jeugd leeft in de bioscoop en in de verleugening des levens. Daar leert zij wat leven is. Ze leeft in en voor de dancing met den keurig gereglementeerden hartstocht. Ontstellend is de zedelijke nood der jeugd. Talloos veel menschen gaan ten onder aan hun zielennood. De ziel lijdt smart in de hel van het materialisme, daar is de twijfel en het ongeloof. In dien nood deelt ook de jeugd. Ze staat midden in de levensraadselen. Ze begeert een sleutel. Voor velen is de algemeene nood groot. Overal honger, werkloosheid, inkrimping, trots de ruim voldoende pro ductie en voortbrenging. Bijna overal angst voor het heden en de toekomst. Tot hoelang die jacht Wie weet de oplossing Wat helpt in dien nood? Is er, nu het ziektebeeld bekend is, een middel tegen dien nood? Het „zijt niet be zorgd" is een eeuwigheidswoord. Het Evan gelie is het redmiddel voor al dien ontstel lenden nood. Het Evangelie geeft geen sleutel voor den natuurlijken nood. Het geeft den sleutel dat God is recht en God is genade. God zien in alle dingen onzes levens, is komen tot rust en bevrijding. Als Christen-middenstanders hebben we anders tegenover het leven te staan dan zrj die niet gelooven. Deze peroratie werd met groote aandacht aangehoord. De voorzitter bracht den spre ker hiervoor hartelijk dank. Na het zingen van Psalm 25 2 werd deze jaarvergadering met dankzegging gesloten. Nederl. Chr. Vrouwenbond. De plaatselijke afdeeling van den Ned. Chr. Vrouwenbond hield gisterenavond in het Militair Tehuis haar eerste openbare bijeenkomst in het nieuw begonnen jaar. Na een kort openingswoord door de vice- presidente mevr. Schmidt, hield de heer A. van .Renssen Hzn. uit Bennekom (Geld.) een lezing over „Guido Gezelle, de Vlaam- sche Christendichter". West-Vlaanderen en Brugge zijn het land en de stad, die over den levensloop van den grooten dichter veel kunnen ver halen. Allereerst ontving Gezelle zijn opleiding aan het Klein Seminarie te Rousselaere. Hier verzamelde hij reeds tal van oude Vlaamsche zegswijzen, die hij uit den mond van het eenvoudige volk opving. Op 18-jarigen leeftijd maakte hrj daar het vers „De Mandelbeke" waardoor zijn dichterlijk talent werd ontdekt. In 1850 kwam de toen 20-jarige Guido aan het Groot Seminarie te Brugge, waar hij zijn studie voltooide, in 1854 tot pries ter werd gewijd en benoemd werd tot leeraar te Rousselaere. De priesterwijding en het priester-zijn hebben een diepen in druk op Gezelle gemaakt. In de 6 jaar van zijn leeraarschap is zijn enorme begaafd heid aan den dag gekomen. Hij bezielde zijn leerlingen met liefde voor de mooie, oude Vlaamsche moedertaal, die onder den druk van het Fransch dreigde te verstik ken. In dezen tijd ontsproot het bekende „Krink'lende, wink'lende waterding" en „Het ruischen van het ranke riet". Toch ontmoette hij vele moeilijkheden en het einde was, dat Gezelle uit Rousse laere verplaatst werd naar Brugge. In 1862 verscheen zijn bundel verzen onder den. titel i „Gedichten, gezangen en gebe den". Doch Vlaanderen wist met dezen grooten zoon geen raad. Van leeraar werd hij vernederd tot onder-pastoor. De stille, onbegrepen leeraar was zoo gekwetst, dat hij 30 jaar lang geen gedichten meer schreef. Toch trachtte hij tot het hart van het volk door te dringen en gaf een blad uit „Rond den Heerd". Hierin vocht hij voor de verheffing van het Christen-Vlaan deren. Toen Gezelle na deze moeilijke jaren in 1886 bevorderd werd tot doctor h.c. aan de Leuvensche Hoogeschooi, vond hij weer inspiratie tot dichten ixi overvloed. Kort na elkaar verschenen de bekende bundels „Tijdkrans" en „Rijmsnoer". Nu was hij de gevierde dichter na Vondel de grootste lyricus van den Nederlandschen stam. Na nog eenige jaren gevierd en geprezen geleefd te hebben, stierf hij te Brussel op 27 November 1899. Op zijn graf staat een zijner kleine, doch gevoelvolle gedichten Met 't kruis in top Zoo varen wij door 't wereldtij ten hoogen hemel op In het tweede gedeelte van zijn lezing maakte de heer Van Renssen eenige op merkingen over de beteekenis van Ge- zelle's streven en werk. Ware dichtkunst is een gave Gods. In het midden der vorige eeuw waren echte dichters zeldzaam. Al- erlei prullaria werd geprezen. De richting i van 1880 bracht echter een groote veran- De Kon. Mij. „De Schelde" ontvangt opdracht tot den bouw van een 12000- tons passagiersschip voor de K.P.M. (Stadsnieuws.) In Amerika wederom een vliegtuig neergestort 7 dooden en 7 ernstig ge wonden. (Laatste berichten.) Raichenbach wint de 12e partij van het wereldkampioenschap dammen. (Dammen.) Plechtige Bisschopswijding van Mgr. Huibers op Dinsdag 11 Februari a.s. (Laatste berichten.) Weer een Roode Kruis ambulance ge bombardeerd (Oorlog Abessinië.) Jaarvergadering van de vereeniging tot verbetering van het geitenras. ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN. dering. Gezelle was zijn tijd reeds ver vooruit, waardoor hij een onbegrepene was en de algemeene waardeering voor zijn werk dus eerst komen kon na 1880, aan het einde van zijn leven. Als een eenvoudig kind van het volk is deze groote man blijven dichten voor dat volk. Guido Gezelle heeft ons doen zien,- dat Christendom en kunst, vroomheid en. schoonheid kunnen samengaan en harmoni eeren, wijl God de.God der schoonheid is.. In. de pauze werd een mooie collectie foto's uit het leven van Guido Gezelle door de aanwezigen bezichtigd. Het nieuws van den dag in beeld. Foto's in onze Tijdinghal. Het Nederlandsche elftal, dat te Parijs zoo'n fraaie overwinning behaalde is Dins dag door een juichende menschenmenigte aan het Delftsche Poort-station te Rotter dam, verwelkomd. In het Museum voor Onderwijs te 's-Gravenhage wordt een ten toonstelling over mondhygiëne gehouden. De was van de Maas blijft aanhouden tengevolge van het ruwe weer en den zwa ren regenval in Duitschland. Vele huizen nabij Grave zijn door het water geheel ge ïsoleerd, zooals uit drie foto's duidelijk blijkt. De bekende „stompe toren" van de Ned. Herv. Kerk te Ransdorp, welke kerk gerestaureerd wordt, gaat nu schuil achter het aangebrachte steigerwerk. Zooals uit de foto blijkt, vordert de bouw van het nieuwe Ferjenoord-stadion te Rot terdam thans buitengewoon goed de tri bunes verrijzen reeds. De békende schrijfster Willy Corsari die in het Roode Kruis Ziekenhuis te 's-Gravenhage een operatie heeft ondergaan, heeft dit zieken huis thans hersteld verladen. Mgr. J. P. Huibers verlaat de Kathedrale Kerk te Haarlem, na bezit te hebben genomen van den bisschoppelijken zetel. Te 's-Graven hage werd de tentoonstelling geopend „Het costuum onzer voorouders". De Rijn aak „Jozef" heeft te Weesp de spoorbrug over het Merwedekanaal aangevaren en daarbij vrij ernstige vernielingen aange richt. Een „gladde vogel" bezoekt Vlissingen. Een onderhoud met ir. Felix. De „stroomlijnlocomotief" van de Neder landsche Spoorwegen (die langzamerhand zijn ooren wel zal hooren tuiten, zóóveel wordt er over geschreven en gesproken heeft ook onze stad bezocht. Het was een eigenaardige gewaarwor ding, de locomot5 f te zien naderen, daar het uiterlijk wel zeer sterk afwijkt van wat men een „normale" locomotief zou kunnen noemen. Geheel in een groene gladde huid gesto ken, doet de locomotief sterk denken aan een Middeleeuwsch ridder, die met om laag geslagen vizier op den vijand los stormt. Een suggestie die nog versterkt wordt door het spitse voorstuk, waardoor het geheel direct gedachten opwekt aan kracht en snelheid. Zooals men echter weet, is het niet de bedoeling met deze locomotief grooters snelheden te bereiken, doch gaat het er uitsluitend om, te besparen op de hooge kolenrekening. Per jaar hoopt men op iedere locomotief, die op deze wijze wordt uit gerust, 800 kolen te kunnen besparen. Overigens verwijzen wij voor verdere technische bijzonderheden naar het uitvoe rige artikel, dat wij juist dezer dagen aan de stroomlijnlocomotief hebben gewijd. Wij hadden op het station nog een on derhoud met ir. Felix, van de afdeeling tractie der Nederlandsche Spoorwegen, die

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1936 | | pagina 1