1000 500 300 25 EEN FÖNGERS Rit lederen dag moet DINSDAG EERSTE BLAD of S 35*m in contanten worden gewonnen! ^No.207 73e Jaargang 1935 UitgavsFirma F. VAM DE VELDE Ir;, Walstraat 58-60,Viissingeii. Telef. 10. Postrekening 66287 Verschijnt Dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen Op en onder de golven met Hr. Ms. 0 15 Maar bovendien eens per CA A maand een extra prijs van J üvU." Dagelijks: een rijwiel! Exira prijs: eens per maand, van f500.- STADS- EN PRQVÏNCIENIEUWS ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnemen speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct. Iedere regel meer 10 ct. (max. 10regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels fl.alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens- lange ongeschikt heid totwerken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies vaneen hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim. gulden bij verlies van een wijsvinger. gulden bij verlies van een anderen vinger. AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS' Dit nummer bestaat uit 2 bladen door B. A.,VAN MOURIK. 'VI De oefening", die we nu zouden g"aan doen, heet: „Navigeèreh onder water in verband". Zooals we bovèn water meesten tijds in verband voeren, d.w.z. op steeds denzelfden afstand'van elkaar, in een be paalde formatie, zoo zouden we nu ook onder water gaan' doen. Evenwel moet voor één ding goed opge past worden dat de drie onderzeeërs el kander onder water niet rammen, doordat ze te dicht bij elkaar komen. Daarom moest de O 13 eerst boven water 4 mijl yaren in een koers, rechts-loodrecht op de oorspronkelijke en dan pas onderduiken, en in den eersten koers doorvaren, terwijl de O 12 dit naar links moest doen. Als we een tijd later weer boven water zouden komen, dan moeten de 3 booten dus nog op den- Zelfden afstand van elkaar liggen. „Hoelang blijven we nu onder water Vroeg ik den commandant. „Tot kwart Voor twaalf", was 't antwoord. „Ik moet Öit nog even naar de andere booten laten seinen". Hij haalde een bloc-note met tele gram-formulieren voor den dag, schreef er iets op, en gaf het aan den seiner. Deze klom met het papier op dén achterkant yan de commandobrug, bij de mast, nam 2 vlaggen van verschillende kleur, en begon er mee te zwaaien naar de O 12 en de O 13. Daar kwamen ook de seiners op hun post en keken toe, wat hun collega, of beter de commandant van de O 15 te zeggen had. Onze seiner begon nu met z'n vlaggen te zwaaien, dat het een lieve lust was. Nu eens de linker vlag schuin omhoog, en de rechter opzij, dan weer de eene neer en de andere op. 'n Sierlijk gezicht is dat. En 't gaat zoo verbazend vlug, dat je haast niet begrijpt, dat de anderen er iets uit wijs kunnen worden En vooral op zoo'n groo- ten afstand, want ik kon amper de „ont vangers" zien. Kwart voor 9 doken we on der. Leerlingen moesten nu weer probeeren de boot steeds op een bepaalde diepte te houden. Op 10 meter'viel dit nog niet mee, omdat de onstuimigheid van de zee zijn in vloed ook daar nog d'oet gelden. Een offi cier maakte een grafische voorstelling yan de diepten, waarop we voeren, waaruit bleek, dat we nu eens op 9, dan weer op 11 meter zaten. „Weet je wat,?" dacht ik, „de boot ligt nu zoo lekker rustig, dat ik wel eens kon probeeren m'n verloren nachtrust in te ha len Ik zocht een rustig hoekje op, en trachtte de poort te vinden van het rijk der droomen. Het mocht me evenwel niet luk ken ik kon de slaap niet te pakken krij gen. Maar nu kwam het niet, omdat ik last had van de zeeziekte, maar omdat ik me veel te lekker voelde. De rustige ligging van de boot had me dadelijk opgekikkerd, en ik begon me langzaam maar zeker „zee waardig" te voelen. U ziet dus, dat ik al gauw de voordeelen ondervond van het on der water varen. De bemanning hecht om een andere reden voornamelijk waarde aan 't duiken elk uur, onder water doorge bracht, wordt apart betaald. Begrijpelijk vond ik het dan ook, dat een matroos te gen me zei „Meneer, ik zou er geen been in zien om 10 keer achter mekaar om de aarde te varen, onder water, want als ik dan weer bij de vrouw in Nieuwediep terug ben, drukt ze geen armen matroos aan d'r hart, maar een schatrijke rentenier". Eén bezwaar is er evenwel aan verbonden er mag niet gerookt worden, zoodat tijdens hst duiken een Miss Blanche, een North State of een Pirate dingen zijn, die wel ge liefkoosd mogen worden, en alvast klaar, gelegd „voor straks", maar die niet in ac- tieven dienst mogen treden. Maar leuk is het dan ook om te zien hoe iedereen direct zijn voorwerp van verlangen voor den dag haalt wanneer we weer boven water ko men, en in groote eensgezindheid de onder broken rookerij wordt voortgezet. Want rooken doen ze allemaal graag Ik geloof friet, dat er bij ons aan boord, één was, die biet offerde aan Sint Nicotinus.' (Zouden tiaarom de marine-menschen zulke gezelli ge kerels zijn Toen we dan ook goed half 12 weer uit het zilte nat opdoken (we hadden dus ruim 21/<> uur achtereen onder water gezeten trokken weldra uit de commandobrug, van het voordek en van het achterdek de rook slierten op van menige sigaret. De wind was intusschen gaan liggr"!. De lucht was heclemaal schoongeveegd en de zee heel wat kalmer. „We krijgen goed weer", voor spelde een matroos uit de machinekamer, terwijl "hij hevig aan zijn eigengerolde, breeduit wapperende sigaret zoog. Zijn voorspelling bleek goed te zyn. Steeds meer ging de wind liggen. Steeds kalmer werd de zee. Toen dan ook 's middags Wight in 't zicht kwam, was het water zcj glad als een spiegel, en de lucht strak blauw. Manschappen, die niets te doen hadden, zaten in clubjes bij elkaar op het nauwelijks twee meter breede voordek, of lagen languit op 't achterdek te slapen. Toen ik me bij een groepje aansloot om een babbeltje te maken, kwam de oppasser naar me toe, en vroeg of ik niet wat ge bruiken wilde een paar sneden droog brood of zoo, omdat een leege of halfleege maag een slecht middel is tegen zeeziekte. Op zijn advies at ik een paar sneden droog tarwebrood op, die hij me direct kwam brengen. Men zou niet van 'n eenvoudigen matroos verwachten, dat hij tijd en lust heeft om aan een ander te denken. Men verwacht op een onderzeeboot ruwe bon ken, met een hart dat hoofdzakelijk voor hen zelf kloptruwe kerels, die een zee zieken gast voor den gek houden, vrijpos tige geestigheden verkoopen enz. Maar daar is geen sprake van Van meet af aan heb ik er verwonderd over gestaan, hoe be leefd en behulpzaam elk lid van de beman ning is. De boot is erg smal, en voortdu rend loop je mekaar in den weg. Maar steeds was het „Mag ik even voor u heen of „Mag ik u even plagen Ook trof mij, dat de verhouding van de beman ning onderling uitstekend is. De officieren gaan joviaal met hun ondergeschikten om,, terwijl toch steeds onder de uitgelatenste scherts, de afstand tusschen meerdere en mindere bewaard blijft. Deze prettige ver houding is een natuurlijk gevolg van het feit, dat een duikboot een kleine ruimte is met een groot gezin, waarop men elk oogerablik elkaar ontmoet en de een den ander noodig heeft. Dit maakt het leven intiemer, huiselijker. Den volgenden dag passeeren we, nadat we geruimen tijd langs de Zuidkust van Engeland ("Cornwall) g-evaren hadden, Cape Landsend. De krijtrotsen, met hun witte en zwarte plekken blijven nu achter ons. Heel ;n de verte, aan stuurboord, dui ken verschillende rotsige eilandjes uit de zee op de Scilly eilanden. Als we ook die voorbijgevaren zijn, is er geen land meer te zien en strekt zich de Atlantische Oceaan in zijn ernstige grootschheid voor ons op. De commandant vertelde me, dat wenu wat dieper water gingen opzoe ken, om de „maximum-diepte" te kunnen halen. Elke onderzeeër heeft namelijk een maximum-diepte, d.w.z. moet tot een be paalde diepte kunnen duiken. Toch dieper gaan is heel gevaarlijk. Want dan wordt de druk van de geweldige watermassa zoo hevig, dat de boot, die daar niet op bere kend is, zoo zeer ingedrukt zou worden, dat er groote ongelukken zouden kunnen gebeuren. De O 15 heeft als maximum-diepte 60 meter. „60 Meter diepte" filosofeerde ik bij mezelf, zittend op het voordek, de beenen buiten boord, „60 meter diepte dat is dus ongeveer net zoo diep, als de Sint Laurens van Rotterdam hoog is „Klaar maken voor onder water klonk opeens de stem van den commandant. 20 minuten later wees de wijzer van den dieptemeter 40 aan. De heele boot werd tijdens het steeds die per gaan geïnspecteerd. „We moeten nu zien hoe hij zich gedraagt", lichtte de com mandant me in. Bijvoorbeeld, hier is een klein lekje, ziet U wel Het water druipt hier uit. Dat hindert nietdat heb je altijd, als je wat dieper gaat 't voornaamste is om te weten den druk van het water op en kele plekken, die het meest te verduren hebben. Daar heb je bijvoorbeeld de bun van de mitrailleur ('t luik, waardoor de mitrailleur naar boven gebracht wordt) we willen nu weten hoeveel die straks in gedrukt wordt, als we op 60 meter zijn. We hebben in de bun een ijzeren staafje beves tigd, waarop we straks een en ander kun nen aflezen." Doodsche stilte heerschte verder. Lang zaam, aarzelend, kroop de wijzer van den dieptemeter over de 50 heen, sidderde naar de 55, kroop door, en bleef eindelijk op 60 staan. „Nog iets bijzonders te melden vroeg de commandant aan een officier. „Geen lekkages „Nee, commandant al les in orde In de boegkamer zaten de manschappen, die tijdens deze oefening niets te doen had den, rustig bij elkaar roode kool schoon te maken. Roode kool schoonmaken op 60 meter diépte Alsof er niets aan de hand was Zoo vertrouwen ze op de boot en op hen, die de leiding hebben Spanning, zoo als by mij, is er bij hen niet. Rustig zitten Alleen met het doel nieuwe afnemers te maken voor Palmolive zeep de schoonheidszeep vervaardigd uit olijf- en palmoliën loven wij iederen dag een splinternieuw Fongers rijwiel 4a uit* De wedstrijd is zoo eenvoudig dat elk kan winnen mii er is gelijke kans voor iedereen. En als U dit verkiest kunt U, in- plaats van een rijwiel, 35.— contant krijgen Iedereen kent Palmolive zeep. Duizenden vrouwen hebben er de charme van haar teint, de frischheid en aantrekkelijkheid van haar fluweelzachte huid aan te danken. Als U nog geen gebruiker bent van Palmolive zeep, neem dan deze gelegenheid te baat, om vast te stellen wat zij voor U zal doen. De regels voor dezen wedstrijd zijn niet moeilijk. Het is alles zeer eenvoudig: wij willen alleen weten waarom U Palmolive zeep verkiest. En hiervoor kennen wij deze waardevolle prijzen toe. Daarenboven, als extra prijs, eens per maand een bedrag van 500.- voor de beste inzending dier maand. Voor nadere bizonderheden zie hiernaast. Ga dus naar Uw winkelier en vul nog heden Uw inschrijf-formulier in. Iemand moet dagelijks winnen. Misschien UI 0Ga naar Uw winkelier en koop 3 stukken Palmolive zeep voor 377a ct. Van hem ontvangt U een inschrijf-formulier met alle bizonderheden. Schrijf op dit formulier in 30 woorden of minder, waarom U Palmolive zeep verkiest. Wij kijken niet naar literaire waarde de beste idee zal winnen. Stuur Uw ingevuld formulier naar Palmolive, Postbus 671, Amsterdam-C., onder bijvoeging van 3 zwarte banden der Palmolive verpakking. Het staat ieder vrij zooveel inschrijf-formulieren te zenden als hij wil. Voor ieder formulier 3. zwarte banden bijvoegen. IK wil óók. een FONGERS winnen PALMOLIVE ze daar bij elkaar. Alleen het snerpen van de messen door de kool verbreekt de stilte. Een oogenblikje later komt de commandant met een zwemgordel aandragen. Dit nutti ge ding, dat toch altijd minder prettige ge voelens wakker roept, vertelde mijn gast heer, is het allerlaatste redmiddel, wanneer de boot niet meer naar boven te krijgen is. Het is een zuurstof-apparaat, waardoor men in 't water kan ademhalen een klepje sluit de neusgaten af. Wanneer men boven is, krijgt men, door in een ventiel te bla zen, een zwemgordel. Het gebruik van dit instrument komt evenwel zelden voor, aan gezien de veiligheidsmaatregelen aan boord van een onderzeeër zoo vele zijn, dat er heel wat gebeuren moet, wil hij niet meer naar boven komen. Weigert bijvoorbeeld de electrische pomp-installatie, zoodat de tanks niet leeggeblazen kunnen worden, dan is er nog altijd een handpomp, die t werken kan overnemen., al duurt het dan ook wat langer. Verder zijn er nog zuur- stof-cylinders, die 't mogelijk maken voor de heele bemanning om 72 uur achter elkaar onder water te blijven. Als men dit alles weet, voelt men zich heel wat geruster, en raakt de gedachte aan gevaar meer en meer op den achtergrond. 2 uur later dook de O 15 weer op uit de golven als oveiwinnaar, terwijl de zon hem lauwerde met een zee van twinkelende en vonkende droppels, waarmee zijn druipend lichaam bedekt was. (Slot volgt). Voorstel aan den gemeenteraad. Door Burg. en Weth. werd het volgende voorstel aan den geme'* teraad gedaan Nu het getal leerlingen, dat voor het toelatingsexamen der Avondschool voor Nijverheidsonderwijs geslaagd is, bekend is en ook het aantal oude leerlingen, dat de school blijft bezoeken, vastgesteld kon worden, is het lesrooster voor den nieuwen cursus samengesteld. Door een gunstige groepeering kon be reikt worden dat een kleiner aantal lessen zal worden gegeven, bij nagenoeg hetzelfde totaal aantal leerlingen als het vorige cur susjaar. Genoemde samenvoegingen hebben echter tot gevolg, dat voor den heer A. P. W. van der Haar geen lessen, kunnen worden ge vonden. Daar zulks, gezien de aanmelding van leerlingen, in de laatste jaren, in de eerst volgende jaren zeer zeker eveneens het ge val zal zijn, zien wij ons, op advies van den directeur der school, genoodzaakt u voor te stellen genoemden heer Van der Haar eervol ontslag te verleenen uit zijn be trekking van leeraar aan genoemde in richting van onderwijs. Wij merken hierbij op, dat de heer Van der Haar van de leeraren in lijnteekenen het laatst aan de school verbonden is ge worden. Aangezien bij ongevraagd ontslag tus schen den datum van opzegging en dien van ontslag een termijn van ten minste drie maanden moet liggen, stellen wij u tevens voor het eervol ontslag te doen ingaan op 1 Januari 1936. Tenslotte voegen wij hieraan toe, dat de inspecteur van het Nijverheidsonderwijs zich met het vorenstaande kan vereenigen. De „Luctor et Emergo"-tentoonstelIing. Het vuurwerk. Begunstigd door fraai weer werd giste renavond op het tentoonstellingsterrein aan de Paul Krugerstraat een vuurwerk afge stoken. Lang voor den aanvang was het zeer druk in deze omgeving. Ook op de tentoon stelling kwamen velen een kijkje nemen. Was Vrijdagavond de 500ste betalende bezoeker geboekt, gisteren kwam reeds vroeg in den avond de 1000ste bezoeker aan de controle. Aan beiden werden de hiervoor beschikbare prijzen uitgereikt. Zooveel honderden personen als er op het expositieterrein waren, zooveel duizenden stonden er buiten het toegangshek. Door de politie was voor een goede rege ling gezorgd, terwijl de brandweer even eens de noodige veiligheidsmaatregelen had genomen. Een motorspuit stond opge steld en verschillende slangen lagen uitge rold om indien noodig direct water te kun nen geven. Alles is echter in goede orde verloopen. Even half elf nam het vuurwerk een aanvang, waarna direct een Bengaalsche verlichting de omgeving in een fantastisch 2*ooden gloed zette. In rustig tempo volgden daarna de meer grootere stukken, waarvan wij noemen „Bloeiende Land- en Tuinbouw", den schit terenden waterval, gouden regen en palm boom. Ook de zgn. „telegraaf" gaf een aardig effect. Dit alles werd afgewisseld door in en door elkaar draaiende zonnen, die bij tusschenpoozen een hel licht wierpen over de menschenzee. Hoog in de lucht gingen de vuurpijlen, uiteenspattend in waaiervorm, gouden- of veelkleurige sterren. Het slotstuk werd gevormd door een hulde aan het Vorstenhuis „Leve de Ko ningin" te 'midden van groene, gele, roode en blauwe bollen, vermengd met gouden regen, en eindigend met een daverende kanonnade.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1935 | | pagina 1