Vlissiflgsehs Courent DERDE BLAD EEN NIEUWE VINDING. BRIEVEN ÜITBELGIE De gevaren van de hedendaagsche rauwkesimode. van de van Zaterdag 24 Augustus 1935. No. 193 (Taobotypie) I, Reeds meer dan een halve eeuw z$n knappe koppon bezig, om te trachten het snel gesproken woord langs mechanischen weg te volgen. Dit streven bleef echter ge- ruimen tijd, zonder resultaat. Het was een zoeken, en tasten, een experimenteeren zon der eind. In 1878 vervaardigde een Italiaan, Michela, een machine, met een soort Morse schrift, die eenige jaren later door prof. JJichano in den Senaat werd toegepast. De uitvinder had echter geen aandacht ga- schonken aan het alphabetisch principe, zoodat men er andere talen niet mee schrjj* yen kon. Het zou ons te ver voeren indien we van iedere uitvinding melding maakten, maar opdat de lezer eenig idee kan krijgen van de moeite, die men zich heeft getroost, Volgen hier eenige namen van personen, the alten hebben gewerkt voor hetzelfde doel, aL het snel gesproken woord langs mechanischen weg woordelijk weer te ge- yen. De voornaamste daarvan zijn Maggt 1881 Celada 1882 Anderson 1884 Da Faière 1902 Cambonnaud 1903 JTarabaut 1904Champaver 1908 Lievon 1910 Bevort 1911Stockert 1913 Ed wards 1915 Hameren 1916 De Cassalade 1919 Marter 1919 Bourquin 1919 Tioli 1919 Dola 1922 Howard 1923 Krause 1923 Bolsbon 1924Efcherton 1924 Grandjeaa 1928 Stübert 1933 Den Outer 1935. Uit dit iftatje, dat uit den aard der zaak nog onvolledig is, blijkt voldoende, hoe men gach heeft ingespannen om een bruikbare machine te construeeren, doch tot heden zonder practische resultaten. De meest bruikbare machine is die van Grandjean, omdat daarmee een snelheid van 200 letter grepen per minuut kan worden bereikt. Het greote nadeel was echter, dat deze machine niet sterk was en 't schrift slechts Voor ingewijden leesbaar. Bovendien had ée uftviiader 3iet voldoende studie gemaakt yan phanetick en de frequentie van de woordteekens voor de vreemde taal. Een nadeel van de Fransche, Engelsche en Ita- üaansche uitvinders is, dat ze in den regel 08 vreemde taal niet voldoende machtig ss$n. De Nederlander maakt hierop een groots uitzondering. Dat is ook gebleken baf uitvinding der Steno-Groote. Het i3 landgenoot A. W. Groote geweest, die 3p5 bij intuïtie op de gedachte is gekomen om een Nederlandsch alphabetisch kort- Bfchiift samen te stellen en daar bijna alle talen met het Latijnsche alphabet geschre ven worden, ons ook heeft verlost van het ^gewikkelde lettergroep systeem. Juist óroiat het een alphabetisch kortschrift is, kan iedere taal er mee worden weergege ven. Dat ds methode Grand jean ook wel bruik baar is, blijkt uit bet feit dat de machine door één der stenografen in den Volksraad te Indië wordt gebruikt. Tot op heden lcun- wg zgn vinding dan ook beschouwen als één der best geslaagde proeven. Dat deze machine in Nederland niet dien op gang heeft gemaakt welke daarvan ver wacht ward, Is in de eerste plaats te wflten aan de constructie, welke niet bestand bleek tegen het gebruik door den Hollan der, die van nature iets forscher is dan de Franschman. Maar het voornaamste was, dat de toepassing voor andere talen dan de Fransche veel moeilijkheden gaf, terwijl het tenslotte weer geen letterschrift, doch een codesohrift was. Het is de verdienste van onzen landge noot, Marius den Outer, geweest, dat hg een middel gevonden heeft om dit bezwaar te ondervangen. (12 jaar intensieve studie van orthografie, phonetiek en techniek waren daarvoor noodig.) Dank zij zijn on- vermoeaden arbeid waarbij een stevig ge fundeerde steno- en talenkennis hem te pas gekomen zijn, is hij er tenslotte in geslaagd een toetsenbord te ontwerpen, waardoor het fn&.na mogelijk is met deze machine in alle gangbare talen te schrijven, zonder dat daarvoor speciale regels noodig zijn. De duidelijkheid van hei tacho-gram is van dien aard, dat iedereen, die de taal waarin het is opgenomen kent, dit zonder meer kan uitwerken. Moest men vroeger zijn eigen stenogram op de machine uitwerken, thans kan dat door iedereen, die van de tacho- typie geen verstand heeft* op de schrijf machine gebeuren. Hoewel we niet gelooven, dat de tacho- typie de handstenografie zal verdringen, zijn we ervan overtuigd, dat een groot gedeelte van het werk, dat tot nu toe door stenoty pisten en stenografen werd verricht, snel ler en beter met de tachotype gedaan kan worden. Dank 2dj de snelheid, die voor iedereen op deze machine bereikbaar is, kan uitbreiding worden gegeven aan de gevallen, waarin het opnemen en weerge ven van het gesproken woord van belang kan ztjn. Konden vroeger slechts enkelen de snelheid van 200 lettergrepen per mi nuut bereiken, thans zal het voor ieder een mogelijk zijn na «en studie van een jaar, het gesprokene woordelijk weer te ge ven. tWorét vervolgd.) Een Nederlandsch kunstenaar geëerd. Staking in de steengroe ven. „Opgepast, Se rotsen wan kelen". De zeeslang te Brussel. Een opstandige prinses. De groote Nederïandsche schilder Jacob Smits stierf In 1928 te Moll, in de Belgi sche Kempen. Door Nederland vergeten werd hij in België beroemd. Reeds tijdens zijn leven brachten zijn doeken, die de voor naamste Belgische en buitenlandsche musea sieren, fabelachtige prijzen op. De laatste jaren van zijn leven werd Jacob Smits hier algemeen bekend en ook thans nog viert men zijn nagedachtenis. Op 6 October a.s. zal het tachtig jaren geleden zijn, dat Ja cob Smits het levenslicht aanschouwde. Het Gemeentebestuur van Moll, *>het schoone Kempendorp in welks omgeving Smits zijn schoonste kunstwerken wrochtte, heeft deze gelegenheid aangegrepen om, met medewer king van den Kunstkring „Hedendaagsche Kunst" en onder de hooge bescherming van Koningin Astrid, een expositie te organi- se.eren, waar het volledig oeuvre van den meester ten toon gesteld zal zijn. Van de Belgische en buitenlandsche musea, alsme de van de particuliere verzamelaars in Europa en Amerika, die schilderwerken van Jacob Smits bezitten, is dienaangaande" de noodige medewerking te verwachten. Aan de plechtigheid der opening van deze grootsche kunsttentoonstelling zal vooraf gaan de onthulling van een monument, ge wijd aan de nagedachtenis van dan schil der. In het stille Moll leefde Jacob Smite af gezonderd van de wereld, te midden der een voudige landlieden/die zijn vrienden waren fctj schilderde hun schamele woningen, de leemen hutten, de ongebaande zandwegen en de uitgestrekte heide met de wjjde hori zonten van het Kempenland. In de te Moll voor bovengenoemde tentoonstelling reeds bijeengebrachte kunstwerken zagen wij weergegeven het verlaten landschap der KempenstreekGrijze visioenen van een zaamheid, verstervend in zwarte perspec tieven, Moil, de heide, de omstreken. Zwar te velden met golvende voren, waarop ont- tuigde karren, als wrakken in de bran ding beelden van het akkerland zaaien de boeren, ploegende paarden, geschapen met forsche hand, tragisch, kloek, ruig van stof en toch vol symboliek. Smits verheer lijkt het land en de menschen, de schepping en den Schepper. Want Christus wandelt door al ztfn doeken, zelfs wanneer z£n hei lig beeld onzichtbaar blijft. Het werk van Smits is naïef als een namiddagpreek aan den oever van een helder meer in de dorre landen van Galilea. Op een zgner doeken zien wij Hem ten voeten uit, den Zoon des Menschen, zittend ten disch, onder de ne- derigen, brekend het karige brood met de ruwe maar goedhartige lieden der streek, allen etend uit denzelfden schotel. Eenvoud, grenzend aan armoede, leeft in het doek eener Kempische huiskameraf- geblotte muren, zwartberookte zoldering, een biddend oud moederke, tooneelschik- king voor een boerentragedie. Hier het ge laat van een grijsaard met moede oogen, uitgemergelde wangen en versteende trek ken, waaruit het hard verleden spreekt, daar een jonge vrouw met een dier stralen de gezichten waarin liefde weerspiegelt, andere doeken met landschappen, boomen en struiken, waartusschen het huivert van schaduw en licht, rhythme en rust. Maar geen doode rust, als die van de kalme mo notone doekjes der middelmatigen, die de gave van het genie missen de rust die Jacob Smits uitbeeldt is een zang van grootsche eenzaamheid, opklinkend boven het leven, boven de wereld en het rumoer der steden. Hij teekent geketend geweld in zwarte wolkenkraters, hemelgevaarten waarin de .landlieden een onweer verscho len weten, de rust van legerscharen bloed- roode dennen onder de stervende zon, van dolende zwervers op de heide, als schim men op een doodenveld, van onafgebakende streken met heuvelenden grond, bleeke zandbaren wier kammen in den nachtsche- mer wit uitdeinen, als toppen van schui mende golven in woelige zee. Zoo schilder de Jacob Smits het leven en de natuur, in waarheid en schoonheid In de steengroeven van Quenart, Ecausl- nes, Teluy en Arquennes is staking uitge broken. De devaluatie van den franc heeft de koopkracht van de toch reeds zeer lage loonen i er groefwerkers (zij verdienen van 150 tot 250 frs. of 7V2 tot 12% gld. per week) zoodanig aangetast, dat zelfs de meest noodzakelijke levensbehoeften niet meer in voldoende mate aangeschaft kun nen worden. Deze staking dreigt zich uit te breiden tot het leger van duizenden, dat in de Waalsche steengroeven een karig stuk brood verdient. Het zijn harde kleppers, die groefwerkers, Waalsche keikoppen, noemt men ze hier, koppen zoo hard als het hard steen, maar met oogen zoo vrank en door dringend als goedaardig en helder gelijk de bloemen van kostbaar kristal, waarmede de rotsmassa doorweven is. Voor hun blikken onthult zich de dichte massa van het hard steen, met zijn brokkelige aders, zijn gehei me teekening, zijn verborgen zwakheden. Steen leeft voor hen, 't verdedigt zich en geeft zich brekend over. Zij diepen het op uit d« groeven, dikwijls ten koste van hun leven. Wij hebben de „gemartelde rotsen" van het Walenland op den laatsten dag voor de staking gezien. Uit de rotsen schenen hard- verecheurende kreten op te stijgen, 't Wa ren de atooten der groote pneumatische bo ren, die met ratelend geweld hun vervaar lijke stalen priemen tot tien meters diep in de rotsen drongen. Plotseling klonk een hoornsignaaï. Een wachter kwam ons waarschuwen we moesten de groeve ver laten, want men ging „schieten", een term welke ook de mijnwerkers gebruiken voor het ontsteken der dynamietpatronen in de met geen gereedschap te bereiken zware bolenlagen. Hier werd het dynamiet ont stoken in „het circus", de aldus genoemde groote open ruimte beneden in de groeve. W$j volgden de werklieden naar boven, 120 M. klimmen. Op de Markt, 't hoogste punt van het dorp, vanwaar wij de groeve in haar gansche uitgestrektheid konden over zien, sloegen wft het werk gade. Heel in de verte heesch men een vlag het feeken van de wacht, meldend dat de groeve verlaten was. Nog eenmaal klonk een laatst alarm, langgerekt schetterend. Dan kropen eens klaps honderden geheimzinnige vlammetjes door de galerijen beneden, omhoog en om laag, overal. Een oogenblik van spannende stilte het bombardement brak los. Lichtkartetsen dansten van rots tot rots, het was alsof duizend projectielen, losge laten uit kanonnen en houwitsers, hun moordend werk begonnen in het gebergte, waar zij de rotswanden openreten en de steenblokken vaneen scheurden. Overal klonken zware slagen, als het geluid van vuurbrakende batterijen de groeve was nog slechts één rookende vuurkuil, waar boven de explosie woedde in een brullende orkaan, die reusachtige rotsblokken, ge vaarten als huizen en kleinere steenen, de hoogte inslingerde. En beneden, vaag lich tend door de grauwe rookwolken, kropen de lekkende vlammetjes, de ontstekers, voort, traag en onverstoord als moedige mitrailleurs. Toen tegen den avond de rook optrok, speelde het late zonlicht in. 't smeu lende vuur van tweehonderd springmijnen, uitgebrande dynamiethaarden. Door te ver woesten produceert men in de Waalsche steengroeven en de natuur laat zich gewil lig martelen, maar niet altgd soms wreekt ze zich en neemt ze een leven. Zoo voeren de Waalsche groefwerkers hun strijd tegen den barren grond, met voorhamer, houweel en dynamiet, op de rotsen veroverend wat bruikbaar steen is. sjouwen zij tot den avond van den harden werkdag, tot den avond van hun leven, zoolang tot zij zelf geheel vernield, lichamelijk versleten of verminkt zijn. „Ohé", klinkt hun langgerekte waar schuwing, geroepen van mond tot mond „Gare, les roches bougent", „Opgepast, de rotsen wankelen", de rotsen die schedels verbrijzelen en levens verpletteren. De groefwerkers wachten hun lot, hun schamel loon van den Zaterdag, de verlossing van den Zondag, den moordenden steen of den verkeerd gesprongen dynamietpatroon. Maar het is een fatale berusting, die gemak kelijk tot verzet en opstand leidt. En de utopisten hebben gemakkelijk werk onder deze harde kleppers van Waalsche keikop pen, die in iedere schoone belofte van gou- den-bergen-propagandisten gelooven. Hier een bericht uit den komkommertijd. Van een der grootste Belgische bladen, de Brucselsche „Derniëre Heure". Het heeft de welkome zeeslang ontdekt, het monster achtig „serpent de mer", dat trouw ergens opduikt in deze stille periode der vacantie, die in de journalistiek van boven den Moer dijk landelijk „komkommertijd" genoemd wordt. Met het monster van Loch-Ness kan men toch niet blijven dreigen, evenmin als met den oorlog Italië-Abesulnië, die men ook nog niet zietraaar de klassieke kom- kommerzeeslang is er altijd nog. De „Der- nière Heure" ontdekte ze te.Den Haag, in d6 gedaante van een Duitsche prinsea, En maakte er (No. 11-8-35) een deftig hof bericht van, dat ietteriljk vertaald luidt (met opschrift en al) „EEN OPSTANDIGE PRINSES De „prinses Hélène zu Erbach-Schonberg, een „nicht van Koningin Wilhelmina, doet op „het oogenblik in Holland van zich spre- „ken. Na langen tijd de gast te zrjn geweest „van hare koninklijke familie te Den Haag, „liep zij plotseling uit het paleis weg, om „de betrekking van verpleegster te vervul- „len in een van de grootste ziekenhuizen „der residentie. Het ongewone werk beviel „haar echter niet en ztf verliet de inrich- „ting, zonder evenwel naar het paleis terug „te keeren. Zij huurde gewoon twee kleine „kamers in een drukke volkswijk en liet „zich doorgaan voor „Mejuffrouw Schoon- „berg", zonder, moer. Alle pogingen der Ne derïandsche Koninklijke Familie, om haar „te bewegen weer naar het koninklijk pa- „leis te komen en haar rang en titel weer „te aanvaarden, bleven vruchteloos. Inmid dels is koningin Wilhelmina, met vacan- „tie, uit Nederland vertrokken, zoodat de „Duitsche prinses Hélène thans ongestoord „de vrijheid geniet, waarnaar Jdj zoolang „gesmacht heeft." Tot zoover de „Dernière Heure". Jammer dat zij het opzienbarend bericht niet be sluit met de bij een dergelijke mededeeling behoorende felicitatie: „Wg wenschen prin ses Hélène geluk met de verovering van haar zoozeer verlangde vrijheid". Maar dat een nette Brusselsche krant als de „Def- nière Heure", afgeschafte Duitsche prin sesjes noodig heeft, om over het Haagsche Hof komkommernieuwtjes te kunnen lan- ceeren z\j mogen dan waar zijn of niet daar kunnen zelfs wij nuchtere Hollan ders in den vreemde niet meer bij. W. v. M. Meermalen hebben wij erop gewezen schrijft arts Y. Hettema in „Toekomst" van Augustus hoe de rauwkostmode, die onze beweging voor een natuurlijke voeding schijnt te steunen en de verbreiding van. onze idee een enorme stimulans lijkt te ge ven, een gevaar kan worden door het fana tisme, dat velen „rauwkosters" niet vreemd is en ook de onkunde, die op dit gebied heerscht. Herhaaldelijk kan men in. de bla den waarschuwingen lezen, die weliswaar ten deele tendentieus zijn wij denken hier aan den man, die rauwkostproeven nam met bruine boonen en tot deconclusie kwam, dat deze gekookt beter verteerd werden, doch die voor een ander deel toch ook op waarheid berusten. En in onze omgeving, meer nog in de omgeving van lieden, die niet veel voor onze voedings leer voelen, zrjn veelal wel personen aan te wijzen, die „rauwkosters" zijn en geweldig erop achteruit zijn gegaan, darm storingen hebben gekregen of verontrustend verma gerd zijn. Men gaat in dergelijke gevallen niet na, of hier op medisch advies gehan deld is, of dat het slachtoffer als modegril of op aanraden van een of anderen fanaat het rauwkostregime is gaan toepassen. Verder vraagt men zich met af hoe de bi trokken persoon was voor hij aan den rauw kost begon dit geldt vooral ook voor do gevallen, waarin wel medisch advies is ge vraagd en waar van een reactie sprake kan zijn. Het is dus niet overbodig nog eens den raad te geven, dat ieder die er over denkt FANTASTISCH E TOEKOMSTBEELDEN VERFILMD. Da Wereld in wording. Verschillende groote schrijvers hebben, getroffen door den verbluffenden vooruit gang der techniek, fantastischs toekomst beelden in boeken neergelegd. Ilja Ehren- burg schreef „Das Leben der Autos", Geor ges Diihamel „Scènes de la vie future" en H. G. Wells deed „The Shape of things to come" het licht zien. De London Films Productions, de jonge maar reeds zeer belangrijke productie maatschappij van Alexander Korda, neeft de zware taak op zich genomen, van Weils merkwaardig werk een L'ilm te maken. Sinds eemgen trid is de film reeds in pre due tie en naar gemeld wordt, kan haar voltooiing nog in September worden tegemoet gezien. Deze rolprent wordt uitgebracht door United ArtUit en te Nederland gelanceerd door Loet C Barnatijr's filmdistributie Evenals van de Nederiandscho vertabnpr van het boek, zal de titel Aw film luiden De We reld in Wording In de film weden grootsche tooaeeien massa-regie verwerkt, en er is aan den ^cor bouw bijzonder veel aandacht be steed. Op de te'^einen üer Denham-studio's meet enkeir weken terug v»*>r „IVe Were'J ir. Wording' het meest omvangrijke <ie«<or kzbbea gebouw^ dat ooit in Engeland werd opgetrokken. Deze „set" stelt Every- town voor, een bedrijvig groote stad, die met Kerstmis 1940 door een luchtaanval wordt geteisterd en tenslotte in een groe ten puinhoop herschapen. Gedurende de ontzettc^ae paniek, die zich van de bedreigae bevolking meester maakt, zien wij afweergeschut in werking brengen. De kanonnen worden bediend door gewezen artilleristen, die dit werk deden bij luchtaanvallen op Lonaen tijdens den wereldoorlog, üm de ontzaglijk gruote dé cors te belichten, zijn uit alle oorden des iar.ds booglampen bijeengebracht, e.n de ge bruikte stroom beliep in totaal zevendui zend ampère. Dc opnamen duurden vier nachten icing. Welis, wiens boek, zooa.'s gezegd, de stof leverde voor de film, stelde hel scenario samen en verzergde ook de dialoog. Er zijn niet minder dan zes en veertig sprekendo rollen, waarvan de voornaamste vertolkt wordt door Raymond Massey, die eerst voor vliegenier speelt cn Ir tor, in het jaar 2054, voor diens kleinzoon. Deze wordt door de inwoners der toekomstige stad voor Tsis naar de maan uitverkoren. Massey zal men weldra ock au Franschen ge zant Cihauveliii in de Korda-fihn „De Roede r r-.-ernel" aantreffen. Onze lezeressen zal bet onge*v. ijfeld r.og latereseeeren te vernemen^ dat voor het laatste gedeelte van de film een dameskap sel is ontworpen, hetwelk in bet jaar 2054 mode zou moeten zijn. De „Wereld in Wording" is het eenige nog niet voltooide product onder de United Artist-filins, die het komende seizoen in ons land vertoond worden. Zoovele films deden de gruwelen van den jongsten grooten oor log herleven, in de „Wereld in Wording" zal een indrukwekkend beeld worden gege ven van den, door velen spoedig verwachten, eerstvolgenden wereldkrrjg. IN BAVIANENLAND BABOONA) VER WERFT HOOGSTE DUITSCHE LOF. De filmkeuring in Duitschiand schatte de Fox-film „Baboona", vervaardigd door het beroemde entdekkingsreizigerspaar Martin en Osa Johnson, van zeer groote opvoedende en cuitureelë waarde. De film is goedge keurd voor vertooning aan kinderen is daardoor belastingvrij geworden en mag bo vendien gedraaid worden op bepaalde dagen van het jaar, dat uitsluitend een zeker genr° films vertoond mag worden. De twee eenigsie films, die vroeger reeds waardig werden bevonden in deze klasse te v/orden opgenomen, waren eveneens van Fox Film: „Cavalcade" en „The First World War". DE DERDE BiENNALE TE VENETIË. De derde Internationale Filmkunst-tcn- toonsteding, in haar aieuwe verblijfplaats in de Palazzi de1 Cinema, is door haar voor zitter, den gouverneur van Venetië, staats minister graaf Volpi en door den schoon zoon van den Duce, den jeugdigen minister *Tan pers- en propaganda-aangelegenheden, 'cestelijk gcooend. Er nemen dit jaar vijf- uen V-T'cn aan deei, die tezamen zestig groote f-ims en veer+i,r kleinere films ge- zonclcn hebben, wat-onder Nederland „Op Hoyo van Zegen van Benno en „De oude Stad" van Wil Tucki.iski, schrijft c«3 ..N.R.Ct.". Jammer genoeg doen de Russen dit jaar niet mee, doch de officieele moti veering van dit besluit maakt melding van een schaarschte aan copieën. De belangstel ling van het publiek is zeer groot, vooral bij de avondvertooningen in het groote delle Fontane Luminose-park van het Exceisior- hotel zijn welhaast alle gasten van het Lido- hotel aanwezig. Tevens is het aantal bezoe kers uit Venetië over het algemeen zeer groot 3000 menschen, in zwarten of witten rok of smoking of in elegante avondtoilet ten zitten dan onder den prachtigen ster renhemel voer het enorme projectiedoek, verfrischt door een koelen zeewind de mooiste bioscoop van de wereld. Voor zoover men zulks op het oogenblik zeggen kan, is de keuze van de te vertoo- nen films niet streng genoeg geweest en de vloed van de dagelijks op den bezoeker af stormende films is dan ook nauwelijks te verwerpen. In liet Falazzo del Cinema wor den des morgens om tien um* en des mid dags om vier uur verfonningen gegeven, om zes uur kan men dan amateurfilms zien en om 9 uur ftes avonds moet men zich alweer een plaats verzekerd hebben in het Excelsiorpark. En wie den moed heeft de tweede avond film te ontvluchten en uitgeput in zijn ka mer in het hotel de wijk neemt, wordt nog vervolgd door het lawani van de luidspre kers, dat zijn kaïnerveuste.1 indringt en zijn slaan belaagt.. Wie het ^ngeluk heeft als vertegenwoor diger van eenige bladen de Biënnale bij te wonen, heeft het baden e.r aan gegeven hij baadt zich in films INDISCHE PREMTÈRL VAN „DE KKIRBBRIJTER". Bij vroegere Nederïandsche films volgde de première in Nederlandsch Oost-Indië pas geruimen tijd na de eerste vertooning in het moederland. Bij „De Kribbibrjtei" zal ech ter A* eerste voors t iing Li tndie binnen record-tijd op de Haagsche gala-première volgen reeds 27 Augustus za! de film te Soerabaya vertooriu worden. Daarmee zal Indië dan zelfs de hoofdstad in het moeder land voor zijn, want de Amsterdamsche première komt pa.s later. Op een ander punt zal Indië ook in het voordeel zijn. Cor Ruys, die juist op tour- née in Indië is, zal n! de galavoorstelling iu het Soerabayasche Maxim-theater persoon lijk bijwonen. Dit is dus de eerste Nederïandsche film, waarbij medespelers persoonlijk in Indië kunnen worden gehuldigd. MAKIJ3NE DIETRICH NAAR ENGELAND? Naar in filmkringen verluidt, heeft de Gaumont British Picture Corporation Mar iene Dietrich een aanbieding gedaan om in eenige Engelsche films te spelen en daar voor naar Londen te komen en zou de actri ce het aanbod in overweging hebben geno men, zoodat spoedig haar beslissing tege moet kan worden gezien. NOGMAALS „HET MYSTERIE VAN DES tfONDSCHEIN-SONATE Wij vernomen, dat Louis de Bree is geën gageerd om de belangrijke rol van politie- inspecteur te spelen in de verfilming van Willy Corsari's „Het Mysterie van de Mondschein-Sonate". Louis de Bree, die al verschillende humoristische rollen op net witte doek heeft vervuld, beeft hiermede bij do film zijn eerste groote karakterrol gekre gen. EEN FILM OVER BEETHOVEN. Dorothy Farnum, die het scenario van „Tessa eu Jew Süss" vervaardigde, hceit een schema gemaakt voor een film, „lTm- inortelle Amante", die een episode uit het leven, van Beethoven ir beeld zal brengen. De Safa heeft dit ontwerp geaccepteerd en ninnenkort zullen de opnemingen beginnen. Het is de bedoeling, om de film geheel -<m muziek van Beethoven heen te compo- neeren.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1935 | | pagina 9