500
300
25
MAANDAG
29 JULI
No. 17©
73e Jaargang
1935
Uitgave: Firma F. VAK DE VELDE Jr., Walstraat 58-60, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
De Tweede Nederlandsche Scheldeviucht op Zaterdag jl.
Een Vlissingsche vlieger, de heer Tjalling Visser,
wordt tropeewinner.
STADS- EN PROVINCIENIEUWS
ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland
en Frankiijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent.
COURANT
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 1 —5 regels 50 ct. Iedere regel
meer 10 ct. (njax. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1 —5 regels f 1.alles bij vooruitbetaling
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor:
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim.
gulden bij verlies
van een
wijsvinger.
gulden bij verlies
van een
anderen vinger.
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLIC1TEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
nummer bestaat uit twee bladen. Eerste Blad.
Tn de morgenuren van den komenden dag
liet het weer zich mooi aanzien en het is,
met uitzondering van eenige dreigementen,
ook goed gebleven. Mooi vliegweer met
zonrjjken hemel die het aspect óp en rond
het vliegveld verhoogde. Een bonte menig
te op het talud van den dijk de wappe
rende vlag der Z.V.L. aan den mast en
kleurrijke toiletjes der dames op het ter
rein achter de touwen.
Vóór het middaguur was er weinig te be
leven, tenzij men het prettig gescharrel
met tafels en stoelen en het gedoe van de
vele zorgende handen in het restaurant niet
uit wenscht te schakelen.
Wij neusden eens hier en confereerden
eens daar tot dat we tot slot in handen
van den heer Slot mochten vallen. Daar
was iets te doen. De heer Slot was aanwe
zig en de invlieger Sam de Mul was pre
sent, terwijl hun pupil in de loods stond te
dutten. Dat kon niet zoo blijven en al vlug
werd het fraaie ranke vogeltje naar buiten
gereden, en van voedsel voorzien. Op dezen
dag moest het zich dapper vertoonen en de
gelegenheid was schoon om een vluchtje te
maken. Met de gulle toestemming van den
heer Slot en een paar gevleugelde beenen
bewipten wij vlug het splinternieuwe toe
stel dat nog maar kort zijn brevet van
luchtvaardigheid had erlangd. Als het por
tier is gesloten en de heer de Mul zich voor
zijn instrumenten en handle heeft gezet,
tikt de heer Slot op de ruit.
„Voor eigen risico", schreeuwt hij.
„AU right, sir", lachen we terug
„gooi je touwtje maar los" en we nestelen
ons behaaglijk in het ruime coupétje waar
van we slechts de helft bezetten. Twee pas
sagiers en de piloot kan het dragen, doch
de heer Slot wil het nog niet ten voUe be
lasten. Alzoo gaan we omhoog. We „drij
ven" voordat we het weten en in een mini
mum van tijd hangen we op 400 meter bo
ven het nest waarin dat zalige vogeltje zijn
eerste veertjes mocht krijgen
Gegroet, gg Schelde. Geen „Dempo"
geen prachtstuk der zeeën voert ons thans
mee, doch een sterke vleugel, eveneens on
der uw dak gebouwd, vertelt van uw „kun
nen" op luchtvaartgebied. Geen siddering,
geen trilling verstoort ons genot en rustig
snelt de „P.H.-K.G.H." langs zijn satijn-
zachten weg. We liggen in een prachtige
bocht boven de havens. De heer de Mul
draait zich ten deele om en maakt een kort
praatje. Zijn stem klinkt gewoon, en zon
der verheffing kunnen we hem duidelijk
verstaan. Even daarna landen we weer op
het veld. 't Was kort veel te kort voor
ons wakker gemaakt enthousiasme. Maar
innig voldaan verlaten we als eersteling-
passagier het comfortabel „Schelde"-
product dat onder de hoede van Slot is ge
maakt. Jammer dat de heer de Mul in z\jn
functie van instructeur der N.L.S. naar
Amsterdam werd geroepen. Zeker hadden
er meerdere personen dien dag van een
tochtje mogen genieten.
Onderwijl waren
de eerste toestellen voor de wedvlucht
geland. Ook de beide militaire groepen uit
de Kooi en Soesterberg hadden in keurige
formatie hun „entrée de champ" gemaakt
en zetten zich dicht bij de Hangar. Zij zul
len zoo aanstonds met de contróle op het
te vliegen parcours belast worden.
Zooals bekend, had om 12 h. 30 min. de
«tart voor de mededingende toestellen te
Haamstede plaats en moest de laatste deel
nemer om 13 h. 30 min. te Vlissingen ge
land zgn. In het aantal deelnemers was
wijziging gekomen doordat de heer Van
Öer Leeuw verhinderd was en de Belgische
sportvlieger, de heer Leon uit Brussel niet
aanwezig bleek te zijn, alzoo zou met zes
toestellen de wedvlucht worden gevlogen.
Van de K.L.M. zou een verkeersmachine
met tien passagiers het traject medevlie-
gen. Ter opluistering was ook nog ééïf .dèr
flrie toestellen aanwezig, die de beken'de
ïndië-vlieger, de kapitein Koppen ter car-
leeriag van Nieuw-Guinea in Engeland
weft aangekocht. Het ranke, geel ge
stroomde toestel trok sterk de aandacht en
haalde in ongeveer anderhalf uur tijds
«enige passagiers uit Amsterdam. Rond 3
tiet eerste toestel de lucht in.
fitet was de PH-JAO met bestuurder Ten
Bosch aan het roer. Een korte aanloop en
weg was het toestel. Met tusschenpoozen
eenige m&uteB verdwenen BU êcfcter-
eenvolgens de strijders uit zicht om verder
hun krachten te gaan meten.
Onderwijl had de leiding der Schelde
viucht voor een attractie gezorgd, die in
sloeg. Als een reuze libel met een paar dol-
draaiende vleugels kwam daar de heer H.
M. Schmidt Crans met het autogiro-toestel
aangewiekt. De molen maalde geweldig en
hield het magere reptielenlgf hoog in de
lucht. Langzaam daalde het toestel ter
aarde en nu bleek ons, dat zijn enormiteit
in de lucht grooter aandeed dan hier op
het veld. Wel zijn z'n drie molenwieken van
zoodanige lengte, dat Don Quichot er zijn
halven roem voor gegeven zou hebben, maar
toch lijkt ons zijn vleugelloos lichaam be
lachelijk klein. De grapjas stelt danig te
leur, niettegenstaande zijn geniale con
structie. Behalve zijn registeraanduiding
PHHHH draagt de kwiebus ook nog een
naam, die hem als een vrouwtje doet ken
nen „Donna Dulcinea". En we kunnen ons
levendig voorstellen, dat de minnares van
Don Quichote er ongeveer zoo uitgezien
heeft.
Dat haar vreemd aanschijn ook op de
lachspieren der vliegtuigen werkte, bewijst
ons een voorval dat vlak achter ons plaats
grijpt. Daar staat op z'n eentje de „PH
EJR" met zijn staart in de lucht alsof het
een „hoogtestandje" maakt. Hoe het daar
komt of wat het daar deed is ons een raad
sel, doch zijn lichaam schokt van het
lachen. Kreeg het een klap van den mo
len Het zwiept met zgn staart van de
pret en zijn neus trilt op het veerende blad
van de schroef dat op den grond is geko
men.
Zoo in zijn halfslachtige positie van gym
nast en vliegtuig, wordt de lachbek gegre
pen en tot de orde geroepen. De bestuurder
weet niet hoe het kwam, maar wel weet
hij, dat zijn schroef is verbogen. Hij vraagt
dus een nieuwe. Een der aanwezigen doet
een greep in zijn zak maar heeft er geen
bg zich.
Om vier uur landde
als eerste de heer Ten Bosch, die met zijn
Moth ook als eerste gestart was.
Tot goed begrip van den strijd met zijn
voorwaarden diene o.a. punt 6 van het wed
strijdreglement. Het luidt„Onmiddellijk
na de landing te Vlissingen wordt den deel
nemer de geheime navigatie-opdracht uit
gereikt. Hij heeft ten hoogste één uur den
tijd, om deze, in verband met de te Vlis
singen beschikbare meteorologische gege
vens te bestudeeren daarna moet hij brj
den algemeenen leider opgeven, hoeveel
uren, minuten en seconden hij over deze
vlucht zal doen.
Hoe verwonderlijk juist de tropeewin
naar, onze stadgenoot de heer Tjalling Vis
ser, zijn berekening maakte, mag blgken
uit het feit, dat hij het 135 K.M. lange
parcours met een tijdsverschil van slecht3
1/9 seconde vloog en daarbij geen straf-
punten maakte.
Het parcours liep over BreskensGroe-
de Nieuwvliet St. Anna ter Muide
SluisAardenburg Oostburg Schoon-
dgke HoofdplaatTerneuzenEllewouts-
dijk Nisse Goes Cats Kortgene
Veere Oostkapelle Domburg Zou-
telande Koudekerke en Vlissingen (bad)
en liet geen rondvluchten toe ten einde een
te vroeg landingstijdstip te corrigeeren.
De uitslag.
Na afloop van den strijd vond de bere
kening plaats. Uit piëteit met de ramp die
de K.L.M. nog zoo kort geleden moest tref
fen, vond de prijstoekenning niet zooals ge
bruikelijk in „Britannia" plaats, doch ge
schiedde deze direct na het bekend zijn der
cgfers.
Rede van den Voorzitter der Z.V.L.
burgemeester Van Woelderen.
Alvorens hiertoe over te gaan sprak de
voorzitter der Vereeniging, de heer C. A.
van Woelderen, de volgende rede uit:
Er wordt heden op het vliegveld Vlissin
gen geen feest gevierd, er worden geen fan
fares, geen lange redevoeringen gehouden,
daarvoor heerscht in deze dagen te bittere
ernst en rouw in de Nederlandsche lucht
vaart, daarvoor zijn wij door te zware sla
gen getroffen. Maar juist met des te meer
overtuiging heeft onze Zeeuwsche Vereeni
ging voor Luchtvaart heden haar jaarlijlc-
sche nauwkeurigheids navigatievlucht laten
doorgaan.
immerg wij meehen .de belangen'.der Ne
derlandsche Luchtvaart niet beter te kun
nen dienen, dan in deze dagen van diepe
depressie nog weer eens publiekelijk aan te
toonen, met welk merkwaardig groote
nauwkeurigheid -de Nederlandsche lucht
vaarder kan navigeeren, heeft zelfs niet
verleden jaar de winnaar van de zilveren
Scheldemeeuw tijdens de eerste Nederland
sche Scheldeviucht, de heer A. van Oor
schot, leerling van de rijksopleiding van ver
keersvliegers te Amsterdam, het geheele
traject zonder eenig straf punt gevlogen
Moeilijke, zware tijden zgn weer over Ne
derland gekomen als weleer, toen mannen
als Jan Pietersz. Coen met zijn „ende des-
pereert niet" goeden moed hielden. Die men
taliteit van Coen wordt nu van allen ge
vraagd, die met ons vast vertrouwen heb
ben in de toekomst van de Nederlandsche
luchtvaartmenschenwerk, dat zich in een
betrekkelijk kort aantal jaren zoo wonder
baarlijk heeft ontwikkeld.
Dank in de eerste plaats aan U, actieve
deelnemers aan deze Zeeuwsche Rondvlucht,
die het door uwe daadwerkelijke belangstel
ling hebt mogelijk gemaakt, dat ook dit
jaar onze Scheldeviucht kon doorgaan, zelfs
met een grooter aantal deelnemers dan ver
leden jaar.
Bijzonderen dank tevens aan de techni
sche regelings-commissie, bestaande uit de
heeren Smeding, van der Grinten efi Holle
man, die geen moeite en tijd ontzien hebben
om den geheelen wedstrijd zoo tot in ae
kleinste pintjes verzorgd uitnemend voor te
bereiden.
Volledig kan ik niet zijn brj het betuigen
van dank aan allen, die met de Z.V.L. me
dewerkten. Ik moge mg daarbij dus beper
ken tot het noemen van de directie van den
rijkswaterstaat, de K.L.M. in het bijzonder
voor haar deelname aan het parcours en
den heer Gast, de Nationale Luchtvaart-
school, speciaal voor haar demonstratie van
het autogyro-vliegtuig, de comm.andarii.en
van de luchtvaartafdeëlingen van land- en
zeemacht te Soesterberg en de Kooi voor de
hooggewaardeerde deelname aan de Zeeuw
sche rondvlucht, den heer Kolff voor zgn
groote hulpvaardigheid, de Vereeniging tot
Bevordering van het Luchtverkeer van en
naar Schouwen èn Duiveland, die wij thans
zeer binnenkort als afdeeling Schouwen en
Duiveland onzer vereeniging hopen te be
groeten, voor haar medewerking op Haam
stede, den reserve le luitenant Thieme,
commandant van den luchtwachtpost Mid
delburg als hoofd van den dienst der waar
nemingsposten en de Vlissingsche Trans
portcolonne van het Ned. Roode Kruis.
Hierna volgde de opsomming' der deelne
mers met hun behaalde successen.
le. Tjalling Visser, Vlissingen, tgdsver-
schil 1/9 sec. geen strafpunt.
2e. H. J. P. van Heek, Enschedé, tgds-
verschil 2 min. 21 sec. geen strafpunt.
3e. Ten Bosch, Almelo, tijdsverschil 50
sec. 2 x 1 strafpunt.
4e. Carl van 't Groenewout, Rotterdam,
tijdsverschil 2 min. 32 sec. 1 X 1 strafpunt.
5e. J. Tempelman, Enschedé, tijdsverschil
9 min. 17 sec. 1 X 1 strafpunt.
6e. W. E. Noordink, Aardenhout, tijds
verschil 15 min. 30 sec., verscheidene straf -
punten.
Alle medewerkers, alsmede de militaire
vliegers, die hun gewaardeerde medewer
king hadden verleend, ontvingen een herin
neringsmedaille terwijl ook de heer Schmidt
Crans, chef-instructeur van de N.L.S., voor
zijn molen-attractie eveneens met dat edel
metaal werd begiftigd.
Tot slot sprak de heer Kolff, voorzitter
van de Rotterdamsche Aeroclub, nog een
rede uit waarin hij de Vlissingers als goede
vliegers prees, doch hen tot meerdere deel
name aan het sportvliegen aanspoorde.
Meer vliegende leden moeten worden ge
vormd.
Dat deze jaarlijksche wedstrijd op prijs
wordt gesteld bewijzen de vele sympathie
betuigingen die wij uit verschillende deelen
der provincie mochten ontvangen.
9 9 9
Een aantal fotografische opnamen door
den heer Jan Henning op het vliegveld ge
nomen, hebben we in onze tgdinghal ge-
etaleerd.
Een tentoonstelling van handel, industrie,
land-, tuinbouw en verkeerswezen.
Van Dinsdag 27 Augustus tot Zaterdag 7
September a.s. zal op het terrein aan de
Nieuwmarkt te Vlissingen een West-
Zeeuwsche tentoonstelling worden gehouden
op het gebied van handel, industrie, land-,
tuinbouw en verkeerswezen onder den naam
„Luctór et Emergo".
Als doel staat zij voor Het Nederland
sche handels«-en, bedrijfsleven meer bekend
te maken met de moeilijkheden welke West-
Zeeland en speciaal het eiland Walcheren
bieden, alsmede de bevolking van dit ge
west op de hoogte te stellen van hetgeen
handel en industrie daar willen brengen en
het koopen van die artikelen en producten
aan te moedigen.
In het voor eenige weken verzonden pros
pectus schreven de heeren mr. P. Dieleman,
lid van Ged. Staten van Zeeland en burge
meester C. A. van Woelderen woorden tot
opwekking en deelneming aan deze plannen
en ook andere autoriteiten verleenden veel
medewerking.
Voor voldoende beschaafde en hoogstaan
de attracties zal worden gezorgd op het ge
bied van zang, muziek, conférence, film-
vertooning en vuurwerk.
Bezoek van Engelsche oorlogsinvaliden
aan onze gemeente en Walcheren.
Gistermiddag omstreeks één uur meerde
in de buitenhaven alhier het Engelsche pas
sagierschip „Vienna", toebehoorende aan de
London and North Eastern Railway Com
pany, aan boord waarvan ongeveer 300 per
sonen uit Birmingham en omgeving waren
en waaronder zich ook een gezelschap van
ongeveer 20 Engelsche oorlogsinvaliden be
vond. Door de goede zorgen van The
Alexandra Musical Society uit Birmingham,
waarvan de heer Ernest C. Thomas eere
bestuurder en organiseerend secretaris is,
werd aan dit gezelschap oorlogsinvaliden
een gratis reis van Birmingham naar Lon
den aangeboden op 26 dezer en vertrokken
zij dienzelfden dag per trein van Londen
naar Harwich, alwaar zij 's avonds per
stoomschip „Vienna" vertrokken. Zij arri
veerden jl. Zaterdagmiddag te Antwerpen
en werden door het Antwerpsche gemeente
bestuur ten stadhuize ontvangen. Na een
krans neergelegd te hebben op het monu
ment der oorlogs-gesneuvelden, werd een
bezoek aan het museum gebracht en een rit
door de stad gemaakt, waarbij de dieren
tuin bezocht werd.
Zondagmorgen circa 7.30 uur werd per
stoomschip „Vienna" koers gezet naar Vlis
singen. Bij aankomst alhier werd het gezel
schap vanwege het Britsche vice-consulaat
verwelkomd en tevens namens het gemeen
tebestuur van Vlissingen. Door de samen
werking van het gemeentebestuur, Britsch
vice-consulaat en de directie van de stoom
vaart Mij. Zeeland werd bun een gratis
autorit door Vlissingen en het overige ge
deelte van Walcheren aangeboden. Aller
eerst werd een bezoek gebracht aan het
graf der geallieerden op de begraafplaats
„Vredehof". Hier werd namens het Britsche
vice-consulaat dank gebracht voor deze
daad van piëteit. Vervolgens werd de auto
rit voortgezet door Walcheren om na afloop
hiervan een „tea" te nuttigen in het Grand
Hotel Britannia, w^ar een „musical tea"
de reeds zeer goede stemming verhoogde.
Circa 6 uur werd Britannia verlaten, na
dank betuigd' te hebben voor de zeer goede
entvangst, gastvrijheid, uitstekende zorgen
en welwillendheid die hier was ondervon
den. Ongetwijfeld zal dit bezoek aan Vlis
singen en Walcheren nog lang in aangena
me herinnering blijven en zal dit zeer zeker
er toe bijdragen dat meerdere toeristen uit
de „Midlands" en Engeland een bezoek aan
Vlissingen en Walcheren komen brengen.
De autoritten door Walcheren werden ge
zamenlijk uitgevoerd door de touringcars
van de Erven Smits en Van Fraassen en
was men vol lof over deze ritten, waarbij
alles „gesmeerd" verliep. Alle toeristen van
het stoomschip „Vienna", alsmede het ge
zelschap oorligsinvaliden, werden weer per
touringcars naar de „Vienna" gebracht,
waar gesoupeerd werd. Om 11 uur verliet
het schip de haven met bestemming naar
Harwich.
Herdenkingsdienst Luth. Kerk.
Mochten we eenigen tijd geleden een his
torisch overzicht van de Evang. Luth. Ge
meente te dezer plaatse in ons blad opne
men en hopen we morgenavond een verslag
van de feestviering te geven, thans willen
we nog met een enkel woord vermelden,
wat ons ter oore kwam aangaande den
dienst zeiven.
Met het oog op de plaatsruimte kon er
alleen toegang verschaft worden op vertoon
van een kaart, welke aan belanghebbenden
gezonden en voor belangstellenden verkrijg
baar werd gesteld.
Aan Hare Majesteit de Koningin is dezen
morgen een telegram gezonden, op welks
inhoud we morgen terugkomen.
Na den dienst zal er in de consistorieka
mergelegenheid zijn aan allen, die dit wen-
schen, de jubileerende gemeente te felici-
teeren.
Van het kerkgebouw waait de vaderland-
sche driekleur en inwendig wordt het inte
rieur opgesierd met een eenvoudige pla
tenverzameling.
Ten slotte willen we nog even wijzen op
het van groote waardeering en medeleven
getuigende stuk in het „Vliss. Predikbeur-
tenblad" van Vrijdag jl. Deze bijdrage was
van de hand van ds. Hartjes, die schreef op
de hem eigene, pittige en boeiende wijze.
Slechts aan het einde van den dienst zal
er een collecte gehouden worden tot dek
king der gemaakte kosten en tot verster
king van het restauratiefonds der kerk.
De dienst wordt over Huizen per radio
uitgezonden en het zangkoor „Hoop op Ze
gen", directeur de heer Bosdijk, verleent
zijn welwillende medewerking.
Ook van deze plaats een hartelijke felici
tatie voor de jubileerende Luthersche Ge
meente.
Badhuis aan de Bonedijkestraat.
Gedurende de week van 22 tot 27 Juli
werden in het badhuis 264 baden genomen
en wel 171 door heeren, 61 door dames en
32 door kinderen.
J. C. Heine f
Te Brussel is Zaterdag plotseling overle
den de heer J. C. Heine, leeraar aan de mid
delbare technische school te Heerlen.
De heer Heine is gedurende vele jaren
leeraar geweest aan de R.H.B.S. en de Zee
vaartschool alhier.
MIDDELBURG
De Abdij-uitvoering.
Was de regen gistermorgen vroeg niet
van beteekenis, tegen den tijd dat moest
worden beslist over het al of niet doorgaan
van de Abdijmuziek, was het zeer hard gaan
regenen en kon men niet anders doen dan
tot uitstellen besluiten, omdat ook al is het
later weer droog gewerden, wat toen nog
niet zeker was, de grond niet meer droog
kon worden.
Men heeft nu besloten de uitvoering a.s.
Zondag te doen plaats hebben.
OOST- EN WEST-SOUBURG
Gevonden voorwerpen.
Groen zakje met rouw-sluier bij Van de
Vrede, Voorstraat 10.
GOES
P. T. T.
Aan de telefoniste bij den interlocalen
dienst A. A. Martijn van het post- en tele
graafkantoor te Goes is op haar verzoek
met ingang van 1 Augustus tot en met 31
October 1935 non-actief verleend.
BIERVLIET
De nieuwe burgemeester.
Zooals wij reeds hebben gemeld treedt
met ingang van 1 Augustus a.s. de nieuw
benoemde burgemeester van Biervliet, de
heer A. P. Kostense, in functie. De nieuwe
burgemeester werd geboren 16 Maart 1904
te Biervliet, meldt het „Dagbl. v. Zeeland".
Na eenigen tijd als volontair te Biervliet
werkzaam te zijn geweest onder oud-burge
meester-secretaris Maarleveld, werd hij be
noemd tot ambtenaar terzelfder secretarie,
Waarna zijn benoeming tot gemeente-secre
taris van Biervliet volgde in de vacature-
Maarleveld, welke functie hij 1 Januari 1933
aanvaardde. De heer Kostense is in het be
zit van het diploma gemeente-administra
tie. Hij mag gelden als een zeer bekwaam
en in gemeentezaken volkomen doorkneed
ambtenaar. Door deze benoeming worden
de betrekkingen van burgemeester en se
cretaris der gemeente Biervliet gecombi
neerd, welke combinatie, krachtens de sala
risregeling van Ged. Staten van September
1934 voor de gemeentekas een jaarlijksch
voordeel van plm. 1800 beteekent.
De nieuwe burgemeester is bij geen poli
tieke partij aangesloten. Dit en de in alle
kringen der bevolking voor hem bestaande
groote genegenheid verklaren, dat aan zgr.
benoeming werd meegewerkt door vooraan
staande personen van alle politieke en gods
dienstige richtingen. Op 24 Juli jl., den dag
van het hekend worden zijner benoeming,
waren dan ook geen tien huizen in Biervliet
te tellen, waar de wapperende driekleur
niet de ingenomenheid der Biervlietenarer.
met deze benoeming bewees.
Aan de installatie van den nieuwen ma-
gisstraat zullen geen feestelijkheden ver
bonden worden, eenerzijds wegens rouw in
diens familie, anderzijds uit piëteit tegen
over de nabestaanden van den nog zoo kort
geleden overleden burgemeester Verplanke.
Vragen aan Ged. Staten.
Door den fractieleider der N.S.B. in de
Prov. Staten, den heer J. A. Dekker, wer
den aan Ged. Staten de volgende vragen
gesteld
1. Is het juist, dat door of namens uw