500 300 25 MAANDAG 29 JULI No. 17© 73e Jaargang 1935 Uitgave: Firma F. VAK DE VELDE Jr., Walstraat 58-60, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening 66287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen De Tweede Nederlandsche Scheldeviucht op Zaterdag jl. Een Vlissingsche vlieger, de heer Tjalling Visser, wordt tropeewinner. STADS- EN PROVINCIENIEUWS ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland en Frankiijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. COURANT ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 1 —5 regels 50 ct. Iedere regel meer 10 ct. (njax. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1 —5 regels f 1.alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor: gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim. gulden bij verlies van een wijsvinger. gulden bij verlies van een anderen vinger. AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLIC1TEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" nummer bestaat uit twee bladen. Eerste Blad. Tn de morgenuren van den komenden dag liet het weer zich mooi aanzien en het is, met uitzondering van eenige dreigementen, ook goed gebleven. Mooi vliegweer met zonrjjken hemel die het aspect óp en rond het vliegveld verhoogde. Een bonte menig te op het talud van den dijk de wappe rende vlag der Z.V.L. aan den mast en kleurrijke toiletjes der dames op het ter rein achter de touwen. Vóór het middaguur was er weinig te be leven, tenzij men het prettig gescharrel met tafels en stoelen en het gedoe van de vele zorgende handen in het restaurant niet uit wenscht te schakelen. Wij neusden eens hier en confereerden eens daar tot dat we tot slot in handen van den heer Slot mochten vallen. Daar was iets te doen. De heer Slot was aanwe zig en de invlieger Sam de Mul was pre sent, terwijl hun pupil in de loods stond te dutten. Dat kon niet zoo blijven en al vlug werd het fraaie ranke vogeltje naar buiten gereden, en van voedsel voorzien. Op dezen dag moest het zich dapper vertoonen en de gelegenheid was schoon om een vluchtje te maken. Met de gulle toestemming van den heer Slot en een paar gevleugelde beenen bewipten wij vlug het splinternieuwe toe stel dat nog maar kort zijn brevet van luchtvaardigheid had erlangd. Als het por tier is gesloten en de heer de Mul zich voor zijn instrumenten en handle heeft gezet, tikt de heer Slot op de ruit. „Voor eigen risico", schreeuwt hij. „AU right, sir", lachen we terug „gooi je touwtje maar los" en we nestelen ons behaaglijk in het ruime coupétje waar van we slechts de helft bezetten. Twee pas sagiers en de piloot kan het dragen, doch de heer Slot wil het nog niet ten voUe be lasten. Alzoo gaan we omhoog. We „drij ven" voordat we het weten en in een mini mum van tijd hangen we op 400 meter bo ven het nest waarin dat zalige vogeltje zijn eerste veertjes mocht krijgen Gegroet, gg Schelde. Geen „Dempo" geen prachtstuk der zeeën voert ons thans mee, doch een sterke vleugel, eveneens on der uw dak gebouwd, vertelt van uw „kun nen" op luchtvaartgebied. Geen siddering, geen trilling verstoort ons genot en rustig snelt de „P.H.-K.G.H." langs zijn satijn- zachten weg. We liggen in een prachtige bocht boven de havens. De heer de Mul draait zich ten deele om en maakt een kort praatje. Zijn stem klinkt gewoon, en zon der verheffing kunnen we hem duidelijk verstaan. Even daarna landen we weer op het veld. 't Was kort veel te kort voor ons wakker gemaakt enthousiasme. Maar innig voldaan verlaten we als eersteling- passagier het comfortabel „Schelde"- product dat onder de hoede van Slot is ge maakt. Jammer dat de heer de Mul in z\jn functie van instructeur der N.L.S. naar Amsterdam werd geroepen. Zeker hadden er meerdere personen dien dag van een tochtje mogen genieten. Onderwijl waren de eerste toestellen voor de wedvlucht geland. Ook de beide militaire groepen uit de Kooi en Soesterberg hadden in keurige formatie hun „entrée de champ" gemaakt en zetten zich dicht bij de Hangar. Zij zul len zoo aanstonds met de contróle op het te vliegen parcours belast worden. Zooals bekend, had om 12 h. 30 min. de «tart voor de mededingende toestellen te Haamstede plaats en moest de laatste deel nemer om 13 h. 30 min. te Vlissingen ge land zgn. In het aantal deelnemers was wijziging gekomen doordat de heer Van Öer Leeuw verhinderd was en de Belgische sportvlieger, de heer Leon uit Brussel niet aanwezig bleek te zijn, alzoo zou met zes toestellen de wedvlucht worden gevlogen. Van de K.L.M. zou een verkeersmachine met tien passagiers het traject medevlie- gen. Ter opluistering was ook nog ééïf .dèr flrie toestellen aanwezig, die de beken'de ïndië-vlieger, de kapitein Koppen ter car- leeriag van Nieuw-Guinea in Engeland weft aangekocht. Het ranke, geel ge stroomde toestel trok sterk de aandacht en haalde in ongeveer anderhalf uur tijds «enige passagiers uit Amsterdam. Rond 3 tiet eerste toestel de lucht in. fitet was de PH-JAO met bestuurder Ten Bosch aan het roer. Een korte aanloop en weg was het toestel. Met tusschenpoozen eenige m&uteB verdwenen BU êcfcter- eenvolgens de strijders uit zicht om verder hun krachten te gaan meten. Onderwijl had de leiding der Schelde viucht voor een attractie gezorgd, die in sloeg. Als een reuze libel met een paar dol- draaiende vleugels kwam daar de heer H. M. Schmidt Crans met het autogiro-toestel aangewiekt. De molen maalde geweldig en hield het magere reptielenlgf hoog in de lucht. Langzaam daalde het toestel ter aarde en nu bleek ons, dat zijn enormiteit in de lucht grooter aandeed dan hier op het veld. Wel zijn z'n drie molenwieken van zoodanige lengte, dat Don Quichot er zijn halven roem voor gegeven zou hebben, maar toch lijkt ons zijn vleugelloos lichaam be lachelijk klein. De grapjas stelt danig te leur, niettegenstaande zijn geniale con structie. Behalve zijn registeraanduiding PHHHH draagt de kwiebus ook nog een naam, die hem als een vrouwtje doet ken nen „Donna Dulcinea". En we kunnen ons levendig voorstellen, dat de minnares van Don Quichote er ongeveer zoo uitgezien heeft. Dat haar vreemd aanschijn ook op de lachspieren der vliegtuigen werkte, bewijst ons een voorval dat vlak achter ons plaats grijpt. Daar staat op z'n eentje de „PH EJR" met zijn staart in de lucht alsof het een „hoogtestandje" maakt. Hoe het daar komt of wat het daar deed is ons een raad sel, doch zijn lichaam schokt van het lachen. Kreeg het een klap van den mo len Het zwiept met zgn staart van de pret en zijn neus trilt op het veerende blad van de schroef dat op den grond is geko men. Zoo in zijn halfslachtige positie van gym nast en vliegtuig, wordt de lachbek gegre pen en tot de orde geroepen. De bestuurder weet niet hoe het kwam, maar wel weet hij, dat zijn schroef is verbogen. Hij vraagt dus een nieuwe. Een der aanwezigen doet een greep in zijn zak maar heeft er geen bg zich. Om vier uur landde als eerste de heer Ten Bosch, die met zijn Moth ook als eerste gestart was. Tot goed begrip van den strijd met zijn voorwaarden diene o.a. punt 6 van het wed strijdreglement. Het luidt„Onmiddellijk na de landing te Vlissingen wordt den deel nemer de geheime navigatie-opdracht uit gereikt. Hij heeft ten hoogste één uur den tijd, om deze, in verband met de te Vlis singen beschikbare meteorologische gege vens te bestudeeren daarna moet hij brj den algemeenen leider opgeven, hoeveel uren, minuten en seconden hij over deze vlucht zal doen. Hoe verwonderlijk juist de tropeewin naar, onze stadgenoot de heer Tjalling Vis ser, zijn berekening maakte, mag blgken uit het feit, dat hij het 135 K.M. lange parcours met een tijdsverschil van slecht3 1/9 seconde vloog en daarbij geen straf- punten maakte. Het parcours liep over BreskensGroe- de Nieuwvliet St. Anna ter Muide SluisAardenburg Oostburg Schoon- dgke HoofdplaatTerneuzenEllewouts- dijk Nisse Goes Cats Kortgene Veere Oostkapelle Domburg Zou- telande Koudekerke en Vlissingen (bad) en liet geen rondvluchten toe ten einde een te vroeg landingstijdstip te corrigeeren. De uitslag. Na afloop van den strijd vond de bere kening plaats. Uit piëteit met de ramp die de K.L.M. nog zoo kort geleden moest tref fen, vond de prijstoekenning niet zooals ge bruikelijk in „Britannia" plaats, doch ge schiedde deze direct na het bekend zijn der cgfers. Rede van den Voorzitter der Z.V.L. burgemeester Van Woelderen. Alvorens hiertoe over te gaan sprak de voorzitter der Vereeniging, de heer C. A. van Woelderen, de volgende rede uit: Er wordt heden op het vliegveld Vlissin gen geen feest gevierd, er worden geen fan fares, geen lange redevoeringen gehouden, daarvoor heerscht in deze dagen te bittere ernst en rouw in de Nederlandsche lucht vaart, daarvoor zijn wij door te zware sla gen getroffen. Maar juist met des te meer overtuiging heeft onze Zeeuwsche Vereeni ging voor Luchtvaart heden haar jaarlijlc- sche nauwkeurigheids navigatievlucht laten doorgaan. immerg wij meehen .de belangen'.der Ne derlandsche Luchtvaart niet beter te kun nen dienen, dan in deze dagen van diepe depressie nog weer eens publiekelijk aan te toonen, met welk merkwaardig groote nauwkeurigheid -de Nederlandsche lucht vaarder kan navigeeren, heeft zelfs niet verleden jaar de winnaar van de zilveren Scheldemeeuw tijdens de eerste Nederland sche Scheldeviucht, de heer A. van Oor schot, leerling van de rijksopleiding van ver keersvliegers te Amsterdam, het geheele traject zonder eenig straf punt gevlogen Moeilijke, zware tijden zgn weer over Ne derland gekomen als weleer, toen mannen als Jan Pietersz. Coen met zijn „ende des- pereert niet" goeden moed hielden. Die men taliteit van Coen wordt nu van allen ge vraagd, die met ons vast vertrouwen heb ben in de toekomst van de Nederlandsche luchtvaartmenschenwerk, dat zich in een betrekkelijk kort aantal jaren zoo wonder baarlijk heeft ontwikkeld. Dank in de eerste plaats aan U, actieve deelnemers aan deze Zeeuwsche Rondvlucht, die het door uwe daadwerkelijke belangstel ling hebt mogelijk gemaakt, dat ook dit jaar onze Scheldeviucht kon doorgaan, zelfs met een grooter aantal deelnemers dan ver leden jaar. Bijzonderen dank tevens aan de techni sche regelings-commissie, bestaande uit de heeren Smeding, van der Grinten efi Holle man, die geen moeite en tijd ontzien hebben om den geheelen wedstrijd zoo tot in ae kleinste pintjes verzorgd uitnemend voor te bereiden. Volledig kan ik niet zijn brj het betuigen van dank aan allen, die met de Z.V.L. me dewerkten. Ik moge mg daarbij dus beper ken tot het noemen van de directie van den rijkswaterstaat, de K.L.M. in het bijzonder voor haar deelname aan het parcours en den heer Gast, de Nationale Luchtvaart- school, speciaal voor haar demonstratie van het autogyro-vliegtuig, de comm.andarii.en van de luchtvaartafdeëlingen van land- en zeemacht te Soesterberg en de Kooi voor de hooggewaardeerde deelname aan de Zeeuw sche rondvlucht, den heer Kolff voor zgn groote hulpvaardigheid, de Vereeniging tot Bevordering van het Luchtverkeer van en naar Schouwen èn Duiveland, die wij thans zeer binnenkort als afdeeling Schouwen en Duiveland onzer vereeniging hopen te be groeten, voor haar medewerking op Haam stede, den reserve le luitenant Thieme, commandant van den luchtwachtpost Mid delburg als hoofd van den dienst der waar nemingsposten en de Vlissingsche Trans portcolonne van het Ned. Roode Kruis. Hierna volgde de opsomming' der deelne mers met hun behaalde successen. le. Tjalling Visser, Vlissingen, tgdsver- schil 1/9 sec. geen strafpunt. 2e. H. J. P. van Heek, Enschedé, tgds- verschil 2 min. 21 sec. geen strafpunt. 3e. Ten Bosch, Almelo, tijdsverschil 50 sec. 2 x 1 strafpunt. 4e. Carl van 't Groenewout, Rotterdam, tijdsverschil 2 min. 32 sec. 1 X 1 strafpunt. 5e. J. Tempelman, Enschedé, tijdsverschil 9 min. 17 sec. 1 X 1 strafpunt. 6e. W. E. Noordink, Aardenhout, tijds verschil 15 min. 30 sec., verscheidene straf - punten. Alle medewerkers, alsmede de militaire vliegers, die hun gewaardeerde medewer king hadden verleend, ontvingen een herin neringsmedaille terwijl ook de heer Schmidt Crans, chef-instructeur van de N.L.S., voor zijn molen-attractie eveneens met dat edel metaal werd begiftigd. Tot slot sprak de heer Kolff, voorzitter van de Rotterdamsche Aeroclub, nog een rede uit waarin hij de Vlissingers als goede vliegers prees, doch hen tot meerdere deel name aan het sportvliegen aanspoorde. Meer vliegende leden moeten worden ge vormd. Dat deze jaarlijksche wedstrijd op prijs wordt gesteld bewijzen de vele sympathie betuigingen die wij uit verschillende deelen der provincie mochten ontvangen. 9 9 9 Een aantal fotografische opnamen door den heer Jan Henning op het vliegveld ge nomen, hebben we in onze tgdinghal ge- etaleerd. Een tentoonstelling van handel, industrie, land-, tuinbouw en verkeerswezen. Van Dinsdag 27 Augustus tot Zaterdag 7 September a.s. zal op het terrein aan de Nieuwmarkt te Vlissingen een West- Zeeuwsche tentoonstelling worden gehouden op het gebied van handel, industrie, land-, tuinbouw en verkeerswezen onder den naam „Luctór et Emergo". Als doel staat zij voor Het Nederland sche handels«-en, bedrijfsleven meer bekend te maken met de moeilijkheden welke West- Zeeland en speciaal het eiland Walcheren bieden, alsmede de bevolking van dit ge west op de hoogte te stellen van hetgeen handel en industrie daar willen brengen en het koopen van die artikelen en producten aan te moedigen. In het voor eenige weken verzonden pros pectus schreven de heeren mr. P. Dieleman, lid van Ged. Staten van Zeeland en burge meester C. A. van Woelderen woorden tot opwekking en deelneming aan deze plannen en ook andere autoriteiten verleenden veel medewerking. Voor voldoende beschaafde en hoogstaan de attracties zal worden gezorgd op het ge bied van zang, muziek, conférence, film- vertooning en vuurwerk. Bezoek van Engelsche oorlogsinvaliden aan onze gemeente en Walcheren. Gistermiddag omstreeks één uur meerde in de buitenhaven alhier het Engelsche pas sagierschip „Vienna", toebehoorende aan de London and North Eastern Railway Com pany, aan boord waarvan ongeveer 300 per sonen uit Birmingham en omgeving waren en waaronder zich ook een gezelschap van ongeveer 20 Engelsche oorlogsinvaliden be vond. Door de goede zorgen van The Alexandra Musical Society uit Birmingham, waarvan de heer Ernest C. Thomas eere bestuurder en organiseerend secretaris is, werd aan dit gezelschap oorlogsinvaliden een gratis reis van Birmingham naar Lon den aangeboden op 26 dezer en vertrokken zij dienzelfden dag per trein van Londen naar Harwich, alwaar zij 's avonds per stoomschip „Vienna" vertrokken. Zij arri veerden jl. Zaterdagmiddag te Antwerpen en werden door het Antwerpsche gemeente bestuur ten stadhuize ontvangen. Na een krans neergelegd te hebben op het monu ment der oorlogs-gesneuvelden, werd een bezoek aan het museum gebracht en een rit door de stad gemaakt, waarbij de dieren tuin bezocht werd. Zondagmorgen circa 7.30 uur werd per stoomschip „Vienna" koers gezet naar Vlis singen. Bij aankomst alhier werd het gezel schap vanwege het Britsche vice-consulaat verwelkomd en tevens namens het gemeen tebestuur van Vlissingen. Door de samen werking van het gemeentebestuur, Britsch vice-consulaat en de directie van de stoom vaart Mij. Zeeland werd bun een gratis autorit door Vlissingen en het overige ge deelte van Walcheren aangeboden. Aller eerst werd een bezoek gebracht aan het graf der geallieerden op de begraafplaats „Vredehof". Hier werd namens het Britsche vice-consulaat dank gebracht voor deze daad van piëteit. Vervolgens werd de auto rit voortgezet door Walcheren om na afloop hiervan een „tea" te nuttigen in het Grand Hotel Britannia, w^ar een „musical tea" de reeds zeer goede stemming verhoogde. Circa 6 uur werd Britannia verlaten, na dank betuigd' te hebben voor de zeer goede entvangst, gastvrijheid, uitstekende zorgen en welwillendheid die hier was ondervon den. Ongetwijfeld zal dit bezoek aan Vlis singen en Walcheren nog lang in aangena me herinnering blijven en zal dit zeer zeker er toe bijdragen dat meerdere toeristen uit de „Midlands" en Engeland een bezoek aan Vlissingen en Walcheren komen brengen. De autoritten door Walcheren werden ge zamenlijk uitgevoerd door de touringcars van de Erven Smits en Van Fraassen en was men vol lof over deze ritten, waarbij alles „gesmeerd" verliep. Alle toeristen van het stoomschip „Vienna", alsmede het ge zelschap oorligsinvaliden, werden weer per touringcars naar de „Vienna" gebracht, waar gesoupeerd werd. Om 11 uur verliet het schip de haven met bestemming naar Harwich. Herdenkingsdienst Luth. Kerk. Mochten we eenigen tijd geleden een his torisch overzicht van de Evang. Luth. Ge meente te dezer plaatse in ons blad opne men en hopen we morgenavond een verslag van de feestviering te geven, thans willen we nog met een enkel woord vermelden, wat ons ter oore kwam aangaande den dienst zeiven. Met het oog op de plaatsruimte kon er alleen toegang verschaft worden op vertoon van een kaart, welke aan belanghebbenden gezonden en voor belangstellenden verkrijg baar werd gesteld. Aan Hare Majesteit de Koningin is dezen morgen een telegram gezonden, op welks inhoud we morgen terugkomen. Na den dienst zal er in de consistorieka mergelegenheid zijn aan allen, die dit wen- schen, de jubileerende gemeente te felici- teeren. Van het kerkgebouw waait de vaderland- sche driekleur en inwendig wordt het inte rieur opgesierd met een eenvoudige pla tenverzameling. Ten slotte willen we nog even wijzen op het van groote waardeering en medeleven getuigende stuk in het „Vliss. Predikbeur- tenblad" van Vrijdag jl. Deze bijdrage was van de hand van ds. Hartjes, die schreef op de hem eigene, pittige en boeiende wijze. Slechts aan het einde van den dienst zal er een collecte gehouden worden tot dek king der gemaakte kosten en tot verster king van het restauratiefonds der kerk. De dienst wordt over Huizen per radio uitgezonden en het zangkoor „Hoop op Ze gen", directeur de heer Bosdijk, verleent zijn welwillende medewerking. Ook van deze plaats een hartelijke felici tatie voor de jubileerende Luthersche Ge meente. Badhuis aan de Bonedijkestraat. Gedurende de week van 22 tot 27 Juli werden in het badhuis 264 baden genomen en wel 171 door heeren, 61 door dames en 32 door kinderen. J. C. Heine f Te Brussel is Zaterdag plotseling overle den de heer J. C. Heine, leeraar aan de mid delbare technische school te Heerlen. De heer Heine is gedurende vele jaren leeraar geweest aan de R.H.B.S. en de Zee vaartschool alhier. MIDDELBURG De Abdij-uitvoering. Was de regen gistermorgen vroeg niet van beteekenis, tegen den tijd dat moest worden beslist over het al of niet doorgaan van de Abdijmuziek, was het zeer hard gaan regenen en kon men niet anders doen dan tot uitstellen besluiten, omdat ook al is het later weer droog gewerden, wat toen nog niet zeker was, de grond niet meer droog kon worden. Men heeft nu besloten de uitvoering a.s. Zondag te doen plaats hebben. OOST- EN WEST-SOUBURG Gevonden voorwerpen. Groen zakje met rouw-sluier bij Van de Vrede, Voorstraat 10. GOES P. T. T. Aan de telefoniste bij den interlocalen dienst A. A. Martijn van het post- en tele graafkantoor te Goes is op haar verzoek met ingang van 1 Augustus tot en met 31 October 1935 non-actief verleend. BIERVLIET De nieuwe burgemeester. Zooals wij reeds hebben gemeld treedt met ingang van 1 Augustus a.s. de nieuw benoemde burgemeester van Biervliet, de heer A. P. Kostense, in functie. De nieuwe burgemeester werd geboren 16 Maart 1904 te Biervliet, meldt het „Dagbl. v. Zeeland". Na eenigen tijd als volontair te Biervliet werkzaam te zijn geweest onder oud-burge meester-secretaris Maarleveld, werd hij be noemd tot ambtenaar terzelfder secretarie, Waarna zijn benoeming tot gemeente-secre taris van Biervliet volgde in de vacature- Maarleveld, welke functie hij 1 Januari 1933 aanvaardde. De heer Kostense is in het be zit van het diploma gemeente-administra tie. Hij mag gelden als een zeer bekwaam en in gemeentezaken volkomen doorkneed ambtenaar. Door deze benoeming worden de betrekkingen van burgemeester en se cretaris der gemeente Biervliet gecombi neerd, welke combinatie, krachtens de sala risregeling van Ged. Staten van September 1934 voor de gemeentekas een jaarlijksch voordeel van plm. 1800 beteekent. De nieuwe burgemeester is bij geen poli tieke partij aangesloten. Dit en de in alle kringen der bevolking voor hem bestaande groote genegenheid verklaren, dat aan zgr. benoeming werd meegewerkt door vooraan staande personen van alle politieke en gods dienstige richtingen. Op 24 Juli jl., den dag van het hekend worden zijner benoeming, waren dan ook geen tien huizen in Biervliet te tellen, waar de wapperende driekleur niet de ingenomenheid der Biervlietenarer. met deze benoeming bewees. Aan de installatie van den nieuwen ma- gisstraat zullen geen feestelijkheden ver bonden worden, eenerzijds wegens rouw in diens familie, anderzijds uit piëteit tegen over de nabestaanden van den nog zoo kort geleden overleden burgemeester Verplanke. Vragen aan Ged. Staten. Door den fractieleider der N.S.B. in de Prov. Staten, den heer J. A. Dekker, wer den aan Ged. Staten de volgende vragen gesteld 1. Is het juist, dat door of namens uw

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1935 | | pagina 1