500 300 25 ie mei Ce Zimordienst cp de Zeeuwsshe Lichtlijn ingezet. donderdag No. 115 73e Jaargang 1935 lillinI'm F. (II Ut 11101 Ir., lilH SM!, ïlissiip. Ml. II Postrekening E628T Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen Middenstandsproblemen. STADS- EN PR0VINCIEN1EUWS ISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland en Frankiijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels f 1.25; Iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct Iedere regel meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels f 1.alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij door een ongeluk. dood gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim. gulden bij verlies van een wijsvinger. gulden bij verlies van een anderen vinger. AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit twee bladen. Eerste Blad. Douglasirtachines zullen den dienst onderhouden. K.L.M. Zomerdienst 1935. Zomerdienst en zomertijd hebben wij gisteren ingezet zon der zomersch weer. Want het regende ijs- houd water, dat allerminst aan een zomer dienst past, toen wij de Fokker F VIII be stegen die ons, ingevolge een invitatie der K.L.M., naar AmsterdamSchiphol zou brengen. Niettegenstaande het ongunstige v/eer zal piloot Van de Zijde ons echter vei lig en wel, plus het aanwezige comfort, de luchtreis doen maken. De koude vogel, die bier overnachtte, draait zich reeds warm en maakt zich gereed om voor het laatst in dit seizoen zijn dagelijksch reisje te ma ken. Want zij gaat nu vooreerst uit de route om plaats te gaan maken voor haar snellere en mooiere zusteren, de Douglas machines, die dagelijks de lijn zullen be vliegen. De H. Bonefacius de laatste der vier IJsheiligen die thans nog regeeren maakt haar echter de reis niet gemakke lijk. Regen en wind tegen. Dikke wolken massa's, afgewisseld door plukken wat achtige flarden, gaat zij voorbij en op 800 Meter hoogte hangt zij nog tusschen twee wolkenlagen. De wind is koud en maakt de cabineverwarming noodzakelijk. In Haam stede wordt ons gezelschap met een zestal passagiers verrijkt, waaronder wij, behalve een Zeeuwschen collega, den bekenden heer Cock en de beide burgemeesters van Haamstede en Zierikzee, de heeren jhr. hoofdstad rendeert als geen andere. Thans is er een vijfvoudige dienst op Brussel ge durende de wereldtentoonstelling aldaar. We gebruiken een warme kop koffie in het gezellige, restaurant en dat is hoog noo- dig, want op het open veld, dat wij op on zen weg naar de hangars passeeren, blaast de wind als van nabijzijnde ijsbergen. Het is koud. In Amsterdam zoowel als in Vlis- singen. In de hangars treffen wij een ware zilveren vloot van blanke Douglas-machines aan. Zeven van de veertien bestelde toestellen zijn hier present of zijn op de route, waar zij hun snelheid vertoonen. Onder de vele en veler lei toestellen treffen wij tweeërlei taxi vliegtuigen aan, dié slechts in grootte ver schillen en interessante diensten verrichten. Ze zijn voor drie en zes personen ingericht en brengen hun passagiers vlug en goed koop naar alle deelen des lands. Twee-en- twintig cent per K.M. is het tarief en dit over drie menschèn verdeeld, brengt als zeven cent per persoon ons vlug en goed koop naar ons doel. Van duur vliegen kan men alzoo niet spreken. De taxi-vliegtui gen hebben der menschheid reeds veel nut tige diensten bewezen. Zieken vervoerd, die aan het gemak en de snelheid hun leven hebben te danken. De bedoeling is om deze snelle, ranke machinetjes op alle vliegvel- Het nieuwe Fokker Douglas-vliegtuig op de lijn VlissingenAmsterdam. Roëll en Schuurbeque Boeye opmerken. Met een goed bezet toestel vliegen wij verder naar RotterdamAmsterdam, waar de ge- noodigden uit Groningen, Twente en Eind hoven reeds wachten. Op dit brandpunt der Hollandsche luchtvaart zijn wij bijeen om onder leiding van de heeren A. van de Paauw en Scholten der K.L.M. een over zicht te gaan nemen van de vloot en de accomodatie van onze eerste luchthaven. Ons talrijk gezelschap, waaronder zich vele autoriteiten uit alle deelen des lands be vinden, zal vandaag de gast der Maat schappij zijn. Het is druk op het veld. Zelfs de F 36 staat er met zijn vier molens te draaien en geurt, als de grootste van allen, met den glimp der nieuwheid. Natuurlijk wordt hij het eerst bezichtigd en even natuurlijk be wonderd. Doch, iets kleiner dan hij, staan daar ook de F 22'ers te schitteren. Zij zijn het nauwkeurig doch kleiner model van de 36, die twee-en-dertig passagiers tot zich han nemen tegen de 22'ers slechts twee- en-twintig. Sierlijk staan zij daar klaar op het veld. Het Scandinavië-vliegtuig komt aan van Londen. Het is ook een Fokker F 22 en draagt de Zweedsche vlag op zijn kop. Het heeft de Engelsche ochtendbladen aan hoord. Duizend K.G. journalistiek werk zijn in zy'n vleugels geborgen en wordt hier op Schiphol gesorteerd en naar alle deelen van Europa verder gedragen. Vijf honderd K.G. bergt de kanjer in elke vlerk. Het toestel is goed bezet doch het kan, volgens den keer Van de Paauw, nog beter. De vogels van diverse pluimage komen en gaan nu van en naar alle richtingen ZürichMilaan- -BerlijnMalmöBrussel, Darijs en Londen. De laatste als vetste der Vogels. De dubbele dienst op de Engelsche den te stationneeren, zoodat men er steeds cn overal de beschikking over heeft. Voor welke doeleinden vliegtuigen wel worden gecharterd? Men besprak laatst een toestel om op Sumatra te kunnen gaan jagen om Palestina te zien, enz. Een zeer interessante kijk gaf ons ir. Meyer op zijn Motor af deeling. De motor, die het vliegtuig het krachtige leven inblaast, wordt hier op ingenieuze wijze behandeld. We maakten kennis met dc afdeeling waar de pas uitgenomen mo tor van alle mogelijke vuil wordt ontdaan. Waar zij gedemonteera en microscopisch wordt nagezien. Opmerkelijk is hierbij de bewerking van de metalen deelen met een chemisch product dat slijtages, die nog niet met de allersterkste microscoop te vinden zijn, voor het ongewapende oog bloot legt. Dat een dergelijke keuring noodzakelijk is, blijkt wel uit het feit dat slijtages van 1/10 mM. diepte aanleiding zijn om het onder deel te herstellen of te vervangen. Aan de motorafdeeling, die nu in haar geheel van Rotterdam naar Amsterdam is verplaatst, heeft de K.L.M. dan ook groo- tendeels haar roem van veiligheid te dan ken. De lange, uiterst secure weg, die zoo wel een nieuwe als een gebruikte motor door deze afdeeling moet maken, is dan ook bewonderenswaardig. We maakten nog een toer langs de oude en nieuw in aanbouw zijnde hangars, waar bij ons een twintig meter lange deur werd vertoond, die door een vernuftig uit gedacht stelsel van scharnieren en rails, bij het openen als een harmonica opgevouwen en in een luttele ruimte kan worden opge borgen. Ook zagen wij het pieterig gebouw tje, dat voor slechts tien jaar geleden het Interieur van de nieuwe Fokker Douglas-vliegtuigen. hoofdgebouw van Schiphol uitmaakte. Cu- nositeitshalve laat men het staan. Na de bezichtiging vereenigden wy ons aan de lunch, waaraan beer Van Ge Paauw ons vertelde, hoe de K.L.M. wel marcheerde. Eigenaardig hierbij is wel het feit, dat de buitenlandsche dienst beter rendeert dan de binnenlandsche. Van het reizigersvervoer moet men 't hebben en. dit is internationaal veel grooter. Begrijpelijk. De onderlinge, slechte verhoudingen der Staten lokken dit uit. Men reist om bespre kingen te houden, onzekere zaken af te doen. Het is een geconfereer onder elkaar zonder einde, waarbij het vliegtuig zijn vlugge diensten bewijst. Uitgewezenen uit Duitschland maken gebruik van het vlieg tuig om over het land heen te ontkomen enz. De binnenlandsche dienst echter doet een aanval op de smalle beurzen der Nederlan ders. Zij vinden het duur en kiezen een ander minder snel vervoermiddel. En toch is een drukker verkeer noodza kelijk om goedkooper tarieven te maken en de Rijkssubsidie te doen ver minderen. En daar moet 't heen. Dank zij de medewerking der autoriteiten zijn mooie vliegvelden aangelegd en doelmatige sta tions gebouwd. De K.L.M. doet haar best om het publiek 't beste te geven en dat moet beloond worden door drukker te vlie gen, waardoor de tarieven lagerkunnen worden. Met de „Gaai" de Douglas, die in het loopend seizoen de Zeeland-lijn zal bevlie gen gingen wij huis toe. Dit prachttoestel vliegt het traject Vlis singenAmsterdam in één uur, met een langdurige tusschenlanding te Rotterdam. Vol bewondering en verwondering hebben we bij aankomst te Vlissingen het toestel verlaten. Het speelt met den afstand van dit luttel traject. Een zucht en men is er. Wij, die met een F VIII waren vertrok ken, stonden verstomd toen dit wegverslin- dende wonder, onder leiding van piloot Par- men tier, ons te Vlissingen neerzette. Wa ren we zooeven nog op Schiphol? Wonder baarlijk Evenals heel de organisatie van onze niet genoeg te prijzen Nationale luchtvaart onze gewaardeerde gast- vrouwe de K.L.M. Men make eens kennis met dezen zilveren wondervogel Flitsen De middenstand heeft, zooals wij reeds enkele malen naar voren hebben gebracht, te strijden tegen de aanvallen van de zijde der producenten op hem gedaan, producen tenwinkels, filiaalbedrijven, groot-waren huizen op die van den kant der consumen ten, zooals coöperaties en van de nieuwe middenstanders, die het onbeschutte mid denstandsterrein aanlokkelijk vinden om een bestaan te zoeken, nu het productie proces hen niet wil opnemen of hen heeft uitgeschakeld. Deze nieuwe middenstanders zijne, óf onbevoegden, die op een gegeven moment weer verdwijnen na de prijzen te hebben verknoeid en na de leveranciers te hebben gedupeerd, met wier kapitaal zij hoofdzakelijk hebben gewerkt. De wél voor den middenstand geschikte nieuwe krachten profiteeren var de voordeelen, verbonden aan het zich vestigen in tijden van dalende prijzen en kosten. Zij hebben geen oude voorraden, geen oude contracten tegen hoogeren prijs gesloten (zooals huren). Aan den anderen kant neemt het aanbod van de goedkoopere goederen toe, zoodat de totaalomzet ongetwijfeld zal stijgen, al behoeft dit in hoeveelheid niet het geval te zijn met dien in geldswaarde. Dit laatste hangt af van de nationale koopkracht. Zoolang de crisis ons blijft teisteren, zoo lang zal die koopkracht de tendenz hebben verder terug te loopen. Hoe zal de onafhankelijke middenstand zich tegen de hem teisterende factoren kun nen beschermen Deze factoren kan men in twee deelen scheiden, nl. de malafide-factoren en de bonafide. Onder de malafide rekenen wij onder meer het leger der beunhazen, die zich als zwermen schadelijke elementen op den middenstand neerlaten en alom verdei*f teweeg brengt, ook voor zichzelf. Hiertoe zou een regeling kunnen dienen, welke be paalde normen stelt aan het zich als dis- tribueerende middenstander te gaan vesti gen. Bijv. eischen van vakkennis, van kapi taal, van algemeene ontwikkeling. De noo- dige voorbereidingen moeten al getroffen zijn om op een gegeven moment deze mate rie wettelijk te kunnen regelen. Het is echter de groote moeilijkheid om de bona-fide nieuwe-vestiging in goede ba nen te leiden. Een vestigingsverbod zonder toestem ming van de Overheid heeft aan den eenen kant groote voordeelen, aan de andere zijde echter even groote nadeelen. Want een der gelijk verbod zou tot verstarring kunnen leiden, zou de noodzakelijke aanpassing kunnen verhinderen en dus het productie apparaat voor de kans stellen, dat haar af zet zonder gegronde reden gaat stagnee- ren. Deze stagnatie zou bovendien de werk verruiming tegengaan, de werkloosheid vergrooten. Bovendien hangt het distributie-vraag stuk nauw tezamen met den loop van zaken in het productie-a-.paraat. Laat men de voortschrijding der machine haar gang gaan, grijpt de overheid ter wille van den arbeid niet in in het mechanisatie-proces, dan staat men voor een staag stijgende massa-productie tegen steeds lageren prijs. By een vestigingsverbod ontstaat vanzelf sprekend een soort van winkeliersafspraak, 'enminste dó,é.r, waar de omstandigheden medewerken. Hoe moet de producent alsdan zijn productie kunnen plaatsen Hoe kan de overheid in dat geval waken tegen de ontwikkeling van het „verzendhuis", dus tegen de methode, dat een wettelijk ge- sanctionneerde winkel door middel van. prospecti de klanten, ook in andere steden van anderen aftroggelt Deze onafhankelijke middenstanders zui len hoogstwaarschijnlijk geen enkel profijt van een vestigingsverbod hebben. Want een vestigingsverbod zou tevens moeten inhou den een verbod aan producenten om aan niet-winkeliers te verkoopen, aan winkeliers om geen clienten te zoeken buiten een door de overheid af te bakenen rayon. Het lijkt ons van de regeering juist ge zien om van bovenaf in het distributie-be drijf niet in te grijpen. Wanneer de be langhebbenden van onderaf in staat zijn een doeltreffende ordening in elkander te zet ten, waarbij noch het consumentenbelang, noch dat van een minderheid geschaad wordt, dan zal het ingevolge de wet op de verbindendverklaring van ondernemers overeenkomsten, mogelijk zijn om daarop de overheidssanctie te verkrijgen. Miegen by avond. Dat de vliegsport altijd wel belangstel ling trekt is gisteravond weer gebleken. Op den dijk bij het vliegveld was veel publiek aanwezig dat getuige wilde zijn van de aan gekondigde oefeningen van het nieuwe vliegtuig „do Gaai". De alom bekende vlie genier Parmentier zou proeven nemen met opstijgen en dalen bij duisternis op het vliegveld Vlissingen. Reeds voor het invallen van de duisternis trok de machine met de bemanning veler aandacht, maar hoe later het werd, hoe meer personen den kouden wind trotseerden om een kijkje te nemen op het geheel door de volle verlichting afgebakend vliegveld, en daarop de machine zelf ook voorzien van verlichting zoowel in- als uitwendig. Gerui- men tijd is in het donker gevlogen en dan zag men de lichtjes tegen de wolken of blauwen hemel als sterretjes of als neerval lende lichtjes, bij een vuurwerk. Enkele malen kwam Parmentier op den grond en steeg onmiddellijk daarna weer op om zijn oefeningen voort te zétten. Alvorens met het avondvliegen te begin nen kwam Parmentier met de andere man nen van de K.L.M. in het overvolle restau rant een verfrissching gebruiken. Wel trok de koene oceaan-vlieger daar aller belang stelling, maar men heeft hem met rust ge laten, nu hij weer zoo geheel het gewone leven van een K.L.M.-piloot leidt. Zooals wij vernamen betrof dit proefvlie gen het landen bij nacht op het vliegveld, terwijl ook het blindvliegen onder correctie van Parmentier is beoefend. De proeven zijn in tusschen uitstekend geslaagd, zoodat in de toekomst de nachtelijke bezoeken der vlieg tuigen gerust afgewacht kunnen worden. Het nieuws van den dag in beeld. Foto's in onze Tijdinghal. Eenige opnamen van de begrafenis van mr. Harm Smeenge te Assen. Opening van het nieuwe veer FlakkeeNoord-Bra bant. Vertrek van de Koninklijke fa milie naar Brussel. Kees Mijnders van D.F.C. tijdens een demonstratie op de vak tentoonstelling der slagerspatroons te Rot terdam. De bouw der tankschepen voor de Koninklijke Shell bij de Ned. Scheeps bouw Mij. te Amsterdam. De electrische spoor van Rotterdam naar Hoek van Hol land wordt in gebruik gesteld. Onthul ling te Denekamp van een monument ter nr gedachtenis van den vorigen burge meester Wynia van Denekamp, die bij een auto-ongeval ter plaatse om het leven kwam. Bazar Doopsgezinde Gemeente. Het comité deelt in een advertentie in dit nummer mede, dat de bazar in hotel Oos terhuis thans gereed is. Hij wordt gehouden op Vrijdag en Zaterdag a.s. De prijzen zijn laag- en al wat uitgestald is, is zeer de moeite van een bezoek waard. MIDDELBURG Werkloosheid district. Middelburg. Overzicht van den stand der werkloos heid per 30 April jl., verstrekt door de districtsarbeidsbeurs te Middelburg. Middelburg 1053, Vlissingen 1065, Aagte- kerke 12, Arnemuiden 196, Baarland 28, Biggekerke 19, Borsselen 26, Colijnsplaat 42, Domburg 62, Driewegen 18, Ellewouts- dijk 15, Goes 228, 's-Gravenpolder 1, Grijps- kerke 13, 's-Heer Abtskerke 4, 's-Heer Arendskerke 93, 's-Heerenhoek 60, Hein- kenszand 44, Hoedekenskerke 35, Ierseke 170, Kapelle 45, Kats 15, Kattendijke 10, Kloetinge 26, Kortgene 17, Koudekerke 85,

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1935 | | pagina 1