500
300
25
ie mei
Ce Zimordienst cp de Zeeuwsshe Lichtlijn ingezet.
donderdag
No. 115
73e Jaargang
1935
lillinI'm F. (II Ut 11101 Ir., lilH SM!, ïlissiip. Ml. II Postrekening E628T
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
Middenstandsproblemen.
STADS- EN PR0VINCIEN1EUWS
ISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland
en Frankiijk f3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels f 1.25; Iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct Iedere regel
meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels f 1.alles bij vooruitbetaling
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij
door
een ongeluk.
dood
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim.
gulden bij verlies
van een
wijsvinger.
gulden bij verlies
van een
anderen vinger.
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit twee bladen. Eerste Blad.
Douglasirtachines zullen den dienst onderhouden.
K.L.M. Zomerdienst 1935. Zomerdienst en
zomertijd hebben wij gisteren ingezet zon
der zomersch weer. Want het regende ijs-
houd water, dat allerminst aan een zomer
dienst past, toen wij de Fokker F VIII be
stegen die ons, ingevolge een invitatie der
K.L.M., naar AmsterdamSchiphol zou
brengen. Niettegenstaande het ongunstige
v/eer zal piloot Van de Zijde ons echter vei
lig en wel, plus het aanwezige comfort, de
luchtreis doen maken. De koude vogel, die
bier overnachtte, draait zich reeds warm
en maakt zich gereed om voor het laatst
in dit seizoen zijn dagelijksch reisje te ma
ken. Want zij gaat nu vooreerst uit de
route om plaats te gaan maken voor haar
snellere en mooiere zusteren, de Douglas
machines, die dagelijks de lijn zullen be
vliegen.
De H. Bonefacius de laatste der vier
IJsheiligen die thans nog regeeren
maakt haar echter de reis niet gemakke
lijk. Regen en wind tegen. Dikke wolken
massa's, afgewisseld door plukken wat
achtige flarden, gaat zij voorbij en op 800
Meter hoogte hangt zij nog tusschen twee
wolkenlagen. De wind is koud en maakt de
cabineverwarming noodzakelijk. In Haam
stede wordt ons gezelschap met een zestal
passagiers verrijkt, waaronder wij, behalve
een Zeeuwschen collega, den bekenden heer
Cock en de beide burgemeesters van
Haamstede en Zierikzee, de heeren jhr.
hoofdstad rendeert als geen andere. Thans
is er een vijfvoudige dienst op Brussel ge
durende de wereldtentoonstelling aldaar.
We gebruiken een warme kop koffie in
het gezellige, restaurant en dat is hoog noo-
dig, want op het open veld, dat wij op on
zen weg naar de hangars passeeren, blaast
de wind als van nabijzijnde ijsbergen. Het
is koud. In Amsterdam zoowel als in Vlis-
singen.
In de hangars
treffen wij een ware zilveren vloot van
blanke Douglas-machines aan. Zeven van
de veertien bestelde toestellen zijn hier
present of zijn op de route, waar zij hun
snelheid vertoonen. Onder de vele en veler
lei toestellen treffen wij tweeërlei taxi
vliegtuigen aan, dié slechts in grootte ver
schillen en interessante diensten verrichten.
Ze zijn voor drie en zes personen ingericht
en brengen hun passagiers vlug en goed
koop naar alle deelen des lands. Twee-en-
twintig cent per K.M. is het tarief en dit
over drie menschèn verdeeld, brengt als
zeven cent per persoon ons vlug en goed
koop naar ons doel. Van duur vliegen kan
men alzoo niet spreken. De taxi-vliegtui
gen hebben der menschheid reeds veel nut
tige diensten bewezen. Zieken vervoerd, die
aan het gemak en de snelheid hun leven
hebben te danken. De bedoeling is om deze
snelle, ranke machinetjes op alle vliegvel-
Het nieuwe Fokker Douglas-vliegtuig op de lijn VlissingenAmsterdam.
Roëll en Schuurbeque Boeye opmerken. Met
een goed bezet toestel vliegen wij verder
naar RotterdamAmsterdam, waar de ge-
noodigden uit Groningen, Twente en Eind
hoven reeds wachten. Op dit brandpunt der
Hollandsche luchtvaart zijn wij bijeen om
onder leiding van de heeren A. van de
Paauw en Scholten der K.L.M. een over
zicht te gaan nemen van de vloot en de
accomodatie van onze eerste luchthaven.
Ons talrijk gezelschap, waaronder zich vele
autoriteiten uit alle deelen des lands be
vinden, zal vandaag de gast der Maat
schappij zijn.
Het is druk op het veld. Zelfs de F 36
staat er met zijn vier molens te draaien en
geurt, als de grootste van allen, met den
glimp der nieuwheid. Natuurlijk wordt hij
het eerst bezichtigd en even natuurlijk be
wonderd. Doch, iets kleiner dan hij, staan
daar ook de F 22'ers te schitteren. Zij zijn
het nauwkeurig doch kleiner model van de
36, die twee-en-dertig passagiers tot zich
han nemen tegen de 22'ers slechts twee-
en-twintig.
Sierlijk staan zij daar klaar op het veld.
Het Scandinavië-vliegtuig komt aan van
Londen. Het is ook een Fokker F 22 en
draagt de Zweedsche vlag op zijn kop. Het
heeft de Engelsche ochtendbladen aan
hoord. Duizend K.G. journalistiek werk zijn
in zy'n vleugels geborgen en wordt hier op
Schiphol gesorteerd en naar alle deelen van
Europa verder gedragen. Vijf honderd K.G.
bergt de kanjer in elke vlerk. Het toestel
is goed bezet doch het kan, volgens den
keer Van de Paauw, nog beter.
De vogels van diverse pluimage komen
en gaan nu van en naar alle richtingen
ZürichMilaan- -BerlijnMalmöBrussel,
Darijs en Londen. De laatste als vetste der
Vogels. De dubbele dienst op de Engelsche
den te stationneeren, zoodat men er steeds
cn overal de beschikking over heeft.
Voor welke doeleinden vliegtuigen wel
worden gecharterd? Men besprak laatst
een toestel om op Sumatra te kunnen gaan
jagen om Palestina te zien, enz.
Een zeer interessante kijk gaf ons ir.
Meyer op zijn
Motor af deeling.
De motor, die het vliegtuig het krachtige
leven inblaast, wordt hier op ingenieuze
wijze behandeld. We maakten kennis met
dc afdeeling waar de pas uitgenomen mo
tor van alle mogelijke vuil wordt ontdaan.
Waar zij gedemonteera en microscopisch
wordt nagezien. Opmerkelijk is hierbij de
bewerking van de metalen deelen met een
chemisch product dat slijtages, die nog niet
met de allersterkste microscoop te vinden
zijn, voor het ongewapende oog bloot legt.
Dat een dergelijke keuring noodzakelijk is,
blijkt wel uit het feit dat slijtages van 1/10
mM. diepte aanleiding zijn om het onder
deel te herstellen of te vervangen.
Aan de motorafdeeling, die nu in haar
geheel van Rotterdam naar Amsterdam is
verplaatst, heeft de K.L.M. dan ook groo-
tendeels haar roem van veiligheid te dan
ken. De lange, uiterst secure weg, die zoo
wel een nieuwe als een gebruikte motor
door deze afdeeling moet maken, is dan ook
bewonderenswaardig.
We maakten nog een toer langs de oude
en nieuw in aanbouw zijnde hangars, waar
bij ons een twintig meter lange deur
werd vertoond, die door een vernuftig uit
gedacht stelsel van scharnieren en rails, bij
het openen als een harmonica opgevouwen
en in een luttele ruimte kan worden opge
borgen. Ook zagen wij het pieterig gebouw
tje, dat voor slechts tien jaar geleden het
Interieur van de nieuwe Fokker Douglas-vliegtuigen.
hoofdgebouw van Schiphol uitmaakte. Cu-
nositeitshalve laat men het staan.
Na de bezichtiging vereenigden wy ons
aan de lunch, waaraan beer Van Ge
Paauw ons vertelde, hoe de K.L.M. wel
marcheerde.
Eigenaardig hierbij is wel het feit, dat de
buitenlandsche dienst beter rendeert dan de
binnenlandsche. Van het reizigersvervoer
moet men 't hebben en. dit is internationaal
veel grooter. Begrijpelijk.
De onderlinge, slechte verhoudingen der
Staten lokken dit uit. Men reist om bespre
kingen te houden, onzekere zaken af te
doen. Het is een geconfereer onder elkaar
zonder einde, waarbij het vliegtuig zijn
vlugge diensten bewijst. Uitgewezenen uit
Duitschland maken gebruik van het vlieg
tuig om over het land heen te ontkomen
enz.
De binnenlandsche dienst echter doet een
aanval op de smalle beurzen der Nederlan
ders. Zij vinden het duur en kiezen een
ander minder snel vervoermiddel.
En toch is een drukker verkeer noodza
kelijk om
goedkooper tarieven
te maken en de Rijkssubsidie te doen ver
minderen. En daar moet 't heen. Dank zij
de medewerking der autoriteiten zijn mooie
vliegvelden aangelegd en doelmatige sta
tions gebouwd. De K.L.M. doet haar best
om het publiek 't beste te geven en dat
moet beloond worden door drukker te vlie
gen, waardoor de tarieven lagerkunnen
worden.
Met de „Gaai" de Douglas, die in het
loopend seizoen de Zeeland-lijn zal bevlie
gen gingen wij huis toe.
Dit prachttoestel vliegt het traject Vlis
singenAmsterdam in één uur, met een
langdurige tusschenlanding te Rotterdam.
Vol bewondering en verwondering hebben
we bij aankomst te Vlissingen het toestel
verlaten. Het speelt met den afstand van
dit luttel traject. Een zucht en men is
er. Wij, die met een F VIII waren vertrok
ken, stonden verstomd toen dit wegverslin-
dende wonder, onder leiding van piloot Par-
men tier, ons te Vlissingen neerzette. Wa
ren we zooeven nog op Schiphol? Wonder
baarlijk Evenals heel de organisatie van
onze niet genoeg te prijzen Nationale
luchtvaart onze gewaardeerde gast-
vrouwe de K.L.M.
Men make eens kennis met dezen zilveren
wondervogel
Flitsen
De middenstand heeft, zooals wij reeds
enkele malen naar voren hebben gebracht,
te strijden tegen de aanvallen van de zijde
der producenten op hem gedaan, producen
tenwinkels, filiaalbedrijven, groot-waren
huizen op die van den kant der consumen
ten, zooals coöperaties en van de nieuwe
middenstanders, die het onbeschutte mid
denstandsterrein aanlokkelijk vinden om
een bestaan te zoeken, nu het productie
proces hen niet wil opnemen of hen heeft
uitgeschakeld. Deze nieuwe middenstanders
zijne, óf onbevoegden, die op een gegeven
moment weer verdwijnen na de prijzen te
hebben verknoeid en na de leveranciers te
hebben gedupeerd, met wier kapitaal zij
hoofdzakelijk hebben gewerkt. De wél voor
den middenstand geschikte nieuwe krachten
profiteeren var de voordeelen, verbonden
aan het zich vestigen in tijden van dalende
prijzen en kosten. Zij hebben geen oude
voorraden, geen oude contracten tegen
hoogeren prijs gesloten (zooals huren).
Aan den anderen kant neemt het aanbod
van de goedkoopere goederen toe, zoodat
de totaalomzet ongetwijfeld zal stijgen, al
behoeft dit in hoeveelheid niet het geval te
zijn met dien in geldswaarde. Dit laatste
hangt af van de nationale koopkracht.
Zoolang de crisis ons blijft teisteren, zoo
lang zal die koopkracht de tendenz hebben
verder terug te loopen.
Hoe zal de onafhankelijke middenstand
zich tegen de hem teisterende factoren kun
nen beschermen
Deze factoren kan men in twee deelen
scheiden, nl. de malafide-factoren en de
bonafide. Onder de malafide rekenen wij
onder meer het leger der beunhazen, die
zich als zwermen schadelijke elementen op
den middenstand neerlaten en alom verdei*f
teweeg brengt, ook voor zichzelf. Hiertoe
zou een regeling kunnen dienen, welke be
paalde normen stelt aan het zich als dis-
tribueerende middenstander te gaan vesti
gen. Bijv. eischen van vakkennis, van kapi
taal, van algemeene ontwikkeling. De noo-
dige voorbereidingen moeten al getroffen
zijn om op een gegeven moment deze mate
rie wettelijk te kunnen regelen.
Het is echter de groote moeilijkheid om
de bona-fide nieuwe-vestiging in goede ba
nen te leiden.
Een vestigingsverbod zonder toestem
ming van de Overheid heeft aan den eenen
kant groote voordeelen, aan de andere zijde
echter even groote nadeelen. Want een der
gelijk verbod zou tot verstarring kunnen
leiden, zou de noodzakelijke aanpassing
kunnen verhinderen en dus het productie
apparaat voor de kans stellen, dat haar af
zet zonder gegronde reden gaat stagnee-
ren. Deze stagnatie zou bovendien de werk
verruiming tegengaan, de werkloosheid
vergrooten.
Bovendien hangt het distributie-vraag
stuk nauw tezamen met den loop van zaken
in het productie-a-.paraat. Laat men de
voortschrijding der machine haar gang
gaan, grijpt de overheid ter wille van den
arbeid niet in in het mechanisatie-proces,
dan staat men voor een staag stijgende
massa-productie tegen steeds lageren prijs.
By een vestigingsverbod ontstaat vanzelf
sprekend een soort van winkeliersafspraak,
'enminste dó,é.r, waar de omstandigheden
medewerken. Hoe moet de producent alsdan
zijn productie kunnen plaatsen Hoe kan
de overheid in dat geval waken tegen de
ontwikkeling van het „verzendhuis", dus
tegen de methode, dat een wettelijk ge-
sanctionneerde winkel door middel van.
prospecti de klanten, ook in andere steden
van anderen aftroggelt
Deze onafhankelijke middenstanders zui
len hoogstwaarschijnlijk geen enkel profijt
van een vestigingsverbod hebben. Want een
vestigingsverbod zou tevens moeten inhou
den een verbod aan producenten om aan
niet-winkeliers te verkoopen, aan winkeliers
om geen clienten te zoeken buiten een door
de overheid af te bakenen rayon.
Het lijkt ons van de regeering juist ge
zien om van bovenaf in het distributie-be
drijf niet in te grijpen. Wanneer de be
langhebbenden van onderaf in staat zijn een
doeltreffende ordening in elkander te zet
ten, waarbij noch het consumentenbelang,
noch dat van een minderheid geschaad
wordt, dan zal het ingevolge de wet op de
verbindendverklaring van ondernemers
overeenkomsten, mogelijk zijn om daarop
de overheidssanctie te verkrijgen.
Miegen by avond.
Dat de vliegsport altijd wel belangstel
ling trekt is gisteravond weer gebleken. Op
den dijk bij het vliegveld was veel publiek
aanwezig dat getuige wilde zijn van de aan
gekondigde oefeningen van het nieuwe
vliegtuig „do Gaai". De alom bekende vlie
genier Parmentier zou proeven nemen met
opstijgen en dalen bij duisternis op het
vliegveld Vlissingen.
Reeds voor het invallen van de duisternis
trok de machine met de bemanning veler
aandacht, maar hoe later het werd, hoe
meer personen den kouden wind trotseerden
om een kijkje te nemen op het geheel door
de volle verlichting afgebakend vliegveld,
en daarop de machine zelf ook voorzien van
verlichting zoowel in- als uitwendig. Gerui-
men tijd is in het donker gevlogen en dan
zag men de lichtjes tegen de wolken of
blauwen hemel als sterretjes of als neerval
lende lichtjes, bij een vuurwerk.
Enkele malen kwam Parmentier op den
grond en steeg onmiddellijk daarna weer op
om zijn oefeningen voort te zétten.
Alvorens met het avondvliegen te begin
nen kwam Parmentier met de andere man
nen van de K.L.M. in het overvolle restau
rant een verfrissching gebruiken. Wel trok
de koene oceaan-vlieger daar aller belang
stelling, maar men heeft hem met rust ge
laten, nu hij weer zoo geheel het gewone
leven van een K.L.M.-piloot leidt.
Zooals wij vernamen betrof dit proefvlie
gen het landen bij nacht op het vliegveld,
terwijl ook het blindvliegen onder correctie
van Parmentier is beoefend. De proeven zijn
in tusschen uitstekend geslaagd, zoodat in de
toekomst de nachtelijke bezoeken der vlieg
tuigen gerust afgewacht kunnen worden.
Het nieuws van den dag in beeld.
Foto's in onze Tijdinghal.
Eenige opnamen van de begrafenis van
mr. Harm Smeenge te Assen. Opening
van het nieuwe veer FlakkeeNoord-Bra
bant. Vertrek van de Koninklijke fa
milie naar Brussel. Kees Mijnders van
D.F.C. tijdens een demonstratie op de vak
tentoonstelling der slagerspatroons te Rot
terdam. De bouw der tankschepen voor
de Koninklijke Shell bij de Ned. Scheeps
bouw Mij. te Amsterdam. De electrische
spoor van Rotterdam naar Hoek van Hol
land wordt in gebruik gesteld. Onthul
ling te Denekamp van een monument ter
nr gedachtenis van den vorigen burge
meester Wynia van Denekamp, die bij een
auto-ongeval ter plaatse om het leven
kwam.
Bazar Doopsgezinde Gemeente.
Het comité deelt in een advertentie in dit
nummer mede, dat de bazar in hotel Oos
terhuis thans gereed is. Hij wordt gehouden
op Vrijdag en Zaterdag a.s.
De prijzen zijn laag- en al wat uitgestald
is, is zeer de moeite van een bezoek waard.
MIDDELBURG
Werkloosheid district. Middelburg.
Overzicht van den stand der werkloos
heid per 30 April jl., verstrekt door de
districtsarbeidsbeurs te Middelburg.
Middelburg 1053, Vlissingen 1065, Aagte-
kerke 12, Arnemuiden 196, Baarland 28,
Biggekerke 19, Borsselen 26, Colijnsplaat
42, Domburg 62, Driewegen 18, Ellewouts-
dijk 15, Goes 228, 's-Gravenpolder 1, Grijps-
kerke 13, 's-Heer Abtskerke 4, 's-Heer
Arendskerke 93, 's-Heerenhoek 60, Hein-
kenszand 44, Hoedekenskerke 35, Ierseke
170, Kapelle 45, Kats 15, Kattendijke 10,
Kloetinge 26, Kortgene 17, Koudekerke 85,