1000
500
300
25
DONDERDAG
7 MAART
EERSTE BLAD
rvo. s&
73e Jaargang
1935
öifgavs: Firma F. VJW BE VELDE Jr., Walstras! 58-60, Vliss ngen. ïelel. 10 Postrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag on algemeen erkende Christelijke Feestdagen
Flitsen
Autobussen en Spoorweg-politiek.
STADS- EN PRQVlNCIENIEimS
KLMBERG'S
VLI8SINGSCHE COURANT
ABONNEMENT SPR1|S: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Ouitschland
en Frankiijk f3.40. Voor de overige landen bij wexel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct. Iedere regel
meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels f 1.alles bij vooruitbetaling
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim.
gulden bij verlies
van een
wijsvinger.
gulden bij verlies
van een
anderen vinger.
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR FUBL1CITEITSWAARDE, INGEST W D DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Al enkele malen hebben wij de gelegen
heid gehad om onze meening te zeggen
omtrent het probleem der autobussen, die
in toenemende mate passagiers vervoeren
tegen een belangrijk lager tarief dan de
spoorwegen. Deze autobussen worden nu
door de oude wetgeving op de spoorwegen
in bun werkzaamheid belemmerd en de ver-
keersautoriteiten laten geen moeite onge
daan om aan die bussendienst een einde te
maken. Men houdt ze aan, men dwingt de
inzittenden uit te stappen om maar te zien
hoe ze op de plaats van bestemming zullen
aanlanden (gelukkig controleert men in be
paalde centra of bij den ingang van de
grootere steden, waardoor gemakkelijk ver
dere vervoermiddelen kunnen worden ge
vonden). Op die wijze wil men zoowel de
busondernemers beletten hun bedrijf uit t«|
oefenen als de passagiers den schrik aan te
jagen, zoodat zij zich meer en meer van
het busverkeer zullen afwenden.
Wij hebben op het onjuiste van deze geste
gewezen. Want de busondernemers vervoe
ren de menschen tegen een zeer laag tarief
en zij komen daarbij uit, anders zouden zij
niet als paddestoelen uit den grond verrij
zen. Zij betalen hun wegenbelasting en z\j
ryden met prima materiaal, teneinde de
waardeering van het publiek te winnen.
Mochten de ondernemers de eischen van
veiligheid en comfort uit het oog verliezen,
dan zal zoowel het publiek zich van hen af
wenden als de Staat optreden uit het oog
punt van veiligheid.
Economisch is er dus niets tegen het
autobusvervoer te zeggen. Integendeel,
alles wijst er voor. De regeering heeft haar
aanpassingspolitiek ingevoerd loonen, sa
larissen worden besnoeid, werkloosonder
steuningen verminderd, belastingen ver
hoogd, terwijl de staats- en andere publiek
rechtelijke diensten nagenoeg geen lagere
tarieven noteeren. Hoe kan iemand, die
sterk in zijn inkomen geknot is de hooge
spoortarieven blijven betalen De bussen
voorzien daarin zij geen service, die bin
nen het bereik van de verarmde massa
ligt.
Van geachte zijde heeft men mij willen
wijzen op het onjuiste in mijn redeneering.
Men heeft mij een brochure toegezonden
A.T.O. en Van Gend en Loos van de hand
van mr. W. J. de Graaff, overdruk tijd
schrift voor het spoor- en tramwegwezen in
Nederland en Indië, achtste jaargang, No.
2 en 3 en men verzocht mij deze brochure
aandachtig te lezen in de hoop, dat ik mijn
oordeel zou herzien.
Ik heb het belangrijke werkje nageplo
zen.
Wij zgn in onze meening niet verzwakt,
eerder versterkt. In genoemde brochure
wordt helder en klaar uiteengezet, hoe de
Nederlandsche Spoorwegen geleidelijk een
efficient bedrijf hebben opgericht met be
hulp van de autonome Algemeene Trans
port Onderneming (de A.T.O.) waarin de
bedrijfsleiding der Nederlandsche Spoorwe
gen overweegt en waarvan alle aandeelen
in het bezit zijn van zoowel de Staatsspoor
als van de Holl. IJzeren Spoorweg Maat
schappij en van de N.V. Expeditie Onder
neming van Gend en Loos, welke N.V. in de
A.T.O. werd opgenomen. Deze vervoers-
trust, commercieel opgezet, centraliseert
zich om de Nederlandsche Spoorwegen,
welke laatsten (de S.S. en de H.IJ.S.M.)
hun tekorten uit de schatkist dekken. De
Berner Conventie verbiedt den spooiwegen
om op te treden als expediteur teneinde
toch een commercieele vervoerstrust te
kunnen creëeren zonder juridisch in conflict
met die Berner conventie te komen, zocht
men bovengenoemde constructie, die prac-
tisch wel de Berner Conventie geweld aan
doet Na de fusie zegt de brochure
werd de besteldienstbemoeiïng van belde
maatschappijen aan deze firma opgedra
gen de plaatseltjke contrac
ten werden opgezegd en
konden een nieuw contract
voortaan slechts bekomen
b^J Van Gend en Loos. (Wij
spatieeren). De nieuwe vervoerstrust heeft
dus niets ongedaan gelaten ofti de particu
liere vervoerders er uit te werken het
geheele boekje staat hiervan vol en is
het dan onbillijk, dat dezelfde particuliere
ondernemers, nu het getij hun mede is, van
hun kant de N.S.-vervoertrust heftig be-
concurreeren.
Het zou ons te ver voeren om alle feiten
in de brochure vermeld, aan te halen. Het
is echter één aaneenschakeling van felle
concurrentie-methoden tegen degenen, die
zich destijds ook op het vervoersgebied
hebben begeven. Men heeft getracht een
efficient geheel te verkrijgen van spoor,
tram, locomotor en, aut.o, men heeft het
verkeer afgetapt van de plaatsen, clie niet
aan den spoorlijn gelegen zijn en op deze
wijze werden ook vervangen die spoor- en
tramtrajecten, welke niet meer rendabel
blijken en beperkt of opgeheven worden. Dit
is hét goede recht van de N.S.maar zij
mag de billijke concurrentie van anderen
niet trachten te beletten door gebruik van
macht, die met de economische verhoudin
gen niets te maken heeft. Zij geniet al be
taling van de tekorten ten laste van den
Staat, dus van de gemeenschap. Mag zij
nog verder gebruik maken van politioneele
bevoegdheden, teneinde eerlijke vervoerders
het brood uit den mond te nemen, gelijk zij
destijds zelfs gedaan heeft. Neen, de bro
chure versterkt de aanklacht, die men te
gen de geste der N.S. aanheft.
Koningin Moeder-Herdenkingsfonds.
Voor de collecte welke Zaterdag a.s. voor
het Koningin Moeder-Herdenkingsfonds zal
worden gehouden, kunnen zij, die aan de
collecte willen deelnemen, zich morgen nog
aanmelden bij den voorzitter van het
comité, notaris Paap, Droogdok.
Om de geheele stad te kunnen bewerken,
i3 een groot aantal collectanten noodig, en
rekent het comité op zoodanige medewer
king, dat de collecte het gewenschte resul
taat zal opleveren.
Het sympathieke doel van het Koningin
Moeder-Herdenkingsfonds zal toch wel al
geheel instemming vinden.
Dit menschlievend werk dient zoo krach
tig mogelijk gesteund te worden.
De Nutsspaarbank.
In de Nutsspaarbank alhier werd in 1934
ingelegd 1.426.676.19 tegen in 1933 een
bedrag van. 1.427.680.45 terugbetaald
werd resp. 1.333.530.47 en 1.336.584.46
het saldo tegoed aan inleggers verschuldigd
was resp. 2.328.495.82 en 2.167.673.46
het gemiddeld saldo tegoed per inlegger be
droeg 321.70 en 309.05.
Het bed2-ag der rente gekweekt uit de be
legging bedroeg in 1934 113.257.45 en in
1933 105.786.91.
Het bespaard bedrag op de scholen be
droeg m 1934 1421.29, in 1933 1697.59
met spaarbusjes resp. 8025.07 en 8384.59
en met spaarzegels resp. 1421.29 en
1697.59.
Het aantal nieuw uitgegeven boekjes be-
7238, tegen 7014 in 1933. Het totaal inlagen
resp. 10.734 en 10.216 en terugbetalingen
resp. 6544 en 6642.
Het aantal niéuw uitggeven boekjes be
droeg resp. 577 en 450 en geheel afbetaalde
boekjes resp 353 en 431.
Een ernstig verkeersongeluk nabij het
vliegveld.
Hedenmorgen omstreeks kwart voor ne
gen heeft op den weg tusschen Souburg en
de Keersluis, ter hoogte van het vliegveld,
een ernstig verkeersongeluk plaats gehad.
Een vrachtauto slipte door de gladheid van
den weg juist toen de elec trische tram aan
kwam. De auto kon niet meer uitwijken en
werd door de tram aangereden en omver
geworpen. Op den auto bevonden zich de
sleeper A. M., wonende alhier en zijn knecht
V. Deze kwamen onder den gekantelden
auto terecht. Met vereende krachten van
het tramwegpersoneel en van de trampas
sagiers, wist men den auto zoover overeind
te krijgen, dat de slachtoffers van dit ver
keersongeluk bevrijd konden worden.
Van het station der K.L.M. was intus-
schen onmiddellijk naar Souburg telefonisch
om geneeskundige hulp verzocht.
Dr. Huijsman verleende de eerste hulp,
terwjjl ook spoedig de ziekenauto van
„Bethesda" te Vlissingen ter plaatse was,
waarmede de slachtoffers, waarvan de slee
persknecht V. ernstig aan het hoofd was
verwond, naar dit ziekenhuis werden ver
voerd.
De motorwagen van de tram was door de
botsing uit de rails geloopen, waardoor de
tramdienst vertraging ondervond.
De passagiers in beide richtingen moesten
daar tijdelijk overstappen.
De aanrijding heeft plaats gehad op het
grondgebied der gemeente Souburg en stelt
de politie aldaar een nader onderzoek in
naar de oorzaak van dit verkeersongeluk.
De wagenbestuurder, die toen hy de aan
rijding zag aankomen, dadelijk electrisch
remde, bekwam geen letsel. Ook de passa
giers bleven ongedeerd, omdat de motorwa
gen, doordat hij uit de rails vloog, dadelijk
stilstond en alleen een hevige schok werd
waargenomen.
Nader vernemen wij nog
De vrachtauto werd bestuurd door den
heer A. Minderhout. Deze bekwam ernstige
snijwonden aan beenen, armen en aan het
hoofd. Zijn knecht, die naast hem zat, J.
Vermeulen, heeft geruimen tijd met de
horst bekneld gezeten,-waardoor ook zijn
overbrenging naar het ziekenhuis noodzake
lijk was. Ongeveer kwart voor elf was de
tram, die ernstig beschadigd bleek, weer
in de rails teruggebracht. De vrachtauto is
geheel vernield.
Het nieuws van den dag in beeld.
Foto's in onze Tijdinghal.
Eenigc opnamen van de officieele proef
tocht van het nieuwe motorschip „Rapana"
van de Kon. Shell, gebouwd op de wei*f
Wilton te Schiedam. Tengevolge van een
defect aan de rails op de spoorbrug bij den
Moerdijk, moesten Dinsdagmorgen de rei
zigers voor het Zuiden uitstappen en
hun reis over water per pont maken.
Een viertal opnamen van de Carna
valsoptocht te Bergen op Zoom. Het
groote dok van de werf Wilton te Rotter
dam is naar Schiedam gesleept. Brand
der Ned. Herv. Kerk te Leerbroek. Zij is
op een na de oudste kerk van ons land en
werd in 1040 gebouwd. De opbouw van
de Nationale Watersport-tentoonstelling te
Amsterdam. Eerste steenlegging voor
een nieuwe bewaarschool te Hilligersberg.
MIDDELBURG
Jubileum burgemeester Fernhout.
Te Kampen heeft zich e'en comité ge
vormd; dat zal samenwerken met het te
Middelburg gevormde comité, om burge
meester M. Fernhout te Middelburg op 3
Mei te huldigen, ter gelegenheid van zijn
25-jarig jubileum als burgemeester.
Zooals bekend is de heer Fernhout ook
vele jaren burgemeester van Kampen ge
weest.
Volkenbond en Vrede.
Ondervindingen in het Saargebied.
Voor de leden en geïntroduceerden van
de af deeling Middelburg der vereeniging
voor Volkenbond en Vrede hield gister
middag de heer Ch. J. C. van der Mandere,
algemeen secretaris der vereeniging, een
causerie over zijn ondervindingen in het
Saargebied.
Na een woord van welkom van den af
delingsvoorzitter, mr. J. F. van Deinse,
heeft de heer Van der Mandere eerst een
historisch overzicht gegeven van de waar
de, die het Saargebied steeds voor de Euro-
peesche vrede heeft gehad, hoe het afwis
selend door de eeuwen heer bg Duitschland
of bij Frankrijk behoorde en hoe het na den
wereldoorlog gedurende 15 jaar onder de
Volkenbondscommissie heeft gestaan. Een
fout is het geweest, dat de eerste jaren de
voorzitter der commissie een Franschman
is geweest.
Spr. stond geruimen t\jd stil bg het ka
rakter van het land. Saarbrücken met zgn
fabrieken, die de in het dal liggende plaats
tot een onaangename verblijfplaats maken,
waartegenover staat, dat men in de omge
ving prachtige bosschen heeft. Daarop zijn
de Saarlanders trotschalleen het gaat
zooals met de Hagenaars, zij komen er niet
en als men er wandelt, komt men er alleen
en dan nog zelden andere vreemdelingen
tegen.
Komende tot de voorbereiding van de
volksstemming, waaraan spr. medewerkte,
toonde de heer Van der Mandere aan, hoe
veel kracht er van de internationale com
missie uitging op de burgemeesters, o.a. in
verband met het publiceeren van de voor
lopige lgsten van stemgerechtigden, dus
van hen, die minstens 20 jaar waren en
reeds in Augustus 1914 in het Saarland
woonden, of vertrokken zijnde, er toen
woonden.
Spr. gaf een duidelijke uiteenzetting van
den stemmingsdag zelve. De reden van
angst over het niet geheim zgn der stem
ming, is wel ten deele te begrijpen, als men
weet, dat even over de grens iemand was
aangewezen, dat hg verleden jaar „neen"
zou hebben gestemd, en dat autoriteiten er
aan te pas kwamen om te verklaren, dat
de man zich voor Hitler had verklaard.
Hoe bang sommigen waren dat verbod om
aan de stemming deel te nemen zou komen
tegen iemand, die zich in het stemlokaal
niet absoluut neutraal hield, gaf spr. een
voorbeeld van een vrouw, die de handen van
haar man op diens rug vasthield, tot bij de
tafel van het stembureau.
Maar ook wees spr. er op, dat de stilte
en rust mede veroorzaakt is door de over
tuiging van velen, dat het ging om een
ernstige zaak.
Bij de opening en telling der stembil
jetten, waren personen uit het publiek met
binocles gewapend en dit was oorzaak, dat
zij vrij gemakkelijk konden vaststellen dat
het Duitsche front een groote meerderheid
had.
Betreffende de maatregelen ter bewa
king van de orde en het aanwezig zijn van
Volkenbondstroepen, zeide spr., dat men
zich eens af moet vragen wat er gebeurd
zou zgn, als die er niet waren geweest. Spr.
kon tot zijn genoegen constateeren, dat de
Nederlandsche mariniers een uitstekend
figuur hebben geslagen, en dit zeker ook
toen zij in den nacht van Zondag op Maan
dag van uit hun kreis, die zoowel door
Duitschland als door Frankrijk begrensd
werd, zonder incidenten, zonder per onge
luk de grens te passeeren, de bussen naar
Saarbrücken brachten.
Ten slotte wees spr. er op, dat de Vol
kenbond bij dit werk zijn recht van bestaan
toch zeker wel heeft bewezen. Men moet
het verwachten, dat de hond in enkele tien
tallen jaren een toestand van eeuwen ver
betert, maar men moet zich wel afvragen
wat er gebeurd zou zijn als de Volkenbond
de regelingen niet had getroffen en óf
Duitschland óf Frankrgk tijdens de volks
stemming de leiding had gehad.
Spr. hoopt dat zrj, die altijd buiten de
vereeniging bleven, omdat zg eerst daden
van den Volkenbond wilden zien, nu tot an
dere gedachten zijn gekomen.
De voorzitter bracht dank aan den heer
Van der Mandere voor zgn duidelijke cause
rie, wat de aanwezigen reeds door applaus
hadden gedaan.
Schoolmuseum.
De algemeene jaarvergadering van het
schoolmuseum Middelburg zal gehouden
worden op Woensdag 22 Mei te Middelburg.
In de morgenvergadering zullen de huis
houdelijke zaken worden behandeld. In de
middagvergadering zal de heer J. C. Mol
van Haarlem een vertooning geven van de
film „Wonderen der Natuur" met begelei
dende voordracht. Deze film bedoelt voor
beelden te geven van de toepassing van het
levende lichtbeeld voor natuurstudie en na
tuuronderzoek.
OOST- EN WEST-SOUBURG
Loop der bevolking.
Over de maand Februari 1935.
Ingekomen: C. Mulder en gezin,
van Vlissingen 'haar Dijkstraat 25 D.
Roelse, van Koudekerke naar Nieuwe Vliss.
weg 359 H. Huisson en gezin, van Vlis
singen naar Vlissingsche straat 134 M. J.
M. Fokken en gezin, van Arnhem naar Ka
naalstraat 87 H. J. Dammers, van Vlis
singen naar Spoorstraat 30 G. J. van Leij-
den en gezin, van Vlissingen naar Nieuw-
straat 19.
Vertrokken: N. Bimmel, van Nieu
we Vliss. weg 33 naar Domburg N. P.
Baljé, van Nieuwe Vliss. weg 3 naar Bergen
op Zoom J. den Engelsman en gezin, van
Nieuwstraat 3 naar Middelburg J. Schoon-
aard, van Noordstraat 1 naar Rotterdam
L. J. Robbé en gezin, van Oranjeplein 39
naar Ned.-Indië D, Polderman, van Mid-
delburgschestraat 44 naar Den Haag.
Gevonden voorwerpen.
Hoed (van tram gewaaid) bg A. Meijer,
PaspoortstraatHuissleutel bij Verhage,
Spoorstraat 14 Belastingplaatje bij Lands
heer, Tuinstraat 12 Belastingplaatje bg
„De Broederband", PaspoortstraatHoed
bij Kloeg, N. Vliss. weg 173 Kinderhand
schoen bij Van Soelen, Buteuxstraat 40
Portemonnaie met inhoud bg Krijger, Be-
ciusstraat 12 Portemonnaie met inhoud
bij Westerbeke. Tuinstraat 14 Belasting
plaatje bij Faasse, Dijkstraat 1 Belasting
plaatje bij Van de Vrede, Voorstraat 10.
KOUDEKERKE
Gemeenteraad.
Vergadering van den gemeenteraad op
Maandag 11 Maart 1935, des nam. 2 uur.
Te behandelen punten
1. Notulen.
2. Ingekomen stukken.
3. Voorstel van Burg. en Weth. tot aan
leg van een verharden weg in de duinen,
aansluitende aan den Dishoekschen Keiweg,
tot het aangaan van een geldleening in ver
band hiermede en tot afwijzende beschik
king op het adres van J. J. v. d. Berge te
Biggekerke.
4. Idem om het bouwrijp maken der gron
den, nabg „Zwanenburg" gelegen, voorloo-
pig uit te stellen.
5. Idem om opnieuw vast te stellen de
Onze Opruiming wordt
"ff.
nog tot en met aanst.
Zaterdag voortgezet.
Profiteert nog van onze
buitengewone koopjes.
SCHQEWflflAGAZIJN
WALSTRA AT 50
verordening tot afwijking van bepalingen
der Winkelsluitingswet, voor de gemeente
Koudekerke.
6. Idem tot herbenoeming van de leden
der schattingscommissie wegens periodieke
aftreding op 1 Mei 1935. Aftredend zijn
J. A. Contant, A. J. Stoppels, A. de Lange
en J. L. Dregmans.
7. Idem om ten behoeve van den gemeen
tegeneesheer het besluit tot toepassing van
een korting op de jaarwedden niet uit te
voeren.
8. Idem tot beschikbaarstelling van een
bedrag van 25 per jaar uit de gemeente
kas, als gratificatie voor den volontair ter
secretarie.
9. Idem tot vaststelling van een voor
schot op de gemeentelijke vergoeding als
bedoeld in art. 101 der Lager Onderwijswet
1920 voor 1935.
10. Idem tot vaststelling van het kohier
hondenbelasting voor 1935.
11. Idem tot wijziging van de gemeente-
begrooting dienst 1934 en 1935.
12. Idem tot vaststelling van den pen
sioensgrondslag van den gemeenteveld
wachter A. Hitzert op 1600, ingaande 1
Januari 1935.
Benoemd tot Rijksaccountant.
Tot Rijksaccountant te 's-Gravenhage 13
met 1 April a.s. benoemd de heer A. Mos,
alhier.
WATERLANDKERKJE
Ontslag gevraagd als burgemeester.
De heer A. E. Hendrikse, burgemeester
der gemeente Waterlandkerkje, heeft we
gens het bereiken van den pensioengerech
tigden leeftijd, tegen 15 Maart a.s. eervol
ontslag als zoodanig aangevraagd.
TERNEUZEN
Nog goed afgeloopen.
In den nacht van Dinsdag op Woensdag
kwam uit de richting Sas van Gent een
luxe auto, bestuurd door den heer A. Ver
daasdonk, vertegenwoordiger der Presto
Fabriek. Tusschen Sluiskil en Terneuzen,
ter hoogte van de z.g. „Zeven huisjes" ge
komen, reed hij met volle vaart tegen een
aldaar aan de kanaalzijde staande paal van
het electrische lichtnet. De auto botste
terug, kantelde om en bleef op den weg
liggen. Een der bewoners van den kanaal-
weg werd door den klap wakker en spoed
de zich naar buiten.
Hij slaagde erin met behulp van een buur
man om V., die wonder boven wonder zoo
goed als geen letsel bekomen had, uit het
zwaarbeschadigde voertuig te halen, waar
op deze in een der woningen is binnenge
bracht.
Tengevolge van de botsing was de paal
geheel schuin komen te staan en function-
neerde de lichtleiding vanaf Sluiskil tot
Terneuzen niet meer.
De marechaussee van Terneuzen werd
gewaarschuwd, die onmiddellijk dr. van
Breda Vriesman verwittigde. Deze spoedde
zich onverwijld naar de plaats waar het
ongeval was geschied en verleende aldaar
de eerste hulp. Begrijpelijkerwijs was V.
ten zeerste onder den indruk van het ge
beurde. Hij mag echter van geluk spreken,
dat de paal als schokbreker heeft dienst
gedaan, daar hij anders onherroepelijk in
het kanaal was gereden, waardoor zijn kans
op redding wel tot niets gereduceerd zou
zijn.
De zwaar beschadigde auto is met een
kraanwagen naar Terneuzen vervoerd, ter
wijl V. met een particuliere auto naar een
hotel hier ter stede is vervoerd.