1000 500 300 25 DONDERDAG 7 MAART EERSTE BLAD rvo. s& 73e Jaargang 1935 öifgavs: Firma F. VJW BE VELDE Jr., Walstras! 58-60, Vliss ngen. ïelel. 10 Postrekening 66287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag on algemeen erkende Christelijke Feestdagen Flitsen Autobussen en Spoorweg-politiek. STADS- EN PRQVlNCIENIEimS KLMBERG'S VLI8SINGSCHE COURANT ABONNEMENT SPR1|S: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Ouitschland en Frankiijk f3.40. Voor de overige landen bij wexel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels fl.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct. Iedere regel meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels f 1.alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim. gulden bij verlies van een wijsvinger. gulden bij verlies van een anderen vinger. AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR FUBL1CITEITSWAARDE, INGEST W D DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 2 bladen Al enkele malen hebben wij de gelegen heid gehad om onze meening te zeggen omtrent het probleem der autobussen, die in toenemende mate passagiers vervoeren tegen een belangrijk lager tarief dan de spoorwegen. Deze autobussen worden nu door de oude wetgeving op de spoorwegen in bun werkzaamheid belemmerd en de ver- keersautoriteiten laten geen moeite onge daan om aan die bussendienst een einde te maken. Men houdt ze aan, men dwingt de inzittenden uit te stappen om maar te zien hoe ze op de plaats van bestemming zullen aanlanden (gelukkig controleert men in be paalde centra of bij den ingang van de grootere steden, waardoor gemakkelijk ver dere vervoermiddelen kunnen worden ge vonden). Op die wijze wil men zoowel de busondernemers beletten hun bedrijf uit t«| oefenen als de passagiers den schrik aan te jagen, zoodat zij zich meer en meer van het busverkeer zullen afwenden. Wij hebben op het onjuiste van deze geste gewezen. Want de busondernemers vervoe ren de menschen tegen een zeer laag tarief en zij komen daarbij uit, anders zouden zij niet als paddestoelen uit den grond verrij zen. Zij betalen hun wegenbelasting en z\j ryden met prima materiaal, teneinde de waardeering van het publiek te winnen. Mochten de ondernemers de eischen van veiligheid en comfort uit het oog verliezen, dan zal zoowel het publiek zich van hen af wenden als de Staat optreden uit het oog punt van veiligheid. Economisch is er dus niets tegen het autobusvervoer te zeggen. Integendeel, alles wijst er voor. De regeering heeft haar aanpassingspolitiek ingevoerd loonen, sa larissen worden besnoeid, werkloosonder steuningen verminderd, belastingen ver hoogd, terwijl de staats- en andere publiek rechtelijke diensten nagenoeg geen lagere tarieven noteeren. Hoe kan iemand, die sterk in zijn inkomen geknot is de hooge spoortarieven blijven betalen De bussen voorzien daarin zij geen service, die bin nen het bereik van de verarmde massa ligt. Van geachte zijde heeft men mij willen wijzen op het onjuiste in mijn redeneering. Men heeft mij een brochure toegezonden A.T.O. en Van Gend en Loos van de hand van mr. W. J. de Graaff, overdruk tijd schrift voor het spoor- en tramwegwezen in Nederland en Indië, achtste jaargang, No. 2 en 3 en men verzocht mij deze brochure aandachtig te lezen in de hoop, dat ik mijn oordeel zou herzien. Ik heb het belangrijke werkje nageplo zen. Wij zgn in onze meening niet verzwakt, eerder versterkt. In genoemde brochure wordt helder en klaar uiteengezet, hoe de Nederlandsche Spoorwegen geleidelijk een efficient bedrijf hebben opgericht met be hulp van de autonome Algemeene Trans port Onderneming (de A.T.O.) waarin de bedrijfsleiding der Nederlandsche Spoorwe gen overweegt en waarvan alle aandeelen in het bezit zijn van zoowel de Staatsspoor als van de Holl. IJzeren Spoorweg Maat schappij en van de N.V. Expeditie Onder neming van Gend en Loos, welke N.V. in de A.T.O. werd opgenomen. Deze vervoers- trust, commercieel opgezet, centraliseert zich om de Nederlandsche Spoorwegen, welke laatsten (de S.S. en de H.IJ.S.M.) hun tekorten uit de schatkist dekken. De Berner Conventie verbiedt den spooiwegen om op te treden als expediteur teneinde toch een commercieele vervoerstrust te kunnen creëeren zonder juridisch in conflict met die Berner conventie te komen, zocht men bovengenoemde constructie, die prac- tisch wel de Berner Conventie geweld aan doet Na de fusie zegt de brochure werd de besteldienstbemoeiïng van belde maatschappijen aan deze firma opgedra gen de plaatseltjke contrac ten werden opgezegd en konden een nieuw contract voortaan slechts bekomen b^J Van Gend en Loos. (Wij spatieeren). De nieuwe vervoerstrust heeft dus niets ongedaan gelaten ofti de particu liere vervoerders er uit te werken het geheele boekje staat hiervan vol en is het dan onbillijk, dat dezelfde particuliere ondernemers, nu het getij hun mede is, van hun kant de N.S.-vervoertrust heftig be- concurreeren. Het zou ons te ver voeren om alle feiten in de brochure vermeld, aan te halen. Het is echter één aaneenschakeling van felle concurrentie-methoden tegen degenen, die zich destijds ook op het vervoersgebied hebben begeven. Men heeft getracht een efficient geheel te verkrijgen van spoor, tram, locomotor en, aut.o, men heeft het verkeer afgetapt van de plaatsen, clie niet aan den spoorlijn gelegen zijn en op deze wijze werden ook vervangen die spoor- en tramtrajecten, welke niet meer rendabel blijken en beperkt of opgeheven worden. Dit is hét goede recht van de N.S.maar zij mag de billijke concurrentie van anderen niet trachten te beletten door gebruik van macht, die met de economische verhoudin gen niets te maken heeft. Zij geniet al be taling van de tekorten ten laste van den Staat, dus van de gemeenschap. Mag zij nog verder gebruik maken van politioneele bevoegdheden, teneinde eerlijke vervoerders het brood uit den mond te nemen, gelijk zij destijds zelfs gedaan heeft. Neen, de bro chure versterkt de aanklacht, die men te gen de geste der N.S. aanheft. Koningin Moeder-Herdenkingsfonds. Voor de collecte welke Zaterdag a.s. voor het Koningin Moeder-Herdenkingsfonds zal worden gehouden, kunnen zij, die aan de collecte willen deelnemen, zich morgen nog aanmelden bij den voorzitter van het comité, notaris Paap, Droogdok. Om de geheele stad te kunnen bewerken, i3 een groot aantal collectanten noodig, en rekent het comité op zoodanige medewer king, dat de collecte het gewenschte resul taat zal opleveren. Het sympathieke doel van het Koningin Moeder-Herdenkingsfonds zal toch wel al geheel instemming vinden. Dit menschlievend werk dient zoo krach tig mogelijk gesteund te worden. De Nutsspaarbank. In de Nutsspaarbank alhier werd in 1934 ingelegd 1.426.676.19 tegen in 1933 een bedrag van. 1.427.680.45 terugbetaald werd resp. 1.333.530.47 en 1.336.584.46 het saldo tegoed aan inleggers verschuldigd was resp. 2.328.495.82 en 2.167.673.46 het gemiddeld saldo tegoed per inlegger be droeg 321.70 en 309.05. Het bed2-ag der rente gekweekt uit de be legging bedroeg in 1934 113.257.45 en in 1933 105.786.91. Het bespaard bedrag op de scholen be droeg m 1934 1421.29, in 1933 1697.59 met spaarbusjes resp. 8025.07 en 8384.59 en met spaarzegels resp. 1421.29 en 1697.59. Het aantal nieuw uitgegeven boekjes be- 7238, tegen 7014 in 1933. Het totaal inlagen resp. 10.734 en 10.216 en terugbetalingen resp. 6544 en 6642. Het aantal niéuw uitggeven boekjes be droeg resp. 577 en 450 en geheel afbetaalde boekjes resp 353 en 431. Een ernstig verkeersongeluk nabij het vliegveld. Hedenmorgen omstreeks kwart voor ne gen heeft op den weg tusschen Souburg en de Keersluis, ter hoogte van het vliegveld, een ernstig verkeersongeluk plaats gehad. Een vrachtauto slipte door de gladheid van den weg juist toen de elec trische tram aan kwam. De auto kon niet meer uitwijken en werd door de tram aangereden en omver geworpen. Op den auto bevonden zich de sleeper A. M., wonende alhier en zijn knecht V. Deze kwamen onder den gekantelden auto terecht. Met vereende krachten van het tramwegpersoneel en van de trampas sagiers, wist men den auto zoover overeind te krijgen, dat de slachtoffers van dit ver keersongeluk bevrijd konden worden. Van het station der K.L.M. was intus- schen onmiddellijk naar Souburg telefonisch om geneeskundige hulp verzocht. Dr. Huijsman verleende de eerste hulp, terwjjl ook spoedig de ziekenauto van „Bethesda" te Vlissingen ter plaatse was, waarmede de slachtoffers, waarvan de slee persknecht V. ernstig aan het hoofd was verwond, naar dit ziekenhuis werden ver voerd. De motorwagen van de tram was door de botsing uit de rails geloopen, waardoor de tramdienst vertraging ondervond. De passagiers in beide richtingen moesten daar tijdelijk overstappen. De aanrijding heeft plaats gehad op het grondgebied der gemeente Souburg en stelt de politie aldaar een nader onderzoek in naar de oorzaak van dit verkeersongeluk. De wagenbestuurder, die toen hy de aan rijding zag aankomen, dadelijk electrisch remde, bekwam geen letsel. Ook de passa giers bleven ongedeerd, omdat de motorwa gen, doordat hij uit de rails vloog, dadelijk stilstond en alleen een hevige schok werd waargenomen. Nader vernemen wij nog De vrachtauto werd bestuurd door den heer A. Minderhout. Deze bekwam ernstige snijwonden aan beenen, armen en aan het hoofd. Zijn knecht, die naast hem zat, J. Vermeulen, heeft geruimen tijd met de horst bekneld gezeten,-waardoor ook zijn overbrenging naar het ziekenhuis noodzake lijk was. Ongeveer kwart voor elf was de tram, die ernstig beschadigd bleek, weer in de rails teruggebracht. De vrachtauto is geheel vernield. Het nieuws van den dag in beeld. Foto's in onze Tijdinghal. Eenigc opnamen van de officieele proef tocht van het nieuwe motorschip „Rapana" van de Kon. Shell, gebouwd op de wei*f Wilton te Schiedam. Tengevolge van een defect aan de rails op de spoorbrug bij den Moerdijk, moesten Dinsdagmorgen de rei zigers voor het Zuiden uitstappen en hun reis over water per pont maken. Een viertal opnamen van de Carna valsoptocht te Bergen op Zoom. Het groote dok van de werf Wilton te Rotter dam is naar Schiedam gesleept. Brand der Ned. Herv. Kerk te Leerbroek. Zij is op een na de oudste kerk van ons land en werd in 1040 gebouwd. De opbouw van de Nationale Watersport-tentoonstelling te Amsterdam. Eerste steenlegging voor een nieuwe bewaarschool te Hilligersberg. MIDDELBURG Jubileum burgemeester Fernhout. Te Kampen heeft zich e'en comité ge vormd; dat zal samenwerken met het te Middelburg gevormde comité, om burge meester M. Fernhout te Middelburg op 3 Mei te huldigen, ter gelegenheid van zijn 25-jarig jubileum als burgemeester. Zooals bekend is de heer Fernhout ook vele jaren burgemeester van Kampen ge weest. Volkenbond en Vrede. Ondervindingen in het Saargebied. Voor de leden en geïntroduceerden van de af deeling Middelburg der vereeniging voor Volkenbond en Vrede hield gister middag de heer Ch. J. C. van der Mandere, algemeen secretaris der vereeniging, een causerie over zijn ondervindingen in het Saargebied. Na een woord van welkom van den af delingsvoorzitter, mr. J. F. van Deinse, heeft de heer Van der Mandere eerst een historisch overzicht gegeven van de waar de, die het Saargebied steeds voor de Euro- peesche vrede heeft gehad, hoe het afwis selend door de eeuwen heer bg Duitschland of bij Frankrijk behoorde en hoe het na den wereldoorlog gedurende 15 jaar onder de Volkenbondscommissie heeft gestaan. Een fout is het geweest, dat de eerste jaren de voorzitter der commissie een Franschman is geweest. Spr. stond geruimen t\jd stil bg het ka rakter van het land. Saarbrücken met zgn fabrieken, die de in het dal liggende plaats tot een onaangename verblijfplaats maken, waartegenover staat, dat men in de omge ving prachtige bosschen heeft. Daarop zijn de Saarlanders trotschalleen het gaat zooals met de Hagenaars, zij komen er niet en als men er wandelt, komt men er alleen en dan nog zelden andere vreemdelingen tegen. Komende tot de voorbereiding van de volksstemming, waaraan spr. medewerkte, toonde de heer Van der Mandere aan, hoe veel kracht er van de internationale com missie uitging op de burgemeesters, o.a. in verband met het publiceeren van de voor lopige lgsten van stemgerechtigden, dus van hen, die minstens 20 jaar waren en reeds in Augustus 1914 in het Saarland woonden, of vertrokken zijnde, er toen woonden. Spr. gaf een duidelijke uiteenzetting van den stemmingsdag zelve. De reden van angst over het niet geheim zgn der stem ming, is wel ten deele te begrijpen, als men weet, dat even over de grens iemand was aangewezen, dat hg verleden jaar „neen" zou hebben gestemd, en dat autoriteiten er aan te pas kwamen om te verklaren, dat de man zich voor Hitler had verklaard. Hoe bang sommigen waren dat verbod om aan de stemming deel te nemen zou komen tegen iemand, die zich in het stemlokaal niet absoluut neutraal hield, gaf spr. een voorbeeld van een vrouw, die de handen van haar man op diens rug vasthield, tot bij de tafel van het stembureau. Maar ook wees spr. er op, dat de stilte en rust mede veroorzaakt is door de over tuiging van velen, dat het ging om een ernstige zaak. Bij de opening en telling der stembil jetten, waren personen uit het publiek met binocles gewapend en dit was oorzaak, dat zij vrij gemakkelijk konden vaststellen dat het Duitsche front een groote meerderheid had. Betreffende de maatregelen ter bewa king van de orde en het aanwezig zijn van Volkenbondstroepen, zeide spr., dat men zich eens af moet vragen wat er gebeurd zou zgn, als die er niet waren geweest. Spr. kon tot zijn genoegen constateeren, dat de Nederlandsche mariniers een uitstekend figuur hebben geslagen, en dit zeker ook toen zij in den nacht van Zondag op Maan dag van uit hun kreis, die zoowel door Duitschland als door Frankrijk begrensd werd, zonder incidenten, zonder per onge luk de grens te passeeren, de bussen naar Saarbrücken brachten. Ten slotte wees spr. er op, dat de Vol kenbond bij dit werk zijn recht van bestaan toch zeker wel heeft bewezen. Men moet het verwachten, dat de hond in enkele tien tallen jaren een toestand van eeuwen ver betert, maar men moet zich wel afvragen wat er gebeurd zou zijn als de Volkenbond de regelingen niet had getroffen en óf Duitschland óf Frankrgk tijdens de volks stemming de leiding had gehad. Spr. hoopt dat zrj, die altijd buiten de vereeniging bleven, omdat zg eerst daden van den Volkenbond wilden zien, nu tot an dere gedachten zijn gekomen. De voorzitter bracht dank aan den heer Van der Mandere voor zgn duidelijke cause rie, wat de aanwezigen reeds door applaus hadden gedaan. Schoolmuseum. De algemeene jaarvergadering van het schoolmuseum Middelburg zal gehouden worden op Woensdag 22 Mei te Middelburg. In de morgenvergadering zullen de huis houdelijke zaken worden behandeld. In de middagvergadering zal de heer J. C. Mol van Haarlem een vertooning geven van de film „Wonderen der Natuur" met begelei dende voordracht. Deze film bedoelt voor beelden te geven van de toepassing van het levende lichtbeeld voor natuurstudie en na tuuronderzoek. OOST- EN WEST-SOUBURG Loop der bevolking. Over de maand Februari 1935. Ingekomen: C. Mulder en gezin, van Vlissingen 'haar Dijkstraat 25 D. Roelse, van Koudekerke naar Nieuwe Vliss. weg 359 H. Huisson en gezin, van Vlis singen naar Vlissingsche straat 134 M. J. M. Fokken en gezin, van Arnhem naar Ka naalstraat 87 H. J. Dammers, van Vlis singen naar Spoorstraat 30 G. J. van Leij- den en gezin, van Vlissingen naar Nieuw- straat 19. Vertrokken: N. Bimmel, van Nieu we Vliss. weg 33 naar Domburg N. P. Baljé, van Nieuwe Vliss. weg 3 naar Bergen op Zoom J. den Engelsman en gezin, van Nieuwstraat 3 naar Middelburg J. Schoon- aard, van Noordstraat 1 naar Rotterdam L. J. Robbé en gezin, van Oranjeplein 39 naar Ned.-Indië D, Polderman, van Mid- delburgschestraat 44 naar Den Haag. Gevonden voorwerpen. Hoed (van tram gewaaid) bg A. Meijer, PaspoortstraatHuissleutel bij Verhage, Spoorstraat 14 Belastingplaatje bij Lands heer, Tuinstraat 12 Belastingplaatje bg „De Broederband", PaspoortstraatHoed bij Kloeg, N. Vliss. weg 173 Kinderhand schoen bij Van Soelen, Buteuxstraat 40 Portemonnaie met inhoud bg Krijger, Be- ciusstraat 12 Portemonnaie met inhoud bij Westerbeke. Tuinstraat 14 Belasting plaatje bij Faasse, Dijkstraat 1 Belasting plaatje bij Van de Vrede, Voorstraat 10. KOUDEKERKE Gemeenteraad. Vergadering van den gemeenteraad op Maandag 11 Maart 1935, des nam. 2 uur. Te behandelen punten 1. Notulen. 2. Ingekomen stukken. 3. Voorstel van Burg. en Weth. tot aan leg van een verharden weg in de duinen, aansluitende aan den Dishoekschen Keiweg, tot het aangaan van een geldleening in ver band hiermede en tot afwijzende beschik king op het adres van J. J. v. d. Berge te Biggekerke. 4. Idem om het bouwrijp maken der gron den, nabg „Zwanenburg" gelegen, voorloo- pig uit te stellen. 5. Idem om opnieuw vast te stellen de Onze Opruiming wordt "ff. nog tot en met aanst. Zaterdag voortgezet. Profiteert nog van onze buitengewone koopjes. SCHQEWflflAGAZIJN WALSTRA AT 50 verordening tot afwijking van bepalingen der Winkelsluitingswet, voor de gemeente Koudekerke. 6. Idem tot herbenoeming van de leden der schattingscommissie wegens periodieke aftreding op 1 Mei 1935. Aftredend zijn J. A. Contant, A. J. Stoppels, A. de Lange en J. L. Dregmans. 7. Idem om ten behoeve van den gemeen tegeneesheer het besluit tot toepassing van een korting op de jaarwedden niet uit te voeren. 8. Idem tot beschikbaarstelling van een bedrag van 25 per jaar uit de gemeente kas, als gratificatie voor den volontair ter secretarie. 9. Idem tot vaststelling van een voor schot op de gemeentelijke vergoeding als bedoeld in art. 101 der Lager Onderwijswet 1920 voor 1935. 10. Idem tot vaststelling van het kohier hondenbelasting voor 1935. 11. Idem tot wijziging van de gemeente- begrooting dienst 1934 en 1935. 12. Idem tot vaststelling van den pen sioensgrondslag van den gemeenteveld wachter A. Hitzert op 1600, ingaande 1 Januari 1935. Benoemd tot Rijksaccountant. Tot Rijksaccountant te 's-Gravenhage 13 met 1 April a.s. benoemd de heer A. Mos, alhier. WATERLANDKERKJE Ontslag gevraagd als burgemeester. De heer A. E. Hendrikse, burgemeester der gemeente Waterlandkerkje, heeft we gens het bereiken van den pensioengerech tigden leeftijd, tegen 15 Maart a.s. eervol ontslag als zoodanig aangevraagd. TERNEUZEN Nog goed afgeloopen. In den nacht van Dinsdag op Woensdag kwam uit de richting Sas van Gent een luxe auto, bestuurd door den heer A. Ver daasdonk, vertegenwoordiger der Presto Fabriek. Tusschen Sluiskil en Terneuzen, ter hoogte van de z.g. „Zeven huisjes" ge komen, reed hij met volle vaart tegen een aldaar aan de kanaalzijde staande paal van het electrische lichtnet. De auto botste terug, kantelde om en bleef op den weg liggen. Een der bewoners van den kanaal- weg werd door den klap wakker en spoed de zich naar buiten. Hij slaagde erin met behulp van een buur man om V., die wonder boven wonder zoo goed als geen letsel bekomen had, uit het zwaarbeschadigde voertuig te halen, waar op deze in een der woningen is binnenge bracht. Tengevolge van de botsing was de paal geheel schuin komen te staan en function- neerde de lichtleiding vanaf Sluiskil tot Terneuzen niet meer. De marechaussee van Terneuzen werd gewaarschuwd, die onmiddellijk dr. van Breda Vriesman verwittigde. Deze spoedde zich onverwijld naar de plaats waar het ongeval was geschied en verleende aldaar de eerste hulp. Begrijpelijkerwijs was V. ten zeerste onder den indruk van het ge beurde. Hij mag echter van geluk spreken, dat de paal als schokbreker heeft dienst gedaan, daar hij anders onherroepelijk in het kanaal was gereden, waardoor zijn kans op redding wel tot niets gereduceerd zou zijn. De zwaar beschadigde auto is met een kraanwagen naar Terneuzen vervoerd, ter wijl V. met een particuliere auto naar een hotel hier ter stede is vervoerd.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1935 | | pagina 1