500 3Q0 25 No. SO 73e Jaargang 1935 DONDERDAG UitgaveItrma F. VAN DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vliss ngen. Telef. 10 Postrekening E6287 28 FEBRUARI Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen EERSTE BLAD Scheepvaart, vliegverkeer en luchtschepen. STADS- EN PR0VINCIEN1EUWS ELECTR1SCH KOKEN ZWANEN BERG'S LEVERKAAS ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland en Frankiijk f 3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. COURANT ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels f 1.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct Iedere regel meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels f 1.alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ohgelukken voor: gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij door een ongeluk. dood gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim. gulden bij verlies van een wijsvinger. gulden bij verlies van een anderen vinger. AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITE1TSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 2 bladen Flitsen De strijd der belangen op verkeersgebied belooft uitermate belangrijk te worden. Te land vechten de auto, de spoorwegen en de waterverbindingen met elkaar en wij kun nen helaas niet zeggen, dat die strijd op loyale wijze wordt uitgevochten. De auto betaalt zware belastingenhet wegver keer zal door den versnelden bruggenbouw nog verder worden belast, terwijl de spoor wegen gebruik maken van een oud wetje om het moderne verkeer zooveel mogelijk in een hoek te dringen. De spoorweg-ta rieven houden geen rekening met de ver- voersintensiteit op een bepaald traject alle kosten, ook van de zwaar verliezende lijnen drukken op het algemeen tarief en in stede van ook het spoorwegverkeer volko men te moderniseeren (en desnoods de niet rendeerende verbindingen aan het particu liere busverkeer over te laten, indien de spoorwegen geen eigen busdiensten willen instellen) wentelt men de lasten van het fossiel geworden deel op alle reizigers af. En wanneer de particuliere ondernemingen voor de helft of een derde van het spoor- tarief reizigers vervoeren, (endaardoor gehoor geven aan de herhaalde eischen van den minister-president om naar een lager levensniveau - af te dalen) dan wor den bussen aangehouden, dan worden de passages genoodzaakt uit te stappen en bun eigen weg te zoeken, terwijl de bus exploitanten voor den rechter worden ge daagd De toch al geringe sympathie van het railverkeer wordt hierdoor opnieuw geringer en als men het eenigszins kan doen schaft men zich een auto aan. De concurrentie in de lucht wordt intern loyaler gevoerd. Hier te lande, heeft de K.L.M. zich een vooraanstaande plaats ver overd in Indië exploiteert en exploreert de K.N.I.L.M., terwijl verschillende scheep vaartmaatschappijen het initiatief genomen hebben om het verkeer per luchtschepen te bestudeeren. Men overweegtdiensten van Europa naar Amerika en van Amerika via Europa naar het Verre Oosten. Het is goed gezien van de stoomvaartmaatschappijen om het scheepvaart- en het luchtverkeer zooveel mogelijk te co-ordineeren en alhoe wel het vermoedelijk aangenamer was ge weest, indien een band zou zijn gelegd tus- schen de Nederlandsche Scheepvaart en de K.L.M. is het huidige initiatief toch toe te juichen. Vermoedelijk zal tenslotte toch de K.L.M. bij een verkeerscombinatie worden gevoegd. Dit zal vermoedelijk te meer kans van slagen hebben, nu de Kon. Paketvaart- Maatschappij overweegt om een belangen- combinatie met de K.N.I.L.M. te sluiten (wij willen het voorloopig neutraal uit drukken, want de telegrammen melden ae mogelijkheid, op overname van de K.N.I.L. M. door de K.P.M.) Het is typeerend, dat een zich ontwikke lend vliegverkeer geen invloed op de groot te der schepen zal hebben. Tenminste de groote leiders van de wereldscheepvaart hebben onlangs betoogd, dat het super schip, dus van 70.000 en meer tonnen drin gend noodzakelijk is. Hoe moeilijker het voor de kleinere en financieel zwakker staande scheepvaartmaatschappijen is om zich te handhaven, hoe meer de groote maatschappijen behoefte hebben aan enorme schepen om het verkeer te kunnen blijven bedienen. De kleinere worden uitge schakeld, de grootere worden betrekkelijk monopolie-houders en daarvoor is het effi ciënte schip dringend noodzakelijk. Men lieeft uitgemaakt, dat de 70.000 ton (en grooter) schepen het meest efficient kun nen worden genoemd. De kleinere maatschappijen zullen zich dus op het vliegverkeer toeleggen. Doch deze zijn daarvoor niet alle geeigend. De Nederlandsche scheepvaartmaatschappijen daarentegen hebben alles mede om zich geleidelijk tot de luchtvaart te gaan bepa len en daarbij bepaalde typen vracht-mail- schepen in de vaart te houden, typen, die onder alle omstandigheden loonend zullen kunnen blijven varen. Hierdoor zou de scheepsbouw eeniger- mate in den druk kunnen komen. Want de super-liners zullen met subsidies door de betreffende landen worden gebouwd en men zal nimmer gedoogen, dat deze aan andere landen zullen worden gegeven. Gelukkig hebben onze scheepsbouwers een behoorlij ken overgangstijd voor zich. Ten eerste blij ven onze scheepvaartmaatschappijen in de markt, zij het ook voor relatief kleinere types. Ten tweede moet Rusland een scheepsbouw-programma hebben opge maakt, dat ook aan ons voor jaren werk zou kunnen verschaffen, tenminste indien wij met de Sovjets tot overeenstemming over de voorwaarden en de contra-presta ties zullen kunnen komen. En ten derde de crisis heeft de scheepsbouw al op ander gebied gebracht. De scheepswerven hebben zich op allerlei andere werkzaamheden in gesteld en in die richting zal moeten wor den doorgegaan. Het is echter een vraag, of wij t.z.t. tot een vliegtuigindustrie zul len kunnen komen. De vooruitzichten hier voor zijn niet zoo gunstig. Het is opmerke lijk bijv. dat wij ook nimmer geslaagd zijn in het vormen van een efficiente auto-in dustrie, niettegenstaande Indië een groot afzetgebied voor auto's zou kunnen wor den. N.V. Haven van Vlissïngen. De N.V. Haven van Vlissingen heeft een keurige reclame uitgegeven. Deze is in 5 kleuren gedrukt en geeft in de eerste plaats de verbindingen in Europa met onze haven aan. Enkele foto's stellen de haven aan schouwelijk voor. De plattegrond van öe haven van Vlissingen, waarvan wij onlangs reeds een beschrijving gaven, komt mede in dit reclame-boekje voor. Een afzonderlijke vermelding verdient de symbolische afbeelding van de scheeps- typen, welke in den loop der tijden de ha ven van Vlissingen binnenliepen. Deze reproductie is bijzonder smaakvol uitgevoerd. De ontwerper, de heer Wim Abeleven en de drukker, de firma F. van de Velde Jr., hebben met deze uitgave 'n reclame-boekje vervaardigd dat in alle opzichten keurig en smaakvol is uitgevoerd en waarmede öe N.V. Haven van Vlissingen wel succes zal hebben. Het aantal kiezers. Volgens de vastgestelde kiezerslijst be draagt het aantal kiezers alhier voor de Tweede Kamer 12.330, Provinciale Staten 11.991 en voor den gemeenteraad 11.814. Vereeniging tot Bevordering der Belangen van Slechthoorenden. De belangstelling voor bovengenoemde vereeniging neemt steeds toe. Dit bleek ook gisteravond, toen de maandelijksche samen komst gehouden werd de bovenzaal van den heer Moeliker was geheel gevuld met aanwezigen. De voorzitster, mej. Kamp, heette allen welkom, inzonderheid den heer M. Vente- vogel, directeur van de Accordeonvereeni- ging, die met zijn staf medewerking voor dezen avond hadden toegezegd. Dat deze vereeniging geen onbekende is, blijkt uit de groote opkomst. Voordat de gewone liplees- le3 gehouden werd, deelde de voorzitster mede, dat de heer Verhage, 10 jaar geleden tot penningmeester benoemd werd. Al dien tijd heeft de heer Verhage onze vereeniging met de grootste toewijding gediend en de belangen der afdeeling Vlissingen behar tigd. Als bewijs van waardeering werd den heer Verhage namens de afdeeling dank ge bracht voor z(jn werk, en werd hem een zil veren vulpotlood aangeboden, met den wensch dat hij nog lang deze functie mag waarnemen. Hierop dankte de heer Verhage met welgekozen woorden voor de groote verrassing. Onmiddellijk hierop zetten de muzikanten het „Lang zal hij leven" in, een bijzonder aardige attentie. Het concert nam nu een aanvang en kregen we een 9-taï mooie nummers te hooren. Dat allen geno ten, bleek uit de opgewekte stemming die er heerschte. Vooral de potpourri van „oude bekende wijsjes" viel zeer in den smaak. Tot slot speelde de Accordeonvereeniging het Wilhelmus, wat spontaan werd meegezon gen. Mej. Kamp dankte den heer Ventevo- gel en de muzikanten hartelijk voor den prettigen en genotvollen avond ons bereid en sprak den wensch uit, dat we in de toe komst nog eens op hun vriendelijke mede werking mogen rekenen, Ontspanning aan werkZoozen. Hoewel weinig ruchtbaarheid gevend aan haar omvangrijken arbeid, gaat het werk, dat de commissie voor Ontspanning aan werkloozen (uitgaande van de Chr. Ver. voor Jonge Mannen en van den Chr. Bestu renbond) beoogt, gestadig voort. Niet al leen, dat het gebouw Noordstraat 34, den werkloozen reeds zoo goed bekend, dag in, dag uit voor tientallen, desnoods voor hon derdtallen openstaat, maar ook tracht zij aan de geestelijke en cultureele ontwikke ling der Vlissingsche werkloozen mede te werken. Met dit doel voor oogen, gaf zij Dinsdag middag in het Alhambra-theater een licht beelden-voorstelling over het werk, dat in Indië wordt gedaan om het lijden der me- laatschen zooveel als maar eenigszins mo gelijk is, te verzachten. Een en ander werd ingeleid en toegelicht door den heer Hem- mers, geestelijk en cultureel verzorger in de rijkswerkverschaffingskampen in Gelder land en Noord-Brabant. Genoemde heer bracht vele jaren in Indië door en heeft het opofferende en levensgevaarlijke werk m een melaatschendorp van nabij meege maakt. Toen wij gezien hadden hoe het vroeger was en hoe het thans is gehoord hadden van de ellende en verschrikkelijke pijn, welke de ongeneeslijke zieken moeten medemaken alvorens de dood zijn ontfer mende hand over hen uitstrekt, waren wij en met ons de ruim 300 bezoekers, diep ontroerd. O, moge de tijd eenmaal komen, dat de immer voortschrijdende wetenschap ook tegen deze, in haar uitingen zulk een afschuwelijke ziekte, een middel ontdekt. BEZOEKT DE DEMONSTRATIE op Vrijdag 1 Maart, half drie. Toonzaal Koningsweg 45 N.V. P.Z.E.M. In zijn openingswoord wees de heer S. Roose, voorzitter van de ontspanningscom- sie, op de medewerking welke ook de Vlis singsche middenstanders aan het ontspan ningswerk verleenen en dankbaar memo reerde hij, dat aan den lO.OOOsten. bezoeker van 't ontspanhingslokaal, behalve de her innering, welke hij van de commissie ont ving, door het schoenenmagazijn Labruijère gratis een paar schoenen was aangeboden. Aan het slot bracht de voorzitter dank aan de Firma Smits en aan den heer Hem- mers voor de belanglooze medewerking, waardoor de commissie weer op een goed geslaagden middag- kan terugzien. Uitvoering sportafdeeling C.K.W.O. Concertgebouw. Zooals gewoonlijk trok de sportavond der C.K.W.O. gisteravond weer zeer groote be langstelling. De groote zaal was geheel bezet, zooals dit ook hedenavond weer het geval zal zijn. De algemeene voorzitter der C.K.W.O, de heer J. Marijs, opende dezen eersten avond op de gebruikelijke wijze, zijn blijdschap er over uitsprekend dat ook in Christelijken kring hier ter stede zooveel voor dezen tak van sport wordt gevoeld. Vooral ook voor den Christen mag gelden een gezonde geest in een gezond lichaam. Spreker gaf daarna de leiding over aan den voorzitter der sportafdeeling, den heer C. de Zwart. Nadat alle leden en adspirantleden door de zaal naar het podium waren gemar cheerd, vond de voorstelling der sportafdee ling plaats en werd door de trommelslagers hulde gebracht aan de vlag der C.K.W.O. Het orkestje, onder leiding van mej. Wil ly Westland, bracht daarna het Wilhelmus ten gehoore, door alle aanwezigen staande aangehoord. De heer De Zwart wees er vervolgens op, dat deze avond een bijzonder karakter draagt, daar de. sportafdeeling haar 5-jarig bestaan, dus haar eerste lustrum herdenkt. In 1930 begonnen wij met 13 kinderen, on der leiding van den heer G. A. de Rijke, die de fundatie heeft gelegd. In den loop dezer 5 jaren is de afdeeling gestaag gegroeid en telt thans 143 leden en adspirant-leden, onder den algemeenen leider den heer L. J. Jansen en de leiders den heer J. Hekhuis en mej. Roelse. Spreker drong er op aan, dat de ouders hun kinderen zullen doen deelnemen aan deze zoo nuttige sport, en ook in de heeren- afdeeling is nog plaats, ter bewaring van de „slanke lijn". Het eerste nummer van het uitgebreide, gevarieerde programma werd uitgevoerd door de meisjes van klasse A (de kleinste adspirantjes), nl. „Zandmannetje", uitbeel dend het slapen gaan der bloempjes, de komst van het krekeltje, dat alleen in het veld is, hoe het zandmannetje allen in slaap maakt en de kinderen weer ontwaken. Di; lieve nummertje viel zeer in den smaak de costuumpjes waren .beelderig. Van de jongens klasse A volgde thans „In 't Bosch", waar we de kabouterjes in het bosch aan 't kampeeren zagen rond het houtvuur. Uit de geheimzinnige donkerheid van het bosch klonk zachte muziek, het welk met de lichtende lantaarns der kabou tertjes niet naliet indruk te maken. Hierna volgden twee mooie nummers, nl. „Réveil du Prmtemps" van Chr. J. Mazure, voor de meisjes klasse C en „Lintenrei" voor meisjes klasse B. Vooral de gouden regen val in het laatste nummer wekte algemeen bewondering. Door de mooie belichting op deze groepen kwamen deze nummers zeer goed tot hun recht. De lange-staafoefeningen door jong'ens klasse B werden zeer correct uitgevoerd. De „Tyrolerrei" door meisjes klasse D werd uitgevoerd in Tyrolercostuum, en we waanden ons verplaatst in dit schoone land, vooral toen een inheemsche volksdans uit gevoerd werd. Het laatste nummer voor de pauze werd gegeven door leden der dames-afdeeling, nl. „Seria ioca" (ernst en luim), hetwelk rhyth- misch zoowel als muzikaal uitstekend ver tolkt werd. Na de pauze gaven de afdeeling dames lantaarn-oefeningen (silhouette) en rhyth- mische oefeningen, de meisjes klasse C brug-oefeningen, en de jongens klasse C vrije oefeningen en brug, de meisjes klasse D staaf-oefeningen, terwijl het programma besloten werd met paardspringen door de afdeeling dames. Vooral bij de meer practische nummers konden wij ons weer overtuigen van het groote gehalte goede krachten, welke de sportafdeeling in de hoogste klassen bezit. Vooral bij de brug-oefeningen en paard springen werden mooie staaltjes van kun nen gegeven. Onder leiding van den heer Jansert en zijn helpers blijkt in het afgeloopen jaar flink geoefend te zijn en, behoudens een enkel klein „ongelukje" door de uitvoeren den, valt vooral onder de jongeren, een goede vooruitgang te constateeren. De muzikale begeleiding was bij méj. Westland en den heer G. Laeyendecker in zeer goede handen, tenvijl de pauzes tus- schen de nummers muzikaal werden gevuld door een klein, doch zich uitstekend van zijn taak kwijtend strijkje. Het publiek toonde zich blijkens het gul applaus zeer voldaan over het gebodene. Christ. Zangvereeniging „Hosanna". De Christ, zangvereeniging „Hosanna", directeur de heer J. W. Bommeljé, geeft Dinsdag 12 Maart, des avonds 8 uur, een uitvoering in Grand Hotel Britannia. Het programma vermeldt vóór de pauze drie liederen en na de pauze 11 liederen van kleineren omvang. Directeur zangvereeniging „Looft den Heer". De heer B. J. ten Cate, organist alhier, die tijdelijk is belast geweest met de leiding van de Chr. zangvereeniging „Looft den Heer", heeft voor deze functie bedankt. Blijkens een advertentie in dit blad wor den sollicitanten voof dirigent opgeroepen. Een droevige plechtigheid. De Vlissingsche Reddingsbrigade heeft een groot verlies geleden door het plotse ling overlijden van haar instructrice, mevr. M. M. TermeulenKampman. Gistermiddag werd mevr. Termeulen naar haar laatste rustplaats gebracht en ver zocht het bestuur van de V.R.B. ons opna me van het volgende Gistermiddag had een buitengewoon groot aantal personen het zeer ongure weer ge trotseerd en zich begeven naar de Noorder begraafplaats alhier om tegenwoordig te zijn bij het ter aarde bestellen van het stof felijk overschot van mevr. M. M. Termeu lenKampman, in leven penningmeesteres- se en instructrice der Vlissingsche Red- dings-Brigade. Bij net sterfhuis hadden vele leden van de Brigade zich opgesteld, die de lijkbaar volg den. De kist was gedekt met verscheidene kransen en bloemen, waaronder een krans van de leden der Brigade, van het bestuur, van het Scheldebeker-comité en van de Vliss. Sport- en Atlethiekvereeniging „Ma rathon". Op het kerkhof sloot het bestuur der vereeniging, een deputatie van de Mid- delburgsche Reddingsbrigade, benevens nog tal van anderen zich bij den stoet aan. Nadat de kist, die gedragen werd door de leden der Brigade, in de groeve was ge daald, trad dr. A. Staverman, voorzitter der V.R.B., naar voren. In gevoelvolle woorden schetste hij het groote verlies, dat de Brigade heeft geleden, door het overlij den van mevr. Termeulen, waarbij hij woor den van troost sprak tot man, kinderen en familie. Daarna bracht de heer W. H. Naezer, voorzitter der Middelburgsche Reddingsbri gade, namens bestuur en leden een laatsten groet aan de overledene, die hij prees om haar groote sportiviteit. Nog sprak de heer D. W. Toussaint, die i in de allereerste plaats op verzoek van den „Iets extra's" op d© boter ham. Voor huisgenoot en gast om van fe watertanden voorzitter van het Scheldebeker-comité. den burgemeester van Vlissingen, den heer C. A. van Woelderen, die door ambtsbezighe den verhinderd was aanwezig te kunnen' zijn, dank bracht voor het vele werk dat deze veel te vroeg overledene gedaan had voor het welslagen van den Scheldebeker- zwemwedstrijd. Ook namens het hoofdbe stuur van den Ned. Bond tot het Redden van Drenkelingen en de Vlissingsche Athle-. thiekvereeniging „Marathon" dankte spre ker mevr Termeulen. Het- verscheiden van deze vrouw met haar groote werkkracht lust en ijver is niet alleen voor de Brigade een groot verlies, doch voor de geheele zwemsport in Vlissingen. Ten slotte dankte de heer Toussaint na mens de familie alle aanwezigen voor de laatste eer aan de overledene bewezen. Het nieuws van den dag in beeld. Foto's in onze Tijdinghal. Officieele opening van het gebouw der R. Kath. ziekenverpleging te Hilversum. Een drietal opnamen van de Iegeroefenin- gen in West Noord-Brabant een eskadron huzaren op verkenning, een stormaanval van de blauwen en wat onze fotograaf van een schuur uit zag in het anders zoo vredi ge dorpje Bavel. De gerestaureerde kerk te Schoonhoven is gisteren in tegenwoor digheid van den minister van onderwijs en vele andere autoriteiten overgedragen. Het echtpaar Blommers te Zevenbergen (N~Br.) vierde zijn 65-jarig huwelijksfeest. Brandweerdemonstratie te Barneveld, ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan der vrijwillige brandweer. r Loet C. Bern- steijn bouwt een filmstad op het landgoed „Öosterbeek" te 's-Gravenhage. Voor de bemanning van de K XVIII een vierde zending verrassingen wordt gereedgemaakt om naar Kaapstad verzonden te worden. Een tentoonstelling van historische diara ma's te Amsterdam, vervaardigd door leer lingen van de 2e G. H.B.S. te Haarlem, on der leiding van dr. Wierenga. MIDDELBURG Het Middelburgsch Muziekkorps. Het bestuur van de Vereeniging tot in standhouding van het Middelburgsche mu ziekkorps heeft besloten in het begin van April een contribuantenconcert te geven. Tevens is besloten om niettegenstaande de nieuwe verhoudingen die zijn geschapen door het geheel stop zetten van de gemeen telijke subsidie, toch de 6 openbare muziek uitvoeringen op het Molenwater te geveu en ook de uitvoering op 31 Augustus. Natuurlijk zullen ook de Abd\j-uitvoerin- gen weer plaats hebben. Dit alles is voor dit jaar alleen mogelijk, omdat eerst de voetbalwedstrijd bij avond licht en nu enkele weken geleden de uitvoe ring in het Schuttershof ten bate van de vereeniging flinke extra bate in de kas de den vloeien en ten tweede door nog krasser ingrijpende bezuinigingsmaatregelen dan voorheen ook ten opzichte van directeur en werkende leden van het korps. Het ligt in de bedoeling den gemeente raad te verzoeken ook in de toekomst uit zijn midden een bestuurslid voor de vereeni ging aan te wijzen. Moedig optreden. Bij de Koningsbrug te Middelburg is een ongeluk gebeurd, dat nog zeer goed is afge loopen. Toen men bezig was een zolder schuit door de brug te trekken, kwam een werkman, J„ uit 1 "memuiden te vallen en geraakte in het water. De man kon niet zwemmen, doch werd gered doordat een andere werkman, A. Fijnaut, op de schuit sprong, die er in slaagde den drenkeling behouden op het droge te brengen. OOST- EN WEST-SOUBURG Christ. Nat. Werkmansbond. Ter gelegenheid van het dertig-jarig be staan der afdeeling Souburg van den Chr. Nat. Werkmansbond, werd Dinsdag jl. in de Ned. Herv. Kerk een wijdingsure gehou den, waar als sprekers optraden ds. Spyker- boer, eere-voorzitter van de afdeeling en ds. A. van Willemswaard, oud-eerevoorzitter, uit Rhenen, vroeger te Souburg. Ds. Spijkerboer opende de bijeenkomst met te laten zingen Ps. 103 1 en 3 en las voor Psalm 86. Na gebed en voorlezing van 1 Cor. 16 13, zeide spr. gemeend te hebben te moeten

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1935 | | pagina 1