500
3Q0
25
No. SO
73e Jaargang
1935
DONDERDAG
UitgaveItrma F. VAN DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vliss ngen. Telef. 10 Postrekening E6287
28 FEBRUARI
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
EERSTE BLAD
Scheepvaart, vliegverkeer en
luchtschepen.
STADS- EN PR0VINCIEN1EUWS
ELECTR1SCH KOKEN
ZWANEN BERG'S
LEVERKAAS
ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk f2.50. Voor België, Duitschland
en Frankiijk f 3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. f3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent.
COURANT
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels f 1.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct Iedere regel
meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels f 1.alles bij vooruitbetaling
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ohgelukken voor:
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij
door
een ongeluk.
dood
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim.
gulden bij verlies
van een
wijsvinger.
gulden bij verlies
van een
anderen vinger.
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITE1TSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Flitsen
De strijd der belangen op verkeersgebied
belooft uitermate belangrijk te worden. Te
land vechten de auto, de spoorwegen en de
waterverbindingen met elkaar en wij kun
nen helaas niet zeggen, dat die strijd op
loyale wijze wordt uitgevochten. De auto
betaalt zware belastingenhet wegver
keer zal door den versnelden bruggenbouw
nog verder worden belast, terwijl de spoor
wegen gebruik maken van een oud wetje
om het moderne verkeer zooveel mogelijk
in een hoek te dringen. De spoorweg-ta
rieven houden geen rekening met de ver-
voersintensiteit op een bepaald traject
alle kosten, ook van de zwaar verliezende
lijnen drukken op het algemeen tarief en in
stede van ook het spoorwegverkeer volko
men te moderniseeren (en desnoods de niet
rendeerende verbindingen aan het particu
liere busverkeer over te laten, indien de
spoorwegen geen eigen busdiensten willen
instellen) wentelt men de lasten van het
fossiel geworden deel op alle reizigers af.
En wanneer de particuliere ondernemingen
voor de helft of een derde van het spoor-
tarief reizigers vervoeren, (endaardoor
gehoor geven aan de herhaalde eischen
van den minister-president om naar een
lager levensniveau - af te dalen) dan wor
den bussen aangehouden, dan worden de
passages genoodzaakt uit te stappen en
bun eigen weg te zoeken, terwijl de bus
exploitanten voor den rechter worden ge
daagd De toch al geringe sympathie van
het railverkeer wordt hierdoor opnieuw
geringer en als men het eenigszins kan doen
schaft men zich een auto aan.
De concurrentie in de lucht wordt intern
loyaler gevoerd. Hier te lande, heeft de
K.L.M. zich een vooraanstaande plaats ver
overd in Indië exploiteert en exploreert de
K.N.I.L.M., terwijl verschillende scheep
vaartmaatschappijen het initiatief genomen
hebben om het verkeer per luchtschepen te
bestudeeren. Men overweegtdiensten van
Europa naar Amerika en van Amerika via
Europa naar het Verre Oosten. Het is goed
gezien van de stoomvaartmaatschappijen
om het scheepvaart- en het luchtverkeer
zooveel mogelijk te co-ordineeren en alhoe
wel het vermoedelijk aangenamer was ge
weest, indien een band zou zijn gelegd tus-
schen de Nederlandsche Scheepvaart en de
K.L.M. is het huidige initiatief toch toe te
juichen. Vermoedelijk zal tenslotte toch de
K.L.M. bij een verkeerscombinatie worden
gevoegd. Dit zal vermoedelijk te meer kans
van slagen hebben, nu de Kon. Paketvaart-
Maatschappij overweegt om een belangen-
combinatie met de K.N.I.L.M. te sluiten
(wij willen het voorloopig neutraal uit
drukken, want de telegrammen melden ae
mogelijkheid, op overname van de K.N.I.L.
M. door de K.P.M.)
Het is typeerend, dat een zich ontwikke
lend vliegverkeer geen invloed op de groot
te der schepen zal hebben. Tenminste de
groote leiders van de wereldscheepvaart
hebben onlangs betoogd, dat het super
schip, dus van 70.000 en meer tonnen drin
gend noodzakelijk is. Hoe moeilijker het
voor de kleinere en financieel zwakker
staande scheepvaartmaatschappijen is om
zich te handhaven, hoe meer de groote
maatschappijen behoefte hebben aan
enorme schepen om het verkeer te kunnen
blijven bedienen. De kleinere worden uitge
schakeld, de grootere worden betrekkelijk
monopolie-houders en daarvoor is het effi
ciënte schip dringend noodzakelijk. Men
lieeft uitgemaakt, dat de 70.000 ton (en
grooter) schepen het meest efficient kun
nen worden genoemd.
De kleinere maatschappijen zullen zich
dus op het vliegverkeer toeleggen. Doch
deze zijn daarvoor niet alle geeigend. De
Nederlandsche scheepvaartmaatschappijen
daarentegen hebben alles mede om zich
geleidelijk tot de luchtvaart te gaan bepa
len en daarbij bepaalde typen vracht-mail-
schepen in de vaart te houden, typen, die
onder alle omstandigheden loonend zullen
kunnen blijven varen.
Hierdoor zou de scheepsbouw eeniger-
mate in den druk kunnen komen. Want de
super-liners zullen met subsidies door de
betreffende landen worden gebouwd en men
zal nimmer gedoogen, dat deze aan andere
landen zullen worden gegeven. Gelukkig
hebben onze scheepsbouwers een behoorlij
ken overgangstijd voor zich. Ten eerste blij
ven onze scheepvaartmaatschappijen in de
markt, zij het ook voor relatief kleinere
types. Ten tweede moet Rusland een
scheepsbouw-programma hebben opge
maakt, dat ook aan ons voor jaren werk
zou kunnen verschaffen, tenminste indien
wij met de Sovjets tot overeenstemming
over de voorwaarden en de contra-presta
ties zullen kunnen komen. En ten derde
de crisis heeft de scheepsbouw al op ander
gebied gebracht. De scheepswerven hebben
zich op allerlei andere werkzaamheden in
gesteld en in die richting zal moeten wor
den doorgegaan. Het is echter een vraag,
of wij t.z.t. tot een vliegtuigindustrie zul
len kunnen komen. De vooruitzichten hier
voor zijn niet zoo gunstig. Het is opmerke
lijk bijv. dat wij ook nimmer geslaagd zijn
in het vormen van een efficiente auto-in
dustrie, niettegenstaande Indië een groot
afzetgebied voor auto's zou kunnen wor
den.
N.V. Haven van Vlissïngen.
De N.V. Haven van Vlissingen heeft een
keurige reclame uitgegeven. Deze is in 5
kleuren gedrukt en geeft in de eerste plaats
de verbindingen in Europa met onze haven
aan. Enkele foto's stellen de haven aan
schouwelijk voor. De plattegrond van öe
haven van Vlissingen, waarvan wij onlangs
reeds een beschrijving gaven, komt mede in
dit reclame-boekje voor.
Een afzonderlijke vermelding verdient de
symbolische afbeelding van de scheeps-
typen, welke in den loop der tijden de ha
ven van Vlissingen binnenliepen.
Deze reproductie is bijzonder smaakvol
uitgevoerd.
De ontwerper, de heer Wim Abeleven en
de drukker, de firma F. van de Velde Jr.,
hebben met deze uitgave 'n reclame-boekje
vervaardigd dat in alle opzichten keurig en
smaakvol is uitgevoerd en waarmede öe
N.V. Haven van Vlissingen wel succes zal
hebben.
Het aantal kiezers.
Volgens de vastgestelde kiezerslijst be
draagt het aantal kiezers alhier voor de
Tweede Kamer 12.330, Provinciale Staten
11.991 en voor den gemeenteraad 11.814.
Vereeniging tot Bevordering der Belangen
van Slechthoorenden.
De belangstelling voor bovengenoemde
vereeniging neemt steeds toe. Dit bleek ook
gisteravond, toen de maandelijksche samen
komst gehouden werd de bovenzaal van
den heer Moeliker was geheel gevuld met
aanwezigen.
De voorzitster, mej. Kamp, heette allen
welkom, inzonderheid den heer M. Vente-
vogel, directeur van de Accordeonvereeni-
ging, die met zijn staf medewerking voor
dezen avond hadden toegezegd. Dat deze
vereeniging geen onbekende is, blijkt uit de
groote opkomst. Voordat de gewone liplees-
le3 gehouden werd, deelde de voorzitster
mede, dat de heer Verhage, 10 jaar geleden
tot penningmeester benoemd werd. Al dien
tijd heeft de heer Verhage onze vereeniging
met de grootste toewijding gediend en de
belangen der afdeeling Vlissingen behar
tigd. Als bewijs van waardeering werd den
heer Verhage namens de afdeeling dank ge
bracht voor z(jn werk, en werd hem een zil
veren vulpotlood aangeboden, met den
wensch dat hij nog lang deze functie mag
waarnemen. Hierop dankte de heer Verhage
met welgekozen woorden voor de groote
verrassing. Onmiddellijk hierop zetten de
muzikanten het „Lang zal hij leven" in, een
bijzonder aardige attentie. Het concert nam
nu een aanvang en kregen we een 9-taï
mooie nummers te hooren. Dat allen geno
ten, bleek uit de opgewekte stemming die
er heerschte. Vooral de potpourri van „oude
bekende wijsjes" viel zeer in den smaak. Tot
slot speelde de Accordeonvereeniging het
Wilhelmus, wat spontaan werd meegezon
gen. Mej. Kamp dankte den heer Ventevo-
gel en de muzikanten hartelijk voor den
prettigen en genotvollen avond ons bereid
en sprak den wensch uit, dat we in de toe
komst nog eens op hun vriendelijke mede
werking mogen rekenen,
Ontspanning aan werkZoozen.
Hoewel weinig ruchtbaarheid gevend aan
haar omvangrijken arbeid, gaat het werk,
dat de commissie voor Ontspanning aan
werkloozen (uitgaande van de Chr. Ver.
voor Jonge Mannen en van den Chr. Bestu
renbond) beoogt, gestadig voort. Niet al
leen, dat het gebouw Noordstraat 34, den
werkloozen reeds zoo goed bekend, dag in,
dag uit voor tientallen, desnoods voor hon
derdtallen openstaat, maar ook tracht zij
aan de geestelijke en cultureele ontwikke
ling der Vlissingsche werkloozen mede te
werken.
Met dit doel voor oogen, gaf zij Dinsdag
middag in het Alhambra-theater een licht
beelden-voorstelling over het werk, dat in
Indië wordt gedaan om het lijden der me-
laatschen zooveel als maar eenigszins mo
gelijk is, te verzachten. Een en ander werd
ingeleid en toegelicht door den heer Hem-
mers, geestelijk en cultureel verzorger in de
rijkswerkverschaffingskampen in Gelder
land en Noord-Brabant. Genoemde heer
bracht vele jaren in Indië door en heeft het
opofferende en levensgevaarlijke werk m
een melaatschendorp van nabij meege
maakt. Toen wij gezien hadden hoe het
vroeger was en hoe het thans is gehoord
hadden van de ellende en verschrikkelijke
pijn, welke de ongeneeslijke zieken moeten
medemaken alvorens de dood zijn ontfer
mende hand over hen uitstrekt, waren wij
en met ons de ruim 300 bezoekers, diep
ontroerd. O, moge de tijd eenmaal komen,
dat de immer voortschrijdende wetenschap
ook tegen deze, in haar uitingen zulk een
afschuwelijke ziekte, een middel ontdekt.
BEZOEKT DE
DEMONSTRATIE
op Vrijdag 1 Maart, half drie.
Toonzaal Koningsweg 45
N.V. P.Z.E.M.
In zijn openingswoord wees de heer S.
Roose, voorzitter van de ontspanningscom-
sie, op de medewerking welke ook de Vlis
singsche middenstanders aan het ontspan
ningswerk verleenen en dankbaar memo
reerde hij, dat aan den lO.OOOsten. bezoeker
van 't ontspanhingslokaal, behalve de her
innering, welke hij van de commissie ont
ving, door het schoenenmagazijn Labruijère
gratis een paar schoenen was aangeboden.
Aan het slot bracht de voorzitter dank
aan de Firma Smits en aan den heer Hem-
mers voor de belanglooze medewerking,
waardoor de commissie weer op een goed
geslaagden middag- kan terugzien.
Uitvoering sportafdeeling C.K.W.O.
Concertgebouw.
Zooals gewoonlijk trok de sportavond der
C.K.W.O. gisteravond weer zeer groote be
langstelling. De groote zaal was geheel
bezet, zooals dit ook hedenavond weer het
geval zal zijn.
De algemeene voorzitter der C.K.W.O, de
heer J. Marijs, opende dezen eersten avond
op de gebruikelijke wijze, zijn blijdschap er
over uitsprekend dat ook in Christelijken
kring hier ter stede zooveel voor dezen tak
van sport wordt gevoeld. Vooral ook voor
den Christen mag gelden een gezonde
geest in een gezond lichaam.
Spreker gaf daarna de leiding over aan
den voorzitter der sportafdeeling, den heer
C. de Zwart.
Nadat alle leden en adspirantleden door
de zaal naar het podium waren gemar
cheerd, vond de voorstelling der sportafdee
ling plaats en werd door de trommelslagers
hulde gebracht aan de vlag der C.K.W.O.
Het orkestje, onder leiding van mej. Wil
ly Westland, bracht daarna het Wilhelmus
ten gehoore, door alle aanwezigen staande
aangehoord.
De heer De Zwart wees er vervolgens op,
dat deze avond een bijzonder karakter
draagt, daar de. sportafdeeling haar 5-jarig
bestaan, dus haar eerste lustrum herdenkt.
In 1930 begonnen wij met 13 kinderen, on
der leiding van den heer G. A. de Rijke, die
de fundatie heeft gelegd. In den loop dezer
5 jaren is de afdeeling gestaag gegroeid en
telt thans 143 leden en adspirant-leden,
onder den algemeenen leider den heer L. J.
Jansen en de leiders den heer J. Hekhuis
en mej. Roelse.
Spreker drong er op aan, dat de ouders
hun kinderen zullen doen deelnemen aan
deze zoo nuttige sport, en ook in de heeren-
afdeeling is nog plaats, ter bewaring van
de „slanke lijn".
Het eerste nummer van het uitgebreide,
gevarieerde programma werd uitgevoerd
door de meisjes van klasse A (de kleinste
adspirantjes), nl. „Zandmannetje", uitbeel
dend het slapen gaan der bloempjes, de
komst van het krekeltje, dat alleen in het
veld is, hoe het zandmannetje allen in slaap
maakt en de kinderen weer ontwaken.
Di; lieve nummertje viel zeer in den
smaak de costuumpjes waren .beelderig.
Van de jongens klasse A volgde thans
„In 't Bosch", waar we de kabouterjes in
het bosch aan 't kampeeren zagen rond het
houtvuur. Uit de geheimzinnige donkerheid
van het bosch klonk zachte muziek, het
welk met de lichtende lantaarns der kabou
tertjes niet naliet indruk te maken.
Hierna volgden twee mooie nummers, nl.
„Réveil du Prmtemps" van Chr. J. Mazure,
voor de meisjes klasse C en „Lintenrei" voor
meisjes klasse B. Vooral de gouden regen
val in het laatste nummer wekte algemeen
bewondering. Door de mooie belichting op
deze groepen kwamen deze nummers zeer
goed tot hun recht.
De lange-staafoefeningen door jong'ens
klasse B werden zeer correct uitgevoerd.
De „Tyrolerrei" door meisjes klasse D
werd uitgevoerd in Tyrolercostuum, en we
waanden ons verplaatst in dit schoone land,
vooral toen een inheemsche volksdans uit
gevoerd werd.
Het laatste nummer voor de pauze werd
gegeven door leden der dames-afdeeling, nl.
„Seria ioca" (ernst en luim), hetwelk rhyth-
misch zoowel als muzikaal uitstekend ver
tolkt werd.
Na de pauze gaven de afdeeling dames
lantaarn-oefeningen (silhouette) en rhyth-
mische oefeningen, de meisjes klasse C
brug-oefeningen, en de jongens klasse C
vrije oefeningen en brug, de meisjes klasse
D staaf-oefeningen, terwijl het programma
besloten werd met paardspringen door de
afdeeling dames.
Vooral bij de meer practische nummers
konden wij ons weer overtuigen van het
groote gehalte goede krachten, welke de
sportafdeeling in de hoogste klassen bezit.
Vooral bij de brug-oefeningen en paard
springen werden mooie staaltjes van kun
nen gegeven.
Onder leiding van den heer Jansert en
zijn helpers blijkt in het afgeloopen jaar
flink geoefend te zijn en, behoudens een
enkel klein „ongelukje" door de uitvoeren
den, valt vooral onder de jongeren, een
goede vooruitgang te constateeren.
De muzikale begeleiding was bij méj.
Westland en den heer G. Laeyendecker in
zeer goede handen, tenvijl de pauzes tus-
schen de nummers muzikaal werden gevuld
door een klein, doch zich uitstekend van
zijn taak kwijtend strijkje.
Het publiek toonde zich blijkens het gul
applaus zeer voldaan over het gebodene.
Christ. Zangvereeniging „Hosanna".
De Christ, zangvereeniging „Hosanna",
directeur de heer J. W. Bommeljé, geeft
Dinsdag 12 Maart, des avonds 8 uur, een
uitvoering in Grand Hotel Britannia.
Het programma vermeldt vóór de pauze
drie liederen en na de pauze 11 liederen
van kleineren omvang.
Directeur zangvereeniging
„Looft den Heer".
De heer B. J. ten Cate, organist alhier,
die tijdelijk is belast geweest met de leiding
van de Chr. zangvereeniging „Looft den
Heer", heeft voor deze functie bedankt.
Blijkens een advertentie in dit blad wor
den sollicitanten voof dirigent opgeroepen.
Een droevige plechtigheid.
De Vlissingsche Reddingsbrigade heeft
een groot verlies geleden door het plotse
ling overlijden van haar instructrice, mevr.
M. M. TermeulenKampman.
Gistermiddag werd mevr. Termeulen naar
haar laatste rustplaats gebracht en ver
zocht het bestuur van de V.R.B. ons opna
me van het volgende
Gistermiddag had een buitengewoon groot
aantal personen het zeer ongure weer ge
trotseerd en zich begeven naar de Noorder
begraafplaats alhier om tegenwoordig te
zijn bij het ter aarde bestellen van het stof
felijk overschot van mevr. M. M. Termeu
lenKampman, in leven penningmeesteres-
se en instructrice der Vlissingsche Red-
dings-Brigade.
Bij net sterfhuis hadden vele leden van de
Brigade zich opgesteld, die de lijkbaar volg
den. De kist was gedekt met verscheidene
kransen en bloemen, waaronder een krans
van de leden der Brigade, van het bestuur,
van het Scheldebeker-comité en van de
Vliss. Sport- en Atlethiekvereeniging „Ma
rathon". Op het kerkhof sloot het bestuur
der vereeniging, een deputatie van de Mid-
delburgsche Reddingsbrigade, benevens nog
tal van anderen zich bij den stoet aan.
Nadat de kist, die gedragen werd door
de leden der Brigade, in de groeve was ge
daald, trad dr. A. Staverman, voorzitter
der V.R.B., naar voren. In gevoelvolle
woorden schetste hij het groote verlies, dat
de Brigade heeft geleden, door het overlij
den van mevr. Termeulen, waarbij hij woor
den van troost sprak tot man, kinderen en
familie.
Daarna bracht de heer W. H. Naezer,
voorzitter der Middelburgsche Reddingsbri
gade, namens bestuur en leden een laatsten
groet aan de overledene, die hij prees om
haar groote sportiviteit.
Nog sprak de heer D. W. Toussaint, die
i in de allereerste plaats op verzoek van den
„Iets extra's" op d© boter
ham. Voor huisgenoot en
gast om van fe watertanden
voorzitter van het Scheldebeker-comité. den
burgemeester van Vlissingen, den heer C.
A. van Woelderen, die door ambtsbezighe
den verhinderd was aanwezig te kunnen'
zijn, dank bracht voor het vele werk dat
deze veel te vroeg overledene gedaan had
voor het welslagen van den Scheldebeker-
zwemwedstrijd. Ook namens het hoofdbe
stuur van den Ned. Bond tot het Redden
van Drenkelingen en de Vlissingsche Athle-.
thiekvereeniging „Marathon" dankte spre
ker mevr Termeulen. Het- verscheiden van
deze vrouw met haar groote werkkracht
lust en ijver is niet alleen voor de Brigade
een groot verlies, doch voor de geheele
zwemsport in Vlissingen.
Ten slotte dankte de heer Toussaint na
mens de familie alle aanwezigen voor de
laatste eer aan de overledene bewezen.
Het nieuws van den dag in beeld.
Foto's in onze Tijdinghal.
Officieele opening van het gebouw der
R. Kath. ziekenverpleging te Hilversum.
Een drietal opnamen van de Iegeroefenin-
gen in West Noord-Brabant een eskadron
huzaren op verkenning, een stormaanval
van de blauwen en wat onze fotograaf van
een schuur uit zag in het anders zoo vredi
ge dorpje Bavel. De gerestaureerde kerk
te Schoonhoven is gisteren in tegenwoor
digheid van den minister van onderwijs en
vele andere autoriteiten overgedragen.
Het echtpaar Blommers te Zevenbergen
(N~Br.) vierde zijn 65-jarig huwelijksfeest.
Brandweerdemonstratie te Barneveld,
ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan
der vrijwillige brandweer. r Loet C. Bern-
steijn bouwt een filmstad op het landgoed
„Öosterbeek" te 's-Gravenhage. Voor de
bemanning van de K XVIII een vierde
zending verrassingen wordt gereedgemaakt
om naar Kaapstad verzonden te worden.
Een tentoonstelling van historische diara
ma's te Amsterdam, vervaardigd door leer
lingen van de 2e G. H.B.S. te Haarlem, on
der leiding van dr. Wierenga.
MIDDELBURG
Het Middelburgsch Muziekkorps.
Het bestuur van de Vereeniging tot in
standhouding van het Middelburgsche mu
ziekkorps heeft besloten in het begin van
April een contribuantenconcert te geven.
Tevens is besloten om niettegenstaande
de nieuwe verhoudingen die zijn geschapen
door het geheel stop zetten van de gemeen
telijke subsidie, toch de 6 openbare muziek
uitvoeringen op het Molenwater te geveu
en ook de uitvoering op 31 Augustus.
Natuurlijk zullen ook de Abd\j-uitvoerin-
gen weer plaats hebben.
Dit alles is voor dit jaar alleen mogelijk,
omdat eerst de voetbalwedstrijd bij avond
licht en nu enkele weken geleden de uitvoe
ring in het Schuttershof ten bate van de
vereeniging flinke extra bate in de kas de
den vloeien en ten tweede door nog krasser
ingrijpende bezuinigingsmaatregelen dan
voorheen ook ten opzichte van directeur en
werkende leden van het korps.
Het ligt in de bedoeling den gemeente
raad te verzoeken ook in de toekomst uit
zijn midden een bestuurslid voor de vereeni
ging aan te wijzen.
Moedig optreden.
Bij de Koningsbrug te Middelburg is een
ongeluk gebeurd, dat nog zeer goed is afge
loopen. Toen men bezig was een zolder
schuit door de brug te trekken, kwam een
werkman, J„ uit 1 "memuiden te vallen en
geraakte in het water. De man kon niet
zwemmen, doch werd gered doordat een
andere werkman, A. Fijnaut, op de schuit
sprong, die er in slaagde den drenkeling
behouden op het droge te brengen.
OOST- EN WEST-SOUBURG
Christ. Nat. Werkmansbond.
Ter gelegenheid van het dertig-jarig be
staan der afdeeling Souburg van den Chr.
Nat. Werkmansbond, werd Dinsdag jl. in
de Ned. Herv. Kerk een wijdingsure gehou
den, waar als sprekers optraden ds. Spyker-
boer, eere-voorzitter van de afdeeling en ds.
A. van Willemswaard, oud-eerevoorzitter,
uit Rhenen, vroeger te Souburg.
Ds. Spijkerboer opende de bijeenkomst
met te laten zingen Ps. 103 1 en 3 en las
voor Psalm 86.
Na gebed en voorlezing van 1 Cor. 16
13, zeide spr. gemeend te hebben te moeten