Kruidt Uw sausen met HONIG's BOUILLONBLOKJES - 6 voor 10 cent
BINNENLAND
De Amslerdamsche prinsemarij.
GEMENGD NIEUWS
De heer De Jonge maakte enkele opmer-
Sdngen van redactioneelen aard.
De heer Kodde wil het gebouwd ook me
dezeggenschap geven in het beleid van den
polder.
De heer Onderdijk besprak de stembe
voegdheid voor de polderbesturen. Hij
meent dat deze in dit reglement niet vol
doende naar voren komt. Hij vraagt of wij
met dit reglement eigenlijk niet te vroeg
zijn gekomen. Laten Ged. Staten deze zaak
nog eens nader onder het oog zien, opdat
de stembevoegdheid behoorlijk geregeld
worde.
Hij vindt het billijk dat het gebouwd in
den polder ook mede betaalt voor bijzon
dere werken.
De stembevoegdheid voor de polders
dient goed geregeld te worden, opdat hier
geen willekeur zal plaats hebben.
De heer Vogelaar zeide dat de polders
het recht hebben het gebouwd aan te slaan,
dat is reglementair geregeld. De stembe
voegdheid is goed geregeld en kan niet be
ter vastgesteld worden dan thans het ge
val is.
De heer Dieleman verdedigde het voor
stel van Ged. Staten en beantwoordde in de
eerste plaats de opmerkingen van den heer
De Jonge.
Hij zeide toe dat Ged. Staten de kwestie
Van het stemrecht voor de polders nog eens
zullen herzien.
Ook zullen Ged. Staten overwegen of een
eenvoudiger stemrecht voor het gebouwd
mogelijk zal zijn.
De heer Kodde repliceerde nog in het
kort.
Het voorstel van Ged. Staten wordt daar
na zonder hoofdelijke stemming aangeno
men.
5}!
De voorzitter zeide dat de heer De Pauw
verzocht heeft een vraag te stellen vreemd
aan de orde van den dag.
Dit verlof werd verleend.
De heer De Pauw stelde de vraag of er
bezwaren bestaan tegen de uitvoering van
de motie in de vorige vergadering aange
nomen betreffende een vaste aanstelling
van den pontonknecht te Walzoorden.
De heer Van Bommel van Vloten zeide
dat deze bezwaren inderdaad bestaan. Hij
gaf de verzekering dat Ged. Staten de mo
tie zullen uitvoeren in den geest als door
de Prov. Staten is besloten, doch een be
paalde datum kan niet genoemd worden.
Hierna werd de vergadering ten 4 uur
door den Commissaris der Koningin in
naam der Koningin gesloten.
Nederlandscb-Belgische onderhandelingen.
De Brusselsche correspondent van „de
Maasbode" meldt
Tijdens de economische onderhandelin
gen, die door de NederlandschBelgische
sub-commissie worden gevoerd, heeft men
het steenkolenvraagstuk nog steeds niet als
struikelblok uit den weg kunnen ruimen.
Van Nederlandsche zijde zou men zich
namelijk niet kunnen neerleggen bij de
voorgenomen nieuwe beperkingen op den
invoer van Nederlandsche kolen in België.
Dit is oorzaak dat de sub-commissie de on
derhandelingen voorloopig heeft stop gezet.
Oprichting Ned. Omroepzender-
Maatschappij.
Bij de Tweede Kamer is een wetsontwerp
ingediend tot het in het leven roepen van
een Naamlooze Vennootschap „Nederland
sche Omroep Zender Maatschappij" (Noze-
ma).
Bij de behandeling van de P.T.T.-begroo-
ting voor 1934 is zoowel bij de schriftelijke
als bij de mondelinge gedachten wisseling
met en in de Kamer het vraagstuk van de
omroep-apparatuur aan de orde geweest.
Bij die gelegenheid mocht de minister zijn
standpunt uiteenzetten en werd door hem
tevens medegedeeld, dat een oplossing van
dit vraagstuk in voorbereiding was en daar
toe o.m. overleg met de betrokken omroep
organisaties werd gepleegd.
De minister is daarbij uitgegaan van de
noodzaak om het zendervraagstuk in dien
zin op te lossen, dat de zenders voor den
radio-omroep zouden komen in één hand.
Het is hem aangenaam thans te kunnen
mededeelen, dat het beoogde doel bereikt is
en dat de medewerking der omroep-organi-
saties verkregen werd tot het oprichten van
een gemengd zenderbedrijf, waarin eener
zijds de Staat overwegende zeggenschap
heeft, anderzijds de belangen van de om
roeporganisaties afdoende veilig zijn ge
steld.
De machtigingswet heeft geen andere
strekking dan het in het leven roepen van
het gemengde zenderbedrijf mogelijk te ma
ken zij geeft daartoe, in aanpassing met
den bestaanden rechtstoestand, den ver-
eischten wetteljjken grondslag.
Ontvangsten van de Ned. Spoorwegen.
De ontvangsten van de Ned. Spoorwegen
over het jaar 1934 zijn in totaal berekend
op 111.252.974. .De definitieve ontvang
sten over 1933 bedragen 122.437.753. Zij
zijn dus met ruim 11 millioen gedaald.
Het gemiddelde aantal kilometers in ex
ploitatie bedroeg 3622 (3657) de ontvang
sten per dagkilometer waren dientengevol
ge 84.16 91.73).
Eervol ontslag rijks-ontvanger.
Bij Koninklijk besluit van 19 Januari 1935
is aan J. C. Altorffer, ontvanger der directe
belastingen te Breda, op zijn verzoek, met
ingang van 1 Februari 1935, eervol ontslag
verleend uit 's Rjjks dienst.
II.
ZEDENPOLITIE.
Ballet Esteban Perez Alonso vraagt
gevorderde en beginnende danse
ressen ter opleiding. Na vier maan
den gegarandeerd plaatsing. Brie
ven onder
Deze advertentie kon men verschillende
keeren achtereen in een van de grootste
Nederlandsche dagbladen lezen. Nu heeft
ons land van klei, mist en regen wel nog
nooit danseressen van naam voortgebracht,
maar het aantal ambitieuze en roemzuch
tige meisjes, dat zich hier voor veel op
offeringen getroost is grooter dan menig
een wel denkt.
Zoo ontving de heer Esteban Perez
Alonso dan ook tientallen brieven en gelijk
het een ondernemend man betaamt, liet hij
de schrijfsters bij zich komen en nam haar
een klein examen af. Waren de danseresjes
leelijk, dan zakten ze, waren ze aantrek
kelijk, dan slaagden zij en was de Span
jaard, die uitstekend Nederlandsch sprak,
vol lof over haar prestaties. Zoo hield hij
een kleine groep over, waarmee hij onmid
dellijk begon dansen in te studeeren, want
over een half jaar zou men naar een
eilandje in de Middellandsche Zee ver
trekken waar de heer Alonso met zijn
groep zou optreden. De meisjesgezichten
straalden niet alleen dat zij een beroep
zouden uitoefenen waarvan zij hielden,
maar tevens zouden zij ver weg zijn van
dit ellendige, kleine, benepen land en ge
nieten van de blauwe zee en het heerlijk
subtropische klimaat. Tegen die vooruit
zichten woog al het vermoeiende oefenen
op en dan, lesgeld hoefde men niet te be
talen, dat werd later wel van het honora
rium afgetrokken. Maar toen de eerste
vreugde over het in bet vooruitzicht zijnde
engagement luwde, kwamen de ernstige
vragen los. Waar moesten zij optreden, hoe
vaak, hoe lang En toen begon de zaak
er anders uit te zien. Men zou in een ca
baret dansen. Het kon wel eens twee uur
's nachts worden want de meisjes moesten
met de heeren dansen na haar nummers,
dat kon je niet weigeren nietwaar, en als
de heeren je geld in je handtaschje stop
ten, wie zou dan weigeren Allen begon
nen lont te ruiken. Maar jong en vol zelf
vertrouwen deed men alsof men niets be
greep, want men zou sterk zijn.
Doch een enkele, die de zaak in haar ge
heel doorzag, en er weinig voor voelde,
„animeermeisje" te worden, deed het eenige
verstandige, wat er gedaan kon worden
vertelde de geschiedenis aan de Amster
damsche zedenpolitie.
Men kan de filozofische vraag opwer
pen, wat is goed, wat is slecht Wat is
zedelijk, wat is onzedelijk Hetgeen de
een naaktcultuur noemt, scheldt de ander
voor smeerlapperij, hetgeen sommige inlan
ders onzedelijk vinden, noemen wij zede
lijk. Doch overal, dus ook in ons land, heeft
men normen opgesteld volgens welke men
oordeelt en wanneer een groepje menschen
deze normen negeert, noemt men hen
asociaal. Een prachtig woord, dat men
kwistig gebruikt. Tegen de asocialen op
zedelijk gebied treedt de zedenpolitie op
niet als wrekende macht, doch als be
schermende sociale instantie. Wanneer men
denkt, dat bfc" de kennisgeving van boven
geschetst geval geüniformeerde, met gum
miknuppels en boeien gewapende agenten
uitrukken, den heer Esteban Perez Alonso
naar de gevangenis slepen en naar de groo-
te bladen een verslag van „de overval" zen
den, dan begrijpt men de taak van de ze
denpolitie niet.
Zeer vriendelijke beambten, die behalve
over veel wetskennis ook over menschen-
kennis beschikken, gaan allereerst na of
de zaak wel zoo erg is als voorgesteld
wordt. Blijkt dit het geval te zijn, dan
wordt gezorgd, dat de belanghebbenden
gewaarschuwd worden en vindt men ook
wel middelen om den heer Esteban Perez
Alonso irr de wielen te rijden. In het uitge
breide archief komt een kaartje met de
kwaliteiten van den balletmeester, welk
kaartje weer verwijst naar een lijvig dos
sier, dat, wanneer alles goed gaat, nooit
meer aangeraakt wordt. De buitenwereld
weet van dit geval nietrf af, zeker niet door
de politie.
Zulk een geval is echter zeer zeldzaam.
Vrouwenhandel mag men het zeker niet
noemen. „Dat vindt u ook niet", verze
kerde hoofd-inspecteur Van Slobbe, chef
van de zedenpolitie, „dat een meisje tegen
haar zin in een bordeel wordt gestopt komt
in Amsterdam niet voor".
Deze politieafdeeling werd in Juni 1931,
dank zij het streven van mevrouw Tilanus,
in het leven geroepen. De hoofdinspecteur
wordt geassisteerd door twee inspectrices,
twee inspecteurs, twee vrouwelijke agen
ten en achttien rechercheurs.
Uit het feit, dat de afdeeling in 1931
werd opgericht mag men niet opmaken,
dat voor dien tijd Amsterdam zich om de
zedelijkheid niet bekommerde. De verschil
lende bureaux zorgden daar zooveel moge
lijk voor. Maar toch bleek het noodzakelijk,
de verschillende gevallen dieper te behan
delen, het bleek, dat vaak een vrouw beter
werk in dergelijke kwesties zou kunnen
verrichten dan een man en zoo kwam men
tot de oprichting van een zedenpolitie. Hoe
groot de activiteit van het bureau is, blijkt
wel daaruit, dat 450 gevallen jaarlijks voor
het gerecht gebracht worden. Ruim dertig
procent heeft betrekking op ontucht met
kinderen. Evenals de kinderpolitie is de
zedenpolitie niet de geschikte afdeeling om
een prettigen kijk op de menschen te krij
gen. Perversiteit en gelddorst drijven vaak
tot weerzinwekkende gevallen. Veel kwaad
woekert in alle stilte. Zoo bijvoorbeeld de
pornografie. Een tijdlang werd Nederland
vanuit Duitschland overstroomd met por
nografische lectuur, die vaak zoo geraffi
neerd was, dat het de politie moeite kostte,
de beslissende instanties er van te overtui
gen, dat men hier inderdaad met pornogra
fie te doen had en niet met populaire we
tenschap. Nu de stroom uit Duitschland
verhinderd is, krijgt Frankrijk een goede
kans. De gezonde, normale mensch, die zoo
af en toe een pornografisch blad in handen
krijgt, beseft niet, kan ook niet beseffen,
welk een kwaad zulk een litteratuur kan
aanrichten en hoe menschen er door gees
telijk ten gronde gaan.
Tegen alle verwachtingen in speelt ha
zardspel geen noemenswaardige rol. Men
kent enkele verwoede gokkers, die met el
kaar heele nachten doorspelen, maar daar
deze menschen geen kwaad doen, laat men
hen begaan.
„En chantage V' 'informeerden wij. „He
laas niet veel".
„Hoe bedoelt u dat, helaas niet veel
vragen wij eenigszins verbaasd. „Ik ben
er namelijk van overtuigd, dat er in ons
land heel wat chantage gepleegd wordt,
zeer zeker aanzienlijk meer dan ik geval
len te behandelen krijg. En dit is jammer.
Ik ken niets misselijkers dan chantage.
U moet die menschen zien, die in handen
gevallen zijn van chanteurs. Men is zoo
bang mij te hulp te roepen uit angst, dat
de zaak uitlekt. U begrijpt, er zijn ontzag
lijk veel provincialen bij, die doodsangsten
uitstaan, dat er in hun kleinen kring van
hun zonden uitlekt. En zij zwichten steeds
maar weer voor die menschen, inplaats mij
de zaak in handen te geven. Ik verzeker u,
de heeren zijn zoo genezen".
Het zijn vaak de notabelen van een
stadje, die er het slachtoffer van worden.
Zij trekken voor zaken met hun auto's naar
Amsterdam, ontmoeten vrienden, parkee
ren op het Thorbeckepleïn, gaan in de ca-
fé's, die al om één uur sluiten. Eén uur slui
ten is dat nou een groote stad Een hoofd
stad van het land Waar gaan we nou naar
toe? En zoo verzeilt men dan in slecht ge
zelschap.
En weken later krijgt de zondaar bezoek
van een heer, die dank zij het autonummer
het adres te weten is gekomen. Een be
leefd onderhoud, men wijst op de misstap,
op het huwelijksleven van den zondaar, op
zg'n positie, zijn kennissenkring. De angst
overmeestert het gezonde verstandin
plaats den kerel de deur uit te trappen en
de politie van de zaak op de hoogte te stel
len, zwicht men, wordt men uitgezogen en
ongelukkig gemaakt. Waarom, waarvoor?
Uit onwetendheid, uit onbekendheid met de
methoden der politie^ Of is men bang, dat
de rechtzaak stof doet opwaaien? Ook dat
zou ongemotiveerd zijn, want dergelijke
gevallen worden steeds met gesloten deu
ren behandeld.
LUCHTVAART
De Douglas-machines op de Indië-lijn.
In een interview, dat de „Tel." met den
heer Plesman had, deelde deze mee, dat het
plan bestaat om in Mei met 9 Douglas-ma
chines op de Indië-lijn te gaan vliegen. De
dienst Amsterdam-Batavia wordt dan uit
gebreid van één tot tweemaal per week in
beide richtingen. De 5 andere bestelde
Douglas-toestellen zullen op de Europeesche
lijnen worden gebruikt. De bedoeling is om
de Indië-route in 6 dagen te vliegen.
De Fokker-machines zullen stellig niet
uitgeschakeld worden. De heer Plesman
verklaarde daaromtrentWü laten de Fok
ker-machines niet los, ook niet op de Indië-
route. Als het groote F 36 type nog wat
verbeterd en versneld is en op tijd geleverd
kan worden, zullen deze machines op de
Indië-route verschijnen. Zij hebben meer
laadvermogen dan de Douglas. Misschien
dat wij eind 1936 weer met Fokkers vliegen
op deze lijn.
Engelsche hulde aan de K.L.M.
„Wellicht 't fenomennaalste succes, dat
behaald is op 't gebied der handelslucht
vaart, was dat van Holland", schrijft Gro
ves, oud-directeur van de vliegoperaties in
het Britsche luchtvaartministerie, in de
„Observer"..Hoewel Holland een der klein
ste landen van Europa is, stichtte het een
der grootste en doelmatigste luchttrans-
portdienst in de wereld. Na 'n beschrijving
gegeven te hebben van de Hollandsche
luchtdiensten, schrijft Groves, dat alle suc
cessen echter in de schaduw worden gesteld
door de Hollandsche luchtroute naar Oost-
Indië, een waarlijk grootsche prestatie voor
een klein land. Met uitzondering van de
Britsche, zijn de Hollandsche luchtvaartsub
sidies het laagst.
Fokker over de naaste toekomst der
luchtvaart.
Fokker, de bekende vliegtuigbouwer
die door de „Sunday-Express" voor een
Duitscher versleten wordt is met I'ar-
mentier naar Engeland gevlogen om de
Douglas te demonstreeren. Aan een
gelsch journalist heeft hij zijn geels
over de toekomst geopenbaard.
Over vijf jaar, aldus de heer Fokk r
len de menschen even weinig zi.j.s i
vliegtocht over den Oceaan. als than* t
het Kanaal. Het plan om groote drij vcide
eilanden in den Oceaan te maken acht B uk-
ker niet noodig.
De motoren zullen binnenkort zooveel
verbeterd zijn, dat motorstoringen niet meer
mogelijk zullen zijn.
Alle machines zullen een uursnelheid heb
ben van ruim 300 K.M. hun maximum
snelheid zal echter nog veel grooter zijn.
Elke hoofdstad in Europa zal aangesloten
worden met een uurdiehst. Er zal dan na
tuurlijk ook 's nachts gevlogen worden, en
daartoe zullen speciale „slaap-vliegtuigen"
dienen.
Tot zoover Fokker. Wat betreft de uur-
dienst, die hij hier terloops noemt, kan nog
medegedeeld worden, dat 2 Juni a.s. een
uurluchtdienst LondenParijs geopend
wordt. Op deze lijn zullen vier Fokiter-
Douglas-toestellen dienst doen. Deze ma
chines zullen Britsche motoren hebben en
door Britsche piloten worden bestuurd.
Een electrisch vliegtuig uitgevonden?
Een 46-jarige inwoner van Toronto be
weert een geluids- en trillingsvrij vliegtuig
te hebben uitgevonden, dat door electrici-
teit wordt voortbewogen.
De kern van de uitvinding bestaat uit een
geheel nieuw type batterij, dat, naar be
weerd wordt, 500 uren werkt voor een be
drag van slechts 80 dollarcents.
Het vliegtuig heeft in het geheim een
proefvlucht gemaakt, met vier personen
aan boord en maakte toen een bijna geluid-
looze landing.
Men wil thans een proefvlucht maken
van Detroit naar Vancouver.
Het luchtverkeer over den Oceaan.
De „Wissenschaftliche Gesellschaft für
Luftfahrt", heeft op haar jaarvergadering
te Berlijn het luchtverkeer over den Oceaan
besproken. Een punt van debat was of aan
landvliegtuigen de voorkeur moest worden
gegeven, boven watervliegtuigen. De mees
te congresleden spraken zich uit voor de
proeven met de katapult, zooals de Luft
hansa die houdt.
Ir. Schulz sprak over de groote vlieg-
booten, die Frankrijk, Amerika en Enge
land bouwen. De inleider was van meening,
dat deze booten mooie prestaties leveren,
maar nog niet aan Oceaan-eischen voldoen.
Verder werden pleidooien gehouden voor
automatische stuurinrichtingen en ten slot
te werd nogmaals de beteekenis geschetst
van den dieselmotor. Sommigen poneerden
zelfs de stelling, dat de lange afstandsvlie
gerij pas goed beginnen kan, als de Diesel
motor er is.
Een der ingenieurs ontwikkelde een toe
komstbeeld een „Schnellhochweitflug-
zeug" dat 500 km/h maakt over een af
stand van 15.000 km. Deze optimistische
redevoering vond algemeenen bijval. Waar
om ook niet
De beteekenis van de luchthaven Croydon.
De groote Londensche luchthaven Croy
don noteerde in 1934 meer dan 100.000 pas
sagiers. Meer dan de helft daarvan reisde
met Engelsche diensten. De grootste daar
van is de dienst van Imp-rial Airways op
Parijs. Daarnaast moet dan genoemd wor
den de dienst LondenBrusselKeulen, die
in samenwerking met de Belgische maat
schappij Sabena wordt onderhouden. Na
tuurlijk vliegt ook de Fransche maatschap
pij Air-France op Londen, maar Croydon
heeft niet alleen het verkeer over het Ka
naal. Kleine maatschappijen, zonder subsi
die, vliegen van kleine vliegvelden rondom
Londen naar Parijs, zoo bijv. de maatschap
pij van Hillman, die onlangs overleden is,
maar wiens zoon de zaken voortzet. De
Hillmandienst vliegt met Dragons van De
Havilland. Een daarvan is eind vorig jaar
in het Kanaal gevlogen. De vlieger bleek de
kunst van blindvliegen niet te verstaan en
daarom moest hij vlak boven de zee gaan
vliegen, toen op een kwaden dag de wolken
laag hingen. Vorige week is het officieele
rapport verschenen, waarin dit feit onom
wonden is gepubliceerd. Dat heeft de maat
schappij geen goed gedaan.
Thans deelt de „Daily Telegraph" nieuwe
plannen mede van den heer A. C. M. Jacka-
man. Deze wil om het uur op Parijs gaan
vliegen met Douglastoestellen. Als eindpunt
wil hij Gatwick hebben, waar de spoorwe
gen een halte willen plaatsen. Per trein is
het dan korter van Londen naar Gatwick,
dan naar Croydon.
Van Victoria-station te Londen naar
Place de la Concorde te Parijs kondigt
Jackaman 2ys uur aan.
De ondernemer hoopt in Juni te beginnen.
De uurdienst is afkomstig uit Amerika.
Daar adverteert men hem als „every bour
on the hour". Tusschen groote plaatsen met
veel zaken verkeer is dit systeem een suc
ces. In Europa is het nog niet ingevoerd.
Toovenarjj. Binnenkort zal
een onderzoek ingesteld worden naar de
maatregelen, die Engeland, Frankrijk on
België hebben genomen ter bestrijding van
de toovenarij in de gebieden, die krachtens
mandaat van den Volkenbond onder hun
beheer zijn gesteld.
Tot dit onderzoek is besloten naar aan
leiding van een aantal vragen, die in de
laatste zitting van de Mandaten-commissie
van den Volkenbond gesteld zijn door het
i3ritsche lid Lord Lugard, oud-gouverneur-
generaal van Nigaria.
Deze vragen zullen door de mandataire
i gendheden worden beantwoord, zoodra
..j hun eerstvolgend rapport indienen.
Doodgewaande keert
naar huis terug. Max Holen-
stein, een Zwitser, die in den wereldoorlog
'n het Oostenrijksche leger had meegev.oeh-
ten, werd reeds twintig jaar vermist en
daarom allang voor dood gehouden.
Dezer dagen is hij teruggekeerd naar
Arbon in Zwitserland, waar zijn oude moe
der woont. In de eerste jaren van den oor
log werd hij door de Russen gevangen ge
nomen en als gevangene naar Siberië ge
voerd. Eenige jaren geleden werd hij pas
vrijgelaten. Hij hoorde toen tot zijn groote
verwondering, dat de oorlog al afgeloopen
was Na eenige jaren rondgezworven te
hebben heeft hij zijn geboortedorp weer be
reikt.
Een veetransporttrein
verongelukt. In de nabijheid van
Versailles is in den afgeloopen nacht een
goederentrein ontspoord, waarmee slacht
vee naar het Parijsche abattoir zou worden
vervoerd. Vele honderden stuks vee werden
gedood, of zóó zwaar gewond, dat de bees
ten ter plaatse moesten worden afgemaakt.
Persoonlijke ongevallen kwamen niet voor.
Het traject was tot vanmorgen vroeg ver
sperd.
Moord aan boord van
een oorlogsschip. Tegen den
marinier Leonhard Brigstock van den En-
gelschen kruiser „Arethusa" is gisteren
een aanklacht ingediend wegens moord op
den officier Hubert Deggan. Brigstock
wordt er van beschuldigd Deggan om tot
dusverre onbekende motieven met een
scheermes de keel te hebben afgesneden.
Het slachtoffer was Zaterdag in de mess-
room van de in Chatham liggende kanon
neerboot „Marshal Soult" dood gevonden.
Mijnramp in Servië.
Bij Sajetschar, in Servië, heeft gisteren
een geweldige mijngasontploffing plaats
gegrepen, waarvan de gevolgen, naar ge
vreesd wordt, van catastrofalen aard zijn.
Intusschen waren bij de verzending van
de eerste telegrammen, nog geen nauwkeu
rige gegevens over den omvang van de
ramp bekend.
De „Prawda" meldt, dat zich op het
oogenblik der ontploffing verscheiden hon
derden mijnwerkers onder de aarde be
vonden.
Volgens een communiqué der mijndirectie
zouden evenwel in het gebied, waar de ont
ploffing plaats vond, slechts 24 arbeiders
aan het werk zijn geweest. Van deze groep
werden zes dooden kort na de explosie naar
boven gebracht.
De mijneigenaar, de voormalige minis
ter George Gentsjewitsj, verklaarde even
wel, dat deze mededeeling maar een voor-
loopige was, wijl hij slechts zeer moeilijk
met Sajetschar telefonische verbinding kon
krijgen.
De „Prawda" maakt verder gewag van
een gerucht, volgens hetwelk reeds 30 doo
den te betreuren zijn. Ook dit blad zegt
evenwel, dat het nog niet mogelijk is,
nauwkeurige berichten over den omvang
der ramp te verkrijgen, wijl in Sajetschar
zelf nog niets met zekerheid over het aan
tal slachtoffers bekend is.
Een nader communiqué van den mijn
eigenaar, Gentsjewitsj, deelt mede, dat
volgens de laatste, echter nog niet beves
tigde berichten, het aantal dooden elf be
draagt. Zeven andere mijnwerkers zouden
zwaar en vijf licht gewond zijn, terwijl een
arbeider nog vermist wordt.
Polen voert Esperanto
in. In Warschau is een groote coöpera
tie gesticht genaamd „Detur", welke uit
sluitend ten dienste staat van Esperantis
ten. Men kan bij „Detur" gratis alle inlich
tingen omtrent het toerisme in Polen krij
gen. Het adres is Sienna 4, Warszawa, Po
len. Op een vergadering van den bond van
Poolsche onderwijzers is een voorstel aan
genomen om Esperanto in te voeren op alle
scholen voor blinden. De Poolsche radiosta
tions Warschau en Krakau zenden elke
week lezingen in het Esperanto uit over
het sociale en cultureele leven in Polen.
Geen hanengevechten
meer in Frankrijk? Evenals
men in Spanje en Zuid-Frankrijk gepoogd
heeft om door hooge belastingen de stieren
gevechten onmogelijk te maken, zoo richt
men zich thans ook tegen de hanengevecn-
ten. Het hanengevecht is een der oudste
liefhebberijen van het land. Het dateert
reeds van den tijd van Julius Caesar en
sindsdien heeft men steeds pogingen gedaan
om dit wreede kijkspel te onderdrukken.
Tot nu toe is dit steeds mislukt. Deze maal
dreigt het echter ernst te worden. De be
lasting zal zoo hoog worden geheven, dat
het de gevechten practisch verbiedt. Vooral
in de noordelijke departementen is het spel
zeer in zwang. De bond, die toezicht op de
gevechten houdt en 1200 vereenigingen van
tezamen 60.000 leJ"n omvat, heeft een af
vaardiging naar de regeering gezonden om
haar te verzoeken de belasting te verlagen
of te laten vervallen.
Groote brand in Japan-
sche badplaats. In de bad
plaats Medaki op Hokkaido is een groote
brand uitgebroken, waardoor 150 huizen
zijn vernield en een schade van 300.000 yen
is aangericht.
Men vreest, dat er ook talrijke personen
om het leven zijn gekomen, doch nadere be
richten hierover zijn nog niet ontvangen.
Olie-orders uit Amerika
tijdelijk gestaakt. Naar men
aan het „Hbld." van de zijde der industrie
nader mededeelt, zijn de aankoopen van
oliën en vetten door Amerika thans weer
gestaakt.
In de kringen van den handel van oliën en
vetten is men niet In staat te beoordeelen
of er nieuwe aankoopen van de Vereenigdo
Staten te wachten zijn. De omvang van de
behoefte is moeilijk te schatten en evenmin
kan men precies bepalen op welk tijdstip da
Vereenigde Staten weer in staat zullen zijn
zelf in de behoefte te voorzien,