Kruidt Uw sausen met HONIG's BOUILLONBLOKJES - 6 voor 10 cent BINNENLAND De Amslerdamsche prinsemarij. GEMENGD NIEUWS De heer De Jonge maakte enkele opmer- Sdngen van redactioneelen aard. De heer Kodde wil het gebouwd ook me dezeggenschap geven in het beleid van den polder. De heer Onderdijk besprak de stembe voegdheid voor de polderbesturen. Hij meent dat deze in dit reglement niet vol doende naar voren komt. Hij vraagt of wij met dit reglement eigenlijk niet te vroeg zijn gekomen. Laten Ged. Staten deze zaak nog eens nader onder het oog zien, opdat de stembevoegdheid behoorlijk geregeld worde. Hij vindt het billijk dat het gebouwd in den polder ook mede betaalt voor bijzon dere werken. De stembevoegdheid voor de polders dient goed geregeld te worden, opdat hier geen willekeur zal plaats hebben. De heer Vogelaar zeide dat de polders het recht hebben het gebouwd aan te slaan, dat is reglementair geregeld. De stembe voegdheid is goed geregeld en kan niet be ter vastgesteld worden dan thans het ge val is. De heer Dieleman verdedigde het voor stel van Ged. Staten en beantwoordde in de eerste plaats de opmerkingen van den heer De Jonge. Hij zeide toe dat Ged. Staten de kwestie Van het stemrecht voor de polders nog eens zullen herzien. Ook zullen Ged. Staten overwegen of een eenvoudiger stemrecht voor het gebouwd mogelijk zal zijn. De heer Kodde repliceerde nog in het kort. Het voorstel van Ged. Staten wordt daar na zonder hoofdelijke stemming aangeno men. 5}! De voorzitter zeide dat de heer De Pauw verzocht heeft een vraag te stellen vreemd aan de orde van den dag. Dit verlof werd verleend. De heer De Pauw stelde de vraag of er bezwaren bestaan tegen de uitvoering van de motie in de vorige vergadering aange nomen betreffende een vaste aanstelling van den pontonknecht te Walzoorden. De heer Van Bommel van Vloten zeide dat deze bezwaren inderdaad bestaan. Hij gaf de verzekering dat Ged. Staten de mo tie zullen uitvoeren in den geest als door de Prov. Staten is besloten, doch een be paalde datum kan niet genoemd worden. Hierna werd de vergadering ten 4 uur door den Commissaris der Koningin in naam der Koningin gesloten. Nederlandscb-Belgische onderhandelingen. De Brusselsche correspondent van „de Maasbode" meldt Tijdens de economische onderhandelin gen, die door de NederlandschBelgische sub-commissie worden gevoerd, heeft men het steenkolenvraagstuk nog steeds niet als struikelblok uit den weg kunnen ruimen. Van Nederlandsche zijde zou men zich namelijk niet kunnen neerleggen bij de voorgenomen nieuwe beperkingen op den invoer van Nederlandsche kolen in België. Dit is oorzaak dat de sub-commissie de on derhandelingen voorloopig heeft stop gezet. Oprichting Ned. Omroepzender- Maatschappij. Bij de Tweede Kamer is een wetsontwerp ingediend tot het in het leven roepen van een Naamlooze Vennootschap „Nederland sche Omroep Zender Maatschappij" (Noze- ma). Bij de behandeling van de P.T.T.-begroo- ting voor 1934 is zoowel bij de schriftelijke als bij de mondelinge gedachten wisseling met en in de Kamer het vraagstuk van de omroep-apparatuur aan de orde geweest. Bij die gelegenheid mocht de minister zijn standpunt uiteenzetten en werd door hem tevens medegedeeld, dat een oplossing van dit vraagstuk in voorbereiding was en daar toe o.m. overleg met de betrokken omroep organisaties werd gepleegd. De minister is daarbij uitgegaan van de noodzaak om het zendervraagstuk in dien zin op te lossen, dat de zenders voor den radio-omroep zouden komen in één hand. Het is hem aangenaam thans te kunnen mededeelen, dat het beoogde doel bereikt is en dat de medewerking der omroep-organi- saties verkregen werd tot het oprichten van een gemengd zenderbedrijf, waarin eener zijds de Staat overwegende zeggenschap heeft, anderzijds de belangen van de om roeporganisaties afdoende veilig zijn ge steld. De machtigingswet heeft geen andere strekking dan het in het leven roepen van het gemengde zenderbedrijf mogelijk te ma ken zij geeft daartoe, in aanpassing met den bestaanden rechtstoestand, den ver- eischten wetteljjken grondslag. Ontvangsten van de Ned. Spoorwegen. De ontvangsten van de Ned. Spoorwegen over het jaar 1934 zijn in totaal berekend op 111.252.974. .De definitieve ontvang sten over 1933 bedragen 122.437.753. Zij zijn dus met ruim 11 millioen gedaald. Het gemiddelde aantal kilometers in ex ploitatie bedroeg 3622 (3657) de ontvang sten per dagkilometer waren dientengevol ge 84.16 91.73). Eervol ontslag rijks-ontvanger. Bij Koninklijk besluit van 19 Januari 1935 is aan J. C. Altorffer, ontvanger der directe belastingen te Breda, op zijn verzoek, met ingang van 1 Februari 1935, eervol ontslag verleend uit 's Rjjks dienst. II. ZEDENPOLITIE. Ballet Esteban Perez Alonso vraagt gevorderde en beginnende danse ressen ter opleiding. Na vier maan den gegarandeerd plaatsing. Brie ven onder Deze advertentie kon men verschillende keeren achtereen in een van de grootste Nederlandsche dagbladen lezen. Nu heeft ons land van klei, mist en regen wel nog nooit danseressen van naam voortgebracht, maar het aantal ambitieuze en roemzuch tige meisjes, dat zich hier voor veel op offeringen getroost is grooter dan menig een wel denkt. Zoo ontving de heer Esteban Perez Alonso dan ook tientallen brieven en gelijk het een ondernemend man betaamt, liet hij de schrijfsters bij zich komen en nam haar een klein examen af. Waren de danseresjes leelijk, dan zakten ze, waren ze aantrek kelijk, dan slaagden zij en was de Span jaard, die uitstekend Nederlandsch sprak, vol lof over haar prestaties. Zoo hield hij een kleine groep over, waarmee hij onmid dellijk begon dansen in te studeeren, want over een half jaar zou men naar een eilandje in de Middellandsche Zee ver trekken waar de heer Alonso met zijn groep zou optreden. De meisjesgezichten straalden niet alleen dat zij een beroep zouden uitoefenen waarvan zij hielden, maar tevens zouden zij ver weg zijn van dit ellendige, kleine, benepen land en ge nieten van de blauwe zee en het heerlijk subtropische klimaat. Tegen die vooruit zichten woog al het vermoeiende oefenen op en dan, lesgeld hoefde men niet te be talen, dat werd later wel van het honora rium afgetrokken. Maar toen de eerste vreugde over het in bet vooruitzicht zijnde engagement luwde, kwamen de ernstige vragen los. Waar moesten zij optreden, hoe vaak, hoe lang En toen begon de zaak er anders uit te zien. Men zou in een ca baret dansen. Het kon wel eens twee uur 's nachts worden want de meisjes moesten met de heeren dansen na haar nummers, dat kon je niet weigeren nietwaar, en als de heeren je geld in je handtaschje stop ten, wie zou dan weigeren Allen begon nen lont te ruiken. Maar jong en vol zelf vertrouwen deed men alsof men niets be greep, want men zou sterk zijn. Doch een enkele, die de zaak in haar ge heel doorzag, en er weinig voor voelde, „animeermeisje" te worden, deed het eenige verstandige, wat er gedaan kon worden vertelde de geschiedenis aan de Amster damsche zedenpolitie. Men kan de filozofische vraag opwer pen, wat is goed, wat is slecht Wat is zedelijk, wat is onzedelijk Hetgeen de een naaktcultuur noemt, scheldt de ander voor smeerlapperij, hetgeen sommige inlan ders onzedelijk vinden, noemen wij zede lijk. Doch overal, dus ook in ons land, heeft men normen opgesteld volgens welke men oordeelt en wanneer een groepje menschen deze normen negeert, noemt men hen asociaal. Een prachtig woord, dat men kwistig gebruikt. Tegen de asocialen op zedelijk gebied treedt de zedenpolitie op niet als wrekende macht, doch als be schermende sociale instantie. Wanneer men denkt, dat bfc" de kennisgeving van boven geschetst geval geüniformeerde, met gum miknuppels en boeien gewapende agenten uitrukken, den heer Esteban Perez Alonso naar de gevangenis slepen en naar de groo- te bladen een verslag van „de overval" zen den, dan begrijpt men de taak van de ze denpolitie niet. Zeer vriendelijke beambten, die behalve over veel wetskennis ook over menschen- kennis beschikken, gaan allereerst na of de zaak wel zoo erg is als voorgesteld wordt. Blijkt dit het geval te zijn, dan wordt gezorgd, dat de belanghebbenden gewaarschuwd worden en vindt men ook wel middelen om den heer Esteban Perez Alonso irr de wielen te rijden. In het uitge breide archief komt een kaartje met de kwaliteiten van den balletmeester, welk kaartje weer verwijst naar een lijvig dos sier, dat, wanneer alles goed gaat, nooit meer aangeraakt wordt. De buitenwereld weet van dit geval nietrf af, zeker niet door de politie. Zulk een geval is echter zeer zeldzaam. Vrouwenhandel mag men het zeker niet noemen. „Dat vindt u ook niet", verze kerde hoofd-inspecteur Van Slobbe, chef van de zedenpolitie, „dat een meisje tegen haar zin in een bordeel wordt gestopt komt in Amsterdam niet voor". Deze politieafdeeling werd in Juni 1931, dank zij het streven van mevrouw Tilanus, in het leven geroepen. De hoofdinspecteur wordt geassisteerd door twee inspectrices, twee inspecteurs, twee vrouwelijke agen ten en achttien rechercheurs. Uit het feit, dat de afdeeling in 1931 werd opgericht mag men niet opmaken, dat voor dien tijd Amsterdam zich om de zedelijkheid niet bekommerde. De verschil lende bureaux zorgden daar zooveel moge lijk voor. Maar toch bleek het noodzakelijk, de verschillende gevallen dieper te behan delen, het bleek, dat vaak een vrouw beter werk in dergelijke kwesties zou kunnen verrichten dan een man en zoo kwam men tot de oprichting van een zedenpolitie. Hoe groot de activiteit van het bureau is, blijkt wel daaruit, dat 450 gevallen jaarlijks voor het gerecht gebracht worden. Ruim dertig procent heeft betrekking op ontucht met kinderen. Evenals de kinderpolitie is de zedenpolitie niet de geschikte afdeeling om een prettigen kijk op de menschen te krij gen. Perversiteit en gelddorst drijven vaak tot weerzinwekkende gevallen. Veel kwaad woekert in alle stilte. Zoo bijvoorbeeld de pornografie. Een tijdlang werd Nederland vanuit Duitschland overstroomd met por nografische lectuur, die vaak zoo geraffi neerd was, dat het de politie moeite kostte, de beslissende instanties er van te overtui gen, dat men hier inderdaad met pornogra fie te doen had en niet met populaire we tenschap. Nu de stroom uit Duitschland verhinderd is, krijgt Frankrijk een goede kans. De gezonde, normale mensch, die zoo af en toe een pornografisch blad in handen krijgt, beseft niet, kan ook niet beseffen, welk een kwaad zulk een litteratuur kan aanrichten en hoe menschen er door gees telijk ten gronde gaan. Tegen alle verwachtingen in speelt ha zardspel geen noemenswaardige rol. Men kent enkele verwoede gokkers, die met el kaar heele nachten doorspelen, maar daar deze menschen geen kwaad doen, laat men hen begaan. „En chantage V' 'informeerden wij. „He laas niet veel". „Hoe bedoelt u dat, helaas niet veel vragen wij eenigszins verbaasd. „Ik ben er namelijk van overtuigd, dat er in ons land heel wat chantage gepleegd wordt, zeer zeker aanzienlijk meer dan ik geval len te behandelen krijg. En dit is jammer. Ik ken niets misselijkers dan chantage. U moet die menschen zien, die in handen gevallen zijn van chanteurs. Men is zoo bang mij te hulp te roepen uit angst, dat de zaak uitlekt. U begrijpt, er zijn ontzag lijk veel provincialen bij, die doodsangsten uitstaan, dat er in hun kleinen kring van hun zonden uitlekt. En zij zwichten steeds maar weer voor die menschen, inplaats mij de zaak in handen te geven. Ik verzeker u, de heeren zijn zoo genezen". Het zijn vaak de notabelen van een stadje, die er het slachtoffer van worden. Zij trekken voor zaken met hun auto's naar Amsterdam, ontmoeten vrienden, parkee ren op het Thorbeckepleïn, gaan in de ca- fé's, die al om één uur sluiten. Eén uur slui ten is dat nou een groote stad Een hoofd stad van het land Waar gaan we nou naar toe? En zoo verzeilt men dan in slecht ge zelschap. En weken later krijgt de zondaar bezoek van een heer, die dank zij het autonummer het adres te weten is gekomen. Een be leefd onderhoud, men wijst op de misstap, op het huwelijksleven van den zondaar, op zg'n positie, zijn kennissenkring. De angst overmeestert het gezonde verstandin plaats den kerel de deur uit te trappen en de politie van de zaak op de hoogte te stel len, zwicht men, wordt men uitgezogen en ongelukkig gemaakt. Waarom, waarvoor? Uit onwetendheid, uit onbekendheid met de methoden der politie^ Of is men bang, dat de rechtzaak stof doet opwaaien? Ook dat zou ongemotiveerd zijn, want dergelijke gevallen worden steeds met gesloten deu ren behandeld. LUCHTVAART De Douglas-machines op de Indië-lijn. In een interview, dat de „Tel." met den heer Plesman had, deelde deze mee, dat het plan bestaat om in Mei met 9 Douglas-ma chines op de Indië-lijn te gaan vliegen. De dienst Amsterdam-Batavia wordt dan uit gebreid van één tot tweemaal per week in beide richtingen. De 5 andere bestelde Douglas-toestellen zullen op de Europeesche lijnen worden gebruikt. De bedoeling is om de Indië-route in 6 dagen te vliegen. De Fokker-machines zullen stellig niet uitgeschakeld worden. De heer Plesman verklaarde daaromtrentWü laten de Fok ker-machines niet los, ook niet op de Indië- route. Als het groote F 36 type nog wat verbeterd en versneld is en op tijd geleverd kan worden, zullen deze machines op de Indië-route verschijnen. Zij hebben meer laadvermogen dan de Douglas. Misschien dat wij eind 1936 weer met Fokkers vliegen op deze lijn. Engelsche hulde aan de K.L.M. „Wellicht 't fenomennaalste succes, dat behaald is op 't gebied der handelslucht vaart, was dat van Holland", schrijft Gro ves, oud-directeur van de vliegoperaties in het Britsche luchtvaartministerie, in de „Observer"..Hoewel Holland een der klein ste landen van Europa is, stichtte het een der grootste en doelmatigste luchttrans- portdienst in de wereld. Na 'n beschrijving gegeven te hebben van de Hollandsche luchtdiensten, schrijft Groves, dat alle suc cessen echter in de schaduw worden gesteld door de Hollandsche luchtroute naar Oost- Indië, een waarlijk grootsche prestatie voor een klein land. Met uitzondering van de Britsche, zijn de Hollandsche luchtvaartsub sidies het laagst. Fokker over de naaste toekomst der luchtvaart. Fokker, de bekende vliegtuigbouwer die door de „Sunday-Express" voor een Duitscher versleten wordt is met I'ar- mentier naar Engeland gevlogen om de Douglas te demonstreeren. Aan een gelsch journalist heeft hij zijn geels over de toekomst geopenbaard. Over vijf jaar, aldus de heer Fokk r len de menschen even weinig zi.j.s i vliegtocht over den Oceaan. als than* t het Kanaal. Het plan om groote drij vcide eilanden in den Oceaan te maken acht B uk- ker niet noodig. De motoren zullen binnenkort zooveel verbeterd zijn, dat motorstoringen niet meer mogelijk zullen zijn. Alle machines zullen een uursnelheid heb ben van ruim 300 K.M. hun maximum snelheid zal echter nog veel grooter zijn. Elke hoofdstad in Europa zal aangesloten worden met een uurdiehst. Er zal dan na tuurlijk ook 's nachts gevlogen worden, en daartoe zullen speciale „slaap-vliegtuigen" dienen. Tot zoover Fokker. Wat betreft de uur- dienst, die hij hier terloops noemt, kan nog medegedeeld worden, dat 2 Juni a.s. een uurluchtdienst LondenParijs geopend wordt. Op deze lijn zullen vier Fokiter- Douglas-toestellen dienst doen. Deze ma chines zullen Britsche motoren hebben en door Britsche piloten worden bestuurd. Een electrisch vliegtuig uitgevonden? Een 46-jarige inwoner van Toronto be weert een geluids- en trillingsvrij vliegtuig te hebben uitgevonden, dat door electrici- teit wordt voortbewogen. De kern van de uitvinding bestaat uit een geheel nieuw type batterij, dat, naar be weerd wordt, 500 uren werkt voor een be drag van slechts 80 dollarcents. Het vliegtuig heeft in het geheim een proefvlucht gemaakt, met vier personen aan boord en maakte toen een bijna geluid- looze landing. Men wil thans een proefvlucht maken van Detroit naar Vancouver. Het luchtverkeer over den Oceaan. De „Wissenschaftliche Gesellschaft für Luftfahrt", heeft op haar jaarvergadering te Berlijn het luchtverkeer over den Oceaan besproken. Een punt van debat was of aan landvliegtuigen de voorkeur moest worden gegeven, boven watervliegtuigen. De mees te congresleden spraken zich uit voor de proeven met de katapult, zooals de Luft hansa die houdt. Ir. Schulz sprak over de groote vlieg- booten, die Frankrijk, Amerika en Enge land bouwen. De inleider was van meening, dat deze booten mooie prestaties leveren, maar nog niet aan Oceaan-eischen voldoen. Verder werden pleidooien gehouden voor automatische stuurinrichtingen en ten slot te werd nogmaals de beteekenis geschetst van den dieselmotor. Sommigen poneerden zelfs de stelling, dat de lange afstandsvlie gerij pas goed beginnen kan, als de Diesel motor er is. Een der ingenieurs ontwikkelde een toe komstbeeld een „Schnellhochweitflug- zeug" dat 500 km/h maakt over een af stand van 15.000 km. Deze optimistische redevoering vond algemeenen bijval. Waar om ook niet De beteekenis van de luchthaven Croydon. De groote Londensche luchthaven Croy don noteerde in 1934 meer dan 100.000 pas sagiers. Meer dan de helft daarvan reisde met Engelsche diensten. De grootste daar van is de dienst van Imp-rial Airways op Parijs. Daarnaast moet dan genoemd wor den de dienst LondenBrusselKeulen, die in samenwerking met de Belgische maat schappij Sabena wordt onderhouden. Na tuurlijk vliegt ook de Fransche maatschap pij Air-France op Londen, maar Croydon heeft niet alleen het verkeer over het Ka naal. Kleine maatschappijen, zonder subsi die, vliegen van kleine vliegvelden rondom Londen naar Parijs, zoo bijv. de maatschap pij van Hillman, die onlangs overleden is, maar wiens zoon de zaken voortzet. De Hillmandienst vliegt met Dragons van De Havilland. Een daarvan is eind vorig jaar in het Kanaal gevlogen. De vlieger bleek de kunst van blindvliegen niet te verstaan en daarom moest hij vlak boven de zee gaan vliegen, toen op een kwaden dag de wolken laag hingen. Vorige week is het officieele rapport verschenen, waarin dit feit onom wonden is gepubliceerd. Dat heeft de maat schappij geen goed gedaan. Thans deelt de „Daily Telegraph" nieuwe plannen mede van den heer A. C. M. Jacka- man. Deze wil om het uur op Parijs gaan vliegen met Douglastoestellen. Als eindpunt wil hij Gatwick hebben, waar de spoorwe gen een halte willen plaatsen. Per trein is het dan korter van Londen naar Gatwick, dan naar Croydon. Van Victoria-station te Londen naar Place de la Concorde te Parijs kondigt Jackaman 2ys uur aan. De ondernemer hoopt in Juni te beginnen. De uurdienst is afkomstig uit Amerika. Daar adverteert men hem als „every bour on the hour". Tusschen groote plaatsen met veel zaken verkeer is dit systeem een suc ces. In Europa is het nog niet ingevoerd. Toovenarjj. Binnenkort zal een onderzoek ingesteld worden naar de maatregelen, die Engeland, Frankrijk on België hebben genomen ter bestrijding van de toovenarij in de gebieden, die krachtens mandaat van den Volkenbond onder hun beheer zijn gesteld. Tot dit onderzoek is besloten naar aan leiding van een aantal vragen, die in de laatste zitting van de Mandaten-commissie van den Volkenbond gesteld zijn door het i3ritsche lid Lord Lugard, oud-gouverneur- generaal van Nigaria. Deze vragen zullen door de mandataire i gendheden worden beantwoord, zoodra ..j hun eerstvolgend rapport indienen. Doodgewaande keert naar huis terug. Max Holen- stein, een Zwitser, die in den wereldoorlog 'n het Oostenrijksche leger had meegev.oeh- ten, werd reeds twintig jaar vermist en daarom allang voor dood gehouden. Dezer dagen is hij teruggekeerd naar Arbon in Zwitserland, waar zijn oude moe der woont. In de eerste jaren van den oor log werd hij door de Russen gevangen ge nomen en als gevangene naar Siberië ge voerd. Eenige jaren geleden werd hij pas vrijgelaten. Hij hoorde toen tot zijn groote verwondering, dat de oorlog al afgeloopen was Na eenige jaren rondgezworven te hebben heeft hij zijn geboortedorp weer be reikt. Een veetransporttrein verongelukt. In de nabijheid van Versailles is in den afgeloopen nacht een goederentrein ontspoord, waarmee slacht vee naar het Parijsche abattoir zou worden vervoerd. Vele honderden stuks vee werden gedood, of zóó zwaar gewond, dat de bees ten ter plaatse moesten worden afgemaakt. Persoonlijke ongevallen kwamen niet voor. Het traject was tot vanmorgen vroeg ver sperd. Moord aan boord van een oorlogsschip. Tegen den marinier Leonhard Brigstock van den En- gelschen kruiser „Arethusa" is gisteren een aanklacht ingediend wegens moord op den officier Hubert Deggan. Brigstock wordt er van beschuldigd Deggan om tot dusverre onbekende motieven met een scheermes de keel te hebben afgesneden. Het slachtoffer was Zaterdag in de mess- room van de in Chatham liggende kanon neerboot „Marshal Soult" dood gevonden. Mijnramp in Servië. Bij Sajetschar, in Servië, heeft gisteren een geweldige mijngasontploffing plaats gegrepen, waarvan de gevolgen, naar ge vreesd wordt, van catastrofalen aard zijn. Intusschen waren bij de verzending van de eerste telegrammen, nog geen nauwkeu rige gegevens over den omvang van de ramp bekend. De „Prawda" meldt, dat zich op het oogenblik der ontploffing verscheiden hon derden mijnwerkers onder de aarde be vonden. Volgens een communiqué der mijndirectie zouden evenwel in het gebied, waar de ont ploffing plaats vond, slechts 24 arbeiders aan het werk zijn geweest. Van deze groep werden zes dooden kort na de explosie naar boven gebracht. De mijneigenaar, de voormalige minis ter George Gentsjewitsj, verklaarde even wel, dat deze mededeeling maar een voor- loopige was, wijl hij slechts zeer moeilijk met Sajetschar telefonische verbinding kon krijgen. De „Prawda" maakt verder gewag van een gerucht, volgens hetwelk reeds 30 doo den te betreuren zijn. Ook dit blad zegt evenwel, dat het nog niet mogelijk is, nauwkeurige berichten over den omvang der ramp te verkrijgen, wijl in Sajetschar zelf nog niets met zekerheid over het aan tal slachtoffers bekend is. Een nader communiqué van den mijn eigenaar, Gentsjewitsj, deelt mede, dat volgens de laatste, echter nog niet beves tigde berichten, het aantal dooden elf be draagt. Zeven andere mijnwerkers zouden zwaar en vijf licht gewond zijn, terwijl een arbeider nog vermist wordt. Polen voert Esperanto in. In Warschau is een groote coöpera tie gesticht genaamd „Detur", welke uit sluitend ten dienste staat van Esperantis ten. Men kan bij „Detur" gratis alle inlich tingen omtrent het toerisme in Polen krij gen. Het adres is Sienna 4, Warszawa, Po len. Op een vergadering van den bond van Poolsche onderwijzers is een voorstel aan genomen om Esperanto in te voeren op alle scholen voor blinden. De Poolsche radiosta tions Warschau en Krakau zenden elke week lezingen in het Esperanto uit over het sociale en cultureele leven in Polen. Geen hanengevechten meer in Frankrijk? Evenals men in Spanje en Zuid-Frankrijk gepoogd heeft om door hooge belastingen de stieren gevechten onmogelijk te maken, zoo richt men zich thans ook tegen de hanengevecn- ten. Het hanengevecht is een der oudste liefhebberijen van het land. Het dateert reeds van den tijd van Julius Caesar en sindsdien heeft men steeds pogingen gedaan om dit wreede kijkspel te onderdrukken. Tot nu toe is dit steeds mislukt. Deze maal dreigt het echter ernst te worden. De be lasting zal zoo hoog worden geheven, dat het de gevechten practisch verbiedt. Vooral in de noordelijke departementen is het spel zeer in zwang. De bond, die toezicht op de gevechten houdt en 1200 vereenigingen van tezamen 60.000 leJ"n omvat, heeft een af vaardiging naar de regeering gezonden om haar te verzoeken de belasting te verlagen of te laten vervallen. Groote brand in Japan- sche badplaats. In de bad plaats Medaki op Hokkaido is een groote brand uitgebroken, waardoor 150 huizen zijn vernield en een schade van 300.000 yen is aangericht. Men vreest, dat er ook talrijke personen om het leven zijn gekomen, doch nadere be richten hierover zijn nog niet ontvangen. Olie-orders uit Amerika tijdelijk gestaakt. Naar men aan het „Hbld." van de zijde der industrie nader mededeelt, zijn de aankoopen van oliën en vetten door Amerika thans weer gestaakt. In de kringen van den handel van oliën en vetten is men niet In staat te beoordeelen of er nieuwe aankoopen van de Vereenigdo Staten te wachten zijn. De omvang van de behoefte is moeilijk te schatten en evenmin kan men precies bepalen op welk tijdstip da Vereenigde Staten weer in staat zullen zijn zelf in de behoefte te voorzien,

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1935 | | pagina 8