500 300 EERSTE BLAD No.16 73e Jaargang! 193S Uitgave: Firma F. VAK DE VELDE Ir.. Walstraat 58-60, Vlissingen. Telet. 10. Postrekening 66287 19 «JANUARI Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen BINNENLAND STADS- EN PROVINCIENIEUWS VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn /2.20 per 3 maanden. Franco dooi het geheele rijk /2.50. Voor België, üuitschland en Frankrijk 3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. 3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 1.25. iedere regel meer 25 cent. Bijabopnemen speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 15 regels 50 ct. Iedere rege meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1-5 regels 11.alles bij vooruitbetaling üe abonné's in 't bezit eenei Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bii verlies van een hand, voet ot oog. gulden bij verlies van een duim gulden bn verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIOING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 3 bladen en een Kindercourant. De wyziging van. de steunregeling-. We hebben melding gemaakt van een wij ziging in de steunregeling, die inhoud een aftrek voortaan van 2/3 der pensioenen, invaliditeitsrenten en een ongevallen-rente. Terwijl aan het departement nog een juiste interpretatie wordt uitgewerkt, meent „de Maasbode" er op te moeten wijzen, dat in bedoeld bericht is aangegeven, dat de aftrek geschiedt van die pensioenen enz., welke door inwonende gezinsleden worden genoten en derhalve niet van de pensioenen der steuntrekkers zelf. Voorts werd medegedeeld, dat de wijzi ging bij de eerstvolgende uitkeering af zou ingaan. Men doet er goed aan, dien datum niet op morgen te stellen, daar, vooral in de groote steden, duizenden nieuwe berekeningen zul len moeten plaats hebben. Tolheffing voor ryksbruggen. In de mededeeling .over het wetsontwerp inzake tolheffing: voor de bruggen over de groote rivieren is achter de opgave van tol- bedragen een termijn van 5 jaren genoemd. Deze betreft echter niet den maximumduur van de tolheffing als zoodanig, doch .het maximum van een eventueele voortzetting dier heffing, indien het einde der heffings periode welke, zooals aan het slót van het uittreksel is vermeld, op 20 jaren is gesteld -r— een tekort zou opleveren. Weldadigheidspostzegels. De Centrale Propaganda Commissie voor de Weldadigheidspostzegels deelt mede, dat aan de vereenigingen, die voor een aandeel in de opbrengst van de Weldadigheidspost zegels voor „het kind" in aanmerking ko men, de noodige invulformulieren zijn toe gezonden. Ingevolge beschikking van den minister van binnenlandsche zaken strekt de op brengst ten bate van de instellingen, die verzorgen achterlijke, idiote, zieke, zwak ke, verwaarloosde, gebrekkige, blinde, doo- ve en doofstomme kinderen van alle gezind ten. De aandacht wordt er nog op gevestigd, dat de opbrengst van deze Weldadigheids- postzegels uitsluitend strekt ten bate van instellingen van weldadigheid. Hiertoe be- hooren jeugdorganisaties, welke de belan gen van dè geestelijk en lichamelijk gezon de jeugd behartigen. Onder „misdeelde jeugd" worden verstaan de kinderen bene den 18 jaar, die wegens ziekte, verwaarloo- zing of andere geestelijke of lichamelijke tekorten niet in het eigen gezin kunnen worden verzorgd. „De Wandelaar". wandelaar", maandblad voor na tuurstudie, natuurbescherming, heemschut, geologie, folklore, buitenleven en toerisme. (Uitgever A. G. Schoonderbeek, Laren N.H.) begint met het Januari-nummer zijn zevenden jaargang. De rijk geïllustreerde bijdrage „In de tweede week van September" door A. V. Fey bevat de smeuïg beschreven vacantie- avonturèn in een, blijkbaar ten onrechte, half vergeten uithoek van ons land Groes- beek. Rinke Tolman bepleit met klem van ar gumenten 'net instellen van een leerstoel van. iit on/^t\*'«rp op de programma's der volksuniversiteiten. In een ander artikel schetst d-rCeLVde auteur de ontwikkeling van Vet ratuurtevon in de eerste maanden van Ait ji'-ar. N. Voerman geeft, bij foto's van Daan E. N. Voornam, onder het sprookjesopschrift „Er was eenseen interessante, met historische bijzonderheden gedocumenteer de beschrijving van het oude Noordholland- eche dcrp Schermerhorn. Vocxté is dr. A. C. de Koek present met zijn causerie over den sterrenhemel, terwijl Rustu-vvs «i Practicus weder compareeren mét wonke.- r**p inzake tuinverzorging en inzake kam.«t1 an ten. Met de „Van en voor de lezers" sluit d^ze waarin, behalve de bij de artii'alen behoorer.de illustraties, ter op- luisterlï^* nog vele fraaie wedstrjjdfoto's zijn a.geórukfc. De N.V. Haven van Vlissingen. Door de N.V. Haven van Vlissingen ïs een plattegrond van de haven van Vlissin gen uitgegeven. Deze plattegrond is in 4 kleuren gedrukt en is keurig verzorgd. De terreinen welke bij de N.V. Haven van Vlis singen in erfpacht zijn, worden er duide lijk op aangegeven. De plattegrond dient natuurlijk als re clame-object en zal als zoodanig zijn doel zeker niet missen. Aan verschillende industrieeïe onderne mingen en scheepvaartmaatschappijen is deze plattegrond toegezonden, teneinde op sprekende wijze de aandacht te vestigen op de voordeelen welke de Vlissingsche haven voor handel en scheepvaart aanbiedt. De N.V. Haven van Vlissingen heeft met de uitgave van deze schitterende reclame zeker een zeer nuttig werk verricht en wij hopen dat zij vruchtbare resultaten mag opleveren. Vlissingen als bunkerstation. De N. V. „Vlismar" alhier heeft onlangs aangekocht 't Engelsche tankschip „Athel- crest" en dit schip als een permanent sta tion voor het bunkeren van olie aan de buitenhaven alhier in dienst gesteld.. Hier mede is Vlissingen gemaakt tot een der be langrijkste bunkerstations van Nederland, daar nu zoowel olie als kolen gebunkerd kunnen worden. Het verkeer in de buiten haven is dan ook geregeld toegenomen, vooral nu Zeebrugge zooveel aan beteeke- nis heeft ingeboet. De „Athelcrest" is een tankschip van 5934 bruto ton. De opgaande zon. Concertgebouw. Gisterenavond brachten ons „de Jonge Spelers" een vertolking van bovengenoemd „spel van de middenstand" in vier bedrij ven, van Herman Heijermans, die was. „De ondergang van een gezin uit den mid denstand wordt daarin gedramatiseerd", zegt de auteur in zijn voorwoord. In 't le bedrijf heeft de groote buurman, het wa renhuis „De opgaande zon", den kleinen concurrent reeds genekt. Doch schijnbaar. Want Mathijs de Sterke houdt den strijd tegen het Warenhuis vol en hij, die tracht „over de dingen heen te lachen", meent aan zyn dochter Sonja „dien lach als op perste wijsheid" te hebben gegeven. Sonja is echter bang voor de toekomst denk bijv. aan het lekken in het laatste bedrijf en de scène, waarin haar de laatste oogenblikkèn van het bij den brand gestiktebovenbuur meisje voor den geest komen en „ver geet de lach van Mathijs". Vader blijft ech ter staan, hij is voor den auteur het sym bool van die dndere „opgaande zon", die „noch door straf van menschen, noch door armoe en ellende te verduisteren is". En hiermee hebben we de twee hoofdrollen, gespeeld door Richard Flinck en Nelly Ernst, genoemd. De eerste toont in zijn ver tolking van den „middenstander" een on-r verwoestbare onverzettelijkheid in zijn strijd tegen het noodlot. Wat weet hij goed „faire bonne mine mauvais jeu" in zijn gesprek met Christiaan Jensen, den direc teur van bet Warenhuis, als deze hem komt waarschuwen, dat het pand aan den eenen kant van Mathijs' huis zal worden afgebro ken. Deze rol, die kranig werd vertolkt door Joh. Fiolet, geeft handig een kijk op den desolaten toestand van de zaak van Mathijs. Geheel anders voltrekt zich de scène tusschen Sonja en Jensen, die door haar met verwijten overstelpt wordt, als hij haar spreekt over haar „onwettige" ver houding in de zaak, als minderjarige pro curatiehoudster, die haar ten slotte vier en twintig uur in beraad geeft om haar vader over te halen zich neer te leggen bij het onvermijdelijke en die haar en haar vader in ruil voor den afstand der zaak een plaatsje aanbiedt in den grooten concurrent „de opgaande zon". Zijn geheele vroolyke natuur uit Mathijs in de scène, waarbij het bestuur der rederijkerskamer vergadert ten zijnen huize. En naast die drie personen groepeeren zich anderen, in de eerste plaats de grootvader, wiens vertolking in koste lijke handen is bij Jan Seves. Wat een mooie uitbeelding van den vroegeren ge- failleerden horlogemaker geeft deze ons daarvan en dan de vrouw des huizes, waar van Hetty Beck een typische uitbeelding gaf. Zij is de oorzaak door haar telefonee- ren aan Jensen van dat gesprek harer doch ter met den eersten, waardoor als 't ware gesuggereerd wordt de noodlottige brand aan 't slot van het derde bedrijf. Dit be gint met een gesprek tusschen Sonja en den zoon der bovenbuurman, den school meester Naphtalie, die elkaar hun liefde bekennen. Wat wordt dit tooneeltje aardig gespeeld, door de schutterigheid van Jan Lemaire, die zijn verlegenheid al maar tracht te bemantelen door het af poetsen van zijn bril. Wat is daar de tussebenkomst van den grootvader leuk, die „slaapt" voor de kachel. Ook willen we hier even wijzen op de goede vertolking van Stuifzand door Lucas Wensing, die de „aanstichter" is van het avondje met warme „punch", waardoor de fatale brand een aanleiding heeft gevon den. Ten slotte noemen we nog de, vooral in de laatste scènes van het 4e bedrijf zeer goede vertolking der moedersmart over het overlijden van haar dochtertje Margot, door Marie Hamel en de kranige uitbeel ding van den winkelknecht Abraham, uit gebeeld door G. Lindenberg, die met Arie Das een doublure in het „spel" had. Maar we mogen nieb vergeten het wel is waar kleine, doch daarom niet minder moeilijke rolletje van Margotje, het ongelukkige met een ongeneeslijke kwaal behepte dochtertje der bovenbuurvrouw, waarvan Marie Ha mel (in doublure spelend) een zeer krani ge, natuurgetrouwe vertolking gaf. Het spel, dat eindigde, na de zelfbeschuldiging van Sonja als brandstichtster, heeft in zijn passende décors, waarvoor Lucas Wensing een sterk woord van lof toekomt, den hee- len avond en de kleine uurtjes naderden bij het slot heel sterk de leden van het Instituut voor arbeidersontwikkeling, waar voor deze „Jonge Spelers" optraden, ge boeid. De acteurs en actrices hebben ons een avond van kunstgenot doen beleven, waarvoor we niet anders kunnen doen dan hun hartelijk dank zeggen. Alhambra-Theater. Heldenlevens te koop. De Secretaresse van Mynheer. Een jaar geleden nog zou een werk van een dei-gelijke strekking, met een dergelijk „unhappy end" als eerstgenoemde niet mo gelijk zijn geweest. „Heroes for Sale" is eigenlijk een tendenz-film met -geen and«r doel dan Roosevelt's politiek te steunen. Het einde is geen ander vooruitzichtdan werkloosheid, al openen de woorden, die vertrouwen uitspreken in Roosevelt's op vattingen „één stoot kan geen volk van 120 millioen menschen vernietigen" het vaag vooruitzicht op een beteren tijd. De film en de acteur Richard Barthelmess hou den er hun krachtig pleidooi voor. Vol onverwachte wendingen is deze film. Dapperheid in de loopgraven vormen de inleiding. Van het oogenblik der vrede be ginnen de wendingen en de verrassingen, het scenario zigzagt, maar iedere scène, iedere episode is zoo af, dat men tot den laatsten meter in spanning blijft en niet weet, wat het eind zal zijn. Dat er zelfs eigenlijk geen einde is, doet de film meer goed dan kwaad. De film toont aan, dat .èn aan het bloed bad van '14 met de naweeën der zoo ver wilderde, politieke grenzen èn aan de toe nemende rationaliseeriug de alles aantas tende, alles wegvretende kanker van de huidige, economische c?ïsis te wijten is. In Tom Holmes herleeft het lot van de man nen, „die geen zwervers zijn, maar oud gedienden." Tal van figuren vertegenwoor digen de verschijnselen, die het leven van den dag verontrusten. De uit den oorlog teruggekeerde Holmes moet morphine ne men om de helsehe pijnen te ontgaan, ver oorzaakt door een granaatsplinter. Hij raakt in handen van clandestiene hande laars, waardoor hij zijn betrekking verliest. Te Chicago komt hij in een „pension" te recht, waar hij een communistischen uit vinden ontmoet. Deze heeft een machine ontworpen, welke het werk overneemt van de honderden, die in de wasscherij werk zaam zijn, waar ook Holmes een plaats vond. De communist, in wien een bepaald soort agitator van het laagst allooi van „weg met het kapitaal, breng het maar bij me thuis", gehekeld wordt, exploiteert zyn uitvinding en wordt ook kapitalist. De over gang moge wel plotseling en zeker niet vrij van een sterk-onderstreepte bedoeling zijn, deze figuur geeft te denken. De geschiede nis herhaalt zich. Als bij de. eerste stoom machines ook hier bestorming onder den kreet„de machines hebben ons kapot ge maakt, wij maken de machines kapot", be stormen de tot werkloosheid gedoemden de werkplaats. Er vallen dooden, er worden vonnissen geveld. Na vijf jaar dwangarbeid verlaat Holmes, slachtoffer van een rech terlijke dwaling, de gevangenis. Van deze scène af begint de uitbeelding van datgene, wat als de jongste geschiedenis der ellende geldt. Hij schaart zich bij hen, die tever geefs naar werk zoeken, Amerika schooie rend afloopen, van stad tot stad, van staat tot staat. Vooral ook twee vrouwen blijven ons bij, Loretta Young en Aline Macmahon. Wat de laatste doet, is weer voortreffe lijk, van het eerste tot het laatste gebaar. Het leeft in elke .beweging. En hoe prach tig is dit gezicht in zijn nauwbewogenheid Hoe oneindig teeder kan zij haar hand neer leggen. Het feit, dat hot publiek, de massa, Aline Macmahon in een jaar tijds in het eerste gelid heeft gebracht, wil zeggen dat het publiek toch waarlijk wel oogen, wel gevoel voor werkelijke filmkunst heeft. Van „Ein Madchen mit Procura" niets dan goeds. Wij zijn in het jaar 1931, het jaar der groote bankbreuken. Terwijl de aandrang van het publiek reeds het uiterste van de kas vergt, onttrekt de brutale di recteur van een bank nog telkens privé belangrijke bedragen. Menschen worden ontslagen. Dan knalt de browning. Een moord. Een bijzonder criminalistische film neemt haar loop. Ongewoon goed is al dadelijk het begin een voorstelling van den dierenriem, waar in de mysticus „heil en zegen" voor 1931 ontdekt en de dingen daartegenover teu- gellooze bankenzwendel en honger, misda den, het „maulkeldendom", dat „es geht uns allen gut" predikt, de valsche „Ehren- mann", ontwapening, die wapening is, zelf moorden en noodverordening. De eigenlijke intrige vangt nu aan met een verwijt aan de sensatiepers, die van een „schone Mör- derin" spreekt, alvorens er schuld vast staat. Van het verwijt van de rechtbank hierover, beweegt de tijd zich -terug tot op den dag van den moord. En nu geeft de regisseur het eerste voorbeeld van zijn weergaloos- sfeerscheppend talent. Buiten slaat de klok negen uur, de bedienden ko men binnen, en zoowel in de afzonderlijke karakteriseering van de leden van het per soneel als in de aanduiding van de nog onbedrijvige bureausfeer bereikt hrj een schier volledige herschepping van de wer kelijkheid. Het is een door zeer zorgvuldige analyse mogelijk geworden synthese, zon der dat er ook maar één detail teveel is. Ook het geluid beheerscht hij bijv. met lei ding van een schlager, om een innerlijke gemoedsbeweging weer te geven. Zeer fraai is ook de sfeer geworden voor het tafereel, als de ontslagen kassier thuis komt en alles culmineert in de vraag van de vrouw „met pensioen en hij ontkennend het hoofd schudt. Maar het hoogtepunt is de rechts zitting, die zich over het grootste deel van de film uitstrekt, zonder dat zij ooit op houdt om te boeien. Het heele complex van stemmingverwekkende factoren houdt de camcra-man zorgvuldig binnen het bereik van zijn lens de onderbrekingen van een gesprek in de cel, een intermezzo van de straat. Wij denken er bijv. aan, hoe hrj, na een veelbeteekenende vraag of een veelbe- teekenend antwoord met zijn camera de rechtzaal rondkijkt, in welk afleiden van de aandacht misschien wel hét zwaarste accent op vraag en antwoord wordt gelegd. Tot het eind toe houdt deze zeer voor treffelijke regie onze aandacht geboeid. Te vens laat zij de spelers, onder wie Gerda Maurus, Theodor Loos en Paul Henckels zich gehèel ontplooien. Een verrassing, de ze film, waardoor men den naam van den maker, Cserepy, voor goed onthoudt. Dit wel bijzonder uitstekende program ma wordt voorafgegaan door een gelukkig gekozen journaal. Zee" interessant zijn de uitvoerige opnamen van onze mariniers in het Saargebied. Een bijzondere attractie. Luxor-theater. De gevangene van Port Zamba. Bommen op Shangai. Het Fransche vreemdelingenlegioen is een geliefd operatieterrein voor filmregis seurs. Ditmaal gaat een legioenfilm, gere gisseerd door Wilhelm Dieterle, van de bes te soort. Spanning, sensatie en romantiek vieren er hoogtij in, terwijl op het critieke combinatiepunt het volle licht op de waar heid valt, zoodat een happy-end, zooals het publiek dat wil, verzekerd, wordt. In dit drama van een wegens moord onschuldig ter dood veroordeelden dokter, die ont vlucht zijnde, verneemt dat onder zijn ka meraden op Fort Roudet een koorts-epide- die is uitgebroken, en met gevaar voor eigen leven hulp gaat bieden, hetgeen naast redding van de bezetting tot ontmaskering van den waren moordenaar voert, wordt de mannelijke hoofdrol uitstekend gespeeld door Victor Jory. In zulk een avontuurlijke legioenfilm van legionairs, Bedouïnen, be legeringen en strijd is vanzelf ook de liefde niet vergeten en 't zijn, Loretta Young en Vivienne Osborn, die hierin, elk op haar wijze, een woordje medespreken. Ook zij vertolken haar rol met verve, zoodat deze rolprent in alle opzichten en over de ge heele linie volop gelegenheid biedt tot ge nieten en medeleven. De tweede hoofdfilm speelt in het door de Japanners belegerde Shanghai. Oorlog en beleg brengen verwarring en daar 't in troe bel water goed visschen is zijn er in zulke tijden altijd hyena's, die er op uit zijn op de een of andere wijze voordeel te behalen. Een bende misdadigers opereert in het be dreigde Shanghai en de politie heeft haar handen vol. Doch zij vindt een flinken steun in den gladden Amerikaanschen ge heim-agent Baxter, die voor geen kleintje vervaard is en er ten slotte in slaagt de bende onschadelijk te maken, waardoor te vens de eindjes van het liefdesdraadje, dat natuurlijk ook door deze film loopt, aan elkaar worden geknoopt. In de bezetting van deze bijzonder spannende suggestieve film treffen we aan Else Elster, Peter Voss, Theodoor Loos, Gerda Maurus e.a. In het.voorprogramma interessant nieuws van hier en daar benevens een niet minder belangrijke intellect-film „Teakhout". Het geheel een excellent geslaagd programma. Het nieuws van den dag in beeld. Foto's in onze Tijdinghal. Het stoffelijk overschot van Minister Kalff wordt uit zijn woning te Wassenaar uitgedragen. Eenige foto's van de huwe lijksplechtigheid te Ellecom, waarbij prin ses Juliana aanwezig was. Afscheids college van prof. de Josselin de Jong te Utrecht. Prof. Slotemaker de Bruïne met zijn dochter, die als ziekenverpleegster naar West-Java vertrekken zal. De eer ste sneeuwklokjes. Prof. J. H. Jurres, hoogleeraar aan de Rijksacademie van Beel dende Kunsten te Amsterdam in zijn schildersatelier aan den arbeid. Instal laties van de nieuwe burgemeesters te Naarden en Didam. Pluimveetentoonstel ling „Avicultura" te Den Haag. De St. Laurenstoren te Rotterdam, die gerestau reerd zal worden, in de steigers. Be kende schaakmeesters aan het spel in het Carltön-hotel te Amsterdam. MIDDELBURG Concert-Vereenlging. Arthur Rubinstein. Concert- en Gehoorzaal. Deze Poolsche pianist bevestigde zijn re putatie van één der allergrootste klavier- meesters in een uiterst belangrijk program ma met werken van Bach-Busoni, Chopin, Poulenc, Ravel, Albeniz en Strawinsky. Gaarne richten we dan ook een woord van dank aan het bestuur der Concert-vereeni- ging, dat op haar 50ste concert de muziek liefhebbers in de gelegenheid stelde een kunstenaar van zeer bijzondere beteekenis te begroeten, die ons, na alles wat wij ge hoord hebben, met diepe bewondering voor zijn grootsche talenten heeft vervuld. Een groote geest heeft ons onafgebroken geboeid, zoowel door de kracht en de. plas tiek als door de innigheid en klankverfij ning van zijn van kunstenaarstemperament gloeiend spel, dat nu eens machtig en over weldigend dan weer teeder en dichterlijk was. Rubinstein gaf blijk van veelzijdigheid en stijlbegrip, van een volkomen opgaan in de ziel van het kunstwerk en van een alge heel zegevieren over de techniek. Welk een zeldzame verscheidenheid in den aanslag, welk. een klankvorming en nuanceering, welk een wonderbaarlijk suggestief her scheppen Een feest van pianistisch muzi kale schoonheid, mede dank zij den Bech- stein-concertvleugel De Toccata in C-dur van Bach-Busoni vertolkte de begaafde kunstenaar in een strakke klaarheid vol spanning Chopin's Sonate op. 58 deed hij in ontroering bele ven. Voor de serie modernen, welke hij na de pauze bracht, zullen velen hem oprecht dankbaar geweest zijn. Poulenc'S coquette Mouvements perpétuels, Ravel's Furlana en Alborara del Graciosa, Albeniz' Evoca- sion en Navarra genoten door Rubinstein's veelzijdig kleurenpalet een bewonderens waardige vertolking. En de weergave van de drie ontstellend moeilijke, agressieve fragmenten uit het ballet Petrouchka van Strawinsky werd door de primitieve kracht en de zeldzame kleurenrijkdom een Weerga- looze creatie. Arthur Rubinstein oogstte dan ook steeds geestdriftige toejuichingen en werd eenige malen teruggeroepen, zoodat hij ten slotte met een toegift de sfeerscheppende Ber ceuse van Chopin moest bedanken. O. Twèede abonnements-voorstelling. De tweede abonnements-tooneelvoorstel- ling' voor dit seizoen in den Schouwburg te Middelburg wordt gegeven op Woensdag 6 Februari a.s., des avonds 8.15 uur. Het Vereenigd Rotterdamsch-Hofstad Tooneel brengt dan het Engelsche gerechtsdrama „Smaadschrift" van Edward Wooll ten too- neele. Cor van der Lugt Melsert heeft de regie en speelt de hoofdrol. Het comité verzoekt ons erop te atten- deeren, dat het secretariaat voorloopig door den voorzitter wordt waargenomen. Kan toor- en huisadres en telefoonnummers vindt m:n mede in voormelde advertentie.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1935 | | pagina 1