500
300
150
100
25
Vanfilms
Grand Hotel „Britannia" j
22 DECEMBER
EERSTE BLAD
fn«.lll!.lll!.IIIUIII.illlI«IIIUIIII»IIII.IIIUIIfn!IILIIII.IIII.||||.||If.||||.H(Ulm
Diner-Concert
Kerstboom
met attracties
NO.302!
72e Jaargang
1934
Hill»i: Films F. VAN DE VE1DE Ir.. llalstriit 58-60, llissinp. Itlil. 10. Poilntiiini 66281
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen
GRATIS
STADS- EN PROVINCIENIEUWS
HENNING'S FOTOHANDEL
iyiiiriiiHiii-iiii-iiiriiiriiii—iiiriiiriiiriiiriiiriHii-iiirim-iiiriiii-iiH
J
g
g
g
g
g
c
Oud-Jiollandsch dorp in
lointerstemming
1
jj
U
HET NOODLOT LOERT STEEDS!
VUSSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIIS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn 1 2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 12.50. Voor België, Duitschland
en Frankrijk /3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. 13.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent.
ADVERTENTIEPRIJSVan 15 regels 11.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 15 regels 50 ct. Iedere regel
meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels tl.—, alles bij vooruitbetaling
De abonné's in 't bezit eenei
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIÜING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS'1
Dit nummer bestaat uit 4 bladen
en een Kindercourant.
Tlimioe
Kwartaal - Abonné's
ontvangen de in deze
maand nog verschijnende
nummers
Alle abonné's der„Vlissingsche
Courant" in het bezit van een
polis, zijn overeenkomstig de
betreffende bepalingen, gratis
verzekerd tegen ongevallen.
Kantoor Rijksontvanger gesloten.
Het kantoor van den Rijksontvanger aan
de Zeilmarkt alhier zal op Maandag 24 De
cember a.s. den geheelen dag gesloten zgn.
IJzer en staal.
Gisterenmiddag trad de heer ir. Joh. Cra
mer op voor de cursisten der gemeentelijke
cursussen voor werkloozen met bovenstaand
onderwerp in het gebouw der Jonge Man-
nenvereeniging in de Noordstraat. Na met
een hartelijk woord van welkom ingeleid te
zrjn door den voorzitter der ontspannings
commissie, herinnerde de heer Cramer er
aan, dat hij zijn vorige lezing over Neder
land en de luchtvaart had gehouden in de
roemrijke dagen van de „Uiver" in de Mel
bourne-race. En nu, de „Uiver" is niet meer,
de bemanning zal niet meer zijnhij
spreekt een woord van intense droefheid en
verzoekt eenige oogenblikken stilte. Hierna
ging hij over tot zijn eigenlijk onderwerp en
vraagt rhetorisch hoe we aan Ijzer komen,
welke vraag hij onmiddellijk beantwoordt
met het antwoord uit ijzererts, dat is gzer
gebonden aan gesteenten en zand. Uit dit
ijzererts, waarvan vier soorten (magneet
ijzer, roodijzer, bruinijzer en spaatijzersteen
bestaan, wordt het ijzer bereid door verwij
dering van zuurstof en het opnemen van
koolstof, welke bewerking geschiedt door
verwarming met cokes, anthraciet of houts
kool. Een voorverhitting, om de ertsstuk
ken los te maken en de zwavel er uit te ver
drijven, wat geschiedt in speciaal daarvoor
gebouwde roosterovens, waarvan primitieve,
zoowel als moderne op het witte doek wer
den geprojecteerd. Na in breekmachines of
walsen verkleind te zijn tot stukken van
gelijkmatige groote is het erts gereed voor
den hoogoven, waarvan zoowel de uit- als
de inwendige vorm werd geprojecteerd, zoo
dat het proces, dat begint in de retorten,
gemakkelijk te volgen was. Behalve het
ijzer bevat het erts nog bijbestanddeelen,
zgn. ganggesteenten, die veel kiezelzuur be
vatten, welke met de asch der brandstof
mee versmolten moeten, worden. Dit ge
schiedt door toevoeging van toeslag (kalk
steen of dolomiet). De gesmolten massa
heet „slak", terwijl de lagen erts, cokes en
toeslag gezamenlijk „beschikking" worden
genoemd. Om de verbranding te bespoedi
gen wordt vooraf verwalmde inblaaslucht
in de hoogovens gestooten. Geschiedt b(j
vele hoogovens de vulling door menschen-
handen, ook werden hoogovens met zelf-
vulling benevens automatische hoogovens
op het doek geworpen. Het vloeibare ijzer
wordt om de 4 uren uit de hoogovens getapt
de slakken, die soortelijk lichter zjjn uit
een hooger gelegen opening en door een
goot met zijgo ten naar de giethal geleid,
waar zgn. gietelingen worden gemaakt.
Door de schaarschte van houtskool heeft
men een middel tot ontkoling van het ruw-
ijzer bedacht, waarbij alleen de vlammen
over het ijzer strgken. Ook van dit zgn.
puddelen werd een projectie gelanceerd.
Door deze bewerking ontstaat smeedijzer.
De producten van verschillende hoogovens
worden door ruwgzermengers zoo gelijkma
tig mogelijk gemaakt. Verder besprak de
heer Cramer de poging van Bessemer en
Thomas om van ijzer staal te maken door
een krachtigen luchtstroom door het ge
smolten ijzer te blazen. Siemens en Martin
-construeerden ovens om vloeijjzer te berei-
U kunt bij den Kerstboom zelf
ook leuke kiekjes maken. Wij
hebben alle soorten
en geven U gaarne alle in
lichtingen die U wenscht.
BADHUISSTR. 63 - TEL. 220
den, en ook de voor de practijk verbeterde
kipbare Martin-oven. Na een beschouwing
over electrische ovens (stralingsovens,
Stassano-ovens en inductie-ovens) ging spr.
over tot het walswerk, waarvan het trio-
walswerk het meest practische is. De plaat
jes toonden, hoe dat alles in zijn werk gaat
en hoe staven met verschillende doorsnede
worden vervaardigd.
Gesmolten ijzer zagen we in gietlepels
of gietpannen aftappen en in vormen gie
ten, zooals ons ook getoond werd, hoe bijv.
een drijfwiel vervaardigd wordt.
Het slot dezer interessante en voor de
toehoorders leerrijke voordracht werd ge
vormd door een serie foto's van ons hoog-
ovenbedrijf te IJmuiden.
De voorzitter der ontspanningscommissie
dankte den spreker voor wat hij dezen
middag had geboden.
Alhambra-theater,
Cleopatra.
Als je jong "bent.
Mr. Zimmerman heeft onlangs in een rede
beweerd, dat onze literatuur wel zeer spe
cifiek Nederlandsch is en niet voor export
geschikt, daar haar wereld elders onbekend
is en onbegrepen. Vele onzer romanschrij
vers missen den Engelschen humor, de fan-"
tasie en den lach. Deze engheid is ook de
zwakheid van de Nederlandsche film. Voor
al de fantasie is het rijk der film, haar ba
sis. Niet het alledaagsche. Bovengenoemde
film beantwoordt hieraan ten volle.
Cecil de Mille is het type van den Ame-
rikaanschen showman. Het dramatische
hoogte punt bestaat bij hem eigenlijk niet.
Voor alles gaat bij hem de show. Hg wil
zijn publiek overbluffen, hij wil elke fanta
sie, die gedroomd werd, overtreffen. Niet
in intensiteit, maar in Cecil B. de Milliaan-
sche pracht en praal. En daarin slaagt hij
volkomen. Hij staat nergens voor. Hij is
werkelijk een heerscher over de „Traumfa-
brik".
Tegenover de enkelen, die ook met iets
van ironie „Cleopatra" zien, staan de mil-
lioenen, die voor hun oogen een periode der
geschiedenis zien herleven, zooals zij deze
niet in him stoutste fantasieën droomden.
De typische kracht van Cecil B. de Mille
bestaat hierin, dat hij zoo suggestief zijn
scènes weet op te bouwen. Men ontkomt
niet aan het fanatisme van dezen door de
film bezetene.
„Cleopatra", de nieuwe Paramount-film,
waardoor de onderneming wederom een be
wijs heeft gegeven van geloof in de levens
kracht van het cinematografisch bedrijf
(want het zijn fabelachtige bedragen, die
door haar productiestaf zijn uitgegeven) is
kenschetschend voor den stijl van den re
gisseur. Men voelt zich een oogenblik lich
telijk duizelig worden, wanneer men een
Romeinsche dame een andere hoort begroe
ten met „Halloh dear En elk oogenblik
verwacht men de Julius-Caesar-girls te
zien opkomen om de Marcus-Antonius-song
te dansen. Maar onmiddellijk volgt een ont
zagwekkende intocht van den Caesar, een
intocht, zooals men deze misschien nimmer
zoo kleurig, zoo levendig op het doek zag.
Zoo rukken in een der groote scenes van 't
laatste deel der film de Romeinsche legi
oenen uit. Dit zijn werkelijk de legioenen
zegt men tot zichzelf, de legioenen, die het
profiel van een werelddeel hielpen wijzigen,
welke voor de lens van de camera verschij
nen. Men heeft gelezen van de enerveeren-
de weelde, die aan het hof van Cleopatra
heeft geheerscht. Cecil de Mille laat die
weelde zien en voelen. Onovertrefbaar moet
het talent, het technisch kunnen van dezen
toovenaar met celluloid zijn. Tegenover el
ke bedenking van hitorischen aard van 'n
film uit voorbije tijden, die het onmisken
bare feit, dat met dit werk een alleszins in
drukwekkende film is geschapen. Dat deze
zestigste De Mille-film inderdaad een der
meest grootsche, een der overdonderendste
is, ooit op het doek verschenen. Waarbij
wij in herinnering brengen, dat De Mille er
reeds in slaagde, deze woorden, die trach
ten het superlatieve element van zijn werk
te schetsen, ook bij zijn vorige films uit te
lokken.
Aan de prachtlievende exotische ver
beelding, die de wereld met weelderige
scheppingen overbluft, wordt thans ook
smaak gepaard, zoodat het publiek blijvend
geboeid wordt. Te sterker is die aandacht,
als men a.1 dadelijk bij het begin door een
waarlijk zeer zuivere, beknopte opening
wordt verrast de ontdekking van de maag
den van Cleopatra, dat heur geliefden ont
voerd is, de ontvoering zelve en aan het
eind daarvan bijv. een zoo voortreffelijk
staaltje van. den dialoog eerst het „ik
heb honger", dan de vage gedachte „te
rug naar Alexandrië" en vlak daarop
reeds het opkomen van een duidelijk plan
„hoe oud is die Caesar". Dan verschijnt
Caesar van wien Warren William wel de
best.e creatie in de heele film te zien geeft,
al doet de Antonius van Henry Wilioxer
nauwelijks voor hem onder terwijl hij
met Pothinos onderhandelt, wie regeeren
zal, Psolemaeus of Cleopatra waarbij zijn
spel met de modellen van krijgswerktuigen
in plaats van argumenten komt. We zien,
hoe Cleopatra den grooten Caesar door be
koring en list voor zich weet te winnen en
voortreffelijk is Warren William als Caesar
zich den morgen na dien nacht te verdedi
gen heeft tegen zrjn vrienden, die hem ver
wijten, de hulp van een vrouw te hebben
aanvaard.
Octavianius is naijverig op Antonius, de
eenige, die nog iets van Caesar hoort. Bru
tus is te naijverig op de republiek, om niet
reeds bij de gedachte aan een keizerskroon
om Caesar's slapen, opstandig te worden.
Caesar's intocht is slechts een korte
triomph, hij wordt vermoord, de gezworen
vijanden Antonius en Octavianus moeten
tesamen regeeren. Zij het dan ook niet
overeenkomstig de geschiedenis en wel dra
matische spanning bereikt in het tafereel,
waar Cleopatra tevergeefs wacht op de
groep uit den Romeinschen senaat en zich
aan de zijde van Caesar te plaatsen. Ten
slotte neemt zij het met de macht van haar
g.
g
sr
ÏL
j*
Gedurende de feestdagen
Twee orkesten
f 2 50 per persoon
Plaatsbespreking gewenscht. Tel. 80 en 194
jê
Een stroom van ontroering trilt koud door ons heen
De „Uiver" verpletterd gedood 1
De „Uiver" de trots van de Neêrlandsche vloot
Zoo kort nog gehuldigd vergood.
De „Uiver" de ster, waar ieder naar keek,
Gelijk een komeet in de lucht.
Het technische wonder van 't menschelijk brein
De „Vorst" van de Melbourne-vlucht.
De schok op de rots in 't Syrische land
Hij plant zich nog immerlijk voort
Hij trilt als een droevige snaar in ons hart
Die de vreugd van de Snipvlucht verstoort.
Bemanning der „Uiver" en drie passagiers
Zij allen zij vonden hun graf
In 't Syrische land, waar 't Kerstlicht nu gloort
De Heiland den vrede ons gaf.
Hoe broos is het „wèl" hoe snel is het „wee"
Zij staan toch zoo dicht naast elkaar.
Zoodra men het toppunt der roem heeft bereikt
Staat dikwijls het noodlot reeds klaar.
De „Uiveri'-bemanning en drie passagiers
Dat noodlot trof hen op hun tocht.
Zij boetten hun leven het liefst dat riten heeft
En werden dus wel zwaar bezocht.
Heel Nederland treurt heel Nederland voelt
Een pijnlijken priem door het hart.
Families der dooden, zijt wel overtuigd,
Wij deelen oprecht in uw smart.
Gij Plesman en and'ren, het lot dat u trof,
Sloeg diep in uw mann'lijk gemoed.
Doch steeds blijft uw leuze dat weten wij vast
„Niet wijken vooruit en houdt moed."
r Ha-vee-Wee.
4
vrouw zijn nog eenmaal tegen Rome op, nu
in de gestalte van Marcus Antonius. De
filmkeuring heeft het eerbiedwaardige
streven gehad, om volwassenen en onschul
dige bioscoopbezoekers, als kinderkens te
vrijwaren van de verderfelijke list waarmee
de schoone koningin den Romeinschen
veldheer wist te verleiden, zoodat wij, bra
ve, aaii de hand geleide Nederlanders niet
alles te zien krijgen van wat de verbeelding
van De Mille hier geschapen heeft, maar
van de balletten is toch genoeg overgeble
ven om ons eenig besef van een weelderig
heid te kunnen schenken.
Antonius, in het eind door zijn generaals
en legioenen verlaten, strijdt met de ko
ningin van zijn hart.
Als hij meent, dat ook zij hem verlaat,
nadat de slagen by Actiem en Alexandrië
verloren zijn, pleegt hij zelfmoord, weldra
echter in den dood gevolgd door Cleopatra,
die versteent als een koningsbeeld op
haar troon gedurende den-intocht der over
winnaarsnacht. Ook dit slot is door smaak
en betrekkelijken eenvoud zeer indrukwek
kend.
De film „Als je jong bentis een
Joseph Schmidt-film, en daarmee is eigen
lijk alles gezegd. Wie genieten wil van de
prachtige stem en'gevoelige voordracht van
dezen fenomenalen zanger, vindt in de film
met den aaijtrekkel ijken titel daartoe mis
schien wat al te veel gelegenheid. Telkens
luisteren wij geboeid. Zelfs zingt hij meer
dan eens tweestemmig met zichzelf, wat
alleen langs den weg van talkie (en gra-
mofoon) mogelijk is. Avond aan avond is
deze film o.m. te Amsterdam geprolon
geerd geworden.
De film zelf is aardig. Het scenario ver
kreeg een extra charme door een zeer goed
gebruik van steden- en landschapsschoon
dat een felle verleiding op den toeschouwer
uitoefent.
Onze vriend Szöke Szakall heeft een
groote half ernstige, half dwaze rol, die hg
weer tot ieders vreugde vervult, Vooral
zijn telefoonscène is kostelgk.
Muziekminnaars zullen over deze film
wel zéér opgetogen zijn A
Luxor-theater.
De Dochters van Hare Excellentie.
Watt en Half-Watt op manoeuvre.
Hare Excellentie (Hansie Niese) is een
generaalsweduwe, die een klein staats-ta-
bakswinkeltje drijft, om met haar eene
dochter (Kathe von Nagy), die pas eind
examen gymnasium gehaald heeft, het
hoofd juist boven water te houden. Haar
andere dochter (Dagny Servaes) die met
een eenvoudig burgermannetje (Hans Mo-
ser) getrouwd is, wil hooger op en besiuit
er met den ouden graaf Marensi (Gustav
Waldau) vandoor te gaan naar Capri. De
jongste neemt zich voor haar zuster voor
den ondergang te behoeden, waarin het toe
val haar te hulp komt, daar zij in aanra
king komt met een graaf Marensi (Willy
Fritsch). Zij weet den heelen nacht beslag
op hem te leggen, doch en passant koken
de eieren gaar en eclipseert haar zuster
met den ouden graaf. Haar verdwijnen
duurt echter maar heel even, want zoo
weet zij, dat haar vriend aan ischias lijdt
en rust en genezing gaat zoeken, of ze keert
chon (Watt en Half-Watt) of te wel de
ditmaal voor de verloren vrouw geslacht
de persoonsverwisseling van vader en zoon
wordt opgehelderd, evenals een dito tus-
schen het winkelmeisje (Lizzy Holzschuch)
en de ex-gymnasiaste, hetgeen per saldo
voert tot een verbintenis voor het leven
van den jongen graaf met de jonge gene-
Faalsdochter. Deze vroolrjke Weensche co-
medie wordt vlot gespeeld door deze uitste-
kende bezetting, waarbij Willy Fritsch en
Kathe von Nagy vanzelf aller harten ver
overen. Ook Adèle Sandrock, die een prach
tige creatie geeft van een oude landedel-
vrouwe, verdient beslist vermelding.
Als tweede hoofdnummer een dolle come-
die, waarin de overbekende Pat en Pata-
chon (Watt en Half-Watt) of te wel de
Deensche anderhalve cent met soldateske
neigingen behept zijn. Een aaneenschake
ling van grappen, grollen en nonsens, wel
ke den anderhalven komiek weer triomfen
doen vieren.
Met het voor-programma, dat behalve
het gebruike'ijke nieuws van hier en daar
een geestig Betty Boop-filmpje bevat, een
amusement-programma, dat het in de ko
mende feestdagen best doen zal,
Het nieuws van den dag In beeld.
Foto's in onze Tijdinghal.
De omgekomen passagiers van de „Uiver",
Eenige opnamen van het vertrek van de
„Leeuwerik". De vlaggen op Schiphol
hangen halfstok. Een aantal opnamen
van het vertrek van de mariniers naar het
Saargebied. Het s.s. „Orania" van den
Kon. Holl. Lloyd, dat tengevolge van een
aanvaring in de haven van Leixoes is ge
zonken. Belangstelling voor het gebouw
van de K.L.M. op het Leidsche Plein te
Amsterdam. Watersnood in Limburg.
Militair vliegtuig slaat te Overschie over
den kop. De H.B.S. te Coevorden bestaat
25 jaars