500 300 150 100 25 Vanfilms Grand Hotel „Britannia" j 22 DECEMBER EERSTE BLAD fn«.lll!.lll!.IIIUIII.illlI«IIIUIIII»IIII.IIIUIIfn!IILIIII.IIII.||||.||If.||||.H(Ulm Diner-Concert Kerstboom met attracties NO.302! 72e Jaargang 1934 Hill»i: Films F. VAN DE VE1DE Ir.. llalstriit 58-60, llissinp. Itlil. 10. Poilntiiini 66281 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen GRATIS STADS- EN PROVINCIENIEUWS HENNING'S FOTOHANDEL iyiiiriiiHiii-iiii-iiiriiiriiii—iiiriiiriiiriiiriiiriHii-iiirim-iiiriiii-iiH J g g g g g c Oud-Jiollandsch dorp in lointerstemming 1 jj U HET NOODLOT LOERT STEEDS! VUSSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIIS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn 1 2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 12.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk /3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. 13.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. ADVERTENTIEPRIJSVan 15 regels 11.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 15 regels 50 ct. Iedere regel meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels tl.—, alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eenei Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIÜING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS'1 Dit nummer bestaat uit 4 bladen en een Kindercourant. Tlimioe Kwartaal - Abonné's ontvangen de in deze maand nog verschijnende nummers Alle abonné's der„Vlissingsche Courant" in het bezit van een polis, zijn overeenkomstig de betreffende bepalingen, gratis verzekerd tegen ongevallen. Kantoor Rijksontvanger gesloten. Het kantoor van den Rijksontvanger aan de Zeilmarkt alhier zal op Maandag 24 De cember a.s. den geheelen dag gesloten zgn. IJzer en staal. Gisterenmiddag trad de heer ir. Joh. Cra mer op voor de cursisten der gemeentelijke cursussen voor werkloozen met bovenstaand onderwerp in het gebouw der Jonge Man- nenvereeniging in de Noordstraat. Na met een hartelijk woord van welkom ingeleid te zrjn door den voorzitter der ontspannings commissie, herinnerde de heer Cramer er aan, dat hij zijn vorige lezing over Neder land en de luchtvaart had gehouden in de roemrijke dagen van de „Uiver" in de Mel bourne-race. En nu, de „Uiver" is niet meer, de bemanning zal niet meer zijnhij spreekt een woord van intense droefheid en verzoekt eenige oogenblikken stilte. Hierna ging hij over tot zijn eigenlijk onderwerp en vraagt rhetorisch hoe we aan Ijzer komen, welke vraag hij onmiddellijk beantwoordt met het antwoord uit ijzererts, dat is gzer gebonden aan gesteenten en zand. Uit dit ijzererts, waarvan vier soorten (magneet ijzer, roodijzer, bruinijzer en spaatijzersteen bestaan, wordt het ijzer bereid door verwij dering van zuurstof en het opnemen van koolstof, welke bewerking geschiedt door verwarming met cokes, anthraciet of houts kool. Een voorverhitting, om de ertsstuk ken los te maken en de zwavel er uit te ver drijven, wat geschiedt in speciaal daarvoor gebouwde roosterovens, waarvan primitieve, zoowel als moderne op het witte doek wer den geprojecteerd. Na in breekmachines of walsen verkleind te zijn tot stukken van gelijkmatige groote is het erts gereed voor den hoogoven, waarvan zoowel de uit- als de inwendige vorm werd geprojecteerd, zoo dat het proces, dat begint in de retorten, gemakkelijk te volgen was. Behalve het ijzer bevat het erts nog bijbestanddeelen, zgn. ganggesteenten, die veel kiezelzuur be vatten, welke met de asch der brandstof mee versmolten moeten, worden. Dit ge schiedt door toevoeging van toeslag (kalk steen of dolomiet). De gesmolten massa heet „slak", terwijl de lagen erts, cokes en toeslag gezamenlijk „beschikking" worden genoemd. Om de verbranding te bespoedi gen wordt vooraf verwalmde inblaaslucht in de hoogovens gestooten. Geschiedt b(j vele hoogovens de vulling door menschen- handen, ook werden hoogovens met zelf- vulling benevens automatische hoogovens op het doek geworpen. Het vloeibare ijzer wordt om de 4 uren uit de hoogovens getapt de slakken, die soortelijk lichter zjjn uit een hooger gelegen opening en door een goot met zijgo ten naar de giethal geleid, waar zgn. gietelingen worden gemaakt. Door de schaarschte van houtskool heeft men een middel tot ontkoling van het ruw- ijzer bedacht, waarbij alleen de vlammen over het ijzer strgken. Ook van dit zgn. puddelen werd een projectie gelanceerd. Door deze bewerking ontstaat smeedijzer. De producten van verschillende hoogovens worden door ruwgzermengers zoo gelijkma tig mogelijk gemaakt. Verder besprak de heer Cramer de poging van Bessemer en Thomas om van ijzer staal te maken door een krachtigen luchtstroom door het ge smolten ijzer te blazen. Siemens en Martin -construeerden ovens om vloeijjzer te berei- U kunt bij den Kerstboom zelf ook leuke kiekjes maken. Wij hebben alle soorten en geven U gaarne alle in lichtingen die U wenscht. BADHUISSTR. 63 - TEL. 220 den, en ook de voor de practijk verbeterde kipbare Martin-oven. Na een beschouwing over electrische ovens (stralingsovens, Stassano-ovens en inductie-ovens) ging spr. over tot het walswerk, waarvan het trio- walswerk het meest practische is. De plaat jes toonden, hoe dat alles in zijn werk gaat en hoe staven met verschillende doorsnede worden vervaardigd. Gesmolten ijzer zagen we in gietlepels of gietpannen aftappen en in vormen gie ten, zooals ons ook getoond werd, hoe bijv. een drijfwiel vervaardigd wordt. Het slot dezer interessante en voor de toehoorders leerrijke voordracht werd ge vormd door een serie foto's van ons hoog- ovenbedrijf te IJmuiden. De voorzitter der ontspanningscommissie dankte den spreker voor wat hij dezen middag had geboden. Alhambra-theater, Cleopatra. Als je jong "bent. Mr. Zimmerman heeft onlangs in een rede beweerd, dat onze literatuur wel zeer spe cifiek Nederlandsch is en niet voor export geschikt, daar haar wereld elders onbekend is en onbegrepen. Vele onzer romanschrij vers missen den Engelschen humor, de fan-" tasie en den lach. Deze engheid is ook de zwakheid van de Nederlandsche film. Voor al de fantasie is het rijk der film, haar ba sis. Niet het alledaagsche. Bovengenoemde film beantwoordt hieraan ten volle. Cecil de Mille is het type van den Ame- rikaanschen showman. Het dramatische hoogte punt bestaat bij hem eigenlijk niet. Voor alles gaat bij hem de show. Hg wil zijn publiek overbluffen, hij wil elke fanta sie, die gedroomd werd, overtreffen. Niet in intensiteit, maar in Cecil B. de Milliaan- sche pracht en praal. En daarin slaagt hij volkomen. Hij staat nergens voor. Hij is werkelijk een heerscher over de „Traumfa- brik". Tegenover de enkelen, die ook met iets van ironie „Cleopatra" zien, staan de mil- lioenen, die voor hun oogen een periode der geschiedenis zien herleven, zooals zij deze niet in him stoutste fantasieën droomden. De typische kracht van Cecil B. de Mille bestaat hierin, dat hij zoo suggestief zijn scènes weet op te bouwen. Men ontkomt niet aan het fanatisme van dezen door de film bezetene. „Cleopatra", de nieuwe Paramount-film, waardoor de onderneming wederom een be wijs heeft gegeven van geloof in de levens kracht van het cinematografisch bedrijf (want het zijn fabelachtige bedragen, die door haar productiestaf zijn uitgegeven) is kenschetschend voor den stijl van den re gisseur. Men voelt zich een oogenblik lich telijk duizelig worden, wanneer men een Romeinsche dame een andere hoort begroe ten met „Halloh dear En elk oogenblik verwacht men de Julius-Caesar-girls te zien opkomen om de Marcus-Antonius-song te dansen. Maar onmiddellijk volgt een ont zagwekkende intocht van den Caesar, een intocht, zooals men deze misschien nimmer zoo kleurig, zoo levendig op het doek zag. Zoo rukken in een der groote scenes van 't laatste deel der film de Romeinsche legi oenen uit. Dit zijn werkelijk de legioenen zegt men tot zichzelf, de legioenen, die het profiel van een werelddeel hielpen wijzigen, welke voor de lens van de camera verschij nen. Men heeft gelezen van de enerveeren- de weelde, die aan het hof van Cleopatra heeft geheerscht. Cecil de Mille laat die weelde zien en voelen. Onovertrefbaar moet het talent, het technisch kunnen van dezen toovenaar met celluloid zijn. Tegenover el ke bedenking van hitorischen aard van 'n film uit voorbije tijden, die het onmisken bare feit, dat met dit werk een alleszins in drukwekkende film is geschapen. Dat deze zestigste De Mille-film inderdaad een der meest grootsche, een der overdonderendste is, ooit op het doek verschenen. Waarbij wij in herinnering brengen, dat De Mille er reeds in slaagde, deze woorden, die trach ten het superlatieve element van zijn werk te schetsen, ook bij zijn vorige films uit te lokken. Aan de prachtlievende exotische ver beelding, die de wereld met weelderige scheppingen overbluft, wordt thans ook smaak gepaard, zoodat het publiek blijvend geboeid wordt. Te sterker is die aandacht, als men a.1 dadelijk bij het begin door een waarlijk zeer zuivere, beknopte opening wordt verrast de ontdekking van de maag den van Cleopatra, dat heur geliefden ont voerd is, de ontvoering zelve en aan het eind daarvan bijv. een zoo voortreffelijk staaltje van. den dialoog eerst het „ik heb honger", dan de vage gedachte „te rug naar Alexandrië" en vlak daarop reeds het opkomen van een duidelijk plan „hoe oud is die Caesar". Dan verschijnt Caesar van wien Warren William wel de best.e creatie in de heele film te zien geeft, al doet de Antonius van Henry Wilioxer nauwelijks voor hem onder terwijl hij met Pothinos onderhandelt, wie regeeren zal, Psolemaeus of Cleopatra waarbij zijn spel met de modellen van krijgswerktuigen in plaats van argumenten komt. We zien, hoe Cleopatra den grooten Caesar door be koring en list voor zich weet te winnen en voortreffelijk is Warren William als Caesar zich den morgen na dien nacht te verdedi gen heeft tegen zrjn vrienden, die hem ver wijten, de hulp van een vrouw te hebben aanvaard. Octavianius is naijverig op Antonius, de eenige, die nog iets van Caesar hoort. Bru tus is te naijverig op de republiek, om niet reeds bij de gedachte aan een keizerskroon om Caesar's slapen, opstandig te worden. Caesar's intocht is slechts een korte triomph, hij wordt vermoord, de gezworen vijanden Antonius en Octavianus moeten tesamen regeeren. Zij het dan ook niet overeenkomstig de geschiedenis en wel dra matische spanning bereikt in het tafereel, waar Cleopatra tevergeefs wacht op de groep uit den Romeinschen senaat en zich aan de zijde van Caesar te plaatsen. Ten slotte neemt zij het met de macht van haar g. g sr ÏL j* Gedurende de feestdagen Twee orkesten f 2 50 per persoon Plaatsbespreking gewenscht. Tel. 80 en 194 jê Een stroom van ontroering trilt koud door ons heen De „Uiver" verpletterd gedood 1 De „Uiver" de trots van de Neêrlandsche vloot Zoo kort nog gehuldigd vergood. De „Uiver" de ster, waar ieder naar keek, Gelijk een komeet in de lucht. Het technische wonder van 't menschelijk brein De „Vorst" van de Melbourne-vlucht. De schok op de rots in 't Syrische land Hij plant zich nog immerlijk voort Hij trilt als een droevige snaar in ons hart Die de vreugd van de Snipvlucht verstoort. Bemanning der „Uiver" en drie passagiers Zij allen zij vonden hun graf In 't Syrische land, waar 't Kerstlicht nu gloort De Heiland den vrede ons gaf. Hoe broos is het „wèl" hoe snel is het „wee" Zij staan toch zoo dicht naast elkaar. Zoodra men het toppunt der roem heeft bereikt Staat dikwijls het noodlot reeds klaar. De „Uiveri'-bemanning en drie passagiers Dat noodlot trof hen op hun tocht. Zij boetten hun leven het liefst dat riten heeft En werden dus wel zwaar bezocht. Heel Nederland treurt heel Nederland voelt Een pijnlijken priem door het hart. Families der dooden, zijt wel overtuigd, Wij deelen oprecht in uw smart. Gij Plesman en and'ren, het lot dat u trof, Sloeg diep in uw mann'lijk gemoed. Doch steeds blijft uw leuze dat weten wij vast „Niet wijken vooruit en houdt moed." r Ha-vee-Wee. 4 vrouw zijn nog eenmaal tegen Rome op, nu in de gestalte van Marcus Antonius. De filmkeuring heeft het eerbiedwaardige streven gehad, om volwassenen en onschul dige bioscoopbezoekers, als kinderkens te vrijwaren van de verderfelijke list waarmee de schoone koningin den Romeinschen veldheer wist te verleiden, zoodat wij, bra ve, aaii de hand geleide Nederlanders niet alles te zien krijgen van wat de verbeelding van De Mille hier geschapen heeft, maar van de balletten is toch genoeg overgeble ven om ons eenig besef van een weelderig heid te kunnen schenken. Antonius, in het eind door zijn generaals en legioenen verlaten, strijdt met de ko ningin van zijn hart. Als hij meent, dat ook zij hem verlaat, nadat de slagen by Actiem en Alexandrië verloren zijn, pleegt hij zelfmoord, weldra echter in den dood gevolgd door Cleopatra, die versteent als een koningsbeeld op haar troon gedurende den-intocht der over winnaarsnacht. Ook dit slot is door smaak en betrekkelijken eenvoud zeer indrukwek kend. De film „Als je jong bentis een Joseph Schmidt-film, en daarmee is eigen lijk alles gezegd. Wie genieten wil van de prachtige stem en'gevoelige voordracht van dezen fenomenalen zanger, vindt in de film met den aaijtrekkel ijken titel daartoe mis schien wat al te veel gelegenheid. Telkens luisteren wij geboeid. Zelfs zingt hij meer dan eens tweestemmig met zichzelf, wat alleen langs den weg van talkie (en gra- mofoon) mogelijk is. Avond aan avond is deze film o.m. te Amsterdam geprolon geerd geworden. De film zelf is aardig. Het scenario ver kreeg een extra charme door een zeer goed gebruik van steden- en landschapsschoon dat een felle verleiding op den toeschouwer uitoefent. Onze vriend Szöke Szakall heeft een groote half ernstige, half dwaze rol, die hg weer tot ieders vreugde vervult, Vooral zijn telefoonscène is kostelgk. Muziekminnaars zullen over deze film wel zéér opgetogen zijn A Luxor-theater. De Dochters van Hare Excellentie. Watt en Half-Watt op manoeuvre. Hare Excellentie (Hansie Niese) is een generaalsweduwe, die een klein staats-ta- bakswinkeltje drijft, om met haar eene dochter (Kathe von Nagy), die pas eind examen gymnasium gehaald heeft, het hoofd juist boven water te houden. Haar andere dochter (Dagny Servaes) die met een eenvoudig burgermannetje (Hans Mo- ser) getrouwd is, wil hooger op en besiuit er met den ouden graaf Marensi (Gustav Waldau) vandoor te gaan naar Capri. De jongste neemt zich voor haar zuster voor den ondergang te behoeden, waarin het toe val haar te hulp komt, daar zij in aanra king komt met een graaf Marensi (Willy Fritsch). Zij weet den heelen nacht beslag op hem te leggen, doch en passant koken de eieren gaar en eclipseert haar zuster met den ouden graaf. Haar verdwijnen duurt echter maar heel even, want zoo weet zij, dat haar vriend aan ischias lijdt en rust en genezing gaat zoeken, of ze keert chon (Watt en Half-Watt) of te wel de ditmaal voor de verloren vrouw geslacht de persoonsverwisseling van vader en zoon wordt opgehelderd, evenals een dito tus- schen het winkelmeisje (Lizzy Holzschuch) en de ex-gymnasiaste, hetgeen per saldo voert tot een verbintenis voor het leven van den jongen graaf met de jonge gene- Faalsdochter. Deze vroolrjke Weensche co- medie wordt vlot gespeeld door deze uitste- kende bezetting, waarbij Willy Fritsch en Kathe von Nagy vanzelf aller harten ver overen. Ook Adèle Sandrock, die een prach tige creatie geeft van een oude landedel- vrouwe, verdient beslist vermelding. Als tweede hoofdnummer een dolle come- die, waarin de overbekende Pat en Pata- chon (Watt en Half-Watt) of te wel de Deensche anderhalve cent met soldateske neigingen behept zijn. Een aaneenschake ling van grappen, grollen en nonsens, wel ke den anderhalven komiek weer triomfen doen vieren. Met het voor-programma, dat behalve het gebruike'ijke nieuws van hier en daar een geestig Betty Boop-filmpje bevat, een amusement-programma, dat het in de ko mende feestdagen best doen zal, Het nieuws van den dag In beeld. Foto's in onze Tijdinghal. De omgekomen passagiers van de „Uiver", Eenige opnamen van het vertrek van de „Leeuwerik". De vlaggen op Schiphol hangen halfstok. Een aantal opnamen van het vertrek van de mariniers naar het Saargebied. Het s.s. „Orania" van den Kon. Holl. Lloyd, dat tengevolge van een aanvaring in de haven van Leixoes is ge zonken. Belangstelling voor het gebouw van de K.L.M. op het Leidsche Plein te Amsterdam. Watersnood in Limburg. Militair vliegtuig slaat te Overschie over den kop. De H.B.S. te Coevorden bestaat 25 jaars

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1934 | | pagina 1