1000 500 300 25 5 DECEMBER i i EERSTE BLAD et elkander voor een ander - No. 287 72e Jaargang 1934 Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE Ir., Walstreat 58-60. Vlissingen. ïelef. 10. Postrekening 66287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen -i V De K. L. M. en de scheepvaartmaatschappijen. STADS- EN PROVINCIENIEUWS Em W v"" schoonheidskoningin WWW VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn 12.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 12.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk /3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. i 3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. ADVERTENTIEPKl |SVan 1—5 regels 1.25 iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 15 regels 50 ct. Iedere regt 1 meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1-5 regels 1alles bii vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet ot oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden mi verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 2 bladen Sombere korte dagen, donkere lange nachten wintertijd, crisistijd, zorgen- en ontberingstyd Nog nypt geen snerpende vrieswind de schamel gekleede sjofelen, nog dringt diep binnen de spaarzaam vér- warmde wóonholen niet bij dag en nacht de ijzige adem van het meedoogenloos koude gety. Maar ook ondanks de mildheid die de na tuur hoé lang, misschien hoe kort nog? den armen stakkers, den misdeelden en hulpbehoevenden onder oris betoont, wordt er openlijk en nog meer in 't verborgen bitter geleden. Iedereen, die niet ziende blind, die niet hoorende doof is kan het weten en wie niet versteend is door eigenbaat, wie niet door cynisme tegen alle klachten en smeekbeden gepantserd door het leven gaat, moet het beseffen, dat thans op ieder die nog iets te missen heeft, een dure plicht rust, een tot ver buiten eigen persoonlijk welzijn reiken de verantwoordelijkheid. Er moet geholpen worden door ieder, die helpen kan Velen zijn er, die zich voorpraten dat zij niet künnen helpen, dat zij maar net voor zichzelf kunnen zorgen, dat belastingen, verzekering-premies en andere onvermijde lijke schattingen al zooveel offers vergen, dat er niets overblijft om af te staan voor de liefdadigheid. Zy zeggen dat zij dit moe ten overlaten aan hen die rijker zijn en zy beseffen veelal niet dat er onder die ryke- ren evenzeer talloozen zijn, die precies zoo redeneeren als zij en beweren dat zy bulten de uitgaven voor eigen staat en bestaan niets te missen hebben. Het schenken van een gift eischt steeds een zekere overwinning op zich zelf. Duistere nachten in ons spannen samen om onzen drang naar steeds meer bezit den schyn van spaarzaamheid te geven, om het ingeschapen kil egoïsme voor verstandigen burgerzin te laten doorgaan. Door zulk zelfbedrog slagen velen er in om zonder schuldgevoel en met een door niets veront rust geweten den nood van anderen voorby te gaanzonder hulp te bieden Hulp bieden kan ieder, wanneer hij wer kelijk wil. En de geringste hulp is doeltref fend, ook voor hem die geeft, zoo deze gave werkelyk het grootste offer is, dat gebracht kan worden. Hulp in 't groot wordt er al jaren gebo den. Onze regeering en ons Vorstenhuis gaan daarin vóór, vele ondernemingen en particulieren volgden op dezen weg der barmhartigheid dankbaar, innig dankbaar zij het erkend en geprezen Maar er zyn in elke gemeente nog zoovelen die, staande buiten bepaalde organisaties en groepen, van die hulp zoo weinig kunnen profiteeren. Ook nu weer is er voorzien in een Kerst- gave voor de werklooze valide arbeiders en niemand zal hun deze willen onthouden of misgunnen. Maar hoevelen zijn er niet die, maatschappelijk op een hooger of lager trede staande, evenzeer, zoo niet meer De- hoef te hebben aan een Kerstgave. Maar meer duurzame en afdoende hulp zou voorzeker beter zijn, maar tocheen Kerstgave, welk een licht zou deze reeds ontsteken in het door gebrek en ellende gekweld bestaan van duizenden onzer medemenschen. Deze Kerstboodschap hebben de Vereeni- gingen „De Nederlandsche Dagbladpers" en de „Zeeuwsche Pers" te gezegender ure ver staan en zij hebben het sympathiek initia tief genomen tot een grootsche, treffende, gezamenlijke actie, door in alle Nederland sche bladen een inschrijving te openen voor de behoeftigen, die buiten de officieele steunregeling vallen. De burgemeesters kunnen het beste weten of vernemen, wie hierbij in elke gemeente afzonderlijk voor een Kerstgave in aanmerking Tiomen en zy zullen dan ook de verdeeling der uitkeerin- gen regelen. Dat komt prachtig in orde, als wij maar eerst veel giften, groot en klein verzameld hebben. Lezeressen en Lezers van ons blad Helpt mee naar vermogen en gelijk de stem in uw hart het u ingeeft om in dezen somberen, donkeren crisistijd een Kerstlicht te ontsteken voor onze misdeelde broeders én zusters, een Kerstlicht, dat zyn voedsel zal putten uit ons aller stoffelijke gaven, maar dat het onvergankelijke schijnsel zal verspreiden van de koesterende Liefde en den heiligenden Geest van Hem, in wiens Naam wy allen met elkander voor een an der moeten zorgen. Offert uw bijdrage en gij zult dieper be seffen dan ooit, hoeveel zaliger het is te geven, dan te ontvangen Geeft milde, gij die kersten zyt en Kerstdag komt te vieren geeft milde, alzoo me in vroeger tijd gaf milde aan mensche en dieren en Hij die mensche en dier bemint die u, o mensch, verheven, vergodlykt heeft, Hij zal 't zijn kind, o mensch, eens wedergeven l (Guido Gezelle) Tot heden werden aan het bureau van ons blad de volgende giften bezorgd Voor VLISSINGEN van V. 5.— N.N. 2.50 X. 1.Bond van Oud-Gepen sioneerden, afd. Vlissingen 10.Alge meen Nederl. Verbond, afd. Vlissingen 10.— X.X. 1.50 W. H. A. 2.50 dr. v. d. B. 10.E. v. D., Vlissingen 15.— S. 1.— XX2. 2.50 C. H. 2.—. Voor SOUBURG van B. 3.50 J. 1.—de R. 0.50 K. 0.50 Wie volgt Maakt met Kerstmis duizenden blijde gezichten Vergeet voor een oogenblik al wat verdeelt en scheidt en steunt met uw gave, groot of klein, dezen algemeenen oproep. Het gironummer der „Vlissingsche Cou rant" is 66287. ITS DIRECTIE. Flitsen I. De K.L.M. is onze nationale luchtvaart maatschappij, die, dikwijls onder vergui zing, zijn grootsche taak tot dusver op een loflijke wijze vervult. Kalm, zonder risico en toch met voortvarendheid, gaat de maatschappij haar weg en wanneer wij na gaan, wat er in de jaren van haar bestaan moeizaam is opgebouwd, culmineerende in den Uivertocht naar Melbourne in bijna 4 dagen, met passagiers, met post en met de regelmatigheid van een uurwerk, dan moe ten wij zeggen „hier is iets gepresteerd hier is iets gewrocht." Misschien in den beginne ongemerkt, pas duidelijk geworden na den eersten tocht naar Indië, heeft de K.L.M. zich, eigenlijk vanzelfsprekend, zich op het gebied der stoomvaartmaatschappijen begeven. Gelei delijk aan tapt de luchtvaartmaatschappij de mail van de bevoorrechte maatschap pijen afmeer en meer trekt de K.L.M. de passagiers tot zich en op een gegeven oogenblik zal aan de stoomvaartmaatschap pij er niet veel meer dan de bulklading overblijven, want men behoeft niet te den ken, dat het luchtverkeer het vervoer van licht bedervende lading en daarna de stuk goederen van waarde ongemoeid zal laten. Het is niet de K.L.M., niet haar concur- reerende luchtvaartmaatschappijen, die in werkelijkheid de scheepvaartmaatschap pijen het terrein betwisten en veroveren, maar het is de evolutie, die niets in de we reld kan weerstaan. De scheepvaartmaatschappijen moesten op een bepaald oogenblik wel het grooté gevaar gaan voelen, dat hen bedreigde. Maar toen zij het begonnen te voelen, was het terrein eigenlijk reeds veroverd. Er bleef niets anders over dan de veroveraars te gaan bestrijden op eigen gebied. Vandaar dat onderhandelingen werden aangeknoopt met de Zeppelin-maatschappij, met dr. Eckener. Het luchtschip had tot dusver wel zyn technische, maar nog niet zijn com- mercieele eigenschappen getoond en hier was dus een veld vrij, dat de K.L.M. en met haar de andere vliegmaatschappijen niet hadden ingenomen of wellicht niet hadden willen innemen. De luchtschipperij vereischt echter een groote voorbereiding en tot dusver ver keert men nog in deze positie, al schijnen de voorbereidingen tot een spoedig resul taat te zullen leiden, tenminste te oordeelen naar een lezing, die de heer van Tyen in Rotterdam gehouden heeft voor de Ver- eeniging voor studiebelangen aan de Ne derlandsche Handelshoogeschool te Rotter dam. De heer van Tyen is door het in 1930 opgerichte syndicaat ter bestudeering van het vraagstuk of luchtschepen in particu liere exploitatie geschikt zijn voor handels doeleinden, naar Friedrichshafen gezonden; in 1932 en 1933 heeft genoemde heer, dienst gedaan als officier op de Duitsche lucht- vaartscheeplijn. naar Rio de Janeiro. Hij heeft 74 reizen met de Graf Zeppelin ge maakt, waarvan 24 over den Atlantischen Oceaan, tezamen tot een lengte van 272.000 kilometer en tellende 2700 vlieguren. Het is dus te begrijpen dat de heer van Tyen ge heel en al in het vraagstuk is ingewerkt, zoowel van practische bestuurbaarheid als van commercieele exploitatie. Het resul taat van een en ander is geweest, dat de kans groot is, dat Amsterdam de zetel zal worden van een internationale maatschap pij tot exploitatie van luchtscheepvaartlij- nen hard wordt er in die richting gewerkt en onderhandelingen wordengevoerd met syndicaten met gelijk doel in- andere lan den, terwijl de hulp van banken w.ordt ge zocht ter verkrijging van het noodige ka pitaal. Wanneer de rendementsmogelijkheid vaststaat, is het kapitaal natuurlijk te vin den. Want de vaart door de lucht, hetzij via luchtschip, hetzij via het vliegtuig ten be hoeve van efficiente handelsdoeleinden heeft zich van technische zijde bezien, ver wezenlijkt. De heer van Tyen heeft een globaal kostenschema aan de hoogerge- noemde vereeniging voorgelegd, uit welk schema blijkt, dat de reis pér luchtschip van Europa naar Amerika, welke reis on geveer 2y2 ,dag zal duren, circa 275 zal kosten, terwijl de Oceaanreuzen 300. en de kleinere mailbooten S 200 k 240 bereke nen. De reis Nederland naar Indië zal op die basis 700 bedragen, indien geen post zou worden medegenomen of 1000 indier dit laatste wel geschiedt. Dat .in;het laatste geval de passageprijs" hooger is, volgt uit het feit, dat veel minder passagiers zal kunnen worden vervoerd. (Morgen slot). Vliegtuigbouw by de Kon. Maatschappij „de Schelde". Naar de „N.R.Ct." verneemt, overweegt de Kon. Maatschappij „de Schelde" te Vlis singen de stichting van een vliegtuigafdee- ling. Zij voert besprekingen met de regeering over de vraag of daartoe mogelijkheden be staan. Als constructeur zou eventueel aan de werf worden verbonden de heer F. E. Slot, de bouwer van den Panderjager. Wij hebben naar de juistheid van boven genoemd bericht een onderzoek ingesteld en blijkt ons, dat het minst genomen voor barig is. Het „Vaderland" maakt bij het boven staand bericht de volgende opmerkingen In de eerste plaats moet er op gewezen worden, dat dit plan meer dan zakelijke beteekenis heeft. Het raakt landsbelangen. Geen uitvoerig betoog behoeft de stelling, dat een land meer gebaat is bij een zelf- scheppende luchtvaart-industrie, dan hij een licentiefabriek. Vooral defensie zal op dit stuk zeer positief zijn. Een particuliere maatschappij staat heel anders tegenover het vraagstuk. Dit punt zullen wy dan ook buiten bespreking laten. De regeering moet er echter wel van doordrongen zrjn, dat tegenover een soort optie, om de eigenaardige verhouding aldus te qualificeeren, verplichtingen staan. In tijd van nood kan men alleen op bron nen vertrouwen, die men te voren onder houden heeft. Weliswaar zijn de credieten van defensie niet groot, maar wanneer inen alle posten uit de begrooting bij elkaar op telt, komt men toch nog wel tot een bedrag, dat bij rationeele verdeeling een aardige basis, althans een goede steun kan zyn voor een zelfscheppende industrie. Natuurlijk moet men de moeilijkheden, verbonden aan een commercieele samen werking tusschen de verschillende takken der defensie van ons rijk, niet onderschat ten, rhaar bij krachtige leiding moet ftet mogelijk zijn tot een compromis te komen. Nu valt echter op, dat ons land de centrale leiding mist. Wie zooals wij, hebben onder vonden, over hoeveel schijven een zeer een voudig contract over den eventueelen aan koop van een toestel loopen moet, voelt dit gemis al bijzonder sterk. Daarbij heeft men den laatsten tyd iei- ders aangesteld, wier kwaliteiten op het gebied van organisatie erkend zijn, maar op het gebied der aviatiek nog geheel en al moeten blijken. En al is het waar, dat een beroemd man eens heeft gezegd, dat de luchtvaart slechts een kwestie van organi satie is, die woorden sprak hij, toen hij er zelf nog vóór stond. Intusschen moet in Nederland natuur'.yk de man te vinden zijn, die organisatieta'ent paart aan aviatische kennis en ook moet de positie te scheppen zijn, waardoor alle aan koopplannen der diverse takken van defen sie worden gecombineerd. Zulk een centrale zou het begin kunnen zijn van het einde der opportunistische luehtvaartpolitiek, die thans ons land meer schade doet, dan de buitenstaander ver moedt. Ir. Stephan heeft daar al op gewe zen, toen Aviolanda met licentiebouw be gon. Wij, die de directe aanleiding hebben ge geven voor den eenigen bouw in Nederland van een snel commercieel toestel, hebben het recht te vragen, of het nu wel noodig is voor snelheid naar het buitenland te gaan, evenals wij, die den constructeur Slot op een gelegenheid hebben gewezen, waarbij hij kon laten zien wat in hem school, het recht hebben te vragen, of ons kleine land de thans alom bekende capaciteiten van dezen man ongebruikt mag laten. Wij hopen dan ook, dat „de Schelde" den steun zal krijgen voor haar plan, dien zij behoeft. Want de Nederlandsche aviatiea is nog lang niet, waar zij wezen moet, en om te komen waar wij haar zien, moet zij de beschikking hebben over toestellen, die speciaal voor haar doeleinden zijn gebouwd Het is defensie, die voor deze wensche- lijkheid den grondslag leggen kan. Openbare Leeszaal en Bibliotheek. Wie zijn zorgen wil vergeten, Wie goed ingelicht wil heeten, Wie van allerlei wil weten, Wie zijn krachten wenscht te meten, Moet lezen Wie geschiedenis wil kennen, Niet met alles mee wil rennen. Wie zichzelf weer wenscht te mennen, 't Hoofd aan ord'lijk denken wennen, Moet lezen Hoe de andren vóór U deden, Hoe ze fouten maakten meden, Wordt U in een boek verteld. Die ervaring kunt U koopen, Groote risico's ontloopen. Voor een simpel beetje geld. Het is inderdaad een simpel beetje één gulden contributie over het heele jaar 1935, en dan leest u de maand December nog gratis Driemaal per week moogt u daarvoor een roman en een studiewerk halen, en al zou ik het gaarne doen. toch mag ik hier bij niet verzwijgen, dat per boek 3 cent wordt bijbetaald deze nood-maatregel is gelukkig maar tijdelijk hoe meer nieuwe leden er komen, hoe grooter de kans op opheffing ervan wordt. Deze maand schre ven we 38 nieuwe leden in, daarvan zijn 35 werkloos. In totaal leenden we in de afgeloopen maand 3033 boeken uit, daarvan waren 2108 Hollandsche romans, 572 studiewer ken, 247 kinderboeken en 108 buitenland- sche romans. Gemiddeld per uitleening on geveer 200 boeken. Door moeilijkheden bij de administratie bleek het noodzakelijk om de uitleening van boeken aan werklooze leden afzonderlijk te houden. Van nu aan krijgen ze hun eigen mor gens om te leenen Dinsdags- en Donder dags van 1012 uur vm. Deze bepaling geldt alleen voor de uitleening, de leeszaal is natuurlijk op de gewone uren toeganke lijk voor iedereen. Heeft u onze laatste aanwinsten al ge zien Onze nieuwste boeken liggen steeds ten minste twee weken in de leeszaal ter inzage. Een ieder, ook de niet-leden, mag ze vrijelijk ter hand nemen. Komt u ook eens kijken De leeszaal was 26 dagen voor het pu bliek geopend in November. We ontvingen in totaal 1100 bezoekers, 72 vrouwen en 1028 mannen. Gemiddeld per dag dus onge veer 42 bezoekers. Het is prettig dat er zooveel bezoekers komen, in de zomer maanden was het gemiddeld aantal 30 per dag, een goed merkbaar verschil Maar nu de zon niet meer naar buiten roept en het diep-blauwe water, grijs-groen en troebel nu, geen verleiding meer uitoefent, nu geen lokkende verten het bloed in vreemde be roering onrustig maakt en sneller kloppen doet nü is het de tijd om heerlijk bij den warmen haard zich te verdiepen in levens van èndere menschen, van è,ndere volken, uit verre landen misschien, van menschen die leven in streken en steden waar wy nooit van gehoord hebben, die ver weg lig gen achter de lokkende verten van den zomer maar die toch óók menschen zijn van gelijke beweging als wy, met dezelfde uitverkoren uit alle zeepsoorten dat is Castella, Dobbelman's heer- 'ijke schoonheidszeepWerkelijk; t is buitengewone zeep! Castella bevat fijne oliën die Uw huid soepel en zacht maken en haar TT» 1/ even parfumeeren. Gun Uw l 12 huid de weldaad van deze kos. Cent telijke schoonheidszeep! OP Q GOEDE ZEEP STAAT deugden en tekortkomingen, met dezelfde nooden en behoeften, en met dezelfde hun kering naar een beetje geluk. Mogelijk ook leven de menschen waar van het boek ons vertelt, vlak naast ons, in onze onmiddellijke omgeving en gaan we er dagelijks mee om. We leeren ze kennen en gaan ze zien in een ander licht, en een mild begrijpen springt in ons open. We vragen ons af, of het oordeel dat we zoo gauw gereed hadden, toch wel het juiste was. Want ze vechten tegen moeilijkheden, ze strijden, een ieder voor zich, om hun leven wat kleur en glans te geven, ze trachten te veroveren datgene, waarin ze hun hoogst geluk meenen te zien, ze pro- beeren het leven wat warmte en liefde te ontfutselen, ze doen domme dingen en begaan fouten, ze hebben ideaien en illu sies, onvervulde verlangens en onrustige hartenals wij Soms ook herkennen wij onszelf Rijkstelefoonnet. Locale gids, uitgaaf 1934. Bijschrijven Tfnr. 118 Steenkolen Handelsvereni ging, woonhuis K. van Everdingen. Tfnr. 241 Reimann, C„ slagerij, Wal- straat 100. Tfnr. 375 Ned.-Ind. Gasmaatschappij, woonhuis Directeur. Doorhalen: Tfnr. 180 Corner House, lunchroom, expl. W. de Rurjter, Zeilmarkt 1. Scheepvaa rtberiehten. Het Duitsche stoornschip „Passar" uit Bremen heeft bij het bunkeren in de bui tenhaven alhier ziin schroefbladen stukge slagen. Het stoomschip is naar de werf der N.V. Kon. Maatsch. „de Schelde" overge bracht teneinde van een nieuwe schroef te worden voorzien. RITTHEM Bijzonder Vrijwillige Landstorm. De Bijzonder Vrijwillige Landstorm hield gisteravond een goed bezochte vergadering. De bui'gemeester opende als voorzitter de vergadering en heette in het bijzonder wel kom den heer Laernoes van Vlissingen. Tot zijn spijt moest hij mededeelen. dat de heer Bierman van Middelburg verhinderd was aanwezig te zijn. Eerst werden eenige huishoudelijke za ken afgehandeld. Het aantal leden was ge stegen tot 23. De heer Laernoes sprak over den Bijzon- deren Vrijwilligen Landstorm in ons land, welke in den loog der jaren uitgegloeid is

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1934 | | pagina 1