1000
500
300
25
5 DECEMBER
i
i
EERSTE BLAD
et elkander
voor een ander
-
No. 287
72e Jaargang
1934
Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE Ir., Walstreat 58-60. Vlissingen. ïelef. 10. Postrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
-i
V
De K. L. M. en de
scheepvaartmaatschappijen.
STADS- EN PROVINCIENIEUWS
Em W v""
schoonheidskoningin
WWW
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn 12.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 12.50. Voor België, Duitschland
en Frankrijk /3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. i 3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent.
ADVERTENTIEPKl |SVan 1—5 regels 1.25 iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 15 regels 50 ct. Iedere regt 1
meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1-5 regels 1alles bii vooruitbetaling
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet ot oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden mi verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Sombere korte dagen, donkere lange
nachten wintertijd, crisistijd, zorgen- en
ontberingstyd Nog nypt geen snerpende
vrieswind de schamel gekleede sjofelen,
nog dringt diep binnen de spaarzaam vér-
warmde wóonholen niet bij dag en nacht de
ijzige adem van het meedoogenloos koude
gety.
Maar ook ondanks de mildheid die de na
tuur hoé lang, misschien hoe kort nog?
den armen stakkers, den misdeelden en
hulpbehoevenden onder oris betoont, wordt
er openlijk en nog meer in 't verborgen
bitter geleden.
Iedereen, die niet ziende blind, die niet
hoorende doof is kan het weten en wie niet
versteend is door eigenbaat, wie niet door
cynisme tegen alle klachten en smeekbeden
gepantserd door het leven gaat, moet het
beseffen, dat thans op ieder die nog iets te
missen heeft, een dure plicht rust, een tot
ver buiten eigen persoonlijk welzijn reiken
de verantwoordelijkheid.
Er moet geholpen worden
door ieder, die helpen kan
Velen zijn er, die zich voorpraten dat zij
niet künnen helpen, dat zij maar net voor
zichzelf kunnen zorgen, dat belastingen,
verzekering-premies en andere onvermijde
lijke schattingen al zooveel offers vergen,
dat er niets overblijft om af te staan voor
de liefdadigheid. Zy zeggen dat zij dit moe
ten overlaten aan hen die rijker zijn en zy
beseffen veelal niet dat er onder die ryke-
ren evenzeer talloozen zijn, die precies zoo
redeneeren als zij en beweren dat zy bulten
de uitgaven voor eigen staat en bestaan
niets te missen hebben.
Het schenken van een gift
eischt steeds een zekere
overwinning op zich zelf.
Duistere nachten in ons spannen samen
om onzen drang naar steeds meer bezit den
schyn van spaarzaamheid te geven, om het
ingeschapen kil egoïsme voor verstandigen
burgerzin te laten doorgaan. Door zulk
zelfbedrog slagen velen er in om zonder
schuldgevoel en met een door niets veront
rust geweten den nood van anderen voorby
te gaanzonder hulp te bieden
Hulp bieden kan ieder, wanneer hij wer
kelijk wil. En de geringste hulp is doeltref
fend, ook voor hem die geeft, zoo deze gave
werkelyk het grootste offer is, dat gebracht
kan worden.
Hulp in 't groot wordt er al jaren gebo
den. Onze regeering en ons Vorstenhuis
gaan daarin vóór, vele ondernemingen en
particulieren volgden op dezen weg der
barmhartigheid dankbaar, innig dankbaar
zij het erkend en geprezen Maar er zyn in
elke gemeente nog zoovelen die, staande
buiten bepaalde organisaties en groepen,
van die hulp zoo weinig kunnen profiteeren.
Ook nu weer is er voorzien in een Kerst-
gave voor de werklooze valide arbeiders en
niemand zal hun deze willen onthouden of
misgunnen. Maar hoevelen zijn er niet die,
maatschappelijk op een hooger of lager
trede staande, evenzeer, zoo niet meer De-
hoef te hebben aan een Kerstgave. Maar meer
duurzame en afdoende hulp zou voorzeker
beter zijn, maar tocheen Kerstgave,
welk een licht zou deze reeds ontsteken in
het door gebrek en ellende gekweld bestaan
van duizenden onzer medemenschen.
Deze Kerstboodschap hebben de Vereeni-
gingen „De Nederlandsche Dagbladpers" en
de „Zeeuwsche Pers" te gezegender ure ver
staan en zij hebben het sympathiek initia
tief genomen tot een grootsche, treffende,
gezamenlijke actie, door in alle Nederland
sche bladen een inschrijving te openen voor
de behoeftigen, die buiten de officieele
steunregeling vallen. De burgemeesters
kunnen het beste weten of vernemen, wie
hierbij in elke gemeente afzonderlijk voor
een Kerstgave in aanmerking Tiomen en zy
zullen dan ook de verdeeling der uitkeerin-
gen regelen.
Dat komt prachtig in orde, als wij maar
eerst veel giften, groot en klein verzameld
hebben.
Lezeressen en Lezers van ons blad
Helpt mee naar vermogen en gelijk de
stem in uw hart het u ingeeft om in dezen
somberen, donkeren crisistijd een Kerstlicht
te ontsteken voor onze misdeelde broeders
én zusters, een Kerstlicht, dat zyn voedsel
zal putten uit ons aller stoffelijke gaven,
maar dat het onvergankelijke schijnsel zal
verspreiden van de koesterende Liefde en
den heiligenden Geest van Hem, in wiens
Naam wy allen met elkander voor een an
der moeten zorgen.
Offert uw bijdrage en gij zult dieper be
seffen dan ooit, hoeveel zaliger het is te
geven, dan te ontvangen
Geeft milde, gij die kersten zyt
en Kerstdag komt te vieren
geeft milde, alzoo me in vroeger tijd
gaf milde aan mensche en dieren
en Hij die mensche en dier bemint
die u, o mensch, verheven,
vergodlykt heeft, Hij zal 't zijn kind,
o mensch, eens wedergeven l
(Guido Gezelle)
Tot heden werden aan het bureau van
ons blad de volgende giften bezorgd
Voor VLISSINGEN van V. 5.— N.N.
2.50 X. 1.Bond van Oud-Gepen
sioneerden, afd. Vlissingen 10.Alge
meen Nederl. Verbond, afd. Vlissingen
10.— X.X. 1.50 W. H. A. 2.50
dr. v. d. B. 10.E. v. D., Vlissingen
15.— S. 1.— XX2. 2.50 C. H. 2.—.
Voor SOUBURG van B. 3.50 J.
1.—de R. 0.50 K. 0.50
Wie volgt
Maakt met Kerstmis duizenden
blijde gezichten
Vergeet voor een oogenblik al
wat verdeelt en scheidt en
steunt met uw gave, groot of
klein, dezen algemeenen oproep.
Het gironummer der „Vlissingsche Cou
rant" is 66287.
ITS DIRECTIE.
Flitsen
I.
De K.L.M. is onze nationale luchtvaart
maatschappij, die, dikwijls onder vergui
zing, zijn grootsche taak tot dusver op een
loflijke wijze vervult. Kalm, zonder risico
en toch met voortvarendheid, gaat de
maatschappij haar weg en wanneer wij na
gaan, wat er in de jaren van haar bestaan
moeizaam is opgebouwd, culmineerende in
den Uivertocht naar Melbourne in bijna 4
dagen, met passagiers, met post en met de
regelmatigheid van een uurwerk, dan moe
ten wij zeggen „hier is iets gepresteerd
hier is iets gewrocht."
Misschien in den beginne ongemerkt, pas
duidelijk geworden na den eersten tocht
naar Indië, heeft de K.L.M. zich, eigenlijk
vanzelfsprekend, zich op het gebied der
stoomvaartmaatschappijen begeven. Gelei
delijk aan tapt de luchtvaartmaatschappij
de mail van de bevoorrechte maatschap
pijen afmeer en meer trekt de K.L.M.
de passagiers tot zich en op een gegeven
oogenblik zal aan de stoomvaartmaatschap
pij er niet veel meer dan de bulklading
overblijven, want men behoeft niet te den
ken, dat het luchtverkeer het vervoer van
licht bedervende lading en daarna de stuk
goederen van waarde ongemoeid zal laten.
Het is niet de K.L.M., niet haar concur-
reerende luchtvaartmaatschappijen, die in
werkelijkheid de scheepvaartmaatschap
pijen het terrein betwisten en veroveren,
maar het is de evolutie, die niets in de we
reld kan weerstaan.
De scheepvaartmaatschappijen moesten
op een bepaald oogenblik wel het grooté
gevaar gaan voelen, dat hen bedreigde.
Maar toen zij het begonnen te voelen, was
het terrein eigenlijk reeds veroverd. Er
bleef niets anders over dan de veroveraars
te gaan bestrijden op eigen gebied. Vandaar
dat onderhandelingen werden aangeknoopt
met de Zeppelin-maatschappij, met dr.
Eckener. Het luchtschip had tot dusver wel
zyn technische, maar nog niet zijn com-
mercieele eigenschappen getoond en hier
was dus een veld vrij, dat de K.L.M. en met
haar de andere vliegmaatschappijen niet
hadden ingenomen of wellicht niet hadden
willen innemen.
De luchtschipperij vereischt echter
een groote voorbereiding en tot dusver ver
keert men nog in deze positie, al schijnen
de voorbereidingen tot een spoedig resul
taat te zullen leiden, tenminste te oordeelen
naar een lezing, die de heer van Tyen in
Rotterdam gehouden heeft voor de Ver-
eeniging voor studiebelangen aan de Ne
derlandsche Handelshoogeschool te Rotter
dam. De heer van Tyen is door het in 1930
opgerichte syndicaat ter bestudeering van
het vraagstuk of luchtschepen in particu
liere exploitatie geschikt zijn voor handels
doeleinden, naar Friedrichshafen gezonden;
in 1932 en 1933 heeft genoemde heer, dienst
gedaan als officier op de Duitsche lucht-
vaartscheeplijn. naar Rio de Janeiro. Hij
heeft 74 reizen met de Graf Zeppelin ge
maakt, waarvan 24 over den Atlantischen
Oceaan, tezamen tot een lengte van 272.000
kilometer en tellende 2700 vlieguren. Het is
dus te begrijpen dat de heer van Tyen ge
heel en al in het vraagstuk is ingewerkt,
zoowel van practische bestuurbaarheid als
van commercieele exploitatie. Het resul
taat van een en ander is geweest, dat de
kans groot is, dat Amsterdam de zetel zal
worden van een internationale maatschap
pij tot exploitatie van luchtscheepvaartlij-
nen hard wordt er in die richting gewerkt
en onderhandelingen wordengevoerd met
syndicaten met gelijk doel in- andere lan
den, terwijl de hulp van banken w.ordt ge
zocht ter verkrijging van het noodige ka
pitaal.
Wanneer de rendementsmogelijkheid
vaststaat, is het kapitaal natuurlijk te vin
den. Want de vaart door de lucht, hetzij via
luchtschip, hetzij via het vliegtuig ten be
hoeve van efficiente handelsdoeleinden
heeft zich van technische zijde bezien, ver
wezenlijkt. De heer van Tyen heeft een
globaal kostenschema aan de hoogerge-
noemde vereeniging voorgelegd, uit welk
schema blijkt, dat de reis pér luchtschip
van Europa naar Amerika, welke reis on
geveer 2y2 ,dag zal duren, circa 275 zal
kosten, terwijl de Oceaanreuzen 300. en de
kleinere mailbooten S 200 k 240 bereke
nen. De reis Nederland naar Indië zal op
die basis 700 bedragen, indien geen post
zou worden medegenomen of 1000 indier
dit laatste wel geschiedt. Dat .in;het laatste
geval de passageprijs" hooger is, volgt uit
het feit, dat veel minder passagiers zal
kunnen worden vervoerd.
(Morgen slot).
Vliegtuigbouw by de Kon. Maatschappij
„de Schelde".
Naar de „N.R.Ct." verneemt, overweegt
de Kon. Maatschappij „de Schelde" te Vlis
singen de stichting van een vliegtuigafdee-
ling.
Zij voert besprekingen met de regeering
over de vraag of daartoe mogelijkheden be
staan.
Als constructeur zou eventueel aan de
werf worden verbonden de heer F. E. Slot,
de bouwer van den Panderjager.
Wij hebben naar de juistheid van boven
genoemd bericht een onderzoek ingesteld
en blijkt ons, dat het minst genomen voor
barig is.
Het „Vaderland" maakt bij het boven
staand bericht de volgende opmerkingen
In de eerste plaats moet er op gewezen
worden, dat dit plan meer dan zakelijke
beteekenis heeft. Het raakt landsbelangen.
Geen uitvoerig betoog behoeft de stelling,
dat een land meer gebaat is bij een zelf-
scheppende luchtvaart-industrie, dan hij
een licentiefabriek. Vooral defensie zal op
dit stuk zeer positief zijn. Een particuliere
maatschappij staat heel anders tegenover
het vraagstuk. Dit punt zullen wy dan ook
buiten bespreking laten.
De regeering moet er echter wel van
doordrongen zrjn, dat tegenover een soort
optie, om de eigenaardige verhouding aldus
te qualificeeren, verplichtingen staan.
In tijd van nood kan men alleen op bron
nen vertrouwen, die men te voren onder
houden heeft. Weliswaar zijn de credieten
van defensie niet groot, maar wanneer inen
alle posten uit de begrooting bij elkaar op
telt, komt men toch nog wel tot een bedrag,
dat bij rationeele verdeeling een aardige
basis, althans een goede steun kan zyn voor
een zelfscheppende industrie.
Natuurlijk moet men de moeilijkheden,
verbonden aan een commercieele samen
werking tusschen de verschillende takken
der defensie van ons rijk, niet onderschat
ten, rhaar bij krachtige leiding moet ftet
mogelijk zijn tot een compromis te komen.
Nu valt echter op, dat ons land de centrale
leiding mist. Wie zooals wij, hebben onder
vonden, over hoeveel schijven een zeer een
voudig contract over den eventueelen aan
koop van een toestel loopen moet, voelt dit
gemis al bijzonder sterk.
Daarbij heeft men den laatsten tyd iei-
ders aangesteld, wier kwaliteiten op het
gebied van organisatie erkend zijn, maar op
het gebied der aviatiek nog geheel en al
moeten blijken. En al is het waar, dat een
beroemd man eens heeft gezegd, dat de
luchtvaart slechts een kwestie van organi
satie is, die woorden sprak hij, toen hij er
zelf nog vóór stond.
Intusschen moet in Nederland natuur'.yk
de man te vinden zijn, die organisatieta'ent
paart aan aviatische kennis en ook moet de
positie te scheppen zijn, waardoor alle aan
koopplannen der diverse takken van defen
sie worden gecombineerd.
Zulk een centrale zou het begin kunnen
zijn van het einde der opportunistische
luehtvaartpolitiek, die thans ons land meer
schade doet, dan de buitenstaander ver
moedt. Ir. Stephan heeft daar al op gewe
zen, toen Aviolanda met licentiebouw be
gon.
Wij, die de directe aanleiding hebben ge
geven voor den eenigen bouw in Nederland
van een snel commercieel toestel, hebben
het recht te vragen, of het nu wel noodig
is voor snelheid naar het buitenland te
gaan, evenals wij, die den constructeur Slot
op een gelegenheid hebben gewezen, waarbij
hij kon laten zien wat in hem school, het
recht hebben te vragen, of ons kleine land
de thans alom bekende capaciteiten van
dezen man ongebruikt mag laten.
Wij hopen dan ook, dat „de Schelde" den
steun zal krijgen voor haar plan, dien zij
behoeft. Want de Nederlandsche aviatiea is
nog lang niet, waar zij wezen moet, en om
te komen waar wij haar zien, moet zij de
beschikking hebben over toestellen, die
speciaal voor haar doeleinden zijn gebouwd
Het is defensie, die voor deze wensche-
lijkheid den grondslag leggen kan.
Openbare Leeszaal en Bibliotheek.
Wie zijn zorgen wil vergeten,
Wie goed ingelicht wil heeten,
Wie van allerlei wil weten,
Wie zijn krachten wenscht te meten,
Moet lezen
Wie geschiedenis wil kennen,
Niet met alles mee wil rennen.
Wie zichzelf weer wenscht te mennen,
't Hoofd aan ord'lijk denken wennen,
Moet lezen
Hoe de andren vóór U deden,
Hoe ze fouten maakten meden,
Wordt U in een boek verteld.
Die ervaring kunt U koopen,
Groote risico's ontloopen.
Voor een simpel beetje geld.
Het is inderdaad een simpel beetje één
gulden contributie over het heele jaar
1935, en dan leest u de maand December
nog gratis
Driemaal per week moogt u daarvoor
een roman en een studiewerk halen, en al
zou ik het gaarne doen. toch mag ik hier
bij niet verzwijgen, dat per boek 3 cent
wordt bijbetaald deze nood-maatregel is
gelukkig maar tijdelijk hoe meer nieuwe
leden er komen, hoe grooter de kans op
opheffing ervan wordt. Deze maand schre
ven we 38 nieuwe leden in, daarvan zijn 35
werkloos.
In totaal leenden we in de afgeloopen
maand 3033 boeken uit, daarvan waren
2108 Hollandsche romans, 572 studiewer
ken, 247 kinderboeken en 108 buitenland-
sche romans. Gemiddeld per uitleening on
geveer 200 boeken. Door moeilijkheden bij
de administratie bleek het noodzakelijk om
de uitleening van boeken aan werklooze
leden afzonderlijk te houden.
Van nu aan krijgen ze hun eigen mor
gens om te leenen Dinsdags- en Donder
dags van 1012 uur vm. Deze bepaling
geldt alleen voor de uitleening, de leeszaal
is natuurlijk op de gewone uren toeganke
lijk voor iedereen.
Heeft u onze laatste aanwinsten al ge
zien Onze nieuwste boeken liggen steeds
ten minste twee weken in de leeszaal ter
inzage. Een ieder, ook de niet-leden, mag
ze vrijelijk ter hand nemen.
Komt u ook eens kijken
De leeszaal was 26 dagen voor het pu
bliek geopend in November. We ontvingen
in totaal 1100 bezoekers, 72 vrouwen en
1028 mannen. Gemiddeld per dag dus onge
veer 42 bezoekers. Het is prettig dat er
zooveel bezoekers komen, in de zomer
maanden was het gemiddeld aantal 30 per
dag, een goed merkbaar verschil Maar nu
de zon niet meer naar buiten roept en het
diep-blauwe water, grijs-groen en troebel
nu, geen verleiding meer uitoefent, nu geen
lokkende verten het bloed in vreemde be
roering onrustig maakt en sneller kloppen
doet nü is het de tijd om heerlijk bij den
warmen haard zich te verdiepen in levens
van èndere menschen, van è,ndere volken,
uit verre landen misschien, van menschen
die leven in streken en steden waar wy
nooit van gehoord hebben, die ver weg lig
gen achter de lokkende verten van den
zomer maar die toch óók menschen zijn
van gelijke beweging als wy, met dezelfde
uitverkoren uit alle zeepsoorten
dat is Castella, Dobbelman's heer-
'ijke schoonheidszeepWerkelijk;
t is buitengewone zeep! Castella
bevat fijne oliën die Uw huid
soepel en zacht maken en haar
TT» 1/ even parfumeeren. Gun Uw
l 12 huid de weldaad van deze kos.
Cent telijke schoonheidszeep!
OP Q GOEDE ZEEP STAAT
deugden en tekortkomingen, met dezelfde
nooden en behoeften, en met dezelfde hun
kering naar een beetje geluk.
Mogelijk ook leven de menschen waar
van het boek ons vertelt, vlak naast ons,
in onze onmiddellijke omgeving en gaan we
er dagelijks mee om. We leeren ze kennen
en gaan ze zien in een ander licht, en een
mild begrijpen springt in ons open. We
vragen ons af, of het oordeel dat we zoo
gauw gereed hadden, toch wel het juiste
was. Want ze vechten tegen moeilijkheden,
ze strijden, een ieder voor zich, om hun
leven wat kleur en glans te geven, ze
trachten te veroveren datgene, waarin ze
hun hoogst geluk meenen te zien, ze pro-
beeren het leven wat warmte en liefde te
ontfutselen, ze doen domme dingen en
begaan fouten, ze hebben ideaien en illu
sies, onvervulde verlangens en onrustige
hartenals wij
Soms ook herkennen wij onszelf
Rijkstelefoonnet.
Locale gids, uitgaaf 1934.
Bijschrijven
Tfnr. 118 Steenkolen Handelsvereni
ging, woonhuis K. van Everdingen.
Tfnr. 241 Reimann, C„ slagerij, Wal-
straat 100.
Tfnr. 375 Ned.-Ind. Gasmaatschappij,
woonhuis Directeur.
Doorhalen:
Tfnr. 180 Corner House, lunchroom,
expl. W. de Rurjter, Zeilmarkt 1.
Scheepvaa rtberiehten.
Het Duitsche stoornschip „Passar" uit
Bremen heeft bij het bunkeren in de bui
tenhaven alhier ziin schroefbladen stukge
slagen. Het stoomschip is naar de werf der
N.V. Kon. Maatsch. „de Schelde" overge
bracht teneinde van een nieuwe schroef te
worden voorzien.
RITTHEM
Bijzonder Vrijwillige Landstorm.
De Bijzonder Vrijwillige Landstorm hield
gisteravond een goed bezochte vergadering.
De bui'gemeester opende als voorzitter de
vergadering en heette in het bijzonder wel
kom den heer Laernoes van Vlissingen.
Tot zijn spijt moest hij mededeelen. dat de
heer Bierman van Middelburg verhinderd
was aanwezig te zijn.
Eerst werden eenige huishoudelijke za
ken afgehandeld. Het aantal leden was ge
stegen tot 23.
De heer Laernoes sprak over den Bijzon-
deren Vrijwilligen Landstorm in ons land,
welke in den loog der jaren uitgegloeid is