1 GEMENGD NIEUWS UIT DRAAD EN LUCHT LUCHTVAART lees» •en, vei Len pen no- let Nieuw record van een K.L.M.-vliegtuig. Gisteravond is het postvliegtuig „Ijsvo gel", komende uit Indië, op Schiphol ge land. Het toestel was 's ochtends uit Mer- samatruh in "beneden-Egypte vertrokken en heeft den afstand van naar schatting 3500 K.M. in één dag afgelegd. Dit is een nieuw revord voor een postvliegtuig in den gere- gelden dienst op Indië. Wel had eens een postvlieguig van den geregelden dienst den afstand MersamatruhLeipzig in één dag afgelegd. De dood van Van der Leeuw, Uit Nairobi wordt gemeld, dat inboorlin gen die daar aankwamen, de mededeeling brachten, dat zij in een dicht bosch op de Mporoto bergen, in het zuidelijk deel van het voormalige Duitsch Oost-Afrika, het lijk hadden gevonden van den veronge lukten Nederlandschen vlieger Van der Leeuw. Het lijk was geheel verkoold. Het vliegtuig is tegen een heuvel aange vlogen en daarbij in brand geraakt. Het is geheel vernield. De vlieger Viruly over dr. Van der Leeuw. Een verslaggever van het Persbureau Vaz Dias heeft een kort onderhoud gehad met den bekenden K.L.M.-vlieger en publicist A. Viruly, die dr. Van der Leeuw op zijn heen- vlucht naar Kaapstad tot Athene heeft ver gezeld. De heer Viruly, die juist met een machine van Londen was gekomen, was zeer ont daan van het noodlot tig bericht, temeer omdat hij met den heer Van der Leeuw meer dan 15 jaren bevriend is geweest. Op de vraag waarom hij den heer Van der Leeuw op zijn heenvlucht naar Athene vergezeld had, antwoordde de heer Viruly, dat zulks geschied was op verzoek van den heer Van der Leeuw zelf. Mijn vriend, zeide hti, was op de heenvlucht nog geen gerouti neerd vlieger voor zoover mij bekend had hij niet meer dan 50 vlieguren achter den rug. Toch moet ik u zeggen dat besliste onervarenheid geen groote rol kan hebben gespeeld, aangezien het mij op de vlucht naar Athene opgevallen was, dat de heer Van der Leeuw geen enkele fout heeft ge maakt, terwijl juist deze route, die over den Balkan ging, niet mis was. Zooals u bekend is was ik slechts twee dagen in zijn gezelschap, daarna moest ik terugkeeren, omdat ik een vlucht naar Indië moest maken. Oorspronkelijk was het de bedoeling geweest dat ik de geheele vlucht naar Kaapstad en terug zou meemaken, doch hiervan is niets kunnen komen. „Vindt u het risico van een dergelijke vlucht groot „Er zijn verscheidene» geweest, aldus de heer Viruly, die een dergelijke vlucht met succes bekroond hebben gezien. Het ele ment van risico was echter mijns inziens in het onderhavige geval, gezien het feit dat de heer Van der Leeuw met een éénmotorig sporttoestel vloog, en geen radio aan boord had, zoodat hij niet gewaarschuwd was voor gebieden van slecht weer, niet gering. Bo vendien is zoo omstreeks den evenaar het weer in dit jaargetijde allesbehalve gunstig. Ik wil u er tenslotte nog eens met na druk op wijzen, zoo besloot de heer Viruly het onderhoud, dat de ervarenheid in het vliegen van den heer Van der Leeuw op de heenvlucht aan den korten kant is ge weest, doch dat, nu hrj er deze heenvlucht zoo goed heeft afgebracht, moeilijk meer van onervarendheid kan worden gesproken. De electrische stroom. Gisteravond was de 21-jarige J, P. v. P. bij zijn oom, in de Kloosterstraat te Haar lem bezig licht aan te leggen in een achtex de woning gelegen schuur. Hij gebruikte een looplamp. Deze werkte even niet en de jongen stak, terwijl hij op een bad stond, met een schroevendraaier in den stekker. Hij kreeg een electrischen schok door het lichaam en viel bewusteloos neer. De Onge- vallendienst werd gewaarschuwd, die twee uur getracht heeft kunstmatige ademhaling toe te passen, evenwel zonder succes. Een dokter constateerde den dood. Een trein rijdt in een kudde vee. Een kudde koeien en kalveren van 17 stuks van den landbouwec L. van Dalen te Steenwijk, die in een wei land in de nabijheid van de stad graasde, is hedennacht terecht gekomen op de spoor lijn SteenwijkMeppel. Een trein uit de richting Leeuwarden is op deze kudde inge reden, met het gevolg, dat één der runderen zóó werd verminkt, dat het dier moest wor den afgemaakt. Moord in een badkamer. Een geheimzinnige moord werd in een woning van den boulevard de Cimiez te Nizza-, ontdekt. Sedert enkele jaren woon den er de 41-jarige fabrikant Alphonse Graz met zijn 34-jarige vrouw. De man vertrok dagelijks naar zijn werkhuis van auto-be- noodigdheden en keerde geregeld tegen het middaguur terug, om 's namiddags tot 8 uur 's avonds opnieuw afwezig te zijn. Me vrouw Graz was steeds mooi gekleed en vertrok dikwijls 's namiddags. Zij scheen nochtans een kalm leven te leiden. Gisteren, bij zijn terugkeer, vond de heer Graz de deur van binneii op slot. Een slo tenmaker werd gehaald en zoo kon men binnen. In de badkamer trof de echtgenoot zijn vrouw levenloos aan, het hoofd met een kogel doorboord. Het wapen werd niet teruggevonden. Naar alle waarschijnlijkheid werd zij door iemand gedood, dien zijzelf had binnengelaten. Er werd niets gestolen. De politie spoort een jongen man op, die herhaaldelijk in gezelschap van het slacht offer werd gezien en op wien men vermoe dens heeft. Drie jongens omgeko men. Uit het mijnwerkersplaatsje Pe- trozseni in Zevenburgen, wordt gemeld, dat aldaar een 13-jarige jongen een vlieger op liet, die bevestigd was aan een zeer dun metalen draadje. Deze draad kwam In aan raking met een hoogspanningsleiding. De jongen en twee makkers, die den draad vasthielden, werden door den stroom ge dood. De brand te Campana, Tengevolge van de explosie van nog veer tien benzinetanks, welke kort na midder nacht plaats had, is de geheele bevolking der stad door een ongehoorde paniek aan gegrepen. Zij die nog niet gevlucht waren, verlieten de stad in den nacht. Honderden menschen hebben, slechts van de noodzakelijkste kleedingstukken voor zien, in het open veld den nacht doorge bracht zonder eenig drinken en voedsel. Het is nog niet mogelijk geweest de dak- loozen naar een andere plaats te vervoeren, daar de spoorwegverbindingen geheel ver broken zijn. De rails in Campana zijn deels gesmolten, deels zoo verwrongen dat geen trein de geteisterde stad kan naderen. Uit een verbeter-inricli- ting ontsnapt. Uit Parfis wordt gemeld, dat 56 jongens van de verbeter-in- richting van Belle He Maandagavond, ter wijl zij in de eetzaal bijeen waren, een aan val hebben ondernomen op him bewakers, waarna zij met behulp van ladders, die en kele arbeiders hadden achtergelaten, over de muren klommen en ontsnapten. De be wakers en de inwoners van de plaats heb ben onmiddellijk een groote klopjacht ge houden in den loop waarvan 47 vluchtelin gen weer gevat werden. De overige 9 zijn nog op vrije voeten DE REIS VAN H.M. DE KONINGIN. 's-GRAVENHAGE. (C.B.) Naar wij ver nemen, ligt het in het voornemen van H.M. de Koningin om Zaterdag 8 September uit Noorwegen naar Nederland te vertrekken. CONTINGENTEERINGEN. 's-GRAVENHAGE. (C.B.) De „Staats courant" van hedenavond zal een Kon. be sluit bevatten, houdende de contingentee- ring van den invoer van lint, band en veters zonder rubber voor zoover niet van wol of halfwol, alsmede van elastiekband en koord-elastiek voor een tijdvak van drie maanden, ingaande 1 September a.s. Het percentage van den toegestanen invoer is bepaald op ten hoogste 30 van de waarde van den gemiddelden invoer over 3 maanden van het jaar 1930. Voorts zal de „Staatscourant" een Kon. besluit bevatten, waarbij de contingentee- ring van den invoer van niet-houtvormende siergewassen, alsmede azalea's, indica's en hortensia's met ingang van 1 September voor den tijd van 1 jaar wordt verlengd. Het percentage van den toegestanen invoer is teruggebracht op ten hoogste 10 van het gewicht van den gemiddelden invoer in de jaren 1930 en 1931. De „Staatscourant" van hedenavond zal een Kon. besluit bevatten, waarbij de con- tingenteering van den invoer van manufac turen, stoffen en weefsels van geverfd, be drukt en bont-geweven katoen met ingang van 1 September a.s. voor den tijd van 1 jaar wordt verlengd. Het percentage, waar voor de invoer zal zijn toegestaan, is be paald op ten hoogste 10 van de waarde en 20 van het gewicht van den gemid delden invoer in de jaren 1929, 1930 en 1931. Tenslotte is bij Kon. besluit de contin- genteering van den invoer van manufactu ren, stoffen en weefsels van gebleekt katoen en ongebleekt katoen met ingang van 1 September voor den tijd van 1 jaar ver lengd. Het percentage van den toegestanen invoer is bepaald op ten hoogste 10 van de waarde en 15 van het gewicht van den gemiddelden invoer in de jaren 1931 en 1932. Zooals gisteren werd gemeld, is bij Kon. besluit de invoering van wollen en halfwol len dekens gecontingenteerd. Abusievelijk werd daarbij als datum van ingang 1 Sep tember genoemd. Deze moet zijn 16 Augus tus j.l., terwijl het tijdvak der con tingen- teering eindigt op 30 November 1934. HOOG MILITAIR GERECHTSHOF. 's-GRAVENHAGE. (C.B.) Het hoog mi litair gerechtshof heeft heden sententie ge wezen in de zaken van P. van S., sergeant bottelier aan boord van Hr. Ms. wachtschip te WillemsoordJ. J., korporaal-bottelier bij de onderzeedienstkazerne te Willemsoord en W. S., sergeant-bottelier aan boord van Hr. Ms. „Schorpioen", die door den zee- krijgsraad te Willemsoord zijn veroordeeld resp. tot 3 maanden, 6 weken en 3 maanden gevangenisstraf, wegens overtreding van art. 363 W.v.S. (het als ambtenaar aanne men van een gift, wetende dat zij hem ge daan wordt teneinde hem te bewegen om in strijd met zijn plicht in zijn bediening iets te doen of na te laten). Het hof heeft thans deze vonnissen beves tigd, doch legde de straffen voorwaardelijk op met een proeftijd van drie jaar voor eik der beklaagden en stelde daarbij als voor waarde, dat zij de door hen veroorzaakte schade (door het aannemen van fooien) bin nen een bepaalden tjjd zullen moeten ver goeden. DE WATERVLIEGTUIGEN UIT DENEMARKEN TERUG. 's-GRAVENHAGE. (C.B.) De groep wa tervliegtuigen, onder bevel van luitenant tsr zee lè klasse H. G. de Bruyne is heden van Kopenhagen vertrokken en na een tus- schenlanding te Esbjerg te hebben ge maakt, heden te Nieuwediep geland. DE ALMITENTO OFFICIEEL GEOPEND. AMSTERDAM. (V.D.) Na een langdurige en intensieve voorbereiding, waarbij talrijke moeilijkheden en een veelheid van proble men op gelukkige wijze werden opgelost, is vandaag in den vroegen middag de Alge- meene Middenstandstentoonstelling, welke onder den goed in het gehoor liggende» naam Almitento reeds burgerrecht had ver kregen, officieel geopend door den commis saris van de Koningin in Noord-Holland, jhr. mr. dr. A. Röell. De plechtigheid van de opening voltrok zich, terwijl buiten vóór het R.A.I.-gebouw, dat deze tweede Algemeene Middenstands tentoonstelling in zijn uitgestrekte exposi tieruimte onderdak verleent, reeds velen het oogenblik afwachtten, dat de poorten ook voor hen zouden opengaan. Vóór jhr. Röell het woord werd verleend, hield de voorzitter van het Uitvoerend Comité, de heer C. F. J. Verbeek, die daarbij de aandacht had van een talrijk gezelschap genoodigden, een in leidende rede, waaraan het volgende is ont leend. Spr. zeide dat de opzet van het comité om deze tentoonstelling tot een groot natio naal gebeuren te doen uitgroeien, volkomen is geslaagd. Spr. wees in dit verband op de spontane deelneming uit alle oorden van Nederland, De Almitento zal demonstreeren, waar toe een goed georganiseerde Middenstand in staat is wat hij door organisatie tot stand heeft gebrachtwelke zedelijke en stoffelijke waarden door gemeenschappelijk handelen zijn te winnen, niet alleen voor den middenstand zelf, maar ook voor de geheele gemeenschap. Maar ons pogen aldus spr. met deze tentoonstelling heeft nog een tweede doel, dat is den gezonden ondernemingsgeest en durf bij den middenstand aan te wakkeren. Juist nu, in dezen tijd van depressie, nu duizenden zakenmenschen moeten worstelen voor hun bestaan kan de Almitento een aansporing zijn om vol te houden. Wij hebben bij de voorbereiding opnieuw ondervonden, dat er in den Nederlandschen middenstand nog een gezonde kern aanwe zig is, die ontwijfelbaar het tempo van de toekomst zal weten bij te houden, omdat hij toegerust is met moed, vakkennis en in zicht. Daarom hebben ook wij kunnen vol harden bij het ideaal. Wij zijn versterkt in onze overtuiging, dat het de moeite waard is om voor de consolideering van een gezon den- middenstand -te vechten. Spr. herinnerde aan den toestand, waarin de middenstand in de ons omringende lan den verkeert. De middenstand is daar ver armd en dientengevolge lijdt het geheele bedrijfsleven aan bloedarmoede. Ook in Ne derland vallen slachtoffers door de slechte tijden, die wij thans beleven, maar toch zal deze tentoonstelling getuigenis afleggen van de kracht en den ondernemingsgeest, die in ons land nog aanwezig is en hier tot uiting komt. Talrijke groepen uit den middenstand hebben ons naar de Almitento willen volgen en al hebben wij in ons enthousiasme nog hooger gemikt, wij mogen toch tevreden zijn. De heer Verbeek eindigde met het uit spreken van den wensch, dat de Almitento zich niet alleen zal mogen verheugen in groote belangstelling van het publiek, maar dat zij tevens een uitgezocht trefpunt zal zijn voor den handel en wederzijds tot goede relaties zal voeren. De heer Verbeek noodigde vervolgens den commissaris van de Koningin in Noord-Hol land, jhr. mr. dr. A. Röell, uit, de tentoon stelling te openen, hetgeen deze met een toepasselijke rede deed. DE AFSCHUWELIJKE MOORD TE AMSTERDAM. De dader bekent. AMSTERDAM. (V.D.) Naar wij verne men heeft de 21-jarige P., knecht in een bananenpakhuis van de firma Groenteman Bolle aan het Waterlooplein, na vanmor gen opnieuw door den hoofdinspecteur van het bureau J. D. Meijerplein, den heer P. A. de Kater, aan een verhoor te zijn onderwor pen, met tal van bijzonderheden bekend, dat hij in het pakhuis de 8-jarige Sara Beu- geltasch heeft vermoord. Volgens zijn bekentenis zou hij met het meisje geen onzedelijke handelingen hebben gepleegd. Omtrent de bekentenis van P. vernemen wij nader P. stond Maandagmiddag in de deur van de bananenloods, toen de 8-jarige Sonja buiten op haar vriendinnetje stond te wach ten, die in de loods bij haar grootvader was. P. wenkte haar, waarop zij naar hem toe ging. Hij nam haar mee in de loods, naar een gangetje, dat uitkomt in een vertrek, waar de bananen van de trossen worden gesneden. Daar heeft hrj getracht onzede lijke handelingen met de kleine te plegen. Het kind begon toen te schreeuwen en uit angst heeft hij haar bij de keel gegrepen en geworgd. Hij heeft het kind in het gangetje laten liggen en is weer aan zijn werk ge gaan. Hü heeft een auto met bananen ge laden en is daarmee naar den overkant van het IJ gegaan. Omstreeks 4 uur is hij in de loods terug gekeerd. Toen zag hij, dat het lijkje nog altijd in het gangetje lag. Niemand had dus in dien tijd opgemerkt, dat het kind daar lag. Vermoedelijk is er ii dien tijd dus niemand op die plek geweest. P. Heeft het lijkje op zijn schouder geno men en naar de vliering gedragen. Daar heeft hij het lijkje in de bananen- kist neergelegd. Vervolgens heeft hij de beentjes met een touw dat hij daar vond. gebonden en heeft het een stuk papier, dat op den grond lag, in den mond gestopt uit vrees dat zij nog weer zou bijkomen. Ook van al deze handelingen heeft niemand iets gezien. De bekentenis is tenslotte gekomen doordat inspecteur Kater hem op verschil lende tegenstrijdigheden wees en op verkla ringen die niet klopten. Bij zijn bekentenis bleef hrj onbewogen en ook thans, nu zijn verklaringen op schrift worden gesteld, is hij heel kalm. Nu in de buurt bekend is geworden dat de moordenaar zich schuldig heeft ver klaard, verzamelden zich weer allerlei groe pen op het Waterlooplein en omgeving om het geval nogmaals te bespreken. In een onderhoud, dat wij nog hadden met inspecteur Kater, die den 21-jarigen P. tot een bekentenis wist te brengen, verklaarde deze ons nog, dat hij hedenmorgen de over tuiging had, dat het vandaag tot een be kentenis moest komen. Het feit was volle dig gereconstueerd door het uitgebreid on derzoek. De inspecteur Kater heeft, toen hrj hedenmorgen met P. alleen was, zijn ge dachten aan hem medegedeeld en hem toen op den man af gevraagd, of dit zoo wa3. Ja of neen. Na eenig geagiteerd huilen heeft P. met een volmondig „ja" geant woord. Daarna was P. weer heel kalm. De firma Groenteman Bolle in wier loods de moord is geschied, heeft onse he denmiddag verklaard, dat zij den man altijd onder toezicht heeft laten werken. Een van de firmanten is Maandagavond tusschen 9 uur en half tien nog op de vliering geweest Op de vliering is geen licht en daar is toen met lucifers gezocht, maar niemand heeft iets gezien. DE DIESELTREINEN, UTRECHT. (V.D.) In verband met de in omloop zijnde geruchten omtrent de inkrim ping der Diesel-electrische tractie bij de N.S. zendt de hoofdingenieur, chef van den dienst van materiaal en werkplaatsen der N.S., ingenieur W. Hupkes, ons de volgende verklaring Toen de N.S. in Januari 1933 besloten, ingaande 15 Mei 1934 Diesel-electrische tractie op groote schaal op haar lijnen in te voeren, waren zij er zich van bewust, hiermede een niet onbelangrijk risico op zich te nemen, niet voor den regelmatigen treindienst, welke vanzelfsprekend niet in gevaar mag komen, maar technische sto ringen en moeilijkheden, welke aan de be treffende bedrijven zware eischen zouden stellen en in den beginne hooge herstelkos- ten met zich mee konden brengen. Het risi co vindt zijn oorzaak in het geheel nieuw zijn van de constructie en uitrusting dezer treinen en het moeten invoeren van deze nieuwe wijze van tractie met personen, dat bedrijfservaring mist. De spoorwegen hebben gemeend, dit risi co te moeten aanvaarden, omdat zij zich verplicht achten de reisgelegenheid per spoor te verbeteren en omdat zij deze ver betering zóó urgent achtten, dat belang rijk uitstel niet toelaatbaar was. Waren eerst 1 of 2 proeftreinen besteld en daarna een jaar proef gereden, dan had de invoe ring tot 15 Mei 1935, dus tot 2 jaar later verschoven moeten worden. Een tweede motief voor snelle invoering der Diesel- electrische tractie was nog, dat bij niet oe- stelling van een groot aantal Diesel-elec trische treinen tot een belangrijke bestel ling van stoomlocomotieven had overge gaan moeten worden, terwijl de N.S. de overtuiging hebben, dat in verband met den snellen voortgang der techniek, nieuw te be stellen stoomlocomotieven binnen de door afschrijving bestaande levensduur verou derd zouden zijn. De spoorwegen hebben vanzelfsprekend het mogelijke gedaan om het risico, verbonden aan de snelle invoe ring van de Diesel-electrische tractie zoo gering mogelijk te doen zijn. In de eerste plaats zijn alle Diesel-elec trische treinen zoodanig ingelegd, dat deze ook als stoomtrein gereden kunnen worden, waardoor de invoering geheel elastisch werd en zoo geleidelijk men wensclite kan geschieden en waardoor ook, als thans heeft plaats gevonden, het mogelijk werd bij tegenslag het aantal Dieseltremen te verminderen, zonder eenige wijziging of storing in de reisgelegenheid voor het pu bliek. Aan het personeel werd een zeer grondige opleiding gegeven en dit personeel werd niet met zelfstandige bediening van Dieseltreinen belast, voor het daartoe vol komen bekwaam werd geacht. Invoering der Diesel-electrische treinen vond, als be kend, zeer geleidelijk plaats. Maandenlang zijn alle treinen begeleid, totdat in verband met het verder uitblijven van storingen, deze begeleiding geleidelijk werd ingetrok ken en zoo was eind Juli de toestand, dat ongeveer van de daarvoor in aanmerking komende treinen als Diesel-electrische trei nen werd gereden en het aantal en de aard der storingen als normaal mochten worden beschouwd. In de maand Augustus zijn on verwachts verscheidene motorstoringen op getreden, welke zonder meer niet te ver klaren waren en welke ook bij de in het buitenland loopende motoren van denzelfden bouw niet waren opgetreden. Bij het direct ingestelde onderzoek is gebleken, dat de Dieselmotoren der N.S. onder ongunstige omstandigheden hebben dienst gedaan, in hoofdzaak als gevolg v?n ongunstige belas ting der motoren bij de lage rijstanden (geringe snelheden), waardoor abnormale hooge krachten optraden, voorts afwijkin gen in den brandstoftoevoer en in de mo- torsmering. Door deze ongunstige omstan digheden zijn de opgetreden storingen te verklaren, Daar de in dienst zijnde motoren nage noeg alle langeren of korteren tijd onder deze ongunstige omstandigheden hebben dienst gedaan, is te verwachten dat ook deze reeds begin van inwendige beschadi gingen zullen hebben en werd op Donderdag 23 Augustus besloten, alle motoren aan een revisie te onderwerpen en opgetreden ge breken te herstellen. Om verdere bescha diging aan de motoren zoovel mogelijk te voorkomen, werd besloten de Diesel-elec trische dienst in te krimpen en het aantal stoomtreinen weer overeenkomstig uit te breiden, hoewel voor den bestaanden Die- sel-electrischen dienst voldoende treinstel len aanwezig waren. De oorzaken, welke hebben geleid tot de voor de Diesel-motoren zoo ongunstige om standigheden, zün of worden weer wegge nomen. Revisie en herstelling der Diesel- electrische treinen wordt zoo spoedig mo gelijk ingesteld, waarbij de hulp van Werk spoor en Maibach is ingeroepen en de N.S, doen al het mogelijke dezen tegenslag zoo spoedig mogelijk tot het verleden te doen behooren. Met het oog op de thans groote herstel- kosten der N.S., dient nog naar voren te worden gebracht, dat de exploitatiekosten der Dieseltreinen (brandstof, bediening, enz. belangrijk lager zijn dan die van overeenkomstige stoomtreinen, welk ver schil is te schatten op ruim 20.000 per. trein per jaar. De heer Hupkes zegt ten slotte in zijn vei'klaring, dat hij meent hier mede met vermijding van te groote uitvoe righeden, een zoo volledig mogelijk over zicht te hebben gegeven yan den gang van zaken, VRIJGESPROKEN. ROTTERDAM. (V.D.) De rechtbank heeft heden uitspraak gedaan in de zaak tegen den 29-jarigen communist M. L. uit Rotterdam, die heeft terecht gestaan in ver band met de Juli-onlusten in de Crooswijk- buurt. Tijdens een huiszoeking in verdach-» te's woning had de politie op den zolder en in de dakgoot een groot aantal straatklin kers en trottoirtegels gevonden. De recht bank heeft verdachte vrijgesproken en zijn onmiddellijke invrijheidstelling gelast. Het O.M. had 4 maanden gevangenisstraf ge- eischt. DOOR EEN TREIN OVERREDEN. SOEST. (V.D.) Hedenmorgen om half 7 werd door de Soester politie op den spoor weg UtrechtAmersfoort tusschen Den Dolder en Soesterberg het zwaar verminkte lijk gevonden van een naar schatting 35- jarig manspersoon. Uit het onderzoek is gebleken, dat de dood reeds eenige uren tevoren was inge treden. Vermoedelijk is de man door den nachttrein overreden. De identiteit van het slachtoffer kon nog niet worden vastge steld. EEN SMOKKELAAR AANGEHOUDEN. VALKENBURG. (V.D.) Gisterenavond bemerkten een z*ijks veld wachter en een kommies, dat een 2-tal bekende smokke laars uit een luxen auto drie zakken suiker haalden en bij den bakker H. S. in de Munt straat bezorgden. Zij namen direct maatre gelen, waarop de smokkelaars de wijk wil den nemen. Een van beiden, zekere Bosch, werd vastgegrepen en onder hevig verzet naar het arrestantenlokaal gebracht. De andere smokkelaar, Egger genaamd, sprong in den auto en reed weg. De kommies sprong eveneens op den auto en greep den smokkelaar naar zijn keel om hem te dwin gen tegen een berm aan te rijden. De smok kelaar wist echter te ontsnappen, doch de auto bleef achter met 450 K.G. suiker en 140 K.G. margarine, welke in beslag werden genomen. De smokkelaar Bosch werd op transport gesteld naar Maastricht. DE KERKELIJKE STRIJD IN DUITSCHLAND. BERLIJN. (V.D.) Bisschop dr. Müller» heeft in de Duitsche Evangelische kerk, die kerkwetten weer van kracht doen worden, die door hem in November jl. als concessie aan de oppositie waren herroepen en waar bij de anti-Joodsche staatswetten van toe passing werden verklaard op de kerk Pre dikanten of kerkambtenaren, die van Jood- sche afkomst zijn of gehuwd zijn met vrou wen van Joodsche afkomst, moeten thans uit him functie treden. Het aantal personen, dat hierdoor wordt getroffen, is niet groot, doch men is altijd van meening geweest, dat de zaak van principieel groot belang is, daar hierin duidelijk tot uiting komt de in tentie op politieke leerstellingen, op de kerk toe te passen. DE GEARRESTEERDE VREEMDELINGEN VRIJGELATEN. BERLIJN. (V.D.) De 4 Engelsche onder danen, die tezamen met 2 Franschen en 3 Spanjaarden Zaterdag jl. zijn gearresteerd, terwijl zij buiten Berlijn aan het baden wa ren, hadden onmiddellijk toen zij waren aangekomen, het Britsche consulaat in kennis gesteld van het feit, dat zij gekomen waren ten behoeve van hun internationale commissie ter vrijlating van Thalmann. Na hun arrestatie zijn zij verhoord, waarna zij weer op vrije voeten zijn gesteld, gisteren, nadat zij een belofte hadden geteekend on middellijk uit Duitschland te vertrekken. EEN VERONTRUSTENDE TOESTAND IN TUNIS. PARIJS (V. D.) Het socialistisch dag blad „Populaire" maakt melding van ge ruchten over een verontrustenden toestand in Tunis. Daar zouden fascisten, de z.g.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1934 | | pagina 3