500
300
25
WOENSDAG
23 JULI
EERSTE BLAD
No. 173
72e Jaargang
1934'
UitgaveFirma F. VAN OE VELDE Jr., Walstraat 58-60, Vlissingen. ïelef. 10. Postrekening 06287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen
STADS- EN PROVINCIENIEUWS
Vakkundige Voorlichting
in Henning's Fotohandel
SPORT
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn /2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk ƒ2.50. Voor België, Duitschland
en Frankrijk ƒ3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. 3.20. Afzonderiijke nrs. 5 cent.
ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 15 regels 50 ct. iedere regel
meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels alles bij vooruitbetaling
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Fl itsen
SCHEEPVAARTPROBLEMEN.
Zij, die de positie van de Nederlandsche
scheepvaart bestudeeren, hebben zich re
kenschap te geven van algemeene scheep
vaartproblemen en die welke speciaal Ne
derland aangaan. De algemeene scheep
vaart-problemen zijn weinig hoopvolmen
wanhoopt aan een deugdelijke oplossing. Er
is een surplus aan wereldtonnage in stede
van de handen internationaal in elkaar te
slaan, opdat door een rantsoeneering van
den aanbouw en een versterkt programma
van sloopen de situatie zal kunnen worden
gesaneerd, is er van eenige saamhorigheid
geen sprake. Vele landen steunen hun eigen
scheepvaart en scheepsbouw door subsidies,
waardoor de wereldtonnage eerder toe- dan
afneemt, terwijl de spoeling voor de maat
schappijen, die hun naakt bestaan zonder
regeeringssteun hebben te verdedigen, hoe
langer hoe dunner wordt. Engeland, dat
langen tijd geijverd heeft om tot onderlinge
overeenstemming te geraken, maar slechts
door enkele landen, waaronder Nederland
en de kandinavische Rijken in zijn pogingen
werd gesteund, begint ook over te hellen tót
nationale bescherming van de handelsvloot
en het zal niet lang meer duren, of ook wij
zullen die richting hebben in te slaan.
Aannemende dat internationale regelin
gen niet tot stand zullen komen, hebben wij
rekening te houden met een ander soort van
internationale scheepvaart-problemen en
wel die, welke het concurrentie-vraagstuk
raken. Men moet hoe langer hoe meer zien
te komen tot practische, snelvarende effi
ciënte en niet te luxueuze schepen, tenein
de aan de eischen van het zeevarend pu
bliek te kunnen voldoen. In sommige lijn-
vaarten speelt nog steeds de luxe den bo
ventoon en in die vaart zal het winst-ver
mogen langen tijd het kleinst blijven. Groo-
te, luxueuze schepen verouderen snel,
zij worden spoedig door nog meer comfor
tabele schepen in de schaduv^ gesteld en
in luttelen tijd dient men de hooge bouw
sommen geheel te hebben afgeschreven.
Het is deze internationale concurrentie-
eisch, welke voor een -klein land als het
onze funest moet worden genoemd. Het
zelfde herhaalt zich op het gebied der han
delsvloot, wat eertijds geschiedde bij de
oorlogsvloot. Toen het op zeemanschap
aankwam, spanden wij als zeevaarders de
kroon. Geen enkel land kon tegen ons op
de zeehelden-era is daar om dit te bewijzen.
Toen echter het „kapitaal" een woordje
ging medespreken bij het uitrusten van
schepen waren het de kapitaalkrachtige
landen, die de meesterschap ter zee ons gin
gen ontrooven en wanneer wij nu onze mi-
litiaire marine vergelijken met die van de
grootere naties, dan eerst bemerken wij,
hoe hopeloos wij te dien opzichte achterop
zijn geraakt, ons zeemansbloed ten spijt.
Toen het niet te dure handelsschip de
zeeën met succes kon beploegen, woei onze
vlag met trots over de geheele wereld. Nu
echter ook hier ontzaglijke kapitalen noo-
dig .zyn om voor den dag te kunnen komen,
kwijnt ook het Nederlandsche particuliere
zeewezen. De Holland-Amerika Lijn heeft
slechts één schip van behoorlijke afmetin
gen, de „Statendam" en dit schip is helaas
al aan het verouderen. Waar moet de H.A.
L. het geld vandaan halen om haar oude
plaats weer té kunnen veroveren Denzelf
den weg bewandelt de Koninklijke Holland-
sche Lloyd en zoo kunnen wij doorgaan.
Een gunstige uitzondering hierop maken de
lijnen, die op Indië varen en die een soort
monopolie-positie innemen en die, door de
prachtige, stabiele jaren, flinke reserves
hebben kunnen kweeken, die hun nu te sta
de komen. Bovendien is de passagier naar
Indië niet zoo verwend. Men kan daé,r
schepen-types nemen, die tevens practisch
zijn voor het goederenvervoer. Een deel der
maildiensten wordt ingenomen door snelva
rende vrachtschepen met passagiers-acco-
modatie.
Nederland kan en mag om verschillende
redenen niet met het bouwen van groote
schepenachterblijven. Dit zou beteeke-
aen een verdringen uit de lijnvaart, waar
door wij er niet gemakkelijk meer „in" zul
len kunnen komen. Nu zullen wij offers
hebben te brengen om later de vruchten
ervan te kunnen plukken. Wanneer die of
fers NIET worden gebracht, zullen wij voor
langen tijd van de zeeën zijn verjaagd. Ten
scheepbouw buitengewoon ar-
Het grootste gedeelte van
tweede is
de koopsom wordt in het eigen land aan
loon uitgegeven. Men denke aan de inrich
ting van het schip, stoffage, verfwerk,
kleeden, meubilair, betimmering, servies etc.
Wil Nederland blijven beschikken over
een behoorlijke vloot, dan zal de regeering
hebben bij te springen. Dan zal men niet
kunnen ontkomen aan één groote Neder
landsche scheepvaart-maatschappij, waarbij
de Indische lijnen voorloopig afzijdig kun
nen blijven en waarin alle andere scheep
vaartmaatschappijen zullen hebben deel te
nemen. Zij zullen daarin voor een deel heb
ben te versmelten. Hoe de regeering zich
een dergelijk initiatief zou denken, is niet te
zeggen. Wij zullen hebben af te wachten,
welke plannen te dien einde worden uitge
werkt, maar dat de overheid haar aandacht
aan dit probleem schenkt, meenen wij uit
verschillende aanwijzingen te mogen aflei
den.
Oranjeschool.
Aan mej. J. Nieuwenhuize, onderwijzeres
aan de Oranjeschool te Vlissingen is op
haar verzoek wegens huwelijk ontslag ver
leend.
In haar plaats is door het bestuur der
school tijdelijk benoemd mej. J. Naerebout
te Vlissingen.
Een prysvraag.
Door Henning's Fotohandel, Badhuis
straat, is een prijsvraag uitgeschreven,
waaraan de deelname geheel kosteloos is.
Wij verwijzen daarvoor naar de in dit
nummer voorkomende advertentie.
Een been gebroken.
Gistermiddag leerde een vrouw op den
Boschweg fietsen. Zij kwam te vallen en
brak haar been. Geneeskundige hulp werd
ingeroepen en met hulp der politie is de
vrouw overgebracht naar het ziekenhuis
„Bethesda".
Aanrijdingen.
Op den Prins Hendriweg werd gisteren
een wielrijder ingehaald en aangereden door
een automobiel, waardoor de wielrijder
kwam te vallen en verwondingen aan zijn
knie bekwam en zijn kleederen werden
beschadigd.
Vermoedelijk heeft de automobilist bij het
voorbijrijden te spoedig naar rechts uitge
haald, waardoor een aanrijding plaats vond.
Voorts kwamen op den hoek Molenstraat
Breestraat gistermiddag een taxi en een
wielrijder met elkaar in botsing. Persoonlij
ke ongelukken kwamen niet voor. Het rij
wiel werd beschadigd.
Door de politie wordt in beide gevallen
een onderzoek ingesteld.
Het steeds toenemend verkeer eischt de
grootst mogelijke voorzichtigheid van de
weggebruikers. Herhaaldelijk hebben wij
gewezen op het groote gevaar dat verbon
den is aan het verkeer op den weg, indien
men zich niét houdt aan de verkeersbepa-
lingen.
Wederom wijzen wij onze lezers er op dat
zij zich dienen te houden aan de regelen
van den weg", indien zij ongevallen willen
voorkomen.
Klerk Prov. Stoombootdienst.
Ged. Staten hebben met ingang van 16
Juli j.l.'aan A. A. C. J. Maes te Goes, op
eigen verzoek, wegens ongeschiktheid voor
de verdere waarneming van zijne betrek
king, eervol ontslag verleend als. klerk bij
den Provincialen Stoombootdienst op de
Westerschelde,
MIDDELBURG
N.V. The Vitrite Works te Middelburg.
In de gisteren gehouden vergadering van
aandeelhouders van de N.V. The Vitrite
Works te Middelburg zijn de winst- en ver
liesrekening over 1933 en de balans per 31
December 1933 goedgekeurd.
Aan de winst- en verliesrekening is het
volgende ontleend Creditbedrijfswinst
88.278.73% rente 21.589.91 winst op
deelnamen 7725.88. Debet bedrijfsverlies
178.44 algemeene onkosten 48.589.91
korting en koersverschil 87.40 verlies op
vorderingen 45.65 koersverschil op effec
ten 11.297.49 winstsaldo, bestemd voor
afschrijving 56.992.44%.
De balans geeft aan passiva aandeelen
kapitaal 1.208.000; reservefonds 241.294;
reserve voor koersverschil effecten 3527
reserve voor deelnamen 77.736.23 pensi
oenfonds 397.561.20 crediteuren 31.108;
winst en verliesrekening 56.992.44%.
De activa zijn ongeplaatste aandeelen
400.000 gebouwen en erven 131.915.81
inrichting l 297.819.56 kantoormeubilair
Badhuisstraat 63.
927.53 grondstoffen en fabrikaten
131.110.08 debiteuren 114.799.92 kas
en kassiers 203.950.42 effecten 425.651;
deelnamen 310.044.7,5 octrooien 1.
KOUDEKERKE
Een jubileum.
Heden herdenkt dhr. W. Kraamer rijks-
veearts te Koudekerke, den dag waarop hij
vóór 40 jaar aan de rijks-veeartsenijschool
te Utrecht voor het examen als dierenarts
is geslaagd.
De heer Kraamer heeft naast de uitoefe
ning van zijn drukken practijk veel gedaan
in het belang van den landbouw.
Vele vereenigingen werden door den
jubilaris krachtig, gesteund.
De heer Kraamer is gedurende 19 jaar lid
van den gemeenteraad geweest en heeft
gedurende 15 jaar zitting gehad in het
College van Burg. en Weth.
Benoeming schatter.
Ged; Staten hebben benoemd tot'lid van
de commissie tot schatting van de gronden
en hoornen van den weg MiddelburgVeere,
welke door de Provincie zullen worden
aangekocht in verband met het in beheer
en onderhoud nemen van dien weg door de
Provincie, den heer F. P. Polderdijk te
Nieuw en St. Joosland.
Dreigende staking van landarbeiders in
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Wegens het niet afsluiten van het collec
tieve contract door de Zeeuwsche Landbouw
Maatschappij en de N.C.B. met de landar
beidersorganisaties, dreigt er naar „de Tel."
verneemt, een staking te ontstaan, welke
alle plaatsen van Zeeuwsch-Vlaanderen zal
omvatten, met uitzondering van de gemeen
ten Zuiddorpe, Westdorpe en Hoofdplaat.
Er zouden ongeveer 2500 landarbeiders bij
zijn betrokken. Wanneer binnen enkele da
gen niet tot het sluiten van een collectief
contract door tfe Z.L.M. en N.C.B. zal wor
den overgegaan, zal een staking onvermij
delijk zijn.
KERK- EN SCHQOLNIEUWS
Algemene Synode der Ned. Herv. Kerk.
In de vergadering van gisteren werd ken
nis genomen van het verslag van het Zui-
derzeefonds. .Uit dit verslag blijkt wel heel
duidelijk, dat er verslapping valt waar te
nemen in het, afstaan van giften en bijdra
gen v®or dit werk. Die verslapping valt
waar te nemen in het afstaan van moeilijk
heden, welke zich op dit terrein voordoen,
voor welker oplossing de hulp van de syno
dale commissie is ingeroepen.
Ook de Raad van Nederlandsche Kerken
heeft een jaarverslag ingezonden. Deze
Raad organiseerde op 9 October jl. te
Utrecht een conferentie, waar het vraag
stuk der ontkerkelijking van Nederland,
zooals deze uit de cijfers van de volkstel
ling 1930 is komen vast te staan, van ver
schillenden kant is belicht. Later werd in
een brief aan de Synoden der verschillende
kerken gewezen op middelen ter bestrijding
van die onkerkelijkheid. Aandacht werd
voorts gewijd aan een meer rationeele orga
nisatie van de oecumenische beweging in
Nederland en voorstellen hiertoe zijn in
overleg met den Wereldbond der Kerken
aan de Synode voorgelegd.
Voorts werden voorbereidingen getroffen
voor een in September te Zeist te houden
Nederlandsch economisch congres voor
theologen. Ten slotte maakte de verhouding
van de economische beweging tot de situa
tie in de Duitsche kerken geregeld een punt
van ernstige overweging uit.
Ten slotte werd nog aandacht gewijd aan
den kerkelijken toestand te 's-Heerenhoek
Nieuwdorp. Er wordt medegedeeld, dat het
classicaal bestuur van Goes in deze aange
legenheid is opgetreden. Het betreft hier 'n
regeling van de godsdienstoefeningen, zoo
wel te 's-:Heerenhoek als te Nieuwdorp, in
verband met een kërkeraadsbesluit, waarbij
deze diensten schier uitsluitend tot Nieuw
dorp waren beperkt.
Aantal predikants-vacatures.
Op 1 Juli j.l. bedroeg in de verschillende
provinciën het aantal vacante predikants
plaatsen in de Ned. Herv. Kerk
Gelderland 44, Zuid-Holland 53, Noord-
Holland 46,. Zeeland 21, .Utrecht 13, Fries
land 70, Overijsel 12, Groningen 40, Noord-
Brabant 16, Limburg 2, Drente 8, in totaal
325. Van de in Mei j.l. aangekomen en be-
roepbare candidaten tot den Heiligen
Dienst, hebben er 14 nog geen beroep ont
vangen.
Examens.
Voor het examen handelscorrespondentie
in de Fransche taal, afgenomen door de
Vereeniging van Leeraren, is geslaagd de
heer H. F. C. Haverman alhier.
RECHTSZAKEN
Kantongerecht te Middelburg.
Door den kantonrechter te Middelburg
werden veroordeeld wegens met een rijwiel
rijden zonder lichtG. V. te Middelburg
3 b. s. 3 d.h. geen rijbewijs vertoonen
J. J. M. te Vlissingen 10 b. s. 5 d. h.
straatschenderij C. J. te Vlissingen 1 m.
t.s. voorwaardelijk met een proeftijd van 2
jaar openbare dronkenschap bij vijfde her-
heling P. J. V. te Vlissingen 3 weken
hechtenis, plaatsing in een rijkswerkinrich
ting voor den tijd van 1 jaar overtreding
trekhondenwet H. L. te Middelburg 3 b.
s. 3 d. h. te Vlissingen bij een volksver
zameling niet onmiddellijk op last van de
politie daaruit verwijderen M. M. te Vlis
singen 15 b. s. 10 d. h.
Trouwlustige dames opgelicht.
De vacantie-Kamer der rechtbank te Am
sterdam veroordeelde gisteren een 22-jari-
gen electrotechnicus en een 39-jarigen han
delsreiziger conform den eisch van den offi
cier van justitie resp. tot acht maanden en
een jaar en zes maanden gevangenisstraf,
wegens oplichting meermalen gepleegd.
Het tweetal had geheel onafhankelijk van
eikaar, kennis gemaakt met verschillende
meisjes. De handelsreiziger had o.a. een
eerzame weduwe tot het slachtoffer van zijn
oplichterspraktijken gemaakt en gaf voor
met haar te willen trouwen. Op geraffi
neerde wijze had hij haar 1500 ontfutseld.
De electrotechnicus had zich uitgegeven
voor ingenieur bij Werkspoor. Hij lichtte
een trouwlustige dienstbode op voor 60.
MARINE EN LEGER
Opgave van overgeplaatste onderofficie
ren der marine
Opperschipper C. Mallie van Wachtschip
Willemsoord naar Van Speyk sergeant
machinist J. H. de Rooy van idem naar
idem sergeant-machinist H. W. Baanstra
van kazerne onderzeedienst naar Wacht
schip Willemsoord bootsman H. Jobse van
Nautilus naar Wachtschip Willemsoord
bootsman P. Monderman van kazerne on
derzeedienst naar Naut: us sergeant-tim
merman J. G. Harrems van radiodienst Am
sterdam naar kazerne onderzeedienstser
geant-machinist C. J. Nederpelt van Hertog
Hendrik naar Walstation Willemsoord.
Het Fransche opleidingsschip „Ancre"
zal van 3 tot 8 Augustus een niet-officieel
bezoek brengen aan Amsterdam.
Bij het 14e regiment infanterie zijn on
der de wapenen gekomen voor het volbren
gen van 20 dagen herhalingsoefeningen de
navolgende reserve-officieren J. J. Poel
man, J. A. Pieterse, J. F. Bastiaanse, J. J.
K. Dominicus, P. J. Evers, J. H. Appel, W.
P. C. van der Walle.
Om het kampioenschap van Nederland.
AjaxWillem II 41.
In het Stadion te Amsterdam werd giste
renavond de eerste wedstrijd gespeeld van
de beslissingscompetitie om het kampioen
schap van Nederland tusschen Ajax en Wil
lem II, die in een 41 overwinning voor de
Amsterdamsche club is geëindigd, nadat de
rust met gelijken stand (11) was inge
gaan.
Er bestond voor deze ontmoeting, die
onder leiding van den heer Wey werd ge
speeld, vrij groote belangstelling. Ongeveer
12.000 toeschouwers waren in het Stadion
aanwezig.
De vierdaagsche afstanclsmarschen.
De regen, waar gisterenmiddag op ge
hoopt werd, is weer overgedreven. Wel
viel er hier en daar een klein plaatse
lijk buitje, maar het was lang niet voldoen
de tegen al het stof. Er blijkt den eersten
dag goed gemacheerd te zijn, allen waren
tijdig binnen en vermoedelijk waren er
slechts 3 uitvallers.
DE RONDVLUCHTEN
OP ZATERDAGMIDDAG!
VREES BEHOEFT NIET MEER TE
BESTAAN.
'k Ben zoo bang om mee te vliegen
En toch wou ik het zoo graag.
'k Ben zoo bang voor duizeligheden
En mijn arme maag.
k Zou zoo graag eens mee gaan vliegen
Maar het gaat te hoog.
Zelfs een veel te hooge staanplaats
Is een-s ander's eksteroog.
'k Ben zoo bang o 3k ben zoo bang zeg,
Want het gaat zoo vrees'lijk snel.
En die schroef die maakt zoo'n leven
Brrr ik dank je wel.
Gedurende de tienduizenden kilometers
die de K.L.M. met haar vliegtuigen op
Indië aflegde kilometers, die door de
dichtste zandstormen en moesonregens
leidden of over urenlange zeeën en oer
wouden voerden, heeft men nooit eenig
ongeval moeten boeken. Slechts éénmaal
heeft een schroef gedurende al deze
vluchten geweigerd, waarna een normaal
verloopende landing volgde, terwijl het
gebrek in een paar uur tijds was ver
holpen.
Meer te zeggen over het weigeren van
een motor, de betrouwbaarheid der ma
chines en de kennis der piloten, is na dit
wel overbodig.
Men stappe in het vliegtuig even ge-
ruct ja geruster dan in eenig ander
vervoermiddel. Het voor sommigen
zenuwprikkelend geronk der motoren
verdwijnt, zoodra het toestel gesloten is
en een rustig, kalmeerend glijden ver-
.vangt het wiegende taxiën zoodra het
toestel los van den grond is gekomen.
Herhaaldelijk blijkt dat kinderen, die
gedurende een treinreis nervcuó of ang
stig zijn, op een luchtreis kalm voor het
venster uitkijken of rustig gaan slapen.
Ook van duizeligheid of luchtziekte is
voor een normaal mensch geen sprake,
wijl gedurende de vlucht het verband
met de aarde totaal is verbroken en de
luchtziekte eerst bij zeer sterke lucht-
woelingen intreden kan. Is men gevoelig
voor zeeziekte, zoo is men dit nog niet
voor luchtziekte.
Menschen die zelfs op een stoel
staande duizelig worden, kunnen hiervan
bij het vliegen niet den minsten last heb
ben en alle mogelijke veronderstellingen
omtrent hoogtevrees hebben voor den
normalen luchtreiziger geen zin.
Het vliegen is louter genot en men kan
zich nu voor een geringen prijs daarvan
overtuigen.
Men geve zich onverwijld op.
Ha-vee-W ee.
De genie van Utrecht was onder de eer
ste groepen en heeft den eersten dag met
zijn hoofdofficieren kranig gemarcheerd.
Het Utrechtsche burgerelement heeft in de
N.U.W.-vereeniging „Excelsior" een kwieke
representante, terwijl de Stichtsche „Toe
rist" eveneens met zijn groote groep den
Dinsdag goed ten einde heeft gebracht.
Merkwaardig is, hoe wij ditmaal onder
de burgergroepen eenige afdeelingen op
merken, welke min of meer gemaskeerd,
toch den reclamegeest oproepen. De Shell
uit Amsterdam voert met zijn gele vlag
met felroode letters den boventoon.
Fijner komt uit de Unilever sportvereeni-
ging uit Rotterdam, welker leden met pa
relgrijs shirt een voornamen indruk maken.
De eerste route ging door schilderachtig
Groesbeek over het Heuvelland van den
Piasmolen naar Overasselt, Heumen en
Malden, in welke laatste plaats onder lei
ding van den onvermoeiden dr. Leuring de
medische controlepost was. Het weer, het
moreel, de weg, de verzorging, alles werkte
mede om den eersten dag gunstig te laten
verloopen en alsof Pluvius den wandelaars
zijn genegenheid wilde toonen stortte hij
tegen het middaguur een lekker regentje
over hen uit. Over het algemeen kan dan
ook gezegd worden, dat èn de deelnemers
èn leiders zeer tevreden kunnen zijn over
den eersten dag.
Van de buitenlandsche deelnemers waren
als altijd de Engelschen de gentlemen in
houding en kleeding. De Franschen steken
hen thans naar de kroon, de Belgische ver
tegenwoordigster is een charmante vrouw,
terwijl de Zwitser een echte zoon van de
bergen is, die zich thuis voelde op de heu
vels van Limburg. De Duitschers, die Maan
dag per fiets uit Duisburg waren aange
komen, moeten nog leeren hoe zich als
wandelaars bij den N.B.L.O. stemmig te
kleeden.
De officiesle cyfers van den eerste dag