500 300 25 WOENSDAG 23 JULI EERSTE BLAD No. 173 72e Jaargang 1934' UitgaveFirma F. VAN OE VELDE Jr., Walstraat 58-60, Vlissingen. ïelef. 10. Postrekening 06287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen STADS- EN PROVINCIENIEUWS Vakkundige Voorlichting in Henning's Fotohandel SPORT VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn /2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk ƒ2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk ƒ3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. 3.20. Afzonderiijke nrs. 5 cent. ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 15 regels 50 ct. iedere regel meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 2 bladen Fl itsen SCHEEPVAARTPROBLEMEN. Zij, die de positie van de Nederlandsche scheepvaart bestudeeren, hebben zich re kenschap te geven van algemeene scheep vaartproblemen en die welke speciaal Ne derland aangaan. De algemeene scheep vaart-problemen zijn weinig hoopvolmen wanhoopt aan een deugdelijke oplossing. Er is een surplus aan wereldtonnage in stede van de handen internationaal in elkaar te slaan, opdat door een rantsoeneering van den aanbouw en een versterkt programma van sloopen de situatie zal kunnen worden gesaneerd, is er van eenige saamhorigheid geen sprake. Vele landen steunen hun eigen scheepvaart en scheepsbouw door subsidies, waardoor de wereldtonnage eerder toe- dan afneemt, terwijl de spoeling voor de maat schappijen, die hun naakt bestaan zonder regeeringssteun hebben te verdedigen, hoe langer hoe dunner wordt. Engeland, dat langen tijd geijverd heeft om tot onderlinge overeenstemming te geraken, maar slechts door enkele landen, waaronder Nederland en de kandinavische Rijken in zijn pogingen werd gesteund, begint ook over te hellen tót nationale bescherming van de handelsvloot en het zal niet lang meer duren, of ook wij zullen die richting hebben in te slaan. Aannemende dat internationale regelin gen niet tot stand zullen komen, hebben wij rekening te houden met een ander soort van internationale scheepvaart-problemen en wel die, welke het concurrentie-vraagstuk raken. Men moet hoe langer hoe meer zien te komen tot practische, snelvarende effi ciënte en niet te luxueuze schepen, tenein de aan de eischen van het zeevarend pu bliek te kunnen voldoen. In sommige lijn- vaarten speelt nog steeds de luxe den bo ventoon en in die vaart zal het winst-ver mogen langen tijd het kleinst blijven. Groo- te, luxueuze schepen verouderen snel, zij worden spoedig door nog meer comfor tabele schepen in de schaduv^ gesteld en in luttelen tijd dient men de hooge bouw sommen geheel te hebben afgeschreven. Het is deze internationale concurrentie- eisch, welke voor een -klein land als het onze funest moet worden genoemd. Het zelfde herhaalt zich op het gebied der han delsvloot, wat eertijds geschiedde bij de oorlogsvloot. Toen het op zeemanschap aankwam, spanden wij als zeevaarders de kroon. Geen enkel land kon tegen ons op de zeehelden-era is daar om dit te bewijzen. Toen echter het „kapitaal" een woordje ging medespreken bij het uitrusten van schepen waren het de kapitaalkrachtige landen, die de meesterschap ter zee ons gin gen ontrooven en wanneer wij nu onze mi- litiaire marine vergelijken met die van de grootere naties, dan eerst bemerken wij, hoe hopeloos wij te dien opzichte achterop zijn geraakt, ons zeemansbloed ten spijt. Toen het niet te dure handelsschip de zeeën met succes kon beploegen, woei onze vlag met trots over de geheele wereld. Nu echter ook hier ontzaglijke kapitalen noo- dig .zyn om voor den dag te kunnen komen, kwijnt ook het Nederlandsche particuliere zeewezen. De Holland-Amerika Lijn heeft slechts één schip van behoorlijke afmetin gen, de „Statendam" en dit schip is helaas al aan het verouderen. Waar moet de H.A. L. het geld vandaan halen om haar oude plaats weer té kunnen veroveren Denzelf den weg bewandelt de Koninklijke Holland- sche Lloyd en zoo kunnen wij doorgaan. Een gunstige uitzondering hierop maken de lijnen, die op Indië varen en die een soort monopolie-positie innemen en die, door de prachtige, stabiele jaren, flinke reserves hebben kunnen kweeken, die hun nu te sta de komen. Bovendien is de passagier naar Indië niet zoo verwend. Men kan daé,r schepen-types nemen, die tevens practisch zijn voor het goederenvervoer. Een deel der maildiensten wordt ingenomen door snelva rende vrachtschepen met passagiers-acco- modatie. Nederland kan en mag om verschillende redenen niet met het bouwen van groote schepenachterblijven. Dit zou beteeke- aen een verdringen uit de lijnvaart, waar door wij er niet gemakkelijk meer „in" zul len kunnen komen. Nu zullen wij offers hebben te brengen om later de vruchten ervan te kunnen plukken. Wanneer die of fers NIET worden gebracht, zullen wij voor langen tijd van de zeeën zijn verjaagd. Ten scheepbouw buitengewoon ar- Het grootste gedeelte van tweede is de koopsom wordt in het eigen land aan loon uitgegeven. Men denke aan de inrich ting van het schip, stoffage, verfwerk, kleeden, meubilair, betimmering, servies etc. Wil Nederland blijven beschikken over een behoorlijke vloot, dan zal de regeering hebben bij te springen. Dan zal men niet kunnen ontkomen aan één groote Neder landsche scheepvaart-maatschappij, waarbij de Indische lijnen voorloopig afzijdig kun nen blijven en waarin alle andere scheep vaartmaatschappijen zullen hebben deel te nemen. Zij zullen daarin voor een deel heb ben te versmelten. Hoe de regeering zich een dergelijk initiatief zou denken, is niet te zeggen. Wij zullen hebben af te wachten, welke plannen te dien einde worden uitge werkt, maar dat de overheid haar aandacht aan dit probleem schenkt, meenen wij uit verschillende aanwijzingen te mogen aflei den. Oranjeschool. Aan mej. J. Nieuwenhuize, onderwijzeres aan de Oranjeschool te Vlissingen is op haar verzoek wegens huwelijk ontslag ver leend. In haar plaats is door het bestuur der school tijdelijk benoemd mej. J. Naerebout te Vlissingen. Een prysvraag. Door Henning's Fotohandel, Badhuis straat, is een prijsvraag uitgeschreven, waaraan de deelname geheel kosteloos is. Wij verwijzen daarvoor naar de in dit nummer voorkomende advertentie. Een been gebroken. Gistermiddag leerde een vrouw op den Boschweg fietsen. Zij kwam te vallen en brak haar been. Geneeskundige hulp werd ingeroepen en met hulp der politie is de vrouw overgebracht naar het ziekenhuis „Bethesda". Aanrijdingen. Op den Prins Hendriweg werd gisteren een wielrijder ingehaald en aangereden door een automobiel, waardoor de wielrijder kwam te vallen en verwondingen aan zijn knie bekwam en zijn kleederen werden beschadigd. Vermoedelijk heeft de automobilist bij het voorbijrijden te spoedig naar rechts uitge haald, waardoor een aanrijding plaats vond. Voorts kwamen op den hoek Molenstraat Breestraat gistermiddag een taxi en een wielrijder met elkaar in botsing. Persoonlij ke ongelukken kwamen niet voor. Het rij wiel werd beschadigd. Door de politie wordt in beide gevallen een onderzoek ingesteld. Het steeds toenemend verkeer eischt de grootst mogelijke voorzichtigheid van de weggebruikers. Herhaaldelijk hebben wij gewezen op het groote gevaar dat verbon den is aan het verkeer op den weg, indien men zich niét houdt aan de verkeersbepa- lingen. Wederom wijzen wij onze lezers er op dat zij zich dienen te houden aan de regelen van den weg", indien zij ongevallen willen voorkomen. Klerk Prov. Stoombootdienst. Ged. Staten hebben met ingang van 16 Juli j.l.'aan A. A. C. J. Maes te Goes, op eigen verzoek, wegens ongeschiktheid voor de verdere waarneming van zijne betrek king, eervol ontslag verleend als. klerk bij den Provincialen Stoombootdienst op de Westerschelde, MIDDELBURG N.V. The Vitrite Works te Middelburg. In de gisteren gehouden vergadering van aandeelhouders van de N.V. The Vitrite Works te Middelburg zijn de winst- en ver liesrekening over 1933 en de balans per 31 December 1933 goedgekeurd. Aan de winst- en verliesrekening is het volgende ontleend Creditbedrijfswinst 88.278.73% rente 21.589.91 winst op deelnamen 7725.88. Debet bedrijfsverlies 178.44 algemeene onkosten 48.589.91 korting en koersverschil 87.40 verlies op vorderingen 45.65 koersverschil op effec ten 11.297.49 winstsaldo, bestemd voor afschrijving 56.992.44%. De balans geeft aan passiva aandeelen kapitaal 1.208.000; reservefonds 241.294; reserve voor koersverschil effecten 3527 reserve voor deelnamen 77.736.23 pensi oenfonds 397.561.20 crediteuren 31.108; winst en verliesrekening 56.992.44%. De activa zijn ongeplaatste aandeelen 400.000 gebouwen en erven 131.915.81 inrichting l 297.819.56 kantoormeubilair Badhuisstraat 63. 927.53 grondstoffen en fabrikaten 131.110.08 debiteuren 114.799.92 kas en kassiers 203.950.42 effecten 425.651; deelnamen 310.044.7,5 octrooien 1. KOUDEKERKE Een jubileum. Heden herdenkt dhr. W. Kraamer rijks- veearts te Koudekerke, den dag waarop hij vóór 40 jaar aan de rijks-veeartsenijschool te Utrecht voor het examen als dierenarts is geslaagd. De heer Kraamer heeft naast de uitoefe ning van zijn drukken practijk veel gedaan in het belang van den landbouw. Vele vereenigingen werden door den jubilaris krachtig, gesteund. De heer Kraamer is gedurende 19 jaar lid van den gemeenteraad geweest en heeft gedurende 15 jaar zitting gehad in het College van Burg. en Weth. Benoeming schatter. Ged; Staten hebben benoemd tot'lid van de commissie tot schatting van de gronden en hoornen van den weg MiddelburgVeere, welke door de Provincie zullen worden aangekocht in verband met het in beheer en onderhoud nemen van dien weg door de Provincie, den heer F. P. Polderdijk te Nieuw en St. Joosland. Dreigende staking van landarbeiders in Zeeuwsch-Vlaanderen. Wegens het niet afsluiten van het collec tieve contract door de Zeeuwsche Landbouw Maatschappij en de N.C.B. met de landar beidersorganisaties, dreigt er naar „de Tel." verneemt, een staking te ontstaan, welke alle plaatsen van Zeeuwsch-Vlaanderen zal omvatten, met uitzondering van de gemeen ten Zuiddorpe, Westdorpe en Hoofdplaat. Er zouden ongeveer 2500 landarbeiders bij zijn betrokken. Wanneer binnen enkele da gen niet tot het sluiten van een collectief contract door tfe Z.L.M. en N.C.B. zal wor den overgegaan, zal een staking onvermij delijk zijn. KERK- EN SCHQOLNIEUWS Algemene Synode der Ned. Herv. Kerk. In de vergadering van gisteren werd ken nis genomen van het verslag van het Zui- derzeefonds. .Uit dit verslag blijkt wel heel duidelijk, dat er verslapping valt waar te nemen in het, afstaan van giften en bijdra gen v®or dit werk. Die verslapping valt waar te nemen in het afstaan van moeilijk heden, welke zich op dit terrein voordoen, voor welker oplossing de hulp van de syno dale commissie is ingeroepen. Ook de Raad van Nederlandsche Kerken heeft een jaarverslag ingezonden. Deze Raad organiseerde op 9 October jl. te Utrecht een conferentie, waar het vraag stuk der ontkerkelijking van Nederland, zooals deze uit de cijfers van de volkstel ling 1930 is komen vast te staan, van ver schillenden kant is belicht. Later werd in een brief aan de Synoden der verschillende kerken gewezen op middelen ter bestrijding van die onkerkelijkheid. Aandacht werd voorts gewijd aan een meer rationeele orga nisatie van de oecumenische beweging in Nederland en voorstellen hiertoe zijn in overleg met den Wereldbond der Kerken aan de Synode voorgelegd. Voorts werden voorbereidingen getroffen voor een in September te Zeist te houden Nederlandsch economisch congres voor theologen. Ten slotte maakte de verhouding van de economische beweging tot de situa tie in de Duitsche kerken geregeld een punt van ernstige overweging uit. Ten slotte werd nog aandacht gewijd aan den kerkelijken toestand te 's-Heerenhoek Nieuwdorp. Er wordt medegedeeld, dat het classicaal bestuur van Goes in deze aange legenheid is opgetreden. Het betreft hier 'n regeling van de godsdienstoefeningen, zoo wel te 's-:Heerenhoek als te Nieuwdorp, in verband met een kërkeraadsbesluit, waarbij deze diensten schier uitsluitend tot Nieuw dorp waren beperkt. Aantal predikants-vacatures. Op 1 Juli j.l. bedroeg in de verschillende provinciën het aantal vacante predikants plaatsen in de Ned. Herv. Kerk Gelderland 44, Zuid-Holland 53, Noord- Holland 46,. Zeeland 21, .Utrecht 13, Fries land 70, Overijsel 12, Groningen 40, Noord- Brabant 16, Limburg 2, Drente 8, in totaal 325. Van de in Mei j.l. aangekomen en be- roepbare candidaten tot den Heiligen Dienst, hebben er 14 nog geen beroep ont vangen. Examens. Voor het examen handelscorrespondentie in de Fransche taal, afgenomen door de Vereeniging van Leeraren, is geslaagd de heer H. F. C. Haverman alhier. RECHTSZAKEN Kantongerecht te Middelburg. Door den kantonrechter te Middelburg werden veroordeeld wegens met een rijwiel rijden zonder lichtG. V. te Middelburg 3 b. s. 3 d.h. geen rijbewijs vertoonen J. J. M. te Vlissingen 10 b. s. 5 d. h. straatschenderij C. J. te Vlissingen 1 m. t.s. voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar openbare dronkenschap bij vijfde her- heling P. J. V. te Vlissingen 3 weken hechtenis, plaatsing in een rijkswerkinrich ting voor den tijd van 1 jaar overtreding trekhondenwet H. L. te Middelburg 3 b. s. 3 d. h. te Vlissingen bij een volksver zameling niet onmiddellijk op last van de politie daaruit verwijderen M. M. te Vlis singen 15 b. s. 10 d. h. Trouwlustige dames opgelicht. De vacantie-Kamer der rechtbank te Am sterdam veroordeelde gisteren een 22-jari- gen electrotechnicus en een 39-jarigen han delsreiziger conform den eisch van den offi cier van justitie resp. tot acht maanden en een jaar en zes maanden gevangenisstraf, wegens oplichting meermalen gepleegd. Het tweetal had geheel onafhankelijk van eikaar, kennis gemaakt met verschillende meisjes. De handelsreiziger had o.a. een eerzame weduwe tot het slachtoffer van zijn oplichterspraktijken gemaakt en gaf voor met haar te willen trouwen. Op geraffi neerde wijze had hij haar 1500 ontfutseld. De electrotechnicus had zich uitgegeven voor ingenieur bij Werkspoor. Hij lichtte een trouwlustige dienstbode op voor 60. MARINE EN LEGER Opgave van overgeplaatste onderofficie ren der marine Opperschipper C. Mallie van Wachtschip Willemsoord naar Van Speyk sergeant machinist J. H. de Rooy van idem naar idem sergeant-machinist H. W. Baanstra van kazerne onderzeedienst naar Wacht schip Willemsoord bootsman H. Jobse van Nautilus naar Wachtschip Willemsoord bootsman P. Monderman van kazerne on derzeedienst naar Naut: us sergeant-tim merman J. G. Harrems van radiodienst Am sterdam naar kazerne onderzeedienstser geant-machinist C. J. Nederpelt van Hertog Hendrik naar Walstation Willemsoord. Het Fransche opleidingsschip „Ancre" zal van 3 tot 8 Augustus een niet-officieel bezoek brengen aan Amsterdam. Bij het 14e regiment infanterie zijn on der de wapenen gekomen voor het volbren gen van 20 dagen herhalingsoefeningen de navolgende reserve-officieren J. J. Poel man, J. A. Pieterse, J. F. Bastiaanse, J. J. K. Dominicus, P. J. Evers, J. H. Appel, W. P. C. van der Walle. Om het kampioenschap van Nederland. AjaxWillem II 41. In het Stadion te Amsterdam werd giste renavond de eerste wedstrijd gespeeld van de beslissingscompetitie om het kampioen schap van Nederland tusschen Ajax en Wil lem II, die in een 41 overwinning voor de Amsterdamsche club is geëindigd, nadat de rust met gelijken stand (11) was inge gaan. Er bestond voor deze ontmoeting, die onder leiding van den heer Wey werd ge speeld, vrij groote belangstelling. Ongeveer 12.000 toeschouwers waren in het Stadion aanwezig. De vierdaagsche afstanclsmarschen. De regen, waar gisterenmiddag op ge hoopt werd, is weer overgedreven. Wel viel er hier en daar een klein plaatse lijk buitje, maar het was lang niet voldoen de tegen al het stof. Er blijkt den eersten dag goed gemacheerd te zijn, allen waren tijdig binnen en vermoedelijk waren er slechts 3 uitvallers. DE RONDVLUCHTEN OP ZATERDAGMIDDAG! VREES BEHOEFT NIET MEER TE BESTAAN. 'k Ben zoo bang om mee te vliegen En toch wou ik het zoo graag. 'k Ben zoo bang voor duizeligheden En mijn arme maag. k Zou zoo graag eens mee gaan vliegen Maar het gaat te hoog. Zelfs een veel te hooge staanplaats Is een-s ander's eksteroog. 'k Ben zoo bang o 3k ben zoo bang zeg, Want het gaat zoo vrees'lijk snel. En die schroef die maakt zoo'n leven Brrr ik dank je wel. Gedurende de tienduizenden kilometers die de K.L.M. met haar vliegtuigen op Indië aflegde kilometers, die door de dichtste zandstormen en moesonregens leidden of over urenlange zeeën en oer wouden voerden, heeft men nooit eenig ongeval moeten boeken. Slechts éénmaal heeft een schroef gedurende al deze vluchten geweigerd, waarna een normaal verloopende landing volgde, terwijl het gebrek in een paar uur tijds was ver holpen. Meer te zeggen over het weigeren van een motor, de betrouwbaarheid der ma chines en de kennis der piloten, is na dit wel overbodig. Men stappe in het vliegtuig even ge- ruct ja geruster dan in eenig ander vervoermiddel. Het voor sommigen zenuwprikkelend geronk der motoren verdwijnt, zoodra het toestel gesloten is en een rustig, kalmeerend glijden ver- .vangt het wiegende taxiën zoodra het toestel los van den grond is gekomen. Herhaaldelijk blijkt dat kinderen, die gedurende een treinreis nervcuó of ang stig zijn, op een luchtreis kalm voor het venster uitkijken of rustig gaan slapen. Ook van duizeligheid of luchtziekte is voor een normaal mensch geen sprake, wijl gedurende de vlucht het verband met de aarde totaal is verbroken en de luchtziekte eerst bij zeer sterke lucht- woelingen intreden kan. Is men gevoelig voor zeeziekte, zoo is men dit nog niet voor luchtziekte. Menschen die zelfs op een stoel staande duizelig worden, kunnen hiervan bij het vliegen niet den minsten last heb ben en alle mogelijke veronderstellingen omtrent hoogtevrees hebben voor den normalen luchtreiziger geen zin. Het vliegen is louter genot en men kan zich nu voor een geringen prijs daarvan overtuigen. Men geve zich onverwijld op. Ha-vee-W ee. De genie van Utrecht was onder de eer ste groepen en heeft den eersten dag met zijn hoofdofficieren kranig gemarcheerd. Het Utrechtsche burgerelement heeft in de N.U.W.-vereeniging „Excelsior" een kwieke representante, terwijl de Stichtsche „Toe rist" eveneens met zijn groote groep den Dinsdag goed ten einde heeft gebracht. Merkwaardig is, hoe wij ditmaal onder de burgergroepen eenige afdeelingen op merken, welke min of meer gemaskeerd, toch den reclamegeest oproepen. De Shell uit Amsterdam voert met zijn gele vlag met felroode letters den boventoon. Fijner komt uit de Unilever sportvereeni- ging uit Rotterdam, welker leden met pa relgrijs shirt een voornamen indruk maken. De eerste route ging door schilderachtig Groesbeek over het Heuvelland van den Piasmolen naar Overasselt, Heumen en Malden, in welke laatste plaats onder lei ding van den onvermoeiden dr. Leuring de medische controlepost was. Het weer, het moreel, de weg, de verzorging, alles werkte mede om den eersten dag gunstig te laten verloopen en alsof Pluvius den wandelaars zijn genegenheid wilde toonen stortte hij tegen het middaguur een lekker regentje over hen uit. Over het algemeen kan dan ook gezegd worden, dat èn de deelnemers èn leiders zeer tevreden kunnen zijn over den eersten dag. Van de buitenlandsche deelnemers waren als altijd de Engelschen de gentlemen in houding en kleeding. De Franschen steken hen thans naar de kroon, de Belgische ver tegenwoordigster is een charmante vrouw, terwijl de Zwitser een echte zoon van de bergen is, die zich thuis voelde op de heu vels van Limburg. De Duitschers, die Maan dag per fiets uit Duisburg waren aange komen, moeten nog leeren hoe zich als wandelaars bij den N.B.L.O. stemmig te kleeden. De officiesle cyfers van den eerste dag

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1934 | | pagina 1