1000 500 300 150 25 1 O VOOR 1 7 S ZATERDAG 9 JUNI EERSTE BLAD DE HOOGSTE WAARDE VOOR UW GELD EN DE BESTE SIGARET VOOR UW GEZONDHEID iNo. 72e Jaargang Uitgave: firma f. VAM OE VELOE Ir., Wolstraat 58-80, Viissingen. ïelef. 10. Postrekening 66287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen BINNENLAND rzasezaroTT ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn /2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 13.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. 3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. ill COURANT ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 11.25iedere regel meet 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct. Iedere regel meer 10ct,(max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels/Ialles bijvooruitbetaling De abonné's in 't bezit eenet Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot, werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 4 bladen Flitsen HET'WERKPLAN DER REGEERING. Het werkplan der. Regeering, het zooge naamde zestig millioen-plan is een der meest constructieve plannen, welke de laatste jaren in ons land gemaakt zijn. Het constructieve zit niet in het plan op zich zelf de. basis ervan ivas, dat de Regeering publieke werken .zougaan uitvoeren die anders niet zouden worden uitgevoerd, al thans niet .in de naaste toekomst en door het uitvoeren hiervan zou de werkverrui ming kunnen worden gediend. Een dergelijk object zou nagenoeg geen interesse verdie nen. Kanalen, bruggen wegen etc., verhoo- gen natuurlijk wel tijdelijk de werkgelegen heid, zij het onevenredig aan de kosten, er aan ten grondslag gelegd, maar vrij spoe dig zijn ze uitgevoerd en dari heeft men opnieuw rekening te houden met een toe name der werkloosheid. Gelukkig heeft men aan het zestig-mil- lioenplan een andere basis gegeven. Men wil het industrieele leven opwekken men wil onderzoeken, welke nieuwe industrieën levensvatbaarheid hebben en daarbij na gaan, waarom het particuliere initiatief tot dusverre hiertoe nog niet is overgegaan. Men wil trachten leven te pompen in be drijven, die door crisis-omstandigheden aan het kwijnen zijn geraakt en men wil be drijfstakken, die vitaal voor ons economi sche leven zijn, in stand houden. In dit ver band denken wjj aan de scheepvaart. Wan neer Nederland geen steun verleent aan het bouwen van nieuwe schepen, dan zullen de verschillende internationale lijnen moeten worden opgeheven en heeft men zich een maal teruggetrokken, dan vindt een kleine natie niet spoedig meer gelegenheid, de oude verbindingen weer aan te knoopen. Wanneer men het werkplan op deze wijze beschouwt, dan komt men tot geheel andere conclusies. Want dan beteekent zestig mil- lioen niet meer de potentialiteit van zestig millioen, m.a.w. heeft men 60 millioen ver bruikt, dan is het werkplan beëindigd tenzij de Regeering nogmaals geld ter beschikking stelt. De limite van de uit te voeren werken zou alsdan zestig millioen zijn. Neen, vol gens de nieuwe basis kan heel wat meer dan 60 millioen worden besteed. Besluit men, om een voorbeeld te noemen, tot op luchting van een aluminumfabriek heeft men de bestaansmogelijkheid ervan onder zocht en heeft men de mogelijke winst marge bestudeerdis men tot de con clusie gekomen, dat de fabriek loonend zal kunnen werken, welnu, dan zullen de lei ders van het werkplan zich tot het bedrijfs leven wenden met de vraag, of deze bereid zijn, alleen of gezamenlijk het kapitaal voor die fabriek bij elkander te brengen. Blijkt dit mogelijk en nemen wij aan, dat het volle kapitaal door het particuliere initiatief wordt verstrekt, dan is ons land een be-, langrijke industrie rijker, terwijl het zes tig millioenfonds nog onaangetast ligt. Theoretisch is er dus geen grens aan het uitbreiden van ons industrieele apparaat practisch zal men mogen rekenen met een verviervoudiging van het regeeringsgeld. Met een bedrag van 60 millioen zou men, volgens onze opvattingen, circa 240 mil lioen kunnen besteden in nieuwe in dustrieën, hetzij hier te lande als in de Nederlandsche overzeesclie gebieden. In dit verband mogen wij nogmaals een hulde brengen aan den promotor voor re gionale economisch-technologische institu ten en industrie-banken, Prof. Dr. Ir. H. Gelissen. Deze vooraanstaande en energieke Limburger heeft al jaren geleden aange voeld de richting, waarin Nederland moest uitsturen om weer opnieuw welvaart te kunnen verkrijgen en het jaarlijksche be volkingsaccres in de industrie te kunnen doen opnemen. Hij heeft in den beginne veel tegenkanting ondervonden, want de Neder lander biedt nu eenmaal weerstand aan het nieuwe. Doch eindelijk is zijn streven bekroondLimburg heeft zijn industrie i research-instituutkrijgt zijn industrie- bank en zooals wij het kunnen inzien, zullen de andere provincies binnenkort volgen. Zij zullen moeten volgen, willen zq aan het Werkplan de noodige steun verleenen. Im- hiers dit Werkplan heeft behoefte aan het particuliere initiatief er moet een osmose bestaan tusschen Regeering, de leiders van het Werkplan en de belanghebbenden, an ders kan er niets terechtkomen van een breederen opzet, De verschillende regionaleeconomisch- technologische instituten, de regionale in- dustriebanken moeten met elkander in con tact treden door een centrale, opdat uitge maakt wordt, waar de nieuwe industrieën gevestigd zullen worden, opdat men geen onnoodige concurrentie in het leven roept en opdat men geen overbodig wetenschap pelijk werk zal gaan doen. Prof. Gelissen heeft dit duidelijk in het licht gesteld in een lezing voor de afdeeling voor Technische Economie van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs. Wanneer men zich spoedig deugdelijk weet te organiseeren, zou-, men bovendien contact kunnen zoeken met de leiders van het Werkplan, opdat een zoo .groot mogelijk effect van de beschikbaar gestelde zestig millioen zpu kunnen worde.. verkregen. In dien .men hierin slaagt, faeteekent het te vens voor onze. Regeering een. prikkel, om zoonoodig nogmaals zestig t millioen voor dit mooie doel te reserveeren. Een Persconferentie met de Neder- Iarcdsefis Spoorwegen, de Aigem. Neder!. Vereen, voor Vreem delingen verkeer (A.N.V.V.) en de A. T. 0. ZOMERPLANNEN VOOR 1934. Waar ben ik Waar kan ik heen Wanneer Als een in waanzin aan stukken gereten meloenligt thans de eenheid der volkeren uiteen. De gezonde levenssappen vloeien weg in het moeras van wangunst en wantrouwen. De doodende crisis vergeet niets en ontziet niemand stoot het lem met der wanhoop in menig zwak hart. Den sterke is echter de wereld. Moed en beleid is hard noodigom den loop van het leven te volgen. Groot- en kleinindustrie han del en Zeewezen zijn hieraan onderworpen en vooral de Spoorwegen, ons nationaal verkeerswezen, maken door crisis en con currentie een harden tijd mee. Concurren tie. Een gezonde concurrentie komt ten bate van het algemeen belang. Is noodig en het ware te wenschen dat ook ons belasting wezen aan concurrentie werd prijsgegeven. Edoch, de „IJzeren weg" die eertijds zijn onaanvechtbare baan kon berijden, die af gelegen streken aan hun isolement kon onttrekken en de algemeene welvaart be vorderen, wordt thans ondermijnd. Kleine ondernemingen op verkeersgebied zuigen hem, door de voortschrijdende techniek ge holpen, langzaam het levenssap af en de eens onaantastbare reus gaat reeds strom pelend zijn weg. Moed en volharding zijn noodig hem op pooten te houden, hem frisch leven te ge ven en de poging die thans daartoe gedaan wordt, mag als de meest juiste beschouwd worden. Als een machtig, log dier, dat zich plagens moede met een krachtigen ruk van zijn kleine belagers bevrijdt, zoo heeft thans de IJzeren weg in combinatie met de A.N.V.V. en de A.T.O. een plan opgezet, dat den toerist en hemzelf ten goede kan komen en waarvan wij in een persconferen tie vernamen, die in het Palace-hotel te Scheveningen werd gehouden. Uit alle deelen des lands was de pers vertegenwoordigd. De directeur der A.N. V.V., de heer W. P. F. van Deventer, die als voorzitter der combinatie fungeerde heette ons welkom en gaf toen een uiteenzetting van de komende zomerplannen 1934. In 1932 zijn de N.S. begonnen met een reclameuitgavc in den vorm van een ge ïllustreerd zomerboekje Goedkoope Treinen, Goedkoope Tarieven, waarin alle goed koope treinen en personentarieven werden beschreven. Het werkje was tevens een kleine gids met plaatsbeschrijving, dank zij de medewerking van verschillende V.V.V.'s en vond veel aftrek. In 1933 gaven de N.S. wederom zulk een hoekje uit, doch zonder plaatsbeschrijving N.S. meenden terecht, dat het niet in de eerste plaats op hun weg lag, gidsen te gaan uitgeven, te meer, daar voor N.S. de noodige objectiviteit tegenover de verschil lende V.V.V.'s op deze wijze moeilijk was te handhaven. A.N.V.V. deelde deze meening en was het met N.S. eens, in 1933 de plaatsbeschrijving uit het weer uit te geven zomerboekje weg te laten. Het boekje werd dus dunner, en gaf in 1933 wederom uitvoerig alle gegevens in zake goedkoope treinen en tarieven, terwijl tal van foto-illustraties het geheel een aan trekkelijk aanzicht gaven. In 1933 is gebleken, dat het publiek toch zeer op de plaatsbeschrijvingen was ge steld. In het najaar van 1933 deed de N.V. C. J. van Doorne, te Delft, welke reeds 16 maal haar werkje „Uitstapjes door Nederland" had uitgegeven, N.S. het voorstel,- in dit boekwerkje tegelijk op te nemen de spoor- weggegevens. Reeds in 1933 was daarmede op kleine schaal begonnen. Een regeling kwam tot stand, welke in het kort het volgende inhoudt Voorin het boekje komen de data, ver trek- en bestemmingsstations van alle 128 goedkoope treinen, welke in Juli, Augustus en September 1934 zullen loopen, onder een generaal hoofd Waar ben ik? Waar kan ik heen Wanneer? Dan volgen uitvoerige gegevens over plaatsbewijzen, met welke men goedkooper kan reizen dan met de gewone enkele reis biljetten en de gegevens in zake gecombi neerde tochtjes per spoor en autobus, boot e.d. N.S. geven een nieuwe reclameplaat goedkoope treinen uitdeze zelfde plaat zal met indruk met dit boekje eerst op de stations gehangen worden, onder vermel ding dat dit boekje ad 0.25 aan elk sta tion te koop zal zijn. Wat de goedkoope treinen betreft, zijn de volgende mededee- lingen te doen. Rijssen, met zijn prachtige omgeving, is als nieuwe bestemming van enkele treinen opgenomen. De rondreis per trein naar Enkhuizen, boot Urk en Kam pen, trein Nunspeet en verder via Amers foort terug, en op die zelfde dagen deze tocht voor andere stations in omgekeerde volgorde, welke in 1933 nieuw was en op 2 dagen liep, zal in 1934 op 4 verschillende dagen plaats hebben, gezien de animo, wel ke hiervoor bestond. Alle goedkoope trei nen naar Den Helder hebben op heen- en terugweg a.ansluiting naar/van Texel per stoomboot (met geredueeerden prijs), zoo dat een goedkoope gelegenheid is gemaakt om dit mooie eiland te bezoeken, met een verblijftijd aldaar van bijna 9 uren. Verder kunnen alle reizigers van goed koope treinen, loopende naar Alkmaar, Utrecht, Apeldoorn, Maastricht en Nijme gen, vooruit tegen reductie een .zitplaats boeken voor de mooie Ato rondritten, van de steden uit ingelegd. Verder annex 10 goedkoope treinen naar Amsterdam C.S. loopende, kunnen de rei zigers eveneens vooruit tegen reductie boe ken voor de bekende trip der N.Z.H.T.M. naar Volendam en Marken. Nieuw is de tocht op 2 data per goedkoo- pen trein naar Enkhuizen, bezoek aan de stad aldaar, verder per boot via Urk, naar Amsterdam en van hier per trein terug. Evenals in 1933 zal weer de populaire regenverzekering voor goedkoope treinrei zigers gelden. Fietsen kunnen, behalve voor de goedkoope treinen annex IJsselmeer- tochten, onbeperkt worden medegenomen, bevracht op rijwielkaarten van 0.60 (10 stuks ƒ5). Alle goedkoope treinen voeren 2e en 3e klasse ook die in aansluiting op een boot tocht van Enkhuizen af. Evenals in 1933 hebben de goedkoope treinreizigers, op vertoon van hun spoor kaartje, recht op gereduceerde prijzen voor attracties op de plaatsen van bestemming deze attracties zijn genoemd onder de ver schillende plaatsbeschrijvingen. Verdere publiciteit over de goedkoope treinen geschiedt per advertentie in de dagbladen, per aanplakbiljet voornoemd en per strooibiljet. Het aantrekkelijke van het werkje „uitstapjes door Nederland" voor spoorwegreizigers is, dat in dat boekje te vens geïllustreerde plaatsbeschrijvingen voorkomen, welke door de verschillende V.V.V.'s zijn bewerkt en dus een waarborg bieden voor volledigheid en juistheid. De tochten, die de spoorwegen in samen werking met andere vervoersondernemin gen samengesteld hebben, zijn weer met enkele spoor/autobus en spoor/boot tochten uitgebreid, o.a. met een tocht per spoor naar Apeldoorn en een rondrit via Ben- theim per reiswagen naar Maastricht met een rondrit door Zuid-Limburg met bezoek aan Aken naar Arnhem met een rondrit o.a. over Cleve en Wesel naar Utrecht met een rondrit door het Gooi, een over de Veluwe en èen naar de bloeiende heide naar N. Bussum en per tram naar Huizen met een boottocht naar Volendam en Mar ken. Met een enkel woord zijn de dit jaar voor het eerst ontworpen „standaard rei zen" voor kinderen vermeld. Dit zijn reizen voor gezelschappen kinderen t.m. 17 jaar, per spoor van alle stations naar Amers foort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Breda, Den Haag, Haarlem, Nijmegen, Rhenen en Rotterdam. De biljetten zijn niet alleen geldig voor de spoorreis, doch tevens voor tram- en autobusritten, rond vaart per boot door havens, grachten, voor entrée in dierentuinen, vliegveld, terwijl in vele gevallen een consumptie inbegrepen is. Ook kan voor een gids gezorgd worden. Aan de geleiders der kinderen wordt op ruime schaal vrij vervoer en entrée ver leend. Wil men zoo'n tocht maken, dan be hoeft men deze slechts 1 week vooraf aan het station van vertrek aan te vragen en de spoorwegen doen de rest. Alles geschiedt tegen zeer goedkoope gereduceerde prijzen. Over enkele dagen geven N.S. aan elk vol tiental kinderen, dat op hare lijnen heeft gereisd op een uitstapjesbiljet voor kinderen, gratis een fraai gekleurd quar- tetspel cadeau. Niet alleen het genoemde werkje „Uit stapjes door Nederland" verschaft de noo dige gegevens voor het maKen van reis plannen. Ook door de N.V. A.T.O. wordt een auto gids 1934 kosteloos verspreid. Deze gids, welke er wel verzorgd uitziet, zal ongetwij feld een onmisbare handleiding zijn en door velen op prijs worden gesteld. De boekjes zijn ook aan de meeste sta tions der Nederlandsche Spoorwegen en aan alle van Gend Loos/A.T.O. kantoren verkrijgbaar. Men kan ook met gewone treinen, zelfs met Dieseltreinen reizen en van een goedkoope reisgelegenheid „Spoor- A.T.O." profiteeren. Het verdient inderdaad aanbeveling in dit boekje te lezen welke voordeelen in de goedkoope tarieven gelegen zijn en welke aardige combinatietochten „Spoor-Auto" de gelegenheid bieden zéér goedkoop en op afwisselende wijze veel te zien. Wij hebben met het keurig verzorgde boekje „Uitstapjes door Nederland" kennis gemaakt. Het schutblad vertoont aan de voorzijde een trein in de bocht en de rug zijde, als voortzetting daarvan een zeereis per ViissingenHarwich-route. Na een voorwoord van den heer Van De venter, directeur der A.N.V.V. en van den heer J. D. Evers, chef van den dienst der exploitatie N.S., volgt een plaatsenregister met een verwijzing naar de betrekkelijke bladzijden, waarop hun bijzonderheden ver meld staan. Smakelijke snoepreisjes volgen dan als een uitgelezen diner met oneindig veel gangen. Het vormt een aaneenschake ling van smeuege recepten, waaraan de be kwaamste koks hun beste krachten hebben gegeven. En daarbij goedkoop. Overeenkomstig de crisisbeurs. Het boek bevat verder de meest waarde volle gegevens voor den toerist, die zijn eigen mooi land wil zien' en waardeeren. Van groote waarde is tevens de lijst van „Waar ben ik? Waar kan ik been? en Wanneer?", die een volledig antwoord geeft op do vele onbeantwoorde vragen, die men zichzelf en een ander telkens weer stelt. Op onze reis naar Scheveningen konden wij op het gemoderniseerde deel van de lijn vaststellen hoe geriefelijk een spoorreis kan zijn. Zindelijk, snel en veilig. De IJze ren weg heeft niet afgedaan zoolang" hij den polsslag des tijds slechts blijft volgen door zijn trekkracht te moderniseeren, zijn snelheid op te voeren en de alom bekende (doch kostbare) veiligheidsmaatregelen te blijven handhaven. Tegen eén goed geor dend, in moderne banen geleid „groot-be drijf" zooals onze spoorwegen zijn, is con- curreeren bezwaarlijk, wanneer daarbij re kening gehouden wordt met de prestatie der magere beurzen. Bij de nabetrachting der conferentie bleek ons, dat de goedkoope treinen voor Zeeland steeds goed bezet waren en voor het komend seizoen op één trein per weck zijn bepaald. Hierbij is rekening gehouden, dat aan de kleinere stations, die in den re gel slechts een matige bezetting leveren, om de andere week wordt gestopt, zoodat ook zij om de veertien dagen gelegenheid krijgen passagiers in te laten. Op een vraag waarom geen nóg lagere tarieven ingevoerd werden volgde het ant woord, dat deze mindere inkomsten nim mer door een meerder gebruik worden ge dekt. Italië geeft op sommige reizen 70 reductie, doch men behoeft niet te vragen op welk een hooger peil de prijs van een normale reis dan gesteld is. Wij zijn overtuigd, dat de combinatie van N.S.A.N.V.V. en A.T.O. een in de puntjes yerzorgd plan van goedkoop, aan genaam en practisch reizen heeft samen gesteld, waarbij voornamelijk de toerist, die zijn eigen mooi land wil leeren kennen en liefhebben ten zeerste gebaat is. Men koope dus spoedig het onmisbare boek „Uitstapjes door Nederland" en stip pel e een pittig snoepreisje uit. Verzwegen vermogen en inkomen. Naar wij vernemen, bedraagt het totale bedrag van de in Nederland verzwegen en thans opgegeven vermogens over 1931 1932 484 millioen-, over 1932—1933 398 millioen over 19331934 351 millioen. De bedragen van de verzwegen inkom sten luiden over 19311932 26 millioen over 19321933 25 millioen over 1933 1934 20 millioen. Het totale bedrag van de hierop inge stelde navorderingen, welke dus de schat kist direct ten goede komen bedraagt 10 Vz millioen gulden. Volledige Diesel-tractie op de aangewezen baanvakken. De spoorwegmedewerker van het „Leidsch Dagblad" schrijft Omstandigheden voorbehouden, zullen de Ned. Spoorwegen de volgende maand de volledige Diesel-tractie op de aangewezen baanvakken invoeren. Op het oogenblik doen van de 100 Diesel- treinen er 40 treinen dienst. Voor de Die- seitreinen is nog steeds veel belangstelling en de treinen zijn voortdurend goed bezet. De K.N.A.C. veiligheidslaan te Hengelo (O.) Ook de Hengelosche Veiligheidslaan. het was de achtste van de tournée, is weer ach ter den rug. Hier is het zoo druk geweest, dat de controleurs bij wijze van spreken „kniptangen te kort" kwamen. Wel werd het maximum aantal keuringen per dag. ongeveer 500, welk maximum in Amster dam en Utrecht werd bereikt, te Hengelo niet gehaald, maar 1423 keuringen (waar van 504 herkeuringen) voor een stad met tótaal 650 auto's is toch wel een zeer groot aantal, dat blijk geeft van de belangstelling en goeden wil ter bevordering van de ver keersveiligheid in geheel Twente.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1934 | | pagina 1