1000
500
300
150
25
1 O VOOR 1 7 S
ZATERDAG
9 JUNI
EERSTE BLAD
DE HOOGSTE WAARDE VOOR UW
GELD EN DE BESTE SIGARET
VOOR UW GEZONDHEID
iNo.
72e Jaargang
Uitgave: firma f. VAM OE VELOE Ir., Wolstraat 58-80, Viissingen. ïelef. 10. Postrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen
BINNENLAND
rzasezaroTT
ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn /2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland
en Frankrijk 13.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. 3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent.
ill
COURANT
ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 11.25iedere regel meet 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct. Iedere regel
meer 10ct,(max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels/Ialles bijvooruitbetaling
De abonné's in 't bezit eenet
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot, werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit 4 bladen
Flitsen
HET'WERKPLAN DER
REGEERING.
Het werkplan der. Regeering, het zooge
naamde zestig millioen-plan is een der
meest constructieve plannen, welke de
laatste jaren in ons land gemaakt zijn. Het
constructieve zit niet in het plan op zich
zelf de. basis ervan ivas, dat de Regeering
publieke werken .zougaan uitvoeren die
anders niet zouden worden uitgevoerd, al
thans niet .in de naaste toekomst en door
het uitvoeren hiervan zou de werkverrui
ming kunnen worden gediend. Een dergelijk
object zou nagenoeg geen interesse verdie
nen. Kanalen, bruggen wegen etc., verhoo-
gen natuurlijk wel tijdelijk de werkgelegen
heid, zij het onevenredig aan de kosten, er
aan ten grondslag gelegd, maar vrij spoe
dig zijn ze uitgevoerd en dari heeft men
opnieuw rekening te houden met een toe
name der werkloosheid.
Gelukkig heeft men aan het zestig-mil-
lioenplan een andere basis gegeven. Men
wil het industrieele leven opwekken men
wil onderzoeken, welke nieuwe industrieën
levensvatbaarheid hebben en daarbij na
gaan, waarom het particuliere initiatief
tot dusverre hiertoe nog niet is overgegaan.
Men wil trachten leven te pompen in be
drijven, die door crisis-omstandigheden aan
het kwijnen zijn geraakt en men wil be
drijfstakken, die vitaal voor ons economi
sche leven zijn, in stand houden. In dit ver
band denken wjj aan de scheepvaart. Wan
neer Nederland geen steun verleent aan het
bouwen van nieuwe schepen, dan zullen de
verschillende internationale lijnen moeten
worden opgeheven en heeft men zich een
maal teruggetrokken, dan vindt een kleine
natie niet spoedig meer gelegenheid, de
oude verbindingen weer aan te knoopen.
Wanneer men het werkplan op deze wijze
beschouwt, dan komt men tot geheel andere
conclusies. Want dan beteekent zestig mil-
lioen niet meer de potentialiteit van zestig
millioen, m.a.w. heeft men 60 millioen ver
bruikt, dan is het werkplan beëindigd tenzij
de Regeering nogmaals geld ter beschikking
stelt. De limite van de uit te voeren werken
zou alsdan zestig millioen zijn. Neen, vol
gens de nieuwe basis kan heel wat meer
dan 60 millioen worden besteed. Besluit
men, om een voorbeeld te noemen, tot op
luchting van een aluminumfabriek heeft
men de bestaansmogelijkheid ervan onder
zocht en heeft men de mogelijke winst
marge bestudeerdis men tot de con
clusie gekomen, dat de fabriek loonend zal
kunnen werken, welnu, dan zullen de lei
ders van het werkplan zich tot het bedrijfs
leven wenden met de vraag, of deze bereid
zijn, alleen of gezamenlijk het kapitaal voor
die fabriek bij elkander te brengen. Blijkt
dit mogelijk en nemen wij aan, dat het volle
kapitaal door het particuliere initiatief
wordt verstrekt, dan is ons land een be-,
langrijke industrie rijker, terwijl het zes
tig millioenfonds nog onaangetast ligt.
Theoretisch is er dus geen grens aan het
uitbreiden van ons industrieele apparaat
practisch zal men mogen rekenen met een
verviervoudiging van het regeeringsgeld.
Met een bedrag van 60 millioen zou men,
volgens onze opvattingen, circa 240 mil
lioen kunnen besteden in nieuwe in
dustrieën, hetzij hier te lande als in de
Nederlandsche overzeesclie gebieden.
In dit verband mogen wij nogmaals een
hulde brengen aan den promotor voor re
gionale economisch-technologische institu
ten en industrie-banken, Prof. Dr. Ir. H.
Gelissen. Deze vooraanstaande en energieke
Limburger heeft al jaren geleden aange
voeld de richting, waarin Nederland moest
uitsturen om weer opnieuw welvaart te
kunnen verkrijgen en het jaarlijksche be
volkingsaccres in de industrie te kunnen
doen opnemen. Hij heeft in den beginne veel
tegenkanting ondervonden, want de Neder
lander biedt nu eenmaal weerstand aan
het nieuwe. Doch eindelijk is zijn streven
bekroondLimburg heeft zijn industrie
i research-instituutkrijgt zijn industrie-
bank en zooals wij het kunnen inzien, zullen
de andere provincies binnenkort volgen. Zij
zullen moeten volgen, willen zq aan het
Werkplan de noodige steun verleenen. Im-
hiers dit Werkplan heeft behoefte aan het
particuliere initiatief er moet een osmose
bestaan tusschen Regeering, de leiders van
het Werkplan en de belanghebbenden, an
ders kan er niets terechtkomen van een
breederen opzet,
De verschillende regionaleeconomisch-
technologische instituten, de regionale in-
dustriebanken moeten met elkander in con
tact treden door een centrale, opdat uitge
maakt wordt, waar de nieuwe industrieën
gevestigd zullen worden, opdat men geen
onnoodige concurrentie in het leven roept
en opdat men geen overbodig wetenschap
pelijk werk zal gaan doen. Prof. Gelissen
heeft dit duidelijk in het licht gesteld in een
lezing voor de afdeeling voor Technische
Economie van het Koninklijk Instituut van
Ingenieurs.
Wanneer men zich spoedig deugdelijk
weet te organiseeren, zou-, men bovendien
contact kunnen zoeken met de leiders van
het Werkplan, opdat een zoo .groot mogelijk
effect van de beschikbaar gestelde zestig
millioen zpu kunnen worde.. verkregen. In
dien .men hierin slaagt, faeteekent het te
vens voor onze. Regeering een. prikkel, om
zoonoodig nogmaals zestig t millioen voor
dit mooie doel te reserveeren.
Een Persconferentie met de Neder-
Iarcdsefis Spoorwegen, de Aigem.
Neder!. Vereen, voor Vreem
delingen verkeer (A.N.V.V.)
en de A. T. 0.
ZOMERPLANNEN VOOR 1934.
Waar ben ik Waar kan ik
heen Wanneer
Als een in waanzin aan stukken gereten
meloenligt thans de eenheid der volkeren
uiteen. De gezonde levenssappen vloeien
weg in het moeras van wangunst en
wantrouwen. De doodende crisis vergeet
niets en ontziet niemand stoot het lem
met der wanhoop in menig zwak hart. Den
sterke is echter de wereld. Moed en beleid
is hard noodigom den loop van het leven
te volgen. Groot- en kleinindustrie han
del en Zeewezen zijn hieraan onderworpen
en vooral de Spoorwegen, ons nationaal
verkeerswezen, maken door crisis en con
currentie een harden tijd mee. Concurren
tie.
Een gezonde concurrentie komt ten bate
van het algemeen belang. Is noodig en het
ware te wenschen dat ook ons belasting
wezen aan concurrentie werd prijsgegeven.
Edoch, de „IJzeren weg" die eertijds zijn
onaanvechtbare baan kon berijden, die af
gelegen streken aan hun isolement kon
onttrekken en de algemeene welvaart be
vorderen, wordt thans ondermijnd. Kleine
ondernemingen op verkeersgebied zuigen
hem, door de voortschrijdende techniek ge
holpen, langzaam het levenssap af en de
eens onaantastbare reus gaat reeds strom
pelend zijn weg.
Moed en volharding zijn noodig hem op
pooten te houden, hem frisch leven te ge
ven en de poging die thans daartoe gedaan
wordt, mag als de meest juiste beschouwd
worden. Als een machtig, log dier, dat zich
plagens moede met een krachtigen ruk van
zijn kleine belagers bevrijdt, zoo heeft
thans de IJzeren weg in combinatie met
de A.N.V.V. en de A.T.O. een plan opgezet,
dat den toerist en hemzelf ten goede kan
komen en waarvan wij in een persconferen
tie vernamen, die in het Palace-hotel te
Scheveningen werd gehouden.
Uit alle deelen des lands was de pers
vertegenwoordigd. De directeur der A.N.
V.V., de heer W. P. F. van Deventer, die als
voorzitter der combinatie fungeerde heette
ons welkom en gaf toen een uiteenzetting
van de komende zomerplannen 1934.
In 1932 zijn de N.S. begonnen met een
reclameuitgavc in den vorm van een ge
ïllustreerd zomerboekje Goedkoope Treinen,
Goedkoope Tarieven, waarin alle goed
koope treinen en personentarieven werden
beschreven. Het werkje was tevens een
kleine gids met plaatsbeschrijving, dank zij
de medewerking van verschillende V.V.V.'s
en vond veel aftrek.
In 1933 gaven de N.S. wederom zulk een
hoekje uit, doch zonder plaatsbeschrijving
N.S. meenden terecht, dat het niet in de
eerste plaats op hun weg lag, gidsen te
gaan uitgeven, te meer, daar voor N.S. de
noodige objectiviteit tegenover de verschil
lende V.V.V.'s op deze wijze moeilijk was te
handhaven. A.N.V.V. deelde deze meening
en was het met N.S. eens, in 1933 de
plaatsbeschrijving uit het weer uit te geven
zomerboekje weg te laten.
Het boekje werd dus dunner, en gaf in
1933 wederom uitvoerig alle gegevens in
zake goedkoope treinen en tarieven, terwijl
tal van foto-illustraties het geheel een aan
trekkelijk aanzicht gaven.
In 1933 is gebleken, dat het publiek toch
zeer op de plaatsbeschrijvingen was ge
steld.
In het najaar van 1933 deed de N.V. C. J.
van Doorne, te Delft, welke reeds 16 maal
haar werkje „Uitstapjes door Nederland"
had uitgegeven, N.S. het voorstel,- in dit
boekwerkje tegelijk op te nemen de spoor-
weggegevens. Reeds in 1933 was daarmede
op kleine schaal begonnen.
Een regeling kwam tot stand, welke in
het kort het volgende inhoudt
Voorin het boekje komen de data, ver
trek- en bestemmingsstations van alle 128
goedkoope treinen, welke in Juli, Augustus
en September 1934 zullen loopen, onder een
generaal hoofd Waar ben ik? Waar
kan ik heen Wanneer?
Dan volgen uitvoerige gegevens over
plaatsbewijzen, met welke men goedkooper
kan reizen dan met de gewone enkele reis
biljetten en de gegevens in zake gecombi
neerde tochtjes per spoor en autobus, boot
e.d. N.S. geven een nieuwe reclameplaat
goedkoope treinen uitdeze zelfde plaat
zal met indruk met dit boekje eerst op de
stations gehangen worden, onder vermel
ding dat dit boekje ad 0.25 aan elk sta
tion te koop zal zijn. Wat de goedkoope
treinen betreft, zijn de volgende mededee-
lingen te doen. Rijssen, met zijn prachtige
omgeving, is als nieuwe bestemming van
enkele treinen opgenomen. De rondreis per
trein naar Enkhuizen, boot Urk en Kam
pen, trein Nunspeet en verder via Amers
foort terug, en op die zelfde dagen deze
tocht voor andere stations in omgekeerde
volgorde, welke in 1933 nieuw was en op 2
dagen liep, zal in 1934 op 4 verschillende
dagen plaats hebben, gezien de animo, wel
ke hiervoor bestond. Alle goedkoope trei
nen naar Den Helder hebben op heen- en
terugweg a.ansluiting naar/van Texel per
stoomboot (met geredueeerden prijs), zoo
dat een goedkoope gelegenheid is gemaakt
om dit mooie eiland te bezoeken, met een
verblijftijd aldaar van bijna 9 uren.
Verder kunnen alle reizigers van goed
koope treinen, loopende naar Alkmaar,
Utrecht, Apeldoorn, Maastricht en Nijme
gen, vooruit tegen reductie een .zitplaats
boeken voor de mooie Ato rondritten, van
de steden uit ingelegd.
Verder annex 10 goedkoope treinen naar
Amsterdam C.S. loopende, kunnen de rei
zigers eveneens vooruit tegen reductie boe
ken voor de bekende trip der N.Z.H.T.M.
naar Volendam en Marken.
Nieuw is de tocht op 2 data per goedkoo-
pen trein naar Enkhuizen, bezoek aan de
stad aldaar, verder per boot via Urk, naar
Amsterdam en van hier per trein terug.
Evenals in 1933 zal weer de populaire
regenverzekering voor goedkoope treinrei
zigers gelden. Fietsen kunnen, behalve voor
de goedkoope treinen annex IJsselmeer-
tochten, onbeperkt worden medegenomen,
bevracht op rijwielkaarten van 0.60 (10
stuks ƒ5).
Alle goedkoope treinen voeren 2e en 3e
klasse ook die in aansluiting op een boot
tocht van Enkhuizen af.
Evenals in 1933 hebben de goedkoope
treinreizigers, op vertoon van hun spoor
kaartje, recht op gereduceerde prijzen voor
attracties op de plaatsen van bestemming
deze attracties zijn genoemd onder de ver
schillende plaatsbeschrijvingen.
Verdere publiciteit over de goedkoope
treinen geschiedt per advertentie in de
dagbladen, per aanplakbiljet voornoemd en
per strooibiljet. Het aantrekkelijke van het
werkje „uitstapjes door Nederland" voor
spoorwegreizigers is, dat in dat boekje te
vens geïllustreerde plaatsbeschrijvingen
voorkomen, welke door de verschillende
V.V.V.'s zijn bewerkt en dus een waarborg
bieden voor volledigheid en juistheid.
De tochten, die de spoorwegen in samen
werking met andere vervoersondernemin
gen samengesteld hebben, zijn weer met
enkele spoor/autobus en spoor/boot tochten
uitgebreid, o.a. met een tocht per spoor
naar Apeldoorn en een rondrit via Ben-
theim per reiswagen naar Maastricht met
een rondrit door Zuid-Limburg met bezoek
aan Aken naar Arnhem met een rondrit
o.a. over Cleve en Wesel naar Utrecht
met een rondrit door het Gooi, een over de
Veluwe en èen naar de bloeiende heide
naar N. Bussum en per tram naar Huizen
met een boottocht naar Volendam en Mar
ken. Met een enkel woord zijn de dit jaar
voor het eerst ontworpen „standaard rei
zen" voor kinderen vermeld. Dit zijn reizen
voor gezelschappen kinderen t.m. 17 jaar,
per spoor van alle stations naar Amers
foort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem,
Breda, Den Haag, Haarlem, Nijmegen,
Rhenen en Rotterdam. De biljetten zijn
niet alleen geldig voor de spoorreis, doch
tevens voor tram- en autobusritten, rond
vaart per boot door havens, grachten, voor
entrée in dierentuinen, vliegveld, terwijl in
vele gevallen een consumptie inbegrepen is.
Ook kan voor een gids gezorgd worden.
Aan de geleiders der kinderen wordt op
ruime schaal vrij vervoer en entrée ver
leend. Wil men zoo'n tocht maken, dan be
hoeft men deze slechts 1 week vooraf aan
het station van vertrek aan te vragen en
de spoorwegen doen de rest. Alles geschiedt
tegen zeer goedkoope gereduceerde prijzen.
Over enkele dagen geven N.S. aan elk
vol tiental kinderen, dat op hare lijnen
heeft gereisd op een uitstapjesbiljet voor
kinderen, gratis een fraai gekleurd quar-
tetspel cadeau.
Niet alleen het genoemde werkje „Uit
stapjes door Nederland" verschaft de noo
dige gegevens voor het maKen van reis
plannen.
Ook door de N.V. A.T.O. wordt een auto
gids 1934 kosteloos verspreid. Deze gids,
welke er wel verzorgd uitziet, zal ongetwij
feld een onmisbare handleiding zijn en door
velen op prijs worden gesteld.
De boekjes zijn ook aan de meeste sta
tions der Nederlandsche Spoorwegen en
aan alle van Gend Loos/A.T.O. kantoren
verkrijgbaar. Men kan ook met gewone
treinen, zelfs met Dieseltreinen reizen en
van een goedkoope reisgelegenheid „Spoor-
A.T.O." profiteeren.
Het verdient inderdaad aanbeveling in
dit boekje te lezen welke voordeelen in de
goedkoope tarieven gelegen zijn en welke
aardige combinatietochten „Spoor-Auto"
de gelegenheid bieden zéér goedkoop en op
afwisselende wijze veel te zien.
Wij hebben met het keurig verzorgde
boekje „Uitstapjes door Nederland" kennis
gemaakt. Het schutblad vertoont aan de
voorzijde een trein in de bocht en de rug
zijde, als voortzetting daarvan een zeereis
per ViissingenHarwich-route.
Na een voorwoord van den heer Van De
venter, directeur der A.N.V.V. en van den
heer J. D. Evers, chef van den dienst der
exploitatie N.S., volgt een plaatsenregister
met een verwijzing naar de betrekkelijke
bladzijden, waarop hun bijzonderheden ver
meld staan. Smakelijke snoepreisjes volgen
dan als een uitgelezen diner met oneindig
veel gangen. Het vormt een aaneenschake
ling van smeuege recepten, waaraan de be
kwaamste koks hun beste krachten hebben
gegeven.
En daarbij goedkoop. Overeenkomstig de
crisisbeurs.
Het boek bevat verder de meest waarde
volle gegevens voor den toerist, die zijn
eigen mooi land wil zien' en waardeeren.
Van groote waarde is tevens de lijst van
„Waar ben ik? Waar kan ik been? en
Wanneer?", die een volledig antwoord
geeft op do vele onbeantwoorde vragen,
die men zichzelf en een ander telkens weer
stelt.
Op onze reis naar Scheveningen konden
wij op het gemoderniseerde deel van de lijn
vaststellen hoe geriefelijk een spoorreis
kan zijn. Zindelijk, snel en veilig. De IJze
ren weg heeft niet afgedaan zoolang" hij
den polsslag des tijds slechts blijft volgen
door zijn trekkracht te moderniseeren, zijn
snelheid op te voeren en de alom bekende
(doch kostbare) veiligheidsmaatregelen te
blijven handhaven. Tegen eén goed geor
dend, in moderne banen geleid „groot-be
drijf" zooals onze spoorwegen zijn, is con-
curreeren bezwaarlijk, wanneer daarbij re
kening gehouden wordt met de prestatie
der magere beurzen.
Bij de nabetrachting der conferentie
bleek ons, dat de goedkoope treinen voor
Zeeland steeds goed bezet waren en voor
het komend seizoen op één trein per weck
zijn bepaald. Hierbij is rekening gehouden,
dat aan de kleinere stations, die in den re
gel slechts een matige bezetting leveren,
om de andere week wordt gestopt, zoodat
ook zij om de veertien dagen gelegenheid
krijgen passagiers in te laten.
Op een vraag waarom geen nóg lagere
tarieven ingevoerd werden volgde het ant
woord, dat deze mindere inkomsten nim
mer door een meerder gebruik worden ge
dekt. Italië geeft op sommige reizen 70
reductie, doch men behoeft niet te vragen
op welk een hooger peil de prijs van een
normale reis dan gesteld is.
Wij zijn overtuigd, dat de combinatie
van N.S.A.N.V.V. en A.T.O. een in de
puntjes yerzorgd plan van goedkoop, aan
genaam en practisch reizen heeft samen
gesteld, waarbij voornamelijk de toerist,
die zijn eigen mooi land wil leeren kennen
en liefhebben ten zeerste gebaat is.
Men koope dus spoedig het onmisbare
boek „Uitstapjes door Nederland" en stip
pel e een pittig snoepreisje uit.
Verzwegen vermogen en inkomen.
Naar wij vernemen, bedraagt het totale
bedrag van de in Nederland verzwegen en
thans opgegeven vermogens over 1931
1932 484 millioen-, over 1932—1933 398
millioen over 19331934 351 millioen.
De bedragen van de verzwegen inkom
sten luiden over 19311932 26 millioen
over 19321933 25 millioen over 1933
1934 20 millioen.
Het totale bedrag van de hierop inge
stelde navorderingen, welke dus de schat
kist direct ten goede komen bedraagt 10 Vz
millioen gulden.
Volledige Diesel-tractie op de aangewezen
baanvakken.
De spoorwegmedewerker van het
„Leidsch Dagblad" schrijft
Omstandigheden voorbehouden, zullen de
Ned. Spoorwegen de volgende maand de
volledige Diesel-tractie op de aangewezen
baanvakken invoeren.
Op het oogenblik doen van de 100 Diesel-
treinen er 40 treinen dienst. Voor de Die-
seitreinen is nog steeds veel belangstelling
en de treinen zijn voortdurend goed bezet.
De K.N.A.C. veiligheidslaan te Hengelo (O.)
Ook de Hengelosche Veiligheidslaan. het
was de achtste van de tournée, is weer ach
ter den rug. Hier is het zoo druk geweest,
dat de controleurs bij wijze van spreken
„kniptangen te kort" kwamen. Wel werd
het maximum aantal keuringen per dag.
ongeveer 500, welk maximum in Amster
dam en Utrecht werd bereikt, te Hengelo
niet gehaald, maar 1423 keuringen (waar
van 504 herkeuringen) voor een stad met
tótaal 650 auto's is toch wel een zeer groot
aantal, dat blijk geeft van de belangstelling
en goeden wil ter bevordering van de ver
keersveiligheid in geheel Twente.