KMIDCE-RIUBIRIBK
HONIG S BOUILLONBLOKJES th ans 6 voor (OcL
Quaker
predikbeurten
van onze boekentafel
staatsloterij
een vlammetje ontstaat, maai dat' het kind
zich brandthet experiment met den luci
fer is dan misluxt, en - als net deze niet
js, dan loopt een volgende proefneming wei
falikant uit, want wi succes heeft gehad
met een onderzoek, stelt zich daarmede in
den regel.niet tevreden gaat verder en...
stoot tenslotte mjn r.eus, ondergaat een
teleurstelling; een dergelijke als ook ont
stond toen de lucifer-speler# was uitge
draaid op een vingersbranden. Het kind
ondervindt pijn, de dingen (in casu lucifer
en doos) die hij meende te beheerschen,
doen anders dan hij dacht, hij bereikt zijn
doel een mooi vlammetje niet, maar
brandt zijn vingerr.
Nu staat het baasje voor een crisis Nu
zijn er twee mogelijkheden, het gaat nu in
zekeren zin erop of ero der. Eronder is
het kind barst in .ranen uit, de moeder
komt toesnellen en beklaagt hem en zegt,
dat kinderen .ok van lucifers moeten af
blijven, dat kinderen nog te klein zijn voor
„zuik gevaarlijk goed".
Erop is het baasje redt zichzelf, nog
voor zijn oogen droog zijn, neemt hij een
tweede lucifer en begint die opnieuw langs
het doosje te strijken, hem nu evenwel aan
het puntje vasthoudend resultaat de
lucifer breekt. Maar een kind is geduldig.
en...... de moeder is verrehet kereltje
probeert het voor de de**dkeer en straalt
van vréugde, als de lucifer brandt, zonder-
dat'hij zijn vingers brandt. Nu heeft hij wat
geleerd, hij is een ervaring rijker geworden.
Hij kan iets, dat hij eerst niet kon en hg
hééft geleerd, dat de aanhouder wint'.
We veronderstelden dat d. moeder niet in
de büiirt was, een omstandigheid, die voor
de scholing van het kind in dit geval, zoo
als in de meeste, andere, wel heel gunstig
was, maar voor de veiligheid van het kind
niet zonder gevaar. Doch ook met de moe
der in de nabijheid haade aanvankelijke
teleurstelling met de lucifers tot een succes
kunnen worden, maa- alleen dan, als de
moeder kijk heeft op het geval.
ï)e moeder moet in de eerste plaats dat
beetje pijn aan de gebrande vingertjes
gering achten. Beklagen en mede in.de put
gaan zitten met iemand, die meent te lij
den, is altijd verkeerd, maar vooral bij
kinderen. Dus e moeder moet beginnen
na- de korte mededeeling, „dat zoo'n brand-
wondje niets erg is", vragen „Hoe komt
het, dat je je brandde Want ik brand mij
niet als ik 'n lucifer aansteek, kijk maar 1
Een leuk werkje Heb je soms je 'vinger te
dicht bij den kop gehouden Natuurlijk, dan
brand je je Doe het nog maar eens en dan
b°ter vasthouden
Als het ventje .op dit punt nog niet in
den grond bed jrven is d.w.z., als alle moed
er nog niet uitgeraoederd is, zal hg bij dit
overtuigende pleidooi zeker dén'lust voe
len opkomen, het nog. eens te probeereri.
Lukt het .dan, wel dan is hij over zijn
schrpom heen, Lij heeft iets geleerd, hij is
een ervaring rijker. „En nu meteen nog
maar er een aansteken, zoo, goed en nog
een prachtig Maar nu de lucifers weg en
voortaan afblijven, als je weer lust hebt,
om een vlammetje te maken, moet je me
vragen, dan mag het nog wéles."
Op die manier kan ook bij de aanwezig
heid van de moeder een schijnbaar verlies
worden tot winst maar daarvoor is noo-
dig, dat die moede- inzicht heeft in wat er
in zoo'n peuier omgaat.
Dit voor ons zoo heel gewone gevalletje
met het lucifersdoosje, kom in het kinder
leven in tientailen andere vormen terug
zal ik die emmer, kunnen verzetten zou
ik die wortel met dat mes kunnen door
sneden 7 zou ik mijn huis. kunnen terugvin
den, als ik die dwarsstraat inga zou dat
paard me bijt'èn, ale ik het een stuk brood
geef enz. enz.
Telkens wil het- kind iets, er is kans dat
dit in eerste instantie niet lukt en dan volgt
de kritieke keus, óf afzien van het voorne
men óf volharden Wanneer het den op
voeder gelukt, in zijn kind den moed leven
dig te houden, in 't algemeen gesproken en
in elk geval in 't bizonder, dan bewgst hij
zijn pupil daarmede een grooten dienst,
want hg houdt den weg voor veel ervaring
open.
Het kind wil„ja", 't voorwerp zegt
„neen", en nu moet de instelling van 't
kind zijn „en toch
Dit ja neen en toch is, wat ik zou
willen noemen de Künkelsche driepas, die
we ons kind als jong moeten leeren het is
d.e driepas,, die het kind, die ook de mensch
moet gaan om te komen tec meerdere ont
wikkeling.
ZONDAG 27 MEI 1934.
BRESKENS.
9.30 uur Ds. W. H. KELDER Jr.
GROEDE.
2 uur: Ds. SNIJDELAAR.
Evang. Luth. Gemeente.
9.30 uur Da. L. C. DUFOUR.
BIERVLIET.
9.30 iiur Ds VRIJ LANDT.
(JAM/AND.
9.30 uur Ds VISSER.
HOOFDPLAAT.
8.30 uur Ds. SNIJDELAAR.
NIEUW VLIET.
10 uur Ds. VRIJLANDT.
OOSTBIKG.
9.30 uur Ds. FABER.
RFTKANUHEMENT.
9.30 uur Ds VAN DER VEN.
SCHOON DIJ «IE.
10 uur Ds.ÖN IJ DELAAR.
WAlF.KI.ANbKEKK.IE.
9.30 uur Ds. VAN YPEREN.
1.1 Z N -IIM KB.
10 uur Ds. CASTELEIN.
„Lous en Tom op reis", door
Joh. E. Kuiper. Uitgegeven door
Gebr. Kluitman te Alkmaar.
Dit boek is een deeltje uit de geïllustreer
de bi blio cheek „In de Vacantie" en geschikt
voor meisjes van 1012 jaar. Het gezin be
staat uit vaoer, moeder, een jongen en een
HAVERMOUT
BLIJVEN
GELDIG
CXLV.
SPELLEN TER BEOORDEELING.
Het eerste spel dat hieronder volgt
bracht een bod van 4 schoppen op, terwgl
zooals duidelijk is te zien groot slem werd
gemakt. Gevraagd wordt of daarop groot
slém was te bieden, en zoo ja, hoé
h v b 9 x x xlOa
t?. x I III x x h a
O v b 10 9 8 7 ha
«5» x x 10 b
De stand was blank op de manche en het
bieden verloopt als volgt
i n m iv
l.sch.1) x 1 s.a.a) x
3 ruit3) x 3 sch.4) x
4 sch.5) x x x
1). Hier doet zich het merkwaardige ge
val voor, dat I zonder het minimum top
slagen door de bijzondere distributie van
zijn spel een openingsbod heeft eh doet,
terwijl de partner bovendien zelfstandig
een zuiver tweedwangbod in handen heeft,
wat de topslagen betreft.
2)..Dit bod. is in elk geval te zwak, om
dat het in geen enkel opzicht aangeeft de
enorme kracht van het steunspel.
3). Nu met.sans.is gesteund geeft I te^
Techt een. sprongbod, zelfs al weet hg niets,
van de enorme kracht van dén part
lier. Hg is nu vrgwel zeker van de manche
ki èen der beide keuren, en vraagt den
partner welke van de twee kleuren dezf
verkiest.
4). Ook dit bod is weer niet krachtig ge
noeg. De openaar heeft zelfs geforceerd,
zoodat III niet eens meer mag veronder
stellen dat er een slembod in zit, doch het
zeker moet weten. Deze (III) moet dus
naai* slem drgven, al weet hg van de kla
veren nog niet voldoende.
5). De openaar kon nu wel moeilijk an
ders doen dan 4 schoppen bieden, omdat bg
van in veel te weinig weet. Hg is na sans
en na schoppen steun zeker van de manche
en biedt dat dus.
6). Zelfs nu had III in plaats van te
passen nog 6 ruiten kunnen, ja moeten bie
den, omdat.I nog niets weet van ars, heer
van, ruiten.
Thans de beantwoording van de vraag
of het bieden van groot slem mogelijk was.
Naar onze meening wél, al is het eisch, dat
de partners elkaar begrijpen. Wg meenen
dat het volgende biedverloop juist is.
1 schop, 2 sans J), 3 ruiten a), 3 har
ten3), 3 schoppen, 4 ruiten 4), 5 ruiten5!,
5 schoppen Q), 6 schoppen 7)> 7 ruiten 8).
1). Het dwangbod is op zgn plaats en
het laagste, tevens het beste dwangbod is
2 sans. Elk ander dwangbod is niet zoo
juist en eischt bovendien een driebod.
2). Nu een dwangbod is gegeven be
hoeft I verder geen sprongbod meer te
doen en geeft bij eenvoudig zgn tweede
kleur aan.
3). Nu de beide kleuren van I bekend
zgn en III van deze beide de aas heeft,
mèisje. Op een keer moest moeder op reis,
.omdat haar moeder ziek was. Tegelijkertijd
moest de- vader op reis voor zaken naar
Berlijn. Men wist niet, waar men de kinde
ren dien tijd moest brengén, zoodat de vader
besloot hen mede té nemen naar Berlijn,
waar tal van avonturen beleefd worden. Een
heel geschikt boek voor meisjes. De mooie
illustraties zijn van Hans Borrebach.
„De Zwerver van het Uddeler
meer", door G. Geertsema. Uitge
geven door Gebr. Kluitman te Alk
maar.
Een jongensboek uit dezelfde bibliotheek
als hierboven genoemd, en geschikt voor
jongens van 10—12 jaar. Een jongen, Bob
genaamd, heeft voor zijn overgaan naar een
hoogere klasse een nieuwe fiets gekregen.
Met zgn neef, een Indische jongen bij hem
in huis, gaat hg fietstochten maken, tal van
avonturen beleven üan de jongelui. Zg ont
moeten daarop ook den Zwerver van het
Uddelermeer. De Indische jongen haalt een
minder mooie streek uit, later bekent hg
echter alles. Er zit dok Opvoedkundige
waarde in het boek. Wij bevelen het gaarne
aan. De illustraties zijn goed en verzorgd
door Pol Dom.
,JPrida op Sumatra", bewerkt
door S. Francke. Uitgegeven door
Gebr. Kluitman té Alkmaar.
Dit deel van de bibliotheek „In de Va
cantie" hebben wij niet kunnen waardee-
ren. De behandelde stof moet blijven buiten
de gedachtensfeer van meisjes van 1014
jaar. Een Deensch meisje, een wees, zal
door haar Indischen oom verder worden op
gevoed. Op rëis naar lndië lijdt zij schip
breuk, in. Indië aangekomen leert zg een
jengen en een ouderen man kennen. Zij
trouwt later met den jongen man na heel
veel wederwaardigheden. Later wordt z#
nog meegenomen docr. een inlandsch stam
hoofd, die haar tot zijn vrouw wilde maken.
Tal van voorvallen zijn er met de haren bij
gesleept. Wij vinden het geen geschikt boek
voor onze meisjes.
„Stuurman Tjeerd", door M. C.
van Ovetu—Van Doorn. Uitgegeven
door G. B. van-Goor Zonen. Uitg.
Mij. te Den Haag.
Tjeerd is een jongen, wiens vader leeraar
is aan de -Jeevaartschool op één der Wad
deneilanden. De ouders gaan in de. vacantie
een buitenlandsche reis maken, maar weten
niet,, waar. zij met Tjeerd en zijn zusjf moe
ten blijven. In de haven van het eiland ligt.
een schipper, een kennis van den vader.-De
kinderen mogen met den schipper een reis
meemaken, terwijl.hun ouders afwezig zijn..
Zij maken tal van wederwaardigheden mee.
In het boek- worden ook nog een paar sagen
verteld, die- historisch juist zijn. Een erg
aardig boek voor jongens van een jaar of
twaalf.
De frissche bandteekening en mooie pla
ten zijn van Jan Lutz.
Mottle's Problemen", doo. Witty
Pétillon. Uitgegeven door de Erven
de Wed. J. van Nette te R'dani.
i'ollie woont met een vriendin samen en
komt in deze tijder- buiten, haar schuld zon
der betrekking. Tal van keeren solliciteert
zi maar slaagt niet. Door tusschenkomst
van een kennisje krijgt zij in Den Haag een
betrekking aan een" reisbureau. Weldra
moet zij met een gezelschap op reis, er
geeft hij eerst ter informatie van I door
het naast-hoogere bod zijn hartenaas aan
4). Na het 3 schoppenbod geeft III met
zijn 4 ruitenbod aan, dat hij ruitenaas en
niet klaveraas heeft, anders moest hg
eerst 4 klaveren bieden.
5). De openaar is nu zeker van de man
che in ruiten, Hg kan alleen schoppenaas
en ruitenheer missen. Van schoppen weet
hij nog niets, hoewel hij die reeds tweemaal
geboden heeft, zoodat IH-daarin wel niets
of weinig kan hebben, dus mag hij het
manchebod in schoppen niet doen.
6). Aangezien I van schoppenaas nog
niets weet, geeft III bovendien nog zijn
schoppenaas aan.
7). Nu biedt I zes schoppen, want hij
weet alleen nog ruitenheer te kunnen ver
liezen en anders niet.
8). Uit het kleinslembod moet Hl opma
ken, dat. I slechts 1 slag te missen heeft
en dat moet ruitenheer zijn, omdat die aan
I nog niet bekend is, zoodat III zeker weer
dat I de klaveren gedekt heeft, hetzij aas,
hetzg renonce. Daardoor weet IJl dat groot
slem zeker is, en hij moet dat aangeven
door 7 ruiten te bieden, daarmee aangeven:
de, dat h# niet alleen ruitenaas, doch ook
den heer heeft.
Nu kan I zelf kiezen of h# schoppen
dan wel ruiten wil spelen. Het verschil is
90 punten. Op een wedstrijd zou men ge
neigd zijn de schoppen te kiezen om niet 2
matchpunten b# anderen achter te raken
Op een gewoon partytje zouden wg zeker
de voorkeur aan ruiten geven, omdat daar
in geen enkel hiaat meer zit. Hoewelon-
waarschijnlijk zou schoppen 10 nog vgfde
tegen-kunnen zitten.
Op het volgende spel werd klein slem ge
boden, gedoubleerd en gewonnen. Gevraagd
wordt of het goed was, of dat fouten zgn
gemaakt.
h
b
9
7
6
<3
7
o
i-.
vindt zg zich voor tal van moeilijkheden
geplaatst. Daar z\j echter tot het vlotte
ïnenschentype behoort, weet rij op handige
wijze de moeilijkheden te overwinnen en
brengt de reis tot een goed einde. Natuur
lijk maakt zij kennis met de liefde en huwt
later.
Een vlot, gezellig geschreven boek, dat
wij'gaarne tei* lezing aanbevelen aan ónze
zeventienjarige meisjes.
,d>ie Geistigen" Roman van Sa
lomon Dembitzer. Uitgegeven door
de ZuidrHottandsche Uitg. Mij. te
Den Haag.
Eén Diiitsch boek, waarvan het eerste ge
deelte behandelt het leven in een pension.
Tal van typische gevallen komen voor, die
ons nu eh dan doen schaterlachen. Later
ontmoeten wij een der hoofdpersonen op een
Redactie-bureau van een tijdschrift. Na tal
van voorvallen verdwijnt zij daar en leeft
later het leven van een publieke vrouw.
Het was een gehoegen dit boek te lezen,
het gaf ons vroolijke en minder vroolgke
óogenblikken, het boeide van het begin tot
het einde.
Trekking van 25 Mei 1934.
5e Klasse 8e Lijst.
PRIJZEN VAN 70.
103 130 179 275 323
633 702 820 900 1035
1131 1428 1513 1608 1634
1815 2216 2456 2504 2515
2729 2824 2873 2987 3062
3260 3350 3597 '710 3725
40474050 4157 4257 4285
4554. 4644 4747 4903 4946
5180 5379 5452 5478 5575
5809 5876 5877. 5891 5902
6123 6144 6199 6274 6511
6807 6887 6957 6965 6990
7256 7333 7427 7518 7564
7902- 7906 7927 8031 8066.
8204 8285 8292 8366 8455
8750 8874 8951 9100 9247
9333 9412 9586 9607 9680
9863 9882 10071 10084 10099
10257 10325 10538 10550 10573
10819 10820 11035 11289 11742
11864 11873 11903 12026 12076
12516 12597 12648 12658 12742
12908 12921 12978 12987 13142
18510 13536 13799 13880 -14024
14214 14224 14292 14613 14742
14809 14949 14985 15004 15017
15191 15228 15605 15711 15787
16047 16059 16099 16121 16132
16806 16326 16741 16754 16767
16995 17287 17745 17837 17950
18176 18197 18376 18416 18468
18512 18799 1-8843 18920 19321
19812 19/60 19914 19915 19923
20140 20196 20201 202Ö6 20209
20459- 205S1 20597- 20.6620748-
2Ó871- 2933 -
338 446
1050 1060
1743 1792
2630 2699
3151 3198
3752 3869
4375 4503
4971 5097
5733 5746
5942 6099.
6613 6778
7017 7187.
7639 7721
8073 8098
8478 -8710
9288 9312
9696 9740
10125 10203
10620 10818
11781 11793
12358 12397
12780 12861
13205 13490
14124 14128
14788 14790
15039 15091
15863 15993
16157 16224
16917 16990
18058 18150
18566 18601
19505 19539
20050 20114
20361 20431
20775 208Ö4-
12
359
690
1Ó09
1161
1320
1729
2138
2341
2562
2806
2939
3072
62
487
903
1044
1173
1473
1753
2158
2347
2653
2869
2970
3118
NIETEN.
77 101
495 580
937 951
1069 1074
1207 1208
1517 1583
1842 1876
2177 2231
2348 2441
2654 2662
2878 2883
2988 30Uf
3189 3191
201
589
955
1093
1242
1632
1986
- 2311
2487
2689
2894
3025
S2Ö2
210
647
278
652
969 998
1112 1138
1285 1299
1656 1700
2014 2052
2320 2333
2497 2552
2691 2745
2928 2935
3043 3066
3205 3244
n
m
IV
X
3 ruit 1)
X
X
4 sch.3)
X
X
X
D5)
X
X
v 8 3 2 4
9"av4" IV n 2 3 5 6 8 10 p
O h b 8 4 3 2 I
63 III 9 10
5
6
9
5 10
10 10 v 5
a h a v
De stand was 60 op de manche en het
bieden verloopt als volgt
I
2 klaver
3 sch.2)
6 sch. 4)
x
Wij móeten erkennen, dat de óns voorge
legde puzzle niet gemakkelijk is, omdat we
van de bijkomende omstandigheden zoo
weinig weten.
Het groote vraagpunt is het volgende..
Was III ermede vertrouwd, dat het 2 kla
verbod het manchebod betéekende, of be
schouwde hij het bg vergissing als een
tweedwangbod. Beschouwde III het twee
klaverenbod als eén openingsdwangbod. dan
was zijn ruitenbod'fout, wij züllen straks
we.l zeggen waarom. Wist III dat de stand 60
was, dan was het zeer juist gezien om dóór
het doen van het dwangbod 3 ruiten naar
slem te drgven. Een veilige retraite naar
klaveren bleef altijd open.
Bij de beantwoording zullen we er dus
eerst van uitgaan dat III het bod deed, we
tende dat I door te openen reeds het man-
chébod had gedaan.
1). Het bod was zeer juist, want het gaf
in de' eerste plaats een sterke ruitenkaart
aan èn.jn' de tweede plaats gaf het te ken
nen: „Je hebt met 2 klaveren, wel is waar
liet manche bod gedaan,, doch mijn spel .is
zoo sterk, dat ik probeeren wil verder te
komen".
2). Door I werd terecht niet een sprong
bod in de tweede kleur (schoppen) gedaan
Wel is waar heeft hij eeh twee kleurenspel,
doch hg mag niet den indruk vestigen, dal
zgn eerste tbods een dwangbod; was,- Hii.
geeft dus te kennen „Als je verder wilt.
3257
3435
3703
3946
4093
4408
4819
5011
5260
5464
5653
5791
5851
6055
6185
6373
6529
6632
6908
7188
7395
7465
7599
7776
7963
8303
8497
8793
8918
9269
9436
9632
0837
9968
10319
10448
10619
10740
10912
11140
11373
11538
11626
11862
11985
12196
12344
128.73
12795
12984
13236
13286
13528
13682
13838
14099
14217
14518
14798
15152
15391
15828
16119
16242
16496
16719
169i3
17018
17211
17562'
17789
18007
18388
18539
18708
18942
19181
19360
19598
19808
20090
20309
20509
20826
3295 3310
3450 35Ö6
3756 3763
3947 3963
4121 4154
4487 4516
4873 4890
5020 5077
5318 5331
550Ö 5551
5659 5670
5995 5798
5866 5883
6066 6074
6191 6193
6389 64Ó8
6536 6541
6732 6767
6915 6967
7193 7194
7404 7411
7484 7494
7613 7673
7804 7873
7998080
8306 8399
8520 8537
8810 8848
8973 8994
9284 9293
9450 9464
9709 9736
9856 9865
10000 10022
10322 10326
10477 10478
10656 10676
10753 10757
10964 11006
11175 11200
11402 11432
11560 11565
11630 11795
11869 11871
12036 12050
12198 12209
12382 12419
12696 12706.
12825 12831
13012 13092
13251 13257
13291 13380
13533 13544
13727 13745
138.50. 13912
14106 14138
14245 14248
14533 14553
14881 14936
15233 15242
15465 15550
15893 .15949
16127 16178
16261 16330
16532 16653
16766 1677.8
16928 1693i
17020 17064
17233,17242
17675.17605
17797 17801
18107 18161
18437 18466
18547 1S581
18712 18773
18954 19000
19241 19276
19382 19388
19617 19650
19840 19898
20092 20115
20313 20342
20515 20518
20848 20885
3344 3361
3537 3554
3782 3800
3991 4011
2202 4345
4522 4676
4917 4933
5125 5143
5351 5358
5576 5609
5684 5719
5810 5819
5913 5916
6082 6122
6205 6245
6426 6442
6579 6592
6784 6793
6988 7055
7237 7246
7415 7429
7499 7535
'«689 7695
7875 789Ö
8171 8190
8405 8428
8581 8589
8850 8860
9009 9125
9302 9346
9517 9518
9746 "9765
9878 9904
10043 10189
10335 10348
10549 10554
10703 10706
10812 10885
11019 11028
11223 11261
11435 11478
11573 n586
11797 11811
11874 11931
12068 12130
12272 12297
12463 12426
12718. 12764
12880 12890
13120 13124
13263 13264
13416 13441
135521 3578
13753 13775
13952 14008
14140 14169
14353 14417
14554 14649
1498.7 14995.
15278 15290
15644 15694
15985 16027
16180 16201
16384 16408
16669.16678
1.6812 16817.
16945 16957
17153 17159
17272.17293'
1.7635 1/696
17827-17836
18257 18258
18474 18488
18596 18616
•1877.9 18907
19049.19073
19288 19302
19393 19419
10662 19743
19957 19986
20162 20242
20377 20404
20594 20629
20930 20986
3372 3414»
3583 3614.
3875 3942
4033 4054=
4363 4378
4765 4807
4934 4938
5159 5162
5362 5444
5649 5652
5741 5755
5830 5847
5998 6028
6160 61/1
6271 6372
6487 6522
6593 6626
6797 6811
7117 7148
7271 7339
7432 7434,
7577 7587
7758 7764
7942 7947
8202 8300
8433 84$L
8754 8791
8870 8910
9146 9249
9375 9426
9577 9.604:
9810 .9814,
9907 9917
10243 10315
10362 10428
10591 10610
10709.10714
10889.10910
11061 11081
.11316 11317
11511 11514
1.1602 11610
11836 11849
11939.119S2
12170 12186.
12314 12319
12542 12636
12773 12794
12944.12982
1315.2 13199
13271 13272
13459 13503
13596 .13635
13820 13822
14035 14048
14181 14208
14.425 14504
14,696 1473S
15003 15111
15302 15315:
15770 15808,
16073 16091
16207.16213.,
16441 16487.
16689 167Ó9-
16838 16875.
16969 17004.
17187 17209
17357 17503-
1-7712 17725-
17964 17990.
18277 18349;
18521 18525-
18667 1867?-.
18921 18931-
19093 19167-
19306 19323
19542 19575
19778 19803
20062 .20078
20260 20265
20476 2050-2
20640 20877
20991.
15341
welnu, dan is mijn tweede speelbare kleur
schoppen, vertel me in welke kleur -je "be
hoorlijk steunt".
3). Terecht "geeft Hl den schoppenaas, of
liever gezegd schoppensteun aan.
4)Het 6 schoppenbod is miss.ch.ien.
wat optimistisch. In kwetsbaren stand zou
den .wij er de voorkeur aan hebben .gegeven
om eerst 5 klaveren te bieden, omdaar
mede te kennen te geven „Mijn klaveren
zijn veel sterker, dan mijn schoppen". .Niet.
kwetsbaar mag hij de poging zeker doen,
mede op grond van de volgende ovcrwegin-
gen. Door zelf slem te bieden maakt I het
de tegenpartij moeilijk om met harten uit
te komen,.omdat hij door dat bod de tegenr
partij, in de waan brengt in harten gedékt
te zijn, óf daarin renonce te hebben. De.
kans is dus zeer groot, dat dé tegenpartij in
troef uitkomt, of anders door de kleur van
den blinde heen, nl. ruiten. In beide geval
len za.1 hij zijn harten 7 op ruiten kwijtra
ken.
5). Het doublet achten wij zeer aanlolt-
kelrjk en ook verantwoord. Het heeft het. -
nadeel, dat het de spelende partij inlicht,
doch. IV. mocht wel veronderstellen de te-.
genparttj te pakken te hebben, en daarom
trachten iets van de buit binnen te .halen.
Indien in dacht dat het tweeklaverbod
„forcing" was, dan' was 3 ruiten fout.
Gezien, het spel van lil kon het forcings
bid niet zijn gedaan op een 5Yz topslagspel,
omdat I hoogstens kon beschikken over-
heer vrouw schoppen, aas vrouw harten,
heer ruiten en aas heer klaveren, alzoo to
taal -5 topslagen, zoodat het bod dus was
gedaan, op een sterk eervzijdig spel.of een
sterk, twee .kleurenspel. Om dat" aan; te ge-,
ven. moet het -2e bod van I weer een dwang
bod zijn, zoo.dat III door zijn bod van 3 rui
ten /dwingt tot .5 klaveren of oen 4. bod -in
schoppen -of harten, waardoor net I onnpo-
dig moeilijk wordt gemaakt;
Op grónd van al déze overwegingen 'móe*r
ten we aanr-^meti, dat III bood met d'e luis-"
te en vooropgezette bedoeling' öm boven
het directe manchebod met eert" dwangbod
uit- té-lbieden terï. einde .'naar slem. te* gaan'.