KMIDCE-RIUBIRIBK HONIG S BOUILLONBLOKJES th ans 6 voor (OcL Quaker predikbeurten van onze boekentafel staatsloterij een vlammetje ontstaat, maai dat' het kind zich brandthet experiment met den luci fer is dan misluxt, en - als net deze niet js, dan loopt een volgende proefneming wei falikant uit, want wi succes heeft gehad met een onderzoek, stelt zich daarmede in den regel.niet tevreden gaat verder en... stoot tenslotte mjn r.eus, ondergaat een teleurstelling; een dergelijke als ook ont stond toen de lucifer-speler# was uitge draaid op een vingersbranden. Het kind ondervindt pijn, de dingen (in casu lucifer en doos) die hij meende te beheerschen, doen anders dan hij dacht, hij bereikt zijn doel een mooi vlammetje niet, maar brandt zijn vingerr. Nu staat het baasje voor een crisis Nu zijn er twee mogelijkheden, het gaat nu in zekeren zin erop of ero der. Eronder is het kind barst in .ranen uit, de moeder komt toesnellen en beklaagt hem en zegt, dat kinderen .ok van lucifers moeten af blijven, dat kinderen nog te klein zijn voor „zuik gevaarlijk goed". Erop is het baasje redt zichzelf, nog voor zijn oogen droog zijn, neemt hij een tweede lucifer en begint die opnieuw langs het doosje te strijken, hem nu evenwel aan het puntje vasthoudend resultaat de lucifer breekt. Maar een kind is geduldig. en...... de moeder is verrehet kereltje probeert het voor de de**dkeer en straalt van vréugde, als de lucifer brandt, zonder- dat'hij zijn vingers brandt. Nu heeft hij wat geleerd, hij is een ervaring rijker geworden. Hij kan iets, dat hij eerst niet kon en hg hééft geleerd, dat de aanhouder wint'. We veronderstelden dat d. moeder niet in de büiirt was, een omstandigheid, die voor de scholing van het kind in dit geval, zoo als in de meeste, andere, wel heel gunstig was, maar voor de veiligheid van het kind niet zonder gevaar. Doch ook met de moe der in de nabijheid haade aanvankelijke teleurstelling met de lucifers tot een succes kunnen worden, maa- alleen dan, als de moeder kijk heeft op het geval. ï)e moeder moet in de eerste plaats dat beetje pijn aan de gebrande vingertjes gering achten. Beklagen en mede in.de put gaan zitten met iemand, die meent te lij den, is altijd verkeerd, maar vooral bij kinderen. Dus e moeder moet beginnen na- de korte mededeeling, „dat zoo'n brand- wondje niets erg is", vragen „Hoe komt het, dat je je brandde Want ik brand mij niet als ik 'n lucifer aansteek, kijk maar 1 Een leuk werkje Heb je soms je 'vinger te dicht bij den kop gehouden Natuurlijk, dan brand je je Doe het nog maar eens en dan b°ter vasthouden Als het ventje .op dit punt nog niet in den grond bed jrven is d.w.z., als alle moed er nog niet uitgeraoederd is, zal hg bij dit overtuigende pleidooi zeker dén'lust voe len opkomen, het nog. eens te probeereri. Lukt het .dan, wel dan is hij over zijn schrpom heen, Lij heeft iets geleerd, hij is een ervaring rijker. „En nu meteen nog maar er een aansteken, zoo, goed en nog een prachtig Maar nu de lucifers weg en voortaan afblijven, als je weer lust hebt, om een vlammetje te maken, moet je me vragen, dan mag het nog wéles." Op die manier kan ook bij de aanwezig heid van de moeder een schijnbaar verlies worden tot winst maar daarvoor is noo- dig, dat die moede- inzicht heeft in wat er in zoo'n peuier omgaat. Dit voor ons zoo heel gewone gevalletje met het lucifersdoosje, kom in het kinder leven in tientailen andere vormen terug zal ik die emmer, kunnen verzetten zou ik die wortel met dat mes kunnen door sneden 7 zou ik mijn huis. kunnen terugvin den, als ik die dwarsstraat inga zou dat paard me bijt'èn, ale ik het een stuk brood geef enz. enz. Telkens wil het- kind iets, er is kans dat dit in eerste instantie niet lukt en dan volgt de kritieke keus, óf afzien van het voorne men óf volharden Wanneer het den op voeder gelukt, in zijn kind den moed leven dig te houden, in 't algemeen gesproken en in elk geval in 't bizonder, dan bewgst hij zijn pupil daarmede een grooten dienst, want hg houdt den weg voor veel ervaring open. Het kind wil„ja", 't voorwerp zegt „neen", en nu moet de instelling van 't kind zijn „en toch Dit ja neen en toch is, wat ik zou willen noemen de Künkelsche driepas, die we ons kind als jong moeten leeren het is d.e driepas,, die het kind, die ook de mensch moet gaan om te komen tec meerdere ont wikkeling. ZONDAG 27 MEI 1934. BRESKENS. 9.30 uur Ds. W. H. KELDER Jr. GROEDE. 2 uur: Ds. SNIJDELAAR. Evang. Luth. Gemeente. 9.30 uur Da. L. C. DUFOUR. BIERVLIET. 9.30 iiur Ds VRIJ LANDT. (JAM/AND. 9.30 uur Ds VISSER. HOOFDPLAAT. 8.30 uur Ds. SNIJDELAAR. NIEUW VLIET. 10 uur Ds. VRIJLANDT. OOSTBIKG. 9.30 uur Ds. FABER. RFTKANUHEMENT. 9.30 uur Ds VAN DER VEN. SCHOON DIJ «IE. 10 uur Ds.ÖN IJ DELAAR. WAlF.KI.ANbKEKK.IE. 9.30 uur Ds. VAN YPEREN. 1.1 Z N -IIM KB. 10 uur Ds. CASTELEIN. „Lous en Tom op reis", door Joh. E. Kuiper. Uitgegeven door Gebr. Kluitman te Alkmaar. Dit boek is een deeltje uit de geïllustreer de bi blio cheek „In de Vacantie" en geschikt voor meisjes van 1012 jaar. Het gezin be staat uit vaoer, moeder, een jongen en een HAVERMOUT BLIJVEN GELDIG CXLV. SPELLEN TER BEOORDEELING. Het eerste spel dat hieronder volgt bracht een bod van 4 schoppen op, terwgl zooals duidelijk is te zien groot slem werd gemakt. Gevraagd wordt of daarop groot slém was te bieden, en zoo ja, hoé h v b 9 x x xlOa t?. x I III x x h a O v b 10 9 8 7 ha «5» x x 10 b De stand was blank op de manche en het bieden verloopt als volgt i n m iv l.sch.1) x 1 s.a.a) x 3 ruit3) x 3 sch.4) x 4 sch.5) x x x 1). Hier doet zich het merkwaardige ge val voor, dat I zonder het minimum top slagen door de bijzondere distributie van zijn spel een openingsbod heeft eh doet, terwijl de partner bovendien zelfstandig een zuiver tweedwangbod in handen heeft, wat de topslagen betreft. 2)..Dit bod. is in elk geval te zwak, om dat het in geen enkel opzicht aangeeft de enorme kracht van het steunspel. 3). Nu met.sans.is gesteund geeft I te^ Techt een. sprongbod, zelfs al weet hg niets, van de enorme kracht van dén part lier. Hg is nu vrgwel zeker van de manche ki èen der beide keuren, en vraagt den partner welke van de twee kleuren dezf verkiest. 4). Ook dit bod is weer niet krachtig ge noeg. De openaar heeft zelfs geforceerd, zoodat III niet eens meer mag veronder stellen dat er een slembod in zit, doch het zeker moet weten. Deze (III) moet dus naai* slem drgven, al weet hg van de kla veren nog niet voldoende. 5). De openaar kon nu wel moeilijk an ders doen dan 4 schoppen bieden, omdat bg van in veel te weinig weet. Hg is na sans en na schoppen steun zeker van de manche en biedt dat dus. 6). Zelfs nu had III in plaats van te passen nog 6 ruiten kunnen, ja moeten bie den, omdat.I nog niets weet van ars, heer van, ruiten. Thans de beantwoording van de vraag of het bieden van groot slem mogelijk was. Naar onze meening wél, al is het eisch, dat de partners elkaar begrijpen. Wg meenen dat het volgende biedverloop juist is. 1 schop, 2 sans J), 3 ruiten a), 3 har ten3), 3 schoppen, 4 ruiten 4), 5 ruiten5!, 5 schoppen Q), 6 schoppen 7)> 7 ruiten 8). 1). Het dwangbod is op zgn plaats en het laagste, tevens het beste dwangbod is 2 sans. Elk ander dwangbod is niet zoo juist en eischt bovendien een driebod. 2). Nu een dwangbod is gegeven be hoeft I verder geen sprongbod meer te doen en geeft bij eenvoudig zgn tweede kleur aan. 3). Nu de beide kleuren van I bekend zgn en III van deze beide de aas heeft, mèisje. Op een keer moest moeder op reis, .omdat haar moeder ziek was. Tegelijkertijd moest de- vader op reis voor zaken naar Berlijn. Men wist niet, waar men de kinde ren dien tijd moest brengén, zoodat de vader besloot hen mede té nemen naar Berlijn, waar tal van avonturen beleefd worden. Een heel geschikt boek voor meisjes. De mooie illustraties zijn van Hans Borrebach. „De Zwerver van het Uddeler meer", door G. Geertsema. Uitge geven door Gebr. Kluitman te Alk maar. Een jongensboek uit dezelfde bibliotheek als hierboven genoemd, en geschikt voor jongens van 10—12 jaar. Een jongen, Bob genaamd, heeft voor zijn overgaan naar een hoogere klasse een nieuwe fiets gekregen. Met zgn neef, een Indische jongen bij hem in huis, gaat hg fietstochten maken, tal van avonturen beleven üan de jongelui. Zg ont moeten daarop ook den Zwerver van het Uddelermeer. De Indische jongen haalt een minder mooie streek uit, later bekent hg echter alles. Er zit dok Opvoedkundige waarde in het boek. Wij bevelen het gaarne aan. De illustraties zijn goed en verzorgd door Pol Dom. ,JPrida op Sumatra", bewerkt door S. Francke. Uitgegeven door Gebr. Kluitman té Alkmaar. Dit deel van de bibliotheek „In de Va cantie" hebben wij niet kunnen waardee- ren. De behandelde stof moet blijven buiten de gedachtensfeer van meisjes van 1014 jaar. Een Deensch meisje, een wees, zal door haar Indischen oom verder worden op gevoed. Op rëis naar lndië lijdt zij schip breuk, in. Indië aangekomen leert zg een jengen en een ouderen man kennen. Zij trouwt later met den jongen man na heel veel wederwaardigheden. Later wordt z# nog meegenomen docr. een inlandsch stam hoofd, die haar tot zijn vrouw wilde maken. Tal van voorvallen zijn er met de haren bij gesleept. Wij vinden het geen geschikt boek voor onze meisjes. „Stuurman Tjeerd", door M. C. van Ovetu—Van Doorn. Uitgegeven door G. B. van-Goor Zonen. Uitg. Mij. te Den Haag. Tjeerd is een jongen, wiens vader leeraar is aan de -Jeevaartschool op één der Wad deneilanden. De ouders gaan in de. vacantie een buitenlandsche reis maken, maar weten niet,, waar. zij met Tjeerd en zijn zusjf moe ten blijven. In de haven van het eiland ligt. een schipper, een kennis van den vader.-De kinderen mogen met den schipper een reis meemaken, terwijl.hun ouders afwezig zijn.. Zij maken tal van wederwaardigheden mee. In het boek- worden ook nog een paar sagen verteld, die- historisch juist zijn. Een erg aardig boek voor jongens van een jaar of twaalf. De frissche bandteekening en mooie pla ten zijn van Jan Lutz. Mottle's Problemen", doo. Witty Pétillon. Uitgegeven door de Erven de Wed. J. van Nette te R'dani. i'ollie woont met een vriendin samen en komt in deze tijder- buiten, haar schuld zon der betrekking. Tal van keeren solliciteert zi maar slaagt niet. Door tusschenkomst van een kennisje krijgt zij in Den Haag een betrekking aan een" reisbureau. Weldra moet zij met een gezelschap op reis, er geeft hij eerst ter informatie van I door het naast-hoogere bod zijn hartenaas aan 4). Na het 3 schoppenbod geeft III met zijn 4 ruitenbod aan, dat hij ruitenaas en niet klaveraas heeft, anders moest hg eerst 4 klaveren bieden. 5). De openaar is nu zeker van de man che in ruiten, Hg kan alleen schoppenaas en ruitenheer missen. Van schoppen weet hij nog niets, hoewel hij die reeds tweemaal geboden heeft, zoodat IH-daarin wel niets of weinig kan hebben, dus mag hij het manchebod in schoppen niet doen. 6). Aangezien I van schoppenaas nog niets weet, geeft III bovendien nog zijn schoppenaas aan. 7). Nu biedt I zes schoppen, want hij weet alleen nog ruitenheer te kunnen ver liezen en anders niet. 8). Uit het kleinslembod moet Hl opma ken, dat. I slechts 1 slag te missen heeft en dat moet ruitenheer zijn, omdat die aan I nog niet bekend is, zoodat III zeker weer dat I de klaveren gedekt heeft, hetzij aas, hetzg renonce. Daardoor weet IJl dat groot slem zeker is, en hij moet dat aangeven door 7 ruiten te bieden, daarmee aangeven: de, dat h# niet alleen ruitenaas, doch ook den heer heeft. Nu kan I zelf kiezen of h# schoppen dan wel ruiten wil spelen. Het verschil is 90 punten. Op een wedstrijd zou men ge neigd zijn de schoppen te kiezen om niet 2 matchpunten b# anderen achter te raken Op een gewoon partytje zouden wg zeker de voorkeur aan ruiten geven, omdat daar in geen enkel hiaat meer zit. Hoewelon- waarschijnlijk zou schoppen 10 nog vgfde tegen-kunnen zitten. Op het volgende spel werd klein slem ge boden, gedoubleerd en gewonnen. Gevraagd wordt of het goed was, of dat fouten zgn gemaakt. h b 9 7 6 <3 7 o i-. vindt zg zich voor tal van moeilijkheden geplaatst. Daar z\j echter tot het vlotte ïnenschentype behoort, weet rij op handige wijze de moeilijkheden te overwinnen en brengt de reis tot een goed einde. Natuur lijk maakt zij kennis met de liefde en huwt later. Een vlot, gezellig geschreven boek, dat wij'gaarne tei* lezing aanbevelen aan ónze zeventienjarige meisjes. ,d>ie Geistigen" Roman van Sa lomon Dembitzer. Uitgegeven door de ZuidrHottandsche Uitg. Mij. te Den Haag. Eén Diiitsch boek, waarvan het eerste ge deelte behandelt het leven in een pension. Tal van typische gevallen komen voor, die ons nu eh dan doen schaterlachen. Later ontmoeten wij een der hoofdpersonen op een Redactie-bureau van een tijdschrift. Na tal van voorvallen verdwijnt zij daar en leeft later het leven van een publieke vrouw. Het was een gehoegen dit boek te lezen, het gaf ons vroolijke en minder vroolgke óogenblikken, het boeide van het begin tot het einde. Trekking van 25 Mei 1934. 5e Klasse 8e Lijst. PRIJZEN VAN 70. 103 130 179 275 323 633 702 820 900 1035 1131 1428 1513 1608 1634 1815 2216 2456 2504 2515 2729 2824 2873 2987 3062 3260 3350 3597 '710 3725 40474050 4157 4257 4285 4554. 4644 4747 4903 4946 5180 5379 5452 5478 5575 5809 5876 5877. 5891 5902 6123 6144 6199 6274 6511 6807 6887 6957 6965 6990 7256 7333 7427 7518 7564 7902- 7906 7927 8031 8066. 8204 8285 8292 8366 8455 8750 8874 8951 9100 9247 9333 9412 9586 9607 9680 9863 9882 10071 10084 10099 10257 10325 10538 10550 10573 10819 10820 11035 11289 11742 11864 11873 11903 12026 12076 12516 12597 12648 12658 12742 12908 12921 12978 12987 13142 18510 13536 13799 13880 -14024 14214 14224 14292 14613 14742 14809 14949 14985 15004 15017 15191 15228 15605 15711 15787 16047 16059 16099 16121 16132 16806 16326 16741 16754 16767 16995 17287 17745 17837 17950 18176 18197 18376 18416 18468 18512 18799 1-8843 18920 19321 19812 19/60 19914 19915 19923 20140 20196 20201 202Ö6 20209 20459- 205S1 20597- 20.6620748- 2Ó871- 2933 - 338 446 1050 1060 1743 1792 2630 2699 3151 3198 3752 3869 4375 4503 4971 5097 5733 5746 5942 6099. 6613 6778 7017 7187. 7639 7721 8073 8098 8478 -8710 9288 9312 9696 9740 10125 10203 10620 10818 11781 11793 12358 12397 12780 12861 13205 13490 14124 14128 14788 14790 15039 15091 15863 15993 16157 16224 16917 16990 18058 18150 18566 18601 19505 19539 20050 20114 20361 20431 20775 208Ö4- 12 359 690 1Ó09 1161 1320 1729 2138 2341 2562 2806 2939 3072 62 487 903 1044 1173 1473 1753 2158 2347 2653 2869 2970 3118 NIETEN. 77 101 495 580 937 951 1069 1074 1207 1208 1517 1583 1842 1876 2177 2231 2348 2441 2654 2662 2878 2883 2988 30Uf 3189 3191 201 589 955 1093 1242 1632 1986 - 2311 2487 2689 2894 3025 S2Ö2 210 647 278 652 969 998 1112 1138 1285 1299 1656 1700 2014 2052 2320 2333 2497 2552 2691 2745 2928 2935 3043 3066 3205 3244 n m IV X 3 ruit 1) X X 4 sch.3) X X X D5) X X v 8 3 2 4 9"av4" IV n 2 3 5 6 8 10 p O h b 8 4 3 2 I 63 III 9 10 5 6 9 5 10 10 10 v 5 a h a v De stand was 60 op de manche en het bieden verloopt als volgt I 2 klaver 3 sch.2) 6 sch. 4) x Wij móeten erkennen, dat de óns voorge legde puzzle niet gemakkelijk is, omdat we van de bijkomende omstandigheden zoo weinig weten. Het groote vraagpunt is het volgende.. Was III ermede vertrouwd, dat het 2 kla verbod het manchebod betéekende, of be schouwde hij het bg vergissing als een tweedwangbod. Beschouwde III het twee klaverenbod als eén openingsdwangbod. dan was zijn ruitenbod'fout, wij züllen straks we.l zeggen waarom. Wist III dat de stand 60 was, dan was het zeer juist gezien om dóór het doen van het dwangbod 3 ruiten naar slem te drgven. Een veilige retraite naar klaveren bleef altijd open. Bij de beantwoording zullen we er dus eerst van uitgaan dat III het bod deed, we tende dat I door te openen reeds het man- chébod had gedaan. 1). Het bod was zeer juist, want het gaf in de' eerste plaats een sterke ruitenkaart aan èn.jn' de tweede plaats gaf het te ken nen: „Je hebt met 2 klaveren, wel is waar liet manche bod gedaan,, doch mijn spel .is zoo sterk, dat ik probeeren wil verder te komen". 2). Door I werd terecht niet een sprong bod in de tweede kleur (schoppen) gedaan Wel is waar heeft hij eeh twee kleurenspel, doch hg mag niet den indruk vestigen, dal zgn eerste tbods een dwangbod; was,- Hii. geeft dus te kennen „Als je verder wilt. 3257 3435 3703 3946 4093 4408 4819 5011 5260 5464 5653 5791 5851 6055 6185 6373 6529 6632 6908 7188 7395 7465 7599 7776 7963 8303 8497 8793 8918 9269 9436 9632 0837 9968 10319 10448 10619 10740 10912 11140 11373 11538 11626 11862 11985 12196 12344 128.73 12795 12984 13236 13286 13528 13682 13838 14099 14217 14518 14798 15152 15391 15828 16119 16242 16496 16719 169i3 17018 17211 17562' 17789 18007 18388 18539 18708 18942 19181 19360 19598 19808 20090 20309 20509 20826 3295 3310 3450 35Ö6 3756 3763 3947 3963 4121 4154 4487 4516 4873 4890 5020 5077 5318 5331 550Ö 5551 5659 5670 5995 5798 5866 5883 6066 6074 6191 6193 6389 64Ó8 6536 6541 6732 6767 6915 6967 7193 7194 7404 7411 7484 7494 7613 7673 7804 7873 7998080 8306 8399 8520 8537 8810 8848 8973 8994 9284 9293 9450 9464 9709 9736 9856 9865 10000 10022 10322 10326 10477 10478 10656 10676 10753 10757 10964 11006 11175 11200 11402 11432 11560 11565 11630 11795 11869 11871 12036 12050 12198 12209 12382 12419 12696 12706. 12825 12831 13012 13092 13251 13257 13291 13380 13533 13544 13727 13745 138.50. 13912 14106 14138 14245 14248 14533 14553 14881 14936 15233 15242 15465 15550 15893 .15949 16127 16178 16261 16330 16532 16653 16766 1677.8 16928 1693i 17020 17064 17233,17242 17675.17605 17797 17801 18107 18161 18437 18466 18547 1S581 18712 18773 18954 19000 19241 19276 19382 19388 19617 19650 19840 19898 20092 20115 20313 20342 20515 20518 20848 20885 3344 3361 3537 3554 3782 3800 3991 4011 2202 4345 4522 4676 4917 4933 5125 5143 5351 5358 5576 5609 5684 5719 5810 5819 5913 5916 6082 6122 6205 6245 6426 6442 6579 6592 6784 6793 6988 7055 7237 7246 7415 7429 7499 7535 '«689 7695 7875 789Ö 8171 8190 8405 8428 8581 8589 8850 8860 9009 9125 9302 9346 9517 9518 9746 "9765 9878 9904 10043 10189 10335 10348 10549 10554 10703 10706 10812 10885 11019 11028 11223 11261 11435 11478 11573 n586 11797 11811 11874 11931 12068 12130 12272 12297 12463 12426 12718. 12764 12880 12890 13120 13124 13263 13264 13416 13441 135521 3578 13753 13775 13952 14008 14140 14169 14353 14417 14554 14649 1498.7 14995. 15278 15290 15644 15694 15985 16027 16180 16201 16384 16408 16669.16678 1.6812 16817. 16945 16957 17153 17159 17272.17293' 1.7635 1/696 17827-17836 18257 18258 18474 18488 18596 18616 •1877.9 18907 19049.19073 19288 19302 19393 19419 10662 19743 19957 19986 20162 20242 20377 20404 20594 20629 20930 20986 3372 3414» 3583 3614. 3875 3942 4033 4054= 4363 4378 4765 4807 4934 4938 5159 5162 5362 5444 5649 5652 5741 5755 5830 5847 5998 6028 6160 61/1 6271 6372 6487 6522 6593 6626 6797 6811 7117 7148 7271 7339 7432 7434, 7577 7587 7758 7764 7942 7947 8202 8300 8433 84$L 8754 8791 8870 8910 9146 9249 9375 9426 9577 9.604: 9810 .9814, 9907 9917 10243 10315 10362 10428 10591 10610 10709.10714 10889.10910 11061 11081 .11316 11317 11511 11514 1.1602 11610 11836 11849 11939.119S2 12170 12186. 12314 12319 12542 12636 12773 12794 12944.12982 1315.2 13199 13271 13272 13459 13503 13596 .13635 13820 13822 14035 14048 14181 14208 14.425 14504 14,696 1473S 15003 15111 15302 15315: 15770 15808, 16073 16091 16207.16213., 16441 16487. 16689 167Ó9- 16838 16875. 16969 17004. 17187 17209 17357 17503- 1-7712 17725- 17964 17990. 18277 18349; 18521 18525- 18667 1867?-. 18921 18931- 19093 19167- 19306 19323 19542 19575 19778 19803 20062 .20078 20260 20265 20476 2050-2 20640 20877 20991. 15341 welnu, dan is mijn tweede speelbare kleur schoppen, vertel me in welke kleur -je "be hoorlijk steunt". 3). Terecht "geeft Hl den schoppenaas, of liever gezegd schoppensteun aan. 4)Het 6 schoppenbod is miss.ch.ien. wat optimistisch. In kwetsbaren stand zou den .wij er de voorkeur aan hebben .gegeven om eerst 5 klaveren te bieden, omdaar mede te kennen te geven „Mijn klaveren zijn veel sterker, dan mijn schoppen". .Niet. kwetsbaar mag hij de poging zeker doen, mede op grond van de volgende ovcrwegin- gen. Door zelf slem te bieden maakt I het de tegenpartij moeilijk om met harten uit te komen,.omdat hij door dat bod de tegenr partij, in de waan brengt in harten gedékt te zijn, óf daarin renonce te hebben. De. kans is dus zeer groot, dat dé tegenpartij in troef uitkomt, of anders door de kleur van den blinde heen, nl. ruiten. In beide geval len za.1 hij zijn harten 7 op ruiten kwijtra ken. 5). Het doublet achten wij zeer aanlolt- kelrjk en ook verantwoord. Het heeft het. - nadeel, dat het de spelende partij inlicht, doch. IV. mocht wel veronderstellen de te-. genparttj te pakken te hebben, en daarom trachten iets van de buit binnen te .halen. Indien in dacht dat het tweeklaverbod „forcing" was, dan' was 3 ruiten fout. Gezien, het spel van lil kon het forcings bid niet zijn gedaan op een 5Yz topslagspel, omdat I hoogstens kon beschikken over- heer vrouw schoppen, aas vrouw harten, heer ruiten en aas heer klaveren, alzoo to taal -5 topslagen, zoodat het bod dus was gedaan, op een sterk eervzijdig spel.of een sterk, twee .kleurenspel. Om dat" aan; te ge-, ven. moet het -2e bod van I weer een dwang bod zijn, zoo.dat III door zijn bod van 3 rui ten /dwingt tot .5 klaveren of oen 4. bod -in schoppen -of harten, waardoor net I onnpo- dig moeilijk wordt gemaakt; Op grónd van al déze overwegingen 'móe*r ten we aanr-^meti, dat III bood met d'e luis-" te en vooropgezette bedoeling' öm boven het directe manchebod met eert" dwangbod uit- té-lbieden terï. einde .'naar slem. te* gaan'.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1934 | | pagina 7