1000 500 300 150 25 HET HUIS MET DE BEELDEN EERSTE BLAD No. 117 72e Jaargang 1Q34- Uitgave: firma f. VAN DE VELDE Jr., Walstraat 58-60, Vlissingen. ïelef. 10. Postrekening 66287 IQ MEI Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen STADS- EN PROVINCIENIEÜWS VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn /2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België. Duitschland en Frankrijk /3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. 3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 1 —5 regels 50 ct. Iedere regel meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels /!.-alles bij vooruitbetaling [)e abonné's in 't bezit eenei Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bii verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger ■AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSIHF DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 4 bladen Wegens het Pinksterfeest zal de „Vlisslngsche Courant" Maan dag 21 Mei niet verschijnen. Waarom het weer opgebouwd Achter een schutting zwoegen mannen met groote zware stukken natuursteen, be hoedzaam zijn ze met de zware brokken, geen hoedje, geen splinter maar mag door een verkeerde manoeuvre verwijderd worden, geen verminking mag strakjes het geheel ontsieren. En wat al geen werk is achter andere schuttingen en muren aan deze steenen-verhuizing voorafgegaan en loopt er nog parallel mede. Hoe verantwoordelijk was het niet om met vólkernen begrip van de groote moeilijkheden in onzen tijd ver bonden aan het bijeenbrengen van de be- noodigde aanzienlijke fondsen, die nu een maal niet aan het andere gemeentebelang onttrokken mogen worden, met evenveel voortvarendheid, durf en initiatief alles te doen om het Beeldenhuis weer op te bou wen. Welk een liefde voor die grijze steen massa spreekt uit den ijver van al de men- schen die er aan meehelpen. En dan te moeten hooren dat de Vlissinger niets voelt voo het Beeldenhuis. Och, kom, ik geloof liet niet l Zijn menschen van heden en kunst van het verleden vijandige machten, die slechts door een compromis verzoend kunnen worden Zoo ja, laten we dan probeeren de men schen van heden iets nader te brengen tot K verleden. Want hoe tevreden, is hij, die teren kan öp kostbare herinneringen of het wilden beteekenen dan alleen maar een pronkerig genoegén van den toenmaligen bouwer. Ze wilden immers iets tot het na geslacht zeggen van dien goeden tijd in hun geliefd Vlissingen, ze wilden voor ons be waren iets van de wonderlijke harmonie van het ambacht uit die dagen, van den bouw meester, den beeldhouwer, den steenhou wer, den metselaar en al hun trawanten, die met warme liefde uit' steen, gekomen uit vreemde landen, een wonderlijk geheel maakten. Ze wilden misschien ook aan ons laten zien hoe goed de beeldhouwer zijn hulp kan bieden aan den architect, een poging die opnieuw in de moderne bouw kunst hoofdbrekens kost. Eén ding wilden ze echter niet en dat was luistert Vlissin- gers van heden dat hun gebouwen, met zooveel talent gemaakt, verloren zouden gaan, dienen zouden als fundament van wegen waarop auto's razen. Toch'heeft het weinig gescheeld of hun wil, vastgelegd in oer-sterke huizen, werd door de eeuwen vernietigd, terwijl het bombardement van 13 en 14 Augustus 1809 door de Engeïsche vloot, er toe bijdroeg de stad in een puinhoop te veranderen. Met nog enkele andere gebouwen bleef het Beeldenhuis gespaard. Waarvoor gespaard Natuurlijk niet om afgebroken en met be houd van enkele brokstukken in het. mu seum verloren te gaan, maar om in ouden Het Beeldenhuis aan de toen het bewoond werd door de verleden kan doen leven en er lessen uit trekken voor het heden en bouwstoffen uit Putten voor toekomstig werk, v Er is een tijd geweest, dat Vlissingen, ue koopstad, de teekenen van haar welvaart teerdere prachtige gebouwen vastlegde. Gebouwen, zoo sterk en mooi, dat ze meer DoUkade te Vlissingen familie Martin (omstreeks 1900) trant weer opgebouwd, haar schatten in de openbare straat ten toon te spreiden. Want waarlijk, de gevel van het Beelden huis is één groot openlucht-museum. Uit cultureel oogpunt, dit wil zeggen, als menschen levend in een vergankelijken tijd hebben we den plicht te bewaren en te behoeden voor den ondergang dat wat onze voorouders met opdringende overtuiging voor ons bouwden, maar ook 't zij nog zóó ongevoelig voor schoonheid, mogen we niet vernietigen wat mooi is, neen we moeten integendeel trachten iets te proeven van het schoonheidsbeleven dat zelfs van brok ken steen uitstraalt. In onzen tijd hebben we immers wel een kleine opwekking noodig. Waarom kan dan de opwekking niet bestaan in het even ontroerd worden door' iets moois, waarom kunnen we niet even genieten van de aandachtige be schouwing van brokjes „Beeldenhuis". Zal ik u het antwoord geven omdat u niet de moeite neemt er naar te kijken, omdat wanneer ge er toevallig naar kijkt, ge het niet in u opneemt. Wanneet- go uitgaat om iets te koopen voor uzelf of voor een ander, dan zoekt ge in winkels naar iets wat ge mooi vindt of wat ge denkt dat die ander mooi zal vinden, dan zult ge werkelijk uw best doen het mooie te kiezen uit het min der mooie. Zoo zou ik willen dat ge uitging naar het Beeldenhuis. Ge gaat er kiezen en keuren, ge gaat er heen met de overtuiging iets moois te zullen vinden, ik wed dat ge er iets moois vindt en rijker thuis zult komen. 3 Staande voor de stapeling steenen, die strakjes een nieuw „Huis met de Beelden" zullen vormen, vragen we ons eerst af uit welken tijd stamt het eigenlek. 1730 staat er gebeiteld in een steen die onder den grooten driehoek heel bovenaan het gebouw komt te zitten. Gebouwd dus in den trjd toen Vlissingen nog een belangrijke koopstad was, dragend alle teekenen van welvaart in meer dan een harer woonhuizen. Wie weet of niet de bouwmeester zelf op zijn reizen de trotsche paleizen gezien heeft der Italiaansche edelen. Zeker is het dat hij ze kende, hetzij van prenten of éigen aan schouwing, ook sympathiseerde hij met de sierlijke, vroolijke versièringsmotievén der Franschen. Hij was een man van zijn tijd, een modern architect zelfs, overnemend vele nieuwtjes uit het Zuiden tot hem komend, schiftend wat goed en slecht was, nemend wat paste in zijn gevoel voor evenwicht, maat en stijl. Een moeilijke tijd was het begin van de 18e eeuw voor een bouwer. De smaak van de menschen richtte zich voornamelijk naar veel versiering, het moest vopral erg veel versierd ~.ijn wilde men het moei vinden. Is het daarom wonder dat het Beeldenhuis zooveel versiering bevat Neen, het be hoort er te zijn, anders was het geen ge bouw uit die dagen. We noemen het barokke-renaissance. Een heele mooie barokke-renaissaince, omdat de bouw meester een fijngevoelig man was, die zijn versieringen zoo wist te plaatsen en het ge bouw zoo te verdeelen, dat de gevel tegelijk statig en vroolijk werd. U weet toch hoe men een gevel verdeelt Allereerst moet de architect zijn ramen zoo plaatsen dat het muurvlak van den gevel door de ramen in goede verhouding blijft, dan kan hij door b.v. een dakgoot of tusschen de verdiepin gen door lijsten, een uitstekende rij stee nen, ornament, balkons, enz., de hoogte van het gebouw in verschillende mooten ver deelen, ook door verticale banden, versie ringen, zuilen, pilasters enz. het front in staande verdeeling brengen. Kijken we nu naar ons gebouw, dan zien we zoowel horizontale als verticale ver deelingen. De staande verdeeling door uit stekende lijsten is echter wat meer zicht baar, daarom lijkt het gebouw slanker dan het in werkelijkheid is, de beelden bovenop het gebouw, juist boven de lijsten, verster ken dien indruk nog. De horizontale ver- deeling, gevormd door het balkon plus de koppen boven de vensters en door de zware lijsten boven aan het gebouw, zijn juist zoo door den bekwamen bouwmeester aange bracht dat de verticale mootverdeeling niet al te sterk spreekt. Er is dus rust, m.a.w. de eene verdeeling heft de andere op, de verticale noch de horizontale trekt onze aandacht, wij zien daardoor beter 't geheele gebouw, terwijl het toch sterk door ver deelingen versierd is. Wanneer we den gevel, straks, nog eens wat oplettender be kijken, merken we op dat er toch nog een gedeelte van het front iets meer versierd is, als het ware meer onze aandacht vraagt. Dit is het stuk boven het balkon, kijk slechts naar de extra versiering van de twee middelste ramen op de tweede verdie ping en den grooten driehoek boven de kroonlijst. Knap, nietwaar, om in een gevel zooveel verdeelingen te geven en hem toch zoo eenvoudig te laten. Mag ik u nog even verzoeken om ook eens te kijken waar en hoe de vele versieringen zijn aangebracht Want vol ornament is het gebouw, het be gint reeds onder de onderst-) vensterdorpels en het eindigt waar Neptunus zijn staf de luent in priemt. K. (Slot in ons nummer van 86 Mei) Grand Hotel Britannia. Een zeer select publiek, onder de aanwe zigen was ook de Commissaris der Konin gin in Zeeland, jhr. mr. J. W. Quarles van Ufford, is gisteravond getuige geweest van de officieelè opening van het prachtige restaurant, dat Britannia gekregen heeft en waardoor aan de eischen van het toene mende bezoek van dit voorname hotel is tegemoet gekomen. De bouwmeester heeft en schitterend harmonisch geheel ge wrocht, dat, door zijn smaakvolle meubilee ring, zijn rustige directe en indirecte ver lichting, zijn ruim, riant uitzicht over het pekelveld, zijn intiem gezellige sfeer, ge worden is tot een droom van een restau rant, waarover de lof nauwelijks sterk ge noeg gezongen kan worden. De opening droeg een ieestelijk cachet. In het middendeel der zaal zwaaide Flora den scepter. Een keur-collectie bloemstuk ken getuigde van medeleven in breeden kring in dit voor de directie der Stoom vaart Maatschappij Zeeland zóó heuglijk gebeuren. Een copieus diner, dat den tradi tion eelen roem van Britannia's keuken en kelder handhaafde. Verfijnde muziek van het kwintet Höfelein-Bekker ruischte door den ether, als werd zij van verre op donzen vleugels aangedragen. De directie, die den aanwezigen artistieke souvenirs, vervaar digd door den kunstenaar Wim Abeleven, deed offreeren door Walchersche schoonen in haar pittoreske kleedij, ontving haar gasten wèl op bijzondere manier. Terecht huldigde, de burgemeester, de heer C. A. van Woelderen, directie en com missarissen van de „Zeeland" voor deze grootsehe verbouwing en inrichting, welke een sieraad en een verfraaiing van onze Zeéuwsche Riviera-1 beteekent. De directeur der maatschappij, de heer G. J. Bensink, dankte voor deze woorden, hoopte dat Bri tannia meer en meer zijn plaats in het maatschappelijk leven zal innemen en be tuigde zijn dank aan allen, die bij den bouw betrokken waren, inzonderheid aan den ar chitect, den heer L. C. P. Terwen, die de vele problema glansrijk had opgelost. De heer M. Laernoes vertolkte den dank der Vlissingsche bevolking en prees de tóewij ding van den heer Soerewftn. Even later klonk de dansmuziek van „The Jolly Britannaders" verlokkend door de prettige eetzaal en onder leiding van den heer Corveleijn stepten of gleden, zij, die offerden aan de lichtvoetige muze, aan de tafels voorbij. Zoo heeft Britannia zijn nieuw restau rant geopend, waarover ongetwijfeld in Vlissingen en daarbuiten maar één roep zal zijn. Pinkster-Gymnastiek-Feesten. De mooie zomeravond werkte gisteren wel mede om de feesten ter herdenking van het 35-jarig bestaan van de Vlissing sche Turnveréeniging feestelijk in te luiden. Tegen 8 uur heerschte, mede door het vele publiek dat was.opgekomen, by de voorma-, lige Willem III kazerne een gezellige druk te. De vroolijke stemming onder de turners en turnsters der V.T.V.e die aldaar waren opgesteld, gaf ons de verzekering, dat, wanneer 't zonnetje eenigszins medewerkt, de komende turndagen zeer zeker zullen slagen. Vooraf gegaan door de signaalafdeeling der V.T.V., gevolg-1 door de muziekvereeni- ging „St. Caecilia" en omgeven door een enthousiaste menigte, marcheerde de stoet naar het Bellamypark. Daar werd hij opge wacht door het besamr van de vereeniging „Vlissingen Vooruit".. Nadat de turners zich in 'n halven cirkel om de muziektent hadden opgesteld, noo- digde de heer J. P. van Krieken het bestuur van V.T.V., de leiders met de vaandeldra gers uit in de tent plaats te nemen. Allereerst drukte de heer Van Krieken zijn spijt uit, dat d>. burgemeester niet zoo als oorspronkelijk zijn plan was, aanwezig kon zijn om de jubileerende vereeniging te huldigen. Als tolk van het bestuur van „Vlissingen Vooruit" riep spreker dan. ook hun het wel kom toe en memoreerde de prettige samen-' werking, die reeds jaren tusschen beide vereenigingen bestaat. Hij heeft de V.T.V. leeren kennen als een vereeniging, die al 't mogelijke doet om de jeugd op te voeden tot flinke degelijke menschen. Toen de gedachti, opkwam om V.T.V. te huldigen ter gelegenheid van haar 35-jarig bestaan en het 25-jarig bestaan harer da- mesafdeeling, gaf de spontane medewerking- van de verschillende autoriteiten aan „Vlis singen Vooruit" de verzekering dat zij op den goeden weg was. Gedachtig aan dit dubbele jubeljaar wil de spreker de kroon op het werk zetten door de Vlissingsche Tumvereeniging een nieuw vaandel aan te bieden. Hij hoopt dat dit vaandel nog vele jaren moge worden uitgedragen en zeker tot het 50-jarig jubi leum in eere gehouden mag worden. Met den wensch dat het de vereeniging onder deze vaan steeds excelsior mag gaan, overhan digde hij de vlag aan den voorzitter, den heer F. G. Lemmers. Namens het bestuur en alle leden der Vlissingsche Tumvereeniging betuigde de heer Lemmers lijn hartelijken dank. De vereeniging is nu aan „Vlissingen Vooruit" dubbelen dank verschuldigd. Bij al de onder vonden medewerking voor het slagen der uitvoeringen had zij zeker niet durven ver wachten dat „Vliss. Voor'-it" hierbij nog een vlag zou aanbieden. Hier is weer geble ken dat wat „Vlissingen Vooruit" aanpakt, ook werkelijk tot stand komt. Door het aanbieden van deze vlag zal de band tus schen beide vereenigingen in de toekomst nog hechter worden. Nadat door den heer Lemmers de vlag ge presenteerd was, werd door de signaal-af- deeling der V.T.V. en het muziekgezelschap „St. Caecilia" de vaandelmarsch ten gehoo- re gebracht. Het bestuur van „Vlissingen Vooruit" plaatste zich aan iet hoofd van den stoet». Aangezien de burgemeester in Grand Ho tel „Britannia" vertoefde, werd een kleine wijziging in de route gebracht B.' het pas- seeren van „Britannia" plaatsten de burge meester en zijn echtgenoote zich voor een der ramen om den optocht gade te slaan. Ten huize van den heer Lemmers aange komen, werd de vaandelmarsch wederom ten gehoore gebracht en de nieuwe vlag ia de woning van den voorzitter in bewaring gegeven. Hierna vervolgde de optocht de vastge stelde route naar de Zeilmarkt, alwaar do; stoet werd ontbonden. Alhambra-Tb eatcr. Kathe von Nagy en Hans AlberS in Vluchtelingen S.O.S. IJsberg. Een Pinksterprogram in „Alhambra" om van te watertanden „Vluchtelingen" verhaalt de avonturen van een groep uit Rusland gevluchte Duit- schers, die op hun langen weg naar huis ia Charbin, temidden van het Chineesche strijdgewoel stranden, en geen kans zien om daar vandaan te komen. Ter plaatse zetelt weliswaar een Hooge Internationale Commissie, die zich met hun lot welwil lend bezig houdt, maar zij laat het bij praten, praten-praten, terwijl de menschen: vóór de afzetting van het internationale territoir dreigen om te komen. De overweldigende massa-regie treft irri het bijzonder in deze film. Al direct is de," inzet beklemmend sterk. Charbin is door den vijand onder vuur genomen en de pa niek- is onbeschrijfelijk. Minutenlang ziet men niets dan straten en straten, vol gil lende en schreeuwende en rennende Chinee- zen, die in doodsangst een uitweg zoeken. De gewenschte sfeer is geschapen. Da spanning blijft. Voortreffelijk uitgebeeld zijn dat krankzinnige hunkeren naar water door de uitg'eputte bevolking, de fel wisse lende stemmingen in het groepje Duit- schers, het optreden van den Russischen volkscommissaris met zijn soldaten en het contrast de ellende en wanhoop der bevol king en de languisante rust .en de overvloed van een vergaderende Hooge Commissie. Tegen dezen achtergrond van felle reali- teit de figuur van den hoofdpersoon, Hans Albers. Hij speelt den „he-man" op de hem eigene, los-elegante wijze en weet in één - nacht een serie moeilijkheden op te lossen, waaraan thans in Duitschland een heel regi ment van de S.S. en S.A. de handen vol ge had zou hebben. Kathe von Nagy past uitstekend door haar sober, sterk spel, in het realistische kader, dat de regisseurs wisten te schep- pen en waarvoor zij allen lof verdienen. Een groote film, een zeldzame verschij- - ning, zóó groot, zóó machtig, dat het de omtrekken aanneemt van een eeuwig ge beuren de herhaling namelijk van het massaleed, dat gelegen is in het van huis en haard verdreven worden van gansche vol keren, die weer een nieuwe woonplaats zoe ken om, op een punt in de geschiedenis, opnieuw opgejaagd te worden van de tij- - delijke plaats hunner woning. Dat onaf wendbare, dat tragische vindt men uitge drukt in „Vluchtelingen", een film, die bo vendien ongekende hoogten van spanning heeft. 9 Wanneer in de laatste scène van „S.O.S. IJsberg" de chimmen van Kümmel, Ma- toesjek en Dragan de uit het Poolgebied vertrekkenden nastaren en het filmbeeld zich langzaam sluit, dan heeft de toeschou wer de meest aangrgj>ende4 maar -

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1934 | | pagina 1