denken, men zal toe moeten geven, dat de kwestie verre van rijp is en, vooral in Vlaamsch België, niets hoegenaamd geen overijling wettigt, te minder, daar het voorgestelde moeilijk als een ernstige en allerminst als een definitieve oplossing van het vraagstuk kan worden beschouwd. In dagen als deze, van groote economische moeilijkheden, die, vóór alles de oplossing der crisis aan de orde stellen, heeft men werkelijk toch wel beter te doen dan dood geboren kinderen een kunstmatig leven in te blazen en een. vivisectie op onze taal te plegen. Gelijk de „Vereenigde Nederlandsche Uitgeversbond", gevestigd te Amsterdam, bij minister Marchant, in een adres dezer dagen protesteerde tegen de voorgenomen overijlde invoering der gewijzigde spelling en met klem wees op de groote geldelijke offers, welke bij verplichte invoering- op korten termijn zouden worden geeischt, door de hooge kosten verbonden aan het aanschaffen van nieuwe schooluitgaven en der vernietiging van honderdduizenden leer- en leesboeken, die in onbruik zouden raken, heeft cck de Vereeniging ter Be vordering van het Vlaamsche Boekwezen, aan den heer Lippens, Belgisch minister van Onderwijs, die zich, zoo voorbarig als gemakshalve, reeds bij voorbaat met het ^qjlan van den heer Marphant accoord ver klaarde, een adres gericht waarin met over tuigende argumenten gewezen wordt op den noodtoestand, waarin 'n dergelijke overijlde invoering der gewijzigde spelling voor de Vlaamsche uitgeverij tengevolge zou heb ben. Een overhaaste oplossing van het spellingsvraagstuk zal nooit een veront schuldiging kunnen zijn voor het bankroet der Vlaamsche uitgeverij, zij, die geboren is uit zooveel toegewijden opofferingszin en zooveel onbaatzuchtige liefde, zij, die na vele moeilijke jaren van harden arbeid en financieele beproevingen, eindelijk is ge worden tot iets waarop de Vlamingen kun nen roemen, zij, die in Vlaanderen, als onderdeel der Vlaamsche beweging, een cultuurrol vervult, die haar recht geeft op de volle ondersteuning van hen, die het goed meenen met het Vlaamsche volk. De Vlaamsche uitgeverij is steeds een vooruit geschoven post in den Vlaamschen strijd geweest en het zou. wel een zeer averecht- sche bevestiging van haar met zooveel moeite verworven positie zijn, door haar nu met één slag tot den grond te willen ver nietigen. Tegen het einde der XVII-de eeuw wa ren de huidige Belgische Provinciën, toen genaamd de Spaansche Nederlanden, voort durend het tooneel van den strijd tusschen de legers van Lodewijk XIV en de toen malige geallieerden. In 1695 had het bom bardement cp Brussel, door den Franschen maarschalk de Villeroy, een heele stads wijk veiwoest. De vrede van Utrecht, na de overwinning van Malborough, te Ra- millies, schonk aan de zoozeer beproefde bevolking der Zuidelijke Nederlanden einde lijk de lang begeerde rust, waarin het ver trouwen en de werkzaamheid van nijver heid en handel weer terugkeerden uit een crisis, erger dan welke wij thans beleven. Het is dit tijdperk van vrede en welvaart, hetwelk in het bijzonder voor de ontwikke ling der Belgische hoofdstad van groote beteekenis was, dat Brussel, op de Wereld- Tentoonstelling van. 1935, in historisch juist weergegeven aanschouwelijke voor stelling, zal reconstitueeren. Het oude Brussel, met zijn antieke huizen en zijn pittoreske volksgebruiken van dien tijd, zal op de tentoonstelling herleven. Het paleis der Hertogen van Brabant zal het centrum vormen dezer eerbiedwaardige stede,welke doorkruist zal worden door den ouden steenweg leidend naar de Vlaamsche- en Goudenbergerpoort, om daar op het oude nog bestaande stadsge deelte aan te sluiten. Rond het groote plein van Oud-Brussel worden de patriciërswo ningen opgetrokken der hotels van Nas sau van de graven van Aerschot-Crooy, van Maldeghem en van Rubempré. De stegen en straten met hun bruggen over de oude Zonnebeek, hun winkels en taveer nen, zullen de karakteristiek hebben van het Brussel der XVIIde eeuw. Brussel werd eer~c op het einde van de 18e eeuw een groote stad. Maximiliaan Emmanuel, gouverneur der Nederlanden, legde eerste grondslagen tot den noodigen uitbouw der stad en herschiep de Groote Markt in haar oorspronkelijke waardig heid, door de oude gebouwen, rond het monumentale stadhuis, te doen restauree- ren naar hun authentieke ontwerpen. Brus sel is thans een der schoonste en aantrek kelijkste hoofdsteden van Europa, doch zij heeft dat voor een groot deel te danken aan het bloeitijdperk der gouden XVIIIde eeuw, waarvan zij, tot troost in de crisis misère van dezer.tijd, de schoone illussie nog eens wil beleven, op de Wereld-Ten toonstelling van 1935. In een verlaten rotswoning, even buiten Brussel, was het lijk gevonden van een zwerver, wiens schedel ingeslagen was. Na de ontdekking der misdaad had men het stoffelijk overschot van den vermoorde, op last van het parket, begraven en de berg hut verzegeld. Inspecteur Stols, een bekend speurder van de Brusselsche recherche, werd uitgezonden om het geheim op te hel deren. Daartoe gemachtigd verbrak hij de zegels van het krot der misdaad en onder wierp het aan een nauwkeurig onderzoek. Op den rotsvloer, in het geronnen bloed, be merkte hij vreemdsoortige sporen, die, bij een nadere beschouwing, nagelaten bleken door het loopen van een hond. De vermoor de zwerver had geen hond, zooals Stols bij informatie vernam, dus moesten de sporen zijn nagelaten door den hond van den moordenaar, Heb ik den hond dan heb ik zijn mees ter, dacht inspecteur Stols, en hij begon alle honden der omgeving te bertillonneeren, volgens de beproefde methode, door op een stuk papier, met drukinkt, afdrukken van het ondervlak hunner pooten te maken. Stols desbetreffend onderzoek duurde drie weken. De termijn om zijn rapport uit te brengen was aangebroken en hij had nog geen enkel resultaat bereikt, ofschoon hij wel 500 honden aan de bertillonproef on derworpen had. Teleurgesteld begaf hij zich naar den rechter van instructie te Brussel, om verslag over zijn bevindingen uit te brengen. Vooraleer door den magistraat ontvangen te worden, moest Stols even wachten in een aangrenzende kamer, waar hij een hond aantrof, een reUs van een Groenendaler. Bij het zien van den politie man sprong het dier staart kwispelend op en het streelend nam inspecteur Stols, uit macht der gewoonte en voor tijdverdrijf, zijn bertillonstempel, plantte hem op het ondervlak van een der voorpooten van den hond en vergeleek toen het afdruksel met het origineele. Reeds met het bloote oog constateerde hij 'n treffende overeenkomst en toen hij het afdruksel onder de loupe nam kreeg hij de onloochenbare zekerheid de Groenendaler moest in de rotswoning geweest zijn tijdens den moord en in het bloed hebben getrapt. Zonder nog te wach ANNA STEN ALS NANA. Toen de Ukrainsche balletdanseres Anuschka Stenski, alias Anna Sten, voor de eerste maal haar voet op Amerikaanschen bodem drukte, vroegen de reporters haar hoelang het zou duren voor zij Engelsch zou kennen (het beste bewijs, dat zij ondanks drie speciale leeraren in Duitschland, van waar Samuel Goldwyn haar telegrafisch opkocht, nog niet geleerd had) en Anna Sten antwoordde „Oh, two weeks will do", lezen wij in Filmliga van April. Het duur de op den kop af twee jaren, en Samuel Goldwyn, die er al zijn zinnen op gezet had om uit dit farouche, Slavische vrouwentype een ster te maken, die Mariene en Garbo met stukken zou slaan, wanhoopte menig maal aan zijn instinct als „showman". Toch stond en viel het heele bestaan van zijn nieuwe film „Twentith Century Company" min of meer met deze groote film „Nana", waarvoor reeds een millioen was uitgege ven, voor er nog maar een meter film van klaar was. George Fitz begon met de regie, maar hij kon deze wilde bergkat niet aan. Het eigenaardige opruiende, brutale van haar type, dat Ozep (die Pudowkin's leer ling was) eenmaal zoo geniaal naar voren bracht in de „Gebroeders Karamazow" (toen Anna Sten in het bordeel der Zigeu ners als de vernielende Grusjenka tegen over Fritz Kortner stond), was een ge vaarlijk stukje dynamiet Haar latere Duitsche regisseurs hadden haar bijna vol komen onteigend eerst Slodmak in „Stür- me der Leidenschaft" en toen de kitschige operette regie van „Bommen op Monte Carlo". Goldwyn echter voelde precies wat er in zat iets wat men misschien niet be ter kan aanduiden dan met de Shaekespea- riaansche titel van „ongetemde feeks". Er kon met dit instrument 'n nieuw en gevaar lijk soort sex appeal op de wereld losgela ten worden en vermoedelijk is tijdens de jaren van voorbereiding nog wel meer Mae West als tegenstandster opgedoken dan Mariene en Garbo. Toen Fitz Maurice het niet kon, enga geerde Goldwyn merkwaardig genoeg een der weinige regisseurs, die er in Hollywood zijn Dorothy Arzner, die zelf nog onder Nazimova had gewerkt. Zij was eerst „scriptgirl" geweest bij Paramount en had zich daarna met enkele montage van films belast. Enkele der bekendste films „smeedde" zij met 'n raszuiver begrip voor filmcompositie, en daama voerde zij zelf de regie, waarvan de resultaten helaas in Europa niet werden vertoond. Thans werd deze vrouw voor de groote opgave gesteld, Zola's „Nana" te ensceneereneenmaal onder Jean Renoir met de mystische „Ja- pansche met de blauwe oogen", Catharine Hessling, een meesterwerk der avant-gar de. Catharine Hessling moet, toen zij van dit plan hoorde, uitgeroepen hebben, dat er maar één vrouw was die haar rol kon spe len Mae West. Wel, een Mae West heeft Dorothy Arzner van Anna Sten niet gemaakt. Het ia 'n ge ten begaf inspecteur Stols zich onmiddel lijk naar den rechter van instructie, om hem zijn verrassende ontdekking mede te deelen. De magistraat toonde zich echter in het geheel niet verrast over de ontdek king van den Groenendaler en voegde in specteur Stols lachend toe Als Uw vermoeden juist was zou op mij de verdenking van moord vallen, want de Groenendaler is mijn eigen hond. Ik ben met het Parket, even na de ontdekking van den moord, in het huis der misdaad geweest, tot het instellen van een eerste onderzoek en mijn hond was er bij, zooals altijdW. v. M. RADIO-RUBRIEK Maandag 14= Mei. Hilversum, 301 M. Algemeen pro gramma, verzorgd door de Vara. 8.00 Gramofoonplaten. 9.00 De Notenkrakers o.l.v. D. Wins. 10.00 Morgenwijding V.P. R.O. 10.15 Declamatie J. van Oogen. 10.35 Vervolg orkestconcert. 11.00 Vervolg de clamatie. 11.20 Vervolg concert. 12.00 Klein Vara-Ensemble o.l.v. F. Bakels. 2.00 Pauze. 2.15 Causerie zuster P. Meijboom. 2.45 De Flierefluiters, o.l.v. J. v. d. Horst. 3.20 „Katha", spel van Grekoff, m.m.v. Vara-tooneel o.l.v. W. v. Cappellen. 4.00 Gramofoonplaten. 4.30 Kinderuurtje. 5.00 Gramofoonplaten. 6.00 Orgelspel J. Jong. 6.30 Muzikale causerie P. Tiggers. 7.15 De Flierefluiters, o.l.v. J. v. d. Horst. 8.00 Herhaling S.O.S.-berichten. 8.03 Frof. dr. C. G. N. de Vooys De komende nieuwe spelling. 8.20 Vara-orkest o.l.v. H. de Groot, m.m.v. Mara Dijxhoorn, zang. 9.00 Declamatie. 9.15 Vervolg orkestconcert. 10.00 Vaz Dias. 10.15 De Notenkrakers, o.l.v. D. Wins. 11.15 Gramofoonplaten. Huizen, 1875 M. N.C.R.V. 8.00 Schrift lezing en meditatie. 8.15 Gramofoonplaten. 10.30 Morgendienst o.l.v. ds. A. C. Diede- riks. 11.00 Chr. lectuur. 11.30 Gramofoon platen. 12.30 Orgelconcert Jan Zwart. 2.00 Voor de scholen. 2.35 Causerie. A. J. Her wig. 3.15 Knipcursus. 4.00 Bijbellezing door ds. G. Visée, m.m.v. zang en orgel. 5.00 Gramofoonplaten. 5.30 Concert door Haar lem's strijktrio. 6.30 Vragenuur. 7.00 Ned. Chr. persbureau. 7.15 Vragenuur. 7.45 Ged. uitzending van de 20e Maranatha-confe- rentie te Zeist o.l.v. Joh. de Heer. 9.15 Zang door B. Seroen, sopraan, Aan den vleugel M. v. Cool. 10.10 Vaz Dias. 10.20 Orgelconcert L. Blaauw. 10.10 Gramofoon platen. Daventry, 1500 M. 9.35 Morgenwij ding. 9.50 Tijdsein en berichten. 10.05 Le zing. 11.20 Orgelspel T. Jenkins. 12.05 Western Studio orkest o.l.v. F. Thomas, m.m.v. D. Banner, sopraan. 1.20 Voor de scholen. 2.20 Gramofoonplaten. 2.55 Duit sche les. 3.20 Concert L. Phillips, cello en A. Mukle, piano. 3.50 Schotsch Studio-or kest o.l.v. Daines. 4.35 Kinderzang. 5.20 Berichten. 5.50 Monteverdi's Madrigalen. 6.10, 6.25, 6.50 en 7.20 Lezingen. 7.35 B.B. C.-Symphonieorkest, koor en solisten o.l.v. Bruno Walter. In de pauze om 8.20 Berich ten. 9.50 Lezingen. 10.05 Dansmuziek door Lew Stone en zijn band. Parijs, „Radio-Paris", 1648 nf. 6.20 en 7.20 Gramofoonplaten. 11.20 Krettly-or- kest. 7.20 „La dame blanche", operette van Boieldieu, m.m.v. koren en orkest o.l.v. Bigot 9.50 Dansmuziek door het Mollois- orkest. Kalundborg, 1261 M. 11.20 Concert uit hotel Angleterre. 2.20 Concert uit rest. Wivex. 4.20 Gramofoonplaten. 7.50 Om roeporkest o.l.v. Gröndahl. 8.30 Reportage. 8.55 Fransche liedjes met luitbegeleiding. heel ander type geworden porceleinig en onnatuurlijk en van een koud, een splendi- de, men zou zeggen een Bengaalsch vuur, dat uit de verte van haar eerste film, Ozep's „Gele Paspoort" herinnert. Aller minst de sex appeal van Mae West, een maal door een geestigen avant-garde criti cus gedefinieerd als „sophisticated fifth". Veel meer een ijdel geromantiseerde, plas- tisch-onwerkelijke en in haar felle drift futuristische courtisane. Sommigen zullen dit de geniaalste uitbeelding vinden, die het witte doek kent. Voor natuurlijke sma ken is het een experiment geworden, dat op zijn best den weg tot meerdere vervol making wijst. Zola is hierbij natuurlijk ge heel aan den dijk gezet deze Nana wordt slapende rijk en de armoede als sociaal- determineerend milieu voor haar latere uitspattingen, werd verwaarloosd. Ook is men in Hollywood tegenwoordig verzot op unhappy ends, dat deze Nana perse met zelfmoord moest eindigen. Grillig en vurig leeft derhalve Ann:-. Sten haar leven in het tweede keizerrijk, meer een Alraune dan een Nana, op-en-top modern van allure inplaats van een profiel van Toulouse Lau- trec en Degas te zijn. Prachtig is echter haar lied „Kiss me and say goodbye" op de manier van Marlene's Johnny, maar met de meesleependheid van het oude „lek weiss nicht zu wem ich gehore" uit „Stiir- rae der Leidenschaft". En misschien dat Anusschka Atenski, Hollywood's duurste ster, den weg, die stellig ergens voor haar ligt, zal vinden nu zij Tolstoi's „Opstan ding" gaat maken onder een regisseur, die haar Slavischen aard wellicht het beste zal kunnen verstaan: den ruwen, maargenialen boetseerder Rouben Mamoulian, NEDERLANDSCHE ACTEURS IN HET BUITENLAND. Er werken thans de volgende Nederlan ders in Hollywood Jetta Goudal (Jetje Gouedeket), die aangeeft dat zij in Ver sailles geboren is en haar familie tijdens den oorlog verloorzij speelde o.m. „The Green Doddess". Dan Lou Tellegen, die onlangs zyn mémoires schreef en aangeeft 9.25 Franz Neruda-concert o.l.v. Gröndahl. Langenberg, 456 M. 5.25, 6.50 en 10.50 Gramofoonplaten. 11.20 Blaasconcert o.l.v. Warwas. 12.20 Weragkamerorkest o.l.v. Keiper. 3.20 Orkestconcert o.l.v. Fröhlich. 4.35 Gevarieerd concert. 6.20 Omroepor kest o.l.v. Buschkötter. 9.40 Omroepklein- orkest o.l.v. Eysoldt. 10.50 Kwartetconcerr. Rome, 421 M. 8.05 Gramofoonplaten. 9.20 Radiotooneel. 9.50 Gramofoonplaten. Brussel, 322 M. 11.20 Salonorkest. 12.30 en 4.20 Gramofoonplaten. 5.50 Salon orkest. 7.20 Declamatie met muziek. 8.20 Omroeporkest. 8.35 Zangrecital. 8.50 Om roeporkest. 9.30 Gramofoonplaten. 484 M. 1L20 Gramofoonplaten. 12.30 Salon orkest. 4.20 Omroeporkest o.l.v. F. André. 5.35 Kamermuziek. 6.35 Gramofoonplaten. 7.20 Militair concert. 8.05 Radiotooneel. 8.35 Vervolg concert. 9.30 Max Alexys' or kest. Deutsehlandsender, 1571 M. 7.35 Uit Leipzig„Zwischen Fichtelgebirge und Schneekoppe". 8.20 Schubert's Forellen- kwintet door de kamermuziekvereeniging van het Berlijnsch Philh. orkest. 9.20 Be richten. 9.50 Sportpraatje. 10.05 Weerbe richt. 10.20 Concert uit Munchen. HET ONDERZOEK DER RADIO-ECHO'S IN VOLLEN GANG. Reeds eenige jaren is het verschijnsel der radio-echo's bekend. De ontdekking ervan had plaats in December 1927, toen de sig nalen van den Philips kortegolfzender PCJJ na enkele seconden opnieuw werden waargenomen door ir. Hals te Oslo, assis tent van prof. C. Störmer. Deze laatste begreep terstond de wetenschappelijke be- teekenis van deze echo's, in de wereld- aether en stelden tezamen met onzen land genoot dr. Balth. v. d. Poll, leider van het radio-onderzoek in het Philips laborato rium te Eindhoven, een eerste onderzoek naar dit merkwaardig verschijnsel in. Daarbij werd het bestaan ervan bevestigd. In den herfst van 1928 echter werd een uitgebreider onderzoek georganiseerd, waaraan behalve bovengenoemde geleerden nog prof. E. V. Appleton en mr. R. A. L. Borrow medewerkten. Als zendstation fun geerde weer de zender te Eindhoven, waar zich ook twee ontvangers bevonden. De golflengte waarop werd uitgezonden be droeg 31.4 M. Bij deze proefnemingen werden de eerste wetenschappelijke gegevens verzameld. Tallooze echo's konden worden geregis treerd, zoowel te Oslo als te Eindhoven, hoewel het aantal echo's te Oslo gehoord dat van Eindhoven overtrof. Verscheidene malen werd eenzelfde signaal tot 3 maal toe met tusschenruimten van 10-tallen se conden gehoord. De laatste echo trad eerst na 30 seconden op. Indien men weet, dat een radio-signaal in 1/7 seconde rond de wereld gaat, dan kan men ongeveer na gaan, welke ontzaglijke afstanden het sig naal, dat eerst na 30 seconden optreedt, heen en terug moet hebben afgelegd. Eenige weken geleden is in Engeland op initiatief van prof. Appleton een vereeni ging tot onderzoek van deze echo-signalen opgericht. Het is de bedoeling in geheel Engeland en ook daarbuiten alle luiste raars voor dit onderzoek te interesseeren en te organiseeren. De club draagt den naam van Wireless Radio Reserarch League (W. R.R.L.) en heeft van alle belangwekkende lichamen en radio-experts de toezegging van medewerking gekregen. Bij de onder zoekingen zal een krachtzender op korte golf worden benut. Te oordeelen naar de berichten bestaat er in Engeland momen teel onder de luisteraars een ware „echo koorts". Ook dr. Van der Poll heeft de W.R.R.L. zijn steun toegezegd. te Athene geboren te zijn speelde hoofd rollen in Stage Madness „Married Alive" enz. Charles Judels werd een bekende ko miek in New-York en speelae later in Hol lywood in films als „The Big Party" en „Frozen Justice". In Duitschland speelden, behalve Lien Deyers en Truus van Aalten, o.m. Hendrik Peters Arnolds, die debuteer de in de Hollandsche film „De Oogen van Jade" Roland Varno, die later in Holly wood een goede rol had naast Greta Garbo in „As you desire me" en Ernst Winar, getrouwd met Colette Brettel. In Engelsche films trad de Nederlandsche violist De Groot op. In Frankrijk speelden o.m. de danser Edmond van Daele en Nico Lek. WILD CARGO. Frank Buck, die indertijd de film „Bring'm back alive" maakte, heeft thans weer een wildernisfilm vervaardigd, onder den titel „Wild Cargo". Frank, vroeg hem laatst een van zijn vrienden, denk je dat je met je „Wild Car go" weer mot zult krijgen met de film keuring Kun je begrijpen, antwoordde Frank. De eenige die een wreede behandeling onder gaat of in een gevecht betrokken wordt, ben ik zelf en ik denk dat die snuiters van de censuur 't wel lollig zullen vinden, dat ik nou 's aan de beurt inplaats van die arme bloedjes van wilde dieren ben, is haast wel zeker. HET LEVEN VAN PASTEUR WORDT VERFILMD. Winfield Sheenan, vice-president en al gemeen productieleider van Fox-film, kon digt aan, dat hij een film zal maken, ge naamd „Humanity First", gebaseerd op het leven van den beroemden Franschen ge leerde, Louis Pasteur. Warner Baxter zal de hoofdrol vervullen in dit thema, dat zoowel het wetenschap pelijke als liefdeleven van Pasteur behan delt. Verder zullen in deze film optreden I-Ielen Tw elven tress, Mona Barrie, Hugh Williams enz. Op deze wijze hoopt men spoedig over voldoende gegevens te beschikken om de bestudeering der radio-echo's ter hand te nemen. Hieruit zal moeten blijken waar door de aethergolven worden teruggekaatst en of er wellicht op ongeveer 5 millioen K.M. van ons verwijderd een ondoordring bare laag bestaat voor het radio-signaal, zooals door verschillende natuurkundigen wordt vermoed. Is dit zoo, dan zou een communicatie met eventueel bewoonde pla neten voorgoed een utopie worden. „Duizenden", zoo schrijft Ralph Stranger in „World Radio", zullen nu de signalen kunnen beluisteren, die met de snelheid van het licht in.den aether verdwijnen en na millioenen kilometers te hebben afgelegd terugkeeren naar de aarde als postduiven naar hun eigen streek DECLAMEEREN VOOR DE PHOHI. Zondag 17 Juni a.s. zal onze vroegere stadgenoote, mej. Pirn Siegers te Eindho ven, declameeren voor de Phohi in Zeeuwsch dialect. VAN ONZE BOEKENTAFEL jjKoning Bridge en zijn onder danendoor E. P.Weber.Schuijt, V eisen. In een voorwoord verklaart mr. F. W. Goudsmit dat het de verdienste van dit boekje is, dat het 't allerbelangrijkste ge deelte van het bridgespel op aangename manier naar voren heeft gebracht. Zulk een verklaring van een zoo bij uit stek deskundige over het bridgespel kan de beste aanbeveling voor dit boekje genoemd worden en is alle verdere aanbeveling vol maakt overbodig. De teekeningen in het boekje zijn van Ten Harmsen van der Beek. De schrijver komt tot de conclusie, dat bridge een spel van genoemen moet zijn, niet alleen voor zichzelf, doch ook voor de andere spelers. Alles moet er derhalve op gericht zijn, dit genoegen niet te bederven. Wij kunnen de bridge-spelers de lezing van „Koning Bridge en zijn onderdanen" ten zeerste aanbevelen. AGENDA van publieke vermakelijkheden, vergaderingen, enz. Alhambra-theater. Van Vrijdag 11 tot en met Donderdag 17 Mei. „Mister Ru- binson Crusoe" en „Onsterfelijke Liefde". Luxor-theater. Van Vrijdag 11 tot en met Donderdag 17 Mei. „Vervloekt goud" en „Duivelskunstenaars". Danspaviljoen Wilhelmïna. De origineele Russische Kapel. lederen Maandag, Dinsdag, Donderdag en Vrijdag Con cert van 811.30 -mr. Woensdag, Zaterdag en Zondagavond en Zondag middag gelegenheid tot dansen. LICHT OP VOOR AUTO'S, FIETSEN EN VOERTUIGEN. Mei uur Zondag 13 8.13 Maandag 14 8.15 HOOGWATER TE VLISSINGEN Mei Zondag 13 N.M. 0.59 13.24 Maandag 14 1.37 14.01 Het scenario is vervaardigd door Regi nald Barkely, die ook het scenario schreef voor „Calvacade". De opnamen zullen beginnen, zoodra de verschillende sterren de films, welke zij onder harden hebben, beeifidigd hebben. MAXIMILIAAN AND CARLOTTA. Dezelfde maatschappij zal ook een film vervaardigen naar het romantische verhaal van het groote avontuur, ontworpen door aartshertog Maximiliaan van Oostenrijk, om, gesteund door zijn broeder, keizer Frans Joseph en Napoleon III van Frank rijk, een Europeesch keizerrijk te vestigen op Mexicaansche'n bodem. De intrigue speelt zich af aan de Euro? peesche hoven ten tjjde van hun groote pracht en praal, verplaatst zich dan naar Washington, ten tijde van den Burgeroor log en culmineert aan het betooverende hof van keizer Maximiliaan en de lieftal lige Carlotta in de stad Mexico. Het verhaal is geschreven door Ray Long en Frederik Collins, en de hoofdrollen worden vervuld door Warner Baxter en Claire Trevor. DE EERSTE PRIJS. De Academy of Motion Pictures Arts and Sciences te Hc.lywood verleende aan Ka tharine Hepburn den eersten prijs voor haar buitengewone creatie in de film „Morning Glory". De tweede en derde prijs werden respectievelijk toegekend aan May Robson en Diana Wynyard, deze laatste welbekend uit de film „Cavalcade", RENATE MULLER. De blonde Renate, die een tijdje zeer ernstig ziek is geweest, is gelukkig weer gansch hersteld. Binnen een maand zal zij naar werkzaamheden in de studio kunnen hervattexi, HAMLET. Onder regie van dr. Per Lindberg zal in Zweden de film Hamlet worden opgeno men. De hoofdrol speelt Gösta Ekman.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1934 | | pagina 12