denken, men zal toe moeten geven, dat de
kwestie verre van rijp is en, vooral in
Vlaamsch België, niets hoegenaamd geen
overijling wettigt, te minder, daar het
voorgestelde moeilijk als een ernstige en
allerminst als een definitieve oplossing
van het vraagstuk kan worden beschouwd.
In dagen als deze, van groote economische
moeilijkheden, die, vóór alles de oplossing
der crisis aan de orde stellen, heeft men
werkelijk toch wel beter te doen dan dood
geboren kinderen een kunstmatig leven in
te blazen en een. vivisectie op onze taal te
plegen.
Gelijk de „Vereenigde Nederlandsche
Uitgeversbond", gevestigd te Amsterdam,
bij minister Marchant, in een adres dezer
dagen protesteerde tegen de voorgenomen
overijlde invoering der gewijzigde spelling
en met klem wees op de groote geldelijke
offers, welke bij verplichte invoering- op
korten termijn zouden worden geeischt,
door de hooge kosten verbonden aan het
aanschaffen van nieuwe schooluitgaven en
der vernietiging van honderdduizenden
leer- en leesboeken, die in onbruik zouden
raken, heeft cck de Vereeniging ter Be
vordering van het Vlaamsche Boekwezen,
aan den heer Lippens, Belgisch minister
van Onderwijs, die zich, zoo voorbarig als
gemakshalve, reeds bij voorbaat met het
^qjlan van den heer Marphant accoord ver
klaarde, een adres gericht waarin met over
tuigende argumenten gewezen wordt op den
noodtoestand, waarin 'n dergelijke overijlde
invoering der gewijzigde spelling voor de
Vlaamsche uitgeverij tengevolge zou heb
ben. Een overhaaste oplossing van het
spellingsvraagstuk zal nooit een veront
schuldiging kunnen zijn voor het bankroet
der Vlaamsche uitgeverij, zij, die geboren
is uit zooveel toegewijden opofferingszin
en zooveel onbaatzuchtige liefde, zij, die na
vele moeilijke jaren van harden arbeid en
financieele beproevingen, eindelijk is ge
worden tot iets waarop de Vlamingen kun
nen roemen, zij, die in Vlaanderen, als
onderdeel der Vlaamsche beweging, een
cultuurrol vervult, die haar recht geeft op
de volle ondersteuning van hen, die het
goed meenen met het Vlaamsche volk. De
Vlaamsche uitgeverij is steeds een vooruit
geschoven post in den Vlaamschen strijd
geweest en het zou. wel een zeer averecht-
sche bevestiging van haar met zooveel
moeite verworven positie zijn, door haar nu
met één slag tot den grond te willen ver
nietigen.
Tegen het einde der XVII-de eeuw wa
ren de huidige Belgische Provinciën, toen
genaamd de Spaansche Nederlanden, voort
durend het tooneel van den strijd tusschen
de legers van Lodewijk XIV en de toen
malige geallieerden. In 1695 had het bom
bardement cp Brussel, door den Franschen
maarschalk de Villeroy, een heele stads
wijk veiwoest. De vrede van Utrecht, na
de overwinning van Malborough, te Ra-
millies, schonk aan de zoozeer beproefde
bevolking der Zuidelijke Nederlanden einde
lijk de lang begeerde rust, waarin het ver
trouwen en de werkzaamheid van nijver
heid en handel weer terugkeerden uit een
crisis, erger dan welke wij thans beleven.
Het is dit tijdperk van vrede en welvaart,
hetwelk in het bijzonder voor de ontwikke
ling der Belgische hoofdstad van groote
beteekenis was, dat Brussel, op de Wereld-
Tentoonstelling van. 1935, in historisch
juist weergegeven aanschouwelijke voor
stelling, zal reconstitueeren. Het oude
Brussel, met zijn antieke huizen en zijn
pittoreske volksgebruiken van dien tijd,
zal op de tentoonstelling herleven. Het
paleis der Hertogen van Brabant zal het
centrum vormen dezer eerbiedwaardige
stede,welke doorkruist zal worden door
den ouden steenweg leidend naar de
Vlaamsche- en Goudenbergerpoort, om
daar op het oude nog bestaande stadsge
deelte aan te sluiten. Rond het groote plein
van Oud-Brussel worden de patriciërswo
ningen opgetrokken der hotels van Nas
sau van de graven van Aerschot-Crooy,
van Maldeghem en van Rubempré. De
stegen en straten met hun bruggen over
de oude Zonnebeek, hun winkels en taveer
nen, zullen de karakteristiek hebben van
het Brussel der XVIIde eeuw.
Brussel werd eer~c op het einde van de
18e eeuw een groote stad. Maximiliaan
Emmanuel, gouverneur der Nederlanden,
legde eerste grondslagen tot den noodigen
uitbouw der stad en herschiep de Groote
Markt in haar oorspronkelijke waardig
heid, door de oude gebouwen, rond het
monumentale stadhuis, te doen restauree-
ren naar hun authentieke ontwerpen. Brus
sel is thans een der schoonste en aantrek
kelijkste hoofdsteden van Europa, doch zij
heeft dat voor een groot deel te danken
aan het bloeitijdperk der gouden XVIIIde
eeuw, waarvan zij, tot troost in de crisis
misère van dezer.tijd, de schoone illussie
nog eens wil beleven, op de Wereld-Ten
toonstelling van 1935.
In een verlaten rotswoning, even buiten
Brussel, was het lijk gevonden van een
zwerver, wiens schedel ingeslagen was. Na
de ontdekking der misdaad had men het
stoffelijk overschot van den vermoorde, op
last van het parket, begraven en de berg
hut verzegeld. Inspecteur Stols, een bekend
speurder van de Brusselsche recherche,
werd uitgezonden om het geheim op te hel
deren. Daartoe gemachtigd verbrak hij de
zegels van het krot der misdaad en onder
wierp het aan een nauwkeurig onderzoek.
Op den rotsvloer, in het geronnen bloed, be
merkte hij vreemdsoortige sporen, die, bij
een nadere beschouwing, nagelaten bleken
door het loopen van een hond. De vermoor
de zwerver had geen hond, zooals Stols bij
informatie vernam, dus moesten de sporen
zijn nagelaten door den hond van den
moordenaar,
Heb ik den hond dan heb ik zijn mees
ter, dacht inspecteur Stols, en hij begon alle
honden der omgeving te bertillonneeren,
volgens de beproefde methode, door op een
stuk papier, met drukinkt, afdrukken van
het ondervlak hunner pooten te maken.
Stols desbetreffend onderzoek duurde drie
weken. De termijn om zijn rapport uit te
brengen was aangebroken en hij had nog
geen enkel resultaat bereikt, ofschoon hij
wel 500 honden aan de bertillonproef on
derworpen had. Teleurgesteld begaf hij zich
naar den rechter van instructie te Brussel,
om verslag over zijn bevindingen uit te
brengen. Vooraleer door den magistraat
ontvangen te worden, moest Stols even
wachten in een aangrenzende kamer, waar
hij een hond aantrof, een reUs van een
Groenendaler. Bij het zien van den politie
man sprong het dier staart kwispelend op
en het streelend nam inspecteur Stols, uit
macht der gewoonte en voor tijdverdrijf,
zijn bertillonstempel, plantte hem op het
ondervlak van een der voorpooten van den
hond en vergeleek toen het afdruksel met
het origineele. Reeds met het bloote oog
constateerde hij 'n treffende overeenkomst
en toen hij het afdruksel onder de loupe
nam kreeg hij de onloochenbare zekerheid
de Groenendaler moest in de rotswoning
geweest zijn tijdens den moord en in het
bloed hebben getrapt. Zonder nog te wach
ANNA STEN ALS NANA.
Toen de Ukrainsche balletdanseres
Anuschka Stenski, alias Anna Sten, voor de
eerste maal haar voet op Amerikaanschen
bodem drukte, vroegen de reporters haar
hoelang het zou duren voor zij Engelsch zou
kennen (het beste bewijs, dat zij ondanks
drie speciale leeraren in Duitschland, van
waar Samuel Goldwyn haar telegrafisch
opkocht, nog niet geleerd had) en Anna
Sten antwoordde „Oh, two weeks will do",
lezen wij in Filmliga van April. Het duur
de op den kop af twee jaren, en Samuel
Goldwyn, die er al zijn zinnen op gezet had
om uit dit farouche, Slavische vrouwentype
een ster te maken, die Mariene en Garbo
met stukken zou slaan, wanhoopte menig
maal aan zijn instinct als „showman". Toch
stond en viel het heele bestaan van zijn
nieuwe film „Twentith Century Company"
min of meer met deze groote film „Nana",
waarvoor reeds een millioen was uitgege
ven, voor er nog maar een meter film van
klaar was. George Fitz begon met de regie,
maar hij kon deze wilde bergkat niet aan.
Het eigenaardige opruiende, brutale van
haar type, dat Ozep (die Pudowkin's leer
ling was) eenmaal zoo geniaal naar voren
bracht in de „Gebroeders Karamazow"
(toen Anna Sten in het bordeel der Zigeu
ners als de vernielende Grusjenka tegen
over Fritz Kortner stond), was een ge
vaarlijk stukje dynamiet Haar latere
Duitsche regisseurs hadden haar bijna vol
komen onteigend eerst Slodmak in „Stür-
me der Leidenschaft" en toen de kitschige
operette regie van „Bommen op Monte
Carlo". Goldwyn echter voelde precies wat
er in zat iets wat men misschien niet be
ter kan aanduiden dan met de Shaekespea-
riaansche titel van „ongetemde feeks". Er
kon met dit instrument 'n nieuw en gevaar
lijk soort sex appeal op de wereld losgela
ten worden en vermoedelijk is tijdens de
jaren van voorbereiding nog wel meer Mae
West als tegenstandster opgedoken dan
Mariene en Garbo.
Toen Fitz Maurice het niet kon, enga
geerde Goldwyn merkwaardig genoeg een
der weinige regisseurs, die er in Hollywood
zijn Dorothy Arzner, die zelf nog onder
Nazimova had gewerkt. Zij was eerst
„scriptgirl" geweest bij Paramount en
had zich daarna met enkele montage van
films belast. Enkele der bekendste films
„smeedde" zij met 'n raszuiver begrip voor
filmcompositie, en daama voerde zij zelf de
regie, waarvan de resultaten helaas in
Europa niet werden vertoond. Thans werd
deze vrouw voor de groote opgave gesteld,
Zola's „Nana" te ensceneereneenmaal
onder Jean Renoir met de mystische „Ja-
pansche met de blauwe oogen", Catharine
Hessling, een meesterwerk der avant-gar
de. Catharine Hessling moet, toen zij van
dit plan hoorde, uitgeroepen hebben, dat er
maar één vrouw was die haar rol kon spe
len Mae West.
Wel, een Mae West heeft Dorothy Arzner
van Anna Sten niet gemaakt. Het ia 'n ge
ten begaf inspecteur Stols zich onmiddel
lijk naar den rechter van instructie, om
hem zijn verrassende ontdekking mede te
deelen. De magistraat toonde zich echter
in het geheel niet verrast over de ontdek
king van den Groenendaler en voegde in
specteur Stols lachend toe
Als Uw vermoeden juist was zou op
mij de verdenking van moord vallen, want
de Groenendaler is mijn eigen hond. Ik ben
met het Parket, even na de ontdekking
van den moord, in het huis der misdaad
geweest, tot het instellen van een eerste
onderzoek en mijn hond was er bij, zooals
altijdW. v. M.
RADIO-RUBRIEK
Maandag 14= Mei.
Hilversum, 301 M. Algemeen pro
gramma, verzorgd door de Vara. 8.00
Gramofoonplaten. 9.00 De Notenkrakers
o.l.v. D. Wins. 10.00 Morgenwijding V.P.
R.O. 10.15 Declamatie J. van Oogen. 10.35
Vervolg orkestconcert. 11.00 Vervolg de
clamatie. 11.20 Vervolg concert. 12.00
Klein Vara-Ensemble o.l.v. F. Bakels. 2.00
Pauze. 2.15 Causerie zuster P. Meijboom.
2.45 De Flierefluiters, o.l.v. J. v. d. Horst.
3.20 „Katha", spel van Grekoff, m.m.v.
Vara-tooneel o.l.v. W. v. Cappellen. 4.00
Gramofoonplaten. 4.30 Kinderuurtje. 5.00
Gramofoonplaten. 6.00 Orgelspel J. Jong.
6.30 Muzikale causerie P. Tiggers. 7.15 De
Flierefluiters, o.l.v. J. v. d. Horst. 8.00
Herhaling S.O.S.-berichten. 8.03 Frof. dr.
C. G. N. de Vooys De komende nieuwe
spelling. 8.20 Vara-orkest o.l.v. H. de
Groot, m.m.v. Mara Dijxhoorn, zang. 9.00
Declamatie. 9.15 Vervolg orkestconcert.
10.00 Vaz Dias. 10.15 De Notenkrakers,
o.l.v. D. Wins. 11.15 Gramofoonplaten.
Huizen, 1875 M. N.C.R.V. 8.00 Schrift
lezing en meditatie. 8.15 Gramofoonplaten.
10.30 Morgendienst o.l.v. ds. A. C. Diede-
riks. 11.00 Chr. lectuur. 11.30 Gramofoon
platen. 12.30 Orgelconcert Jan Zwart. 2.00
Voor de scholen. 2.35 Causerie. A. J. Her
wig. 3.15 Knipcursus. 4.00 Bijbellezing door
ds. G. Visée, m.m.v. zang en orgel. 5.00
Gramofoonplaten. 5.30 Concert door Haar
lem's strijktrio. 6.30 Vragenuur. 7.00 Ned.
Chr. persbureau. 7.15 Vragenuur. 7.45 Ged.
uitzending van de 20e Maranatha-confe-
rentie te Zeist o.l.v. Joh. de Heer. 9.15
Zang door B. Seroen, sopraan, Aan den
vleugel M. v. Cool. 10.10 Vaz Dias. 10.20
Orgelconcert L. Blaauw. 10.10 Gramofoon
platen.
Daventry, 1500 M. 9.35 Morgenwij
ding. 9.50 Tijdsein en berichten. 10.05 Le
zing. 11.20 Orgelspel T. Jenkins. 12.05
Western Studio orkest o.l.v. F. Thomas,
m.m.v. D. Banner, sopraan. 1.20 Voor de
scholen. 2.20 Gramofoonplaten. 2.55 Duit
sche les. 3.20 Concert L. Phillips, cello en
A. Mukle, piano. 3.50 Schotsch Studio-or
kest o.l.v. Daines. 4.35 Kinderzang. 5.20
Berichten. 5.50 Monteverdi's Madrigalen.
6.10, 6.25, 6.50 en 7.20 Lezingen. 7.35 B.B.
C.-Symphonieorkest, koor en solisten o.l.v.
Bruno Walter. In de pauze om 8.20 Berich
ten. 9.50 Lezingen. 10.05 Dansmuziek door
Lew Stone en zijn band.
Parijs, „Radio-Paris", 1648 nf. 6.20 en
7.20 Gramofoonplaten. 11.20 Krettly-or-
kest. 7.20 „La dame blanche", operette van
Boieldieu, m.m.v. koren en orkest o.l.v.
Bigot 9.50 Dansmuziek door het Mollois-
orkest.
Kalundborg, 1261 M. 11.20 Concert
uit hotel Angleterre. 2.20 Concert uit rest.
Wivex. 4.20 Gramofoonplaten. 7.50 Om
roeporkest o.l.v. Gröndahl. 8.30 Reportage.
8.55 Fransche liedjes met luitbegeleiding.
heel ander type geworden porceleinig en
onnatuurlijk en van een koud, een splendi-
de, men zou zeggen een Bengaalsch vuur,
dat uit de verte van haar eerste film,
Ozep's „Gele Paspoort" herinnert. Aller
minst de sex appeal van Mae West, een
maal door een geestigen avant-garde criti
cus gedefinieerd als „sophisticated fifth".
Veel meer een ijdel geromantiseerde, plas-
tisch-onwerkelijke en in haar felle drift
futuristische courtisane. Sommigen zullen
dit de geniaalste uitbeelding vinden, die
het witte doek kent. Voor natuurlijke sma
ken is het een experiment geworden, dat
op zijn best den weg tot meerdere vervol
making wijst. Zola is hierbij natuurlijk ge
heel aan den dijk gezet deze Nana wordt
slapende rijk en de armoede als sociaal-
determineerend milieu voor haar latere
uitspattingen, werd verwaarloosd. Ook is
men in Hollywood tegenwoordig verzot op
unhappy ends, dat deze Nana perse met
zelfmoord moest eindigen. Grillig en vurig
leeft derhalve Ann:-. Sten haar leven in
het tweede keizerrijk, meer een Alraune
dan een Nana, op-en-top modern van allure
inplaats van een profiel van Toulouse Lau-
trec en Degas te zijn. Prachtig is echter
haar lied „Kiss me and say goodbye" op de
manier van Marlene's Johnny, maar met
de meesleependheid van het oude „lek
weiss nicht zu wem ich gehore" uit „Stiir-
rae der Leidenschaft". En misschien dat
Anusschka Atenski, Hollywood's duurste
ster, den weg, die stellig ergens voor haar
ligt, zal vinden nu zij Tolstoi's „Opstan
ding" gaat maken onder een regisseur, die
haar Slavischen aard wellicht het beste zal
kunnen verstaan: den ruwen, maargenialen
boetseerder Rouben Mamoulian,
NEDERLANDSCHE ACTEURS IN HET
BUITENLAND.
Er werken thans de volgende Nederlan
ders in Hollywood Jetta Goudal (Jetje
Gouedeket), die aangeeft dat zij in Ver
sailles geboren is en haar familie tijdens
den oorlog verloorzij speelde o.m. „The
Green Doddess". Dan Lou Tellegen, die
onlangs zyn mémoires schreef en aangeeft
9.25 Franz Neruda-concert o.l.v. Gröndahl.
Langenberg, 456 M. 5.25, 6.50 en 10.50
Gramofoonplaten. 11.20 Blaasconcert o.l.v.
Warwas. 12.20 Weragkamerorkest o.l.v.
Keiper. 3.20 Orkestconcert o.l.v. Fröhlich.
4.35 Gevarieerd concert. 6.20 Omroepor
kest o.l.v. Buschkötter. 9.40 Omroepklein-
orkest o.l.v. Eysoldt. 10.50 Kwartetconcerr.
Rome, 421 M. 8.05 Gramofoonplaten.
9.20 Radiotooneel. 9.50 Gramofoonplaten.
Brussel, 322 M. 11.20 Salonorkest.
12.30 en 4.20 Gramofoonplaten. 5.50 Salon
orkest. 7.20 Declamatie met muziek. 8.20
Omroeporkest. 8.35 Zangrecital. 8.50 Om
roeporkest. 9.30 Gramofoonplaten. 484
M. 1L20 Gramofoonplaten. 12.30 Salon
orkest. 4.20 Omroeporkest o.l.v. F. André.
5.35 Kamermuziek. 6.35 Gramofoonplaten.
7.20 Militair concert. 8.05 Radiotooneel.
8.35 Vervolg concert. 9.30 Max Alexys' or
kest.
Deutsehlandsender, 1571 M. 7.35 Uit
Leipzig„Zwischen Fichtelgebirge und
Schneekoppe". 8.20 Schubert's Forellen-
kwintet door de kamermuziekvereeniging
van het Berlijnsch Philh. orkest. 9.20 Be
richten. 9.50 Sportpraatje. 10.05 Weerbe
richt. 10.20 Concert uit Munchen.
HET ONDERZOEK DER RADIO-ECHO'S
IN VOLLEN GANG.
Reeds eenige jaren is het verschijnsel der
radio-echo's bekend. De ontdekking ervan
had plaats in December 1927, toen de sig
nalen van den Philips kortegolfzender
PCJJ na enkele seconden opnieuw werden
waargenomen door ir. Hals te Oslo, assis
tent van prof. C. Störmer. Deze laatste
begreep terstond de wetenschappelijke be-
teekenis van deze echo's, in de wereld-
aether en stelden tezamen met onzen land
genoot dr. Balth. v. d. Poll, leider van het
radio-onderzoek in het Philips laborato
rium te Eindhoven, een eerste onderzoek
naar dit merkwaardig verschijnsel in.
Daarbij werd het bestaan ervan bevestigd.
In den herfst van 1928 echter werd een
uitgebreider onderzoek georganiseerd,
waaraan behalve bovengenoemde geleerden
nog prof. E. V. Appleton en mr. R. A. L.
Borrow medewerkten. Als zendstation fun
geerde weer de zender te Eindhoven, waar
zich ook twee ontvangers bevonden. De
golflengte waarop werd uitgezonden be
droeg 31.4 M.
Bij deze proefnemingen werden de eerste
wetenschappelijke gegevens verzameld.
Tallooze echo's konden worden geregis
treerd, zoowel te Oslo als te Eindhoven,
hoewel het aantal echo's te Oslo gehoord
dat van Eindhoven overtrof. Verscheidene
malen werd eenzelfde signaal tot 3 maal
toe met tusschenruimten van 10-tallen se
conden gehoord. De laatste echo trad eerst
na 30 seconden op. Indien men weet, dat
een radio-signaal in 1/7 seconde rond de
wereld gaat, dan kan men ongeveer na
gaan, welke ontzaglijke afstanden het sig
naal, dat eerst na 30 seconden optreedt,
heen en terug moet hebben afgelegd.
Eenige weken geleden is in Engeland op
initiatief van prof. Appleton een vereeni
ging tot onderzoek van deze echo-signalen
opgericht. Het is de bedoeling in geheel
Engeland en ook daarbuiten alle luiste
raars voor dit onderzoek te interesseeren
en te organiseeren. De club draagt den naam
van Wireless Radio Reserarch League (W.
R.R.L.) en heeft van alle belangwekkende
lichamen en radio-experts de toezegging
van medewerking gekregen. Bij de onder
zoekingen zal een krachtzender op korte
golf worden benut. Te oordeelen naar de
berichten bestaat er in Engeland momen
teel onder de luisteraars een ware „echo
koorts". Ook dr. Van der Poll heeft de
W.R.R.L. zijn steun toegezegd.
te Athene geboren te zijn speelde hoofd
rollen in Stage Madness „Married Alive"
enz. Charles Judels werd een bekende ko
miek in New-York en speelae later in Hol
lywood in films als „The Big Party" en
„Frozen Justice". In Duitschland speelden,
behalve Lien Deyers en Truus van Aalten,
o.m. Hendrik Peters Arnolds, die debuteer
de in de Hollandsche film „De Oogen van
Jade" Roland Varno, die later in Holly
wood een goede rol had naast Greta Garbo
in „As you desire me" en Ernst Winar,
getrouwd met Colette Brettel. In Engelsche
films trad de Nederlandsche violist De
Groot op. In Frankrijk speelden o.m. de
danser Edmond van Daele en Nico Lek.
WILD CARGO.
Frank Buck, die indertijd de film
„Bring'm back alive" maakte, heeft thans
weer een wildernisfilm vervaardigd, onder
den titel „Wild Cargo".
Frank, vroeg hem laatst een van zijn
vrienden, denk je dat je met je „Wild Car
go" weer mot zult krijgen met de film
keuring
Kun je begrijpen, antwoordde Frank. De
eenige die een wreede behandeling onder
gaat of in een gevecht betrokken wordt,
ben ik zelf en ik denk dat die snuiters van
de censuur 't wel lollig zullen vinden, dat ik
nou 's aan de beurt inplaats van die arme
bloedjes van wilde dieren ben, is haast wel
zeker.
HET LEVEN VAN PASTEUR WORDT
VERFILMD.
Winfield Sheenan, vice-president en al
gemeen productieleider van Fox-film, kon
digt aan, dat hij een film zal maken, ge
naamd „Humanity First", gebaseerd op het
leven van den beroemden Franschen ge
leerde, Louis Pasteur.
Warner Baxter zal de hoofdrol vervullen
in dit thema, dat zoowel het wetenschap
pelijke als liefdeleven van Pasteur behan
delt.
Verder zullen in deze film optreden
I-Ielen Tw elven tress, Mona Barrie, Hugh
Williams enz.
Op deze wijze hoopt men spoedig over
voldoende gegevens te beschikken om de
bestudeering der radio-echo's ter hand te
nemen. Hieruit zal moeten blijken waar
door de aethergolven worden teruggekaatst
en of er wellicht op ongeveer 5 millioen
K.M. van ons verwijderd een ondoordring
bare laag bestaat voor het radio-signaal,
zooals door verschillende natuurkundigen
wordt vermoed. Is dit zoo, dan zou een
communicatie met eventueel bewoonde pla
neten voorgoed een utopie worden.
„Duizenden", zoo schrijft Ralph Stranger
in „World Radio", zullen nu de signalen
kunnen beluisteren, die met de snelheid van
het licht in.den aether verdwijnen en na
millioenen kilometers te hebben afgelegd
terugkeeren naar de aarde als postduiven
naar hun eigen streek
DECLAMEEREN VOOR DE PHOHI.
Zondag 17 Juni a.s. zal onze vroegere
stadgenoote, mej. Pirn Siegers te Eindho
ven, declameeren voor de Phohi in
Zeeuwsch dialect.
VAN ONZE BOEKENTAFEL
jjKoning Bridge en zijn onder
danendoor E. P.Weber.Schuijt,
V eisen.
In een voorwoord verklaart mr. F. W.
Goudsmit dat het de verdienste van dit
boekje is, dat het 't allerbelangrijkste ge
deelte van het bridgespel op aangename
manier naar voren heeft gebracht.
Zulk een verklaring van een zoo bij uit
stek deskundige over het bridgespel kan de
beste aanbeveling voor dit boekje genoemd
worden en is alle verdere aanbeveling vol
maakt overbodig.
De teekeningen in het boekje zijn van
Ten Harmsen van der Beek.
De schrijver komt tot de conclusie, dat
bridge een spel van genoemen moet zijn,
niet alleen voor zichzelf, doch ook voor de
andere spelers. Alles moet er derhalve op
gericht zijn, dit genoegen niet te bederven.
Wij kunnen de bridge-spelers de lezing
van „Koning Bridge en zijn onderdanen"
ten zeerste aanbevelen.
AGENDA
van publieke vermakelijkheden,
vergaderingen, enz.
Alhambra-theater. Van Vrijdag 11 tot en
met Donderdag 17 Mei. „Mister Ru-
binson Crusoe" en „Onsterfelijke Liefde".
Luxor-theater. Van Vrijdag 11 tot en
met Donderdag 17 Mei. „Vervloekt
goud" en „Duivelskunstenaars".
Danspaviljoen Wilhelmïna. De origineele
Russische Kapel. lederen Maandag,
Dinsdag, Donderdag en Vrijdag Con
cert van 811.30 -mr. Woensdag,
Zaterdag en Zondagavond en Zondag
middag gelegenheid tot dansen.
LICHT OP VOOR AUTO'S,
FIETSEN EN VOERTUIGEN.
Mei uur
Zondag 13 8.13
Maandag 14 8.15
HOOGWATER TE VLISSINGEN
Mei
Zondag 13 N.M. 0.59 13.24
Maandag 14 1.37 14.01
Het scenario is vervaardigd door Regi
nald Barkely, die ook het scenario schreef
voor „Calvacade".
De opnamen zullen beginnen, zoodra de
verschillende sterren de films, welke zij
onder harden hebben, beeifidigd hebben.
MAXIMILIAAN AND CARLOTTA.
Dezelfde maatschappij zal ook een film
vervaardigen naar het romantische verhaal
van het groote avontuur, ontworpen door
aartshertog Maximiliaan van Oostenrijk,
om, gesteund door zijn broeder, keizer
Frans Joseph en Napoleon III van Frank
rijk, een Europeesch keizerrijk te vestigen
op Mexicaansche'n bodem.
De intrigue speelt zich af aan de Euro?
peesche hoven ten tjjde van hun groote
pracht en praal, verplaatst zich dan naar
Washington, ten tijde van den Burgeroor
log en culmineert aan het betooverende
hof van keizer Maximiliaan en de lieftal
lige Carlotta in de stad Mexico.
Het verhaal is geschreven door Ray Long
en Frederik Collins, en de hoofdrollen
worden vervuld door Warner Baxter en
Claire Trevor.
DE EERSTE PRIJS.
De Academy of Motion Pictures Arts and
Sciences te Hc.lywood verleende aan Ka
tharine Hepburn den eersten prijs voor
haar buitengewone creatie in de film
„Morning Glory". De tweede en derde prijs
werden respectievelijk toegekend aan May
Robson en Diana Wynyard, deze laatste
welbekend uit de film „Cavalcade",
RENATE MULLER.
De blonde Renate, die een tijdje zeer
ernstig ziek is geweest, is gelukkig weer
gansch hersteld. Binnen een maand zal zij
naar werkzaamheden in de studio kunnen
hervattexi,
HAMLET.
Onder regie van dr. Per Lindberg zal in
Zweden de film Hamlet worden opgeno
men. De hoofdrol speelt Gösta Ekman.