25 SE IEIZEII1 Ürste blad Draag dit zakdoosje altijd bij U!" DINSDAG 72e Uitgave: Firma F. VAK Bï VEIM If., Walstraat 58-60, Vlissingen. lelel. 10. Postrekening6628T 24 APRIL Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen STADS- EN PROVINCIENIEUWS (AKKER-CACHETS) „ALHA^BRA '-THEATER - Vlissingen Woensdagavond onze rooklooze avond VLI55ING5C ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn /2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. ƒ3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. ADVERTENTIEPRIJSVan 1 -5 regels 1.25 iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 1 -5 regels 50 ct iedere regel meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 15 regels 11. alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij verlies van een hand, voet ol oog. gulden bit verlies van een duim gulden bn verlies van een wijsvinger gulden Oi) verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHF DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 2 bladen Gemengd© Zangvereeniging. Arminius van Max BrucJi. Onder ^leiding van Jan Kuiler geeft „de Gemengde" Woensdag een uitvoering van „Arminius", een oratorium voor koor, soli, orkest en orgel van Max Bruch. De com ponist, geboren 6 Jan. 1838 te Keulen, over leden 2 October 1920 te Fredenau bij Ber- aijn, behoort tot de na-romantische school. Zijn stirjl is, trots rijke harmonie, degelijke contrapuntische stemvoering en veelvor mige instrumentatie, toch meer op direct aansprekende welluidendheid, vormelijke af ronding en populaire uitdrukking gericht. J-Iet zwaartepunt van Bruch's kunstschatten ligt zonder twijfel in zijn groote koorwerken met orkest. Van zijn talrijke werken is nog yeel in hooge eere het eerste vioolconcert, j&ol Nidrei, Das lied von der Glocke, Odysseus enz. Arminius (op. 43) in 1875 gecomponeerd op tekst van A. J. Cüppers en door Bruch opgedragen aan zijn vriend, den bekenden zanger Georg Henschel, wordt zeer zelden uitgevoerd. Al vermeldt het lexicon, dat het verouderd klinkt, toch zijn wij directeur, bestuur en vereeniging ten zeerste erkentelijk, dat zij het werk brengen, niet alleen, omdat zij niet terug grijpen naar de steeds gangbare stof, hoe mooi die ook moge zijn, maar ook, omdat blijken zal, dat dit opus een schoonheid be vat, welke ten volle verdient, dat het volle licht er eens op valt. Trouwens wordt er over het algemeen veel te weinig gedolven in de schatkamers, welke de groote mees ters ons hebben nagelaten. Doch ter zake. Allereerst een kleine historische oriënteering. Onder Augustus werd het Romeinsche rijk uitgebreid. Dru- eus onderwierp de Germaansehe stammen tusschen den Rijn en de Elbe. Onder lei ding van Herman (Arminius), vorst der Cherusken (17 v. Chr.21 n, Chr.), wisten <5e Germanen door een groote overwinning op de Romeinsche legers onder Varus in het Teutobürge.rwoud (9 na Chr.) hun zelf standigheid weer te herwinnen. Op de plaats, waar de slag geleverd is, werd voor Arminius, den bevrijder van Duitschland, een nationaal gedenkteeken opgericht (1835 begon de bouw, 1875 volgde de onthulling). Max Bruch, die in het bijzonder de kunst .verstaat het karakteristieke van den tekst muzikaal te vertolken, heeft deze geschied kundige gebeurtenis voortreffelijk in tonen geschilderd. Het werk bestaat uit vier dee- lenInleiding In het heilige woud De opstand De slag en besluit met een slot- hymne. Inleiding. Na een kort orkest-voorspel vraagt het koor zich af, wat er, gelijk on weerswolken, van de Thuiskon heuvelen in het dal komt aanrollen, (illustratie door het orkest). De aarde dreunt van het stampen der paarden (treffende schildering in de bassen)Zwaardgekletter trilt door de lucht. Het geluid neemt in hevigheid toe. Angst- geschrei weerklinkt, waarna het koor vraagt, wie toch die vreemde volken zijn, die in eindloos lange rijen, onheilspellend om aan te zien, afdalen. Arminius (bariton) antwoordt, dat het de scharen uit Latium fctjn, en zegt, dat zoeken ze in mijn ban (rechtsgebied), daar ik van misdaad en schuld vrij ben, in vrede leef met de na burige stammen, huis en haard bescherm en strijd met den oeros en den beer. Het koor bevestigt dit. Trompetgeschal weerklinkt. Siegmund (tenor), een jong vorst over een gouw, roept uit, dat de scharen zich ver zamelen, helle trompetklanken schetteren door de luchteen woud van lansspitsen schittert in de zon op het vurige ros snelt de veldheer met wapperenden helm-veder bos en fladderenden purperen mantel langs de gelederen, (afwisseling door vlugge Vioolfiguren)waar de gouden adelaar zijn vleugels uitspreidt, houdt zgn paard halt naderen de bloedige tirannen, die begee- TlS naar buit en roem, de volken der aarde onder 't juk brengen. Daarop klinkt het vastberaden koor der Romeinen, de gewel de zonen van Mars (god des oorlogs, de 'JyUtsgod van 't Romeinsche rijk)uit god- e like kracht verwekt. Trotsche rijken de- ea zij als beelden van klei tot stof ineen vallen, zij zagen Athene, streden onover- onnen op Aziatischcn grond, stonden voor aithago's poorten en zagen zijn val. Over en aardbol droegen zij fier de goud-ge- eugelde adelaars, (eindigt fff). Armeuius n v/oordt hierop hier is de grens van uw hier zal de ster van uw roem eeken, vrij Wodan's vrije zonen bogen Nu zijn handige metalen zahdoosjes verkrijgl" -nel 3 "AKKERTJES" Voor U k! Voor Uw iaschjel Altijd ind om dadelijk te kunnen an tegeni Hoofdpijn, Kiespijn, -dite Kou. Griep, enz. Ü3 zakdoosje kosl slechts 20 ceni (Omzetbelasting) jDe glazen buis mei 12 stuks 52 ceni (is inbegrepen.) Ge kuni hieruit 4 jt Uw zakdoosje vullen De groote Verpakking is dus veel voordeeliger in hei gebruik. Volgens recept van Apotheker Dumont nooit den nek voor 't vreemde juk. Het koor beaamt dit, ernstig en gewichtig (orgelbe geleiding), waarna Arminius en Siegmund in een duet, afgewisseld door het koor, vragen of zij slaven zouden zijn, daar de adelaar vrij door de lucht zweeft, de bron vrjj ontspringt uit de donkere spelonk, de dieren des wouds alle vrij ademen. Vrijheid woont in onze gouwen en vrij zijn Duitsch- land's zonen. In het woud ruischt de hei lige eik (cello-obligaat), daar ontspringt de heilige bron, wier water wij drinken. In het heilige woud. Na een romantisch voorspel (cello, hoorns, houtblazers) voor orkest, treedt een priesteres (mezzo-sopraan of alt) op, die getuigt, dat in de tempelen des wouds, waar het zacht en geheimzinnig ruischt, de goden nabij zijn. De vrome volksscharen huigen zwijgend het hoofd. Vrede u, trouwe dienaren der goden. Ver volgens smeekt zij Wodan, den grooten God, dien zij in ootmoed vereeren, vrede aan het volk te schenken. Het koor (het volk) geeft nu aan zijn gevoelens uiting door pp, te vertellen, dat het ruischen in de trotsche eikenkronen, machtig aanzwellend, en een geheimzinnig suizen het naderen der God heid verkondigt, waarna zijn heilige vrede over de volksscharen nederdaalt, (perden- dosi-ppp). Daarna profeteert de priesteres den bloedigen dag, waarop de strijd stout zijn verschrikkelijk hoofd opheft en rondom in de donkere kloven der bergen zijn stem weerklinkt. In wilden loop slaat hij, als een verderfelijken bliksemstraal uit duisteren wolkenschoot, der aarde zegen n«_3r. In een andante bemoedigt de priesteres daarna het volk, dat nooit vreest, daar zijn goden met hem zijn en dat vol vertrouwen den blik ten hemel mag slaan, vermits deze hem be schermt. Vervolgens vraagt het volk den goden, Walhalla bewoners, zijner genadig te zijn. De opstand. Arminius klaagt, dat hij koud moet doen van den smaad zijns volks en vraagt of de Al vader \crtoornd is (herha ling door het koor). Arminius schetst dan verder den toestand hoe hij met zijn volk vreedzaam woonde en vroom de goden dien de, tot de roovers van et Tibsrstrand kwa men in de gouwen, zooals een uitgehongerde wolf in de schaapskooi breekthoe Odin (Wodan) ziet, dat aan zijn volk een mis daad begaan wordt, de mannen worden met roeden geslagen, er wordt recht gesproken met de bijl, de jonkvrouwen, die naar de bron gaan worden brutaal geroofd, de feestklanken zijn verstomd, de zanger zucht en zwijgt en zijn harp zwijgt, de mannen wrokken, de vrouwen weenen en de jonge lingen dragen ketenen. Arm vaderland, smaad bedekt ons allen en God heeft ons een donkeren nacht beschikt (herhaling door het koor). In het nu volgende recita tief en aria uit Siegmund zijn smart, omdat hij voortvluchtig in zijn eigen land, moet rondzwerven. Hij sloeg een bruten Romein neer, die zijn bruid beschimpte. Hij vluchtte. Zijn grijze vader boet nu uaarvoor in het kamp der vreemdelingen. Nadat hij den vloek der goden over de roovers heeft in geroepen, onderstrepen achtereenvolgens een mannen- en meisjeskoor het knecht schap, waarna het geheele koor van zijn droefenis gewaagt. In de nu volgende scène wekt Arminius op tot den bloedigen strijd. De dag der wraak nadert met ijzeren tred en vlammend voorhoofd. Het gouden licht der vrijheid rijst. Cherusken (volksstam in het Hartsgebergte)Marsen (volk aan den Beneden-Rijn), Sicambren, Chaucen (volk tusschen Eems en Elbe), Friezen en alle stammen van het Hercynisch woud (Ro meinsche naam voor de Duitsche Middel gebergten) tot daar waar de zee de landen omspoelt, wekt hij op eensgezind en sterk te zijn, en den vijand een ijselijk graf in het duistere woud te bereiden, (illustratie van het sti'ijdgewoel in de begeleiding)De strijdkreten weerklinken, de jongeling zwaait de lans, de jonkvrouw vlecht reeds overwinningskransen. In het nu volgende gezang voor den slag moedigen Arminius, Siegmund en de barden (zangers van hel denliederen, hier voorgesteld d- or de teno ren uit het koor) de volken aan. De vrij heidsvaan wappert fier omhoog in het ge woel van den slag. blaast op den geweldigen oeros-hoorn, opdat hij door dalen en wou den weerklinke. En laat op de bergen de vrijheidsvuien hoog opvlammen, (herhaling door het koor met Arminius). De slag. Als het orkest het strijdgewoel siipv - - c-t, beschrijft de priesteres liet ge beuren. Dof siddert het woud (neergaande basgang in de begeleiding)Krassend flad deren de raven om de toppen der duizend jarige eiken, aangetrokken door de lucnt van modder en lijken. Wodan's koene strij ders spieden achter de rotsen, gelijk de vos in zijn hol. Met grimmigen haat hebben zij dood gezworen aan de vijanden van het Tiber-strand. In een aria vraagt zij nu Wodan's hulp. Diep in het heilige bosch ment de goddelijke Leider in den slag zijn witte overwinning brengende rossen. Fier zweeft zijn adelaar boven het woud en als bruisende wateren ruischt zijn zegewagen Hij slaat met zijn schild op de rotsen. Wild snuiven der goden rossen. De legioenen sid deren. Zij naderen en komen naar den wa- pendans in het Duitsche woud. Het koor verhaalt dan hoe de jongelingen zich op de legioenen werpen, die wankelen en vallen. Door hun gelederen gaat maaiend de dood. Langs den hemel rijdt de machtige Thor (de oudste zoon van Wodan) en slingert zijn bliksems neer vanuit zijn gouden wa gen, zoodat de vijanden sidderend verblee- ken. De priesteres roept dan de bemiddeling in van Moeder Freya (de godin der liefde om de jongelingen te beschermen, die een schoonen heldendood sterven. Witfladderend zweven de Walkuren (doodsengel van Wo dan maagden, die de zielen der gesneuvel de helden van het slagveld naar het Wal halla brachten) over het slagveld. Walhal la's poorten (het paradijs) zijn geopend en de bekers der helden klinken in de gouden zaal (herhaling door het koor). In het vol gend tooneel sterft Siegmund. Als hij de zegekreten hoort sterft hij gaarne en ver zoekt nedergelegd te worden in de koele schaduw der heilige eiken. Het koor onder schrijft dezen wensch. Siegmund hoort den Alvader naderen op zijn godenros. Nog eenmaal denkt hij aan Thora, zijn geliefde bruid (violen-begeleiding con sordino). Dan breekt zijn oog. De Walkure daalt tot hem neer. (Deze scène, is, mede door de etheri sche begeleiding, van een ontroerends schoonheid). Daarop bezingt een vrouwea- koor den jubel der overwinning. Het koor der terugkeerende krijgslieden sluit zien daarbij aan en gezamenlijk loven zij Armi nius .,U. Arminius; zij heil en prijs". Ar- is één van de GROOTSTE FILMS van den laatsten tijd en vertoonen wij U nog tot en met Donderdag. Boven 18 jaar. minius zegt nu, dat niet zijn kracht, doch de hulp der goden de overwinning heeft ge bracht. Hij prijst den Alvader, Leider der veldslagen, wiens krachtige arm de macht der Romeinen heeft gebroken. In de slot- hymne (orkest en orgel) worden door de priesteres, Arminius en het koor de Duit sche zonen, de gevallen helden, Wodan en zijn dappere Asen (de twaalf machtige go den uit Wodan's godengeslacht) verheer lijkt. Wodan ziet glimlachend naar <ie kampspelen der helden, Arminius en ziiu volk gaan echter op uitnoodiging van ie priesteres naar Wodan's altaar op den heu vel, versieren het pad met kransen en bloe men, wijden hem offers en dansen en zin gen het verheven, gulden lied der vrijheid. O. Gemeentelijke arbeidsbeurs. Bij den gemeentelijken dienst der arbeids bemiddeling alhier staan als werkzoekenden ingeschreven 1 behanger, 32 grondwerkers, 4 loodgie ters, 1 mandenmaker, 1 mastieker, 9 met selaars, 13 opperlieden, 15 schilders, 2 stu- cadoors, 61 timmerlieden, 5 ververs, 1 be tonwerker, 1 vlechter, 2 bouwkundige op zichters, 2 machinale houtbewerkers, 8 meubelmakers, 4 politoerders, 2 stoffeer ders, 2 kleermakaers, 1 wasscher, 3 schoen makers, 463 metaalbewerkers, 2 bierbotte- laars, 12 brood-banketbakkers, 2 koks, 1 aide, 2 slagers, 1 tuinman, 10 magazijnbe dienden, 3 reizigers-agenten, 4 winkelbe dienden, 7 chauffeurs, 9 kellners, 23 loo- pers, 3 portiers, 3 sleepers, 30 transportar beiders, 20 kantoorbedienden (w.o. 2 vrou welijke), 3 teekenaars, 2 musici, 4 onderwij zers (w.o. 2 vrouwelijke), 1 verpleegster, 4 winkeljuffrouwen, 3 huishoudsters, 7 dienstboden, 1 werkster, 44 varensgezellen (w.o. stuurlui, machinisten, matrozen, sto kers, enz.) en 100 losse arbeiders. Totaal 934 ingeschrevenen, waarvan 146 in de werkverschaffing. Vorige week eveneens 934 personen. Vlagvertoon. Het Haagsche Correspondentiebureau meldt thans nader dat het Zweedsche oor logsschip „Oscar n" van 25 tot en met 27 Mei een niet-officieel bezoek aan Vlissingen zal brengen. Dierenleven in Artis. Britannia. De grondtoon van de causerie van den heer A. F. J. Portielje uit Amsterdam, die gister voor een zeer goed bezette zaal met bovenstaand onderwerp voor het Nut op trad, was, dat we ons van het gedrag der dieren en de beweegredenen er voor niet veel rekenschap kunnen geven. Dit spruit voort uit het feit, dat we de dieren willen beoordeelen aan ons zeiven, dat ons ver standelijk gedrag heel verschillend is van dat der „redelooze" medeschepselen. En met eenige typische voorbeelden toonde spr. ons die waarheid aan. Hij deed ons dui delijk het verschil voelen tusschen de me chanische levensbeweging, waar alles voor af berekend, vooraf voorspeld kan worden en de andere levensbeweging, welke zich kenmerkt door verschillende eigenschappen. Hij ging na, hoe het komt, dat en hoe sommige dieren kunnen afgericht worden, waarbij de heer Portielje erop wees, dat slechts dat ontwikkeld kan worden, wat reeds in beginsel aanwezig is, waaruit te verklaren is, dat o.a. honden die reeds een drift in zich hebben op een driftdoel (de jacht) kunnen afgericht worden tot jachthonden. Na deze inleiding ging spr. over tot het vertoonen der lichtbeelden uit het aqua rium, waai we in de eerste plaats te zien kregen de kleine haai, zich voedend met garnalen, krabben, groote slakken en kink

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1934 | | pagina 1