500 300 25 3 MAART EERSTE BLAD DE ANDERE WERELD" 72e Jaargang Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen STADS- EN PROVINCIENIEUWS U8TN00DIGING J. F. A. TIMMERMAN BOEKHANDEL D'HUIJ, Badhuisstraat 15, TELEF. 348 UÜ-IVO. 53 1934- VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn /2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk /2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk /3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. 13.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. Uitgavefirma fVAK Of VELDE Jr., Walstraat 58-60, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening 66281 ADVERTENTIEPRIJSVan 1-3 regels r 1.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 1 —5 regels 50 ct iedere regel meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 15 regels t\.alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bit verlies van een wijsvinger gulden bi) verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 4 bladen KAMEROVERZICHT TWEEDE KAMER. Vergadering van Vrijdag. Vreemdelingen. Circulatiebank. Minister Slotemaker de Bruine heeft zich voor een tweede echec bewaard. Hij ont ried het gevaarlijke amendementvan Dij- dat ook de zelfstandige werkers onder het ontwerp tot wering van buitenlanders wilde brengen. Maar dat ontraden was stellig niet voldoende geweest. Hij kon ook vertellen dat het niet noodig was, want de Minister van Economische Zaken, wien de door het amendement bestreken materie meer aangaat, heeft een wetsontwerp ter zake in voorbereiding, waarbij de oplossing eerst zal worden beproefd door middel van verdragen. En zoo noodig daarna door het middel als het onderhavig ontwerp voor stelt weigering van toelating door den Minister. Hoewel de voorstellers eigenlijk niet te vreden waren, trokken zij het amendement toch maar in. Toen kon het wetje worden aangenomen. Het volgend ontwerp ging feitelijk met dit eerste parallel. Het strekt namelijk tot tijdelijke beperking van de bevoegdheid van i, die niet de Nederlandsche nationaliteit, of het Nederlandsch onderdaanschap bezit ten tot het afleggen van examens aan de technische hoogeschool te Delft, van uni versitaire examens en van andere examens, die de bevoegdheid tot het bekleeden van ambten en bedieningen verleenen, alsmede tot het verkrijgen van het recht deze amb- n en bedieningen uit te oefenen. De socialisten waren tegen, althans te rn het niet toelaten tot de examens. De Minister betoogde dat het niet fair zou zijn wel tot de examens toe te laten, maar geen functies te verleenen. Een amendement der socialisten om de examens vrij te laten werd verworpen met 52 tegen 19 stemmen, waarna het wets ontwerp werd goedgekeurd, met aanteeke- ning dat s.d.a.p. en communisten tegen waren. Thans was aan de orde de motieVan der Waerden, aldus luidende „De Kamer, gelet op de door den Minister van Finan ciën op 22 April 1932 afgelegde verklaring, dat het octrooi van de Nederlandsche Bank noodigt de Regeering uit de oprichting vor te bereiden van een Centrale Circula tiebank van Gemeenschapswegé te behee- ren, en gaat over tot de orde van den dag" Het doel was duidelijk de Nederland- toe Bank moet verdwijnen en plaats ma ken voor een Staatsbank, die ook controle houdt op alle particuliere banken. Waarom die omwenteling Het is ons niet duidelijk geworden. Het tijdstip is al ongeschikt voor een dergelijke omwen teling, die heelemaal geen zin heeft. De Ned. Bank heeft altijd haar taak boven alle lof vervuld en nooit is 'iet commercieelG vóór opge teld. De Regeering achtte de motie een sprong in het duister, die vooral in dezen tijd onverantwoordelijk zou zijn. Met nadruk ontried ze dus de motie, wordt ze verworpen. Ned. Coöperatieve Vrouwenbond. en aangename propaganda f eestverga- werd gisteravond door de afdeeling Vlissingen van den Ned. Coöperatieven Vrouwenbond in het Concertgebouw ge houden. De presidente begroette de talrijke aan wezigen en hoopte dat deze samenkomst allen nader tot de coöperatie mag brengen. Hierna bracht dc gemengde zangvereeni- 8tag „D.O.V." onder leiding van den direc teur, den heer J. F. J. Machgeels, een drie tal nummers ten gehoore. De voorzitter drukte zijn spijt uit, dat het koor door ziek- J te van verschillende leden niet in zijn ge- Heelen omvang kon optreden. Zij het dan in verkleinden vormde zangVfereeniging heeft dezen avond op zeer verdienstelijke wijze opgeluisterd. De propagandarede werd uitgesproken door mevr. A. Beukman uit Dordrecht. Het 's spreekster aangenaam te spreken over de coöperatie, daar de vrouwen hierin de fifOQtste rol sgelen. Zg zjp als het ware de spil, waarom de geheele coöperatie draait. In dezen moeilijken tijd van crisis en ellen de vraagt de huisvrouw zich steeds meer af hoe het verdiende loon het beste te be steden. Dan heeft het coöperatieve stelsel zeer zeker de voorkeur bij den handel om winst voor den enkeling. De productie beperking is niet, omdat er genoeg is, maar om de winst zoo hoog mogelijk te houden. Tegenover dit stelsel stelt zich de coöpera tieve beweging. Deze wilt niet produceeren en distribueert uit winrt, maar om te voorzien in de behoefte van elk mensch. In tot het bijwonen van de DEMONSTRATIE der „MENTOR" PAS- METriODE door Voet specialist op Woensdag 7 Maart van 11 tot 5 uur, bij de Firma: BELLAMYPARK 54. De Demonstratie geschiedt zonder eenige verplichting en betreft iets geheel nieuws op Schoengebied, dat voor iederen voet lijder van belang is. een coöperatief georganiseerde maatschap pij zal de behoefte bevredigend zijn voor allen. Hoewel er vanzelfsprekend ook winst gemaakt wordt, is dit niet het hoofddoel, want deze komt toch weer terug bij de le den. In verband hiermede herinnerde spr. aan de verschillende fondsen, die voor de leden zijn opgericht, zooals zieken- en over- iijdenfonds enz. Met' een voorbeeld toonde spr. den prijsregelenden invloed aan van de coöperatie. De leden moeten echter zeif de propaganda ter hand nemen. Uitvoerig besprak mevr. Beukman de beteekenis van de Handelskamer met het bekende, daarvan afgeleide woord HAKA. Tot slot wees spreekste op de verschil lende rechten en plichten, die men als lid van de coöperatie h°eft. In de pauze werd een tombola gehouden, waaraan verschillende Haka-producten als prijzen waren v rbonden. Namens het bestuur van de coöperatie „de Broederband" sprak de heer A. de Bart een opwekkend woord en bracht al lereerst dank voor de activiteit van den Vrouwenbond om propaganda te maken voor de coöperatieve beweging. Het is een opmerkelijk verschijnsel dat in deze kom mervolle tijden de coöperatieve vereenigin- gen zich, niet alleen in Vlissingen, maar over het geheele land in grooten bloei mo gen verheugen. Ongeveer 1700 leden telt de coöperatie „de Broederband" en haar aantal breidt zich nog steeds meer uit. Het moderne bedrijf is dan ook geheel inge steld op een nog grootere capaciteit. Ook te Soubu-g zal getracht worden meer pro paganda te maken. Hij hoopte dat allen het belang van de coöperatie zullen inzien. Ter afwisseling werden door mevr. Beuk- r*an een aantal gedichten op uitstekende wijze gedeclameerd. Vooral het nummer „Mensch, durf te leven" sloeg terdege in. Nadat de zangvereeniging „D.O.V." nog een drietal liederen had gezongen, hield de heer L. P. van Oorschot een slotwoord. Hij sprak de verwachting uit dat deze avond vruchten mag afwerpen, daar de coöpera tie een zaak is van algemeen belang*. Alhambra-Theater. Leise flehen meine Lieder Het testament van Dr. Mabwse. „Leise flehen meine Lieder durch die Nacht zu dir, in den stillen Ha in heraieder, komm zu mir. Flüsternd schlanke Wipfel rauschen in des Mondes Licht, des Vérra- ters feindlich Lauschen füfchte, Holde nicht. Lasst auch dir die Brust bewegen, Liebchen höre mich, bebend harr' ich dir entgegen, komm' beglücke mich". Franz Schubert's hekend StSndchen is het Leitmotiv van deze film, maar niet alle muziek, die men te hooren krijgt, en niet alle liedjes door Martha Eggertn gezongen, zijn van den grooten Weenschen componist. Het aardige „Sag mir 's immer wieder, sag dasz du mich liebst" is bijv. van Willy Schmidt, die tevens het geheele rnuziek- arrangement heeft verzorp-d en een dank baar gebruik heeft gemaakt van Schubert's welluidenste melodieën. Midc" m in Weenen bevinden wij ons weer, het muzikale, onbezorgde Weenen van wel eer, waar vrouwen vroolijk lachten, waar vorsten gunsten uitdeelden, en genieën te gen het kanrpten tot m werden erkend en ook wel ons niet werden erkend, waama .de muziek nog altijd overbleef als troosteres. De tragische symfonie „Die Unvollen- dete" is uitgangspunt geworden van dit scenario. Schubert nl. krijgt als sjofel be taalt onderwijzer, tevens misschien de grootste muzikant, zijn symfonie bij de in vloedrijke Weensche gravin Kinski voor te spelen. Hij wordt daarin gestoord door een domme lachbui van een der toehoorderes- sen. Zijn „Unvollendete" kan de verontwaar digde kunstenaar niet afmaken, die domme lach klinkt altijd weer in zijn ooren. Maar het geluk is tijdelijk met hem als hij be noemd wordt tot inuziekleeraar van de gravinnen Esterhazy, waarvan de oudste weliswaar zoo dom en ontactisch heeft ge lachen, maar waarvan de jongste, de blonde Martha, hem altijd voor de oogen zweeft, terwijl Emma, de dochter van den pand huishouder, die den componist oprecht lief heeft, moet aanzien, hoe Franz Schubert zijn zinnen op een ander heeft gezet en het kasteel wordt ontzegd. Een briefje bereikt den componist. De zuster van het gravinnetje heeft het ge schreven. Onverwijld moet hij naar een Hongaarsch dorp komen. Hij gaat, en maakt er de bruiloft mee van zijn geliefde, die een Honved-huzaar trouwt. Voor den jongen Schubert is dit een wreede ontgoo cheling, voor ons, toeschouwers, is die tocht naar Hongarije pleizieriger, want Willy Forst laat mooie Hongaarsche landschap pen zien en Martha Eggerth zingt het hoogste lied uit. Op een orgel speelt Schubert nog een maal zijn „Unvollendete" en de gravin laat haar tranen den vrijen loop en al is het allemaal niet zoo gebeurd, toch is deze liefdes-idylle van groote bekoring met al die zoete muziek van Schubert, gespeeld door het Wiener PhilharmoniscÜ Orkest en gezongen door een koor, de Wiener Sanger- knaben. Een week-melancholische en toch gelukkige sfeer, welke te ondergaan een weldadig voorrecht is in dit harde en haas tige leven. Een film, die het aanzien (en -hooren zeer de moeite waard is en waarvan zon der twijfel door velen dankbaar zal worden genoten. In „Het Testament van Dr. Mabuse" ziet men van het begin tot het einde dien gema len greep van den kunstenaar, die Fritz Lang is. Er is een begin, dat een meesterstukje van filmkunst op zichzelf is. Met die mix tuur van donkere en onontwarbare gelui den, waarvan Fritz Lang de opzweepende kracht kent, opent zich het terrein van de misdaad in een duister huis, waar motoren donderen en persen kreunen, waar een waanzinnig vervolgde man zich het zweet van het aangezicht wischt, tot het onaf wendbare gebeurt en ergens onzichtbaar het Monster blijkbaar verschenen is. Men hoort in het donker den waanzinnig gewor den politieman Hofmeister een liedje zin gen met een gebroken stem „Gloria, schön sind die Madchen von BataviaMen hoort dit liedje in het krankzinnigenge sticht, waar de fantasie van Lang zich natuurlijk ten volle uitleeft. Men hoort het zelfs nog als Kommissar Lohmann (een unieke rol van Otto Wernicke) ten tooneele verschenen is. Komn-ssar L., die van ouds de groote vijand van Mabuse was, niet zoo zeer, omdat men in hem een bijzonder intel- ligenten detective heeft te zien, maar wel den vierkanten, ruwen, eigenlijk plebeji- schen man, op wiens onverstoorbare her sens het geheimzin"-'^e van nature geen in vloed heeft. Dan gaat de film door een serie van emotie's, waar- de onmogelijkheid ten hoogste achteraf door het gezonde ver stand k, ?constateerd wordt, maar tijdens deze bliksemsnelle changementen, deze ge durfde parallellen en der Fritz Lang's be- heerschende regie nimr er als onlogisch of onsamenhangend treft. Krankzinnigenge stichten, geheimzinnige kamers, belegerde huizen, explosies, branden, het stijgend wa ter in een gesloten kamer, een doodenrit langs behekste witte hoornen. Tusschen be gin en einde ligt een ononderbroken emotie, waarin alle acteurs als geestverschijningen staanWernicke als Kommissar Lohmann, vooral ook Karl Meisner als de waanzin nig geworden politieman, Oskar Beregi als de ongelukkige professor, het bekende geniale van Rudolf KleinRogge als de sneeuwwit geworden Mabuse. Men heeft deze film in Duitschland ver boden, omdat men in haar een denigratie zag van den „Führergedanke". Een meester is Fritz Lang ook in samen vallende beheersching van beeld en geluid in één en dezelfde opvattf g van stijl, zoo o.m. bij het noodlottig tikken van het uur werk vaa de bom. Een dergelijke meester SZÉKELY LULOFS is een schrijfster, die zoo suggestief teekent, dat haar lectuur ons onttrekt aan de ons onmiddellijk omgevende werkelijkheid. Van haar laatste boek 99 zegt Dr. RITTER: „Dit is een boek, waarin de deernis gestalte kreeg. Eu om dat die gestalte zoo duidelijk is, kunnen wij er geen kennis van nemen zonder diepe ontroering". Dit werk dat 430 pag. bevat, kost f 3.50gebonden f 4.50 lijke verbinding van beeld- en geluidsele menten vindt men ook in de scène, als prof. Baum zich met de aanteekeningen van Ma buse in zijn kabinet opgesloten heeft. Vol meesleepende beeldpracht is de scène van de achtervolging, fascineerend door het geluid is het begin van de film even voor treffelijk gevonden als de titel van den ro man van Tilla Durieux is het besluit van de film „eine Tür fallt ins Schlosz Van groot psychologisch doorzicht ten aanzien van toeschouwer getuigt ten slotte de wijze, waarop deze heele griezelgeschie denis doorwrocht is met den humor van den kriminal-kommissar, de ontnuchtering, die het publiek behoeft, om ten slotte niet van louter overspanning haar spanning te voelen verslappen. Luxor-theater. De Sweepstake van den Duivel Zoutwatermelodie. Met Elissa Landi en Victor Mac Laglen in de hoofdrollen heeft Sam Taylor een film vervaardigd, welke Iaat zien, dat geld, dat op een sweepstake gewonnen is, niet altijd geluk aanbrengt. De eigenaar van het win nende paard komt op de origineele idee om de winners van de hoofdprijzen uit te noo- digen op zijn landgoed eenigen tijd door te brengen. Een bokser, een vrouw met een verleden, een jong student en een oorlogs invalide verzamelen zich op het kasteel van den lord, die echter niet zoo heel veel ple zier van zijn goede bedoelingen beleeft. De goed en vlot gespeelde film laat nu de lot gevallen van dit groepje menschen zien en belicht de wijzigingen, welke de plotselinge rijkdom in hun leven teweeg brengt. Er is zelfs sprake van een moord, doch aan het einde is natuurlijk de lucht gezuiverd. De tweede hoofdfilm speelt zich hoofdza kelijk aan boord van een Amerikaansch pleiziersehip af, dat een vacantiereis maakt Een tweetal meisjes, dat met twee heeren een afscheidsfeestje vierde, blijkt, eenmaal in zee, nog aan boord te zijn. Zij worden nu door den slipperenden echtgenoot zeer tac tisch tot nichtjes gepromoveerd, doch dit maakt op den duur de zaken nóg ingewik kelder als de slipperaar weer bij zijn vrouw is teruggekeerd. Kwam hij op den oceaan- stoomer steeds in de meest onmogelijke si tuaties, ook thuis worden deze hem niet bespaard. Het eind van het liedje is, dat zijn vrouw alles weet en dat slippermans geheel in het niet verzinkt, als hij den wind van voren krijgt De zotternijen brengen, even als het ongelukkige gezicht van Charlie Ruggles, die kranig wordt bijgestaan door Phil Harris, Greta Nissen en Helen Mack, de lachspieren nog al eens in beweging. De muziek vormt een deel van de handeling iD deze rolprent, welke zich vaak in een rhyth- misch tempo afspeelt. Een der origineelste en mooiste scènes uit de film is een gran dioos ijsballet, dat frappeert door vaardig heid der deelneemsters en deelnemers als mede door de artistieke rangschikking en de fraaie figuren. Met het verzorgde voor-programma we derom een goed geheel, dat loopt tot en met Dinsdag. In de tweede helft van deze speelweek gaat een Metro Goldwyn Mayer „Hoogvliegers", een vliegsport-film, met o.a Bert Lahr en Charlotte Greenwood in de hoofdrollen, waarvan de bezoekers volgens de gebruikelijke voorwaarden gratis kun nen profiteeren. Anti-rev. kiesvereenigïng. Gisteravond kwam bovengenoemde ver- eeniging bijeen in het Militair Tehuis. De voorzitter, de heer P. G. Laernoes, opende op de gebruikelijke wijze. Na uitvoerige bespreking van huishoude lijke zaken hield de heer J. Baarschers een lezing over „Een beroemde voorvader van het Huis van Oranje". Gaspard de Coligny de groote tijdgenoot en medestrijder van Willem van Oranje, werd in den Bartholo- meüsnacht op gruwelijke wijze vermoord. Zijn dochter Louise werd later de vrouw van den Vader des Vaderlands en moeder van Frederik Hendrik. De voorzitter dankte aan het slot der spreker voor de boeiende wijze, waarop hi* de geschiedenis voor ons heeft uitgebeeld waarna de heer Baarschers met dankgebed eindigde, Het neuws van den dag in beeld- Foto's in onze Tijdinghal. Minister De Wilde stapt op Waalhaven in de vliegmachine, die hem naar Vlissin gen zal brengen. -De heer Hanken, direc teur van Neerlandsch grootste landbouwbe drijf, de „Wilhelminapolder" bij Goes, vier de 1 Maart zgn 40-jarig jubileum. Foto van. den jubilaris bij zijn huis, dat gedurende den nacht door de bewoners van den polder feestelijk was versierd. De telefonische medische-hulppost, die op alle Nederland sche weger om de 4 a 5 K.M. verrijzen zal. Het sloopen van de Oosterkerk aan de Hoogstraat te Rotterdam. Zus Braim met haar eersteling. Willy den Ouden neemt les bij den kok in het restaurant van haar vader. Mevr. Theo Mann Bouwmeester schenkt een kostbaren ring aan Else Mauhs, als waardeering voor haar werk. Jack Hylton concerteert met zijn band in het Stedelijk Armhuis te Amster dam. De voorbereidingen voor de Heem schut-tentoonstelling in het Koloniaal In stituut. Wedstrijden op het biljart tus schen Nederlandsche en Belgische kam pioenen. Het grootste Dieselgemaal in Nederland in aanbouw. -Cross-Country in dc t ingeving van Ede. MIDDELBURG Concert-Vereeniging« Emanuel Feuermann Concert- en Gehoorzaal. De serie abonnementsconcerten is gister avond gesloten door den voortreffelijken Weenschen cellist Emanuel Feuermann, wiens techniek van een buitengewone ver fijning is en die met zoo'n rasechte, onbe lemmerde overgave speelt en verlokt wordt door zijn muziek, dat hij in een gansch an dere wereld vertoeft. Door zijn dichter schap, het volkomen contact van verstand en hart, weet hij de juiste stijlen en sferen te treffen, vermag hg de intenties der com ponisten te doorgronden, luistert men naar hem in een onafgebroken genot, dat dwingt tot bewondering en eerbied. Na de meesterlijke vertolking van een in leidende Toccata van Frescobaldi en een Sonate in f, gr. t. van Tessarini, vroegen Beethoven's Variaties in g, gr. t. op een thema van Handel speciale aandacht. De wedergave droeg den stempel van helder begrip, klare ontleding en belichting van het thema door de variaties heen. Geza Frid kweet zich uitnemend van de niet min der belangrijke piano-partij, en was, als steeds, in de overige werken een prima vleugelsteun. De Sonate in d, kl. t. van Schubert was een voor ons, en vermoedelijk voor velen, onbekend werk. Volgens de bron nen" welke we konden raadplegen, heeft Schubert nooit een cello-sonate geschreven. De beide kunstenaars, die in Saint-Saëns' Concerto in d, kl. t. met volmaakt meester schap musiceerden en dolven uit den schat van hun buitengewoon kunnen, muntten in de vertolking van de sonate uit door war me muzikaliteit, vlotheid en soepelheid. Voorts speelde Emanuel Feuermann nog Hindemith's Sonate voor violoncel alleen. Daar de vijf deelen van dit werk beknopt gehouden zijn, was het luisteren niet ver moeiend de magistrale weergave bood ge legenheid de hoogst interessante eigen schappen van den solist eens afzonderlijk t© bewonderen. De voorname kunstenaar oogstte een zeer groot succes, hetgeen hem noopte tot een toegift. o. Brandstichting De politie te Middelburg heeft in verze kering gesteid den werkm-n A. de K. al daar, in wiens woning aan den schoorsteen- vegerssingel Vrijdag-middag brand ont stond. De brandweer wist den brand te be perken tot een ledig kabinet in een der vertrekken. Een ingesteld onderzoek deed het vermoeden aan brandstienting ontstaan. OOST- EN WEST-SOUBURG Algemeene Vergadering Landbouw- Vereeniging „Oost- en West-Souburg". Donderdagavond werd een algemeene vergadering gehouden in café „Dorpszicht"

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1934 | | pagina 1