NOOTJES
BUITENLAND
De Crisis Zuivel Centrale maakt bekend
dat, behoudens tusschentijdsche wijziging,
voor de week van 28 Januari tot 3 Februari
de prijs van het crisisbotermerk en van de
vervoervergunning voor buitenlandsche bo
ter is vastgesteld op 1 per K.G.
Gedurende de maand December werd in
de rjjksposstspaarbank ingelegd een bedrag
van 11.924.939 en terugbetaald een bedrag
van 14.170.935. Het gezamenlijk tegoed
van de 2.280.141 inleggers bedroeg op eind
December 515.623.582.
De 3e Kamer der rechtbank te Amster
dam verklaarde heden in staat van faillis
sement de N.V. „de Nieuwe Pers" te Am
sterdam,
Hedenmorgen is het K.L.M.-vliegtuig
„Duif", bestuurd door den heer Van Vee-
nendaal, in 97 minuten van Parijs naar Am
sterdam gevlogen. De gewone vliegduur
ParijsAmsterdam is ongeveer 2 uur en
1 kwartier.
Het gemeentelijk radio-bedrijf te Gronin
gen heeft den 8000en abonné ingeschreven
slechts 4 maanden na de aansluiting van
den 7000en abonné. De 8000e abonné mocht
een keuze doen tusschen een luidspreker of
een gratis abonnement.
Het gunstig bekend staande Leeuwarder
symphonie-orkest dreigt te zullen worden
opgeheven, omdat B. en W. van meening
zijn dat de financieele toestand der ge
meente een subsidie van 17.000 per jaar
niet meer toelaat.
Uit een statistiek over het vreemdelin
genverkeer in Duitschland over 1932 blijft
dat in dat jaar door Nederlanders in
Duitschland 26 millioen mark is uitgegeven
en daarentegen in Nederland door Duit-
schers slechts 3 millioen mark.
Om te trachten een sluitende begrooting
te krijgen, zal op de jaarwedde van het ge-
meentepersoneel te Zaandam nog 107.000
bezuinigd moeten worden. Voor de politie
agenten zal deze extra-vermindering 3.80
per week bedragen en voor de ambtenaren
200 per jaar.
slooten nabij de Kapoentjesweg het op-
hoogen van een terrein nabij „Bethesda"
het aanbrengen van dammen in de Zout-
watersloot, benevens het in orde brengen
van een toegangsweg naar het sportterrein;
het verbeteren van de Zoutwatersloothet
afdekken met kleigrond van een zanddepöt
gelegen ten Noorden van den Singelweg
het aanleggen van een plantsoen op het Van
Nispenplein het uitbreiden van de aan
plantingen van het Nollebosch en het
schoonhouden en dempen van een sloot ge
legen tusschen Anjelierenlaan en Bloemen-
laan.
Met veel succes zijn ook dit jaar weer
ontwikkelingscursussen voor werkloozen
gehouden. Aan de cursussen namen onge
veer 200 werkloozen deelhet Rijk heeft
75 in de kosten bijgedragen.
In 1933 zijn 70 nieuwe woningen voltooid
en op 31 December jl. waren er nog 35 in
aanbouw. Door het gemeentelijk grondbe
drijf werd voor 86.718 aan grond verkocht
tegen voor 42.386 in 1932.
De mooie oude gevel van het Beeldenhuis
herrijst voor een nieuw huis in de Hendrik
straat. Het Oude Beursgebouw, dit juweel
van fraaie oude bouwkunst, dat grooten-
deels door brand werd vernield, zal door de
Vereeniging Hendrick de Keyser wederom
worden gerestaureerd.
Een rein waterkelder met pompgebouwtje
aan den West-Souburgschen weg nabij den
Abeele ten behoeve van het waterleiding
bedrijf, is in aanbouw. De bouw van een
kleedlokaal op het gemeentelijk sportterrein
en het verbouwen van school A tot twee
U.L.O.-scholen zijn aanbesteed. De percee-
len in de Kerkstraat, die door brand wer
den vernield, zijn herbouwd. Het ongeveer
16 H.A. groote Nollebosch is nagenoeg vol
tooid.
Een nieuwe bouwverordening werd door
uw Raad vastgesteld.
31 Mei 1933 is de gemeentelijke Groente
en Fruitveiling opgeheven. Tjjdens haar 20-
jarig bestaan werd op de kleine veilingen
ƒ1.724.981.65 en op de groote veilingen
ƒ480.079 omgezet.
Onder de vele belangrijke raadsbesluiten,
die in het afgeloopen jaar door U zijn ge
nomen, noem ik nog de overeenkomst met
4% gemeente Middelburg omtrent het jaar-
Jftks leveren van 100.000 M3. water en een
«vereenkomst met deze gemeente tot het
wederkeerig hulp verleeenen bij brand
deze bewijzen van practisch samenwerken
met de naburige gemeente Middelburg acht
ik een verheugend feit.
Met genoegen kan ik ook dit jaar weer
vermelden, dat ons gemeente- en politie
personeel zijn taak met ijver en opgewekt
heid vervult. Ik betuig hierbij een bijzonder
woord van dank aan de onbezoldigde amb
tenaren van den Burgerlijken Stand en onze
Vrijwillige Brandweer voor hun gewaardeer-
den arbeid in het algemeen belang verricht.
©ebluscht werden in 1933 twee uitslaande
branden, bovendien werd voor twee kleine
fcranden groot alarm gemaakt, verder zijn
gebluscht 2 binnenbranden, 4 maal een be
gin van brand, 18 straatbranden, 30 schoor
steenbranden en 4 bijzondere branden.
Met ingang van 1 October 1933 werd het
openbaar vervolgonderwijs opgeheven. 1 Ja
nuari jl. werd de openbare lagere school A
opgeheven en school B van een school met
6 leerkrachten tot een met 4 leerkrachten
teruggebracht.
De Zeevaartschool „De Ruyterschool"
werd door 328 leerlingen bezocht tegen 376
in 1932. In de verschillende cursussen wer
den 139 diploma's behaald tegen 138 in
1932 de Koninklijke Paketvaart Maat
schappij verminderde het aantal klassen
van 4 tot 3, de Java-China-Japan Lijn zette
de opleiding tijdelijk stop.
Voor het Badbedrrjf werd 1933 een re
cordjaar, er werden 63.291 baden genomen.
Het vreemdelingenvedkeer en het bezoek
aan de badplaats was zeer bevredigend, be
langrijke congressen en jaarvergaderingen
werden er gehouden.
In het Coöperatief Slachthuis werden In
1933 geslacht 1423 runderen, 1947 var
kens, 714 kalveren en 475 schapen, welke
getallen door de ongunstige tijdsomstan
digheden iets beneden de raming zijn ge
bleven.
Ook op de resultaten van het gemeente
lijk binnenhavenbedrijf, dat nu binnenkart
in de N.V. Haven van Vlissingen wordt op
genomen, had de crisis een ongunstigen in
vloed. Hoewel het aantal schepen ongeveer
gelijk was aan dat van 1932, ging de totale
inhoud der binnengekomen zeeschepen 25
terug. Evenals vorige jaren werd in De
cember jl. een 30-tal Groninger motorkoffen
opgelegd. Een hoogst belangrijk werk „Der
Haf en von Vlissingen". Seine Stellung und
Entwicklungsaussiehten im internationalen
Verkehr" van de hand van Dr. E. A. Kautz
is gepubliceerd als uitgave van het Welt-
wirtschaftliche Archiv te Kiel.
Het kolenbunkerstation der Steenkolen
Handelsvereeniging in de buitenhaven heeft
wederom nog gunstiger resultaten bereikt
dan in het vorige jaar. Er werden nl. 477
zeeschepen gebunkerd tegen 361 in 1932
met 55.000 'gebunkerde tonnen steenkool
meer dan in 1932. De schepen waren ver
deeld over de volgende nationaliteiten 42
Nederlandsche, 82 Noorsche, 8 Deensche,
37 Engelsche, 98 Duitsche, 48 Grieksche, 15
Finsche, 27 Fransche, 1 Danziger, 18 Ita-
liaansche, 70 Zweedsche, 10 Letsche, 16
Panameesche, 1 Yougo-Slavische, 1 Portu-
geesche, 1 Belgische en 1 Spaansche.
Nadat de Provinciale Stoombootdienst
zijn aanlegplaatsen aan de nieuwe pon
tons in de Buitenhaven in gebruik heeft ge
nomen, is de veerdienst op Breskens nu
volledig geoutilleerd.
Op het Vliegveld Vlissingen, dat ook als
ïialte van de electrische tram Middelburg
Vlissingen voor bezoekers zoo gemakkelijk
is te bereiken, werd 8 Juni jl. het café
restaurant der K.L.M. geopend. Het gebruik
van het vliegveld is in 1933 wederom be
langrijk toegenomen, o.a. ook door de mili
taire vliegers. De verkeersresultaten op de
door de K.L.M. geëxploiteerde luchtlijn
VlissingenHaamstede RotterdamAm
sterdam waren zeer gunstig, vooral ook in
de maanden Juli en Augustus, toen deze lijn
werd doorgetrokken naar Knocke. Van Mei
tot October werd een dagelijksche dubbele
dienst geëxploiteerd, daarna wordt tot Mei
een dagelijksche enkele dienst onderhou
den. Met de K.L.M. luchtlijn zijn in 1933 te
Vlissingen aangekomen 1023 passagiers en
vertrokken 968 passagiers, waarvan in de
maand Augustus resp. 396 en 331.
Bij de Stoomvaart Maatschappij „Zee
land", Koninklijke Nederlandsche Post-
vaart, heeft de sterke achteruitgang in het
passagiers- en goederenvervoer, welke bet
jaar 1932 kenmerkte, zich in 1933 niet in
gelijke mate voortgezet, het passagiersver-
keer vertoont zelfs ten opzichte van het
vorige jaar een niet onbelangrijke stijging.
In het geheel werden door de Stoomvaart
Maatschappij „Zeeland" ongeveer 67.300
passagiers vervoerd, ongeveer 14 y2 meer
dan in 1932, waarmede kwantitatief het peil
van 1931 wederom bereikt is. Grootendeels
is deze toeneming een gevolg van een ver
dere ontwikkeling van het goedkoopere
excursie-verkeer, voornamelijk van Engel
sche zijde. Het gewone verkeer, dat tot op
zekere hoogte te bescnouwen is als zaken
verkeer, toonde weliswaar in totaal een
geringe vermeerdering, doch daarbij een
sterk tot uiting komende verschuiving naar
lagere klasse.
Ten aanzien van het goederen-vervoer
moet echter geconstateerd worden, dat het
algemeen© stukgoed-, fruit- en groenten-
vervoer vergeleken met 1932 verder met
30 afnam. Eenerzijds is dit toe te schrij
ven aan de belemmeringen, welke het vrije
ruilverkeer ondervindt door de Engelsche
maatregelen van contingenteering en hooge
invoerrechten, waardoor voor vele bedrijven
export naar dit land volkomen onmogelijk
werd gemaakt, anderzijds wordt, voor wat
van het Duitsche vervoer nog resteert, in
hooge mate de concurrentie ondervonden
van door bijzondere verlaagde spoor-
vrachten begunstigde Duitsche Noordzee
havens.
De laatste maanden was echter een
zij het ook geringe opleving in het stuk-
goed-verkeer te constateeren.
Ook het postvervoer toonde in 1933 nog
een verderen teruggang, die evenwel be
perkt bleef tot ongeveer 6
De inkomsten uit hoofde van de over
eenkomst met de London North Eastern
Railway, wat betreft den dienst Hoek van
HollandHarwich, bleven ten achter bij
1932, doordat het vervoer over Hoek van
van Holland ook in 1933 nog iets terugliep.
Daartegenover kon op de exploitatiekos
ten nog verder worden beziunigd.
Bij de Koninklijke Maatschappij „de
Schelde" bedroeg het aantal werklieden op
31 December jl. 1472, waarin 450 tijdelijk
ontslagenen zijn begrepen, tegenover 2310
op 31 December 1930, het aantal ambtena
ren bedroeg 289, aan arbeidsloon en salaris
sen werd ongeveer 1.95 millioen uitbe
taald tegenover ongeveer ƒ2.4 millioen in
het voorafgaande jaar .In 1933 werden af
geleverd of daarvoor gereedgemaakt
Flottieljevaartuig „Johan Maurits van
Nassau" voor het departement van Defen
sie, 3 Motorveerbooten, genaamd „Koningin
Emma", „Oosterschelde" en „Prins Wil
lem I" voor den Provincialen Stoomboot-
dienst op de Ooster- en Westerschelde, 2
motoren voor Hr. Ms. pantserschip „Brinio"
voor het Departement van Defensie, 2 land-
waterpüpketels, 6 kleine stoomketels, boven
bouw brug over de Haarlemmermeerring
vaart in den weg HeemstedeUithoorn
voor den Provincialen Waterstaat Haarlem,
brug voor dubbelspoor en 2 brugjes voor
enkelspoor over den staatsspoorweg bij
Nootdorp voor de Ned. Spoorwegen, boven
bouw ophaalbrug over de Vecht bij Uiter-
meer voor den Prov. Waterstaat Haarlem,
toeleidingsbrug met opleg-kist, een loop
brug met bijkomende werken voor een drij
vende aanlegplaats te Zierikzee voor Ged.
Staten van Zeeland, constructiewerk tweede
en derde uitbreiding electrische centrale cp
Staatsmijn „Maurits" voor de Staatsmijnen
in Limburg te Heerlen, herstellingen aan
en gedeeltelijk vernieuwen, van de Noord
ponton aan de buitenhaven te Vlissingen
voor den Rijkswaterstaat, hefdeuren voor
schutsluis IV bij Limmel met bijkomende
werken, behoorende tot de werken voor den
aanleg van het Julianakanaal voor den
Rijkswaterstaat in Limburg, palconstructie
voor 10 Noorderschuiven in de uitwate
ringssluizen te Kornwerderzand voor de
Zuiderzeewerken Den Haag, bovenbouw
voor de brug 324 (enkelvoudige bascule-
brug) over de Kostverlorenvaart, vóór de
Tweede Hugo de Grootstraat te Amsterdam
voor de gemeente Amsterdam, constructie
werk en kolentransportinrichting Zeep
fabriek te Jutphaas voor de Coöp. Groot-
handelsvereeniging „De Handelskamer" te
Rotterdam.
In de zeer zorgwekkende slapte in het
werk bij „de Schelde" is helaas nog geen
verbetering gekomen.
Voor de Provinciale Zeeuwsche Electrici-
teits Maatschappij kwam de bij de Konink
lijke Maatschappij „de Schelde" bestelde
turbine bijna gereed, het hoogspanningsnet
reikt nu tot Rilland Bath, waardoor alle
gemeenten op Walcheren en de beide Beve-
landen nu uit Vlissingen met stroom worden
voorzien.
Bij de Vlissingsche Mineraalolie en As
phalt Maatschappij was de afzet van as
phalt niet onbevredigend, de afzet der bij
producten had een goed verloop.
De kleinere industrieën te Vlissingen lij
den onder den nood der tijden.
Aan de plaatsing der Koninklijke Marine
te Vlissingen aan de Nederlandsche Schel-
demonding zijn zoo groote landsbelangen
verbonden, laatstelijk nog door den wereld
oorlog aangetoond, dat vertrouwd moge
worden, dat mede in verband met het hand
haven onzer internationale positie Vlissin
gen niet als marinestation zal worden ge
abandonneerd.
Ik heb veel moeten spreken over zorgen,
crisis en werkloosheid, moge 1934 daarin
voor onze gemeente verbetering brengen.
Over de aangename verhoudingen, die in
uwen Raad heerschen, kan ik evenwel ge
lukkigerwijze niets dan goeds zeggen, hebt
gij niet nog in de laatste raadszitting onze
zeer ingrijpende begrooting binnen zes uren
zakelijk afgehandeld
Aan U allen persoonlek en mede aan den
gemeente-secretaris met uwe gezinnen mo
ge ik tenslotte voorspoed toewenschen in
het nieuwe aangebroken nieuwe jaar
(De leden gaven blijk van instemming
met deze woorden).
De rede van den voorzitter werd door het
oudste lid in jaren, den heer M. van der
Beke Callenfels, als volgt beantwoord
Het zij mij wederom als oudste raadslid
in jaren vergund U mijnheer de voorzitter
namens den raad onzen dank te betuigen
voor uw goede wenschen zooeven in uw
Nieuwjaarsrede tegenover ons uitgespro
ken.
Wederkeerig bieden wij U en uw gezin
onze beste wenschen aan voor 1934 en ho
pen dat dit een gelukkig en voorspoedig
jaar voor U en de uwen moge zijn en U on
afgebroken zult kunnen wijden aan uw veel
omvattende taak als hoofd dezer gemeente,
waaraan gij U steeds met liefde en volle
toewijding geven wilt.
Nog onder den indruk van de hachelijke
crisisomstandigheden waaronder w\j het
vorig jaar eindigden en onze begrooting
voor dit jaar moesten samenstellen en gelet
op de weinig bemoedigende vooruitzichten
voor de naaste toekomst, zal het besturen
ook voor onze gemeente niet dan met het
betrachten van de grootst mogelijke zuinig
heid mogelijk kunnen zijn.
Zooals elders gezegd is thans wel het
diepste punt der crisis bereikt, doch zijn
nog geen definitieve bewegingen in op-
waarsche richting te bespeuren.
Het is dan ook terecht door U gezegd, dat
een Nieuwjaarsrede uit een financieel oog
punt in deze tijden geen opwekkend werk
is te noemen. Diep te betreuren is de groote
blijvende werkloosheid op ons grootsche
scheepvaartbedrijf „de Schelde", waardoor
de welvaart onzer bevolking en onze ge-
meentefinanciën zoo ernstig worden ge
troffen.
Gelukkig kon in uw rede toch ook op
enkele lichtpunten worden gewezen en -vel
op den gunstigen gezondheidstoestand in
onze gemeente in 1933, de zeer bevredigen
de resultaten verkregen in de reorganisatie
van de ziekenhuisverpleging, de winst-
opleverende bedrijven in onze gemeente als
het Grondbedrijf, Waterleidingbedrijf en
Badbedrijf, terwijl het bouwen van de tal
rijke woningen in onze gemeente veler han
den werk verschafte n het Steenkolen
bunkerstation evenals de de Vljsmar betere
resultaten bereikten.
Met vreugde hebben wij ook kennis ge
nomen van de mededeeling, dat binnen en
kele dage-i de benoeming zal plaats vinden
van een directeur van het Havenbedrijf en
alsdan begonnen zal kunnen worden aan de
uitvoering der benondigde outillagewerken.
Aangezien ook ik behoor bij de velen
1
die het voorrecht hadden een exemplaar
toegezonden te zien van het hooggewaar
deerde werk van dr. Kautz over onze ha
ven met zijn ontwikkelingsperspectieven in
het internationaal verkeer, mag ik niet na
laten, ook namens den Raad onze groote
waardeering uit te spreken over dit belang
rijk wetenschappelijk werk, dat als eerste
ling over onze haven verschijnt en een his
torisch overzicht geeft van het verleden
tot op heden en tevens op de mogelijkheden
wijst voor de ontwikkeling dier haven.
Van harte hoop ik dat dit belangrijke
werk het zijne er toe moge bijdragen om
in breede kringen in het buitenland zoowel
als in Nederland, de belangstelling voor
onze haven op te wekken of zoo noodig te
vermeerderen ten opzichte van hare goede
eigenschappen en dit pionierswerk moge
verrichten tot ontwikkeling van een druk
havenverkeer, hetwelk onze gemeente ten
goede zou komen en voor U mijnheer de
voorzitter een groote voldoening zou zijn
voor uw jaren onafgebroken arbeid als haar
burgemeester besteed, waarvoor Vlissingen
U niet genoeg dankbaar kan zijn.
Laten we toch de hoop in de toekomst
niet verliezen doch een blik slaan in de
natuur, die ons in het begin van het nieuwe
jaar geruimen tijd in dichte nevelen hulde,
waardoor de wereld eng en klein scheen en
er bijna geen lichtpunten zichtbaar waren,
deze toch deed verdwijnen en plaats deed
maken voor dagen van helderen zonneschijn.
Moge ons kracht geschonken worden om
in deze zoo uiterst moeilijke omstandig
heden voor onzen gemeenschappelqken ar
beid deze te doen strekken tot heil van de
stad onzer inwoning.
De voorzitter zegde den heer Callenfels
hartelijk dank voor zijn belangrijke rede en
den raad voor zijn daarmede bestoonde in
stemming.
499
In verband met het ontslag nemen van
den heer ir. H. C. Wesseling als lid van
den gemeenteraad, zeide de burgemeester
het volgende
Onze Raad heeft een gevoelig verlies ge
leden door het bedanken voor het raads
lidmaatschap door den heer ir. H. C. Wes
seling. De heer Wesseling heeft zich daar
toe genoopt gevoeld door zijn zeer drukke
bezigheden als directeur der Kon. Maat
schappij „de Schelde", die hem beletten
zooveel tijd aan zijn ambt te geven, als zijn
hooge opvatting zijner taak eischte. Wij
moeten dit billijken, hoezeer zijn heengaan
ons ook leed moge doen. De heer Wesseling
was een sieraad van onzen raad, er werd
steeds ernstig naar hem geluisterd en re
kening gehouden met zijn waardevolle ad
viezen. Hij sprak niet "eel in de openbare
zitting, maar wat hij zeide was steeds wel
doordacht, waardoor hij altijd het oor van
uw Raad had. In de vele commissies, waar
in hij zitting had, zullen wij zijn medewer
king zeer missen. De heer Wesseling was
lid van den gemeenteraad, voor het eerst
zitting genomen 21 December 1923, lid van
de commissie voor Strafverordeningen van
af 29 April 1927, lid van de commissie voor
de Gemeentewerken vanaf 28 Dec. 1923,
lid van de commissie voor het Havenbedrijf
vanaf 25 September 1931, lid van de com
missie voor het Grondbedrijf vanaf 14 No
vember 1924, lid van de commissie voor de
Oudheidkundige Verzameling vanaf 14 No
vember 1924, van de commissie voor de
Monumentenzorg vanaf 17 November 1924,
van de commissie voor het Woningbedrijf
vanaf 14 November 1924, Regent over het
Gasthuis van 30 November 19237 Septem
ber 1926, lid van de commissie van toezicht
op het M.O. vanaf 1 Januari 1922, lid van
de commissie van toezicht op het N.O. van
af 30 Juni 19221 Januari 1934, lid van de
commissie van beheer van het Vliss. Stu
diefonds vanaf 28 October 1921, vertegen
woordigend lid voor de gemeente in het be
stuur van de Vereeniging Zeevaartschool
,.De Ruyterschool" vanaf 25 Januari 1924,
was lid van de commissie ad hoe betreffen
de de organisatie van de gemeentepolitie en
van de verschillende takken van dienst der
gemeente, ingesteld 19 December 1924, lid
van de Gezondhe.dscommissie vanaf 24
Juni 192618 Januari 1934, lid van de
commissie voor de Concessie aa.n de Vlis
singsche Duinwaterleiding Mij., ingesteld 25
April 1930, lid van de commissie voor het
Waterleidingbedrijf vanaf 27 Mei 1932, lid
van de commissie voor de Gasconcessie
vanaf 26 Augustus 1932.
Inderdaad een eervolle staat van dienst
bg de gemeente, jammer dat deze ons in
ziens veel te vroeg moet worden afgesneden.
Inmiddels blijven wil ons voor de belang
stelling en de medewerking van den heer
Wesseling aanbevolen houden. Ik ben over
tuigd van uw aller instemming, wanneer k
den heer Wesseling dank zeg, voor hetgeen
hij als raadslid in het algemeen belang
van Vlissingen heeft verricht en hem en
ons toe wensch, dat wij hem nog vele jaren
te Vlissingen zullen mogen behouden.
(Applaus).
>5»
Hierna werden verschillende mededeelïn-
gen gedaan, o.a, van goedkeuring door Ged
Staten van verschillende raadsbesluiten,
o.a. dat tot het borgstellen voor de woning-
bouw-vereeniging „Goed Wonen" betreffen
de een leening voor een badinrichting.
Van den heer W. Anker Sr. was een
schrijven ontvangen dat hij zyn benoeming
tot lid van den gemeenteraad aanneemt.
Overgelegd werd het overzicht van den
loop der bevolking in 1933.
Voor kennisgeving aangenomen.
v
Van het bestuur der Vereeniging voor
Christelijk uitgebreid lager onderwijs was
een adres ingekomen om gelden beschik
baar te stellen voor het aanschaffen van
leerboeken.
Dit adres werd om advies gesteld in han
den van Burg. en Weth,
Aan den heer C. de Jonge werd eervol
ontslag verleend als leeraar aan de avond-
school voor nijverheidsonderwijs.
Benoeming^
Tot leden van de commissie van toezicht
op het lager onderwijs werden benoemd de
aftredende leden de heeren J. Butler, A. c
Hildernisse en J. P. F. Mentink.
Mede waren aanbevolen de heeren J, q
Brand, J. van den Heuvel en E. Andriesaen.
Tot leden der commissie tot wering van
schoolverzuim werden benoemd de heeren
A. de Mol, G. Harlaar, G. van de Kreko
A. M., de Bont, B. H. Ligteringen, D, L.
Hertstein en K. de Visser.
Mede waren aanbevolen de heeren H. van
Leeuwen, J. W. van der Burgt, E. de Meijer
mej. I. ten Hacken, J. W. Ditmar, B. van dé
Velde en L. E. Doornbos.
Onderzoek geloofsbrief,
Het onderzoek van den geloofsbrief van
het nieuw benoemde lid, den heer W. Anker
Sr., ter voorziening in de vacature ontstaan
door het bedanken van den heer H. C. Wes
seling, werd opgedragen aan een commis-
sie bestaande uit de heeren Van Spanning,
Van der Beke Callenfels en Marijs.
Tijdens dit onderzoek werd de zitting ge
schorst.
De commissie in de vergadering terugge.
keerd, concludeerde bij monde van den heer
Callenfels tot toelating van den heer
Anker.,
Alzoo werd besloten.
Gewijzigde vaststelling verorde.
ning op het bouwen.
Door Burg. en Weth. werd voorgesteld
tot gewijzigde vaststelling van de verorde
ning op het bouwen en de bewoning.
Aangenomen.
Extra hulp aan werkloozen,
Behandeld werd daarna het voorstel van
Burg. en Weth. tot het beschikbaar stellen
van een bijdage van 50 in de kosten van
extra-hulp aan werkloozen over 1934.
Aangenomen.
Onderhandsche verhuring.
Goedgekeurd werd het voorstel tot het
weder onderhands verhuren van een der lo
kalen van het gebouw op de Noorderhe-
graafplaats aan het R.-Kath. 'kerkbestuur.
Aangenomen.
Restitutie van straatbelastlng.
Conform het voorstel van Burg. en Weth,
werd besloten tot het verleenen van restii
tutie van straatbelasting aan den heer J. 1
Stokmann te Busaum.
Aangenomen.
Verkoop gemeentegrond.
Voorgesteld werd tot den verkoop aan
den heer H. Maas van 116 M2. bouwgrond,
gelegen aan de Van den Spieghelstraat a
10 per M2., of totaal voor 1160.
Aangenomen.
Verordening op de heffing van
schoolgeld.
Door Burg. en Weth. werd voorgesteld
tot gewijzigde vaststelling van de verorde
ning op de ~cing van schoolgeld voor het
lager ond
Aangent.
Hierna wrd de vergadering gesloten.
HET DUITSCH-OOSTENRIJKSCHE
CONFLICT.
De Weensche correspondent van het
„Vad." schrijft
De Oostenrijksche staatslieden hebben
tot dusver elke gelegenheid te baat geno
men om te betoogen, dat zij aan de span
ning met Duitschland gaarne een einde ge
maakt wilden zien. Lang geleden beeft
Dollfuss er al den nadruk op gelegd, dat
Oostenrijk er geen prijs op stelde, het con
flict met Duitschland voor den Volkenbond
te brengen, hoewel er toendertijd geruch
ten dienaangaande in omloop waren. Sedert
twee weken ongeveer schijnen, wat deze
zaak betreft, de Oostenrijksche staatslie
den hun standpunt te hebben gewijzigd.
Reeds daarvoor kon men van het officieele
Oostenrijk een rechtstreeksch verwijt hoe
ren aan het adres van het officieele
Duitschland, over het feit, dat het den
juist ontketenden algemeenen aanval der
Nazi's in Oostenrijk vrijwel bestuurde. De
Oostenrijksche regeering liet gisteren ook
officieus meedeelen, dat zij een overvloed
van documenten in handen had, die zij z°u
publiceeren, wanneer Duitschland niet op
hield met zijn anti-Oostenrijksche prop8'
ganda. Uit die stukken blijkt o.a. dat 80
van de bommen, vlugschriften, enz. die de
Nazi's tot dusver in Oostenrijk gebruikt
hebben, uit Duitschland afkomstig was-
Het bezoek van Suvich te Weenen en de
internationale weerklank van den nazi-
aanval op Oostenrijk, schijnen de regecrfoS
tot een nieuwen, beslisten stap tegen de
Nazi's, maar tevens ook tegen het office*
eele Duitschland hebben doen besluiten.
Ter gelegenheid van de bijeenkomst van
de aanvoerders van het Vaderlandscba
Front te Weenen heeft Dollfuss een toe
spraak gehouden tot de menigte, die hei#
een spontane hulde bracht. Darbij zeide hji-
„Met ons geduld is het gedaan
kunnen thans hier geen klaagredenen hou
den over hetgeen van over de grens Kom
Want daarover zullen wij ons op een ander®
plaats en in een anderen vorm beklagen
Terreur is in Oostenrijk alleen nog m#81
mogelijk, omdat de terroristen hun hoop
gevestigd hebben ou zekere kringen ove
de grens
Deze opmerking is hier zoo uitge'e»
dat Oostenrijk nu tot de zoolang vermei en