NOOTJES BUITENLAND De Crisis Zuivel Centrale maakt bekend dat, behoudens tusschentijdsche wijziging, voor de week van 28 Januari tot 3 Februari de prijs van het crisisbotermerk en van de vervoervergunning voor buitenlandsche bo ter is vastgesteld op 1 per K.G. Gedurende de maand December werd in de rjjksposstspaarbank ingelegd een bedrag van 11.924.939 en terugbetaald een bedrag van 14.170.935. Het gezamenlijk tegoed van de 2.280.141 inleggers bedroeg op eind December 515.623.582. De 3e Kamer der rechtbank te Amster dam verklaarde heden in staat van faillis sement de N.V. „de Nieuwe Pers" te Am sterdam, Hedenmorgen is het K.L.M.-vliegtuig „Duif", bestuurd door den heer Van Vee- nendaal, in 97 minuten van Parijs naar Am sterdam gevlogen. De gewone vliegduur ParijsAmsterdam is ongeveer 2 uur en 1 kwartier. Het gemeentelijk radio-bedrijf te Gronin gen heeft den 8000en abonné ingeschreven slechts 4 maanden na de aansluiting van den 7000en abonné. De 8000e abonné mocht een keuze doen tusschen een luidspreker of een gratis abonnement. Het gunstig bekend staande Leeuwarder symphonie-orkest dreigt te zullen worden opgeheven, omdat B. en W. van meening zijn dat de financieele toestand der ge meente een subsidie van 17.000 per jaar niet meer toelaat. Uit een statistiek over het vreemdelin genverkeer in Duitschland over 1932 blijft dat in dat jaar door Nederlanders in Duitschland 26 millioen mark is uitgegeven en daarentegen in Nederland door Duit- schers slechts 3 millioen mark. Om te trachten een sluitende begrooting te krijgen, zal op de jaarwedde van het ge- meentepersoneel te Zaandam nog 107.000 bezuinigd moeten worden. Voor de politie agenten zal deze extra-vermindering 3.80 per week bedragen en voor de ambtenaren 200 per jaar. slooten nabij de Kapoentjesweg het op- hoogen van een terrein nabij „Bethesda" het aanbrengen van dammen in de Zout- watersloot, benevens het in orde brengen van een toegangsweg naar het sportterrein; het verbeteren van de Zoutwatersloothet afdekken met kleigrond van een zanddepöt gelegen ten Noorden van den Singelweg het aanleggen van een plantsoen op het Van Nispenplein het uitbreiden van de aan plantingen van het Nollebosch en het schoonhouden en dempen van een sloot ge legen tusschen Anjelierenlaan en Bloemen- laan. Met veel succes zijn ook dit jaar weer ontwikkelingscursussen voor werkloozen gehouden. Aan de cursussen namen onge veer 200 werkloozen deelhet Rijk heeft 75 in de kosten bijgedragen. In 1933 zijn 70 nieuwe woningen voltooid en op 31 December jl. waren er nog 35 in aanbouw. Door het gemeentelijk grondbe drijf werd voor 86.718 aan grond verkocht tegen voor 42.386 in 1932. De mooie oude gevel van het Beeldenhuis herrijst voor een nieuw huis in de Hendrik straat. Het Oude Beursgebouw, dit juweel van fraaie oude bouwkunst, dat grooten- deels door brand werd vernield, zal door de Vereeniging Hendrick de Keyser wederom worden gerestaureerd. Een rein waterkelder met pompgebouwtje aan den West-Souburgschen weg nabij den Abeele ten behoeve van het waterleiding bedrijf, is in aanbouw. De bouw van een kleedlokaal op het gemeentelijk sportterrein en het verbouwen van school A tot twee U.L.O.-scholen zijn aanbesteed. De percee- len in de Kerkstraat, die door brand wer den vernield, zijn herbouwd. Het ongeveer 16 H.A. groote Nollebosch is nagenoeg vol tooid. Een nieuwe bouwverordening werd door uw Raad vastgesteld. 31 Mei 1933 is de gemeentelijke Groente en Fruitveiling opgeheven. Tjjdens haar 20- jarig bestaan werd op de kleine veilingen ƒ1.724.981.65 en op de groote veilingen ƒ480.079 omgezet. Onder de vele belangrijke raadsbesluiten, die in het afgeloopen jaar door U zijn ge nomen, noem ik nog de overeenkomst met 4% gemeente Middelburg omtrent het jaar- Jftks leveren van 100.000 M3. water en een «vereenkomst met deze gemeente tot het wederkeerig hulp verleeenen bij brand deze bewijzen van practisch samenwerken met de naburige gemeente Middelburg acht ik een verheugend feit. Met genoegen kan ik ook dit jaar weer vermelden, dat ons gemeente- en politie personeel zijn taak met ijver en opgewekt heid vervult. Ik betuig hierbij een bijzonder woord van dank aan de onbezoldigde amb tenaren van den Burgerlijken Stand en onze Vrijwillige Brandweer voor hun gewaardeer- den arbeid in het algemeen belang verricht. ©ebluscht werden in 1933 twee uitslaande branden, bovendien werd voor twee kleine fcranden groot alarm gemaakt, verder zijn gebluscht 2 binnenbranden, 4 maal een be gin van brand, 18 straatbranden, 30 schoor steenbranden en 4 bijzondere branden. Met ingang van 1 October 1933 werd het openbaar vervolgonderwijs opgeheven. 1 Ja nuari jl. werd de openbare lagere school A opgeheven en school B van een school met 6 leerkrachten tot een met 4 leerkrachten teruggebracht. De Zeevaartschool „De Ruyterschool" werd door 328 leerlingen bezocht tegen 376 in 1932. In de verschillende cursussen wer den 139 diploma's behaald tegen 138 in 1932 de Koninklijke Paketvaart Maat schappij verminderde het aantal klassen van 4 tot 3, de Java-China-Japan Lijn zette de opleiding tijdelijk stop. Voor het Badbedrrjf werd 1933 een re cordjaar, er werden 63.291 baden genomen. Het vreemdelingenvedkeer en het bezoek aan de badplaats was zeer bevredigend, be langrijke congressen en jaarvergaderingen werden er gehouden. In het Coöperatief Slachthuis werden In 1933 geslacht 1423 runderen, 1947 var kens, 714 kalveren en 475 schapen, welke getallen door de ongunstige tijdsomstan digheden iets beneden de raming zijn ge bleven. Ook op de resultaten van het gemeente lijk binnenhavenbedrijf, dat nu binnenkart in de N.V. Haven van Vlissingen wordt op genomen, had de crisis een ongunstigen in vloed. Hoewel het aantal schepen ongeveer gelijk was aan dat van 1932, ging de totale inhoud der binnengekomen zeeschepen 25 terug. Evenals vorige jaren werd in De cember jl. een 30-tal Groninger motorkoffen opgelegd. Een hoogst belangrijk werk „Der Haf en von Vlissingen". Seine Stellung und Entwicklungsaussiehten im internationalen Verkehr" van de hand van Dr. E. A. Kautz is gepubliceerd als uitgave van het Welt- wirtschaftliche Archiv te Kiel. Het kolenbunkerstation der Steenkolen Handelsvereeniging in de buitenhaven heeft wederom nog gunstiger resultaten bereikt dan in het vorige jaar. Er werden nl. 477 zeeschepen gebunkerd tegen 361 in 1932 met 55.000 'gebunkerde tonnen steenkool meer dan in 1932. De schepen waren ver deeld over de volgende nationaliteiten 42 Nederlandsche, 82 Noorsche, 8 Deensche, 37 Engelsche, 98 Duitsche, 48 Grieksche, 15 Finsche, 27 Fransche, 1 Danziger, 18 Ita- liaansche, 70 Zweedsche, 10 Letsche, 16 Panameesche, 1 Yougo-Slavische, 1 Portu- geesche, 1 Belgische en 1 Spaansche. Nadat de Provinciale Stoombootdienst zijn aanlegplaatsen aan de nieuwe pon tons in de Buitenhaven in gebruik heeft ge nomen, is de veerdienst op Breskens nu volledig geoutilleerd. Op het Vliegveld Vlissingen, dat ook als ïialte van de electrische tram Middelburg Vlissingen voor bezoekers zoo gemakkelijk is te bereiken, werd 8 Juni jl. het café restaurant der K.L.M. geopend. Het gebruik van het vliegveld is in 1933 wederom be langrijk toegenomen, o.a. ook door de mili taire vliegers. De verkeersresultaten op de door de K.L.M. geëxploiteerde luchtlijn VlissingenHaamstede RotterdamAm sterdam waren zeer gunstig, vooral ook in de maanden Juli en Augustus, toen deze lijn werd doorgetrokken naar Knocke. Van Mei tot October werd een dagelijksche dubbele dienst geëxploiteerd, daarna wordt tot Mei een dagelijksche enkele dienst onderhou den. Met de K.L.M. luchtlijn zijn in 1933 te Vlissingen aangekomen 1023 passagiers en vertrokken 968 passagiers, waarvan in de maand Augustus resp. 396 en 331. Bij de Stoomvaart Maatschappij „Zee land", Koninklijke Nederlandsche Post- vaart, heeft de sterke achteruitgang in het passagiers- en goederenvervoer, welke bet jaar 1932 kenmerkte, zich in 1933 niet in gelijke mate voortgezet, het passagiersver- keer vertoont zelfs ten opzichte van het vorige jaar een niet onbelangrijke stijging. In het geheel werden door de Stoomvaart Maatschappij „Zeeland" ongeveer 67.300 passagiers vervoerd, ongeveer 14 y2 meer dan in 1932, waarmede kwantitatief het peil van 1931 wederom bereikt is. Grootendeels is deze toeneming een gevolg van een ver dere ontwikkeling van het goedkoopere excursie-verkeer, voornamelijk van Engel sche zijde. Het gewone verkeer, dat tot op zekere hoogte te bescnouwen is als zaken verkeer, toonde weliswaar in totaal een geringe vermeerdering, doch daarbij een sterk tot uiting komende verschuiving naar lagere klasse. Ten aanzien van het goederen-vervoer moet echter geconstateerd worden, dat het algemeen© stukgoed-, fruit- en groenten- vervoer vergeleken met 1932 verder met 30 afnam. Eenerzijds is dit toe te schrij ven aan de belemmeringen, welke het vrije ruilverkeer ondervindt door de Engelsche maatregelen van contingenteering en hooge invoerrechten, waardoor voor vele bedrijven export naar dit land volkomen onmogelijk werd gemaakt, anderzijds wordt, voor wat van het Duitsche vervoer nog resteert, in hooge mate de concurrentie ondervonden van door bijzondere verlaagde spoor- vrachten begunstigde Duitsche Noordzee havens. De laatste maanden was echter een zij het ook geringe opleving in het stuk- goed-verkeer te constateeren. Ook het postvervoer toonde in 1933 nog een verderen teruggang, die evenwel be perkt bleef tot ongeveer 6 De inkomsten uit hoofde van de over eenkomst met de London North Eastern Railway, wat betreft den dienst Hoek van HollandHarwich, bleven ten achter bij 1932, doordat het vervoer over Hoek van van Holland ook in 1933 nog iets terugliep. Daartegenover kon op de exploitatiekos ten nog verder worden beziunigd. Bij de Koninklijke Maatschappij „de Schelde" bedroeg het aantal werklieden op 31 December jl. 1472, waarin 450 tijdelijk ontslagenen zijn begrepen, tegenover 2310 op 31 December 1930, het aantal ambtena ren bedroeg 289, aan arbeidsloon en salaris sen werd ongeveer 1.95 millioen uitbe taald tegenover ongeveer ƒ2.4 millioen in het voorafgaande jaar .In 1933 werden af geleverd of daarvoor gereedgemaakt Flottieljevaartuig „Johan Maurits van Nassau" voor het departement van Defen sie, 3 Motorveerbooten, genaamd „Koningin Emma", „Oosterschelde" en „Prins Wil lem I" voor den Provincialen Stoomboot- dienst op de Ooster- en Westerschelde, 2 motoren voor Hr. Ms. pantserschip „Brinio" voor het Departement van Defensie, 2 land- waterpüpketels, 6 kleine stoomketels, boven bouw brug over de Haarlemmermeerring vaart in den weg HeemstedeUithoorn voor den Provincialen Waterstaat Haarlem, brug voor dubbelspoor en 2 brugjes voor enkelspoor over den staatsspoorweg bij Nootdorp voor de Ned. Spoorwegen, boven bouw ophaalbrug over de Vecht bij Uiter- meer voor den Prov. Waterstaat Haarlem, toeleidingsbrug met opleg-kist, een loop brug met bijkomende werken voor een drij vende aanlegplaats te Zierikzee voor Ged. Staten van Zeeland, constructiewerk tweede en derde uitbreiding electrische centrale cp Staatsmijn „Maurits" voor de Staatsmijnen in Limburg te Heerlen, herstellingen aan en gedeeltelijk vernieuwen, van de Noord ponton aan de buitenhaven te Vlissingen voor den Rijkswaterstaat, hefdeuren voor schutsluis IV bij Limmel met bijkomende werken, behoorende tot de werken voor den aanleg van het Julianakanaal voor den Rijkswaterstaat in Limburg, palconstructie voor 10 Noorderschuiven in de uitwate ringssluizen te Kornwerderzand voor de Zuiderzeewerken Den Haag, bovenbouw voor de brug 324 (enkelvoudige bascule- brug) over de Kostverlorenvaart, vóór de Tweede Hugo de Grootstraat te Amsterdam voor de gemeente Amsterdam, constructie werk en kolentransportinrichting Zeep fabriek te Jutphaas voor de Coöp. Groot- handelsvereeniging „De Handelskamer" te Rotterdam. In de zeer zorgwekkende slapte in het werk bij „de Schelde" is helaas nog geen verbetering gekomen. Voor de Provinciale Zeeuwsche Electrici- teits Maatschappij kwam de bij de Konink lijke Maatschappij „de Schelde" bestelde turbine bijna gereed, het hoogspanningsnet reikt nu tot Rilland Bath, waardoor alle gemeenten op Walcheren en de beide Beve- landen nu uit Vlissingen met stroom worden voorzien. Bij de Vlissingsche Mineraalolie en As phalt Maatschappij was de afzet van as phalt niet onbevredigend, de afzet der bij producten had een goed verloop. De kleinere industrieën te Vlissingen lij den onder den nood der tijden. Aan de plaatsing der Koninklijke Marine te Vlissingen aan de Nederlandsche Schel- demonding zijn zoo groote landsbelangen verbonden, laatstelijk nog door den wereld oorlog aangetoond, dat vertrouwd moge worden, dat mede in verband met het hand haven onzer internationale positie Vlissin gen niet als marinestation zal worden ge abandonneerd. Ik heb veel moeten spreken over zorgen, crisis en werkloosheid, moge 1934 daarin voor onze gemeente verbetering brengen. Over de aangename verhoudingen, die in uwen Raad heerschen, kan ik evenwel ge lukkigerwijze niets dan goeds zeggen, hebt gij niet nog in de laatste raadszitting onze zeer ingrijpende begrooting binnen zes uren zakelijk afgehandeld Aan U allen persoonlek en mede aan den gemeente-secretaris met uwe gezinnen mo ge ik tenslotte voorspoed toewenschen in het nieuwe aangebroken nieuwe jaar (De leden gaven blijk van instemming met deze woorden). De rede van den voorzitter werd door het oudste lid in jaren, den heer M. van der Beke Callenfels, als volgt beantwoord Het zij mij wederom als oudste raadslid in jaren vergund U mijnheer de voorzitter namens den raad onzen dank te betuigen voor uw goede wenschen zooeven in uw Nieuwjaarsrede tegenover ons uitgespro ken. Wederkeerig bieden wij U en uw gezin onze beste wenschen aan voor 1934 en ho pen dat dit een gelukkig en voorspoedig jaar voor U en de uwen moge zijn en U on afgebroken zult kunnen wijden aan uw veel omvattende taak als hoofd dezer gemeente, waaraan gij U steeds met liefde en volle toewijding geven wilt. Nog onder den indruk van de hachelijke crisisomstandigheden waaronder w\j het vorig jaar eindigden en onze begrooting voor dit jaar moesten samenstellen en gelet op de weinig bemoedigende vooruitzichten voor de naaste toekomst, zal het besturen ook voor onze gemeente niet dan met het betrachten van de grootst mogelijke zuinig heid mogelijk kunnen zijn. Zooals elders gezegd is thans wel het diepste punt der crisis bereikt, doch zijn nog geen definitieve bewegingen in op- waarsche richting te bespeuren. Het is dan ook terecht door U gezegd, dat een Nieuwjaarsrede uit een financieel oog punt in deze tijden geen opwekkend werk is te noemen. Diep te betreuren is de groote blijvende werkloosheid op ons grootsche scheepvaartbedrijf „de Schelde", waardoor de welvaart onzer bevolking en onze ge- meentefinanciën zoo ernstig worden ge troffen. Gelukkig kon in uw rede toch ook op enkele lichtpunten worden gewezen en -vel op den gunstigen gezondheidstoestand in onze gemeente in 1933, de zeer bevredigen de resultaten verkregen in de reorganisatie van de ziekenhuisverpleging, de winst- opleverende bedrijven in onze gemeente als het Grondbedrijf, Waterleidingbedrijf en Badbedrijf, terwijl het bouwen van de tal rijke woningen in onze gemeente veler han den werk verschafte n het Steenkolen bunkerstation evenals de de Vljsmar betere resultaten bereikten. Met vreugde hebben wij ook kennis ge nomen van de mededeeling, dat binnen en kele dage-i de benoeming zal plaats vinden van een directeur van het Havenbedrijf en alsdan begonnen zal kunnen worden aan de uitvoering der benondigde outillagewerken. Aangezien ook ik behoor bij de velen 1 die het voorrecht hadden een exemplaar toegezonden te zien van het hooggewaar deerde werk van dr. Kautz over onze ha ven met zijn ontwikkelingsperspectieven in het internationaal verkeer, mag ik niet na laten, ook namens den Raad onze groote waardeering uit te spreken over dit belang rijk wetenschappelijk werk, dat als eerste ling over onze haven verschijnt en een his torisch overzicht geeft van het verleden tot op heden en tevens op de mogelijkheden wijst voor de ontwikkeling dier haven. Van harte hoop ik dat dit belangrijke werk het zijne er toe moge bijdragen om in breede kringen in het buitenland zoowel als in Nederland, de belangstelling voor onze haven op te wekken of zoo noodig te vermeerderen ten opzichte van hare goede eigenschappen en dit pionierswerk moge verrichten tot ontwikkeling van een druk havenverkeer, hetwelk onze gemeente ten goede zou komen en voor U mijnheer de voorzitter een groote voldoening zou zijn voor uw jaren onafgebroken arbeid als haar burgemeester besteed, waarvoor Vlissingen U niet genoeg dankbaar kan zijn. Laten we toch de hoop in de toekomst niet verliezen doch een blik slaan in de natuur, die ons in het begin van het nieuwe jaar geruimen tijd in dichte nevelen hulde, waardoor de wereld eng en klein scheen en er bijna geen lichtpunten zichtbaar waren, deze toch deed verdwijnen en plaats deed maken voor dagen van helderen zonneschijn. Moge ons kracht geschonken worden om in deze zoo uiterst moeilijke omstandig heden voor onzen gemeenschappelqken ar beid deze te doen strekken tot heil van de stad onzer inwoning. De voorzitter zegde den heer Callenfels hartelijk dank voor zijn belangrijke rede en den raad voor zijn daarmede bestoonde in stemming. 499 In verband met het ontslag nemen van den heer ir. H. C. Wesseling als lid van den gemeenteraad, zeide de burgemeester het volgende Onze Raad heeft een gevoelig verlies ge leden door het bedanken voor het raads lidmaatschap door den heer ir. H. C. Wes seling. De heer Wesseling heeft zich daar toe genoopt gevoeld door zijn zeer drukke bezigheden als directeur der Kon. Maat schappij „de Schelde", die hem beletten zooveel tijd aan zijn ambt te geven, als zijn hooge opvatting zijner taak eischte. Wij moeten dit billijken, hoezeer zijn heengaan ons ook leed moge doen. De heer Wesseling was een sieraad van onzen raad, er werd steeds ernstig naar hem geluisterd en re kening gehouden met zijn waardevolle ad viezen. Hij sprak niet "eel in de openbare zitting, maar wat hij zeide was steeds wel doordacht, waardoor hij altijd het oor van uw Raad had. In de vele commissies, waar in hij zitting had, zullen wij zijn medewer king zeer missen. De heer Wesseling was lid van den gemeenteraad, voor het eerst zitting genomen 21 December 1923, lid van de commissie voor Strafverordeningen van af 29 April 1927, lid van de commissie voor de Gemeentewerken vanaf 28 Dec. 1923, lid van de commissie voor het Havenbedrijf vanaf 25 September 1931, lid van de com missie voor het Grondbedrijf vanaf 14 No vember 1924, lid van de commissie voor de Oudheidkundige Verzameling vanaf 14 No vember 1924, van de commissie voor de Monumentenzorg vanaf 17 November 1924, van de commissie voor het Woningbedrijf vanaf 14 November 1924, Regent over het Gasthuis van 30 November 19237 Septem ber 1926, lid van de commissie van toezicht op het M.O. vanaf 1 Januari 1922, lid van de commissie van toezicht op het N.O. van af 30 Juni 19221 Januari 1934, lid van de commissie van beheer van het Vliss. Stu diefonds vanaf 28 October 1921, vertegen woordigend lid voor de gemeente in het be stuur van de Vereeniging Zeevaartschool ,.De Ruyterschool" vanaf 25 Januari 1924, was lid van de commissie ad hoe betreffen de de organisatie van de gemeentepolitie en van de verschillende takken van dienst der gemeente, ingesteld 19 December 1924, lid van de Gezondhe.dscommissie vanaf 24 Juni 192618 Januari 1934, lid van de commissie voor de Concessie aa.n de Vlis singsche Duinwaterleiding Mij., ingesteld 25 April 1930, lid van de commissie voor het Waterleidingbedrijf vanaf 27 Mei 1932, lid van de commissie voor de Gasconcessie vanaf 26 Augustus 1932. Inderdaad een eervolle staat van dienst bg de gemeente, jammer dat deze ons in ziens veel te vroeg moet worden afgesneden. Inmiddels blijven wil ons voor de belang stelling en de medewerking van den heer Wesseling aanbevolen houden. Ik ben over tuigd van uw aller instemming, wanneer k den heer Wesseling dank zeg, voor hetgeen hij als raadslid in het algemeen belang van Vlissingen heeft verricht en hem en ons toe wensch, dat wij hem nog vele jaren te Vlissingen zullen mogen behouden. (Applaus). >5» Hierna werden verschillende mededeelïn- gen gedaan, o.a, van goedkeuring door Ged Staten van verschillende raadsbesluiten, o.a. dat tot het borgstellen voor de woning- bouw-vereeniging „Goed Wonen" betreffen de een leening voor een badinrichting. Van den heer W. Anker Sr. was een schrijven ontvangen dat hij zyn benoeming tot lid van den gemeenteraad aanneemt. Overgelegd werd het overzicht van den loop der bevolking in 1933. Voor kennisgeving aangenomen. v Van het bestuur der Vereeniging voor Christelijk uitgebreid lager onderwijs was een adres ingekomen om gelden beschik baar te stellen voor het aanschaffen van leerboeken. Dit adres werd om advies gesteld in han den van Burg. en Weth, Aan den heer C. de Jonge werd eervol ontslag verleend als leeraar aan de avond- school voor nijverheidsonderwijs. Benoeming^ Tot leden van de commissie van toezicht op het lager onderwijs werden benoemd de aftredende leden de heeren J. Butler, A. c Hildernisse en J. P. F. Mentink. Mede waren aanbevolen de heeren J, q Brand, J. van den Heuvel en E. Andriesaen. Tot leden der commissie tot wering van schoolverzuim werden benoemd de heeren A. de Mol, G. Harlaar, G. van de Kreko A. M., de Bont, B. H. Ligteringen, D, L. Hertstein en K. de Visser. Mede waren aanbevolen de heeren H. van Leeuwen, J. W. van der Burgt, E. de Meijer mej. I. ten Hacken, J. W. Ditmar, B. van dé Velde en L. E. Doornbos. Onderzoek geloofsbrief, Het onderzoek van den geloofsbrief van het nieuw benoemde lid, den heer W. Anker Sr., ter voorziening in de vacature ontstaan door het bedanken van den heer H. C. Wes seling, werd opgedragen aan een commis- sie bestaande uit de heeren Van Spanning, Van der Beke Callenfels en Marijs. Tijdens dit onderzoek werd de zitting ge schorst. De commissie in de vergadering terugge. keerd, concludeerde bij monde van den heer Callenfels tot toelating van den heer Anker., Alzoo werd besloten. Gewijzigde vaststelling verorde. ning op het bouwen. Door Burg. en Weth. werd voorgesteld tot gewijzigde vaststelling van de verorde ning op het bouwen en de bewoning. Aangenomen. Extra hulp aan werkloozen, Behandeld werd daarna het voorstel van Burg. en Weth. tot het beschikbaar stellen van een bijdage van 50 in de kosten van extra-hulp aan werkloozen over 1934. Aangenomen. Onderhandsche verhuring. Goedgekeurd werd het voorstel tot het weder onderhands verhuren van een der lo kalen van het gebouw op de Noorderhe- graafplaats aan het R.-Kath. 'kerkbestuur. Aangenomen. Restitutie van straatbelastlng. Conform het voorstel van Burg. en Weth, werd besloten tot het verleenen van restii tutie van straatbelasting aan den heer J. 1 Stokmann te Busaum. Aangenomen. Verkoop gemeentegrond. Voorgesteld werd tot den verkoop aan den heer H. Maas van 116 M2. bouwgrond, gelegen aan de Van den Spieghelstraat a 10 per M2., of totaal voor 1160. Aangenomen. Verordening op de heffing van schoolgeld. Door Burg. en Weth. werd voorgesteld tot gewijzigde vaststelling van de verorde ning op de ~cing van schoolgeld voor het lager ond Aangent. Hierna wrd de vergadering gesloten. HET DUITSCH-OOSTENRIJKSCHE CONFLICT. De Weensche correspondent van het „Vad." schrijft De Oostenrijksche staatslieden hebben tot dusver elke gelegenheid te baat geno men om te betoogen, dat zij aan de span ning met Duitschland gaarne een einde ge maakt wilden zien. Lang geleden beeft Dollfuss er al den nadruk op gelegd, dat Oostenrijk er geen prijs op stelde, het con flict met Duitschland voor den Volkenbond te brengen, hoewel er toendertijd geruch ten dienaangaande in omloop waren. Sedert twee weken ongeveer schijnen, wat deze zaak betreft, de Oostenrijksche staatslie den hun standpunt te hebben gewijzigd. Reeds daarvoor kon men van het officieele Oostenrijk een rechtstreeksch verwijt hoe ren aan het adres van het officieele Duitschland, over het feit, dat het den juist ontketenden algemeenen aanval der Nazi's in Oostenrijk vrijwel bestuurde. De Oostenrijksche regeering liet gisteren ook officieus meedeelen, dat zij een overvloed van documenten in handen had, die zij z°u publiceeren, wanneer Duitschland niet op hield met zijn anti-Oostenrijksche prop8' ganda. Uit die stukken blijkt o.a. dat 80 van de bommen, vlugschriften, enz. die de Nazi's tot dusver in Oostenrijk gebruikt hebben, uit Duitschland afkomstig was- Het bezoek van Suvich te Weenen en de internationale weerklank van den nazi- aanval op Oostenrijk, schijnen de regecrfoS tot een nieuwen, beslisten stap tegen de Nazi's, maar tevens ook tegen het office* eele Duitschland hebben doen besluiten. Ter gelegenheid van de bijeenkomst van de aanvoerders van het Vaderlandscba Front te Weenen heeft Dollfuss een toe spraak gehouden tot de menigte, die hei# een spontane hulde bracht. Darbij zeide hji- „Met ons geduld is het gedaan kunnen thans hier geen klaagredenen hou den over hetgeen van over de grens Kom Want daarover zullen wij ons op een ander® plaats en in een anderen vorm beklagen Terreur is in Oostenrijk alleen nog m#81 mogelijk, omdat de terroristen hun hoop gevestigd hebben ou zekere kringen ove de grens Deze opmerking is hier zoo uitge'e» dat Oostenrijk nu tot de zoolang vermei en

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1934 | | pagina 2