Vlissingsche Courant
DERDE BLAD
BRIEVEN UIT DE HOFSTAD
LAND- EN TUINBOUW
van de
van
Zaterdag 6 Januari 1934 - No. 5.
Nieuw en Oud.
Het in aanbouw zijnde museum voor de
gemeente is thans zoo ver gevorderd, dat
het glas-dicht is. Het stelling-werk is weg
genomen en wij hebben nu dus een vrijen
aanblik op het gebouw. Natuurlijk is de
entourage nog verre van afgewerkt en
daarvan kan voor den totaal-indruk nog
veel afhangen, maar in hoofdzaak is het
uiterlijk nu wel te herkennen.
Het is niet gemakkelijk te zeggen hoe
de totaal-indruk is. Men zal heel erg aan
dit gebouw moeten wennen en wij kunnen
ons niet indenken, dat de eerste aanblik
ervan overweldigend en fascineerend zal
zijn. Integendeelmen zal dit schoorvoe
tend naderen en trachten het mooie er in
op te diepen. Het geheel is een complex
kubussen, die in grillige opeenhooping is
geplaatst. De raamverdeeling is vreemd
er zijn allerlei vormen in die ramen en er
zijn groote koude velden in de gevels. -
Het glazen dak, dat geheel zichtbaar is,
is al heel weinig bekoorlijk en doet eer aan
een fabriek denken dan aan een museum.
Een vóór- of achterkant is aan het geheel
niet te bekennen. Zelfs een bepaalde monu
mentale ingang is niet te bespeuren. Ge
heel in overeenstemming met den indruk
dat hier een fabrieksgebouw staat, zijn de
beide hooge schoorsteenen voor de centrale
verwarming, die als een paar pilaren sym
metrisch aan één der zijden staan.
Men zou eens een aantal personen, die
niets van het doel van dit gebouw afweten,
er plotseling vóór moeten plaatsen en hen
laten zeggen wat zij nu wel denken dat
het voor een gebouw is. Misschien dat niet
één op de gedachte kwam van een mu
seum. Een ziekenhuis, een barakken-com
plex lijkt het eer.
Wij vinden helaas niets geniaals aan het
gebouw. De ontzaggelijke klomp harde gele
steen bekoort niet. We zullen het oordeel
aan een volgend geslacht moeten overla
ten misschien dat dit het kan bewonde
ren en er het geniale in vinden.
Ieder, die Den Haag wel eens bezocht,
heeft een bezoek gebracht aan het pano
ramaMesdag in de Zeestraat. Het bezit
van dit bijzondere werk is van heel veel
belang, want in dit panorama ligt een oud
en zeer merkwaardig beeld van Schevenin-
gen op groote schaal vast. Hoe langer hoe
minder is nog van dit oude gedeelte van
Scheveningen over en juist bier is weer één
der alleroudste centra geheel door een
nieuwe wijk vervangen. In vroeger jaren
gaf een rit met de stoomtram van de Hol-
landsche Spoor naar het strand een bijzon
deren kijk op het oer-oude dorp. Deze tram
reed er haast middendoor. Als men het zee
eindpunt naderde, stonden aan beide zyden
complexen oude hofjes en huisjes, waarop
men van de tram-uit een blik kon slaan
UIT FRANKRIJK.
In de Pathé-studio's te Joinville heeft
René Pujol een film gedraaid, waarvoor
hij zelf met Money-Eon het scenario heeft
geschreven. De titel luidt„Tout pour
rien" en de voornaamste rollen werden ge
speeld door Duvalles, Alcover, Frangoise
Rosay en Jacqueline Francell.
,,L' Intransigeant" bevat een bericht, dat
de jonge Fransche ingenieur Silka eet;
uitvinding heeft gedaan, welke hem in
staat stelt, op de bijzondere wijze, welke
in de zwijgende film als „ralenti" bekend
was, ook geluidsopnemingen vertraagd
weer te geven, hetgeen vooral van belang
zou zijn voor wetenschappelijke filmdoel
einden, het bestuueeren en ontleden van
geluidstrillingen, het mechanisme van den
toon en de voortplanting van de geluids
golven. Silka is op uitnoodiging van het
Russisch Instituut voor Wetenschappelijke
Onderzoekingen op filmgebied naar Mos
kou vertrokken om daar zijn uitvinding te
perfectionneeren.
Deze Silka, schrijft de „N.R.C." is ln
Nederland niet onbekend, daar hij in de
eerste jaren de technische rubriek van het
maandblad „Filmliga" Heeft verzorgd. H\j
is van origine Duitscher en heeft in den
tijd der Duitsche avant-garde o.m. een
kleine studie vervaardigd „Die Ballade
von Emterich". Naderhand werkte hij in
Parijs onder René Clair en Germaine Du-
lace. Hij publiceerde in 1931 een fantas
tisch glan met een soort collectieve film-
ook op de merkwaardige binnenplaatsjes,
die in den regel met veel waschgoed waren
gesierd.
Bijna alles van hetgeen op die tram-rit
was te zien, is thans verdwenen en wat er
nog staat, is al ten doode opgeschreven.
Van het oude dorpje is eigenlijk geen tiende
deel meer over. In een Kwart-eeuw tijd is
dat alles uitgeroeid.
De hygiëne heeft geëischt volledige af
braak, want aan verbetering en herstel
viel niet te denken. Het type hofje was op
tal van plaatsen te vinden en haast overal
het zelfde. Een smalle poort, dikwijls nog
geen meter breed, was de algemeene toe
gang. Deze poort lag tusschen de winkel
huizen van de hoofdstraat. Achter deze
huizen splitste in den regel de gang zich in
tweeën, om daarna aan iederen „post" zich
om te buigen. Er waren dan twee hofjes.
Men kan zich het best dit systeem voor
stellen als men het ziet als een carré van
huisjes, in het midden waarvan nog eens
een dubbel-blok, twee rijen met de ruggen
tegen elkaar aan, geplaatst was.
Aanvankelijk is men begonnen met hier
en daar dat midden-blok af te breken,
waardoor een groote binnenplaats ontstond
en er dus heel wat meer lucht en licht in
de overgebleven huisjes kon komen. Het
aantal bewoners was bovendien door deze
afbraak zeer verminderd. Op den duur
echter moest het restant ook verdwijnen,
omdat de woningen aan niet de minste
eischen van hygiëne voldeden. Niet altijd
is het gemakkelijk geweest om de bevol
king naar betere woningen te drijven. Men
was zeer gehecht aan de hofjes, waar
heele families bijeen woonden. Men heeft
zoolang mogelijk de oudere bewoners laten
zitten, maar als die heengingen, werd het
huisje aanstonds afgebroken, zoodat geen
jong paar zich daar weer nestelen kon.
Elders heeft men moderne hofjes ge
bouwd, het oude systeem volgend, maar
zóó verbeterd dat aan alle eischen van
hygiëne werd voldaan. Er zijn in oud-
Scheveningen nu nog maar weinige van die
oude hofjes over en geleidelijk zullen die
ook verdwijnen.
In Den Haag zelf zijn ook vele van der
gelijke antiquiteiten, maar zij zijn over het
algemeen veel beter dan de Schevening-
sche. Kort geleden is er ook daar één
finaal opgeruimd het is bij de Lijnbaan,
waar vroeger de Westlandsche tram ver
trok. Hier was afbraak noodig om den
verkeersweg naar Loosduinen te verbete
ren. De vaart is hier over een gansche
lengte gedempt en plotseling is daardoor
een breede boulevard ontstaan, die echter
op de befaamde Loosduinsche brug vast
loopt. Een verbinding tusschen dien boule
vard en de middenstad was alleen mogelijk
door afbraak van dit hofje.
Ten nauwste houdt deze weg-verbetering
verband met het marktvraagstuk, want de
Prinsengracht is het domein van de markt
en deze breede weg is noodig voor deze ver
binding met het Westland. Hoe die raarkc-
puzzle nog eens opgelost zal worden, is
voor het oogenblik nog niet duidelijk.
Met deze en ook andere puzzles gaan
wij het nieuwe jaar in. Op den duur krijgen
zij alle een oplossing, maar het duurt alleen
wel eens wat lang.
EIBER.
MUNDUSf öcr
EEN PRACHTFIETS 00,".
kolonie van alle avantgarde-cineasten, die
op een eiland in de Middellandsche Zee
zouden gaan samenwonen.
GELUIDLOOZE CAMERA'S.
Toen de microfoon zijn intrede in de
studio's deed, werden de camera's ingepakt
in een dikke, geluiddempende bekleeding.
Soms werd zelfs het geheel, inclusief ca
meraman, in een klein huisje op wielen
gesloten, dat een paar honderd K.G. woog
en door verschillende'assistenten heen en
weer bewogen moest worden. Dat dit de
gemakkelijke bediening en de beweeglijk
heid niet ten goede kwam, spreekt vanzelf.
Thans echter is men er in geslaagd het
mechanisme van de camera zoodanig te
construeeren, dat, zonder speciale voor
zorgen, de werking absoluut geruischloos is.
PRIJSVRAAG SMALFILM.
Het Nederlandsch Kino-technisch be
drijfsbureau, onder leiding van den heer
D. Knegt, oud-secretaris der Smalfilm-
ligia, schrijft een smalfilmwedstrijd uit,
opengesteld voor alle amateurs in Neder
land en Koloniën.
De eerste prijs is 1Q0 gulden, de tweede
prijs 50 en de derde prijs 25 gulden. Er zijn
ook nog vijf troostprijzen van 5 gulden.
Het onderwerp en het formaat (16 of
9.5 m.M.) geheel vrij. De jury zal worden
samengesteld uit erkende vak-cineaster
en kunstcritici. Formulieren voor aanvra
ge bij het bureau, Kraaienlaan 9 te 's Gra
venhage.
Voor kleine tuinen.
In menigen tuin is gelegenheid om een
rand van planten te maken en voor defi
kleinen stadstuin is het verkieslijk, bloeien
de planten te nemen, omdat men zooveel
mogelijk bloemen wil hebben. Onder de
daartoe geschikte planten neemt Nepeta
Mussini een eerste plaats in. Men vindt
haar vaak in rotspartijen, maar voor het
doel in kwestie is zij niet minder aanbeve
lenswaardig. Zij bereikt slechts een geringe
hoogte, n.l. 30 tot 40 c.M., al hangt hierbij
veel af van de grondsoort en van de stand
plaats. In zandigen, onvruchtbaren grond
blijft zij zeer laag in goeden tuingrond,
waar bovendien voldoende zon is, wordt zij
veel hooger.
De wortels van Nepeta stoelen na eenige
jaren belangrijk uit, waardoor de door haar
gevormde rand te breed wordt. Kweekt
men ze als rand, dan moet men de planten
om de paar jaar uit den grond opnemen
en scheuren. Dit geschiedt het best in den
herfst. Men kan de wortelmassa zonder
bezwaar in kleine deelen verdeelen en die
dadelijk weer als rand planten. Bovendien
laten zij zich gemakkelijk vermeerderen
door stekken, omstreeks September. Zij
kunnen gewoon buiten in den vollen grond
worden gestoken, in wat losse, zandige
aarde. De stekken moeten circa 10 c.M.
lang zijn en behooren voor ongeveer de
helft in den grond te komen, stevig aange
drukt. Zij ontwikkelen spoedig -een flink
wortelgestel en vormen dan een fraaien
rand. Als men de stekken aanstonds ter
plaatse in den grond zet, moeten zij een
onderlingen afstand hebben van circa 15
c.M., terwijl de rand niet te dicht langs
andere planten mag worden aangelegd,
daar Nepeta's weldra een breeden rand
vormen.
Het loof sterft gedurende den winter at,
doch reeds vroeg in het voorjaar ontwik
kelen zich nieuwe scheutjes. Zij bloeien
vroeg, nl. in Mei en geven massa's bloemen
tot soms ver in October. Het blad is grijs
groen de bloemen hebben een zeer fraaie
lila tint. Zij staan in vrij lange, weelderige
trossen en, vrij dicht op elkaar als rand
geplant, vormen zij een aantrekkelijk ge
heel.
Vorstschade bij aardappelen.
Het blijkt dat de voor eenige weken plot
seling ingevallen vorst tot in verschillende
kuilen aardappelen is doorgedrongen.
De verschijnselen, die geheel bevroren
aardappelen vertoonen, zijn gemakkelijk
waar te nemen en bij de verbouwers vol
doende bekend. Minder bekend zyn echter
die, welke optreden bij aardappelen, die
niet geheel bevroren zijn en dus niet pappe
rig, en zacht worden. Dergelijke aardappe
len zien er van buiten geheel normaal uit.
Bij aan-snijden of aanschillen ziet men
echter, dat het vleesch op de snijvlakte ge
heel of gedeeltelijk niet normaal meer is.
De kleur is min of meer grauw ook ziet
men, dat het weefsel gemakkelijk het wa
ter loslaat.
Dergelijke aardappelen zijn, hoewel voor
directe consumptie wellicht nog bruikbaar,
niet geschikt voor export of voor' bewa
ring voor langeren tijd. Daar het niet mo
gelijk is deze aardappelen uit de partijen
uit te zoeken, kan geen andere raad ge
geven worden, dan niet alleen de bevroren
knollen als ondeugdelijk te verwijderen,
maar ook de aardappelen, die in de omge
ving van deze liggen, in ruime mate weg
NIEUWE NEDERLANDSCHE
AVANTGARDE FILMS.
In het filmliga-blad lazen wij, dat Hans
Sluizer dezer dagen debuteerde op voor
treffelijke wijze met een klein psycho-ana-
lystische meisjesfilm „Puberté", en van
Mannus Franken is binnenkort de pre
mière van een kinderfilm „Jan Pieter" te
verwachten,
DE SLECHTSTE FILM VAN HET
SEIZOEN.
Zooals we reeds hebben gemeld, heeft
het onafhankelijk maandblad voor film
kunst „Filmliga" onlangs een enquête on
der haar lezers uitgeschreven, welke de
beste film van het seizoen was. De ant
woorden hebben wij dan ook gedeeltelijk
gepubliceerd. Daarop volgende heeft het
zelfde blad een enquête gehouden, welke
haar lezers voor de slechtste film van het
seizoen houden.
De antwoorden bewezen, dat de lezers
voor negentig procent bleken in to stem
men met de oordeelen, in dit blad in het
vorige seizoen over diverse groote films
gegeven.
Met een meerderheid rond de 65
bleek uit de ontvangen diverse antwoorden,
dat de film „Het Teelten des Kruises" als
de slechtste film van het seizoen werd aan
gewezen, waarbij algemeen tot uiting-
kwam, dat juist de hypocrisie in deze film
die stichtelijkheid op kwalijke wijze met
grove sensualiteit vereenigde, haar maak
te tot een plezier voor hen, die in het al
gemeen de bioscoop niet plegen te frequen-
teeren, en omgekeerd, allerminst tot een
plezier voor hen, die anders bij een eerlijke
film niet terstond met .de moraal zullen
komen aandragen.
Daarna komt King Kong, het wereld
wonder. Ook de drie laatste Garbo films
hebben blijkbaar het publiek zeer teleur
gesteld,
SCHOONHEID EN DE CAMERA.
Het is mogelijk een tamelijke knappe
verschijning op het wic.e doek mooier %.e
maken. De sch/j,er Jc.hn Arnold vertel
hce dit gei var4". Zon*i:?« kunstmiddelen
te nemen en deze voor veevoeder te be
stemmen.
Ten einde moeilijkheden bij verdere be
waring en vooral ook als de aardappelen
voor export bestemd worden, te voorko
men, wordt door den Plantenziektenkundi-
gen Dienst aan alle aardappelverbouwers
die hun kuilen straks moeten nazien en van
ongeschikte knollen moeten zuiveren, ten
sterkste aangeraden dezen raad nauwkeu
rig op te volgen.
De fruitteelt en haar verzorging.
De belangstelling voor de fruitteelt
neemt belangrijk toe. Dit is zeer wel ver
klaarbaar. Bij goede verzorging toch i3
de fruitteelt nog een van de weinige onder
deden van het land- en tuinbouwbedrijf,
dat nog eenigszins loonend mag worden
genoemd. Daarom is het belang, hiereens
wat uitvoerig bij stil te staan.
Steeds meer fruit werd de laatste jaren
in ons land ingevoerd. In 1931 bedroeg de
invoer rond 20 millioen K.G. appels en 7
millioen K.G. peren. Het zijn voornamelijk
de Amerikaansche appels en peren, die
door hun kwaliteit en aantrekkelijke kleur
door het Nederlandsche publiek tegen be
hoorlijke prijzen worden gekocht. Het is
een verblijdend verschijnsel, dat steeds
meer Nederlandsche fruitkweekers dit
gaan inzien, en door het toepassen van
verbeterde cultuurmaatregelen en inten
sieve bestrijding van ziekten en schadelij
ke insecten, om zoodoende, door wat
smaak, vorm en kleur betreft, te kunnen
concurreeren met het Amerikaansche fruit.
Op een maatregel, die in de laatste jaren
in verschillende bedrijven wordt toegepast,
namelijk bespuiting met vruchtboomcarbo-
lineum, willen wij hier wijzen. De goede
resultaten, die met dit middel werden ver
kregen, hebben het gebruik ervan sterk
doen toenemen.
Een bespuiting met vruchtboomcarboli-
neum in de wintermaanden is een uitne
mend middel ter bestrijding van vele vijan
den van onze vruchtboomen. Ieder die dan
ook vruchtboomen in zijn tuin heeft, mag
niet nalaten deze te hespuiten met vrucht-
boomcarbolineum.
Er zijn verschillende merken in den han
del, maar op één merk willen wij speciaal
de aandacht vestigen, omdat dit ook spe
ciaal gebruikt kan worden bij zouthoudend
water, waardoor dan toch goede emulsies
worden verkregen.
Het fabrikaat „Nedteer" is hiervoor uit
stekend geschikt, en is bestand tegen 0 6
pet. zout in water. Dat dit van groot be
lang moet worden geacht is te begrijpen,
vooral waar hier in Zeeland veel zgn.
„brakwater" wordt gevonden, wat dan
zonder bezwaar bij genoemd merk kan
worden gebruikt.
De bespuiting moet worden uitgevoerd
als de boomen en struiken nog in absolute
rust verkeeren. Tijdig uitvoeren der bespui
ting is noodzakelijk, aangezien door een te
late bespuiting ernstige beschadiging kan
plaats vinden. De bespuiting voere men
zooveel mogelijk uit bij windstil weer, als
het hout droog is en verwacht kan worden,
dat de boomen weer spoedig opdrogen. Bo
regenachtig of vriezend weer wordt niet
gespoten.
Het regelmatig ieder jaar bespuiten va-.i
vruchtboomen en struiken verdient alle
aanbeveling. De volgorde van de te bespui
ten soorten zijn allereerst de vroeg uit-
loopende perzik, abrikoos, bessen, pruim,
kers, terwijl dan later volgen peer en ap
pel. Zorgvuldig uitvoei'en van de bespuiting
is noodzakelijk. Vooral de dunne twijgen,
waarop de meeste bladluiseieren voorkomen
camera-kunst zou veel schoonheid verlo
ren gaan.
„We erkennen onze onmacht, om van
leelijke eenden zwanen te maken, doch
wanneer het onderwerp ook maar eenigs
zins aanspraak op schoonheid kan maken,
is de camera-man in staat, deze op het
witte doek te doen uitkomen. Hoe dikwijls
hoorde men niet den uitroep van verba
zing als „Groote goedheid ben ik dat
Doch die dat zeggen, zagen slechts hun
foto van een amateur, die met een ondeug
delijke kleine camera een snapshot heeft
genomen. Slechts een kijkje in den spiegel
is voldoende om deze menschen het ge
loof in hun uiterlijk te hergeven.
In bijna alle gevallen hebben deze men
schen gelijk, waar het deze foto's betreft.
Een snapshot door middel van een hand
camera, is de afschuwelijkste manier van
fotografeeren. De lenzen zijn zeer scherp
met het doel om achtergrond-details te
kunnen opnemen en als resultaat de ge
laatstrekken goed te laten uitkomen.
Het is een feit, dat ieder beginnende
artist, die bij de film carrière wil maken,
er op uit is zijn portret zoo mooi moge
lijk te laten maken. Te dien einde bezoekt
men dure fotografen, die tallooze poses
nemen en vlekken verwijderen door zorg
vuldige bewerkingen, doch desondanks
heeft men treurige ervaringen met het ver
werven van een rol in een der groote stu
dio's.
Wanneer een would-be filmspeelster de
eerste keer voor de camera staat, berust
haar .schoonheid, die het portret in een
zoo gunstig daglicht stelde, in handen van
den camera-man. Indien haar make-up niet
in orde is en de belichting niet dat wat
het zijn moest, dan zou een tweede rangs
foto geflatteerd zijn in vergelyking met het
beeld, dat het witte doek yan haar te zien
geeft.
Hier begint dus het werk van den foto
graaf-artist, van wien de filmindustrie m
wezen afhankelijk is. De resultaten, die
zoo aangenaam voor het oog zijn, worden
allen verkregen door het experimenteerer
met belichtingen en schaduw ten einde
het allerbeste paar yoreq .te brengen
moeten worden geraakt. Men kan er wel
op rekenen dat een bespuiting met v.b.c.
op den gezondheidstoestand een zeer gün-
stigen invloed uitoefent. Dit is juist van
groote beteekenis, aangezien alleen boo
men, die een goeden groei vertoonen, en
gezond en gaaf blad hebben, een behoor
lijke hoeveelheid goede vruchten kunnen
opleveren.
Alleen door intensieve bestrijding der
insecten, krijgt men niet alleen gezonde
vruchtboomen, maar ook mooie en gave
vruchten.
VAN ONZE BOEKENTAFEL
„Huize HoefbladdooiBep van
der Harst. Uitgegeven door G. W.
den Boer te Middelburg.
Bep van Straten moet om gezondheids
redenen gaan wonen bij de familie Van
Heerde, die een tuinhuis bezitten aan de
Mark bij Breda. De vriendschap van Hannie
van Heerde maakt het Bep mogelijk zich
in haar omstandigheden te schikken en
geeft haar steun bij het afscheid nemen
van haar ouders.
Wij vinden het een heel goed geslaagd
verhaal en geschikt voor meisjes van een
jaar of elf. Omslag en teekeningen zijn van
Lida von Wedell.
Piet en Nel", „Piet en Nel en
hun vriendjes"door Leonard Rog
geveen. Uitgegeven door G. B. van
Goor Zonen's Uitg. Mij. te 's-Gra-
venhage.
Dit zijn twee prachtige boeken, die hier
voor ons liggen. Leonard Roggeveen be
handelt zijn stof op drie manieren le. een
voudig proza 2e. heel aardige versjes 3e.
in samenspraken. De stof is uitstekend ge
schikt voor kinderen van ongeveer zeven
jaar. Rie Cramer heeft voor schitterende
illustraties gezorgd en de uitgever heeft
de boeken gemaakt tot juweeltjes voor een
kinderboekenkast.
„P. P. Koekelberg en zijn vriend
jes", door A. D. HildebrandUitge
geven door N.V. Van Holkema en
Warendorfs Uitg. Mij. te A'dam.
Een alleraardigst boek voor jongens en
meisjes van vijf tot zeven jaar. Om de in
houd zullen zij lachen en van de plaatjes,
geteekend door E. M. ten Harmsen van der
Beek, volop genieten.
„De gril van Marion de Greef",
door Marie Schmits. Uitgegeven
door Van Holkema en Warendorf's
Uitg. Mij. te Amsterdam.
„De gril van Marion de Greef" is een
boek voor oudere meisjes. Marion, een
dochter van rijke ouders, hield niet van
leeren, wilde wel zich voornaam kleeden.
Op een keer ging zij met een club vriendin
nen en vrienden een weddenschap aan, dat
zij zich zou verhuren bij een of andere
familie en zich zoo verdienstelijk zou ma
ken. Niemand dacht, dat zij het doen zou,
maar zij volhardde en nam een betrekking
aan bij een kunstschilder, wiens vrouw zie
kelijk was. Zij voldeed, na echter eenigen
tijd noodig gehad te hebben om aan te pas
sen, uitstekend. Door medelijden bewogen,
met het lot van de ziekelijke vrouw, schreef
Marion aan haar vader, een dokter. Deze
hielp de vrouw en zij herstelde. Toen kwam
uit, waarom Marion zoo gehandeld had. Het
ondervondene heeft haar in haar voordeel
doen veranderen.
Dit boek behandelt een nieuw onderwerp,
op natuurlijke, boeiende, eenvoudige wijze.
alle ongerechtigheden uit te schakelen.
In de eerste plaats moet de camera-man
er allereerst op letten, dat de poederlaag,
lippen-rouge, oogenschaduwen en verdere
kunstgrepen nauwkeurig worden ver
zorgd. Indien de mond breed is, worden de
lippen hooger of kleiner gemaakt door
het gebruik van rouge, dat van het mid
den uit tot de gewenschte lengte wordt
uitgewerkt. Een kleine mond kan grooter
schij'nen door deze met rouge grooter te
maken. Nadat de make-up voltooid is,
wordt de adspirant verzocht voor de ca
mera te gaan staan, ten einde een test te
ondergaan. De camera-man observeert ai-
les eerst zeer nauwkeurig door zqn lenzen,
daarna begint het experimenteeren met
het licht. Hij moet iedere verbetering ver
krijgen door licht en schaduw, voordat een
film vertoond kan worden. Ieder onder
werp verlangt weer een andere belichting.
Wanneer het subject b.v. opvallende dikke
wangen heeft, zal een spaarzame verlich
ting bjj het achterhoofd voldoende zijn om
dit euvel e herstellen. Een zeer sterk
licht van voren moet verhinderen, dat de
oogen te klein worden om het contrast
met de oogappels te verhoogen, waardoor
schaduwen worden verkregen.
Onregelmatigheden van de huid worden
ook verzacht door een spaarzame belich
ting. Een onderkin kan bijna onzichtbaar
gemaakt worden, een lange neus zelfs kor
ter lijken. Al deze bemoeiingen zijn natuur
lijk begrensd men kan slechts de goede
hoedanigheden accentueeren en de minst
gewenschte bemantelen
Een goede coiffure is ook van groot be
lang, waardoor het gelaat mooier en har
monischer lijkt. Vele andere technische re
gelingen ressorteeren onder de werkzaam
heden van den camera-man om vrouwen op,
het witte doek mooi te maken. Daartoe
behoort het gebruik v<ui speciale lenzen,
breedte en perspectieven berekenen. Jaren
van ondervinding stellen den camera-man
in staat om de juiste combinatie voor ie
der persoon te inden, die voor een ^oede
foto noodig is.