500
DINS DAG
2 JANUfA
EISTE BLAD
:lkaan-comité
73e Jaargang
irma f. VAN DE VE10E Ir.. Wslstraat 58-60, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algenier,
J
HET KRANIGE VIERTAL MET ZIJN PELIKAAN
TER GELEGENHEID VAN DE IN RECORD-TIJD VOLBRACHTE VLUCHT NEDERLAND-INDIË-NEDERLAND
BINNENLAND
STADS- EN PROVINCIENIEUWS
LISSINGSCHE COUR
ENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves-
t --„20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland
!et''rijk 3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. 1'3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent.
ADVERTENTIEPRIJSVan 1 -5 regels 1.25 iedere re^
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertentie,
meer 10 cL (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 15 rie
jt
1ge|
ir.5Kfié's in 't bezit eener
liSiijn GRATIS verze-
'd ren ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bil jh
van
wijsvije
\NFSLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INOESTELD DOOR DE VEREENIÜING „DE NEDERLAND
t nnmer bestaat uit 2 bladen
Lügenooten,
Je b
agei
iben
:2 vluchten van de Pelikaan, in
lar Indië en in 4 dagen terug,
ongekende geestdrift gewekt
het j reele Nederlandsche volk.
1t d<
itliouiaste ontvangst door on-
andj ooten aan gene zijde van den
ijkt, hoe ook daar wordt me-
in wat de verbinding Amster-
via door de lucht voor ons
Dr onzen nationalen trots be-
:el of gedeelte
huldiging van
vvb.J
té
hi
laar
eleef
i—B
en
[ent. I
legeer? en volk worden zich hoe
?er hömeer bewust van het feit, dat
r Nedland in het wereldluchtverkeer
grootoekomst is weggelegd en dat
land i het oogenblik bezig is zich
Ibewu in de luchtvaart de plaats, te
veren.'aarop het krachtens zijn ver-
n reclheeft.
lat wallet, wat door de vlucht van
Pelikai nog eens duidelijk werd in
jcht ge:Id. De minister van binnen-
ische zen drukte het zoo kernachtig
toen hzeide „Boven het materieele
jt stonde roem van het Vaderland",
i 'et is Vklaarbaar, dat bij talloozen
en lancde behoefte boven kwam om
uen of -{dere wijze fe toonen, hoe zij
Jp!cv?ji^i-:.' risr-e r.aticnr.lc ur.
is kwafen tal van uitingen naar vo-
waarulbliak, dat men daarvan ook
rne op sterfelijke wijze zou willen
i blijken He is van het grootste be-
te tracKen tl die plaatselijke plan-
in één rithimi tc leiden om daardoor
tomen to; éc' groote en grootsche
pnale uiting in bate van de Neder-
Ische luchtvaat.
ot dit doel heft zich gevormd een
Ikaan Jjomitcjdat zich voorstelt een
pnaai - ids lien te brengen, het-
k zal dienen al blijvende herinnering
deze historisce vlucht,
ft is niet de bdoeling om dit fonds
k te doen gebruiken
bemanning. Uit be-
re ïnlichtir ;en toch is aan het
;ebleken, dt daarvoor uit ande-
ofde reed op waardige wijze
ezorgd.
dat „naticiale luchtvaartfonds"
ten dienen it het bevorderen en
rlandsche luchtvaart
meest algemenen zin, ten einde
iederlandscha ondernemingsgeest
;ebied aan e wakkeren en nog
aren de heinnering levendig te
jlen aan een dad, die, in hare ge
ien, het best te ergelijken is met de
(rische eerste jucht naar Indië in
or dit doel is cel geld noodig. Er
op luchtvaartgoied nog zooveel te
Zooveel, dat tog moest wachten,
jiiet in vollen imvang kon worden
épakt, omdat d. particuliere midde
nvoor ontbrakeiien de regeering er
fondsen voor ko^of mocht beschik-
stellen. Het is jlist voor zulke ge-
n en er zijn :r zoovele, waarin
particuliere initiitief voorbereidend
anbrekend zal lunneu optreden
ïn nationaal fonts van onbereken-
nut zal kunnen rijn, door mogelijk
hl .ken, wat anders wellicht onuitge-
j*: zou blijven.
is hiervoor, dat het „Pelikaan-
1 een nationaie'inzameling wil or
eren, waarbij ieder, groot en klein,
11 jong, rijk en arm, naar vermogen
"inen bijdragen.
comité is zoo gelukkig daarbij den
steun te mogen ondervinden van
'ederlandsche regeering, van wie
excellence's de Minister-President
Ministers van Binnenlandsche Za
an Waterstaat en van Defensie zoo
tiend waren het eere-voorzitter-
van het eere-comité op zich te
nemen.
"et verder in de bedoeling de in-
De man heeft vermoedelijk van een stok
of hamer gebruik gemaakt om de ruit te
vernielen. Dat gelukte slechts ten deele,
want er kwam een gat in, ter grootte van
den top van een duim. Van daaruit liepen
de barsten stergewijs. Uit een spleet on
der aan de ruit trachtte de dief een juwee
lendoosje te trekken. Dat mislukte, want
het doosje bleef steken. Wel heeft hij een
ring bemachtigd. Dit voorwerp was van
platina en met een kostbaren briljant be«
zet. Het heeft een waarde van twaalfhon
derd gulden. De dader is ontkomen,
anonyme dreigbrieven, die Daubigny in de
laatste dagen heeft ontvangen.
De justitie zet het onderzoek naar de oor
zaken van de vreeselijke spoorwegramp bij
Lagny met kracht voort. Oudejaar hebben
de rechter van instructie met zijn assisten
ten en andere justitie-autoriteiten tot laat
in den namiddag een groot aantal deskun
digen en employées van de Compagnie de
l'Est ondervraagd en een langdurig onder
zoek ter plaatse in de Gare de l'Est inge
steld.
Naar verleidt zal van de zijde der justitie
binnen zeer korten termijn mededeeling'
worden gedaan van een aantal personen en
instanties, die de justitie voor de ramp ver
antwoordelijk en als zoodanig schuldig acht,
Een bond tegen de ros
harige vrouwen. In Amerika
is een bond van bruine en blonde vrouwen
gevormd tegen de rosharige vrouw, onder
voorwendsel dat deze een groot gevaar zijn
voor de menschheid in het algemeen en
voor den man in 't bijzonder. Onder de
rosharige vrouwen, is het dat men het
meeste aantal fatale vrouwen vindt, de
„vamps". Het schijnt dat Judith, Sapho,
Manon rosse vrouwen waren.
Het is nog niet bekend, welke middelen
die bond zal gebruiken. Maar het openbare
gezag heeft nog niet de gevraagde vergun
ning verleend, waarschijnlijk van oordeel
zijnde, en terecht, dat de leden van den
bond lijden aan vervolgingswaanzin en veel
gevaarlijker zijn dan hun rosharige zusters,
vonden.
De Fvansche detectivedienst is tot du
toe wel bijzonder ongelukkig geweest met
deze drie gevallen, de zaak van mevrouw
Wilson, die in 1928 in le Touquet werd ver
moord, de affaire van Olive Branson, de
dame die in 1929 bij Avignon doodgescho
ten werd en de zaak van mevrouw Hunt,
gevallen van misdaad, die nooit opgehel
derd werden. Over het algemeen ziet de
Fransche recherche in dezen merkwaardi-
gen brief een lichtpunt en hoopt het ma
teriaal voor een bewijs bijeen te krijgen,
tenminste deze geheimzinnige misdaad
•nheldering te brengen.
eis koets van Napo-
Nadat eerst onlangs de hoed
den van Napoleon 1 in 't be-
*b' waren
bij
gezamelde gelden in de brengen in een
stichting „Nationaal Luchtvaartsfonds"
en deze stichting onder het beheer te
stellen van een bevoegd en deskundig
bestuur, dat het beheer zal voeren vol
gens de voor de stichting nader vast te
stellen statuten.
Steunt dus allen het streven van het
„Pelikaan-Comité", opdat het Nederland
mogelijk gemaakt worde zijn plaats in de
wereldluchtvaart te handhaven en steeds
belangrijker te maken.
Elke gave, groot of klein, is welkom.
's-Gravenhage, eind December 1933.
C. J. SNIJDERS, Voorzitter.
H. WALAARDT SACRÉ,
Algemeen Secretaris.
Met de inzameling van bijdragen heb
ben zich welwillend belast N.V. Furnée-
Co., bankiers te 's-Gravenhage, giro
nummer 3290 Firma Lippmann Rosen
thal Co., bankiers te Amsterdam, giro
nummer 1014 firma Mees Zoonen,
bankiers te Rotterdam, gironummer 6400,
benevens de administratie van dit blad.
Men wordt vriendelijk verzocht op de
bijdragen duidelijk te doen vermelden liet
motto „Nationaal Luchtvaart-Comité".
Nieuwjaar ten Hove.
H. M. de Koningin heeft gisterenmiddag
te 12 uur ten Paleize Noordeinde de dames
en heeren van het corps diplomatique in de
gelegenheid gesteld hunne nieuwjaarswen-
schen aan te bieden.
Om 6 uur n.m. verleende H. M. hiertoe
de gelegenheid aan de daarvoor volgens
gebruik in aanmerking komende Neder
landsche regeeringsautoriteiten en daarna
aan de dames en heeren van de hofhouding.
De commissie-Idenburg.
Naar wij vernemen, is het rapport van de
commissie-Idenburg thans in hoofdzaak ge
reed gekomen en zal daaraan eerstdaags de
laatste hand gelegd worden, zoodat 't ver
moedely k nog in de eerste helft van Januari
aan de regeéring zal kunnen worden aan
geboden,
Een hooge onderscheiding.
De Inspecteur-Generaal voor de Scheep
vaart, de heer C. Fock, heeft gisteren na
mens den minister van waterstaat aan den
heer B. E. Ruys Sr., directeur van de
firma W. Ruys Zn. te Rotterdam, mede
gedeeld, dat het H.M. de Koningin heeft
behaagd hem met ingang van 1 Januari
1934 te benoemen tot Commandeur in de
Orde van Oranje Nassau, in verband met
het feit, dat het honderd jaar geleden is,
dat deze firma te Rotterdam werd ge
vormd.
Scheepsmeting.
Met ingang van 1 Januari is benoemd tot
hoofdinspecteur voor de scheepsmeting ter
standplaats 's-Gravenhage, de aan den in
specteur-generaal voor de scheepvaart toe
gevoegde scheepsbouwkundig adviseur ir.
A. van Drieltot inspecteur de aan voor
noemden inspecteur-generaal toegevoegde
scheepsbouwkundig ingenieur, ir. E. Neuer-
burg, beiden met handhaving in hun tegen
woordige betrekking.
De
De werkloosheid.
directeur van den rijksdienst der
werkloosheidsverzekering en arbeidsbemid
deling deelt mede, dat de werkloosheid on
der de 599.000 leden van ingevolge het
werkloosheidsbesluit 1917 gesubsidieerde
vereenigingen in de week van 4 tot en met
9 December 1933 35.2 heeft bedragen. De
buitengewoon groote stijging van de werk
loosheid in vergelijking tot de vorige ver-
slagweek (20 tot en met 25 November) toen
het percentage 26.2 was, moet in de eerste
plaats worden toegeschreven aan de inge
vallen vorstperiode, welke in de bouwvak
ken, het transportbedrijf en^te fabrieksnij
verheid (steenfabrieken) hujj- dtjntal werk-
loozen belangrijk heeft d Gisen*
In de tweede' plaats %nberg—BaÜk Sege-
vens verwerkt omtren{dstraat een b ra (in
de maanden Mei t.m.9n en een r n de
landarbeidersvereeni<ieer H uit R0ernvrens
aangaande de werkket trottoir terecht'n>-
De werkloosheid "Veiters aan, rijw'a3
eveneens tengevolge gewond. Hij te-
woon groot. ad naar het ziekenli
In de overeenkoms bestuurder van de tr
1932 bedroeg de wer!.den van den luxe.au
Bij 1064 organen de ,lren aan hoofd en
middeling stonden op s werden zwaar be_
totaal 396.092 werkzoeaenc.e M_f te Rotterd£J.
waaronder 379.931 manne ue Hofïaan van
ren werkloos 371.805 personen, waaronder
360.879 mannen.
Op 25 November 1933 bedroeg het totale
aantal ingeschreven werkzoekenden bij een
ongeveer gelijk aantal organen der open
bare arbeidsbemiddeling 344.945. Hiervan
waren werkloos 319.711 personen, waaron
der 308.864 mannen. Het totaal aantal in
geschreven werkzoekenden is derhalve se
dert 25 November 1933 gestegen met 51.147
het aantal werkloozen met 52.094. Ook uit
deze cijfers blijkt de invloed van de vorst
op den omvang van de werkloosheid.
De N.V. Kon. Maatsch. „de Schelde".
In een overzicht in het „Handelsblad"
over den scheepsbouw in ons land in 1933,
wordt omtrent de N.V. Kon. Maatsch. „de
Schelde medegedeeld
De Kon. Mij. „de Schelde" heeft in 1933
afgeleverd of voor aflevering gereed ge
maakt, o.a. flottieljevaartuig „Johan Mau-
rits van Nassau" voor het departement van
defensiedrie motorveerbooten, genaamd
„Koningin Emma" „Oosterschelde" en
„Prins Willem I" voor den Provincialen
Stoombootdienst op de Ooster- en Wester-
Schelde, twee motoren voor Hr. Ms. pant
serschip „Brinio" voor het departement
van defensie, en voort" eenige ketels, bo
venbouw voor bruggen, constructiewerk
voor de electrische centrale op de Staats
mijn „Maurits", hef deuren voor de sluis bij
Limme, een kolentransportinrichting.
Onderhanden zijn casco van de onder
zeeboot „O. 16" voor het departement van
defensie, machines en ketels voor den nieu
wen kruiser voor het departement van de
fensie, draaistroom-turbogenerator met
condensatie-inrichting voor de N.V. Prov.
Zeeuwsche Electr. Mij., Vlissingen, twee
draaistroomturbogeneratoren met conden
satie-inrichting en een hulpturbine ten be
hoeve van Staatsmijn „Maurits" voor de
Staatsmijnen in Limburg, twee hoofdmoto
ren voor het motorschip „Siantar" van den
Rotterdamschen Lloyd, Rotterdam, hoofd
motor voor het motorschip „Alfoer" van de
Kon. Paketvaart Mij., Amsterdamver
bouwen van het scheepsgedeeltë motorschip
„Boschfontein" ex „Nieuwkerk" alsook du
levering van twee turbines voor de N.V.
Prov. Geldersche Electr. Mij., Nijmegen, een
kleine scheepsketel, alsmede werken, aai
de bruggen lijn RotterdamDordrecht, voor
in bewustelooze-.
de Ned. Spoorwegen en drie vaste enkel-
sporige bruggen met bijbehooren over het
Twente-kanaal nabij Goor in de lijn Neede—
Heil en doorn, voor de Ned. Spoorwegen,
Scheepvaartberichten.
Het Engelsche stoomschip „Pandion",
komende van Manchester en bestemd naar
Antwerpen, is door mist nabij Cadzand om
hoog gevaren. Sleepbootassistentie is der
waarts vertrokken. Het schip is echter
zonder assistentie vlot gekomen, waarna de
reis naar Antwerpen werd voortgezet.
Het Noorsche motor tankschip „Minister
Wedel'heeft na het innemen van bunker
olie anker en ketting verloren.
Een afscheid.
Zaterdagavond, kort na binnenkomst van
de mailboot, verzamelden zich de ambte
naren der invoerrechten nog even in him
kantoor aan de haven te Vlissingen, om
afscheid te nemen van den heer P. van
Wouwe, aan wien door den minister van
financiën met ingang van 1 Januari 1934
eervol ontslag is verleend.
Hartelijk werd hij daarbij toegesproken
namens alle ambtenaren door den verifi
cateur, chef van dienst, den heer C. Heuts,
die hem prees als een plichtsgetrouw amb
tenaar. Wij allen, aldus spreker, hopen van
harte, dat u nog vele jaren in gezondheid
van uw pensioen moogt genieten.
Hierna dankte de heer Van Wouwe voor
de goede wenschen en memoreerde, dat hij
van zijn 37 dienstjaren er niet minder dan
33 te Vlissingen aan de haven had gediend.
Als scheepsmeter, niet alleen voor zee
schepen, maar ook van binnenvaartuigen,
is de heer Van Wouwe in onze provincie
geen onbekende.
Zitdag Kamerleden.
Door de Federatie Zeeland der S.D.A.P.
is besloten met ingang van 1934 in diverse
plaatsen van onze provincie zitdagen te
houden door leden van de Tweede Kamer
fractie.
De bedoeling hiervan is om alle in wo
nenden in de gelegenheid te stellen dis
tricts- en streekbelangen met deze volks
vertegenwoordigers te behandelen en te
bespreken. Ook zal er gelegenheid worden
geboden, voor zoover de tijd dit toelaat,
persoonlijke aangelegenheden aan de orde
te stellen. Het behoeft geen betoog, dat
van deze zitdagen door een ieder gebruik
kan worden gemaakt4 waardoor derhalve