500 DINS DAG 2 JANUfA EISTE BLAD :lkaan-comité 73e Jaargang irma f. VAN DE VE10E Ir.. Wslstraat 58-60, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening 66287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algenier, J HET KRANIGE VIERTAL MET ZIJN PELIKAAN TER GELEGENHEID VAN DE IN RECORD-TIJD VOLBRACHTE VLUCHT NEDERLAND-INDIË-NEDERLAND BINNENLAND STADS- EN PROVINCIENIEUWS LISSINGSCHE COUR ENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves- t --„20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland !et''rijk 3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. 1'3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. ADVERTENTIEPRIJSVan 1 -5 regels 1.25 iedere re^ speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertentie, meer 10 cL (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 15 rie jt 1ge| ir.5Kfié's in 't bezit eener liSiijn GRATIS verze- 'd ren ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bil jh van wijsvije \NFSLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INOESTELD DOOR DE VEREENIÜING „DE NEDERLAND t nnmer bestaat uit 2 bladen Lügenooten, Je b agei iben :2 vluchten van de Pelikaan, in lar Indië en in 4 dagen terug, ongekende geestdrift gewekt het j reele Nederlandsche volk. 1t d< itliouiaste ontvangst door on- andj ooten aan gene zijde van den ijkt, hoe ook daar wordt me- in wat de verbinding Amster- via door de lucht voor ons Dr onzen nationalen trots be- :el of gedeelte huldiging van vvb.J té hi laar eleef i—B en [ent. I legeer? en volk worden zich hoe ?er hömeer bewust van het feit, dat r Nedland in het wereldluchtverkeer grootoekomst is weggelegd en dat land i het oogenblik bezig is zich Ibewu in de luchtvaart de plaats, te veren.'aarop het krachtens zijn ver- n reclheeft. lat wallet, wat door de vlucht van Pelikai nog eens duidelijk werd in jcht ge:Id. De minister van binnen- ische zen drukte het zoo kernachtig toen hzeide „Boven het materieele jt stonde roem van het Vaderland", i 'et is Vklaarbaar, dat bij talloozen en lancde behoefte boven kwam om uen of -{dere wijze fe toonen, hoe zij Jp!cv?ji^i-:.' risr-e r.aticnr.lc ur. is kwafen tal van uitingen naar vo- waarulbliak, dat men daarvan ook rne op sterfelijke wijze zou willen i blijken He is van het grootste be- te tracKen tl die plaatselijke plan- in één rithimi tc leiden om daardoor tomen to; éc' groote en grootsche pnale uiting in bate van de Neder- Ische luchtvaat. ot dit doel heft zich gevormd een Ikaan Jjomitcjdat zich voorstelt een pnaai - ids lien te brengen, het- k zal dienen al blijvende herinnering deze historisce vlucht, ft is niet de bdoeling om dit fonds k te doen gebruiken bemanning. Uit be- re ïnlichtir ;en toch is aan het ;ebleken, dt daarvoor uit ande- ofde reed op waardige wijze ezorgd. dat „naticiale luchtvaartfonds" ten dienen it het bevorderen en rlandsche luchtvaart meest algemenen zin, ten einde iederlandscha ondernemingsgeest ;ebied aan e wakkeren en nog aren de heinnering levendig te jlen aan een dad, die, in hare ge ien, het best te ergelijken is met de (rische eerste jucht naar Indië in or dit doel is cel geld noodig. Er op luchtvaartgoied nog zooveel te Zooveel, dat tog moest wachten, jiiet in vollen imvang kon worden épakt, omdat d. particuliere midde nvoor ontbrakeiien de regeering er fondsen voor ko^of mocht beschik- stellen. Het is jlist voor zulke ge- n en er zijn :r zoovele, waarin particuliere initiitief voorbereidend anbrekend zal lunneu optreden ïn nationaal fonts van onbereken- nut zal kunnen rijn, door mogelijk hl .ken, wat anders wellicht onuitge- j*: zou blijven. is hiervoor, dat het „Pelikaan- 1 een nationaie'inzameling wil or eren, waarbij ieder, groot en klein, 11 jong, rijk en arm, naar vermogen "inen bijdragen. comité is zoo gelukkig daarbij den steun te mogen ondervinden van 'ederlandsche regeering, van wie excellence's de Minister-President Ministers van Binnenlandsche Za an Waterstaat en van Defensie zoo tiend waren het eere-voorzitter- van het eere-comité op zich te nemen. "et verder in de bedoeling de in- De man heeft vermoedelijk van een stok of hamer gebruik gemaakt om de ruit te vernielen. Dat gelukte slechts ten deele, want er kwam een gat in, ter grootte van den top van een duim. Van daaruit liepen de barsten stergewijs. Uit een spleet on der aan de ruit trachtte de dief een juwee lendoosje te trekken. Dat mislukte, want het doosje bleef steken. Wel heeft hij een ring bemachtigd. Dit voorwerp was van platina en met een kostbaren briljant be« zet. Het heeft een waarde van twaalfhon derd gulden. De dader is ontkomen, anonyme dreigbrieven, die Daubigny in de laatste dagen heeft ontvangen. De justitie zet het onderzoek naar de oor zaken van de vreeselijke spoorwegramp bij Lagny met kracht voort. Oudejaar hebben de rechter van instructie met zijn assisten ten en andere justitie-autoriteiten tot laat in den namiddag een groot aantal deskun digen en employées van de Compagnie de l'Est ondervraagd en een langdurig onder zoek ter plaatse in de Gare de l'Est inge steld. Naar verleidt zal van de zijde der justitie binnen zeer korten termijn mededeeling' worden gedaan van een aantal personen en instanties, die de justitie voor de ramp ver antwoordelijk en als zoodanig schuldig acht, Een bond tegen de ros harige vrouwen. In Amerika is een bond van bruine en blonde vrouwen gevormd tegen de rosharige vrouw, onder voorwendsel dat deze een groot gevaar zijn voor de menschheid in het algemeen en voor den man in 't bijzonder. Onder de rosharige vrouwen, is het dat men het meeste aantal fatale vrouwen vindt, de „vamps". Het schijnt dat Judith, Sapho, Manon rosse vrouwen waren. Het is nog niet bekend, welke middelen die bond zal gebruiken. Maar het openbare gezag heeft nog niet de gevraagde vergun ning verleend, waarschijnlijk van oordeel zijnde, en terecht, dat de leden van den bond lijden aan vervolgingswaanzin en veel gevaarlijker zijn dan hun rosharige zusters, vonden. De Fvansche detectivedienst is tot du toe wel bijzonder ongelukkig geweest met deze drie gevallen, de zaak van mevrouw Wilson, die in 1928 in le Touquet werd ver moord, de affaire van Olive Branson, de dame die in 1929 bij Avignon doodgescho ten werd en de zaak van mevrouw Hunt, gevallen van misdaad, die nooit opgehel derd werden. Over het algemeen ziet de Fransche recherche in dezen merkwaardi- gen brief een lichtpunt en hoopt het ma teriaal voor een bewijs bijeen te krijgen, tenminste deze geheimzinnige misdaad •nheldering te brengen. eis koets van Napo- Nadat eerst onlangs de hoed den van Napoleon 1 in 't be- *b' waren bij gezamelde gelden in de brengen in een stichting „Nationaal Luchtvaartsfonds" en deze stichting onder het beheer te stellen van een bevoegd en deskundig bestuur, dat het beheer zal voeren vol gens de voor de stichting nader vast te stellen statuten. Steunt dus allen het streven van het „Pelikaan-Comité", opdat het Nederland mogelijk gemaakt worde zijn plaats in de wereldluchtvaart te handhaven en steeds belangrijker te maken. Elke gave, groot of klein, is welkom. 's-Gravenhage, eind December 1933. C. J. SNIJDERS, Voorzitter. H. WALAARDT SACRÉ, Algemeen Secretaris. Met de inzameling van bijdragen heb ben zich welwillend belast N.V. Furnée- Co., bankiers te 's-Gravenhage, giro nummer 3290 Firma Lippmann Rosen thal Co., bankiers te Amsterdam, giro nummer 1014 firma Mees Zoonen, bankiers te Rotterdam, gironummer 6400, benevens de administratie van dit blad. Men wordt vriendelijk verzocht op de bijdragen duidelijk te doen vermelden liet motto „Nationaal Luchtvaart-Comité". Nieuwjaar ten Hove. H. M. de Koningin heeft gisterenmiddag te 12 uur ten Paleize Noordeinde de dames en heeren van het corps diplomatique in de gelegenheid gesteld hunne nieuwjaarswen- schen aan te bieden. Om 6 uur n.m. verleende H. M. hiertoe de gelegenheid aan de daarvoor volgens gebruik in aanmerking komende Neder landsche regeeringsautoriteiten en daarna aan de dames en heeren van de hofhouding. De commissie-Idenburg. Naar wij vernemen, is het rapport van de commissie-Idenburg thans in hoofdzaak ge reed gekomen en zal daaraan eerstdaags de laatste hand gelegd worden, zoodat 't ver moedely k nog in de eerste helft van Januari aan de regeéring zal kunnen worden aan geboden, Een hooge onderscheiding. De Inspecteur-Generaal voor de Scheep vaart, de heer C. Fock, heeft gisteren na mens den minister van waterstaat aan den heer B. E. Ruys Sr., directeur van de firma W. Ruys Zn. te Rotterdam, mede gedeeld, dat het H.M. de Koningin heeft behaagd hem met ingang van 1 Januari 1934 te benoemen tot Commandeur in de Orde van Oranje Nassau, in verband met het feit, dat het honderd jaar geleden is, dat deze firma te Rotterdam werd ge vormd. Scheepsmeting. Met ingang van 1 Januari is benoemd tot hoofdinspecteur voor de scheepsmeting ter standplaats 's-Gravenhage, de aan den in specteur-generaal voor de scheepvaart toe gevoegde scheepsbouwkundig adviseur ir. A. van Drieltot inspecteur de aan voor noemden inspecteur-generaal toegevoegde scheepsbouwkundig ingenieur, ir. E. Neuer- burg, beiden met handhaving in hun tegen woordige betrekking. De De werkloosheid. directeur van den rijksdienst der werkloosheidsverzekering en arbeidsbemid deling deelt mede, dat de werkloosheid on der de 599.000 leden van ingevolge het werkloosheidsbesluit 1917 gesubsidieerde vereenigingen in de week van 4 tot en met 9 December 1933 35.2 heeft bedragen. De buitengewoon groote stijging van de werk loosheid in vergelijking tot de vorige ver- slagweek (20 tot en met 25 November) toen het percentage 26.2 was, moet in de eerste plaats worden toegeschreven aan de inge vallen vorstperiode, welke in de bouwvak ken, het transportbedrijf en^te fabrieksnij verheid (steenfabrieken) hujj- dtjntal werk- loozen belangrijk heeft d Gisen* In de tweede' plaats %nberg—BaÜk Sege- vens verwerkt omtren{dstraat een b ra (in de maanden Mei t.m.9n en een r n de landarbeidersvereeni<ieer H uit R0ernvrens aangaande de werkket trottoir terecht'n>- De werkloosheid "Veiters aan, rijw'a3 eveneens tengevolge gewond. Hij te- woon groot. ad naar het ziekenli In de overeenkoms bestuurder van de tr 1932 bedroeg de wer!.den van den luxe.au Bij 1064 organen de ,lren aan hoofd en middeling stonden op s werden zwaar be_ totaal 396.092 werkzoeaenc.e M_f te Rotterd£J. waaronder 379.931 manne ue Hofïaan van ren werkloos 371.805 personen, waaronder 360.879 mannen. Op 25 November 1933 bedroeg het totale aantal ingeschreven werkzoekenden bij een ongeveer gelijk aantal organen der open bare arbeidsbemiddeling 344.945. Hiervan waren werkloos 319.711 personen, waaron der 308.864 mannen. Het totaal aantal in geschreven werkzoekenden is derhalve se dert 25 November 1933 gestegen met 51.147 het aantal werkloozen met 52.094. Ook uit deze cijfers blijkt de invloed van de vorst op den omvang van de werkloosheid. De N.V. Kon. Maatsch. „de Schelde". In een overzicht in het „Handelsblad" over den scheepsbouw in ons land in 1933, wordt omtrent de N.V. Kon. Maatsch. „de Schelde medegedeeld De Kon. Mij. „de Schelde" heeft in 1933 afgeleverd of voor aflevering gereed ge maakt, o.a. flottieljevaartuig „Johan Mau- rits van Nassau" voor het departement van defensiedrie motorveerbooten, genaamd „Koningin Emma" „Oosterschelde" en „Prins Willem I" voor den Provincialen Stoombootdienst op de Ooster- en Wester- Schelde, twee motoren voor Hr. Ms. pant serschip „Brinio" voor het departement van defensie, en voort" eenige ketels, bo venbouw voor bruggen, constructiewerk voor de electrische centrale op de Staats mijn „Maurits", hef deuren voor de sluis bij Limme, een kolentransportinrichting. Onderhanden zijn casco van de onder zeeboot „O. 16" voor het departement van defensie, machines en ketels voor den nieu wen kruiser voor het departement van de fensie, draaistroom-turbogenerator met condensatie-inrichting voor de N.V. Prov. Zeeuwsche Electr. Mij., Vlissingen, twee draaistroomturbogeneratoren met conden satie-inrichting en een hulpturbine ten be hoeve van Staatsmijn „Maurits" voor de Staatsmijnen in Limburg, twee hoofdmoto ren voor het motorschip „Siantar" van den Rotterdamschen Lloyd, Rotterdam, hoofd motor voor het motorschip „Alfoer" van de Kon. Paketvaart Mij., Amsterdamver bouwen van het scheepsgedeeltë motorschip „Boschfontein" ex „Nieuwkerk" alsook du levering van twee turbines voor de N.V. Prov. Geldersche Electr. Mij., Nijmegen, een kleine scheepsketel, alsmede werken, aai de bruggen lijn RotterdamDordrecht, voor in bewustelooze-. de Ned. Spoorwegen en drie vaste enkel- sporige bruggen met bijbehooren over het Twente-kanaal nabij Goor in de lijn Neede— Heil en doorn, voor de Ned. Spoorwegen, Scheepvaartberichten. Het Engelsche stoomschip „Pandion", komende van Manchester en bestemd naar Antwerpen, is door mist nabij Cadzand om hoog gevaren. Sleepbootassistentie is der waarts vertrokken. Het schip is echter zonder assistentie vlot gekomen, waarna de reis naar Antwerpen werd voortgezet. Het Noorsche motor tankschip „Minister Wedel'heeft na het innemen van bunker olie anker en ketting verloren. Een afscheid. Zaterdagavond, kort na binnenkomst van de mailboot, verzamelden zich de ambte naren der invoerrechten nog even in him kantoor aan de haven te Vlissingen, om afscheid te nemen van den heer P. van Wouwe, aan wien door den minister van financiën met ingang van 1 Januari 1934 eervol ontslag is verleend. Hartelijk werd hij daarbij toegesproken namens alle ambtenaren door den verifi cateur, chef van dienst, den heer C. Heuts, die hem prees als een plichtsgetrouw amb tenaar. Wij allen, aldus spreker, hopen van harte, dat u nog vele jaren in gezondheid van uw pensioen moogt genieten. Hierna dankte de heer Van Wouwe voor de goede wenschen en memoreerde, dat hij van zijn 37 dienstjaren er niet minder dan 33 te Vlissingen aan de haven had gediend. Als scheepsmeter, niet alleen voor zee schepen, maar ook van binnenvaartuigen, is de heer Van Wouwe in onze provincie geen onbekende. Zitdag Kamerleden. Door de Federatie Zeeland der S.D.A.P. is besloten met ingang van 1934 in diverse plaatsen van onze provincie zitdagen te houden door leden van de Tweede Kamer fractie. De bedoeling hiervan is om alle in wo nenden in de gelegenheid te stellen dis tricts- en streekbelangen met deze volks vertegenwoordigers te behandelen en te bespreken. Ook zal er gelegenheid worden geboden, voor zoover de tijd dit toelaat, persoonlijke aangelegenheden aan de orde te stellen. Het behoeft geen betoog, dat van deze zitdagen door een ieder gebruik kan worden gemaakt4 waardoor derhalve

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1934 | | pagina 1